درخت گوا وا (زیتون بندری)

دوره مقدماتی php
درخت گوا وا (زیتون بندری)
درخت گوا وا (زیتون بندری)

گوآوا (نام علمی Psidium guajava) نوعی گیاه گرمسیری با درختچه‌ای همیشه‌سبز از خانواده میرتاسه است که برگ‌های دربرابر هم دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است. گواوا درختچه‌ای همیشه سبز است و برگ‌های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل‌های آن خوشبو است. پوست تنه گواوا سبز یا قهوه‌ای متمایل به قرمز است. دارای ریشه‌های سطحی است ریشه می‌تواند به گونه عمقی و پرپشت گسترش پیدا کند. گل‌های آن سفید و خوشبو هستند و در بهمن و اسفند به گل می‌نشیند. میوه آن چیزی همانند به زیتون یا انار کوچک است. چرا که در بالای میوه تاجی از کاسبرگ‌ها قرار دارد. میوه آن گوشتدار است. دانه‌های آن مانند دانه‌های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می‌خورند.

این میوه در زبان اردو امروٹ نامیده می‌شود که در فارسی اصیل به معنای گلابی است؛ در زبان سندی به نام زیتون خوانده می‌شود و نیز در مناطق جنوب ایران، به این میوه زیتون محلی نیز می‌گویند.
نهال این گیاه بیشتر در مناطق شمالی یافت میشود

گیاه گواوا از خانوادهٔ میرتاسه و جنس پسیدیوم (Psidium) می‌باشد. جنس پسیدیوم دارای ۱۵۰ گونه‌است، ولی اغلب خودرو هستند و دارای میوهٔ قابل بهره‌گیری نمی‌باشند، تنها شمار کمی از آن‌ها اصلاح شده و دارای فراورده مرغوب هستند. پاره‌ای از گونه‌های به شکل پایه برای پیوند کردن گونه‌های مرغوب و دو رگ‌گیری بکار گرفته می‌شوند.
میوه از دید گیاهشناسی یک هسته چند دانه‌است که اندازهٔ قطر آن از دو نیم تا ۱۰ سانتیمتر متغیر و به شکل‌های گرد، بیضوی، مستطیلی، یا گلابی مانند می‌باشد. رنگ پوست میوه زمانی که رسیده باشد، زرد ولی رنگ گوشت میوه می‌شود صورتی، کرم، سفید یا زرد بوده و بافت میوه هموار یا موجدار باشد. میوه گوشتی و ضخامت آن متفاوت است. دانه‌ها در درون گوشت پراکنده‌اند. در گونه‌های مختلف میوه‌هایی با اسید کم، میوه‌های شیرین و خوشمزه، میوه‌های بی‌مزه و بدون مزه، میوه‌های با میزان قند و اسیدیتهٔ کم یا اسیدیتهٔ بسیار هست.

این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا است. زادگاه اصلی این گیاه برزیل بوده ولی در زمان نامعلومی وارد کلمبیا شده‌است. اسپانیایی‌ها گواوا را به فیلیپین و پرتغال برده‌اند که از پرتغال هم به هندوستان وارد شده و به سرعت گسترش یافته‌است، زیرا دانه فراوان و رویش بسیار خوبی دارد. گواوا در بلندی ۱۵۰۰متری از سطح دریا در سیلان کشت شده‌است. کشورهای بزرگ از دید سطح زیر کشت گواوا بر این پایه‌اند: کشورهای جنوبی آسیا، هاوایی، ایسلند، کوبا و هندوستان.

گواوا سال‌ها قبل به ایران وارد شد و به گونه پرورشی در شمال و بیشتر جنوب ایران در دو استان هرمزگان و خانه ابود احمدی معروف به عبدالله ترانسپورت و سیستان و بلوچستان کاشته شده که با نام زیتون محلی نیز شناخته می‌شود. شهرستانهای بندرعباس، میناب، رودان، سیاهو، چابهار،
نودژ، سرباز، نیکشهر از بسترهای تولید محدود گواوا در ایران است.

درخت گوا وا (زیتون بندری)

دوره مقدماتی php

میوه گیاه گواوا دارای ترپنوئیدها، پکتین، روغن فرار و تانن است. در ۱۰۰ گرم از این میوه، ۸۲ درصد آب، ۷/۰ درصد پروتئین، ۶/۰ درصد چربی، ۱۱ درصد هیدرات کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، گونه‌های ویتامین‌های آ، ب، ایبوفلاوین و ویتامین ث هست.

از همه قسمت‌های این گیاه همانند میوه‌های جوان و نارس آن برای داروی ضد اسهال بهره‌گیری می‌شود. جوشانده پوست خشک درختچه برای درمان درد معده بکار برده می‌شود. همچنین برای رفع ناراحتی‌های پوست، همانند جرب و زخم‌ها کاربرد دارد. از برگ‌های گیاه به شکل آنتی‌بیوتیک در برابر استافیلوکوک‌ها بهره‌گیری می‌شود. بومیان در محل‌هایی که این گیاه می‌روید، از برگ‌های جویده شده آن که با دندان‌ها له شده و آغشته به بزاق شده باشد برای قطع خون‌ریزی زخم‌ها بهره‌گیری می‌کنند. از برگ این درخت درست همانند برگ چای بهره‌گیری می‌شود و آب فشرده میوه آن برای دیابت سودمند است. جوشانده برگ و پوست آن به شکل قاعده‌آور بهره‌گیری می‌شود و برای خانم‌ها پس از زایمان سودمند است. میوه رسیده و خشک شده آن برای درمان اسهال خونی مصرف می‌شود. میوه آن نرم‌کننده سینه بوده و برای عفونت‌های حاد گلو به نام گونه‌ای آرام‌کننده بهره‌گیری می‌شود.

میوهٔ گواوا در حالتی که رسیده باشد، بسیار خوشمزه و خوش طعم‌است. مزه میوه ترش و شیرین (ملس) و عطر مطبوعی دارد. از پوست میوهٔ گواوا جهت تهیهٔ سالاد و دسر بهره‌گیری می‌نمایند. مصرف میوه در مراکز تولید به گونه تازه خوری بوده، ولی در تهیهٔ ژله، مارمالاد، کنسرو، و پاره‌ای از مشروبات غیرالکلی هم کاربرد دارد. از گواوا همچنین می‌توان کرهٔ گیاهی و دوشاب تهیه کرد. از برگ گواوا در صنایع رنگ و تانن سازی به کار برده می‌شود. گواوا در زیاد کردن میزان ویتامین C ژله و مارمالاد و فراورده‌های دیگر میوه‌ها هم بکار گرفته شده دارد. ارزش اقتصادی این میوه در تهیهٔ مواد نخستین ی ژله، مارمالاد، پورهٔ گواوا است.



به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛این روزها در کوچه های محلات قدیمی بندرعباس عطر خوش زیتون را استشمام می کنیم درخت میوه ای که اسمش ذهن ما را به سمت شمال کشور می برد اما در حقیقت این درخت با زیتون معروف و شناخته شده در کشورمان و در جهان بسیار متفاوت است و کوچکترین شباهتی در عطر و طعم و حتی اندازه میوه ها در آن ها وجود ندارد.

زیتون بندری یکی از خوش عطرترین میوه های جنوب است که مخصوصا در بومیان هرمزگان طرفداران بسیاری دارد نام اصلی این میوه «گوآوا» معروف به سیب مناطق گرمسیری می باشد و در توضیح بیشتر آن باید گفت که درختچه‌ای همیشه سبز بوده و برگ‌های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است.


 


این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا است و زادگاه اصلی آن برزیل می باشد اما اکنون کشورهای بزرگ از دید سطح زیر کشت گواوا بر این پایه‌اند: کشورهای جنوبی آسیا، هندوستان،پاکستان، و کشورهای کوبا،ایسلند و هاوایی، محدوده کشت این گیاه در ایران نیز دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان می باشد.

درخت گوا وا (زیتون بندری)

این میوه خواص بی شمار پزشکی را در خود جای داده و دارای مقادیر زیادی فیبر،کلسیم،آهن، ویتامین ب و آنتی اکسیدان است که این خواص در درمان دیابت، سرماخوردگی ورم لثه و دهان ، بیماری های قلبی و عروقی ، کم خونی، ناراحتی های گوارشی، درد معده و بیماری های پوستی موثربوده و کاربرد دارد.

به غیر از میوه، برگ گوآوا نیز خواص فراوانی در درمان بسیاری از بیماری ها دارد و به دو صورت جوشانده و جویدن برگ خام گواوا می تواند در درمان بیماری هایی نظیر التهاب لثه ، زخم و بریدگی های جزیی و کلسترول بالای خون موثر باشد و یک ویژگی بسیار قابل توجه و اقتصادی آن کاربرد در صنایع رنگ و تانن سازی نیز کاربرد دارد.


 



 

نبود صنعت فرآوری عامل گمنامی این میوه منحصر به فرد

به غیر از مصارف دارویی عطر و طعم این میوه و خاصیت بالای فرآوری آن را به یکی از میوه های اقتصادی و محبوب در جهان تبدیل کرده است اگر بخواهیم فقط چند نمونه از محصولات فرآوری شده از گوآوا را نام ببریم باید به آبمیوه،پوره ، مربا، ژله، مارمالاد،دسر،شربت،کره میوه ای اشاره کنیم.

اکنون نوبرانه های این میوه در بازار بندرعباس به فروش می رسد اما متاسفانه این میوه حتی در میوه فروشی های شهر بندرعباس هم به رسمیت شناخته نمی شود و برای خرید آن باید به سینی دستفروشان بازار روز سنتی بندرعباس رجوع کنیم.

سهم صفر درصدی هرمزگان از داشتن صنایع فرآوری این میوه سبب شده تا باغداران نیز تمایل خود را به ادامه کشت این درخت از دست بدهند چرا که سهم خام فروشی آن نیز به دلیل عدم شناخت کافی مردم و شرایط عرضه نامناسب آن بسیار پایین بوده و همچنین از  قیمت پایینی  در بازار برخوردار می باشد.


کشاورزی هرمزگان قربانی تمرکز بر مشاغل واسطه ای

تمرکز بیش از حد به مشاغل واسطه ای و ناپایدار در هرمزگان که از آن به عنوان پایتخت اقتصاد کشور سبب شده که ظرفیت های بومی این استان مخصوصا در حوزه کشاورزی مورد فراموشی قرار بگیرد و این مسئله را در بی اهمیتی به صنعت فرآوری و خام فروشی در شرایط نامناسب میوه هایی هم چون خرما، انبه،گوآوا و زیتون بندری مشاهده کرد.

با تکیه بر ظرفیت های بومی که یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است  می توان به مشاغل پایدار و پر بازده ای دست یافت که بر خلاف وضع موجود با هر نوسان نرخ ارز دستخوش تغییرات گسترده و ورشکستگی نخواهد شد.


 


انتهای پیام/


نام انگلیسی: castilian guava, sour guava, guinea guava


نام علمی: Psidium guajava


خانواده:  MYRTACEAEمیرتاسه


رنگ گل: سفید رنگ

شکل گل: گلهای آن سفید رنگ بوده و هم به صورت تک تک و همچنین در خوشه هایی 3 تایی نمایان میشوند. گلها دارای پرچم های بلند و زیبای زیادی میباشند.

درخت گوا وا (زیتون بندری)

میوه گواوا: میوه ها کوچک و متعدد میباشند، پوستی زرد و یا بنفش رنگ دارند. میوه گرد است و قطری حدود 1 تا 2.5 سانتیمتر دارد. میوه آن به اناری كوچك شباهت دارد.

اندازه: درختچه ای است که بین 1 تا 3 متر رشد میکند. (به ندرت تا 9 متر نیز دیده شده است.)

فصل گلدهی: گواوا در مناطق نزدیك استوا،  درهر ماه استعداد گلدهی دارد، ولی در مناطق شمالی ایران در سال دو بار و در مناطق جنوبی کشورسه بار در سال گل می دهد.

برگ: برگ های این درختچه بیضی شکل و براق هستند ، حداکثر 8 سانتیمتر طول و 5 سانتیمتر عرض دارند.

ساقه: از پوسته ای به رنگ قهوه ای متمایل به سبز یا قهوه‌ای متمایل به قرمز پوشیده شده است.


توضیحات در مورد گیاه گواوا:

درخت میوه گواوا معروف به سیب گرمسیری و یکی از شناخته شده ترین درختان میوه های هند می باشد. این درختچه بومی مناطق گرمسیر آمریکا بوده و منشا اصلی این گیاه برزیل است. دارای ۱۵۰ گونه‌ مختلف است، ودر موطن خود اغلـب به صورت خودرو هستند. درختچه آن دارای ریشه‌های سطحی است که می‌تواند به گونه عمقی و پرپشت گسترش یابند.

بسته به گونه آن دارای برگ‌های بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل هایش خوشبو است که به صورت نرمال در بهمن و اسفند می روید. میوه ی آن شبیه اناری کوچک و دارای تاجی از کاسبرگ همانند انارمی باشد.

میوه گواوا گوشتی و با بذرهایی قرمز رنگ یا زرد در درونش است. این درخت حدود 30 سال عمر می کند و عموما تا 3 متر و گاهی تا 7 متر ارتفاع پیدا می کنند. گواوا منبع غنی از ویتامین ث و  ماده پکتین و دارای مقادیر زیادی از کلسیم و فسفر بوده و همچنین بذر گواوا منبع غنی از آهن می باشد. گواوا هم از نظر زینتی و هم به دلیل استفاده خوراکی از میوه هایش از محبوبیت خاصی برخوردار است.

نهال گواوا در سن سه الی چهار سالگی به بار می نشیند و به میوه دهی میرسد و تا پایان عمر 30 ساله اش محصول می دهد. دوره گلدهی تا برداشت میوه در مناطق مختلف بسته به شرایط آب و هوایی، متفاوت است.


خاک مناسب:

گواوا انواع خاکها حتی خاکهای فقیر را تحمل می کند و فقط به شوری خاک تا حدود زیادی حساس است. برای رسیدن به رشد ایده آل، بهتر است خاک آن غنی از مواد آلی باشد و زهکشی خوبی داشته باشد تا ریشه  درختچه دچار خفگی ناشی از  حالت غرقابی خاک نشود. اگر اسیدیته PH خاک بالاتر از ۷ باشد نیز این درختچه همچنان به رشد خود ادامه می دهد ولی علائم کمبود عناصر روی و آهن در آن ظاهر میگردد.


ازدیاد و تکثیر:

تکثیر با بذر: درواقع بهترین روش ازدیاد و تکثیر گواوا تکثیر با بذر است. در این روش، بذر در خزانه در بستری مناسب کشت می شود. زمان کاشت تا زمان جوانه زنی بذر، حدود 4 تا 6 هفته طول خواهد کشید. وقتی گیاه به سایز مناسب رسید، بعد از سپری شدن خطر دوره سرما، گیاه به محل اصلی انتقال می یابد. بهتر است برای افزایش قدرت جوانه زنی و افزایش شانس رویش، بذرها  قبل از کاشت چند ساعت در آب خیسانده شود.

تکثیر با قلمه: برای  گرفتن قلمه مناسب بهتر است از ساقه های نرم انتخاب شود و اگر از ساقه نیمه  نرم و نیم چوبی استفاده شد مناسب است قبل از کاشت کمی در هورمون ریشه زایی قرار داده شود.

خوابانیدن شاخه: برای این منظور بهتر است از شاخه های یکساله استفاده شود که ساقه کنار گیاه روی زمین خوابانیده می شود و در محل قرارگرفتن شاخه آن در زمین، باید خراش دهی روی ساقه انجام شود. سپس روی آن را خزه ریخته و پلاستیک می کشیم حدود ۱ماه تا ۴۰ روز یاقه ای ریشه دار خواهیم داشت که با جدا کردن آن از گیاه مادر گیاهی مستقل خواهیم داشت.

پیوند زدن: برای این کار، باید ساقه هایی برای پیوند انتخاب شوند که از قسمت انتهایی که سبز و چهارگوش هستند و جوانه یا چشمه نوزاد دارند.


نیاز های نوری: آفتاب کامل

دما و آب و هوای ایده آل درخت گواوا: گواوا از درختان مناسب کشت در مناطق گرمسیری ، نیمه گرمسیری و معتدله است. درخت گواوا قدرت تحمل همه نوع آب و هوا به جز یخبندان شدید را داراست و هند بهترین منطقه برای كشت آن شناخته شده است.  دمای بین 21 تا 28 درجه سانتیگراد برای آن ایده ال است.


کاربردها:

کنار باغچه ها، به عنوان حصار و گیاه زینتی، به عنوان یک پوشش سبز و حافظ خاک، به عنوان تثبیت کننده خاک جهت جلوگیری از فرسایش بادی و آبی، به صورت کمربند سبز در اطراف شهرهای کویری و گرمسیری و همچنین در کنار جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد.


خواص دارویی و درمانی گواوا:

ویتامین ب کمپلکس (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک و پیریدوکسین) که در برگ های  درخت گواوا موجود است می تواند از ریزش مو جلوگیری نموده و رشد آن را بهبود دهد.

برگ های گواوا قند خون را تنظیم می کند و از دیابت نیز پیشگیری می کنند. به واسطه محتوای فیبر درون خود و کنترل تبدیل کربوهیدارت های پیچیده به قند، استفاده از برگ های  درختچه گواوا همانند چای می تواند احساس سیری را در فرد ایجاد نموده و به کاهش وزن کمک کند.

عصاره برگ گواوا موجب آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطانی معده می شود. چای برگ گواوا به طور کلی کارکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و در درمان اسهال، مسمومیت های غذایی و ناراحتی های معده  بسیار موثر است.

درخت گوا وا (زیتون بندری)

کوئرستین موجود در برگ های درخت گواوا برای کاهش اثرات آسم و بیماری های مزمن تنفسی مانند برونشیت و سرفه مزمن نیز سودمند میباشد.

به واسطه ویژگی های میکروبی خود، برگ های خرد شده و له شده گواوا می تواند برای درمان و بهبود بریدگی های جزئی و خراشیدگی های پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

جوشانده برگ و پوست گواوا قاعده‌آور است و برای خانم‌ها در دوران پس از زایمان سودمند است.

میوه  کاملا رسیده و خشک شده آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شود.

میوه گواوا نرم ‌کننده سینه بوده و برای عفونت‌ گلو به عنوان آرام‌ کننده و تسکین دهنده مورد استفاده قرار میگیرد.


طریقه مصرف:

مصرف میوه در مراکز تولیـد به شکل تازه خوری بوده، ولی در تهیـه ژلـه، مارمالاد، کنسـرو و پاره‌ای از مشروبات غیرالکلی هم کاربرد دارد.

 در مورد روش استفاده از برگ گواوا  برای موارد پوستی بایستی تعدادی برگ گواوا (حدود یک مشت) را در حدود یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه جوشانده و سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای طبیعی محیط خنک شود.

آن  را از صافی عبور دهید تا برگ ها از آب جدا شوند. و سپس به روی پوست بمالید. به مدت دو ساعت پوست سر و موهای شما به این ماده آغشته بمانند و سپس سر خود را شستشو دهید.


کود دهی به درخت گواوا:

  • عکس پروفایل فاز دپ دخترونه
  • مصرف 110 تا 225 گرم کود کامل سه یا چهار مرتبه در سال برای دو سال اول ضروری بوده، و زمانی که گیاهان شروع به تولید محصول کرد، کوددهی به بعد از برداشت محصول موکول می گردد.

    محلول پاشی با اوره و فسفات  محلول قبل از مرحله ی گلدهی باعـث افزایش تولیـد  و افزایش کیفیت محصول درحدود 45% می شود. همچنین با کود محلول میزان کل مواد جامد محلول ماننـد: شکر، و اسید اسکوربیک در میوه افزایش می یابد.


    هرس گواوا:

    این گیاه با توجه به درختچه ای بودن نیاز به هرس شاخه هایی که به صورت نا همگون بزرگ شده اند در فصل زمستان دارد.


    آبیاری:

    به طور متوسط صورت گیرد. این گیاه به خشکی تحمل بالایی دارد ولی رشد مناسب آن وقتی صورت می گیرد که آبیاری منظم و متناوب انجام شود تا گلدهی و در نتیجه تولید میوه افزایش یابد. به طور کلی اگر خشکی و کمبود آب در دوران گلدهی رخ بدهد، باعث کاهش  میزان گلدهی و درنتیجه کاهش تولید میوه گواوا می شود و در دوران رشد میوه نیز باعث کوچک و چروکیده شدن میوه می شود.


    آفات و بیمارهای گواوا:

    مگس میوه  از مهمترین آفاتی است که است در تمام فصول به درخت گواوا حمله می کند و موجب خسارت زدن به آن می شود.

    شپشک ها نیز می‌توانند به درخت گواوا آسیب برسانند.
    بیماری ها گواوا شامل لکه های میوه، پوسیدگی موکوری، پوسیدگی قارچی، جلبک انگلی، پوسیدگی ریشه و ساقه و لکه های برگی می‌باشند.

     بروز شانکر ساقه و لکه برگی سوکوسپورایی نیز در درختچه گواوا دیده شده است.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    انواع گواوا:
    گواوای قرمز را گواوای توت فرنگی و گواوای زرد را گواوای لیمویی نیز مینامند. گواوای برزیلی و زیتون محلی (در جنوب ایران) نیز از گونه های این درخت هستند.

    گواوا درختچه‌ ای همیشه سبز است و قابلیت پرورش در آپارتمان را نیز داراست.


    طعم و عطر میوه منحصر به فرد و بسیار مطبوع است.

    گواوا یا زیتون محلی (به انگلیسی : Guava) میوه‌ ی گرمسیری شیرین و خوشمزه از خانواده میرتاسه‌ است که گلابی شکل بوده و در انواع گواوا سبز، زرد، نارنجی و بنفش دیده می شود، گوشت میوه گواوا سفید، صورتی یا زرد بوده و درون آن دانه های سفت خوراکی قرار دارد.

    گواوا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص میوه و برگ گیاه گواوا را برای سلامتی، لاغری، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم.

    توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    میوه گواوا می تواند به عنوان یک اسکراب عمل کرده و یکی از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده محسوب می شود.

    ماسک گواوا برای پوست صورت

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    گوشت یک میوه گواوا را با یک زرده تخم مرغ ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید، این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

    گواوا مقادیر بالای لیکوپن دارد که مانند یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در بربر اشعه UV نور خورشید محافظت می کند.

    گواوا یک منبع غنی از ویتامین C، ویتامین A و و پتاسیم است که با افزایش تولید کلاژن و الاستیسیته پوست به درمان چین و چروم پوست صورت و چروک دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

    برگ گیاه گواوا یکی از بهترین درمان ها برای آکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش می باشد.

    ماسک گواوا برای جوش صورت

    برگ های گواوا را له کنید و بکوبید تا خمریه به دست آید، این خمیر بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند سپس با آب سرد خوب بشویید، این ماسک را هر روز استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

    81 درصد میوه گواوا را آب تشکیل می دهد و به این ترتیب نقش مهمی در هیدراتاسیون و آبرسانی پوست صورت پوست ایفا می کند.

    مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه گواوا باعث تقویت فولیکول های موی سر شده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

    مطالعات نشان می دهد که میوه گواوا فواید زیادی برای مهار رشد و جلوگیری از متاستاز سلول های سرطانی داشته و به پیشگیری و درمان سرطان پروستات، پستان و دهان کمک می کند.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در گواوا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

    مقادیر بالای فیبر موجود در گواوا به کاهش سطح گلوکز خون در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ویتامین C موجود در گواوا برای کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت فید می باشد.

    گواوا منبع بسیار خوبی از ویتامین A بوده که باعث تقویت بینایی شده و از ابتلا به بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.

    مقادیر بالای فیبر و پتاسیم موجود در میوه گواوا باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.

    مقادیر بالای مس موجود در گواوا تولید و جذب هورمون های تیروئید را بهبود بخشیده و به پیشگیری از ابتلا به پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید کمک می کند.

    گواوا منبع خوب ویتامین C است که به درمان بیماری اسکوربوت که در اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می شود، کمک می کند، مقدار ویتامین C موجود در گواوا 4 برابر بیشتر از پرتقال می باشد.

    ویتامین C، کاروتنوئیدها و پتاسیم موجود در گواوا به سم زدایی و پاک سازی دستگاه گوارش کمک می کند.

    مقادیر بالای فیبر موجود در میوه و دانه های گواوا باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

    یکی دیگر از خواص فوق العاده ی گواوا مقادیر قابل توجه ویتامین B3 و B6 موجود در آن می باشد؛

    ویتامین B3 یا نیاسین موجود در گواوا می تواند جریان خون مغز را افزایش داده و با تقویت حافظه، عملرکد شناختی را بهبود بخشد.

    ویتامین B6 یک ماده مغذی بزرگ برای عملکرد مغز و عصب ها محسوب می شود.

    مقادیر بالای ویتامین C موجود در گواوا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه، گلودرد و سینوزیت کمک می کند.

    گواوا حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر رژیمی است که با کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

    مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه گواوا متابولیسم بدن را بهبود بخشیده، جذب مناسب مواد مغذی را تسهیل می کند و به این ترتیب باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

    تحقیقات نشان داده که آب گواوا یکی از بهترین درمان های طبیعی برای تب دنگی محسوب می شود، توصیه می شود برای نتیجه ی بهتر حداقل سه بار در روز آب گواوا بنوشید.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    در آسیا به طور سنتی از برگ گواوا برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده می کنند، گفته می شود که دمنوش برگ گواوا مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و با کاهش قند خون به درمان دیابت نوع دو کمک می کند.

    خواص ضد میکروبی برگ گواوا برای درمان اسهال خونی مفید می باشد.

    مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در برگ گواوا به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

    برگ گواوا به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی به سلامت دندان ها کمک کرده و برای درمان زخم های دهان و لثه ها مفید می باشد.

    روش اول

    6 برگ تازه گیاه گواوا را بردارید و خوب بشویید، این برگ ها را در 1 لیتر آب در حال جوش بریزید و بگذارید 5-8 دقیقه بجوشد.

    پس از 8 دقیقه چای گواوا آماده ی نوشیدن می شود، می توانید مقداری عسل در آن بریزید تا شیرین شود و سپس بنوشید.

    روش دوم

    یک قاشق غذاخوری پودر برگ خشک شده گواوا را در یک فنجان آب گرم بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش گواوا آماده است آن را از صافی رد و بنوشید.

    شما می توانید روزانه یک فنجان از این دمنوش بنوشید.

  • طبع دمنوش خار مریم
  • دقت کنید که حتما برگ های مورد استفاده ارگانیک باشند.

    حتما بخوانید : ارگانیک یعنی چه؟

    گفته می شود که زیاده روی در مصرف گواوا برای زنان در دوران بارداری و شیردهی مناسب نیست.

    گواوا منبع خوب ویتامین A، ویتامین C، نیاسین، ویتامین B6، فولات، تیامین، ریبوفلاوین، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و پتاسیم می باشد. گفته می شود که گواوا صد ها سال پیش در آمریکای مرکزی، مکزیک و برزیل کشت شده است. در ایران میوه گواوا بیشتر در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان کاشته می‌شود.

    گواوا را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد میوه، انواه دسر، آب گواوا، ژله گواوا و به صورت گواوا پخته برای تهیه مربا و مارمالاد گواوا استفاده می کنند.

    در ادامه بخوانید : خواص آب نارگیل

    منابع : organicfacts – stylecraze – draxe

    فال حافظ

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    گواوا بومی منطقه آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی همچون پرو، برزیل و مکزیک می‌باشد اما امروزه کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا (مالزی و اندونزی)، هاوایی، ایسلند، کوبا، هندوستان و ایران (در شمال و جنوب کشور از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان) گسترش یافته است.

    همانطور که گفته شد، گواوا در نواحی شمالی و جنوبی ایران پرورش داده می‌شود. این میوه در شمال ایران با همان نام گواوا و در استان سیستان و بلوچستان با نام زیتون محلی شناخته می‌شود. برداشت میوه گواوا هر سال به طور معمول اوایل اسفند ماه آغاز و به مدت حدود دو ماه (تا اواخر فروردین ماه) ادامه می‌یابد.

    میوه گواوا بر روی یک درخت کوتاه با یک تاج کوتاه و گسترده رشد می‌کند، درخت تنه محکمی دارد که چندین شاخه را تحمل می‌کند. ارتفاع درخت گواوا ۱ تا ۳ متر است، اما گاهی اوقات بلندتر هم می‌شود. درخت گواوا یک درخت جالب است که جنبه زینتی هم دارد. برگ های گواوا بلند هستند و ۸ تا ۱۸ سانتی متر طول دارند و دندانه دار می‌باشند. درخت گواوا گل های کوچک سفید رنگی تولید می‌کند که این گل ها در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند. میوه ها کوچک، زرد رنگ، بیضی شکل یا شبیه گلابی هستند. گواوا چندین نوع دارد که گوشت میوه ممکن است سفید، صورتی، زرد و یا قرمز باشد و در طعم های ترش، شیرین و ملس وجود دارند که طعم آن بستگی به نوع گواوا دارد. در کل مزه آن تقریبا شبیه توت فرنگی است.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    آبیاری:

    این گیاه تحمل به خشکی بالایی دارد ولی بهترین رشد آن وقتی صورت می گیرد که آبیاری منظم و متناوب انجام شود تا گلدهی و در نتیجه تولید میوه افزایش یابد. به طور کلی اگر خشکی و کمبود آب در دوران گلدهی رخ بدهد، باعث کاهش گلدهی و درنتیجه کاهش تولید میوه می شود و در دوران رشد میوه نیز باعث کوچک و چروک شدن میوه می شود.

    خاک:

    گواوا انواع خاکها و حتی خاکهای فقیر را تحمل می کند فقط به خاک شور حساس است. اما برای رسیدن به رشد ایده آل، بهتر از خاک غنی از مواد آلی باشد و زهکش خیلی خوبی داشته باشد تا ریشه دچار خفگی ناشی از غرقابی خاک نشود. اگر اسیدیته خاک بالاتر از ۷ برود، در عین حال که به رشد خود ادامه می دهد ولی علائم کمبود روی و آهن در آن دیده خواهد شد.

    نور و دما:

    این گیاه بومی مناطق گرمسیر است بنابراین به هوای گرم و نور کامل برای رشد نیاز دارد البته در روزهای خیلی گرم که نور هم شدید است حتما باید آبیاری منظم انجام شود تا گیاه به خشکی دچار نشود. گواوا دمای پایین را نمی تواند تحمل کند و به سرما حساس است.

    کوددهی گواوا

    مصرف 110 تا 225 گرم کود کامل سه یا چهار مرتبه در سال برای دو سال اول ضروری بوده، و زمانی که گیاهان شروع به تولید محصول کرد، کوددهی به بعد از برداشت محصول موکول می گردد.

    محلول پاشی با اوره و فسفات محلول قبل از مرحله ی گلدهی باعـث افزایش تولیـد و افزایش کیفیت محصول درحدود 45% می شود. همچنین با کود محلول میزان کل مواد جامد محلول ماننـد: شکر، و اسید اسکوربیک در میوه افزایش می یابد.

    هرس کردن درخت گواوا

    این گیاه با توجه به درختچه ای بودن نیاز به هرس شاخه هایی که به صورت نا همگون بزرگ شده اند در فصل زمستان دارد.

    گواوا قرمز:

    درختچه گواوا قرمز یکی از واریته های گواوا است که چند ساله بوده و در آب و هوای گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل رشد می‌کند. این درختچه گل های سفید معطری تولید می‌کند که گل ها در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند، پوست و گوشت میوه به رنگ قرمز است. میوه گواوا قرمز، طعم بسیار خوبی دارد و قطر آن ها 2 تا 7 سانتی متر است. این گیاه قابل کاشت در گلدان است و باردهی بالایی دارد. همچنین درختچه گواوا قرمز می‌تواند یک مورد مناسب برای درست کردن بونسای باشد.

    گواوا سبز:

    درخت گواوا سبز گل های سفید و خشبویی دارد که در اواخر زمستان، درخت شکوفه می دهد. این درخت دارای میوه های گرد یا بیضی شکل است. پوست میوه ها زمانی که رسیده می شوند زرد رنگ است و طعم ترش و شیرینی دارند. میوه‌ها بعد از رسیدن بسیار خوش طعم هستند. از میوه گواوا استفاده های دارویی زیادی می شود و خواص درمانی زیادی دارد. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی است. از میوه گواوا در تهیه سالادها، دسرها و مرباها و… استفاده زیادی می شود.

    گواوا بنفش:

    درخت گواوا بنفش اندازه کوچکی دارد و به ارتفاع 2 تا 4 متر رشد می‌کند. اندازه میوه ها کوچک است و به رنگ بنفش می‌باشند و طعم ترش و شیرینی دارند. درخت گواوا بنفش برای کاشت در گلدان نیز بسیار مناسب می‌باشد. گل دهی درخت گواوا بنفش در اواخر تابستان است و میوه ها 1 تا 3 ماه بعد از گل دهی می‌رسند. میوه گواوا بنفش بسیار خوشمزه است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد که به صورت خام خورده می‌شود و برای استفاده در دسر، کیک، مربا، ژله و … نیز عالی می‌باشد.

    گواوا زرد گلابی:

    درخت گواوا گلابی یکی از واریته های گواوا است که میوه های آن اندازه ای بزرگ به شکل گلابی دارند. میوه گواوا گلابی بسیار خوش طعم بوده و این گیاه علاوه بر تولید میوه، جنبه زینتی هم دارد. این گیاه رشد سریع و آسانی دارد ولی در آب و هوای گرم رشد آن بهتر است. میوه های گواوا گلابی را به صورت خام یا در ژله، مربا و … استفاده می‌کنند. درخت گواوا گلابی در بهار گل های بسیار زیبایی نیز تولید می‌کند که دیدن آن ها بسیار لذت بخش است. این گیاه در تمام طول تابستان میوه می‌دهد و از سال سوم به بعد، باردهی آن بسیار بالا می‌رود و میوه های بسیار زیادی تولید می‌کند.

    این گیاه به ۴ روش تکثیر می یابد که عبارتند از:1. کشت با بذر: در واقع بهترین روش همین است در این روش، بذر در خزانه در بستر مناسب کشت می شود. از زمان کاشت تا زمان جوانه زنی، حدود ۶ هفته زمان لازم است. وقتی گیاه به اندازه مناسب رسید، بعد از رفع شدن خطر سرما، گیاه به زمین اصلی انتقال می یابد. بهتر است برای افزایش قدرت جوانه زنی، کمی بذرها در آب خیسانده شود.

    2. کشت با قلمه: این گیاه به ریشه دهی مقاوم است. برای انتخاب قلمه بهتر است از ساقه های نرم استفاده کرد و اگر از ساقه نیمه چوبی استفاده شد بهتر است قبل از کشت کمی در هورمون ریشه زایی قرار گیرد.

    3.خوابانیدن: برای این منظور از ساقه های یکساله استفاده می شود که ساقه کنار گیاه روی زمین خوابیده می شود و در محل اتصال آن به زمین، باید خراش دهی صورت گیرد سپس روی آن را خزه ریخته و پلاستیک می کشند حدود ۱ماه تا ۴۰ روز بعد این قسمت ریشه دار شده و میتوان آن را از گیاه مادر جدا کرد.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    4.پیوند زدن: برای این منظور، باید ساقه های مورد نظر برای پیوند، از قسمت انتهایی که سبز و چهارگوش هستند و جوانه در حال رشد دارند، استفاده شود

    نهال گواوا را می‌توان در زمین و یا در گلدان نگه داری نمود. دمای مناسب برای رشد درخت گواوا 23 تا 28 درجه سانتی گراد می‌باشد. PH مناسب برای رشد گواوا 5 تا 7 است. خاک را باید مرطوب نگه داشت (هفته‌ای یک بار آبیاری کافی است)، به خصوص در زمان گل دهی و تولید میوه. فاصله بین نهال ها را باید 1 تا 2 متر در نظر گرفت. درخت گواوا باید در یک مکان آفتابی نگه داشته شود. این گیاه باید در خاک‌های با زهکشی خوب و دارای مواد ارگانیک کاشته شود. در صورتی که می‌خواهید نهال گواوا را در گلدان نگه دارید، گلدان را با خاک گلدان با کیفیت و کمپوست پر کنید و نهال را در آن قرار دهید.

    درخت گواوا در طول سال ممکن است شکوفه بدهد، اما اولین شکوفه دهی در اوایل بهار انجام می‌شود. ۹۰ روز بعد از تولید شکوفه ها، میوه های گواوا بالغ می‌شوند. زمانی که میوه ها رسیده می‌شوند رنگ آن ها تغییر می‌کند و نرم تر می‌شوند. برای این که میوه ها طعم بهتری داشته باشند اجازه دهید تا رسیده تر شوند.

    میوه گواوا زمانی که سبز رنگ است برداشت می‌شود، میوه ها را می‌توان در یک مکان سرد ۲ تا ۵ هفته ذخیره کرد. میوه هایی که رسیده تر هستند زودتر فاسد می‌شوند و اگر در دمای اتاق نگه داری شوند در عرض چند روز فاسد می‌شوند.

    مگس میوه و شپشک ها می‌توانند به درخت گواوا آسیب برسانند. بیماری های این درخت شامل لکه های میوه، پوسیدگی موکوری، پوسیدگی قارچی، جلبک های انگلی، پوسیدگی ریشه و ساقه، لکه های برگی می‌باشند.

    بیشتر بخوانید:

    راهنمای کاشت درخت جینکو و خواص فوق العاده آن

    روش کاشت و نگهداری درخت چنار

  • مدل مانتو جدید ۹۸ زنانه
  • معرفی درخت داغداغان و روش کاشت آن

    این مطلب برای شما مفید بود؟

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    گواوا یا همان زیتون محلی متعلق به خانواده میرتاسه است که ویتامین ث این میوه حتی بالاتر از پرتقال گزارش شده است. این درختچه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است.  گواوا مقاوم به سرماست و پرورش و کاشت آسانی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

    برای خرید ماسک تنفسی اینجا کلیک کنید!

    برای خرید آبپاش پاش دستی با تریگر ایرانی اینجا کلیک کنید!

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    لطفا به فروشگاه اینترنتی مهندس نیک سر بزنید!

    درخت گواوا را در منطقه ای پرورش دهید که دمای تابستان آن بالای 28 درجه سانتی گراد نمی رود و دمای زمستان بیش از 15 درجه سانتی گراد کاهش نمی یابد. دمای پایین تر از 15 درجه کیفیت میوه را به شدت کاهش می دهد.

     

    جایی از باغ که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد را برای کاشت انتخاب کنید. روزانه 6 الی 8 ساعت نیاز به نور مستقیم می باشد.

     

    خاک را به عمق 30 سانتی متر بکنید و آب داخلش بریزید اگر بعد از چند دقیقه آب فروکش کرد یعنی زهکش آنجا خوب است و مناسب کاشت گواوا می باشد در غیر این صورت محلی دیگر را انتخاب کنید.

     

    اوایل بهار بعد از رفع خطر سرمازدگی بهاره ، بهتر زمان برای کاشت بذر گواوا است.

     

    کاشت بذر آسان ترین و ارزان ترین راه برای پرورش گواوا می باشد. کاشت قلمه باعث تشکیل میوه های درشت تر می شود. روند رشد هر دو یکسان است.

     

    عمق کاشت بذر 60 سانتی متر است. اگر در گلدان میکارید باید ارتفاع گلدان بالای 60 سانت باشد.

     

    ابتدا سطح گودال را کمی خاک بریزید بالا بیاید سپس بذر را روی آن قرار دهید و روی آن را با خاک برگ پوسیده و کمی ماسه نرم و خاک باغچه پر کنید. اگر قلمه میکارید دقت کنید طوقه درون خاک قرار نگیرد تا پوسیدگی ایجاد نشود. فاصله کاشت حداقل 3 متر و حداکثر 4 متر باشد.

     

    حفره را با کمپوست پوسیده یا کمی ورمی کمپوست و خاک نرم پر کنید. بعد از کاشت کمی آب دهید تا رطوبت بذر برای جوانه زنی تامین شود.

     

    درخت گواوا هفته ای دو الی سه بار نیاز به آبیاری دارد. آبگرفتگی باعث نابودی دانهال ها می شود.

     

    از سال دوم به بعد شروع به تغذیه گیاه با کود های آلی (هر سه ماه) کنید.

     

    شاخه و برگ های اضافی را برای رسیدن نور به مرکز تاج درخت قطع کنید. پاجوش های پایین تنه را حذف کنید. شاخه های بیمار و آسیب دیده را هرس نمایید.

     

    در زمستان دور درخت را مشما بپیچید یا با استفاده از سایه بان درخت را در برابر تگرگ و سرما محافظت کنید.

     

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    مگش میوه گواوا ، کرم چوب خوار، بالشک گواوا، کرم سفید ریشه، بیماری سوختگی گیاهچه، پژمردگی گواوا، پوسیدگی گلگاه و آنتراکنوز از جمله آفات و بیماری های رایج گواوا می باشند.

    علائم بیماری پژمردگی گواوا شامل پژمردگی و زردی یا برنز شدن برگها ، افتادگی و ریختن زودرس میوه ها است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد ، اما استفاده از ازت پس از برداشت محصول و محافظت از ریشه در برابر صدمه، می تواند این عارضه را پیشگیری کند.

     

    با تغییر رنگ میوه و زرد شدن آن میوه را برداشت کنید.

     برای ورود به گروه پرسش و پاسخ کانال تلگرام مهندس نیک کلیک کنید! (ورود با فیلتر شکن امکان پذیر است)

     

    شماره تماس: 09120045668

    آدرس: تهران – شهرک صنعتی پیشوا – خیابان هداوند آقایی – پلاک ۷۰


    نام کاربری یا آدرس ایمیل *

  • فواید تنباکوی خوانسار

  • گذرواژه *

    مرا به خاطر بسپار

    ورود


    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


    آدرس ایمیل *


    گذرواژه *


    عضویت

    


    سبد خرید من

    سبد خرید شما خالی است!

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    در خبرنامه بذرام مشترک شوید تا آخرین محصولات و اطلاعیه ها برای شما ارسال شود.

    ‘ + data.message + ‘

    خطای اتصال. لطفا دوباره امتحان کنید.

    میوه گواوا (به انگلیسی Guava)

    میوه گواوا بومی مکزیک و آمریکای شمالی است. میوه گواوا در آمریکای شمالی به صورت گسترده رشد می‌کند و برای رشد نیاز به یک زیستگاه گرمسیری دارد. میوه گواوا در ایلات متحده، در هاوایی، جزایر ویرجین، فلوریدا و چند منطقه در کالیفرنیا و تگزاس وجود دارد. درختان جوان گواوا به سرما حساس هستند ولی درختان بالغ تا حدی تحمل سرما را دارند.

    میوه گواوا بسیار خوشمزه است و یک منبع غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین C و مواد معدنی می‌باشد. میوه طعم شیرینی دارد و برای درست کردن دسر، مربا، نوشیدنی ها و … بسیار عالی می‌باشد. در صورت امکان بهتر است این درخت در گلخانه، اتاق های آفتابی یا در بالکن نگه داری شود. درخت گواوا یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در گلدان است.

    میوه گواوا بر روی یک درخت کوتاه با یک تاج کوتاه و گسترده رشد می‌کند، درخت تنه محکمی دارد که چندین شاخه را تحمل می‌کند. ارتفاع درخت گواوا 1 تا 3 متر است، اما گاهی اوقات بلندتر هم می‌شود. درخت گواوا یک درخت جالب است که جنبه زینتی هم دارد. برگ ها بلند هستند و 8 تا 18 سانتی متر طول دارند و دندانه دار می‌باشند. درخت گواوا گل های کوچک سفید رنگی تولید می‌کند که این گل ها در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند. میوه ها کوچک، زرد رنگ، بیضی شکل یا شبیه گلابی هستند. گواوا چندین نوع دارد که گوشت میوه ممکن است سفید، صورتی، زرد و یا قرمز باشد و در طعم های ترش، شیرین و ملس وجود دارند که طعم آن بستگی به نوع گواوا دارد. در کل مزه آن تقریبا شبیه توت فرنگی است. 

    کاشت درخت گواوا از بذر

    درخت گواوا تقریبا در همه خاک های با زهکشی خوب رشد می‌کند، برای گل دهی بهتر و تولید میوه بیشتر لازم است در آفتاب کامل کاشته شود.

    زمانی که درخت گواوا در حال رشد است باید از سرما محافظت شود. همچنین باید در جایی کاشته شود که از باد در امان باشد، حتی در آب و هوای گرم و آفتابی هم که ممکن است گاهی باد بوزد نیز باید در یک منطقه ای کاشته شود که از باد محافظت شود.

    اگر شما در یک منطقه ای که سرد نباشد زندگی می‌کنید می‌توانید گواوا را خارج از خانه نگهدارید ولی باید آن را در یک خاک با زهکشی خوب بکارید تا ریشه فضای کافی برای گسترش داشته باشد.

    زمانی که درخت گواوا جوان است باید هر ماه یا دو ماهی یکبار به آن کود بدهید، زمانی که درخت بالغ می‌شود سالی 3 بار یا 4 بار کوددهی کافی است. گیاه  گواوا برای تولید حداکثر میوه به مقدار زیادی نیتروژن، فسریک اسید، پتاس و مقداری منیزیم نیاز دارد. به عنوان مثال یک کود از این چهار عنصر با نسبت های 6:6:6:2 یک بار قبل از شروع فصل رشد و سه بار در طول فصل رشد مناسب است.

    قبل از کاشت بذرهای گواوا آن ها را در یک ظرف آب جوش قرار دهید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند تا پوسته خارجی آن نرم‌تر شود و سرعت جوانه زنی بالاتر رود (معمولا این کار برای تولیدکنندگان حرفه‌ای نهال مورد استفاده است و برای کاشت به روش‌های متدوال قابل انجام نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود)، زیرا دمای بیش از 44 درجه سانتی‌گراد درصد بالایی از بذرها را تخریب و به بافت جوانه آن‌ها آسید جدی می‌زند. سپس یک گلدان 10 سانتی متری را از خاک مناسب پر کنید و بذر گواوا را به آرامی با انگشت خود در وسط گلدان فشار دهید و آن را با نیم سانتی متر خاک بپوشانید. بعد از کاشت بذرها باید آبیاری انجام شود، خاک را خیس نکنید، بهتر است این کار را با آبپاش انجام دهید تا جای بذر تغییر نکند. گلدان را در یک جای گرم و آفتابی با دمای 18 درجه سانتی گراد یا گرم تر قرار دهید، جوانه زنی معمولا دو هفته طول می‌کشد اما گاهی اوقات ممکن است تا 8 هفته هم زمان ببرد. دمای مناسب برای جوانه زنی گواوا 21 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد. هر زمان که سطح خاک خشک شد آن را با آب مرطوب کنید. در آب و هوای سرد می‌توان گلدان را روی یک سیستم گرمایی قرار داد تا درجه حرارت به صورت ثابت در 18 درجه سانتی گراد یا بالاتر باقی بماند. اگر دمای خاک کمتر از 16 درجه سانتی گراد شود رشد بذر متوقف می‌شود. روی گلدان یک پلاستیک روشن بکشید تا خاک مرطوب بماند. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کنید.

    6 تا 8 هفته بعد از جوانه زنی (بعد از تشکیل یک مجموعه برگ) زمانی که هوا گرم باشد می‌توان نهال های گواوا را در خارج از خانه در یک مکان با آفتاب کامل کاشت. دمای مناسب برای رشد درخت گواوا 23 تا 28 درجه سانتی گراد می‌باشد. PH مناسب برای رشد گواوا 5 تا 7 است. خاک را باید مرطوب نگه داشت، به خصوص در زمان گل دهی و تولید میوه. فاصله بین نهال ها را باید 1 تا 2 متر در نظر گرفت. در صورت تمایل می‌توانید نهال ها را در گلدان های بزرگ 5 گالنی بکارید و آن را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید. 

    برداشت میوه

    درخت گواوا در طول سال ممکن است شکوفه بدهد، اما اولین شکوفه دهی در اوایل بهار انجام می‌شود. 90 روز بعد از تولید شکوفه ها، میوه های گواوا بالغ می‌شوند. زمانی که میوه ها رسیده می‌شوند رنگ آن ها تغییر می‌کند و نرم تر می‌شوند. برای این که میوه ها طعم بهتری داشته باشند اجازه دهید تا رسیده تر شوند. 

    میوه گواوا زمانی که سبز رنگ است برداشت می‌شود، میوه ها را می‌توان در یک مکان سرد 2 تا 5 هفته ذخیره کرد. میوه هایی که رسیده تر هستند زودتر فاسد می‌شوند و اگر در دمای اتاق نگه داری شوند در عرض چند روز فاسد می‌شوند. 

    آفات

    مگس میوه و شپشک ها می‌توانند به درخت گواوا آسیب برسانند.

    بیماری ها

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    بیماری ها شامل لکه های میوه، پوسیدگی موکوری، پوسیدگی قارچی، جلبک های انگلی، پوسیدگی ریشه و ساقه، لکه های برگی می‌باشند.

    آموزش ثبت نام و خريد از سايت بذرام

    جهت ارتباط از طریق تلگرام با کارشناس فروش کلیک کنید.

    اگر این مطلب مفید است، شاید یکی از دوستان شما نیز به آن احتیاج داشته باشد. آن را به اشتراک بگذارید.

    9,500تومان

    7,500تومان

    9,800تومان

    7,000تومان

    مشاوره : سوالی دارید؟ (کلیک کنید)

    فکس :(+98) 911 4747 707

  • فوايد آب انگور سفيد
  • بذرام در لغت به معنی جای خرم و با طراوت است. در
    بذرام یک اصل بسیار مهم وجود دارد، اینکه باغ، باغچه یا حتی گل آپارتمانی شما حس
    طراوت و شادی را داشته باشد. بدون شک یک گل پژمرده یا گیاه ناسالم آراسته و زیبا
    نخواهد بود. در بذرام بذر سبزیجات، بذر
    صیفی جات و بذر درختان میوه عرضه می‌شود تا با تولید محصولات کشاورزی سالم،
    سلامتی جسمی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین کاشت بذر گیاهان دارویی که سبب افزایش سطح سلامتی خواهد شد. اما در
    فضای سبز همیشه کاشت انواع گل و چمن ضروری است. لذا بذر چمن و بذر گل در
    فروشگاه بذرام عرضه می‌شود. لوازم باغبانی، کود
    و سموم ارگانیک، انواع خاک و گلدان و دیگر ملزومات
    باغبانی که شاید تهیه آن
    برایتان کمی دشوار باشد، با تنوع و کیفیت بالا در فروشگاه بذرام وجود دارند.

    USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.





    گواوا (Guava) با نام علمی نام علمی Psidium guajava معروف به سیب مناطق گرمسیری در گذشته‌های بسیار دور از مکزیک تا پرو کشت می‌شد اما امروز کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا گسترش یافته است.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    گیاه گواوا درختچه‌ای همیشه سبز از خانواده میرتاس‌هاست که برگ‌های در برابر هم دراز و بیضی شکل دارد. گواوا به عنوان میوه دسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از درخت گواوا به عنوان حصار و همچنین گیاه زینتی نیز استفاده می‌شود.

     

    گواوا گیاه بسیار کم‌توقعی است و کاشت و پرورش آن به صورت باغ یکدست یا مخلوط با سایر درختان میوه به منظور تولید میوه ارگانیک در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنیا رواج دارد.

    مناطق عمده کشت این محصول در دنیا کشورهای جنوب آسیا، هاوایی، کوبا، هند و در ایران برخی مناطق هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. در زبان بومی جنوب سیستان و بلوچستان گواوا به «زیتون محلی» معروف اس؛. زیرا میوه آن چیزی شبیه زیتون و یا انار کوچک است، در بالای میوه تاجی از کاسبرگ‌ها قرار دارد. میوه آن گوشت‌دار است. دانه‌های آن مانند دانه‌های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می‌خورند. این میوه در شمال کشور نیز می‌روید و در بین خانواده‌های ایرانی مصرف کمتری به نسبت دیگر میوه‌ها دارد؛ اما خوردن آن خالی از لطف نیست.

    میوه گواوا بسیار خوشمزه‌ است که از پوست آن سالاد و دسر تولید می‌کنند و ژله گواوا نیز معروف است. ارقام وحشی گواوا منابع خوبی برای تولید ژله هستند لذا در صورت صنعتی شدن از میوه گواوا می‌توان کره میوه‌ای، شربت و آب میوه هم تهیه کرد.

    به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند و مانع از بروز بیماری‌های

    مربوط به سن مانند آلزایمر، آب مروارید و آرتریت روماتوئید می‌شود


    * میوه گواوا قابض است.

    * در چین و فیلیپین از جوشانده برگ و پوست و ساقه به عنوان ضداسهال استفاده می‌شود.

    * از جوشانده برگ آن برای درمان درد معده استفاده می‌شود.

    * شستشو با جوشانده آن برای رفع ناراحتی پوستی، جرب و زخم به کار می‌رود.

    * جوشانده برگ و پوست آن قاعده‌آور است.

    * میوه آن برای دیابت مفید است.

    * میوه آن نرم‌کننده سینه است.

    * میوه آن تقویت‌کننده و حاوی ویتامین B است.

    * گواوا منبع غنی ویتامینC و پکتین و دارای مقادیر مناسبی از کلسیم و فسفر بوده و همچنین بذر آن غنی از آهن است.

    * سیستم گوارشی را تقویت و ضدعفونی می‌کند.

    * استفاده موضعی از آن، زخم را درمان می‌کند.

    * باعث لخته شدن خون در هنگام خون‌ریزی می‌شود.

    * با از بین بردن رشد میکروبی و دفع خلط، اسهال خونی را برطرف می‌کند.

    * به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند و مانع از بروز بیماری‌های مربوط به سن مانند آلزایمر، آب مروارید و آرتریت روماتوئید می‌شود.

    * منبع عالی فیبر است، بنابراین به رفع یبوست کمک می‌کند.

    * با داشتن میزان بالای فیبر، برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید است.

    * ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد و از بروز ناراحتی‌های پوستی پیشگیری می‌کند.

    درخت گوا وا (زیتون بندری)


    * آب میوه آن تسکین‌دهنده سرماخوردگی و سرفه است.

    * فیبر موجود در آن، فشارخون و کلسترول را کنترل می‌کند و در نتیجه برای قلب مفید است.

    * لیکوپن موجود در آن، خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

    * جویدن برگ آن، دندان‌درد را تسکین می‌دهد.

    * دم کرده آن، برطرف‌کننده سرفه و گلو درد است.

    * غرغره با دم کرده گوآوا، از ورم لثه و زخم دهان می‌کاهد.

    * سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

    * باعث بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود. در نتیجه روند پیری را کند می‌کند.

    * منبع عالی آهن است و کم خونی را درمان می‌کند.

  • عکس اصفهان با کیفیت بالا
  • * اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان



    روزنامه خراسان

    ایرنا

    دکتر سلام

     

    آووکادو بخورید جوان بمانید

    درخت گوا وا (زیتون بندری)

    آناناس: معجزه‌ی بروملین را باور کن

    چند دلیل خوب برای خوردن میوه‌های استوایی

    درخت گوا وا (زیتون بندری)
    درخت گوا وا (زیتون بندری)
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *