خواص سیاه دانه روغن

دوره مقدماتی php
خواص سیاه دانه روغن
خواص سیاه دانه روغن

 سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می شود تا از آن در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید. در این بخش از مجله سلامت نمناک قصد داریم شما را با کاملترین لیست خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.

 سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود.این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

 

 تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

خواص سیاه دانه روغن

دوره مقدماتی php

سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می شود.

سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.

 افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می شود.

افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.

مصرف سیاه دانه در وعده های غذایی برای خانم های سردمزاجی که شیر آنها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آنها می شود.

 مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: “ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید:در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید:وَلیشُمَّ النَّرجِسَ ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ،؛ گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.(3)

 

  مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند.

یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

مصرف تنها 2گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA1C) را کاهش می دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می کند.

خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخی بیماری ها چون صرع که در برابر داروهای مدرن مقاوم هستند، به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه قابل درمان اند. چرا که این دانه ها قادرند تشنج را به طور عجیبی کاهش دهند.

افراد مبتلا به این مشکل می توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز 100 و 200 میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.

آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به داروهای معمولی دارد.بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راههای هوایی آنها دارد.

این سرطان رشد یافته را می توان با استفاده ازعصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف داروهای شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موشهای سرطانی داشته است.

برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.

مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می شود.در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت 2 هفته به بهبود جوش های زیرپوستی منجر می شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.

سیاه دانه قادر بوده 35 فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.

مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می دهد.

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

خواص سیاه دانه روغن

برای درمان درد رحم و زایمان، پودر سیاه دانه را با عسل و روغن مخلوط نموده، میل کنید.

اگر در گروه جوان هایی قرار دارید که از دست جوش های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می برید، می توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است 2 قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می کند جوش های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می کند.

خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از داروهای ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماری های مختلفی از آن استفاده می شده است.این معجون خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

1-از اصلی ترین خواص معجون سیاه دانه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

2- برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفید است.

3-در درمان تب های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.

4-ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت های ادراری را درمان می کند.

5-برای درمان سردردهایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.

 6-مالیدن این ترکیب به پوست برای درمان جوش های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش های قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.

 7-تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل های روده دارد.

 8- نفخ معده و دل درد های ناشی از آن را درمان می کند.

 9- برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.

 10-برای بهبود بیماری های پوستی پیسی و لک مفید هست.

 11-می تواند سنگ های کلیه و مثانه را از بین ببرد.

 12-در روزهای پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.

 13- موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.

 14- از ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان جلوگیری می کند چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می ماند

 15-باعث کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه ها می شود.

 16- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می شود.

 17-مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش های قلب و تنظیم ضربان قلب می شود.

 18- سیاه دانه دارای ماده ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.

 19- افزایش دهنده طبیعی میل جنسی

 20- افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم است.

حالا خودتان قضاوت کنید که خواص سیاه دانه چقدر می تواند معجزه گر باشد.

روغن سیاه دانه را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ آن می‌شناسند که توانایی کاهش التهابات درون بدن و مشکلات پوستی را دارد. اما سیاه دانه چیست؟ سیاه دانه گیاهی گلدار با گل‌هایی به رنگ‌های بنفش و سفید. این گیاه بومی جنوب غربی آسیا است که در برخی از نقاط دیگر نیز رشد می‌کند. این گیاه میوه‌هایی می‌دهد که دارای این دانه‌های سیاه معروف هستند. خواص سیاه دانه هزاران سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. باستان شناسان دانه‌های سیاه دانه را حتی در معبد توت‌عنخ‌‌آمون نیز پیدا کرده‌اند که اهمیت خواص درمانی این گیاه در طول تاریخ را تایید می‌کند. فواید روغن سیاه دانه برای مو و پوست بسیار است. برای آشنایی با خواص روغن سیاه دانه برای مو، پوست صورت، لاغری و درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سینوزیت این مقاله را تا انتها بخوانید.

این روغن ثابت کرده است که تاثیر خوبی در درمان برخی از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا و آسم دارد. این ماده همچنین تاثیر ضد قارچ و ضد باکتری قوی دارد. خواص روغن سیاه دانه را می‌توان به این شکل خلاصه کرد:

روغن سیاه دانه همچنین خواص ضد سرطانی دارد و در صورتی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، ممکن است بتواند با سرطان پوست مبارزه کند. به دلیل خواص شیمیایی گیاهی (Phytochemicals) و آنتی‌اکسیدان‌، این دانه‌های سیاه می‌توانند به صورت طبیعی به درمان سرطان کمک کنند.

خواص سیاه دانه روغن

تحقیقات نشان دادند که تیموکینون (Thymoquinone) که ترکیب شیمیایی موجود در سیاه دانه است، توانایی کمک به کاهش رشد غده‌های سرطانی در موش‌ها را داشته است. این روغن می‌تواند آسیبی که به بافت‌های بدن در اثر شیمی‌درمانی، برای کشتن سلول‌های سرطانی وارد می‌شود را کاهش دهد. اما نتایج این تحقیقات مربوط به انسان نبوده و روغن سیاه دانه نباید جایگزین درمان‌های تعریف شده سرطان شود.

فواید روغن سیاه دانه برای پوست‌هایی که دچار مشکل هستند بسیار زیاد است و علاوه بر خواص درمانی، از پوست محافظت نیز می‌کند. این روغن در کنار روغن‌های دیگر در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یا عطاری‌ها به فروش می‌رسد. از مزایای استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست و زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به این نکته توجه کنید که روغن سیاه دانه نباید به عنوان جایگزین درمان اصلی که دکتر برای شما تجویز کرده است، مورد استفاده قرار گیرد. اما خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت و زیبایی، می‌تواند به عنوان یک مکمل در کنار درمان اصلی برای پوست شما مزایایی به همراه داشته باشد.

در یک تحقیق روی 90 خانم دچار اضافه وزن، به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن سیاه دانه به رژیم غذایی کم کالری، نسبت به رژیم غذایی کم کالری صرف بیشتر باعث لاغری می‌شود. خواص روغن سیاه دانه برای لاغری یک پشتوانه علمی هم دارد. مجله ” Diabetes and Metabolic Disorders” تحقیقاتی منتشر کرد که در آن خواص ضد چاقی گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که سیاه دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار دارد.

در تحقیقات دیگری که بر روی 250 مرد انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که روغن سیاه دانه در صورتی که به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه استفاده شود، باعث کاهش وزن می‌شود و مهم‌تر از آن، خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله “Endocrinology and Metabolism“ منتشر شد، محققان اعلام کردند که سیاه دانه یکی از معدود مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع 2 و دیابت نوع 1 می‌شود. بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می‌دهد و به اندازه داروی متفورمین (Metformin) موثر است. این گیاه تا کنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای توصیه شده برای دیابت نوع دو، باعث عوارض جانبی زیادی مثل نفخ، اسهال، تجمع گاز معده، سردرد و خیلی علائم دیگر می‌شود.

ممکن است که روغن سیاه دانه باعث افزایش تاثیر برخی از داروها، مثل داروهای متوپرولول (Metoprolol) و وارفارین (Warfarin) شود. اگر شما در حال مصرف هر نوع دارویی به صورت مرتب هستید، با پزشک خود در مورد مصرف روغن سیاه دانه صحبت کنید و قبل از صحبت کردن با پزشک معالج نباید هیچ کدام از داروهایی که همیشه مصرف می‌کنید را قطع کنید.

روغن سیاه دانه می‌تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای کبد و کلیه‌ها مضر باشد. اگر کبد یا کلیه شما در حال حاضر دچار مشکل است، درمورد میزان مصرف مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

دقت کنید که روغن سیاه دانه را از چشمان، مخاط بینی و دیگر نقاط حساس بدن دور کنید. به علت ماهیت گرم سیاه دانه، استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی شود. به همین دلیل قبل از استفاده موضعی حتما میزان کمی از آن را روی پوست تست کنید. مانند هر ماده غذایی دیگر، خانم‌های باردار و خانم‌های شیرده باید قبل از استفاده چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص روغن سیاه دانه برای لاغری، مو، پوست، فشار خون، آسم و غیره این روغن را در بسته‌بندی‌های آماده از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید. برای بهترین و کم‌خطرترین راه، طبیعی‌ترین روغن سیاه دانه را انتخاب کنید که 100 درصد خالص باشد.

بیشتر بخوانید: فواید روغن بادام برای پوست، مو و قلب!

سه
 + 
هشت
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

روغن سیاه دانه مصرفش خوراکی خطرناک است و سمی است لطفا در مقالات خود دقت کنید

سلام خدمت دوستمان اقا جواد

باید بگم روغن سیاه دانه باتوجه به طریقه تهیه ان به دو دسته خوراکی و مالیدنی تقسیم میشه
که نوع خوراکی ان در بعضی داروهای طب سنتی مانند شربت شونیسل یا بصورت مستقیم و البته خوراکی استفاده میشه پس سمی بودنش با توجه به این امر منتفی است .

موفق باشید .

سیاه دانه پس از کوبیدن سمی میشود.

برای منافظ باز پوست چی خوبه؟ میگن روغن سیاهدانه با آب گوجه و روغن پرتقال خوبه؟
مقاله ایی راجب راحب منافذ باز پوست که خیلی بزرگ باشند دارید؟

همیشه شماره یک هستید عالی هستید
انشالاشادوپرروزی باشید

طب سنتی و مکمل ۴۸ دیدگاه 737,770 بازدید

سیاه دانه یا سیاه تخمه که به عربی شونیز گفته می شود، گیاهی است که دو گونه از آن در ایران وجود دارد. سیاه تخمه مزروع NIGELLA SATIVA که روی نان می ریزند و سیاه دانه دشتی یا وحشی Nigella arvensis یکی از ترکیبات این گیاه روغن سیاه دانه است که هم دارای مصرف خوراکی و هم دارای مصرف مالیدنی است:

– درمان سرفه های سرد ناشی از سرما، درد سینه و تنگی نفس

– خارج کردن جنین مرده و زنده و پرده های جنین

خواص سیاه دانه روغن

– درمان سیروز، آسیت و کبد چرب

– درمان لک و پیس صورت

– درمان گرفتگی های عضوی یا روده ها، دفع باد

– رفع خال، زگیل، ترک پوست بدن، پیسی، پسوریازیس و اگزمای ترشح دار ( که باید با کمی سرکه مخلوط شود)

– درمان فلج، درد سرد مفاصل، خواب رفتگی دست و پا و خستگی ها ی مزمن

– مالیدن ( و نیز خوردن) روغن مخلوط با روغن زیتون و کندر برای افزایش نیروی جنسی مفید است.

– چکاندن روغن در بینی گرفتگی بینی را باز می کند و در فلج عصب صورتی موثر است.

– خوردن روغن سیاه دانه به دفع سنگهای ادراری ، سوزش ادرار و بزرگی پروستات موثر است.

میزان مصرف خوراکی در سرد مزاجان تا ۸ گرم در روز و در گرم مزاج ها تا ۲ گرم است.

 مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: “ما من داء إلا فی الحبه السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید: در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید: وَلیشُمَّ النَّرجِسَ ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ ، وکذلِک الحَبَّهُ السَّوداءُ،؛ گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.

به نقل از تبیان

برچسبخواص سیاه دانه روغن روغن سیاه دانه سیاه دانه

2019-12-01

2019-04-07

2019-02-28

من روزی یک قاشق چایخوری سیاهدونه با عسل مصرف میکردم سرم خارش گرفتدگتر گفت سیاهدونه رو قطع کن هرچی گفتم آقا من بسرم رنگ گذاشتم گفت. نه قطع کن

کندر را بازد چه مقدار مصرف کرذ؟برای ام اس

😁😳😭

ملت ما همان اندازه که منتظر هستن یکی از اسمون بیاد ایران را بکند گلستان بدون هیچ زحمتی و همتی همینطور دنبال یک دارو هستن که مسکن و ترمیم کننده ی همه بیماری ها باشه از بس که مردمان تنبلی هستیم حال نداریم اصولا ما مردم خسته ای هستیم 😁😳😭

سلام. ۲۲ سالمه ولی هنوز ریشم کامل در نیومده فقط قسمت های سیبیل و زیر چانه و دم خط در اومده که اونم تقریبا نازکه، قسمت لپم هیچ مویی نمیبینم تا بخواد بعدا ضخیم بشه. چیکار کنم؟

با سلام شما میتونید برای مشاوره آنلاین به سایت http://www.isovisit.com مراجعه کنید.

واقعا روغن سیاهدانه اکسیر شفا بخشه. من ۳۰سالمه و بعد از،از شیرگرفتن بچم دچار دردای مفصلی شدم.به محض مالیدن روغن سیاهدانه اثرشو میبینم. برای بچه ها هم هروقت علایم سرماخوردگیشون شروع میشه بدنشونو با روغن سیاهدانه ماساژ میدم واقعا فوق العاده س.تبارک الله احسن الخالقین……

ممنون از مطالبتون.درمان خشکی پوست خصوصا در صورت چیه؟؟

روغن بنفشه پایه کنجد یا زیتون به ابروها و نیز داخل ناف تا ۷ روز شب به شب

سلام سرم به شدت دردمی کنه وگاهی اوقات حتی منجر به بیهوشی میشه آیاروغن سیاه دانه درتسکین سردرد موثراست؟ ممنون میشم اگرجواب بدهید

سلام پودردارچین روباچندقطره اب مخلوط کنیدوبه پیشانیتان بمالیداولاش سوزش داره ولی دردومیکشه من امتحان کردم من میگرن دارم خیلی واسم مفیدبود

سلام روش مصرف این مطلب چگونه است

مالیدن ( و نیز خوردن) روغن مخلوط با روغن زیتون و کندر برای افزایش نیروی جنسی مفید است.

سلام آیا سیاه دانه برای کاهش غلظت خون هم مفیده ممنون می شم راهنمایی کنین

براکاهش غلظت خون از سرکنگبین عناب وعرق کاسنی طوری که یک سوم لیوان راسرکنگبین مابقیو عرق کاسنی هرشب قبل خواب مصرف شود بعد ۴۰روز حجامت شود عالی وفوقالعاده

سلام. ایا روغن سیاهدانه برای درمان کیست بارتولن مفید هست؟

با عرض سلام و تشکر ویژه بابت مطالب مفیدتون من چند وقته گوشام شروع کردن به کیپ شدن و وز وز کردن (بعضی وقتا خیلی شدید،گاها هم خفیف) یکی از آشناها بهم گفت روغن دونه سیاه بگیر و شبها بریز توو گوشیت مشکل رو حل میکنه. خواستم محبت بفرمایید بگید که آیا این قضیه واقعا صحت داره یا خیر؟ و دوم اینکه اگه صحیحه این ادعا من چجوری و به چه میزانی ازین روغن استفاده کنم؟؟ ((مرد ٢٧ ساله)) با تشکر

خواص سیاه دانه روغن

سلام. ابتدا می بایست بررسی های لازم توسط پزشک انجام شود. سپس با تجویز پزشک اقدامات درمانی صورت گیرد. سالم باشید

سلام دوست عزیز خوبی؟ منم همین مشکل رو پیدا کردم . شما تونستید به نتیجه ای برسید؟

آقای محترم این نباید روغن در گوش ریخت الان قرن ۲۱ هستیم و مشکل شما با معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی حل میشه و در نهایت یه عکس مینویسه یه بسته قرص و دو تا قطره و بعد دو سه ما خوب می شید. روغن ریختن اونم روغن های عطاری که دستی تهیه میشن باعث عفونت گوش میشه!!!

سلام . من همین مشکل رو داشتم به پزشک مراجعه کردم جرم گرفته بود .بعد از شست وشو خوب شدم .برای گوش درد و عفونت گوش بچه هام از عسل استفاده کردم .سه شب .هرشب یه قطره عسل خوب در گوششون چکاندم عالی بود

جای جوش هم با روغن سیاه دونه از بین میره جای زخم های خیلی قدیمی چطور ؟

واقعا عالی متسکر از سایت خوبتون ممنون

خیلی ممنون برای استعمال بیرونی و ماساژ معمولا باید چقدر از روغن سیاهدونه استفاده کنیم؟

بسیار بسیار عالی دستمریزاد

عالی

سلام ببخشید من یه زخم روی بینیم داشتم که خوب شد ولی کمی از جاش مونده و به حالت کبودی می زنه اگه از روغن سیاهدانه استفاده کنم موثر خواهد بود

با سلام . خواستم بدونم روغن سیاه دانه برای واریس و ورم پاها مفیده یا نه . البته اینم بگم من گرم و ترم و بلغمی. با سپاس از شما و مطالبتون

گرم و تر که بلغمی نمیشه. دموی میشه.

سلام با تشکر از سایت خوبتون آیا موهای که فر هست با روغن سیاه دانه میشه صاف کرد و اتو مو کشید؟

سلام عالی بود

سلام من ریش و سبیلم ناقصه.. بهم گفتن اگه روغن سیاهدانه به ریش و سبیلت بزنی در میاد…خواستم ببینم حقیقت داره و اگه حقیقت داره چقدر طول میکشه که درمانم قطعی بشه؟؟؟؟با تشکر…

درسته روغن سیاهدانه باعث رشد مجدد مو هم در صورت و هم در سر میشه از دو هفته تا سه ماه طول میکشه تا مو دربیاد و وقتی درمیاد مو نازکه وبعداز یک مدت کوتاه این موهای نازک میریزه چند بار همین اتفاق میفته اما ناامید نشید به مالیدن روغن ادامه بدید بعد از مدت ۶تا ۷ ماه مو با همون کیفیت اولیه ی مو های شما در میاد و رشد میکنه برای تقویت استحکام مو از سدر (هر دو -سه هفته یکبار )وبرای تقویت ریشه ی مو از ترکیب روغن رزماری و روغن گزنه ویا اضافه کردن عصاره ی گندم به شامپوی مصرفی استفاده کنید.

ممنون از مطالب مفیدتون….به امید روزی که طب سنتی ایرانی دوباره جایگاه خودش رو پیدا کنه

یکی به من گفت که باید سیاه دونه رو بعد از ترکیب با عسل فوری استفاده کرد وگرنه مسموم میشه..ایا درسته؟

سیاه دانه بسیار بسیار مفید است همه جوونا متفاسفانه این روزها به دلیل سرماه خوردگی به سمت داروهای شیمایی روی می آورند و حسابی خودشان را درگیر این داروهای شیمیایی کرده اند ولی نمی دانند که این دارو چقدر برای سلامتی آنان مفید است

آره والا جوونا هیچی نمیدونن راس میگی آخر عاقبتمون چی میشه نمیدونم راستی روزی یه وعده سیاهونه رو بجا صبونه بخوریم چی میشه؟

خیلی خوبه با عسل ترکیب کنین و صبحانه نوش جان کنید

تشکرزیتد استفاده لردیم

سیاهدانه در درمان بیماریهای گوارشی بسیار خوب عمل می کنه آن را روی هر غذایی که می خورید بپاشید ومیل کنید

اگر هر روز صبح ناشتا یه قاشق چای خوری سیاه دونه بخوریم مثل قرص بدون جویدن خیلی مفید مخصوصا واسه دختر خانما.واسه کم خونی هم خوب

مطالبتون مفید بود اما مهمترین خاصیت سیاهدانه ذکر نشده بود،یک دانشمند مسلمان درامریکا بر اساس حدیث نبوی،روی سباهدانه تحقیق کرد و نتیجه تحقیق این بود که مصرف سیاهدانه بطرز خارق العده ای گلبولهای سفید خون را زیاد میکند و این یعنی تقویت دستگاه ایمنی در برابر هر بیماریی،،و جالب اینه که دربیماران سرطانی سیقد درصد افزایش گلبول سفید، مشاهده شد

سلام ، با تشکر از مطالب خوبتون، طرز تهیه روغن کندش برای جلوگیری از ریزش مو به چه صورت هستش ؟؟

یکی از خواص های سیاه دانه این است که باعث مشکی شدن موهای سفید میشود

برای درمان فیستول چه باید کرد ایا روغن سیاه متونه چرکی که تولید شده از بین ببرد

سلام،چند وقته که رنگ زبونم خیلی سفید شده،ترشحات پشت حلقی هم بشدت زیاد ،رنگ چشمم همیشه سرخه،سردرد های عجیبی هم دارم،ریزش موهام زیادشده،بهم گفتن کبدت مشکل داره خواستم بدونم راه حلش چیه، ممنون

سلام دوست عزیز لطفا برای بررسی و مکشاوره بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام کدام روغن برای ریزش مو جلوگیری میکنه میخوام واقعا موثر باشه ممنون

سلام. روغن کندش، روغن مورد، روغن رزماری موهارو تقویت می کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

یزد نیوز : سیاه دانه به انگلیسی black seed یا شونیز بومی جنوب شرقی آسیاست و بیش از ۲۰۰۰ سال است که به عنوان دارو استفاده می شود.

در گذشته از روغن سیاد دانه بسیار بیشتر از حالا استفاده می شد و همین امر باعث بالا رفتن زیبایی و سلامت آن ها بود.در ادامه با خواص بی نظیر این روغن آشما شوید و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص آن بهره مند شوید.

طبع سیاه دانه گرم و خشک است. امروزه از سیاه دانه و روغن سیاه دانه black seed oil برای مصارف دارویی درمانی و آشپزی به عنوان ادویه استفاده می شود.

 

خواص بیشمار سیاه دانه برای پوست و مو آن را به یک روغن محبوب بدل نموده است.

خواص سیاه دانه روغن

روغن سیاه دانه و بیماری پوستی پسوریایس

پسوریازیس که نوع مشکل در پوست و بیماری پوستی است که وضعیت پوست را بهم می ریزد. در بعضی از قسمت های پوست بدن، پلاک های صورتی شکل ظاهر می شود که عموما با خارش و درد همراه هستند. گاهی این پلاک های صورتی رنگ، شکل یک لکه ی نازیبا باعث رنجش افراد می شود. این وضعیت یک واکنش غیر طبیعی عظلانی در بدن است.

از آن جایی که روغن سیاه دانه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، و برای تنظیم سلول های ایمنی بدن، به خوبی کاربرد دارد، برای مقابله با بیماری پسوریایس توصیه می شود.

در تحقیقات طب سنتی، دانه های سیاه دانه و روغن سیاه دانه، برای پوست پسوریاتیک جهت کاهش درد و بهبود التهاب زخم ها، بافت سازی مجدد و همین طور درمان پلاک صورتی رنگ روی پوست، به خوبی استفاده و نتیجه ی مطلوب هم حاصل شده است.

روغن سیاه دانه ضد التهاب است و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند، همچنین برای درمان ای جوش هم مفید می باشد.

روغن سیاه دانه می تواند برای درمان لک های پوستی و کک و مک مفید باشد.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل برای پوست و مو

مطالعات نشان داده که استفاده روزانه از روغن سیاه دانه به درمان شوره سر کمک می کند.

روغن سیاه دانه حاوی پروتئین، چربی، آب و کربوهیدرات بوده و به عنوان یک روش طبیعی برای درمان ریزش مو و طاسی شناخته می شود.

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای ریزش مو

۱-۲ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید، این کار را هر روز انجام دهید و نتایج را ببینید.

روغن سیاه دانه برای رشد مو، ابرو و ریش مفید می باشد.

روغن دانه را بر روی موی سر و ابرو و ریش بمالید و ماساژ دهید، بگذارید ۴۵ دقیقه بماند و سپس بشویید این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

روغن سیاه دانه می تواند به رفع سفیدی مو کمک کند.

مقدار مساوی از روغن زیتون و روغن سیاه دانه را مخلوط کنید و با دستان خود بر روی موها ماساژ دهید. پس از حدود ساعت، شما می توانید موهای خود را با آب گرم بشویید.

سیاه دانه برای سردرد، دندان درد، گرفتگی بینی و کرم روده مفید می باشد، امروزه از سیاه دانه برای درمان بیماری های گوارشی از جمله کولیک، اسهال، یبوست و هموروئید و مشکلات تنفسی از جمله آسم، آلرژی، سرفه، برونشیت و آنفلوآنزا استفاده می شود.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب برای پوست و مو

سیاه دانه به طور کلی باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن و لاغری افراد می شود.

روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید از روغن سیاه دانه برای کاهش وزن استفاده کنید. شما با استفاده از روغن سیاه دانه، متابولیسم بدن را افزایش می دهید بدون اینکه کار خاصی کرده باشید. وجود ویتامین B در این روغن، انرژی بدن را افزایش می دهد و شما احساس سیری می کنید. از طرفی سوخت و ساز بدن را هم افزایش می دهد و به شما کمک می کند که کالری بیشتری بسوزانید.

سیاه دانه برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری و درمان زخم معده بسیار مفید است. همچنین سیاه دانه برای درمان حالت تهوع و نفخ معده سودمند می باشد.

زنان از سیاه دانه برای کنترل درد زایمان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی استفاده می کنند.

معجون سیاه دانه و عسل برای بارداری

ترکیب شیر و سیاه دانه و عسل برای تقویت زنان باردار بسیار مفید می باشد.

روغن سیاه دانه باعث افزایش غلظت و تحرک اسپرم در مردان می شود.

مصرف روزانه ۱ قاشق چایخوری روغن سیاه دانه برای دو ماه باعث افزایش کیفیت منی در مردان نابارور بدون عوارض جانبی می شود.

روغن سیاه دانه می تواند در تنظیم چرخه قاعدگی زنان مفید باشد.

روغن سیاه دانه برای از بین بردن علائم درد در ترک اعتیاد به مواد مخدر مفید می باشد.

مطالعات علمی نشان داده که مصرف سیاه دانه می تواند یک درمان مفید برای فشار خون بالا باشد.

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نشان داده که مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیگرم سیاه دانه دو بار در روز برای یک دوره ۸ هفته ای باعث کاهش چشمگیری در میزان فشار خون دیاستولیک شده است.

همچنین بخوانید : خواص انجیر

سیاه دانه در طب سنتی برای درمان دیابت و کاهش قند خون افراد دیابتی توصیه شده است.

تحقیقات نشان داده که سیاه دانه برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.

مطالعات نشان داده که مصرف سیاه دانه برای درمان کبدچرب، سیروز کبد و نارسایی کبد بسیار مفید می باشد.

سیاه دانه به پیشگیری و درمان هموروئید یا بواسیر کمک می کند، همچنین سیاه دانه برای کاهش درد بواسیر مفید می باشد.

علاوه بر مبارزه با باکتری هایی که باعث آکنه می شوند، روغن سیاه دانه، به مبارزه با قارچ های عفونتی هم می پردازد. روغن سیاه دانه، با داشتن اثرات ضد قارچی (درماتوفیت) از عفونت های ناخن برای خانم هایی که به کاشت و ترمیم ناخن علاقه زیادی دارند، می تواند کمک بسیار زیادی کند.

خواص سیاه دانه روغن

مصرف سیاه دانه روزی دو بار قبل از غذا به مدت ۴ هفته می تواند به درمان کلسترول و همچنین تری گلیسیرید بالای خون کمک کند.

روغن سیاه دانه برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های کبد، مثانه، سرطان دهانه رحم، سرطان استخوان، سرطان پستان و پروستات و سرطان معده مفید می باشد.

مصرف سیاه دانه با کاهش چربی و کلسترول بالای خون و کاهش فشار خون بالا برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی مفید می باشد.

به علت اینکه اکثر اسهال ها ناشی از عفونت های ویروسی است سیاه دانه می تواند به درمان اسهال کمک کند.

همچنین سیاه دانه در درمان یبوست نیز موثر می باشد.

روغن سیاه دانه می تواند بعنوان جایگزین برای برخی از رایج ترین داروهای ضد کمردرد استفاده شود.

سیاه دانه برای درمان آنمی یا کم خونی مفید می باشد.

خوردن سیاه دانه و ماساژ سر با روغن سیاه دانه می تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند.

روغن سیاه دانه برای درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

روغن سیاه دانه برای درمان اگزما و پسوزیازیس مفید می باشد.

ترکیب سیاه دانه و عسل برای درمان سقط جنین مکرر مفید می باشد.

خوردن ترکیب روغن سیاه دانه و عسل برای درمان درد و وزوز گوش مفید می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از سیاه دانه به مدت ۷ روز برای درمان گلودرد مفید می باشد.

روغن سیاه دانه برای درمان سینوزیت مفید می باشد.

– مقادیر بالای سیاه دانه برای زنان باردار ممکن است عملکرد رحم را کاهش دهد.

– سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد.

– مقادیر بالای سیاه دانه باعث هیپوگلایسمی یا کاهش شدید قند خون در افراد دیابتی می شود.

کالری : ۲۰

کربوهیدرات : ۳ گرم

چربی : ۰.۹ گرم

پروتئین : ۰.۹ گرم

فیبر : ۲.۳ گرم

روغن سیاه دانه را به عنوان روغن ماساژ به کار می برند اما فراموش نکنید که قبل از استفاده حتما آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.

روغن سیاه دانه را در طب سنتی و به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوست و مو استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه خالص و اصل را به صورت خوراکی به انواع سوپ ها و نوشیدنی هایی مانند اسموتی و چای لاته اضافه می کنند.

با مشورت پزشک

مقدار مصرف روزانه روغن سیاه دانه بر اساس وضعیت فردی و سلامتی متفاوت می باشد اما تحقیقات علمی مقدار خوراکی آن را برای درمان برخی بیماری ها ثابت کرده است؛

 

 

[…] بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه برای سلامتی، پوست و مو […]

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

15,000 تومان

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما *

نام *

خواص سیاه دانه روغن

ایمیل *

خدمات مشتریان

اطلاعات تماس

7073 499 991 98+

تلفن ثابت : 44228882-051

آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، خیابان 24 متری انقلاب، پلاک 121

شبکه های اجتماعی

روغن سیاه دانه یکی از مفید ترین انواع روغن های گیاهی است که از دانه های سیاه دانه به دست می آید و به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی شناخته می شود، به لاغری و کاهش وزن کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن، پوست صورت، موهای سر و همچنین طرز تهیه و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیاه دانه با کاهش رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

برخی مطالعات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی و التهاب ناشی از آن مفید است.

خواص سیاه دانه روغن

یک مطالعه در ایران نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی که دارد به درمان اگزما کمک می کند.

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و می تواند برای درمان پسوریازیس که یک بیماری التهابی پوستی است مفید باشد.

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست و به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره مو را درمان می کند.

ماسک مو برای درمان شوره سر

آب 1 لیمو ترش تازه را با 2 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید و بگذارید 15 دقیقه در دمای اتاق بماند. حالا این ترکیب را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست سر و مو های خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم خوب بشویید.

این ماسک را 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

مقادیر بالای تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر می شود.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی آره اتا است.

ماسک روغن سیاه دانه برای رشد مو

در یک کاسه 1.5 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با 1/2 قاشق چری خوری روغن کرچک ترکیب کنید و بر روی ریشه مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه به تقویت فولیکول ها کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

ماسک خانگی برای درمان ریزش مو

در یک کاسه 1/2 فنجان روغن نارگیل را با 1 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه و 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 20 تا 60 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که مانع از تخریب سلول های رنگدانه ای در فولیکول های مو شده و احتمال سفیدی زودرس مو ها را کاهش می دهد.

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگاست که باعث تولید روغن در پوست سر شده و به دلیل خواص مرطوب کنندگی که به درمان مو های خشک و آسیب دیده کمک می کند.

مصری های باستان و مردم خاور میانه سال ها از روغن سیاه دانه به عنوان درمانی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده می کردند، علاوه بر این روغن سیاه دانه می تواند به نرم شدن ریش ها کمک کند.

توجه داشته باشید! درست است که روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن بسیار مفید است اما نباید آن را بدون مشورت با پزشک متخصص جایگزین درمان های دارویی کنید.

روغن سیاه دانه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و مصرف آن برای پیشگیری و درمان انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، لوسمی و سرطان روده بزرگ مفید است.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های و مواد فیتوشیمیایی موجود در روغن سیاه دانه به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش می دهند؛

مطالعات نشان می دهد که تیموکینون و تیمو هیدروکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث کاهش 52 درصدی خطر ابتلا به تومور می شوند.

تحقیقات آزمایشگاهی در سال های اخیر نیز نشان داده که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطان پستان، لوسمی و تومور مغزی می شود.

محققان در مرکز سرطان سیدنی می گویند که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد به پیشگیری و درمان سرطان پانکراس کمک می کند.

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی و همچنین عفونت را کاهش می دهد.

یک تحقیق در پاکستان نشان داده که روغن سیاه دانه مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در برابر باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به درمان عمل کرده و آن ها را از بین می برد.

روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

روغن سیاه دانه خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 را کاهش می دهد؛ مطالعات محققان در هند نشان داده که روغن سیاه دانه باعث بازسازی جزئی بتای پانکراس شده و به این ترتیب به کاهش غلظت انسولین و کاهش غلظت گلوکز در خون کمک می کند.

روغن سیاه دانه برای لاغری و کاهش وزن مفید است؛ یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد که روغن سیاه دانه یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش چربی شکم می باشد.

در طب سنتی گفته می شود که مالیدن روغن سیاه دانه به شکم، برای کاهش چربی شکم مفید بوده و باعث لاغری در این ناحیه می شود.

برای مصرف خوراکی روغن سیاه دانه می توانید روزانه 1 تا 2 قاشق چای خوری از آن را میل کنید.

توجه داشته باشید که وقتی سیاه دانه را آسیاب می کنید باید به سرعت با عسل ترکیب کنید، چون در معرض هوا سمی شده و خواص خود را از دست می دهد.

تحقیقات متعدد نشان می دهد که روغن سیاه دانه برای درمان ناباروری مردان مفید می باشد؛ روغن سیاه دانه به طور طبیعی به افزایش تعداد و حجم اسپرم کمک کرده و با بهبود حرکت آن ها به درمان ناباروری در آقایان کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داده که روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل حاوی روغن سیاه دانه به درمان درد و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی زنان کمک می کند.

روغن سیاه دانه در طب سنتی برای درمان سو هاضمه استفاده می شود؛ گفته می شود که ترکیب روغن سیاه دانه و عسل با آب به درمان سو هاضمه شدید کمک می کند.

خواص سیاه دانه روغن

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند برای پیشگیری و درمان آرتروز و روماتیسم و درد و سفتی مفاصل مفید باشد؛ تحقیقات نشان می دهد که مالیدن روغن سیاه دانه به زانو برای سه هفته، به درمان درد آن کمک می کند.

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی قوی است که به بهبود عملکرد ریه ها کمک کرده و می تواند برای درمان بیماری آسم مفید باشد.

روغن سیاه دانه ممکن است خطراتی برای برخی افراد نیز داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم؛

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن سیاه دانه بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

هنوز تحقیقاتی درباره تاثیر روغن سیاه دانه بر روی نوزادان و کودکان انجام نشده پس بهتر است که این روغن را برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید و از دسترس آن ها دور نگه دارید.

روغن سیاه دانه در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با راش های پوستی مشخص می شود.

همچنین روغن سیاه دانه را به هیچ عنوان برای چشم، بینی و قسمت های حساس بدن از جمله ابرو و مژه استفاده نکنید.

زیاد روی در مصرف خوراکی روغن سیاه دانه می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند معده درد، استفراغ یا یبوست و گاهی تشنج مشخص می شود.

طبیعت روغن سیاه دانه گرم و خشک می باشد. روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیموکینون، تیمو هیدروکینون و تیمول است. روغن سیاه دانه (به انگلیسی : Black seed oil یا Nigella sativa oil) یک روغن ضروری مفید است که از دانه های سیاه دانه به دست می آید.

روغن سیاه دانه را به عنوان روغن ماساژ به کار می برند اما فراموش نکنید که قبل از استفاده حتما آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.

روغن سیاه دانه را در طب سنتی و به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوست و مو استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه خالص و اصل را به صورت خوراکی به انواع سوپ ها و نوشیدنی هایی مانند اسموتی و چای لاته اضافه می کنند.

با مشورت پزشک

مقدار مصرف روزانه روغن سیاه دانه بر اساس وضعیت فردی و سلامتی متفاوت می باشد اما تحقیقات علمی مقدار خوراکی آن را برای درمان برخی بیماری ها ثابت کرده است؛

منابع : draxe – medicalnewstoday – webmd

فال حافظ

سلامت و پزشکیسبک زندگیگیاهخواریاطلاعات داروییخواص هامد و فشن

سرگرمیچهره هاعکس های جالب و دیدنیاشعار زیباآهنگویدیو کلیپآهنگ تولدت مبارک

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

سلامت نیوز: اضافه کردن سیاه‌دانه به غذاها نه تنها باعث خوش‌طعم و عطر شدن آن‌ها می‌شود، بلکه روغنی که از این دانه‌های جادویی استخراج می‌شود می‌تواند موجب نابودی چندین بیماری شود. از فواید این روغن می‌توان کمک به کاهش وزن، بهبود شرایط پوست و مو، کمک به درمان دیابت و سرطان، تقویت باروری در مردان و … اشاره کرد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، طبیعت معجزات زیادی را برای نجات جان انسان‌ها در اختیار دارد. روغن سیاه‌دانه یکی از این هدایای طبیعی است که در طی قرن‌ها برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. سیاه‌دانه با نام علمی Nigella sativa گیاهی است گل‌دار که در آسیای غربی، خاورمیانه و آفریقا یافت می‌شود. روغن مشتق شده از دانه‌های این گیاه، یعنی روغن سیاه‌دانه، شامل سه ماده شیمیایی طبیعی کلیدی می‌باشد: تیموکوئینون (TQ)، تیموهیدروکوئینون (THQ) و تیمول.با باکتری‌ها مقابله می‌کندیک تحقیق امیدبخش نشان می‌دهد که سیاه‌دانه می‌تواند در مقابل باکتری‌های مقاوم در برابر داروهای چندگانه، مؤثر باشد؛ سوپرباگ‌های (ابرمیکروب‌ها) سرسختی که تبدیل به تهدیدات بالقوه‌ای برای سلامت عمومی شده‌اند. تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی جواهر لعل نهرو، اثربخشی روغن سیاه دانه را در برابر 144 باکتری مورد آزمایش قرار داد. اغلب این باکتری‌ها به چندین آنتی‌بیوتیک کاملاً مقاوم بودند. نود و هفت تا از این باکتری‌ها توسط سیاه‌دانه متوقف شدند.

به شما در مبارزه با سرطان کمک می‌کندروغن سیاه‌دانه، دارای خواص فیتوشیمیایی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به طور مؤثر به شما در مبارزه علیه سرطان کمک کند. براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Experimental Oncology، دو ماده شیمیایی که در این روغن یافت می‌شود یعنی تیموکوئینون و تیموهیدروکوئینون در طی مطالعه، موجب کاهش 52 درصدی در سلول‌های سرطانی تومور شد.مطالعه دیگری که در مجله Molecules منتشر شد، نشان داد که تیموکوئینون سبب افزایش آپوپتوز (مرگ سلول‌های برنامه‌ریزی شده) در سرطان سینه، لوسمی و سلول‌های تومور مغزی می‌شود.علاوه بر این، خواص ضدالتهابی تیموکوئینون می‌تواند مانع پیشرفت سرطان پانکراس شود.در واقع سیاه‌دانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند از شما در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن محافظت کند.روغن سیاه‌دانه دارای خواص ضدچاقی است و تاکنون یکی از مؤثرترین داروهای طبیعی در دسترس در نظر گرفته شده است. این روغن شگفت‌انگیز واقعاً می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد، اشتهایتان را کنترل کند و چربی شکمتان را آب کندشما را قادر به مبارزه با دیابت می‌کندیک تحقیق چاپ شده در مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم می‌گوید: روغن سیاه‌دانه می‌تواند به طور بالقوه به بازسازی جزئی و تدریجی سلول‌های بتای پانکراس کمک کند که به موجب آن انسولینِ کم شده در سرم تا حدودی جبران شده و به تبع آن گلوکزِ افزایش یافته در سِرُم، کم می‌شود.روغن سیاه‌دانه همچنین به طور قابل توجهی می‌تواند به جلوگیری از دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک کند. داروی شناخته شده‌ای تحت عنوان متفورمین برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود که اثرات جانبی متعددی نظیر نفخ، یبوست، سردرد، درد عضلانی، سوزش سر دل و … را نشان داده است؛ اما به طور علمی ثابت شده است که روغن سیاه‌دانه به اندازه‌ی این دارو باعث بهبود عدم تحمل گلوکز می‌شود بدون این که هیچ اثر جانبی قابل توجهی داشته باشد.خوش‌هیکلتان می‌کند!بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله دیابت و اختلالات متابولیسم، روغن سیاه‌دانه دارای خواص ضدچاقی است و تاکنون یکی از مؤثرترین داروهای طبیعی در دسترس در نظر گرفته شده است. این روغن شگفت‌انگیز واقعاً می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد، اشتهایتان را کنترل کند و چربی شکمتان را آب کند.تحقیقات انجام شده در سال 2013 نشان داد مکمل سیاه‌دانه می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) کمک کند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه هیچ یک از عوارض جانبی ناشی از مصرف مکمل‌ها را گزارش ندادند.از پوستتان محافظت می‌کندروغن سیاه‌دانه برای افراد مبتلا به اگزما، آکنه و پسوریازیس مفید است.یک مطالعه که در نشریه اروپایی Dermatology and Venereology منتشر شده است، می‌گوید: روغن سیاه‌دانه به اندازه بتامتازون، دارویی که برای درمان اگزما استفاده می‌شود، مؤثر است.سه ماده شیمیایی موجود در روغن سیاه‌دانه که در بالا به آن اشاره شد می‌توانند با عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و حتی قارچی مبارزه کنند.شرایط پوستی به علت عفونت‌های میکروبی بدتر می‌شود و روغن سیاه‌دانه با درمان عفونت‌ها باعث بهبودی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و بثورات می‌شود.مواد شیمیایی ذکر شده همچنین توانایی کاهش التهاب پوست و پاکسازی منافذ پوست را دارند و به این ترتیب به طور مؤثر در درمان آکنه نقش دارند.یک دوز معمول روغن سیاه‌دانه می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش و مقدار کلسترول خوب را افزایش دهدموهای سالمی را برایتان به ارمغان می‌آوردروغن سیاه‌دانه حاوی پلیمری است که نیگلون (nigellone) نامیده می‌شود و به عنوان یک آنتی‌هیستامین مؤثر، مطرح است. این پلیمر در واقع به ریزش موی با الگوی طاسی مردانه و طاسی نقطه‌ای کمک می‌کند. علاوه بر این، روغن سیاه‌دانه به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضدالتهابی، می‌تواند به طور مؤثری باعث دفع خشکی و شوره‌ی پوست سر شود. این روغن همچنین سلامت موهایتان را بهبود بخشیده و با جلوگیری از تخریب سلول‌های رنگدانه در فولیکول‌های مویتان به پیشگیری از سفید شدن آن کمک می‌کند. علاوه بر این، روغن سیاه‌دانه، سبوم (روغنی که باعث تغذیه و مرطوب کردن موهایتان می‌شود) تولید شده روی پوست سرتان را به میزان طبیعی تنظیم می‌کند.باروری‌تان را بهبود می‌بخشدبر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Phytomedicine، مصرف روزانه روغن سیاه‌دانه می‌تواند کیفیت مایع منی غیرطبیعی در مردان نابارور را بدون هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی منفی بهبود بخشد.مطالعات دیگر منتشر شده در مجله گیاهان دارویی نشان داد که این روغن می‌تواند بر پارامترهای اسپرم، مایع منی، سلول‌های لایدیگ، اندام‌های تولیدمثل و هورمون‌های جنسی تأثیر بگذارد. در واقع این تحقیقات نشان داد که روغن دانه سیاه‌دانه می‌تواند حرکت اسپرم، میزان و حجم آن را افزایش دهد.در زنان روغن سیاه‌دانه هیچ تأثیر مستقیمی بر باروری ندارد؛ اما باعث تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود. همچنین خواص درمانی این روغن به شما کمک می‌کند تا با گرفتگی‌های دوران قاعدگی یا اسپاسم مربوط به آن مقابله کنید.علاوه بر این، این روغن به خوبی می‌تواند به شکسته شدن سنگ‌های مجاری ادراری، که زندگی جنسی فرد را تا حد زیادی مختل می‌کند، کمک کند.سطوح کلسترول خونتان را تنظیم می‌کندیک تحقیق در مجله پزشکی Evidence-Based Complementary and Alternative مبتنی بر شواهد، می‌گوید: یک دوز معمول روغن سیاه‌دانه می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش و مقدار کلسترول خوب را افزایش دهد. این روغن غنی از اسیدهای چرب سالم شامل اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک است که به حفظ سطوح سالم کلسترول کمک می‌کند.سلامت کبدتان را بهبود می‌بخشدیکی از علل اصلی آسیب کبدی، استرس اکسیداتیو است. چرا که این عامل موجب کاهش منابع آنزیمی آنتی‌اکسیدانی شده در نتیجه توانایی سلول‌ها در برابر آسیب را کاهش می‌دهد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، روغن دانه سیاه‌دانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است که می‌تواند شما را در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن محافظت کند. صرف‌نظر از این، به گفته یکی از مطالعات منتشر شده در مجله European Review of Medical and Pharmacological Sciences، هرگونه آسیب به کبد توسط برخی از داروها، مصرف الکل و یا هرگونه بیماری، همچنین می‌تواند توسط روغن سیاه‌دانه التیام یابد.درد مفاصلتان را کم می‌کندبر طبق یک مطالعه کوچک منتشر شده در تحقیقات ایمونولوژیک در سال 2016، روغن سیاه‌دانه ممکن است در درمان آرتریت روماتوئید مؤثر باشد.در این مطالعه به صورت تصادفی 43 زن مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط، به مدت یک ماه هر روز یک کپسول روغن سیاه‌دانه و یا دارونما (پلاسبو) مصرف کردند.نتایج مطالعه نشان داد که درمان با روغن سیاه‌دانه موجب کاهش چشمگیری در علائم آرتروز، سطح شاخص‌های التهابی خون و تعداد مفاصل متورم، شده بود.به تسکین آسم و آلرژی کمک می‌کندروغن سیاه‌دانه یک درمان نویدبخش برای آلرژی بینی است. یک مطالعه که در سال 2011 در مجله آمریکایی Otolaryngology منتشر شد نشان داد مصرف روغن سیاه‌دانه پس از دو هفته باعث کاهش عطسه، گرفتگی، خارش و آبریزش بینی شد.تحقیقات دیگری نشان داد که روغن سیاه‌دانه ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات فیتوتراپی در سال 2017 دریافت که افراد مبتلا به آسم که کپسول روغن دانه سیاه دریافت می‌کردند، بهبود قابل توجهی در کنترل آسم نسبت به افرادی که پلاسبو مصرف می‌کردند، داشتند.روش مصرفروغن سیاه‌دانه به روش‌های مختلف قابل استفاده است. در برخی جاها این روغن به شکل کپسول موجود است و به عنوان یک مکمل استفاده می‌شود.روش دیگر مصرف به صورت موضعی است که برای ماساژ یا در محصولات خانگی مراقبت از پوست و یا در شامپوها و … استفاده می‌شود.روغن‌های باکیفیت‌تر هم به صورت خوراکی برای پخت و پز و آشپزی و نوشیدنی …. استفاده می‌شوند.عوارض جانبی و خطرات- با این که روغن سیاه‌دانه مزایای سلامتی فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد اما نباید آن را جایگزین داروهایتان کنید. افرادی که دارو مصرف می‌کنند باید قبل از استفاده از مکمل‌های گیاهی مانند روغن سیاه‌دانه با دکتر خود صحبت کنند.- مانند هر مکمل دیگری زنان باردار یا شیرده باید با پزشک خود صحبت کنند تا ببینند که آیا مکمل روغن سیاه‌دانه برای آن‌ها مناسب است یا نه.- در صورت مصرف به صورت موضعی، ممکن است روغن سیاه‌دانه در بعضی افراد ایجاد حساسیت‌های پوستی کند؛ بنابراین، قبل از مصرف، ابتدا روی یک تکه کوچک پوستتان آن را امتحان کنید تا مشکلی پیش نیاید.- روغن سیاه‌دانه ممکن است لخته شدن خون را کاهش و در نتیجه خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر شما دچار اختلال خونریزی هستید یا داروهایی را مصرف می‌کنید که بر لخته شدن خون اثر می‌گذارد، نباید از روغن سیاه‌دانه استفاده کنید.- ممکن است روغن سیاه‌دانه با بسیاری از داروهای رایج مانند بتابلوکرها و وارفارین تداخل داشته باشد، پس، قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید و حداقل دو هفته قبل از جراحی، مصرف روغن دانه سیاه را متوقف کنید.- بلع روغن سیاه‌دانه در برخی افراد ممکن است به مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، یبوست و استفراغ منجر شود. برای به دست آوردن امن‌ترین و سودمندترین روغن سیاه‌دانه همیشه روغن‌های با کیفیت بالا و 100 درصد خالص را انتخاب کنید.

خواص سیاه دانه روغن
خواص سیاه دانه روغن
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *