خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

دوره مقدماتی php
خواص و مضرات کنجد در طب سنتی
خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

نویسنده : نار مشک

1398-11-30

خواص خوراکی ها

می‌توانید در این مطلب موارد زیر را بخوانید:

خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

کنجد اسم فارسی سمسم است و دانه‌ای است معروف که از آن روغن می‌گیرند به لغت حبشه‌ای جلجلان و در زبان هندی به آن تِل می‌گویند. بهترین نوع کنجد سفید تازۀ چرب و بالیده آن است که قوت آن تا دو سال باقی می‌ماند.

دوره مقدماتی php

کنجد گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره کنجدها است. این گیاه یک ساله‌است و ارتفاعش بالغ بر یک متر است. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته می‌شود و یکی از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می‌شود. بسیار مقاوم است و می‌تواند در انواع شرایط آب و هوایی رشد کند. دانه‌های کنجد بسیار کوچک هستند، حدود 2 میلی متر عرض و 3 تا 4 میلی متر طول دارند.

در اكثر شهرها نانوایان کنجد پوست کنده را بر روى نان مى‌پاشند و مردم از آن حلوا مى‌سازند و روغن آن كه در زبان عربی دهن الحل نام دارد بسیار معروف است و در ساخت اكثر انواع روغن‌ پایه‌ی اصلی ساخت روغن است، مانند روغن بنفشه با پایه کنجد و در ترکیب بسیاری از مرهم‌ها نیز جزی اصلی است.

خاصیت کنجد این است که زود متغير و متكرج و فاسد نمى‌شود چراکه لزوجت و غلظت خاصی دارد. دانه کنجد خصوصا وقتی كه پوست گرفته نشده باشد دير فاسد می‌شود، اما کنجد پوست گرفته شده به نسبت پوست گرفته نشده زودتر فاسد می‌شود.

طبیعت کنجد در آخر اول گرم و تر و با رطوبت لزجه و در دوم گرم و تر نیز گفته‌اند. به عبارت ساده‌تر از منظر مکتب طب سنتی ایرانی طبع کنجد گرم و تر است.

خاصیت بازکنندگی از خواص کنجد است، کنجد صالح الكيموس و قليل الغذا و چاق کننده و ملين صوت و نرم کننده خشونت حلق و مصلح اخلاط سوخته و مواد سوداوی و ملين روده‌ها و مقعد و تحلیل برنده ورم‌های گرم است.

آشاميدن آن با شراب جهت بهبود گزش عقرب و افعى مفید است. اگر کنجد را با هموزنش شكر و خشخاش و مغز بادام پوست گرفته مخلوط کرده و هر روز از مجموع آن حدود 30گرم میل کنید برای فربه نمودن بدن و تقويت قوای جنسی بسیار موثر است.

شيرۀ كوبيدۀ کنجد همراه با نبات برای رفع سوزش معده و مرى و ترش کردن و دفع رطوبت معده‌ی سوداوى و سوزش ادويۀ و خلط گرم و نرمی معده و روده و دفع سنك کلیه به شرط مداومت بر مصرف آن نافع است.

خوردن مقداری کنجد با مقداری گردو سوخته جهت قطع خون بواسير ​​مجرب است و آشاميدن جوشانده کنجد همراه با نخود مدر حيض و مسقط جنين است. اگر ۱۰۰ گرم آب جوشانده شده کنجد را با شراب و شربت مويز و روغن كنجد و مقداری انيسون ناشتا بنوشند برای رفع خارش دموى و بلغمی و خشونت پوست و شقاق بسیار مجرب دانسته‌اند. همچنین همراه کردن کنجد با بزر كتان برای تقويت قوه باه و افزایش مقدار منی بسیار نافع است. در ضمن آشاميدن کنجد سائيدۀ شده با شراب جهت رفع قولنج و گزیدگی مار موثر است.

 ضماد کردن کنجد روی بدن تحلیل برنده ورم‌ها و نرم کننده پوست و رفع کننده آثار سياهی و خالکوبی و سطبرى عصب و برطرف کننده قولنج و قولون و گزیدگی مار و سوختگي با آتش است. همچنین ضماد کنجد بعد از سوختگی مانع آب افتادن پوست و تسكين درد و رنج آن می‌شود.

محلول آب برگ کنجد باعث بلندی و سیاهی مو و رفع کننده جوش‌های سوداوى سر می‌شود و ضماد جوشانده آن با شراب جهت تحليل ورم چشم و ضربان آن نافع است. هر گاه ریشۀ گیاه کنجد را در آب بجوشانند و سر و مو را با آن بشویند باعث درازی و سیاهی مو و رافع نموست و ابريۀ آن می‌شود.

از معایب و مضرات کنجد این است که دیر هضم است لذا برای برطرف کردن عوارض هضم سنگین آن، بهتر است کنجد را بريان نموده و با عسل يا مُرى و آبکامه میل کنند چراکه این کار باعث سرعت انحدار آن می‌شود، یعنی ترکیب کردن کنجد با موارد ذکر شده باعث می‌شود زودتر از معده عبور کند. همچنین خوردن کنجد با پوست موجب بدبوئی دهان و سردرد می‌شود که مصلح آن عسل است.

روغن کنجد در زبان انگلیسی Sesame oil در زبان عربی شیرج، دُهْن الجلجلان، دهن السمسم و دهن الحل نام دارد. روغن کنجد نوعی روغن خوراکی است که از دانه‌های کنجد بدست می‌آید. این روغن علاوه بر آنکه در جنوب هندوستان در آشپزی کاربرد دارد، در آشپزی چینی، کره‌ای، ژاپنی، خاورمیانه و جنوب‌شرقی آسیا به‌عنوان طعم‌دهنده بکار می‌رود و رایحه و مزه‌ای منحصربه‌فرد دارد.

اگر روغن کنجد را از کنجد پوست نگرفته تهیه کرده و سرخ کنند دهن الحلّ نامیده می‌شود که خاصیت لزوجت یا چسبندگی زیادی دارد اما چنانچه روغن کنجد را از کنجد پوست گرفته و بریان شده تهیه کنند چسبندگی کمتری خواهد داشت. اما چنانچه کنجد را نرم بكوبید و یا در ظرفی با آب مخلوط کنند و خوب به هم بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا شود، روغن حاصل به دست آمده از این روش دارای رطوبت بیشتری است.

چنانچه کنجد پوست گرفته‌ی بریان شده را سائيده یا بکوبند و روغن آن را خارج نکنند در فارسی به آن ارده و در عربی رهشی می‌گویند. از ارده بیشتر برای وعده غذایی صبحانه استفاده می‌شود تا انرژی لازم را برای تمام تامین کند. این ماده غذایی مقوی فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی و صددرصد طبیعی است. ارده را با عسل یا شیره یا دوشاب مخلوط می‌کنند.

روغن کنجد از بهترین روغن‌های گیاهی سالم و از پر مصرف‌ترین‌ روغن‌ها در دنیا است‌. از منظر طب سنتی ایرانی طبیعت یا طبع روغن کنجد در دوم گرم و تر است و تا هفت سال قوت آن باقی مى‌ماند.

آشاميدن روغن کنجد با ادويۀ مناسب بازکننده گرفتگی‌ها و ملين و مرطوب کننده و چاق کننده و رفع کننده احتراق حادث از خلط گرم است. همچنین خواص این روغن در بهبود تنگی نفس و سرفه‌های خشک و زخم‌های ریه و تشنج يابس قويتر از دانه كنجد است.

قطره جوشانده آن همراه با فلفل سفيد و مصطكي برای باز کردن گرفتگی گوش و طلاى آن با سفيدۀ تخم مرغ برای تحليل ورم‌های چشم و غير آن و مخلوط با روغن زيتون و زردۀ تخم‌مرغ برای رفع ورم چشم و با بزر قطونا برای زبری پوست و خارش بدن و سوختگی آتش و جراحتى كه از نوره ایجاد شده باشد مفید است.

ماليدن قيروطی کنجد بر صورت برای نيكوئی و صفا و براقي و نرمي پوست صورت بسیار مفيد است. همچنين روغن‌مالی کردن مكرر بدن و انداختن پارچۀ آغشته به روغن کنجد بر عضو و يا اعضا برای زخم جدرى که نوعی از آبله است و عبارت است از دانه های ریز قرمزرنگی است که سر آنها سفید است و در تمام یا بیشتر بدن پراکنده میشود و آن را نقطه دار میسازد مفید است

روغن کنجد برای افراد سوداوى مزاج مضر است و همچنین این روغن دیر هضم و سست کننده معده و قريب الاستحاله به خلط صفرا و در صورتی که مغز ضعیف باشد باعث آسیب به آن می‌شود. مصلح روغن کنجد جوشانيدن آن با پياز و يا همراه کردن آن با اندكی خمير و آشاميدن آن با آب‌ليمو و آبكامه و امثال آن است. بدل یا جایگزین روغن کنجد، روغن بادام شيرين است

منابع:

مخزن الأدويه دائرة المعارف خوردنیها و داروهای پزشکی سنتی ایران (طبع قدیم) صفحه 516 

 

در خبرنامه مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود داشته باشیدخواص و مضرات کنجد در طب سنتی

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

کنجد گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگ های آن بیضی، باریک و نوک تیز می باشد و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است. میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های کوچک، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود. دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع دیگر مرغوبتر است. یک قاشق غذا خوری از دانه‌ های کامل کنجد دارای:

از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص کنجد به شرح زیر است:

کنجد سرشار از ویتامین B:

خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل

پونه گیاه کمیابی نیست و در غذاهای مختلف استفاده می شود و قرن هاست که این ادویه به عنوان گیاه…

انگور یکی از میوه های شیرین و بسیار مقوی در میان میوه های دیگر است که دارای رنگ و اندازه…

گیاه ریحان، گیاهی بوته ای یک ساله است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتیمتر است و عطر…

گفته می شود که روغن های گیاهی جایگزینی برای حالت دادن به موها، مرطوب کردن پوست، مقابله با آکنه و…

حتما برای شما هم بارها این سوال پیش آمده است که بهترین روغن برای پخت و پز و حتی سرخ کردن مواد غذایی کدام است. یکی از بهترین انواع روغن روغن های کنجد هستند که این دانه های ریز تهیه می شوند. با پرشین وی همراه باشید تا با خواص و مضرات کنجد بیشتر آشنا شوید.

کنجد گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.کنجد گیاهی است یکساله با ارتفاع
حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است.برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز
می باشد و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است.میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های
کوچک ، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود.دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای
یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع
دیگر مرغوبتر است.

گفتنی است که چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنجد دنیا می باشد.و هندوستان و حبشه در مقام
دوم تولید این گیاه قرار دارند.کنجد تولید شده در ایران بیشتر به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.ترکیبات
شیمیایی کنجد: کنجد دارای پروتئین، ویتامین های A، B2، D،E ،F و لسیتین می باشد.طبق نظر کارشناسان غذایی کنجد به
علت داشتن فسفر و مس فراوان برای تقویت هوش وبینایی مفید است.

همچنین مقدار روغن موجود در کنجد حدود ۵۰% است.روغن کنجد مرکب از ۷۰% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید لینولئیک،
اسید اولئیک و مقداری اسیدهای چرب اشباع‌شده مانند اسید پالمیتیک وآرشیدیک اسید می باشد.روغن کنجد یکی از روغن های اشباع
نشده و مفید برای بدن است و نه تنها این روغن کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه آن را
کاهش نیز می دهد.این روغن در آمریکای شمالی و کانادا مصرف زیادی دارد.

جالب است بدانید برای تهیه روغن کنجد معمولا” دانه های آن را می شویند تا رنگ روی آن از بین
برود، سپس دانه ها راآسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آن که سبک است روی آب بیاید.
سپس پوست را جدا کرده دانه ها را خشک می نمایندو در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.این
خمیر را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن جدا شود.این روغن را روغن سرد فشار اول می نامند.خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

از تفاله باقی مانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می آید که به روغن گرم یا فشار دوم
معروف است.که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.بنابراین اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید از
روغن سرد فشار اول که به First cold pressed معروف است ، باشد زیرا دراثر حرارت دادن ، روغن کنجد
خواص خود را ازدست می دهد.

سایر خواص کنجد:

۱- چاق کننده و تقویت نیروی جنسی( توصیه شده است برای تقویت قوای جنسی کنجد را با هم وزن خود
شکر و خشخاش مخلوط کرده و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده به آن اضافه کنید
و این مخلوط را پودر کرده و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل گردد)

۲- برای رفع قلنج مفید است ( برای این اثر کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط و میل گردد)

۳- کنجد گرفتگی صدا را باز می کند.

۴- نرم کننده معده و روده است.

۵- کره کنجد که در کانادا به تاهینی معروف است شبیه ارده می باشد و غذای خوبی برای کودکان است.

۶- ضماد کنجد پوست را نرم می کند ، کبودی ، تورم و سیاهی پوست را ازبین می برد

۷- اگر به محض سوختگی ضماد کنجد به محل سوختگی زده شود پوست تاول نمی زند و درد نیز ازبین می رود.

۸- اگرریشه کنجد را در آب بجوشانید و با آب آن موی سر خود را بشوئید موجب تقویت و سیاهی موی سر خواهد شد.

۹- اگر برگ کنجد را به سر بمالید باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

۱۰- ارده نرم کننده معده و روده ها است.

۱۱- کنجد ادرار آور و قاعده آور است.

۱۲- کنجد فشار خون را کاهش می دهد.

۱۳- کنجد ضد رماتیسم است.

۱۴- کنجد درمان کننده بواسیر است.

۱۵- از روغن کنجد شامپو درست می کنند که برای تقویت موی سر مفید است.

۱۶- کنجد برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

۱۷- کوبیده کنجد با عسل علاج نفخ شکم و باد روده هاست.

۱۸- دم کرده برگ های کنجد ، اسهال خونی را برطرف می کند.

۱۹- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک و زخم ریه مفید است.

۲۰- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

۲۱- مالیدن روغن کنجد به پوست صورت موجب درخشانی، شفافیت و نرم شدن پوست می شود.·

توصیه می شود از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده شود.· حکیم ذکریا رازی می
فرماید کوبیده کنجد و مغز گردو و توت خشک به نسبت مساوی علاج فراموشکاری و لرزیدن اندامهای بدن مثل لرزش
دست و سر است که برای اثر پذیری از مخلوط هر سه باید به مدت یک ماه هر روز دو
قاشق غذاخوری ازکوبیده این سه گیاه میل نمود.مضرات کنجد: کنجد با همه خواصی که دارد ، برای معده های ضعیف
مناسب نیست زیرا ثقیل الهضم است.اینگونه افراد بهتر است روغن کنجد را با عسل و سرکه بخورند.

روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه
صفرا و تولید نمک‌های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق
صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می ‌کند.خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

روغن زیتون به علت داشتن سیتواسترول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک می‌ شود و
جذب عناصر معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش می‌‌ دهد.روغن زیتون ملین است و از یبوست جلوگیری می‌ کند.
همچنین از خواص روغن زیتون این است که انگل‌ها و کرم‌های روده را از بین می ‌برد.

۳ نسل دات کام ـ پزشک

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

024-33019222

خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » کنجد: خواص، مضرات و طبع / کنجد و کنجد سیاه به انگلیسی / ارده و روغن کنجد برای مو

کنجد و کنجد سیاه از دانه های روغنی پرخاصیت است که مانند هر خوراکی دیگر مضراتی هم دارد.

ارده کنجد، کره کنجد و روغن کنجد هم جزو فراورده های پرخاصیت کنجد هستند.

از خواص کنجد می توان به فایده آن برای پوست و درمان چین و چروک اشاره کرد.

کنجد برای کاهش اضطراب، استحکام استخوان ها، پیشگیری از دیابت و سرطان، کاهش کلسترول و بهبود هضم و گوارش مفید است.خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

کنجد, خواص کنجد, مضرات کنجد, طبع کنجد, کنجد سیاه, کنجد به انگلیسی, ارده کنجد, خواص کنجد برای مو, خواص کره کنجد, روغن کنجد, کنجد سیاه به انگلیسی

از جمله عوارض کنجد می توان به کالری بالای آن اشاره کرد که می تواند باعث افزایش وزن شود.

همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در صورت مصرف بیش از حد و مداوم آن می تواند وجود داشته باشد.

در ادامه این مقاله از نایریکا به خواص و مضرات کنجد، طبع کنجد، خواص کنجد سیاه، کنجد و کنجد سیاه به انگلیسی، خواص ارده کنجد و روغن کنجد، خواص کنجد برای مو و خواص کره کنجد می پردازیم.

با ما همراه باشید.

برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند.

بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.

هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند.

کلاژن نیز موجب ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود.

با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

خواص کنجد

طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است.

هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می دهد.

وجود منیزیم و کلسیم به عنوان دو ماده معدنی در کنجد باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

هم چنین علاوه بر این ها ویتامین های تیامین و تریپتوفان در کنجد نقش آرامش بخش کننده را دارند و در تولید سروتونین بسیار موثر هستند.

لازم به ذکر است که سروتونین می تواند در کاهش درد، بهبود خلق و خواب نیز مفید باشد.

از خواص کنجد که بسیار با ارزش و مهم نیز تلقی می شود، وجود ترکیبات ضد سرطانی مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول ها در آن است.

فیتوسترول در دانه های کنجد بیش تر از سایر آجیل ها است.

پروتئین بیست درصد از دانه کنجد را در بر می گیرد و می تواند یک منبع خوب برای تامین پروتئین لازم بدن باشد.

استفاده از روغن کنجد در پیش گیری از دیابت تاثیر به سزایی دارد.

به طوری که روغن کنجد می تواند گلوکز پلاسما را که در دیابت خیلی حساس بهبود ببخشد.

هم چنین علاوه بر ای دانه کنجد توانایی کاهش فشار خون را نیز دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این زمینه دانه های کنجد این توانایی را دارند که فشار خون را در افراد دیابتی پایین بیاورند.

منیزیم موجود در این دانه ها نقش کلیدی در کاهش فشار خون دارد.خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

نکته: دانه های کنجد سفید بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که دانه های کنجد سیاه دارای مواد مغذی بیش تری هستند.

دانه های کنجد با دارا بودن فیتوسترول توانایی این را دارند که تولید کلسترول را مسدود کنند و موجب کاهش سطح کلسترول خون در بدن شوند.

هم چنین ذکر این نکته نیز لازم است که دانه های کنجد سیاه دارای فیتوسترال بالاتری هستند.

فیبر های موجود در این دانه ها در روند هضم و گوارش غذا بسیار مفید هستند.

روغن کنجد با پیش گیری کردن از ضایعات آترواسکلروتیک توسط آنتی اکسیدان و هم چنین ضد تورم شناخته شده به عنوان سسامول موجب افزایش سلامتی قلب می شود.

از دیگر خواص کنجد می توان به سرشار از آهن بودن آن اشاره کرد.

به همین خاطر اشخاصی که دچار بیماری کم خونی و ضعف هستند مصرف دانه های کنجد پیشنهاد می شود.

مس موجود در دانه های کنجد باعث پیش گیری از آرتریت می شود و درد های ناشی از آن را تسکین می دهد.

علاوه بر این ها کنجد استخوان ها ، رگ های خونی و مفاصل را تقویت می کند.

با مصرف دانه های کنجد می توان از آسیب هایی که ممکن است الکل به کبد بزند، کاست.

  • عکس پروفایل آراس
  • کنجد خواص درمانی چشمگیری دارد.

    منبع غنی اسید آمینه کنجد رشد تومورها را متوقف می کند و به رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    کنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم و همجنین خاصیت ضدسرطان دارد.

    خواص ضد قارچ و ضد باکتری از دیگر تأثیرات آن است.

    روغن کنجد در جلوگیری از فساد دندان کاربرد دارد.

    همچنین در درمان التهاب و تورم لثه مفید است.

    برگ های کنجد سرشار از مواد لعابی هستند که در گذشته با دیگر گیاهان برای درمان اسهال خونی و وبا به کار برده می شدند.

    آرد کنجد سرشار از اسید آمینه است و ۳ برابر شیر کلسیم دارد.

    آرد کنجد یا کنجد به خوبی در سالادها، خوراک های مرغ یا گوشت و سبزیجات پخته شده به کار رفته و همچنین در معطر ساختن پنیر، سالادهای تخم مرغ، سس هایی که اساس آن کره یا نان معطر هست کاربرد دارد.

    کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای ؛ منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کروم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است.خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

    اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامین های زیاد آن است بویژه ویتامین های ب و ویتامین های ف که فراوان دارد.

    کنجد تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست.

    لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان است که دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد .

    کنجد قوت ، جوانی ، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد.

    اثر آن در تعویض سلول های کهنه ی بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان ، سل ، کم خونی بی نظیر است .

    این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

    ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

    همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

    بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

    مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

    محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

    این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

    مضرات کنجد

    کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

    این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

    این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

    بنابراین، مصرف کنجد خود را منظم کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

    حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

    اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

    بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌کنید.

    یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

    تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

    این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

    درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

    خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

    گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

    به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

    به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

    بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌کنید.

    کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

    اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

    خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

    اما استفاده بیش‌ازحد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

    این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

    درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌می‌یابد.

    این ممکن است باعث طاسی کامل شود.

    گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است.

    گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

    طبع کنجد گرم و تر است

    طبع کنجد

    تفاوت کنجد سیاه و سفید در نژاد آنهاست.

    کنجد سیاه رگ تلخی بسیار کمی دارد.

    دانه های کنجد سیاه یکی از قدیمی ترین ادویه های شناخته شده برای بشر است.

    بیشتر ارزش آنها به دلیل روغن آن هاست.

    درسته که این ها دانه های بسیار کوچکی هستند اما بدون شک دانه های بسیار قوی هستند که برای سلامتی استفاده می شوند و خواص ضد پیری نیز دارند.

    می توانید این دانه های ضد پیری را در وعده صبحانه ، همراه برنج، نودل و یا هر وعده غذایی دیگر مصرف کنید.

    کنجد سیاه

    حتی می توانید آن را با ماست بخورید و یا به صورت له شده با سایر مغزها مصرف نمایید.

    در ژاپن همه ی دانه ها را در اسنک و آبمیوه های مخلوط استفاده می کنند.

    حتی می توانید دانه های کنجد را در سوشی نیز بیابید.

    دانه کنجد سیاه در کره بسیار محبوب هستند و از آن در کیک و گوشت و سبزیجات استفاده می کنند.

    سرآشپزها در رستوران دانه های کنجد سیاه را با روغن کتان برای سرخ کردن بهتر استفاده می کنند.

    کنجد سیاه در آفریقا تحت عنوان سیم سیم شناخته می شود و در غذاهای متفاوتی مانند ماهی دودی و خرچنگ دریایی مصرف می کنند.

    دانه و روغن کنجد سیاه در هند نیز مصرف بالایی دارد.

    این دانه ها را با شکر زرد مصرف می کنند.

    بر اساس نظریه دکتر دوتا متخصص تغذیه، دانه های کنجد سیاه به خاطر روغنی که دارد منبع خوبی برای تامین انرژی هستند.

    این دانه ها حاوی چربی های مفید مانند امگا ۶ و حاوی فیبر ، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند.

    چینی ها معتقدند که مواد مغذی موجود در دانه های کنجد سیاه می تواند پیری را به تعویق بیاندازد و خاصیت ضد پیری دارند.

    مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه هاروارد انجام شد و نتایج آن نشان داد که دانه های کنجد سیاه سرشار از ویتامین ب و آهن است

    و بیشتر مردم می دانند که ویتامین ب و آهن باعث عقب افتادن سفیدی مو ، کاهش ریزش مو می شوند که اینها همه با هم پیری را عقب می اندازد.

    بر اساس نظریه ی دکتر رونالد دفینو در مرکز سرطان در بیمارستان هوستون ، دانه های کنجد سیاه از کبد در برابر خطرهای احتمالی از طرف رادیکال های آزاد در بدن محافظت می کند.

    همچنین این دانه ها سرشار از فیبر ، لیگنان و فیتوسترول است که از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.

    آمول گوش از بیمارستان کلکته می گوید که دانه های کنجد سیاه به دلیل فیبر بالا و اسیدهای چرب اشباع نشده شان برای رفع یبوست مناسب هستند.

    روغن موجود در این دانه ها می تواند روده هایتان را روان کند و فیبر موجود در آن حرکات مواد غذایی را در شکم راحت تر می کند.

    این دانه ها همچنین به پاکسازی کرم های روده ای کمک می کند و عمل هضم را راحت تر می کند.

    با کوبیدن این دانه ها و یا له کردن شان می توانید آن ها را در شب مصرف کنید و با این کار عمل هضم را در بدن خود راحت تر کنید.

    دانه های کنجد سیاه سرشار از منیزیم هستند که از بروز فشار خون مزمن جلوگیری می کنند.

    چربی های اشباع نشده در ترکیبات روغن کنجد می تواند میزان فشار خون را تحت کنترل داشته باشند.

    بر اساس دکتر شارما در کلینیک دهلی، استئوپروسیس حالتی شکنندگی در استخوان هاست که احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

    حجم استخوان معمولا بعد از سن ۳۵ سالگی کاهش میابد و این مورد در زنان سریع تر از مردان اتفاق میفتد.

    دانه های کنجد سیاه سرشار از کلسیم و زینک است که استخوان هایتان را محکم تر می کند.

    کنجد به انگلیسی : Sesame

    کنجد به انگلیسی

    ارده، به کنجد خمیر شده گفته می شود.

    برای تهیه ارده، ابتدا دانه های کنجد را پس از جمع آوری، خیس می کنند تا پوسته سیاه یا قهوه ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود.

    سپس دانه های سفید رنگ و پوست کنده کنجد را با آسیاب له می کنند و خمیر نسبتا شلی به دست می آورند که به این خمیر، ارده کنجد می گویند

    ارده کنجد

    طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

    خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.

    از فواید ارده کنجد، کاهش کلسترول بد خون است.

    ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است.

    به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه شان هم می شود.

    مصرف ارده برای رفع بیماری های رحم توصیه می شود.

    ارده نرم کننده سفتی ها و ورم های سفت داخلی است و دمل ها را نیز نرم می کند.

    از فواید ارده کنجد استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها می باشد.

    در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر است.

    مصرف میزان متناسب و متعادلی از ارده در طول هفته و ماه به افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL کمک می کند.

    آنتی اکسیدان های فراوان موجود در دانه کنجد و فراورده های آن مانند ارده، می توانند عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب شوند.

    کنجد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی است که برای حفظ سلامت پوست سر و موها حیاتی هستند.

    درست مانند پوست، روغن کنجد، اثرات مفیدی بر پوست سرتان داشته و با مشکلات متعدد پوست سر مبارزه‌ می‌کند.

    خواص کنجد برای مو

    کنجد حاوی اسیدهای چرب مانند امگا ۳، امگا۶ و امگا۹ است که رشد مو را افزایش‌می‌دهند.

    روغن کنجد، با تغذیه، نرم‌کردن و سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند.

    با ماساژ منظم با روغن کنجد گرم، این روغن به پوست سرتان نفوذکرده و درنتیجه، گردش خون را افزایش‌می‌دهد.

    این روغن مانند یک ویتامین مایع است که ریشه‌ها و ساقه مو را تغذیه‌ می‌کند.

    کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که برای سلامت پوست سر مفیدند.

    ماساژ پوست سر با روغن کنجد، با خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و منافذ بسته که عامل نازکی و ریزش مو هستند، مبارزه‌ می‌کند.

    همچنین، خواص ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره سر کمک‌کرده و تحریک‌پذیری پوست سر را کاهش‌می‌دهد.

    روغن کنجد، با محافظت از مو دربرابر اثرات آسیب‌رسان اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی، مانند ضدآفتابی طبیعی برای موها عمل‌می‌کند.

    روغن کنجد، برای موهای خشک، آسیب‌دیده، موخوره یا موهایی که تحت‌تاثیر شیمی‌درمانی بوده‌اند، مانند یک نرم‌کننده عمیق عمل‌می‌کند.

    این روغن، رطوبت ازدست‌رفته را برگردانده و ساقه مو را تقویت‌می‌کند و باعث‌می‌شود موی خشک و آسیب‌دیده، جلا، حجم، انعطاف‌پذیری و نرمی خود را بازیابد.

    روغن کنجد، به داشتن خواص تیره‌کننده مو معروف است و همین ویژگی، آن را برای افرادی که به سفیدی موی زودرس دچارند، مفید می‌کند.

    این روغن می‌تواند با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام به‌ کار رود تا حداکثر فایده را داشته‌ باشد.

    دکتر “رضا اعتصامی” متخصص تغذیه با بیان اینکه از نظر طب قدیم، کنجد بسیار مغذی و جزو مواد غذایی گرم محسوب می شود، گفت:کره این گیاه، غذای خوبی برای رشد کودکان است.

    خواص کره کنجد

    کره کنجد شبیه ارده می باشد و بسیار مقوی است.

    برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود

    سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آن که سبک است روی آب بیاید که آنرا می گیرند.

    بعد دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.

    این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود.

    این روغن را روغن سرد فشار اول می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم یا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.

    روغن کنجد

    در کارخانه‌ها دانه کنجد را بوجاری می‌کنند (یعنی اجسام خارجی را از آن جدا می‌کنند) پوست‌گیری به ۲روش خشک و مرطوب انجام می‌شود.

    در پوست‌گیری مرطوب، کنجد در حوض‌های آب خیسانده می‌شود و بعد از مدتی به آن استراحت می‌دهند تا رطوبت در سطح پوست یکنواخت شود.

    بعد کنجدها را وارد دستگاه پوست‌کنی می‌کنند و سپس آن را در حوض‌های آب نمک می‌ریزند.

    در این مرحله باز هم مقداری از پوسته‌های باقیمانده ته‌نشین می‌شود و کنجد روی آب می‌آید.

    سپس کنجدهای بدون پوسته را جمع‌آوری می‌کنند، می‌شویند و نمک و پوسته‌های اضافی را می‌گیرند.

    در مرحله بعد، کنجدها را سانتریفیوژ می‌کنند تا آب اضافی‌شان خارج شود.

    در نهایت کنجد را در دستگاهی بو می‌دهند و برای عمل آسیاب کردن ارسال می‌کنند.

    در دستگاه آسیاب، کنجدهای بو داده شده، له می‌شوند و به شکل ارده درمی‌آیند.

    کنجد حدود ۵۰ درصد روغن دارد به همین دلیل خمیر به دست آمده از آن بسیار روان است.

    رنگ ارده معمولا کرم متمایل به زرد است البته ارده‌هایی که از کنجدهای سیاه و قهوه‌ای تهیه می‌شوند، رنگ تیره‌تری دارند و طعمشان هم متفاوت است.

    برای استخراج روغن از دانه‌های کنجد می‌توان دانه‌ها را بدون پوست‌گیری تحت فرایند قرار داد؛

    در این صورت از کنجاله (باقیمانده کنجد) می‌توان برای مصرف دام استفاده کرد

    اما اگر بخواهیم از فراورده‌های جانبی روغن کنجد در تهیه خوراک انسان استفاده کنیم، برای جداسازی فیبر غیرقابل هضم و اسیداگزالیک باید پوست را از دانه جدا کرد.

    در روش‌های صنعتی، با کمک پرس (معمولا پرس مارپیچ) یا استفاده همزمان از پرس و حلال، روغن از دانه کنجد جدا می‌شود.

    این روغن معمولا نیازی به تصفیه، رنگبری و بوگیری ندارد

    اما اگر بخواهیم دانه‌ها را دوباره و برای بار دوم و سوم روغن‌کشی کنیم، باید عمل پالایش روی آنها انجام شود.

    در روش استخراج با پرس و حلال پس از قرار دادن دانه‌ها در معرض بخار، در دستگاه پرس بخش زیادی از روغن را جدا می‌کنند و در مرحله نهایی از حلال برای جداسازی باقیمانده روغن استفاده می‌شود.

    در کل، روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی نظیر سزامول و سزامولین است که خاصیت ضدسرطانی دارند و به همین دلیل، این روغن یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی محسوب می‌شود.

    بیشتر ما می دانیم که چربی ها انواع مختلفی دارند.

    برخی خوب و برخی بد هستند و برای سلامت ضرر دارند.

    روغن کنجد سرشار است از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع و همچنین میزان چربی های اشباع شده اش نیز پایین است.

    چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و کمک می کنند کلسترول تحت کنترل در بیاید.

    از سوی دیگر چربی های اشباع و چربی های ترانس التهاب و کلسترول کلی را تقویت می کنند که برای قلب بد است.

    یک چهارم فنجان روغن کنجد حاوی حدود ۶٫۷۵ گرم چربی غیر اشباع، ۷٫۸۴ گرم چربی دارای حلقه های اشباع نشده و ۲٫۵۰ گرم چربی اشباع شده است.

    بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم.

    دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، اما یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟

    ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کند برای پوست نیز مفید است.

    مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند می کند شب خواب راحت تری داشته باشید.

    به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

    اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند

    ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ).

    حقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

    مواد مغذی روغن کنجد مانند دانه کنجد نیست چون روغن از بخش جدا شده دانه اصلی درست می شود.

    اما یکی از مواد معدنی که در روغن باقی می ماند زینک است.

    بیشتر زمانی به یاد زینک می افتیم که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده باشیم چون می تواند مدت زمان یا شدت علائم بیماری را کاهش دهد.

    اما زینک در بدن برای ساخت کلاژن نیز استفاده می شود و به پوستمان انعطاف بیشتری می بخشد.

    زینک حتی می تواند به تراکم استخوانتان نیز کمک کند.

    همه ما ممکن است گاهی دچار یبوست شویم.

    نوشیدن مقدار زیادی آب و اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی به روان کردن روده ها کمک می کند اما گاهی در مصرف فیبر غفلت می کنیم و یا دارویی می خوریم که باعث یبوستمان می شود.

    یکی دیگر از مزایای روغن کنجد این است که کمک می کند همه چیز دوباره به حرکت دربیاید.

    استفاده یک یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد کمک می کند روده ها چرب شوند و شدت یبوست کاهش بیابد.

    بیشتر ما بطری های نیمه پری از محصولات مراقبت از مو داریم که به خاطر تاثیر نداشتن رهایشان کرده ایم.

    روغن کنجد حاوی ویتامین B، ویتامین E، منیزیم، کلسیم و فسفر است – مواد مغذی ضروری که موها و پوست کف سر را تغذیه می کنند.

    این بار به جای قفسه شامپوهای داخل حمام به سراغ روغن کنجدی که در آشپزخانه دارید بروید.

    مقداری روغن زیتون را به ریشه موها و کف سر ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.

    صبح روز بعد با آب گرم و شامپو شستشو بدهید.

    کنجد سیاه به انگلیسی

    رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند.

    این نوع آسیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سرطان شود.

    مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کش ها، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند.

    مهم است که برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه کنیم و استرس اکسیداتیو را کاهش دهیم.

    حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

    روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم برای پخت و پز مناسب است اما می توانید روغن کنجد را هم که می تواند حرارت بالا را تحمل کند نیز به این جمع اضافه کنید.

    روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا برای سلامتمان هم مناسب نیست.

    نقطه دود کردن روغن حرارتی است که در آن روغن شروع به شکستن می کند و شروع به آزاد کردن رادیکال های آزاد و بو می کنند.

    یکی از چیزهای خوبی که در مورد روغن کنجد وجود دارد این است که نقطه دودش حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت است.

    بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

    روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

    روغن کنجد طعمی آجیلی دارد و در غذاهای چینی و کره ای و همچنین هندی زیاد استفاده می شود.

    روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید.

    روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود.

    روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند.

    در درجه اول برای پخت و پز استفاده می شود.

    هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

    تنها با مقدار کمی روغن کنجد می توانید تاثیر گسترده ای روی غذا بگذارید.

    روغن کنجد قدرت طعم دهندگی و بوی قوی دارد.

    اگر از روغن کنجد برای پخت و پز استفاده نمی کنید، شرط می بندم الان کنجکاو شده اید که این روغن را به کار بگیرید.

    استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد و در صورت تهیه آن لازم نیست نگران این باشید که حالا چطور استفاده اش کنید می توانید آن را در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده قرار دهید.

    کافیست چند دستور پخت که در آنها از روغن کنجد استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید تا مقدراش نیز دستتان بیاید.

    کنجد سیاه به انگلیسی : Black sesame

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    هک شدن رمز مودم: رمز مودم‌ تان را برای جلوگیری از هک شدن تغییر دهید

    سرکه: خواص و مضرات و انواع و طرز تهیه سرکه / جوشاندن سرکه / سرکه خرما و سیب

    عدم توازن بین درآمدها و هزینه های دولت

    مرجانه گلچین: بیوگرافی + همسر، مادر و خواهر / همسر دوم مرجانه گلچین

    جشن سال نو چینی چیست؟ / سال نو چینی به نام چه حیوانی است

    خارخاسک: خواص، مضرات، طبع، قرص، پودر، دمنوش / برای زنان، بدنسازی، نعوظ

    تعبیر خواب دعوا کردن : سیلی زدن، کتک زدن، دعوا با مرده، بیرون کردن از خانه

    پاک کردن جستجوها در اینستاگرام / چگونه تاریخچه جستجوها را در اینستاگرام پاک کنیم؟

    مسکن ملی به پیشرفت ۳۵ درصد رسید / اخبار مسکن ملی

    ثبت ۸ میلیارد پیامک در اپراتورهای موبایل: ایرانسل، همراه اول و رایتل

    مازوخیسم: علائم و درمان / اختلال شخصیت مازوخیستی / پرسش و پاسخ

    مهنوش صادقی: بیوگرافی، فیلم ها / مهنوش صادقی و مهدی هاشمی / دردسرهای عظیم

    لیمو شیرین: مضرات و خواص لیمو شیرین برای کبد، فشار خون و سرماخوردگی و لاغری

    قیمت گوشی : بازار در انتظار کاهش قیمت گوشی

    چای سیاه: خواص، مضرات، مزاج، انواع / چای سیاه برای لاغری، پوست، معده، چشم

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    هیوسین: برای درد قاعدگی، دل درد، اسهال / عوارض، مصرف در بارداری و شیردهی

    روغن هسته انار: مضرات و خواص برای جوش، لک صورت، دور چشم و واژن

    فرنی: فرنی افغانی، فرنی زعفرانی، فرنی اصفهان، فرنی با آرد گندم و نشاسته

    دیازپام: عوارض، مقدار و نحوه مصرف / دیازپام در بارداری و برای کودکان

    تن ماهی : خواص و مضرات / جوشاندن و طرز پخت تن ماهی خانگی / قیمت

    پروستات: کار و اندازه طبیعی پروستات / علت، علائم، تشخیص، درمان بیماری پروستات

    شرط اتمام مسکن ملی در زمان مقرر / اخبار مسکن ملی

    عسل / خواص عسل برای پوست و مو / خواص عسل و دارچین / خواص عسل و آبلیمو

    احسان علیخانی: بیوگرافی و ازدواج / عکس قبل از عمل / احسان علیخانی ویکی پدیا

    دعای توسل ✅ خواص / ۴۰ روز دعای توسل / دعای توسل برای حاجت

    کنجد (Sesame)، دانه گیاهی به همین نام است که اغلب در وعده های بین غذا، مدارس (در بین کودکان)، تزیین شیرینی ها استفاده می شود. گیاه کنجد که بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی رشد می کند. میوه این گیاه حاوی دانه های روغنی (دانه کنجد) است که منبع غنی از پروتئین، ویتامین ها، و آنتی اکسیدان ها می باشد و تنها بخش خوراکی آن محسوب می شود. البته برگ های آن نیز در استعمال خارجی مصرف طبی دارد. دانه ها و روغن کنجد، علاوه بر مصرف خوراکی دارای خواص درمانی نیز می باشند. در ادامه این مقاله به بررسی خواص و مضرات کنجد و همچنین ارزش غذایی این گیاه می پردازیم.

    کنجد یا سمسم یا جلجلان (با نام علمی Sesamum indicum) گیاهی است از تیره مجاور کنجدیان (Pedaliaceae)، یکساله که ارتفاع آن تا یک متر می رسد. برگ های این گیاه بیضی، باریک با حاشیه ای دندانه دار و قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. گل های آن به رنگ سفید و یا قرمز با عدد پرچم می باشد. همچنین، میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک، مسطح، بیضی شکل و روغنی که به دانه کنجد معروف هستند، تنها قسمت خوراکی این گیاه می باشد. از دانه ها این گیاه روغن کنجد استخراج می شود که استفاده غذایی و درمانی دارد.

    دانه های کنجد حاوی ترکیبات شیمایی موثر مانند لیگان ها و فیتواسترول ها (خصوصا بتا، سیتوسترول و کامپسترول) می باشند. علاوه بر این، این دانه ها سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده و اسیدهای چرب اشباع نشده نظیر پالمیتیک، پالمیتولئیک، استئاریک، اولئیک، لینولئیک، لینولنیک و اکوسنوئیک می باشد.

     

    خواص و مضرات کنجد

    خواص و مضرات کنجد در طب سنتی

     

    دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی برای حفظ سلامت بدن هستند. بر اساس جدول ارزش غذایی در هر 100 گرم کنجد، 4.69 میلی لیتر آب، 23.45 گرم کربوهیدرات، 17.73 گرم پروتئین، 49.67 گرم چربی،11.8 گرم فیبر و 573 کالری می باشد. علاوه بر این حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر مس، منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی، ویتامین ب یک، ویتامین ب 3، ویتامین ب 6، ویتامین آ و ویتامین ای است.

     

    همچنین بخوانید : فواید کنجد و عسل را بشناسید

     

    در طب سنتی دانه های کنجد دارای طبع گرم، ضد التهاب، ملین، مغذی، قابض، مدر می باشند. این دانه ها در طب سنتی برای کاهش فشار خون و کلسترول خون، تقویت کلیه و کبد، پیشگیری از ریزش و سفید شدن موهای سر، درمان وز وز گوش، درمان تنگی نفس، سرفه و اسهال خونی (دم کرده برگ آن)، افزایش شیر و قدرت جنسی، مصرف موضعی آن (به صورت روغن یا ضماد) جهت درمان بواسیر، لطیف کننده صدا، سوختگی و زخم نیز استفاده می شود.

    برخی افراد ممکن است به دانه های کنجد واکنش و حساسیت نشان داده و باعث کاهش فشار خون، مشکل در تنفس، سرفه، کاهش ضربان قلب، تهوع، استفراغ، احساس خارش در داخل دهان، درد شکم و قرمزی پوست شوند.

    دانه کنجد را با خواص کمک به کاهش فشار وچربی خون، درمان یبوست، پیشگیری از میگرن، پوکی استخوان، سرطان روده، لطیف کننده صدا، افزایش توان جنسی در مردان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

     @attarak_ad

     

    از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما درمیان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با مطلب حاضر دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

    وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

     

    راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

    | شما هم نظری ارسال کنید.

    با سلام ممنون بابت مطالب عالی شما تشکر

    امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

    نماد اعتماد الکترونیکی

    خواص و مضرات کنجد در طب سنتی
    خواص و مضرات کنجد در طب سنتی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *