خواص خوردن زیتون تلخ

دوره مقدماتی php
خواص خوردن زیتون تلخ
خواص خوردن زیتون تلخ

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با زیتون تلخ سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

زیتون تلخ جنبه های زیبایی :حالت رشد، گل ها،میوه کاربرد : سایبان، پوشش سریع درختی است با تاج چتر، برگ های درشت پرمانند و متراکم آن به صورت آویخته بر شاخه ها قرار دارد. خوشه های گل بنفش و معطر آن در بهار شکوفا شده که بعد با میوه های زرد جایگزین می شود. این میوه ها را می توان پس از خشک شدن به رشته کشیده یا به عنوان دانه های تسبیح به کار گرفت. این گیاه به خصوص در نواحی گرم مفید است. تاج چتری آن با رشد سریع و ایجاد سایه عمیق و سنگین،اقلیم خرد مطبوع ایجاد می کند. زیتون تلخ نسبت به خاک های ضعیف، تیره و شرایط صحرائی سازگار است و برودت زمستانی زیر صفر را تحمل می کند. خصوصیات گیاهی: ارتفاع: ۷ تا ۱۲ متر قطر تاج پوششی: ۹ تا ۱۸ متر درختی است متراکم با شاخه های گسترده و تاجی چتری، پوست تنه قهوه ای تیره و زبر و شیاردار. برگ: سبز براق و درخشان و متناوب، مرکب دو بار شانه ای به طول ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر است که از برگچه هائی به طول ۳ تا ۶ سانتیمتر و عرض ۲ تا ۳ سانتیمتر دارای دندانه های تیز تشکیل شده اند. آنها به صورت متراکم و آویخته بر شاخه ها قرار می گیرند. گل: در فروردین و اردیبهشت گل های معطر و بنفش به قطر ۲ سانتیمتر به صورت خوشه ای به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر در انتهای شاخه های باریک کوچک شکوفا می شوند. میوه: در پائیز میوه های صاف و درخشان به قطر ۱٫۵ تا ۲ سانتیمتر نمایان می شود. به عنوان غذای دام و طیور و گاهی برای ساخت مواد محرک به کار می رود. در حالت خشک شده به رشته کشیده شده یا به عنوان دانه های تسبیح از آن استفاده می شود. سیستم ریشه: عمیق تا متوسط سرعت رشد: بسیار سریع نگه داری: هرس: در صورت نیاز در پائیز هرس خشکه برداری یا هرس فرم شود. آبیاری : توجه خاصی لازم ندارد. زهکش خوب ضروری است. تغذیه : تنها در صورتی که درخت دچار سوء تغذیه باشد، در بهار کود ازته داده شود. آفات و بیماری ها: نسبتاً عاری از هر دو است. عیوب: شاخه ها شکننده اند. عمر درخت کوتاه است . بذر پاشی زیاد و زایدات زیاد دارد.

1. این زیتون نامهای مختلفی دارد منجمله چهار پسته، شال زیتون، دیوزیت، سنجد تلخ، زیبیل، آقاجی و قی غلام. 2. در هند از برگهای آن به عنوان یک کرم کش استفاده می‌شود. 3. عصارة آن شدت حمله‌های آسم را کاهش می‌دهد. 4. پوست ریشه درخت، میوه و گلها و برگهای آن محلل و باز کننده انسداد و گرفتگی مجاری عروق، و حامی بدن در مقابل عفونتها و مسمومیت است. 5. از ضماد برگ و گلهای آن برای تسکین سردرد و اعصاب استفاده می‌شود. 6. عصارة برگ‌های آن کرم کش است. 7. عصارة برگ‌های آن سنگ‌ها را خرد می‌کند. 8. عصارة برگ‌های آن مدر می باشد. 9. عصارة آن قاعده‌آور است. 10. از برگ‌ها و پوست و میوه های آن در استعمال خارجی و داخلی برای جذام و خنازیر استفاده می‌شود. چون در ترکیبات این گیاه سم وجود دارد بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شود. 11. کسانی که شوره سر دارند روغن کرچک و روغن زیتون را مخلوط و سپس پوست سر را ماساژ دهند، نیم ساعت بعد از آن دوش بگیرند. 12. برای زخم‌های شدید و سخت برگ‌های اسفناج را در روغن زیتون بپزید و به صورت پماد روی زخم بگذارید هر دفعه تازه درست کنید. 13. اگر گل سرخ تازه را با روغن زیتون مخلوط نموده بصورت خمیر درآورده در محل درد ببندیم (رماتیسم، سیاتیک و نقرس) درد را تسکین می‌دهد.خواص خوردن زیتون تلخ

سلام ،دکتر هنگامه مژدگانلو پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

دوره مقدماتی php

زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقریبا سه متر ولی هنگامیکه در شرایط مساعد پرورش می یابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه اش به 3 متر میرسد . چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه ای رنگ در آن وجود دارد . از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می شود . برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی و دراز و بوضع متقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته اند . منشاء درخت زیتون احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . زیتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن می کند و میوه آن کم کم ظاهر می شود . در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می رسد . در این هنگام زیتون سبز است و بتدریج تبدیل به بنفش و قهوه ای و سپس سیاه می شود بطوریکه در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن بکلی تیره است .

زیتون (به انگلیسی: Olive) و با (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز بوده و دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند. میوه این گیاه یک شفت است.

برگ‌های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده است، و پژوهش‌های آزمایشگاهی مدرن نشان‌دهنده آن است که عصاره برگ زیتون دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتی‌اکسیدان است.  

زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقریبا سه متر ولی هنگامیکه در شرایط مساعد پرورش می یابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه اش به 3 متر میرسد . چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است که خطوطی قهوه ای رنگ در آن وجود دارد . از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می شود . برگهای آن سبز رنگ ، بیضوی و دراز و بوضع متقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته اند . زیتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن می کند و میوه آن کم کم ظاهر می شود . در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می رسد . در این هنگام زیتون سبز است و بتدریج تبدیل به بنفش و قهوه ای و سپس سیاه می شود بطوریکه در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن بکلی تیره است .

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

خواص زیتون تلخ را بدانیم

درختی است که در ایران با نام های مختلفی شناخته می شود و از جمله در مازندران زیتون تلخ – سنجد تلخ در نور شال پستانه در لاهیجان شال زیتون، در رامسر دیوزیت، در تهران سنجد تلخ و در آستارا زی بیل آغاجی نامیده می شود.

زیتون تلخ درختی است زیبا برگ های آن مرکب، برگچه ها بیضی نوک تیز و به رنگ سبز تیره و دندانه دار، گل های آن بنفش معطر که در اواخر بهار ظاهر می شود. میوه آن کوچک تخم مرغی شکل و سفید مایل به زرد تا زمستان سر درخت می ماند و شبیه میوه کنار است. هسته سخت داخل میوه آن دارای سوراخ است که از آن برای درست کردن نوعی تسبیح استفاده می شود به همین علت به فرانسوی و انگلیسی آن را درخت تسبیح می نامند.

این درخت بومی هیمالیاست و در شمال ایران در جنگل های ساحلی دریای خزر از لاهیجان تا مازندران و میاندره گرگان می روید. در بعضی باغ ها و منازل نیز به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود.

در میوه آن یک ترکیب سمی یافت می شود. در آن آلکالوئید آزاریدین و یک رزین و تانن و ملیو تانیک اسید و بنزوئیک اسید وجود دارد. عصاره آبی آن که به خرگوش تزریق شده ایجاد تشنج و مرگ نموده است. در تجزیه میوه آن با کایانین، استرول و یک ماده عامل تلخ به نام مارگوزین که ضد تب است و یک روغن ثابت که دارای سولفور می باشد مشخص گردیده است. گزارش بررسی های دیگری نشان می دهد که در پوسته خارجی گوشتی میوه زیتون تلخ یک ماده عامل به نام کایانین وجود دارد و به علاوه یک استرول و باکایانیک اسید از آن جدا شده است. در پوست درخت وانیلیک اسید و دی – ال کاتچول یافت می شود، وانیلیک اسید خاصیت کرم کشی دارد. در بررسی های دیگری آمده است که از گیاه یک فرآورده مایع به نام باکالاکتون گرفته می شود.خواص خوردن زیتون تلخ

مقوی و نیرودهنده، مسکن دردهای روماتیسمی، ضدعفونی زخم ها، کرم کش، قاعده آور، درمان اسکوربوت

 

همچنین بخوانید : زیتون و خواص درمانی آن

 

در هند از برگ های گیاه به عنوان یک کرم کش موثر استفاده می شود و معتقدند که عصاره آبی آن شدت حمله های آسم را کاهش می دهد. پوست ریشه درخت و میوه و گل ها و برگ های آن محلل و بازکننده انسداد و گرفتگی های مجاری عروق و داروی حامی بدن در مقابل عفونت و مسمومیت است. از له شده گل ها و برگ های آن به صورت ضماد برای تسکین سردرد عصبی استفاده می شود. از عصاره برگ های آن در استعمال داخلی برای کرم کشی و خرد کردن سنگ و به عنوان مدر و قاعده آور می خورند. از دانه های آن در روماتیسم استفاده می شود. روغن دانه های آن دارای خواصی شبیه روغن دانه چریش است، از برگ ها و پوست درخت و میوه آن در استعمال داخلی و خارجی برای معالجه جذام و خنازیر استفاده می شود.

برای تهیه جوشانده مقدار ۵-۳۰ گرم از قسمت مورد نظر برگ یا گل یا پوست یا دانه یا پوست ریشه در ۲۰۰ گرم آب جوش مصرف می شود که هر دو ساعت یک بار به تدریج خورده شود. اگر گرد پوست درخت مصرف می شود در حدود نیم گرم و سه بار در روز مصرف گردد چون در ترکیبات گیاه سم وجود دارد، مصرف قسمت های مختلف آن در حد مجاز و زیر نظر پزشک برای مواردی که تجویز می شود باید خورده شود زیرا اسراف در مصرف ایجاد اسهال و تهوع و سرگیجه و حتی غش می نماید.

در کره از جوشانده پوست درخت برای دفع انگل های روده ای و در استعمال خارجی برای بیماری های انگلی پوست استفاده می شود. در چین قرن هاست که از جوشانده پوست درخت زیتون تلخ به عنوان کرم کش استفاده می شود. در چین همچنین پوست آن برای معالجه درد شکم و ناراحتی های روده ها نیز توصیه می شود.

میوه آن از جهتی سمی است ولی در عین حال به عنوان آرام بخش، ضد انگل، تب بر و مدر مصرف می شود و نتایج خوب دارد. روغن مغز هسته آن ضدعفونی کننده است و گیاه به طور کلی حشره کش می باشد. در شبه جزیره مالایا از میوه آن به عنوان ضد کرم و تب بر استفاده می شود و ریشه خیلی تلخ آن برای معالجه ناراحتی های پوستی به کار می رود. در فیلیپین از جوشانده پوست ریشه درخت به عنوان کرم کش و از گرد میوه رسیده خشک شده آن در استعمال خارجی برای کشتن انگل های پوستی مصرف می شود. میوه آن برای کاهش تب، رفع هذیان، فتق، بیماری های رحمی و ترشح غیر ادراری اسپرم مفید است.

 

عرق برگ زیتون را با خواص پایین آورنده قندخون، تنظیم فشار خون، تقویت حافظه، مفید برای نارسایی های کبدی، رفع سردرد، مدر، تسکین دندان درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

@attarak_ad

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” مطرح نموده و همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

 

راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

| شما هم نظری ارسال کنید.

خوردن زیتون درختان سطح شهر که ابتدا سبز بعد زرد و سیاه میشوند و خیلی هم تلخ هستند چه خاصیتی دارد؟ با له کردن و جوشاندن زیتون سیاه جمع آوری شده از درخت ، روغن گرفتم ولی تلخ است آیا این روغن خاصیتی هم دارد؟

امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

نماد اعتماد الکترونیکی

خواص خوردن زیتون تلخ

کد تایید *

زیتون میوه ی کوچک و بیضی شکل درخت زیتون از خانواده زیتونیان است، زیتون سیاه و سبز از انواع زیتون هستند که در طبیعت یافت می شوند.

مطالعات نشان می دهد که میوه زیتون سیاه و سبز برای سلامتی بدن، زنان باردار، درمان رفلاکس معده، لاغری، دیابت، فشار خون و یبوست عالی هستند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در زیتون سیاه و سبز به کاهش چین و چروک پوست صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

مقادیر بالای ویتامین A موجود در زیتون به کاهش رادیکال های آزاد در پوست کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

علاوه بر این ویتامین A موجود در زیتون به طور طبیعی باعث روشن تر و سفید تر شدن پوست صورت می شود.خواص خوردن زیتون تلخ

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین E موجود در زیتون به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست صورت و بدن را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

مقادیر بالای مس، آهن و ویتامین E موجود در زیتون باعث افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

زیتون منبع خوبی از ویتامین E، آهن، مس و کلسیم است که باعث بهبود رشد و تقویت استخوان های نوزادان و کودکان می شود.

زیتون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان شده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

زیتون حاوی مقادیر بالای آهن است که با تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی در زنان باردار کمک می کند.

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری می شوند و خطر ابتلا به بیماری در زنان باردار را کاهش می دهند.

ویتامین C موجود زیتون باعث بهبود رشد جنین و تشکیل کلاژن، رگ های خونی، تاندون ها و پوست جنین می شود.

نیاسین و پانتوتنیک اسید موجود در زیتون خطر ابتلا به افسردگی را در زنان باردار کاهش می دهند.

با همه ی این فواید گفته می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از زیاده روی در مصرف زیتون اجتناب کنند چون ممکن است باعث باعث یبوست یا اسهال در زنان باردار شود.

میوه زیتون حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا، درمان ریفلاکس معده و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

زیتون دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به عفونت معده و زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را کاهش می دهد.

مصرف منظم زیتون به سلامت روده ها کمک کرده و با افزایش پروبیوتیک ها در روده برای پیشگیری و درمان اسهال مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر موجود در زیتون باعث افزایش حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، مصرف زیتون سیاه و سبز خطر ابتلا به بیاری های کبد از جمله کبد چرب را کاهش می دهد.

رژیم غذایی کم چربی باعث گرسنگی، افزایش پرخوری و در نتیجه چاقی و افزایش وزن می شود، زیتون حاوی مقادیر بالای چربی های سالم است که اشتها را کاهش داده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

چربی های سالم موجود در زیتون باعث افزایش چربی سوزی بدن و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می شوند.

چربی های غیر اشباع موجود در زیتون با سرعت قابل توجهی سرعت جذب گلوکز خون را کاهش داده و با کاهش قند خون بالا خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی زیتون سیاه و سبز خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و آسیب های چشمی ناشی از دیابت را کاهش می دهند.

تحقیقات نشان داده که مصرف زیتون به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی موجود در آن به بهبود گردش خون و افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

اما فراموش نکنید که زیتون حاوی مقادیر بالای سدیم است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

ترکیبات فنلی و اسید اولئیک که اسید چرب اصلی موجود در زیتون سیاه و سبز است، باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

ترکیبات فنلی همچنین انعطاف پذیری رگ های خونی را بیشتر کرده و از رسوب کلسترول در آن ها پیشگیری می کند.

تحقیقیات نشان داده که میزان ابتلا به پوکی استخوان در کشور های مدیترانه پایین تر از سایر کشور ها می باشد، محققان بر این باورند که ترکیبات فنلی موجود در زیتون به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

تحقیقات اولیه نشان داده که مقادیر بالای ویتامین E، آنتی اکسیدان ها، ترکیبات فنلی از جمله اسکالن و ترپنوئید ها و اسید اولئیک موجود در زیتون چرخه ی تکثیر سلول های سرطانی را مختل کرده و با کاهش التهاب در بدن خطر ابتلا به سرطان های پستان، روده بزرگ و معده را کاهش می دهد.

ترکیبات فنلی موجود در زیتون باعث کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد مغز شده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهند.خواص خوردن زیتون تلخ

زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده و به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی با کاهش التهاب در ریه ها و کاهش تولید موکوس به درمان آلرژی فصلی کمک می کند.

مقادیر قابل توجه ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون باعث تقویت بینایی شده و احتمال ابتلا به  دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

زیتون یک منبع غنی از آهن و مس است که به دو عنصر ضروری برای ایجاد گلبول های قرمز شناخته می شوند. افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک کرده و علائم این بیماری که خستگی، ناراحتی معده، سردرد و تپش قلب هستند را رفع می کند.

تحقیقات نشان داده که یک ترکیب فنولی به نام اولئوکانتال در زیتون سیاه و سبز وجود دارد که مانند ایبوپروفن دارای خواص ضد درد و ضد التهابی قوی بوده و به درمان درد ناشی از آرتریت روماتوئید کمک می کند.

درخت زیتون وحشی گونه ای از زیتونیان است که بیشتر در مناطق غیر قابل کشت می روید و برداشت میوه آن بسیار دشوار صورت می گیرد، این درخت به راحتی به دلیل میوه کوچک و ناقص آن قابل تشخیص می باشد.

در زمان های قدیم، زیتون وحشی و روغن زیتون وحشی به دلیل طعم تند و تلخش استفاده نمی شد اما تحقیقات نشان داده که زیتون وحشی حاوی مقادیر بالای چلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

زیتون وحشی برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی و عروقی، سرطان، چاقی و افزایش وزن، آلزایمر، دیابت و سلامت پوست و مو مفید می باشد.

روغن زیتون وحشی به صورت موضعی برای درمان سفیدی مو، سفید تر و روشن  تر کردن پوست صورت و درمان خشکی پوست استفاده می شود.

برخی افراد ممکن است با خوردن زیتون دچار واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.

برخی مطالعات نشان داده که زیتون سیاه به دلیل مقادیر بالای آکریل آمید موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

  • علت جوش سر و صورت
  • طبیعت زیتون گرم و خشک است. زیتون سیاه و سبز حاوی مقادیر بالای آهن، کلسیم، فیبر، مس، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کولین، سدیم، آنتی اکسیدان ها، ترکیبات فنلی و اسید اولئیک هستند.

    زیتون بومی کشور های مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا می باشد.

    زیتون را اغلب برای تهیه روغن زیتون، زیتون پرورده، زیتون شور، انواع سالاد ها، ساندویچ ها و پاستا استفاده می کنند.

    جالب است بدانید که در کشور های مدیترانه ای، 90 درصد زیتون برای تولید روغن زیتون استفاده می شود.

    درخت زیتون، از درختان همیشه سبز می باشد.

    برخی گونه های زیتون، زمانی که نابالغ هستند به رنگ سبز دیده می شود و هنگامی که رسیده و بالغ شوند، زیتون سیاه به دست می آید.

    زیتون خام به دلیل مقادیر بالای اولئوروپین موجود در آن مزه ای بسیار تلخ دارد.

    زیتون سیاه و سبز دارای فواید و خواص یکسانی هستند فقط در بافت و طعم با هم فرق دارند؛ زیتون سبز سفت تر است در حالی که زیتون سیاه نرم تر و چرب تر بوده و طعم ملایم تری دارد.

    منابع : healthline – naturalfoodseries – organicfacts

    خواص خوردن زیتون تلخ

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    زیتون خواص بسیاری دارد که در این مقاله قصد داری در مورد آن صحبت کنیم. بهبود عملکرد قلب، پیشگیری از پوکی استخوان و … با جیمیتو همراه باشید تا با خواص زیتون آشنا کنیم.

     

    نام علمی زیتون olea europea است که از کلمه oliva که به معنی زِیتون است گرفته شده. زِیتون بومی مناطق فلسطین است و در قرن هفدهم قبل از میلاد شناخته شد. ۳۵۰۰ سال قبل زیتون در جزیره‌ای در یونان کشت می‌شد. جالب است بدانید شاخه زیتون نماد صلح است. درخت زیتونی گیاهی همیشه سبز است و ارتفاع آن به ۱۵ متر نیز می‌رسد. برگ‌های درخت زِیتون دراز و بیضی شکل هستند. گل‌های درخت زیتون به صورت کوچک و سفید رنگ و خوشه‌ای در کنار برگ‌ها قرار می‌گیرند. میوه زیتون بیضی شکل، گوشت‌دار و رنگ سبز تیره دارد. هر دانه زیتون حدود ۳ تا ۵ گرم وزن دارد و رنگ آن نیز از سبز تا سیاه متغیر است.

    آیا می‌دانستید انتی اکسیدآن‌ها شما را در برابر بیماری‌هایی به مانند سرطان، التهاب مفاصل و حتی دیابت محافظت می‌کنند؟ زیتون به عنوان یکی از منابع مهم انتی اکسیدان خوراکی می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامتی داشته باشد. از این رو مصرف زیتون به عنوان یک ماده غذایی کاملاً ضروری و مهم است. امروز در جیمیتو به بررسی خواص زیتون خواهیم پرداخت.

     

    خواص خوردن زیتون تلخ

    در هر ۱۰۰ گرم از زیتون، مواد مغذی مهمی به مانند

    وجود دارد. رژیم مدیترانه‌ای با دارا بودن زیتون تبدیل به سالم‌ترین رژیم غذایی در دنیا شده است که افراد زیادی نه تنها در حوضه مدیترانه بلکه در سراسر جهان برای لاغری و سلامت بیشتر از آن پیروی می‌کنند. مهم‌ترین ترکیبی که در زیتون وجود دارد انتی اکسیدآن‌ها است. فنل یکی از مواد دارای خاصیت انتی اکسیدانی است که می‌تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون در عروق شود. مصرف متداول ترکیبات فنولی بر سلامتی قلب اثر مثبت فراوانی دارد.

    زیتون در ایران به صورت پرورده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که خواص بیشتری نسبت به زیتون خالص دارد. زیتون ضد حساسیت است و تقریباً هیچ‌کس به زیتون حساسیت ندارد. شما می‌توانید زیتون را به عنوان یک پیش‌غذا یا ترکیب شده در سالاد میل کنید. در ادامه خواص زیتون برای سلامتی، پوست و مو را بررسی و شرح خواهیم داد.

     

    همانطور که گفته شد گیاه زِیتون بومی شرق مدیترانه بوده ولی امروزه در مناطقی که آب و هوای مشابه با مناطق اولیه کشت زیتـون دارند نیز کشت می‌شود. زیتـون طعم تلخی دارد که برای خوش خوراک شدن فرآیند‌هایی بر روی آن انجام می‌شود. زیتـون در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دیده می‌شود. زیـتون‌های سبز و سیاه برای ما آشناتر هستند. زیـتون قبل از چیده شدن روی درخت باقی می‌ماند تا به طور کامل برسد. زیتـون تازه چیده شده معمولا طعم تلخی دارد، برای از بین بردن این تلخی زِیتون فرآوری می‌شود. برای از بین بردن طعم تلخ زِیتون از دو روش استفاده می‌شود.

     

    یکی از این روش‌ها نگهداری زیتون برای یک هفته یا بیشتر در آب است. دومین روش برای از بین بردن طعم تلخ زیتون استفاده از مایع نمکی غلیظ شده است. زیتون سیاه به دلیل ظاهر خوب و طعم بهتر قیمت بالاتری داشته و نسبت به زیتون سبز حاوی مواد مغذی بیشتری نیز هست. این نوع زیتون به دلیل شرایط آب و هوایی در کشور ما تولید نمی‌شود و کشورهای اسپانیا و ایتالیا تولید کننده اصلی آن هستند.

    زیتون میوه درختی است که سر منشأ اصلی آن مدیترانه بوده است. در ایران نیز کشت زیتون به دو هزار سال قبل باز می‌گردد. از زیتون فراورده‌هایی به مانند روغن نیز استخراج می‌شود. روغن زیتون دارای خواص مشابه با میوه آن است. روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌های قابل استفاده برای مصارف خوراکی است. در ادامه به خواص زیتون اشاره خواهیم کرد.

     

    علت پایین بودن آمار سرطان در مناطق مدیترانه‌ای را می‌توان به مصرف زیاد زیتون و فراورده‌های حاصل از آن نسبت داد. ترکیبات فنولی موجود در زیتون، در درمان و جلوگیری از بروز انواع سرطان‌ها نقش مهمی دارد. علاوه بر فنول زیتون حاوی ترکیباتی به مانند اسکوالن و ترینوئید نیز می‌باشد که خاصیت ضد سرطانی آن را بهبود می‌بخشد. بنابراین یکی از خواص زیتون این است که ضد سرطان است.

     

    درست است زیتون دارای مقدار زیادی چربی است اما بخش اعظمی از این چربی را چربی‌های تک اشباع نشده و سالم تشکیل می‌دهد. به این ترتیب با خوردن زیتون یا استفاده کردن از فراورده‌های زیتون شما کالری کافی برای انجام کارهای روزانه را خواهید داشت و از سوی دیگر کلسترولتان افزایش پیدا نخواهد کرد.

    از مهم‌ترین اسیدهای چرب موجود در زیتون می‌توان به اسید اولئیک و پالمیتولئیک اسید اشاره کرد که همگی نقش مؤثر و مثبتی در کاهش یافتن مقدار کلسترول و چربی در بدن دارند. البته کسانی که دچار چربی خون هستند نباید خودسرانه مصرف روغن زیتون را افزایش دهند.

    درصد اندک چربی مضر در زیتون نیز می‌تواند در مصرف زیاد از خواص زیتون باعث بروز مشکلات و افزایش کلسترول خون شود. به همین دلیل توصیه شده است قبل از اینکه به خواص زیتون به عنوان یک معجزه در درمان کلسترول خون نگاه کنید از پزشک خود در مورد استفاده کردن از روغن زیتون در غذاهای خود سؤال کنید.

     

    تنش‌های حاصل از اکسیدان‌ها می‌توانند قلب شما را درگیر کنند. وجود رادیکال‌های آزاد در جریان خون، عاملی برای بیماری‌های قلبی و عروقی است که تنها راه دفاعی شما در برابر آن‌ها خوردن مواد مغذی آنتی اکسیدانی است. وجود کلسترول زیاد در خون و مواد غذایی از جمله دلایل بیماری‌های اکسیدانی است. انتی اکسیدآن‌های موجود در زیتون، کلسترول خون شما را کنترل و از افزایش کلسترول‌های مضر در بدن جلوگیری می‌کند.

    یکی از خواص زیتون این است که حاوی چربی‌هایی است که التهاب در رگ‌ها را کاهش داده و از بیماری‌های قلبی عروقی که ناشی از التهاب رگ‌های خونی است جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین بیماری التهابی رگ‌های خونی، گرفتگی و انسداد شریان‌های اصلی است که موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

     

    مطالعات در مورد خواص زیتون نشان داده است که استفاده طولانی مدت از زیتون و فراورده‌های آن باعث خواهد شد تا فشار خون نیز کاهش پیدا کند. علت کاهش فشار خون مشابه با کاهش کلسترول خون است. افزایش فشار خون نتیجه گرفتگی عروق و فشار بیشتر به قلب است که با مصرف کردن کلسترول مفید و همچنین تغییر سبک زندگی، فشار روی قلب کاهش و در نهایت فشار خون کمتر خواهد شد.

    از جمله مقاله‌های منتشر شده در این مورد نشان می‌دهد که پس از مصرف ۶ ماهه ترکیبات زیتون در کنار داروهای کنترل فشار خون، تأثیر داروها افزایش پیدا می‌کند. به هیچ عنوان از توصیه‌هایی که در سایت جیمیتو به شما داده می‌شود به جای داروی تجویزی پزشک استفاده نکنید.

    خواص زیتون و دیگر مواد مغذی در طولانی مدت مؤثر واقع می‌شوند. افزایش فشار خون عارضه‌ای نیست که شما به شکل طولانی مدت آن را درمان کنید. استفاده کردن از روغن زیتون و خواص آن در کنار داروهای تجویزی نیز با مشورت گرفتن از پزشک توصیه می‌شود.

     

    همان‌طور که اشاره کردیم، زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع مفید، ویتامین E و پلی فنل است که در مبارزه با بیماری‌های التهابی کاملاً مفید و کاربردی هستند. علاوه بر ترکیبات یاد شده، زیتون حاوی الئوکانتال است. این ماده در اغلب محصولات ضد درد وجود دارد. از این رو است که شما می‌توانید زیتون را به عنوان یک ماده ضد درد نیز استفاده کنید. البته قبل از هر درمانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

     

    خواص خوردن زیتون تلخ

    دردها عموماً به دلیل فعالیت رادیکال‌های آزاد یا استرس‌های اکتیواسیونی بروز می‌کند. تجربه در علم طب سنتی نشان داده است که استفاده کردن از روغن زیتون به صورت موضعی در برخی موارد باعث تسکین درد می‌شود. از جمله مهم‌ترین دردهایی که با استفاده از روغن زیتون می‌تواند شدت آن را کاهش داد، سردردهای میگرنی است.

    زمانی که احساس می‌کنید سر دردتان شروع می‌شود مقدار روغن زیتون با استفاده از انگشتانتان روی شقیقه‌هایتان بکشید و به آرامی ماساژ دهید. با این کار متوجه خواهید شد که روغن زیتون باعث کاهش درد می‌شود. مطالعات علمی در این مورد نشان می‌دهد وجود ترکیبی با عنوان اولئوکانتال به کاهش سردرد در انسان کمک می‌کند.

    این ترکیب که در قرص‌های ایبوپروفن نظیر آن وجود دارد شدت دردهای عضلانی را نیز می‌تواند کاهش دهد. در مواردی که حس می‌کنید بعد از ورزش دچار کوفتگی شده‌اید، مقدار روغن زیتون روی عضلات خود بکشید و آن‌ها را گرم نگه دارید. به این ترتیب از درد عضلات کاهش پیدا خواهد کرد.

    زیتون به عنوان یکی از مواد مؤثر در استحکام استخوان‌ها نیز شناخته می‌شود. این خاصیت نیز به علت وجود ترکیبات فنولی در زیتون است. پلی فنول ها باعث افزایش استحکام استخوان‌ها در افراد مسن می‌گردد. پلی فنول باعث تحریک سلول‌های سازنده ماتریس استخوانی شده و استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین انتی اکسیدآن‌هایی که در مورد آن‌ها به وفور صحبت کردیم در استحکام استخوان‌ها نیز نقش مهم و اساسی دارند.

    با خوردن انتی اکسیدآن‌های کافی، استخوان‌های شما در برابر خطرات بزرگی به مانند پوکی استخوان مقاوم خواهند بود و شما در سنین کهن‌سالی نیز استخوان‌های سالم خواهید داشت.

     

    تا به حال اسمی از گلوتاتیون نشنیده‌اید؟ این ترکیب حاصل سه نوع اسید آمینه حیاتی در بدن است. گلوتاتیون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می‌تواند بروز واکنش‌های رادیکال آزادی در سطح سلولی را به شدت کاهش دهد. عموماً رادیکال‌های آزاد با واکنش دادن به این ترکیب از بدن دفع می‌شوند.

    خواص زیتون در این است که باعث خواهد شد مقدار گلوتاتیون در بدن شما افزایش پیدا کند. برای اینکه گلوتاتیون بیشتری از زیتون به دست آورید آن را به شکل پوست نشده بخورید چرا که گلوتاتیون در پوست زیتون به وفور وجود دارد.

     

  • بهترین زمان مصرف رازیانه برای تنظیم قاعدگی
  • زیتون دارای خواص پروبیوتیکی است. این ترکیب در گوارش سالم‌تر به انسان کمک می‌کند. میوه زیتون در دسته مواد غذایی تخمیری قرار می‌گیرد که به نوعی نشان دهنده وجود باکتری‌های مفید برای سیستم گوارشی بدن است. همچنین ترکیبات فنلی در زیتون وجود دارد که رشد باکتری‌های مفید در هضم غذا را روی جداره معده افرایش می‌دهد. پلی فنول ها خاصیت دیگری نیز دارند. آن‌ها به مدت طولانی در سیستم گوارشی باقی می‌مانند و باعث رشد بهتر باکتری‌های مفید برای هضم غذا و بهبود سلامتی سیستم گوارشی می‌شوند.

     

    اگر می‌خواهید که ویتامین ای کافی در بدن داشته باشید و به واسطه وجود این ویتامین از سلامت پوست و مو بهره‌مند شوید به شما توصیه می‌کنیم که از زیتون استفاده کنید. زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین ای است که مصرف کردن آن به عنوان یک انتی اکسیدان از فعالیت عوامل مخرب سلامتی در بدن جلوگیری می‌کند.

    همچنین مشاهدات علمی نشان داده است که مصرف کردن ویتامین ای باعث افزایش سلامتی عروق و همچنین بهبود فعالیت اکسیژن رسانی به اندام‌های داخلی می‌شود که خود عاملی در افزایش سلامتی است.

     

    زیتون حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع است. این چربی‌ها در افزایش سطح کلسترول مفید خون نقش مهمی دارند. از این رو شما برای داشتن چربی خون متعادل و کلسترول‌های سالم در بدن، می‌توانید از فراورده‌های حاصل از زیتون استفاده کنید. علاوه بر این، با کاهش کلسترول‌های مضر در بدن، کاهش وزن شما سرعت بیشتری خواهد داشت.

    علاوه بر موارد گفته شده، زیتون سیستم گوارشی شما را بهینه می‌کند و جذب مواد مغذی شما را افزایش می‌دهد. همچنین زیتون به سیستم گردش خون شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در این صورت ورزش‌هایی که انجام می‌دهید نتیجه‌ای بهتر خواهد داشت و بدن شما روند رو به ‌تری به خود می‌گیرد.

     

    کاهش آلرژی یا حساسیت بدن به فاکتورهای مهم از دیگر خواص زیتون است. ثابت شده که استفاده کردن از عصاره زیتون تأثیر انتی هیستامینی روی بدن دارد آنتی هیستامین را کسانی که عموماً دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند به خوبی می‌شناسند. مصرف کردن این ترکیب دارویی بروز آلرژی را کاهش می‌دهد که شما می‌توانید به جای آن از خواص زیتون استفاده کنید.

    زمانی که احساس می‌کنید به فصل آلرژی‌زا نزدیک می‌شوید یا ترکیباتی خورده‌اید که بدن شما می‌تواند به آن‌ها آلرژی دهد، مقداری زیتون به شکل دانه یا روغن‌گیری شده مصرف کنید. این کار باعث خواهد شد تا شدت آلرژی به مقدار زیادی کاهش یابد.خواص خوردن زیتون تلخ

    در صورتی که آلرژی شما شکل پیشرفته به خود بگیرد لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید چرا که عوارض ناشی از آلرژی موجب بروز مشکلات سلامتی شدید منجر به مرگ می‌تواند شود. باز هم توصیه پزشک در این خصوص را جدی بگیرید.

    مغز انسان عمدتاً از اسیدهای چرب ساخته شده است؛ بنابراین شما با خوردن زیتون به سلامتی آن کمک فراوانی خواهید کرد. اسیدهای چرب غیراشباع به بهبود عملکرد حافظه و حتی تمرکز بیشتر کمک می‌کند. مصرف زیتون به صورت روزانه خطر بروز سکته‌های مغزی را به شدت کاهش می‌دهد. از طرف دیگر شما با مصرف فراورده‌های زیتون نباید نگران حافظه خود نیز باشید.

    انتی اکسیدآن‌هایی در زیتون وجود دارد که به عنوان عاملی برای مبارزه با پارکینسون شناخته شده‌اند. اغلب افراد با افزایش سن دچار مشکلات اختلال حواس می‌شوند که مصرف زیتون در سنین پایین‌تر، احتمال بروز آن را کاهش می‌دهد.

     

    از دیگر خواص زیتون این است که به کاهش لخته‌های خونی در عروق کمک می‌کند. این ماده غذایی دارای ترکیب مهمی با عنوان فنول است. فنول با وارد شدن به بدن از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید لخته شدن خون در بدن یک هشدار جدی است. زمان یکه در عروق شما لخته خونی وجود داشته باشد حرکت کردن آن به سمت مغز و قلب باعث بروز سکته های مغزی و قلبی می‌شود.

    در مطالعه انجام شده روی ۲۱ نفر که همگی غذایی دارای روغن زیتون مصرف کرده بودند، مشاهده شد خوردن این ترکیب غذایی به شدت عوامل لخته کننده خون در بدن را کاهش می‌دهند. به این ترتیب اگر دوست دارید که سالم زندگی کنید و از زندگی خود لذت ببرید به سراغ مصرف زیتون و ترکیبات به دست آمده از آن بروید.

     

    در مورد تأثیر زیتون روی قند خون اطلاعات اندکی وجود دارد اما نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم زیتون در مواردی می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. محققان بر این باورند که مصرف زیتون غدد تولید انسولین را تحریک و قند خون را کاهش می‌دهد. همچنین به بیمارانی با قند خون بالا توصیه شده است که مصرف زیتون را در وعده‌های غذایی خود قرار دهند.

     

    همان‌طور که متوجه شدید زیتون دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این عامل مهم در بدن شما فعالیت باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌تواند مختل کند و از همه مهم‌تر به کاهش خطر سرطان کمک می‌کند. از سوی دیگر ویتامین‌های گوناگون در زیتون به افزایش قدرت سیستم ایمنی شما نیز کمک خواهد کرد. به این ترتیب با مصرف کردن زیتون با یک تیر چند نشان خواهید زد.

     

    زیتون به واسطه داشتن انتی اکسیدآن‌های زیاد در خود باعث افزایش عملکرد سیستم بینایی در انسان می‌شود. شما با خوردن زیتون و دیگر مواد غذایی که سلامت بینایی و چشم شما را تضمین می‌کنند، نباید نگران کهن‌سالی و کاهش دید باشید.

     

    در ادامه خواص زیتون بدانید که این ماده غذایی و ترکیبات به دست آمده از آن به بهبود زخم معده کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده روی زیتون، فعالیت باکتری هلیکوباکترپیلوری در معده که عامل بروز زخم معده است کاهش پیدا می‌کند.

    به این ترتیب باید گفت که روغن زیتون را به سالاد و همچنین غذای خود اضافه کنید. البته باز هم توصیه می‌کنیم که درمان زخم معده به سرعت با استفاده از مصرف کردن روغن زیتون حاصل نمی‌شود و روغن زیتون به شکل یک عامل بهبود دهنده می‌تواند عمل کند.

    اسیدهای چرب و انتی اکسیدآن‌های موجود در زیتون باعث افزایش رطوبت و ماندگاری آن در پوست و مو می‌شود. همچنین ویتامین E به عنوان انتی اکسیدانی قوی، پوست و مو شما را در برابر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه فرابنفش مصون نگه می‌دارد. ویتامین E در پوست شما باعث رفع بسیاری از چروکی‌ها و خطوط پیری می‌گردد.

    از دیگر ترکیباتی که می‌تواند به سلامتی مو شما کمک کند، اسید اولئیک است. این ترکیب در پوست انسان به عنوان تحریک کننده سلول‌های پوستی عمل می‌کند و شما با خوردن زیتون پوستی شاداب و سرزنده خواهید داشت. همچنین اسید اولئیک در سلامت مو نیز بی‌تأثیر نیست.

     

    شکستگی استخوان مهم‌ترین عارضه‌ای است که در دوران کهن‌سالی افراد را زمین‌گیر و ناتوان می‌کند، خبر خوب این است که مصرف کردن مواد غذایی همانند زیتون باعث خواهد شد تا تراکم استخوانی در دوران کهن‌سالی افزایش پیدا کند. به این ترتیب شکستگی استخوان نسبت به هم‌سنان کاهش پیدا می‌کند.

    از سوی دیگر وجود استخوان‌های قوی به شما این امکان را خواهد داد که فعالیت بیشتری داشته باشید به این ترتیب چربی خون و دیگر بیماری‌های مربوط به کاهش فعالیت روزانه را نیز در دوران کهن‌سالی نخواهید داشت.

     

    تحقیقات نشان داده‌اند وجود آنتی اکسیدان در رژیم غذایی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش بدهد. زِیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. درمان التهاب و کاهش رشد میکروارگانیسم‌های مضر از جمله خواص زیتون است.

     

    تحقیقات  نشان داده‌اند بیمارانی که سطح بالاتری از چربی‌های تک اشباع نشده، مانند زیتون، را در رژیم غذایی خود جای داده‌اند، ۳٫۵ برابر شانس لقاح موفق‌تری داشتند. بنابراین یکی از خواص زیتون کمک به افزایش شانس باروری است. که می‌توانید با مشورت پزشک در برنامه غذایی خود قرار دهید.

     

    زیتون سبز و سیاه به عنوان یک ماده‌ی تقویت کننده قوای جنسی  شناخته می‌شوند. زیتون سبز آقایان را به لحاظ جنسی پرتوان می‌کند و زیتون سیاه میل جنسی را در بانوان افزایش می‌دهد. البته باید توجه داشت این خواص زیتون بدون مشورت با پزشک نباید مورد استفاده قرار گیرد.

     

    مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند. همچنین روغن زیتون به جز خاصیت ضد سرطانی فواید فراوانی دارد که از آن جمله ملین بودن آن و نرم کردن عضلات و آرام‌بخشی درد استخوان است. هم‌چنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود. عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می‌شود.

    روغن زیتون، سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند. کمپرس پوست در موارد آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود. هم‌چنین ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند. این در حالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف کرده و موهای سپید شده را سیاه می‌کند. چند قطره روغن زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم و پلک را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

    انواع زیتون در بازار وجود دارد، زیتون سیاه، سبز، پرورده، اسپانیایی، سفید و غیره که شما می‌توانید آن‌ها را بر اساس ذائقه خودتان مصرف کنید. خوشبختانه هیچ تفاوتی میان خواص آن‌ها وجود ندارد. از بهترین راه‌های مصرف زیتون به عنوان یک ماده غذایی مغذی، استفاده از روغن زیتون به عنوان یک افزودنی غذایی به سالاد و کمک گرفتن از آن به عنوان روغن طبخ غذا است. همچنین روغن زیتون را می‌توانید به عنوان یک رطوبت رسان، نرم‌کننده یا محافظ پوست به طور مستقیم روی پوست استفاده کنید.

     

    البته خوردن زیتون به مقدار زیاد ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشد.

     

    خوردن هر ماده غذایی به صورت افراطی مشکلات زیادی برای سلامتی ممکن است به دنبال داشته باشد. به شما توصیه می‌کنیم که خوردن زیتون را در حد متعادل نگه دارید. از زیتون به عنوان یک ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید و بدانید که این خاصیت می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند. ایران منبع غنی از زیتون است. کافی است سری به شمال ایران بزنید تا از انواع زیتون‌ها لذت ببرید. اگر سوالی در مورد خواص زیتون دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

     

     

    زیتون که واقعا سرشار از خاصیت هست
    من همیشه با سالاد روغن زیتون میخورم
    البته نوع بدون بوش رو

    زیتون واقعا خواص زیادی داره

    وای زیتون پرونده خیلی خوبه

    آیا زیتون فراوری شده یا ترشی زیتون خواص کمتری دارد؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وبسایت

    The online version of the Iranian daily Hamshahri

    کسی نیست که از خواص زیتون با خبر نباشد و نداند زیتون ضدسرطان است و علاوه بر فوایدی که برای قلب دارد، در درمان گزیدگی حشرات و آفتاب‌سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این مقدمات را چیدیم تا شما را اول به خوردن زیتون ترغیب و تشویق کنیم و بعد انواع زیتون را معرفی کنیم تا خودتان انتخاب کنید.

    زیتون یکی از خوراکی‌های مهمی است که خاستگاه فرهنگی و تاریخی دارد. بنابر روایتی، کبوتر یکی از پرندگان خوش‌شانسی بوده که سوار کشتی نوح(ع) شده است. نوح(ع) بعد از تمام شدن توفان، کبوتری را می‌فرستند به آسمان که از اوضاع و احوال خشکی خبری بیاورد. بعد از چند روز کبوتر با شاخه زیتونی در منقار، سر و کله‌اش پیدا می‌شود که یعنی سرزمین سبزی آن اطراف هست. جز این، کسی نیست که از خواص زیتون با خبر نباشد و نداند زیتون ضدسرطان است و علاوه بر فوایدی که برای قلب دارد، در درمان گزیدگی حشرات و آفتاب‌سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه این مقدمات را چیدیم تا شما را اول به خوردن زیتون ترغیب و تشویق کنیم و بعد انواع زیتون را معرفی کنیم تا خودتان انتخاب کنید.

    چربی موجود در میوه زیتون، به شرطی که در خوردن آن افراط نشود، باعث چاقی نمی‌شود.

    شاید خیلی از افرادی که به مصرف زیتون در کنار وعده‌های اصلی بی‌اعتنا هستند، از خواص پزشکی فوق‌العاده آن بی‌خبر باشند. زیتون به‌تنهایی و یک تنه می‌تواند کلیه سنگ‌های صفراوی را از بدن دفع کند. از زیتون در درمان یبوست‌های مزمن، سوختگی، گزیدگی حشرات، مار و عقرب استفاده می‌شود. بعضی خانم‌ها که از خوردن زیتون اعلان انزجار می‌کنند، بدانند این میوه ظاهرا کوچک خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و برای استحکام ناخن بسیار مفید است. روغن زیتون از هسته زیتون که منبع اصلی چربی میوه زیتون است، تهیه می‌شود. به همین خاطر خیلی از کسانی که زیتون نمی‌خورند، استدلال می‌کنند که با خوردن آن چاق می‌شوند. چربی موجود در میوه زیتون، به شرطی که در خوردن آن افراط نشود، باعث چاقی نمی‌شود. اثر مثبت زیتون بر شادابی و طراوت پوست و مو قابل انکار نیست و یکی از دلایل محبوبیت آن بین کسانی است که بدون آن غذا بهشان نمی‌چسبد. و اما انواع زیتون: سبز، سیاه، شکسته، پرورده، مغزدار و… خواص خوردن زیتون تلخ

    خاستگاه اصلی زیتون سیاه کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا هستند. زیتون‌های سیاهی که در کشور ما به فروش می‌رسند عمدتا از ترکیه وارد می‌شوند. از آنجا که تولید این نوع خاص از زیتون نیاز به دقت زیادی دارد و باید تنها زیر نظر کارشناسان تولید شود، پزشکان مصرف زیتون سیاه را توصیه نمی‌کنند؛ چراکه تشخیص انواع تقلبی و اصل آن برای افراد عادی ممکن نیست و تنها متخصصان علوم آزمایشگاهی با مطالعه زیتون در لابراتوار می‌توانند سلامت آن را تایید کنند.

    این نوع از زیتون به‌خصوص برای کودکان و افراد سالخورده که ممکن است توانایی جدا کردن هسته را نداشته باشند و آن را قورت دهند، بسیار مناسب است. همچنین در صورت استفاده در سالاد راحت خواهد بود و نیازی نیست که زمانی را صرف خارج کردن هسته کرد.

    فلفلی که در زیتون به عنوان مغز استفاده شده، سرشار از ویتامین A است و مقدار زیادی اسید فولیک دارد که از گرفتگی رگ‌ها، بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی به‌خصوص در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند. فلفل، مسکن خوبی برای دردهای آرتروز و آرتریت روماتیسمی است.

    برای ایجاد تنوع در ذائقه و بالا بردن کیفیت سلامتی، این بار زیتون همراه بادام یکجا عرضه می‌شود. بادام موجود در زیتون، چربی غیراشباع دارد. بادام سرشار از منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و از افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. پتاسیم بادام، در انقباض عضلات، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب کارایی دارد. کلسیم و فیبر نهفته در بادام، سرطان روده بزرگ را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

    مصداق به یک کرشمه دو کار را در این نوع از کنسرو زیتون هم می‌شود پیدا کرد! سیر خود به‌تنهایی خواص درمانی زیادی دارد. فشار خون را کاهش می‌دهد، مجاری تنفسی و خون را پاک می‌کند و تنگی نفس را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و حتی ممکن است منجر به درمان آن بشود. سیر علاوه بر اینکه چربی خون را پایین می‌آورد، روده‌ها را از عفونت پاک می‌کند. همراهی سیر و زیتون یک غذای پرخاصیت و سالم است که مصرف روزانه اما به اندازه آن مورد توصیه پزشکان است.

     جالب است که پیش‌ترها در گیلان و مازندران بنا بر یک باور قدیمی زیتون تلخ، میوه‌ای سمی دانسته می‌شد و هیچ‌کس آن را نمی‌خورد؛ اما در حال حاضر آن را آرام‌بخش، ضدانگل، از بین برنده شوره سر و مفید در درمان نقرس می‌دانند. از آنجا که هسته زیتون تلخ سوراخ است و می‌شود با آن تسبیح درست کرد، به درخت زیتون تلخ، درخت تسبیح هم گفته می‌شود.

    اختراع شمالی‌هاست . کنار غذای شمالی هم خیلی می‌چسبد. گردو، سیر، رب‌انار و دانه‌انار را با هم مخلوط می‌کنند و زیتون سبز را در آن می‌خوابانند.

    منبع: آشپزی مثبت

    حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

    Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

    خواص خوردن زیتون تلخ
    خواص خوردن زیتون تلخ
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *