خواص چاي کوهي در طب سنتي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

چای کوهی و خواص چای کوهی:چاي كوهي گياهي است از تیره کلازیاسه (Clusiaceae) که به مقدار زياد در آمريكا و اروپا پرورش مي يايد و معمولا به صورت خودرو در ميان مزارع گندم و ذرت يافت مي شود . چاي كوهيدر اروپاو آمريكا به نام سنت جونز شهرت دارد و مدتي است كه بسيار معروف شده است .

جالب است بدانيد كه روغن چاي كوهي براي مدت سه قرن در انگلستان تنها داروي زخم ها بوده است.

چاي كوهي در ارتفاعات كم و متوسط رويش دارد و در بيشتر مناطق ايران ديده مي شود و فصل رويش آن اواسط ارديبهشت تا اواخر خرداد است.چاي كوهي خواص متعددي دارد. بسيار خوش عطر و بو و لذيذ است و مي تواند جايگزين خوبي براي چاي عصرانه يا ظهر باشد.در اروپا نانوائي ها چاي كوهي را خوب مي شناسند زيرا كمي از آن را به آرد اضافه مي كنند كه نان را بهتر و خوش طعم تر مي كند .

گلهاي چاي كوهي به رنگ سفيد يا زرد مي باشند كه در بالاي ساقه به صورت مجتمع به چشم مي خورد . اين گلها كمي معطر و داراي بوي مخصوصي مي باشد . ميوه چاي كوهي به شكل كپسول است.

دوره مقدماتی php

ماده موثره چاي كوهي هایپریسین میباشد که فراورده های آن هم بر اساس همین ماده استاندارد سازی می‌شوند و اثر ضد افسردگی گیاه نیز مربوط به این ماده میباشد.در واقع این ماده مهار کننده ی آنزیم mono amino oxidase Mao میباشد که کاملاً مانند داروی ترانیل سیپرومین میباشد. از چاي كوهي دو فراورده دارویی در بازار ایران موجود میباشد.قطره هایپیران و قرص پرفوران که هر دو در درمان افسردگی کاربرد دارند. نکته قابل ذکر در مورد این گیاه و فراورده های آن تداخلات زیاد آن میباشد که مصرف آن را محدود نموده است و دلیلش هم مهار آنزیمی است.

از خواص دارويي چاي كوهي، مدر (ادار آور ) بودن آن است و همين خاصيت براي شستشوي مجراي ادراري (كليه و مثانه) می باشد.

چاي كوهي براي سيستم دستگاه عصبي خاصيت آرام بخش دارد.چاي كوهي از داروهايي است كه باعث سقط جنين در زنان باردار مي شود.چاي كوهي يك نوشيدني آرام بخش براي رفع خستگي و ضد افسردگي چاي كوهي كه به آن توكليجه نيز مي گويند، از تيره ي گياهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل اين گياه كه به صورت سنبله اي از گل هاي ريز صورتي مايل به سرخ رنگ است، درميان كاسبرگ هايي با رنگ سبز روشن نقره اي و پشمالو قرار دارد. از اين رو در زبان آذري به آن توكليجه يا پشمالو گفته مي شود.

چاي كوهي يك تونيك (تقويت كننده ي) قوي براي اعصاب است. اين گياه مفرح، نشاط انگيز و شادي آور بوده و داراي خاصيت ضد درد به ويژه دردهاي مفصلي، رماتيسمي، سردرد، سرگيجه و دردهاي عصبي است. مصرف اين گياه خستگي ذهني را برطرف مي سازد وبه علت انرژي زايي و نشاط انگيزي مي تواند براي رفع خستگي و بي حوصلگي در افراد افسرده مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين ها چاي كوهي اشتها آور و مدر ملايم است. هم چنين در تنظيم اعمال گوارشي و تقويت كبد به ويژه كمك به هضم غذا كاربرد دارد.

چاي كوهي در درمان بيماري هاي معده و روده با منشاء رواني و بيماري هاي اسهال توأم با تحريكات عصبي، نقش موثر و آرامش بخشي دارد.

ميزان مصرف و طرز تهيه ي چاي كوهي

يك قاشق مرباخوري پر از چاي كوهي را در يك ليوان آب جوش ريخته و با قاشق خوب به هم بزنيد. آن گاه روي آن را با يك نعلبكي بپوشانيد و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ ميل كنيد.

چاي كوهي، يك نوشيدني خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است كه در شب هاي سرد پاييزي و زمستان، پس از يك روز كار و تلاش با ايجاد آرامش و رفع خستگي، انرژي از دست رفته را به شما باز مي گرداند.

از نظر طب قديم ايران اين گياه گرم و خشك است . ماده ق رنگي كه در برگهاي چاي كوهي وجود دارد وبا فشار دادن برگها از آن استخراج مي شود براي التيام زخم ها و درمان سوختگي ها به كار مي رود .

چاي كوهي درمان کننده بیماری مننژیت است؛ درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند و ضدافسردگی است. این گیاه اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد. کسانی که از داروهای آسم و ضدسرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند نمی توانند چاي كوهي مصرف کنند خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است.

براي تهيه جوشانده و يا دم كرده اين گياه بايد حدود يك قاشق چايخوري برگ و گل خشك گياه را در دو فنجان آب جوش ريخته و آن را آنقدر بجوشانيد تا يك فنجان باقي بماند سپس آنرا مصرف كنيد .

به طور خلاصه مي توان به مورد زيربه عنوان خواص دارویی چاي كوهي اشاره كرد :

1)خواص چاي كوهي:ضد كرم معده و روده مي باشد.

2)خواص چاي كوهي:ادرار آور وقاعده آور است .

3)خواص چاي كوهي:گرفتگي صدا را باز مي كند و خلط آور است.

4)خواص چاي كوهي:براي درمان مرض كزاز به كار مي رود.

5)خواص چاي كوهي:اگر برگ آنرا بصورت پودر داروريد و روي زخم هاي عميق و متعفن بپاشيد اين نوع زخم ها را خوب مي كند.

6)خواص چاي كوهي:درمان كننده اسهال و اسهال خوني است .

7)خواص چاي كوهي:براي درد دنبالچه بهترين دارو است .

8)خواص چاي كوهي:اگر مشكوك به خونريزي مغزي هستيد و يا احتمال خونريزي مغزي وجود دارد حتما از اين دارو استفاده كنيد .

)خواص چاي كوهي:ضعف جنسي را درمان مي كند.

10)خواص چاي كوهي:درمان كننده بيماري مننژيت است .

11)خواص چاي كوهي:براي درمان فلج بكار مي رود .

12)خواص چاي كوهي:سياه سرفه را از بين مي برد.

13)خواص چاي كوهي:درد پشت و گردن و خشكي گردن را درمان مي كند .

14)خواص چاي كوهي:براي كم خوني مفيد است .

15)خواص چاي كوهي:چاي كوهي اشتها را باز مي كند بنابراين مي توان آنرا به بچه ها و افراد مسن كه اشتها ندارند داد.

16)خواص چاي كوهي:ضد افسردگي مي باشد .

17)خواص چاي كوهي:درمان كننده بيخوابي است .

18)خواص چاي كوهي:در درمان سرمخوردگي معجزه مي كند .

1)خواص چاي كوهي:براي درمان تب و اثر نيش سمي حشرات بكار ميرود.

و بالاخره با تحقيقات جديدي كه دانشمندان روي اين گياه معجزه آسا انجام داده اند و دريافته اند دريافته اند كه چاي كوهي مي تواند ويروسها را از بين ببرد و حتي روي ويروس بيماري AIDS نيز اثر درد .مدتي است كه بيماران مبتلا به ايدز ازاين گياه استفاده ميكنند كه سيستم دفاعي بدن آنها را تقويت كرده وبيماري را تخفيف مي دهد .

دانشمندان مدتي است كه روي اثر چاي كوهي بر ريو سرطان خون تحقيقات دامنه دري راشروع كرده اند و به نتايج درخشاني دست يافته اند .

همانطوريكه قبل گفته شد اين دارو اثر بسيار خوبي بر روي افسردگي درد البته اگر سه متوالي از اين دارو استفاده شود حالات افسردگي را از بين برده بيخوابي را مداوا مي كند و بيماران اعتماد بنفس خود را باز مي يابند .

 





خانه

موبایل

 

 

چاي كوهي به مقدر زياد در آمريكا و اروپا پرورش مي يايد و معمولا بصورت خودرو در ميان مزارع گندم و ذرت يافت مي شود . چاي كوهي در اروپاو آمريكا بنام سنت جونز شهرت دارد و مدتي است كه بسيار معروف شده است .

 

جالب است بدانيد كه روغن چاي كوهي براي مدت سه قرن در انگلستان تنها داروي زخم ها بوده است .

 

چاي كوهي در ايران در دامنه كوههاي البرز ،‌كرج ،‌چالوس و مازندران و نقاظ غرب ايران به حد زياد مي رويد .

 

در اروپا نانوائيها اين گياه را خوب مي شناسند زيرا كمي از آنرا به در اضافه مي كنند كه نان را بهتر و خوش طعم تر مي كند .

 

گلهاي چاي كوهي برنگ سفيد يا زرد مي باشند كه در بالاي ساقه بصورت مجتمع بچشم مي خورد . اين گلها كمي معطر و داراي بوي مخصوصي مي باشد . ميوه چاي كوهي بشكل كپسول است .

 

خواص داروئي:

از نظر طب قديم ايران اين گياه گرم و خشك است . ماده ق رنگي كه در برگهاي چاي كوهي وجود دارد وبا فشار دادن برگها از آن استخراج مي شود براي التيام زخم ها و درمان سوختگي ها بكار مي رود .

 

براي تهيه جوشانده و يا دم كرده اين گياه بايد حدود يك قاشق چايخوري برگ و گل خشك گياه را در دو فنجان آب جوش ريخته و آنرا آنقدر بجوشانيد تا يك فنجان باقي بماند سپس آنرا مصرف كنيد .

 

بطور خلاصه مي توان به مورد زير اشاره كرد :

 

1)ضد كرم معده و روده مي باشد.

 

2)ادرار آور وقاعده آور است .

 

3)گرفتگي صدا را باز مي كند و خلط آور است.

 

4)براي درمان مرض كزاز بكار مي رود.

 

5)اگر برگ آنرا بصورت پودر داروريد و روي زخم هاي عميق و متعفن بپاشيد اين نوع زخم ها را خوب مي كند.

 

6)درمان كننده اسهال و اسهال خوني است .

 

7)براي درد دنبالچه بهترين دارو است .

 

8)اگر مشكوك به خونريزي مغزي هستيد و يا احتمال خونريزي مغزي وجود دارد حتما از اين دارو استفاده كنيد .

 

)ضعف جنسي را درمان مي كند.

 

10)درمان كننده بيماري مننژيت است .

 

11)براي درمان فلج بكار مي رود .

 

12)سياه سرفه را از بين مي برد.

 

13)درد پشت و گردن و خشكي گردن را درمان مي كند .

 

14)براي كم خوني مفيد است .

 

15)چاي كوهي اشتها را باز مي كند بنابراين مي توان آنرا به بچه ها و افراد مسن كه اشتها ندارند داد.

 

16)ضد افسردگي مي باشد .

 

17)درمان كننده بيخوابي است .

 

18)در درمان سرمخوردگي معجزه مي كند .

 

1)براي درمان تب و اثر نيش سمي حشرات بكار ميرود.

 

و بالاخره با تحقيقات جديدي كه دانشمندان روي اين گياه معجزه آسا انجام داده اند و دريافته اند دريافته اند كه چاي كوهي مي تواند ويروسها را از بين ببرد و حتي روي ويروس بيماري AIDS نيز اثر درد .مدتي است كه بيماران مبتلا به ايدز ازاين گياه استفاده ميكنند كه سيستم دفاعي بدن آنها را تقويت كرده وبيماري را تخفيف مي دهد .

 

دانشمندان مدتي است كه روي اثر چاي كوهي بر ريو سرطان خون تحقيقات دامنه دري راشروع كرده اند و به نتايج درخشاني دست يافته اند .

 

همانطوريكه قبل گفته شد اين دارو اثر بسيار خوبي بر روي افسردگي درد البته اگر سه متوالي از اين دارو استفاده شود حالات افسردگي را از بين برده بيخوابي را مداوا مي كند و بيماران اعتماد بنفس خود را باز مي يابند . به صورت دم کرده و در گاهی از اوقات برای مرحم زخمها به کار میرود.


پشمینه (کلکنه)گياهى است كه در لرستان، دلفان، کرمانشاه آن را “پشمینه یا “کلکنهیا “کلکینه و به زبان ترکی “اكليجه و به فارسی “چای کوهی مى‏گويند.

پشمینه (کلکنه) را با انگلیسی “Stachys lavandulifolia و در فارسی “چای کوهی می نامند

گل‏هاى گیاه دارویی پشمینه بصورت سنبله‏هاى پنبه مانند و آبى مايل به بنفش است.

بيشتر گل پشمینه مصرف درمانى دارد تا اعضاء ديگر آن.

مزاج گیاه دارویی پشمینه گرم و خشك است. پشمینه بازكننده قولنج‏هاى سرد مزاج مدر بول و بازكننده عادت ماهانه در زنان و متلاشى‏كننده سنگ مجارى ادرارى و صفراوى است گوسفندان معمولا مقدار كمى از پشمینه (کلکنه) را مى‏خورند و همين مقدار شير آنها را بسيار معطر و مفرح مى‏سازد اما وقتى گوسفند شيرده زيادتر از مقدار عادى از پشمینه (چای پشمی) بخورد شير آن خون‏آلود مى‏شود. افراد گرم‏مزاج هم بايد از گیاه پشمینه (کلکنه) مقدار كمى بخورند و با داروهاى ديگر مصرف نمايند چون خوردن زياد چای کوهی(کلکنه) ادرار را خون‏آلود مى‏كند. اخلاط بلغمى غليظ بدن را كه در شش‏ها يا امعاء يا رحم متمركز شده‏اند خوردن اين گياه دفع مى‏سازد براى مداواى قولنج مقدار 3 تا 5 گرم از گل پشمینه (کلکنه) را با پنج گرم كتيراى گون و پنج گرم گل بنفشه پودر كرده و با مقدارى آب گرم بخورند سبب باز شدن قولنج مى‏گردد. مردانى كه يا زنانى كه تمايل جنسى آنان كم شده باشد يا ضعف در قواى تناسلى خود احساس كنند اگر بمدت چند روز روزى پنج گرم از گل پشمینه(چای کوهی) را با ده گرم مغز دانه خربزه و چهل گرم كره گوسفندى و هفتاد گرم عسل بصورت معجون درآورده و بخورند قدرت و تمايل جنسى در آنان بشدت افزون مى‏گردد. نوشيدن مقدارى از آب جوشانده گل پشمینه (کلکنه) برطرف‏كننده حالت غش و خفقان مى‏باشد.

نکته بسیار مهم: پشمینه (کلکنه) چون كشنده جنين است زنان باردار مجاز بخوردن آن نيستند و حتى اگر بخور جوشانده اين گياه را در زير رحم بدهند سبب سقط جنين خواهد شد.

اگر کلکینه(پشمینه) را بصورت جوشانده مصرف نمايند يعنى آن را جوشانده صاف نموده و آب صاف شده را بخورند مقدار خوراك آن ده گرم است.

پشمینه(گل پشمی) براى اكثر بيماريهاى رطوبى نافع است و بخصوص براى بيماريهاى روماتيسمى و درد مفاصل از آن استفاده مى‏كنند.

توكليجه‏[1]

 

گياهى است شبيه غوره پنبه نام ديگرش دارى كلكينه(dari kolkina) است، دم كرده اين گياه را براى رفع سرماخوردگى به بيمار مى‏خورانند.[2]

خواص دیگر پشمینه (کلکنه):

جوشانده سرشاخه‏هاى پشمینه را جهت تقويت و تنظيم دستگاه رحمى و ضد عفونى كننده مجارى ادرار و رفع سردرد، بخصوص ميگرن تجويز كرده‏اند جوشانده پشمینه مدر بوده و در انداختن بعضى از انواع سنگ كليه معجزه مى‏كند، براى مبتلايان به هيسترى، صرع، كم خونى دختران، سياتيك، دردهاى عصبى، دفع كرم، قطع قاعدگى در دختران جوان و كليه اختلالات قاعدگى و ترشحات زنان آن را تجويز كرده‏اند.[3]

 

 

 

ممنون از مطالب عالیتون. سوالی داشتم من به علت غلظت بالای خون سقط جنین داشتم آیا چای کوهی باعث کاهش غلظت خون می شود؟گیاهان دیگر چه طور؟

چای کوهی خودش باعث سقط جنین میشود و نباید در دوران بارداری مصرف شود
چای زیرفون یا تیول باعث کاهش غلظت خون میشود

در کوه های شهرستان پلدختر استان لرستان. ارتفاعات هفت چشمه و خانی به وفور یافت میشود این گیاه در اردیبهشت ماه میرویید و دم کرده آن برای سرما خوردگی بسیار مفید است

تشکر از ارائه تجربیات شخصی خودتون

دردامنه های کوه ساوالان در مشگین شهر اذربایجان بیشتر رشد می نماید

بسیار سپاس گذارم از زحمات شما واقعا عالی هستین.تشکر

با سلام و تشکر اکثر سایتها این گیاه را با گیاه Hypericum perforatum و یا علف چای اشتباه می گیرند واین چاهی کوهی یا همان پشیمینه را با علف چای یکی میدانند ولی آن طور که من تحقیق کردم این دو با هم متفاوت هستند و Hypericum perforatumگل زرد رنگ دارد وخواص ضد افسردکی شبیه قرصای از خانوانده سرتالین دارد وپشیمینه اینگونه نیست لطفا شما هم نظزتان رادر این مورد بیان کنید

چای کوهی با نام های متفاوتی در ایران شناخته میشود با نام انگلیسی : Stachys lavandulifolia
مثلا در بین لرها پشمینه و کلکنه و در بین ترکها محلى اکلیجه و در بعضى از نقاط توکلیجه و در بعضی جاها آن را گل پشمی و در دهات کوههاى البرز به آن چاى کوهى‏ میگویند
گل‏هاى چای کوهی بصورت سنبله‏هاى پنبه مانند و آبى مایل به بنفش است. اما علف چای دارای گلهای زرد و بدون کرک می باشد

علف چای که با نام انگلیسی : Hypericum perforatum
هوفاریقون- هزارچشم- داذى رومى- گل راعى- قوریون- پرفرراتوم- علف چاى- سوراخ‏سوراخ‏ نام می برند متفاوت است

اما به اشتباه در مناطقی به علف چای هم چای کوهی می گویند

باسلام.
چای کوهی در اصفهون به نام الوله میشناسند من شخصا از خوردن ان معجزه دیدم فوق العاده آرامبخش و گرم است.اما اگر معده درد دارید مصرف نکنید

خدا خیرتون بده با این اطلاعات خوبتون.
من دو ماهه باردارم و هوس چای کوهی کردم. رفتم چای کوهی رو دم کردم و برای خودم یه لیوان ریختم. یهو به دلم افتاد که قبل از خوردن یه تحقیق راجبش بکنم. که با این مطلب برخوردم.
متشکرم ازتون ?

بسیار بود خواستم عرض کنم این گیاه(پشمینه) در کوههای دهستان کارده(روستای گوش) به وفور یافت میشود ممنونم از سایت عالیتون

اطلاعاتتون کامل بود . ممنونم

خواص چاى کوهى: 

)ضد کرم معده و روده می باشد.

)ادرار آور وقاعده آور است .

)گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.

)برای درمان مرض کزاز بکار می رود.

)اگر برگ آنرا بصورت پودر دارورید و روی زخم های عمیق و متعفن بپاشید این نوع زخم ها را خوب می کند.

)درمان کننده اسهال و اسهال خونی است .

)برای درد دنبالچه بهترین دارو است .

)اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .

)ضعف جنسی را درمان می کند.

)درمان کننده بیماری مننژیت است .

)برای درمان فلج بکار می رود .

)سیاه سرفه را از بین می برد.

)درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند .

)برای کم خونی مفید است .

)چای کوهی اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.

)ضد افسردگی می باشد .

)درمان کننده بیخوابی است .

)در درمان سرماخوردگی معجزه می کند .

)برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات بکار میرود.

برچسب زده شده با :ادرار و شاش بندی اسهال خونی اشتهای کم افسردگی انگل شناسی بیخوابی چای کوهی خلط آور خواب خون و کم خونی دمنوش چای کوهی دنبالیچه روده سرماخوردگی سیاه سرفه شاش بندی کزاز گردن معده و تقویت آن مغز مغز و خونریزی منیژیت نیروی جنسی و تقویت آن

دی

دی

دی


خواص چای کوهی چیست خواص چای کوهی در طب سنتی خواص چای کوهی برای زنان چای کوهی به نام‌های دیگری مانند توکلیجه و کلکنه نیز مشهور است. این گیاه، در اکثر نقاط دنیا پرورش پیدا می‌کند، در گذشته، از چای کوهی تنها به عنوان داروی درمان و التیام زخم استفاده می‌شده است. این نوع چای را بیشتر در نواحی غرب ایران و در مناطق کوهستانی می‌‌توان یافت. مهمترین ترکیبات شیمیایی چای کوهی هاپیرین، ماده ق رنگ هایپریسین، تانن و اسید نیکوتینیک است. 


 


 


 


گیاه چای کوهی چیست؟


 


چای کوهی گیاهی است از تیره کلازیاسه (Clusiaceae) که به مقدار زیاد در آمریکا و اروپا پرورش می یاید و معمولا به صورت خودرو در میان مزارع گندم و ذرت یافت می شود . چای کوهیدر اروپاو آمریکا به نام سنت جونز شهرت دارد و مدتی است که بسیار معروف شده است . جالب است بدانید که روغن چای کوهی برای مدت سه قرن در انگلستان تنها داروی زخم ها بوده است.


 


چای کوهی در ارتفاعات کم و متوسط رویش دارد و در بیشتر مناطق ایران دیده می شود و فصل رویش آن اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است.چای کوهی خواص متعددی دارد. بسیار خوش عطر و بو و لذیذ است و می تواند جایگزین خوبی برای چای عصرانه یا ظهر باشد.در اروپا نانوائی ها چای کوهی را خوب می شناسند زیرا کمی از آن را به آرد اضافه می کنند که نان را بهتر و خوش طعم تر می کند .


 


پشمینه (کلکنه)گیاهى است که در لرستان، دلفان، کرمانشاه آن را پشمینه یا کلکنهیا کلکینه و به زبان ترکی اکلیجه و به فارسی چای کوهی مى‏گویند.پشمینه (کلکنه) Stachys lavandulifolia و در فارسی چای کوهی می نامند.گل‏هاى گیاه دارویی پشمینه بصورت سنبله‏ هاى پنبه مانند و آبى مایل به بنفش است.


 


 


خواص چای کوهی 


 


خاصیت گیاه چای کوهی، در درمان افسردگی به اثبات رسیده است و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است. چای کوهی که در زبان ترکی به آن توکلیجه(پشمالو) نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر است که آرام بخشی مطبوع، نشاط آور و با خاصیت معجزه آسای تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان به شمار می رود.


 


گل گیاه چای کوهی به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ است، در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن قرار دارد. از سوی دیگر چای کوهی، دارای خاصیت ضد درد ویژه ی دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.


 


این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی دارد و همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد. یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.


 


این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، بی شک انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.


 


 


میزان مصرف و طرز تهیه ی چای کوهی


 


یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با شکر سرخ میل کنید.


 


چای کوهی، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش با ایجاد آرامش و رفع خستگی، انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.


 


از نظر طب قدیم ایران این گیاه گرم و خشک است . ماده ق رنگی که در برگهای چای کوهی وجود دارد وبا فشار دادن برگها از آن استخراج می شود برای التیام زخم ها و درمان سوختگی ها به کار می رود .


 


چای کوهی درمان کننده بیماری مننژیت است؛ درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند و ضدافسردگی است. این گیاه اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد. کسانی که از داروهای آسم و ضدسرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند نمی توانند چای کوهی مصرف کنند خاصیت این گیاه در درمان افسردگی به اثبات رسیده و مکانیزم اثر ضد افسردگی آن از طریق مهار آنزیمی است.


 


برای تهیه جوشانده و یا دم کرده این گیاه باید حدود یک قاشق چایخوری برگ و گل خشک گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته و آن را آنقدر بجوشانید تا یک فنجان باقی بماند سپس آنرا مصرف کنید .


 


 


دیگر خواص چای کوهی 


 


ضد کرم معده و روده می باشد.


 


ادرار آور وقاعده آور است .


 


گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.


 


برای درمان مرض کزاز بکار می رود.


 


اگر برگ آنرا بصورت پودر دارورید و روی زخم های عمیق و متعفن بپاشید این نوع زخم ها را خوب می کند.


 


درمان کننده اسهال و اسهال خونی است .


 


برای درد دنبالچه بهترین دارو است .


 


اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .


 


ضعف جنسی را درمان می کند.


 


درمان کننده بیماری مننژیت است .


 


برای درمان فلج بکار می رود .


 


سیاه سرفه را از بین می برد.


 


درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند .


 


برای کم خونی مفید است .


 


چای کوهی اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.


 


ضد افسردگی می باشد .


 


درمان کننده بیخوابی است .


 


در درمان سرمخوردگی معجزه می کند .


 


برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات بکار میرود.


 


 


 


 


خواص چای کوهی برای زنان , خواص چای کوهی برای مو


خواص چای کوهی برای زنان , خواص چای کوهی برای مو


خواص چای کوهی برای زنان , خواص چای کوهی برای مو


خواص چای کوهی برای زنان , خواص چای کوهی برای مو


 


 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *