درمان چاقي افراد بلغمي

دوره مقدماتی php
درمان چاقي افراد بلغمي
درمان چاقي افراد بلغمي

بسم الله الرحمن الرحیم 

موضوع : لاغری به روش طب سنتی اسلامی

استاد ارائه دهنده : دکترحمزه سام دلیری عضو انجمن علمی طب سنتی ایران .

درمان چاقي افراد بلغمي

دوره مقدماتی php

درمان چاقی مفرط شکمی در طب شریف و مقدس اسلامی و ایرانی 

از نظر طب سنتی ایران ، دو گروه از افراد ، محکوم به چاقی هستند :

♣ دسته اول

♣ دسته دوم

اگر دقت کنید در هر دونوع چاقی ،عنصر” تری” مشترک است و فقط در گرمی و سردی اختلاف دارند. در واقع چاقی و اضافه وزن مربوط به غلبه”تری”بوده و لاغری یا هزال مربوط به غلبه خشکی در بدن میباشد .

پیشنهادات وتدابیر مهم درمانی، در خصوص رفع چاقی یا کاهش دادن

♣ اضافه وزن : 

مهمترین پروتکل درمانی ،جویدن غذاست هرچه غذا بیشتر جویده شود فرد زودتر سیر میشود.

♣ انتخاب زمان مناسب جهت کاهش وزن :

توصیه وتاکید میکنم افراد دموی مزاج برای کاهش دادن وزن خود ،فصل پاییز و زمستان را جهت اینکار انتخاب کنند و افراد بلغمی مزاج فصل بهار و تابستان را برای کم کردن وزن خود انتخاب نمایند .

♣ رژیم حذف ناهار :

توصیه میشود افرادی که قصد کاهش وزن خود را دارند وعده ناهار را به مدت۴۰-۱۲۰روز ترک نمایند.این دیدگاه علم تغذیه در طب جدید و غربی کاملا اشتباه است که توصیه میکند وعده شام را حذف کرد! 

اگر دقت کنید در این آیه وعده ناهار جزء وعده های غذایی نیامده است.اهل بیت صلوات اله علیهم اجمعین نیز طی احادیث مختلفی به این موضوع اشاره کرده اند :

♣ ریاضت کشیدن جهت کاهش وزن:

در کتب طب سنتی هرجا که کلمه ریاضت بکار گرفته شد ،منظور همان ورزش کردن است که آنهم رعایت اصولی را میطلبد که بیانش در اینجا نمیگنجد.

توصیه میشود از خوردن هرگونه غذا به رنگ سفید و یاهر غذایی که طبیعت سرد دارند در طی مدت رژیم غذایی پرهیز گردد.

عوامل ایجادکننده چاقی مفرط و دیدگاه طب سنتی ایران دراین زمینه 

همانطور که قبلا عرض کردم مفهوم سلامتی از دیدگاه طب شریف ایرانی،این است که از هرکدام از عناصر اربعه(خون،بلغم،سودا،صفرا)به نسبت مساوی داشته باشیم ،هرگونه اختلال که منجر به بهم خوردن این توازن شود باعث بیماری میشود.

یکی از راههای درمانی برای کاهش خلط(منظور از کلمه خلط ،خلط ریوی یابینی نیست منظور همان مخلوط عناصر خون،بلغم ،سودا،صفرا است) یاعنصر غالب،داشتن تغذیه صحیح است،حال که تشخیص دادید کدام عنصر در بدنتان غالب است ،بایستی تغذیه صحیح رادر سرلوحه درمان خود قراردهید .

یکی از بیماریهایی که در اثر غلبه عنصر بلغم(آب)ایجاد میشود چاقی مفرط است.

از آنجایی که بعضی از مواد غذایی نیز طبع بلغم(سرد و تر)هستند لذا این افراد از خوردن این غذاها بایستی خودداری کنند،چون درصورت عدم رعایت به این نکته روزبروز سردی و تری را در بدن بیشتر کرده و چاق تر میشوند،بنابراین افراد چاق برای کاهش بلغم موجود بایستی به خوردن غذاهای با طبع گرم و خشک رو بیاورند تا با این تدبیر درمانی سردی و تری را در بدن کاهش دهند .

چاقی از نظر طب سنتی ناشی از غلبه سردی و تری در بدن است و لاغری ناشی از غلبه خشکی.

جهت درمان چاقی ابتدا لازم است دلایل و عوامل چاقی راشناسایی کرد تا بتوان راه حل بهتری را پیداکرد ،درغیر اینصورت گرفتن رژیم های سخت هم بی تأثیر خواهد بود .

عوامل چاقی از نظر طب سنتی ایران

♣ نجویدن لقمه های غذا:

در اکثر بیمارانی که مورد بررسی قرار دادم مهمترین دلیل چاقی را نجویدن غذا دانستم ،غالب بر۹۰درصد افرادیکه از معضل چاقی رنج میبرند ، غذارا تند تند خورده و نجویده آن را قورت میدهند،توصیه وتاکید میکنم هرلقمه غذا را کاملا دردهان هضم کنید (اگر از نظر زمانی بخواهیم برآورد کنیم حداقل ۱۵ثانیه هر لقمه غذا رابایدجوید )چون با اینکار علاوه بر اینکه کار دستگاه گوارش را راحت میکنید ،باعث ترشح زیاد بزاق میشوید ترشح زیاد بزاق باعث هضم بهتر مواد غذایی شده وسیستم گوارش را بواسطه تولید ماده ای به نام”لیزوزیم”ضدعفونی میکند چون این ماده آنتی باکتریال بوده و دیواره سلولی باکتریها را ازبین میبرد هضم ناقص غذا در دهان علاوه بر چاقی، موجبات زخم معده و اثنی عشر را نیز فراهم میکند.

♣ طرز نشستن غلط روی سفره:

امام رضا(ع)در کتاب رساله ذهبیه میفرمایند: چهار زانو مخصوص حجامت است نه سفره!!!روی سفره باید یک زانو ویا به شیوه غلامان نشست.چون بدینوسیله عرصه بر معده تنگ شده فرد زودتر سیر میشود .

♣ نوشیدن نوشیدنیهای خنک یا آب یخ در زمانهای نامناسب :

اکثر افرادی که چاق هستند آب یانوشیدنیهای خنک را در زمانهای نامناسب مثلا ساعات نیمه های شب با بیدارشدن از خواب، و یابین لقمه های غذا،یابلافاصله بعدازخوردن غذاهای آبکی وسوپی ویاحتی بعدازخوردن میوه مینوشند.توصیه میشود از نوشیدن آب یاهرنوشیدنی ،درست قبل از خوردن غذا نیزخودداری شود، که اینکار باعث چاقی آنها میشود .

♣ عدم رعایت نکات تغذیه ای :

توصیه و تاکید میشود افرادیکه از غلبه رطوبت (بلغم)برخوردارند ازخوردن غذاهای به رنگ سفید مانند: برنج، دوغ، ماست، بستنی، فالوده، قند ،شکر و…بپرهیزند ماکارونی و هرغذای صنعتی مانند نوشابه ها و فست فودها نیز باعث چاقی می شوند .

درمان چاقي افراد بلغمي

♣ عوامل هورمونی :

اکثر افرادی که چاق هستند، مشکلات کبدی نیز دارند چون کبد مادر همه غده هاست پس سایر غده ها مانند طحال،کیسه صفرا،لوزالمعده،تیرویید و…از فرزندان کبد بشمار میروند اگر کبد دچار مشکل شود طبیعتا کار سایر غدد علی الخصوص تیرویید دچار اختلال میشود کم کاری تیرویید باعث چاقی میشود .

♣ عدم ترشح هورمونC.C.Kدر روده باریک :

تولید این هورمون در روده باریک باعث سیری کامل فرد میشود ،در صورت هضم خوب غذا در دهان،تولید این هورمون در روده فراهم شده هورمون مورد نظر از طریق خون وارد مغز شده و مغز با ارسال پیام عصبی عمل سیری را به انسان فرمان میدهد ،در صورت هضم ناقص غذا در دهان ،این هورمون بیست دقیقه بعد از خوردن غذا در روده تولید میشود بهمین علت افراد چاق بیست دقیقه بعد از خوردن غذا احساس سنگینی میکنند!!

امام رضا(ع )در رساله ذهبیه میفرمایند : “بر شما باد به نشستن طولانی روی سفره چون مدت زمانیکه روی سفره مینشینید جزء عمرتان محسوب نمیشود”

♣ نداشتن تحرک بدنی و پشت میز نشینی :

بی تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مانند ورزش کردن میتواند روز بروز باعث تجمع چربی در بدن شود .

 

 

چگونه به باورباران کمک کنم؟

لاغري به روش طب سنتي اسلامي

تفاوت ازدواج و خانواده در اسلام و غرب

wordpress theme powered by jazzsurf.com

کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به موسسه باورباران مي باشد و استفاده از مطالب آن مشروط به ذکرمنبع بلامانع است.

امروزه روش های لاغری زیادی وجود دارد. هر کس با توجه به فرهنگ اجتماعی که دارد، یکی از این روش ها را انتخاب می کند.  رژیم لاغری با طب سنتی هم، یکی از این روش های طب سنتی برای لاغری است، که این روزها توجه خانواده های سنتی و اصول گرا را به خودش جلب کرده است. محققان معتقدند که در مقایسه با طب مدرن، اثرگذاری طب سنتی در درمان بیماری های مزمن ویروسی و اختلات گوارشی، بیشتر است. البته در بکارگیری آن نباید زیاده روی کرد. چون به هر حال درمان بیماری های حاد دنیای امروز، با طب مدرن و داروهای جدید و شیمیایی، سازگار تر است.

 

در طب سنتی، طبیعت انسان ها، یا همان طبع شون، از دو طبع کلی خشک و تر، یا گرم و مرطوب درست شده است. البته یک طبع سومی هم وجود دارد که از آن به طبع معتدل تعبیر می شود. این طبع بیشتر در مقربان درگاه الهی و افراد خاص معنوی دیده می شود. از ترکیب این طبع ها، یعنی، گرم و مرطوب، گرم و خشک و سرد و مرطوب و سرد و خشک چهار مزاج شکل می گیرد.

که به افراد با طبع سرد و خشک، سوداوی مزاج میگویند. و به افراد با طبع سرد و تر بلغمی مزاج، و کسانی که طب، گرم و مرطوب (تر) داشته باشند، دموی مزاج گفته می شود. و نهایتا افرادی با طبع گرم و خشک، صفراوی مزاج هستند.

درمان چاقي افراد بلغمي

برای تشخیص هر کدوم از این مزاج ها، نشانه هایی وجود دارد که شما می تونید با مطالعه کتاب های این رشته، مزاج خودتون رو بشناسید. در طب سنتی، حل مشکل چاقی یا لاغری از طریق شناخت طبع های مختلف است.

معمولا افراد سرد مزاج، دارای بدنی چاق و قدی کوتاه، به همراه چهره سفید هستند. و افراد گرم مزاج نیز، ضمن اینکه غده تیروئید آنها پرکار بوده، و همچنین اعصاب سمپاتیک آنها فعالیت بیشتری دارد، از اندامی کشیده و لاغر، با چهره تیره بهره مندند.

عامل تغییر سایز عرضی یا طولی هر کس، را با مطالعه مزاج های چهارگانه سودا، صفرا، بلغم، دم، می توان تعیین کرد. البته این مزاج های چهارگانه را در طب باستانی چین، با عنوان عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و هوا می شناسند. که در طب کهن  آیورودا  هند، به دوشا، پیتا، واتا،کافا مشهورند.


یه نکته مهم، کاهش عرض بدن و بلند قد نشان دادن صفراوی مزاج ها با مصرف گرمی زیاد است. ضمن اینکه عریض شدن بدن و قد کوتاه دیده شدن، تاثیر مصرف آب، در دموی مزاج ها و بلغمی مزاج هاست.

 

مصرف شیرینی در افراد دموی مزاج، که مظهر باد یا هوا هستند، باعث چاقی می شود. ضمن اینکه خوردن همه مواد سرد بدون مُصلح سبب چاقی در کسانی که بلغمی مزاج هستند که مظهر آب می باشد. مظهر خاک، سوداوی مزاج ها هستند که با خوردن مواد غذایی افزایش دهنده سودا، مثل بادنجان، یا سوسیس و کالباس، قد کوتاه و استخوانی می شوند. و نهایتا غذاهای گرم و خشک، همچون خرما و گردو در اشخاص صفراوی مزاج موجب استخوانی بودن و قد بلندی می شود.

اما نکته مهم این است که، این چهار مزاج ض د هم هستند. ما باید تلاش کنیم تا تعادل آنها را حفظ کنیم. چون نتیجه تغییر آنها، بیماری است. در واقع، اگر هر کس مزاج خود را بشناسد و تدابیر لازم را برای متعادل نگه داشتن آنها، رعایت کند، هرگز بیماری هایی مثل چاقی، افزایش چربی و فشار خون دچار نمی شود.

از دید طب سنتی، لاغری، نشان از زیاد شدن خشکی، و چاقی، نشان از افزایش تری (رطوبت) در بدن است. شما باید در شروع کار سرد طبعی را، از گرمی طبعی تفکیک کنید. بعد از تعیین طبع، برای لاغری، باید مزاج شما مشخص شود.

رفع چاقی یا لاغری به نوع اختلاط چهار مزاج بستگی دارد. همان طور که اشاره کردیم افزایش رطوبت باعث چاقی می شود. ولی بعنوان مثال اگر افزایش تری در بدن، از طریق افزایش بافت همبند صورت بگیرد، به آن چاقی شمحی (چربی) گفته می شود. چاقی بلغمی مزاج با طبع سرد و تر، از نوع چاقی شمحی می باشد. از طرفی دیگر، اگر چاقی از طریق گوشت در بدن صورت یافته بگیرد، به آن چاقی لحمی می گویند. که این روش بیشتر در درمان افراد لاغر بکار برده می شود.

جالب است بدانید که طب سنتی، به اهمیت و مهم بودن، اضداد که ایجاد کننده حیات می باشد، واقف است. یکی از این اضداد که موجب ادامه زندگی شده، همین خواص سردی و گرمی غذاهاست. از دیگر نمونه های این مفهوم، میشه به یین و یانگ در طب چینی، و یا اسیدی و قلیایی در طب مدرن اشاره کرد.

گذشته از مواد غذایی، خود بدن خاصیت اسیدی و قلیایی دارد. یعنی با قلیلایی شدن بدن، برای رسیدن به توازن، خوردن مواد اسیدی را در قالب میل یا هوس، اطلاع می دهد. و یا برعکس

مواد غذایی گیاهی خام که بیشتر در قالب میوه جات و سبزیجات مصرف می شوند، اکثرا سرد (قلیایی) می باشند. در مقابل، مواد غذایی حیوانی، بیشتر گرم (اسیدی) هستند. در این میان هم مصرف زیاد شکر و نمک، طبع مواد غذایی و توازن بدن را بهم می زنند.

در کل برای لاغری با مزاج شناسی (یعنی درمان چاقی) نیز، باید از روش اضداد بهره برد. به این معنا که شخص چاق دارای طبع گرم و تر، برای لاغر شدن از غذاهایی با طبع سرد و خشک باید مصرف کند. همینطور شخص چاق با طبع سرد و تر، از غذاهای گرم و خشک، باید برای لاغر شدن استفاده کند.

برای کاهش وزن یا لاغری، بهتر است افراد چاق، متناسب با مزاج خوشون غذا مصرف کنند. چون انطباق رژیم غذایی با مزاج فرد، تعادل وزنی ایجاد می کند. در حقیقت، آدم های چاق، برای لاغری، باید از مصرف مواد غذایی مثل کربوهیدرات های پیچیده و همینطور چربی ها، خوداری کنند. ضمن اینکه کیفیت رژیم عذایی خودشان را بسمت غذاهایی با طبع گرم ببرند.

با وجود همه توصیه هایی که در مود مزاج می توانیم رعایت کنیم، این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که خوردن غذا در هر منطقه جغرافیایی، تاثیر منحصر به فرد خودش را در ایجاد توازن بدن دارد. با کمی دقت متوجه می شویم، که این مسئله در رسم و رسومات و آداب خوردن غذای ما ایرانی ها بخوبی رعایت می شود.

 

مثلا در جنوب ایران  که منطقه ای گرم و تر است خوراک قلیه ماهی را با تمبر هندی می خورند. یا در نواحی گرم و خشک مثل یزد و کرمان در زمستان ها که هوایی سرد و خشک دارد، از پشمک و قوتی و زیره و پسته بهره می برند. و کلا خوردن دارچین با گوشت، یا سماق با کباب کوبیده، گلپر با باقلا، نعناع با ماست یا گردو با پنیر از این دست نکات تغذیه ای سفره ایرانی است.

امیدوارم روزی برسد که همه آدم ها در درجه اول، شناختی جامع از طبع و مزاج خودشون داشته باشند. در درجه دوم، اطلاعات کافی نسبت به غذا های مناسب داشته باشند. تا بتوانند بدن خودشون را در تعادل نگه دارند.

در پایان به این موضوع اشاره می کنیم که، عامل مهم سلامتی، افزایش طول عمر و حتی امید به زندگی؛ تعادل در غذا خوردن است. برای ایجاد تعادل وزنی، احتیاجی به مصرف مکمل های شیمیایی و انواع دارو های گیاهی نیست. کاهش وزن و لاغری، با مفید و صحیح خوردن، براحتی اتفاق می افتد. سالم و تندرست باشید

 

منبع مدیریت استراتژیک بدن


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد علی آزاد محفوظ می‌باشد.




سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی و محقق طب اسلامی اظهار داشت: درمان چاقی و لاغری در طب سنتی به نوع اخلاط وابسته است و عناصر اربعه خلط بلغم، دم، صفرا و سودا می‌تواند موجب تغییر سایز طولی یا عرضی اشخاص شود.

 

درمان چاقي افراد بلغمي

وی گفت: هر عاملی که تری را در بدن زیاد کند، چاقی محسوب می‌شود، این تری می‌تواند از طریق زیاد شدن گوشت در بدن باشد که به آن چاق لحمی می‌گویند و اگر تری از طریق افزایش بافت همبند باشد، به آن چاق شحمی می‌گویند. چاق دموی که مزاج گرم و تر دارد، چاق لحمی است و چاق بلغمی که مزاج سرد و تر دارد، چاق شحمی (چربی) است.

 

این محقق طب اسلامی افزود: برای درمان چاقی باید از روش اضداد استفاده کرد؛ به عنوان مثال چاق لحمی که دارای طبع گرم و تر است، برای لاغر شدن باید از غذاهای سرد و خشک استفاده کند همچنین فردی که چاق بلغمی است و دارای مزاج سرد و تر است، برای لاغر شدن می‌تواند از غذاهای گرم و خشک استفاده کند.

 

ابوالحبیب اضافه کرد: در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود.

افراد دارای طبع دم که مظهر باد یا هوا است، مصرف خرما و شیرینی موجب چاقی آن‌ها می‌شود همچنین در افراد دارای طبع بلغم که مظهر آب است، خوردن آب سرد، ماست، کاهو، هندوانه و همه مواد سرد بدون وجود مُصلح موجب چاقی می‌شود. همچنین افراد دارای طبع سودایی که مظهر خاک است، با خوردن غذاهای افزاینده سودا مانند بادمجان، سوسیس و کالباس لاغر و کوتاه قدتر می‌شوند.

افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند

و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند


ابوالحبیب ادامه داد: خوردن آب در افراد دارای طبع بلغم و دم، بر روی عرض بدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد همچنین در افراد دارای صفرا، گرمی زیاد موجب بلندقدی آن‌ها می‌شود و عرض بدن کاهش پیدا می‌کند؛‌ یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

 

دکتر مجید حمیدی گفت: با انجام مشاوره مناسب و ارائه رژیم غذایی مناسب، تعادل وزنی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی تعادل در غذا خوردن را عاملی برای سلامتی، افزایش طول عمر و امید به زندگی عنوان کرد و گفت: افرادی که تمایل به افزایش و یا کاهش وزن دارند باید به صورتی سالم و صحیح غذا مصرف کنند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار باشند؛ بنابراین برای کاهش یا افزایش وزن نیازی به مصرف انواع داروهایی گیاهی و شیمیایی نیست و بهتر است روش‌هایی را برای تعادل وزن انتخاب کنند که عوارضی نداشته باشد.

 

وی افزود: هر فرد متناسب با مزاج خود از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند و با شناسایی مزاج خود بهتر می‌تواند از رژیم غذایی مناسب بهره ببرد. افراد از نظر مصرف مواد غذایی دو نوع مزاج سرد و گرم دارند که میل و رغبت هر یک به غذا متفاوت است. افراد گرم مزاج تمایل به خوردن غذاهایی سرد و دارای زنجیره غذایی سبک مانند ماست، دوغ و لبنیات و نان‌های بدون سبوس، دارند. افراد سردمزاج نیز به خوردن غذاهایی گرم به ویژه مربا، خرما و شیرینی‌جات تمایل دارند.

 

وی افزود: افراد گرم مزاج دارای اندامی لاغر و کشیده و دارای چهره تیره هستند. غده تیروئید آن‌ها فعال بوده و فعالیت اعصاب سمپاتیک آن‌ها بیشتر است. افراد سردمزاج نیز دارای قدی کوتاه و اندامی چاق بوده و چهره‌ای سفید دارند. افراد گرم مزاج در مقایسه با افراد سردمزاج زمستان را بهتر تحمل می‌کنند و تابستان‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.

در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای

گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل

و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود

حمیدی تاکید کرد: بهتر است افراد متناسب با مزاج خود غذا مصرف کنند؛ چرا که اگر خلاف آن عمل کنند تعادل غذایی را بر هم زده و در نهایت باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شوند.

 

وی گفت: افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند. گرم مزاج‌ها نیز برای افزایش وزن خود باید به مصرف غذاهای سرد سوق داده شوند.

 

حمیدی در پایان گفت: افراد گرم مزاج اگرچه ممکن است مواد غذایی زیادی را مصرف کنند اما به دلیل سوخت و ساز زیاد معمولاً دارای اندامی لاغر هستند. همچنین روش خوردن غذا تأثیر مهمی در شرایط بدنی دارد؛ چرا که در سوخت و ساز بدن تعادل ایجاد می‌کند.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس

ایسنا

 

اهمیت سردی و گرمی غذاها

درمان چاقي افراد بلغمي

پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود

طبیعت گرمی و سردی غذاها

سردمزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند

افزایش وزن در افراد لاغر با طب سنتی

درمان چاقي افراد بلغمي
درمان چاقي افراد بلغمي
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *