درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

دوره مقدماتی php
درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی
درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

آرایشی و زیبایی ، پوست و مو, دسته بندی نشده 8,056 بازدید

ریزش موی زنان در طب سنتی و طب نوین تعاریف و راههای مختلفی برای درمان دارد، البته بصورت کلی عوامل اصلی ریزش مو در زنان و مردان تقریبا یکسان است اما ریزش موی زنان بدلیل عواملی که مربوط به ساختار متفاوت بدن آنها در مقایسه با بدن مردان هست مانند ریزش مو در اثر کم خونی، ریزش مو در اثر زایمان، ریزش مو در دوره پریود، بیماری های تیروئید، کمبود آهن، تب بالا، جراحی یا بیهوشی عمومی، رژیم های شدید، همچنین ناهنجاری های درماتولوژیک خاص جمجمه می تواند به صورت موقتی یا دائم باعث ریزش مو یا طاسی بشوند، مانند لوپوس، پلانوپیلاریس لیشن و آلوپسی آره آتا.

در این مقاله سعی خواهیم کرد این موارد را بررسی کنیم.

بدن انسان برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید نیازمند مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی است و عدم توازن میزان این مواد در بدن منجر به افزایش ریزش مو و کاهش رویش موهای جدید می گردد. معمولاً کم شدن موی سر هنگامی است که ریزش مو بیشتر از رویش مو باشد. کم مو شدن وقتی قابل توجه است که حدود ۴۰% از چگالی موی سر از دست رود.

شاید اصلی ترین عامل تاثیر گذار در ریزش موی زنانه را بتوان عوامل ژنتیکی وارثی در نظر گرفت. در این مدل ریزش مو، ابتدا خط رویش موها کم می شود، سپس موهای ظریف و نازک در سرتاسر سطح سر به چشم می خورند و سرعت ریزش موها بیشتر می شود و حجم موها بسیار کم می شود. این نوع ریزش مو در سنین مختلفی می تواند دیده شود اما در زنان یائسه بیشتر شایع است.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

مشکلات هورمونی یا زیاد بودن هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) تستوسترون یک هورمون مردانه است که به مقدار کمی در بدن خانم ها ترشح می شود و برای بقا و سلامت الزامی است اما زمانی که این هورمون از حد طبیعی بیشتر ترشح شود موجب عوارضی از قبیل ریزش مو و رویش موهای زائد در صورت، دست، پاها و سایر نقاط بدن می گردد. دیگر علایم عدم توازن هورمون تستوسترون در خانم ها عبارتند از خشکی واژن، ارگاسم دیر هنگام و قاعدگی های نامنظم

دوره مقدماتی php

کورتیزول با نام هورمون استرس شناخته می شود، ازدیاد آن از دیگر دلایل شایع ریزش موی زنان می باشد، خانم هایی که میزان هورمون کورتیزول در بدنشان بالا است اغلب از نظر شخصیتی افراد مضطرب، عصبی و گاها پرخاشگری می باشند

کم کاری غده تیروئید هم در مردان و هم در زنان سبب ریزش مو می گردد. این بیماری در زنان شایع تر از مردان است و طبق برخی از آمار زنان ۳ برابر بیشتر از مردان مبتلا به آن می شوند. هورمون های تیروئید نقش بسزایی در سلامت پوست و موها ایفا می کنند، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، خشکی پوست، یبوست، ازدیاد وزن، خستگی مفرط و مشکلات گوارش از علایم کم کاری غده تیروئید می باشند.

در بسیاری مواقع استرس و فشارهای منفی در زندگی علت ریزش موی سر شناخته می‌شود. پس قبل از هر کاری برای جلوگیری از ریزش مو، آرامش را به خود وزندگی‌تان بازگردانید. گاهی علت ریزش مو در زنان تغییرات هورمونی مانند بارداری و یائسگی است که این مسئله باید توسط پزشک بررسی شود.

برخی از خانم ها از چند روز قبل از قاعدگی تا چند روز بعد از آن به دلیل تغییرات شدید در میزان و توازن هورمون ها بویژه هورمون استروژن تغییرات جسمانی و روانی متعددی از قبیل افسردگی، تحریک پذیری، احساس غم، گرفتگی عضلات، درد در ناحیه شکم، حساس شدن بیش از حد پستان ها و غیره را تجربه می کنند که به آن سندرم قبل از قاعدگی گویند.

علت ریزش موی زنان در این دوران به واسطه تغییرات هورمونی در بدن خانم ها و زمان شروع آن معمولا ۲ هفته بعد از زایمان می باشد و اوج ریزش در ماه دوم و سوم است که معمولا تا پایان ۶ ماه ادامه می یابد. و پس از وضع حمل، رشد مو به حالت اولیه بازمی‌گردد. تقریبا ۴۰ درصد زنان باردار از نازک شدن و ریزش موهای خود در طول این دوران شکایت می‌کنند و این وضعیت دو تا سه ماه پس از وضع حمل هم ادامه پیدا می‌کند. هرچند به گفته پزشکان این شرایط موقتی است. در ادامه ریزش موی زنان در دوران بارداری را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

خیلی از خانم ها داروهایی مصرف می کنند که ریزش مو از عوارض جانبی آن ها می باشد و در بسیاری از موارد خودشان هم از این مسئله بی اطلاع می باشند. برخی از داروهایی که سبب ریزش موی زنان می شوند عبارتند از: لووتیروکسین(داروی تیروئید) متفورمین(داروی دیابت) قرص های ضد بارداری از قبیل ال دی داروهای شیمیایی که از ویتامین تهیه می شوند و برای درمان آکنه می باشند مانند راکوتان داروهای کاهنده کلسترول مانند کلوفیبرات جم فیبروزیل اغلب داروهای کاهنده فشار خون آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ داروهای ضد افسردگی از قبیل پروزاک پاکسیل(پاروکستین)، کلومیپرامین و ایمی پرامین

شامپوهای نامناسب:

باید در انتخاب شامپو دقت عمل لازم را داشته باشید چرا که اگر دانش لازم برای ترکیباب آنها بکار گرفته نشود میتواند به موها آسیب های جدی وارد سازد.

کم خونی باعث می شود خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است به میزان کافی به ریشه موها نرسیده و موجب تضعیف و ریزش موها گردد. خانم ها باید توجه کنند کم خونی صرفا به دلیل فقر آهن نمی باشد دلایل مهم دیگری از قبیل کمبود پروتئین، اسید فولیک،ویتامین B12 و B6 نیز در آن نقش دارند و نباید بدون بررسی و نظر پزشک از قرص های آهن استفاده نمود.

در بسیاری از موارد نیز علت کم خونی بیماری تالاسمی مینور است، در این بیماری به طور ژنتیکی بدن نمی تواند به طور صحیح از آهن استفاده و خون سازی کند و اکثر مبتلایان به آن دچار ازدیاد آهن نیز می باشند و حتی باید مصرف منابع غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز و تخم مرغ را محدود کنند.

کمبود روی، منیزیم، کلسیم، ید و ویتامین های D و E

نکته مهم این است که ابتدا باید از طریق آزمایشات میزان ویتامین ها و مواد معدنی در بدن اندازه گیری شود تا نوع، دوز و مدت زمان مصرف مکمل های غذایی توسط پزشک مشخص گردد و نباید بدون بررسی از مکمل های غذایی استفاده نمود. در بسیاری از موارد ازدیاد برخی از مواد معدنی مانند آهن و مس خود عامل ریزش موها می باشد.

ریزش مو در دوران حاملگی به دلیل تغییرات هورمون بدن زن است. در دوران بارداری موهای نازک و شکننده می شوند و به همین دلیل باید ویتامین هایی برای جلوگیری از ریزش مصرف شود. البته هورمون هایی که باعث ریزش مو می شوند بعد از ۲ یا ۳ ماه از زایمان به وضعیت اولیه قبل از حاملگی بر میگردند.

به غیر از مشکلات هورمونی، طبیعی است که زنان به دلیل فقدان ویتامین در بدن شان دچار ریزش مو بشوند. دلیل دیگر اینست که در این دوران بدن مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز دارد که شما باید بوسیله خوردن میوه و سبزیجات آن ها را تامین کنید.

در دوران بارداری، ریزش مو عامل شایعی نمی باشد، حتی در بعضی موارد تغییرات هورمونی در دوره بارداری ممکن است که منجر به پرمویی در خانم‌های باردار شود و این حالت را در آنها بوجود آورد. اما در عین حال ممکن است برخی مادران باردار در طول دوره بارداری آن را تجربه کنند.

پس از دوران بارداری نیز ریزش مو وجود دارد، پس از دوره زایمان و شیردهی، موها مجدد به فرم طبیعی خود بازمی‌گردد. زمانی که مادر دارای بیماری زمینه‌ای از جمله سوءتغذیه و اختلالات تغذیه‌ای باشد این پرمویی و ریزش شدید موها ممکن است، ماندگار شود.

بانوانی که قبل از بارداری رژیم غذایی مناسب داشته باشند، مشکلات و بیماری‌های پوست و مو نداشته و در طی بارداری هم همه چیز خوب و طبق روال طبیعی پیش می‌رود.

بانوانی که برنامه‌ریزی برای آینده جهت باردار شدن دارند از یک یا دو ماه قبل و به خصوص در ۳ یا ۴ ماه اول بارداری که هر لحظه سلول‌های جنینی در حال تکامل، اضافه شدن و شکل گرفتن است از هر گونه مواد شیمیایی دوری کنند.

مهم‌ترین علت ریزش‌ مو در دوران نقاهت بعد از زایمان، شروع شیردهی و بازگشت هورمون‌های بدن به حالت قبل از بارداری است.

مو زمانی که مرطوب است، بسیار شکننده خواهد بود. در این حالت، مو نفوذپذیر بوده و می‌تواند تا ۴۵ درصد وزن خود را، آب جذب کند. زمانی که خواب هستید، حرکت سر شما باعث کشیده شدن مو به اطراف شده و این امر احتمال شکستگی مو را افزایش می‌دهد. این حالت بر روی تمام بافت مو‌های شما تاثیر گذاشته و رشد مو‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

مو‌ها زمانی که مرطوب باشند، بیشتر در هم تنیده خواهند شد. این حالت می‌تواند در صبح باعث دردسر فرد شود. همچنین گوریدگی منجر به شکستگی موهای شما می‌شود. بسیاری از زنان بعد از حمام مو‌های خود را شانه نمی‌کنند، زیرا گفته شده است که این کار به ساقه مو آسیب وارد خواهد کرد. اما راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد: استفاده از شانه‌های دندانه پهن، استفاده از برس‌های نرم یا حتی استفاده از انگشتان برای شانه کردن مو‌های خود.

شوره سر می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خشکی پوست سر، اگزما، پسوریازیس یا قارچ ایجاد شود که خوابیدن با مو‌های خیس، آن را بدتر خواهد کرد. قارچ در جا‌های گرم، تاریک و مرطوب رشد می‌کند. اگر با مو‌های خیس بخوابید، شرایط را برای رشد قارچ‌ فراهم خواهید کرد. علاوه بر این اگر پوست شما مرطوب باقی بماند، می‌تواند خارش و لک ناشی از اگزما و پسوریازیس را بدتر کند.

یکی دیگر از عوارض خوابیدن با موی خیس، ابتلا به عفونت قارچی است. عفونت قارچی پوست، نوعی عفونت مسری بوده که باعث خارش وحشتناک شده و می‌تواند منجر به ریزش مو شود. زمانی که مو‌های خیس خود را بر روی بالش قرار می‌دهید، بالش گرم و مرطوب می‌شود. ترکیب موی مرطوب و بالش مرطوب باعث رشد قارچ می‌شود.

اگر باکتری‌ها بر روی پوست سر شما رشد کنند، بدن به طور طبیعی، جریان خون را به پوست افزایش خواهد داد تا عفونت را از بین ببرد. افزایش فشار می‌تواند منجر به سردرد شود، حتی در صورتی که در جریان باد کولر قرار داشته باشید باعث سردرد ناشی از سرما خوردگی شود.

دوش گرفتن و شستشوی مو قبل از ورود به استخر می‌تواند از آسیب دیدن موها توسط کلر بکاهد. اگر موهایتان را پیش از ورود به استخر بشویید موهایتان از آب اشباع می‌شوند و کلر را جذب نمی‌کنند و میزان آسیب موها بسیار کم می‌شود. برای شستشوی موهایتان از شامپوهایی استفاده کنید که pH متعادلی داشته باشند.

قبل از هر چیز دقت داشته باشید راهکارها و نسخه هایی که در این مجموعه ارائه شده است بهیچ عنوان نمیتواند جایگزین نسخه پزشک باشد پس قبل از هر اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که می‌توانند به رشد مو کمک کند یا جلوی ریزش آن را بگیرند، بسیار کم است. اما در طب سنتی درمان‌های نسبتا مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش مو و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد.

البته این درمان‌ها زمان‌بر هستند و این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام ‌مکاتب علمی ‌پوست، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مساله را درنظرگرفت.

در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به ۲ گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. آنچه امروزه بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است. از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسایل درونی بستگی دارد و لازم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام شود. در کسانی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، ریزش مو دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود.

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود. برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه را سفت می‌کنند. نکته جالب اینکه هر ۳ گیاه آثار ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند.

هلیله سیاه، گیاهی است معروف به اکسیر طول عمر که بومی کشور هند است و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاه مانع از سفید شدن موها هم می‌شود. می‌توانید یک دانه هلیله کابلی را زیر زبان گذاشته و مانند آب نبات آن را استفاده کنید. روغن هلیله را هم می‌توان روی موها مالید و بعد استحمام کرد.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

اگر دلیل ریزش مو و ریزش موی زنان ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌گاوزبان، جوشانده به لیمو و شربت بادام توصیه می‌شود. عامل ارثی نیز باعث ریزش مو می‌شود. دلیل بعدی ریزش مو می‌تواند خوردن غذاهای مانده و فاسد باشد.

تشخیص و درمان: توصیه می شود از خود درمانی و مصرف بدون بررسی محصولات ضد ریزش مو خودداری کرده و بی جهت وقت و هزینه خود را هدر ندهید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا ابتدا از طریق آزمایشات مربوطه علل ریزش مو مشخص و سپس درمان مناسب تجویز گردد.

برچسبدرمان ریزش مو ریزش مو ریزش مو در زنان ریزش موی زنان ریزش موی زنانه

۱۳۹۸-۰۴-۲۰

۱۳۹۸-۰۱-۲۵

۱۳۹۸-۰۱-۲۰

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

 ریزش مو در زنان یکی از عمده دلایل نگرانی بوده و بهتر است تا با انجام راهکارهایی از ریزش مو جلوگیری کرد.

با ما همراه شوید تا شما را با روش های خانگی درمان ریزش مو آشنا کنیم.

– در درمان ریزش مو، منتظر معجزه نباشید، راه حال قطعی و مطلق برای این مشکل وجود ندارد مگر کاشت مو ، اما می توان گفت که ترکیبی از داروهای گیاهی و تغییر در شیوه زندگی، بهترین راه برای بهبود سلامت فولیکول مو و تحریک رشد مو است.

وجود موهای نازک و شکننده، مخصوصا زمانی که زنان به سن 40 تا 50 سال می رسند، به دلیل فعالیت های هورمونی بیشتر می شود.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

عدم تعادل استروژن، پروژسترون و آندروژن بر سلامت فولیکول مو و دیگر علائم یائسگی می تواند این بیماری را تشدید کند.

بهترین راه برای درمان ریزش مو چیست؟ رشد مجدد مو ممکن است زمان بر باشد، اما می توان با درمان های گیاهی و دوری از مواد شیمیایی، سرعت این روند را افزایش داد.

درمان های گیاهی می تواند به طور موضعی به مو یا پوست سر اعمال شود تا مانع از شکستگی و تحریک رشد دوباره مو شود.

انواع مختلفی از داروهای گیاهی هستند که می توانند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث رویش مجدد مو شوند.

مکمل های فیتواستروژنیک برای درمان ریزش مو در خانم ها فیتواستروژن ها، نوعی استروژن های گیاهی هستند که برای درمان ریزش مو و مراحل چرخه رشد موها ،به طور کلی م

شاید تیتر این بخش سلامت نمناک برای برخی از شما عجیب باشد و با خود بگویید که ریزش موی مردانه چه ارتباطی با خانم ها دارد ، بله این مدل و تیپ ریزش مو می تواند در زنان نیز ظاهر شود که در حقیقت گفته می شود یکی از شایع ترین نوع ریزش مو، ریزش موی تیپ مردانه است که در این مدل ریزش مو موها ابتدا در ناحیه شقیقه ها شروع به پس روی می کنند و بعد در قسمت فرق سر، موها نازک و کم پشت .

هر چند در کل ریزش موی تیپ مردانه در آقایان شایع تر از خانم هاست اما امروزه دیده می شود که ریزش موی تیپ مردانه در خانم ها نیز شیوع قابل توجهی یافته است.

این نوع ریزش مو در خانم ها، منجر به پس روی خط رویش مو نمی شود؛ بلکه تراکم موها در ناحیه جلو و فرق سر کاهش یافته و قطر موها نازک می شود ، اینها مقدمه ای بود برای معرفی نوع ریزش مو اما درمان چه ؟

بهتر است بگوییم درمان های خانگی و گیاهی درمان ریزش موی مردانه در زنان چه روش هایی هستند؟ در ادامه بخش پوست و مو در سلامت نمناک خواهیم گفت.

درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

ماساژ درمانی به عنوان درمانی موثر برای این وضعیت در نظر گرفته می شود. در یک مطالعه خاص، بیمارانی با الگوی طاسی مردانه پوست خود را با استفاده از مخلوطی از روغن های گیاهی( آویشن، رزماری، اسطوخودوس، وچوب سدر ) با روغن حامل دانه انگور و روغن جوجوبا ماساژ می دهند. درمان با این روغن های گیاهی ، بسیار موثرتر از درمان تنها با روغن حامل است

 

یک درمان خانگی موثر برای درمان طاسی مردانه و جلوگیری از ریزش مو سر این است که به طور منظم شیر نارگیل را روی پوست سر بمالید.

این کار به طور موثر پوست سر را درمان می کند و از شوره سر جلوگیری می کند در نتیجه باعث کاهش ریزش مو می شود.

 

در مطالعات اخیر، رشد مجدد موهای زبر بعد از دو هفته درمان با عصاره پیاز خام آغاز شد. این مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره خام پیاز ، نتایج بسیار خوبی در رابطه با رشد مجدد مو نشان داد و می تواند درمان موضعی موثر باشد.

نه تنها عصاره های پیاز، حتی عصاره سیر، به طور قابل توجهی در درمان موثر است که می تواند یک روش درمانی موضعی موثر برای طاسی مغز مردان باشد.

 

زرده تخم مرغ نیز حاوی سطوح بالایی از ویتامین مانند ، و است. این ویتامین ها رشد مو را ارتقا می دهند و از ریزش مو جلوگیری می کنند. ویتامین آ رشد موی طبیعی را با تولید چربی سبوم در پوست سر تحریک می کند و در نتیجه از طاسی مغز جلوگیری می کند. مخلوط کردن چند قطره روغن زیتون با تخم مرغ به تقویت مو کمک می کند.

 

حنا یک پودر گیاهی طبیعی است که برای رنگ آمیزی مو استفاده می شود. اما یک راه حل موثر برای جلوگیری از شوره سر و تغذیه پوست سر و مو محسوب می شود . حنا نرم کننده ای عالی برای مو و رشد مو را بهبود می بخشد .

استفاده از حنا به طور منظم برای تقویت مو و در نتیجه کاهش ریزش مو شناخته شده است .

مخلوطی از روغن زیتون و پودر دارچین برای درمان طاسی مردانه موثر است.

بذر شنبلیله حاوی عناصری است که باعث رشد مو می شود پس برای درمان ریزش موی مردانه در زنان این بذر را با آب مخلوط کنید و 40 دقیقه روی سرتان قرار بدهید .

از دیدگاه طب سنتی، هر وقت صفرا در جلو سر زیاد بشه، ریزش مو در جلو سر اتفاق میفته و هر وقت دم، زیاد بشه ریزش مو در وسط سر اتفاق میفته، پیشگیری این نوع ریزش مو، تعدیل گرماست و تا زمانی که گرمای سر متعادل نباشه این ریزش ادامه داره و در صورت عدم درمان همه ی موها میریزه واسه درمان ریزش مو در این نوع حجامت عام و حجامت سر هست و گرنه محکوم به طاسی هست.

اگه ریزش مو خلوتی باشه،مثلا تُنُک شده و یک درمیان
ریخته،این ریزش مو ناشی از سردی هست که با مالیدن روغن سیاه دانه روی سر درمان
میشه.

کسی که موهای چرب داره و ریزش مو داره اول باید چربی موهاش
رو برطرف کنه واسه این کار باید مقداری سرکنگبین بخوره تا چربی بدنش کم بشه وقتی
که چربی کم شد پیاز موها دیگه درگیری چربی نداره، بنابراین ریزش موها کم میشه.

اگه سیاه دانه رو ساییده با آب سبزی تره تیزک (شاهی) خیس
کنین و با یه قاشق سرکه سبک (یه قاشق سرکه سیب با نصف استکان آب) قاطی کنین و با
یه فنجان روغن زیتون مخلوط کنین و  شب با
این محلول سر رو چرب کنین وتا بذارین تا صبح بمونه و با صابون یا شامپوی کم اسید
یا آب ولرم بشویید از ریزش مو جلوگیری میکنه.

توجه: اگه کسی پسوزیاریس داره باید با کتیرا بشوره، اگه اگزما، جوش چرکی یا جوش جوانی داره با صابون گل ختمی بشوره.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

واسه تقویت مو هم میتونین موها رو با روغن بادام تلخ و قوی
تر ازاون روغن سیاه دانه و قوی تر از اون روغن کندش ماساژ بدین. (استاد ضیایی)

کسانی که کنجد میخورن کمتر دچار ریزش مو، چروک پوست و کم خونی میشن در صبحانه کنجد و عسل را بخورین و برای پخت غذاها از روغن کنجد استفاده کنین.

واسه پیشگیری از ریزش مو جوشانده ی گل
بابونه که در اون حنا رو خیس کنین 20 دقیقه قبل حمام به سر بزنین و بعد بشورین به
گونه ای موی سر محکم میشه که با دست هم کنده نمیشه، بعد هم باید شخص ببینه که  اگه ریزش مو به خاطر فقر املاح بدن هست سوء
تغذیه اش رو درمان کنه و املاح بدنش رو تأمین کنه و اگه جنبه استرسی داره باید
مدیریت بر خویشتن و حس اعتماد به نفسش رو تقویت کنه ریزش مو درمان میشه و دارو
نمیخواد گاهی هم ممکنه جنبه هورمونی داشته باشه یعنی اگه مرد هست هورمون های
مردانه اش بیش از اندازه شده ریزش مو زیاد میشه و همچنین رابطه جنسی زیاد و استمنا
باعث ریزش مو میشه.

ریزش مو 
در زنان ناشی از  شدت سردی هست که
باعث خالی شدن بین موها میشه در واقع موها کم پشت میشه.

دختری که ریزش موی شدید
داره به خاطر سردی بیش از حد و ضعف هست. باید روغن سیاه دانه روی سر بماله و روزی
14 تا بادام بخوره.

واسه جلوگیری از ریزش مو در اسلام توصیه های
ساده و کاربردی داریم،

اول: اینکه شب ها موهاتون رو شونه نکنین.

دوم: ایستاده شونه نکنین.

سوم: در حمام شونه نکنین.

چهارم: بر عکس جهت مو شونه نکنین.

پنجم: از شونه نوک تیز استفاده نکنین.

واسه جلوگیری از موخوره بعد از کوتاه کردن
موی سر، اون رو با روغن زیتون چرب کنین.

طول درمان بسته به شدت سردی بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز متفاوت هست. ولی درمان ریزش
موی زنان قطعیه.

الف) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه یا روغن بادام تلخ  و یا هر روغن گرم دیگر مثل کنجد و زیتون.

ب) استشمام عطر گرم (یاس ـ مریم ـ محمدی ـ نرگس ـ مشک و …) شبها هنگام خواب بهتراست زیر بینی مالیده بشه.

ج) مصرف غذاهای گرم مخصوصا  ارده با شیره انگور ـ فسنجان بادام (نیم بادام درختی + نیم گردو) ـ کشمش و …

♦️توجه:اگه فردی غلبه بلغم در سر داشته باشه میتونه از کندر نیز استفاده کنه برای این کار روزی یک نخود کندر را مثل آدامس بجود. (۴۰ روز)

د) شبی یک لیوان عرق رازیانه با کمی عسل (غیر زمان عادت ماهیانه)

و) ماساژ کف سر و یا شانه کشیدن موها با برس فلزی روزی پنج الی ده دقیقه.

ه) کاهش سردی ها مخصوصا شبانگاه.

ز) پیاده روی درسنگلاخ یا سطوح ناهموار و یا ماساژ کف پا روزی نیم ساعت.

♦️برای
پر پشت شدن ابروها استفاده از روغن فندق بسیار عالی جواب میده.

♦️در
کسانیکه خلط سودا در سر مقاوم هست پس از انجام کارهای فوق یک حجامت سر پیش بینی میشه.

♦️در
روغن مالی سر با روغن زیتون میتونین تعدادی انجیر خشک را بسوزونین و سوخته اون رو با
روغن زیتون ترکیب کرده سپس روی سر بمالین تا یک الی دو ساعت بمونه استفاده از  این ترکیب اثر فوق العاده ای داره. (۱۴ الی ۲۱ شب)

واسه جلوگیری از ریزش مو در اسلام توصیه های ساده و کاربردی داریم:

اول: اینکه شب ها موهاتون رو شونه نکنین.

دوم: ایستاده شونه نکنین.

سوم: در حمام شونه نکنین.

چهارم: بر عکس جهت مو شونه نکنین.

پنجم: از شونه نوک تیز استفاده نکنین.

واسه جلوگیری از موخوره، بعد از کوتاه کردن
موی سر، اون رو با روغن زیتون چرب کنین.

ریزش مو در مردان معمولا از شدت حرارت و گرمی
است. اگر حرارت ناشی از خلط دم باشد وسط سر شروع به ریزش می کند و اگر حرارت ناشی
از خلط صفرا باشد ریزش از جلوی سر اتفاق میفته.

الف) کسانیکه ریزش مو در خانواده آنها ارثیه بهتره از سنین نوجوانی سالی ۱ الی ۲ حجامت در بهار انجام بِدَن تا هیچگاه دچار ریزش مو نشن. (تا ۲۸ سالگی این روند را ادامه بدن.)

ب) کسانیکه ریزش مو در آنها شروع شده و در حال پیشرفته باید در اولین فرصت حجامت کنن تا ریزش موی اونها قطع بشه سالی ۲ حجامت در بهار را تا سن ۲۸ سالگی انجام بدن.

♦️واسه رویش دوباره مو یکی از راههای آزموده شده ماساژ مداوم کف سر هست.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

مردی که طاسی سر داره روزی سه استکان چای
سیاه دانه بخوره و ماساژ با روغن سیاه دانه بده شب ها قبل از خواب سیاه دانه با
عسل (دوسین) بخوره اگه گرم مزاج هست یک سوم قاشق چای خوری و اگه سرد مزاج هست یه
قاشق چایخوری بخوره و همیشه قبل از حمام با روغن کندش سرش رو چرب کنه از نیم ساعت
تا دو ساعت موهاش در میاد به شرطی که پیاز مو از بین نرفته باشه.(استاد ضیایی)

نکته کوتاه و خواندنی از حکیم خیراندیش

برای ریزش مو، حجامت عام، مفیده و برای قسمت
هایی از سر که به واسطه سرد شدن ریزش دارن مالیدن روغن سیاهدانه دو هفته بصورت
مرتب هر شب مفیده.

به بیان ساده ریزش موی سکه ای را آلوپسی میگن. از نظر طب قدیم این بیماری ناشی از سردی موضعی هست. برای درمان اون مراحل زیر را به دقت انجام بدین.


منابع این نوشته :

1) طب سنتی اسلامی(مهدی برزو) – (برگرفته از دروس استاد حسین خیراندیش و دیگر اساتید)
2) خواص سیاه دانه(مهدی برزو، مجید برزو) – (نسخه های استاد سیدحسن ضیایی)
3) پرسش های شما پاسخ های استاد خیراندیش(حسن زرقانی)
4) پیاده سازی از کلیپ استاد خیراندیش
5) پیاده سازی از کلیپ استاد ضیایی

تهیه و روان سازی مقاله رو هم طهورا از ترنیپ انجام داده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

© تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به ترنیپ بوده و کپی از نوشته ها تنها با لینک به منبع مورد رضایت ما خواهد بود.

ریزش مو یکی از شایعترین مشکلاتی می باشد که بین خانم ها و آقایان فراگیر شده و باعث کم پشتی شدید مو و یا خالی شدن قسمتی از سر می شود. تغییر در شرایط و ماشینی شدن زندگی باعث این مشکل شده که مهم ترین آنها تغذیه غلط است. (طب اسلامی منشا تمام بیماری ها را از معده یعنی تغذیه می داند. )

هیچ گاه ریزش مو بی علت نیست کافیست که علت آن را پیدا کنید تا خیلی آسان و ارزان ریزش موهایتان درمان شود.

 

اولین قدم برای درمان ریزش مو انجام آزمایشات مورد نیاز که شامل ( تمام ویتامینها ، هورمون ، تیروئید ، کم خونی و … ) است را انجام دهید چون ابتدا باید مطمئن شوید که داخل بدنتان مشکلی وجود ندارد. زیرا در صورت وجود مشکل تمامی درمان ها بی اثر خواهند بود یا تاثیر موقتی دارند. در کنار آزمایشات کبد ، کلیه ، روده و رحم و تخمدان را هم چک کنید

قدم دوم حتما حتما باید مزاج شناسی انجام دهید و طبع بدنتان را بفهمید. بهترین راه مراجعه به پزشک سنتی است.درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

قدم سوم شناخت طبع سر می باشد. شناخت طبع سر هم به اندازه طبع بدن مهم است و در انتخاب درمان مناسب به شما کمک می کند.

قدم چهارم فهمیدن نوع ریزش موهایتان است به این صورت که بیشتر از کدام قسمت سر ریزش دارید و کدام قسمت ها خالی تر شده است.

قدم آخر و مهمترین، فراموش کردن سبک زندگی که اکنون دارید اگر سبک زندگیتان درست بود هیچ وقت ریزش مو نداشتید، حتما باید تغذیه تان تغییر کند (مطابق طبعتان)، خوابتان اصلاح شود و عادات بدتان درست شود.

 

بیشتر بخوانید: تشخیص مزاج با این تست

عفونت رحم استرس گردش خون ضعیف چربی کف سر مصرف غذاهای صنعتی بی خوابی مشکلات عصبی یبوست کم خونی دیابت و لوپوس (بیماری خود ایمنی) هورمون تیروئید قارچ و عفونت سر کمبود ویتامین کبد چرب خاراندن و کشیدن موها

 

 

قدم بعدی برای درمان ریزش مو شناخت طبع بدن است یعنی تا شما ندانید طبع بدنتان چیست کار زیادی نمی توانید انجام دهید و در صورت اشتباه کردن حتی ممکن است که ریزشتان بیشتر شود.

چگونه بفهمیم طبع بدنمان چیست؟

از دو روش: یا به پزشک سنتی (طبیب) مراجعه کنید یا از آزمونهای آنلاین کمک بگیرید (البته این روش احتمال اشتباه بودنش زیاد است)

وقتی طبع بدنتان را فهمیدید طبق طبعتان تغذیه تان را تغییر دهید.

تمام بیماریها به دو بخش تقسیم میشوند: سرد یا گرم

راحت ترین روش برای اینکه بفهمید طبعتان سرد است یا گرم به این صورت است که نبضتان را بگیرید اگر محکم بود و به راحتی قابل لمس بود طبعتان گرم است و اگر ضعیف بود و به راحتی قابل لمس نبود طبعتان سرد است. فهمیدن این گرمی و سردی خیلی به شما کمک می کند که ریزشتان را درمان کنید

 

قبل از اینکه برای درمان ریزش مو اقدام به استفاده از روغنها کنید باید دو مورد را بدانید

اگر طبع سرتان گرم بود روغن سرد و اگر طبع سرتان سرد بود از روغن گرم استفاده کنید.

?روغنهای با طبع گرم: بابونه کندش(خیلی گرم) هفت مغز(خیلی خیلی گرم) بادام تلخ زیتون سیاهدونه ( خیلی گرم) نارگیل کرچک کنجد اسطوخودوس سیر( خیلی گرم) فندق زرده تخم مرغ رزماری کدو کتان رزماری کرچک جوجوبا( درباره طبعش شک و شبهه هست) بادام شیرین ( مناسب ریشه مو نیست درباره طبعش اختلاف نظر هست ولی اکثریت متعادل)

?روغنهای با طبع سرد: بنفشه مورد سدر آلوئه ورا دم اسب آووکادو تی تری( درباره این روغن شک و شبهه هست)

اکنون طبق طبع این روغنها و طبع سرتان می توانید روغن مناسب را انتخاب کنید و به صورت ماسک قبل از حمام استفاده کنید.

برای تاثیرگذاری هر کدام از این روشها حداقل باید به مدت 2 ماه استفاده کنید.

 

اگه شما مشکل هورمونی ، کم خونی ، بهم خوردگی طبع و تیروئید و …. دارید کوتاهی مو هیچ کمکی به شما نمی کند ولی اگر موهایتان خیلی بلند است یا ریشه موهایتان سست و ضعیف است و موهایتان نازک است کوتاه کردن موها بسیار می تواند به شما کمک کند و گاها ریزش موهایتان را قطع می کند.

 

ریزش مو بعد از حمام تا حد زیادی طبیعی است به این دلیل که موهایی می ریزند که عمرشان تمام شده و دیر یا زود می ریختند. برای کم کردن این نوع ریزش مو باید یک سری نکات را رعایت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا شامپوها تاثیری در جلوگیری از ریزش مو دارند؟

 

جوشانده نعنا یکی از بهترین ماسک ها برای قطع ریزش مو به خصوص ریزش موی هورمونی (به دلیل ضد تستسترون بودن)  می باشد و به ماینوکسیدیل طبیعی معروف است. باعث رویش مجدد موها می شود، شوره سر را کم می کند و رشد قدی موها را افزایش می دهد.

روزانه جوشانده نعنا را به صورت تازه تهیه کنید و به ریشه موهایتان اسپری کنید. می توانید مقداری از عرق نعنا هم داخل شامپویتان بریزید.

از این روش می توانید هر روز استفاده کنید.

درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی

تمام این خواص برای روغن نعنا چند برابر است.

 

این ماسک برای گرم مزاج ها بسیار مناسب می باشد همچنین برای افرادی که ریزششان از وسط و فرق سر می باشد یکی از بهترین ماسک ها است. ریزش موها را قطع می کند، ریشه موها را سفت می کند و موها را ضخیم و تقویت می کند.

مواد لازم تخم مرغ دو عدد مورد و سدر هر کدام یک قاشق غذاخوری

مواد بالا را با هم ترکیب کنید و روی سرتان بگذارید و کلاه پلاستیکی بکشید. حداقل یک ساعت روی سرتان بماند. یک روز در میان می توانید از روش استفاده کنید.

به هیچ وجه برای شستن این ماسک از آب گرم استفاده نکنید زیرا تخم مرغ به کف سرتان می چسبد و شستنش بسیار سخت می شوند.

افرادی که طبع سرشان سرد هست می توانند با اضافه کردن چند روغن گرم ترجیحا سیاهدانه از این ماسک استفاده کنند.

 

تخم شنبلیله بیشتر از اینکه ضد ریزش باشد بیشتر برای رویش مجدد موها معروف است و خیلی سریع می توانید تاثیرگذاری این ماسک را ببینید.

یک یا دو قاشق تخم شنبلیله را پودر کنید و با یک یا دو لیوان آب گرم ( دقت کنید حتما آب گرم باشد) خیس کنید و بگذارید حدود ده تا دوازده ساعت بماند هر یکی دو ساعت یک بار ترکیب را هم بزنید. زمانی که خوب لعاب انداخت با پارچه صاف کنید و به کف سر ماساژ دهید. حتما صاف کنید در غیر این صورت شستنش خیلی سخت می شود.

تخم شنبلیله طبع گرمی دارد گرم مزاج ها بعد از اینکه مخلوط را صاف کردید کمی مورد به آن اضافه کنید.

سه الی چهار ساعت روی سرتان بماند یا صبر کنید تا خشک شود سپس بشویید.

برای تاثیر دهی یک روز در میان استفاده کنید.

 

این ماسک برای افراد با طبع گرم مناسب می باشد. خواص این ماسک شامل ضد ریزش مو، تقویت موها و ضخیم کردن مو است و در صورتی که به صورت مداوم (حداقل 2 ماه) استفاده شود رویش مو هم می دهد.

مواد لازم تخم مرغ دو عدد روغن نارگیل یک قاشق غذاخوری سدر یک یا دو قاشق غذاخوری

همه مواد به خوبی مخلوط شوند و به ریشه موهایتان بزنید و با کلاه بپوشانید. اگر سرتان چرب است بعد از دو ساعت و اگر خشک است بعد از سه ساعت سرتان را بشویید. هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید

سرد مزاج ها هم یکبار از این روش استفاده کنند اگر ریزش نداد می توانید بدون نگرانی استفاده کنید.

 

این جوشانده برای ریزش موی هورمونی بسیار خوب عمل می کند و طبق تحقیقاتی که انجام شده با ماینوکسیدیل برابری می کند.

رزماری با افزایش گردش خون در پوست سر باعث غذارسانی به ریشه مو می شود و برای ریزش های ارثی و آندروژنیک و قارچی بسیار مفید است. باعث قطع ریزش مو و رویش مجدد موها می شود و رشد قدی موها را افزایش می دهد، ضد شوره، ضد خارش و ضد قارچ است.

دو قاشق از گیاه رزماری را با دو لیوان آب داخل ظرفی بریزید و آنقدر بجوشانید که آبش نصف شود و بعد از سرد شدن به کف سرتان اسپری کنید.

اگر موهایتان خیلی خشک است بعد از دو ساعت بشویید و اگر خشک نیست نیاز به شستشو ندارد.

روغن این گیاه هم همین خواص را دارد می توانید از روغن رزماری هم استفاده کنید.

می توانید هفته ای حداکثر ۵ بار از این روش استفاده کنید. بعد از چند بار استفاده به وضوح تغییر را در ریزش موهایتان مشاهده می کنید. برای رویش مجدد باید سه ماه استفاده کنید.

برگرفته از instagram.com/haircare_sogand

گردآوری: مجله شبره

برای نظردهی بعدی، نام، ایمیل، و وب سایت خود را در این مرورگر ذخیره کنید.

درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی
درمان ریزش مو هورمونی در زنان با طب سنتی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *