دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

دوره مقدماتی php
دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا
دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

جو دوسر به سلامت قلب، کاهش وزن، کاهش خطر افزایش وزن، کاهش احتمال دیابت و تنظیم فشار خون کمک می کند.

به گزارش مشرق، دارچین باعث کاهش فشار خون می شود. طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶ که در کشور امریکا انجام شده است، مصرف دارچین می تواند فشار خون بالای ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد.

بیماری پرفشاری خون برای اینکه خون در رگ‌ها جاری شود و مواد غذایی و اکسیژن را به اعضای مختلف بدن برساند، نیاز به نیرویی است که فشار خون نامیده می‌شود. اگر نیروی وارده از جریان خون به دیواره رگ‌ها فشار بیش از حد نرمال وارد کند، فرد دچار پرفشاری خون شده است. فشار خون بالا در ۹۰ درصد افراد، علت شناخته شده‌ای ندارد و چون اغلب بی‌علامت است، قاتل بی‌صدا نامیده می‌شود.

روشهایی برای درمان فشار خون

دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

دوره مقدماتی php

کاهش فشار خون با جو دوسر جوی دوسر حاوی مواد مغذی، معدنی و ویتامین های مختلف است و می تواند به عنوان یک صبحانه مفید در نظر گرفته شود. جو دوسر به سلامت قلب، کاهش وزن، کاهش خطر افزایش وزن، کاهش احتمال دیابت و تنظیم فشار خون کمک می کند.

درمان فشار خون با مصرف دارچین دارچین نیز بسیار پر طرفدار و پر استفاده است. برخلاف تصورات عموم مردم، دارچین باعث کاهش فشار خون می شود. طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶ که در کشور امریکا انجام شده است، مصرف دارچین می تواند فشار خون بالای ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد. توجه داشته باشید که مصرف دارچین به صورت دارویی فقط باید تحت نظر پزشک انجام شود چرا که می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.داروهایی مانند: وارفارین، آسپرین، فلوکستین، پلاویکس، استامینوفن، سیتریزین و …

درمان فشار خون با مصرف ریحان ریحان یکی از گیاهان خوش طعم و پرطرفدار است که فواید و خواص بسیار زیادی برای سلامت عمومی بدن دارد. یکی از درمان های خانگی موثر و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا مصرف ریحان است. ریحان حاوی ویتامین C ، ویتامین A و روی است که می تواند برای درمان مشکلات معده، سردرد، سرماخوردگی و کاهش فشار خون بسیار مفید باشد. برگ ریحان تازه بیشترین تاثیر را در این مورد دارد و می توانید از آن در سالاد و یا انواع سوپ های مختلف استفاده کنید.

تاثیر دانه کتان بر روی فشار خون یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید و معروف برای کاهش فشار خون، دانه کتان است. دانه کتان حاوی مقادیر بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهد. همچنین دانه کتان می تواند تحمل بدن را نسبت به گلوکز افزایش داده و تاثیر انسولین را در بدن افزایش دهد.

برای استفاده از این خواص دانه کتان می توانید از روش های مختلفی استفاده کند. برای مثال روغن دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.علاوه بر این می تواند تحت نظر پزشک، از مکمل های دارویی حاوی روغن کتان نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به سرطان تخمدان و یا رحم و داشتن مشکلات هورمونی نباید از روغن دانه ای کتان استفاده کنید چرا که می تواند تعادل هورمون استروژن را در بدن تحت تاثیر قرار دهد.

دانه کتان و مکمل ها و روغن های حاوی آن، با داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین و داروهای هورمونی مانند داروهای پیشگیری از بارداری تداخل دارد.

توصیه های خوراکی و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

– برای درمان فشار خون بالا عناب را بجوشانید و آب آن را بفشارید و میل کنید.

– خیار تازه را روزی سه عدد صبح ناشتا و عصر و شب قبل از خواب بی نمک میل کنید.

– تخم خیار را دم کرده روزی یک مثقال تا ده روز عصرها میل کنید.

– برای کاهش فشار خون بالا تخم شنبلیله را روزی سه مثقال صبح و عصر و شب میل نمائید.

– در غذا و کوکو و آش و سوپ خود شنبلیله را بگنجانید که در پائین آوردن فشار خون مفید است.

– برای درمان فشار خون بالا گریپ فروت صبح ناشتا میل شود.

– برای کم کردن فشار خون نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

– انگور برطرف کننده فشارخون است، ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود.

– ریشه و برگ توت فرنگی ۳ گرم را در ۱۰۰ سی سی آب جوشانده به سه نوبت میل شود.

– کسانی که فشار خون دارند خرما کمتر مصرف کنند.

– میوه نارس خرمالو باعث کاهش فشار خون می شود.

– خوردن زالزالک باعث کاهش فشار خون می شود.

– فندق پایین آورنده فشار خون است.

– به طور مرتب گلابی میل شود.

– پرتقال و سیب درختی ضد فشار خون است.

ریشه و برگ خشک توت فرنگی را به مقدار سی گرم در یک لیتر آب بجوشانید و در طول روز هر قدر مایل بودید بنوشید. همچنین دمکرده سرخ ولیک به مقدار چهل گرم در یک لیتر آب برای پائین آوردن فشار خون مفید است.

دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

– دم کرده قراقاط فشار خون را پائین می آورد.

– برای درمان فشار خون بالا زغال اخته ۱۰ صبح و ۵ عصر هر دفعه ۵۰ گرم میل شود.

– برگ درخت زیتون ۳ گرم را با ۳۰۰ سی سی آب جوش ۲۰ دقیقه دم کرده روزی سه فنجان میل شود.

– هسته هلو باعث کاهش فشار خون می شود با احتیاط مصرف شود روزی یک عدد به مدت ۷ روز در ماه میل شود.

– هسته شلیل باعث کاهش فشار خون می شود روزی یک عدد به مدت ۷ روز میل شود، زیاد مصرف نشود سمی است.

– طالبی صبح و عصر میل شود.

– بعد از هرغذا ۲عدد عناب و یک قاشق چایخوی زرشک میل شود.

– عناب ۲۰ عدد را در شیر خیس نموده صبح ناشتا به مدت یک هفته میل شود.

احتیاط: – در فشار خون از خوردن بادنجان، گوجه فرنگی، نمک، اسفناج، شیرینیجات، و مواد نفاخ و هندوانه و مایعات زیاد خودداری کنید. عصبانی شدن هم فشار خون را بالا می برد.

– قهوه برای بیماری فشار خون مضر است.

  • ریزش موی سکه ای در زنان
  • – اشخاصی که فشار خونشان بالاست باید در خوردن جوانه ی گندم احتیاط کنند و موقع شدت مرض آن را مصرف نکنند.

    منبع: بیتوته

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    

     

    راه های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آنها تغییر شیوه زندگی و استفاده از دارو است

     

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

     فشار خون بالا یک بیماری است که طی آن فشار خون، بالاتر از سطح طبیعی یعنی ۱۲۰ / ۸۰ میلی متر جیوه می‌رود، این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، زیرا در بسیاری موارد علائم آن بروز نمی‌کند، اما با این حال در فشارخون بسیار بالا و در حد خطر برخی از علائم مانند سردرد، خواب آلودگی، تپش قلب، تاری دید، خستگی، سرگیجه، گیجی، احساس زنگ در گوش، اشکال در تنفس، ضربان قلب نامنظم بروز می‌کند و حتی ممکن است فرد به حتی کما برود.مقدار طبیعی فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه بوده و مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا و فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالا است.عللی که فشارخون سراغتان می‌آیدفشار خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و ۹۵ درصد افراد مبتلا به این نوع فشار خون هستند. فشار خون ثانویه در اثر علل مشخصی مثل بیماری کلیوی، تومور، نقص مادرزادی قلب و مصرف برخی داروهای خاص مانند قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضد احتقان، بعضی داروهای مسکن رخ می‌دهد.همچنین عملکرد بیش از حد غدد آدرنال، سندرم آپنه خواب، مصرف مواد مخدر روان گردان، بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، کوآرکتاسیون آئورت، دیابت، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، مصرف نمک و موادغذایی شور، سابقه خانوادگی، افزایش سن، مسمومیت بارداری، کمبود ویتامین D در بدن و مصرف برخی دارو‌ها از دیگر عوامل افزایش فشارخون محسوب می‌شوند.افرادی که تحرک کافی ندارند ضربان قلب بالاتر بوده و هرچه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت‌تر کار کرده و فشار قوی‌تر بر شریان‌ها وارد می‌شود علاوه براین کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می‌دهد. 

      فشارخونتان را اینگونه پایین بیاوریدکاهش فشارخون با تغییر سبک زندگی و رعایت عادت‌های زندگی سالم مانند اجتناب از مصرف سیگار، مصرف کم نمک بین ۱.۵ تا ۲.۵ گرم در روز، مصرف غذاهای کم چرب و رژیم غذایی با فیبر بالا حاوی میوه‌ها و سبزیجات سبز، ورزش به خصوص ورزش‌های هوازی، وزن مناسب، چک کردن فشار خون، کاهش استرس، کاهش سطح کلسترول بدخون امکان پذیر است.رژیم غذایی، ورزش و وزن بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. اگر شما دارای فشار خون بالا، هستید با مصرف مواد غذایی سالم، کاهش وزن و انجام تمرینات ورزشی فشارتان را پایین بیاورید.فشار خون پایین با غذای سالمفشار خون شما تحت تاثیر غذایی که می‌خورید، قرار دارد. با کاهش نمک مصرفی وغذاهای چرب و خوردن میوه و سبزیجات فشار خون کاهش پیدا می‌کند.با ورزش فشار خونتان را تنظیم کنیدفعالیت بیشتر و ورزش منظم منجر به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود.وزنتان را کم کنید تا فشار خونتان پایین بیایدوزن بالا یکی از عوامل تهدید کننده سلامت قلب و عروق بوده و موجب افزایش فشار خون می‌شود به همین دلیل کاهش وزن کمک زیادی به پایین آمدن فشار و سلامت قلب و عروق می‌کند.

    گیاهان موثر بر کاهش فشار خون راه های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آن ها تغییر شیوه زندگی و استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان های سنتی و گیاهی نیز علاقه مند باشید، روش های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته در صورتی که می خواهید از روش های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان به مقدار زیاد مصرف شوند، ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند. گیاه پنجه گربه (اونکاریا)گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشار خون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تاثیر بر ورودهای کلسیم در سلول ها، به پایین آمدن فشار خون کمک می کند. 

    گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود

     اسطوخودوساسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود. هرچند به طور کلی از این گیاه در آشپزی استفاده نمی شود، اما می توان از گل های آن به همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد. 

    اسانس اسطوخودوس ، سبب کاهش فشار خون می شود

    تخم کرفستخم کرفس برای چاشنی سوپ استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کنند. علاوه بر این می توان از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشار خون استفاده کرد. به طور کلی این گیاه ادرارآور است و به همین دلیل در کاهش فشار خون موثر است.  

    در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود

    زالزالکزالزالک یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود؛ جوشانده زالزالک است. این جوشانده تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار عرضه می شود. 

    یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود

     

    هلادویه ای هندی است که معمولا در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه تحقیقی روزانه به تعدادی از افراد مبتلا به فشار خون بالا، پودر هل داده شد که در نتیجه اثرات مفید آن در کاهش فشار خون تایید شد. از دانه های هل یا پودر آن می توان در تهیه سوپ و غذاهای دیگر استفاده کرد. 

    هل ادویه ای هندی است که برای درمان فشار خون مفید اشت

     ریحانسبزی بسیار خوش مزه و خوش طعمی است که می توان آن را به همراه انواع غذا استفاده کرد. عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هر چند بسیار جزیی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه افزوده و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهدداشت. 

    عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد

      دارچینادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کرد تا اثرات آن در کاهش فشار خون مشاهده شود. همچنین می توان پودر آن را در انواع غذا یا نان به کار برد یا چوب آن را همراه با چای و دم نوش ها مصرف کرد.

     

    ادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

     

    گردآوری: بخش سلامت بیتوته

     

     منابع:

     fa.parsiteb.com

    yjc.ir

    داروخانه گیاهی بیتوته

    حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

    تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

    نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

  • آیا کندر برای زن باردار ضرر دارد
  • بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

    ترک سیگار آسان با هیپنوتیزم!

    آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    معرفی بهترین روش برای ترک سیگار

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    به گفته یک مشاور و کارشناس تغذیه، فشارخون یا بیماری سبک زندگی نوعی از بیماری است که اغلب اوقات شخص تا اواخر عمر خود وابسته به مصرف دارو است و بدون تجویز پزشک یا بدون مشورت پزشک مجاز به مصرف دارو یا ترک دارو نیست.

    به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ سارا فوضی  اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که بیماران پرفشاری خون با آن روبه‌رو هستند، نوسانات فشار خون است به نحوی که شخص دچار کاهش ناگهانی یا افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود در واقع همین نوسانات فشارخون خیلی خطرناکتر از پرفشاری خون مطلق است که باید حتما با مشاوره با پزشک و دارو تحت کنترل قرار بگیرد.

    وی عنوان کرد: پرفشاری خون دلایل مختلفی دارد که می‌توان از جمله مسائل ژنتیکی، اضطراب، استرس، چاقی، اضافه وزن، رژیم غذایی غلط، بی‌تحرکی و نمک را نام برد، زیرا مصرف بی‌رویه نمک یکی از متهمان اصلی پرفشاری خون در اکثر افراد جامعه است.

    فوضی بیان کرد: در اشخاصی که فشارخون آن‌ها وابسته به داروی خاصی نیست و یا اینکه دوز دارویی آن‌ها در حد پائینی است میتوان با مصرف دمنوش‌های گیاهی فشار خون خود را کنترل و کاهش دهند.

    وی افزود: یکی از دمنوش‌های موثر در کنترل و کاهش فشار خون، می‌توان به دمنوش آویشن با عناب، دمنوش چای سبز، دمنوش بابونه، دمنوش چای کوهی، دمنوش چای تُرش، دمنوش گل گاوزیبان و لیموامانی اشاره کرد.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    فوضی ادامه داد: پرفشاری خون یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل سبک غلط زندگی، بی‌تحرکی و استفاده زیاد از نمک و غذا‌های پرچرب در تعداد زیادی از افراد در سنین مختلف به آن مبتلا می‌شوند و متاسفانه میزان ابتلا به بیماری پرفشاری خون در بین جوانان به دلیل استفاده از غذا‌های پرچرب و فست‌فود‌ها و غذا‌های آماده و نمک سود روزبه‌روز در حال افزایش است.

    به گفته این کارشناس تغذیه، با کنترل فشارخون می‌توان از بسیاری از پیامد‌های مخرب ناشی از فشارخون و تاثیر منفی آن برروی سایر ارگان‌های بدن پیشگیری کرد، زیرا اگر به هر دلیلی بیماری‌های فشار خون کنترل نشوند سبب آسیب رساندن به سلامتی قلبی و عروقی و سلول‌های بینایی چشم و سلامت سلول‌های کلیوی و بافت کلیه می‌شود.

    وی این نکته را حائز اهمیت دانست و گفت: اشخاصی که دچار پرفشاری خون هستند و در حال حاضر از دارو‌های شیمیایی و با تجویز پزشک از داروی خاصی استفاده می‌کنند، به هیچ‌وجه مجاز به استفاده از دمنوش‌های گیاهی نیستند، زیرا ما در بحث حوزه گیاهان دارویی نوعی تداخل دارو‌های گیاهی و شیمیایی را داریم و این نکته بسیار حائز اهمیت است که افرادی که در حال حاضر از دارو‌های کاهنده فشارخون مصرف می‌کنند مجاز به استفاده همزمان از دمنوش‌های گیاهی نیستند، زیرا باعث تداخلات گیاهی شیمیایی شده و اثرات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

    سارا فوضی خاطرنشان کرد: پرفشاری خون در اغلب افراد بدون علائم بوده، اما علائمی همچون تاری دید، احساس زنگ در گوش، اختلال در تنفس، سردرد، تپش قلب، خواب‌آلودگی، خستگی، سرگیجه، نامنظم بودن ضربان قلب و همچنین سردرد‌هایی که در پس‌سر و در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد می‌تواند یکی از علائم پرفشاری خون بوده و برای تشخیص نهایی آن حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

    فوضی یادآورشد: یکی از موارد حائز اهمیت در بحث پرفشاری خون این است که در اشخاصی که فشارخون کنترل نشده دارند، علائم افزایش با کاهش فشار خون کاملا مشابه است و لازم است که برای تشخیص نهایی به مراکز اورژانسی ارجاع داده شوند، زیرا هرگونه استفاده از درمان‌های خانگی بدون ارجاع به مراکز اورژانسی می‌تواند عملکرد نامناسبی داشته و باعث ایجاد یک سری مشکلات در افراد شد.

    وی افزود: گل جامائیکا (Roselle) گیاهی است یک ساله با بوته‌هایی به ارتفاع ۲–۳ متر، برگ‌هایی ۳–۵ وجهی سبز مایل به زرد که گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آید.

    فوضی اظهار کرد: در بعضی کشور‌ها از الیاف ساقه‌های آن در تهیه وسائل استفاده می‌شود، همچنین قسمت گل این چایی در واقع ترکیب پرخاصیت و خوشرنگی است حاوی اسید سیتریک، اسید مالیک، اسید استئاریک، آسکوربیک، آراشیدیک، پروتوکاتچوئیک و اسید هیبیسکوس، آنیس آلدهید، دِلفینیدین، سیانیدین، بتاکاروتن، بتاسیتوسترول، گالاکتوز، گاسیپتین، پکتین و کوئرستین بسیار پرخاصیتی است که معمولا به عنوان دمنوش استفاده می‌شود که قسمت گل این گیاه جمع‌آوری و خشک شده و به صورت دمنوش از آن استفاده می‌شود.

    به گفته این کارشناس تغذیه، در کنار رعایت رژیم‌های غذایی سالم، تحرک، حذف نمک، غذا‌های نمک سود و بسیار پرچرب و پرکالری، کاهش وزن مناسب و متناسب، پیشگیری از چاقی و چاقی شکمی به خصوص در سنین بالا و همچنین استفاده کردن از یک سری دمنوش‌های گیاهی می‌توانیم به کاهش عوارض پرفشاری خونی کمک کنیم.

    وی تصریح کرد: چای ترش نوشیدنی گیاهی است که هم به صورت دمنوش‌ها و هم به صورت سردنوش قابلیت مصرف دارد و می‌توانیم از این ترکیب بسیار خوشرنگ و پرخاصیت استفاده و آن را جایگزین چای سیاه کنیم.

    سارا فوضی عنوان کرد: چای تُرش یکی از دمنوش‌های گیاهی پرخاصیت است که در کاهش فشارخون، کاهش قندخون و حتی کلسترول خون تاثیر بسزایی دارد.

    وی اضافه کرد: چای انواع مختلفی دارد از جمله چای سیاه، چای سفید و چای قرمز یا همان چای تُرش، که چای تُرش خواصی بسیار متمایز از دیگر چای‌ها دارد، زیرا چای تُرش حاوی ترکیبات اسید سیتریک، ویتامین ث، آنتوسیانین و همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان قرمز بسیار خوشرنگی است که در کاهش فشار خون، چربی خون و قندخون نیز موثر است.

    این کارشناس تغذیه در ادامه اظهار کرد: فشار خون بالا که به عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می‌شود که سطح سرمی فشار خون در افراد در سطح طبیعی عدد ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه متغیر است که البته مسائلی همچون سن و شاخص توده بدنی در تشخیص سطح نرمال فشار خون در افراد مورد بررسی پزشکی قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: چای تُرش یا چای مالمیر یا چای مکی که همان چای قرمز است که از کاسبرگ گیاه چای تُرش تهیه می‌شود، در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی سرد و گرم مصرف می‌شود که در آمریکای لاتین و جامائیکا بسیار متداول بوده و به عنوان گل جامائیکا و حتی در شمال آفریقا به نام چای سودانی و حتی در مصر هم به چای مکی معروف است.

    فوضی عنوان کرد: همانطور که از نامش پیداست مزه این دمنوش تُرش بوده و معمولا با اضافه کردن یک مقدار عسل می‌توان این ترکیب را مصرف کرد همچنین این دمنوش به خاطر ویتامین ث که در خود دارد در کاهش سرماخوردگی نیز موثر است. اما توصیه اکید بر این است که حتما قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با مشاورین دارو‌های گیاهی و کارشناسان طب گیاهی مشورت لازم انجام گیرد.

    به گفته وی، می‌توان در تمام فصول سال از دمنوش چای تُرش بصورت سرد و گرم استفاده کرد، زیرا یکی از ترکیبات گیاهی پرخاصیتی است که در کاهش پرفشاری خون و کلسترل خون بسیار موثر است.

    سارا فوضی در ادامه گفت: چای تُرش علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد در درمان گرفتگی‌های قاعدگی بانوان، استرس، اضطراب، افسردگی و همچنین در هضم غذا بسیار مفید است، همچنین اگر از این نوشیدنی به صورت سردنوش استفاده شود بسیار خنک کننده بوده و به شدت به ورزشکاران مصرف آن توصیه می‌شود، همچنین به دلیل ترکیبات پرخاصیت و آنتی‌اکسیدان قرمز رنگ که همان ترکیبی از بتاکاروتن و بتاسیانین است که به کاهش وزن در افراد کمک می‌کند.

    وی اضافه کرد: اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال راهی برای کاهش وزن بوده و یا دارای کبد چرب و کلسترول خون بالا هستید، مصرف دمنوش چای تُرش ترکیب پرخاصیتی برای شما است.

    فوضی اشاره کرد: توجه داشته باشید که این گیاه طعمی گس دارد و افرادی که به ادویه‌هایی همچون دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل حساسیت و آلرژی دارند نباید از این دمنوش استفاده کنند.

    سارا فوضی بیان کرد: چای تُرش به دلیل طبع سردی که دارد معمولا در فصل‌های گرم سال هم به عنوان سرد نوش می‌توان از آن استفاده کرد.

    موارد منع مصرف چای تُرش

    به گفته وی، از آنجا که چای تُرش در درمان بیماری فشارخون و کاهش پرفشاری خون موثر است، توجه داشته باشید که افرادی که از فشارخون نرمال برخوردارند نباید از این ترکیب استفاده کنند، زیرا سبب ایجاد ضعف، سرگیجه، رخوت و سبکی‌سر در افراد خواهد شد.

    این کارشناس تغذیه توصیه کرد: به هیچ‌وجه مصرف چای تُرش برای کودکان توصیه نمی‌شود، چون سیستم فیزیولوزیک بدن کودکان متفاوت بوده و باعث کاهش فشار خون شدید در آن‌ها می‌شود.

    وی افزود: به هیچ عنوان مصرف همزمان دارو‌های گیاهی و شیمیایی توصیه نمیشود، زیرا باعث ایجاد تداخل دارویی میشود و به همین دلیل به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

    فوضی تاکید کرد: افرادی که از مشکلات سیستم گوارشی همچون زخم معده و ورم معده رنج می‌برند نباید تحت هیچ شرایطی از این دمنوش استفاده کنند.

    فوضی اشاره کرد: توجه داشته باشید که این گیاه طعمی گس دارد و افرادی که به ادویه‌هایی همچون دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل حساسیت و آلرژی دارند نباید از این دمنوش استفاده نمایند.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    وی یادآور شد: این دمنوش برای بانوان باردار و شیرده به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و همچنین افرادی که به هر دلیلی به دارو‌های گیاهی حساسیت دارند نیز از مصرف این دمنوش باید پرهیز کنند.

    موارد مصرفی چای تُرش

    فوضی موارد مصرفی چای تُرش را اینگونه عنوان کرد و گفت: این دمنوش برای جلوگیری و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها همچون پرفشاری خون، کبد چرب و کاهش کلسترول خون طبق پروتکل مصرفی سه ماهه آن بسیار موثر است.

    وی در ادامه افزود: برای افرادی که بیماری فشارخون دارند البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی، برای کسانی که از داروی پرفشاری خون استفاده می‌کنند و دوز دارویی آن‌ها بالا نیست در کنار رعایت رزیم غذایی و حذف نمک می‌توانند از دمنوش‌های گیاهی استفاده نمایند.

    به گفته این کارشناس تغذیه، چای تُرش از خاصیت ضد باکتریایی بالایی برخوردار بوده و ضد سنگ کلیه و مثانه است و در کنار همه این‌ها خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و به دلیل ترکیبات رنگدانه‌ای بسیار خوشرنگی که دارد برای جلوگیری از یبوست موثر است.

    سارا فوضی از دیگر موانع مصرفی چای تُرش را اینگونه برشمرد و گفت: افرادی که از دارو‌های خاصی استفاده نمی‌کنند و خوردن این دمنوش برای آن‌ها مشکل جدی را به دنبال نخواهد داشت می‌توانند برای کنترل سلامت و عدم ابتلا به پرفشاری خون از چای تُرش استفاده کنند.

    طرز تهیه دمنوش چای تُرش

    وی در خصوص طرز تهیه این دمنوش پرخاصیت اظهار کرد: برای مصرف آن ابتدا برگ‌های چای تُرش را با آب سرد شست‌وشو داده و برای یک استکان متوسط حدود یک قاشق مرباخوری از گلبرگ‌های چای تُرش را در لیوان‌های مخصوص دمنوش ریخته و در مرحله بعدی از قسمت صافی لیوان‌های دمنوش آب جوش بریزید و با گذاشتن درب ظرف اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند، اگر در ظرف‌های مخصوص دمنوش این ترکیب را تهیه می‌کنید و بعد از گذر ۱۰ دقیقه صافی ظرف را برداشته و عصاره تغلیظ شده و در قسمت لیوان آن قرار گرفته است.

    فوضی اضافه کرد:، اما اگر برای تهیه دمنوش از ظرف‌های دمنوش استفاده نمی‌کنید پس از گذر ۱۰ دقیقه، ترکیب را از صافی عبور داده و عصاره آن را که چای قرمز و خوشرنگی است به دست می‌آید، دقت داشته باشید که از این ترکیب در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد از نهار استفاده نمایید. بعد از حدود ۲ الی ۳ ماه با رعایت پروتکل‌های مصرفی آن تاثیرات مثبت آن را خواهید دید.

    به گفته این کارشناس تغذیه، اگر طعم تُرش چای شما را آزار می‌دهد می‌توان مقداری نبات یا عسل را به این ترکیب اضافه کرد.

  • تصاویر تور هوایی مشهد
  • فوضی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که به هیچ‌وجه با معده خالی و بدون خوردن ترکیبات غذایی چای تُرش ننوشید، زیرا باعث کاهش فشار خون شدید شده و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

    وی در پایان یادآورشد: چای تُرش همچنین خاصیت ضدپیری داشته و به سلامت پوست کمک خواهد کرد، همچنین گلبرگ‌های چای تُرش حاوی ویتامین ث بوده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین خاصیت ضدباکتری و ضد ویروسی و ضد التهابی دارد.

    منبع: ایسنا

    88492747

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    سبد خرید شما خالی است!

    امتیاز :

    4.95 از 20 نظر

    فشار خون بالا و پایین از جمله بیماری هایی است که این روزها بیشتر از گذشته گریبان مردم دنیا را گرفته است. هرچند بسیاری از افراد گمان می کنند که هیچ راهکار خاصی برای درمان فشار خون وجود ندارد؛ اما راهکارهایی 100 درصد عملی برای درمان این بیماری وجود دارد. 

    البته نباید انتظار داشته باشید که این راهکارها را در بین قرص ها و روش های شیمیایی پیدا کنید. روش های شیمیایی بیشتر برای کنترل فشار خون مفید هستند نه درمان فشار خون! درمان های طبیعی با استفاده از مواد طبیعی می توانند برای درمان فشار خون معجزه کنند و این بیماری را به طور کامل در بدن شما رفع نمایند.

    افرادی که به فشار خون بالا یا فشار خون پایین مبتلا می شوند، باید در دوره درمانی خود حتما مراعات و پرهیزات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت نمی توان با روش های طبیعی هم به درمان فشار خون امیدوار بود. این مراعات کردن هم مربوط به مراعات و پرهیزات غذایی می شود و هم مربوط به تحرک داشتن و فعالیت های منظم و البته هوشمندانه ورزشی.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    اگر فرصت کافی برای مطالعه مطلب جامع زیر را ندارید، می توانید در پادکست صوتی زیر، اطلاعات کاملی در مورد بیماری فشار خون و روش های نوین درمانی به دست آورید.

    همچنین برای استفاده از مشاوره رایگان می توانید با متخصصین طب سنتی مجموعه شهدینه گلها تماس گرفته و از اطلاعات و راهنمایی های آنها برای درمان فشار خون استفاده کنید.

    با این حال اگر به دنبال استفاده از مواد طبیعی مختلف برای مبارزه با فشار خون بالا یا متعادل کردن فشار خون پایین هستید، به نظر می رسد مطالعه مطالب زیر بتواند کمک بزرگی به شما برای درمان فشار خون باشد. سعی کرده ایم در ادامه در پاسخ به این سوال که برای فشار بالا چه چیزی بخوریم و همچنین روش های درمانی فشار خون پایین در طب سنتی چیست، جواب های علمی و کاربردی بیاوریم. همچنین اگر به دنبال راهکاری برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه هستید، ادامه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. البته قبل از اینکه به این موارد بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با بیماری فشار خون، علائم، عوارض و چالش های این بیماری آشنا شویم. 

    فشار خون در واقع یکی از مهمترین علائم حیاتی انسان است. اگر انسان فشار خون نداشته باشد، در واقع حیات او سلب شده و می میرد. در واقع وقتی می پرسیم فشار خون چیست، نباید انتظار داشته باشیم که در پاسخ، یک بیماری به ما معرفی شود. بلکه بالا یا پایین بودن فشار خون طبیعی است که نوعی بیماری به حساب می آید.

    خون برای جریان پیدا کردن در رگ های بدن، نیاز به فشار خواهد داشت. این فشار یک حد نرمال و طبیعی دارد که برای اجرای وظایف قلب به منظور پمپاژ مناسب است. فشار خون در واقع همان نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ ها می آورد و کاملا وابسته به فعالیت قلب و شرایط رگ ها دارد. اگر فشار خون از این میزان بالاتر یا پایین تر رود، خطراتی به دنبال دارد که به آن بیماری فشار خون بالا و بیماری فشار خون پایین گفته می شود.

    دو بیماری فشار خون بالا و فشار خون پایین از جمله بیماری هایی هستند که بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده اند. به ویژه در قرن اخیر شاهد افزایش ابتلا افراد به این بیماری ها به ویژه فشار خون بالا هستیم. علت مرگ و میر عده زیادی از مردم دنیا نیز به دلیل عوارض ناشی از فشار خون بالا است که این موضوع نگرانی های جهانی را نیز برانگیخته است.

    به طور کلی در جامعه ما وقتی صحبت از فشار خون می شود، بیشتر منظور فشار خون بالا است. وقتی می گوییم فشار خون گرفته ام، احتمالا می خواهیم بیان کنیم که فشار خون بالایی دارم. علت نیز این است که بیماری فشار خون بالا هم رایج تر و هم خطرناک تر از فشار خون پایین است. فشار خون بالا ممکن است به سکته، بیماری های قلبی و عروقی و… منجر شود. همچنین این بیماری علائم خاصی ندارد و همین موضوع اهمیت چکاپ مداوم فرد در خطر ابتلا به فشار خون بالا را ضروری می کند.

    به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، سبک زندگی غلط در سال های اخیر است که باعث رشد افراد مبتلا به فشار خون بالا در جهان شده است. مصرف غذاهای فراوری شده و افزایش میزان نمک تصفیه شده، مهمترین عواملی هستند که سازمان جهانی بهداشت در مورد آن نظر داده است. البته به نظر می رسد عوامل دیگری نیز دخیل باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

    فشار خون نرمال 120 میلی متر جیوه بر روی 80 میلی متر جیوه است. اگر میزان حد بالایی فشار خون از 130 میلی متر جیوه بالاتر رود، فشار خون بالا یا پرفشاری خون محسوب می شود. به حد بالای فشار خون سیستولیک و به حد پایین آن دیاستولیک گفته می شود.

    دلایل مختلفی برای بالا رفتن فشار خون وجود دارد. در نتیجه بالا بودن آن در هر زمان را نمی توان تفسیر بر ابتلا به بیماری فشار خون دانست. ممکن است در شرایط خاصی مثل دویدن، شرایط پراسترس و… فشار خون به صورت مقطعی افزایش پیدا کند. 

    آنچه که به عنوان بیماری در نظر گرفته می شود که نیاز به مراقبت های درمانی دارد، زمانی است که فرد در گرفتن فشار خون در شرایط عادی به صورت متناوب در چند روز، فشار خون بالای 130 میلی متر جیوه بر 80 میلی متر جیوه داشته باشد. پس اگر به صورت مقطعی فشار بالایی دارید، جای نگرانی نیست؛ هرچند بهتر است چکاپ شوید.

    بیماری فشار خون بالا اگرچه ممکن است بیشتر به دلیل استرس و مصرف مواد غذایی ناسالم ایجاد شود؛ اما ممکن است علت اصلی بالارفتن فشار خون، بیماری های دیگر مثلا بیماری های کلیوی باشند. بسیار مهم است که عامل ایجاد فشار خون خیلی سریع شناسایی شده و برای رفع آن تلاش شود. بیماری فشار خون به دلیل اینکه از جمله بیماری های خاموش به شمار می رود، بهتر است در اسرع وقت روند درمان آن شروع شود. درمان فشار خون البته شرایط خاص خود را دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

    یکی از مهمترین دسته بندی هایی که برای فشار خون بالا وجود دارد، دسته بندی این بیماری بر اساس منشاء آن است. در این نوع دسته بندی، فشار خون به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

        + فشار خون بالا اولیه، مقدماتی یا اساسی

        + فشار خون بالا ثانویه

    برای درمان فشار خون بالا، چه به صورت خانگی و چه با استفاده از قرص فشار خون یا داروهای طب سنتی این بیماری، باید دقیقا مشخص شود که به کدام یک از انواع فشار خون مبتلا شده اید. در این صورت می توانید دقیق تر برای مبارزه با این بیماری اقدام کنید.

    غشار خون بالا اولیه به فشار خونی گفته می شود که به دلیل عارضه ای دیگر یا بیماری دیگر در بدن فرد ایجاد نشده باشد. در واقع علت اصلی فشار خون بالا در افرادی که به نوع اولیه آن دچار می شوند، بیشتر به فاکتورهای موجود در خون و همچنین عوامل محیطی باز می گردد. 

    در فشار خون اولیه عموما حجم پلاسمای خون دچار اختلال می شود. همچنین ممکن است فعالیت های هورمونی ایجاد مشکل کنند. کمبود تحرک، استرس، غذای ناسالم و… نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا اولیه یا مقدماتی هستند.

    فشار خون بالا ثانویه بر خلاف نوع اولیه، تنها به دلیل شرایط بدنی و عوامل استرس زا ایجاد نمی شود؛ بلکه علت اصلی ابتلا فرد به این بیماری، وجود بیماری های دیگر است. بیماری های دیگر باعث شده اند تا فرد را به سمت فشار خون بالا سوق دهند. درمان فشار خون ثانویه کمی پیچیده تر به نظر می رسد. چراکه باید برای درمان فشار خون بالا ثانویه، ابتدا بیماری های زمینه ای را درمان کنید تا برای مبارزه با فشار خون بالا مهیا شوید.

    بیماری های مختلفی زمینه ساز ایجاد فشار خون هستند. برخی از مهمترین بیماری هایی که عامل به وجود آمدن فشار خون بالا در فرد هستند را می توانید در زیر ببینید:

    + بیماری های کلیوی: بیماران کلیوی باید دقت داشته باشند که احتمال ایجاد فشار خون در آن ها زیاد است. در صورت وجود بیماری های کلیوی، کلیه دیگر نمی تواند به صورت قبل مایعات را فیلتراسیون کند و مایعات اضافی باعث ایجاد فشار خون بالا در فرد می شوند. بهتر است در کنار توجه به درمان بیماری خود، حتما برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون با رعایت غذایی و تحرک مناسب، اقدام کنند. بیماری کلیوی یکی از مهم ترین بیماری های زمینه ای و از علل اصلی بروی فشار خون در افراد است.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    + سندرم کوشینگ: این بیماری که احتمالا به دلیل مصرف داروهای کورتیکواستروئید باشد، یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا در افراد است.

    + هایپرپلازی مادرزادی آدرنال: این بیماری که نوعی بیماری مادرزادی است، عاملی برای بروز فشار خون بالا در افرادی است که حتی ممکن است هیچ گونه استرسی به خود راه ندهند یا غذاهای پرنمک مصرف نکنند. این بیماری در واقع نوعی اختلال در غده آدرنال است که وظیفه ترشح کورتیزول را دارد. اگر به این بیماری مادرزاد مبتلا هستید، باید رعایت های غذایی زیادی را از دوره نوجوانی لحاظ کنید.

    + پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید یکی از بیماری های رایج است. این بیماری خود عاملی برای بروز فشار خون بالا است. افراد مبتلا به این بیماری عموما لاغر هستن، با این حال در خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند. پرکاری تیروئید در آزمایش های عمومی و تخصصی مشخص می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتما باید رعایت های غذایی و به ویژه تحرک مناسب را در نظر بگیرید.

    + پرکاری پاراتیروئید: این بیماری بر روی سطح کلسیوم و فسفر بدن تاثیر می گذارد و به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد فشار خون بالا می شود.

    + بارداری: یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون که ممکن است بسیار خطرناک باشد، بارداری است. مادر باردار باید مراقب باشد که مصرف هر نوع ماده غذایی برای او مناسب نیست. به ویژه اگر در خطر فشار خون بالا قرار داشته باشد. اگر در ماه های پایانی بارداری مادر به این بیماری مبتلا شود، ممکن است جنین یا خود او در خطر بیافتد. تمامی درمان هایی که برای فشار خون بالا در دوران بارداری توصیه می شود، حتما و حتما باید زیر نظر پزشک معالج و متخصص انجام شود.

    + آپنه خواب: بیماری تنفسی آپنه خواب یا همان قطع تنفس در هنگام خواب، یکی از دلایل بروز فشار خون بالا در افراد است. این بیماری به دلیل لوزه بزرگ یا دیگر مشکلات تنفسی ایجاد می شود و حتی ممکن است فرد خودش هم تا مدت ها از این بیماری خبر نداشته باشد. آپنه خواب نیز می تواند عاملی مستقیم برای ایجاد فشار خون بالا در فرد باشد.

    + چاقی: ناگفته مشخص است که چاقی یکی از بیماری های بسیار خطرناکی است که در سال های اخیر شرایط وخیم تری پیدا کرده است. درصد بالایی از مردم ایران چاق هستند که این بیماری خود عاملی برای بروز بیماری های جانبی مثل کبد چرب، فشار خون بالا، دیابت و… است. چاقی اثرات منفی زیادی بر روی فشار خون داشته و آن را از حالت طبیعی خارج می کند.

    این بیماری ها تنها تعدادی از امراضی هستند که باعث ایجاد فشار خون می شوند. طبیعی است که هرچه بتوانید میزان پیشرفت این بیماری ها را کنترل کنید، احتمال ابتلا به فشار خون کمتر می شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا ثانویه بهتر است اول به فکر درمان این بیماری های زمینه ای باشید.

    تعیین دقیق علت فشار خون، کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از بیماری های زمینه ای رنج می برند. به ویژه بیماری های کلیوی CKD که در راس دلایل ایجاد نوع ثانویه این بیماری است. با این حال علاوه بر بیماری ها که به برخی از آن ها اشاره شد، عوامل مختلف دیگری نیز برای ایجاد فشار خون دخیل هستند.

    این عوامل به صورت خلاصه در ادامه آورده شده اند.

  • دانلود عکس طبیعت با کیفیت بالا
  • هرچه سن بالاتر می رود، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش پیدا می کند. افرادی که در سنین بالای 60 سال قرار دارند، احتمال مبتلا شدن به این بیماری را داشته و باید پرهیزات غذایی را در دستور کار قرار دهند. هرچه سن بالاتر می رود، شریان های خون نازک تر و سخت تر می شوند؛ در نتیجه فشار خون به صورت طبیعی افزایش پیدا می کند. این فرد مسن است که باید با رعایت های غذایی نگذارد میزان افزایش فشار خون به حدی باشد که آسیب های جدی به بدن او وارد کند.

    برخی از نژادها بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. البته امروزه به دلیل شرایط بد غذایی و عدم تحرک، نژادهایی که تا پیش از این گمان می شد کمتر فشار خون می گیرند نیز، با خطر ابتلا مواجه هستند. سابقه خانوادگی نیز شانس ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر در خانواده درجه 1 و درجه 2 افراد مبتلا به فشار خون بالا دارید، حتما باید مراقبت ها و پرهیزات بیشتری انجام دهید.

    همانطور که گفته شد، چاقی یک از بیماری های زمینه ای است که باعث ایجاد فشار خون بالا می شود. با این حال به نظر می رسد اضافه وزن حتی اگر به چاقی نیز تعبیر نشود، احتمالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. وزن بیشتر برابر است با خطر بیشتر ابتلا به فشار خون!

    الکل یکی از دشمنان بدن است. مصرف الکل در میزان کم شاید اثرات جانبی واضحی نداشته باشد؛ اما در دراز مدت همان میزان کم هم باعث بروز بیماری های مزمن خواهد شد. بیماری کبد چرب الکلی یکی از واضح ترین بیماری هایی است که مصرف الکل باعث آن می شود. اگر میزان مصرف الکل افزایش یافته و در مصرف روزانه زیادی روی شود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش پیدا می کند. اگر الکل مصرف می کنید، بدانید که در خطر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بالا رفتن فشار خون هستید. 

    سیگار و قلیان و به طور کلی دخانیت از جمله موادی هستند که باعث تشدید فشار خون و بالارفتن شانس ابتلا می شوند. اگر هنوز فشار خون نگرفته اید و سیگار می کشید، مطمئن باشید دیر یا زود به فشار خون مبتلا خواهید شد. کشیدن قلیان نیز شرایط بسیار بدی برای بدن ایجاد می کند که یکی از بدترین عوارض آن، ابتلا به فشار خون بالا است. حال اگر به فشار خون بالا مبتلا شده اید می خواهید با این بیماری مبارزه کنید نیز بهتر است هرچه سرعتر سیگار و قلیان را کنار بگذارید. دخانیت شرایط بیماری شما را به شدت بدتر می کند.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    تحقیقات دانشمندان نشان داده که میزان ابتلا مردان و زنان به بیماری فشار خون یکسان است. با این حال، خطر ابتلا به این بیماری در جوانی در آقایان بیشتر از بانوان است. علت را نیز می توان در مسئولیت های مردان برای زندگی به ویژه در سبک زندگی ایرانی جست و جو کرد. در سنین بالاتر اما میزان ابتلا بانوان به فشار خون افزایش پیدا می کند و باید بیشتر از دوران جوانی مراقبت کنند. به ویژه بعد از دوران یائسگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش چشمگیری پیدا می کند. در واقع به نظر می رسد که پریود شدن یکی از مهمترین عواملی است که احتمالا خطر ابتلا بانوان در جوانی را به فشار خون کاهش می دهد. البته این موضوع هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

    یکی از مواردی که به طور قطع ابتلا به فشار خون را جلو می اندازد و شانس بروز آن را در شما بیشتر می کند، کم تحرکی است. مشاغل پشت میز نشین، بیشتر در خطر ابتلا هستند. همچنین افرادی که ورزش نمی کنند نسبت به ورزشکاران در معرض این بیماری قرار دارند. با این حال باید توجه داشته باشید که فعالیت های بدنی حتما باید بر اساس اصول باشد و الا خود خطری برای بروز این بیماری است.

    رژیم غذایی نامناسب نیز یکی از موادی است که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. به ویژه برای افرادی که از رژیم غذایی با نمک تصفیه شده زیاد استفاده می کنند، شرایط وخیمی برای احتمال ابتلا به کبد چرب دارند. توصیه ما این است که برای کاهش خطر ابتلا به فشار بالا، نمک را از غذاهای خود حذف کنید. علاوه بر این، مصرف غذاهایی که کالری زیادی دارند نیز ممکن است باعث تشدید بیماری شود. به طور کلی غذاهای چرب در کنار غذاهای شور، عاملی برای بروز فشار خون هستند. البته غذاهای چرب و شور منجر به بروز کبد چرب نیز خواهند شد. پس سعی کنید رژیم غذایی خود را سالم تر کنید.

    برای درمان فشار بالا بهتر است به جای مصرف قرص فشار و تن دادن به داروهای مضر شیمیایی، کمی از بار استرس خود را کاهش دهید. بسیاری از انواع فشارخون ها، فشارخون های ناشی از شرایط استرس زا است. برای درمان فشار خون عصبی هیچ راهکاری به جز کاهش استرس و اضطراب نیست. سعی کنید از یوگا، ارتباط با خداوند، دمنوش های آرامش بخش و… برای کاهش استرس استفاده کنید.

    حالا که با عوامل ایجاد کننده فشار خون آشنا شدیم، بهتر است به روش تشخیص بیماری فشار خون بپردازیم. این بیماری از جمله بیماری هایی است که اگرچه به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود؛ اما در عوض دستگاه تشخیص بیماری به صورت خانگی وجود دارد. 

    راهکار تشخیص ساده و قطعی فشار خون بالا، دستگاه فشارسنج است که به صورت های مختلفی در بازار وجود دارد. فشارسنج خانگی که به صورت فشارسنج های مچی و بازویی و به صورت عقربه ای و دیجیتال در دسترس است، بهترین گزینه برای چک کردن مداوم فشارخون خواهند بود. برای اندازه گیری فشارخون در برخی از این دستگاه ها، حتی نیاز به فرد دوم هم نیست و خود شخص می تواند به اندازه گیری فشار خون اقدام کند.

    البته یکی از مشکلات استفاده از دستگاه فشارسنج خانگی این است که این دستگاه ها فشار را به صورت آنی نشان می دهند. در نتیجه چند بار بالا بودن فشار خون نشان دهنده ابتلا به این بیماری نیست. بلکه برای تشخیص قطعی فشار خون باید به پزشک مراجعه کنید. نه اینکه خودسرانه شروع به مصرف قرص فشار کنید که بسیار خطرناک است.

    مشکل دیگر استفاده از دستگاه فشار خون خانگی این است که برخی افراد به ویژه افراد مسن با دیدن فشار بالا در دستگاه، استرس آنی گرفته و ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده ، فشار آن ها بالاتر هم برود. بهتر است نگران نباشید. فشار خون بالا در موقعیت های مختلف بدن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر از پله ها بالا آمده اید، بهتر است کمی صبر کنید تا فشار شما به حالت استیبل برید و دستگاه فشار سنج آن را بالاتر از حد نشان ندهد. در هر صورت اگر فشار خون خیلی بالا هم داشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. استرس نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

    کار کردن با دستگاه فشار خون دیجیتالی مچی کار چندان سختی نیست. البته اگر قصد دارید از دستگاه فشار خون عقربه ای بازویی استفاده کنید، باید اطلاعات دقیقی نسبت به اندازه گیری فشار خون داشته باشید. این یک کار تخصصی است که نیاز به دقت و دانش دارد. در هر صورت علاوه بر اینکه گرفتن دقیق فشار خون مهم است؛ خواندن اعداد و تحلیل آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

    همانطور که گفته شد، فشار خون در یک حد بالایی به نام فشار خون سیستولیک و یک حد پایینی به نام فشار خون دیاستولیک قرار می گیرد. فشار خون سیستولیک در واقع فشاری است که قلب، خون را با آن فشار در کل بدن پمپاژ می کند. فشار خون دیاستولیک که حد پایینی فشار خون را نشان می دهد، به فشاری اشاره دارد که قلب آرام گرفته و در حال پر شدن مجدد با خون است. 

    اگر قصد دارید درمان خانگی فشار خون بالا را پیگیری کنید یا اینکه فشارسنجی در خانه دارید و می خواهید فشار خون اهالی خانه یا خودتان را بسنجید، بد نیست نگاهی به جدول زیر بیاندازید. این جدول به شما کمک می کند تا بازه بین فشار خون نرمال تا بحرانی را مشاهده کرده و شرایط فردی که فشارخون او را اندازه گرفته اید بسنجید.

    بین ۸۰ و ۸۹

    ارسال رایگان بدون محدودیت مبلغ خرید

    قیمت رقابتی نسبت به سایر همکاران

    محصول با کیفیت و بسته بندی استاندارد

    گارانتی بی قید و شرط محصول

    فروشگاه مركزي :اصفهان خيابان جي خيابان پروين بازار گياهان دارويي غرفه ي شماره ي ٣


    تلفن:

    03191014550

    موبایل:
    09138610971

    کلیه حقوق برای ایران عسل محفوظ است. @ 1396

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    در این مقاله با درمان فشار خون بالا به صورت فوری و درمان گیاهی فشار خون بالا  آشنا می شوید. آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا وجود دارد؟

    در مراحل اورژانسی که نیاز است تا فشار خون بیمار حداکثر طی یک ساعت کاهش پیدا کند، از داروهای تزریقی و یا با جذب سریع استفاده می شود.

    یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

    فشار خون بالا یک وضعیت تهدید کننده ی زندگی می باشد که از هر چهار فرد بالای ۱۸ سال یک نفر به آن مبتلا می شود.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    فهرست مطلب

    فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولیک یا فشار خون در رگ ها به هنگام تپش قلب و ۸۰ نیز فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ ها ما بین تپش های قلب می باشد. اما عدد فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ و یا بیشتر است.

    به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

    داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

    چرا قرص پروپرانولول می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر باشد؟ جهت آگاهی از این مطلب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قرص پروپرانولول

    از دکتر محمد حسین نجفی پرسیدم آیا راهی برای درمان قطعی فشار خون بالا هست؟

    آب پرتقال خالص حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری است که از عروق خونی سالم حمایت می کند . هم چنین به شما در کاهش و درمان فشار خون بالا کمک می کند . روزانه با نوشیدن ۲ لیوان آب پرتقال ِ تازه ، مقدار توصیه شده ی روزانه ی ویتامین C و ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کرده اید .

    مصرف مداوم پنیر می تواند به کاهش کلسترول بالا و درمان فشار خون بالا کمک کند .

    دانه های دریایی  حاوی مواد معدنی بسیار، ویتامین، پروتئی ، کاروتنوئید و آنتی اکسید های بسیاری می باشند. مصرف مداوم آنها می تواند به تنظیم فشار خون بالا و کاهش سطح کلسترول تا ۵% کمک کند .

    اسفناج حاوی فولیک اسید و پتاسیم فراوان می باشد. این ماده غذایی بی نظیر در درمان فشار خون بالا ، تقویت بافت عضلانی و کاهش خطر سکته ی قلبی موثر است.

    کلم بروکلی حاوی ویتامین K فراوان است که دارای توانایی کاهش فشار خون و سطح بالای کسترول را دارد. بروکلی را می توان پخته و یا خام میل کرد .

    برای آشنایی با سایر خوراکی های فوق العاده موثر در درمان فشار خون بالا توجه شما را به تماشای این فیلم دوبله ی آموزشی جلب می کنیم.

    حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌ قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    انبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون و روغن ماهی استفاده کنید.

     ۱- می توانید از دم‌ کرده چای ترش، دم کرده گل گاو زبان و لیمو امانی، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی استفاده کنید.

    ۲-روزانه سه فنجان از مخلوط عرقیات گل گاو زبان، سنبل الطیب و بادرنجبویه میل کنید.

    ۳- یکی از بهترین عرقیات خوردن مقداری گل بیدمشک است که مسکن خوبی نیز می باشد.

    هنگامی که در بیمارستان هستید، پزشکان راه های مختلفی برای رساندن فشار خون به محدوده طبیعی را به راحتی انجام می دهند. اما اگر درخانه باشید و هیچ دارویی برای کاهش فشار خون نداشته باشید چه باید کرد؟ در اینجا چند ترفند برای درمان قطعی فشار خون به شما یاد می دهیم.

    ۱- اول از همه، هنگامی که پی بردید فشار خونتان بالا رفته آن را در یک دفترچه با ذکر تاریخ و ساعت یادداشت کنید.

    ۲- مرحله ی دوم، نوشیدن آب به مقدار زیاد است. نوشیدن مقدار زیادی آب، رفتن به توالت و ادرار کردن و سپس تکرار همین پروسه مصرف آب اضافی موجب می شود کلیه ها آب اضافی را از بدن خارج کنند که در واقع به همراه آن نمک نیز از بدن خارج می شود که منجر به کاهش فشار خون می شود.

    ۳- نمک، چیزهای شور، شکر و مواد خوراکی شیرین مصرف نکنید.

    برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه میتوان از زردچوبه، فلفل هندی، بادام خام، سرکه سیب و … استفاده نمود. در رابطه با عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون میتوان به عرقیات گیاهان بومادران، زالزالک، چای ترش و … اشاره کرد.

    به یاد داشته باشید، هرگز هیچ دارو یی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید چرا که کاهش فشار خون به صورت غیر طبیعی می تواند مخرب و حتی مرگ آور باشد.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    جناب آقای دکتر با سلام
    چند روز پیش بعلت سرگیجه فشار خون مادرم رو گرفتم دیدم در یکی از دستها فشار ۱۵ و در دیگری ۹ می باشد . شک کردم و چند بار این کا را انجام دادم ولی درست اندازه گیری کرده بودم . به اورژانس یک بیمارستان رفتیم پزشک آنکال قلب اومد گفت مشکل خاصی با توجه به نوار قلب نیست ولی حتما باید اکو و در صورت نیاز سیتی آنژیو بشه . وقت اکو گرفته ایم سه هفته زمان میبره . میخواستم اولا دلیل این اختلاف فشارو بدونم از چه چیزی منشا گرفته .دوما در این مدت سه هفته خطری ایشونو تهدید نمیکنه.

    پاسخ دکتر نجفی: سلام اختلاف فشار میان دو دست حداکثر تا ده میلیمتر جیوه طبیعی است. در موارد اختلاف بیشتر باید بدنبال علت بود. توصیه به انجام سی تی آنژیوگرافی آئورت از نظر کوآرکتاسیون آئورت الزامی است. اگر درد سینه ندارند عجله ای در کار نیست. سایر علل علارتند از دایسکشن آئورت و بیماری تاکایاسو

    عوامل خطرساز رایج مانند چاقی و فشار خون بالا با رژیم غذایی مناسب و ورزش قابل کنترل خواهند بود. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل یک افزایش وزن خاص را در نظر میگیرند که افزایش تا این حد مشکلی نخواهد داشت.

    استرس و عصبی شدن در دوران بارداری می تواند بر فشار خون مادر تاثیر منفی داشته و سبب فشار خون بارداری شود. انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس ها در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز در زمانهای ریلکس سازی برای جسم وبدن موثر می باشد.

    ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود، بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد. اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

    علاوه بر ورزش، طیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود دارند. قبل از مصرف آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان میتوانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

    شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا در درمان فشار بالا در دوران بارداری بسیار موثر هستند.

    برخی از مواد مانند فلفل سبب کاهش فشار خون بالا می شوند ولی در حقیقت شواهد کافی برای این امر وجود ندارد و در حد تحقیق و فرضیه است.

    ۱- خوردن چند عدد مویز صبح ناشتا و میل کردن یک قاشق شیره انگور صبح و شب در افزایش پتاسیم بدن خیلی موثر است و خون را رقیق می کند.

    ۲- در کرفس ترکیبی به نام “فتالید” وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل می کند، یعنی عروق را گشاد کرده و فشار خون را کاهش می دهد.. روغن زیتون نیز فشار خون را پایین می آورد.

  • خلاصه داستان سیاوش به زبان ساده
  • ۳-از جمله گیاهان دارویی در درمان فشارخون ، گیاه استویا است که دارای اثرات کاهندگی فشار خون می باشد. از این گیاه در آسیای شرقی به عنوان جوشانده، در آمریکا به عنوان مکمل غذایی در برخی کشورها به عنوان شیرین کننده ی مصنوعی در محصولات دیابت استفاده می شود.

    ۴-گیا ه انگشتانه مکانیسمی موثر در برابر فشارخون محققین دانشگاه میشیگان دریافتند که دیگوکسین، عنصر موثر موجود در دیژیتال یا گیاه انگشتانه می‌ تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشار خون و نارسایی قلبی بالا ببرد.

    ۵- اگر به دنبال درمان گیاهی فشار خون بالا هستید ۵ عدد لیمو را با ۲۰ حبه سیر در ۲ لیوان اب جوشانده تا به یک لیوان برسد. قبل از غذا یک قاشق استفاده شود.

    ۶- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

    ۷- روغن زیتون یکی از روغن های غیر اشباع و مفید برای بدن است. این روغن نه تنها کلسترول خون را بالا نمی برد، بلکه آن را کاهش می دهد.

    ۸- کنجد با همه خواصی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص برای کاهش فشار خون بالا باید آن را با عسل یا سرکه بخورند.

    ۹-شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.

    پرفشاری شریان ریوی، نوعی اختلال ریوی است که با فشار خون بالا در شریان ریوی، تشخیص داده می شود. کار اصلی شریان ریه این است که خون را از قلب به ریه ها منتقل کند. این اختلال باعث می شود که خون از طریق آرتریت ریه با نیروی بیشتری جریان یابد. زمانی که فشار خون در عروق ریوی در حال استراحت، بالاتر از ۲۵ میلی متر جیوه و در حال فعالیت  بالاتر از ۳۰ میلی متر جیوه باشد، خطرناک است؛ زیرا فشار خون بالا در شریان ها باعث مشکلات جدی قلب و ریه می شود.

    شاید مطالب زیر را هم دوست داشته باشید:

    ✅ برای کاهش سریع فشار خون چی بخوریم؟

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    ✅ بهترین قرص برای کاهش فشار خون کدام است؟

    ✅ مارک دقیق ترین دستگاه فشار خون چیست؟

    اگر مقاله درمان قطعی فشار خون بالا برای شما مفید بوده است به آن رای بدهید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

    مطلب بعدی

    رابطه جنسی برای چه بیمارانی خطرناک است؟

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    برای اینکه خون در رگ ها جاری شود و مواد غذایی و اکسیژن را به اعضای مختلف بدن برساند، نیاز به نیرویی است که فشار خون نامیده می شود. اگر نیروی وارده از جریان خون به دیواره رگ ها فشار بیش از حد نرمال وارد کند، فرد دچار پرفشاری خون شده است. فشار خون بالا در ۹۰ درصد افراد، علت شناخته شده ای ندارد و چون اغلب بی علامت است، قاتل بی صدا نامیده می شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان با «فشار خون بالا» -هایپرتنشن- دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به تغییراتی که اخیرا در دستورالعمل فشار خون ایجاد شده است، تقریبا نیمی از بزرگسالان در امریکا به فشار خون بالا مبتلا هستند. کارشناسان می گویند این عارضه با پیگیری درست روند درمان دارویی و اعمال تغییر در سبک زندگی قابل مدیریت می شود. اگر می خواهید برای درمان عارضه خود از گیاهان کمک بگیرید، چه از گیاه کامل چه مکمل آن، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر متخصصان مصرف منظم هیچ گیاهی را برای درمان فشار خون بالا توصیه نمی کنند. استفاده از بعضی گیاهان، به ویژه به مقدار زیاد، باعث بروز عوارض جانبی یا تداخل دارویی می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی گیاهانی بپردازیم که می توانند در کاهش و یا کنترل فشارخون نقش داشته باشند.

    ریحان یک گیاه دارویی خوشمزه است که در انواع غذاها استفاده می شود. این گیاه همچنین یکی از گیاهان کاهش دهنده فشار خون است. در تحقیقات حیوانی مشخص شده که عصاره ریحان باعث کاهش فشار خون می شود اگر چه بصورت جزئی است. ماده شیمیایی اوجنول که در ریحان موجود است، مواد خاصی را که رگها را تنگ می کند، مسدود می کند. این منجر به افت فشار خون می شود. البته باید تحقیقات بیشتری انجام شود. افزودن ریحان تازه به رژیم غذایی آسان است و مشخصا به شما صدمه نمی زند. می توانید یک گلدان کوچک از گیاهان را در باغچه آشپزانه نگهداری کنید و برگهای تازه آن را به پاستا، سوپ، سالاد و کاسرول اضافه کنید.

    دارچین ادویه خوش طعم دیگری است که باید سعی کنید آن را بیشتر به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید و ممکن است فشار خون را تا چند شماره پایین بیاورد. یک تحقیق انجام شده در مورد حیوانات نشان داد که عصاره دارچین هم فشار خون بالای ناگهانی و هم طولانی مدت را کاهش می دهد. شما می توانید با پاشیدن آن روی غلات صبحانه، اوتمیل و حتی در قهوه، مصرف آن را در رژیم غذایی بیشتر کنید. به هنگام شام، دارچین طعم غذاهای سرخ کردنی، کاریها و خورشها را تقویت می کند.

    هل ادویه ای ست که از هند منشا گرفته و اغلب در آشپزی جنوب آسیا استفاده می شود. یک تحقیق کوچک در مورد ۲۰ نفر برای بررسی اثرات سلامتی هل نشان داد که شکرت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا کاهش چشمگیری در قرائت فشار خون پس از مصرف ۱/۵ گرم پودر هل به صورت دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته شدند. شما می توانید دانه های هل یا پودر آن را در ادویه ها، سوپها، خورشها و انواع دمنوش و حتی غذاهای بسته بندی برای ایجاد طعمی دلنشین و استفاده از فواید بهداشتی آن استفاده کنید.

    تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و در بعضی از تحقیقات مشخص شده که جزو گیاهان کاهش دهنده فشار خوناست. یک بررسی جدید نشان داد که مصرف ۳۰ تا ۵۰ تخم کتان کامل یا پودر آن در هر روز بیش از ۱۲ هفته فواید بسیاری دارد. تخم کتان از بدن در برابر بیماری سختی عروق قلبی بوسیله کاهش کلسترون خون، بهبود تحمل گلوکز و عمل کردن به عنوان یک آنتی اکسیدان، محافظت می کند. شما می توانید از تخم کتان در نان تخم کتان و یا برای استفاده از آن بصورت پودر در اسموتی صبحانه استفاده کنید. بهترین کار این هست که آن را بصورت کامل خریداری کنید و برای استفاده هر بار به اندازه نیاز از آن برداشته و پودر کنید چون چربیهای امگا ۳ سریعا فاسد می شود. برای نگهداری هم سعی کنید حتی الامکان آنها را در یخچال نگهداری کنید و نگهداری آنها در فریزر حتی بهتر است.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    این گیاه طعم دهنده یکی از گیاهان کاهش دهنده فشار خون است که به حد کافی مشهور است. علاوه بر این که نقش ضد عفونی کنندگی بسیاری دارد و یک پربیوتیک قوی است. سیر قابلیت کاهش فشار خون را با کمک به افزایش ماده ای در بدن به نام اسید نیتریک دارد که می تواند موجب آرام کردن و گشاد کردن رگها شود و به این ترتیب فشار خون را پایین بیاورد. این باعث می شود که خون بیشتری آزادانه جریان یابد و فشار خون را کاهش دهد. می توانید سیر تازه را به انواع غذاها اضافه کنید. اگر به نظرتان بوی آن خیلی تند است، سیر را ابتدا برشته کنید. و اگر نمی توانید آن را بخورید سعی کنید از مکملهای آن استفاده کنید.

    زنجبیل ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند. در تحقیقات حیوانی مشخص شده که به گردش خون و آرامش عضلات اطراف مویرگهای خونی کمک کرده و کاهش دهنده فشار خون است. مطالعات انسانی تا کنون بی نتیجه بوده است. در آشپزی آسیایی زنجبیل یک ماده همه کاره است که می توان آن را به شیرینیها و نوشیدنیها هم اضافه کرد. زنجبیل را می توان به صورت نگینی، ریز شده یا تازه رنده شده به غذاهای سرخ کردنی، سوپهاف نودل یا غذاهای سبزیجات و انواع خورشها استفاده کرد یا آن را به دسرها یا چای برای طعمی تازه اضافه کرد.

    زالزالک یک درمان گیاهی برای فشار خون بالا است که هزاران سال در طب سنتی چین استفاده می شد. در تحقیقات روی جوندگان، به نظر می رسد عصاره زالزالک فواید ارزشمندی در مورد سلامت قلبی عروقی دارد از جمله کمک به کاهش فشار خون، پیشگیری از سخت شدن عروق و کاهش کلسترول.

    تخم کرفس گیاه طعم دهنده به سوپها، خورشها، کاسرول و انواع غذاهای خوشمزه است. از گذشته در چین از کرفس برای درمان پرفشاری خون استفاده می شد و تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که ممکن است موثر باشد. می توانید هم از دانه ها و هم از آب گیاه کرفس استفاده کنید. کرفس مدر نیز هست که احتمالا علت اثر آن بر روی فشار خون را تشریح می کند. پژوهشگران بر این باورند که مواد زیادی در کرفس هستند که در کاهش فشار خون نقش دارند. البته باید پژوهشهای انسانی هم باید انجام شود.

    عطر و بوی زیبای اسطوخودوس تنها جنبه مفید این گیاه خوشبو نیستند. عصاره اسطوخودوس در تحقیقا حیوانی مشخص شده که ضربان قلب را کاهش می دهد. شما هم می توانید از لوسیون بدن اسطوخودوس پس از حمام و عطر آن بر روی بالش به هنگام خواب استفاده کنید. همچنین می توانید گلهای خشک آن را به عنوان یک دمنوش آرامبخش و رفع کننده اسپاسم استفاده کنید.

    پنجه گربه یک گیاه دارویی است که در طب سنتی چین برای درمان پرفشاری خون و همچنین مشکلات سلامتی استفاده می شود. تحقیقات در مورد پنجه گربه به عنوان درمانی برای فشار خون در حیوانات نشان داد که به احتمال زیاد در کاهش فشار خون بوسیله اعمال بر روی کانالهای کلسیم در سلولهای بدن موثر است. می توانید گیاه پنجه گربه را از عطاریها تهیه کنید.

    جواب این سوال ساده نیست. زیرا امروزه داروهای گیاهی تجویزی و مکمل های متعددی برای فشار خون به کار می رود. با این حال، قطعا داروهای گیاهی عوارض منفی دارند. بهترین توصیه این است که داروهای گیاهی مصرفی خود را با مشورت پزشک مصرف کنید، تا از هر گونه تداخل احتمالی مطلع شود و به طور دقیق روی درمان شما نظارت داشته باشد.

    به نقل از «هلث لاین»، از آن جایی که فشار خون بالا نشانه ای ندارد، اطلاع نداشتن از آن سبب ایجاد خسارت های جبران ناپذیری می شود. بنابر این غربالگری های منظم فشار خون از جمله ضروریات زندگی میانسالان است. گاهی اوقات برای درمان فشار خون بالا می بایست دارو مصرف کنید. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های درمانی پیش رو صحبت کنید. این گزینه ها شامل دارو، تغییر سبک زندگی یا درمان های جایگزین است. حتما قبل از مصرف هر دارو یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، بدون صحبت کردن با پزشک، مصرف داروهای تجویزی را متوقف نکنید.
    به خاطر داشته باشید که شواهد کافی برای جایگزینی مکمل های گیاهی به جای داروهای تجویزی در درمان فشار خون بالا وجود ندارد. مطالعات بسیار کمی روی تاثیر گیاهان بر انسان انجام شده است. تحقیقات قادر به تعیین اثرات جانبی، دوز یا اثرات طولانی مدت این مکمل ها نیستند.

    داروهای کاهندهٔ فشارخون به داروهایی گفته می‌شود که برای درمان فشارخون به‌کار می‌رود.

    با توجه به مکانیسم‌های مختلفِ افزایش فشارخون، داروهای مقابله با افزایش فشارخون به چهار دستهٔ کلی تقسیم می‌شوند:

    ۱. انواع دیورتیک‌ها، مانند تیازیدها، فورزماید و اسپیرونولاکتون
    ۲. بلوک‌کننده‌های سمپاتیک، مانند داروهای بلوک‌کنندهٔ بتا (آتنولول) یا آلفابلوکرها (پرازوسین)
    ۳. شل‌کننده‌های عروق، مانند بلوک‌کنندهٔ کانال کلسیم (نیفدیپین) و نیتروپروساید سدیم

    ۴. مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مانند انالاپریل یا بلوک‌کننده‌های آنژیوتانسین، مانند لوزارتان.

    گیاهان زیر همه باعث کاهش فشار خون می‌شوند:

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    گیاهان زیر نیز باعث افزایش فشار خون می‌شوند:

    100%Zeta

    زرشک:
    اگر به شما بگوییم گیاهانی وجود دارد که می تواند فشار خون، سلامت قلب را تقویت کند، روده و کبد شما را پاک می کند و شاید حتی از دیابت و سرطان جلوگیری کند؟ شما می توانید، به توصیه های این مطالب در مورد زرشک گوش فرا دهید :
    زرشک: گیاه سلامتی قلب که روده، کبد و کیسه صفرا را پاک می کند.
    زرشک گیاهی است که در مناطق کوهستانی رشد میکنه و دارای بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه میلاشد و برای خواص دارویی مورد استفاده قرار گرفته استایران بزرگترین تولید کننده زرشک در دنیا می باشد. زرشک بومی مناطق آسیا، آفریقا، مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. این گیاه طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، به صورت مربای زرشک، سس زرشک، ترشی زرشک، کیک زرشک و آب زرشک مورد استفاده قرار می باشد و خواص درمانی زیاد در میوه و ریشه و گیاه زرشک و آب زرشک در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها دارد.
    به طور مثال: برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد، میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه آن تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.
    آب زرشک هم فواید زیادی در بدن انسان دارد که از مهم ترین فواید آن می توان به تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق اشاره کرد. مصرف آب زرشک باعث تصفیه خون، بهبود فشار خون بالا، بیماری های قلبی (ischemic) و نامنظمی ضربان قلبی می شود.
    غرغره کردن آب زرشک، آنژین، گلو درد و آسم را برطرف کرده و دهان را ضد عفونی و زخم های گلویی را رفع می کند.
    ميوه زرشك اثر تصفيه كننده و ضدعفوني كننده خون، منقبض كننده عروق، پايين آوردن تب، كاهش تورم و فشارخون، تنظيم و ضربان عضلات قلب دارد. و این میوه حساسیت سلول‌ها در برابر کلسیم را افزایش داده و در انقباض عضلات مؤثر خواهد بود.


    دیگر خواص درمانی زرشک و آب زرشک


    – تسکین دهنده صفرا و خون

    – کنترل حرارت معده و کبد

    – تقویت سیستم ایمنی بدن

    – پایین آورنده اوره

    – حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث

    – تصفیه کننده خون

    -درمان بی اشتهایی

    – تنظیم قند خون

    – پایین آورنده چربی خون

    – شستشوی کبد و کلیه

    – روشن کننده پوست صورت

    – بهترین در درمان آفت دهان

    – مفید در درمان جوش صورت و بدن

    – بهبود گوارش و کوچک کننده شکم

    – مفید در درمان سنگ کلیه وکیسه صفرا

    – آب آوردگی و رفع عطش

    – ضد تومور و ضد سرطان

    زیادی فشارخون

    به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می‌شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می‌تواند منجر به آسیب عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها شود.

    یکی از بیماری‌های که امروزه اکثر مردم با آن سر و کار دارند و از آن رنج می‌برند فشار خون بالاست که گاه به علت بی نشانه بودن آن در مراحل اولیه به «بیماری خاموش» نیز شهرت یافته است. این بیماری شیوع بسیار بالایی در سراسر جهان دارد و برای مثال بر اساس آمار‌ها حدود ۲۵ درصد بزرگسالان انگلستان و حدود ۵۷ درصد بزرگسالان ایالت متحده به این بیماری مبتلا هستند. از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی‌دانند، حال آنکه این گونه نیست و این بیماری می‌تواند خطرات بسیار بالایی برای بیمار ایجاد کند. برای اینکه اطلاعات کاملی درباره این بیماری بدست آورید، با این مطلب همراه شوید تا به پاسخ سوالات خود درباره فشار خون بالا دست یابید.

     

    فشار خون بالا به چه معناست؟

    همه می‌دانند که بدن انسان برای زنده ماندن نیاز به گردش خون در تمام اعضای خود را دارد. این گردش از طریق شبکه‌ای پیچیده و بی شمار از سرخ رگ‌ها صورت می‌گیرد که خون را از قلب به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند. برای آنکه خون بتواند در این عروق به جریان در آید، نیاز به فشار مناسبی دارد. این فشار جریان خون در سرخ رگ‌های بدن یعنی فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود، فشار خون نام دارد. هنگامی که سرخ رگ‌های بزرگ قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

     

    به سخن دیگر فشار خون بالا عبارت است از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ‌های خونی. فشار خون بالا گاهی «کشنده بی‌سر و صدا» نیز  نامیده می‌شود، زیرا تا مراحل انتهایی اکثراً هیچ علامتی ندارد. توجه داشته باشید که فشار خون بطور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالا است، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

     

    به چه فشار خونی بالا و یا پایین می‌گویند؟

    بالاترین میزان فشار خون، «فشار سیستولیک» است که همان فشاری است که به هنگام انقباض ماهیچه قلب موجب می‌شود تا خون از قلب به سایر نقاط بدن برسد. کمترین میزان فشار خون، «فشار دیاستولیک» است که فشار بین ضربان‌های قلب محسوب می‌شود و مربوط به زمانی است که قلب در حالت استراحت است. فشار خون بر حسب میلیمتر جیوه (mmhg) اندازه گیری می‌شود. میزان فشار خون بر پایه دو عدد نشان داده می‌شود. اولین عدد مربوط به فشار سیستولیک یا ماکزیمم و دومی مربوط به فشار دیاستولیک یا مینیمم است. معمولا یک فشار خون متعادل زیر mmhg ۸۵/۱۴۰ است (۱۴۰ فشار سیستولیک و ۸۵ فشار دیاستولیک). در بزرگسالان و بر اساس اندازه گیری فشار خون می‌توان افراد را به ۵ دسته ذیل تقسیم بندی کرد:

    ۱. سالم: فشار خون سالم کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm Hg) است.

    ۲. افزایش یافته: مقدار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه، و مقدار دیاستولیک کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً فشار خون بالا را با دارو درمان نمی‌کنند، در عوض ممکن است تغییر سبک زندگی را برای کمک به کاهش فشار خون پیشنهاد کنند.

    ۳. پرفشاری مرحله یک: مقدار سیستولیک بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه، یا مقدار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه است.

    ۴. رفشاری مرحله دوم: مقدار سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه یا بالاتر ا زآن است و یا میزان دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر از آن است.

    ۵. پرفشاری بحرانی: مقدار سیستولیک بیش از ۱۸۰ میلی متر جیوه است، و یا میزان دیاستولیک بیش از ۱۲۰ میلی متر جیوه است. فشار خون واقع در این محدوده نیازمند مراقبت فوری پزشکی است. در صورتی که در زمان بالا بودن فشار خون علائمی مانند درد قفسه سینه، سردرد، تنگی نفس یا تغییرات بینایی روی دهد، مراقبت‌های پزشکی اورژانسی لازم است.

    راهکار‌های طبیعی برای کاهش فشارخون

     

    فشار خون بالا را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

    تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب‌ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می‌کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید. در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می‌افتد که پس از تنها یک خوانش تشخیص فشار خون مطرح شود. پزشک نیازمند مشاهده شواهد حاکی از یک مشکل پایدار است. این امر ناشی از این است که محیط شما، مانند استرس حضور در مطب پزشک می‌تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می‌کند. در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری‌های زمینه‌ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    ۱. آزمایش ادرار

    ۲. غربالگری کلسترول و سایر آزمایش‌های خون

    ۳. تست فعالیت الکتریکی قلب با الکتروکاردیوگرام (EKG، که گاهی به آن ECG گفته می‌شود)

    ۴. سونوگرافی قلب یا کلیه‌ها

    این آزمایشات می‌تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام‌ها را بررسی کنند. در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

    علائم فشار خون بالا چیست؟

    در بیماری فشار خون بالا، ممکن است شخصی که به این بیماری مبتلا شده است هیج علائمی را در بدن خود حس نکند به این دلیل برخی پزشکان آن را قاتل خاموش مینامند. با این حال بعضی از حالات بدنی انسان نماینگر مشکلی در بدن است که میتوان برخی از این علائم را به فشار خون نسبت داد، که عبارت اند از:

    ۱. بالا رفتن دمای بدن (گرگرفتگی)

    ۲. درد در ناحیه سینه

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    ۳. وجود لکه خون در ادرار

    ۴. به سختی و غیر شمرده نفس کشیدن

    ۵. سردرد غیر منتظره

    علائمی دیگری نیز وجود دارند که در برخی از بیماران بروز پیدا می‌کند، مانند:

    ۱. تعریق بیش از حد معمول

    ۲. اضطراب شدید

    ۳. مشکلاتی در خوابیدن

    ۴. سرخ شدن رنگ پوست

    همچنین وقتی بیماری فشار خون در وضعیت خطرناک و بحرانی قرار می‌گیرد، علائم زیر پدیدار می‌شوند:

    ۱. خون ریزی از بینی بدون داشتن جراحت

  • پنیرک دهان نوزاد
  • ۲. سرگیجه و سردرد‌های مداوم و پر درد

    عوامل و فاکتور‌های موثر در ایجاد فشار خون بالا کدامند؟

    پرفشاری خون تحت تاثیر چندین مورد مختلف است، به این معنی که عوامل و ریسک فاکتور‌های متعددی وجود دارند که با اثرات متفاوتی باعث فشار خون بالا می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد:

    ۱. سن: افزایش سن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. تا سن ۶۴ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع‌تر است. بعد از ۶۵ سالگی، زنان با احتمال بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا روبرو هستند. گرچه فشار خون بالا در بزرگسالان رایج است، اما کودکان نیز ممکن است در معرض خطر باشند. در برخی کودکان، فشار خون بالا به علت مشکلات کلیوی یا قلبی ایجاد می‌شود. اما در تعداد بیشتری از کودکان، عادت‌های ناسالم زندگی مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم ورزش، در ابتلا به فشار خون بالا نقش دارند.

    ۲. نژاد: فشار خون بالا در بین مردم آفریقایی رایج‌تر است، که نسبت به سفید پوستان، اغلب در سن پایین‌تر ایجاد می‌شود. عوارض جدی فشار خون بالا مانند سکته مغزی، حمله‌ی قلبی و نارسایی کلیوی نیز در افراد آفریقایی تبار شایع‌تر است.

    ۳. اضافه وزن یا چاقی: هرچه وزن بالاتر رود، بدن جهت تامین اکسیژن و مواد مغذی بافت‌ها خون بیشتری نیاز دارد. افزایش حجم خون داخل عروقی، فشار روی دیواره‌های شرایین را افزایش می‌دهد.

    ۴. عدم فعالیت جسمانی: افرادی که غیر فعال هستند دارای تعداد ضربان قلب بیشتری هستند. تعداد ضربان قلب بالاتر به معنای سخت‌تر کار کردن و انقباض بیشتر قلب و در نتیجه افزایش نیروی وارده به شریان‌ها می‌باشد. نداشتن فعالیت بدنی، خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می‌دهد.

    ۵. استفاده از توتون و تنباکو: سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو فشار خون را به طور موقت افزایش می‌دهد، اما مواد شیمیایی موجود در تنباکو می‌تواند به دیواره‌های شریان‌ها آسیب برساند. این آسیب باعث تنگی شریان‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

    ۶. مصرف زیاد نمک یا حساسیت به نمک: وجود سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند باعث تجمع مایعات در عروق و در نتیجه افزایش فشار خون شود. این حالت در بعضی از جمعیت‌ها مانند سالمندان، آمریکایی‌های آفریقایی تبار، افراد چاق یا افراد مبتلا به نارسایی کلیوی (کلیوی) رخ می‌دهد.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا

    ۷. کمبود پتاسیم در رژیم غذایی: پتاسیم به تعادل سدیم داخل سلولی کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی پتاسیم در رژیم غذایی دریافت نباشد و فرد دچار کمبود پتاسیم شود، سدیم زیادی در خون تجمع می‌یابد و آب را به خود جذب می‌کند و باعث افزایش حجم داخل عروقی و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود.

    ۸. مصرف بیش از حد الکل: مصرف زیاد الکل می‌تواند به قلب آسیب برساند. مصرف بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و بیش از دو نوشیدنی در روز برای آقایان ممکن است بر فشار خون تاثیر گذارد.

    ۹. استرس: سطح بالای استرس می‌تواند منجر به افزایش موقتی فشار خون شود. اگر با پرخوری، استفاده از تنباکو یا نوشیدن الکل به آرامش برسید، فقط با افزایش فشار خون مواجه خواهید شد.

    ۱۰. بارداری: گاهی اوقات بارداری باعث فشار خون بالا می‌شود.

    ۱۱. استعداد ژنتیکی برای ابتلا به فشار خون بالا: افرادی که یک یا دو والد مبتلا به فشار خون بالا دارند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آن‌ها حدود دو برابر بیشتر از جمعیت عادی است.

    ۱۲. آترواسکلروز: سفتی یا عدم کشش در شریان‌ها که منجر به افزایش مقاومت در عروق کوچک (مویرگ ها) می‌شود. این افزایش سختی سرخرگ‌های محیطی در افرادی مسنی که چاق هستند و ورزش نمی‌کنند و مصرف نمک بالایی دارند، دیده می‌شود.

    ۱۳. برخی بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مانند بیماری کلیوی، دیابت و آپنه خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

    فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

    فشار بیش از حد بر روی دیواره شریان‌ها ناشی از فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌های بدن آسیب برساند. فشار خون بالای کنترل نشده، می‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

    ۱. حمله قلبی یا سکته مغزی: فشار خون بالا می‌تواند باعث سخت و ضخیم شدن شریان‌ها (آترواسکلروز) شود که می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.

    ۲. آنوریسم: افزایش فشار خون می‌تواند رگ‌های خونی را تضعیف و برآمده کند و باعث تشکیل آنوریسم شود. پارگی آنوریسم، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

    ۳. نارسایی قلبی: برای پمپ کردن خون در برابر فشار بالا در رگ‌ها، قلب باید سخت‌تر کار کند که باعث می‌شود دیواره حفره‌های قلب ضخیم شوند (هایپرتروفی بطن چپ)، در نهایت عضله ضخیم شده برای برآورده ساختن نیاز‌های بدن با مشکل مواجه می‌شود، که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

    ۴. تضعیف و تنگ شدن رگ‌های خونی در کلیه ها: می‌تواند از عملکرد طبیعی اندام‌ها جلوگیری کند.

    ۵. ضخیم شدن، تنگی یا پارگی رگ‌های خونی در چشم: می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

    ۶. زوال عقل: تنگی یا انسداد شریان‌ها می‌تواند جریان خون به مغز را محدود کند و منجر به نوع خاصی از زوال عقل شود. سکته‌ی مغزی که جریان خون را به مغز متوقف می‌کند نیز می‌تواند دمانس عروقی ایجاد کند.

    ۷. سندرم متابولیک: این سندرم شامل مجموعه‌ای از اختلالات متابولیکی در بدن از جمله افزایش دور کمر، تری گلیسیرید بالا، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب)، فشار خون بالا و سطح بالای انسولین است. این شرایط باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود.

    ۸. مشکل در حافظه: فشار خون بالای کنترل نشده ممکن است بر توانایی فرد در فکر کردن، یادآوری و یادگیری تاثیر بگذارد. مشکل در حافظه یا درک مفاهیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا شایع‌تر است.

     

    فشار خون بالا چگونه درمان می‌شود؟

    در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند. اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا چنین کار‌هایی اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند. در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه‌ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری‌ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک دارو‌های دیگری را که این عارضه جانبی ندارند، امتحان می‌کند.

    گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز دارو‌ها با شما همکاری کند. برنامه‌های درمانی پرفشار خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان شما به همکاری شما ادامه خواهد داد. بسیاری از افراد در مورد دارو‌های فشار خون آزمون و خطا می‌کنند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از دارو‌های اثرگذار، دارو‌های مختلفی را امتحان کنید. برخی از دارو‌های مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

    ۱. مسدود کننده‌های بتا: مسدود کننده‌های بتا باعث می‌شوند قلب کندتر و با نیروی کمتری کار کند. این امر با کاهش میزان خونی که در هر تپش از طریق شریان‌ها پمپ می‌شود، فشار خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، این دارو‌ها برخی از هورمون‌های بدن را که می‌تواند موجب افزایش فشار خون شوند را مسدود می‌کنند.

    ۲. دیورتیک ها: سطح بالای سدیم و مایع اضافی در بدن می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. دیورتیک ها، که به آن‌ها قرص آب نیز گفته می‌شود، به کلیه‌ها کمک می‌کنند تا سدیم اضافی را از بدن دفع کنند. با دفع سدیم، مایع اضافی جریان خون به ادرار منتقل شده و این امر به پایین آمدن فشار خون کمک می‌کند.

    ۳. مهار کننده‌های ACE: آنژیوتانسین ماده شیمیایی است که باعث انقباض و باریک شدن عروق خونی و دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود. مهارکننده‌های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) مانع تولید بیشتر این ماده شیمیایی در بدن می‌شوند. این مسئله به شل شدن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

    ۴. مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین-۲ (ARB ها): در حالی که مهار کننده‌های ACE موجب مهار شدن سنتز آنژیوتانسین می‌شوند، ARB‌ها مانع از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده‌ی خود می‌شوند. بدون این ماده شیمیایی، عروق خونی منقبض نمی‌شوند. این امر در شل شدن عروق و کاهش فشار خون مؤثر است.

    ۵. مسدود کننده‌های کانال کلسیم: این دارو‌ها مانع از ورود مقداری از کلسیم به داخل سلول‌های عضلانی قلب می‌شوند. این فرایند منجر به کاهش نیروی ضربان قلب، و کاهش فشار خون می‌شود. این دارو‌ها عروق خونی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و موجب شل شدن آن‌ها و کاهش بشتر فشار خون می‌شوند.

    ۶. آگونیست‌های آلفا -۲: این نوع دارو پالس‌های عصبی که موجب انقباض عروق خونی می‌شوند را تغییر می‌دهد. این امر به شل شدن عروق خونی کمک می‌کند و متعاقباً فشار خون را کاهش می‌دهد.

     

    درمان‌های خانگی برای بیماری فشار خون بالا

    فشار خون بالا را اغلب با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان کنترل و حتی درمان کرد. به یاد داشته باشید که یکی از عوامل مهم در ابتلای افراد به فشار خون بالا، وجود سبک زندگی نادرست و عدم رعایت برخی اصول مربوط به سلامتی است، بنابراین اصلاح این موارد می‌تواند تأثیر بسزایی در درمان این بیماری داشته باشد. رایج‌ترین و موثر‌ترین درمان‌های خانگی فشار خون بالا را می‌توان به ترتیب ذیل برشمرد:

    ۱. استفاده از رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سالم قلب برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، برای مدیریت پرفشاری تحت کنترل و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند. رژیم غذایی سالم قلب بر غذا‌هایی تأکید دارد که شامل موارد زیر هستند:

    ــ میوه‌ها

    ــ سبزیجات

    ــ غلات کامل

    ــ پروتئین‌های کم چرب مانند ماهی

    ۲. ورزش کردن: دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتر است. ورزش کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می‌تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند. هدف، انجام دادن ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر ۵ دوره ۳۰ دقیقه‌ای در هفته است.

    ۳. کنترل وزن: در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    ۴. کنترل استرس: ورزش راهی بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت‌های دیگر نیز می‌تواند باشندباشد. این فعالیت‌ها عبارتند از:

    ــ مدیتیشن

    ــ تنفس عمیق

    ــ ماساژ

    ــ ریلکسیشن عضلات

    ــ یوگا یا تای چی

    ۵. در پیش گرفتن یک سبک زندگی پاک تر: اگر سیگاری هستید، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند و دیواره عروق خونی را سخت می‌کنند. همچنین اگر الکل مصرف می‌کنید، حتماً آن را ترک کنید، زیرا الکل سبب افزایش فشار خون می‌شود.

    ۶. درمان بیماری‌های زمینه ای: درمان بیماری‌های زمینه‌ای که باعث فشار خون بالا می‌شوند، همچنین موجب بهبود فشار خون بالا می‌شود. بیماری‌هایی مانند: تنگی شریان کلیوی، فئوکروموسیتوما (سرطان نادر غده‌ی فوق کلیوی)، نارسایی احتقانی قلب، دیابت.

     

    توصیه‌هایی غذایی برای درمان فشار خون بالا

    ۱. گوشت کمتر، و گیاهان بیشتری مصرف کنید: رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذا‌های لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین‌های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

    ۲. میزان سدیم رژیم غذایی را کاهش دهید: افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند ممکن است نلازم باشد مصرف روزانه سدیم خود را بین ۱.۵۰۰ میلی گرم و ۲۳۰۰ میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذا‌های تازه است. از خوردن غذا‌های رستورانی یا غذا‌های آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

    ۳. مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید: غذا‌ها و نوشیدنی‌های قندی تنها کالری دارند، اما فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می‌خواهید، سعی کنید میوه‌های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می‌دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می‌شود.

     

    گیاهان دارویی برای درمان فشار خون بالا

    برخی از گیاهان دارویی هستند که بنا به خواص خود می‌توانند در درمان فشار خون بالا بسیار موثر عمل کنند. با این همه باید در نظر داشته باشید که مصرف این گیاهان دارویی علاوه بر فوایدی که دارند می‌توانند مضراتی را نیز به همراه داشته باشند که برای همه افراد تجویز نمی‌شود بهتر است قبل از مصرف این دارو‌ها ابتدا با پزشک معالج مشورت کنید و سپس اقدام به مصرف این گیاهان کنید.

    1. ریحان: یکی از سبزیجاتی می‌باشد بسیار خوشمزه می‌باشد و می‌توان از این گیاه دارویی در انواع و اقسام غذا‌ها استفاده کرد و به کمک آن فشار خون را کاهش داد و یا فشار خون را کنترل کرد. در این گیاه یک ترکیب شیمیایی به نام اوژنول وجود دارد که باعث می‌شود مانع از مسدود شدن رگ‌های قلب شود، علاوه بر این موارد از این گیاه دارویی می‌توان در رژیم‌های غذایی استفاده کرد که هیچ ضرری نیز متحمل نمی‌شود.

    ۲. دارچین: یکی از ادویه‌های خوشمزه‌ای می‌باشد که باعث طمع دادن به غذا می‌شود و جنبه دارویی نیز دارد که باعث کاهش فشار خون می‌شود.

    ۳. هل: این گیاه که از کشور هندوستان به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود در کشور‌های جنوب آسیا نیز بسیار پرکاربرد است. استفاده روزمره این گیاه در وعده‌های غذایی و یا نوشیدنی‌های خود موجب کاهش فشار خون بالا می‌شود.

    ۴. تخم کتان: تخم کتان که تشکیل شده از امگا ۳ فراوان است به کاهش فشار خون کمک می‌کند. به گفته پزشکان برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند مصرف روزانه تخم کتان یکی از واجبات است، چون به راحتی می‌تواند این بیماری را کنترل کند. تخم کتان علاوه بر کاهش فشار خون به کاهش کلسترول، افزایش تحمل گلوکز، ایفای نقش به جای آنتی اکسیدان و یا کاهش خطر تصلب شرایین قلب و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

    ۵. سیر: سیر علاوه بر طعم دهندگی به غذا به سلامتی بدن نیز کمک می‌کند. باعث برقراری آرامش در بدن می‌شود و به شدن به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. باعث می‌شود که خون راحت‌تر در رگ‌های قلب جاری شود.

    ۶. تخم کرفس: تخم کرفس را می‌توان در انواع غذا استفاده کرد، از تخم کرفس به عنوان یکی از گیاهان کاهش فشار خون بالا یاد شده است. استفاده از این عصاره در غذا‌ها نتیجه شگفت آوری را به همراه دارد که می‌توانید بیماری فشار خون بالا را کاهش و یا کنترل کنید.

    ۷. زنجبیل: استفاده از زنجبیل در غذا‌ها باعث می‌شود که علاوه بر طعم بی نظیری که به غذا می‌دهد موجب کاهش فشار خون بالا شود.

    ۸. زالزالک: یکی از روش‌های گیاهی درمان فشار خون بالا محسوب می‌شود که اغلب پزشکان مصرف این گیاه را برای بیماران خود تجویز می‌کنند، که طعم و مزه بی نظیری نیز دارد.

     

     

    طرفین جنگ داخلی لیبی پس از کشاکش فراوان با یکدیگر به آتش بس دائمی…

    از فردا فعالیت سه دسته کسب و کار و گروه شغلی در شهرهای با وضعیت قرمز…

    تور آنکارا

    تور کیش

    تور ازمیر

    تمامی حقوق برای وبسایت خبری
    محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا
    دارو گیاهی برای کاهش فشار خون بالا
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *