درمان سردرد عصبي چيست

دوره مقدماتی php
درمان سردرد عصبي چيست
درمان سردرد عصبي چيست




خانه

موبایل

اگر مكرراً دچار سردرد شويد حتماً دوستان و اطرافيان به شما توصيه مي‌كنند كه براي معاينه چشم و كنترل شماره عينك به چشم پزشك مراجعه كنيد. اما آيا واقعاً مشكلات چشمي مي‌توانند باعث ايجاد سردرد شوند؟سردردهاي مرتبط با مشكلات چشمي را مي توان در سه گروه تقسيم‌بندي كرد:

دوره مقدماتی php

 

 

درمان سردرد عصبي چيست

– سردردهايي كه باعث ايجاد علائم چشمي مي شوند

– سردردهايي كه ناشي از بيماري‌هاي چشمي هستند.

-حالات متفرقه

ميگرن ميگرن يكي از علل بسيار شايع و شايد شايعترين علت سردرد مكرر است. بيماري ميگرن در زنان شايع‌تر است. در اكثر مبتلايان به ميگرن سابقه خانوادگي ابتلا به سردرد وجود دارد. سردردهاي ميگرني معمولاً در سن بلوغ شروع مي شود و در سن بالاي 50 سال از بين مي‌رود. سردرد ميگرني غالباً يكطرفه و ضربان دار است و چند ساعت تا چند روز طول مي‌كشد. دردهاي ميگرني گاهي با حالت تهوع و استفراغ همراه است. اكثر افراد مبتلا به ميگرن در زمان حمله سردرد دچار ترس از نور و صدا مي شوند و تمايل دارند كه در يك اتاق ساكت و تاريك استراحت كنند. در اين حالت روشن كردن چراغ يا ايجاد صداي ناگهاني مي‌تواند باعث بدتر شدن سردرد شود.

تغييرات هورموني روي ميگرن مؤثر است و عواملي مثل قاعدگي، بارداري و قرص‌هاي هورموني جلوگيري از بارداري معمولاً باعث بدتر شدن ميگرن مي‌شود.

عواملي مثل گرسنگي، كم‌خوابي، خستگي، استرس‌هاي روحي، ورزش‌هاي سنگين، غذاهاي خاص (قهوه، شكلات، پنير مانده، آجيل و مشروبات الكلي) و بوهاي خاص (مثلاً بوي سيگار يا عطر) مي‌تواند باعث شروع حمله ميگرن شود.

يك نكته جالب در مورد استرس آن است كه نه فقط وجود استرس، بلكه رفع شدن ناگهاني استرس نيز مي تواند باعث ايجاد حمله ميگرن شود. مثلاً خيلي از افراد مبتلا به ميگرن پس از پايان امتحاناتشان دچار سردرد مي‌شوند.

علت اصلي ايجاد ميگرن تنگ‌شدن گذراي عروق مغزي است كه با باز شدن جبراني بيش از حد عروق دنبال مي‌شود. در مرحله انقباض عروق مغزي علائم چشمي ميگرن بروز مي‌كند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ايجاد مي‌شود. ميگرن در همه افراد به يك صورت تظاهر نمي‌كند بلكه انواع مختلفي از ميگرن وجود دارد كه آنها را مرور مي‌كنيم.

 

ميگرن كلاسيك: در ميگرن كلاسيك هميشه علائم بصري مشخصي قبل از شروع سردرد بروز مي‌كند كه مشخصه اين نوع خاص ميگرن است . مهمترين اين علائم يك لكه سياهرگ در روبروي فرد ( يعني در وسط ميدان بينايي) است كه به تدريج بزرگ مي‌شود و به سمت حاشيه ميدان بينايي (يعني پهلوي فرد) كشيده مي‌شود. اين لكه سياهرنگ معمولاً با جرقه‌هاي نوري به صورت خطوط زيگزاگي براق رنگي لرزان احاطه شده است.اين علامت نشانه مهمي است بطوري كه در افرادي كه اين نشانه را بروز مي‌دهند تقريباً مي‌توان گفت كه تشخيص بيماري ميگرن محرز است. يكي ديگر از نشانه‌هاي بصري كه در ميگرن كلاسيك تظاهر مي‌كند تاريك شدن يك سمت ميدان بينائي است . در اين حالت فرد سمت چپ يا سمت راست را واضح نمي‌بيند ( اين حالت در هر دو چشم وجود دارد ولي اكثر افراد فكر مي‌كنند كه چشم چپ يا راستشان تار شده است). اين علائم چشمي معمولاً بين 10 تا 20 دقيقه طول مي‌كشد و تقريباً هميشه قبل از يك ساعت محو مي‌گردد. بتدريج با محو شدن علائم بصري و گشاد شدن جبراني عروق مغزي سردرد ضربان‌دار يك طرفه ايجاد مي‌شود كه با حالت تهوع و ترس از نور و صدا همراه است. سردرد نيز پس از جند ساعت بهبود مي‌يابد.

 

ميگرن معمولي: اين نوع ميگرن كه شايعترين نوع ميگرن است معمولاً با علائم چشمي همراه نيست اما ممكن است درد آن در اطراف يا دور چشم‌ها احساس شود. در ميگرن معمولي سردرد لزوماً يك طرفه نيست و ممكن است درد در تمام سر احساس شود. حمله ميگرن معمولي اغلب ظرف چند ساعت تا چند روز بهبود مي‌يابد.

ميگرن چشمي: در اين نوع ميگرن كه اغلب در افراد مسن تر تظاهر مي‌كند فرد مبتلا علائم چشمي ميگرن را دارد اما به سردرد مبتلا نمي‌شود.علائم بصري ميگرن چشمي عبارتند از :

– لكه سياهرنگ كه با خطوط زيگزاگ براق رنگي لرزان احاطه شده است – تاريك شدن يك سمت ميدان بينايي – تنگ شدن تدريجي ميدان بينايي از محيط به مركز بطوريكه فرد احساس مي‌كند كه بيرون را از داخل يك سوراخ كوچك تماشا مي‌كند. – دوبيني گذرا

درمان ميگرن

در بسياري از مبتلايان به ميگرن آنچه كه بيشتر از سردرد و علائم چشمي باعث آزار فرد مي‌شود ترس از وجود تومور مغزي يا ايجاد كوري دائمي است. در اين افراد يك معاينه كامل پزشكي و اطمينان از اينكه بيماري خوش‌خيم است و هيچ عارضه دائمي ايجاد نمي‌كند تا حد زيادي باعث آسودگي فرد مبتلا مي‌شود و حتي گاهي كاهش استرس ناشي از نگراني باعث كم شدن شدت و فراواني حملات ميگرني شده، به بهبود قابل توجه فرد مي‌انجامد.

به علاوه در افراد ميگرني شناسايي عواملي كه باعث شروع يا تشديد حمله ميگرني مي شود و پرهيز از اين عوامل (بي خوابي، خستگي، گرسنگي، استرس، بوي سيگار، بوي عطر، غذاهاي خاص و غيره) مي‌تواند باعث بهبود فرد مبتلا شود. همچنين انجام مرتب ورزهاي سبك روزانه و پرهيز از ورزش‌هاي سنگين مي‌تواند به كنترل ميگرن كمك كند.

به هر حال در مواردي كه سردرد ميگرني شديد است و فعاليت روزانه فرد را مختل مي‌كند مي‌توان با استفاده از مسكن هاي معمولي يا داروهاي خاص سردرد را كنترل كرد. البته لازم به ذكر است كه در صورتيكه حملات ميگرن مكرراً اتفاق بيافتد و فرد ناچار باشد در هفته بيش از 2-3 بار از مسكن استفاده كند به داروي مسكن وابسته مي‌شود و در صورت قطع مصرف دارو مجدداً دچار سردرد خواهد شد. در اين افراد لازم است داروهاي خاصي (تحت نظر پزشك) به طور مرتب مصرف شود تا فراواني حملات ميگرني كاهش پيدا كند و فرد مجبور نباشد دائماً از داروهاي مسكن استفاده كند.

سردردهاي تنشي

سردرد تنشي نوع خاصي از سردرد است كه اغلب در افراد افسرده يا كساني كه تحت استرس مزمن قرار دارند ايجاد مي‌شود. اين نوع سردرد معمولاً در اكثر ساعات روز وجود دارد اما شدت آن خفيف تا متوسط است و مشكل جدي براي فعاليت‌هاي روزانه ايجاد نمي‌كند. اين سردردها معمولاً در پايان روز و در موقع خستگي شديدتر مي‌شود. اين نوع سردرد بيشتر به صورت احساس سنگيني در سر است و افراد مبتلا مي‌گويند: “احساس مي‌كنم يك ديگ روي سرم گذاشته‌اند” . اهميت سردرد تنشي در آن است كه ممكن است درد فقط در ناحيه پيشاني و دور چشم ها وجود داشته باشد و به همين دليل با مشكلات چشمي اشتباه شود. برخي از صاحب نظران معتقدند كه سردرد تنشي نوع خاصي از ميگرن معمولي مي‌باشد. درمان آن نيز مشابه درمان ميگرن مي‌باشد.

 

 

سردرد خوشه‌اي

اين سردرد بيشتر در مردان سيگاري 30 تا 50 ساله بروز مي‌كند. يك بيماري خوش‌خيم است كه بصورت حملات حاد سردرد و درد پشت كره چشم بصورت يكطرفه تظاهر مي‌كند و برخلاف اغلب سردردهاي خوش‌خيم باعث بيدار شدن فرد از خواب مي‌شود. معمولاً در زمان سردرد علائم چشمي يكطرفه نيز در سمت مبتلا وجود دارد به طوري كه چشم مبتلا دچار اشكريزش و قرمزي مي‌شود. ممكن است در همان سمت افتادگي پلك ايجاد شود و مردمك چشم موقتاً گشاد شود (يعني سياهي چشم در سمت مبتلا بزرگتر به نظر برسد). گاهي آبريزش‌بيني نيز در سمت مبتلا اتفاق مي‌افتد. در سردرد خوشه‌اي حمله حاد سردرد حدود يكي دو ساعت طول مي‌كشد و عارضه خاصي ايجاد نمي‌كند. معمولاً سردرد خوشه‌اي چندين بار در يك دوره چند هفته‌اي تا چند ماهه تكرار مي‌شود و سپس به تدريج بهبود مي‌يابد. البته احتمال عود اين حملات پس از چند ماه تا چند سال وجود دارد.

 


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

درمان سردرد عصبي چيست

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

احساس درد و فشار در سر، گردن، پشت سر و پیشانی سردرد نامیده می‌شود، اما سردرد یک واژه‌ی بسیار کلی است. اگر به‌خاطر سردرد به پزشک مراجعه کنید، او سؤال خواهد کرد که سردردتان به چه صورت است؟ یک‌طرفه؟ ضربانی؟ دور پیشانی؟ پشت سر؟ دلیلش این است که انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که هر کدام علل و درمان‌های خاص خودشان را دارند. حتی در برخی مواقع ممکن است سردرد نشان‌دهنده‌ی مشکل سلامتی جدی‌تری مانند سکته مغزی باشد. پس تشخیص نوع سردرد واقعا مهم است. یکی از سردردهای بسیار متداولی که معمولا هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد، سردرد تنشی است. حدود ۴۰ درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی‌شان به این نوع سردرد دچار می‌شوند. با «چطور» همراه باشید تا با علل، علائم، درمان و روش‌های پیشگیری از سردرد تنشی آشنا شوید.

درمان سردرد عصبي چيست

سردرد تنشی، شایع‌ترین نوع سردرد است که می‌تواند باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در سر، گردن و پشت چشم‌های شما شود. بعضی از مردم می‌گویند که سردرد تنشی، مانند آن است که یک باند (نوار) سفت به دور پیشانی‌شان بسته شده باشد.

اکثر افرادی که سردردهای تنشی را تجربه می‌کنند، سردردهای دوره‌ای دارند. این سردردها به‌طور متوسط یک یا دو بار در ماه اتفاق می‌افتند. با این حال سردردهای تنشی می‌توانند مزمن نیز باشند. به گفته‌ی کلینیک کلیولند، سردردهای مزمن حدود ۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را درگیر می‌کند و شامل دوره‌های سردردی است که بیش از ۱۵ روز در هر ماه طول می‌کشند. زنان دو برابر مردان به سردردهای تنشی دچار می‌شوند.

سردردهای تنشی توسط انقباضات عضله در نواحی سر و گردن ایجاد می‌شوند. انواع غذاها، فعالیت‌ها و عوامل استرس زا می‌توانند باعث ایجاد این نوع انقباضات شوند. برخی از مردم نیز پس از خیره‌شدن به صفحه‌ی کامپیوتر برای مدت طولانی یا پس از رانندگی برای مدت زمان طولانی به سردردهای تنشی دچار می‌شوند. هوای سرد نیز ممکن است باعث سردرد تنشی شود.

سایر محرک‌ها برای سردردهای تنشی عبارتند از:

علائم سردرد تنشی عبارتند از:

این درد معمولا خفیف یا متوسط است اما می‌تواند شدید نیز باشد. در این مورد ممکن است شما سردرد تنشی‌تان را با میگرن اشتباه بگیرید. این یک نوع سردرد است که باعث درد ضربانی در یک یا دو طرف سر شما می‌شود.

با این حال سردردهای تنشی، تمام علائم میگرن‌ها مانند حالت تهوع یا استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند مانند میگرن به حساسیت نسبت به نور و صدای بلند منجر شود.

در موارد شدید، پزشک‌تان ممکن است آزمایشاتی برای ردکردن احتمال سایر مشکلات مانند تومور مغزی انجام دهد. تست‌هایی که برای بررسی سایر بیماری‌ها به‌کار می‌روند، ممکن است شامل یک سی‌تی اسکن باشند که از اشعه‌ی ایکس برای گرفتن تصاویری از اندام‌های داخلی شما استفاده می‌کند. همچنین ممکن است پزشک‌تان از MRI نیز استفاده کند؛ MRI به پزشک امکان می‌دهد بافت‌های نرم بدن‌تان را بررسی کنید.

شما می‌توانید برای خلاص‌شدن از شر سردرد تنشی، داروهای ضددرد بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپرین را امتحان کنید. با این حال فقط باید گاهی‌اوقات از آنها استفاده کنید، نه به‌طور مکرر.

به گفته‌ی مایوکلینیک، استفاده‌ی بیش‌ازحد از داروهای بدون نیاز به نسخه ممکن است به سردردهای ناشی از مصرف بیش‌ازحد دارو یا سردردهای برگشتی منجر شود. این نوع سردردها هنگامی اتفاق می‌افتند که شما آنقدر به یک دارو عادت کرده‌اید که با ازبین‌رفتن اثر آن دچار سردرد می‌شوید.

اما گاهی‌اوقات داروهای OTC برای درمان سردردهای تنشی عودکننده کافی نیستند. در چنین مواردی پزشک ممکن است داروهای زیر را برای شما تجویز کند:

اگر داروهای مُسکن مؤثر واقع نشدند، پزشک‌تان ممکن است یک شل‌کننده‌ی عضلانی برای شما تجویز کند. این دارو به متوقف‌کردن انقباض عضلات کمک می‌کند. همچنین ممکن است پزشک‌تان یک داروی ضدافسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تجویز کند. SSRI‌ها می‌توانند سطوح سروتونین مغز شما را تثبیت کنند و به شما در مقابله با استرس کمک می‌کند.

سایر درمان‌هایی که پزشک‌تان می‌تواند به شما پیشنهاد کند، عبارتند از:

برخی از مکمل های غذایی نیز ممکن است به کاهش و تسکین سردرد تنشی کمک کنند. با این حال از آنجا که درمان‌های جایگزین می‌توانند با داروهای متداول تداخل پیدا کنند، قبل از مصرف آنها حتما باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

به گفته‌ی مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مکمل‌های زیر می‌توانند به پیشگیری از سردردهای تنشی کمک کنند:

موارد زیر نیز ممکن است سردرد تنشی را کاهش دهند:

با این حال ممکن است این تکنیک‌ها نتوانند مانع عود تمام سردردهای تنشی شوند.

از آنجا که سردردهای تنشی اغلب توسط محرک‌های خاصی ایجاد می‌شوند، شناسایی عواملی که باعث سردردهای شما می‌شوند، یک راه مهم در پیشگیری از سردردهای آتی است.

یک دفترچه‌ی ثبت سردرد می‌تواند به شما کمک کند که علت سردردهای تنشی‌تان را مشخص کنید. غذاها، نوشیدنی‌ها، فعالیت‌های روزانه و هر شرایطی که موجب استرس شما می‌شوند، را ثبت کنید. هر روزی که سردرد تنشی دارید، در دفترچه علامت بزنید. پس از چند هفته یا چند ماه ممکن است بتوانید ارتباطی بین آنها پیدا کنید. به‌عنوان مثال اگر دفترچه‌ی شما نشان می‌دهد سردردها در روزهایی اتفاق افتاده‌اند که شما یک ماده‌ی غذایی خاص را خورده‌اید، این ماده‌ی غذایی ممکن است محرک سردرد شما باشد.

سردردهای تنشی اغلب به درمان پاسخ می‌دهند و به‌ندرت باعث آسیب عصبی دائمی می‌شوند. با این حال سردردهای تنشی مزمن می‌توانند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین این سردردها می‌توانند شرکت در فعالیت‌های بدنی را نیز برای شما دشوار سازند. به‌علاوه ممکن است در برخی از روزها قادر نباشید به دانشگاه یا محل کارتان بروید. اگر سردرد تنشی شما به یک مشکل جدی تبدیل شده است، با پزشک‌تان صحبت کنید.

شما نباید به هیچ وجه علائم شدید را نادیده بگیرید. اگر به‌طور ناگهانی دچار سردرد شدیدی شدید یا سردردتان با علائم زیر همراه بود، فورا به پزشک مراجعه کنید:

اینها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل بسیار جدی‌تر مانند سکته‌ی مغزی، تومور یا آنوریسم باشند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

درمان سردرد عصبي چيست

بسیار عالی، ممنون.

از توجه‌تون سپاسگزارم.

بسیار مفید بود. مرسی

ممنون از لطف‌تون.

خیلی عالی و مفید با تشکر از شما

از همراهی‌تون سپاسگزارم.

خواص خوراکی ها

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

مضرات سرکه سیب؛ ۱۱ خطر احتمالی مصرف بیش از حد سرکه سیب

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

آخرین مطالب

چطور بازدهی تبلیغات بنری را بالا ببریم؟


معرفی کتاب شغلی که زندگی‌ست

برای سفر به شمال کدام شهرها را انتخاب کنیم؟

معنی نوستالژی؛ دلایل و راه‌های غلبه بر آن

۸ اشتباه رایج در هدف گذاری که شما را از موفقیت دور می‌کند

ترین های جهان

راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

می‌توان گفت همه‌ی ما تجربه‌ی سردرد را داریم و تعداد کسانی که زیاد دچار سردردهای مداوم می‌شوند هم کم نیست. سردردهای کوچک، کمی شما را اذیت می‌کنند و با یک مسکن ساده، خوردن کمی غذا یا قهوه یا چند دقیقه استراحت خوب می‌شوند. ولی اگر سردرد شما خیلی شدید و غیر معمول است، باید نگران سکته‌ی مغزی، تومور یا لخته شدن خون باشید. خوشبختانه این مشکلات به ندرت پیش می‌آیند. با این حال لازم است انواع سردرد را بشناسید و بدانید برای درمان آنها چه کاری از شما ساخته است و چطور می‌توانید بقیه‌ی سردردها که زندگی شما را تهدید نمی‌کنند، را کنترل کنید.

درمان سردرد عصبي چيست

حتما بخوانید:۹ خوراکی که موجب تحریک سردرد و ایجاد حملات میگرنی می‌شونداز کجا بفهمیم سردرد داریم یا میگرن؟درمان سردرد با ۱۸ روش طبیعی و خانگی

پزشکان هنوز دلیل بیشتر سردردها را کشف نکرده‌اند. می‌دانیم که بافت مغز و استخوان جمجمه نمی‌توانند باعث سردرد شوند چون عصب‌های گیرنده‌ی پیام درد را ندارند. ولی رگ‌های خونی در سر و گردن و همچنین بافت‌های اطراف مغز و بعضی عصب‌های اصلی که از مغز منشعب می‌شوند می‌توانند پیام درد را منتقل کنند. پوست سر، سینوس‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها و مفاصل گردن هم می‌توانند باعث سردرد شوند.

شما می‌توانید مراقبت‌های لازم برای بسیاری از انواع سردرد را خودتان انجام دهید. برای موارد شدیدتر دکتر هم می‌تواند با تجویز دارو به شما در کنترل سردردتان کمک کند. به غیر از این موارد، سردردهایی هم هستند که احتیاج به مراقبت‌های پزشکی فوری دارند. در اینجا به بعضی موارد هشداردهنده اشاره می‌کنیم:

بیش از ۳۰۰ نوع سردرد وجود دارد. ولی تنها دلیل ۱۰ درصد از سردردها مشخص شده‌ است. به بقیه‌ی آنها «سردردهای شایع» (primary headaches) می‌گویند. در اینجا به چند مورد از سردردهای شایع و مهم اشاره می‌کنیم.

سردردهای تنشی (Tension-type headaches) معمول‌ترین نوع سردردها هستند و در سه‌ چهارم بزرگسالان رخ می‌دهند. در بیشتر موارد این سردردها از لحاظ شدت، ملایم تا متوسط هستند و به طور مکرر رخ می‌دهند. ولی در بعضی موارد افراد معدودی هستند که دچار سردردهای تنشی شدید می‌شوند و بعضی از آنها ۳ تا ۴ بار در هفته دچار این نوع سردرد می‌شوند.

سردردهای تنشی معمول، فشار و درد مبهمی در دو طرف سر ایجاد می‌کنند. افرادی که دچار سردردهای تنشی شدید می‌شوند ممکن است احساس کنند که سرشان در یک گیره قرار گرفته است. درد ممکن است به گردن و شانه‌ها هم سرایت کند. سردردهای تنشی می‌توانند بر اثر خستگی، فشار احساسی یا مشکلی در ماهیچه‌ها و مفاصل گردن یا فَک، تحریک شوند. این نوع سردرد اغلب ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

اگر فقط گاهی دچار سردردهای تنشی می‌شوید، می‌توانید خودتان مراقبت‌های لازم را انجام دهید. مسکّن‌های معمول مثل استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب بدون استروئید (NSAIDs) مثل آسپیرین، ناپروکسین یا ایبوپروفن معمولا می‌توانند به شما در کنترل درد کمک کنند، اما به دستور داخل بسته توجه کنید و هرگز بیش از مقدار مشخص شده مصرف نکنید. استفاده از یک پَد گرمازا یا گرفتن دوش آب گرم هم می‌تواند مفید باشد. بعضی‌ها با یک چُرت کوتاه یا یک خوراکی سبک حال‌شان بهتر می‌شود.

اگر دچار سردردهای تنشی پی در پی می‌شوید سعی کنید دلایل محرک سردردتان را پیدا کنید تا بتوانید از آنها خودداری کنید. خودتان را زیادی خسته نکنید و وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید. روش‌های ریلکسیشن و تمرین‌های آرامش‌بخش را یاد بگیرید. مخصوصا یوگا می‌تواند خیلی به شما کمک کند، چون هم به آرامش ذهن شما کمک می‌کند و هم به ماهیچه‌های گردن‌تان.

اگر دردتان بیشتر از این حرف‌ها است و به کمک پزشک احتیاج دارید، دکتر احتمالا دارو‌های ضددرد قوی‌تر یا مسکّن ماهیچه برای کنترل سردرد تجویز خواهد کرد. خیلی از کسانی که سردردشان بر می‌گردد (مسکّن‌ها و روش‌های ذکر شده سردرد را رفع می‌کنند ولی بعد از مدت کوتاهی سردرد دوباره برمی‌گردد) با مصرف داروهای ضد افسردگی سه چرخه‌ای (tricyclic antidepressant) مثل Amitriptyline از حملات سردرد جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه در بیشتر موارد سردردهای تنشی به این مرحله نمی‌‌رسند و با راهکارهای ساده‌تری قابل درمان هستند.

میگرن به میزان کمتری نسبت به سردردهای تنشی اتفاق می‌افتد، ولی از آنها بسیار شدیدتر است. این نوع سردردها در زنان دو سوم بیشتر از مردان رواج دارد ولی اگر جزو ۶ تا ۸ درصد مردانی باشید که به این بیماری دچار هستند، این موضوع تسلی خاطر زیادی برای شما نیست؛ از آنجا که تحقیقی در دانشگاه هاروارد بر روی ۲۰۰۸۴ مرد بالغ در سنین ۴۰ تا ۸۴ سال نشان داده است که میگرن در مردان خطر حمله‌ی قلبی را ۴۲ درصد افزایش می‌دهد. پس مردانی که میگرن دارند، لازم است این موضوع را کاملا جدی بگیرند.

عصب‌شناسان معتقد هستند که میگرن بر اثر تغییراتی در جریان خون مغز و فعالیت سلول‌های عصبی به وجود می‌آید. ۷۰ درصد مبتلایان به میگرن، حداقل یک فامیل درجه یک دارند که مبتلا به این بیماری باشد، پس می‌توان گفت عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز این بیماری دارند.

با وجود این که میگرن ممکن است ناگهانی و بدون اخطار قبلی رخ دهد، ولی بیشتر مواقع بر اثر تحریک یک عامل خارجی شروع می‌شود. محرک‌های میگرن در افراد مختلف متفاوت‌اند ولی برای یک بیمار میگرنی معمولا محرک‌های ثابتی وجود دارد که در طول عمر او تغییر نمی‌کنند. در اینجا به چند مورد از معمول‌ترین محرک‌های میگرن اشاره می‌کنیم.

عمده‌ترین محرک‌های میگرن در انسان:

میگرن معمولا شب‌ها و یا در خواب شروع می‌شود. در بعضی افراد بعد از حملات سردرد، کوفتگی، افسردگی، سستی و یا بی‌قراری و کج‌خلقی تا ساعت‌ها ادامه می‌یابد. از آنجا که نشانه‌های میگرن بسیار متنوع هستند، حداقل نیمی از مبتلایان میگرن فکر می‌کنند سردردشان سینوسی یا تنشی است.

حدود ۲۰ درصد از حملات میگرن با یک یا چند نشانه به نام آورا (aura) شروع می‌شود. اختلالات بینایی از همه رایج‌تر هستند. این نشانه‌ها ممکن است هاله‌بینی، دیدن جرقه یا نورهای چشمک‌زن، خطوط نورانی موّاج یا حتی نابینایی موقت باشد. آورا ممکن است باعث بی‌حسی یا مورمور شدن در یک طرف بدن، خصوصا دست یا صورت شود. بعضی بیماران بدون بروز سردرد دچار نشانه‌های آورا می‌شوند. این افراد معمولا فکر می‌کنند دارند دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند، نه میگرن.

بیشتر حملات میگرن بدون بروز آورا رخ می‌دهند. معمولا درد از یک طرف سر، اغلب اوقات اطراف چشم یا شقیقه شروع و به سمت عقب سر پخش می‌شود. درد میگرن اغلب شدید است و بیماران آن را به صورت ضربان یا تپش توصیف کرده‌اند. تهوع در این بیماران معمول است و بسیاری از آنها دچار آبریزش چشم و بینی یا گرفتگی می‌شوند. اگر این نشانه‌ها خیلی برجسته باشند ممکن است به اشتباه سردرد سینوسی تشخیص داده شوند. اگر سردردهای میگرنی به طور مناسب درمان نشوند ۴ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشند. وقتی صحبت از تحمل درد میگرن است، حتی ۴ ساعت زمان زیادی است، و به همین دلیل است که درمان هر چه زودتر آن اهمیت زیادی دارد.

اگر میگرن را در مراحل اولیه تشخیص دهید می‌‌توانید با مسکن‌های معمول و بدون نیاز به نسخه آنها را درمان کنید. استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسین و در مجموع مسّکن‌ها همراه با کافئین اگر در ابتدای حمله به اندازه‌ی کافی مصرف شوند مؤثر هستند.

مصرف داروی ضد تهوع متوکلوپرامید (metoclopramide) می‌تواند تأثیر داروهای ضدالتهاب بدون استروئید را افزایش دهد.

وقتی احتیاج به تجویز نسخه‌های پزشکی باشد معمولا پزشکان به سراغ تریپتان‌ها می‌روند که به صورت قرص، اسپری بینی یا آمپول‌هایی که خود بیمار می‌تواند به خودش تزریق کند قابل تهیه است. سوماتریپتان (sumatriptan) زولمی‌تریپتان (zolmitriptan) و ریزاتریپتان (rizatriptan) نمونه‌هایی از تریپتان‌ها هستند.

در ۷۰ درصد بیماران، تریپتان‌ها به مدت دو ساعت درد را آرام می‌کنند. هرچه زودتر دارو مصرف شود، تأثیر بهتری دارد. بعضی بیماران لازم است بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت یک دوز دیگر از این دارو مصرف کنند. از آنجا که تریپتان‌ها علاوه بر جریان خون مغز، بر جریان خون به قلب هم تأثیر می‌گذارند افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به رگ‌های کرونری (coronary) یا دیگر بیماری‌‌های قلبی جدی، نباید تریپتان مصرف کنند. همچنین مصرف این دارو برای بیمارانی که داروهای ضد افسردگی از خانواده‌ی SSRI مصرف می‌کنند، ممنوع است.

بعضی‌ها هنوز هم از داروهای قدیمی‌تر میگرن مثل ارگوت (ergot) یا ترکیباتی شامل اسید باربیتوریک استفاده می‌کنند. بقیه ممکن است به داروهای ضدتهوع، تجویز مسکّن‌های قوی‌تر یا یک کورتیکواستروئید مثل دگزامتازون (dexamethasone) روی آورند.

با پزشک‌تان مشورت کنید تا ببینید کدام روش درمان برای شما مناسب‌تر است. یادتان باشد که مصرف بیش از حد دارو می‌تواند باعث برگشتن سردرد و ایجاد چرخه‌های غیر طبیعی سردرد و مصرف دارو شود. پس اگر بیش از دو یا سه بار در هفته به مصرف دارو احتیاج پیدا می‌کنید، درمان پیش‌گیرانه را امتحان کنید.

بعضی‌ها به سادگی با خودداری از محرک‌های میگرن، از حملات میگرن جلوگیری می‌کنند. کسانی که فقط گاهی دچار این سردردها می‌شوند با درمان فوری به خوبی کنار می‌آیند. اما کسانی که دائما دچار حمله می‌شوند از دارو‌های پیشگیری استفاده می‌کنند. داروهایی که معمولا تجویز می‌شوند مسدودکننده‌های بتا (مثل پروپرانولول، آتنولول و متوپرولول)، بعضی داروهای ضدافسردگی خاص و داروهای ضدحمله‌ی ناگهانی (مثل دیوال‌پروکس، توپیرامات و گاباپنتین) هستند. در موارد خیلی سخت بهتر است به متخصص سردرد مراجعه شود.

سردردهای خوشه ای کمتر از انواع قبلی رواج دارند ولی بسیار شدیدتر هستند. این نوع سردردها در مردان پنج برابر بیشتر از زنان اتفاق می‌افتند. هر چند هر کسی ممکن است دچار سردردهای خوشه‌ای شود، به طور معمول مردان میانسالی که دارای پیشینه‌ی استعمال سیگار هستند به آن مبتلا می‌شوند.

نام این بیماری به خاطر ماهیت خوشه‌ای آن انتخاب شده‌ است. هر سال یا هر دو سال یک بار به طور معمول در زمان خاصی از سال در یک دوره‌ی یک تا سه ماهه، فرد روزانه دچار یک تا هشت حمله‌ی سردرد می‌شود. سردرد همیشه به یک طرف سر حمله می‌کند و بسیار شدید است. در این حالت چشم سمت دردناک، قرمز و دچار آبریزش می‌شود و ممکن است پلک بیفتد، همچنین آبریزش بینی و گرفتگی بینی رخ می‌دهد. حمله‌ی سردرد ناگهانی است و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. بیشتر بیماران در هنگام حمله دچار بی‌قراری و ناآرامی می‌شوند، نمی‌توانند آرام بنشینند، قدم می‌زنند، درجا می‌زنند یا سرشان را به دیوار می‌کوبند. درد ممکن است با تهوع یا حساسیت به نور یا حساسیت به صدا همراه شود.

تنفس اکسیژن خالص می‌تواند حمله را متوقف کند. سوماتریپتان هم گاهی مفید است، به ویژه وقتی تزریق شود. تریپتان‌های دیگر هم ممکن است اثربخش باشند. بعضی بیماران طرفدار قطره‌ی بینی لیدوکاین (lidocaine)، آمپول دی‌هیدروارگوتامین (dihydroergotamine) یا راه‌های درمانی دیگر هستند. مؤثرترین دارویی که از حملات جلوگیری می‌کند، وِراپامیل (Verapamil) است که کانال‌های کلسیمی را مسدود می‌کند. داروهای مؤثر دیگر، دی‌والپروکس (divalproex)، توپیرامات (tomiramate) و لیتیوم (lithium) هستند.

پزشکان تا کنون صدها نوع بیماری مربوط به سردرد را شناسایی کرده‌اند. در اینجا فقط به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

سردرد به عنوان یکی از اثرات جانبی بسیاری از داروها معرفی شده است. هرچند عجیب به نظر می‌رسد، ولی خیلی از داروهایی که برای درمان سردرد به کار می‌روند هم می‌توانند باعث سردرد حاصل از مصرف بیش از حد دارو یا سردردهای بازگشتی (عودکننده) شوند. به خصوص مبتلایان به میگرن در معرض گرفتار شدن در یک چرخه‌ی دردناک هستند که باعث می‌شود بیشتر دارو مصرف کنند و به این ترتیب دردشان هم بیشتر می‌شود. اگر مدام دچار سردرد می‌شوید و برای درمان آن بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ روز در ماه از دارو استفاده می‌کنید (چه داروهای معمول و چه داروهای جدی‌تر با نسخه‌ی پزشک) احتمالا دچار سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو می‌شوید. برای این که متوجه شوید سردردتان به این خاطر است یا نه، مصرف دارو را متوقف یا به تدریج کم کنید؛ البته قبل از آن حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. وقتی در حال ترک دارو هستید یک کورتیکواستروئید مثل پردنیزون (prednisone) می‌تواند به کنترل درد کمک کند.

درمان سردرد عصبي چيست

سینوزیت شدید باعث ایجاد درد در پیشانی، اطراف بینی و چشم‌ها، گونه‌ها و یا دندان‌های بالایی می‌شود. خم شدن به جلو درد را تشدید می‌کند. تخلیه‌ی غلیظ بینی، خلط و گرفتگی و تب از نشانه‌های مشکل سینوسی هستند. وقتی عفونت شدید برطرف شود، درد هم متوقف می‌شود. سینوزیت دلیل معمولی برای سردردهای شدید یا بازگشتی (عودکننده) نیست.

بعضی‌ها با خوردن هر چیز سردی دچار درد ناگهانی و شدیدی در سر می‌شوند. بعد از آن حتی اگر به خوردن ادامه دهند، ظرف کمتر از یک دقیقه سردردشان برطرف می‌شود. اگر دچار سردردهای بستنی می‌شوید، سعی کنید چیزهای سرد را آرام آرام بخورید و آنها را قبل از قورت دادن در جلوی دهان‌تان گرم کنید.

فشار خون تنها در مواردی که بسیار بالا باشد باعث سردرد می‌شود. در حقیقت بیشتر کسانی که فشار خون بالا دارند هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهند. تحقیقی بر روی ۵۱۲۳۴ نفر نشان داد که در واقع فشار خون بالا با کاهش بروز سردرد ارتباط مستقیم دارد ولی این دلیل نمی‌شود که از فشار خون‌تان غافل شوید. فشار خون بالا باعث سکته‌های مغزی و قلبی، ایست قلبی و مشکلات کلیه می‌شود. همه باید مرتب فشار خون‌شان را بررسی کنند و برای تصحیح هر انحرافی از میزان طبیعی اقدام کنند.

ورزش شدید و ناگهانی می‌تواند باعث سردرد شود. گرم کردن تدریجی یا استفاده از داروهای ضدالتهاب قبل از ورزش می‌تواند به جلوگیری از این نوع سردرد کمک کند.

پزشکی مدرن برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها به معاینه احتیاج دارد. البته برای بیشتر سردردها یک شرح سابقه به سبک قدیم و معاینه فیزیکی کافی است. در واقع سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی و EEG (بررسی امواج مغزی) در مورد سردردهای تنشی، میگرن و سردردهای خوشه‌ای نُرمال است و این نوع سردردها از این راه قابل تشخیص نیست. در هر حال، این تست‌ها برای کسانی که نشانه‌های هشدار دهنده یا انواع دیگر سردردهای خطرناک را دارند، بسیار مهم است.

برای خیلی از ما، سردردهایی که گاهی اوقات پیش می‌آیند، چیزی جز یک سرعت‌گیر موقت در روند خستگی‌ناپذیر روزهای شلوغ نیستند. به هر صورت، بیشتر مردم با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی یا داروهای بدون نسخه این مشکل را تحمل می‌کنند. تکنیک‌های ریلکسیشن، بایوفیدبک یا بازخورد زیستی (روش کنترل حالات روحی و عاطفی مثل دلواپسی و افسردگی از طریق تعدیل اعمال غیرارادی مثل فشار خون و تپش قلب به کمک ابزار الکترونیکی)، یوگا و طب سوزنی هم می‌توانند در درمان سردرد مؤثر باشند. ولی برای بعضی از ما، سردرد مشکلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است. باید نشانه‌های سردرد خطرناک را خوب بشناسید و در صورت بروز آنها فورا برای درمان اقدام کنید. برای درمان میگرن و دیگر سردردهای جدی با پزشک‌تان همکاری کنید و در تله‌ی مصرف بیش از حد داروها گرفتار نشوید چون برای بعضی‌ها، سردرد بازگشتیِ ناشی از مصرف داروها بدترین درد است.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

من مدت ها است که سردرد های پشت سر هم و در نقاط مختلف سرم حس میکنم و کاملا یهو بروز داده میشود و بعد از چند ثانیه میرود
متاسفانه من شرایطم را در مطالب شما پیدا نکرم
ولی با این حال از شما متشکرم که به مردم اطلاع میدهید و سطح علم مردم را بالا تر میبرید

سلام
ممنون از لطف و قدرشناسی‌تون.
پیشنهاد میکنم حتما به پزشک مراجعه کنید.
با ارزوی سلامتی برای شما.

سلام . برادر من مدتی است که از سردرد همایش شکایت می‌کند و خون دماغ هم می‌شود ( البته به گفته خودش قصدی است!) چشم هایش هم کمی درد می‌گیردند ( عینکی است!) نمی‌دونم آیا مشکل جدی وجود دارد ؟(۲۱ سالش است !)

با سلام ممنون بابت مطالب خوبتون عالی بود

خواص خوراکی ها

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

مضرات سرکه سیب؛ ۱۱ خطر احتمالی مصرف بیش از حد سرکه سیب

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

آخرین مطالب

چطور بازدهی تبلیغات بنری را بالا ببریم؟


معرفی کتاب شغلی که زندگی‌ست

برای سفر به شمال کدام شهرها را انتخاب کنیم؟

معنی نوستالژی؛ دلایل و راه‌های غلبه بر آن

۸ اشتباه رایج در هدف گذاری که شما را از موفقیت دور می‌کند

ترین های جهان

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

درمان سردرد عصبي چيست
درمان سردرد عصبي چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *