خواص صابون زرد مراغه

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

صابون مراغه که به صورتی کاملا طبیعی تولید می شود با ماندگاری بیش از 10 سال و با قدمتی بیش از۱۵۰ سال معروف ترین صابون سنتی كشور بوده و سوغاتی اصلی و ارزشمند این شهرستان به حساب می آید.این صابون كه به صورت سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود، به رغم رواج صابون های صنعتی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های مردم این شهرستان و سایر شهرهای كشور مورد استفاده قرار می گیرد.

اين صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشكيل شده و در ساخت آن از مواد شيميايي استفاده نمي شود. تا پيش از توليد صابون هاي صنعتي، در بيشتر شهرهاي ايران مردم از صابون مراغه استفاده مي كردند و هم اكنون نيز در بازار سنتي همه شهرهاي ايران، صابون هاي سنتي مراغه طرفداران زيادي دارد.با دلگرم همراه باشید.

دوره مقدماتی php

قیمت هر بسته صابون (حاوی 5 عدد صابون زرد مراغه) 15000 تومان می باشد ابکا مطمئن و پاسخگو قبل و بعد از خرید صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشكيل شده و در ساخت آن از مواد شيميايي استفاده نميشود. امروزه نيز با وجود رواج صابون هاي صنعتي، اين نوع صابون همچنان به عنوان يكي از شوينده هاي سنتي رايج ميان خانواده هاي ايراني مورد استفاده است.

به گزارش واحد مركزي خبر، صابون سنتي مراغه با وجود رواج صابون هاي صنعتي همچنان با توليد 200تن در سال موقعيت بازار خود را حفظ كرده تا پيش از توليد صابون هاي صنعتي، در بيشتر شهرهاي ايران مردم از صابون مراغه استفاده مي كردند و هم اكنون نيز در بازار سنتي همه شهرهاي ايران، صابون هاي سنتي مراغه طرفداران زيادي دارد. اين صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشكيل شده و در ساخت آن از مواد شيميايي استفاده نميشود. امروزه نيز با وجود رواج صابون هاي صنعتي، اين نوع صابون همچنان به عنوان يكي از شوينده هاي سنتي رايج ميان خانواده هاي ايراني مورد استفاده است.

همچنان با توليد 200 تن در سال موقعيت بازار خود را حفظ كرده، اما به علت تهيه سنتي و نامناسب بودن كيفيت مواد شوينده نتوانسته است جايگاه اصلي خود را در بازارهاي داخلي و خارجي به دست آورد. يك داروساز با اشاره به ويژگي هاي اين صابون گفت: اين صابون به علت دارا بودن ph مناسب و ميزان اسيد كنترل شده آن، حساسيت هاي پوستي را از بين ميبرد و پياز مو را تقويت مي كند و به علت نداشتن عوارض جانبي استقبال از آن روزبه روز بيشتر شده است. يونس نصراللهي افزود: صابون مراغه در 3 رنگ سفيد، زرد و سياه توليد مي شود و معروف ترين نوع آن صابون زرد است. تنها فرق صابون زرد و سفيد در رنگ آنهاست ولي صابون سياه از ضايعات اين صابون ها به وجود ميآيد و قدرت پاك كنندگي آن نسبت به بقيه كمتر است.

در برخي موارد به تركيبات صابون سياه، سدر و رنگ حنا اضافه ميشود كه در اين صورت صابوني مناسب براي رفع شوره سر، ريزش مو و تقويت پياز مو است. مدير يكي از بزرگترين واحدهاي توليد صابون سنتي مراغه نيز به نحوه ساخت اين صابون اشاره كرد و گفت: پيه هاي حيواني جمع آوري شده از شهرهاي مختلف كشور بويژه اصفهان، شيراز، قم، كاشان و شهرهاي شمالي به مراغه منتقل مي شود و در ديگ هاي بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده ميشود.

آب شهر مراغه شيرين، بدون هرگونه املاح و براي توليد صابون بسيار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن يا در اصطلاح صابون سازان، شيرين شدن شكل مي گيرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت براي پخت دوم در ديگ هاي مجزا قرار مي گيرد. محمدرضا نژندعلي افزود: با افزودن رنگهاي سفيد، زرد، سياه يا حنا رنگ ظاهري صابون شكل مي گيرد و به بخش قالبدان منتقل مي شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان كمي خشك شده و شكل اوليه به خود مي گيرد و سپس به محيط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هواي آزاد و زير نورخورشيد ميماند و سپس 3 تا 6 ماه روي قفسه هاي چوبي كه معمولا از سطح زمين بالاتر است

و از همه طرف هوا به صابون ميرسد، نگهداري مي شود تا پس از خشك شدن كامل با دستگاه بسته بندي و در وزن هاي مختلف به بازارهاي مصرف فرستاده شود. يك متخصص پوست هم با اشاره به مزيت صابون مراغه از لحاظ طبي گفت: تن و موي افراد پس از شستن با اين صابون، نرم و لطيف مي شود و از شوره و خشكي پوست نيز خبري نيست و علاوه بر آن ماندگاري صابون مراغه بيش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه كهنه باشد ارزش شويندگي آن بيشتر ميشود.

داريوش هوشمند افزود: اگر در توليد سنتي و نيمه صنعتي صابون مراغه، توليدكنندگان دقت كافي و بيشتر از مواد مرغوب و طبيعي استفاده كنند، اين صابون ميتواند در شستشوي مو و بدن بهترين صابون سنتي دنيا لقب بگيرد. رئيس شوراي اسلامي شهرستان مراغه نيز گفت: مراغه جزو 10 شهر تاريخي و كهن ايران محسوب ميشود و روزانه صدها گردشگر ايراني و خارجي براي ديدن آثار بي نظير به اين شهر سفر ميكنند و همه مهمانان به هنگام بازگشت علاوه بر حبوبات، خشكبار و آجيل، صابون مراغه را نيز به عنوان سوغات به ديار خود مي برند. جويا افزود: بسته بندي مناسب صابون مراغه و توجه به كيفيت توليد آن توانسته است اين محصول را به بازارهاي داخلي و خارجي سوق دهد طوري كه اكنون صادرات اين صابون به كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز، تركيه و عراق آغاز شده است و صادرات چمداني آن به اروپا نيز از سالها پيش صورت ميگرفت.

ابراهيمي شهردار مراغه نيز خاطرنشان كرد: يكي از موارد استفاده صابون مراغه در سنگك پزي هاي كشور است چرا كه خميرنان سنگك بسيار شل و غيرقابل انعطاف است و به همين علت هنگامي كه در تنور قرار ميگيرد تا پخته شود مقدار زيادي سنگ به آن مي چسبد به همين علت نانوايان سنگكي در تمام كشور صابون مراغه را با تخته چوبي در تنور، روي سنگ ها ميكشند و اين كار باعث ميشود تا سنگها لغزنده شوند و خمير به راحتي به آنها نچسبد و در نتيجه هنگامي كه نان از تنور بيرون مي آيد مقدار كمتري سنگ با خود دارد. مهري فرهنگ بنام، كدبانوي خانه دار تبريزي نيز كه از مشتريان هميشگي صابون سنتي مراغه است، گفت: اين صابون در خانواده ما به صورت سنتي بيش از يك قرن است كه مورد استفاده قرار مي گيرد و در جلوگيري از ريزش مو و شوره سر بسيار كارساز بوده است و بر نرمي و لطافت مو و پوست نيز مي افزايد و بوي خوشي دارد. مدير يك كارگاه صابون سازي در مراغه نيز خاطرنشان كرد: با بسته بندي مناسب و توليد محصول بادوام و با كيفيت توانسته ايم اين محصول را به كشورهاي آذربايجان، تركيه و عراق صادر كنيم و همچنين فروش و عرضه آن در بازارهاي سنتي كشور آلمان نيز از سر گرفته شده است.

احمد وطن پور افزود: صابون مراغه تاريخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان توليد آن بگذرد بازهم مي توان از آن استفاده كرد، اما متاسفانه مردم ايران به علت نبود تبليغات، اطلاع چنداني از مزاياي صابون مراغه ندارند و تمايل مردم به استفاده از صابون هاي صنعتي و شيميايي هر روز بيشتر مي شود. بهزاد صدرحقيقي ، مدير واحد صابون سازي مراغه نيز گفت: در اين كارگاه 30 نفر به صورت تمام وقت كار مي كنند و امكان توليد صابون مراغه به صورت طبيعي و سنتي فقط در شهر مراغه وجود دارد ولي در سال هاي اخير متاسفانه برخي از سودجويان با راه اندازي واحدهاي صابون سازي و استفاده از برند مشهور صابون مراغه، آن را در شهرهاي شمالي و كويري توليد و به نام مراغه به فروش مي رسانند.

صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون ها بوجود می آید و قدرت پاك كنندگی آن نسبت به بقیه پایین تر است.

در برخی موارد به تركیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می شود كه در این صورت صابونی مناسب برای رفع ریزش مو، شوره سر و تقویت پیاز مو است.صابون های تولیدی به صورت نیمه صنعتی و درمحیطی بهداشتی تولید و تركیبات آن در آزمایشگاه های این كارگاه كنترل می شود. صابون مراغه با افزودن۱0 ‪درصد روغن نارگیل به عنوان صابون حمام شناخته شده است.

تن و موي افراد پس از شستن با اين صابون، نرم و لطيف مي شود و از شوره و خشكي پوست نيز خبري نيست و علاوه بر آن ماندگاري صابون مراغه بيش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه كهنه باشد ارزش شويندگي آن بيشتر مي شود. صابون مراغه تاريخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان توليد آن بگذرد بازهم مي توان از آن استفاده كرد، اما متاسفانه مردم ايران به علت نبود تبليغات، اطلاع چنداني از مزاياي صابون مراغه ندارند و تمايل مردم به استفاده از صابون هاي صنعتي و شيميايي هر روز بيشتر مي شود.

میزان ماده قلیایی صابون مراغع در مقایسه با سایر صابون ها بیشتر است و لذا برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب تر است. مناسب ترین شستشو دهنده های بدن و صابون با داشتن میزان ماده قلیایی بین 5/5 تا 6 درجه برای بهداشت پوست و مو است. برخی شستشو دهنده ها و صابون ها از میزان ماده قلیایی بین 8 تا 9 درجه تهیه و تولید می شود که اغلب برای افرادی که پوستی بسیار چرب دارند و به شستشوی بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز دارند قابل استفاده است.شستشوی موی سر نیز با صابون سنتی مراغه ای مانعی ندارد ولی باعث کدر شدن موهای سر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد.

زمان زیادی صرف تولید این صابون می شود به طوری كه شش ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و سه ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می شود.پيه هاي حيواني جمع آوري شده از شهرهاي مختلف كشور بويژه اصفهان، شيراز، قم، كاشان و شهرهاي شمالي به مراغه منتقل مي شود و در ديگ هاي بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده مي شود. آب شهر مراغه شيرين، بدون هرگونه املاح و براي توليد صابون بسيار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن يا در اصطلاح صابون سازان، شيرين شدن شكل مي گيرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت براي پخت دوم در ديگ هاي مجزا قرار مي گيرد.

با افزودن رنگ هاي سفيد، زرد، سياه يا حنا رنگ ظاهري صابون شكل مي گيرد و به بخش قالبدان منتقل مي شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان كمي خشك شده و شكل اوليه به خود مي گيرد و سپس به محيط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هواي آزاد و زير نورخورشيد مي ماند و سپس 3 تا 6 ماه روي قفسه هاي چوبي كه معمولا از سطح زمين بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون مي رسد، نگهداري مي شود تا پس از خشك شدن كامل با دستگاه بسته بندي و در وزن هاي مختلف به بازار هاي مصرف فرستاده شود.

ماهانه حدود200 ‪تن صابون سنتی در این شهر تولید و در بازارهای محلی و شهرهای مختلف كشور عرضه می شود. نداشتن شناسنامه، كد و مجوز بهداشتی و صادر نكردن پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی از مشكلات عمده تولید صابون مراغه می باشد.با توجه به این كه تعریفی خاصی از سوی بخش نظارت بر موارد غذایی و دارویی شبكه بهداشت و درمان برای صابون مراغه ارایه نشده در برخی شهرها تعدادی افراد سودجو با تولید صابون نامرغوب و كم كیفیت به نام صابون مراغه ، موجبات بدنامی این صابون را فراهم می كنند.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری- نبض ما

این صابون که به صورت سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود، به رغم رواج صابون های صنعتی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. تا پیش از تولید صابون های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران مردم از صابون مراغه استفاده می کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد.

این صابون به علت دارا بودن PH مناسب و میزان اسید کنترل شده آن حساسیت های پوستی را از بین برده و پیاز موی سر را تقویت می کند.

صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون ها بوجود می آید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه پایین تر است.

در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع ریزش مو، شوره سر و تقویت پیاز مو است.

صابون های تولیدی به صورت نیمه صنعتی و درمحیطی بهداشتی تولید و ترکیبات آن در آزمایشگاه های این کارگاه کنترل می شود. صابون مراغه با افزودن۱0 ‪درصد روغن نارگیل به عنوان صابون حمام شناخته شده است.

تن و موی افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر می شود. صابون مراغه تاریخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان تولید آن بگذرد بازهم می توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه مردم ایران به علت نبود تبلیغات، اطلاع چندانی از مزایای صابون مراغه ندارند و تمایل مردم به استفاده از صابون های صنعتی و شیمیایی هر روز بیشتر می شود.

تفاوت کلاه گیس با پروتز موی سر چیست؟

از لیفت بازو بدون جراحی بیشتر بدانید

از بین بردن موهای زائد با زردچوبه و نعنا

درمان افتادگی پلک با پلکسر پلاسماجت

میزان ماده قلیایی صابون مراغع در مقایسه با سایر صابون ها بیشتر است و لذا برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب تر است. مناسب ترین شستشو دهنده های بدن و صابون با داشتن میزان ماده قلیایی بین 5/5 تا 6 درجه برای بهداشت پوست و مو است. برخی شستشو دهنده ها و صابون ها از میزان ماده قلیایی بین 8 تا 9 درجه تهیه و تولید می شود که اغلب برای افرادی که پوستی بسیار چرب دارند و به شستشوی بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز دارند قابل استفاده است.

شستشوی موی سر نیز با صابون سنتی مراغه ای مانعی ندارد ولی باعث کدر شدن موهای سر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد.

زمان زیادی صرف تولید این صابون می شود به طوری که شش ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و سه ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می شود.

پیه های حیوانی جمع آوری شده از شهرهای مختلف کشور بویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می شود و در دیگ های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می شود. آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون سازان، شیرین شدن شکل می گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ های مجزا قرار می گیرد.

با افزودن رنگ های سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می گیرد و به بخش قالبدان منتقل می شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نورخورشید می ماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه های چوبی که معمولا از سطح زمین بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون می رسد، نگهداری می شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته بندی و در وزن های مختلف به بازار های مصرف فرستاده شود.

ماهانه حدود200 ‪تن صابون سنتی در این شهر تولید و در بازارهای محلی و شهرهای مختلف کشور عرضه می شود. نداشتن شناسنامه، کد و مجوز بهداشتی و صادر نکردن پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی از مشکلات عمده تولید صابون مراغه می باشد.

با توجه به این که تعریفی خاصی از سوی بخش نظارت بر موارد غذایی و دارویی شبکه بهداشت و درمان برای صابون مراغه ارایه نشده در برخی شهرها تعدادی افراد سودجو با تولید صابون نامرغوب و کم کیفیت به نام صابون مراغه ، موجبات بدنامی این صابون را فراهم می کنند.

 

هزینه آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چقدر است؟ + فیلم آنژیوگرافی

برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم چه باید کرد؟

مشکلات رابطه جنسی در افراد با اختلال دو قطبی

اکوکاردیوگرافی (اکوی قلبی) چیست؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو

پس از مرگ، برای بدن چه اتفاقی می افتد؟ + ویدیو

پزشکی را با چی عوض می کنی+ فیلم

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.



ایرانگردی امروز روزیاتو، شما را به دیاری می برد که برای عده ای، نامش با نجوم و رصد همراه است و برای برخی، یادآور نخسین کارخانه صابون سازی سنتی ایران به شمار می رود.

مراغه، شهری در استان سرسبز آذربایجان شرقی، سوغاتی معروف دارد که بر خلاف سوغات اکثر شهرهای ایران، نه خوردنی بوده و نه پوشیدنی.

اگر به نان سنگکی های سنتی مراجعه کرده باشید، حتما یک صابون را کنار تخته چوبی آنها مشاهده کرده اید. این صابون، یکی از موارد استفاده آن در سنگک ‌پزی‌های کشور است. چرا که خمیرنان سنگک بسیار شل و غیرقابل انعطاف است و به همین علت هنگامی که در تنور قرار می‌گیرد تا پخته شود مقدار زیادی سنگ به آن می‌چسبد.

به همین علت نانوایان سنگکی در تمام کشور صابون مراغه را با تخته چوبی در تنور، روی سنگ‌ها می‌کشند و این کار باعث می‌شود تا سنگها لغزنده شوند و خمیر به راحتی به آنها نچسبد و در نتیجه هنگامی که نان از تنور بیرون می‌آید مقدار کمتری سنگ با خود دارد.

گزارش امروز روزیاتو شما را با یکی از معروف ترین شوینده های کشور به نام صابون مراغه آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

صابون زرد مراغه، معروف ترین شوینده ایرانی ها

سرزمین چهار فصل پهناور ایران، یکی از بکر ترین مقصدهای گردشگری آسیا به شمار می رود و یکی از نقاط دیدنی آن، استان آذربایجان شرقی است.

مراغه، یکی از شهرهای این استان حاصلخیز و سرسبز کشور بوده که در کنار رودخانه معروف صوفی چای و در دامنه جنوبی کوه سهند، گسترده شده است.

نقشه مراغه و مقصدهای گردشگری جذاب اطراف

مراغه، کم تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و پس از تبریز، پر جمعیت ترین شهر این استان به نظر می رسد. مراغه را بعد از ارومیه، دومین شهر باستانی منطقه آذربایجان می دانند.

مراغه از ۱۲۰۰ سال پیش در نوشته های مورخان و اسناد تاریخی مشاهده می شود و به گفته تاریخ نویسان، این شهر با نام هایی همچون افراه رود، افرازه روح و افرا هروذ، افرازه روز، افراز هارود، امداد هارود شناخته شده.

«ویلسون»، سیاح انگلیسی در نوشته های خود، ار مراغه به عنوان «مراغا» یاد کرده است. وی، این نام را برداشتی از نام یک اسقف مشهور نسطوری به نام ماراغا می پندارد.

برخی محققان نیز، نام مراغه را با نام «مارکیانا» که در کتاب تعلیمات جغرافیایی بطلمیوس، به دریاچه ارومیه اطلاق شده، مرتبط می داند.

مقصدهای SPA گردی در شهر صابون ایران

در دوره قاجار، مراغه در زمره ۱۰ شهر بزرگ و پر جمعیت ایران بوده که شهرهای: بناب، عجب شیر، ملکان، هشترودی، میاندوآل، مهاباد، آذر شهر، شاهین دژ و قره آغاج، از آن جمله است.

استان آذربایجان، همانطور که قبلا در گزارشی اشاره کردیم، استان اولین ها به شمار می رود و مصداق آن نیز، شهر تبریز است.

مراغه، هم نخستین کارخانه اسلحه سازی ایران را در تاریخ خود جای داد و هم نخستین کارخانه صابون سازی کشور. مراغه از نظر طبیعی و باستانی و تاریخی، یکی از مقصدهای بی نظیر گردشگری شمال غرب کشور محسوب می شود.

تصویر رصد خانه مراغه

بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی در مراغه، این شهر را در فهرست یکی از برترین شهرهای کشور از نظر آثار ملی ایران قرار داده است. معبد مهر، که آن را در ردیف یکی از نخستین سکونت گاه ها و معابد بشر پیش از تاریخ می دانند، در این منطقه قرار دارد و افتخار مراغه به شمار می رود.

مراغه را علاوه بر صابون و رصد خانه، با ۵ بقعه می شناسند. «گنبد سرخ» که قدیمی ترین بقعه شهر است و «گنبد قرمز» هم نامیده می شود، بیش از ۱ هزار سال قدمت دارد.

برج مدور ، گنبد کبود، گنبد غفاریه و گوی برج، از جمله آثار باستانی به جا مانده در این شهر است که قدمت شهر را به رخ گردشگران داخلی و بین المللی می کشاند.

گنبد کبود مراغه، آرامگاه مادر هلاکوخان

مراغه را با نام رصد خانه می شناسند و هر وقت صبحت از رصد و رصد خانه در ایران می شود، نا خودآگاه به یاد خواجه نصیر الدین طوسی و ابوریحان بیرونی می افتیم.

خواجه نصیر الدین طوسی، دانشمند ایرانی، کسی بود که موجبات ایجاد رصد خانه ای بر تپه ای در شمال غرب شهر را فراهم کرد. زیج ایلخانیان در رصد خانه مراغه خواجه نصیر الدین طوسی تدوین شد و یک مرکز علمی به نام در عصر خود گردید.

صابون مراغه از سوغات ۲۰۰ ساله این شهر است که آوازه ملی دارد. این صابون که به صورت سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود، به رغم رواج صابون های صنعتی، همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های بسیاری از مردم ایران، در روزگاری که NIVEA COOL و تبلیغات جذاب رونالدو و مسی با شامپو و بدن شوهای مختلف در شبکه های سیما معرفی می شود، مشاهده می کنیم.

تصویر کارگاه های تولید صابون مراغه

شاید افراد مسن زیادی را مشاهده کردید که هنوز هم، با مراجعه به عطاری ها، به دنبال صابون مراغه هستند و در روزگار شامپو و بدن شوهای مختلف طبیعی و غیر طبیعی، همچنان انتخاب اول آن ها،‌ صابون مراغه است.

صابون مراغه، از دنبه گوسفند و سود سوزآور تهیه می شود و به دلیل آنکه در ساخت آن، از مواد صنعتی و افزودنی های شیمایی استفاده نمی کنند، مخاطبان بسیاری در عصر امروز دارد. صابونی ایده آل برای پوست های حساس و کسانی که به دنبال زندگی طبیعی هستند.

یکی از قابلیت های این صابون، دارا بودن از اسید کنترل شده است که حساسیت های پوستی را کاهش می دهد و تقویت کننده پیاز مو عنوان شده است.

صابون ها را بر روی پلیت هایی در محوطه کارگاه صابون سازی می چینند و پس از برش، آماده فرآیندهای بعدی می کنند

حتما تا کنون صابون مراغه را در رنگ های مختلف دیده اید. این صابون، در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروف ترین آن، صابون زرد است و با استقبال بیشتر خریداران مواجه شده است.

تنها تفاوت صابون زرد و سفید در رنگ آن ها بوده ولی صابون سیاه، از ضایعات این صابون ها تهیه می شود و قدرت پاک کنندگی کمتری دارد.

قرار گیری صابون ها بر روی پلیت های چوبی

امروزه، در ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا هم اضافه می شود که صابون مطلوبی برای رفع شوره سر، ریزش مو و خارش پوست است.

البته تعدادی افراد سودجو نیز تا کنون اقدام به راه اندازی کارگاه های غیر مجاز برای تولید صابون کرده اند که به همین خاطر، خریداران می بایست با اطلاع کافی، نسبت به خرید اقدام کنند.

ماهانه حدود ۲۰۰ تن صابون سنتی در این شهر تولید می شود.

یک متخصص پوست معتقد است که پوست و مو افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می‌شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از ۱۰ سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر می‌شود.

اگر در تولید سنتی و نیمه صنعتی صابون مراغه، تولیدکنندگان دقت کافی و بیشتر از مواد مرغوب و طبیعی استفاده کنند، این صابون می‌تواند در شستشوی مو و بدن بهترین صابون سنتی دنیا لقب بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز قبلا گفته بود که مراغه جزو ۱۰ شهر تاریخی و کهن ایران محسوب می‌شود و روزانه صدها گردشگر ایرانی و خارجی برای دیدن آثار بی‌نظیر به این شهر سفر می‌کنند و همه مهمانان به هنگام بازگشت علاوه بر حبوبات، خشکبار و آجیل، صابون مراغه را نیز به عنوان سوغات به دیار خود می‌برند.

البته در سال های اخیر، بازاریابی، تبلیغات و بسته بندی مطلوب، سبب توسعه برند مراغه با این شوینده سنتی شده است.

بسته‌بندی مناسب صابون مراغه و توجه به کیفیت تولید آن توانسته است این محصول را به بازارهای داخلی و خارجی سوق دهد طوری که اکنون صادرات این صابون به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ترکیه و عراق آغاز شده است و صادرات چمدانی آن به اروپا نیز از سال‌ها پیش صورت می‌گرفت.

مهری فرهنگ بنام، کدبانوی خانه‌دار تبریزی نیز که از مشتریان همیشگی صابون سنتی مراغه است، گفت:

“این صابون در خانواده ما به صورت سنتی بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و در و شوره سر بسیار کارساز بوده است و بر نرمی و لطافت مو و پوست نیز می‌افزاید و بوی‌‌خوشی دارد.

این روزها، دنیای لاکچری بازها و گردشگران رمانتیک که خیلی با گردشگری خودمانی عیاق نیستند، با ماساژ و SPA همراه شده است و مقصدهای گردشگری که بتواند این ظرفیت را در اختیار مسافران قرار دهد، با استقبال همراه می شود.

اسپا (SPA)، از شهری به همین نام در بلژیک گرفته شده است و به محلی گفته می شود که از آب معدنی یا آب دریا برای استحمام درمانی استفاده می کنند و معمولا خدماتی همچون ماساژ برای مراقبت از پوست و مو است.

تصویر چشمه گشایش در مراغه

مراغه را باید یکی از مقصدهای طبیعی SPA در ایران دانست که همچون آبگرم سرعین و محلات، چشمه هایی با خاصیت های بسیار برای سلامت پوست و جسم و روح دارد.

جایی که می توان، هم از صابونش برای طراوت پوست استفاده کرد هم از آب چشمه های زلال و جادویی اش، برای درمان بیماری های عضلانی بهره برد.

اگر به مراغه ، پایتخت صابون و SPA کشور سفر کردید که پیشنهاد خوبی برای نوروز گردی ۹۶ است، به جنوب مراغه بروید که در روستای ورجوی، چشمه ای است که دارای میزان زیادی گاز کربنیک بوده و حدود ۵/۷ کیلومتری جنوب مراغه و درنزدیکی دهکدهٔ زیبای چایباغی واقع شده‌ است.

در این ناحیه دره‌ای شرقی – غربی وجود دارد و رودخانه چکان پس از عبور از روستاهای تازه کند سفلی و علیا خود را به جوار شور سو رسانده وبه طرف مغرب جریان می‌یابد. چشمهٔ آب معدنی شور در قسمت شمالی و کمی بالاتر از رودخانه قرار گرفته ‌است.

چشمه های آب گرم مراغه

آب و گاز از قسمت شمالی این حوضچه خارج می ‌شود ودر قسمت غربی حوضچه مجرایی وجود دارد که زیادی آب حوضچه از آن خارج می‌شود و بر رودخانه می‌ریزد.

دبی این چشمه در حدود دو لیتر در ثانیه ‌است. در آب این چشمه گاز کربنیک به مقدار فراوان یافت می‌شود و چون آب حوضچه را به هم بزنند در اثر گاز کربنیک سفید رنگ به‌نظر می‌رسد.

در چند متری شرقی چشمه آب شور مظهر وجود دارد و آب و گاز از شکاف سنگ خارج و مستقیماً بر رودخانه جریان می‌یابد و این آب در ردیف آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک و منیزین گازدار و آهن دار سرد است.

آب این چشمه معدنی، به طور معجزه آسایی، درمان بیشتر بیماری‌های پوستی از جمله حساسیت‌های مخملی و بیماریهای رماتیسم، زانو درد، همچنین آرام بخش بسیاری از بیماری‌های روانی و افسردگی محسوب می‌شود .

چشمه های آبگرم مراغه

از جمله دیگر SPA های خوب مراغه می توان به چشمه گشایش اشاره کرد. چشمه‌های معدنی دره گشایش علاوه بر طبیعت دیدنی آن به علت خواص شفابخشی که در مورد برخی امراض دارد به جاذبه‌ای درمانی برای بهره‌مندی گردشگران از خواص این آب‌ها تبدیل شده است.

چشمه‌های آب معدنی از موهبت‌ها و پدیده‌های طبیعی است که می‌توان از آن‌ها در زمینه درمان جسم و از فضاهای طبیعی پیرامون آنها برای سلامت روان استفاده کرد. آب این چشمه‌ها از لابه لای صخره‌های سنگی این دره و از کف رودخانه با فشار خارج شده و به رودخانه «مردق چای» می‌ریزد و از دیرباز ساکنان منطقه از این آب‌ها برای درمان بعضی بیماری‌ها بویژه پوستی استفاده می‌کنند.

هم اکنون شهرت درمانی این آب‌ها از منطقه مراغه فراتر رفته و گردشگران و علاقه‌مندان به طب سنتی، از آن استقبال زیادی می‌کنند به طوری که روز به روز بر اهمیت و ارزش آن در بین گردشگران افزوده می‌شود.

۱- اگر به مراغه سفر کردید، در صورت امکان، از کارگاه های صابون سازی بازدید کنید و با شیوه ساخت صابون آشنا شوید.

۲- استفاده از صابون مراغه که تولید داخل است و در ساخت آن، افزودنی های شیمیایی استفاده نمی شود، عامل موثری از تقویت اقتصاد ملی و همچنین تلاشی برای تغییر در سبک زندگی لاکچری و آسیب پذیر سلامت و بهداشت ما است. اهتمام به مصرف صابون مراغه به جای صابون های مایع یا بدن شوی های شیمیایی، به گفته پزشکان، آثار بهداشتی فراوانی برای سلامت پوست و مو دارد.

۳- اگر برای SPA به مراغه رفتید، دره گشایش که در حد فاصل روستاهای گشایش و امیر واقع شده و کوه‌های سر به فلک کشیده صخره‌ای، آنرا به آغوش کشیده‌اند، شما را در انتظار می کشند که مقصد عالی برای نوروز گردی و بهارگردی هستند.

طول این دره حدود شش کیلومتر بوده و رودخانه خروشان، چشمه‌های معدنی و مناظر بکر طبیعی و دیدنی، آذین بخش طول مسیر این دره است. دره گشایش مراغه را می‌توان نگینی بر نقاشی نگارنده طبیعت در این منطقه دانست و از دیدن مناظر طبیعی آن به عظمت خالق هستی پی برد..

۴- در سفر به مراغه، اطلاعات اقامتی و گردشگری استان آذربایجان شرقی را از درگاه اداره کل گردشگری و صنایع دستی استان جویا شوید.

۵- یکی از سوغات جالبی که می توان به عنوان ره آورد سفر از ایران به مقصدهای خارج از کشور برد، صابون مراغه است که همچون جوزه غند خوشمزه نراقی ها، خاطره انگیز خواهد بود.

واقعا صابونه خوبیه. همین که افزودنی شیمیایی نداره خیلی مهمه. اما نسل جدید بهش توجهی نداره. بازاریابی و بسته بندیش هم جذاب نیست. اما محصول سنتی با ارزشی هست
مرسی که به این توجه کردین

میشه راهنمایی کنید از کجا میشه تهیه کرد در تهران؟
ممنونم

سلام. ممنون از گزارش زیباتون. قابل توجه علاقمندان به صابون مراغه. این صابون در چندین نوع از جمله صابون هفت گیاه، صابون دارای ژل کتیرا، صابون رختشویی تولید می شود.

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروف‌ترین نوع آن صابون زرد است. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آنهاست ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها به وجود می‌آید و قدرت پاک‌کنندگی آن نسبت به بقیه کمتر است. در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود..

صدای میانه به نقل از تابناک باتو: حدود 200 سال پیش معروف‌ترین صابون سنتی کشور در شهرستان مراغه و در نخستین کارخانه صابون‌سازی سنتی ایران تولید شد.

تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران مردم از صابون مراغه استفاده می‌کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون‌های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد.

 

این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

امروزه نیز با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورد استفاده است.

صابون سنتی مراغه با وجود رواج صابون‌های صنعتی همچنان با تولید 200 تن در سال موقعیت بازار خود را حفظ کرده، اما به علت تهیه سنتی و نامناسب بودن کیفیت مواد شوینده نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورد.

یک داروساز با اشاره به ویژگی‌های این صابون گفت: این صابون به ‌علت دارا بودن PH مناسب و میزان اسید کنترل‌شده آن، حساسیت‌های پوستی را از بین می‌برد و پیاز مو را تقویت می‌کند و به علت نداشتن عوارض جانبی استقبال از آن روزبه‌روز بیشتر شده است.

یونس نصراللهی افزود: صابون مراغه در 3 رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروف‌ترین نوع آن صابون زرد است. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آنهاست ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها به وجود می‌آید و قدرت پاک‌کنندگی آن نسبت به بقیه کمتر است. در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.

مدیر یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید صابون سنتی مراغه نیز به نحوه ساخت این صابون اشاره کرد و گفت: پیه‌های حیوانی جمع‌آوری شده از شهرهای مختلف کشور بویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می‌شود و در دیگ‌های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می‌شود. آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون‌سازان، شیرین شدن شکل می‌گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ‌های مجزا قرار می‌گیرد.

محمدرضا نژندعلی افزود: با افزودن رنگ‌های سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می‌گیرد و به بخش قالبدان منتقل می‌شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می‌گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نورخورشید می‌ماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه‌های چوبی که معمولا از سطح زمین بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون می‌رسد، نگهداری می‌شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته‌بندی و در وزن‌های مختلف به بازار‌های مصرف فرستاده شود.

یک متخصص پوست هم با اشاره به مزیت صابون مراغه از لحاظ طبی گفت: تن و موی افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می‌شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر می‌شود. داریوش هوشمند افزود: اگر در تولید سنتی و نیمه صنعتی صابون مراغه، تولیدکنندگان دقت کافی و بیشتر از مواد مرغوب و طبیعی استفاده کنند، این صابون می‌تواند در شستشوی مو و بدن بهترین صابون سنتی دنیا لقب بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز گفت: مراغه جزو 10 شهر تاریخی و کهن ایران محسوب می‌شود و روزانه صدها گردشگر ایرانی و خارجی برای دیدن آثار بی‌نظیر به این شهر سفر می‌کنند و همه مهمانان به هنگام بازگشت علاوه بر حبوبات، خشکبار و آجیل، صابون مراغه را نیز به عنوان سوغات به دیار خود می‌برند.

جویا افزود: بسته‌بندی مناسب صابون مراغه و توجه به کیفیت تولید آن توانسته است این محصول را به بازارهای داخلی و خارجی سوق دهد طوری که اکنون صادرات این صابون به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ترکیه و عراق آغاز شده است و صادرات چمدانی آن به اروپا نیز از سال‌ها پیش صورت می‌گرفت.

ابراهیمی،‌ شهردار مراغه نیز خاطرنشان کرد: یکی از موارد استفاده صابون مراغه در سنگک‌پزی‌های کشور است چرا که خمیرنان سنگک بسیار شل و غیرقابل انعطاف است و به همین علت هنگامی که در تنور قرار می‌گیرد تا پخته شود مقدار زیادی سنگ به آن می‌چسبد به همین علت نانوایان سنگکی در تمام کشور صابون مراغه را با تخته چوبی در تنور، روی سنگ‌ها می‌کشند و این کار باعث می‌شود تا سنگها لغزنده شوند و خمیر به راحتی به آنها نچسبد و در نتیجه هنگامی که نان از تنور بیرون می‌آید مقدار کمتری سنگ با خود دارد.

مهری فرهنگ بنام، کدبانوی خانه‌دار تبریزی نیز که از مشتریان همیشگی صابون سنتی مراغه است، گفت: این صابون در خانواده ما به صورت سنتی بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و در و شوره سر بسیار کارساز بوده است و بر نرمی و لطافت مو و پوست نیز می‌افزاید و بوی‌‌خوشی دارد.

مدیر یک کارگاه صابون‌سازی در مراغه نیز خاطرنشان کرد: با بسته‌بندی مناسب و تولید محصول بادوام و با کیفیت توانسته‌ایم این محصول را به کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق صادر کنیم و همچنین فروش و عرضه آن در بازار‌های سنتی کشور آلمان نیز از سر گرفته شده است.

احمد وطن‌پور افزود: صابون مراغه تاریخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان تولید آن بگذرد بازهم می‌توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه مردم ایران به علت نبود تبلیغات، اطلاع چندانی از مزایای صابون مراغه ندارند و تمایل مردم به استفاده از صابون‌های صنعتی و شیمیایی هر روز بیشتر می‌شود.

بهزاد صدرحقیقی، مدیر واحد صابون‌سازی مراغه نیز گفت: در این کارگاه 30 نفر به صورت تمام وقت کار می‌کنند و امکان تولید صابون مراغه به صورت طبیعی و سنتی فقط در شهر مراغه وجود دارد ولی در سال‌های اخیر متاسفانه برخی از سودجویان با راه‌اندازی واحدهای صابون‌سازی و استفاده از برند مشهور صابون مراغه، آن را در شهرهای شمالی و کویری تولید و به نام مراغه به فروش می‌رسانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

من ادرس کارخانه را میخواستم که خرید کنم

سلام
من طرز تهيه صابون هاي شمارا مي خواستم دقيق بدانم و ازتون خريداري كنم براي توليد در اروپا از روغن خالص مواد مختلف

سلام دورودی هستم لرستان عالی بود لطفامراکز فروشتان را اعلام کنید

طراحی و تولید: قافلانتی

حکایت‌ این شماره ما، روایت زندگی مردی است که در هفتادوپنج‌‌سالگی، پیشه‌ای را که از سر اتفاق انتخابش کرده و 50سال با آن روزگار گذرانده، کنار گذاشته است اما درِ حجره‌اش در خیابان بهشتی همچنان باز است.

کانال شهرآرا در پیام رسان های گوناگون

رسانه مردم مشهد

کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت شهرآرا می‌باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است .

شما با ثبت نام در هايپركلابز مي توانيد از مطالب گوناگون ، بخشهاي جذاب و تخفیف های ویژه استفاده نمایید، علاوه بر این در مسابقات شرکت کنید و جایزه بگیرید.
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *