خواص روغن کنجد بو داده

دوره مقدماتی php
خواص روغن کنجد بو داده
خواص روغن کنجد بو داده

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیر اشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشار خون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه شان استفاده کنند.

خواص روغن کنجد بو داده

دوره مقدماتی php

حتما بخوانید: ویتامین E برای مردان

روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند. ترک های پوستی، اگزما، بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند و پوست صورت به خصوص اطراف بینی را سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافیت پوست می شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می شود. ویتامین E موجود در این روغن به رشد مو سرعت می بخشد. مصرف موضعی این روغن نیز پوست را نرم و لطیف می کند. این روغن در درمان لک سوختگی بدن نیز کاربرد دارد.

حتما بخوانید: خواص روغن کرچک – ۴۶ فایده روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی

یبوست مادر بسیار از بیماری هاست اما می توان با روش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از ساده ترین روش های ممکن برای درمان یبوست و خشکی مزاج است. اضافه کردن فقط یک تا 2 قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، مانع اختلالات عصبی می شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، به رفع عصبانیت کمک می کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا 6) و «لینولنیک اسید» (امگا 3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

حتما بخوانید: سرطان سینه؛ علائم و راه های پیشگیری و درمان

روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می اندازد و سبب افزایش طول عمر می شود. مطالعات بر روی موش ها نشان داده است که sesamin و لیگنان های موجود در دانه کنجد می تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول ها در پلاسما می شود. 

بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد. مصرف این روغن برای ماساژ یکی از بهترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم بیشتر در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین میانسالی و سنین بالا می شود. 

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است  و  از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان برای ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید.

حتما بخوانید: میکرونیدلینگ و جوان سازی پوست

روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند. ارتباط بین افزایش چربی های خون و بیماری های قلبی عروقی به خوبی آشکار است. بزرگترین عامل خطر جهت پیشرفت بیماری های قلبی عروقی سطح بالای چربی های خون (بخصوص LDL و کلسترول تام) می باشد. وجود رادیکال های آزاد نیز سبب افزایش پراکسیداسیون چربی ها می شود که به عنوان یک عامل توکسیتیک (سمی) جهت سیستم عروقی محسوب می گردد. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که روغن دانه کنجد اثر کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.   

برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار پس از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

حتما بخوانید: درمان آفتاب سوختگی با این ۱۹ روش موثر +‌ عکس و فیلم

از روغن کنجد می توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد، به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، می توانید به طور روزانه از آن برای ماساژ کل بدن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطر قوی می باشد اما می توان برای بهبود عطر آن با مقداری گلاب ترکیب و سپس استفاده نمود حتی می توان در حمام در صورت استفاده از وان برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم. دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، اما یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟ ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کنجد برای پوست نیز مفید است. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند. روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می شود. در فرایندی به نام روغن کشی شما می توانید روغن را در دهان خود بگذارید و قبل از ریختن آن به بیرون از دهان، آن را در اطراف دندان ها بچرخانید. به کمک روغن کنجد این فرایند می تواند شما را به دندان سفید تر و سطح پلاک دندانی کمتر برساند. اثرات آنتی باکتریایی قدرتمند در این روغن دلیل اصلی برای محافظت از سلامت دندان هاست

خواص نرم کنندگیِ آن، می تواند از طریق حفاظت و بهبود لایه های آسیب دیده بیرونیِ موهای شما، با خشکی مو مبارزه کند. علاوه بر این، خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی آن می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. دو تا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را با مقداری از زنجبیلِ رنده شده مخلوط کنید و آن را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را در یک حوله گرم بپیچید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس، موهای خود را به طور معمول با شامپو شستشو دهید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید. در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری از هر یک از مواد آب چغندر، روغن کنجد و آب لیمو را مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود با استفاده از نوک انگشتان خود بمالید. در طول شب آن را باقی گذاشته و صبح روز بعد بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

حتما بخوانید: ۵۳ خاصیت زنجیل برای سلامتی

خاصیت بعدی روغن کنجد که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم، تاثیر آن در درمان ترک پاشنه پا و خشکی پوست دست هاست. برای این منظور قبل از خواب روغن کنجد را به پا و دست تان بمالید و سپس دست و پا را ماساژ دهید و بگذارید تا در طول شب روغن کنجد جذب پوست شده و به رفع خشکی و ترک خوردگی دست و پا کمک کند. برای اینکه روغن در موقع خواب رخت خواب و ملحفه ها کثیف نکند، می توانید پس از ماساژ دادن، جوراب یا دستکش نرمی بپوشید. به این شکل هم رخت خواب کثیف نمی شود و هم روغن از سطح پوست پاک نمی شود و اثر بخشی آن افزایش می یابد و پس از چند بار استفاده مشاهده خواهید کرد که پوست تان نرم تر، لطیف تر و جوان تر شده است.

حتما بخوانید: خواص شاهدانه و روغن شاهدانه + نحوه مصرف

Tyrosine، در روغن کنجد، به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز مرتبط است که می تواند موجب تقویت خلق و خوی بدن توسط آنزیم ها و هورمون هایی شود که فرد را خوشحال می کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند باعث بهبود خلق و خویتان شود.

حتما بخوانید: افسردگی چیست و راه درمان؛ علایم و عوامل افسردگی

همچنین بخوانید: افسردگی در سالمندان – عوامل و راه های درمان

خواص روغن کنجد بو داده

رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند. این نوع آسیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سرطان شود. مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کش ها، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند. مهم است که برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه کنیم و استرس اکسیداتیو را کاهش دهیم. حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم برای پخت و پز مناسب است اما می توانید روغن کنجد را هم که می تواند حرارت بالا را تحمل کند نیز به این جمع اضافه کنید. روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا برای سلامتی هم مناسب نیست. نقطه دود کردن روغن حرارتی است که در آن روغن شروع به شکستن می کند و شروع به آزاد کردن رادیکال های آزاد و بو می کنند. یکی از چیزهای خوبی که در مورد روغن کنجد وجود دارد این است که نقطه دودش حدود 400 درجه فارنهایت است. بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کنجد طعمی آجیلی دارد و در غذاهای چینی و کره ای و همچنین هندی زیاد استفاده می شود. روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید. روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود. روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. در درجه اول برای پخت و پز استفاده می شود. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد و در صورت تهیه آن لازم نیست نگران این باشید که حالا چطور استفاده اش کنید می توانید آن را در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده قرار دهید. کافیست چند دستور پخت که در آنها از روغن کنجد استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید تا مقدراش نیز دستتان بیاید.

یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید انواع مواد غذایی و داروهای گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است و زنان باردار باید در استفاده از هرگونه ماده غذایی، داروی شیمیایی و حتی داروهای گیاهی با احتیاط کامل عمل نمایند، چرا که سلامت جنین ممکن است در خطر قرار بگیرد. زیاده‌روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهند، به همین دلیل همان قدر که مصرف زیاد آن در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند نامطلوب باشد، مصرف آن در ماه آخر بارداری و به ویژه یک هفته به زایمان می‌تواند به انجام زایمانی طبیعی و آسان کمک کند. به طور کلی لازم است زنان باردار در مصرف کنجد در بارداری اعتدال را رعایت کرده و با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

از جمله نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آن‌ها را دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد، همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود. روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود و هرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و مواد غذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یک‌بار مصرف شده است را مجدداً به ظرف روغن برگرداند. تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می‌شوند.

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه‌ها را می‌شویند تا رنگ روی آن از بین برود سپس دانه‌ها را آسیاب و در آب می‌ریزند و خمیر می‌کنند. این خمیر را تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد فشار اول می‌نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می‌آید که با نام روغن گرم یا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد. روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. برخی می‌گویند این روغن را هم می‌توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا. در حقیقت روغن کنجد با رنگ روشن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، برای سرخ کردن مناسب است در حالیکه روغن کنجد تیره برای پخت و پز مناسب می‌باشد. همچنین دو نوع بودار و بدون بوی آن در دسترس است که می‌توان نوع بودارش را برای تهیه کیک و شیرینی و سالاد به کار برد و نوع بدون بو را برای طبخ غذا استفاده کرد.

  • عکس برای تصویر زمینه گوشی زیبا
  • آیا هنوز برای شما این ابهام وجود دارد که روغن کنجد تصفیه شده استفاده کنید یا تصفیه نشده؟ وقتی تفاوت این دو نوع روغن را بدانید به راحتی می توانید از هرکدام در انواع پخت و پز استفاده کنید. بطور کلی روغن کنجد موجود در بازار را می توان به دو دسته ی طبیعی تصفیه نشده و همین طور نوع تصفیه شده آن تقسیم بندی کرد. هرکدام از انواع روغن کنجد دارای ویژگی های خاصی هستند که آن را برای انواع مختلف پخت و پز مناسب می کند.

    رنگ این روغن کهربایی روشن و طعم آن آجیلی ملایم می باشد. نقطه دود بالایی دارد که آن را برای انواع پخت و پز و سرخ کردن های سطحی مناسب می کند. از آنجا که این نوع دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است با حداقل احتمال در معرض فساد قرار می گیرد. این روغن همچنین حاوی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، کلسیم و ویتامین B6 می باشد.

    دارای رنگ بسیار روشن (در صورت وجود)، و عطر و بویی خنثی می باشد. نقطه دود بالاتری نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده دارد، لذا نه تنها برای سرخ کردن سطحی مناسب است بلکه برای سرخ کردن عمیق هم بکار میرود. روغن کنجد تصفیه شده در هنگام پخت و پز طعم و بویی به غذا نمی دهد. اما این نوع روغن از لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن کنجد تصفیه نشده ضعیف تر می باشد.

    خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چقدر که می خواهید از روغن کنجد در طی یک روز استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن ها یکسان است و هر یک قاشق چایخوری آن حدود 45 کیلو کالری انرژی دارد پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه آن دچار اضافه وزن و در پی آن مشکلات و بیماری های مختلف نشوید.

    اگر داروهای رقیق کننده خون یا ضد لخته شدن خون مصرف می کنید باید قبل از اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. این روغن سطح فشار خون را کاهش می دهد و باعث رقیق شدن خون می گردد. به همین خاطر ترکیب آن با داروهای رقیق کننده خون بسیار خطرناک است. اگر چنین شرایطی ندارید می توانید از مصرف روغن کنجد لذت ببرید.

    به طور کلی افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف روغن کنجد احتیاط کنند. همچنین مصرف کنجد و فراورده‌های آن برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است.

    منبع: بیتوته | دکتر سلام | مجله سلامت | عصر ایران | ستاره | ستاره | تبیان

    ونک – خیابان گاندی جنوبی – خیابان نوزدهم – پلاک 12 – طبقه 5 – واحد 17

    ونک – چهارراه جهان کودک – بلوار جردن جنوبی – خ نوزدهم – پلاک 12 – طبقه 5 – واحد 17

    خواص روغن کنجد بو داده

    جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

    توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

    توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی و گزارش تخلف به گوگل خواهد شد.

    ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

    شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

    برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “لیست بهترین مراکز مشاوره روانشناسی در تهران” مراجعه بفرمایید.

    ایمیل تبلیغات : [email protected]

    ارسال نظرات: [email protected]

    تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828

    دانه کنجد یکی از بهترین انواع دانه های روغنی خوراکی غنی از پروتئین و از سالم ترین مواد غذایی جهان است که به رنگ سفید، قهوه ای و سیاه در طبیعت یافت می شود.

    دانه کنجد حاوی بالاترین مقدار روغن در بین دانه های روغنی است. هزاران سال است که در طب سنتی از دانه کنجد برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز استفاده می شود.

    در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دانه کنجد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

    دانه های کنجد یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از فیبر هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های کنجد به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

    برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن دانه های کنجد به طور منظم می تواند باعث کاهش چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون) شود.

    خواص روغن کنجد بو داده

    همچنین دانه های کنجد شامل دو ترکیب گیاهی (لیگنان و فیتواسترول) هستند که ممکن است به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

    یک تحقیق بر روی 38 فرد مبتلا به چربی خون بالا نشان داده که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) دانه کنجد به مدت 2 ماه باعث کاهش 10 درصدی کلسترول بد خون (LDL) و کاهش 8 درصدی تری گلیسیرید بالای خون می شود.

    دانه های کنجد حاوی مقادیر بالای آمینو اسید ها هستند و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران شناخته می شوند.

    مقادیر بالای منیزیم موجود در دانه های کنجد به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

    علاوه بر این مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و لیگنان های موجود در دانه کنجد از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

    دانه های کنجد به صورت خام و بو داده حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، منگنز و روی هستند که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

    مطالعات نشان می دهد که روغن کنجد و دانه های کنجد به دلیل مقادیر بالای سسامین موجود در آن ها دارای خواص ضد التهاب طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

    دانه های کنجد منبع خوبی از ویتامین های گروه ب (ویتامین B1، ویتامین B3 و ویتامین B6) است که برای عملکرد سلولی مناسب و متابولیسم بدن ضروری هستند.

    مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین B موجود در دانه کنجد به افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شوند.

    دانه های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالیکه سرشار از پروتئین و چربی بوده و می توانند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

    علاوه بر این، مقادیر بالای پینورسینول موجود در دانه های کنجد با مهار فعالیت آنزیم مالتاز (آنزیمی که دی ساکارید مالتوز را به گلوکز تجزیه می کند) باعث کاهش قند خون می شود.

    دانه کنجد حاوی مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است را کاهش می دهد.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه کنجد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

    دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهاب قوی که دارد، می تواند غضروف ها را از آسیب محافظت کرده و خطر ابتلا به آرتروز (استئو آرتریت) را کاهش دهد.

    در یک مطالعه 2 ماهه بر روی افراد مبتلا به آرتروز زانو مشخص شد که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) پودر دانه کنجد، درد زانو را تا 63 درصد کاهش می دهد.

    دانه های کنجد منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در ساخت هورمون های تیروئید دارد.

    علاوه بر این، دانه های کنجد منبع خوبی از آهن، مس، روی و ویتامین B6 هستند که از تولید هورمون های تیروئید حمایت کرده و باعث سلامت آن می شود.

    دانه های کنجد حاوی فیتواستروژن ها، ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن هستند که به کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.

    دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

    تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای ترکیب فیتیک اسید موجود در دانه کنجد به کاهش تومور های کولورکتال کمک می کند.

    تیامین (ویتامین B1) موجود در دانه کنجد دارای خواص آرام بخش طبیعی است که به درمان خستگی و افسردگی کمک می کند.

    تریپتوفان موجود در دانه کنجد با افزایش تولید سروتونین به بهبود خلق و خو کمک کرده و برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد.

    مقادیر بالای فیبر موجود در دانه کنجد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

    همچنین مطالعات نشان داده که برخی ترکیبات موجود در دانه کنجد سیاه به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می شود.

    آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

    خواص روغن کنجد بو داده

    دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و برای افزایش رشد آن ها مفید می باشد.

    در طب آیورودا از دانه های کنجد برای افزایش انرژی بدن، افزایش باروری و درمان معده درد استفاده می شود.

    در طب سنتی چینی از دانه های کنجد سیاه برای درمان کم خونی، یبوست، کمر درد، افسردگی و بهبود عملکرد کلیه و کبد استفاده می کنند.

    دانه کنجد در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت شوک آنافیلاکسی بروز می کند.

    طبیعت و مزاج دانه کنجد گرم و تر می باشد. دانه کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم، منگنز، منیزیم، فسفر، پروتیئن و فیبر است.

    کنجد گیاهی بسیار مقاوم در برابر خشکسالی می باشد. بزرگترین تولید کننده دانه های کنجد در جهان میانمار است، در حالی که هند، ژاپن و چین بزرگترین صادر کننده های این محصول هستند.

    دانه کنجد را به صورت خام (کنجد سیاه) و بو داده (کنجد قهوه ای – طلایی) برای تهیه انواع سس سالاد، ارده، حلوا ارده و حلوا شکری به کار می برند.

    دانه کنجد را برای تهیه و تزیین انواع نان، کیک، کلوچه و کوکی، شیرینی، کراکر، ماست، سالاد، هوموس (حمص)، بابا گانوش، خوراک سیب زمینی، خوراک سبزیجات، بستنی، معجون و اسموتی استفاده می کنند.

    از دانه های کنجد برای تهیه روغن کنجد استفاده می شود.

    منابع : healthline – stylecraze – draxe

  • مدل گل سر بافتنی دخترانه
  • فال حافظ

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    مجله باسلام

    مجله » تجربه خرید و فروش » روغن کنجد بهتر است یا روغن ارده کنجد؟

    روغن کنجد یکی از محصولاتی است که در چند سال گذشته، محبوبیت و طرفدار بسیاری پیدا کرده است. بسیاری از خانواده‌ها این روغن را به عنوان جایگزینی روغن‌های خوراکی دیگر نظیر روغن پخت و پز و روغن‌های سرخ‌کردنی استفاده می‌کنند. درباره خواص این روغن نیز مطالب زیادی در اینترنت منتشر شده است. اما یکی از نکاتی که کمتر درباره آن صحبت شده، این است که آیا روغن کنجد به شیوه پرس سرد بهتر است یا روغنی که از ارده کنجد تهیه می‌شود؟ مخصوصاً که فروشگاه‌های زیادی دستگاه‌های روغن‌گیری گذاشته‌اند و به اصطلاح روغن را در حضور مشتری تولید می‌کنند.

    در این مطلب، سعی می‌کنم با استفاده از تجربه واقعی مشتریان، این موضوع را از جهات مختلف بررسی کنم.

    برداشت کنجد سخت و دشوار است ولی بیشتر از دانه‌های روغنی دیگر روغن دارد. در این دانه علاوه بر روغن (بیش از چهل درصد)، پروتئین (افزون بر بیست درصد)، کربوهیدرات‌ها، و عناصر معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم و برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین ای (E) که یک آنتی‌اکسیدان است وجود دارد. از دانه کنجد، روغن خوراکی استخراج می‌گردد و نیز در ساخت دارو و طب مکمل (مانند ماساژ)، و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. حدود هفتاد درصد تولید جهانی کنجد، متعلق به کشورهای هند، چین، سودان، میانمار و اوگانداست.

    خواص روغن کنجد بو داده

    روغن کنجد روغنی با کیفیت زیاد است و به همین دلیل گران است. چربی غیراشباع این روغن زیاد است و جزو روغن‌های مایع و از پایدارترین روغن‌های خوراکی است. همچنین اسیدهای چرب غیراشباع زیادی دارد و آن را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد. این روغن برای پخت و پز و چاشنی سالاد مناسب است و از نوع روشن‌ آن که نقطه دود پایینی دارد برای سرخ کردن استفاده می‌شود.

    در برخی نقاط مانند کشورهای آسیایی، با فشردن دستی، دانه کنجد یا قرار دادن در آب گرم، روغن آن را استخراج و بدون تصفیه مصرف می‌کنند. پس از روغن گیری، چون مواد باقی‌مانده پروتئین زیادی دارد می‌تواند خوراک انسان یا دام باشد. در روش «فشرده سرد (پرس سرد)»، حلال‌های شیمیایی به کار می‌رود و روغن زرد کم‌رنگ به دست می‌آید. گاهی روغن کنجد را برای زلال‌تر شدن تصفیه می‌کنند اما خیلی‌ها به روغن تصفیه نشده تمایل بیشتری دارند.

    مدتی است برخی فروشگاه‌ها با گذاشتن دستگاه روغن‌گیری، تبلیغ می‌کنند: روغن کنجد با حضور مشتری و بدون مواد افزودنی و نگهدارنده. این دستگاه در ابعاد بزرگ‌تر، یکی از مراحل استخراج و آماده‌سازی روغن کنجد در کارگاه‌ها و کارخانه‌هاست. روغن حاصل از این دستگاه‌ها، خام و تصفیه نشده است و زمان ماندگاری زیادی ندارد و به دلیل وجود اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگر و در معرض هوا بودن، در معرض فساد و مسمومیت است.

    همچنین دستگاه‌های روغن‌گیری باید به روش و مواد خاصی تمیز شوند. بنابراین در خرید این روغن‌ها، به بهداشت فردی و کاری افراد دقت کنید و نیز از خرید روغن‌های قبلی که در مغازه گرفته شده است یا ترکیب آن‌ها با روغن‌های تازه پرهیز کنید. 

    روغن کنجد و روغن ارده کنجد تفاوت دارند. کیفیت روغنی که از ارده استخراج می‌شود، بیشتر از روغنی است که مستقیما از خود کنجد به دست می‌آید و قیمت بالاتری هم دارد. به نظر برخی کارشناسان طب سنتی، در گذشته روغن مستقیم کنجد بیشتر برای کارهای درمانی (مانند روغن بنفشه پایه کنجد) و روغن ارده کنجد برای مصرف خوراکی استفاده می‌شده است. امروز نیز طرفداران طب سنتی، روغن ارده کنجد را سالم‌تر و مناسب‌تر می‌دانند.

    یکی از اصلی‌ترین راه‌های تهیه اینترنتی روغن ارده کنجد، بازار اجتماعی باسلام است. در این بازار، تولیدکننده‌های مختلفی از سراسر ایران، هر دو مدل روغن کنجد را عرضه کرده‌اند. ما برای تکمیل این مطلب، به سراغ برخی از تجربه‌های مشتریان این بازار رفته‌ام. منبع این تجربه‌های واقعی، یک گروه تلگرامی است که مشتریان بازار اجتماعی باسلام در آنجا درباره تجربه‌های خریدشان از این بازار گفت‌وگو می‌کنند. 

    مشتری غرفه محصولات سنتی طهورا نوشته: 

    اون‌هایی که مصرف‌کننده این محصول هستند میدونن که هر جایی این روغن پیدا نمیشه و قیمت هم بالاست. از اون جا که حیات طیبه رو برگزیدیم، تغییر روغن، نمک، آب و نان مصرفی ، جزو اولین ها بوده و هست. روغن ارده رو برای سرخ کردن به ویژه کتلت پختن استفاده می‌کنم و از «ساری یاغ» (روغن زرد محلی) برای سایر امور.

    چند مشتری دیگر از کیفیت همین محصول در غرفه‌های دیگر سخن می‌گویند:

    برخی از خریداران، درباره جنس کنجد و روش تهیه آن صحبت کرده‌اند:

    مهم اینه که آیا کنجدش داخلیه یا خارجی. اگه خارجی باشه به احتمال زیاد تراریخته است. روغن ارده کنجد اگر کنجد وارداتی باشد که اکثرا هستند غالباً تراریخته هستند.

    یکی دیگر از بحث‌ها، استفاده از روغن ارده کنجد برای پخت و پز بود. برخی معتقدند که برای پخت و پز، روغن ارده کنجد بهتر از روغن کنجد هست. بعضی گفته‌اند که این روغن را می‌شود برای پخت هر غذایی استفاده کرد ولی این روغن را با شحم گاو نیز می‌شود ترکیب کرد. ولی برخی نیز تجربه‌های منفی داشته‌اند. مثلا یکی از کاربران باسلام گفته: 

    من چند ماهی هس دارم از روغن ارده کنجد استفاده می‌کنم، ولی چند وقتی هس خیلی زود همه چیز رو فراموش میکنم و از اون جایی که شنیدم به خاطره روغنه تصمیم گرفتم که روغنم رو عوض کنم.

    تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد، و روش پرس سرد، از بحث‌های جدی اهالی این گروه بوده است. یکی از کاربران باسلام در گروه نوشته است: 

    ما که بالاخره نفهمیدیم روغن کنجد سرد خوبه یا بد. بالاخره روغن کنجد سرد بخریم یا روغن ارده کنجد. هرجا یه جور میگن. اکثراً میگن روغن کنجد پرس سرد اصلاً مصرف خوراکی نداره و صنعتیه و اینی که الان با دستگاه اومده و روغن کنجد رو میگیره نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست. الان این مطلب خلافش داره میگه بالاخره یکی که بلده ما رو راهنمایی کنه .ممنون میشم.

    در پاسخ به این کاربر، یکی دیگر از کاربران چنین جواب داده است:

    علمای طب سنتی بر این باورن که روغن ارده کنجد قابلیت خوراکی داره و روغنی که به روش پرس کردن به دست میاد، فقط مصرف دارویی داره و ضرر هم داره.

    با این حال، نکات دیگری نیز توسط مشتریان و غرفه‌داران دیگر مطرح شده است. از جمله اینکه:

    بحث‌های مرتبط با کیفیت و شیوه استفاده از روغن کنجد، بسیار مفصل و ادامه‌دار است. اما آنچه مورد اتفاق اکثر افراد است، این است که این ماده ارزشمند، بسیار مفید و قابل استفاده در سبد تغذیه و همچنین سبد درمانی افراد است. با این حال، از جزئیات بحث‌ها چنین برمی‌آید که درباره انتخاب نوع روغن کنجد و همچنین شیوه استفاده از آن، باید تحقیق کرد و بهترین روغن را در جای مناسب خود، استفاده کرد.

    برای هر دعوت موفق از دوستانتون 10هزار تومان اعتبار هدیه به شما تعلق می‌گیرد. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و کسب و کار چند نفر را رونق بدهید

    سلام
    ممنون از مقاله بسیار خوبتون
    ما در صنایع غذایی رزبن برای تولید تمام محصولات کنجدی نظیر روغن ارده کنجد از بهترین و مرغوبترین کنجدهای ایرانی و خارجی استفاده میکنیم. در ضمن باید اعلام بکنم که تمامی مراحل بسته بندی با دستگاه تمام اتوماتیک انجام میشه.

    با سلام.

    شرکت طعم ماندگار ترنگ اردکان از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در عرصه تولید فرآورده های کنجدی شروع و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است، محصولات این شرکت فرآورده های کنجدی از جمله ارده، حلواارده، حلواارده پسته ایی، حلواشکری،کنجدبار، سوهان کنجدی، روغن کنجد، روغن ارده، ارده های طعم دار و … می باشد.
    رعایت اصول بهداشتی در تولید فراورده های کنجدی به شدت حائز اهمیت است در این سایت ترنگسعی بر آن شده است تا استاندارد های بهداشتی روغن کنجد به طور کامل بیان شود:

    خواص روغن کنجد بو داده

    با سلام. بنده فروشگاه روغن گیری کنجد دارم. روغنی که توسط دستگاه گرفتم و صافش کردم رو بازرس بهداشت اومده توی ظرف ریخته و پلمپ کرده فرستاده آزمایشگاه معتبر. نتیجه آزمایش بسیار عالی بوده به طوری که خود بازرس هم تعجب کرده و همچنین تایید کرده که جنبه خوراکی داره. اگه خواستین جواب آزمایش رو هم براتون ارسال کنم. حالا یکی جواب منو بده چرا باید روغنی با این کیفیت خوب و مطلوب مورد هجمه ناجوانمردانه قرار بگیره؟

    سوالی که شاید برای خیلی ها پیش بیاید این است که آیا روغن کنجد همان روغن ارده است؟ باید گفت که خیر. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود. در صورتی که روغن ارده که گاهی به روغن ارده کنجد نیز معروف است از ارده استخراج می شود. ارده به وسیله حرارت دادن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می شود. لذا می توان نتیجه گرفت روغنی که از ارده به دست می آید، روغن کنجد بوداده می باشد، در حالی که روغن کنجد پرس سرد ، از کنجد خام بدست می آید.

    در طب سنتی روغن کنجد را مناسب خوردن نمی دانند چرا که لزوجت آن بالاست و به کبد آسیب می رساند و از آن به عنوان ضماد و روغن ماساژ استفاده می کنند. همچنین در صورت وجود آلودگی و قارچ در کنجد، در روش پرس سرد این آلودگی ها وارد روغن می شود اما در روغن ارده حرارت باعث می‌شود آلودگی‌های احتمالی کنجدها از بین برود یا بسیار کم شود.

    و حال برای علاقه مندان به تعمق در متون کهن پزشکی ایران زمین دقیقاَ متن کتاب مفاتیح الارزاق را می آوریم تا به تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد دقت نمایند چرا که روغن ارده کنجد خوراکی است و اصلا طبیعت متفاوتی دارد و بر عکس روغن کنجد، کبد را از آلودگی ها و چربی ها پاک می کند چراکه گرم و تر است و لزوجت هم ندارد.

    متن کتاب مفاتیح الارزاق در مورد روغن ارده
    «وروغن آن را اگرازکنجد غیر مقّشر بریان بگیرند آن را «دُهْنُ الحَلّ» نامند؛ به فتح حای مهمله و تشدید لام، و لزوجت این زیاد است. واگر مقّشّر بریان اخذ نمایند، لزوجت آن کمتر و چون آن را نرم کوبند و با آب به دست، خوب بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد، دارند، بر رطوبت غالب [است].

    و آنچه سائیده در آب جوش دهند تا روغن حاصل گردد، آن را طبیخ نامند. و سائیده و یا کوبیده آن را بدون استخراج روغن « اُشی » نامند، که به فارسی «اَوْده» گویند. طبیعت آن گرم وتر.

    افعال و خواصّ روغن ارده کنجد:
    آشامیدن آن با ادویه مناسبه منقّح وملیّن ومرطّب ومسمّن ورافع احتراقات حادث از خلط حاد وضیق النّفس، وسعال یابس وقرحه ریه وتشنّج یابس قویتر ازکنجد، ودر قرحه البول مانند کنجد. ودر مزورهای مرض بعد ازدهن لوز وفسق نافعترین ادهان [است].»

    روغن کنجد رااز کنجدغیرمقشر ( با پوست ) می گیرند که نامش هم «دُهْنُ الحَلّ»است. لزوجت آن بسیارزیاد است ومی دانیم که هر غذای لَزِجی برای کبد مضراست وچربی کبد می آورد.

    امااگر مقشّر بریان (پوست کنده بریان (ارده )) اخذ نمایند لزوجت آن کم تر است و اگر آن را به نرمی بکوبند و روغنش را جدا کنند رطوبت آن افزایش می یابد. اگر داخل آب جوش بریزند و بسایند و بکوبند به آن ارده ( اَوْده، اُشی ) می نامند که طبیعت آن گرم وتر می شود.

    خواص:
    ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه وآسم، تشنج خشک ودر ادرار سوختگی کودکان وسوزش ادرار.»

  • دلیل لکه بینی در هفته پنجم بارداری
  • منبع: ص۷۹۳مفاتیح الارزاق ج ۱٫

    سلام و سپاس از توجه و دقت شما؛
    لطفاً از غیر از این منبع که به قرن سیزدهم هجری برمی‌گردد و بیشتر دانش‌نامه کشاورزی است تا طب سنتی، درباره تفاوت و کاربرد این دو روغن توضیحاتی بفرمایید (مانند کتاب‌های طب ایرانی تألیف شده در چند قرن نخست هجری یا کتاب طب سنتی که نویسنده‌اش هم طبیب بوده است مثل کتاب «ذخیره خوارزمشاهی»). ممنون

    سلام مجدد خدمت عزیزانی که این مطالب رو مطالعه میکنند.

    در پاسخ به شما قبلش دوست دارم چند نکته رو یادآوری کنم
    متاسفانه در جوامع امروز بشری به دلیل حجم بالای اطلاعات ضد و نقیض درباره محصولات غذایی مصرف کنندگان دچار کمی سر درگمی و عدم اطمینان درباره مصرف می شوند.

    اینجاست که طب و متون تجربی قدیم که جزو گنجینه های بسیار ارزشمند برای ما به یادگار ماندن به کمک ما می آیند
    مطالبی که فقط و فقط از دل تجربه اعصار بدست اومدن و تبدیل شدن به فرهنگ و حتی محصول و بعضا با آدابی ویژه برای تولید و حتی مصرف

    شاید بعضی ها کلا به دلیل نا آگاهی متون گذشته رو کهنه و دور از ارزش علمی بدونند و فقط دانشمندان فعلی در حوزه غذا و دارو رو ارجحیت بدهند.
    در این مورد مجبورم یه توضیح بدهم
    صاحبان سرمایه و تبلیغات برای رسیدن به فروش محصولات خود و کنترل بهتر مردم دست به هر ترفندی میزنند، از جمله تامین مالی متخصصین و محققین برای آزمایشات مختلف روی انواع حیوانات! اونهم برای نشان دادن تاثیر مطلوب کالا خود و فراگیر کردن صنعت بزرگ غذایی

    گاهی اوقاتم تبلیغات منفی نسبت به کالاهای قدیمی و مدفون کردن محصولات سنتی!

    بگذریم در پاسخ به سوال جناب عالی از سه کتاب دیگر مطلبی را عینا آماده کردم که در زیر می تونید آن را مطالعه کنید

    ذخيره خوارزمشاهى ؛ ج‏3 ؛ ص397
    كُنجد، گرم است و تر به درجه اول و دير گوار است، معده را بپالايد و ضعيف كند و از وى خلطى غليظ و لزج تولد كند، و بوى دهان ناخوش كند و تن را غذاى بسيار و چرب دهد، و با پوست دير گوارتر باشد و غذا بيش دهد و بريان كرده و شور كرده كم زيان‏تر باشد و خام را با انگبين بايد خورد، يا از پس او آبكامه ببايد خورد.

    ذخيره خوارزمشاهى ؛ ج‏3 ؛ ص453
    روغن كنجد: روغن كنجد، غليظ است، و اندر گرمى معتدل است و معده را نيك نباشد، او را مغسول كنند لطيف تر شود و منفعت‏هاى او به منفعت روغن بادام نزديك است.

    خواص روغن کنجد بو داده

    رياض الادويه ؛ ص114
    سمسم‏
    : به پارسى كنجد و هندوى تل گويند. گرم است در ميان اوّل، و تر است در آخر آن، و گويند در دويم. محلّل و مليّن بود. چون كوفته [و بيخته‏]، ضماد كنند، اثر كبودى كه از ضربه حادث شده باشد، ببرد و سوختگى آتش را نفع رساند و گزيدگى مار را سودمند آيد؛ و چون نقوعش را ميل نمايند، حيض براند و بچه بيندازد؛ و چون مقشّر كرده، بريان كنند، غذاى صالح دهد و فربه آرد؛ و لعوقش خشونت حلق و سينه را دفع كند و سعال را مفيد بود؛ و چون در شير پرورده بخورند، منى بيفزايد و باه برانگيزد؛ و چون به طبيخ برگش موى را بشويند، نرم و دراز گردد.

    خلاصة الحكمة ؛ ج‏3 ؛ ص185
    روغن كنجد: روغن آن را اگر از كنجد غير مقشر بريان بگيرند آن را «دهن الحَل» نامند- به فتح مهمله و تشديد لام و لزوجت اين زياده است و اگر از مقشر بريان اخذ نمايند لزوجت آن كمتر.
    صنعت آن: چون آن را نرم بكوبند و با آب به دست خوب بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد بردارند و آنچه ساييده در آب، جوش دهند تا روغن حاصل گردد آن را «طبيخ» نامند و ساييده و يا كوبيده آن را بدون استخراج روغن «رهشى» نامند كه به فارسى «ارده» گويند.
    طبيعت آن: در دوم گرم و تر و تا هفت سال قوت آن باقى مى‏ماند.
    افعال و خواص: آشاميدن آن با ادويه مناسبه، مفتح و ملين و مرطب و مسمن و رافع احتراقات حادث از خلط حاد و ضيق النفس و سعال يابس و قرحه ريه و تشنج يابس قوى‏تر از كنجد و در حرقة البول مانند كنجد و در مزوره‏هاى مَرضى بعد از دهن لوز و فستق نافع‏ترين ادهان. و قطور جوشانيده آن با فلفل سفيد و مصطكى جهت گشودن سده گوش و طلاى آن با سفيده تخم‏مرغ جهت تحليل صلابات و اورام چشم و غير آن و با روغن زيتون و زرده تخم‏مرغ جهت رفع ورم چشم و با بزرقطونا جهت خشونت و خارش بدن و سوختگى آتش و جراحتى كه از نوره به هم رسيده باشد و ماليدن قيروطى آن بر صورت جهت نيكويى و صفا و براقى و نرمى آن مفيد و به دستور از كنجد و جلوس در آن جهت اكثر امراض يبسى مانند تشنج و غير آن و همچنين تدهين بدان مكرر انداختن پارچه تر كرده بدان بر عضو و يا اعضا و به دستور تدهين آن جهت زخم جدرى و سوختگى آتش نافع.
    مضر: سوداوى مزاج و بطي‏ء الهضم و مرخى معده و مفسد دماغ ضعيف و قريب الاستحاله به صفرا.
    مصلح آن: جوشانيدن آن با پياز و يا با اندك خمير و آشاميدن آب آن با آب ليمو و آبكامه و امثال آن و يا بعد از آن.
    بدل آن: روغن بادام شيرين است.

    درود بر شما!
    من هم موافقم که طب ایرانی و سنتی همه ملت‌ها هنوز هم ارزشمند است. اکنون نیز با وجود فناوری‌های پیشرفته در حوزه سلامت و پزشکی، مردم ثروتمند کشورهای غربی که نیمی از جمعیت جهان اند به طب سنتی با نام‌های طب جایگزین و مکمل روی آورده‌اند و شرکت‌های بزرگ دارویی نیز به دلیل همین تمایل و مصرف زیاد، به تحقیق و ساخت داروهای گیاهی روی آورده‌اند تا این بازار پرسود را از دست ندهند!
    و البته گاهی تبلیغات یا توصیه‌ها برای مصرف یک ماده خوراکی یا داروی گیاهی، جنبه تجاری و کسب درآمد کلان پیدا می‌کند؛ مانند وقتی که حجم کلانی از یک ماده غذایی وارد کشور می‌شود و به بازار مصرف نیاز دارد، یا یک تولید داخلی، برای رشد آن صنعت به خرید گسترده مصرف کنندگان نیاز دارد و مسئله اشتغال و پیامدهای اجتماعی‌اش بر سلامت و تندرستی خریداران غلبه پیدا می‌کند، یا گاهی غیرمتخصصان طب سنتی و حتی ناآشنایان به این دانش به دلیل وجود بیماری‌های شایع و اقبال بیماران به طب سنتی و بازار فروش خوب و عالی برای محصولات طب سنتی و حتی محصولات طبیعی و سنتی، وارد تبلیغ، توصیه، درمان و فروش آن‌ها می‌شوند وووو
    مثلاً در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری‌های کبد، بر اساس طبع و مزاج اصلی بدن و نیز کبد فرد و با لحاظ طبع و خلط غلبه‌یافته به دلیل یک یا چند بیماری، روش‌های بهبود یا درمان طبع سرد و گرم وجود دارد و این نبوده است که هر خوراکی یا گیاه دارویی یا ترکیبی از آن‌ها که به طور کلی برای کبد مفید است به همه توصیه شود. و گاهی قبل از درمان اصلی، اصلاح مزاج و خلط می‌کردند و ابتدا خلط غلبه‌یافته را از بدن بیرون می‌کردند و سپس داروی اصلی را تجویز می‌کردند.
    حال از سلامت نفس و دم گرم و مسیحایی طبیبان و حکیمان قدیم بگذریم که البته اکنون نیز این را در بعضی از پزشکان امروزی می‌بینیم که از این جهت دستشان سبک است و انرژی و قدرت نفسشان به اثربخشی دارو و افزایش امید و توان بیمار کمک می‌کند.
    ناگفته نماند که من به طب تلفیقی معتقدم و طب نوین و پزشکی مدرن را ضروری و لازم و جایگاهش را نیز رفیع و بلند می‌دانم.

    درود بی پایان بر این همه دید و نگرش جامع درباره مسائل موجود دربازار
    بسیار خرسندم که با چنین فرد یا تیم آگاهی که در فضای اینترنت و مجاز، مشغول آگاهی سازی و دادن حق انتخاب به دیگران برای یک انتخاب سالم و برابر هستند وارد مکاتبه شدم.

    بنده بخوبی درک میکنم که بالا نگه داشتن یک مطلب از سایت در سرچ ابزارهای جستجوگر و انجام سئو کار مشکلی است.
    هرچه قدر در مسیر درست دادن آگاهی گام بردارید و مسایل رو با شفافیت بیشتر و صداقت کامل عنوان کنید مطمعنا مخاطب بیشتری جلب کرده و برکت معنوی و مادی بیشتری از طرف خداوند برشما سرازیر خواهد شد.

    ممنون از لطف شما؛ بازار باسلام به مشتریان و غرفه‌داران و کاربرانش افتخار می‌کند و می‌بالد.

    با سلام و احترام
    متاسفانه اطلاعات شما در زمینه روغنها بسیار بسیار ضعیف است و متاسفانه شما بر اساس خواندن یکسری کتابهای منسوخ شده قدیمی مردم را به اشتباه می اندازید ، بنده بعنوان کارشناس ارشد آزمایشگاه مواد غذایی لازم دیدم در این مورد توضیحاتی خلاصه را ارائه کنم، اولاً روش تولید روغن ارده بدین شکل میباشد که کنجد پوستگیری شده و بعد بین دو سنگ مخصوص آسیاب شده و از این طریق ارده تولید میشود خود ارده بسیار مقوی است و خواص بسیار زیادی دارد اما وقتی که میخواهند روغن ارده را از ارده جدا کنند، ارده را با آب مخلوط کرده بهم میزنند تا بصورت دو فازی روغن از ارده جدا گردد، این امر باعث میشود پراکسید و اسیدیته روغن بسیار بالا رود و اگر فردی روغنی مصرف کند که اسیدیته و پراکسید بالایی داشته باشد در طولانی مدت به احتمال بالا دچار سرطانهای گوارش میشود و حتی در بهترین حالت دچار مشکلات گوارشی بسیار زیادی میشود، یکی از مواردی که تاریخ انقضای انواع روغن را مشخص میکند همین دو آیتم اسیدیته و پراکسید میباشد، برای همین شما در هیچ جای دنیا بدلایلی که خدمتتون گفتم به روغن ارده استانداری تعریف نمی شود و حتی در ایران روغن ارده ای را شما نمی توانید پیدا کنید که استاندارد و تاییده غذا و دارو داشته باشد.
    روغن کنجد: حال کنجد باید بصورت پرس سرد یعنی تحت جکهای هیدرولیکی قوی قرار گیرد و روغن آن استحصال شود که به این روش روغن کنجد به روش پرس سرد گفته میشود بدون اینکه حرارتی به روغن یا دانه داده شود(روغنی که در خیابانها جلو چشم مشتری گرفته میشود پرس گرم است نه سرد) ، طبق استاندارد 13329 که در تمام دنیا هم از همین استاندارد استفاده میکنند هیچ روغن خامی نباید بیش از 45 درجه سانتیگراد حرارت ببیند(چه در زمان استحصال و چه در زمان مصرف)، اگر بیش از این حرارت ببیند بدلیل وجود آلدوئیدها و آلکالیدهای داخل روغن ایجاد رادیکال آزاد میکند و بسیار خطرناک است، پس روغن کنجد بکر(روغنی که به هر روش گرفته شده باشد) نباید بیش از 45 درجه حرارت ببیند.
    (تنها استثنا بین همه روغنها روغن زیتون فرابکر را میتوان حرارت داد آن هم روغنی زیتون فرابکری که اسیدیته آن زیر هشت دهم درصد باشد)
    جهت حرارت دادن (حتی برای سالاد) از روغن تصفیه شده کنجد استفاده نمایید منظور از تصفیه روغن کنجد گرفتن خاک و سموم کشاورزی ، آلاینده های فلزی و اسیدهای چرب آزاد تحت خلاء از روغن کنجد بکر است، در حقیقت مواردی که برای انسان مفید نیست از روغن گرفته میشود.
    تنها چند شرکت معتبر در ایران وجود ندارند که بدین روش روغن را استحصال و تصفیه میکنند و این شرکتها تمام استانداردها و مورد تایید غذا و دارو هستند و شما میتونید در فروشگاههای معتبر با دیدن استاندارد و تاییدیه غذا و دارو(دارای سیب سازمان غذا و دارو) این روغنها را انتخاب کنید و با خیال راحت مصرف کنید.
    لطفاً به مردم بصورت علمی و درست اطلاع رسانی کنید نه اطلاعات منسوخ شده و منابع غلط و خواهشا با سلامت مردم بازی نکنید.
    و از مردم خواهش میکنم از این روغنهایی که معلوم نیست در کدوم زیر پله ای تولید میشه مصرف نکند و سلامت خودشون و خانوادشون رو به خطر نندازند و حداقل محصولاتی را تهیه کنند که علامت استاندارد و تاییدیه غذا و دارو داشته باشه

    سلام
    خواهش میکنم راجع به سیب سلامت انقدر به مردم دروغ نگید
    بیشترین عامل سرطان همین چیزهایی هست که سیب سلامت دارند از پفک و سوسیس کالباسهای مضر تا روغنها و خوراکیهای مضر دیگه
    آمار سرطان باید به کجا برسه که یک کارشناس ارشد صنایع غدایی ما شک کنه راه رو اشتباه نشونش دادن

    سلام دوست گرامی
    قطعا سیب سلامت یکی از ارزیابی‌های علمی برای محصولات غذایی و داروییه که منابع علمی کشورمون تاییدش کردند. درسته که برخی محصولات خاص که مثال زدین برای سلامتی ضرر دارند، اما نمیشه به طور کلی سیب سلامت رو زیر سوال برد

    روغن ارده کنجد اگر به شیوه سنتی تهیه و تولید بشه حرارت غیر مستقیم داده میشه نه مستقیم. ابتدا ارده تهیه میشه و بعد از اون روغن گیری میشه. اگر مشکل حرارت دیدن کنجد هست قاعدتا باید خود ارده رو هم رو کرد. در ثانی کنجد تفت داده میشه اگر به مرحله سوخته شدن برسه ارده بدست اومده کیفیت خودشو از دست میده.
    نکته دیگه که هست بخاطد زیاد شدن دستگاه های پرس سرد و عدم امکان روغن گیری به روش سنتی موجی ایجاد شد بر علیه روغن گیری سنتی. در صورتی که عصارهای اردکان یزد سابقه طولانی چندین دهه ای در این کار دارند.
    چیزی که مهم هست اینه که روغن پابم دار از سفره ایرانی حذف بشه. قاعدتا اگر با این هدف به این تفاوت ها نگاه کرد در مورد نوع انتخاب بین کنجد و ارده کنجد اختلاف نظرها کمتر میشه.سلیقه و ذائقه متفاوت خودبخود مشتری رو به سمت انتخاب سوق میده. تفاوت بوی روغن و مزاج روغن هم برای مشتری مهم هست.
    اگر باتوجه به هدف حذف روغن پالم دار تولیدکننده ها پیش برن این صحنه رقابت و زیباتر کردن و در پی رقیب زنی حاشیه هایی ایجاد نمیشه.

    سلام ای کاش یک نفر پزشک حاذق ودلسوز پیدا میشد که اطلاعات درست وبه روزی رو برای ملت شریف بده چون این روزها همه به فکر سود بیشترهستند وسلامتی دیگران اصلا براشون مهم نیست هر چند که پزشک هستند و متعهد به شغلی که دارند

    متأسفانه هیچ مرجعی در موردش تحقیق و بررسی نمیکنه. روغن ارده از کنجد بوداده که تا دمای 300 درجه گرما میبینه بدست میاد. جالب اینه تو این دما دانه های کنجد تبدیل به ذغال میشن و خاصیت نداره.
    در مورد طب سنتی باید گفت که قرار نیست هر چیزی که اونا گفتن درست باشه. ماهیت علم چه سنتی و چه نوین همیشه باید مورد بازنگری قرار بگیره و در موردش تحقیق بشه.

    از پزشکی که در حیطه طب سنتی فعالیت میکنند و بسیار هم باسواد و کاردان هستند، اخیراً شنیدم که روغن ارده مفیده منتهی صرفاً برای تف دادنیها. فرمودند نمیشه مردم رو مجبور کرد که سرخ کردنی نخورند. ایشون معتقدند روغن ارده نقطه دود بسیار پایینی داره و در دمای ۸۰ درجه اکسید میشه، منتهی روغن کنجد تحمل دمای بسیار بالا (۲۷۰ درجه) رو داره و به هیچ وجه بوی اون عوض نمیشه. مثلاً میشه ماهی سرخ کرد و بعد با روغن باقیمونده غذای دیگه چون ابداً بوی ماهی رو به خودش نگرفته. به همین دلیل برای سرخ کردنیها، کنجد بهترین گزینه هست. روغن کنجد تولید شده به روش کلد پرس یا روش سرد.

    ایشون فرد بسیار باسواد و به روزی هستند که علاوه بر مدرک پزشکی دانشگاهی، به طب سنتی چند کشور مهم دنیا مسلطند و پرشک معالج خود بنده هم هستند. اگر حرفی میزنند همه بر اساس مستندات علمی و تحقیق و پژوهش هست.

    سلام
    اگر ایشون اینقدر با سواد هستند لطفا معرفی بفرمایید چون واقعا نیاز داریم بهشون مراجعه کنیم

    شماره تماس بنده ۰۹۱۹۰۹۳۵۳۰۶
    لطفا پزشک طب سنتی حاذق اگر میشناسید معرفی کنید

    در طب سنتی ایرانی،‌ روغن کنجد را به جهت سنگینی و لزجی،‌ برای کبد مضر می‌دانستند و مصرف روغن ارده کنجد را سفارش می‌کرده‌‌اند. اگر با فناوری امروز و نگاه علمی و با توجه به نظر اطبای سنتی،‌ کیفیت تولید و فراوردی روغن از کنجد به گونه‌ای صورت بگیرید که با آزمایش‌های طب نوین و طب سنتی، دیگر ضررهایی که در طب سنتی اشاره شده است وجود نداشته باشد، آیا باز هم باید برای مصرف روغن ارده کنجد اصرار داشت؟
    شاید بد نباشد گروهی از پزشکان نوین و سنتی و مکمل، به صورت شورایی این مسئله را بررسی و اعلام نظر کنند.

    شما باسلامی‌های عزیز، می‌توانید با عضویت در خبرنامه مجله‌ی باسلام، از آخرین قصه‌های موفقیت غرفه‌داران، محصولات معرفی شده، آموزش‌های روز، مطالب جذاب مرتبط با سلامتی و زیبایی و تغذیه و کلی مطالب مفید دیگر مطلع شوید. برای این کار فقط کافی‌ست آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید و منتظر ما باشید.

    کنجد قدیمی‌ترین چاشنی است که بشر می‌شناسد و جزء مغزهاست و معطر است. کنجد، مزه تردی به بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه می‌دهد.خواص کنجد فقط به آشپزی محدود نمی‌شود بلکه این چاشنی مغذی، برای بدن نیز خوب است. دانه کنجد، دارای ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا به‌شمارمی‌آید.

    – احتمالا دانه کنجد یکی از نخستین دانه‌های روغنی شناخته‌شده برای بشر است.

    – گیاه کنجد، یک گیاه گل‌دار متعلق به خانواده پدالیاسه است. این دانه، بیشترین میزان روغن را درمیان دانه‌ها دارد و طعم آجیلی آن، درصورت بوداده‌شدن برای چنددقیقه و با حرارت پایین، بیشترمی‌شود.

    – این را می‌توان به‌صورت خام یا خشک‌شده یا حتی به صورت تنقلات برشته مصرف‌کرد. از کنجد، در بسیاری از غذاها استفاده‌می‌شود.

    خواص روغن کنجد بو داده

    – کنجد خشک برشته را با روغن زیتون، چرخ‌کرده و خمیری به رنگ قهوه‌ای روشن به‌نام ارده درست‌می‌کنند که یک دیپ معروف در خاورمیانه است. در اروپا، از دانه کنجد برای ساخت کره گیاهی (مارگارین) استفاده‌می‌شود.

    – بسته به نوع خاک، انواع مختلفی کنجد وجوددارد مانند سفید، سیاه و قهوه‌ای.

    – کنجد سفید، آهن بیشتری نسبت به نوع سیاه آن دارد و اکثرا به‌عنوان روغن در غذاها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

    – کنجد سیاه، خوش‌طعم‌تر است و نسبت به کنجد سفید یا قهوه‌ای، بوی قوی‌تری دارد و ترجیحا در داروسازی به‌کارمی‌رود. این دانه، نسبت به کنجد سفید، ۶۰% کلسیم بیشتری دارد.

    – کنجد سفید، بدون پوست است اما کنجد سیاه و قهوه‌ای با پوست هستند.

    مطلب مرتبط: خواص روغن کنجد: ۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی

    علاوه بر مصارف آشپزی، کنجد، خواص تغذیه‌ای، پیشگیری‌کننده و درمانی نیز دارد که آن را برای طب سنتی، قابل‌استفاده کرده است. روغن کنجد، منبعی سرشار از فیتونوترینت‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدفنولیک، ویتامین‌ها و فیبر رژیمی است. بنابراین این دانه فواید بسیاری دارد. خواص کنجد برای سلامتی در پایین آمده است:

    کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه باکیفیت، ۲۰% این دانه را تشکیل‌می‌دهند. بنابراین، کنجد برای قرارگرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه‌های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل‌های خود بپاشید.

    کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه‌می‌کنند. استفاده از روغن کنجد به‌عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، موثر است.

    کنجد، مخصوصا نوع سیاه آن، سرشار از آهن است. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی و ضعف هستند، بسیار توصیه‌می‌شود.

    – روغن کنجد از ضایعه قلبی‌عروقی جلوگیری‌می‌کند و بنابراین برای سلامت قلب مفید است.

    – کنجد دارای ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به‌نام سسامول است که خواص ضد آتروژنیک دارد و بنابراین سلامت قلبی‌عروقی را افزایش‌می‌دهد.

    – کنجد، اسید چرب تک‌غیراشباع- اسید اولئیک- فراوانی دارد که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک‌می‌کند. این ویژگی از خطر بیماری عروق کرونر و سکته جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، حاوی منیزیم است که خواص ضدسرطانی دارد. کنجد، دارای ترکیبی ضدسرطانی به‌نام فیتات است. ثابت‌شده است که کنجد، در کاهش خطر تومورهای کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) موثر بوده و بنابراین از سرطان کولورکتال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، به‌دلیل سرشار بودن از فیبر، باعث سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ می‌شود. مقدار بالای فیبر، به عملکرد آرام روده کمک‌کرده و درنتیجه دفع را آسان‌کرده و یبوست را کاهش‌می‌دهد.

    کنجد حاوی مس است، یعنی ماده‌ای معدنی که برای سیستم آنزیم آنتی‌اکسیدان حیاتی است و درد و ورم مربوط به آرتریت را کاهش‌می‌دهد. همچنین، این ماده معدنی، رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را قوی‌می‌کند.

    منیزیم موجود در کنجد، با جلوگیری از اسپاسم‌های مسیر جریان هوا، از آسم و دیگر اختلالات تنفسی جلوگیری‌می‌کند.

    سسامول موجود در و روغن کنجد، از آسیب‌دیدن DNA توسط رادیوتراپی جلوگیری‌می‌کند. همچنین، این ماده، از واردشدن آسیب به روده‌ها و طحال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد حاوی روی است که تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات شود. کنجد، منبعی عالی از کلسیم است که ماده معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌هاست.

    دانه و روغن کنجد ازطریق رفع پلاک دندانی و سفیدکردن دندان به تقویت سلامت دهان و دندان کمک‌می‌کند. چرخاندن روغن کنجد در دهان، می‌تواند مقدار جهش‌های استرپتوکوکوس را در دندان و بزاق دهان کاهش‌داده و سلامت کلی آن را افزایش‌دهد.

    کنجد، به کبد کمک‌می‌کند تا اثرات مضر الکل و دیگر مواد مسموم‌کننده در بدن را تجزیه‌کند.

    – کنجد، حاوی مواد مغذی متعددی است که خواص کاهش استرس دارند.

    – ماده معدنی مانند منیزیم و کلسیم، با تنظیم عملکرد ماهیچه- مانند انقباض و انبساط- مانند ضد اسپاسم عمل‌می‌کند.

    – تیامین (ویتامین B۱) دارای اثر آرامبخش است که به عملکرد درست اعصاب کمک‌می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، نوسان خلق‌وخو و افسردگی شود.

    – تریپتوفان، یک اسیدآمینه ضروری است که در تولید سروتنین نقش‌داردو سروتنین یک پیام‌رسان عصبی است که درد را کاهش‌داده و الگوی خواب و خلق‌وخو را کاهش‌می‌دهد. ناکافی‌بودن تولید و انتقال سروتونین در مغز می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی ‌شود.

    خواص روغن کنجد بو داده

    – کنجد سیاه برای پایین‌آوردن سطح کلسترول مفید است. این دانه، دارای دو ماده به نام‌های سسامین و سسامولین است که به گروهی از فیبرها به‌نام لیگنان‌ها تعلق‌دارند. لیگنان‌ها اثر کاهنده کلسترول دارند زیرا سرشار از فیبر رژیمی هستند.

    – کنجد سیاه، حاوی ترکیبات گیاهی به‌نام فیتو استرول است که ساختاری شبیه به ساختار کلسترول دارد. مصرف این دانه، نه‌تنها سطح کلسترول خون را پایین‌می‌آورد، بلکه خطر پیشرفت برخی از سرطان‌ها را نیز کاهش‌می‌دهد.

    – دانه کنجد، بالاترین میزان فیتو استرول را درمیان دانه‌ها و مغزها دارد.

    – با استناد به داروسازی سنتی چینی، ارتباطی قوی میان دستگاه‌های داخلی و بخش‌های خارجی بدن مانند چشم‌ها و کبد وجوددارد.

    – کبد، خون را ذخیره‌می‌کند و چون شاخه‌ای از کانال‌های کبد به چشم‌ها می‌رود، کبد می‌تواند خون را به چشم‌ها فرستاده و از عملکرد آنها پشتیبانی‌کند.

    – کنجد سیاه، برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش‌داده و بدین‌طریق، چشم‌ها را تغذیه‌می‌کند. تاثیرات درمانی این کنجد به درمان تاری دید و خشکی و خستگی چشم کمک‌می‌کنند.

    کنجد سیاه، انرژی را افزایش‌داده، مغز را تغذیه و فرآیند پیری را کندمی‌کند. مصرف منظم کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم کمردرد، مفاصل دردناک، سفتی و ضعف مفاصل کمک‌کند.

    امروزه، پرفشاری خون، مشکل سلامتی شایعی میان زنان و مردان در گروه‌های سنی مختلف است. مطالعات نشان‌داده‌اند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند پرفشاری خون را کاهش‌دهد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک‌می‌کند.

    طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان‌زا، به بدن کمک‌می‌کنند. فیتات موجود در کنجد، به‌ داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

    استفاده موضعی یا خوراکی از روغن کنجد سیاه می‌تواند به کاهش دردها و شرایط ناشی از التهاب کمک‌کند. مقدار زیاد مس این روغن به فرد کمک‌می‌کند تا با التهاب ناشی از شرایط تاثیرگذار بر مفاصل، مبارزه‌کند.

  • عکس پروفایل نام سعیده
  • کنجد، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و خواص ضدباکتری و ضدویروسی دارد. روغن کنجد، سرشار از امگا۳، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، ویتامین‌های B و E است که در محصولات زیبایی به‌کاررفته‌اند. بیایید ببینیم کنجد چه فوایدی برای پوست دارد.

    روغن کنجد، یک عامل ضدالتهاب طبیعی است و خواص درمانی عالی دارد. خواص ضدباکتری آن به خلاصی از پاتوژن‌های پوست مانند استفایلوکوکوس و استرپتوکوکوس و قارچ پوستی مانند قارچ پای ورزشکاران کمک‌می‌کند. روغن کنجد ترکیب‌شده با آب گرم می‌تواند عفونت‌های مخمر واژینال را کنترل‌کند.

    اگر روغن کنجد پس از مواجهه با باد یا آفتاب استفاده‌شود، می‌تواند برنزگی ناشی از آفتاب را درمان‌کند. این روغن، از آسیب اشعه‌های مضر فرابنفش به پوست جلوگیری‌‌کرده و درنتیجه مانع از بروز چین‌وچروک و تجمع رنگدانه می‌شود. استفاده منظم از روغن کنجد، خطر سرطان پوست را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش‌داده و دربرابر اثرات کلر استخرهای آبی، از بدن محافظت‌می‌کند.

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد به سم‌زدایی پوست شما کمک‌می‌کند. زمانی‌ که این روغن بر پوست گذاشته‌شود، مولکول‌های این روغن، سموم حل‌شدنی در روغن که با آب گرم و صابون شسته‌می‌شوند را جذب‌می‌کنند.

    – نصف فنجان روغن کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب و یک‌‌چهارم فنجان آب ترکیب‌کنید.

    – این کار را باید هرشب، بعد از آب‌زدن به صورت انجام داد.

    شما باید روغن کنجد را در رژیم زیبایی‌تان بگنجانید.

    پوست نوزاد، مخصوصا قسمت‌هایی که با پوشک پوشیده‌می‌شوند، معمولا به‌دلیل اسیدیته مواد دفعی، دچار جوش می‌شود. روغن کنجد، دربرابر این جوش‌ها، از پوست نوزاد محافظت‌می‌کند. گذاشتن روغن کنجد بر بینی و گوش‌ها، مانع پاتوژن‌های پوست می‌شود. این روغن با خشکی پوست نیز مبارزه‌می‌کند.

    – روغن کنجد می‌تواند پوست‌تان را درخشان‌کند. این روغن، با نرم‌کردن پوست، انعطاف‌پذیری آن را حفظ‌کرده و بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های ساده را درمان‌می‌کند.

    – روغن کنجد به سفت‌کردن پوست صورت، مخصوصا نواحی اطراف بینی کمک‌می‌کند و بزرگ‌شدن منافذ پوست را کنترل‌می‌کند.

    خواص روغن کنجد بو داده

    – این روغن، بیرون‌زدگی‌ها (مانند جوش) را کنترل‌کرده و سمومی که به سطح پوست و منافذ رسیده‌اند را خنثی‌می‌کند.

    – می‌توانید برای درخشش پوست صورت از آن استفاده‌کنید.

    – صورت‌تان را با روغن کنجد ماساژداده و قبل از شستن با آب گرم، صورت را با برنج یا پودر بیسان (آرد نخود هندی) اسکراب‌کنید.

    – در آخر، برای بستن منافذ پوست، به صورت‌تان آب سرد بزنید.

    اگر دچار ترک یا درد پا هستید، می‌توانید هرشب قبل از خواب، روغن کنجد را بر پاها زده و جوراب پنبه‌ای پاکنید. برای داشتن پوستی نرم و انعطاف‌پذیر در پا، باید این کار را چندروز انجام‌داد.

    کنجد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی است که برای حفظ سلامت پوست سر و موها حیاتی هستند. درست مانند پوست، روغن کنجد، اثرات مفیدی بر پوست سرتان داشته و با مشکلات متعدد پوست سر مبارزه‌می‌کند. خواص کنجد برای مو در پایین آمده است:

    کنجد حاوی اسیدهای چرب مانند امگا۳، امگا۶ و امگا۹ است که رشد مو را افزایش‌می‌دهند. روغن کنجد، با تغذیه، نرم‌کردن و سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند. با ماساژ منظم با روغن کنجد گرم، این روغن به پوست سرتان نفوذکرده و درنتیجه، گردش خون را افزایش‌می‌دهد. این روغن مانند یک ویتامین مایع است که ریشه‌ها و ساقه مو را تغذیه‌می‌کند.

    کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که برای سلامت پوست سر مفیدند. ماساژ پوست سر با روغن کنجد، با خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و منافذ بسته که عامل نازکی و ریزش مو هستند، مبارزه‌می‌کند. همچنین، خواص ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره کمک‌کرده و تحریک‌پذیری پوست سر را کاهش‌می‌دهد.

    روغن کنجد، با محافظت از مو دربرابر اثرات آسیب‌رسان اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی، مانند ضدآفتابی طبیعی برای موها عمل‌می‌کند.

    روغن کنجد، برای موهای خشک، آسیب‌دیده، موخوره یا موهایی که تحت‌تاثیر شیمی‌درمانی بوده‌اند، مانند یک نرم‌کننده عمیق عمل‌می‌کند. این روغن، رطوبت ازدست‌رفته را برگردانده و ساقه مو را تقویت‌می‌کند و باعث‌می‌شود موی خشک و آسیب‌دیده، جلا، حجم، انعطاف‌پذیری و نرمی خود را بازیابد.

    روغن کنجد، به داشتن خواص تیره‌کننده مو معروف است و همین ویژگی، آن را برای افرادی که به سفیدی موی زودرس دچارند، مفید می‌کند. این روغن می‌تواند با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام به‌کاررود تا حداکثر فایده را داشته‌باشد.

    نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، دانه‌های کنجد سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی از قبیل سسامین، سسامولین، و سسامول هستند که می‌توانند با اثرات پیری در بدن مبارزه کنند. هم‌چنین، این ماده‌ی غذایی می‌تواند به رفع ظواهر و نشانه‌های پیری زودرس، از جمله سفید شدن موها، کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد از آسیب سلولی پیشگیری و با عوامل سفید شدن موها نیز مبارزه می‌کنند.

    جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز برای موهای‌مان باید مواد غذایی مفید و پرخاصیت مصرف کنیم. مصرف مرتب کنجد سیاه بهترین مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن‌تان فراهم می‌کنند، از جمله مس، منگنز، کلسیم، منیزیوم، آهن، روی (زینک)، فسفر، ویتامین B1، آمینو اسیدها، سلنیوم، و آنتی‌اکسیدان‌ها.

    مصرف مرتب دانه‌های کنجد می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت دستگاه گردش خون کمک کند. این دانه‌های شگفت‌انگیز می‌توانند گردش خون را در بدن افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید، خون باعث تغذیه‌ی مو می‌شود. بهبود گردش خون در بدن به معنی بهبود تغذیه‌ی موهای‌تان نیز هست. بهبود گردش خون نه فقط برای سلامتی و زیبایی موها، بلکه برای پوست کف سر نیز مفید است.

    یکی از شگفت‌انگیزترین خواص دانه‌های کنجد توانایی آن برای حفظ رنگ طبیعی موی انسان است. مصرف کنجد باعث بهبود فعالیت ملانوسیت، و در نتیجه، تولید ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به حفظ رنگ طبیعی موها کمک می‌کند.

    آسیب دیدن موها ممکن است به سفید شدن زودرس آن‌ها منجر شود. در این صورت، باید موهای‌تان را از داخل تغذیه کنید. نه تنها باید با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی به تغذیه موهای‌تان کمک کنید، بلکه هم‌چنین باید آن را از خارج نیز تغذیه کنید، مثلا از ماسک استفاده کنید.

    می‌توانید با استفاده از دانه‌های کنجد و ترکیب آن‌ها با سایر مواد مغذی برای موهای‌تان یک ماسک موی خانگی تهیه کنید. این ماسک می‌تواند رطوبت طبیعی مو را حفظ کند و از بروز آسیب به آن‌ها پیشگیری کند.

    اساسا، راه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از فواید دانه‌های کنجد سیاه برای رفع سفیدی مو وجود دارند. در ادامه، به برخی توصیه‌ها در این خصوص اشاره می‌کنیم:

    نخستین روش مصرف خوراکی مرتب دانه‌های کنجد است. امروزه، دانه‌های کنجد به صورت آماده و بسته‌بندی شده به طور گسترده در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند. با وجود این، خودتان نیز می‌توانید این دانه‌ها را برای خوردن آماده کنید. دانه‌های خام کنجد را به مدت چند ساعت در آب بخیسانید، و سپس، داخل اجاق بو بدهید. با این روش، دانه‌های کنجد به آرامی خشک می‌شوند و مواد مغذی داخل آن‌ها از بین نمی‌روند.

    دانه‌های خشک شده‌ی کنجد را معمولا می‌توانید با هر یک از انواع مختلف مواد غذایی نوش جان کنید. برای مثال، می‌توانید کنجد را روی سالاد، غذاهای سرخ شده، یا مواد غذایی دیگر بریزید. هم‌چنین، می‌توانید یک مشت کنجد را داخل یک بسته بریزید و به عنوان تنقلات نوش جان کنید. دانه‌های بو داده‌ی کنجد، درست مانند سایر دانه‌های بو داده، نظیر تخمه آفتابگردان، بسیار خوشمزه هستند. کنجد سیاه جزء مواد غذایی اصلی در برخی از مناطق جهان به شمار می‌رود. در کشور هندوستان، مردم با استفاده از دانه‌های کنجد سیاه سوپ، آب‌نبات، و دسر درست می‌کنند.

    یکی دیگر از راه‌های بهره‌مندی از خواص دانه‌های کنجد برای رفع سفیدی مو، استفاده از روغن کنجد است. همه‌ی ما از فواید روغن کنجد برای مو، پوست و سلامتی آگاه هستیم. استخراج روغن از دانه‌های کنجد به شما امکان می‌دهد از این روغن برای درمان سفیدی مو به صورت موضعی استفاده کنید. می‌توانید روغن کنجد را با ماست ترکیب کنید؛ احتمالا از فواید ماست برای سلامتی و زیبایی آگاه هستید. برای پیشگیری از سفید شدن مو باید این ترکیب را به عنوان یک ماسک موی خانگی مرتبا استفاده کنید.

    همه انواع کنجد، مغذی هستند. این دانه‌ها حدود ۴۰% ات ۶۰% روغن دارند. کنجد، منبع بزرگی از مواد معدنی مانند مس و منگنز است. کنجد، حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B۱ و روی و سرشار از فیبر رژیمی و چربی‌های تک‌غیراشباع نیز است. ارزش تغذیه‌ای کنجد در پایین آمده‌ است.

     

     

     

     

     

     

    کالری در دانه کنجد: هر ۳۱ گرم دانه کنجد خام و خشک، حدود ۱۶۳ کالری، ۱۴.۱۱ گرم چربی، شامل ۱.۹۶ گرم چربی اشباع دارد. از طرف‌دیگر، کنجد بوداده، ۱۶۰ کالری و ۱۳.۶۱ چربی شامل ۱.۰۹ گرم چربی اشباع دارد. دانه کنجد خام و بوداده، کلسترول ندارند.

    پروتئین: دانه کنجد، منبع گیاهی عالی از پروتئین است. هر ۳۱ گرم کنجد خام و خشک‌شده، ۵.۰۳ گرم پروتئین دارد، درحالی‌که دانه کنجد بوداده، ۴.۸۱ گرم پروتئین دارد. به‌هرحال، فرد نمی‌تواند برای دریافت پروتئین، فقط به کنجد روی‌بیاورد زیرا مقدار واقعی پروتئین گرفته‌شده از کنجد، بسیار اندک است.

    ویتامین‌ها: هردونوع خام و بوداده کنجد، عاری از ویتامین‌های A، C، D، E یا K هستند. ۳۱ گرم کنجد خام یا بوداده دارای ۰.۲۲ میلی‌گرم تیامین یعنی برابر با ۱۹% ارزش روزانه و ۰.۰۷ میلی‌گرم ریبوفلاوین برابر با ۶% نیاز روزانه بزرگسالان را داراست.

    مواد معدنی: ۳۱ گرم کنجد خام، ۲۹۱ میلی‌گرم کلسیم، ۴.۱۱۳ میلی‌گرم آهن و ۹.۷۷ میلی‌گرم سلنیوم دارد و ۲۹.۱% درصد ارزش روزانه کلسیم و ۱۸% ارزش روزانه سلنیوم را تامین‌می‌کند. همچنین، به‌ترتیب ۲۳% و بیشتر از ۵۰% نیاز روزانه زنان و مردان بزرگسال را تامین‌می‌کند. کنجد بوداده، درمقایسه با نوع خام آن، مواد معدنی کمتری دارد.

    امیدواریم با خواص کنجد و نحوه استفاده از آن آشنا شده‌باشید. کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری است. آن‌ را امتحان‌کرده و به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید تا فوایدش را ببینید. می‌توانید استفاده از روغن کنجد برای آشپزی را نیز امتحان‌کنید. تعجبی ندارد که ضرب‌المثل معروف- شگفتی‌های بزرگ در بسته‌های کوچکند- به ذهن‌مان بیاید. خوش‌اندام و سالم بمانید!

    منبع: stylecraze

     

    برچسب ها stylecrazeخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص کنجددانه کنجدفایده کنجدمژگان گورانکنجد

    سلام مطالب بسیار جامع و مفید بود سپاسگزارم

    سلام بسیار کامل و مفید مطرح کردید سپاسگزارم

    سلام ، خسته نیاشید ، مطالب سایت تان بسیار مفید و در موضوعات مختلف خیلی جامع است ، در صورت امکان ، حالت نسخه چاپی را برای مطالب فعال کنید تا بیشتر استفاده کنیم

    آخرش ما نفهمیدیم کنجد سفید آهن بیشتری داره یا کنجد سیاه??????

    سلام و وقت به خیر
    هر دو حاوی آهن هستند.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    روغن ارده کنجد در نظر بسیاری از مصرف کنندگان همان روغن کنجد محسوب می شود و در خرید این محصول خوراکی و درمانی این نظر در بسیاری از خریداران صادق است. لیکن باید توجه داشت که بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد تفاوت وجود دارد. تفاوت اصلی بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد صرفا در نحوه استخراج این دو محصول روغنی می ­باشد. بر اساس شیوه روغن­ گیری از محصول کنجد، می­توان دو نوع محصول روغنی را تولید نمود.

    با رجوع به نظر حکما و طبیبان طب سنتی مشاهده می ­شود، عطاران دوران گذشته نیز به تفاوت بین این دو روغن وقوف کامل داشتند. چرا که بررسی و مطالعه آثار آنان نشان می ­دهد که روغن کنجد به طور کلی جهت مصرف خوراکی مضر و ممنوع است.موارد استفاده از روغن کنجد در طب سنتی بصورت ضماد است و استفاده خوراکی از آن متداول نبوده است. متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف­ کنندگان از خواص درمانی و دارویی این دو نوع روغن، شاهد هستیم مراکزی به وسیله دستگاه های روغن ­کشی از دانه کنجد مستقیما برای تولید روغن با نام اشتباه ارده استفاده می ­نمایند.خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی باعث بروز برخی بیماری ­ها می­گردد که مهمترین و شایع­ ترین آن بروز کبد چرب در افرادی است که از روغن کنجد بصورت خوراکی استفاده می­ نمایند. در حالیکه صرفا روغن خوراکی پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آید.

    همانطوریکه اشاره شده دلیل اصلی وجه تمایز روغن کنجد از روغن ارده کنجد روش روغن ­گیری از دانه گیاهی کنجد می ­باشد. بطور کلی دو روش برای تهیه روغن کنجد وجود دارد که بصورت سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرد.در روش اول که با نام روش گرم شناخته می­ شود برای افزایش راندمان تولید روغن در بالای صد درجه سانتیگراد گرم می ­شود. این موضوع باعث می ­شود روغن بیشتری تولید شود. اما این روش به علت استفاده از درجه حرارت بالا باعث می­شود بسیاری از خواص روغن از بین برود. بروز انواع سرطان و مشکلات گوارشی و عروقی می­تواند نتیجه استفاده مستقیم از این نوع روغن ها باشد. در روش صنعتی برای قابل استفاده شدن این روغن ها از روش های تصفیه صنعتی خاص استفاده می­ گردد.بنابراین تولید این نوع روغن ها صرفا جنبه تجاری دارد و نمی ­توان از آن بعنوان ماده ای برای درمان بیماری و یا تقویت بدن استفاده نمود.در روش دوم که به روش سرد موسوم است، میزان درجه حرارت به 40 درجه نمی ­رسد و در برخی موارد از درجه پایین ­تر نیز استفاده می ­شود. روغن تولیدی در این روش خاصیت آنتی­ اکسیدانی، طعم و ویتامین های خود را حفظ می­ نماید. این روش در حقیقت یک روش مکانیکی برای استخراج روغن از دانه کنجد محسوب می ­گردد و روغن به واسطه فشار بر دانه کنجد از آن خارج می ­گردد.این نوع استخراج روغن از دانه روغنی کنجد امروزه در بسیاری از مراکز تولید روغن صورت می­ گیرد در حالیکه نمی­ توان آن را جزء روغن های خوراکی قلمداد کرد.

    خواص روغن کنجد بو داده

    آنچه از روش پرس سرد منتج می­ گردد همان روغن کنجد است ولی اگر این روش روغن گیری در مورد دانه کنجد بوداده و یا تفت داده شده اجرا گردد، روغن حاصل از این فرآیند، روغن ارده کنجد خواهد بود. ارده در حقیقت از بو دادن و یا تفت دادن و سپس آسیاب کردن دانه کنجد حاصل می­ گردد.

    برای تهیه روغن ارده با کیفیت، لازم است دانه­ های کنجد خام حداقل به مدت 8 ساعت در آب خیسانده شوند تا آب بطور کامل در دانه خام نفوذ نماید. سپس دانه­ ها را در حرارت بالای 300 درجه سانتیگراد حرارت می ­دهند. از این طریق دانه کنجد با حفظ تمامی خصوصیات اصطلاحا بو داده می­ شود.با آسیاب کردن کنجدهای بو داده شده، ماده خمیری به رنگ کرمی تولید می­ شود که اصطلاحا به آن ارده گفته می­ شود. ارده تولید شده به مرور زمان روغن خود را خارج می­ کند که با جمع­ آوری آن میتوان روغن ارده کنجد اصلی و با کیفیت را استحصال نمود. اگر اجرای این مراحل دشوار است و از نظر مالی برای شما به صرفه نیست می توانید با خیال راحت خرید روغن ارده کنجد را در عطاری اینترنتی عطارخونه انجام دهید.

    از روغن ارده کنجد می­توان در مصارف آشپزی و خصوصا تهیه سالاد استفاده نمود. در حرارت متعادل می­توان از آن برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده نمود. بوی زننده روغن کنجد نیز در روش تولید سرد از بین می­ رود و بویی مطبوع در مصرف روغن احساس می­شود. روغن کنجد به واسطه بالا بودن اسیدیته، حاوی بوی نامطبوع است و به هیچ عنوان نمی­ توان از آن برای مصارف سرخ­ کردنی استفاده نمود.

    موضوع طعم روغن ارده کنجد در سطح بالایی به ذائقه افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد طعم روغن­ ارده کنجد را بسیار مطلوب می­دانند و برای برخی استفاده از آن به واسطه طعم و بو مشکل است.

    چربی ها انواع مختلفی دارند که در طب از آن ها به عنوان چربی مضر و یا چربی سالم یاد می­ گردد. روغن ارده کنجد، سرشار از چربی ­های دارای حلقه اشباع نشده و غیر اشباع می ­باشد که این موضوع می­تواند در سطح بالایی در سلامت قلب موثر واقع گردد. این موضوع در کنترل میزان کلسترول و چربی بد ارگان های بدن نیز می­تواند موثر واقع گردد.مالیدن این روغن به صورت و نیز کف پا در طب سنتی برای ایجاد احساس آرامش و انجام یک خواب کامل قبل از خواب شبانه در کنار سایر تدابیر مورد استفاده قرار می­گیرد.

    استفاده از روغن ارده کنجد به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر خصوصیات این روغن می ­باشد که از ایام گذشته مورد استفاده قرار می­گرفته است. گذشتگان برای حفظ سلامت دندان و لثه­ ها به جای مسواک زدن با خمیردندان از چرخاندن انواع روغن های گیاهی استفاده می­ نمودند که رایج­ ترین آن روغن ارده کنجد می ­باشد.

    غنای روغن ارده کنجد از عنصر زینک باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شده و عامل موثری در حفظ و شادابی پوست بدن محسوب می ­گردد. این عنصر در تقویت و استحکام سیستم استخوان ­بندی بدن نیز نقش مهمی دارد.از روغن ارده کنجد در طب سنتی در هنگام بروز برخی اختلالات گوارشی نظیر یبوست به عنوان ملینی قوی استفاده می­ شود. روغن ارده­ کنجد باعث افزایش فعالیت های روده ­ای در فرد می گردد.وجود ویتامینهای گروه B و E و وجود عناصر منیزیم و کلسیم و نیز فسفر سبب شده است که از روغن ارده کنجد در جهت حفاظت از موهای سر در طب سنتی بهره­ گرفته شود.

    مبارزه با رادیکال های آزاد روغن ارده کنجد سبب شده است که مصرف آن از برای بیماری هایی نظیر پارکینسون و سرطان در کنار سایر تدابیر تجویز گردد. خصوصیت آنتی اکسیدانی روغن ارده کنجد آن را در درمان بیماری های عصبی و نیز بروز آرتروز نیز مطرح نموده است.تهیه خمیر ارده به همراه روغن ارده کنجد می­تواند بعنوان غذای مکمل برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. از این مکمل برای افزایش قدرت ایمنی بدن کودکان و جلوگیری از بیماری هایی نظیر سرماخوردگی می­ توان استفاده نمود.قدرت طعم دهندگی بالای روغن ارده کنجد سبب شده است که کدبانوهای محترم از این روغن در اولویت برای مصارفی چون تهیه سالاد و یا انواع خورشت ها استفاده نمایند.در طب سنتی بطور کلی از روغن ارده کنجد بعنوان ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و در ادرار سوختگی کودکان و سوزش ادرار استفاده می­ گردد.

    تاکید طب سنتی در استفاده از مواد غذایی ارگانیک رعایت حالت اعتدال است و تفریط در استفاده از روغن دانه کنجد نیز می­ تواند باعث ایجاد ضرر، در ارگان های بدن شود. یکی از شایع­ ترین مضرات روغن کنجد مربوط می­ شود به نحوه روغن­ گیری از این دانه روغنی.

    آنچه طب سنتی در مورد استفاده از روغن های گیاهی تاکید دارد استفاده سریع از آنها است. در صورت عدم استفاده سریع از روغن دانه کنجد نیز خواص آن به ضرر مبدل خواهد شد. در حال حاضر استخراج روغن از طریق دستگاه های دستی و خانگی در کشور ما بسیار رایج است. این موضوع می ­تواند زمینه ایجاد ضرر را در جامعه فراهم نماید.

    روغن  کنجد استحصالی در روش دستی حاوی موم، صمغ، ذرات ریز خارجی، اسیدهای چرب و رطوبت می ­باشد که الزاما باید از روغن استحصالی جدا شود. به این عمل عمل تصفیه روغن گفته می ­شود.

    متاسفانه در حال حاضر به این موضوع مهم در استحصال توجه نمی­ شود و این موضوع مضرات روغن کنجد را در سطح قابل توجهی افزایش داده است چرا که روغن استحصالی در این حالت در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد می­ گردد که زمینه ضرر را در مصرف کننده فراهم می ­آورد.

    از مضرات روغن کنجد در استفاده بی رویه می­توان به بروز بیماری شایع کبد چرب غیر الکلی اشاره کرد که می­ تواند در عملکرد طبیعی کبد افراد ایجاد اخلال نماید. همچنین روغن کنجد تصفیه نشده، می­تواند خطر ریسک بروز انسداد رگ های قلبی و متعاقب آن افزایش احتمال سکته قلبی را فراهم نماید. این  موضوع به دلیل وجود رادیکال های آزاد می­تواند باعث بروز پیری زودرس نیز  گردد.

    روغن کنجد درمانی به علت پایین بودن نقطه دود برای مصارف سرخ­ کردنی مناسب نیستند. این موضوع از مضرات روغن کنجد محسوب می­ شود و می­ تواند باعث بروز انواع سرطان ها گردد. نگهداری غیر اصولی دانه و نیز روغن استحصالی نیز می­تواند مضرات روغن کنجد را افزایش دهد چرا که این امکان وجود دارد، مواد کپکی و اسپورهای بسیار خطرناک از طریق دانه و روغن، سلامت افراد را تهدید نماید.

    عدم شستشوی دستگاه های استحصال روغن کنجد نیز می­تواند مضرات روغن کنجد را افزایش دهد. این موضوع می­ تواند به واسطه ایجاد آلودگی میکروبی سیستم دفاعی بدن مصرف­ کنندگان را تهدید کند. شایعترین آلودگی وجود سم آفلاتوکسین است که می­تواند باعث عدم باروری گردد. توجه داشته باشید که این موارد فقط در روغن کنجد ممکن است پیش آید، در مورد روغن ارده کنجد مصداق ندارد.

    مضرات  روغن کنجد می ­تواند به علت بالا بودن میزان کالری آن در استفاده بی­رویه به صورت افزایش وزن مصرف­ کننده بروز نماید. چاقی مفرط و نیز مشکلات ثانویه می ­تواند از عوارض استفاده مفرط از این روغن باشد.

    مصرف بی رویه از طریق ایجاد دیورتیکولیت می­تواند با تاثیر بر انقباظ روده بزرگ سبب ایجاد دل درد و یبوست شود. آنافیلاکسی مشهودترین حساسیت گزارش شده از  مضرات روغن کنجد می ­باشد که سبب افزایش فشار خون و نیز ایجاد تنگی نفس در فرد می­شود و می­تواند تمامی ارگان های بدن را درگیر نماید.

    از دیگر مضرات روغن کنجد در مورد پوست های چرب شایع است، که می­تواند باعث تجمع بیشتر مواد زاید و روغنی در منافذ پوست گردد. این موضوع می­تواند باعث ایجاد آلودگی های باکتریایی و قارچی ثانویه می گردد.

    استفاده از ارده و مشتقات آن به طور کلی در بارداری ممنوع و مضر است زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می ­دهد. در بیماران مبتلا به اسهال مزمن استفاده از روغن کنجد مضر می باشد چرا که این موضوع می ­تواند باعث تشدید بیماری گردد.

    به واسطه غنای این روغن از اسیدهای چرب اشباع نشده جهت جلوگیری از کاهش خاصیت و فساد این روغن، برای نگهداری باید از محل خنک، خشک و بدور از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده نمود.

    سلام دختر 38 روزه دارم که حدود دوهفته هست که دل درد و دل پیچه داره و خیلی ناآرومه و فقط میخواد بغل بشه و شکمش نفخ داره و خیلی داره اذیت میشه. میشه بگید چیکار کنم که زودتر خوب بشه؟

    سلامروغن مالی شکم نوزاد روزی 1باردختر با روغن بنفشه و روغن بادام.پسر با روغن گاو و پیه تازهاستفاده از کد 125 مجموعه مادر و نوزاد.مادر از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز کنند.شربت عسل،کنجد کوبیده + عسل،حلوا ارده عسلی مادر صبح ناشتا بخورد.کولیک نوزادی در ۵-۲۵٪ از نوزادان رخ می‌دهد.نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود.در این رابطه نکات ذیل قابل ذکر است:این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند.از راه حل های رایج و تا حدّی موثّر که معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی به مادران آموزش داده می شود این است که پس از شیر دادن کودک، وی را در آغوش گرفته آرام با کف دست ضرباتی را به پشت او وارد کنند تا آروغ بزند.در این دوره مادر باید از مصرف غذاهای نفّاخ به شدت پرهیز کند(حبوبات، سیر، پیاز و …). همچنین بهتر است در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را کم می کنند هم استفاده کند. مصرف آویشن یا زیره سبز(در اشکال مختلف آنها به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، یا در غذاها) یک راه حل ساده است که هم شیر مادر را زیاد می کنند و هم نفخ او را کم.از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون تصفیه نشده به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود. ماساژ ناف او با روغن کرچک هم راه مناسبی است.گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست.برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است.توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمین باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

    خواص روغن کنجد بو داده

    شربت کامی وی اگه گیرتون بیاد عالیه


    مورد تایید نیست


    مطالب بسیار خوبی بود ممنون

    سلام جنابوقت بخیر از توجه شما متشکریم

    باسلام آنزیم های کبدمن بالا رفته وازهر لحاظ برسی وآزمایشهای لازم درچند نوبت انجام که علل ان مشخض نشده وسونگرافی هم انجام که قاقد چربی نشان مدهدبا عنایت به اینکه اهل استفاده از مشروبات الکلی نبوده وفاقدانواع بیماریهای که متوندانزیم میتوندانزیم راببردبلا بودم بیشتر مواقع ازدمنوشهای به وسیب استفاده میکنم آیامتوندعلل ان باشد لطفا راهنمائی فرمائید باتشکر ازشما

    حب و شربت هپاتیت،حب کبد،سماق و آش سماق،شربت سکنجبین و حجامت مفید است.ترکیب کاسنی وشاهتره صبح وعصر_سکنجبین عسلی شربت نموده هرشب یه ساعت قبل خواب_حجامت عام دومرحله هرماه یکبار_چای خارمریم روزی یک استکان._مصرف سماق واش سماق._شربت مصفای خون دکتر._مصرف روغن زیتون یاکنجد_مصرف گوشت وفراورده های گوشتی به حداقل برسد.حجم غذاکم شود.ودرصورت امکان ناهار حذف شود.کد99 مجموعه مفید است.عرق کبد مجموعه استفاده شود.

    سلام.چه روغن کنجد و چه روغن ارده بخاطر اینکه ازنوع اشباع نشده است‌،به شرط اینکه رعایت بهداشت صورت گیردبرای آشپزی مناسبند،تبلیغات سو و نظربرخی کارشناسان فقط برای منافع اقتصادی خودشان است نه واقعیت.

    دمت گرم واقعییت رو گفتی …..من میخواستم بگم….

    سلام حرارت 300 درجه یعنی چی ، هیچی از این کنجد نمی مونه که، اون وقت روغنش مزه سوختگی میده


    خیر سوخته نمیشود

  • طرز تهیه لوبیا چیتی با گوشت چرخ کرده

  • روغن نباتی چیضرر نداره


    مورد تائید نیست

    سلام ببخشید هیچ معلومه چی نوشتید ؟! خودتون سر در میارید از نوشته تون ؟!، ی بار میگید روغن کنجد بده نخورید ی بار میگید ن خوبه بخورید ،،، !!!!! تکلیفتون با خودتونم مشخص نیس چ برسه با مخاطب … بهتر نبود یا نظر نمیدادید یا تحقیق و پژوهش بیشتری میکردید ؟! چرا مردم و سر در گم میکنید

    سلام روز بخیر؛استفاده از روغن کنجد مضر است زیرا به روش درستی متاسفانه روغن گیری نمیشه و باید از ارده کنجد روغن گرفته شود.

    شيراز – ايرنا – متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بر لزوم مصرف كنجد به صورت سياه و پوست كنده نشده تاكيد كرد و بيان داشت : كنجد منبع غني از پروتئين است و ارزش غذايي بالايي دارد. هر قاشق غذاخوري كنجد تأمين كننده 14 درصد از نياز روزانه به كلسيم بدن است و مصرف 50 گرم از كنجد، 25 درصد از نياز روزانه به اسيد فوليك را بر طرف مي‌كند.

    قشم- ایرنا- هتل‌ها و مکان‌های گردشگری قشم با رعایت پروتکل بازگشایی…

    بوشهر- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: کانون جدید عامل شیوع…

    اهواز – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران خوزستان زمان تعطیلی تمامی ادارات…

    گرگان – ایرنا – ماه‌نساء کردکتولی مادر شهید علی‌حسین کرد کتولی ساکن…

    خواص روغن کنجد بو داده

    انزلی-ایرنا- خزر آغوش گشوده به روی شهر ، از فراز پل قدیم غازیان رقص…

    زنجان – ایرنا – استاندار زنجان گفت: شماری از فرهنگیان با وجود اینکه…

    مشهد- ایرنا- تعطیلی‌های پی در پی سالن‌های سینما در سال گذشته و خراب…

    مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی از نظر تعداد بیماران کرونایی بستری…

    آستارا – ایرنا – فرماندار آستارا از برنامه‌ریزی برای ساخت جاده ترانزیتی…

    چابهار- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    ♥درصدی از فروش این وبسایت برای کمک به نیازمندان مصرف خواهد شد♥

    این محصول به صورت کیلویی ارائه می شود.

    دانه های کنجد برای سلامتی بسیار مفید هستند اما اغلب نادیده گرفته می شوند. این دانه های قدرتمند باعث بهبود گردش خون، سم زدایی بدن و از بین رفتن افسردگی و استرس مزمن وچندین خاصیت دیگر می باشد که از عجایت این دانه ریز معجزه آسا می باشد.این بذر به دلیل در دسترس بودن آنها و طعم دلپذیر به طور گسترده در سراسر جهان پخش می شود.کنجد به صورت سیاه وسفید و حتی رنگ قهوه ای موجود می باشد. کنجد را به صورت خام و بصورت کنجد بو داده مصرف می شود از دانه کنجد روغن استخراج می شود .خواص روغن کنجد فروان است و بیشتر خاصیت کنجد مربوط به روغن آن می باشد.اما خواص کنجد بو داده بسیار زیاد است و مصرف آن معمول تر استخواص کنجد بو داده برای سلامتی بدن    برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است    کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد    نرم کننده معده و روده است    برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است    تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون    کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کنجد مصرف کنید    دانه های کنجد مانع از پوسیدگی دندانها در دوران بارداری میشود    کنجد سبوس دار سرشار از آهن است    کنجد از پوکی استخوان جلوگیری می کند    کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شود    دانه کنجد به پیشگیری از دیابت کمک می کند    دانه کنجد از تاثیرات الکل بر روی کبد می کاهد و به داشتن کبدی با عملکرد سالم کمک می کند

    این محصول به صورت کیلویی ارائه می شود.

    دانه های کنجد برای سلامتی بسیار مفید هستند اما اغلب نادیده گرفته می شوند. این دانه های قدرتمند باعث بهبود گردش خون، سم زدایی بدن و از بین رفتن افسردگی و استرس مزمن وچندین خاصیت دیگر می باشد که از عجایت این دانه ریز معجزه آسا می باشد.این بذر به دلیل در دسترس بودن آنها و طعم دلپذیر به طور گسترده در سراسر جهان پخش می شود.کنجد به صورت سیاه وسفید و حتی رنگ قهوه ای موجود می باشد. کنجد را به صورت خام و بصورت کنجد بو داده مصرف می شود از دانه کنجد روغن استخراج می شود .خواص روغن کنجد فروان است و بیشتر خاصیت کنجد مربوط به روغن آن می باشد.اما خواص کنجد بو داده بسیار زیاد است و مصرف آن معمول تر استخواص کنجد بو داده برای سلامتی بدن    برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است    کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد    نرم کننده معده و روده است    برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است    تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون    کنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کنجد مصرف کنید    دانه های کنجد مانع از پوسیدگی دندانها در دوران بارداری میشود    کنجد سبوس دار سرشار از آهن است    کنجد از پوکی استخوان جلوگیری می کند    کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شود    دانه کنجد به پیشگیری از دیابت کمک می کند    دانه کنجد از تاثیرات الکل بر روی کبد می کاهد و به داشتن کبدی با عملکرد سالم کمک می کند

    خواص روغن کنجد بو داده

    خواص روغن کنجد بو داده
    خواص روغن کنجد بو داده
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *