خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

دوره مقدماتی php
خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب
خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

 این دمنوش بسیار آرامش بخش است و برای تمدد اعصاب و روان توصیه می‌شود. سنبل الطیب این گیاه یک گیاه بوته‌دار است که از ریشه آن برای مصارف درمانی استفاده می‌شود. ریشه گیاه سنبل‌الطیب در طب سنتی دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.

سلام ،دکتر یاسمین رحیمی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

دوره مقدماتی php

گاو زبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتیمتر می رسد ساقه آن شیار دار و خاردار می باشد . برگهای این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است . گلهای آن برنگ آبی ، سفید ، بنفش و آبی می باشد .گل ، برگ و سرشاخه های گلدار آن بمصرف دارویی می رسد .

سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن بطور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می رود . این گیاه بصورت وحشی در جنگل های کم درخت ، در حاشیه جویبارها و گودال ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می روید . سنبل اطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده بطرف آن یم رود و در اطراف آن به جست و خیز می پدرازد و از بوی آن مست می شود. گلهای سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و بصورت خوشه ای می باشد . قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر ددر استفاده می شود . سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه ای در می آید . طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است . عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می شود .

سنبل الطیب گیاهی است علفی و چن ساله که ساقه آن بطور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می رود . این گیاه بصورت وحشی در جنگل های کم درخت ، در حاشیه جویبارها و گودال ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می روید . سنبل اطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده بطرف آن یم رود و در اطراف آن به جست و خیز می پدرازد و از بوی آن مست می شود. گلهای سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و بصورت خوشه ای می باشد .

سنبل الطیب یا علف گربه (نام علمی: Valeriana officinalis) گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

بعد از گل گاو زبان آرام بخش حالا نوبت به سنبل الطیب می‌رسد؛ درباره خواص سنبل الطیب هر چه بگوییم کم است، اگر شب ها بی خواب هستید، از دمنوش یا چای سنبل الطیب استفاده کنید. گیاه سنبل الطیب ضد درد و التهاب، ضد میگرن و سردرد عصبی و تقویت کننده قلب و دیگر اندام های بدن است؛ بیایید تا با هم و در مجله دلتا خواص بی نظیر این گیاه گربه دوست را بخوانیم؛ با ما همراه باشید.

سنبل الطیب ( علف گربه ) گیاهی از خانواده سنبل کوهی است. این گیاه در نواحی مختلف از جمله آمریکای شمالی، اروپا و آسیا کشت می‌شود. گل های سنبل الطیب به رنگ سفید و صورتی هستند و میوه آن کشیده، چهار خطی و تک دانه ای است. سنبل الطیب عطر و بوی چنان قوی دارد که حیوانات به خصوص گربه ها را از راه دور به سمت خود می‌کشاند؛ چه رسد به ما آدم ها! در ادامه با خواص سنبل الطیب بیشتر آشنا خواهیم شد.

درباره خواص شگفت انگیز سنبل الطیب چه می‌دانید؟ درمان بی خوابی های شبانه، استرس، افسردگی، مالیخولیا و حتی زیبایی پوست و موی خود را از این گیاه بخواهید، بیایید تا با هم درباره خواص بی‌نظیر این گیاه بیشتر بدانیم:خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

بعد از بابونه و گل گاو زبان، دمنوش آرام بخش سنبل الطیب می‌تواند شما را از شر بی خوابی های شبانه نجات دهد. مصرف ۳ – ۴ گرم از ریشه این گیاه و تهیه یک فنجان چای یا دمنوش گیاهی خواب شبانه شما را تنظیم می کند. فقط این ترکیب گیاهی را بیشتر از ۴ هفته مصرف نکنید تا درگیر عوارض احتمالی آن نشوید.

سنبل طیب شما را شاداب  و خوشحال تر می‌کند. این گیاه دارویی می‌تواند استرس و هورمون های مرتبط با آن را در بدن شما کنترل کند. به طور کلی، مصرف انواع مختلف از گیاهان دارویی به خصوص تهیه دمنوش های گیاهی با آن ها در آرامش اعصاب بسیار مؤثر است؛ ریشه گیاه سنبل الطیب هم از این قاعده مستثنی نیست!

شاید برای شما تعجب آور باشد اما شما می‌توانید کودک بیش فعال خود را با دمنوش گل گاو زبان آرام کنید. معمولا کودکان یا بزرگسالانی که به این بیماری دچار هستند، تمرکز حواس کمتری دارند، همه چیز را به طب سنتی و درمان های گیاهی بسپارید؛ مثلا با دمنوش سنبل طیب شروع کنید.

منگنز موجود در این گیاه به درمان ریزش مو و رفع سفیدی آن کمک می‌کند. همچنین استفاده از روغن سنبل الطیب هم می‌تواند رطوبت پوست را بیشتر و اگزمای پوستی را هم درمان کند. درواقع روغن سنبل الطیب خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دارد که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند و چین و چروک و لکه های پوستی را هم کاهش می‌دهد.

مشکل معده دارید؟ دمنوش های گیاهی را امتحان کنید. یک فنجان دمنوش یا چای گیاهی سنبل الطیب یا استفاده از عرق سنبل الطیب مثل عرق نعناع می‌تواند مشکلاتی از قبیل جوش های روده، کولیک، التهاب و اسهال را درمان کند.

گیاه سنبل طیب ضد التهاب مفاصل است. اگر مشکل کمر درد، دیسک کمر، سیاتیک یا زانو درد و آرتروز دارید، در کنار شیر، از این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

معمولا بیشتر سالمندان با مشکل اعصاب، لرزش دست و پا یا سندرم پای بی قرار مواجه هستند، ریشه سنبل الطیب این مشکل را حل خواهد کرد و باعث آرامش اعصاب شما خواهد شد. برای این منظور، ریشه سنبل الطیب را خرد و آن را با آب مخلوط کنید. حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا معجون گیاهی شما دم بکشد. اضافه کردن گیاه اسطوخودوس و بابونه به این دمنوش می‎تواند اثر درمانی آن را بیشتر کند.

حمله های صرع را با مخلوط گیاهی سنبل الطیب و گل گاو زبان درمان کنید. ریشه سنبل الطیب به همراه گل گاو زبان کمک می‌کند تا اختلال مغزی در بیماران مبتلا به صرع کمتر شود؛ چون این گیاه حاوی اثر آرام بخش روی سیستم عصبی است؛ پس می‌تواند بهترین گزینه درمانی برای حمله عصبی از جمله تشنج و صرع باشد.

فشار خون بالا یا پایین دارید؟ سنبل الطیب بخورید؛ این گیاه سلامت قلب شما را تضمین می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود. ریشه سنبل الطیب باعث افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی شده و به این ترتیب، جریان خون شما بهبود پیدا می‌کند و عضله قلب تقویت می‌شود.

آنتی اکسیدان های سنبل طیب هم مثل چای سبز غوغا به پا می‌کنند. برای پیشگیری یا درمان انواع مختلف سرطان با ریشه این گیاه آشتی کنید و مصرف آن را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

ریشه این گیاه نه فقط بیماری های جسمی بلکه افسردگی و بیماری های مختلف روحی مثل وسواس را درمان می‌کند. اختلال وسواس اجباری که معمولا به عنوان OCD شناخته می‌شود یک بیماری روحی است که محدود به سن خاصی نیست. این اتفاق زمانی می ‎افتد که یک فرد درگیر فعالیت ها و هرج و مرج فکری می‌شود. گیاه سنبل الطیب با فرکانسی که به مغز می‌فرستد، به فرد کمک می‌کند تا با نادیده گرفتن افکار وسواسی ناخواسته مقابله کند.

به هر علت که سرگیجه دارید (میگرن، مصرف سیگار و الکل یا تداخل دارویی)؛ مصرف سنبل الطیب را فراموش نکنید. ریشه این گیاه اگر به عنوان مکمل گیاهی و به صورت روزانه مصرف شود، سرگیجه را درمان می‌کند.

خانم های عزیز نگران چه هستید؟ هر بیماری که دارید، با دارو های گیاهی قابل کنترل  و درمان است، همانطور که گفتیم، گیاه سنبل الطیب می‌تواند ضعف اعصاب را از بین ببرد؛ فرقی نمی‌کند که قاعدگی دردناکی دارید یا اینکه یائسه شده‌اید، مصرف روزانه یک فنجان چای یا دمنوش سنبل الطیب را فراموش نکنید.

ریشه گیاه سنبل الطیب ضد التهاب و ضد اسپاسم است و خوردن دم کرده این گیاه درد های قاعدگی یا سندرم مربوط به آن را کاهش می دهد؛ همچنین دمنوش سنبل الطیب می‌تواند علائم یائسگی زودرس ( گر گرفتگی ) را کم کند؛ پس خانم های عزیز می‌توانند به صورت روزانه ۳ فنجان از ریشه گیاه سنبل طیب را مصرف کنند.

برای تهیه این جوشانده گیاهی، مقدار کمی سنبل طیب تازه به همراه پودر ریشه این گیاه را در آب می‌ریزیم، در قوری را گذاشته و به مدت ۲۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا دمنوش گیاهی آماده شود. توجه داشته باشید که اگر از ریشه گیاه سنبل الطیب به صورت مجزا استفاده می‌کنید، مدت زمان دم کشیدن این ترکیب گیاهی بیشتر طول خواهد کشید.


۲ دی، ۱۳۹۸ در ۷:۳۱ ب٫ظ


مفید و کاربردی


پاسخ


۲ دی، ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ


عالیه

خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب


پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

مدتی است که چای‌های لاغری روایج بسیاری یافته‌اند و اتفاقاً مشتریان زیادی هم دارد که از این…

خانه‌های ایرانی درگذشته با توجه به امکانات، سبک زندگی، میزان بودجه و همچنین فرهنگ هر شهر و روستا دارای چیدمان و منحصربه‌فردی بود.امروزه با مدرن شدن زندگی، تنوع محصولات، امکانات مختلف، تغییر سلیقه افراد، منزل نیز دچار تحولات فراوانی شده است. درعین حال با استفاده از عناصر سنتی در دیزاین داخلی، می‌توان فضایی زیبا، دل‌نشین و منحصربه‌فرد ایجاد کرد.

تحقیقات نشان می دهد که چای و دمنوش سنبل الطیب به دلیل مقادیر بالای لیارین موجود در آن به درمان بی خوابی شبانه کمک کرده و همچنین می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

دمنوش سنبل الطیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان بی خوابی در دوران یائسگی محسوب می شود.

برخی محققان می گویند که چای و دمنوش سنبل الطیب باعث افزایش هورمون سورتونین شده که استرس و اضطراب را کاهش می دهد و می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

دمنوش سنبل الطیب به دلیل خواص آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی که دارد، یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان دل درد و کمر درد در دوران قاعدگی و پریودی می باشد.

یک قاشق چای خوری (2 گرم) ریشه خشک شده سنبل الطیب را در یک فنجان آب گرم بریزید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس بنوشید. اگر دوست دارید دمنوش شما شیرین باشد، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

در ادامه بخوانید : خواص سنبل الطیب در طب سنتی

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، یکی از بهترین دمنوش گیاهی برای درمان بی خوابی محسوب می شود.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرام بخشی که دارد به درمان سردرد و میگرن کمک می کند.

یک قاشق چای خوری اسطوخودوس را با یک قاشق چای خوری سنبل الطیب مخلوط کرده و در یک لیوان آب جوش بریزید، بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد.

این دمنوش را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

دمنوش سنبل الطیب و گل گاو زبان دارای خواص مدر بوده که با افزایش ادرار به سم زدایی و پاک سازی کلیه ها و درمان سنگ کلیه کمک می کند.

در طب سنتی از دمنوش سنبل الطیب و گل گاو زبان برای کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.

دمنوش سنبل الطیب و گل گاو زبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، استرس و اضطراب را درمان می کند.

در طب سنتی ایران از این دمنوش برای درمان بی خوابی، استرس و اضطراب، افسردگی، میگرن و سرماخوردگی استفاده می شود.

1 قاشق غذا خوری گل گاو زبان و نصف قاشق غذا خوری سنبل الطیب را درون 1 لیوان آب جوش بریزید، بگذارید 30 دقیقه بماند تا دم بکشد. برای اینکه دمنوش طعم بهترین بگیرد، می توانید یک قاشق چای خوری عسل طبیعی و چند قطره لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید و بنوشید.

در ادامه بخوانید : خواص گل گاوزبان

سنبل الطیب را برای درمان بیماری ها به صورت دمنوش عرق، تنتور، عصاره و پودر استفاده می کنند.

منابع : verywellfit

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

در روزهای سرد پاییز و زمستان، که اکثراً به نوشیدنی‌های گرم و دمنوش‌های گیاهی روی می‌آورند، دمنوش گل گاوزبان با طبع گرم و تر خود می‌تواند گزینه مناسبی برای این فصول باشد، خصوصاً برای کسانی که به هر دلیل دچار استرس‌های جسمی، فکری و عاطفی زیادی می‌شوند. اگر می‎خواهید با خواص این دمنوش و طرز تهیه دو نوع دمنوش گل گاوزبان آشنا شوید، این پست را از دست ندهید.

در طب سنتی، گل گاوزبان معمولاً برای کاهش اضطراب و تپش قلب تجویز می‌شود. این گیاه آرام بخش و سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می‌باشد و مزاج گرم و تر آن به تغییر مزاج بدن کمک می‌کند و باعث کاهش سودای بدن می‌شود،

برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل‌ها و برگ‌های گل گاوزبان را خشک می‌کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش، شربت و عرق گل گاوزبان استفاده می‌کنند.

خاصیت آرام‌بخشی گل‌‌ گاوزبان و طبع گرم و تر آن باعث می‌شود، مصرف آن به‌عنوان یک دمنوش عالی برای شب‌های سرد زمستانی و یک نوشیدنی پس از شام، توصیه گردد. اما برای تهیه این دمنوش لازم است یکسری نکات رعایت گردد.

گل گاوزبان ۳ قاشق غذاخوری لیموعمانی شکسته ۱ عدد عسل ۲ قاشق مرباخوری آب جوش ۴ لیوانخواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

گل گاوزبان ۱ قاشق غذاخوری سنبل الطیب ۱ قاشق غذاخوری آب جوش ۲ لیوان

ترکیبی از گیاهان بالا را به میزان ۲ قاشق غذاخوری در قوری چینی ریخته وروی آن آب جوش بریزید و همانند روش‌های قبل اجازه دهید بر روی حرارت غیرمستقیم دم بکشد. این دمنوش خاصیت فوق العاده برای درمان سرفه‌های خشک، سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف دارد.

.wp-review-2633.review-wrapper{font-family:’Open Sans’,sans-serif}

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود از ما حمایت کنید.

چرا باید حمایت کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

از تیم طبایع برای تولید محتوای جدید حمایت می‌کنم.

چرا حمایت کنم؟

| طب سنتی برای همه © 1398 – تمامی حقوق محفوظ است. |

۳٪ اعتبار از مبلغ خرید
 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه شرکت زعفران بهرامن

علی علوی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: فصل پاییز دارای طبیعت سرد و خشک است که برای پیشگیری از بیماری ها باید طبیعت بدن را از سردی و خشکی به ضد آن یعنی گرمی و تری پیش ببریم.

به گفته وی مصرف دم نوش‌های گیاهی گل گاوزبان، استخدوس، بادرنجبویه و سنبل الطیب برای افراد مفید است چرا که این دم‌نوش‌های گیاهی هم منضج (دارویی که خروج و دفع خلط از بدن را تسهیل کند)خوبی است، هم برای رفع غلظت خون در فصل پاییز مفید است و هم مفرح قلب و اعصاب است.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: افراد در فصل پاییز از غذاهایی مانند مویز، بادام شیرین، انجیر و گوشت که مصرف آنها روان‌تر شدن حرکت خون در بدن را درپی دارد، استفاده می‌کنند.

علوی عنوان کرد: در فصول سرد سال معده قوت بیشتری دارد و هضم غذاها بهتر صورت می‌گیرد؛ در نتیجه می‌توان از غذاهای غلیظ‌تر مانند حلیم و آبگوشت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دم نوش‌های گیاهی که طبع گرم دارند موجب قوت بیشتر معده می‌شوند، خاطر نشان کرد: مصرف دم نوش‌های گیاهی طبع گرم از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، کاهش‌دهنده خستگی و ضعف است و مانع رسوب خون در عمق رگ‌ها می‌شود.خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

کارشناس طب سنتی ادامه داد: باید بدانیم که اگر حرارت درون معده بیشتر باشد، غلظت خون کاهش پیدا کرده و کاهش غلظت خون به سلامت افراد کمک می‌کند و هرچه گردش خون در بدن روان تر باشد، بدن سالم تر است.

علوی افزود: فصل پاییز در ایجاد غلظت خون مؤثر است چرا که طبع این فصل سرد و خشک است و خون طبع گرم و تر دارد که این ضدیت به بروز غلظت خون در بدن منجر می‌شود.

وی گفت: اگر خون در بدن جریان مناسب داشته باشد اکسیژن به تمامی سلول‌ها می رسد بدن کار طبیعی خود را انجام می‌دهد و مصرف غذاهای سرد و خشک مانند گوشت گاو به افزایش غلظت خون کمک کرده و بدن را با بیماری مواجه می سازد، همچنین دفع فضولات در بدن می تواند بدن را از بروز بیماری‌ها مصون بدارد.

انتهای پیام/1


العالم – گوناگون
گل گاوزبان (Echium) گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه های البرز می روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می شود. این گیاه دارای گونه های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل های زیبا، بسیاری از خانواده ها آن را در باغچه هایشان می کارند. برگ ها و گل ها بخش های مصرفی این گیاه را تشکیل می دهند.

گل گاوزبان یا افعی از تیره گاوزبانیان است. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می کردند و نتیجه می گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می دانستند و برای دسته ای دیگر از امراض تجویز می نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیاه گاوزبان قایل نبودند، آنها را به جای هم می دادند، و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند.

گل گاوزبان، فقط گلش فواید طبی دارد، گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن مستدیر( حلقوی شکل ) و لعابی است و در کوه های البرز بسیار زیاد یافت می شود.

جوشانده و دم کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می تواند حواس پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب


خواص ضد سرطانی

منیزیم موجود در گل گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.

این گیاه باعث کاهش تب در بیماری هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می شود.

در برخی کشورها برگ های تازه گل گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می ریزند. گل های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.


تصفیه کننده خون

گل گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه کننده خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکوالویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

دم کرده گل گاوزبان به همراه سنبل الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط آور و آرام بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می شود.


سنبل الطیب

این گیاه اعصاب را آرام می کند و ضدسرگیجه و تپش قلب است. کسانی که به خوردن قرص های شیمیایی آرام بخش عادت کرده اند بهتر است به سراغ سنبل الطیب بروند. این گیاه ضد صرع، ضد تشنج، معرق، ادرارآور، اشتها آور، مقوی قلب، ضددلهره و استرس بوده و سردردهای یکطرفه، اختلالات زمان یائسگی، سکسکه های مداوم، بی خوابی، خستگی و بیماری هایی را که منشأ عصبی داشته باشند، تسکین می دهد.

این گیاه نیز گونه های زیادی داشته و انواع وحشی آن خاصیت بیشتری نسبت به پرورش یافته آن دارند و معمولا در دامنه کوه های البرز یافت می شود.


 جلوگیری از سفید شدن مو

سنبل الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می کند و شستن چشم با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می برد و مقوی معده و کبد است.

گربه ها این گیاه دارویی را بی اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی قرار می شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می شود. این گیاه در عطاری ها به فروش می رسد و مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت آن می تواند باعث ضعف چشم و گوش شود.

متخصصان طب گیاهی توصیه می کنند برای استفاده از خواص درمانی گل گاو زبان و سنبل الطیب بویژه ایجاد آرامش و نشاط حداقل هفته ای ۳ بار این دو گیاه را دم کرده و به جای چای نوش جان کنید.


▪ چند توصیه

ـ اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید، چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد.

ـ برای خرید گیاهان دارویی به عطاری هایی بروید که محصولاتشان در مجاورت نور آفتاب نباشند . گیاهان باید به صورت کاملا خشک در بسته های بهداشتی پلمب شده و دارای اسم، نشانی، تاریخ مصرف و دیگر مشخصات باشند.

ـ بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی، بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

– از دیگر خواص گل گاوزبان این است که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.

– عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

– گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.

– تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.

– گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید 15/0درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 34/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

– گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.


● گل گاوزبان در طب سنتی ایران:

خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب

جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌ پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

مقوی روح و اعضای اصلی بدن بوده، حواس پنج‌گانه یا بهتر بگویم، حواس هجده گانه آدمی را تقویت می‌کند.

شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم پرده دیافراگم)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید است.

جوشانده آن نشاط‌آور بوده، رنگ رخسار را باز می‌کند.

سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می‌دهد.

دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند است.


جوشانده آن با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.

جویدن برگ تازه آن جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن 10 گرم تا 5 گرم می‌باشد.

عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

  • چگونه با نرم افزار nero سي دي رايت کنيم
  • دارای منیزیوم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

    مضرات: گل‌گاو زبان به‌علت داشتن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر است.


     


    وب‌سایت پزشکان بدون مرز

    خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب
    خواص درمانی گل گاوزبان و سنبل الطیب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *