خواص عرق گیاه مریم گلی

دوره مقدماتی php
خواص عرق گیاه مریم گلی
خواص عرق گیاه مریم گلی

این روزها گرایش مردم به استفاده از عرقیجات بیشتر از قبل شده است. از این جهت به تجارت انواع بسیاری از عرق ها که از بعضی قسمت‌های گیاهان گرفته می‌شوند روی آورده‌اند. به عنوان مثال، ممکن است از ریشه‌ها، ساقه‌ها، برگ‌ها برای گرفتن انواع مختلف عرق استفاده کنند. و در واقع مزه‌ای که تولید می‌شود متفاوت خواهد بود. در این نوشتار هم برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان گرانقدر درباره خواص عرق مریم گلی نکات بسیار خواندنی بیان می‌کنیم.

مریم گلی گیاهی است که قرن‌ها به عنوان یکی از مواد آشپزی محبوب و درمان پزشکی طبیعی استفاده شده است. معنی اسم این گیاه (Sage) «امن» و «خوب شدن» یا «شفا یافتن» است که بومی جنوب اروپا و منطقه‌ی مدیترانه است. همچنین، یک بوته‌ی خوش بو دارد و از کرک‌های نرم پوشیده شده است. این گیاه تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه در اواخر بهار یا تابستان به خصوص در آب و هوای گرم شکوفه می‌کند در نور آفتاب رشد می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۹ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

به علاوه، مصرف مریم گلی به صورت عرق یا روغن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شوند بسیار معروف هستند. گرفتن عصاره‌ی برگ های مریم گلی از دوران قدیم در روم باستان و عصر یونان استفاده می‌شده است. آن‌ها از برگ‌های مریم گلی برای درمان مارگزیدگی و افزایش قدرت باروری زنان استفاده می‌کردند. در حالی که در چین، از عصاره‌ی برگ‌های مریم ‌گلی برای بهبود سیستم گوارشی و کمک به حل مشکلات مربوط به قاعدگی استفاده می‌شده است. در نتیجه، این نوشیدنی‌ها واقعا یک پتانسیل فوق‌العاده دارند که مکملی برای سلامتی بدن به شمار می‌روند چون دارای فایده‌های پزشکی بسیاری هستند.

خواص عرق گیاه مریم گلی

دوره مقدماتی php

برای اطلاع بیشتر از خواص عرق مریم گلی برای سلامتی به خواندن این مقاله تا انتها ادامه دهید.

خواص عرق مریم گلی برای سلامتی آن است که منبع آنتی اکسیدان به حساب می‌آید. بدن انسان واقعا به مواد مغذی آنتی اکسیدانی برای حفظ سلامت بدن نیازمند است. در واقع، آنتی اکسیدان به بدن ما کمک می‌کند از خود در برابر خطر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند. چیزی که حتی از این هم مهمتر است نحوه‌ی ممانعت آنتی اکسیدان از رشد سلول‌های سرطانی است. پس، آن‌ها همچنین رادیکال‌های آزاد و مواد سمی محیط بدن را از بین می‌برند. در نتیجه،‌ انتخاب عرق مریم گلی به عنوان یک نوشیدنی ایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود که آرزوی داشتن بدنی سالم‌تر را دارید.

دفاع در برابر باکتری‌ها چیزی است که بدن ما به آن نیاز دارد. با مصرف خوراکی‌های دارای مواد مغذی عالی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، به بدنمان کمک می‌شود که مانع حضور باکتری‌ها و ویروس‌ها بشود. به عنوانی یکی از هزاران گزینه، شما می‌توانید عرق مریم گلی را انتخاب کنید چون در مبارزه با باکتری‌ها بسیار کارآمد است که همین امر از بدن شما تا حدود بسیار زیادی محافظت می کند.

بنابراین، چه چیزی باعث می‌شود عرق مریم گلی خواص ضد باکتریایی داشته باشد؟ خب، پاسخ داده شده است که عرق مریم گلی حاوی اسیدهای فنولیک است که استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کُلی، و سایر عفونت‌های قارچی مبارزه می‌کنند. حتی عرق مریم گلی حاوی تانن بالا نیز هست که به درمان اسهال کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص عرق گزنه: ۱۱ فایده حیرت انگیز عرق گزنه برای سلامتی

عرق مریم گلی نه تنها خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد بلکه نقش خود را به عنوان یک عامل ضد التهاب نیز خوب ایفا می‌کند. در نتیجه، اگر به طور منظم عرق مریم گلی مصرف می‌کنید نیازی نیست نگران خطرات ابتلا به التهابات باشید. همچنین، اگر بتوانید از التهاب پیشگیری کنید، آن‌گاه از دست بیماری‌های خاصی مانند اختلال عملکر قلبی و برخی از مشکلات تنفسی خلاص خواهید شد.

عرق برگ‌های مریم گلی فایده‌ی دیگری هم دارد و آن مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، عرق مریم گلی به جلوگیری از شکل گیری رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد از قرار گرفتن در محیط بد آلوده به مواد سمی به وجود می‌آیند. در نتیجه، اگر می‌خواهید رادیکال‌های آزاد را از بین ببرید، توصیه می‌شود به طور منظم عرق مریم گلی بنوشید. در نتیجه، بدن‌تان از هر گونه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در امان خواهد ماند.

عرق مریم گلی به خاطر برخورداری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری فایده‌های بسیار بزرگی برای سلامتی دارد. این اجزاء شامل ویتامین A، B1، B2، B3، C و E هستند. همچنین، مواد معدنی موجود در آن کلسیم، آهن، پتاسیم، و منیزیم هستند. به علاوه، مزایای این عرق گیاهی با فلاونوئیدها که ماده‌ی اصلی آنتی اکسیدانی هستند تکمیل می‌شود.

به نحوی که این مقاله عرق را توصیف می‌کند، عرق مریم گلی به عنوان یک آرامش بخش خوب شناخته می‌شود. این عرق گیاهی در درمان عصبانیت و سرگیجه نقش ایفا می‌کند. در واقع، این عرق اثری تسکین دهنده دارد  و مصرف یک فنجان از آن شما را در تمام طول روز آرام می‌سازد.

مطلب مرتبط: ۱۷ مهمترین خواص عرق بهار نارنج برای پوست، مو و سلامتی

این مورد از خواص عرق مریم گلی به مورد قبلی مربوط می‌شود که گفته شد عرق مریم گلی خاصیت آرامش بخش دارد. اگر به خاطر مواجهه با ضرب‌العجل‌ها و مشغله‌های کاری روز سختی داشته‌اید به خودتان یک وقت استراحت بدهید. نفسی طولانی و عمیق بکشید و یک فنجان عرق مریم گلی بنوشید. به راستی، این کار به شما در رهایی از اضطراب و بهبود روحیه کمک خواهد کرد. در نتیجه، آرام‌تر خواهید بود و از حضور استرس و افسردگی جلوگیری خواهید کرد. بعد، بدن و ذهن‌تان مجددا شارژ خواهد شد و کارتان را دوباره با روحیه‌ای جدید شروع خواهید کرد و عرق مریم گلی همان تقویت کننده‌ی سلامتی شما است.

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید پس برای داشتن خوابی خوب و آرام قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان عرق برگ مریم گلی بنوشید.

اگر یک روز دیدید که برای خوردن انگیزه و اشتهای لازم را ندارید در حالی که کارهای زیادی هست که می‌توان انجام داد، یک فنجان عرق مریم گلی بنوشید. در این مورد، عرق مریم گلی انتخاب فوق‌العاده‌ای برای نوشیدن است چون داروی اشتها آور محبوب شما خواهد بود. به علاوه، ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده‌ی موجود در عرق مریم گلی قطعا نیاز شما به مواد مغذی را برطرف خواهد کرد.

اگر دلتان می خواهد بهترین بدن ایده‌آل را داشته باشید، پس سعی کنید کمی ورزش کنید و همزمان بهترین خوراکی‌ها را مصرف کنید. در حالی که ورزش کردن می‌تواند با بهبود وضعیت عضلات شما را سالم‌تر کند، مصرف بهترین خوراکی‌ها در رژیم غذایی، نیازهای شما به مواد مغذی را برآورده می‌کند. در واقع، چون این عرق گیاهی به عنوان اشتهاآور عمل می‌کند، مهم است که برای جذب مواد مغذی مورد نیاز مراقب دستگاه گوارش خود باشید. به علاوه، این عرق با جلوگیری از جذب عناصر چربی غیرضروری به مبارزه با چاقی کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: انواع دمنوش لاغری: ۱۳ بهترین دمنوش های لاغری را بشناسید

یکی از مصارف معمول عرق مریم گلی آن است که به کاهش کلسترول بد در بدن شما کمک می‌کند. در نتیجه، اگر می‌خواهید سطح کلسترول خود را کنترل کنید، پس توصیه می‌شود به عنوان یکی از گزینه‌های نوشیدنی خود عرق مریم گلی مصرف کنید.

سرطان مسئله‌ی بزرگ و خطرناکی است. این چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند. بسیاری از آدم‌ها از این بیماری رنج می‌برند و به سختی می‌توانند از آن نجات پیدا کنند. روی درمان‌ها و پیشگیری‌های بسیاری توسط پژوهشگران مطالعه شده است تا داروهای بیشتری برای این بیماری مزمن تولید کنند. در نتیجه، یکی از آن‌ها اشاره کرده است که مصرف عرق مریم گلی به صورت منظم ممکن است مانع رشد سلول‌های سرطانی شود چون حاوی مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است.

این مزیت همچنین به وجود رزمارینیک اسید مربوط می‌شود که باعث کمک به فرایند مرگ زودهنگام سلول‌ها و ممانعت از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان روده می‌شود. در جمع‌بندی باید بگوییم که، همیشه برای کسانی که در جستجوی چیز خوبی هستند راهی وجود خواهد داشت.

خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، و آنتی اکسیدانی خوب عرق مریم گلی را به یکی از مواد خوراکی قدرتمند برای حفظ سلامتی بدن تبدیل می‌کند. به علاوه، این نوع عرق در جلوگیری از خطرات ابتلا به بیماری قلبی با ممانعت از التهاب قلب نیز نقش دارد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مطالعه‌ی تزریق عرق مریم گلی به موش‌ها حاکی از ارتباط آن با افزایش سریع سطح گلوکز در حیوانات عادی است. نتیجتا، معروف است که استفاده از این نوع متفورمین که نوعی داروی درمان دیابت نوع ۲ است سطح گلوکز خون را در بدن پایین می‌آورد. بنابراین، عرق مریم گلی قدرت جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت را دارد.

عرق مریم گلی که اثر ادرارآوری دارد برای زدودن مواد سمی از بدن و جلوگیری از مشکلات کلیه مفید است.

خواص عرق گیاه مریم گلی

طبق یکی از مطالعات، نشان داده شده است عرق مریم گلی سطح آنتی اکسیدان‌ها را در کبد افزایش می‌دهد. این نوع عرق از چربی‌های کبد محافظت و از آسیب مواد سمی به کبد جلوگیری می‌کند.

عرق مریم گلی به خاطر دارا بودن نقش ضد التهابی در درمان تب و سرماخوردگی موثر است. مصرف یک فنجان عرق مریم گلی برای رهایی از تب و سرماخوردگی مفید است. در نتیجه، برای مقابله با تب، سرماخوردگی و میگرن لازم است از عرق مریم گلی استفاده کنید.

گلو درد وقتی حادث می‌شود که التهابی در ناحیه‌ی گلو اتفاق می‌افتد. در چنین موقعی، چون عرق مریم گلی به عنوان یک ضد التهاب شناخته می‌شود، پس به بدن کمک می‌کند گلو درد را درمان و از التهاب جلوگیری کند.

عرق مریم گلی، به مانند اکثر انواع عرق‌ها که برای سلامتی بدن مفید هستند، فایده‌های بسیار زیاد و متنوعی برای شما دارند از جمله جلوگیری از سوء هاضمه. عصاره، تنتور، و روغن معطر مریم گلی در طب به عنوان داروهای دستگاه گوارش و برای درمان بیماری‌های دهان و گلو استفاده می‌شوند. همچنین عرق مریم گلی در تحریک ترشحات گوارشی فوقانی، حرکات روده، جریان صفرا، و عملکرد پانکراس نقش دارد. در نتیجه، عرق مریم گلی از ناراحتی‌های گوارشی-روده‌ای جلوگیری می‌کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

این نوع عرق گیاهی، از طریق مبارزه با معده درد، حالت تهوع و تقویت آنزیم‌های گوارشی در بهبود سلامت دستگاه گوارش نقش ایفا می‌کند. در نتیجه، در بهبود حرکت روده‌ها و ممانعت از نفخ تاثیر دارد.

عرق مریم گلی فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. یکی از این فایده‌ها آن است که می‌توانید از آن برای کاهش تنش عضلانی استفاده کنید. این عرق یک گزینه‌ی درمانی است که به زدودن احتقان مخاطی در مجراهای تنفسی من جمله در حملات آسمی کمک می‌کند.

شما می‌توانید برای بهبود رشد مغزی میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از مواد مغذی هستند مصرف کنید. به عنوان مثال، عرق مریم گلی، می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و حافظه را تقویت کند. همچنین، به شما اجازه‌ی تمرکز بهتر می‌دهد، ذهن‌تان را پاکسازی می‌کند، و حس تشخیص‌تان را شدت می‌بخشد که این‌ها همه از فایده‌های عرق مریم گلی هستند. همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مریم گلی فرایند یادآوری و سرعت توجه را تقویت می‌کند.

با شنیدن اطلاعاتی درباره‌ی بیماری آلزایمر ممکن است نگران شوید که در آینده به این بیماری دچار شوید. عرق مریم گلی نوشیدنی قدرتمندی است که به ایمن شدن در برابر نقصان مغز کمک می‌کند، و از پیر شدن انتقال دهنده‌های عصبی جلوگیری می‌کند. به علاوه، عرق مریم گلی در درمان بیماری آلزایمر نیز نقش دارد چون می‌تواند حافظه را بهبود ببخشد. بنابراین، مطالعات نشان داده‌اند عرق مریم گلی به خاطر داشتن این مزیت ممکن است به پیشگیری از این بیماری مزمن کمک کند.

عرق مریم گلی در کاهش گرگرفتگی‌های داغ مربوط به یائسگی موثر است. نحوه‌ی عملکرد عرق مریم گلی از طریق متعادل کردن هورمون‌ها با اثر استروژنی خود است. بعد، به زنانی که از گرفتگی‌های قاعدگی، دردهای تخمدان رنج می‌برند و به تنظیم قاعدگی‌های تاخیری یا ناکافی نیاز دارند کمک می‌کند. همچنین، مصرف عرق مریم گلی به طور منظم به کاهش علائم یائسگی من جمله علائم روانشاسی و ادراری کمک می‌کند. در نتیجه، ممکن است قبل از شروع چرخه‌ی قاعدگی برای تنظیم سیستم تناسلی به نوشیدن عرق مریم گلی یک بار در هفته نیاز داشته باشید.

  • عکس هواپیمای جنگی افغانستان
  • در کمال تعجب، عرق مریم گلی فایده‌ای دارد که به کاهش تولید شیر در پستان کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر کودکی دارید که از شیر گرفته شده است، می‌توانید با نوشیدن عرق مریم گلی فرایند شیردهی را متوقف کنید.

    به عنوان یک سم زدا، عرق مریم گلی برای کمک به پاکسازی خون و توقیت گردش خون مفید است. پس با داشتن چنین کارکردی، سموم بدن را خواهد زدود.

    باور بر این است که عرق مریم گلی برای بهبود سلامت پوست مفید است. این داروی گیاهی در پاکسازی خراش‌ها و زخم‌های پوستی و رفع ورم نقش دارد. نتیجتا، سرعت فرایند ترمیم زخم‌ها، بریدگی‌ها، و جراحات را افزایش می‌دهد. بنابراین، این فایده‌ی مریم گلی به درمان مشکلات پوستی من جمله اگزما و پسوریازیس از طریق آرامش‌بخشی به پوست مربوط می‌شود. به علاوه، شما می‌توانید از برگ‌های مریم گلی به عنوان تونری برای پوست چرب خود استفاده کنید. فقط کافی است یک قاشق مریم گلی را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد. بعد بگذارید سرد شود و با یک کهنه روی صورتتان بمالید.

    استفاده از شامپوی ترکیبی عرق مریم گلی و چای سیاه به بهبود رشد مو و تیره کردن موهای جوگندمی کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از این ترکیب بی‌نقص به عنوان شوینده‌ی مو پوست سرتان را درمان خواهد کرد و از دست شوره‌ی مو خلاص می‌شوید. به عنوان توصیه،‌ می‌توانید یک مقدار مریم گلی و برگ‌های چای سیاه را با هم مخلوط کنید و آن‌ها را داخل آب جوش بریزید،‌و بعد از آن به عنوان درمانی طبیعی برای موی سر خود استفاده کنید.

    ممکن است بعضی‌ها از مکمل‌های زیبایی برای پیشگیری از علائم پیری زودرس من جمله چین و چروک استفاده کنند. احتمال دارد از مصرف بهترین خوراکی‌هایی که سرشار از مواد مغذی هستند و به جوان ماندن شما کمک می‌کنند آگاهی نداشته باشید. این به خاطر کار مواد مغذی‌ فوق‌العاده‌ای است که مسئول حفظ سلامتی هستند. در نتیجه، برای ممانعت از پیری زودرس، عرق مریم گلی در حفظ جوانی پوست مفید و موثر است. این فایده‌ی مریم گلی به خاطر وجود مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی در آن است.

    ۱. بهترین راهکار مصرف خوراکی‌ها به نحوی معتدل است. به همین طریق، از نوشیدنی عرق مریم گلی نیز در حد اعتدال استفاده کنید. نه خیلی کم نه خیلی زیاد. به واقع، از این طریق بهترین استفاده‌ها را از آن خواهید برد.

    ۲. نوشیدن عرق مریم گلی به شما کمک خواهد کرد سلامت خود را ارتقاء ببخشید و آب بدن شما را حفظ خواهد کرد. با این حال باید مراقب میزان مصرف مریم گلی باشید چون مقدار زیاد آن به خاطر وجود کافور ممکن است مسمویت زا باشد. در نتیجه، اگر بیش از حد از این عرق بنوشید، ممکن است دچار تشنج یا سرگیجه شوید.

    ۳. برای داستن یک عرق گیاهی آرامش بخش می‌توانید به آن بابونه یا رزماری اضافه کنید.

    ۴. علاوه بر عرق گیری، می‌توانید مریم گلی را به سالادها نیز اضافه کنید. حتی، امروزه، مردم دوست دارند از این گیاه به عنوان یک چاشنی و ادویه در خوراکی‌های گوشتی استفاده کنند.

    ۵. زنان باردار نباید عرق مریم گلی مصرف کنند چون حاوی توژون است. حتی مصرف عرق مریم گلی توسط زنان باردار ممکن است باعث انقباضات زودرس شود.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    ۶. همچنین توصیه می‌شود کسانی که دچار حمله‌های صرعی هستند عرق مریم گلی ننوشند. بنابراین آن‌ها مجاز به نوشیدن این عرق نیستند چون برای کسانی که از صرع رنج می‌برند باعث تشنج خواهد شد.

    ۷. نهایتا، توصیه می‌شود برای نظر خواهی درباره‌ی دوز روزانه‌ی مصرف عرق مریم گلی با پزشک مشورت کنید.

    منبع: drhealthbenefits

     

    برچسب ها drhealthbenefitsخواص انواع عرقیاتخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص عرق مریم گلیعرق مریم گلیفواید عرق مریم گلیمریم گلی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    با دلگرم همراه باشید تا خواص عرق مریم گلی و مضرات آن آشنا شوید.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    مریم گلی راازبرگ های خشک شده ی گیاهی به نام سالویا افیسینالیس ازتیره ی نعناع به دست می آورند.مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

    “مریم گلی”‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

    مریم گلی گیاهی است علفی , پرشاخه , به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر, خودرو ودرنواحی آسیا , مدیترانه وشمال آفریقایافت می شود. گیاه دارویی مریم گلی را به علت گل زیبایی که دارد به عنوان گیاه زینتی نیزبه کارمی برند. مریم گلی دارای برگ های متقابل وبه رنگ سبزخاکستری می باشد. محل رویش گیاه دارویی مریم گلی درایران درتبریز و آذربایجان است.

    ماده ی موثره ی این گیاه جزء گروه روغن های فرارمی باشدواهم آن هاعبارتنداز: روغن فرار(۱٫۲ تا ۲٫۸ ) که محتویات این روغن درگونه های دیگراین گیاه دارویی متفاوت می باشد.مثلادربرگ های نوع اسپانیایی مقدار سینئول ۳۵ درصدوکامفت ۳۰ درصداست درصورتیکه نوع دالماتیان دارای ۵۰ درصد توچون , ۱۵ درصد سینئول , ۸ درصدکامفور, ۷ درصدبرنئول و۵ درصداسیدکازنوزولیک پیکروسالوین می باشد. علاوه برترکیبات فوق گیاه دارویی مریم گلی دارای تانن واسیداورسولیک نیزمی باشد.

    روغن مریم گلی ضدعفونی کننده و قابض است، از این رو در درمان گلودرد، مشکلات دهان و گاهی برای درمان بریدگی و کبودی به کار گرفته می شود. تحقیقات نشان می دهد، مریم گلی دارای خواص استروژنی است. علاوه بر این قند خون را در افراد دیابتی کاهش داده و برای رفع خستگی ذهنی، آرامش اعصاب و افزایش قدرت تمرکز مفید است.

    مریم گلی همچنین برای درمان تعرق زیاد و بند آمدن خون در بریدگی ها کاربرد دارد. جویدن برگ های تازه و همچنین نوشیدن چای آن برای دهان و گلو درد مفید است. مریم گلی در درمان دل درد، اسهال، نفخ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است. شست وشوی موها با آن، شوره سر را از بین می برد. ترکیب مریم گلی با نعناع، رزماری و ‎.‎.‎. درمانی برای سردرد است. مریم گلی قاعدگی را تنظیم کرده، شیر را کاهش داده و در درمان گرگرفتن های دوران یائسگی مؤثر است. روغن آن برای تصفیه هوا به کار رفته و رایحه خوشی دارد.

    خواص عرق مریم گلی

    • مانع عرق کردن زیاد شده، یعنی منافذ عرقی را تنظیم می‌کند.• اختلال عصبی را برطرف می‌کند.• مریم گلی برطرف کننده سرگیجه است.• داغ شدن ناگهانی که در هنگام یائسگی به وجود می آید را از بین می برد.

    یائسگی

    • هنگام دندان درد، برگ مریم گلی و آویشن را گلوله کرده ، روی دندان گذاشته درد را از بین می‌رود.

    راز سفیدی دندان ها

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    • آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده می شود.

    جو دو سر و درمان دیابت

    • همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آیند بسیار مؤثر است.

    واریس و درمان آن

    • جوشهای داخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.• ضد آلزایمر است.• کاهش دهنده قند خون است.

    معجزه درمان دیابت با جو دو سر• برطرف کننده نیش حشرات است.

    گروه خون و مریم گلی

  • عکس های زیبا افغان
  • استفاده از مریم گلی برای تمامی گروه های خونی مفید است.

    فراورده­‌های مریم­‌گلی با املاح آهن ناسازگاری دارد و قندخون را (نوع اصلی) کم می­‌کند. اسانس آن سمی است و در مصرف درمانی وارد نمی‌­شود. ترشحات شیر را کم و متوقف می‌­کند. به واسطه ترکیبات سمی­‌تر چون مقادیر زیاد برگ آن سمی بوده باعث افزایش ضربان قلب افزایش دمای بدن و سرگیجه می‌­شود. و سردرد در گرم مزاجان می­‌آورد. در مصرف طولانی ممکن است حملات شبیه صرع بروز کند.

    دوز استفاده از عرق مریم گلی

    دم­‌کرده 30 تا 15 گرم برگ آن در یک لیتر آب بعداز غذا به مقدار یک قاشق سوپ­‌خوری بین هر دو غذا و تنتور حاصل از خیساندن 15-10 گرم برگ خشک در 5 برابر الکل به مقدار 25-10 قطره در روز. در استعمال خارجی پماد آن 30گرم گیاه خشک 30گرم عشقه و 250 گرم پی خوک و 45 گرم موم درست شده جهت التیام اولسرها به کار می­‌ر‌ود. در فرانسه از 30-15 گرم آن در یک لیتر آب به عنوان قاعده‌­آور و دم کرده نیم مشت 5 برگ خشک آن را در یک لیتر آب برای تحریک و عرق کردن و جهت استعمال خارجی 5 مشت آن در یک لیتر آب جهت شستشو به­‌کار می­‌رود.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    خواص برگ مریم گلی

    طبق نظر حکمای جدید این گیاه با ارزش­‌ترین گیاه تیره­‌ی نعناع است. برگ آن دارای اثر نیرودهنده و مقوی است. به علت دارا بودن خاصیت تسهیل در هضم، مدر، ضد تشنج، تب­بر، ضدعفونی کننده، کم­‌کننده قندخون و قاعده آور است. در استعمال خارجی آن، جهت التیام عمل و ضدعفونی کننده زخم­‌ها و جراحات استفاده می­‌شود و چون اثر مقوی دارد مصرف آن موجب می­‌شود که عمل هضم تسهیل یابد. استفراغ­‌های تشنج‌­آور آرام شود و اسهال­‌های ساده درمان پذیرد. در موارد خون‌روی و ترشحات مهبلی ناشی از ضعف مصرف آن موجب جلوگیری از خون‌روی و ترشحات می­‌شود و به­‌علاوه سرفه­‌های مزمن قطع شود.

    مصرف فرآورده‌­های آن در نقرس، سردرد یک طرفه، آب آوردن انساج و خیز اعضا مفید است. دم­‌کرده­‌ی آن در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که در بیماران مبتلا به تب­‌های قطع نشدنی دست می­‌دهد اثر معالج دارد.به­‌صورت موضعی به عنوان ضدالتهاب، قابض، ضد باکتری، در التهاب دهان به صورت غرغره و دهان شویه استفاده می­‌شود. مصرف مریم گلی و عرق آن باعث کاهش قند خون در افراد سالم و دیابتی وابسته به انسولین می­‌شود اما در بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین اثر ندارد.

    عصاره­‌ی آن برای مداوای برخی بیماری‌­های مربوط به حلق و حنجره و شستشوی دهان استفاده می­‌شود. اسانس آن به علت خاصیت ضدباکتریایی آن در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می­‌شود.و طبق نظر حکمای قدیم این گیاه گرم و خشک است و مفتح سُدَّه (بازکننده گرفتگی رگ) و مُحلّل اخلاط وارده (خلط سرد) و ریاح و ضماد او با سرکه جهت ورم سپرز (طحال) و خاییدن (مالیدن آن به لثه) جهت تسکین درد دندان و رفع عُسرالنفس (آسم و تنگی نفس) مؤثر و تخم آن جهت گزیدان هوام (حشرات) و سَیَلان رحم (هیپرمنوره) و بواسیر نافع است و پخته­‌ی آن سیاه­‌کننده موی و چون با حنا مخلوط کرده و بر موی بمالند آن را طویل گرداند ولی زود سفید سازد.

    گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

    مرجان امینی

    گیاهان از زمان های قدیم به خاطر تنوع مواد مغذی خود و نیز ارزش داروییشان ارزش یافته اند. اکثر آن ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. مریم گلی یک گیاه است که از زمان باستان شناخته شده است و همچنین یک گیاه همیشه سبز دائمی که متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است. این شهر بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است و نام علمی آن برگرفته از کلمه لاتین “سالور” است که به معنای “نجات دادن” می باشد.

    مریم گلی کلاری:

    این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.

    مریم گلی 3 جزئی:

    این یک بوته چند ساله با برگ های چند قسمتی است و بومی کشورهای مدیترانه ای است و اغلب برای درست کردن چای به کار می رود.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    مریم گلی آناناسی:

    برگ های تازه این نوع برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.

    مریم گلی لاجوردی:

    این نوع بومی مکزیک است. یک گیاه بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

    مریم گلی فواید سلامتی و خواص دارویی خود را مدیون ارزش مواد مغذی غنی خود است. این گیاه همانطور که در بخش سلامت نمناک آورده ایم سرشار از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین ها, مواد معدنی و روغنش است. پروفایل تغذیه ای آن در جدول زیر توضیح داده می شود.

    ویتامین A:مریم گلی منبع بزرگی از ویتامین A است. در 100 گرم از مریم گلی خشک شده حدود 5900 واحد ویتامین A وجود دارد که 196% میزان دریافت روزانه برای هر فرد است.

    ویتامین C:برگهای مریم گلی تازه غنی از ویتامین c است. در 100 گرم از آن حدود 32.4 میلی گرم یا 54% ویتامین C روزانه هر فرد موجود می باشد.

    ویتامین های B:علاوه بر ویتامین a و c, این گیاه دارای سطوح بالایی از ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک, پیریدوکسین, تیامین و ریبوفلاوین نسبت به مقادیر توصیه شده روزانه می باشد.

    مواد معدنی:مریم گلی تازه و خشک منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم, کلسیم, منگنز, منیزیم, روی, آهن و مس است.

    روغن گیاهی:برگ مریم گلی شامل ترکیبات خاصی مانند سینئول, اسید تانیک, کلروژنیک اسید, کافئیک اسید, کافئیک و نیکوتینی اسید, نیکوتین آمید, فلاون و استروژنیک, و همچنین مواد تلخ مثل اوره و اسید لاکتیک است.

    مریم گلی می تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد و گیاهان شیمیایی مشتق شده از ترکیبات شیمیایی، روغن های اسانس آن حاوی ویتامین هایی برای مراقبت از پوست هستند.

    مزایای سلامتی مریم گلی:

    1. ضد پیری:

    آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می کنند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می شود.

    2. تونر پوست های چرب:

    مریم گلی به عنوان یک تونر عالی با تنظیم تولید چربی عمل می کند. شما می توانید یک تونر خانگی را با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود 250 میلی لیتر آب آماده کنید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد صافش کنید. آن را بعد از سرد شدن به صورت خود بزنید.

    3. گیاه مریم گلی برای درمان مشکلات پوستی:

    خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت های پوستی جلوگیری می کند. هم چنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

     

    مریم گلی گیاه است و عصاره آن برای مو با بسیاری از روش ها مفید بوده است. برخی از فوایدش برای مو به شرح زیر هستند.

    4. گیاه مریم گلی برای درمان ریزش مو:

    از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می شد. مریم گلی حاوی بتا – سیتواسترول است که یک ترکیب آلفا-5 است که در درمان طاسی سر مرد موثر بوده است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

    5. گیاه مریم گلی برای داشتن موهایی براق:

    استفاده از چای مریم گلی را می توان برای درخشان کردن موها استفاده کرد. شما می توانید آن را با جوشاندن 1 قاشق سوپ خوری برگ های خشک مریم گلی در یک فنجان آب آماده کنید. این عصاره به درمان شوره سر کمک می کند.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    6. گیاه مریم گلی برای تقویت رشد مو:

    ترکیبی از مریم گلی و رزماری بسیار عالی است و می تواند موی شما را ضخیم تر، محکم تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است چون گردش پوست سر را بهبود می بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه های ترشحی مو تامین می کند. یک محلول شستشو از مریم گلی و رزماری را می توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد و باعث احیای موهای خشک و نازک شود. می تواند هر روز یا یک یا دو بار در هفته برای حفظ درخشش مو و ضخامت به کار رود. به دلیل خاصیت سفت کنندگی اش، شوره سر را کاهش می دهد و از انسداد کیسه های ترشحی مو جلوگیری می کند.

    7. گیاه مریم گلی تیره کننده موها:

    مریم گلی می تواند برای تیره کردن و تشدید رنگ مو به کار رود. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شامپو زدن, از آن استفاده کنید. دم کرده برگ های مریم گلی تازه می تواند موهای خاکستری را تیره کند و رنگ مو قهوه ای یا سیاه را عمیق تر کند و به آن درخشندگی بدهد.

    8. لوسیون مریم گلی:

    مریم گلی می تواند برای تهیه یک لوسیون برای تنظیم موها و بهبود بافت آن استفاده شود. تعدادی از برگهای مریم گلی را با مقدار مساوی رز ماری ترکیب کنید. آن ها را در حدود 6 اونس آب بجوشانید و بگذارید چند دقیقه به آرامی بجوشد. اجازه دهید تا 3 ساعت بماند و سپس موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

    فواید سلامتی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی فواید سلامتی مختلفی دارد. از اعراب تا چین, همه این گیاه را به عنوان کلیدی برای زندگی سالم تشخیص داده اند. در واقع, به دلیل برخورداری از ویژگی های سلامتی و درمانی اش, عنوان ” گیاه سال ” توسط انجمن بین المللی گیاه دارویی در تاجیکستان انتخاب شد. در متن زیر برخی از فواید سلامتی این گیاه معطر آورده شده است.

    9. ویژگی های ضد التهابی گیاه مریم گلی:

    طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وین در اتریش, مریم گلی دارای ویژگی های ضد التهابی شگفت انگیزی است. چای مریم گلی اغلب به عنوان یک شست وشو دهنده برای التهاب آرامش بخش استفاده می شود.

  • مصرف روغن کنجد در بارداری
  • عصاره مریم گلی, بافت و روغنش به راحتی در فروشگاه های پزشکی موجود است برای درمان التهاب دهان و گلو استفاده می شوند. این گیاه برای استفاده خارجی و موضعی توسط کمیسیون آلمانی درمان ورم مخاط دهان و گلو توصیه شده است.

    مطالعه اخیر در آلمان نشان داده است که استفاده از عصاره برگ خشک و یا محلول برگ مریم گلی باعث کاهش عرق کردن تا حدود 50 % می شود. خشک می کند و به حذف بوی بدن کمک می کند.

    11. گیاه مریم گلی برای درمان سو هاضمه و عدم هاضمه:

    مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی ملایم و عدم هاضمه استفاده می شود. این یک ماده مقوی محرک است که می تواند ضعف معده و ضعف دستگاه گوارش را درمان کند. چای مریم گلی یا دم کرده اش در این خصوص بسیار موثر است. این اثر با تحریک ترشح گوارشی بالا, جریان صفرا, تحرک روده ای و عملکرد پانکراس, می تواند علائم سوهاضمه را حذف کند.

     

    12. گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد:

    محلول مریم گلی در درمان گلو التهاب و لوزه و گلو زخم موثر است. برای این هدف, شما می توانید کمی از برگه ای مریم گلی خشک را در حدود 1 میلی لیتر آب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. معجون را صاف کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از آن دو بار در روز باعث آرامش خواهد شد.

    13. گیاه مریم گلی برای سلامت دندان:

    این گیاه می تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می توان به عنوان دهان شویه موثر در درمان بیماری های لثه, گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید, می توانید به سادگی چای مریم گلی قوی بخورید یا آن را در مکعب های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب ها را در دهان خود بریزید.

    14. گیاه مریم گلی برای درمان آسم:

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    اثر ضد تشنجی مریم گلی باعث کاهش تنش در عضلات می شود و می تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت های ثانویه موثر است.

    15. گیاه مریم گلی برای پیش گیری از دیابت:

    مطالعات متعددی ثابت کرده اند که عصاره مریم گلی دارای خاصیت ضد هیپرگلیسمی است که با مهار ترشح گلوکز ذخیره شده از کبد, قند خون را کاهش می دهد. به عبارت ساده تر, کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید در بیماران دیابتی نوع 2 موثر است. با این حال, تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

    16. منافع عصبی گیاه مریم گلی:

    مصرف منظم مریم گلی باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسانس مریم گلی باعث بهبود سطوح استیل کولین استراز در مغز می شود. این آنزیم تمرکز را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه مربوط به آلزایمر کمک می کند.

    17. گیاه مریم گلی مفید برای زنان:

    این مزایا را می توان به حضور تانن سفت در مریم گلی نسبت داد. به نظر می رسد که تاثیر استروژنیک آن برای زنانی که مایل به خشک کردن شیر مادر خود هستند, مفید باشد. با این حال, داده های بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

    18. گیاه مریم گلی برای درمان افسردگی:

    محلول مریم گلی اغلب به عنوان چای شناخته می شود که حاوی توجون است که GABA و سروتونین ( 5-HT3) گیرنده آنتاگونیست است. علاوه بر بهبود تمرکز و توجه, به مقابله با اندوه و افسردگی کمک می کند. همچنین مریم گلی اغلب به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی استفاده می شود. حضور آنتی اکسیدان های سنتزی مانند اپیژنین, دیوزمتین و لوتئولین آن را قادر می سازد تا با افسردگی و استرس مقابله کند. نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی رزحیه شما را بهبود می دهد, در نتیجه به شما اطمینان می دهد که بر افکار منفی ناشی از افسردگی غلبه می کنید.

    19. فواید قلبی عروقی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی سه جزئی شامل یک فلاون به نام سالیوژینین است. این شل کننده عروقی است که در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

    20. گیاه مریم گلی مفید برای قلب:

    2 قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود 20 میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلب ضروری هستند. این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند.

    21. مریم گلی درمانی طبیعی برای از بین بردن سلولیت:

    همان طور که ذکر شد، روغن برگ مریم گلی گردش خون را افزایش می دهد. هرچه گردش خون بهتر باشد، سم زدایی بیشتر خواهد بود. وقتی سموم دفع می شوند، سلولت کم تری قابل مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن می تواند به جلوگیری از برگشت سلولیت کمک کند.

     

    22. مریم گلی یک آنتی اکسیدان است:

    چای مریم گلی یک نوشیدنی آنتی اکسیدانی است که بدن را از سرطان محافظت می کند و باعث ایجاد حفاظتی دربرابر رادیکال های آزاد و سموم از طریق متابولیسم می شود. در حقیقت، ترکیبات منفی را از طریق ادرار بیرون می ریزد. خاصیت ادرار آوری هم دارد.

    23. چای مریم گلی برای درمان سرفه:

    چای مریم گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می کند، زیرا دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. خلط آور دارویی است که ترشح خلط را از طریق راه هوایی تنفس می کند. برای از بین بردن سرفه, گلودرد, و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی, آن را به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

    24. چای مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی:

    چای مریم گلی, گرگرفتگی و همچنین عرق ناشی از یائسگی را تسکین می دهد. این ادعا پس از مشاهده زنانی که به مدت هشت هفته به صورت روزانه این گیاه را مصرف کردند, انجام شد. نتایج حاکی از کاهش گرگرفتگی در طول چهار هفته و در هفته هشتم بود.

    25. چای مریم گلی مفید برای تنظیم کلسترول:

    چای مریم گلی می تواند به کاهش سطوح کلسترول بالا نیز کمک کند! تحقیقات نشان داده اند که مریم گلی, کلسترول را با کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول منفی (ldl یا لیپوپروتئین با دانسیته کم) کاهش می دهد در حالی که افزایش کلسترول خوب یا hdl را افزایش می دهد.

    26. آرام کردن ذهن با چای مریم گلی:

    چای مریم گلی ذهن را با محافظت از اضطراب آرام می کند. اضطراب یک اختلال در سلامت روانی است که با نگرانی یا ترس مشخص می شود که به اندازه کافی قوی است که زندگی روزمره را مختل کند. اضطراب در بین نوجوانان و افراد میانسال شایع تر است و نمونه های علائم اضطراب شامل اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری (ocd) است. اضطراب می تواند ارزیابی شود و به حداقل درمان پزشکی نیاز دارد.

    27. سایر مزایا مریم گلی:

    روغن مریم گلی حاوی شامل مواد فراری مانند کامفن، سینول، بورنول، و بورنیل است که به عنوان خواص تونر، قابض، روان کننده، و محرک شناخته می شوند. این روغن می تواند به صورت خارجی برای تسکین دردهای دردناک مانند سفتی ماهیچه, روماتیسم و سایر بیماری های عفونی استفاده شود. علاوه بر این, از آن برای آروماتراپی در عصبانیت, استرس, خستگی, سردرد و اضطراب استفاده می شود. محلول یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب حصبه, اسهال, مشکلات کبد, مشکلات کلیوی, خونریزی ریه یا معده و سرخک است.

    توصیه هایی برای مصرف چای مریم گلی:

    مریم گلی یک ماده غذایی رایج است. بنابراین, بسیاری تصور می کنند که مصرف مریم گلی را باید در حد محدوده کاملاً ایمن نگه داریم.

    مریم گلی, سرشار از کافور و ترشحات ضروری است که ممکن است هنگام مصرف زیاد, خطراتی را برای بدن ایجاد کند. عوارض جانبی ناشی از کافور و پرخوری بیش از حد شامل تشنج و آسیب تدریجی اندام می باشد.

    چگونه می توان چای مریم گلی را تهیه کرد؟!

    برای تهیه چای مریم گلی, دو قاشق سوپ خوری برگ های مریم گلی تازه (یا یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک شده) را به یک لیوان اضافه کنید.

    لیوان را با آب تقریباً جوش پر کنید. برای چند دقیقه روی آن را بپوشانید. چای را برای برداشتن برگ ها صاف کنید.

    در بسیاری از فروشگاه های غذاهای طبیعی می توان کیسه های چای مریم گلی را یافت.

    چای مریم گلی هم در مخلوط با چای معمولی یافت می شود.

    مریم گلی عموماً در آشپزی استفاده می شود که ممکن است باعث شود شما باور کنید که کاملاً ایمن است.

    در حالی که مریم گلی عموماً زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که طبق دستور العمل های بالا به طور معمول در دستور العمل های غذایی یافت می شود, مریم گلی دارای ترشحات ضروری است که اگر به مقدار کافی به صورت خوراکی مصرف نشود و بیشتر مصرف شود، دارای اثرات نامطلوبی جدی مانند تشنج و آسیب به اندام ها است.

    در حالی که یک محدوده امن قابل قبول هنوز برایش مشخص نشده است, اما کمیته آژانس داروهای گیاهی اتحادیه اروپا در گزارش فراورده های گیاهان دارویی توصیه می کند که یک حد بالای 6 میکروگرم از محصولات مورد استفاده برای اهداف دارویی استفاده نشود.

    یک مطالعه مقدماتی حاکی از آن است که می توان هر روز سه تا شش فنجان چای مریم گلی مصرف شود بدون اینکه به آستانه سم شناسی برسد. به هر حال, مطالعه دیگری پیشنهاد می کند که مصرف روزانه باید براساس یافته های آن ها کم تر باشد.

    میزان دریافت, کافور و ترکیبات دیگری که در چای مریم گلی استخراج می شوند, بسته به عواملی که بر قدرت مانند فرآیند ساخت موثر هستند, متفاوت است. اگر چه چای مریم گلی برای کاهش عرضه شیر مادر در مادران شیرده توصیه می شود, اما زنان شیرده باید قبل از استفاده از آن با پزشکان خود مشورت کنند.

    عوارض جانبی مریم گلی همانطور که در بخش سلامت نمناک برایتان آورده ایم شامل شکایات گوارشی خفیف, تهوع, استفراغ, خس خس, خس خس پوستی, فشار خون بالا و پایین (بسته به گونه), واکنش های آلرژیک و پایین آوردن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است.

    در میان سایر اثرات جانبی، چای مریم گلی می تواند مشکلاتی در هضم, التهاب پوستی, نوسان فشار خون و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به صورت خفیف تا شدید شود.

    به زنان باردار توصیه نمی شوند که هر نوع نوشیدنی یا غذایی که حاوی مریم گلی است را مصرف کند، چون ممکن است موجب انقباضات رحمی شود.

    می تواند باعث انقباض رحمی, سفت شدن و کوتاه شدن ماهیچه های ادراری شود. در زنان باردار, انقباضات رحمی منجر به سقط جنین می شود.

    برخی از زیر گونه ها مانند مریم گل، مانند مریم گلی اسپانیایی ممکن است اثرات استروژن – مانندی را ایجاد کنند, بنابراین برای افراد با مشکلات هورمونی دردسرساز است.

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    مصرف مریم گلی به صورت عرق یا روغن که از برگ های این گیاه گرفته می شوند بسیار معروف هستند. گرفتن عصاره ی برگ های مریم گلی از دوران قدیم در روم باستان و عصر یونان استفاده می شده است. آن ها از برگ های مریم گلی برای درمان مارگزیدگی و افزایش قدرت باروری زنان استفاده می کردند. … ادامه خبر

    جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

    سایر منابع:

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    با دوستان خود به اشتراک بگذارید

    می پسندم

    0

    سایر خبرها

    ریشه و ساقه موهایتان ماساژ دهید و برای آنکه دچار چربی مو نشوید صبح آن را بشویید البته کسانی که موهای خشکی دارند نیاز به شست و شوی مو ندارند و از این روش در طول روز برای درمان ریزش مو استفاده کنند. روغن نارگیل به پرپشتی و رشد مو کمک می کند و به عنوان یک درخشان کننده مو مورد استفاده قرار می گیرد. – ماسک تخم مرغ و چای سبز (دم کرده) برای افزایش جریان خون پوست سر: یک عدد تخم مرغ …

    شنبه 24 اسفند 1398 شماره 1245 روایت هفت سین محبوبه میرقدیری دوران تدریس، این وقت ها که می شد برای بچه ها از نوروز می گفتم و اهمییت توجه به آن و رعایت آداب زیبایش. از چهارشنبه سوری تا هفت سین و عیدی دادن و عیدی گرفتن و دید و باز دیدها تا سیزده به در. از شکوه این جشن ملی می گفتم و این که بی تردید ما زیبا ترین جشن سال نو را داریم. ما آغاز شکوفایی و رستن، تولد و نور و …

    به گزارش اقصادآنلاین به نقل از نمناک، اضافه کردن جعفری تازه به غذاهای روزمره یک روش دیگر برای امتحان فواید این گیاه است. تقریبا همه چیز را با هم ترکیب کنید و آن را به سوپ، سالاد، سس اضافه کنید.جعفری از سبزی های بسیار پر خاصیت است که خواص درمانی زیادی دارد و همینطور جوشانده آن در لاغری و درمان سنگ کلیه تاثیر دارد و هدف ما در این بخش از نمناک روش استفاده از خواص جوشانده جعفری برای کاهش وزن است اما …

    ، بیماران کلیوی، سرطان های تحت درمان، بیماران مصرف کننده کورتون و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برای پیشگیری تغذیه ای از ابتلا به بیماری های تنفسی و کووید 19 رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه فرد اهمیت بسزایی دارد. چاهی بخش گفت: منابع غذایی حاوی ویتامین C علاوه …

    …> آزمایشات نشان داده است که عصارهٔ پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا ، بیماری نیوکاسل و ویروس های مختلف دیگر فعال است. به گفته ابو علی سینا تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم کننده است . این گیاه پرخاصیت خون را به سوی پوست می کشد و قرحه آور است ، همچنین پونه عرق ریز است و بسیار گرمی بخش . موارد استفاده از چای پونه و فواید دمنوش این گیاه : دمنوش و چای گیاهی پونه را برای رفع …

    خانگی برای عرق کف دست اگر عرق کردن کف دست شما در حدی نیست که به پزشک مراجعه کنید، چند راه حل و درمان خانگی می تواند تعریق شما را تا حد زیادی کاهش دهد. 1. مواد ضدتعریق مواد ضدتعریق معمولا برای تعریق زیربغل استفاده می شوند، اما برای توقف تعریق در دیگر قسمت های بدن هم می توانند مؤثر باشد. اگر کف دست های شما خیلی عرق می کند، کمی از مواد ضدتعریق را به کف دست های خود بمالید …

    استدلال نمی برد. با توجه به منش کتابت او، همچنان که گنجینة موروث عرفانی پیش از خود را به دوش می کشد، -که ریشه های آن را می توان در فلسفة یونان (به ویژه افلاطون و نوافلاطونیان) و هند باستان باز جست- از برخی از اساتید عرفان، چون ابن سبعین و ابن عربی بیشترها خوشه برچیده است. حتی در انتخاب عناوین فصول و بخش های مختلف کشف الحقایق، بعید نیست که از آثار ابن سبعین و ابن عربی، به گونه ای مستقیم تاثیر گرفته …

    پذیری پوست در برابر اشعه UVA و UVB شود. بنابراین در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF مناسب نباید فراموش شود. می توانید لایه بردارهای ملایم صورت را به صورت آنلاین در داروخانه محلی یا فروشگاه عرضه محصولات زیبایی بیابید. از ماسک خاک رس استفاده کنید. خاک رس ماده ای مؤثر است که تاریخچه استفاده از آن به دوران باستان باز می گردد. خاک رس به پاک کردن چربی …

    سلامت نیوز :21 روز از اعلام شناسایی و مرگ دو فرد مبتلا به کرونا و ورود رسمی این بیماری به کشور می گذرد و حالا ایران با اپیدمی ابتلا به کرونا رو به روست و در بین بیش از 100 کشور که موارد ابتلا به این ویروس در آنها شناسایی شده، شاید بتوان گفت تنها کشوری باشد که در تمام بخش های آن آلوده شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون (تا عصر …

    ینه چگونه انجام می شود؟ به جز راه های درمانی و رعایت بهداشت فردی، یکی از راه های غلبه بر این بحران از طریق جلوگیری از شیوع آن، قرنطینه است. قرنطینه یا ایجاد محدودیت در ارتباطات انسانی، یکی از راهکارهای باستانی برای جلوگیری از شیوع بیماری هاست که ریشه در سنت روم باستان و شهر ونیز دارد. به طورکلی برای غلبه بر شیوع کرونا، می توان گفت قرنطینه در 5 سطح باید جریان پیدا کند: …

    لیمو ترش تازه و نصف فنجان برگ بابونه خشک و پودر شده یک کرم مقوی و اثربخش درست کنید. تمام این مواد را به مدت 5 دقیقه، تا یکدست شدن، به آرامی مخلوط کنید. این کرم به مدت یک ماه در یخچال سالم خواهد ماند. مخلوط روغن نارگیل و روغن جوانه گندم دیگر کرم شگفت انگیزی است که توصیه می شود. از هر دو روغن به اندازه مساوی در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم مخلوط شان کنید. با این کرم ها صورتتان را شب ها …

    استفاده کرد. عرق گزنه یک مسکن موثر برای تسکین درد است. بهترین عرق گیاهی برای درمان کلیه ها عرق گزنه است. در طب عرق گزنه را برای پیشگیری از رسوب کلیه و سنگ کلیه توصیه می کنند. اسپاسم شکم و یا گرفتگی های شکمی را با مصرف عرق گزنه می توان رفع نمود. یکی دیگر از خواص عرق گزنه که در طب بسیار مورد توجه است کاربرد آن برای سندرم روده تحریک پذیر می باشد، عرق گزنه با پاکسازی روده بستری مناسب بری …

    لبخند به لب های شما می آرود. 21) و بالاخره برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید. طرز استفاده جوشانده عناب: 50گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود. جوشانده عناب و جو: 14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در 2 لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو باصطلاح شکفته شود و 1/5 لیتر آب باقی بماند. این جوشانده را بگذارید …

    از یک پیوند دوگانه وجود دارد. این نوع از اسید های چرب دارای خواص ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و محافظت قلب هستند. مصرف ماهی های چرب یا مکمل های روغن ماهی می تواند به حفظ سلامت کلی بدن انسان کمک کند. شما می توانید با پزشک خود درباره میزان دوز مصرفی برای مکمل روغن ماهی مشورت کنید. زنجبیل زنجبیل یکی از درمان های خانگی قابل اعتماد برای مقابله با سرماخوردگی و گلودرد …

    صورت داوطلبانه و جهادی از سوی مربیان در سایت اینترنتی و صفحه های کانون در شبکه های مجازی دنبال کند. بیمارستان های سقز به امکانات بهتری نیاز دارند مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با بیان اینکه از نظر پرسنل پزشکی و پرستار، دارو و تخت بیمارستانی کمبود نداریم، گفت: بیمارستان های سقز به اقلام پزشکی و بهداشتی بهتری نیاز دارند. سفر به هورامان تخت ممنوع شد شورای …

    درمان توسط وی جانشان را از دست دادند. وی بر این باور بود که مرگ در اثر روزه گرفته به دلیل محرومیت از غذا نیست و اگر فردی در طول دوران روزه گرفتن و امساک از غذا بمیرد، این اتفاق به دلیل محرکی بوده که در هر صورت آن ها را می کشته است. هازارد به کار اجباری در زندان محکوم شده، اما تنها دو سال در زندان باقی ماند. انگیزه زنان قاتل سریالی در دنیای واقعی بسیار متفاوت تر، عجیب تر و البته شیطانی …

    تحقیقات بیشتر خواهد بود. به دلیل اهمیت این ماده خوراکی از سوی سازمان خاروبار جهانی در سازمان ملل سال 2013 سال ” کینوا ” نامگذاری شده است. ارزش غذایی کینوا از برگ های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشور های آمریکای جنوبی بنام …

    عصر جمعه اعلام کرد انتخابات محلی در ماه می، از جمله شورا های شهری، شهرداران شماری از شهر ها همچون لندن و انتخابات کمیسیونر های پلیس، به علت همزمانی با اوج گرفتن همه گیری ویروس کرونا، تا سال آینده میلادی، به تعویق افتاد. عصر جمعه همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت پس از گفتگو با رئیس جمهور آمریکا، قرار است روز دوشنبه هفته آینده، نشست اضطراری اعضای گروه 7 به صورت اینترنتی، برای …

    مبتلا هستند، مفید است. مواد تشکیل دهنده: یک قاشق غذاخوری برگ رزماری یک بطری ایزوپروپیل الکل (250 میلی لیتر) دستورالعمل: برگ های رزماری را به بطری الکل اضافه کنید و اجازه دهید 48 ساعت به همان حالت باقی بماند. استفاده: زمانی که با استخوان درد یا مفصل درد مواجه هستید، اندکی از این الکل رزماری را روی موضع مورد نظر ریخته و به …

    به چپ و راست را ندارد . اگر خواستید تحلیل بسیار عالی و در عین حال سیاسی به ویژه از وضع گاری های دستی بازار تهران بدانید این مقاله را بخوانید . بالاخره عدل های بار یکی یکی به گاراژ می آمد . هفته ای دو روز یک یا دو ماشین باری عازم مشهد می شد . این بارها معروف به خرده بار بود . بشکة روغن ، عدل پارچه ، کرک ، کیسه های محتوی جارو و بادبزن بافقی که از برگ درخت خرما درست شده بود و سازوی بافق جزو صادرات …

    ت کامل بهداشتی انجام بدهند، چون سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و بسیاری از بیمارستان های ما در شهر های مختلف به ویژه در شمال، دیگر گنجایش بستری کردن بیماران را ندارد. شمار افرادی که در ایتالیا تا صبح روز جمعه به ویروس کرونا مبتلا شده اند نزدیک به 16 هزار نفر و تعداد قربانیان نیز 1258 نفراعلام شده است. بر اساس آمار روزانه ای که در ایتالیا منتشر می شود در 48 ساعت گذشته در هر شبانه روز بیش از …

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    …> درمان های خانگی برای عرق کف دست اگر عرق کردن کف دست شما در حدی نیست که به پزشک مراجعه کنید، چند راه حل و درمان خانگی می تواند تعریق شما را تا حد زیادی کاهش دهد. 1. مواد ضدتعریق مواد ضدتعریق معمولا برای تعریق زیربغل استفاده می شوند، اما برای توقف تعریق در دیگر قسمت های بدن هم می توانند مؤثر باشد. اگر کف دست های شما خیلی عرق می کند، کمی از مواد ضدتعریق را به کف …

    شخص را ببیند. دراز کشیدن با سرعت بالا نشان می دهد شخص مریض یا بیمار است و نیاز به کمک فوری دارد. شکل دیگر برقراری ارتباط از زمین به هوا، استفاده از آینه های علامت دهی است. آینه ی منظره یاب خودرو می تواند در چنین موقعیت هایی سودمند باشد. سیگنال دهی با آینه می تواند در آسمان صاف تا ارتفاع هشتاد کیلومتر را پوشش دهد. جایگزین های دیگر دود است. آب موجود در شاخ و برگ های گیاهان تازه ی جنگلی …

    ” نامگذاری شده است. ارزش غذایی کینوا از برگ های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشور های آمریکای جنوبی بنام های: خاویار گیاهی و برنج اینکا هم معروف است. ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه ی آن توسط سازمان …

    به گزارش، میوه مؤثر در تقویت خون بدن، ازگیل، میوه درختی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد. گل های درخت ازگیل، سفید و میوه آن شبیه زالزالک است، با این تفاوت که میوه ازگیل درشت تر و قهوه ای رنگ و طعمش شیرین و کمی گس است. هسته آن را می کارند و درخت ازگیل را به درخت گلابی نیز پیوند می زنند. قسمت های مورد استفاده درخت ازگیل، برگ و میوه آن است. اسم فارسی ازگیل اردف و گیل بوده است …

    منبعی غنی از ویتامین K است که برای بهبود عملکرد شناختی و افزایش قدرت مغز شناخته شده است. محققان گزارش کرده اند که بروکلی سرشار از ترکیباتی است که برای درست عمل کردن سیستم عصبی مرکزی لازم است و این ترکیبات هم چنین مغز و خاطرات ما را هوشیار و آگاه نگه خواهند داشت. 5- مصرف مغزها را فراموش نکنید مغزها سرشار از ویتامین E هستند، سبزیجات دارای برگ های سبز، مارچوبه، زیتون، تخم مرغ و برنج قهوه ای نیز همینطور. تحقیقات ثابت کرده اند که مصرف مقدار مناسبی از ویتامین E می تواند از اختلال شناختی به خصوص در سنین بالا جلوگیری کند. …

    لبخند به لب های شما می آرود. 21) و بالاخره برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید. طرز استفاده جوشانده عناب: 50گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود. جوشانده عناب و جو: 14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در 2 لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو باصطلاح شکفته شود و 1/5 لیتر آب باقی بماند. این جوشانده را بگذارید تا …

    ، زمستان 86) شواهد نشان می دهد که انسان های دوره نوسنگی هزاره هفتم پیش از میلاد از حنا برای رنگ کردن دست و پایشان به هنگام برگزاری آیین ها و مراسمی که وابسته به الهه باروری بوده استفاده می کردند. گواه مکتوبی که به کاربرد حنا برای آذین بستن دست نوعروسان نشان می دهد افسانه اوگاریت وآنات است که به 2100 سال پیش باز می گردد. در ایران باستان نیز برای برگزاری جشن نوروز، زنان به دست و …

    مردم تبدیل شده است در این شرایط سخت استفاده از امکانات دارویی و درمانی دیگر کشورها می تواند به فرایند پیشگیری؛ مواجهه و درمان این ویروس کمک شایان کند ولی شرایط سخت تحریم های ظالمانه آمریکا انجام اقدامات را برای ایران سخت کرده است. در ادامه به بررسی ابعاد این موضوع می پردازیم. حق سلامتی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در نظام بین المللی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. دولت ها در …

    علوم پزشکی اردبیل گفت: تعداد مبتلایان قطعی به کروناویروس در استان اردبیل به 121 بیمار افزایش یافته و این آمار بر اساس نتایج آزمایشاهی است. قدرت اخوان اکبری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد مبتلایان قطعی به کروناویروس در استان اردبیل براساس نتایج آزمایشگاهی به 121 بیمار افزایش یافته است. وی افزود: تعداد بیماران بستری مبتلای قطعی و مشکوک به کروناویروس در استان اردبیل 275 …

    “),t.close()},t.write(‘

  • علت تنگي نفس در اوايل حاملگي
  • “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    شماره ۱۰۹۳

    دکتر مهدی نوری .F.R.C.P

     ۳‌سال پیش هنگامی‌که کتاب گیاهان دارویی را منتشر‌کردم‌، شادروان «دکتر فرخ سیف‌بهزاد» از سر لطف  آن را در نشریه‌ی پزشکی امروز معرفی‌کردند و پیشنهاد‌ فرمودند که در اولین‌فرصت مقاله‌ای در‌باره‌ی گیاه مریم‌گلی تهیه نمایم. به ایشان گفتم اگر اجازه دهند  موضوع گیاه مریم‌گلی را پس‌از نوشتن مقاله‌هایی در باره‌ی دیگر گیاهان دارویی ارائه نمایم‌.

    اینک این گیاه دارویی را با گرامی‌داشت نام و یاد  شادروان «‌دکتر‌بهزاد‌»، به خوانندگان نکته‌سنج معرفی‌می‌کنم‌.

    خواص عرق گیاه مریم گلی

    مریم‌گلی یکی‌از گیاهان دارویی است که می‌تواند ترشح عرق بدن را مهار نماید‌. با استفاده از خاصیت دارویی عصاره‌ی این گیاه، فرآورده‌های دارویی تهیه و عرضه شده‌است‌.

    در یکی‌از کارخانه‌های داروسازی ایران نیز از عصاره‌ی خشک سر‌شاخه‌های جوان مریم‌گلی قرص‌هایی تولید‌ شده‌است که به‌عنوان کم‌کننده‌ی ترشح عرق به‌طور اعم و نیز کاهنده‌ی تعریق دوره‌ی یائسگی زنان به‌طور اخص تجویز‌می‌شود. در هر‌قرص‌ از این دارو ۱۰۰‌میلی‌گرم از عصاره‌ی گیاه وجود دارد‌. سازنده‌ی دارو  مواد مؤثره‌ی سر‌شاخه‌های جوان و برگ  گیاه مریم‌گلی را ۳تا۸ درصد تانن‌های گروه کاتشین (سالویاتانن)، اسیدهای فنولیک (رزمارینیک، کافییک‌، کلروژنیک‌ و…)‌، فلاونوئیدها (اپی‌ژنین و لوتیولین‌) و اسانس‌های فرار (سینیول و‌….)، هومولن‌، کامفن‌، لیمونن و‌…‌، ذکرکرده است‌. در برگ‌های مریم‌گلی اسانس‌، ساپونین و یک ماده‌ی تلخ به‌نام پیکروسالوین (Picrosalvin‌)، سینیول و دی‌ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک و مواد دیگر وجود دارد که برای بهبود بسیاری‌از‌ناخوشی‌ها مفید می‌باشند. اسانس برگ‌های مریم‌گلی که به‌رنگ زرد کمرنگ یا مایل به سبز  است، بین ۱‌تا‌۳‌درصد متغییر می‌باشند. از اسانس مریم‌گلی در صنایع  غذایی‌، عطرسازی و آرایشی نیز استفاده می‌شود.

    مریم‌گلی را در زبان‌فارسی به‌نام مریمی و مریم چمنی نیز می‌شناسند و برای آن خواص شفابخش گیاهان تیره‌ی لبدیسان (‌مانند نعناع‌، آویشن و بادرنجبویه) را قائلند‌.

    نام‌علمی‌مریم‌گلیSalvia officinalis-L و نام انگلیسی آن Commmon Sage است‌. نام لاتین این گیاه معنای شفادهنده دارد و از گذشته‌ی دور برای حفظ سلامت بدن از آن استفاده شده‌است‌. مریمی‌، گیاهی است علفی و چندساله که به خانواده‌ی نعناعیان تعلق دارد‌. مریم‌گلی ساقه‌ای پوشیده از کرک و چهارگوش دارد و بلندی آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می‌رسد‌. برگهای این گیاه متقابل‌، بلند و نیزه‌ای شکل و کرک‌دار با رنگ مایل به سبز می‌باشند. برگ‌های پایین ساقه، دراز و بیضی‌شکل با دم‌برگ بلند هستند  و برگهای قسمت فوقانی ساقه، بدون دم‌برگ یا با دم‌برگ کوتاهی مشاهده می‌شوند‌. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرک‌های ظریف می‌باشد‌. ریشه، راست و دارای انشعابات فراوان ساقه است. گلهای این گیاه رنگ آبی روشن‌، صورتی یا سفید متمایل به بنفش دارند و به‌صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. برگ خشک مریم‌گلی معطر و طعم آن تند و کمی تلخ است.

    مریم‌گلی بومی منطقه‌‌ی مدیترانه است و به‌عنوان گیاه زینتی نیز پرورش‌داده می‌شود‌. برگ‌های تازه و یا خشک‌شده‌ی مریم‌گلی را برای درمان استفاده می‌کنند و در شکل زیر برگ و گل مریم‌گلی مشاهده می‌گردد.

    دیسقوریدس(‌Dioscorides‌) پزشک معروف یونانی، در کتابش مریم‌گلی را برای درمان بیماری‌های متعدد مفید دانسته و نوشته است  که این گیاه در درمان خونروی‌ها، سنگ‌کلیه‌، تب و بی‌نظمی‌های قاعدگی مفید است‌. دیسقوریدس، در‌حدود سال‌۳۰‌میلادى در بخشی‌از یونان متولد‌شد و سال‌های متمادی به شناسایى و آزمایش گیاهان و مواد دارویى مختلف پرداخت و نتایج بررسی‌های خود رابه‌صورت‌کتابی‌با‌نام Medica Materia  (بنیاد پزشکی) مشتمل بر ۷ گفتار تدوین کرد.

    به نوشته‌ی مترجم کتاب دیسقوریدوس،در ‌این کتاب حدود یک‌هزار موضوع اصلی مشتمل‌بر گیاهان دارویی، خوراکی و سمی، فرآورده‌های خوراکی و دارویی جانوری، کانی‌ها، پیامدهای گزش و نیش‌زدگی جانوران گوناگون، سم‌شناسی، علل، نشانه‌ها و درمان آنها و همچنین انواع مسمومیت‌ها معرفی و درباره‌ی هر‌موضوع توضیحات کافی داده شده‌است.

    بنابراین مریم‌گلی از گذشته‌ی دور در مجموعه‌ی گیاهان طبی یونانی‌ها و رومی‌ها قرار‌داشته و در آن زمان به‌عنوان داروی مؤثر برای معالجه‌ی عوارض ناشی‌از نیش حشرات و نیز داروی تقویت‌کننده‌ی بدن و روح انسان و افزایش طول‌عمر به‌کار می‌رفته است. از قرن نهم میلادی این گیاه به اروپا برده‌شد و در برخی‌از کشورهای اروپایی برای مدت‌ها به‌عنوان یک دمنوش مورد استفاده‌ی عموم قرار‌گرفت‌. پس‌از آن مریم‌گلی به چین وارد شد و به‌طور همه‌جانبه‌ای کاربرد پیدا‌کرد؛ به‌طوری‌که در قرن هفدهم میلادی  چینی‌ها در‌مقابل دریافت هر‌کیلو از برگ‌های خشک‌شده‌ی‌مریم‌گلی 3‌تا4‌کیلوگرم چای چینی می‌دادند. در‌حال‌حاضر از مریم‌گلی و اسانس آن برای معطر‌کردن و خوشبوکردن خوراکی‌ها‌، به‌ویژه گوشت‌های کنسروشده و انواع سوسیس و کالباس استفاده می‌شود و در صنایع عطرسازی نیز کاربرد دارد‌.

    پزشکان سنتی ایران مریم‌گلی را به‌عنوان تب‌بر و تقویت‌کننده‌ی معده و ادرار‌آور تجویز‌می‌کردند و طبیعت آن را گرم و خشک می‌دانستند‌. از مریم‌گلی برای درمان نقرس‌، رماتیسم و کم‌کاری کلیه نیز بهره‌می‌گرفتند‌. به‌علاوه این گیاه را در استعمال خارجی نیز برای التیام زخم‌ها و خراش‌های پوستی (‌آزمایش‌های متعدد خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌ویروسی و ضدقارچی گیاه را نشان داده است)  به‌کار می‌بردند‌. از دم‌کرده‌ی برگ و سرشاخه‌های مریم‌گلی برای قطع جریان شیر در مادران شیرده‌ که شیر‌دادن را متوقف‌کرده‌ بودند، استفاده می‌شد‌. به‌طور‌کلی دم‌کرده‌ی مریم‌گلی را برای کمک به هضم غذا‌، تشنج، ضعف اعصاب، کم‌کردن مقدار قند‌خون و نیز قاعده‌آور  به‌کار می‌بردند و عوارض یائسگی را با آن کاهش‌می‌دادند. البته  تأثیر مریم‌گلی در دیابت نوع2 مورد بررسی قرار‌گرفته  و در گذشته نیز  جوشانده‌ی آن‌را  برای این منظور تجویز‌می‌کردند.

    دم‌کرده‌ی ۰/۵ تا۱گرم مریم‌گلی در ۱فنجان آب‌جوش به‌مدت ۱۰‌دقیقه و نوشیدن ۳فنجان از این دم‌کرده در روز، به هضم غذا کمک‌می‌کند و اگر پیش‌از خواب ۲‌فنجان از این دم‌کرده نوشیده شود از میزان تعریق می‌کاهد‌. دم‌کرده‌ی مخلوط مریم‌گلی و زیزفون نیز برای کاهش عرق شبانه توصیه شده‌است‌. باتوجه به این‌که مریم‌گلی خاصیت ضدباکتریایی و ضد‌ویروسی نشان‌می‌دهد، می‌توان دم‌کرده یا جوشانده‌ی ۲‌گرم مریم‌گلی در ۱۰۰‌گرم آب را برای بهبود عفونت‌های دهان غرغره کرده و نیز زخم‌های پوستی را با آن شستشو داد.

    به‌طور‌خلاصه مریم‌گلی خاصیت مهار‌کننده‌ی ترشح عرق دارد‌، کبد را تقویت می‌کند‌، ضد‌عفونی کننده است و آثار ضد‌باکتریایی دارد‌، در تنظیم قاعدگی زنان و بهبود عوارض یائسگی مؤثر است و ترشح شیر را کاهش‌می‌دهد‌. خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد‌، در بیماری آلزایمر و نیز سرطان مفید است و از مقدار قند‌خون می‌کاهد.

    ارسال

    در حال ارسال اطلاعات …

    خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

    اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

    دربارۀ ما

    نشریه پزشکی امروز اگرچه به هیچ نهاد ، سازمان ، ارگان … وابسته نیست ولی وابسته محبت خوانندگان و همکاران گرانقدری است که از گذشته های دور تاکنون دست دراز شده نشریه را به گرمی فشرده اند و زیر بار منت آنان است.

    شبکه های اجتماعی

    تماس با ما

    تلفن تماس : 02188371001

    فکس : 02188371004

    ایمیل : pezeshkyemroozweekly@gmail.com

    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به نشریۀ پزشکی امروز می باشد.

    طراحی سایت
    توسط ایده آل پردازش دایا

    خواص عرق گیاه مریم گلی
    خواص عرق گیاه مریم گلی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *