خواص درماني ماهي مرکب

دوره مقدماتی php
خواص درماني ماهي مرکب
خواص درماني ماهي مرکب

ماهی مرکب یکی از ماهیان بی مهره خلیج فارس می باشد که هر ساله صد ها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت های فرآوری بصورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می شود . در استان بوشهر فصل صید این ماهی از بهمن ماه هر سال شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و به عنوان یکی از محصولات غیر نفتی علاوه بر اشتغال زایی ، فرآوری و صادرات آن باعث ارز آوری می شود .

این ماهی از راسته هشت پایان و تیره سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis  دارای هشت عدد پا ( شش عدد کوتاه و 2 عدد بلند ) یک جفت چشم ، یک  دهان با دو دندان غیر فکی ، بدن کیسه مانند به شکل اتو می باشد که در قسمت پشتی این ماهی  Cattle Bone  قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است . که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلی می شود .

این قسمت در گویش محلی کف دریا نامیده می شود و استخوان گونه های دیگر sepia مثل Sepiella maindroni   و   Sepia  esculenta  را نیز شامل می شود .

به منظور آماده سازی یا فرآوری  Cuttle bone  آن را از قسمت پشتی برداشته و با آب شستشو می دهند سپس آنرا در مقابل نور خورشید خشک می نمایند و شب هنگام در معرض رطوبت شبانه قرار می دهند تا بو و عطر ماهی خود را از دست بدهد ، این قسمت به صورت تازه نیز قابل استفاده است .

مزه آن کمی شور است ، رنگ آن سفید و قوام اسفنجی دارد ، مانند خود ماهی طبع بسیار گرمی دارد و بر روی فعالیت های کبد ، کلیه و کانال گوارشی موثر است . باعث تنظیم کارکرد کلیه و کبد می شود . تولید اسید معده را کاهش می دهد ، ترشحات لوکوسی بافت های پر خون را کاهش می دهد ، رطوبت را جذب کرده و با انقباض عروقی باعث جلوگیری از خونریزی می شود  و در درمان عفونت های اگزودایی پوست موثر است . کاربرد آن در درمان خونریزی و ایستایی رحم نیز مشاهده شده است .خواص درماني ماهي مرکب

مقدار مصرف و روش تجویز :

دوره مقدماتی php

روزانه 12-6 گرم در آب جوشیده و یا 3-5/1 گرم پودر آن در هر نوبت بلعیده شود . در مصارف خارجی بمنظور جلوگیری از خونریزی های ناشی از ضربه و یا جلوگیری و درمان عفونت های اگزودایی پوست از پودر آن به مقدار کافی بصورت موضعی استفاده می شود .

این پودر در زمانی که یبوست وجود دارد نباید به صورت خوراکی تجویز شود .

قابل ذکر است که مردمان بوشهر سالهاست که به خواص دارویی  Cuttle Bone   پی برده اند و از پودر آن در زمان خونریزی های ناشی از ضربه و درمان عفونت های خارجی استفاده می نمایند ، بومیان منطقه پودر آن را با دان و غذای طیور و دامهای خود مخلوط می نمایند که علاوه بر تنظیم کارکرد کبد و کلیه و کاهش تولید اسید معده و سایر خواص مربوطه بدلیل سرشار بودن از کلسیم  ) Ca ) و سایر مواد معدنی ، تاثیر بسزایی در رشد و سلامت دام و طیور دارد

ناگفته نماند از ماهی مرکب در علم پزشکی هامیوپاتی برای درمان بیشتر مشکلات رحمی استفاده می شود.

مطالب بیشتر از قلم دکترحسین زاده صحافی(عضوهیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران)

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

در زیر طرز پاک نمودن انکاس جهت طبخ را میتوانید ببینید .

خواص درماني ماهي مرکب

منبع تصاویر : وبلاگ آموزش ماهیگیری ورزشی حرفه اي

خواص و طرز پاگ کردن ماهی مرکب

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

بیشتر ماهی های مرکب مادامیکه پخت آن بدون روغن زیاد و به روش های سالم باشد حاوی موادمغذی است. ۸۵ گرم از ماهی خام حاوی ۸۰ کالری بوده و ۱۳ گرم پروتئین دارد. همچنین تامین کننده ی ۲۰ درصد از ارزش روزانه برای فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و مقدار کمتری از روی، نیاسین، منیزیم، ویتامین C، کلسیم، آهن و ویتامین B6 است. همچنین براساس انستیتوی پزشکی ماهی مرکب منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

امگا ۳ اسیدچرب ضروری بوده که در ماهی و سایر غذاهای دریایی، مغزها و برخی گیاهان یافت می شود. بدن انسان قادر به ساخت آن نبوده، بنابراین باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. مصرف امگا ۳ ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و آرتریت روماتوئید شود. براساس مرکز پزشکی دانشگاه تافتز، همچنین ممکن است باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خو شود.

براساس انستیتوی پزشکی ایالات متحده، مصرف ۱۰۰ گرم از ماهی مرکب حاوی ۶۳۰ میلی گرم از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که بیشتر از میزان توصیه شده ی ۷ تا ۱۱ گرم در هفته است. این ماهی یکی از بهترین منابع چربی های امگا۳ محسوب می شود.

ماهی مرکب بهتر است با درجه حرارت بالا و مدت کوتاه یا درجه حرارت کم و مدت طولانی پخته شود. اگرچه کالاماری سرخ شده ممکن است لذیذ باشد، اما حاوی مقدار زیادی چربی افزودنی بوده و فواید سلامتی را به حداقل می رساند. بنابراین باید از روش های بهتری برای طبخ این ماهی استفاده کرد.

ماهی مرکب منبعی نسبتا سازگار با محیط زیست و حاوی چربی های امگا ۳ است. بسیاری از مردم امریکا با روش پخت ماهی مرکب آشنایی ندارند و بیشتر از روش سرخ کردن با روغن فراوان استفاده می کنند، بنابراین مصرف این ماهی مقدار امگا ۳ کمی در رژیم غذایی برای آنها فراهم می کند.خواص درماني ماهي مرکب

ترجمه شده از وب سایت: www.livestrong.com

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در این راهنما چگونگی مصرف انواع مختلف پروتئین را بیان می‌کنیم تا از سلامتی خود اطمینان پیدا کنید. میزان پروتئین لازم برای بدن شما چقدر است؟ و از چه راهی آن را کسب کنید

هیچ غذای خاصی نمی تواند از سرطان پیشگیری کند اما ترکیب درست غذاها ممکن است تفاوتی ایجاد کند. برای آشنایی با این موارد با ما همراه شوید

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای متابولیسم چربی ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها ضروری بوده و برای ساخت اسیدفولیک و […]

میوه انار دانه­ ای یاقوتی و آبدار دارد و طعم تازه آن مخلوطی از طعم ­های ترش و شیرین است. […]

مصرف سبزیجات خام یا افزایش مقدار آن در رژیم غذایی می ­تواند به تلاش شما برای کنترل وزن کمک شایانی […]

چرب، سیر کننده، حاوی مواد مغذی و بسیار چند منظوره؛ مواد غذایی کمی وجود دارد که به اندازه آووکادو شما […]


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است

خواص درماني ماهي مرکب
خواص درماني ماهي مرکب
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *