درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

دوره مقدماتی php
درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست
درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست



مطالب پر بازدید

در ماه هشتم از بارداری چه اتفاقاتی منتظر شماست و رعایت چه نکاتی در این ماه نسبت به ماههای قبل مهمتر است

درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

دوره مقدماتی php

در این ماه احتیاطهای زیاد لازم است که باید به آنها توجه داشته باشید از تغییرات فیزیکی و معایناتی که باید در این ماه انجام دهید تا محاسبه تعداد تکانهای جنین و مراقبتهایی که باید انجام دهید.

تغییرات فیزیکی در ماه هشتم
•    در هفته ۳۲ کودک شما بسیار پرانرژی بوده و فعالیت زیادی دارد. حرکات او در این هفته به اوج خودش میرسد و شما قادر به احساس پیچ و تاب خوردنش خواهید بود. در هفته ۳۳ حرکات کودک شما ریزتر خواهد شد چون بزرگ شده و رحم فضای زیادی برای تحرک به او نمیدهد. او ممکن است حتی دچار سکسکه شده و تکانهای ریتمیک کوچکی در رحم ایجاد کند. این احتمال هم وجود دارد که جنین در این هفته بچرخد و سرش به سمت پایین قرار بگیرد و تا زمان تولد هم دیگر برنگردد. تا هفته ۳۵ جنین تمام رحم شما را اشغال خواهد کرد و حرکت به اطراف برایش ناراحت کننده خواهد بود. در این حالت او به جای حرکات پرانرژی بیشتر میچرخد.

•    سوزش سر دل در این ماه هم ادامه خواهد داشت که ناشی از فشاری است که رحم به معده وارد میکند.

•    همچنان ممکن است مشکل خواب شبانه داشته باشید تا حدی که مدام نیاز به دستشویی پیدا کنید. شاید فکر استرس این را داشته باشید که دچار بی اختیاری ادرار شده اید چون با عطسه و سرفه چند قطره ادرار دفع میکنید اما نگران نباشید چون این حالت طبیعی است.

•    هورمونهای جفت در این ماه شروع به تولید شیر در سینه میکنند.

•    در این ماه احتمال دارد فشار خون شما کمی بالا برود و دچار تورم در دستها و پاها شوید. بنابراین مطمئن شوید که کفش راحت و مناسب به پا میکنید.

•    در این ماه بیشتر از ماه های قبل به انقباضات برکستون هیکس توجه خواهید داشت.

•    ماه هشتم احتمال کمر درد زیاد است زیرا عضلاتی که از مفاصل کوچک حمایت میکنند در حال استراحتند.

•    درد در ناحیه قسمت پایین شکم و همچنین درد در ناحیه داخلی پاها هم به خاطر فشاری است که سر جنین بر اعصاب این ناحیه وارد میکند و مفاصل لگن را برای زایمان آماده میکند.

•    در پایان این ماه بیشتر نوزادان در موقعیت سر به پایین هستند. اگر چه ۴ درصد در وضعیتی هستند که پاها رو به پایین است و به اصطلاح نچرخیده اند.

تعداد ضربه ها
توصیه میشود تعداد ضربه های نوزاد را از ماه ششم بارداری برای اطمینان از اینکه حالش خوب است در نظر داشته باشید. هر روز محاسبه کنید که چقدر زمان میبرد تا جنین شما ۱۰ ضربه بزند. احتمالا باید ۱۰ ضربه را در ۲ ساعت احساس کنید اما احتمالا حرکات زیادی را که بسیار کوچک هستند احساس خواهید کرد. کار دیگری که میتوانید انجام دهید این است که محاسبه کنید چه مدت طول میکشد تا جنین ۳ حرکت انجام دهد. این ۳ حرکت را باید در نیم ساعت احساس کنید.

بعد از مدت کوتاهی متوجه یک الگوی مشخص و زمان معلوم برای تعداد حرکات جنین میرسید. اگر متوجه انحرافات عمده در این الگو باید با پزشک هر چه سریعتر مشورت کنید.

بررسیهای پزشکی
از هفته ۳۲ تا ۳۵ باید هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید و از هفته ۳۶ تا پایان بارداری هم هر هفته ملاقات پزشکی داشته باشید. در مطب پزشک معمولا قد، وزن، فشار خون، ادرار، ضربان قلب جنین، ارتفاع بالای رحم یا فوندوس، اندازه و موقعیت جنین، تورم مچ پا به خصوص اگر با سردرد، تغییرات بینایی یا درد شکمی همراه باشد و برخی اقدامات دیگر مانند سونوگرافی انجام خواهد شد.

نگرانیهای مهم این ماه
خونریزی: خونریزی بعد از هفته ۲۸ بارداری میتواند موقعیت اورژانسی تلقی شود. خونریزی میتواند خفیف، شدید یا همراه با درد باشد. علل خونریزی در اواخر بارداری شامل مشکلاتی مانند جفت سرراهی که در آن جفت پایین از رحم مادر قرار میگیرید یا جدا شدن زودرس جفت باشد که در آن جفت از دیواره های رحم جدا میشود. یکی دیگر از علل خونریزی در اواخر بارداری پارگی رحم است که همه این شرایط خطرناک بوده و نیاز به درمان دارد. اگر متوجه خونریزی یا لکه بینی شدید یا درد شکمی در این ماه داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

زایمان زودرس: شما باید درباره نشانه های زایمان زودرس آگاهی داشته باشید. برخی از علائم عبارتند از:
•    بیش از ۵ انقباض در ساعت
•    وجود خون روشن در واژن
•    تورم صورت و دست
•    درد هنگام ادرار کردن
•    درد شدید یا طولانی مدت در معده
•    استفراغ مداوم
•    ترشح روشن از واژن
•    درد پشت
•    فشار شدید لگن

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

هرچند احساس درد در شکم یا کمر در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد ولی گاهی ممکن است این علامت، نشانه ای از یک عارضه جدی باشد که برای سلامت مادر و جنین خطر داشته باشد. در این بخش بسیار مهم ار دانستنی های دوران بارداری در نمناک ، دلایل اصلی درد شکمی در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد و همچنین علائم هشدار دهنده ای که همه زنان باردار باید از آنها آگاه باشند.

شرایط زیر در این متن مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن، معمول است که زنان برخی از دردهای قسمت های شکمی و لگن را با شدت متغیر تجربه می کنند. اگرچه اغلب عوامل درد شکمی در دوران بارداری بی ضرر هستند، اما انتظار می رود که برخی از آن ها نشانه یک مشکل جدی تر باشند.

علاوه بر مشکلات ناشی از بارداری، مانند بارداری خارج از رحمی، سقط جنین یا مشکلات در رحم یا جفت، زنان باردار نیز می توانند هر گونه بیماری شکمی که در جمعیت عمومی رایج است، مانند آپاندیس، کولسیستیت، پانکراتیت، عفونت دستگاه ادراری، بیماری های گوارشی و غیره را داشته باشند.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

به این ترتیب اگر باردار هستید، مهم است که در مورد شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری آگاه شوید، تا بتوانید نشانه هایی که ممکن است مشکلات بالقوه جدی را نشان دهند را تشخیص دهید.

قسمت هایی از دردهای شکمی و یا لگنی معمولاً در چند ماه اول شروع می شود و تا پایان دوره بارداری ممکن است که ادامه پیدا کند. درد شکم معمولی بارداری معمولاً متناوب است، اما در برخی موارد می تواند در طول 9 ماه بارداری به طور مرتب ظاهر شود. علل درد شکمی و نیز خصوصیات آن در دوره بارداری تغییر می کند.

تغییرات هورمونی، تغییرات در آناتومی شکمی و لگن، رشد رحمی، انقباضات رحمی، رشد جنین، و اختلالات رباط های مایع. همچنین دردهای زایمان نیز وجود دارند که طبیعی تلقی نمی شوند و این ناراحتی ناشی از عوارض بارداری است.

این انواع دردها، که ممکن است یک مشکل جدی تر را نشان دهند، باید زود تشخیص داده شوند، به طوری که زن باردار می تواند سریعاً مراقبت زایمان کند و خطرات ناشی از عوارض را به حداقل برساند.

از این به بعد، علل اصلی درد شکمی در طول بارداری را توضیح می دهیم، مطابق با سه ماه های بارداری.

در ماه های اول بارداری، درد شکمی معمولاً از طریق تغییرات هورمونی ناشی از عملکرد نرمال روده ها ایجاد می شود. گاز بیش از حد، باد کردگی و یبوست، برخی از مشکلاتی هستند که در طول سه ماهه اول، دچار گرفتگی عضلات شکم می شوند.

به طور کلی، این گرفتگی عضلات خفیف و گذرا هستند و هیچ علائم مرتبط دیگری ندارند. بنابراین، هر درد شکمی که شدید و پایدار است و یا همراه با علائم دیگر مثل خونریزی واژینال، تب شدید، تب شدید، تهوع یا استفراغ، باید توسط متخصص زایمان ارزیابی شود.

حالت تهوع و استفراغ در طول سه ماهه اول بارداری معمول وجود دارد، با این حال آن ها معمولاً با درد شکم، تب، یا اسهال مرتبط نیستند.

در طول سه ماهه اول بارداری، دو دلیل اصلی درد شکمی وجود دارد که ناشی از عوارض ناشی از بارداری است:

بارداری خارج رحمی

اگر حاملگی خارج از رحم رشد کند، برای مثال، درون لوله های فالوپ، بارداری خارج رحمی نامیده می شود. بدیهی است که صرف نظر از رحم، هیچ ساختار دیگری در بدن ما برای رشد یک جنین آماده نشده است. بنابراین چنانچه در نمناک گفته ایم مشکلات جدی می تواند زمانی ایجاد شود که جنین در خارج از رحم ایجاد شود.

علائم بارداری خارج رحمی معمولاً در هفته ششم بارداری منتشر می شود. معمول ترین آن ها عبارتند از:

این تشخیص معمولاً از طریق سونوگرافی انجام می شود که می تواند نشان دهد جنین در داخل رحم قرار ندارد.

سقط جنین:

سقط جنین هر گونه قطع طبیعی بارداری است که قبل از هفته 20 ام بارداری اتفاق می افتد. بارداری هایی که بعد از هفته بیستم به پایان می رسند، اما قبل از موعداست را زایمان زودرس می نامند. سقط جنین یکی از دلایل اصلی درد شکمی در طول سه ماهه بارداری است. اغلب سقط جنین های خود به خودی در طی 13 هفته اول بارداری رخ می دهد.

علائم و نشانه های سقط جنین شامل موارد زیر هستند:

این گرفتگی ها می توانند شبیه به دردهای قاعدگی باشد. آزمایش زنان و زایمان و سونوگرافی معمولاً برای تایید سقط جنین الزامی هستند.

1. درد بارداری عادی در طول سه ماهه دوم:

در دوازدهمین هفته بارداری، رحم به اندازه کافی رشد کرده است تا یک اندام درون شکم تبدیل شود (قبلا، تنها در ناحیه لگن قرار داشت). بنابراین علاوه بر تمام علل درد شکمی طبیعی در طول سه ماهه اول، یک زن باردار در حال حاضر شروع به تجربه درد و ناراحتی ناشی از فشردگی اندام های شکمی در رحم می کند، همراه با افزایش تدریجی در وزن که لگن باید از آن حمایت کند.

در بین علل بی ضرر درد شکمی که در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود، دو مورد از آن ها برجسته هستند:

انقباضات غیر انعقادی رحمی هستند که معمولاً از سه ماهه دوم بارداری (در برخی از زنانی که در آخر سه ماهه اول به نظر می رسند) و به عنوان “انقباضات رحمی” برای رحم آغاز می شوند. این انقباضات بی ضرر هستند و باعث ناراحتی بیشتری از درد می شوند.

انقباضات بروکستون هیکس، بدون درد، کوتاه مدت، با فواصل نامنظم و فرکانس پایین هستند و ریسک زایمان زودرس را افزایش نمی دهند. به طور کلی، تغییر موقعیت و استراحت کافی است تا آن ها ناپدید شوند. کم آبی می تواند این نوع انقباض را تحریک کند و به همین دلیل است که اغلب پزشکان از نوشیدن آب بیشتر برای کاهش فرکانس آن استفاده می کنند.

درد رباط گرد:

رباط گرد مسئول اتصال رحم به ناحیه لگن است. وقتی رحم رشد می کند و سنگین تر می شود رباط گرد بیشتر و بیشتر کش می آید.

کشش رباط گرد معمولاً در طول سه ماهه دوم رخ می دهد و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. معمولاً هر بار که زن موقعیت خود را تغییر می دهد، دچار درد خنجر زدن در لگن و یا شکم کم تر می شود. بیرون رفتن از رختخواب، سرفه، بلند شدن از یک صندلی و خروج از یک خودرو، موقعیت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع درد شوند.

با پیشرفت بارداری، عوارض حاملگی ممکن نیز افزایش می یابد، به خصوص بعد از هفته بیستم. بیایید به طور خلاصه برخی از این مشکلات را که معمولاً با درد شکمی همراه هستند، مورد بحث قرار دهیم. شرایطی که در زیر توضیح داده شد برای سه ماهه سوم بارداری نیز معتبر است.

زایمان زودرس:

هر گونه زایمان پس از 37 مین هفته بارداری، زایمان زودرس در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، هرچه زمان زایمان زودرس تر باشد، زمان کمتری برای رشد داخل رحمی دارد و در نتیجه خطر عوارض برای نوزاد را افزایش می دهد.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

با سقط جنین، نیروی زایمان زود هنگام، با درد شکمی، آشکار می شود. شایع ترین نشانه ها، عبارتند از:

یک زن باردار باید سریعاً و بدون کم ترین نشانه ای از تولد نوزاد با پزشک متخصص زایمان کند. پزشک آزمایشات مربوط به زنان و زایمان انجام می دهد، تا بررسی کند که آیا رحم سعی دارد جنین را بیرون کند یا خیر.

انقباض جفتی:

انقباض جفتی زمانی رخ می دهد که جفت به طور کامل یا جزئی از دیواره رحم قبل از زایمان جدا می شود. این، یک مشکل جدی است چرا که گروه از جفت کردن خون از چرخه رحم جلوگیری می کند و حیات جنین را در معرض خطر قرار می دهد. انقباض جفتی در طول سه ماهه سوم بارداری رایج تر است، اما پس از 20 هفته بارداری هم ممکن است رخ دهد.

شایع ترین علائم انقباض جفتی، عبارتند از:

انقباض جفتی نیز یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و القای کار معمولاً بهترین راه برای درمان این مشکل است.

پره اکلامپسی:

پره اکلامپسی نوعی سندروم است که با بالا رفتن فشار خون و پروتیینوری (مقادیر زیادی از پروتیین در ادرار) بعد از 20 هفته بارداری مشخص می شود. در موارد شدید کبد ممکن است آسیب دیده باشد.

شایع ترین علائم آن:

درد شکمی، تورم صورت و دست ها، سردرد، تاری دید، تهوع و استفراغ. هنگامی که بیمار با پره اکلامپسی همراه با صرع ارائه می دهد، وضعیت به نام پره اکلامپسی خوانده می شود.

دلایل کمتر رایج:

دیگر عوارض مربوط به حاملگی که ممکن است موجب درد شکمی، از سه ماهه دوممی شود، شامل موارد زیر است:

همانند هر فرد دیگری، یک زن باردار نیز ممکن است مشکلات شکمی داشته باشد که مختص دوران بارداری نیست، مانند آپاندیس، کولسیستیت، التهاب روده و یا سنگ کلیه. تشخیص این مشکلات معمولاً در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات متعدد در ناحیه شکمی، دشوار است. حتی محل درد نیز ممکن است غیرمعمول باشد.

عفونت ادراری در دوران بارداری

سیستیت (عفونت مثانه) یک مشکل رایج در دوران بارداری است و ممکن است در هر زمانی در طول بارداری اتفاق بیفتد. شایع ترین نشانه ها عبارتند از:

اگر درد شما پس از چند دقیقه استراحت خوب نشد و یا اگر دارای موارد زیر بودید، به پزشک مراجعه کنید:

گرفتگی و درد شکمی در دوران بارداری با درد شدید، سرسخت، و یا همراه با علائم دیگر مثل حالت تهوع، استفراغ، خون ریزی واژینال، سردرد و یا تب. درد و گرفتگی عضلات و خونریزی واژن در دوران بارداری می تواند نشانه ای از حاملگی خارج از رحمی یا سقط جنین باشد.

هم چنین طبیعی نیست که هیچ دردی در قسمت فوقانی شکم داشته باشید و اگر شکم شما به طور غیرمعمول نسبت به لمس حساس است، به خصوص زمانی که فشار وارد می شود، یک عفونت شکمی جدی (پریتونیت) می تواند مجرم شناخته شود.

تمام دردهای شکمی در دوران بارداری نشانه ای از یک مشکل جدی است. علل شایع درد شکمی کوچک و خفیف، عبارتند از:

گاز و باد کردگی:

شما به احتمال زیاد درد گاز و باد کردگی ایجاد شده در طول دوران بارداری را نیز به خاطر هورمون های آن که هضم شما را کند کرده و فشار رحم را افزایش می دهند که بر روی معده و روده ها  احساس خواهد شد، تجربه خواهید کرد.

گرفتگی هنگام ارگاسم:

ممکن است بعد از رسیدن به ارگاسم کمی درد شکمی داشته باشید. تا زمانی که درد آرام و کوتاه باشد، کاملاً طبیعی است و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

اگر این مشکلات را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید:

یبوست:

هورمون های بارداری که هضم را کاهش می دهند و فشار رحم و راست روده را افزایش می دهند، می تواند منجر به یبوست شود.

عفونت های دستگاه ادراری:

باردار شدن باعث می شود که شما بیشتر مستعد مجاری ادراری از جمله عفونت های کلیوی شوید. اگر فکر می کنید ممکن است یک عفونت مثانه داشته باشید، مهم است که با پزشکتان تماس بگیرید. زیرا ممکن است که منجر به عفونت کلیه شود که می تواند موجب بیماری جدی و زایمان زودرس شود.

علائم عفونت مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر علائم زیر را دارید که عفونت ممکن است به کلیه ها شما سرایت کند, فوراً به سراغ درمان پزشکی بروید:

بسیاری از شرایط دیگر می توانند باعث درد شکمی شوند، چه شما باردار باشید یا نه. برخی از شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری عبارتند از:

هم بیماری کیسه صفرا و هم پانکراتیت اغلب نتیجه سنگ صفرا هستند که در دوران بارداری رایج تر هستند. فیبروئید ممکن است در دوران بارداری رشد کنند و موجب ناراحتی شوند.

 

ماه هشتم بارداری ماه سرنوشت سازی است در ای ماه سرعت رشد جنین به بالاترین حد خود رسیده و گاهی احساس تشنگی و خستگی در شما ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری موج، ماه هفتم بارداری که در (راهنمای کامل ماه هفتم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه هفتم بارداری چیست؟) خوانید به پایان رسید و وارد ماه هشتم بارداری شدید.

ماه هشتم بارداری ماه سرنوشت سازی است در ای ماه سرعت رشد جنین به بالاترین حد خود رسیده و گاهی احساس تشنگی و خستگی در شما ایجاد می شود.

در آخر ماه هشتم، تمام اندام جنین به جز مغز و ریه کامل شده است. چربی در بدن تجمع می کند، بخصوص در اطراف بازوها. ناخن های جنین رشد می کنند و موهای سر او نیز رشد کرده است. چشم ها و پلک ها در این ماه کامل شده است و جنین می تواند پلک بزند. در انتهای ماه هشتم بارداری فعالیت جنین نسبت به قبل کمتر می شود. زیرا فضای کمتری برای فعالیت و حرکات او وجود دارد.

درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

در هفته سی و یک بارداری حتما متوجه شده‌ اید وقتی با فرزندتان صحبت می‌کنید، بیشتر حرکت می‌کند. همچنان که جنین رشد می‌کند ممکن است نوع ضربه‌هایی که به شما می‌زند هم تغییر کند و محکمتر شود و حتی ممکن است به شما آسیب بزند. برای سرگرمی می‌توانید به شکمتان نور بتابانید تا تغییرات کوچک جنین را احساس کنید. نگران نباشید، اگر حرکت نمی‌کند ممکن است در حال چرت زدن باشد، می‌توانید چند ساعت بعد این کار را انجام دهید. 

در هفته 31 بارداری شکم شما آن‌قدر بزرگ شده که دچار تنگی نفس شده‌اید و احساس می‌کنید با چند قدمی که بر می‌دارید نفستان می‌گیرد و مجبور هستید بنشینید و استراحت کنید. رحم شما اکنون 11 سانت بالاتر از ناف قرارگرفته و در مقایسه با هفته دوازدهم رحم کل فضای شکم شما را در برگرفته است.

در هفته سی و یک بارداری اندازه جنین شما به حدود 41.1 سانتی‌متر رسیده است. وزن جنین در هفته 31 بارداری کمی بیشتر از 1502 گرم است و به‌زودی شاهد یک افزایش وزن ناگهانی در جنین خواهید بود. جنین در هفته سی و یکم همچنین می‌تواند سرش را از یک ‌طرف به ‌طرف دیگر بچرخاند. او به اندازه یک دسته مارچوبه است.

یک ‌لایه چربی در هفته سی و یک بارداری در زیر پوست جنین در حال جمع شدن است تا نوزاد برای زندگی در خارج رحم آماده شود، در نتیجه بازوها، سر و بدنش در حال بزرگ‌تر شدن هستند. شکم نوزاد به دلیل تولید گلبول‌های قرمز خونی به وسیله کبد سفت است. موی سر برخی در هفته سی و یکم بارداری به طور کامل رشد کرده است اما عده ای دیگر همچنان سری برهنه مانند تخم مرغ دارند. سکسکه کردن جنین در این زمان بسیار طبیعی است و سکسکه او حالا به حدی قوی است که ممکن است نیمه شب شما را از خواب بیدار کند.

هر چه رحم شما گرفته تر و منقبض تر می‌شود، کودک پاهای خود را به داخل سینه اش جمع می کند و به حالت اصلی جنین نزدیک می‌شود. آرام باشد. او خواب است. درهفته 31بارداری او بیشتر زمان را می‌خوابد. پس ساکت باشید و با صداهای مختلف و شلوغ کاری او را بیدار نکنید. علت تکان نخوردن او همین است و بیخودی خودتان را نگران نکنید.  در هفته 31، فرزند شما حدود 40 سانتیمتر خواهد بود، احتمالا وزن او نزدیک به 3 کیلوگرم است و ناخن انگشت نوزاد شما به طور کامل رشد کرده است.

در تصویر سونوگرافی هفته سی و یکم بارداری می‎توان نمای نزدیکی از انتهای پایینی ستون فقرات جنین را دید. شما می‌توانید طناب نخاعی را که توسط استخوان‌های سفید رنگ ستون فقرات محافظت می‌شود، در سونوگرافی هفته سی و یک ببینید.

اگر زن باردار قبل از بارداری فشارخون 60 روی 100 داشت و حالا در دوران بارداری فشار خون 90 روی 130 است این خانم باردار دچار افزایش فشارخون شده است. اگر بیمار بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون شد ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزایش فشار خون به علت بارداری است ولی اگر خانم‌ها بعد از طی نیمه اول بارداری دچار افزایش فشارخون می‌شوند و در ادرار پروتئین دفع می‌شود این نشانه پره اکلامپسی است. ابتلا به افزایش فشار خون بارداری خطرات دیگری از‌جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زایمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده‌زایی را به دنبال دارد.

مهم‌ترین نکته در فشار خون تشخیص به موقع آن است و این که جزء کدام گروه است به تشخیص به موقع بستگی دارد. اساسا معاینات دوران بارداری تا 28 هفتگی هر ماه، سپس تا 36 هفتگی هر دو هفته و بعد از آن به صورت هفتگی تا زمان زایمان است. این پیگیری‌ها کمک می‌کند که در اولین فرصت تشخیص افزایش فشار خون صورت گیرد.

در هفته 31 بارداری رحمتان به تمام اندامهای داخلی که قبلا در جای دیگری بوده‌اند، فشار می‌آورد، به ریه‌هایتان فشار می‌آورد و اتساع کامل را برای آنها سختتر می‌کند. به همین دلیل نفس کم می‌آورید. این حالت تا زمانی که به پایان بارداری و تولد نزدیک شوید، ادامه دارد.

یک نوزاد طبیعی پس از سی و هفت تا چهل هفته بارداری به دنیا می آید. اما انقباضات پیش از هفته سی و هفتم بارداری نشانه زایمان زودرس است. فرزندی که پیش از هفته سی و هفتم به دنیا می آید نارس است. این فرزندان نیاز به مراقبت های وِیژه داند و باید مقدار قند خون، عفونت ها و هیپوترمی آن ها بررسی شود.

علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

جفت معمولا در بالای دیواره رحم قرار دارد و تا هنگام زایمان از دیواره جدا نمی‌شود. جفت به نوزاد این امکان را می‌دهد که اکسیژن مورد نیاز خود را تا زمانی که خودش بتواند نفس بکشد از خون دریافت کند. بنابراین اگر جفت قبل از زایمان از دیواره رحم جدا شود، این وضعیت “سقط جفت” نامیده می‌شود که شما و جنین را در موقعیت خطر قرار می‌دهد. مصرف کافئین، فشارخون بالا، تشنج حاملگی و التهاب شکمی و سابقه سقط جفت همگی عواملی هستند که شما را در معرض خطر سقط جفت قرار می‌دهد. اگر علائمی مانند خونریزی، درد شدید شکم با کمردرد، حساسیت در رحم و انقباضات قوی در هر دقیقه مشاهده کردید، پزشک یا مامای خود را مطلع کنید.

برای بسیاری از زنان باردار مصرف روزانه میوه وسبزیجات در این دوران توصیه شده است.

می‌توانید برای تغذیه در هفته سی و یکم بارداری از غلات جوانه‌زده گندم، عدس، جو و … در تهیه انواع سالاد و سوپ استفاده کنید و یا پودر آن را در ماست، ماست و خیار و … اضافه کنید. غلات جوانه‌زده حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه B هستند که برای حفظ سلامت جسمی و روحی شما و نوزاد آینده‌تان ضروری است. سعی کنید همیشه همراه غذا سبزی فراوان و متنوع میل کنید. سبوس غلات نیز حاوی انواع ویتامین‌های گروه B و املاح هستند. سعی کنید از نان‌های سبوس‌دار مثل سنگک به‌جای نان سفید استفاده کنید.

جنین 32 هفته ای حالا احتمالا در موقعیت رو به پایین قرار دارد. نگران نباشید شما هنوز کمی وقت دارید که خودتان را به لحاظ ذهنی آماده کنید. در این هفته ممکن است بر اساس هورمون های بارداری دچار استرس شده باشید تا جایی که میتوانید با انجام کارهای مورد علاقه و ریلکس نمودن خود را آرام نمایید ولی اگر در اینکار موفق نیستید بهتر است در مورد استرس تان با پزشک خود صحبت نمایید.

احتمالا وزن جنین در هفته 32 حدود 1702 گرم و طول او هم حدود 42.4 سانتی‌متر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخن‌های انگشتان پاهای او درآمده‌اند و ناخن‌های انگشتان دست‌های او هم رشد کرده‌اند.

اگر خوب به ‌عکس جنین در هفته 32 بارداری نگاه کنید، کشف خواهید کرد نوزاد شما چقدر مو دارد! بعضی از جنین‌ها در این مرحله موی واقعی هم درآورده‌اند درحالی‌که برخی دیگر تنها موهای نرمی شبیه کرک هلو دارند.

جنین حالا دارای دوره های مشخص خواب و بیداری است اما حدود 70 درصد اوقات خواب است. جنین در هفته سی و دوم با وزنی که به دست آورده میتواند بیرون از رحم زنده بماند. ششهای او رشد کرده اند و ضربان قلبش کمی کندتر شده است. 

تحقیقات نشان میدهد ضربان قلب کودک وقتی مادر تحت فشار باشد، افزایش می یابد بنابراین تا آنجا که میتوانید آرامش خود را حفظ کنید تا فرزندتان در آرامش باشد. لگدهای جنین همچنان به طور غریزی ادانه دارد، در واقع او از درون شکم شما راه سینه ها را میجوید تا در آینده از آنها تغذیه کند.

در هفته های آینده جنین افزایش وزن قابل توجهی دارد. الان صورت او را اگر در سونوگرافی ببینید تپل شده و دیگر مانند قبل اسکلتی نیست. تکامل ریه از چند هفته قبل برای تنفس بعد از تولد شروع شده عملکرد سیستم عصبی نیز در حال بلوغ است.

آزمایش سونوگرافی در هفته 32 بارداری نشان می‌دهد جنین زمانی بین هفته سی و دوم تا سی و ششم قابلیت خواب دیدن هم پیدا میکند. او در این زمان دارای دوره های مشخص خواب همراه با حرکات سریع چشم و خواب بدون این حرکات است.

با نزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکم ممکن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفس کنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر (به‌جای سه بار در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدن قرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می‌کند. با رشد کودک شما به‌واسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنین مرکز ثقل شما تغییر می‌کند.

ماهیچه‌های شکمی شما در 32 هفتگی بارداری کشیده‌تر شده، هورمون‌ها موجب سست‌تر شدن رباط‌های ماهیچه‌ها می‌شوند و حتی ممکن است رحم در حال رشد، بر تعدادی از عصب‌های شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن است باعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. درصورتی‌که در پاهای خود احساس کرختی (بی‌حسی) و یا خارش می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

در اینجا علائم بارداری شما ذکر شده است:

افزایش ادرار از هفته های اول بارداری تا هفته سی و دوم بارداری. زیرا کلیه ها برای افزایش خون و تغییرات هورمونی و رشد و تکامل جنین بیشتر کار می کنند.

در هفته سی و دوم بارداری ترشحات خاصی از واژن خارج می شود. مایعات سفید شیری رنگ از واژن خارج می شوند. دلیل این ترشحات افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در خون موجود در منطقه واژن می باشد.

خارش منطقه واژن. اگر خارش همراه با بو باشد نشنه عفونت واژن می باشد. اگر عفونت دارید به پزشک خبر دهید. ممکن است در هفته سی و دوم بارداری ترشحات کلستروم از سینه خارج شود. انقباضات در این هفته ها رایج است.

کاهش حرکات جنینی: کاهش حرکات در هفته 32 بارداری ممکن است نشانه مشکل برای فرزندتان باشد. اگر حرکات جنینتان کاهش پیدا کرد در طول یک ساعت حرکات را بشمارید اگر کمتر از 3 تا بود یک خوراکی شیرین بخورید نیم ساعت به چپ دراز بکشید. اگر بازهم برطرف نشد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

شما در هفته 32 بارداری به سر می‌برید و ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید مقدار غذای زیادی را در هر وعده مصرف کنید. اگر احساس کردید که نمی‌توانید غذای خود را تمام کنید، نگران نباشید، طبیعی است. رحم شما بزرگ شده و به معده‌ تان فشار می‌آورد، و می‌‌تواند غذا خوردن را برایتان دشوار کند. اگر نمی ‌توانید غذای زیادی در هر وعده بخورید،  وعده‌‌های غذایی خود را به وعده ‌های کوچکتری در طول روز تقسیم کنید.

2. تنها این را به خاطر بسپارید بهترین تغذیه در دوران بارداری: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و پروتئین.

3. در زمان بارداری شما روزانه حداقل به 60 گرم پروتئین نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین ‌ها برای رشد جنین واجب هستند. این مقدار پروتئین در یک کف دست گوشت قرمز پخته و یا ماهی پخته شده وجود دارد. اگر علاقه ای به خوردن گوشت ندارید، می‌توانید این میزان پروتئین را با خوردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم مرغ و یا کره بادام زمینی تأمین کنید.

در هفته 33 بارداری حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بیشتر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است که نیازهای شما و کودکتان تامین شود. همچنین این خون اضافی هنگام زایمان را هم جبران خواهد کرد. از آنجا که سینه های شما بزرگتر میشوند بهتر است که وزن آن را با استفاه از سینه بند کنترل نمایید و مانع از افتادگی سینه ها شوید

در هفته 33 بارداری احساس می‌کنید مثل بادکنکی شده‌اید که مدام باد می‌شود. دست‌ها و پاهایتان و حتی صورتتان هم به این افزایش حجم ادامه می‌دهد. شاید مجبور شوید که از مچ بند یا کمربندهای حاملگی استفاده کنید، اما این ورم ها احتمالا تا بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. اگر این ورم ها خیلی به یکباره افزایش باید و همراه با تاری دید،سردردباشد سریعا به دکتر خود اطلاع دهید.رحم شما این هفته 500 برابر حالت طبیعی شده است. سطوح مایع آمنیوتیک در پایین ترین سطح است بنابراین لگدهای جنین کمی تیزتر به نظر می رسد! جفت حدود 2 پوند وزن دارد.

در هفته 33 بارداری، حدود 10 تا 13 کیلوگرم افزایش وزن داشته اید. اگر دوقلو باردار باشید در مجموع 14.5 تا 19 کیلوگرم افزایش وزن دارید.  اگر شکم تان به صورت گهگاهی دچار گرفتگی می شود، احتمالا انقباض براکستون هیکس دارید. براکستون هیکس دردناک نیست و اغلب بعد از رابطه جنسی یا ورزش اتفاق می افتد.

وزن جنین در هفته 33 بارداری کمی بیشتر از 1918 گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود 43.7 سانتی‌متر می‌شود. چروک‌ها و همچنین رنگ سرخ‌ پوست او کمتر شده است. درحالی‌که اکثر استخوان‌های جنین در هفته 33 در حال سخت شدن هستند، جمجمه او هنوز نرم بوده و استخوان‌های جمجمه کاملا به یکدیگر نچسبیده‌اند. این امر به او کمک می‌کند تا راحت‌تر از مجرای زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.

موی سر و ناخنهای انگشتهای پای جنین در هفته سی و سه بارداری کامل رشد کرده است. مایع آمنیوتیک حالا در بالاترین سطح خود قرار دارد. جفت جنین همچنان اکسیژن را از طریق بند ناف به جنین انتقال میدهد اما خود جنین هم تنفس را به طور منظم تمرین میکند و با باز و بسته کردن دهانش و فعالیت ماهیچه های دیافراگم مقداری مایع آمنیوتیک را هم می بلعد. جنین در هفته سی و سه بارداری به ذخیره آهن در کبدش همچنان ادامه میدهد و اتصالهای بین سلولی مغزش مانند شاخه های ریز یک درخت گسترش می یابند. رشته های عصبی و سیناپسها بین این سلولهای مغزی رشد میکنند تا پس از به دنیا آمدن مهارتهای لازم برای رشد و پیشرفت را به دست آورد.

فرزندتان در حال رشد فراوان است. تکامل ریه در انتهای حاملگی مهم است و بدنتان ماده ای به نام سورفاکتانت ترشح میکنند.این ماده شبه دترژنت سبب با اولین گریه فرزندتان سبب بازماندن ریه میشود.اگر فرزندتان پیش از موعد تولد شود سورفاکتانت مصنوعی میگیرد. آنکه استخوان‌های او حسابی سخت شده با این حال استخوان‌های سرش هنوز به هم نچسبیده‌اند و نرم هستند. در هفته33 بارداری او هر از گاهی با بند ناف بازی میکند. سایر تغییرات بدن جنین: 

مغز جنین شما در هفته سی و سه بارداری همچنان در حال رشد و توسعه است. در تصویر سونوگرافی هفته سی و سه جریان خون به بخشی از مغز جنین مشخص میشود و نشان میدهد به این ترتیب دو قسمت مغز با یکدیگر در ارتباط هستند.

از آنجا که انقباضها در اصل علامتی برای نزدیک شدن شما به بارداری است، این انقباضها در هفته سی و سوم بارداری میتواند علامت هشدار باشد یا صرفا ایجاد آمادگی برای باردرای است. احساس گرمای زیاد در هفته سی و سه بارداری کاملا طبیعی است زیرا به عنوان یک مادر باردار متابولیسم شما بسیار زیاد است. نفسهای کوتاه به ویژه اگر در هفته سی و سوم بارداری شما دوقلو باردار باشید کاملا طبیعی است. 

ترش کردن معده، می تواند در سه ماهه سوم بارداری مشکل ساز شود. دلیل آن، اِشغال فضای بیشتر شکم توسط کودک است. از خوردن غذاهای ادویه دار، چرب و اسیدی خودداری کنید. خوردن وعده های بیشتر ولی کوچکتر، شاید راه حل مناسبی برای مبارزه با آن باشد.

تکرر ادرار به علت فشار بر مثانه که اکنون کمی از لگن بالاتر آمده شایع است.

اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

خوردن، لذت گذشته را ندارد. کودکتان در حال فشار وارد کردن به معده شما است و باعث اختلال در عمل گوارش می‌شود، و اسید معده را زیاد می‌کند. اگر خوردن غذایی خاص یا مصرف آن در زمانی خاص موجب نفخ، سوزش سر دل، یا دیگر علائم ناراحت کننده در شما شد، به طور موقت آن عادات غذایی را تغییر دهید.

حال که شما در هفته 33 بارداری خود به سر می‌برید، انتخاب مواد غذایی، زمان مصرف و مقدار آن می‌توانند بر سلامت شما و جنین‌تان تاثیر بگذارند 

از مواد مغذی موجود در غذا حتی برای میان وعده‌های کوچک نیز اطمینان حاصل کنید. این مواد باید هم برای شما و هم برای فرزندتان مفید باشند.

شیر را به برنامه تغذیه در هفته 33 بارداری اضافه کنید. در این هفته شیر بیشتری بنوشید چون اگر به‌قدر کافی شیر بنوشید، به‌راحتی کلسیم موردنیاز برای خود و جنینتان را به میزان کافی دریافت می‌کنید.

می‌دانید که تمام مواد مغذی ویتامینها و غذاهای سالمی که مصرف میکنید به جنین میرسد. آب کمک میکند مواد مغذی در سلولها جذب شوند و ویتامین مواد معدنی و هورمونها را به سلولهای خونی انتقال میدهد. این سلولهای خونی غنی از مواد مغذی است که جنین را تغذیه میکند. شما در هفته 33 بارداری روزانه 12 تا 13 لیوان آب باید بنوشید. نوشیدن آب از یبوست، بواسیر و عفونت ادراری جلوگیری می‌کند.

زایمان زودرس در ماه هشتم بارداری امری رایج نیست.

اگرچه خطر زایمان زودرس در این مرحله کم است. انقباضات زایمان زودرس به فاکتورهای شیمیایی و حرکتی بستگی دارد. گاهی ایستادن به مدت طولانی باعث شروع انقباضات می شود و گاهی استرس باعث درد زایمان می شود. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از  زایمان زودرس ذکر شده است:

توصیه می شود خانم باردار نباید بیش از چهار ساعت پس از هفته بیست و چهارم بارداری بایستد. در هفته سی و چهارم بارداری، نباید بیش از نیم ساعت بایستید. شریان ها و رگ های اطراف رحم تحت فشار هستند زیرا خون پیوسته حرکت می کند. این مسئله باعث افزایش فشار رحم به رگ ها می شود. ایستادن باعث افزایش فشار خون در آن منطقه می شود. انقباض رحم و تغییر شکل آن باعث از بین رفتن انسداد می شود. انقباضات در هنگامی ایستادن طولانی مدت افزایش می یابد.

توصیه می شود خانم ها چیزهایی که بیش از ده تا بیست و دو کیلو هستند در هفته بیستم بارداری برندارند و چیزهای بیشتر از بیست و دو کیلو پس از هفته سی ام برندارند. اما این توصیه ها استاندارد نیستند و هر فردی با فرد دیگر فرق می کند. در هنگامی که سنگینی بلند می کنید، ماهیچه های شکم منقبض می شوند و باعث اعمال فشار بر رحم می شود. این افزایش فشار باعث زایمان زودرس می شود.

در هنگام استرس و عصبانیت بدن هورمون هایی ترشح می کند که برای جنگ تعلیم داده شده اند. این هورمون ها باعث ایجاد پره اکلامپسی می شوند؛ بیماری که موجب فشار خون بالا در خانم باردار می شود. به همین دلیل پزشکان به خانم های باردار توصیه می کنند آرام باشند.

در هفته سی و چهارم بارداری تا زمان زایمان احتمالا خواب راحت از مادر باردار دور خواهد شد چون شکم بزرگ شده و فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند و همین موضوع نیاز به دستشویی را بیشتر و بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی حتی ممکن است فراموشکاری هم سراغ مادر باردار بیاید.

در این هفته شما ممکن است درد و یا حتی کرختی در انگشت ها، مچ و دستهای خود حس کنید. بافتهای مچ دست شما همانند بقیه بافت های بدنتان ممکن است متورم شوند. در این صورت فشار در کانال مچ افزایش می یابد. عصب هایی که از این مجرا عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند که در نتیجه عوارضی همچون بی حسی، خارش، تیر کشیدن، احساس سوزش، تیر کشیدن و یا درد مبهم بروز می کنند.

از این هفته یعنی هفته سی و چهارم به بعد انقباضات بی‌ درد مربوط به زایمان برای شما شروع می‌شود. این انقباضات بدون درد گاه ممکن است دردهای خفیف و ضربه مانندی را در شما ایجاد کند. اگر زمان این انقباضات پایدار و منظم‌ شدند و احساس کردید که مایعی از مهبل شما خارج می‌شود به سرعت با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است در هفته 34 بارداری بیشتر استراحت کنید

وزن جنین در هفته 34 بارداری به 2146 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45 سانتی‌متر شده است. حالا بیشترین وزنی که به کودک اضافه میشود از طریق ذخیره چربی است که او را در برابر سرمای محیط بیرون هم عایق میکند. اگر به‌عکس جنین در هفته سی و چهارم نگاه کنید خواهید دید بدن جنین شما حالت گردتری به خود گرفته است. سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و اکنون ریه‌های او کاملا رشد کرده‌اند.

اگر از احتمال بروز زایمان در هفته 34 بارداری نگران هستید، باید بدانید که تقریبا 99 درصد جنینهایی که به این مرحله از رشد می‌رسند در خارج از رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آن‌ها به عوارض درازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

مغز جنین حالا و در این زمان به قدری تکامل یافته که میتواند ببیند، بشنود، یاد بگیرد و به خاطر آورد. او حالا دارای شخصیت ویژه ای است و به زودی میتوانید از دیدن چهره او لذت ببرید.

اگر جنین پسر باشد باید بدانید که در هفته سی و چهار بارداری بیضه هایش از شکمش به سمت کیسه بیضه هایش به پایین راه می یابند. بعضی پسربچه ها با بیضه های پایین نیامده به دنیا می آیند ولی معمولا تا قبل از تولد یک سالگی این جابه جایی انجام میشود.

فرزندتان در حال سنگین تر شدن و دراز شدن است و اندازه ای که ضرباتش را ممکن است به رحم لمس کنید. هم اکنون چربی دور بدن او را گرفته و پوست چروکیده‌اش کمی صافتر شده است، اما رنگ پوستش هنوز صورتی است. نازک‌تر شدن پوست شکم شما می‌تواند نورهای بیشتری را ببینید. قسمت آخر تکامل او مغز و ریه در هفته 34 بارداری هستند. سایر حقایق جنین در این هفته:

 فرزند شما حرکات مکیدن را انجام می دهد تا خود را برای تغذیه آماده کند و شروع به حرکت بیشتر به سمت لگن شما می کند تا خود را برای روز زایمان آماده کند.

 همانطور که جنین بزرگتر می شود، احساس حرکات تغییر می کند، اما هنوز هم باید به دنبال الگوهای معمول باشید.

سونوگرافی در هفته سی و چهارم بارداری اغلب انجام نمی شود. با این حال در برخی شرایط انجام آن پیشنهاد می شود: اگر فرزند شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد، اگر پزشک به سر و ته بودن جنین شک کند، اگر پزشک نگران باشد جفت جنین به گردنه رحم بسیار نزدیک شده است یا اگر فرزندتان دچار ناهنجاری جنینی باشد و قبل از زایمان نیاز به بررسی داشته باشد. 

در سونوگرافی هفته سی و چهار بارداری دهان جنین باز است و ممکن است در حال خوردن مایع آمنیوتیک باشد یا آن را داخل ریه هایش ببرد که به رشد سیستم تنفسی او کمک میکند.

1. آماده برگشت تهوع باشید: ممکن است قبل از هر وعده غذایی احساس تهوع کنید.به علت فشار قله رحم بر معده تان و به خطر نوسانات هورمونی است البته تغذیه هم نقش مهمی را بازی میکندو این میتواند هشداری باشد تا کمتر غذا بخوریدو تعداد وعده هایتان را افزایش دهیدتا قند خونتان ثابت بماندو از تهوع جلوگیری کند.

2. به علاوه در هفته 34  ممکن است در قسمت لگن خود احساس خواب رفتگی و بی حسی داشته باشید که این هم به علت رشد جنین است.

جدا شدن زودرس جفت از رحم:

در حالت عادی پس از زایمان جفت از رحم جدا می‌شود، اما اگر این اتفاق قبل از تولد جنین بیفتد بسیار خطرناک است. اگر جفت در زمان خروج جنین از رحم جدا شود جنین می تواند خطری برای جنین ندارد اما اگر در بارداری و قبل از زایمان جفت جدا شود احتمال مرگ جنین زیاد است . مادر هم به علت خونریزی در خطر است. جدا شدن جفت از دیواره رحم ممکن است کامل و یا ناقص باشد. خطرناک‌ترین حالت زمانی است که جفت به صورت کال از رحم جدا شود. دراین حالت ارتباط گردش خون مادر و جنین قطع می‌شود و این مسئله مرگ جنین را در پی دارد. این حالت بیشتر در سه ماه دوم و سوم بارداری دیده می‌شود.

علت هایی که موجب بروز این مشکل در هفته 34 بارداری می شودعبارتند از :

شما روزانه حدود 2 تا 3 کوارت (1 لیتر تقریبا نزدیک 1 کوارت است) آب از دست می‌دهید، زمانی که به دستشویی می‌روید، عرق می‌کنید و حتی وقتی که نفس می‌کشید. بنابراین نوشیدن آب در این دوره یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید زیرا کم آبی بدن می‌تواند منجر به انقباضاتی مانند انقباض براکستون هیکس شود. از دیگر فواید آب:

بنابراین روزانه 10 لیوان آب بنوشید. اگر ورزش می‌کنید، مقدار آن را بیشتر کنید. شما می‌توانید این مواد را نیز جزو مایعات به حساب آورید: آب میوه‌های صد در صد طبیعی، آب سبزیجات، سوپ و شیر. اما همچنان مصرف آب را به عنوان منبع اصلی مایعات بدن ادامه دهید.

جنین شما در هفته‌ های پایانی بارداری در حال رشد روزافزون و سریع است. برای تغذیه در هفته 34 بارداری وجود 5 تا 6 وعده غذایی مقوی و کم‌حجم در طول روز بسیار مؤثرتر از 2 یا 3 وعده غذایی پرحجم در طول روز است. زیرا غذاهای سنگین و پرحجم موجب ترش و سوزش معده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جنین در حال رشد در حال حاضر علائم جدیدی نشان می دهد. به عنوان مثال گاهی احساس خستگی و تنگی نفس می کنید. برخی علائم ماه هشتم بارداری شامل:

رحم شروع به رشد می کند و به تمام اندام های داخل بدن مانند ریه فشار وارد میکند بنابراین نفس کشیدن سخت می شود. اما چون شما احساس ناراحتی می کنید به این معنی نیست که جنین هم احساس ناراحتی می کند. جنین در رحم در امنیت است و اکسیژن لازم را از جفت دریافت می کند. گاهی کمبود آهن باعث تنگی نفس می شود (تپش قلب در بارداری : علت و درمان). اگر در اثر تنگی نفس، لب ها و سر انگشتان آبی شد با پزشک خود مشورت کنید. تنها کاری که می توانی انجام دهی این است که حالت نشستن یا ایستادن خود را تغییر دهید. تغییر حالت باعث افزایش جا در ریه می شود و تنفس بهتر می شود. زود غذا خوردن و زیاد خوردن باعث تنگی نفس می شود. هنگامی که جنین به موقعیت خود پیش از تولد حرکت می کند،  تنگی نفس شما کمتر می شود. تا آن زمان باید این وضعیت را تحمل کنید.

کمر درد دوران بارداری یکی از علائم بارداری است و کاری نمی توانید برای بهبود آن انجام دهید. رحم رشد کرده به پشت فشار می آورد و باعث پشت درد می شود. این مسئله باعث تغییر مرکز ثقل به جلوی بدن می شود. اگرچه رهایی از درد پشت کار آسانی نیست اما نکاتی برای بهبود وجود دارد. به عنوان مثال: به حالت نشستن یا ایستادن خود توجه کنید زیرا حالت نشستن نادرست فشار بیشتری به پشت وارد می کند. هر زمانی که امکان دارد پاها را بالا نگه دارید و از گره کردن پاها در هنگام نشستن خودداری کنید. افزایش وزن سریع باعث ایجاد مشکل می شود. خوابیدن بر روی سطحی سفت به شما کمک می کند.

در نزدیک سه ماهه سوم بارداری، پستان ها شروع به چکیدن می کند و موادی زرد رنگ یا کلستروم از آن ها خارج می شود. این حالت یکی از راه های آماده شدن بدن برای مادر شدن است. اگرچه شیر سرشار از پروتئین و موادمغذی است اما چکه کردن آن خجالت آور است. راحت ترین راه برای جلوگیری از چکیدن استفاده از پدهای سینه است. در اکثر خانم ها چکیدن اتفاق نمی افتد. اما پس از نزدیکی جنسی و تحریک پستان، چکیدن دیده می شود.

انقباضات هیکس براکستون راهی طبیعی برای آماده شدن بدن می باشد. از ماه هفتم بارداری و ماه هشت بارداری، عضلات رحم سفت می شود و علائم زایمان را نشان می دهند. این دردها نامنظم می باشد. این درد سی ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد. هنوز مشخص نشده است که دلیل شروع این انقباضات چیست اما کم آبی بدن یکی از مشکلات شروع درد است. دفعه بعد که دردهای اینچنینی مشاهده کردید آب بنوشید. تغییر وضعیت (در حالت ایستادن یا خوابیدن) در هنگام انقباض نیز کمک می کند. این انقباضات طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. اگر در هر ساعت بیش از چهار بار انقباض تجربه کردید یا انقباضات درد زیادی داشت با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر خونریزی در اوایل بارداری  مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. این مسئله نشانه زایمان زودهنگام است.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

یبوست و بواسیر در مراحل انتهایی بارداری تقریبا در هفته  سی و ششم بارداری اتفاق می افتد. با رشد رحم اندام های داخلی بدن تحت فشار بیشتر قرار می گیرد. بنابراین فشار خون بالا رفته و رگ های اطراف واژن ورم می کنند. گاهی اوقات خونریزی می بینید که ناشی از حرکات روده است. بواسیر دردناک است اما قابل درمان است. با پزشک خود صحبت کنید و از او شل کننده مدفوع بخواهید. همچنین مقداری سبزیجات برگ دار سبز یا غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید. خانمی که مدت طولانی یک جا می نشیند بیشتر دچار این مشکل می شود بنابرای باید هرچند دقیقه راه برود. همچنین برای افزایش فشار خون ورزش کنید.

مقاله پیشنهادی اوما: رشد جنین در بارداری هفته به هفته

جنین در این ماه به سرعت رشد می کند به طوری که هر هفته شما نیم کیلو افزایش وزن مشاهده می کنید. رحم در این ماه به بالا حرکت می کند و احساس ناراحتی می کنید بنابراین تمام اوقات حالت تهوع دارید. این مسئله باعث می شود به سرعت نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید. رشد رحم باعث می شود ترک هایی بر روی شکم و ران ها ایجاد شود. همچنین احساس خستگی در بارداری نیز محسوس تر میشود. بیدار شدن برای خالی کردن مثانه بیشتر به شما فشار می آورد.

سلامتی جنین یکی از مسائلی است که ذهن شما را درگیر می کند. نگرانی های رایج که جنین یا مادر را تحت تاثیر قرار می دهد شامل:

اگر جنینی در هشت ماهگی به دنیا بیاید باید در دستگاه قرار داده شود زیرا ریه او کامل نشده است بنابراین به درستی نمی تواند نفس بکشد. اگر بارداری شما در خطر باشد، پزشک به شما توصیه می کند استراحت مطلق داشته باشید. جنینی که در ماه هشتم به دنیا می آید غیربالغ است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث تولد زودهنگام می شود. برخی دلایل رایج شامل پایین بودن جفت ( خطرات پایین بودن جفت در دوران بارداری)، پره اکلامپسی و جداشدگی جفت (علائم و نشانه های جدا شدن جفت )می باشد. گاهی اوقات جنین سریع تر به موقعیت تولد حرکت می کند و به منطقه دهانه رحم حرکت می کند.

در ماه هشتم بارداری بالا بودن فشار خون طبیعی است. اما برخی خانم ها از فشار خون بالا  در بارداری رنج می برند. برخی خانم ها مبتلا به پره اکلامپسی هستند ؛ شرایطی که فشار خون و پروتئین ادرار آن ها بالا است. پره اکلامپسی مشکلی است که زندگی شما را در خطر می اندازد زیرا باعث کاهش جریان خون به جنین می شود و جداشدگی جفت را نیز ایجاد می کند. پزشک رژیم غذایی کم سدیم و مصرف قرص های فشار خون را به شما پیشنهاد می دهد.

جنین در این ماه حدود دو و نیم کیلو وزن دارد و قدش حدود نوزده اینچ است. در آخر ماه هشتم، تمام اندام جنین به جز مغز و ریه کامل شده است. چربی در بدن تجمع می کند بخصوص در اطراف بازوها. ناخن های جنین رشد می کنند و موهای سر او نیز رشد کرده است. چشم ها و پلک ها در این ماه کامل شده است و جنین می تواند پلک بزند. در انتهای ماه هشتم بارداری فعالیت جنین نسبت به قبل کمتر می شود. زیرا فضای کمتری برای فعالیت و حرکات او وجود دارد.

در طول ماه هشتم بارداری، جنین حدود 11 اینچ طول دارد و لانگو (موی نرمی که بدن جنین را پوشانده است) شروع به ریزش می کند.

مقاله پیشنهادی اوما: بارداری دوقلو | بارداری هفته به هفته دوقلویی

دانستن موادغذایی موردنیاز برای بدن باعث می شود رژیم غذایی مناسبی برای بارداری در نظر بگیرید. به عنوان مثال اسیدهای چرب امگا سه برای رشد مغز جنین موردنیاز است. همچنین به رشد سیستم عصبی بدن جنین نیز کمک میکند. گردو و ماهی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا سه هستند (تغذیه در ماه هشتم بارداری). آهن ماده مغذی بعدی است که برای رشد جنین موردنیاز است. سبزیجات برگ دار، گوجه فرنگی و ریشه چغندر منابع اصلی آهن هستند. مصرف فولیک اسید از عیوب ناشی از تولد جلوگیری می کند. پاپایا، قارچ، کلم و بادمجان سرشار از فولیک اسید هستند. ناهار متداول شامل سبزیجات، ماست، نان گندم و برنج می باشد. میوه نیز به عنوان دسر مناسب است. 

با پیشرفت بارداری، تفکر درباره زایمان ذهن شما را مشغول می کند بخصوص اگر اولین زایمانتان باشد. باید اطلاعات کافی کسب کنید و بر نگرانی خود غلبه کنید. پزشک به شما ورزشهای لازم برای جلوگیری از پشت درد توصیه می کند. اگر شاغل هستید در کلاس های پیش از زایمان شرکت کنید.

سعی کنید خود را مشغول کنید. تمام وسیله های لازم برای فرزند را تا هفته سی و پنجم بارداری خریداری کنید. 

پزشک توصیه می کند نفس عمیق بکشید و آرام باشید. راه هایی که می توانید به همسر خود کمک کنید شامل:

درباره مسائل مالی فرزند خود برنامه ریزی کنید. سعی کنید برای کالج او پول پس انداز کنید.

هرچقدر به زایمان نزدیک تر می شوید نگرانی همسر شما درباره زایمان افزایش می یابد. به او اطمینان دهید از پس این کار بر می آید و او را آرام کنید. 

اگر نمی توانید آشپزی کنید در کارهای منزل به او کمک کنید. در تمیز کردن و مرتب کردن منزل، آماده سازی بچه ها برای مدرسه می توانید به همسرتان کمک کنید.

اگرچه نیاز به صبر زیادی دارد تا برای همسر خود توضیح دهید که چاق نشده است. اما باید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید پیش از خواب برای او شیر گرم بیاورید و او را آرام کنید.

شما با آماده سازی وسایل لازم برای نوزاد مشغول هستید. اگر بعد از زایمان می خواهید دوباره مشغول کار شوید باید برای پرستار بچه نیز فکری بکنید. 

شما هر دو هفته باید پزشک را ملاقات کنید تا از روند درست بارداری اطمینان حاصل کنید. نمونه خون و ادرار آزمایش می شود و علائم عفونت و سطح گلوکز بررسی می شود. پزشک همچنین فشار خون و ضربان قلب جنین را بررسی می کند. او همچنین سایز و شکل رحم را بررسی می کند. در انتهای این ماه پزشک به بررسی علائم حرکت جنین به محل تولد می پردازد.

منبع: www.momjunction.com

سلام مطالبتون خیلی آموزنده و پر محتواست.ممنون که هستین در لحظه لحظه این تکامل و بقول خودتون فیلم زیبا…‌.

اگر در طول بارداری در ناحیه زیر شکم درد احساس کردید نترسید. در بیشتر موارد، درد زیر شکم به خاطر گاز معده، سوزش معده، یبوست یا رشد جنین است. اما اگر شدت درد زیاد بود به پزشک خود مراجعه نمایید.

درد زیر شکم در هر زمانی در طول بارداری ممکن است پیش بیاید و از بین عوامل ایجاد آن برخی نسبت به دیگری جدی تر می باشد.

لانه گزینی در ابتدای بارداری اتفاق می افتد، زمانی که جنین اولیه به پوشش رحم می چسبد. این چسبندگی ضروری است زیرا باعث می شود جنین بتواند از اکسیژن و مواد مغذی بدن مادر تغذیه کند. اما این مسئله باعث تاثیرات دیگر نیز می شود که به گرفتگی ناشه از لانه گزینی معروف است. این گرفتگی نشانه ای اولیه از بارداری می باشد که با لکه بینی همراه است. اما این نشانه ها و درد به زودی از بین می رود.با سایر نشانه های لانه گزینی آشنا شوید.

هنگامی که رباط منحنی کشیده می شود، درد زیادی در شکم ایجاد می کند. رباط منحنی یکی از رباط هایی است که از رحم محافظت می کند و هنگامی که تکان ناگهانی اتفاق می افتد، این رباط فشرده شده و درد زیادی ایجاد می شود. درد رباط منحنی یکی از دردهای رایج دوران بارداری است. این درد بعد از هفته 18 بارداری اتفاق می افتد زمانی که وزن رحم به رباط ها فشار وارد می کنند.

در طول هفته های آخر بارداری، بیشتر خانم ها دچار انقباض شده و فکر میکنند درد ناشی از زایمان را تجربه می کنند. اگر چه درد کاذب معمولا درد شدیدی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد درد زیر شکم نیز گزارش شده است. درد کاذب زایمان به انقباض Braxton-Hicks نیز معروف است.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

اگر در روزهای آخری بارداری خود گرفتگی عضلانی و درد زیر شکم را تجربه کردید، درد زایمان در حال شروع شدن است. تفاوت بین درد کاذب و درد واقعی در تغییر دهانه رحم می باشد. هنگامی که درد شروع می شود، گرفتگی های شدیدی مشابه گرفتگی های ناشی از قاعدگی مشاهده می شود. اگر دردهای زیر شکم را به این شکل تجربه کردید با پزشک خود مشورت نمایید.

گرفتگی عضلانی در طول بارداری اتفاق می افتد ولی معمولا درد زیادی ندارد. در ابتدای بارداری رحم رشد می کند و کشیده می شود بنابراین گرفتگی امری رایج می باشد. در انتهای بارداری، این گرفتگی ها می توانند نشانه های زایمان باشند. بعد از زایمان نیز گرفتگی عضلانی را تجربه خواهید کرد. این گرفتگی به دلیل بسته شدن رحم برای توقف خونریزی می باشد. شیردهی نیز باعث گرفتگی عضلانی رحم می شود.

اگر برای اولین بار باردار می شوید، احتمالا می ترسید. تفسیر اموری که بدن شما برای رشد جنین در داخلش انجام می دهد امری ساده است؛ این امر باعث کاهش نگرانی شما می شود. به یاد داشته باشید تمام لحظاتی که شما درد احساس می کند مربوط به بارداری شما نمی باشد. درد زیر شکم در بارداری الزاما به بارداری مربوط نمی باشد.

پس از احساس درد زیر شکم در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید خانم های باردار نیز می توانند از درد آپاندیس و کیسه صفرا رنج ببرند. اگر درد به مسئله ای طبیعی مثل گاز، نفخ، یبوست یا رشد نوزاد مربوط باشد، پزشک شما راه های زیادی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می کند. راه های زیر را برای کاهش درد زیر شکم انجام دهید:

اگر درد زیر شکم به دلایل جدی تر مثل سقط جنین اتفاق افتاد، باید به مصرف دارو رو بیاورید. اما اگر به دلیل درد زایمان باشد، سریع خود را نشان می دهد.

منبع: www.pregnancycorner.com

بهداشت و سلامت بارداری, پره اکلامپسی, درد زیر دل, درد زیر دل در بارداری, درد زیر شکم, سقط جنین, علت درد زیر شکم در بارداری

درد شکم در دوران بارداری طبیعی است. اندام های شما در این دوران دائم درحال تغییر است. رحم بزرگتر و رباط های عضلات این بخش کشیده می شوند.

با این وجود گاهی درد شکم دلایلی جدی تر دارد بهتر است برای یافتن منشأ این نوع از دردها به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید.

از یبوست گرفته تا دردهای رباط های ناحیه رحم، همه ممکن است علائم شروع یک شکم درد خوش خیم باشد. اگر درد ادامه دار باشد یا به همراه علائمی مانند خون ریزی یا گرفتگی شدید عضلات باشد باید به پزشک زنان مراجعه کنید.درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

با بزرگ تر شدن رحم به حفره شکمی فشار وارد می شود و جابه جا می شود. این امر سبب احساس تهوع یا اتساع در شکم می شود. راه حل مقابله با این شرایط این است که وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آن را کمتر کنید، منظم ورزش کنید، استراحت کافی داشته باشید و مثانه خود را مرتب خالی کنید.

گاهی اوقات هم زمان با بزرگ تر شدن رحم، رباط های گرد این ناحیه (دو رباط که از جلوی رحم عبور کرده و به سمت کشاله ران می روند) کشیده می شوند. شما احتمالا این درد را در نواحی پایین شکم حس می کنید که به کشاله های ران سرایت می کند.

این درد هنگامی که شما جابه جا می شوید دردناک و تیز خواهد بود و معمولا در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود و خود به خود برطرف می شود ولی اگر خیلی احساس ناراحتی می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا اجازه مصرف استامینوفن را به شما بدهد.

یبوست و گاز متأسفانه بخشی از بارداری هستند. هورمون پروژسترون که طی بارداری افزایش می یابد، باعث کاهش حرکت کل لوله گوارشی و درنتیجه عبور کندتر غذا از آن می شود. برای رفع یبوست، آب بیشتر و موادغذایی فیبر دار استفاده کنید. اگر مشکل رفع نشد، از پزشک خود بخواهید تا برایتان داروهای ملین یا مکمل های فیبری تجویز کند.

انقباض های براکستون هیکس با رقیق شدن دهانه رحم ارتباطی ندارند و اغلب دردناک هستند. نکته اصلی، تشخیص این نوع انقباض ها از انقباض های اصلی مرتبط با زایمان زودرس است. زمان رخ دادن انقباض های اصلی رفته رفته به هم نزدیک می شود.

اگر زن باردار هم زمان با شروع انقباض ها بتواند به کارهای روزانه اش مانند کتاب خواندن، تلویزیون نگاه کردن یا صحبت کردن ادامه دهد، پس احتمالا این انقباض ها مربوط به زایمان نیستند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث شروع انقباض های براکستون هیکس شود. در نتیجه دقت کنید که مایعات کافی بنوشید.

اگر انقباض ها از بین نرفتند و شک داشتید که آیا از نوع انقباض های واقعی هستند یا خیر با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد حادتر دردهای شکمی طی دوران بارداری کدام ها هستند؟

خیلی از خانم ها بارداری سالم و ایمنی را تجربه می کنند ولی گاهی برخی عارضه های جدی طی بارداری رخ می دهد که نیازمند رسیدگی سریع متخصص زنان می باشد.

برخی از این عارضه ها که باید به آن ها دقت کنید عبارتند از:

بارداری خارج از رحم (بارداری نابه جا) که در آن سلول تخم (زیگوت) در جایی به جز رحم (اغلب در لوله فالوپ) لانه گزینی می کند در ۵۰/۱ بارداری ها رخ می دهد. در این شرایط شما احتمالا بین هفته ششم تا دهم بارداری دردهای شدید و خون ریزی را تجربه می کنید زیرا لوله فالوپ در حال بزرگ تر شدن است.

خانم هایی که در گذشته تجربه یک بارداری خارج رحمی یا جراحی های لگن، شکم و لوله فالوپ را داشته اند یا در زمان لقاح مبتلا به اندومتریوز، چسبندگی لوله، عفونت لگن یا دارای ابزار درون رحمی (IUD) بوده اند، بیشتر در معرض بارداری خارج از رحم هستند.

ناهنجاری در شکل رحم و استفاده از تکنیک های باروری آزمایشگاهی نیز خطر بارداری خارج رحم را افزایش می دهد. این نوع بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند و نیازمند درمان سریع است. اگر نتیجه تست بارداری شما مثبت ولی هنوز با معاینه های پزشکی تأیید نشده است و درد شکم دارید، باید سریعا معاینه شوید.

پزشک شما با سونوگرافی می تواند تشخیص دهد که تخم (زیگوت) در داخل رحم مستقر شده است یا خیر.

وقتی خانم ها در سه ماهه اول درد شکم را تجربه می کنند باید نگران خطر سقط باشند زیرا تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد بارداری ها به سقط ختم می شوند. علائم سقط عبارتند از: خون ریزی و گرفتگی های عضلانی که می توانند منظم یا شبیه گرفتگی های دوران قاعدگی (پریود، عادت ماهانه) باشند.

اگر قبل از هفته ۳۷ام بارداری انقباض های منظم را تجربه می کنید و کمر دردتان از بین نمی رود، احتمالا زایمان زودرس را پیش رو خواهید داشت. باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. این انقباض ها ممکن است با ترشحات واژن یا خون یا کاهش در تحرک جنین همراه باشند. در مواردی که این انقباض ها عادی باشند، مشکلی ایجاد نمی شود و خانم باردار مرخص می شود.

جفت منبع اکسیژن و مواد غذایی برای نوزاد شماست و معمولا به خوبی به دیواره رحم متصل است و تا زمان به دنیا آمدن نوزاد از آن جدا نمی شود. در موارد نادری (یک تولد از هر ۲۰۰ تولد) جفت از دیواره رحم جدا می شود که یک عارضه خطرناک است و معمولا در سه ماهه سوم نیز اتفاق می افتد.

این نوع درد معمولا دردی شدید و مداوم در نواحی پایین شکم است که به مرور بدتر می شود. رحم شما سفت شود و اگر آن را فشار دهید فرو نمی رود. همچنین خون ریزی های تیره رنگ بدون لخته نیز مشاهده می کنید. در چنین مواردی ممکن است خانم باردار مجبور به زایمان می شود که در اغلب موارد متخصص زنان زایمان سزارین را انجام می دهد.

اگر فقط قسمتی از جفت جدا شده باشد پزشک اجازه ادامه بارداری را می دهد یا زایمان را تحریک کرده و نوزاد را با زایمان طبیعی به دنیا می آورد. خانم هایی که سابقه جداشدگی جفت، فشار خون بالا، تروما یا جراحت شکمی، فشار خون قابل کنترل پره اکلامپسی، Preeclampsia دارند، بیشتر در معرض این خطر هستند.

این نوع عارضه به همراه دیگر ناهنجاری های فشارخون در ۵ تا ۸ درصد خانم های باردار دیده می شود. پره اکلامپسی معمولا بعد از هفته بیستم بارداری مشاهده می شود؛ به همین دلیل است که پزشک در هر معاینه فشار خون شما را بررسی می کند.

این عارضه با فشار خون بالا و مشاهده پروتئین در ادرار همراه است. فشار خون بالا رگ های داخل رحم که تغذیه و اکسیژن رسانی به جنین را انجام می دهند منقبض می کند و باعث کند شدن رشد نوزاد می شود.

پره اکلامپسی خطر جدا شدن جفت را نیز افزایش می دهد. در موارد حادتر عارضه پره اکلامپسی، درد در نواحی بالاتر سمت راست شکم، تهوع، سردرد، ورم و اختلالات بینایی نیز وجود دارد.

حدود ۱۰ درصد خانم های باردار در مرحله ای از دوران بارداری خود به عفونت مجاری ادراری مبتلا می شوند. علائم رایج عفونت ادراری زنان عبارتند از: تکرر ادرار، درد یا سوزش ادرار و خون در ادرار. اما برخی از بیماران مبتلا به عفونت ادرار، درد شکمی را نیز تجربه می کنند.

به همین علت و برای جلوگیری از گسترش عفونت به کلیه ها و وقوع زایمان زودرس، در هر معاینه ادرار خانم باردار نیز تست می شود. عفونت مجاری ادراری در مراحل اولیه با آنتی بیوتیک درمان می شود.

التهاب آپاندیس به سختی در دوران بارداری تشخیص داده می شود زیرا همان طور که رحم بزرگ می شود، آپاندیس تا نزدیکی ناف یا کبد بالا می رود. به علت تشخیص دیرهنگام این التهاب، خطر مرگ خانم باردار به دلیل التهاب آپاندیس زیاد است.

گرچه علامت بارز التهاب آپاندیس درد در سمت راست و پایین شکم است ولی زمان بارداری درد ممکن است در نواحی بالاتر احساس شود. علائم دیگر عبارتند از: کم اشتهایی، تهوع و استفراغ.

سنگ های کیسه صفرا در خانم ها مخصوصا خانم هایی با وزن زیاد، سن بالای ۳۵ سال و سابقه تولید سنگ رایج تر است. درد سنگ کیسه صفرا که اصطلاحا به آن التهاب کیسه صفرا (کُله‌سیستیت، Cholecystitis ) می گویند، شدید است و در سمت راست و بالای شکم متمرکز است.

در برخی موارد درد به کمر و زیر کتف راست نیز سرایت می کند.

با توجه به این نکات شما باید هر زمانی که نگران بارداری و شرایط خود هستید یا علائم زیر را مشاهده می کنید با پزشک خود تماس بگیرید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

بارداری هنگامی کامل در نظر گرفته می­شود که به ماه نهم و پایانی خود، در هفته 37 ام برسد. در این زمان، شما تقریباً یک سال است که کودکتان را حمل می­کنید و تقریباً می­توان گفت که حالا شما درهم شکسته و خسته شده‌­اید و دوست دارید هر چه زودتر زایمان کنید و در نهایت نوزاد کوچکتان را ملاقات کنید.

با این وجود، آنچه در این دوره اهمیت دارد این است که استرس نداشته باشید و آرامش خودتان را حفظ کنید. درهفته  37 ام شما باید از نشانه‌­های زایمان آگاه باشید و نسبت به آن­ها هوشیار باشید، زیرا زایمان هر لحظه ممکن است رخ بدهد. زایمان معمولاً در هفته 37 تا 42 اتفاق می­افتد. اگر شما در 37 هفته بارداری دچار انقباضات رحمی شدید، اطلاعات زیر در درک گام­های بعدی به شما کمک خواهد کرد.

تاریخ زایمان معمولاً اولین روز از هفته 40 ام تعیین می­شود، اما زایمان می­تواند در هر زمانی بین هفته 37 و 42 بارداری آغاز شود. اگر شما پیش از هفته 37 ام دچار انقباضات رحمی شوید و سپس زایمان شروع شود، به آن زایمان پیش از موعد گفته می­شود و اگر انقباضات را بعد ازهفته 42 تجربه کنید، به آن زایمان پس از موعد مقرر اطلاق می­شود.

درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست

برخی از این انقباضات در ماه آخر بارداری، از نوع براکستون هیکس هستند و شامل انقباضاتی می­باشند که در رحم پراکنده شده و بدن را برای شروع انقباضات شدیدتر زایمانی آماده می­کند. این به معنای نزدیک شدن به زمان زایمان است.

 

شما می توانید با استفاده از یک کرونومتر زمان بین شروع یک انقباض و آغاز انقباض بعدی را اندازه گیری کنید. اگر طول دوره­های زمانی انقباضات کوتاه ترشود، به احتمال زیاد به زمان زایمان نزدیک شده‌اید. همچنین اگر کیسه آب شما پاره شد یا مقدار ترشحات خون آلود که از واژن شما خارج می­شود افزایش یافت، با پزشکتان تماس بگیرید.

انقباضات در 37 هفته بارداری به بعد، نشانه نزدیکی زمان شروع زایمان است. حتی اگر این انقباضات بسیار ضعیف­تر از انقباضات زایمانی باشد، نشان دهنده آماده شدن بدن شما برای زایمان است. ممکن است افزایش فشار بر لگن وکمر را احساس کنید و دچار کمردرد مداوم شوید. دراز کشیدن و یا پیاده روی های کوتاه ممکن است، به شما در کاهش این علایم کمک کند. برای کمک به ایجاد احساس آرامش در طی دوره بارداری ، می­توانید از برخی روش­ها مانند یوگای بارداری استفاده کنید.

اگر شما علایم شروع زایمان را قبل از هفته 37 بارداری احساس کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، این می­تواند نشانه شروع زایمان پیش از موعد مقرر باشد، که ممکن است بعد از هفته 24 بارداری رخ دهد. اگر زایمان شما شروع شده، ممکن است درد در پایین کمر، شکم و لگن و یا اسهال را تجربه کنید. همچنین ممکن است، انقباضات و سفت شدن رحم خود را احساس کنید، اگر چه این حالت ممکن است لزوما دردناک نباشد. حال اگر کیسه آب شما پاره نشود، نشان دهنده این است که این علایم فقط یک هشدار اشتباه بوده است.

اینم دو تا از تجربیات دیگر مادران از انقباضات رحمی، کمردرد و دل درد در هفته 37 حاملگی:

” من فرزند  چهارمم را باردار هستم، با این حال هنوز برخی نشانه­‌ها مانند براکستون هیکس، حرکات روده و ترشحات من را شگفت زده می­کند. من دیروز، 8 ساعت درد غیر زایمانی داشتم. دراز کشیده بودم و انقباضات منظم  با فواصلی در حدود 5 دقیقه  واز هم جدا داشتم، اما انقباضات به حد کافی قوی نبودند و در نهایت هم به صورت ناگهانی از بین رفتند. از نظر من در براکستون هیکس بیشتر احساس سفت شدگی رحم وجود دارد، در حالی که در زایمان واقعی، شما درد عمیق خسته کننده در پایین کمر، دقیقاً در بالای لگن که ممکن است به پایین لگن هم منتشر شود را حس می­­کنید. همچنین اگر دردهای زایمانی شما واقعی باشد با راه رفتن و دراز کشیدن بهتر نمی­شود.”

“من در 37 هفته و 3 روز بارداری هستم و در 4 روز گذشته این نشانه­ها را داشته­ام! من احساس فشار و گرفتگی و انقباضات براکستون هیکس را در ناحیه شکم داشته­ام. انقباضات واقعا ناراحت کننده هستند، اما زمانی که آنها را اندازه گیری می­کنم، ثابت یا قوی نیستند. من این انقباضات را به پزشکم گزارش کردم، و او هم، من را به بیمارستان فرستاد. آنجا به مدت 3 ساعت تحت نظر بودم و به من مقدار زیادی آب دادند تا بنوشم و پس از آن بهتر شدم. با این حال، وقتی که به خانه رسیدم، براکستون هیکس و گرفتگی­ها بازگشتند.”

در کانال راهنمای بارداری عضو شوید تا مطالب ما را راحت تر دنبال کنید.

من الان تو هفته ی بیست هفتم هستم و این انقباضات از دو هفته پیش در من ایجاد شدند

سلام من هفته 31 بارداری هستم و انقباضات رو در کمر حس میکنم بیشتر سمت چپ علتش چی هست آیا علایم زایمان هست خیلی نگرانم

سلام،اگر شکم شما شل و سفت شود و به مرور این درد بیشتر و فاصله درد نزدیک بهم شود علائم زایمان است،اما در غیر این صورت درد کمر شما میتواند بعلت دردهای کاذب قبل از بارداری باشد در این صورت جای نگرانی ندارد

سلام وقتتون بخیر
من هفته ی 32 بارداری هستم انقباض شکمم از ماه هفتم شروع شد ولی تو ماه هشتم انقباضاتم طولانی مدت شده طوری که دو روزه یکنواخت شکمم منقبضو سفت شده بدون درد چکار کنم تورو خدا راهنماییم کنید

سلام من در هفته 37 هستم و مایع کیسه آبم 64 میلیمتر و خیلی کم شده ولی نشتی کیسه آب نداشتم الان دو روزه کمر درد شدید در ناحیه مهره هام و درد در ناحیه لگن و کشاله رانم احساس میکنم انقدری که راه رفتن برام سخت شده و قادر نیستم تکون زیادی بخورم و زیر دلمم هر از چندگاهی شدید میگیره و ول میکنه میشه بگین از علام چی میتونه باشه؟

عزیزم شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تست پروفایل فیزیکی و nst انجام دهید و به پزشک نشان دهید! البته هرچه سریعتر و به تعویق نیندازید!

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست
درد زیر شکم در ماه هشتم بارداری نشانه چیست
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *