دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

دوره مقدماتی php
دردهای پریودی در ماه دوم بارداری
دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداری قلب تشكیل می‌شود، انجام سونوگرافی الزامی است 

با وجود آنكه بعد از گذشت یك ماه از بارداری‌تان ممكن است ندانید كه در حال مادر شدن هستید، اما تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده است؛ تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . كه شما را به سمت مادر شدن می‌برد. بسیاری از خانم‌های باردار، با گذشت چهار هفته از حاملگی‌شان حالات مختلف جسمی و حتی روانی را تجربه می‌كنند كه انگیزه انجام تست بارداری را در آنها تقویت می‌كند. اگر شما هم با انجام چنین تستی فهمیده‌اید كه هشت ماه دیگر به دنیای مادران وارد می‌شوید، این مطلب را بخوانید. ما به شما می‌گوییم در ماه دوم بارداری حواس‌تان به چه چیزهایی باید باشد!

بیشتر بدانید : خرافات رایج درباره بارداری

برخی تغییراتی كه در ماه دوم در بدن‌تان اتفاق می‌افتد با ماه اول مشابه است. شما همچنان ممكن است احساس خستگی، تهوع، سرگیجه، تكرر ادرار، ویار غذایی یا حتی نوسانات خلقی داشته باشید. خیلی از شما در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی كه تجربه می‌كنید، سایز سینه‌های‌تان بزرگ‌تر می‌شود. بهتر است بدانید كه در ماه دوم هم این اتفاق می‌افتد و حتی ممكن است دور هاله سینه تیره‌تر از قبل شود. بنابراین هروقت احساس كردید با لباس زیر قبلی راحت نیستید، وقت آن است كه سایز بزرگ بخرید. یكی از ویژگی‌های بارداری حساسیت پوست است بنابراین باید در انتخاب لباس زیر دقت كافی داشته باشید تا پوست‌تان آسیب نبیند. علاوه بر تغییراتی كه از ماه قبل همراه خود دارید، ممكن است چند علامت دیگر نیز به آن اضافه شود كه برخی از آنها را با هم مرور می‌كنیم:

دومین ماه بارداری ماهی است كه تازه خانم‌های باردار درباره علائم واقعی بارداری شروع به شكایت می‌كنند؛ علائمی مانند حالت تهوع، خستگی و حالاتی مانند این؛ اما این ماه مهم‌ترین زمان برای تمركز روی شكم‌تان است. اگر چه می‌دانید ارمغان بارداری داشتن شكمی بزرگ است اما بیشتر شما اطلاعی از شل شدن عضلات شكم‌تان ندارید. این شرایط باعث جدا شدن عضلات در طول دوران بارداری می‌شود كه نتیجه آن داشتن شكمی رگه‌رگه بعد از زایمان، كمردرد و ضعیف شدن لگن خاصره خواهد بود.نگران نباشید، چون به راحتی می‌توانید با حركاتی كه انجام می‌دهید از این حالت پیشگیری كرده یا حداقل آن را ضعیف‌تر كنید. وقتی به پشت دراز می‌كشید قبل از بلند شدن حتما به یك طرف بچرخید و بعد بلند شوید. هنگام دراز كشیدن هم اول به پهلو دراز بكشید و بعد طاق‌باز شوید. هرگونه حركت كرانچ كه در باشگاه ورزشی انجام می‌دادید را حالا باید فراموش كنید. به جای آن تمركزتان را روی نشستن، ایستادن و به پهلو خوابیدن بدهید. البته در ماه دوم بارداری خبری از شكم برآمده نخواهد بود، اما اگر از همین ابتدا مراقبت‌های لازم را انجام دهید، مشكلی برای خود و جنین‌تان پیش نخواهد آمد.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

دوره مقدماتی php

برای برخی افراد تهوع بخشی از بارداری محسوب می‌شود. اگر از ویار صبحگاهی رنج می‌برید این مسئله نه تنها صبح‌ها بلكه در طول روز هم ممكن است با شما همراه باشد اما به‌طور معمول بین هفته ششم تا شانزدهم برطرف می‌شود. بهتر است وعده‌های غذایی كم مانند كلوچه، میوه و. . . برای تسكین این حالت استفاده كنید.

 بیشتر بدانید : لیست ممنوعه غذایی زنان باردار

بیشتر بدانید : مهمترین مواد غذایی مورد نیاز خانم های باردار

بسیاری از خانم‌ها در این ماه ترس از سقط دارند. براساس آمار، 50 درصد از بارداری‌ها در ماه دوم به سقط می‌انجامد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها از بیان اینكه باردار هستند، اجتناب می‌كنند. دلایل زیادی برای سقط وجود دارد اما اغلب به دلیل مشكلات كرموزومی در ایجاد تخمك بارور این اتفاق می‌افتد كه از رشد طبیعی تخم پیشگیری می‌كند. اولین علامت سقط خونریزی است مثل اینكه عادت ماهانه شده باشید. اگر این اتفاق افتاد یا حتی احساس تب، ضعف یا كمر درد كردید حتما باید با پزشك مشورت كنید اما همه این علائم به این معنا نیست كه شما حتما سقط را تجربه خواهید كرد چون گاهی لكه‌بینی به دلیل لانه‌گزینی بوده و كاملا طبیعی است.

بیشتر بدانید : چه عواملی موجب سقط جنین می شوند؟

 دکتر نسرین زارع‌پور متخصص زنان و زایمان:

در ماه دوم شما اولین آزمایش‌ها را خواهید داشت. آزمایش ادرار و خون برای تایید بارداری، گروه خونی، غربالگری و شرایط خاصی كه می‌تواند حاملگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به پزشك كمك می‌كند درباره دیابت، عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها بررسی لازم را انجام دهد. در این ماه حتما باید فشار خون شما اندازه‌گیری شود چون اگر فشار بالا باشد می‌تواند برای ادامه بارداری خطرناك باشد. انجام معاینه لگنی برای تایید بارداری و ارزیابی استخوان لگن و انجام پاپ اسمیر برای رد اختلالات گردن رحم و تشخیص عفونت، یكی دیگر از كارهایی است كه پزشك انجام می‌دهد.حواس‌تان باشد كه هر نوع مشكل كوچك را باید با پزشك مطرح كنید چون ممكن است نیاز به مداخله داشته باشد یا یك مورد طبیعی باشد كه ذهن‌تان را بیخود مشغول كرده است. یادتان باشد در یك ورقه تمام علائمی كه به نظرتان عجیب می‌رسد، بنویسید كه در ملاقات با پزشك مطرح كنید. اگر احساس كردید در این ماه دوست دارید خاك یا یخ بخورید، حتما با پزشك مشورت كنید چون ممكن است این حالت نشانه كم‌خونی باشد.

از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداری قلب تشكیل می‌شود، انجام سونوگرافی الزامی است چون باید مشخص شود که قلب جنین تشكیل شده است. برخی اوقات چون بارداری دیرتر اتفاق می‌افتد ممكن است در سونوگرافی اول قلب تشخیص داده نشده و باعث نگرانی شود. در این حالا بعد از یكی دو هفته دوباره باید سونوگرافی انجام شود تا بارداری سالم تایید شود.

بیشتر بدانید : خونریزی در دوران بارداری

بیشتر بدانید : 7 زنگ خطر در اوایل بارداری

بیشتر بدانید : ضربه در بارداری مساوی است با سقط‌جنین؟

بیشتر بدانید : مراحل رشد جنین در شکم مادر + عکس هر مرحله

بیشتر بدانید : آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر بدانید : این مشاغل برای خانم های باردار ممنوع است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : مجله سیب سبز

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.


احساس درد در ناحیه پایین شکم، می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های بارداری باشد. درد پریودی در اوایل بارداری در هفته‌های ابتدایی احساس می‌شود و ممکن است با انقباضاتی در رحم و خونریزی کم یا لکه بینی همراه باشد.

آیا دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است؟در بیشتر موارد دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است. این دل درد به تغییرات بدن برای بارداری مرتبط است.برخی زنان همراه با دل درد، خونریزی کمی را تجربه می‌کنند که به خونریزی لانه گزینی موسوم است. این اتفاق معمولا همزمان با دوره پریود اتفاق می‌افتد که موجب گمراه شدن فرد باردار می‌شود و ممکن است تصور کند که پریود شده است.همراه با دل درد پریودی در اوایل بارداری ممکن است انقباضاتی در ناحیه رحم داشته باشید که به تغییر شکل رحم و رشد آن جهت فراهم آمدن محیطی مناسب برای رشد جنین، مرتبط است.برخی زنان هنگام رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن، نوعی از دل درد و انقباضات را تجربه می‌کنند. در صورت بروز این شرایط بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا دلیلی وجود ندارد که بارداری مانع رابطه جنسی شود، مگر در شرایط خاص!در حدود هفته دوازدهم بارداری، برخی از زنان درد‌های عمیقی در یک طرف یا هر دو طرف شکم خود احساس می‌کنند. درد‌هایی بصورت کششی و پیچشی در ناحیه شکم که به دلیل کشش غضروف‌ها برای محافظت از رحم در حال بزرگ شدن است.

دل درد پریودی در اوایل بارداری چگونه است؟دل درد اوایل بارداری شبیه سوزش سر دل و دل درد پریودی است که به همراه انقباضات شکمی و درد‌های ناحیه رحم است.

 چگونه دل درد پریودی اوایل بارداری را کاهش دهیم؟روش‌های زیر در کاهش درد و انقباضات موثر هستند.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

مصرف دوز مشخصی از داروی پاراستامول (paracetamol)استراحت در وان آب گرمانجام نرمش‌های سبک مانند پیاده روی و شنادراز کشیدن روی مبل و خواندن کتاب یا مجله به همراه یک کیسه آب گرمدرخواست ماساژ پشت و کمر از یکی از اطرافیان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟اگرچه دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است، اما اگر درد آن تشدید شد، بهتر است ماما یا پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک بررسی می‌کند که مشکل خاصی مانند یبوست یا عفونت ادراری وجود نداشته باشد.اگر به همراه دل درد، خون ریزی یا لکه بینی وجود داشته باشد، بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگرچه دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است، اما می‌تواند نشانه سقط جنین یا  حاملگی خارج از رحم نیز باشد.پزشک یا ماما می‌تواند با معاینه، از سلامت بارداری مطمئن شود و در صورت نیاز دستور انجام سونوگرافی را دهد.

نشانه های دیگر بارداری چیست؟۱. لکه بینی و انقباضات شکمیدر حدود ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح، لکه بینی و درد‌های شکمی در زنان باردار گزارش شده است. به این لکه بینی، “خون ریزی لانه گزینی” می‌گویند. این نشانه، شبیه به علایم پریود است؛ بنابراین اگر یک پریود زودهنگام و به صورت لکه بینی را تجربه کردید، ممکن است نشانه بارداری شما باشد.

۲. حساسیت و بروز تغییرات در پستان‌هادر یک تا دو هفته اول بارداری، پستان‌ها به شدت حساس می‌شوند. در واقع یکی از اولین مراحل بارداری، بروز تغییرات در پستان‌ها است. پستان‌ها در این زمان بزرگتر، سنگین‌تر و متورم‌تر می‌شوند. رنگ هاله نوک پستان نیز تیره‌تر می‌شود.

۳. خستگیاز حدود یک هفته پس از لقاح، احساس خستگی در فرد باردار بیشتر می‌شود. خستگی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن تغییر در سطح غلظت هورمون‌هاست. بهتر است هر وقت که احساس نیاز به استراحت کردید، چرت بزنید و به مقدار کافی بخوابید.

۴. تهوعپس از گذشت دو هفته از لقاح، نشانه‌های تهوع ظاهر می‌شود. تهوع صبحگاهی و استفراغ معمولا از هفته ششم بارداری دیده می‌شود. در کل سه ماهه اول، این نشانه با شدت کم یا زیاد دیده می‌شود و پس از آن از بین می‌رود.برای درمان حالت تهوع بهتر است در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید و صبح قبل از برخاستن از رختخواب چند بیسکوییت ترد نمکی بجوید.

۵. تاخیر در پریودهر ماه که تخمک بالغ، بارور نمی‌شود، پریود اتفاق می‌افتد و دیواره رحم که برای محافظت از جنین ساخته می‌شود، فرو می‌ریزد. اما اگر تخمک بارور شود، پریود اتفاق نمی‌افتد.البته دلایل دیگری مانند استرس، بیماری، افزایش ناگهانی وزن، بی اشتهایی عصبی و مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز موجب تاخیر در پریود می‌شود.

۶. تکرر ادراردر هفته دوم و سوم بارداری، تکرر ادرار در زنان باردار دیده می‌شود. هورمون hCG که استروژن و پروژسترون در بدن باردار ترشح می‌کند، جریان خون را در منطقه رحم و مثانه بالا می‌برد. بدین ترتیب عمل تخلیه ادرار با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

۷. نفخدر هفته‌های اول بارداری، ترشح هورمون پروژسترون موجب نفخ در دستگاه گوارش می‌شود.

۸. تغییرات خلقیترشح هورمون‌ها در اوایل بارداری موجب تغییرات خلقی شدید می‌شود. برخی زنان در این زمان، احساس افسردگی می‌کنند یا در کنترل احساسات خود ناتوان می‌شوند.

۹. افزایش دمای بدندمای بدن زنان در زمان تخمک گذاری اندکی (حدود نیم درجه سانتی گراد) افزایش پیدا می‌کند. اگر این افزایش دما به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه یابد، ممکن است نشانه بارداری باشد.

۱۰. حساسیت به بو و طعم غذادر ماه اول بارداری، حساسیت به بو و طعم غذا تشدید می‌شود. در ابتدا ممکن است اشتهای شما به صورت ناگهانی افزایش یابد و پس از یک یا دو هفته، به دلیل تهوع، نسبت به غذا بی میل شوید.

۱۱. کمر دردکمر درد به عنوان یکی از نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته شده است. اما بسیاری از زنان در اوایل دوره بارداری آن را تجربه می‌کنند. درد مزمن و ملایم کمر می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری باشد.

۱۲. سردرد و سرگیجهافزایش جریان خون در بدن و افزایش غلظت هورمون‌ها در خون، موجب بروز سر درد در برخی زنان در اوایل بارداری می‌شود. معمولا این سر درد با سرگیجه همراه می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین شرایطی بهتر است بدن خود را هیدراته نگاه دارید و با خوردن مایعات شیرین مانع افت قند خون شوید.

۱۳. یبوستسه ماهه اول بارداری پر از اتفاقات ناخوشایند مرتبط با دستگاه گوارش است. نفخ، تهوع و یبوست. تغییرات هورمونی باعث کندی فرایند گوارش شده که خود موجب یبوست می‌شود. جهت بهبود شرایط رژیم غذایی خود را غنی از فیبر، سبزیجات و میوه‌ها کنید.

 جهت اطمینان از بارداری، در اولین فرصت تست بارداری خانگی (بی بی چک) تهیه کنید و در صورت مثبت بودن، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید.


احساس درد در ناحیه پایین شکم، می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های بارداری باشد. درد پریودی در اوایل بارداری در هفته‌های ابتدایی احساس می‌شود و ممکن است با انقباضاتی در رحم و خونریزی کم یا لکه بینی همراه باشد.

آیا دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است؟در بیشتر موارد دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است. این دل درد به تغییرات بدن برای بارداری مرتبط است.برخی زنان همراه با دل درد، خونریزی کمی را تجربه می‌کنند که به خونریزی لانه گزینی موسوم است. این اتفاق معمولا همزمان با دوره پریود اتفاق می‌افتد که موجب گمراه شدن فرد باردار می‌شود و ممکن است تصور کند که پریود شده است.همراه با دل درد پریودی در اوایل بارداری ممکن است انقباضاتی در ناحیه رحم داشته باشید که به تغییر شکل رحم و رشد آن جهت فراهم آمدن محیطی مناسب برای رشد جنین، مرتبط است.برخی زنان هنگام رابطه جنسی و به ارگاسم رسیدن، نوعی از دل درد و انقباضات را تجربه می‌کنند. در صورت بروز این شرایط بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا دلیلی وجود ندارد که بارداری مانع رابطه جنسی شود، مگر در شرایط خاص!در حدود هفته دوازدهم بارداری، برخی از زنان درد‌های عمیقی در یک طرف یا هر دو طرف شکم خود احساس می‌کنند. درد‌هایی بصورت کششی و پیچشی در ناحیه شکم که به دلیل کشش غضروف‌ها برای محافظت از رحم در حال بزرگ شدن است.

دل درد پریودی در اوایل بارداری چگونه است؟دل درد اوایل بارداری شبیه سوزش سر دل و دل درد پریودی است که به همراه انقباضات شکمی و درد‌های ناحیه رحم است.

 چگونه دل درد پریودی اوایل بارداری را کاهش دهیم؟روش‌های زیر در کاهش درد و انقباضات موثر هستند.

مصرف دوز مشخصی از داروی پاراستامول (paracetamol)استراحت در وان آب گرمانجام نرمش‌های سبک مانند پیاده روی و شنادراز کشیدن روی مبل و خواندن کتاب یا مجله به همراه یک کیسه آب گرمدرخواست ماساژ پشت و کمر از یکی از اطرافیان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟اگرچه دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است، اما اگر درد آن تشدید شد، بهتر است ماما یا پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک بررسی می‌کند که مشکل خاصی مانند یبوست یا عفونت ادراری وجود نداشته باشد.اگر به همراه دل درد، خون ریزی یا لکه بینی وجود داشته باشد، بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگرچه دل درد پریودی در اوایل بارداری طبیعی است، اما می‌تواند نشانه سقط جنین یا  حاملگی خارج از رحم نیز باشد.پزشک یا ماما می‌تواند با معاینه، از سلامت بارداری مطمئن شود و در صورت نیاز دستور انجام سونوگرافی را دهد.

نشانه های دیگر بارداری چیست؟۱. لکه بینی و انقباضات شکمیدر حدود ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح، لکه بینی و درد‌های شکمی در زنان باردار گزارش شده است. به این لکه بینی، “خون ریزی لانه گزینی” می‌گویند. این نشانه، شبیه به علایم پریود است؛ بنابراین اگر یک پریود زودهنگام و به صورت لکه بینی را تجربه کردید، ممکن است نشانه بارداری شما باشد.

۲. حساسیت و بروز تغییرات در پستان‌هادر یک تا دو هفته اول بارداری، پستان‌ها به شدت حساس می‌شوند. در واقع یکی از اولین مراحل بارداری، بروز تغییرات در پستان‌ها است. پستان‌ها در این زمان بزرگتر، سنگین‌تر و متورم‌تر می‌شوند. رنگ هاله نوک پستان نیز تیره‌تر می‌شود.

۳. خستگیاز حدود یک هفته پس از لقاح، احساس خستگی در فرد باردار بیشتر می‌شود. خستگی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن تغییر در سطح غلظت هورمون‌هاست. بهتر است هر وقت که احساس نیاز به استراحت کردید، چرت بزنید و به مقدار کافی بخوابید.

۴. تهوعپس از گذشت دو هفته از لقاح، نشانه‌های تهوع ظاهر می‌شود. تهوع صبحگاهی و استفراغ معمولا از هفته ششم بارداری دیده می‌شود. در کل سه ماهه اول، این نشانه با شدت کم یا زیاد دیده می‌شود و پس از آن از بین می‌رود.برای درمان حالت تهوع بهتر است در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید و صبح قبل از برخاستن از رختخواب چند بیسکوییت ترد نمکی بجوید.

۵. تاخیر در پریودهر ماه که تخمک بالغ، بارور نمی‌شود، پریود اتفاق می‌افتد و دیواره رحم که برای محافظت از جنین ساخته می‌شود، فرو می‌ریزد. اما اگر تخمک بارور شود، پریود اتفاق نمی‌افتد.البته دلایل دیگری مانند استرس، بیماری، افزایش ناگهانی وزن، بی اشتهایی عصبی و مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز موجب تاخیر در پریود می‌شود.

۶. تکرر ادراردر هفته دوم و سوم بارداری، تکرر ادرار در زنان باردار دیده می‌شود. هورمون hCG که استروژن و پروژسترون در بدن باردار ترشح می‌کند، جریان خون را در منطقه رحم و مثانه بالا می‌برد. بدین ترتیب عمل تخلیه ادرار با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

۷. نفخدر هفته‌های اول بارداری، ترشح هورمون پروژسترون موجب نفخ در دستگاه گوارش می‌شود.

۸. تغییرات خلقیترشح هورمون‌ها در اوایل بارداری موجب تغییرات خلقی شدید می‌شود. برخی زنان در این زمان، احساس افسردگی می‌کنند یا در کنترل احساسات خود ناتوان می‌شوند.

۹. افزایش دمای بدندمای بدن زنان در زمان تخمک گذاری اندکی (حدود نیم درجه سانتی گراد) افزایش پیدا می‌کند. اگر این افزایش دما به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه یابد، ممکن است نشانه بارداری باشد.

۱۰. حساسیت به بو و طعم غذادر ماه اول بارداری، حساسیت به بو و طعم غذا تشدید می‌شود. در ابتدا ممکن است اشتهای شما به صورت ناگهانی افزایش یابد و پس از یک یا دو هفته، به دلیل تهوع، نسبت به غذا بی میل شوید.

۱۱. کمر دردکمر درد به عنوان یکی از نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته شده است. اما بسیاری از زنان در اوایل دوره بارداری آن را تجربه می‌کنند. درد مزمن و ملایم کمر می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری باشد.

۱۲. سردرد و سرگیجهافزایش جریان خون در بدن و افزایش غلظت هورمون‌ها در خون، موجب بروز سر درد در برخی زنان در اوایل بارداری می‌شود. معمولا این سر درد با سرگیجه همراه می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین شرایطی بهتر است بدن خود را هیدراته نگاه دارید و با خوردن مایعات شیرین مانع افت قند خون شوید.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

۱۳. یبوستسه ماهه اول بارداری پر از اتفاقات ناخوشایند مرتبط با دستگاه گوارش است. نفخ، تهوع و یبوست. تغییرات هورمونی باعث کندی فرایند گوارش شده که خود موجب یبوست می‌شود. جهت بهبود شرایط رژیم غذایی خود را غنی از فیبر، سبزیجات و میوه‌ها کنید.

 جهت اطمینان از بارداری، در اولین فرصت تست بارداری خانگی (بی بی چک) تهیه کنید و در صورت مثبت بودن، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید.

منبع: مجله اینترنتی ستاره

1261

سلام ممنون بابت مطالب مفیدی که گزاشتین.

سلام من اقدام ب باداری کردم الان ۴ ماه .ماهای قبل پریود شدم ولی این ماه خیلی از علایم باداری داشتم الانم ۳ روز مونده ب پریودیم لکه دیدم نمیدونم حامله ام لانهزینی یا پریود شدم؟

سلام من خون ریزی دارم فقط۲روز خون ریزی داشتم زیردلم ورم کرده گاهی هم احساس حالت تهوع دارم بنظرتون من حامله ام

سلام تازه آی وی اف کردم ۸ روزه ولی احساس درد پریودی دارم دهانه رحمم درد میکنه کمر درد دارم احساس خستگی میکنم سینه سمت چپم ورم کرده گاهی وقتا درد میگیره زیاد دسشویی میرم ب خاطر ادرار زیاد ضعف میکنم سردرد های خفیفی هم دارم ایا این نشانه بارداری هست؟؟؟

سلام خواهرمن ۷هفته ۹روزهستش شکم دردداره ازصبح شدیدنیست علتش چی میتونه باشه قبلایه سقط داشته.میشه بگیدازچی نگرانیم

سلام من دو روز از پریودم گذشته ولی انقباضات شکمی دارم پایین شکمم درد میگیره و ول میکنه البته از دو هفته قبل هم گاهی سرگیجه و حالت تهوع میگرفتم به نظرتون باردارم یا خیر ؟ ممکنه از کم خونی باشه ؟

سلام خسته نباشیدمن نزدیک8روزه عقب انداختم سمت راست زیردلم دردمیکنه ومیپیچه ب نظرتون باردارم ممنون میشم جواب منوبدین

سلام من ده روز عقب انداختم سینه هام درد میکرد کمردرد داشتم اما الان خونریزی کم عین پریود هستم ایا من حامله ام

سلام من روز هفتم انتقال جنین هستم و درد پرباری دارم درد زیر شکم درد سینه خواستم ببینم یعنی پری میشم

سلام من هم تیروییددارم وهم تنبلی تخمدان چن ماه قاعدگیم منظم بوده واین ماه قاعدگی نداشتم وبعضی علائم بارداری رودارم البته دوبارسابقه زایمان دارم الان ده روزازقاعدگی گذشته یه کم به خودم فشارمیارم دردکمر ودردزیرشکم میگیره وبعداستراحت خوب میشم بنظرتون من باردارم

سلام من 1ماه باردار هستم خیلی دلم درد میکنه نزدیکی هم ندارم اسرتاحتم دارم بچه اولمه خیلی میترسم

سلام من ۱۶روز بودکه پریدنشدم روز ۱۷شدم بیبی چک زدم مثبت بودیعنی باردارم میشه جوابموبدین؟

نه

من روزاول پریودم کمی لک دیدم الان هفت روزگذشته به نظرشماحامله هستم

سلام چهار روز از وقت پری گذشته روز اول بیبی زدم منفی بود ولی تاحالا پری نشدم

من 20 روزی میشه از وقت پریودم گذشته نمیدونم حامله ام یا نه .ولی قسمت پایین شکمم و ران و کمرم خیلی درد داره از درد پریودی هم زیاد تره به نظرتون .حامله ام؟

بله بایدتست بدی

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

دوستان سلام

من 4هفته و 4روزمه.دیروز از ظهر دل درد داشتم تو قسمت معده و اطراف ناف.یعنی وسط شکممه.پهلوهام نیست.کمممممکم کنین دلیلش چیه.لکه و خونریزی ندارم.نگرانم.قبلا واسه پریودام درد نداشتم فکنم شبیه درد پریودی باشه.اما کلافم کرده.دکترم عصرمیاد مطبش.کمکم کنین چیکارکنم تا عصر؟

درد پریودی کاملا طبیعیه تازه اولشه ماه دوم کجا بود عزیزم اصلا استرس نگیر استراحت کن داری نفخ میگیری کم کم واسه همینه درد نافت 

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

وای سارا جون کلافه شدم از دیروز تا حالا درد دارم.چیکار کنم برطرف بشه اشکم دراومده

نگران نباش  دراز بکش نفس عمیق بکش ببین قطع میشه ، تازه درد زیر دلتم نیست که نگران باشی من هنوزم بعد از غذا نافم یکم درد داره هفته ی تو بودمم درد داشت اروم دوره نافتو ماساژ بده خیلی ارم بهتر میشه پیاده رویه سبکم خوبه

مناسب‌ترین تورها ویژه فصل پاییز در علی‌بابا

مرسی عزیزم.اره دراز میکشم بهتر میشه ولی تا پا میشم دردش شروع میشه دوباره.اینه ک نگرانم کرده ک چرا بند نمیاد .چشم عزیزم.نه زیردلم نیست.فقط معدم و اطراف نافمه.مرسی جوابم و دادی دوستم.انشاالله ب حق محمد نی نی تون سالم و سلامت بیاد بغلت و سایه شما سالیان سال بالا سرش باشه.

قربونت مرسی نی نی توام همینطور میشه اون دردی که میگن قطع نشه خوب نیس زیر دله نه معده و اینا نگران نباش 😚

مرسی عزیزدلم خیلی از نگرانیم کم شد واقعا ممنونتم 😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘

خدارو شکر 😍😚

یکم عرق نعنا بخور یااب داغ نبات سعی کن شکمتوببندی که بادکلریاسرما نخور حبوباتم نخورشاید نفخ کنی عرق نعنایه مسکن طبیعی وعالیه

ببخشیدکولر

چرا استرس داری خیلی طبیعیه و‌نگران نباش

چون تنهام و کسی کنارم نیست میترسم نکنه برای جنین اتفاقی بیافته

مرسی عزیزدلم ممنونم از راهنماییت😘😘😘😘

ساراجون دوستم الان دردم کم شده تقریبا دیگه نیست.فقط چندروزه دمیترون واسه تهوع میخوردم خیلی ببخشید نتونستم برم دشویی.الانم رفتم یک ساعت اون تو بودم نتونستم دشویی کنم.با اینکه فشار نیاوردم ولی وقتی پاشدم تا چند دقیقه درد داشتم.اینم طبیعیه؟قرص و نخورم یا راهکار دیگه ای هست ک بتونم برم دشویی؟

سلام عزیزم دیمیترون رو تا حالا استفاده نکردم هیجوقت تهوع نداشتم ولی برای کار کردن شکمت عجله نکن اوایل بارداری مث قبلت نیستی شاید هر روز نتونی بری ، فیبر حتما توی رژیم غذاییت بگنجون تا میتونی با همه چیز کاهور بخور ، صبحا ناشتا یه لیوان اب گرم بخور اب داغ نه ولرم باشه دست توش بشه بره ، گلابی بخور ، موز و سیب شکمو سفت میکنم کم بخور ، همه ی اینا رو رعایت کن ولی حتما یه دکترم انتخاب کن برو پیشش ، ولی هیچکدوم اینا عحیب نیست تقریبا همه نفخ دارن و یبوست تو سه ماهه ی دوم خیلی کمتر میشه 

برای تهوعت اینجا شنیدم صبا یه تیکه بسکوییت ترد یا نون ترد  بخور بعد از جات بیا بیرون شاید جلوی تهوعت رو گرفت دیگه لازم نشد قرص بخوری

در ضمن شما الان هفته چهاری ، من خیلی اعتقاد نداذم ولی خودم رعایت کردم یه سری مواد غذایی هست که خورده نشه بهتره یه سری که اصلا نباید خورده بشه سرچ کنی هست 

عرق نعناع و نباتی که زعفرون داره نخوری بهتره البته خیلیام میخورن و هیچی نمیشه فقط واسه احتیاط گغتم

نه عزیزم نگران نباش طبیعیه

سلام من الان تو هفته پنجم هستم بعضی وقتا زیر دلم درد میگیره مخصوصا شب تا صبح، وقتی میشینم و راه میرم خیلی بهترم. چون زود بود سونو هم ندادم به نظرتون ممکنه خارج رحمی باشه؟؟؟ اگه هفته دیگه برم سونو چیزی معلوم میشه یا هنوز زوده؟

سلام عزیزم.ایشالا ک خارج رحمی نیست الان زوده واسه هفته هشت ک ضربان بیاد مشخص میکنه.اگه دوس داشتی بیا اینجا باهم باشیم عزیزم

http://www.ninisite.com/discussion/topic/1397901/مامان-جـــــونای-1397?postId=45175275

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

گلم اگه قندبارداری نداری انجیر بخور یابرگه زردالو خیس کن بخور

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

هرچند احساس درد در شکم یا کمر در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد ولی گاهی ممکن است این علامت، نشانه ای از یک عارضه جدی باشد که برای سلامت مادر و جنین خطر داشته باشد. در این بخش بسیار مهم ار دانستنی های دوران بارداری در نمناک ، دلایل اصلی درد شکمی در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد و همچنین علائم هشدار دهنده ای که همه زنان باردار باید از آنها آگاه باشند.

شرایط زیر در این متن مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن، معمول است که زنان برخی از دردهای قسمت های شکمی و لگن را با شدت متغیر تجربه می کنند. اگرچه اغلب عوامل درد شکمی در دوران بارداری بی ضرر هستند، اما انتظار می رود که برخی از آن ها نشانه یک مشکل جدی تر باشند.

علاوه بر مشکلات ناشی از بارداری، مانند بارداری خارج از رحمی، سقط جنین یا مشکلات در رحم یا جفت، زنان باردار نیز می توانند هر گونه بیماری شکمی که در جمعیت عمومی رایج است، مانند آپاندیس، کولسیستیت، پانکراتیت، عفونت دستگاه ادراری، بیماری های گوارشی و غیره را داشته باشند.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

به این ترتیب اگر باردار هستید، مهم است که در مورد شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری آگاه شوید، تا بتوانید نشانه هایی که ممکن است مشکلات بالقوه جدی را نشان دهند را تشخیص دهید.

قسمت هایی از دردهای شکمی و یا لگنی معمولاً در چند ماه اول شروع می شود و تا پایان دوره بارداری ممکن است که ادامه پیدا کند. درد شکم معمولی بارداری معمولاً متناوب است، اما در برخی موارد می تواند در طول 9 ماه بارداری به طور مرتب ظاهر شود. علل درد شکمی و نیز خصوصیات آن در دوره بارداری تغییر می کند.

تغییرات هورمونی، تغییرات در آناتومی شکمی و لگن، رشد رحمی، انقباضات رحمی، رشد جنین، و اختلالات رباط های مایع. همچنین دردهای زایمان نیز وجود دارند که طبیعی تلقی نمی شوند و این ناراحتی ناشی از عوارض بارداری است.

این انواع دردها، که ممکن است یک مشکل جدی تر را نشان دهند، باید زود تشخیص داده شوند، به طوری که زن باردار می تواند سریعاً مراقبت زایمان کند و خطرات ناشی از عوارض را به حداقل برساند.

از این به بعد، علل اصلی درد شکمی در طول بارداری را توضیح می دهیم، مطابق با سه ماه های بارداری.

در ماه های اول بارداری، درد شکمی معمولاً از طریق تغییرات هورمونی ناشی از عملکرد نرمال روده ها ایجاد می شود. گاز بیش از حد، باد کردگی و یبوست، برخی از مشکلاتی هستند که در طول سه ماهه اول، دچار گرفتگی عضلات شکم می شوند.

به طور کلی، این گرفتگی عضلات خفیف و گذرا هستند و هیچ علائم مرتبط دیگری ندارند. بنابراین، هر درد شکمی که شدید و پایدار است و یا همراه با علائم دیگر مثل خونریزی واژینال، تب شدید، تب شدید، تهوع یا استفراغ، باید توسط متخصص زایمان ارزیابی شود.

حالت تهوع و استفراغ در طول سه ماهه اول بارداری معمول وجود دارد، با این حال آن ها معمولاً با درد شکم، تب، یا اسهال مرتبط نیستند.

در طول سه ماهه اول بارداری، دو دلیل اصلی درد شکمی وجود دارد که ناشی از عوارض ناشی از بارداری است:

بارداری خارج رحمی

اگر حاملگی خارج از رحم رشد کند، برای مثال، درون لوله های فالوپ، بارداری خارج رحمی نامیده می شود. بدیهی است که صرف نظر از رحم، هیچ ساختار دیگری در بدن ما برای رشد یک جنین آماده نشده است. بنابراین چنانچه در نمناک گفته ایم مشکلات جدی می تواند زمانی ایجاد شود که جنین در خارج از رحم ایجاد شود.

علائم بارداری خارج رحمی معمولاً در هفته ششم بارداری منتشر می شود. معمول ترین آن ها عبارتند از:

این تشخیص معمولاً از طریق سونوگرافی انجام می شود که می تواند نشان دهد جنین در داخل رحم قرار ندارد.

سقط جنین:

سقط جنین هر گونه قطع طبیعی بارداری است که قبل از هفته 20 ام بارداری اتفاق می افتد. بارداری هایی که بعد از هفته بیستم به پایان می رسند، اما قبل از موعداست را زایمان زودرس می نامند. سقط جنین یکی از دلایل اصلی درد شکمی در طول سه ماهه بارداری است. اغلب سقط جنین های خود به خودی در طی 13 هفته اول بارداری رخ می دهد.

علائم و نشانه های سقط جنین شامل موارد زیر هستند:

این گرفتگی ها می توانند شبیه به دردهای قاعدگی باشد. آزمایش زنان و زایمان و سونوگرافی معمولاً برای تایید سقط جنین الزامی هستند.

1. درد بارداری عادی در طول سه ماهه دوم:

در دوازدهمین هفته بارداری، رحم به اندازه کافی رشد کرده است تا یک اندام درون شکم تبدیل شود (قبلا، تنها در ناحیه لگن قرار داشت). بنابراین علاوه بر تمام علل درد شکمی طبیعی در طول سه ماهه اول، یک زن باردار در حال حاضر شروع به تجربه درد و ناراحتی ناشی از فشردگی اندام های شکمی در رحم می کند، همراه با افزایش تدریجی در وزن که لگن باید از آن حمایت کند.

در بین علل بی ضرر درد شکمی که در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود، دو مورد از آن ها برجسته هستند:

انقباضات غیر انعقادی رحمی هستند که معمولاً از سه ماهه دوم بارداری (در برخی از زنانی که در آخر سه ماهه اول به نظر می رسند) و به عنوان “انقباضات رحمی” برای رحم آغاز می شوند. این انقباضات بی ضرر هستند و باعث ناراحتی بیشتری از درد می شوند.

انقباضات بروکستون هیکس، بدون درد، کوتاه مدت، با فواصل نامنظم و فرکانس پایین هستند و ریسک زایمان زودرس را افزایش نمی دهند. به طور کلی، تغییر موقعیت و استراحت کافی است تا آن ها ناپدید شوند. کم آبی می تواند این نوع انقباض را تحریک کند و به همین دلیل است که اغلب پزشکان از نوشیدن آب بیشتر برای کاهش فرکانس آن استفاده می کنند.

درد رباط گرد:

رباط گرد مسئول اتصال رحم به ناحیه لگن است. وقتی رحم رشد می کند و سنگین تر می شود رباط گرد بیشتر و بیشتر کش می آید.

کشش رباط گرد معمولاً در طول سه ماهه دوم رخ می دهد و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. معمولاً هر بار که زن موقعیت خود را تغییر می دهد، دچار درد خنجر زدن در لگن و یا شکم کم تر می شود. بیرون رفتن از رختخواب، سرفه، بلند شدن از یک صندلی و خروج از یک خودرو، موقعیت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع درد شوند.

با پیشرفت بارداری، عوارض حاملگی ممکن نیز افزایش می یابد، به خصوص بعد از هفته بیستم. بیایید به طور خلاصه برخی از این مشکلات را که معمولاً با درد شکمی همراه هستند، مورد بحث قرار دهیم. شرایطی که در زیر توضیح داده شد برای سه ماهه سوم بارداری نیز معتبر است.

زایمان زودرس:

هر گونه زایمان پس از 37 مین هفته بارداری، زایمان زودرس در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، هرچه زمان زایمان زودرس تر باشد، زمان کمتری برای رشد داخل رحمی دارد و در نتیجه خطر عوارض برای نوزاد را افزایش می دهد.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

با سقط جنین، نیروی زایمان زود هنگام، با درد شکمی، آشکار می شود. شایع ترین نشانه ها، عبارتند از:

یک زن باردار باید سریعاً و بدون کم ترین نشانه ای از تولد نوزاد با پزشک متخصص زایمان کند. پزشک آزمایشات مربوط به زنان و زایمان انجام می دهد، تا بررسی کند که آیا رحم سعی دارد جنین را بیرون کند یا خیر.

انقباض جفتی:

انقباض جفتی زمانی رخ می دهد که جفت به طور کامل یا جزئی از دیواره رحم قبل از زایمان جدا می شود. این، یک مشکل جدی است چرا که گروه از جفت کردن خون از چرخه رحم جلوگیری می کند و حیات جنین را در معرض خطر قرار می دهد. انقباض جفتی در طول سه ماهه سوم بارداری رایج تر است، اما پس از 20 هفته بارداری هم ممکن است رخ دهد.

شایع ترین علائم انقباض جفتی، عبارتند از:

انقباض جفتی نیز یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و القای کار معمولاً بهترین راه برای درمان این مشکل است.

پره اکلامپسی:

پره اکلامپسی نوعی سندروم است که با بالا رفتن فشار خون و پروتیینوری (مقادیر زیادی از پروتیین در ادرار) بعد از 20 هفته بارداری مشخص می شود. در موارد شدید کبد ممکن است آسیب دیده باشد.

شایع ترین علائم آن:

درد شکمی، تورم صورت و دست ها، سردرد، تاری دید، تهوع و استفراغ. هنگامی که بیمار با پره اکلامپسی همراه با صرع ارائه می دهد، وضعیت به نام پره اکلامپسی خوانده می شود.

دلایل کمتر رایج:

دیگر عوارض مربوط به حاملگی که ممکن است موجب درد شکمی، از سه ماهه دوممی شود، شامل موارد زیر است:

همانند هر فرد دیگری، یک زن باردار نیز ممکن است مشکلات شکمی داشته باشد که مختص دوران بارداری نیست، مانند آپاندیس، کولسیستیت، التهاب روده و یا سنگ کلیه. تشخیص این مشکلات معمولاً در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات متعدد در ناحیه شکمی، دشوار است. حتی محل درد نیز ممکن است غیرمعمول باشد.

عفونت ادراری در دوران بارداری

سیستیت (عفونت مثانه) یک مشکل رایج در دوران بارداری است و ممکن است در هر زمانی در طول بارداری اتفاق بیفتد. شایع ترین نشانه ها عبارتند از:

اگر درد شما پس از چند دقیقه استراحت خوب نشد و یا اگر دارای موارد زیر بودید، به پزشک مراجعه کنید:

گرفتگی و درد شکمی در دوران بارداری با درد شدید، سرسخت، و یا همراه با علائم دیگر مثل حالت تهوع، استفراغ، خون ریزی واژینال، سردرد و یا تب. درد و گرفتگی عضلات و خونریزی واژن در دوران بارداری می تواند نشانه ای از حاملگی خارج از رحمی یا سقط جنین باشد.

هم چنین طبیعی نیست که هیچ دردی در قسمت فوقانی شکم داشته باشید و اگر شکم شما به طور غیرمعمول نسبت به لمس حساس است، به خصوص زمانی که فشار وارد می شود، یک عفونت شکمی جدی (پریتونیت) می تواند مجرم شناخته شود.

تمام دردهای شکمی در دوران بارداری نشانه ای از یک مشکل جدی است. علل شایع درد شکمی کوچک و خفیف، عبارتند از:

گاز و باد کردگی:

شما به احتمال زیاد درد گاز و باد کردگی ایجاد شده در طول دوران بارداری را نیز به خاطر هورمون های آن که هضم شما را کند کرده و فشار رحم را افزایش می دهند که بر روی معده و روده ها  احساس خواهد شد، تجربه خواهید کرد.

گرفتگی هنگام ارگاسم:

ممکن است بعد از رسیدن به ارگاسم کمی درد شکمی داشته باشید. تا زمانی که درد آرام و کوتاه باشد، کاملاً طبیعی است و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

اگر این مشکلات را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید:

یبوست:

هورمون های بارداری که هضم را کاهش می دهند و فشار رحم و راست روده را افزایش می دهند، می تواند منجر به یبوست شود.

عفونت های دستگاه ادراری:

باردار شدن باعث می شود که شما بیشتر مستعد مجاری ادراری از جمله عفونت های کلیوی شوید. اگر فکر می کنید ممکن است یک عفونت مثانه داشته باشید، مهم است که با پزشکتان تماس بگیرید. زیرا ممکن است که منجر به عفونت کلیه شود که می تواند موجب بیماری جدی و زایمان زودرس شود.

علائم عفونت مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر علائم زیر را دارید که عفونت ممکن است به کلیه ها شما سرایت کند, فوراً به سراغ درمان پزشکی بروید:

بسیاری از شرایط دیگر می توانند باعث درد شکمی شوند، چه شما باردار باشید یا نه. برخی از شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری عبارتند از:

هم بیماری کیسه صفرا و هم پانکراتیت اغلب نتیجه سنگ صفرا هستند که در دوران بارداری رایج تر هستند. فیبروئید ممکن است در دوران بارداری رشد کنند و موجب ناراحتی شوند.

 

مدپلاس

کسالت، خستگی، خواب آلودگی به خصوص تهوع و استفراغ از علامت های شایع دوره بارداری محسوب می شوند . این علامت ها به جز در موارد بسیار اندک طبیعی هستند و مشکلی برای مادر ایجاد نمی کنند. بارداری دوره ای است که سیستم فیزیولوژیک بدن را کاملا دگرگون می کند و گاهی علامت هایی به این علائم اضافه می شوند که تداوم آن مفهومی به دنبال دارد. یکی از این علائم، «درد» است.
علامت خوبی که به مادر می گوید زودتر به پزشک مراجعه کن تا جلوی خطر احتمالی گرفته شود. درواقع دردهای دوران بارداری بسیار متنوعند و هر یک الگوی خاصی دارند اما می توانند گمراه کننده باشند؛ بنابراین همه مادران باید با بروز هر دردی به پزشک مراجعه کنند.

دردها از نظر پزشکی به دو دسته مامایی یعنی دردهایی کهب اب ارداریا رتباط مستقیم دارند و دردهای غیرمامایی یعنی دردهایی که ارتباط غیرمستقیم با بارداری دارند تقسیم می شوند: دردهای مامایی از نظر دوره ای به سه دسته سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم بندی می شوند. در علم پزشکی منظور از سه ماهه اول از ابتدای بارداری تا هفته ۱۶ ، سه ماهه دوم از هفته ۱۶ تا ۲۸ بارداری و سه ماهه سوم از هفته ۲۸ تا آخر بارداری است.

1.  درد لگنی- شکمی: در این دوره، دردهای فیزیولوژیک کف لگن بیشتر شایع است. علت درد، کشیده شدن لیگامان های ران است که از دو طرف، جدار رحم را به جدار شکم وصل می کنند.

2.  تهدید به سقط: در سه ماهه اول درد دیگری هم رخ می دهد که می تواند تهدیدی برای بارداری باشد. دردی شبیه به پریود که تقریبا همیشه با لکه بینی یا خونریزی همراها ست.
(خونریزی ممکن است قرمز روشن یا به رنگ قهوه ای باشد. توجه داشته باشید که فقط در سقط فراموش شده ممکن است خونریزی دیده نشود.)چنین نشانه هایی در سه ماهه اول بارداری علامت تهدید به سقط است.
در این مواقع، سونوگرافیا طلاعات خوبی را جهت تایید یا رد سقط به پزشک می دهد. اگر علائم، نشانه ای از آغاز سقط باشند خانم باردار باید در بستر بماند و از راه رفتن بی مورد یا بالارفتن از پله ها خودداری نماید. حتی گاهی لازم است، برای حفظ جنین از دارو استفاده کرد.

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

3. بارداری خارج رحمی :بارداری خارج رحمی  یعنی جنین در جایی غیر از حفره رحم لانه گزینی می کند. این مکان ها ممکن است داخل لوله رحم یا لوله فالوپ، داخل حفره شکمی و روی تخمدان و گاهی هم روی دهانه رحم باشد.
98 درصد بارداری های خارج رحمی در لوله رحم اتفاق می افتد. بارداری خارج رحمی مورد بسیار اورژانسی و خطرناکی در علم زنان و مامایی محسوب می شود.
خانم هایی با سابقه بارداری خارج رحمی، آندومتریوز، فیبروم، سیگاری ها، افراد دارای چسبندگی لگن و کسانی که آی یودی دارند، بیشتر در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند. علامت شاخص در سونوگرافی، حفره رحم خالی از تخمک لقاح یافته است.
گاهی در اوایل بارداری به دلیل کوچک بودن بیش از حد جنین، حتی داخل لوله رحمی نیز چیزی دیده نمی شود ولی این به معنای رها کردن بیمار نیست و پیگیری هاب ایدا دامه یابد.
با بزرگتر شدن جنین، مادر باردار دچار درد می شود. دردهای شکمی معمولا به شکل درد تیز عمدتا یک طرفه و با علائمی مانند خونریزی های خفیف با حالت تهوع وا ستفراغ، سرگیجه و فشارخون پایین توام است که اگر پارگی لوله به آن اضافه شود خونریزی شدیدی ایجاد کرده و در نهایت شوک و بی هوشی در انتظار بیمار خواهد بود.
تفاوت سقط و بارداری خارج رحمی این است که در سقط، خونریزی بر درد ارجحیت دارد ولی در بارداری خارج رحمی درد بیشتر از خونریزی است.

1.  سقط دیررس: سقط دیررس به سقطی گفته می شود که بعد از ۱۲ هفته بارداری و قبل از ۲۰ هفته بارداری رخ دهد.
سقط دیررس نیز با درد همراه است و اغلب به دلیل نارس بودن دهانه رحم اتفاق می افتد.
دردهای از هفته ۱۶ به بعد معمولا حالت کولیکی دارند و منظم هستند.
منظم بودن درد که مثلا هر ۱۰ دقیقه یک بار تکرار می شود قابل اهمیت است. درد های منظم همراه با خونریزی در سه ماهه دوم نشانه سقط دیررس است.

2.  زایمان زودرس: اگر دردهای ریتمیک و منظم رحمی بعد از هفته ۲۰ بارداری و قبل از هفته ۳۷ بارداری آغاز شوند به آن زایمان زودرس گفته می شود. زایمان زودرس می تواند در اواخر نیمه دوم یا نیمه سوم بارداری رخ دهد.
انقباضات باعث باز شدن دهانه رحم و خروج جنین از رحم می شوند. عوامل زیادی در بروز زایمان زودرس نقش دارند؛ مثلا سن کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۳۵ سال صدمه به دهانه رحم، کوتاه بودن دهانه رحم، بارداری چند قلویی، زیاد بودن مایع آمنیوتیک، بیماری های عفونی در مادر، جفت سرراهی، بارداری به روش  ای وی اف و… از عوامل مهما یجاد زایمان زودرس هستند.
زایمان زودرس نشانه هایی مانند زایمان به موقع دارد. انقباضات، ریتمیک و به تدریج منظم شده و کاملا شکل زایمانی به خود می گیرند. گاهی می توان تا حدودی مانع از تولد زودرس نوزاد شد ولی گاهی هم انقباضات آنقدر شدید هستند که به هیچ وجه نمی توان روند زایمان را متوقف کرد.
در چنین مواقعی برای رسیدن ریه های جنین آمپول هایی تزریق می شود تا جنین با ریه رسیده به دنیا بیاید. نوزادانی که ناگهان و زودتر از موعد متولد می شوند، به دلیل نارس بودن ریه هایشان نمی توانند تنفس کنند و باید درب خش مراقبت های ویژهب ستری شوند.

1. دکولمان: دکولمان یا کنده شدن جفت یکی از خطرناک می تواند کامل یا ناقص باشد. در دکولمان های کامل شانس زنده ماندن جنین بسیار پایین است. وقتی جفت کنده می شود بلافاصله منبع خونرسانی یا اکسیژن رسانیب ه جنین قطع شده و زمانب سیار کمی برای نجات جان جنین وجود دارد.
خونریزی و درد شدید که شبیه فرو رفتن خنجرا ستا ز مشخصه های دکولمان محسوب می شوند،ا ما گاهی جفتا ز قسمت وسط جدا می شود. درن تیجه خونریزی در پشت جفت پنهان شده و علامتی وجود ندارد که مادر از آن اطلاع پیدا کند. در این مواقع علامت خوب دیگر کاهش حرکات جنینی است.
مادران همیشه باید به حرکات جنین خود دقت کنند و با کاهش حرکات جنین، خود را سریع تر به پزشک برسانند. اگر قلب جنین بتپد مادر در بیمارستان بستری شده و سونوگرافی سریالی و آزمایشات خون از نظر انعقادی روی وی انجام می شود تا سن بارداری بالاتر رفته و جنین قابلیت حیات در خارجا ز رحم را پیدا کند.

2.  انقباضات براکستون هیکس: انقباضات نامنظمی هستند که باعث سفت شدن شکم می شوند. به طوری کها نگشتان دست به راحتی داخل شکم فرون می روند.
درا ین حالت دردها کمی خفیف تر از درد عادت ماهانه است. انقباضات نامنظم بوده و با راه رفتن و تغییر موقعیت،ا ستحمام آب گرم، نوشیدن مایعات و نرمش کاهش می یابند. فواصل بین انقباض ها متفاوت است و اصلا منظم نمی شود. در مواقعی که درد، مادر را اذیت کند می توان از ضددرد استفاده کرد.
درد ناشی از انقباضات براکستون هیکس محدود به زیر شکم وکشاله ران است ولی دردهای زایمانی از ناحیه کمر شروع و به زیر شکم انتشار می یابند. دردها پیشرونده بوده و معمولا فاصله هر انقباض تا انقباض دیگر ۴ تا ۵ دقیقه است و هر بار ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول می کشد.ا نقباضاتب راکستون هیکس طبیعی هستند و درا واخر بها نقباضات طبیعی تبدیل می شوند و نباید باعثن گرانی مادر شوند.

این دردها در هر زمانی از بارداری ممکن است اتفاق بیفتد و نباید از نظر دور بماند. سنگ های ادراری، عفونت ادراری، مشکلات گوارشی، تصادفات، کوله سیستیت و… جزو دردهای غیرمامایی هستند.
باید توجه داشت هر نوع درد شدید و  رو به افزایش که باعث بیدار شدن مادر از خواب می شود یا آزاردهنده و مختل کننده زندگی است باید پیگیری شود، اما مواردی که باعث بروز درد در دوران بارداری می شوند و بیشتر شیوع دارند عبارتندا ز:

1.  عفونت ادراری: عفونت های ادراری در سه ماهه اول به دلیل فشار رحم به مثانه٬ وجود هورمون های بارداری، گشاد شدن حالب کلیه و توقف ادرار در مثانه و حالب ها ایجاد می شود.
عفونت ادراری با سوزش، تکرر ادرار و دردهای کولیکی در ناحیه زیر شکم همراه است و با دادن آنتی بیوتیک  و مصرف زیاد مایعات برطرف می شود.
در صورت عود مکرر ممکن است خوردن دارو تا آخر بارداری ادامه یابد. درمان عفونت ادراری خیلی مهم است چون احتمال گسترش باکتری به دستگاها دراری فوقانی وجود دارد کهب اعثب یماری خطرناکیب هن ام پیلونفریت یا عفونت کلیه می شود.

2.  همورویید یا بواسیر: بواسیر به عروق متورم اطراف مقعد اطلاق می شود. بعضی از خانم ها قبل از بارداری به درجاتی از بواسیر مبتلا هستند که با بارداری بر شدت آن افزوده می شود ولی معمولا هر چه سن بارداری بالاتر رود و فشار از سوی رحم به روده ها و عروق تحتانی روده بیشتر شود، تورم ورید های اطراف مقعد و بیرون زدن آنها نیز بیشتر خواهد شد. اگر رگ های کوچک از مقعد بیرونن زنند، همورویید داخلی واگر عروق بزرگ از مقعد بیرون بزند همورویید خارجی نام دارند.
البته
بارداری باعث یبوست می شود و یبوست خود عامل مهمی برای بواسیر و حتی شقاق اطراف ناحیه مقعد است.
یبوست باعث درد شکمی و شقاق باعث درد در ناحیه مقعد خواهد شد. خانم های باردار مبتلا به یبوست حتما باید میزان فیبر رژیم غذایی و مصرف مایعات را بالا ببرند.
حمام آب گرم بگیرند و بعد از اجابت مزاج به خوبی خود را تمیز کنند. برای جلوگیری از زور زدن نرم کننده مدفوع تجویز می شود.

3. » آپاندیسیت: گاهی بعضی از خانم های باردار ممکن است در سه ماهه اول یا در سه ماهه های بعدی دچار آپاندیسیت شوند. درد آپاندیسیت پیشرونده و زیادا ست.
متاسفانه تشخیص آپاندیسیت در بارداری کمی دشوارا ست و هر چه سن بارداری بالاتر برود تشخیص سخت تر می شود چون با بزرگ تر شدن رحم، محل آپاندیس به بالاتر از مکان اصلی که در قسمت خارجی زیر شکم و سمت راست است، می رود.

مطلب قبلی

مثانه هايی که بيدارمان می کنند

مطلب بعدی

استقبال از فصل بهار با رژیم غذایی مناسب

راهنمای بارداری هفته به هفته , هفته نهم تا هفته دوازدهم

رفع تهوع در دوران بارداری

سقط جنین در اروپا , آمریکا و آمریکای لاتین

خونریزی واژن در دوران بارداری

راهنمای بارداری هفته به هفته , هفته اول تا هفته هشتم

12 روش برای تسکین سوزش سر دل در دوران بارداری

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد

مشخصات من را ذخیره کن

اطلاعات دارویی تصادفی


پمترکسد Pemetrexed


همه چیز در مورد کلیسم


سابقه گیاهان دارویی در ایران


آلبندازول-Albendazole


تایید داروی ProAir RespiClick برای آسم


سیناکالست Cinacalcet

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری


ريپاگلینید Repaglinide


تایید داروی Triferic برای بیماران دیالیزی


کلرامفنيکل | Chloramphenicol


تایید داروی Dutrebis برای ایدز

مطالب تصادفی


مسئولیت پذیری در کودکان

مراقب باشید ریزگرد‌ها موجب فیبروز ریه می‌شوند


اطلاعاتی درباره ی پرولاپس دریچه میترال


مشکلات عمومی دهان و دندان


واژن و بیماری های آن را بشناسیم


آموزش طرز تهیه سرکه انگبین


جراحی بینی , چقدر و نزد کدام متخصص؟


تزریق پیشگیری از بارداری


سفلیس چیست ؟ علائم و درمان


خواص درمانی و ارزش غذایی سبوس برنج

نحوه ی تربیت کودک،نباید این جملات را به کودک…

اپیدیدیمیت، بیماری مردانه کمتر شناخته شده


آیا دیر انزالی یک بیماری است ؟


نکاتی در مورد بکارت


رپورتاژ آگهی : جراحی زیبایی گوش


علت گرفتگی بینی در بارداری چیست؟

در فصل تابستان کودکان را در ماشین تنها نگذارید


زیبایی پوست و موی خانم ها با 10 ماده غذایی


اوتیسم | چالش ناشناخته

دگزامتازون برای درمان بسیاری از شرایط مختلف از قبیل اختلالات آلرژیک، بیماری های پوستی، کولیت اولسراتیو، ورم مفاصل، لوپوس، پسوریازیس، و یا اختلالات تنفسی استفاده می شود

(بیشتر بخوانید : دگزامتازون )



مطالب پر بازدید

هر نوع درد در دوران حاملگی را باید جدی گرفت البته انواع درد ها ممکن است به خاطر شرایط بدنی خانم های باردار به وجود بیایند که نباید آن را درد زایمان فرض کرد می خواهیم بهترین روش های درمانی برای اینگونه دردها را برایتان شرح دهیم با ما همراه باشید

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

احساس هر نوع دردی طی بارداری با وحشت و نگرانی زیاد باردار همراه است. در حالی که در دوران بارداری همیشه درد، نشانه بیماری نیست و نباید از آن ترسید. در واقع، بسیاری ازدردهای دوران بارداری نیاز به اقدام درمانی خاصی ندارد یا با اقدامات ساده بهبود می‌یابد.

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در این باره می گوید: فقط در صورتی که درد شکمی یا دل پیچه همراه با لکه بینی، خونریزی، تب، لرز، ترشحات مهبلی، احساس غش کردن، ناراحتی هنگام ادرار کردن، تهوع و استفراغ باشد یا بعد از چند دقیقه استراحت از بین نرود باید به پزشک مراجعه کرد.


درد و خطر حاملگی خارج رحمی

یکی از علل مهم درد شکم که درصورت عدم تشخیص، خطرناک است، مربوط به حاملگی خارج رحمی است.

دکتر لاهوتی با اشاره به این موضوع توضیح می دهد: به طور طبیعی، جنین باید در داخل رحم، لانه گزینی کند، اما گاهی جنین در جایی خارج از رحم لانه گزینی می کند که این محل معمولا یکی از لوله های رحمی است. این عارضه معمولا در سه ماهه اول حاملگی یا قبل از آن که حتی بیمار بداند حامله است، رخ می دهد.

جنین در لوله رحمی یا به طور نادر در تخمدان یا شکم یا هرجایی غیر از خود رحم لانه گزینی می کند و بزرگ می شود و با بزرگ شدن علائمی را ایجاد می کند از جمله درد شکم یا لگن، لکه بینی یا خونریزی از مهبل و دردی است که با حرکت یا سرفه کردن بدتر می شود.

در چنین شرایطی اگر بیمار، بموقع به پزشک مراجعه نکند پارگی لوله رحمی و خونریزی داخل شکم را به همراه می آورد.

احتمال عفونت ادراری را نادیده نگیرید

نباید از خاطر برد که حاملگی، احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد که با علائمی چون درد، ناراحتی یا سوزش هنگام ادرار کردن، ناراحتی لگنی یا درد ناحیه تحتانی شکم، احساس نیاز مکرر به ادرار کردن و ادرار کدر یا بد بو همراه است.

دکتر لاهوتی با اشاره به عفونت مثانه طی بارداری می گوید: عفونت مثانه در صورتی که درمان نشود، می تواند سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شود.

علائم انتشار عفونت به کلیه ها که نیاز به خدمات اورژانسی دارد نیز شامل تب بالا، درد در ناحیه کمر یا پهلو، درد شکم، تهوع، استفراغ و وجود خون در ادرار می شود.

جداشدن زودرس جفت

یکی دیگراز علل نه چندان شایع، ولی مهم درد شکم در حاملگی که بسیاری از بارداران از آن واهمه دارند، جداشدن زودرس جفت است که دکتر لاهوتی درباره آن می گوید: جداشدن زودرس جفت بیشتر با خونریزی از مهبل خود را نشان می دهد، ولی ممکن است سبب ایجاد درد شکم هم بشود.

در بعضی موارد ممکن است در ابتدا خونریزی واضحی وجود نداشته باشد یا در حد خونریزی خفیف یا لکه بینی باشد. حتی ممکن است بیمار درد رحمی، کمردرد یا انقباضات متعدد داشته باشد که در هر صورت، این وضع نیاز مراجعه فوری به پزشک دارد.

درد زایمان کاذب

همه می دانند که زایمان طبیعی یک روند همراه با درد است و چنانچه این روند در زمانی زودتر از موعد مقرر شروع شود نیز با درد همراه خواهد بود.

به همین دلیل متخصصان زنان تاکید می کنند که اگر زایمان زودرس درمادری شروع شود حتما باید برای ممانعت ازآن داروهای خاصی مصرف شود تا جلوی ادامه دردها وخروج جنین گرفته شود.

اما دکتر لاهوتی با اشاره به این که درماه آخربارداری ممکن است باردار دردهایی شبیه به درد زایمان را تجربه کند که از جهاتی شبیه به درد زایمان حقیقی است، می افزاید: در چنین شرایطی درد، منجر به بازشدن دهانه رحم و زایمان جنین نمی شود و با مصرف مسکن نیز بهبود می یابد.

به این دردها زایمان کاذب گفته می شود. افتراق این دردها از هم حائز اهمیت است، چراکه در زایمان کاذب وبا اهمیت باید مداخله درمانی صورت بگیرد.

این متخصص با اشاره به نشانه های تشخیصی درد زایمان کاذب می گوید: انقباض های نامنظم رحمی که به آن زایمان کاذب گفته می شود، کاملا طبیعی و ممکن است از سه ماهه سوم بارداری شروع شود که این امر بیانگر آمادگی بدن برای زایمان است. انقباض های کاذب با سفتی شکم توصیف می شود که به صورت متناوب قطع و وصل می شود.

قدرت و فاصله این انقباض ها به هم نزدیک نمی شود و نامنظم است، اما با راه رفتن یا استراحت کردن از بین نمی روند و بیشتر هم نمی شود، طول مدت آنها افزایش نمی یابد و با گذشت زمان نیز شدیدتر نمی شود. معمولا دردهای کاذب با مسکن ها بر طرف می شود.

وقتی جنین سقط می شود

گاهی جنین در محل مناسب لانه گزینی می کند، ولی سقط جنین اتفاق می افتد. به گفته دکتر لاهوتی دراین موارد معمولا ابتدا خونریزی و بعد درد شکم یا زیرشکم رخ می دهد.

خونریزی معمولا اولین علامت سقط است و پس از آن به فاصله چند ساعت تا چند روز درد شکمی رخ می دهد. خونریزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. درد ممکن است به صورت درد های مقطعی یا مداوم باشد.

دردهای عضلانی در ۳ ماهه آخر

به گفته دکتر لاهوتی ممکن است رباط های نگهدارنده رحم نیز به علت کشیده شدن ایجاد درد کند که این درد معمولا خفیف، ناگهانی و تیز یا مستمر و مبهم است که در هر دو طرف قسمت تحتانی شکم یا به صورت عمقی در کشاله ران احساس می شود و معمولا در سه ماهه دوم شروع می شود.

این درد ممکن است مثل فرو رفتن یک چیز تیز به بدن بخصوص هنگام تغییر ناگهانی وضعیت نظیر بلند شدن از تخت یا از روی صندلی یا هنگام سرفه کردن و غلت زدن در رختخواب باشد.

همچنین ممکن است بیمار، درد را به صورت مبهم بعد از فعالیت بدنی روزانه یا راه رفتن احساس کند؛ البته در صورتی که چنین دردی با استراحت بهبود نیابد باید با پزشک تماس گرفته شود.

دردهایی که ربطی به بارداری ندارد

عوامل متعدد دیگری نیز می تواند سبب درد شکمی طی بارداری شود که ممکن است ارتباطی نیز به حاملگی نداشته باشند.

از جمله شایع ترین این بیماری ها مسمومیت غذایی، آپاندیسیت، سنگ کلیه، هپاتیت، بیماری های کیسه صفرا و لوزالمعده و انسداد روده است که ممکن است ناشی از فشار رحم در حال رشد روی روده باشد که در سه ماهه سوم حاملگی شایع تر است.

یک سری مشکلات کم اهمیت نیز ممکن است باعث ایجاد درد شکم در دوران بارداری شود از جمله دل پیچه و نفخ یا یبوست که به علت تغییر کارکرد دستگاه گوارش درحاملگی ایجاد می شود. نی نی بان

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

از هفته 4 بارداری دردی شبیه به قاعدگی در شکم دارم. خیلی نگرانم. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

می پسندم

187

سایر خبرها

…. من واقعا به مردم خدمت می کردم. در تلویزیون هم 25 سال خدمت کردم. اولین گزارشی که گرفتم فقط 10 هزار تومان بود. در حال حاضر 150 هزار برای هر گزارش می گیرند. گزارشگرهای پرکار شاید در ماه فقط یک گزارش یا شاید 3 گزارش داشته باشند. من دو تا دختر دارم که هر دو شاغل هستند و لیسانس دارند. *تفریحات خودتان چیست؟ اول دیدن فوتبال بعد شنیدن موسیقی و بعد دیدن فیلم های سینمایی. …

سوال مخاطب نی نی بان: من 27 سالمه و یک پسر 6 ماهه دارم؛ پریودم فروردین ماه شروع شده تا الان منظم بود ولی این ماه 4 روز عقب افتاده طبیعیه یا نه؟ پاسخ دکتر اعظم امیری، متخصص زنان و زایمان: به طورکلی در هر تاخیری که در قاعدگی ایجاد می شود، تنها یکی از علل مطرح شده را می توانیم باراری در نظر بگیریم اما لزوما نیم توانیم بگوییم که تاخیر در قاعدگی نشانه بارداری است. با توجه به مطلب گفته شده به شما توصیه می کنم که حتما به متخصص زنان مراجعه کنید و بعد از انجام آزمایش و بررسی های لازم مشکل شما مشخص شود. …

از نامش مشخص است، متدینین متخصص تربیت کند. گویا مرحوم ظریف، حتی تمایل داشته که او را به حوزه علمیه قم بفرستد اما مخالفت مادر نهایتا کار را به جایی رساند که محمدجواد صبح ها قبل از مدرسه نزد دو نفر از آقایان، مبانی اولیه حوزوی را بخواند. از کلاس دوم دبستان تا پایان دبیرستان همیشه شاگرد اول بود. خارج از مدرسه نیز آن قدر مطالعه می کرد که در 13 سالگی به چشم درد و میگرن مبتلا شد، دردی که بعد …

گونه شد. شما قبلاً می گفتید منافقین خائن هستند، حال چیز دیگری می گوئید. شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید شریعتمداری باید اعدام شود، ولی بعد از مرگ شریعتمداری اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود. از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم. در همین نامه 19/10/65 نوشته اید: سند شماره 58: “امروز خانواده امید نجف آبادی آمده بودند که او (یعنی امید) به وسیله …

از پایان این مسابقات، اعضای تیم رباتیک دانشگاه امیر کبیر را دعوت کرد تا با حضور در این خبرگزاری در قالب برگزاری نشستی خبری، آخرین جزئیات و کم و کیف کسب این مقام بین المللی پرافتخار را با اعضای پرتلاش این تیم به بحث و گفت وگو بنشیند. هفته گذشته اعضای تیم ربوکاپ دانشگاه امیرکبیر یعنی سروش صادق نژاد ؛ سرپرست اصلی تیم، سپهر رمضانی ؛ مسئول بخش فنی تیم و محمد کریمی ؛ مسئول بخش نرم افزار تیم …

به گزارش خبرنگار مهر ، هفتمین روز از رقابتهای سی و یکمین دوره بازیهای المپیک در ریودوژانیرو برزیل با آغاز رقابت ورزشکاران دوومیدانی و وزنه برداری ایران، پایان رقابت تنها بانوی پارو زن ایران در رشته روئینگ و ورود دوچرخه سواران به کشور پیگیری شد. بیست و هفتمی جاور در پایان یک هفته رقابت با بزرگان جهان مهسا جاور تنها قایقران روئینگ ایران در المپیک 2016 ریو از همان روز نخست در دور …

مصلحت نظام عنوان کرد: امام عزیز پیش بینی کرده بود که پس از او به احمداقا هجوم کنند. امروز، بی بی سی، آل سعود و اسراییل برای زیر سوال بردن امام، دور جدیدی از حملات را به احمد آقا شروع کرده اند. یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته جمع شدن وزرا و مدیران نزدیک به احمدی نژاد در مراسم عروسی دختر محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم بود که با حضور برخی شخصیت های سیاسی در یکی از تالارهای تهران برگزار …

مهندس موسوی گفت کاری به آرای درون صندوق ندارم، به قبل از آن کار دارم/ گاهی اصلح را فدای صالح مقبول کنیم/ قاطبه اصولگرایان از احمدی نژاد حمایت نمی کنند/ از روحانی باید مشروط حمایت کرد محمدرضا باهنر در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: یک زمانی قرار بود که رسانه بعد چهارم دموکراسی باشد، اما الان به نظر می رسد که رسانه ها بعد اول دموکراسی هستند. تاثیر رسانه ها در مهندسی افکار عمومی مهم است. در …

فیلم هایی داریم که برای کودکان دارای جذابیت باشد یعنی زمانی که کودک به سینما می رود با فیلم هایی روبرو نشود که برایش فاقد هرگونه جذابیتی است و به درد بزرگسالان می خورد. * منتظری : به مسأله بسیار مهمی اشاره کردید که مایلم کمی بیشتر روی آن تمرکز کنیم چرا که کودک نیاز به تماشای فیلم هایی دارد که باید برای او ساخته شده باشند اما عموماً حداقل طی 10 سال اخیر ما شاهد حضور فیلم هایی در جشنواره …

آشنا شویم… *با توجه به اینکه مسابقات بچه های دوومیدانی در المپیک شروع شده، مصاحبه را با همین موضوع شروع کنیم. امید اول ما احسان حدادی است اما به نظر می رسد خیلی نباید روی تکرار موفقیتش حساب کرد. به مدال احسان امیدی هست؟ چرا نباشد؟ فردی که در مسابقات رسمی رکورد 69 متر را تجربه کرده، دور از دسترس نیست که 66 یا 67 پرتاب کند. وقتی احسان توانسته چند بار پرتابهای خوب در مسابقات …

…. هنوز چندان دور نشدیم از دوره ای که برای استفاده از اینترنت مدارک هویتی مثل کپی شناسنامه را عرضه می کردیم تا یک اکانت محدود 10 ساعته که تنها ابزار اتصال به شبکه آن یک مودم اکسترنال یا اینترنال با یک خط تلفن بود برایمان فراهم می شد و با صدای زنگ نوستالژیک اتصال به اینترنت دروازه این دنیای سحرآلود به روی شما گشوده می شد. به خاطر دارم که بنا به حرفه خویش جزو نخستین افرادی بودم که خط …

است که یکی از مؤثرترین و نقش آفرین ترین عناصر کشورند. این ها بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص خانواده شهداست، شاید بتوان گفت خانواده های شهدا از خود شهدا هم مظلومتر باشند، مادران و همسران شهدایی که با صبری زینب وار ادامه دهنده راه شهدا بودند، و صبورتر از همه، مادران و همسران شهدای گمنام که سالها چشم انتظاری را در تنهایی وگریه های دور از چشم فرزندان، انیس خود قرار دادند. …

…. مرگ تلخ والیبالیست 16ساله هفته گذشته، رضا به همراه بچه های محله کاظم آباد بابلسر برای بازی به زمین والیبال دانشگاه رفتند تا با هم بازی کنند، اما این بار هم اتفاق تلخی در کمین بود. سوت بازی که زده شد، همه مشغول بازی شدند اما هیچ کدام شان فکرش را هم نمی کردندکه این آخرین باری است که با رضا همبازی می شوند. شور و هیجان بازی به اوج خود رسیده بود که ناگهان رضا از درد به خود پیچید و …

… وی با بیان اینکه این داستان های کوتاه با پشتوانه دولتی چاپ شدند، گفت: اما در این میان ” شروع زندگی با دو تماس بی پاسخ” اولین کتاب مستقل من است که بدون پشتوانه دولتی و با همکاری یک انتشاراتی خصوصی در تیراژ هزار جلد در چاپ اول منتشر شد. نویسنده کتاب “شروع زندگی با دو تماس بی پاسخ” با بیان اینکه علاقه دارم چیزی را بنویسم که دیگران آن را کلیشه ای کرده اند، گفت: ایران در جنگ جهانی دوم …

دسترس ندارید. همین امر کمک می کند تا به تدریج سیگار را کم و در نهایت ترک کنید. یک هفته پیش از ترک سیگار، لیستی مبنی بر زمان های که اشتیاقتان به سیگار افزایش می یابد تهیه کنید. دکتر گایلن مونی، مدیر مرکز بیماری های تنفسی مرتبط با سیگار و تنباکو می گوید، همچنین به این نکته توجه کنید که چه زمان هایی و چه ساعاتی از روز هوس سیگار می کنید و چه فعالیت هایی موجب افزایش میل به کشیدن سیگار …

عمل جراحی، آندری را برای سه تا چهار هفته در کما نگه می دارند تا از هر حرکتی جلوگیری کنند. علاوه بر این، داروهای خاصی به او می دهند تا بدن سر جدید را پس نزند.با این حال، مخالفان این عمل جراحی زیاد هستند. یکی از پزشکان کالیفرنیایی در این زمینه می گوید: موفقیت چنین طرحی بسیار دور از انتظار است. این ایده بسیار بلندپروازانه و باورنکردنی است. پزشکانی هم وجود دارند که دکتر کاناوارو را دیوانه می پندارند …

دیگر می گویند تورم و رکود در اقتصاد، رابطه ای همچون سرطان و سردرد با هم دارند؛ لذا شما زمانی می گویید سرم درد می کند و در زمان دیگر می گویید سرطان دارم؛ مشکل سرطانی کشور که رکود است، همچنان در حال حاضر وجود دارد اما مشکل مُسَکِّنی نظام که به نوعی کاهش تورم است، شاهد ثباتی در قیمت ها و در چند سال اخیر بوده ایم اما به نظر می رسد دولت در بحث رکود باید جدی تر وارد عمل شود و تیم اقتصادی اش در این رابطه …

بود؟ کاظم جلالی:پیش بینی این مسئله که به طور کامل یک لیست رأی بیاورد امری به دور از واقعیت است و ممکن نبود در آن زمان این مسئله را پیش بینی کنیم البته در سه، چهار روز مانده به انتخابات فضا به گونه ای مشخص بود اما این مسئله را من قبول ندارم که برخی مدعی شدند که رأی آوردن یک لیست به صورت کامل را پیش بینی کرده اند. در روز چهارشنبه که جمعه همان هفته زمان رأی گیری بود در یک جلسه ای که سه نفر …

سوال مخاطب نی نی بان: پسرم سه ماهه و نیمشه که در سی هفته به دنیا اومد؛ الان بیضه هاش از حد طبیعی بزرگترن ضرری نداره که ختنه اش کنیم؟ پاسخ دکتر محمود مقیمی، متخصص اطفال: به احتمال خیلی زیاد بیضه نوزاد شما نیست که بزرگ شده است و به قول شما از حد طبیعی بزرگتر است، در واقع این آب دور بیضه نوزاد شما است که باعث شده خود بیضه هم بزرگ به نظر بیاید. شما می توانید با مراجعه به متخصص نزوادان بعد از معاینه شدن نوزاد، بریا ختنه کردن او اقدامات لازم را انجام دهید. …

تلاش بی وقفه مخالفان سرسخت وزارت نفت با وجود بازنگری و تصویب قراردادهای جدید نفتی همچنان ادامه دارد. دور جدید اصرار و پافشاری این گروه مخالفان برای زیر سوال بردن قراردادهای جدید هفته گذشته و بلافاصله پس از تصویب و تایید این قراردادها آغاز شد. اگر چه رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که حفظ شأن و اقتدار مجلس را در گرو دخالت در قراردادهای جدید نفتی دانسته بود، اعلام کرد که …

سوال مخاطب نی نی بان: من 20سالمه و یک سال ازدواج کردم. 4ماه پیش سقط خود به خودی جنین داشتم. از وقتی سقط اتفاق افتاد پریود نامنظمی دارم که الان خیلی عقب افتاده. آیا من باردارم؟ سونوگرافی هم انجام دادم کیست نداشتم. پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: دوست گرامی اگر پریودتان به تاخیر افتاده به آزمایشگاه مراجعه کرده و تست بتا بدهید تا وضعیت بارداری تان مشخص شود و در صورتی که باردار نبودید برای تنظیم سیکل و بررسی علت این تاخیرها به متخصص مراجعه کنید. …

سوال مخاطب نی نی بان: من هفته 16بارداری ام. شب ها فقط به پهلو می خوابم. صبح ها سمت راست ناحیه رانم به شدت درد داره. دلیلش چیه؟ پاسخ زهره حاجی واحدی، کارشاس مامایی: این گونه دردها در طول بارداری بسیار طبیعی است. به دلیل تغییر در ظاهر بدن و باز شدن استخوان ها این درد ها اتفاق می افتد. بهترین روش برای کاهش درد، استفاده از حمام آب گرم است. زیر آب گرم بروید و بدن خود را ماساژ دهید تا دردها کاهش یابد. اگر درد شدید دارید که اذیتتان می کند، به متخصص مراجعه کنید تا با تجویز ایشان مسکنی به شما داده شود. …

اتفاق بیفتد؛ مثلا فکر کنید اگر همسران هر روز صبح موقع رفتن از خانه به هم بگویند: دوستت دارم، خداحافظ و این جمله و شکل ابراز آن را تغییر ندهند در همین اتفاق هم، تعادل و عدم تعادل اتفاق نیفتد، دیگر این جمله نمی تواند احساس خوشایند روز اول را ایجاد کند و در نتیجه این جمله برای طرفین یکنواخت می شود. هدف زن و مرد در زندگی زناشویی این است که در سطحی عاشقانه با هم زندگی کنند که این، یک فعالیت …

… یکشنبه شب های هر هفته مسئولان حزب به همراه مسئولان سیاسی، اجرایی کشور ( حزبی و غیر حزبی) موضوعات مختلف را بررسی می کردند. یکشنبه هفتم تیر هم بر همین منوال جلسه تشکیل شد. قبل از تشکیل جلسه، دومین نماز جماعت به امامت شهید آیت الله بهشتی برگزار شد. من هم به ایشان اقتدا کردم. از آن نماز که آخرین نماز شهید مظلوم بود عکسی تهیه شده است و من هم در آن عکس پیراهن چهارخانه به تن دارم. عقربه …

کسی نیستم که فیلم برای فستیوال می سازد. همه هّم وغمشان ساختن فیلم برای فستیوال و موفقیت در آنجاست… . خب به ندرت کسانی در آن موفق می شوند. مثل دوی صدمتر. من می توانم بگویم خودم را به موقع به خط پایان می رسانم. معنایش این است که استیل دویدن را بلدم. نیرویش را هم دارم، تمرین هم کرده ام. من آن قدر که به این سؤال جواب داده ام، خسته شده ام. این بار می خواهم این جوری جواب بدهم. من بلدم قصد بکنم و بلدم به …

سرمربی و بازیکنان هر هفته تحت شدیدترین فشارها مقابل دوربین های تلویزیونی قول جبران می دهند و از استقلال کوبنده حرف می زنند، اما هر بازی دریغ از بازی قبل. استقلال با وجود داشتن کادر فنی جوان و باانگیزه و ستاره های فوتبال ایران هنوز نه تنها نتوانسته انتظارات را برآورده کند، بلکه دور از انتظار ظاهر شده است. این تیم در قعر جدول جا خوش کرده و هوادارانش هم فقط وعده می شنوند. تعطیلات لیگ برتر …

یبوست و افزایش حرکات روده مفید هستند. یکی از تکنیک های متداول این است که کف دست تان را روی شکم تان بگذارید و حرکات دایره ای کوچک دور ناف انجام دهید. می توانید به مرور این دایره ها را بزرگ تر کنید، تا جایی که حرکات ماساژ تمام شکم تان را دربربگیرد. تکنیک دیگر به این صورت است که دست تان را زیر استخوان جناغ سینه بگذارید. سپس این دست را در یک حرکت نرم و ناگهانی در طول شکم به سمت پایین …

این حجم عظیم از مواد منفجره، از چندین پست ایست-بازرسی عبور کرد و کسی به راز نه چندان پنهان آن پی نبرد؟ جدای از سبعیت و درنده خوئی ذاتی داعش به عنوان مسوول این عملیات تروریستی و بی تجربگی و ندانم کاری های معمول نیروهای امنیتی در عراق، شماری از خبرنگاران عراقی و غیرعراقی در جستجوی پاسخ پرسش بالا به یک حقیقت تلخ دیگر هم پی بردند که ظاهرا خبر چندان جدیدی هم نبوده و از سال ها پیش بحث آن مطرح شده بود …

کیست؟ (کاندیدای مسابقات دکلمه )،عینک (کودکانه)،وقتی تو اینجایی..، نمیشه،دارم دنبال چشمای تو میگردم ..،بوی شقایق،قمار عاشقی..،هم لهجه ی فریب،خزون اومده ..! نه ؟!! پاییزمه ؟؟؟،بی تو با تو بودن ِ من..!،عکس یادگاری..،آدم فرنگی …یاغی..،دختر شاه پریون ..،دل آینه رو شکستم و..،نوروزتون پیروز،و…. پاسخ سوالات : سوال اول :آزاده خانم از دنیای شعر و شاعریت بگو و اینکه چطور شد که فکر …

سوال مخاطب نی نی بان: من 36 سال دارم و دیابت نوع دو و کم کاری تیروئید دارم در حال حاضر باردارم که سن بارداریم یک ماه و 5 روزه و از هفته دوم بارداری که نمی دونستم باردارم درد شدید زیر شکم و لکه بینی دارم. پزشک برام 5 عدد شیاف پروژسترون 400 تجویز کرد که قبل از استفاده شیاف دو روزی بود لک و درد نداشتم بعد از دو شب استفاده از شیاف لکه بینی و درد من برگشت. چند درصد احتمال بارداری مولار در من وجود داره …

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری

دردهای پریودی در ماه دوم بارداری
دردهای پریودی در ماه دوم بارداری
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *