خواص دارویی درمنه ترکی

دوره مقدماتی php
خواص دارویی درمنه ترکی
خواص دارویی درمنه ترکی

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با درمنه ترکی سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

Quarterدرمنه ترکی به رنگ سبز کم رنگ یا زرد رنگ شامل شا خه ها و خرد شده برگها و اجتماعات خو شه ای از گلهای گرد و کوچک بوده دارای بوی قوی شبیه به بوی درمنه می باشد این سرشا خه ها متعلق به گیاهی است بنام درمنه ترک و با نام علمی:Chenopodium botrys L. از تیره چغندر Chenopodiaceae) ) می باشند که گیاهی علفی ، انشعابات زیاد و بریدگی های نامنظم و زیاد دارد و گل های آن کوچک و خوشه ای است این گیاه به صورت فراوان درایران رویش دارد

درمنه ترکی به صورت بخور برای رفع زکام و تنگی نفس و بصورت دم کرده جهت رفع انگلهای روده ای مصرف سنتی دارد .اثرات ضد کرم قوی ( آسکاریس) – کاهش دهنده قند خو ن – آرام بخش – اشتها آور.

سلام ،دکتر نفیسه برهانی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

خواص دارویی درمنه ترکی

دوره مقدماتی php

استفاده بیش از مقدار لازم – اختلال در بینایی – سرگیجه – حالت تهوع وتشنج ادرار به صورت نارنجی در می آید و ایجاد مسمو میت می کند.

به صورت پودر شده همراه با عسل10 – 6گرم صبح ناشتا . و به صورت دم کرده  

از نظر ترکیبات شیمیایى در گیاه شیح مادهء آرتمیزین،سانتونین‌ ١ و اسانس وجود دارد.حداکثر مقدار مواد عاملهء شیح یعنى مقدار سانتونین و آرتمیزین در حدود ٣ – ٢ درصد غنچه‌ها مى‌باشد و آن موقعى است که غنچه‌ها نشکفته هستند و پس از شکفتن‌غنچه‌ها و ظهور گلها مقدار آن کاهش مى‌یابد.مقدار اسانس ٨ – ۴ درصد و شامل‌سینئول،کمى ترپنیئول‌ ٢ ،پى‌نن و سسکى‌ترپن‌ ٣ است.سانتونین ترکیب شیمیایى‌متبلورى است به فرمول‌ ٣ O ١٨ H ١۵ C که مادهء موثر anic.A مى‌باشد و در ١٧٠ درجهءسانتى‌گراد ذوب و در قلیایى‌ها حل مى‌شود.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

درمنه ترکی گیاهی است معطر با مزه تلخ و چند ساله،  شبه درختچه ای و همیشه سبز می باشد. که ارتفاع آن ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر بوده، دارای ساقه های فراوان باریک و جوانه دار است. ساقه های زیرزمینی این گیاه گره دار بوده، برگ ها و شاخه های گلدار فراوان به وجود می آورد. ساقه ها صاف و چوبی بوده، برگ ها شانه ای بریده هستند و روی شاخه های غیر گلدار قرار دارند. برگهای روی شاخه های گلدار کوچک و دارای حاشیه کامل هستند.

کپه های تخم مرغی شکل هستند. که ابتدا به رنگ زرد خاکستری بوده، سپس به رنگ سبز یا قهوه ای در می آیند و هر کدام حاوی ۳ تا ۵ گلچه لوله ای کوچک و نر ماده هستند. براکته ها متعدد، همپوشان و مستطیلی نوک کند هستند. از غنچه های باز نشده گل برای مصارف دارویی استفاده می شود.

این گیاه در ایران، ترکمنستان و اطراف بخارا به صورت خود رو یافت می شود.

ترکیبات این گیاه شامل سسکویی ترپن لاکتون ها شامل  آلفا – سانتونین و نیز آرتمیسین و بتا – سانتونین ها می باشد.

خواص دارویی درمنه ترکی

درمنه ترکی اثر ضد کرم و ضد تب می باشد. که ممکن است مربوط به آلفا – سانتونین موجود در آن باشد. این گیاه اثر کرم کش (به ویژه روی آسکاریس) دارد، به این صورت که با فلج کردن ماهیچه کرم ها به وسیله سانتونین، موجب راندن آنها به درون روده بزرگ می گردد که توسط مسهل ها دفع می شوند.

از این گیاه نیز برای از بین بردن عفونت ناشی از کرم های آسکاریس و کرمک (اکسیوریس) استفاده می شود.

 همچنین این گیاه برای درمان تب و استعداد ابتلاء به تشنج به کار برده می شود.

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف صحیح گیاه  مزبور مشاهده نشده است. با این حال ممکن است به دنبال مصرف این گیاه برخی عوارض جانبی بروز نماید. عوارض مزبور مشابه عوارض ناشی از وجود آلفا ۔ سانتونین ها بوده، شامل سوزش کلیه، التهاب معده و روده، برخی اختلالات بینایی (زردبینی)، اسپاسم های ماهیچه و صرع می باشند.

مصرف بیش از حد به دنبال مصرف کمتر از ۱۰ گرم این گیاه مسمومیت های کشنده رخ میدهند.

بنابراین از مصرف مقادیر آلوپاتیک گیاه می بایست اجتناب شود.

استفاده از این گیاه به عنوان دارو کاملا منسوخ شده است، با این وجود گاهی پودر آن در مواردی که داروهای ضد کرم جدید فاقد کارآیی هستند، به کار می رود. نشانه های مسمومیت حتی به دنبال مصرف مقادیر درمانی آن نیز مشاهده می شود.

از این گیاه همیشه به همراه داروهای مسهل استفاده می گردد. مقدار متوسط مصرف آن برای بزرگسالان ۰/ ۰۲۵ گرم و برای کودکان با توجه به سن آنها (بر حسب سال) این میزان (بر حسب میلی گرم دارو) ۲ برابر می شود. بر اساس مندرجات فارماکوپه اتریش، مقدار مصرف این دارو در یک دوز منفرد، ۱ تا ۲ گرم می باشد.

 لازم است پودر گیاه مزبور صبحگاه همراه روغن کرچک یا سدیم سولفات خورده شود. درمان مزبور، صبح روز بعد تکرار گردد.

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای در زمانی دیگر.

گياه بوته اي درمنه بسيار معطر است و به عنوان يكي از عناصر اصلي و غالب اجتماعات گياهي در مناطق خشك و نيمه خشك كشور محسوب مي شود كه ارتفاع آن به 30 تا 50 سانتيمتر مي رسد و به شكل كپه اي مي رويد. گياه درمنه مقوي، اشتها آور، بادشكن، رفع كننده دل پيچه و پاك كننده زخمهاي عفوني است و از آن براي پانسمان ورم سرمازدگي، تسكين دمل و درمان آكله استفاده مي شود. دم كرده اين گياه دارويي براي رفع تورم معده و درمان انگل هاي دراز و روده اي مثل كرمك و آسكاريس مورد استفاده قرار مي گيرد. گونه هاي مختلف گياه درمنه (Artemisia) از خانواده كاسني (Compositeae) از لحاظ داشتن خواص مختلف و موارد استفاده متفاوت در مقايسه با بسياري از گياهان ديگر شاخص بوده و ارزشهاي چند جانبه دارند. اجزاء متشکله گیاه 1و8 سینئول بعد از آلفا پینن فراوانترین جزء ترکیبی در اسانسهاست و به طور گسترده در تهیه مواد داروئی کاربرد دارد. به طور موضعی داروئی بی حس کننده و ضد عفونی کننده است که در درمان حالتهای تورم بکار می رود. سینئول در اسپریهای خانگی، داروهای شستشو و در انواع روغن های پوست و مو مصرف می شود. در مقابل حشرات اثر کشندگی دارد و در تهیه عطر و مواد معطرکننده نیز بکار می رود. لیمونن جزء اصلی اسانس مرکبات است. اثر سمی و محرک روی پوست دارد. بخارهای آن اثر میکروبهای مولد بیماری منگوکوک را در مدت 15 دقیقه، باسیل ابرت (تیفوئید) را حداقل در یک ساعت، پنوموکوک را در مدت 3ـ1 ساعت، استافیلوکوک طلائی را در 30 دقیقه و استرپتوکوک را در 3 الی 12 ساعت خنثی می نماید. اثر باسیل ابرت (مولد حصبه) را در 5 دقیقه، استافیلوکوک را در 5 دقیقه، باسیل دیفتری را در 20 دقیقه خنثی می نماید. لیمونن در فرمول فرآورده ای داروئی نظیر قرص بی کربنات سدیم و پمادهای ضد عفونی کننده وارد می شود. در ساخت ویتامین A، نیر از لیمونن استفاده می شود.

نام علمی گیاه درمنه Artemisia vulgaris است که از نام الهه یونانی آرتمیس گرفته شده که الهه شکار و تیراندازی و یکی از کهن الگوهای زنانه است. این گیاه به عنوان یک درمان گیاهی برای توقف تاخیر چرخه های زنانه استفاده می شود و به بهبود یائسگی کمک می کند.
در بعضی موارد، درمنه در روشی به نام فتیله گذاری (سوزاندن گیاه خوشبو در فاصله ای نزدیک پوست در نقاط خاصی از بدن) استفاده موفقیت آمیزی داشت که بطور قابل توجهی برای معکوس کردن وضعیت بریچ جنین پیش از تولد (در این وضعیت جنین به جای سر از پا به دنیا می آید) مورد استفاده قرار گرفت. برگ یک گونه از گیاه به نام A. douglasiana به عنوان روشی پیشگیرانه قبل از قرار گرفتن در معرض بلوط سمی استفاده می شود علاوه بر این یک دافع طبیعی حشرات است.

در بسیاری از موارد، وقتی که کودک چند هفته به دنیا آمدنش باقی مانده، سر بچه بطور طبیعی شروع به حرکت کردن به سمت کانال زایمان می کند تا برای خارج شدن آماده شود. اما تقریبا در هر ۱ مورد از ۲۵ تولد، این امر اتفاق نمی افتد. این وضعیت زایمان بریچ نام دارد. طب باستانی چین از یک روش به نام فتیله گذاری به عنوان یک راه حل طبیعی برای این وضعیت خطرناک استفاده کردند. خب حالا فتیله گذاری چیست؟ برگهای گیاه درمنه به شکل تکه های کوچک یا مخروط در می آیند و روی نقاط طب سوزنی سوزانده می شوند که مانع از انتشار انرژی و گردش خون از طریق اثر روی محل طب سوزنی می شود. هنگام استفاده از فتیله گذاری برای معکوس کردن جنین در شکم، این فرایند یک نقطه طب سوزنی خاص را به نام BL67 که نزدیک انگشت پنجم پا قرار گرفته، تحریک می کند و باعث گردش خون می شود که منجر به افزایش حرکت جنین می شود. با توجه به تحقیق انجام شده بوسیله مجله انجمن پزشکی آمریکا، ۷۵ درصد از ۱۳۰ جنین در مکزیک، پس از درمان مادر با فتیله گذاری، موقعیتی معکوس پیدا کردند یعنی سربه سمت دهانه خروجی زایمان و پا به سمت داخل شکم.

همراهی درمنه با تکنیک فتیله گذاری نه تنها در مورد تحریک حرکت جنین موفق است بلکه یک درمان موفق برای انواع خاصی از آرتریت است. در یک تحقیق همان تکنیک باستانی چین روی شرکت کننده هایی که آرتروز زانو داشتند، انجام شد. از حدود ۱۱۰ بیمار نیمی مورد درمان فتیله گذاری واقعی قرار گرفتند و به نیمی دیگر یعنی گروه شاهد، داروی مسکن به شکل سه بار در هفته به مدت ۶ هفته داده شد. نه بیماران و نه پزشکان هیچ کدام نمی دانستند که کدام درمان روی آنها انجام می شود. نتایج چه بود؟ در انتهای درمان ۵۳ درصد کاهش درد در گروه فتیله گذاری و تنها ۲۴ درصد کاهش درد در گروهی که داروی مسکن دریافت کرده بودند، بوجود آمد. عملکرد زانو نیز در گروه فتیله گذاری شده تا ۵۱ درصد بهبود یافت و در گروه شاهد فقط ۱۳ درصد افزایش یافت. اثرات درمانی لزوما دائمی نیستند اما نتایج مسلما امیدوار کننده هستند.

در اغلب ما الشعیرها از گیاه رازک برای درست کردن آن استفاده می شود. اما حدود ۱۰۰۰ سال پیش تولید کنندگان این نوشیدنی در قرون وسطی با استفاده از یک ترکیب متناوب از گیاهان به نام طعم دهنده آبجو استفاده کردند که شامل درمنه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی بود. در حقیقت در فرهنگ انگلیسی این گیاه به عنوان یک طعم دهنده آبجو شناخته می شود و مثل چین و یونان نیست که شهرت دارویی داشته باشد. گلهای این گیاه خشک شده و همراه با گیاهان دیگر دم داده می شوند تا یک نوع چای گیاهی را بوجود آورند، سپس این چای به مایع افزوده شده تا طعم نوشیدنی را بوجود آورند. بعضیها می گویند این ترکیب گیاهی منجر به طعمی ترش می شود.

خواص دارویی درمنه ترکی

تحقیقات تکمیل شده و پژوهشهای در حال انجام در مورد استفاده های ممکن از درمنه نشان دهنده این است که ترکیبات بنیادی گیاه درمنه می تواند برای سلولهای سرطانی خاصی سمی باشد. درمنه همچنین یک ماده طبیعی ضد مالاریا است. پس از اینکه دانشمندان به تحقیق در مورد ترکیبات موثر بر مالاریا ادامه دادند، متوجه ارتباط درمنه بر هدف قرار دادن میتوکندری، شبکه اندوپلاسمی و لیزوزوم این عامل بیماریزا است. سلولهای سرطانی حاوی سطوح بالاتری از آهن نسبت به سلولهای سالم هستند که این به نوبه خود موجب حساسیت بیشتر آنها به سمیت در آرتمیزیا می شود. در یک تحقیق، دانشمندان سلولهای سرطانی با آهن زیاد را با ارتمیزیا یکجا کردند. هنگامی که این ترکیب درون سلول بود منجر به افزایش سمیت شد که به معنی ظرفیت بالقوه کشتن سلولهای سرطانی است. به عبارت دقیق در این فرضیه، این ترکیب تگ شده بطور بالقوه می تواند به یک عامل شیمیایی موثر برای درمان سرطان تبدیل شود.اگر جه هنوز این روش برای درمان سرطان اثبات نشده است اما قطعا می تواند موضوع خوبی برای تحقیقات بیشتر و باز کردن راهی برای پژوهشهای بیشتر است.

برخی از محققان معتقدند که این گیاه در درمان افسردگی موثر است. این درمان به تعادل مواد شیمیایی در مغز کمک می نماید و در نهایت خلق و خو را بهتر می کند. پ

افرادی که دچار دیابت هستند می توانند از دمکرده گرد غنچه این گیاه برای معالجه مرض قند استفاده نمایند.

جهت استفاده از این گیاه به صورت دمنوش باید هر روز یک قاشق غذاخوری از گیاه خرد کنید و در سه لیوان آب جوش در زمان ۳۰ دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف نموده و در طی روز مصرف کنید.
در صورت تمایل میزان کمی نبات و یا عسل به آن اضافه نمایید .

مطالب پر بازدید


عکسی را که مشاهده می کنید مربوط به گیاه کوهی درمنه است درمنه یک گیاه کوهی پر از خواص دارویی می باشد این گیاه برای بسیاری از بیماری های معده استفاده می شود که امروز در دکتر سلام قصد داریم شما را با این گیاه دارویی بیشتر آشنا کنیم

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


خواص دارویی درمنه ترکی

 


درمنه و افسنطین‌ها نامی است که در زبان فارسی به اغلب قریب به اتفاق گیاهان جنس Artemisa که در ایران می‌روید گفته می‌شود.

این گیاهان از خانوادۀ Compositae تیرۀ فرعی Radiae هستند. دارای گونه‌های مختلف با نامهای متفاوت می‌باشند که اغلب آنها دارای برگهای تلخ و معطر و خواص داروئی کم و بیش مشابه هم می‌باشند (1). این جنس در ایران 34 گونه گیاهی علفی یکساله و چند ساله دارد که در سراسر ایران پراکنده‌اند. گونه‌های انحصاری آن در ایران عبارتند از A. Melanolepis-A. Kermanensis. گونه A. Sieberi با ارزش‌ترین آنها از نظر تغذیه دام و از گیاهان بردبار مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی ایران است (2).

نامهای گیاه (2):

لاتین: Artemisia sieberi Besser

Syn: Artemesia herb alba, A. Sogdiana bunge, A. Oliveriana

فارسی: درمنه

اجزاء متشکله گیاه:1و8 سینئول بعد از آلفا پینن فراوانترین جزء ترکیبی در اسانسهاست و به طور گسترده در تهیه مواد داروئی کاربرد دارد.

به طور موضعی داروئی بی‌حس کننده و ضد عفونی‌کننده است که در درمان حالتهای تورم بکار می‌رود.

سینئول در اسپریهای خانگی، داروهای شستشو و در انواع روغن‌های پوست و مو مصرف می‌شود. در مقابل حشرات اثر کشندگی دارد و در تهیه عطر و مواد معطرکننده نیز بکار می‌رود. لیمونن جزء اصلی اسانس مرکبات است.

اثر سمی و محرک روی پوست دارد. بخارهای آن اثر میکروبهای مولد بیماری منگوکوک را در مدت 15 دقیقه، باسیل ابرت (تیفوئید) را حداقل در یک ساعت، پنوموکوک را در مدت 3ـ1 ساعت، استافیلوکوک طلائی را در 30 دقیقه و استرپتوکوک را در 3 الی 12 ساعت خنثی می‌نماید. اثر باسیل ابرت (مولد حصبه) را در 5 دقیقه، استافیلوکوک را در 5 دقیقه، باسیل دیفتری را در 20 دقیقه خنثی می‌نماید.

لیمونن در فرمول فرآورده‌ای داروئی نظیر قرص بی‌کربنات سدیم و پمادهای ضد عفونی‌کننده وارد می‌شود. در ساخت ویتامین A، نیر از لیمونن استفاده می‌شود.

خواص درمانی:

در نواحی مختلف از آن برای دفع کرم استفاده بعمل می‌آید. بعلاوه اثر ضد نفخ، رفع سرفه و سردرد، ضد کرم، ضد عفونی‌کننده و حشره‌کش دارد. اسانس آن به طور خفیف دارای اثر ضد کرم است. آزمایش‌های مختلف، جودسانتونین را حتی در مقادیر کم در آن مشخص ننموده است. میزان اثر اساسن درمنه روی کاندیدا آلبیکنس با می‌باشد.

اثرات فارماکولوژیکی دارو:

اسانس درمنه بواسطه بلوک کانال‌های کلسیم دارای اثرات آنتی‌ اسپاسمودیک بوده به گشاد کردن برونشها کمک می‌کند. اسانس درمنه پس از ورود به سیستم تنفسی توسط اکسیژن موجود به لاکتون‌ها تبدیل شده و از طریق مجاری تنفسی و ادرار دفع می‌گرد. همچنین اسانس درمنه روی قارچ‌های درماتوفیتی نظیر ایپیدرموفیتون فلوکوزوم، تریکوفایتون روبروم، تریکوفایتون منتاگروفاتیس، میکروسپورم کانیس مؤثر است و از رشد قارچها جلوگیری می‌کند. همچنین رشد باکتریهای مسبب بوی نامطبوع عرق را مهار می‌کند.

مطالب مرتبط

سلام.لطفا
1. برای درمان بیماری پنیرک لوزه .
2. التهاب لثه
3. بوی بد دهان
چه توصیه و درمانی را پیشنهاد می دهید. باتشکر

سلام
شما باید به متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید.

سفیدی دندان

خواص دارویی درمنه ترکی

سلام
در فصل بهار این گیاه برای افرادی که آلرژی فصلی(تنفسی) دارند بسیار مفیده ،البته هرروز صبح ناشتا خاک شیر با آب داغ میل کنند عالیه

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

ساعت 24-خواص درمنه / خواص درمنه برای مو / طرز مصرف درمنه / مضرات درمنه / خواص درمنه برای درمان افسردگی / خواص درمنه برای تنظیم قند خون / خواص درمنه برای سرطان

درمنه گیاهی  از خانواده Compositae، می باشد این گیاه  دارای شکلی بوته ای و اعضای چوبی و ساقه های آنها سخت و چوبی در برگ های کوچک پوشیده از کرک سفید  پنهان است تا ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند. برخی از آنها روی زمین جهش می کنند بعضی رشد می کنند و بلند می شوند  و گل های آن خوشبو و دارای  طعم تلخی  می باشد. این گیاه هم در مناطق کوهستانی و هم در

صحرا رشد می کند.  درمنه  گیاهی است که  به اغلب قریب به اتفاق گیاهان جنس Artemisa که در ایران رشد می کند نامیده می شود.

نام علمی گیاه درمنه Artemisia vulgaris  می باشد که از نام الهه یونانی آرتمیس اقتباس گردیده است که الهه شکار و تیراندازی می باشد و یکی ازقدیمی ترین الگوهای زنانه بوده است. 

درمنه از خانواده کاسنی ها می باشد و این گیاه در میان بیابان نشینان به ترخ مرسوم است

خواص دارویی درمنه ترکی

این گیاه در نواحی سرد به ندرت گل و میوه می دهد . بومی آسیا می باشد و از این قاره به اروپا و آمریکا صادر شده است. ( خواص درمنه )

خواص درمنه

درمنه  برای معالجه مقابله با مالاریا استفاده می گردد

این گیاه به طور موضعی داروئی بی حس می باشد و ضد عفونی کننده است که در درمان حالتهای تورم استفاده می شود.

گیاه درمنه طبیعت گرم و خشک دارد ‌، بادشکن، از بین برنده گاز روده و دل درد می باشد

 درمنه دارای  سانتونین  می باشد که خاصیت ضد انگلی دارد و در تهیه داروهای ضد کِرم بیشتر کشورها از جمله آلمان مصرف می گردد.

ضماد درمنه جهت عقرب گزیده موثر می باشد در محل نیش گیاه را قرار دهید.

این گیاه جهت توقف تاخیر چرخه‌های زنانه مصرف می گردد و یائسگی را درمان می کند.

درمنه سرشار از آنتی اکسیدانها می باشد که به بهبود مشکلات گوارشی و روده‌ای مانند زخم روده، تهوع، استفراغ و یبوست کمک می کند.

این گیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانهاست که به کاهش مشکلات گوارشی و روده‌ای مانند زخم روده، تهوع، استفراغ و یبوست را کاهش می‌دهد

گیاه درمنه در  درمان تب و لرز و تب های مرکب موثر است

همچنین درد مفاصل/ رفع استسقا را آرام می کند

خواص درمنه برای مو

برای جلوگیری از  موخوره گرد غنچه این گیاه را با روغن زیتون قاطی نمایید و سپس 14 روز در آفتاب قرار دهید صاف کنید و به موها ماش دهید.

طرز مصرف درمنه

جهت استفاده از این گیاه به صورت دمنوش باید هر روز یک قاشق غذاخوری از گیاه خرد کنید و در سه لیوان آب‌جوش در زمان ۳۰ دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف نموده و در طی روز مصرف کنید.

در صورت تمایل میزان کمی نبات و یا عسل به آن اضافه نمایید .

خواص درمنه برای درمان افسردگی

برخی از محققان معتقدند که این گیاه در درمان افسردگی موثر است. این درمان به تعادل مواد شیمیایی در مغز کمک می نماید و در نهایت خلق و خو را بهتر می کند. پ

خواص درمنه برای تنظیم قند خون

 افرادی که دچار دیابت هستند می توانند  از دمکرده گرد غنچه این گیاه برای معالجه مرض قند استفاده نمایند.

خواص درمنه برای سرطان

محققان امروزه دریافتند که  گیاه دارویی “درمنه” می تواند سلول های سرطانی را در عرض تنها یک روز از بین ببرد

خواص دارویی درمنه ترکی

تحقیقات فراوانی  در مود خواص ضد سرطانی این گیاه صورت پذیرفته است و این مطالعات حاکی از آن است که خواص درمنه با از بین بردن برخی از سلول های سرطانی موثر می باشد.

دانشمندان ارتباطی بین این گیاه و میتوکندری، رتینکولوم اندوپلاسمی و لیزوزوم سلول های سرطانی  شده یافته اند. سلول های سرطانی حاوی سطح بالاتری از آهن می باشند به همین علت باعث

می شود که خواص درمنه برای انها سمی باشد. در سال 2000 محققان عصاره این گیاه را در نزدیکی سلول های سرطانی گذاشتند و در کمال تعجب دیدند، رشد سلول ها کم شد و مرگ سلول سرطانی

افزایش می یابد.

نکته قابل توجه در خصوص گیاه درمنه این است که استفاده آن به همراه برخی داروها و سایر مواد غذایی ممنوع است که در صورت استفاده همزمان خود به یک عامل تسریع سرطان  مبدل می

گردد.

مضرات درمنه

گیاه درمنه برای معده و عصب مضر است

این گیاه سردرد آورو مایه دردسرمی باشد افرادی که میگرن دارند نباید مصرف کنند

  • خوردن ارده كنجد در بارداري
  • همچنین  برای معده زیان دارد. (خواص درمنه )
     

    تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ استسئو سایت توسط لینک 1

    2 روز قبل

    3 روز قبل

    6 روز قبل

    6 روز قبل

    6 روز قبل

    خواص دارویی درمنه ترکی

    7 روز قبل

    1 هفته قبل

    1 هفته قبل

    1 هفته قبل

    2 هفته قبل

    2 هفته قبل

    2 هفته قبل

    2 هفته قبل

    3 هفته قبل

    3 هفته قبل

    3 هفته قبل

    3 هفته قبل

    4 هفته قبل

    4 هفته قبل

    1 ماه قبل


    نام کاربری و یا ایمیل:


    رمز عبور:


    من را به خاطر بسپار



    کاربر جدید هستم!

    0

    موضوعات داغ

    گیاه درمنه خواص دارویی بسیار مهمی دارد از جمله مبارزه با سلولهای سرطانی، معکوس کردن وضعیت بریچ نوزاد، کاهش افسردگی و رفع دردهای عضلانی. این گیاه  یک  گونه مرتعی و خودرو است که از لحاظ گیاهشناسی جزو گیاهان چند ساله محسوب می‌شود که براحتی می توان آن را در حیاط خانه کشت کرد.

    شاید با شنیدن درمنه یاد داستانهای روستایی دوران مدرسه و دانش آموزانی که بوته‌های خوشبوی درمنه را به عنوان هیزم به کلاس می‌بردند تا از سرما در امان بمانند، بیفتید اما این گیاه در واقع یک گیاه دارویی است که بخاطر خواص شگفت انگیز خود مشهور است. این گونه واریته‌های بسیار متنوعی دارد و در آسیا، شمال اروچا و بخشهایی از آمریکای شمالی یه گونه بومی محسوب می‌شود و حتی می‌توانید این گونه را در حیاط خلوت خود هم کشت کنید.

    نام علمی گیاه درمنه Artemisia vulgaris است که از نام الهه یونانی آرتمیس گرفته شده که الهه شکار و تیراندازی و یکی از کهن الگوهای زنانه است. این گیاه به عنوان یک درمان گیاهی برای توقف تاخیر چرخه‌های زنانه استفاده می‌شود و به بهبود یائسگی کمک می‌کند.

    خواص دارویی درمنه ترکی

    در بعضی موارد، درمنه در روشی به نام فتیله گذاری (سوزاندن گیاه خوشبو در فاصله‌ای نزدیک پوست در نقاط خاصی از بدن) استفاده موفقیت آمیزی داشت که بطور قابل توجهی برای معکوس کردن وضعیت بریچ جنین پیش از تولد (در این وضعیت جنین به جای سر از پا به دنیا می‌آید)  مورد استفاده قرار گرفت. برگ یک گونه از گیاه به نام A. douglasiana به عنوان روشی پیشگیرانه قبل از قرار گرفتن در معرض بلوط سمی استفاده می‌شود علاوه بر این یک دافع طبیعی حشرات است.

    این گیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانهاست که به کاهش مشکلات گوارشی و روده‌ای مانند زخم روده، تهوع، استفراغ و یبوست را کاهش می‌دهد. حتی گفته شده که باعث بوجود آمدن رویاهای خوب و روشن می‌شود. ترکیبات موجود در درمنه نیز مورد آزمایش قرار گرفته و به عنوان یک درمان جایگزین برای بعضی از سرطانها در مورد آنها مطالعه شده است. اجازه بدهید کمی بیشتر به تاریخچه فواید درمنه بپردازیم.

    در بسیاری از موارد، وقتی که کودک چند هفته به دنیا آمدنش باقی مانده، سر بچه بطور طبیعی شروع به حرکت کردن به سمت کانال زایمان می‌کند تا برای خارج شدن آماده شود. اما تقریبا در هر ۱ مورد از ۲۵ تولد، این امر اتفاق نمی‌افتد. این وضعیت زایمان بریچ نام دارد.

    طب باستانی چین از یک روش به نام فتیله گذاری به عنوان یک راه حل طبیعی برای این وضعیت خطرناک استفاده کردند. خب حالا فتیله گذاری چیست؟ برگهای گیاه درمنه به شکل تکه‌های کوچک یا مخروط در می‌آیند و روی نقاط طب سوزنی سوزانده می‌شوند که مانع از انتشار انرژی و گردش خون از طریق اثر روی محل طب سوزنی می‌شود.

    هنگام استفاده از فتیله گذاری برای معکوس کردن جنین در شکم، این فرایند یک نقطه طب سوزنی خاص را به نام BL67 که نزدیک انگشت پنجم پا قرار گرفته، تحریک می‌کند و باعث گردش خون می‌شود که منجر به افزایش حرکت جنین می‌شود. با توجه به تحقیق انجام شده بوسیله مجله انجمن پزشکی آمریکا، ۷۵ درصد از ۱۳۰ جنین در مکزیک، پس از درمان مادر با فتیله گذاری، موقعیتی معکوس پیدا کردند یعنی سربه سمت دهانه خروجی زایمان و پا به سمت داخل شکم.

    همراهی درمنه با تکنیک فتیله گذاری نه تنها در مورد تحریک حرکت جنین موفق است بلکه یک درمان موفق برای انواع خاصی از آرتریت است.

    در یک تحقیق همان تکنیک باستانی چین روی شرکت کننده‌هایی که آرتروز زانو داشتند، انجام شد. از حدود ۱۱۰ بیمار نیمی مورد درمان فتیله گذاری واقعی قرار گرفتند و به نیمی دیگر یعنی گروه شاهد، داروی مسکن به شکل سه بار در هفته به مدت ۶ هفته داده شد. نه بیماران و نه پزشکان هیچ کدام نمی‌دانستند که کدام درمان روی آنها انجام می‌شود.

    نتایج چه بود؟ در انتهای درمان ۵۳ درصد کاهش درد در گروه فتیله گذاری و تنها ۲۴ درصد کاهش درد در گروهی که داروی مسکن دریافت کرده بودند، بوجود آمد. عملکرد زانو نیز در گروه فتیله گذاری شده تا ۵۱ درصد بهبود یافت و در گروه شاهد فقط ۱۳ درصد افزایش یافت. اثرات درمانی لزوما دائمی نیستند اما نتایج مسلما امیدوار کننده هستند.

    در اغلب ما الشعیرها از گیاه رازک برای درست کردن آن استفاده می‌شود. اما حدود ۱۰۰۰ سال پیش تولید کنندگان این نوشیدنی در قرون وسطی با استفاده از یک ترکیب متناوب از گیاهان به نام طعم دهنده آبجو استفاده کردند که شامل درمنه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی بود.

  • پای سیب آشپزخانه کوچک من آپارات
  • در حقیقت در فرهنگ انگلیسی این گیاه به عنوان یک طعم دهنده آبجو شناخته می‌شود و مثل چین و یونان نیست که شهرت دارویی داشته باشد. گلهای این گیاه خشک شده و همراه با گیاهان دیگر دم داده می‌شوند تا یک نوع چای گیاهی را بوجود آورند، سپس این چای به مایع افزوده شده تا طعم نوشیدنی را بوجود آورند. بعضیها می‌گویند این ترکیب گیاهی منجر به طعمی ترش می‌شود.

    تحقیقات تکمیل شده و پژوهشهای در حال انجام در مورد استفاده‌های ممکن از درمنه نشان دهنده این است که ترکیبات بنیادی گیاه درمنه می‌تواند برای سلولهای سرطانی خاصی سمی باشد. درمنه همچنین یک ماده طبیعی ضد مالاریا است.

    پس از اینکه دانشمندان به تحقیق در مورد ترکیبات موثر بر مالاریا ادامه دادند، متوجه ارتباط درمنه بر هدف قرار دادن میتوکندری، شبکه اندوپلاسمی و لیزوزوم این عامل بیماریزا است. سلولهای سرطانی حاوی سطوح بالاتری از آهن نسبت به سلولهای سالم هستند که این به نوبه خود موجب حساسیت بیشتر آنها به سمیت در آرتمیزیا می‌شود.

    در یک تحقیق، دانشمندان سلولهای سرطانی با آهن زیاد را با ارتمیزیا یکجا کردند. هنگامی که این ترکیب درون سلول بود منجر به افزایش سمیت شد که به معنی ظرفیت بالقوه کشتن سلولهای سرطانی است. به عبارت دقیق در این فرضیه، این ترکیب تگ شده بطور بالقوه می‌تواند به یک عامل شیمیایی موثر برای درمان سرطان تبدیل شود.اگر جه هنوز این روش برای درمان سرطان اثبات نشده است اما قطعا می‌تواند موضوع خوبی برای تحقیقات بیشتر و باز کردن راهی برای پژوهشهای بیشتر است.

    این گیاه در بلندترین حالت به ۶ فوت می‌رسد و اغلب اوقات با شوکران اشتباه گرفته می‌شود اما با چند شاخص ساده می‌توانید تفاوت میان آنها را متوجه شوید: ارتفاع، رنگ ساقه و گلها. به عنوان مثال شوکران نهایتا تا ۱۲ فوت رشد می‌کند که این ارتفاع برای گیاه درمنه شنیده نشده است. ساقه شوکران سبز با خالهای بنفش است اما ساقه‌های درمنه کاملا بنفش است. گلهای شوکران سفید با ۵ گلبرگ در بالای گل آذین چتری شکل قرار دارند در حالی که گلهای درمنه بصورت زرد و یا قرمز هستند و در اطراف ساقه بصورت متناوب قرار گرفته‌اند. برگهای درمنه نیز به صورت متناوب روی ساقه قرار گرفته‌اند و زیر آنها روشنتر یا سبز با لایه‌ نقره‌ای رنگ است.

    اگر قصد خرید درمنه را دارید باید بدانید که این گیاه به چندین شکل وجود دارد. سعی کنید محصول مورد نظرتان را از منابع معتبر و فروشگاه‌هایی که به آنها اطمینان دارید خریداری کنید و همیشه قبل از مصرف آن با پزشکتان مشورت کنید. اینجا چند شکل از درمنه برای مصرف لیست شده است:

    قبل از اینکه به مصرف این گیاه بپردازید باید چیزهایی هم راجع به امکان آلرژی زایی و عوارض جانبی آن بدایند. چندین آلرژی شایع نسبت به این خانواده گیاهی وجود دارد و همه آنها در اینجا ذکر نشده است.

    در زیر چندین ماده حساسیت زا لیست شده است که به دلیل ترکیبات پروتئینی مشابه به درمنه نیز نسبت داده می‌شود. بسیاری از افرادی که به به گرده درمنه حساسیت دارند تنها چند غذای حساسیت زا از این لیست را ایجاد می‌کنند بنابراین لازم نیست که همه این غذاهای مغذی را کنار بگذارید، فقط در مورد اینکه چگونه ممکن است به آنها واکنش نشان دهید آگاهی داشته باشید.

    اینها تنها آلرژیهای معمول مرتبط با درمنه نیستند. چندین ماده حساسیت زای دیگر مرتبط با آن نیز وجو دارد. اگر باردار، شیرده یا در حال اقدام برای باداری هستید بدون مشاوره با پزشکتان از درمنه استفاده نکنید.

    ما تنها چند تا از خواص دارویی و بی نظیر گیاه درمنه را بر اساس تحقیقات انجام شده برای شما ذکر کردیم. این گیاه به کاهش درد مفصلی کمک می‌کند، به شما کمک می‌کند تا از جراحیهای تهاجمی اجتناب کنید، دردهای مفصلی را تسکین دهید، معده‌تان را آرام کنید خلقیات خود را متعادل کنید و بطور بالقوه با روشی جدید با سرطان مبارزه کنید و همه این خواص دارویی بی نظیر در گیاهی جمع شده که می‌توانید آن را در حیاط خانه‌تان کشت دهید.

    خواص دارویی درمنه ترکی

    درمنه می‌تواند یک جایگزین عالی برای داروهای تجویزی و داروهای شیمایی در درمان هر نوع بیماری است که در مورد آن صحبت کردیم بنابراین قطعا ارزش این را دارد که از خودتان بپرسید که آیا این گیاه برای سلامتی من لازم است؟

    ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

    منبع: draxe

    کپی شد

    داغ ترین بحث ها

    تازه‌های سلامت

    مقالات زیبایی

    مقالات سلامت

    مقالات آشپزی

    مقالات تغذیه

    سلامت

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

    دنیای مد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

    داغ ترین بحث ها

    بیشتر دیده شده

    537,833

    437,509

    395,562

    کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

    خواص دارویی درمنه ترکی

    مضر برای معده و عصب- سردرد آور

    مصلح:

    مصطکی-ترمس دمنوش درمنه ترکی مفید برای افراد مبتلا به پرکاری تیرویید است .یک بسته 150 گرمی 12 هزارت

    زاهدان – گياه درمانگر ‘درمنه’ كه ارتفاعات كوه خضر در حوالي روستاي خضر از توابع بخش بزمان شهرستان ايرانشهر رويشگاه آن است، به سبب درمان بسياري از بيماريها از سوي روستاييان جمع آوري و براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

    کرج- ایرنا- نماینده بنیاد اجتماعی احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان…

    شیراز-ایرنا- طرح فروش و مولدسازی اموال مازاد دولت در فارس با در نظر…

    ساری – ایرنا – روند نزولی بستری بیماران کرونایی در بابل که از ۱۲ روز…

    مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه و رفع بیکاری در سرخس…

    خواص دارویی درمنه ترکی

    ساری – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از اختصاص ۱۴۵ میلیارد…

    بندرعباس- ایرنا- طرح افزایش ظرفیت خط لوله انتقال خوراک و ایستگاه افزایش…

    رشت – ایرنا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان…

    اهواز- ایرنا – مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی خوزستان گفت: تولید…

    مشهد- ایرنا- مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد گفت:…

    یزد- ایرنا- رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    درمنه دشتی یا بیابانی به گویش بیابان نشینان «ترخ» شهرت دارد. این گیاه بوته‌ای بسیار معطر، عنصر اصلی و غالب اجتماعات گیاهی در استپهای خشک و نیمه خشک در کشور ایران محسوب می‌شود.

    ارتفاع این بوته بین ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر، دارای انشعابات متعدد و متراکم که شکل کپه‌ای را به بوته می‌بخشد. درمنه دشتی از خانواده کاشنیکاسنیان بوده و تمام اندامهای هوایی گیاه اعم از ساقه، برگها، گل، میوه و بذر دارای عطری بسیار تند و نافذ می‌باشد. این گیاه در خطوط همباران ۱۰۰ میلیمتر به بالا به راحتی استقرار می‌یابد.

    اغلب در خاکهای لومی، شنی و لومی رسی ایجاد رویشگاهای وسیعی را می‌نماید. در عرصه‌های استپی بیابان به همراه سایر گونه‌های بیابانی و کم توقع مانند نسی، نتر و علف شور، اجتماعات گیاهی متنوعی را بوجود می‌آورد. این گیاه اگر چه در فصل بهار و تابستان بواسطه بوی عطر بسیار تند آن، مورد استفاده چرای گوسفندان قرار نمی‌گیرد.

    و لیکن در فصل پاییز و زمستان، زمانی که گیاه غرق در بذر می‌باشد توسط گوسفندان مورد چرا قرار می‌گیرد. درمنه دشتی از جمله بوته‌های بسیار سازگار به شرایط سخت بیابان محسوب می‌شود که علاوه بر مصارف علوفه‌ای (در مراتع قشلاقی)، بوته‌ای بسیار مقاوم در مقابل فرسایش‌های بادی و نقش ارزنده‌ای را در حفاظت خاک این نقاط بر عهده دارد.

    خواص دارویی درمنه ترکی

    در طی دهه اخیر، اهمیت اکولوژیکی این گونه با ارزش در عرصه‌های بیابانی تا حدودی مشخص شده و مراتع قشلاقی با این گیاه بذرکاری می‌شود. تنها روش تکثیر گیاه توسط بذر می‌باشد

    برای جلوگیری از موخوره گرد غنچه این گیاه را با روغن زیتون قاطی نمایید و سپس 14 روز در آفتاب قرار دهید صاف کنید و به موها ماش دهید.

    طرز مصرف درمنه

    جهت استفاده از این گیاه به صورت دمنوش باید هر روز یک قاشق غذاخوری از گیاه خرد کنید و در سه لیوان آب‌جوش در زمان ۳۰ دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف نموده و در طی روز مصرف کنید.

    در صورت تمایل میزان کمی نبات و یا عسل به آن اضافه نمایید .

    برخی از محققان معتقدند که این گیاه در درمان افسردگی موثر است. این درمان به تعادل مواد شیمیایی در مغز کمک می نماید و در نهایت خلق و خو را بهتر می کند.

    افرادی که دچار دیابت هستند می توانند از دمکرده گرد غنچه این گیاه برای معالجه مرض قند استفاده نمایند.

    محققان امروزه دریافتند که گیاه دارویی “درمنه” می تواند سلول های سرطانی را در عرض تنها یک روز از بین ببرد.تحقیقات فراوانی در مود خواص ضد سرطانی این گیاه صورت پذیرفته است و این مطالعات حاکی از آن است که خواص درمنه با از بین بردن برخی از سلول های سرطانی موثر می باشد.

    دانشمندان ارتباطی بین این گیاه و میتوکندری، رتینکولوم اندوپلاسمی و لیزوزوم سلول های سرطانی شده یافته اند. سلول های سرطانی حاوی سطح بالاتری از آهن می باشند به همین علت باعثمی شود که خواص درمنه برای انها سمی باشد. در سال 2000 محققان عصاره این گیاه را در نزدیکی سلول های سرطانی گذاشتند و در کمال تعجب دیدند، رشد سلول ها کم شد و مرگ سلول سرطانی افزایش می یابد.

    درمنه یکی از اصلیترین و فراوانترین گیاهان مناطق مرکزی و بیابانی ایران و مرتع کشور شناخته شده است. این گونه گیاهی دارای مقاومت بالا به شرایط سخت محیطی و کمبود آب است و در نتیجه در حفظ پوشش گیاهی مراتع بسیار مهم و موثر است. برخی از مهمترین کاربردهای گیاه درمنه غیر از خواص دارویی موراد زیر را میتوان برشمرد:

    پیشگیری از فرسایش خاک

    ریشه های این گیاه باعث حفظ خاک در مقابل عوامل فرسایش زای محیطی است. استقرار آسان گیاه، رشد سریع آن و سازگاری با شرایط ناساعد محیطی این گیاه را به گونه‌ای مناسب برای جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق مرکزی ایران تبدیل کرده است.

    تغذیه دام و طیور

    این گیاه اگر چه در فصل بهار و تابستان بواسطه بوی عطر بسیار تند آن، مورد استفاده چرای گوسفندان قرار نمی گیرد، ولیکن در فصل پاییز و زمستان که تهیه علوفه برای دام مشکل است، مورد استفاده برای چرای دام قرار گرفته و از مهمترین منابع تامین غذای دام در این زمان محسوب می‌شود.

    همچنین بخوانید:

    آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان

    خواص دارویی و درمانی گیاه زوفا

    ساکولنت : نگهداری و پرورش گیاه ساکولنت

    این مطلب برای شما مفید بود؟

    خواص دارویی درمنه ترکی
    خواص دارویی درمنه ترکی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *