خواص سياه دانه و عسل براي بارداري

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :


ترکیب سیاه دانه با عسل برای افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم موثر است …


خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از داروهای ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماریهای مختلفی از آن استفاده می شده است.




روش تهیه معجون سیاه دانه و عسل:


برای تهیه این ترکیب سیاه دانه را پودر کرده(آسیاب یا کوبیده) و با عسل مخلوط می کنیم و نسبت ترکیب سیاه دانه و عسل هم یک به سه (4 و یا 5) می باشد یعنی مثلا یک قاشق پودر سیاه دانه باید با سه قاشق عسل مخلوط شود. سیاه دانه پودر شده اثرگزاری بهتری دارد (به همان صورت هم می شود با عسل مخلوط کرد) ولی خیلی سریع در مجاورت هوا خواصش را از دست می دهد امااگر با عسل مخلوط شود خواص خود را از دست نمی دهد و تا یکسال هم ماندگاری دارد.

دوره مقدماتی php


نام این داروی ساده اما بسیار پرخواص دوسین می باشد که از 2 س موجود در کلمه عسل و سیاه دانه اقتباس شده است.


میزان مصرف معجون:


طبق نظر متخصصان طب سنتی افراد بزرگسال روزانه 2 تا 3 قاشق مرباخوری می توانند از این ترکیب استفاده کنند. میزان استفاده برای افراد خردسال هم بین نصف قاشق چایخوری تا یک قاشق مرباخوری می باشد.


خواص معجون سیاه دانه و عسل:


1- از اصلی ترین خواص معجون سیاه دانه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند


2- برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفید است.


3- در درمان تب های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.


4- ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت های ادراری را درمان می کند.


5- برای درمان سردردهایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.


6- مالیدن این ترکیب به پوست برای درمان جوش های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش های ق و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.


7- تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل های روده دارد.


8- نفخ معده و دل درد های ناشی از آن را درمان می کند.


– برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.


10- برای بهبود بیماری های پوستی پیسی و لک مفید هست.


11- می تواند سنگ های کلیه و مثانه را از بین ببرد.


12- در روزهای پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می کند. توجه داشته باشید بهتر است با مشورت پزشک زنان و یا متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.


13- موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.


14- از ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان جلوگیری می کند چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می ماند


15- باعث کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه ها می شود.


16- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می شود.


17- مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش های قلب و تنظیم ضربان قلب می شود.


18- سیاه دانه دارای ماده ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.


1- افزایش دهنده طبیعی میل جنسی


20- افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم


لطفا نظرات خود را درباره این مطلب با نی نی نما در میان بگذارید …

 آیا در بارداری مصرف سیاه دانه و عسل مجاز است؟

 

می دانیم که خوردن عسل و سیاه دانه فواید بسیاری دارد؛ اما آیا مصرف آن در دوران بارداری هم توصیه می شود؟
ترکیب عسل و سیاه دانه به قدری دارای خواص و فواید است که نام ویژه ای برای این ترکیب در نظر گرفته شده است و بسیاری از افراد آن را با نام دوسین می شناسند.
این ترکیب برای درمان بیماری های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ حتی خوردن آن برای دوران قبل از باردرای هم توصیه شده است. اما به دلیل اینکه دوران بارداری با حساسیت هایی همراه است، خوردن عسل و سیاه دانه در این دوران باید مورد بررسی قرار بگیرد.
ترکیب عسل و سیاه دانه با هم، با طبع بسیار گرمی همراه خواهد بود؛ پس مادران باردار باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.


چرا خانم های باردار باید سیاه دانه روی شکم شان بمالند

به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب سنتی مصرف سیاه‌دانه در روزهای پایانی بارداری تاثیر زیادی در کاهش درد زنان باردار و افزایش میزان مقاومت بدن آن‌ها خواهد داشت. براساس این درمانگران مصرف ترکیبی از دانه‌های سیاه‌دانه و عسل توسط مادران باردار می‌تواند علاوه بر کنترل فشار و درد ناشی از زایمان به افزایش توان و قوای جسمی این گروه نیز کمک کند. برای تهیه این ترکیب کافی است گرم عسل پاستوریزه و طبیعی را با گرم از پودر سیاه دانه و مقدار اندکی روغن حیوانی ترکیب کرده و آن را در ناحیه شکم و کمر به‌صورت موضعی مصرف کنید. پس از مالیدن این مرهم روی شکم آن را با کمک دستمال یا پوششی مناسب ببندید و اجازه بدهید گرم باقی بماند.

 

20 خاصیت دارویی معجون سیاه دانه و عسل

خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از داروهای ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماری های مختلفی از آن استفاده می شده است.این معجون خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

1-از اصلی ترین خواص معجون سیاه دانه  این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

2- برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفید است.

3-در درمان تب های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.

4-ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت های ادراری را درمان می کند.

5-برای درمان سردردهایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.

6-مالیدن این ترکیب  به پوست برای درمان جوش های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش های ق و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.

7-تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش  و انگل های روده دارد.

8- نفخ معده و دل درد های ناشی از آن را درمان می کند.

– برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.

10-برای بهبود بیماری های پوستی پیسی و لک مفید هست.

11-می تواند سنگ های کلیه و مثانه را از بین ببرد.

12-در روزهای پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران  هنگام زایمان کمک می کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا  متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.

13- موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.

14- از ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان جلوگیری می کند چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می ماند

15-باعث کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه ها می شود.

16- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می شود.

17-مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش های قلب و تنظیم ضربان قلب می شود.

18- سیاه دانه دارای ماده ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.

1- افزایش دهنده طبیعی میل جنسی

20- افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم

با سلام و عرض ادب 

 حضرت امام رضا علیه السلام ، سياه دانه را باعث نابودي امراض مزمن دانسته و مي فرمايند: ان حبه السودا مبارکه یخرج الداء الدفین من البدن ،

از امام موسی بن جعفر علیه السلام نیز روایت شده است که سیاهدانه مبارک است و بیماری های مزمن را از بدن خارج می کند ،

آن حضرت در بياني ديگر از معجون سياه دانه و عسل به نيكي ياد كرده و از خاصيت شفادهندگي آن ستايش كرده و فرموده اند: أن حبة السوداء شفاء من كل داء إلا السام و عليكم بالعسل و حبة السوداء ؛ درسياه دانه شفاي هر دردي است مگر مرگ  و بر شما باد به خوردن عسل و سياه دانه.

روش تهیه و مصرف:

– معجون به نسبت یک قاشق غذاخوری سیاه دانه و  نیم کیلو عسل تهیه شود ،

-سیاه دانه بایستی آسیاب شود وگرنه تاثیر چندانی نخواهد داشت ،

-سیاه دانه لازم است بلافاصله پس از آسیاب شدن با عسل مخلوط شود وگرنه تحت تاثیر هوا خواص مفید آن تغییر یافته و کاهش می یابد ،

–  هر روز صبح و شب یک قاشق مرباخوری همراه با یک لیوان شیر یک ساعت بعد از صبحانه و شام میل شود.

 

مطالب اضافی  در مورد سیاه دانه :

سیاه دانه که به فارسی سیاه تخمه نیز نامیده می‌شود، از سالیان قدیم در خاورمیانه وجود داشته و در درمان بیماری ‌ها حتی از دو هزار سال پیش به کار رفته است و به دلیل این که درمان بسیاری از بیماری ‌ها است، به دانه مبارک معروف بوده است.

در قرن سیزدهم میلادی یکی از پزشکان عرب ادعا کرد که سیاه دانه بیش از پنجاه مرض مختلف مانند آسم، ورم دستگاه تنفسی، آرتروز، امراض دستگاه هاضمه و یبوست را معالجه و به دفع انگل کمک می‌کند. ضمناً بدن را تمیز می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.

سیاه دانه گیاهی است یک ساله که ساقه آن پوشیده از کرک ‌های بسیار ظریف است. برگ ‌های آن دارای بریدگی‌های عمیق است و مانند نوار باریکی به نظر می‌رسد.

گل ‌های سیاه دانه منفرد و به رنگ آبی یا سفید است.دانه این گیاه سیاه و دارای بوی مطبوعی می‌باشد. در ایران سیاه دانه را روی نان می پاشند.

ترکیبات شیمیایی

سیاه دانه دارای ماده ‌ای به نام نیگلون می‌باشد. این ماده در بدن آنتی هیستامین -که ماده ‌ای ضد آلرژی است- تولید می‌کند که معالجه آسم بسیار مؤثر است.سیاه دانه دارای پانزده نوع آمینو اسید، پروتئین ، مواد نشاسته ‌ای،مواد آلکولوئیدی، ساپونین، الیاف ، کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم می‌باشد.

همچنین سیا دانه دارای هشتاد و چهار درصد اسیدهای چرب مانند اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک و روغن ‌های فرار است که این روغن ‌ها خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارند و باکتریها و قارچ ‌‌های مختلف را از بین می‌برند.سیاه دانه در حدود سی و پنج درصد روغن دارد.

خواص طبی سیاه دانه

سیاه دانه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برخی فواید اعلام شده سیاه دانه بشرح ذیل به استحضار میرسد :

البته زنان حامله نباید آن را مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

مضرات سیاه دانه

همانطور که گفته شد، سیاه دانه گرم و خشک است، بنابر این گرم مزاجان نباید در خوردن آن افراط کنند، زیرا باعث ورم، درد و گرفتگی گلو می‌شود. این گونه افراد باید سیاه دانه را در سرکه خیس کنند، سپس از آن استفاده نمایند. همچنین سیاه دانه را برای کلیه  باید  با کتیرا خورد. مقدار مصرف سیاه دانه در سرد مزاجان تا هشت گرم در روز و در گرم مزاجان تا سه گرم در روز است.

 

دكتر نظام نهريني در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار داشت: عسل در بسياري از تركيبات دارويي گياهي و همچنين صنعت داروسازي به عنوان حامل عمل مي كند به اين صورت كه خواص دارو را به اعضاي مختلف مي رساند و جذب دارو را زياد مي كند.

وي افزود: در تركيب سياه دانه و عسل نيز، عسل تنها همين نقش را ايفا مي كند و تاثير اصلي با سياه دانه است.
نهريني گفت: سياه دانه مزاج گرم و خشك درجه دارد يعني داروي بسيار گرمي است و مصرف خودسرانه آنها مي تواند تاثيرات بسيار شديدي را بر سلامت افراد بگذارد.
وي با بيان اينكه داروهاي گرم داراي خواص خاصي هستند و مي توانند اخلاط غليظ را تكه تكه كنند، افزود: به عنوان مثال براي از بين بردن سنگ هاي مثانه و كليه كه جمود بلغم هستند و به آنها سودا گفته مي شود، بايد از داروهايي استفاده كرد كه قدرت جمود آنها زياد باشد و بتواند آنها را تكه تكه و از بدن دفع كند.
نهريني ادامه داد: سياه دانه در افرادي كه مزاج بلغمي دارند، داروي بسيار مناسبي است و بلغم بدن آنها را از بين مي برد.
وي توضيح داد: مزاج بلغمي، مزاج سرد و تر است و افرادي كه اين مزاج را دارند، داراي ظاهري تپل، سفيد پوست، عدم برجستگي عروق روي دست، انگشت هاي كوتاه و چاق، داراي سستي و رخوت، خواب هاي طولاني مدت و سنگين، عكس العمل هاي كند، آب دهان زياد، نفخ معده، رنگ چشم روشن، موهاي روشن صاف و لخت و موهاي بدن بسيار كم و پرزمانند هستند.
نهريني گفت: ممكن است افرادي داراي مزاج بلغمي و صفراوي به صورت تركيبي باشند، كه اين علايم در آنها بسيار متفاوت است.
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات حجامت ايران در مورد خواص اين تركيب دارويي اظهار داشت: اين تركيب(سياه دانه عسل) بر دستگاه گوارش تاثيرات بسيار مناسبي دارد؛ در افرادي كه نفخ هاي بلغمي دارند و افرادي كه داراي يك سري بيماري هاي انگلي هستند تاثيرات بسيار مناسبي دارد.
نهريني افزود: براي رفع بسياري از بيماري هاي پوستي به ويژه بيماري لك و پيس (برس) كه به نسبت در كشور ما شايع است، مي توان از اين تركيب به صورت خوراكي و يا موضعي استفاده كرد.
وي مصرف اين تركيب دارويي به همراه سركه را در رفع جوش هاي بلغمي بسيار موثر دانست و گفت: جوش هاي بلغمي، زيرپوستي، سفت و بدون التهاب است كه براي رفع آنها مي توان اين تركيب را بر روي جوش ها ماليد.
نهريني تاكيد كرد كه تشخيص جوش بلغمي با پزشك طب سنتي است و افراد نبايد خودسرانه به مصرف اين تركيب براي رفع جوش هاي خود مبادرت كنند؛ مصرف اين تركيب در جوش هاي ناشي از خون يا صفرا كه ق و پرالتهاب هستند، سبب وخيم تر شدن جوش ها مي شود.
وي ادامه داد: تركيب سياه دانه عسل در سردردهايي كه مزاج سرد دارند، نيز موثر است، به اين صورت كه روغن سياه دانه را مي توان در بيني چكاند و يا آن را روي سر ماليد.
نهريني گفت: در دندان دردها نيز مي توان سياه دانه را پخت و آن را روي دندان ماليد. مصرف سياه دانه عسل در برخي بيماري هاي خاص مردان مانند پروستات را نيز موثر است واز آنجا كه مصرف اين تركيب ادرار را افزايش مي دهد، براي مرداني كه پروستات دارند، مفيد خواهد بود.
نهريني افزود: تركيب سياه دانه عسل در تب هاي بلغمي و سوداوي نيز موثر است اما افراد براي تشخيص آن بايد به پزشك طب سنتي مراجعه كنند.
مدرس طب سنتي جهاد دانشگاهي گفت: اين تركيب علاوه بر اينها تاثير بسيار مناسبي در تقويت سيستم ايمني بدن دارد و به عنوان نمونه افرادي كه سرماخوردگي هاي مكرر دارند در صورت مصرف اين تركيب دفعات بيمارشدن آنها كاهش مي يابد.
مدرس طب سنتي جهاد دانشگاهي گفت: تركيب سياه دانه عسل يك به است؛ به اين صورت كه يك واحد سياه دانه را بايد با واحد عسل تركيب كرد.
نهريني افزود: سياه دانه را بايد آسياب و بلافاصله با عسل تركيب كرد در غير اين صورت خواص خود را از دست مي دهد. اما در صورت تركيب شدن تا حدود ماه ماندگاري دارد. وي در مورد ميزان مصرف سياه دانه عسل در بزرگسالان گفت: افراد بزرگسال كه وزني بيشتر از كيلوگرم دارند، روزي تا قاشق مرباخوري مي توانند از اين تركيب استفاده كنند.
نهريني افزود: افراد خردسال از سال به بالا نيز مي توانند روزانه از نصف قاشق چاي خوري تا يك قاشق مرباخوري استفاده كنند.
وي ادامه داد: از آنجا كه تركيب سياه دانه عسل مزاجي بسيار گرم و خشك دارد، بهتر است در فصول سرد سال مصرف شود.
نهريني تاكيد كرد: مصرف سياه دانه عسل در برخي مزاج ها عوارض زيادي مانند بي خوابي و يا فشار خون بالا ايجاد مي كند بنابراين نبايد اين تركيب دارويي را بدون مشورت با پزشك طب سنتي مصرف كرد.

 

 

اگر هر انساني بر طبق طبع و مزاج خويش غذا ميل کند، کم تر بيماري به سراغ او خواهد آمد.

شناخت طبع بر هر فردي لازم و ضروري است و از طريق آن، مي توان بسياري از مشکلات که معمولاً براي انسان پيش مي آيد پيشگيري کرد.

اصولاً کودکاني که متولد مي شوند، طبع خود را از پدر و يا مادر خويش به ارث مي برند و تا آخر عمر با آنان خواهد بود و هيچ گاه تغيير نمي کند.

انسان با شناخت طبع خويش و با رعايت تغذيه و خوراک مناسب مي تواند تا حدود زيادي خود را بيمه نمايد و از بسياري از بيماري ها مصون بدارد.

طبع يا ماهيت بدن هر کسي همان طور که بيان شد ارثي است و امور ارثي به عوامل زيادي از آن جمله: محيط، آب و هوا، تغذيه، نوع زندگي و شرايط محيط زيست بستگي دارد.
انسان ها از نظر طبع به سه گروه عمده تقسيم مي کنند که عبارتند از:

) داراي طبع گرم

) داراي طبع سرد

) داراي طبع معتدل

افراد داراي طبع گرم

اين افراد به طور معمول داراي بدني گرم اند و با خوردن غذاهاي گرمي بخش دچار مشکل مي شوند، صورت آن ها جوش مي زند، بدنشان داغ مي شود، گه گاه دچار خارش پوست مي شوند، پوست سرشان توليد شوره مي کند و دچار عطش مي شوند.دماي بدنشان نسبت به ساير افراد بيش تر است، معمولاً حدود نيم تا يک درجه تب دارند، زود عصبي مي شوند، ولي در مجموع، خون گرم و خوش برخوردند.تعدا افراد داراي طبع گرم نسبت به افراد داراي طبع سرد کم تر است.

افراد داراي طبع سرد

اکثريت مردم جهان از طبع سرد برخوردار هستند. اين افراد معمولاًداراي پوست سفيد هستند و يکي از علت هاي مهم آن، فعال بودن سيستم بلغم يا لنفاتيک است.اين افراد مــيل زيادي به لبنيات، به خصوص ماست دارند و زودتر از بقيه دچار بيماري نقرس و رماتيسم مي شوند، پر خواب هستند وبه راحتي نميتوانند از رختخواب جدا شوند، غذا يشان دير هضم مي شود، عموماً سست و شاداب نيستند، استعداد چاقي در آنان زِِياد است، موي سرشان زودتر از موعد مقرر سفيد مي شود و مي ريزد، معمولاً انسان هاي خوش گذراني هستند و ديرتر ازبقيه عصبي ميشوند.افرادي که از طبع سرد برخوردارند اگر رعايت حال خود را نکنند زودتر از ديگران دچار بيماري هاي صعب العلاج از قبيل بيماري ام اس (ms)، بيماري اي ال اس (als) و پارکينسون مي شوند.

افراد داراي طبع معتدل

افرادي که داراي چنين طبعي هستند معمولا بين گرم و سرد قرار دارند. تعداد اين قبيل افراد در جامعه نسبت به ساير طبع ها کم است. چنين افرادي نسبت به غذا حساسيت زيادي نشان نمي دهند و معمولاً هر نوع غذايي با طبع اين گونه افرادسازگاري دارد و نسبت به بقيه مردم کم تر دچار بيماري و کسالت مي شوند.

اما افرادي که داراي چنين طبعي هستند در داراز مدت دچار بيماري هاي سختي مي شوند و دليل آن هم اين است که غذا روي چنين افرادي به سرعت تاثير نمي گذارد و همين امر باعث مي شود که سموم به مرور در بدن آنان جمع شود و در دراز مدت تاثير خود را بگذارد.

غذاهاي مضر براي افراد بلغمي مزاج

تمام مواد لبني، مانند شير، ماست، دوغ، کره، سرشير، خامه، پنير و کشک براي افراد بلغمي مزاج مضر است. ترشيجات، سرکه، شور، برنج سفيد، عدس، سيب زميني، آب يخ، انواع نوشابه هاي گاز دار، چاي، قهوه، نسکافه، سوپ جو، آش جو، ميوه جات ترش و کال، نارنگي، کيوي، گرمک، خيار پوست کنده، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع گوشت سفيد، سس، رب، گوجه فرنگي، پرخوري، غذاهاي فريزر شده و غذاهاي زود پز شده، کدو خورشتي، کليه ي غذاهاي ساندويچي، شيرينيجات قنادي، کليه ي غذاهاي سردي بخش، استفاده از چند نوع غذا با هم، نوشيدن مايعات همراه با غذا و يا بلافاصله بعد از آن، آش رشته، ماکاروني و کليه ي تنقلات مصنوعي، مانند پفک، شکلات، آدامس، بيسکويت، يخمک، نوشمک، چيپس و مصرف اين نوع مواد غذايي خلط بلغم را فعال مي کند و آن را افزايش مي دهد.

بلغم همان سيستم ايمني بدن است که با اين نوع تغذيه ضعيف مي شود و در نتيجه، بدن آدمي در مقابل انواع پارازيت ها آسيب پذير مي شود.
در واقع سيستم ايمني بدن عليه خود وارد عمل مي شود که در اصطلاح پزشکي آن را اتوايميون مي نامند. غذاهاي ياد شده باعث اين نوع بيماري ها مي شود که از نظر پزشکي مدرن براي آن ها درماني وجود ندارد. بهترين درمان اين گونه اشخاص استفاده نکردن از غذاهاي نامبرده است. يکي از مهم ترين دلائل علمي استفاده نکردن از اين نوع غذاها، پايين بودن ph آن ها است که در بدن ايجاد اسيدوز مي کنند. اسيدوز روي اعصاب مرکزي اثر مخربي مي گذارد و اين سيستم را به مرور فلج مي کند.

غذاهاي مفيد براي افراد بلغمي مزاج

تمام غذاهاي گرمي بخش از قبيل گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک، بوقلمون کباب شده و از ميوه جات: همه ي ميوه هاي رسيده و شيرين.

از ادويه جات: هل، دارچين، زنجبيل، زعفران، جوز هندي، فلفل سياه و فلفل سفيد و دانه ي فلفل، دانه ي خردل، سير، موسير، از ريشه ها: چغندر، شلغم، هويج، کلم قمري، ترب سياه و سفيد.
از سبزيجات: کليه ي سبزي جات گرم، مانند: انواع کلم، ساقه ي کرفس، نعناع، ريحان، جعفري، مرزه، ترخون، تره و شويد. از حبوبات: نخود، گندم، لوبيا چيتي، لوبيا کشاورزي و يا کپسولي، دال عدس و لپه.
در صورت استفاده از ساير حبوبات و غلات، بهتر است از ادويه جات گرم مانند: زيره ي سياه، زيره ي سبز، زنجبيل، دارچين، هل، زعفران و کمي زرد چوبه استفاده شود.
از بذرهاي ملين مانند: تخم ريحان، تخم شربتي، قدومه ي شيرازي، خاکشير و بارهنگ نيز مي توان استفاده کرد.
از خشکبار: بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده مفيد است و از عسل و شيره ي خرما مي توان مصرف کرد.

استفاده از اين نوع مواد غذايي بسياري از بيماري هاي اتوايميون، مانند: بيماري هاي رماتيسم، پارکينسون و ساير بيماري هاي صعب العلاج را درمان مي کند. اکثر افراد مبتلا به اين بيماري ها از طبع سرد برخوردار هستند.

غذاهاي مضر براي افراد سوداوي مزاج

بادمجان، غذاهاي نمک سود، مانند: ماهي دودي، ماهي شور، خيار شور، نمک زياد، پنير شور، گوشت گاو و گوساله و گوشت حيوانات پير هم چنين غذاهاي مانده و بيات، ماست، پنير، چاي شيرين، شيريني جات قنادي و مصنوعي، ترشيجات سرکه، شور، گوجه فرنگي، سس، رب، کليه ي غذاهاي ساندويچي، آب يخ، مرغ و تخم مرغ ماشيني، ماهي، برنج سفيد، خوراک عدس (عدسي)، نوشيدن مايعات همراه با غذا، غذاهاي سرخ شده، غذاهاي فريزر شده، غذاهاي زود پزشده، تنقلات مصنوعي، مانند: شکلات، پفک، چيپس، بيسکويت، يخمک، کاکائو و افراد سوداوي مزاج از نوشيدن چاي به خصوص چاي شيرين و هم چنين از مصرف نسکافه، قهوه و دوغ جدا بايد خود داري کنند. معمو لا افراد سوداوي مزاج علاقه ي فراواني به نوشيدن چاي، دوغ و ماست پيدا مي کنند که بايد از مصرف آنها پرهيز کرد.

غذاهاي مفيد براي افراد سوداوي مزاج
کليه ي غذاهاي گرمي بخش، مانند: گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شويد و زيره ي سياه استفاده شود. سبزيجات گرم، مانند نعناع، ريحان، ترخون، مرزه، جعفري، تره، انواع کلم، ساقه ي کرفس، عسل، توت، کشمش، انجير، خرما، هل، دارچين، زنجبيل، زعفران زيره و استفاده از بذرهاي ملين، مانند: قدومه ي شيرازي، تخم شربتي و ساير ملين هاي ملايم از جمله ي خوراکي هاي مفيد براي افراد سوداوي مزاج است.

غذاهاي مضر براي افراد دموي مزاج
غذاهاي سرخ شده، چرب و پر حجم، شيرينجات قنادي و مصنوعي، پرخوري، ادويه جات تند، غذاهاي شور، انواع شور (کلم شور، خيار شور و) گوشت زياد، کره و خامه، غذاهاي نشاسته اي، آب يخ، دوغ، نوشابه، تخم مرغ، نوشيدن مايعات همراه با غذا ويا بلافاصله بعد از آن، خرما، رطب، توت خشک، کشمش، سس، رب، ترشيجات، سرکه، سير، چاي، قهوه، نسکافه، ماست، بادمجان و غذاهاي ساندويچي.

غذاهاي مفيد براي افراد دموي مزاج

نوشيدن روزي شش ليوان آب خنک نيم ساعت قبل و دو ساعت و نيم بعد از غذا، زرشک، کاهو، خيار و ميوه جات به خصوص سيب درختي همراه با پوست و دانه هاي آن، انار، سبزيجات، سوپ جو، ليمو ترش تازه، استفاده از سالاد قبل از غذا، روغن زيتون، حبوبات و غلات جوانه زده (مثل گندم، جوي دو سر، ماش و عدس)، بذرهاي ملين (مانند خاکشير، اسفرزه، تخم ريحان، بالنگو، بارهنگ، تخم مرو)، عسل به مقدار کم، غذاهاي خام (ميوه جات و سبزيجات)، انواع توت، به خصوص شاه توت، کدو خورشتي، نوشيدن دو تا سه ليوان آب زرشک که سريعا خون را به حالت طبيعي باز مي گرداند، کم خوري، استفاده از غذاهاي ساده و کم کالري، مانند سبزيجات بخار پز. به افرادي که دموي مزاج هستند نيز نرمش و ورزش توصيه مي شود.

غذاهاي مضر براي افراد صفراوي مزاج

چاي، قهوه، نسکافه، لبنيات، تخم مرغ و غذاهاي فريزر شده، زود پز شده و سرخ شده، سس و رب، غذاهاي چرب و پرحجم، ماکاروني، آش رشته، سير و کليه ي غذاهاي گرم، ادويه جات تند، آب يخ، نوشابه، نوشيدن مايعات همراه با غذا يا بلافاصله بعد از آن، شيريني جات قنادي و مصنوعي، آجيل شور، گوشت ق، بريده بريده غذا خوردن ؛ يعني انسان مدام در حال خوردن باشد، مانند تخمه شکستن و خوردن تنقلات، خوردن بادمجان، موز، کليه غذاهاي ساندويچي، مانند سوسيس، کالباس، کوکتل، سمبوسه، فلافل، پيتزا، همبرگر و خوردن خربزه، آناناس و طالبي.

علت ممنوع بودن اين غذاها براي افراد صفراوي مزاج اين است کهph اين غذاها و نيز پي اچ ( ph) کبد بالاست. استفاده از اين مواد باعث افزايش دماي کبد و ترشح زياد صفرا و در نتيجه، ايجاد راه بندان در مجاري کبد مي شود. اين حالت موجب تشکيل سنگ هاي صفراوي در کيسه صفرا مي شود و علائمي نظير يبوست، زرد شدن چهره، دردهاي شديد در ناحيه ي سمت راست بدن در زير دنده ي راست را در پي دارد.

غذاهاي مفيد براي افراد صفراوي مزاج

همه ي انواع مرکبات، انار، شاه توت، خيار، سيب، گلابي، آلبالو، گيلاس، آلو، گوجه سبز و زرشک براي افراد صفراوي مزاج مفيد هستند.
بهترين دارو براي اين افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتي، هويج فرنگي، روغن زيتون، سوپ جو با پاچه ي گوسفند و همراه با تعدادي آلو بخارا و سبزي جات، مانند اسفناج و گشنيز و ليمو ترش تازه و روغن زيتون است. همچنين سيب زميني بخارپز، قارچ، باميه ي خورشتي، پياز، برگه ي هلو، برگه ي زردآلو، مغز بادام خام، برنج سفيد با روغن زيتون، کدو حلوايي، نخود فرنگي، عدس، ماش، جوي دو سر، مخمرآب جو، ليمو عماني براي افراد صفراوي مزاج بسيار مفيد است.
نوشيدن روزانه يک تا سه ليوان آب زرشک، نيم ساعت قبل از غذا و دو ساعت و نيم بعد از آن نيز فوق العاده مفيد است.

بذرهاي ملين، مانند خاکشير، اسفرزه، تخم ريحان، تخم مرو، بارهنگ و بالنگو، ترشي جات طبيعي، مغز فلوس، شير خشت، ترنجبين، عسل به مقدار کم و همراه با ليمو ترش تازه و به صورت شربت شده که به آرامي ميل شود، انگور، کاهو، مغز خيار، تخم کدوي خام، تخم خيار، مغز تخم هنداونه، تخم کاهو، از هر کدام به مقدار مساوي مخلوط کرده آسيا شود و روزي دو بار و هر بار يک قاشق غذاخوري در يک ليوان آب مخلوط گرديده و ميل شود.

سلام . در توضیحات متن نوشته شده ، اندازه ترکیب سیاه دانه و عسل یک به سه باشه .یعنی یک قاشق سیاهدانه ، سه قاشق عسل. .
اما وقتی داشتم جواب های شما به کاربرها رو میخوند . شما نوشتید یک قاشق سیاهدانه با یک کیلو عسل مخلوط بشه . کدوم درسته ؟

با سلام آثای نهرینی یک به سه فرمودند که ترکیب یک به سه سیاه دانه نمی تواند بخوبی سیاه دانه ها را فراگرفته و از نفوذ هوا جلوگیری کند لذا توصیه من ترکیب یک قاشق سیاه دانه با حداقل نیم کیلو عسل است.موید باشید

تشکر از پاسختون ، یه سوال دیگه اینکه وقتی یک قاشق سیاهدانه را با یک کیلو عسل مخلوط کردیم ، روزی چقدر ازش مصرف کنیم ؟ فکر کنم مثلا اگه روزی یک قاشقش رو بخوریم _ میزان سیاهدانه اون خیلی کم باشه . کلا سیاهدانه روزی چه مقدار مصرف بشه خوبه و ضرری نداره ؟

سلام.
برای باز شدن قاعدگی هم، سیاه دانه باید آسیاب شده باشه؟
و اینکه حتما باید صبح خورده شه یا فرقی نداره
به صورت ناشتا یا فرقی نمی کنه؟

با سلام جهت تاثیر بهتر باید سیاه دانه آسیاب شود و مصرف صبح تاثیر بیشتری دارد.موید باشید

سلام.من بچه بودم یادمه مامانم توی پنیر کهنه درست میکرد سیا دانه میریخت.من چند سال پیش دچار افسردگی شدم موهام سفید شده ارث هم نداریم توی تلتکست خوندم سیا دانه هرشب عدد بجویم وقورت بدیم اثر شفا بخش داره.من باهیچی مخلوطش نکردم هرشب میشمرم و میخورم ومامانمم کلی میخنده میگه ی قاشق بخور چرا میشمریش.فعلا نتیجه نداده اگه داد خبرتون میکنم.آیا روش مصرف من درسته؟

با سلام پیشنهاد می کنم ضمن مطالعه طبع های مختلف ، طبع مزاجی خود را شناخته و طبق آن اقدام فرمایید.در خصوص افسردگی نیز ظاهرا سیاه دانه نباید مناسب باشد و شنیدن سخنرانی استاد حورایی را که در همین سایت می باشد ،توصیه می کنم.موید باشید

سلام مجدد اقای دکتر .منظورم این بود که سیاه دانه اثر شفا بخش بر موهای سفید داره اگه مرتب استفاده بشه.یا نه؟چون هلیله سیاه رو شنیدم تا یک سال خوردنش موهای سفید رو درمان میکنه اما من سیاه دانه رو بیشتر دوست دارم.من طبع ام سرد وخشک یعنی زود سردی میکنم .و با توجه به گرم بودن سیاه دانه مشکلی ندارم.خیلی ممنون میشم جوابمو بدین .ان شالله همیشه سلامت باشید

سلام مجدد اقای دکتر .منظورم این بود که سیاه دانه اثر شفا بخش بر موهای سفید داره اگه مرتب استفاده بشه.یا نه؟چون هلیله سیاه رو شنیدم تا یک سال خوردنش موهای سفید رو درمان میکنه اما من سیاه دانه رو بیشتر دوست دارم.من طبع ام سرد وخشک یعنی زود سردی میکنم .و با توجه به گرم بودن سیاه دانه مشکلی ندارم.خیلی ممنون میشم جوابمو بدین .ان شالله همیشه سلامت باشید

سلام.من ی ساله معده ام صدا میده و نمیتونم سر کلاسام حضور پیدا کنم.آیا واقعا سیاه دانه با عسل مفیده؟
روش مصرف رو هم بگید ممنون

با سلام و آرزوی سلامت برای امیر حسین عزیز ، همچنان که در مطالب ارسالی و سوالات دوستان مشاهده می فرمایید معجون سیاه دانه و عسل برای نفخ شکم موثر است و دستور تهیه آن همانطور که قبلا گفته شده یک قاشق آسیاب شده با حدود یک یا نیم کیلو عسل مخلوط شود و شما می توانید دز هفته اول روزی دو مرتبه و بعد روزی یک قاشق غذا خوری همراه با یک لیوان شیر میل بفرمایید.
موئد باشید

Essays like this are so important to bronedniag people’s horizons.

سلام وخسته نباشيد.ميشه خواهش كنم درصورت امكان راهنمايي كنيد كه چگونه ميتونم بفهمم كه طبعم چيه؟لطفا در صورت امكان با ايميلم پاسخ دهيد.ممنونم

باسلام..
من مدت دو یا سه سالی هست که متوجه شدم که به سنگ کلیه دچار شدم. تا الانم اقدام جدی برای دفعش انجام ندادم.تا این اواخر کلیه چپم درد خفیفی داشت. الان چن وقتیه که کلیه راستمم نشونه هایی داره. یعنی یه درد های نقطه ای و خفیف داره. اما میخواستم بدونم ..

آیا سیاه دانه و عسل در درمان و دفعش تاثیر داره.
آیا کسی بوده که از این طریق درمان شده باشه.
مدت زمانی که از شروع مصرف تا دفعش چقدر طول میکشه.

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...