خواص ارده کنجد بو داده

دوره مقدماتی php
خواص ارده کنجد بو داده
خواص ارده کنجد بو داده

ارده که به نام های تاهینی یا طحینه هم شناخته می شود در واقع نوعی خمیر یا سس است که از دانه های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده به دست می آید و عنصر رایج در آشپزی خاورمیانه، مدیترانه و کشور های آفریقایی می باشد. رنگ ارده قهوه ای مایل به زرد است، بافت نرم و صاف روغنی داشته و طعم آن کمی تلخ می باشد.

ارده سرشار از مواد مغذی است که خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند، برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید بوده و خواص ضد سرطانی دارند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ارده برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

ارده با استفاده از دانه های کنجد تهیه می شود که حاوی مقادیر بالای فیتواسترول ها هستند و به کاهش فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالای خون و LDL (کلسترول بد خون) کمک کرده و نقش مهمی در سلامت قلب دارد.

در یک مطالعه بر روی 50 نفر مبتلا به پوکی استخوان مشخص شد که مصرف 40 گرم (1.5 قاشق غذا خوری) ارده به مدت 2 ماه باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون می شود.خواص ارده کنجد بو داده

ارده کنجد همچنین می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش دهد.

دوره مقدماتی php

برخی از تحقیقات نشان می دهد که ارده دارای خواص ضد التهابی قوی است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد.

ارده به دلیل ترکیبی به نام سسامول خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که سسامول موجود در ارده، رشد و گسترش سلول های سرطانی کبد را متوقف می کند.

تحقیقات دیگر بر روی حیوانات نشان می دهد که سسامول می تواند با سلول های سرطانی روده بزرگ و سرطان دهانه رحم مبارزه کند.

ارده چربی زیادی دارد اما به دلیل مقادیر قابل توجه پروتئین و فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

ارده حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که برای سلامتی بدن می باشند؛

مس : مقادیر بالای مس موجود در ارده خطر ابتلا به کمبود مس را کاهش داده و برای حفظ سلامت استخوان ها و عصب های بدن ضروری است.

آهن : مقادیر قابل توجه آهن موجود در ارده به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی می شود.

ویتامین های B : مقادیر بالای ویتامین های بی موجود در ارده خطر ابتلا به استرس را کاهش داده و برای بهبود عملکرد مغز ضروری هستند.

لیگنان ها : مطالعات نشان داده که لیگنان های موجود در ارده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

ارده به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی موسوم به سسامین به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد.

ارده حاوی مقادیر بالای فیتواستروژن هاست که مانند استروژن عمل می کنند و با بهبود تعادل هورمون ها در زنان یائسه خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان را در آن ها کاهش می دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش فیتواستروژن ها به شدت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی و ضعف استخوان ها را کاهش می دهند.

دانه های کنجد و ارده به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ممکن است دارای خواص ضد باکتری قوی باشند؛ در حقیقت، در برخی از کشور های اروپای مرکزی و خاورمیانه روغن کنجد به عنوان داروی خانگی برای درمان زخم پای دیابتی استفاده می شود.

ارده حاوی ترکیباتی است که به سم زدایی و دفع سموم بدن کمک کرده و باعث بهبود عملکرد کبد و کلیه می شود؛

یک مطالعه در 46 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده افرادی که به مدت 90 روز روغن کنجد مصرف کرده اند عملکرد کلیه و کبد در آن ها بهتر بوده است.

همچنین یک مطالعه بر روی جوندگان نشان داده که مصرف دانه های کنجد عملکرد کبد را بهتر می کند. این باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد شده و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

ارده به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد با افزایش تولید کلاژن و بهبود الاستیسیته پوست باعث رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

افرادی که به دانه های کنجد حساسیت دارند ممکن است با مصرف ارده هم دچار واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.

ارده دارای اسید های چرب امگا 6 است. رژیم های غذایی حاوی مقادیر بیشتر اسید های چرب امگا 6 نسبت به اسید های چرب امگا 3 ممکن است خطر ابتلا به التهاب مزمن را افزایش دهد.

طبیعت و مزاج ارده گرم و تر می باشد. ارده کنجد سرشار از ترکیبات فنلی، لینولئیک اسید، اولئیک اسید، تیامین، کلسیم، آهن، فسفر، مس، روی، سلنیوم، اسید های آمینه از جمله لیزین، تریپتوفان، متیونین و پروتئین است.

ارده یک جایگزین بهتر و سالم تر برای کره بادام زمینی محسوب می شود.

ارده را برای تهیه انواع سس سالاد گیاهی، هوموس، دیپ، بابا غنوج، حلوا، ارده شیره، ارده خرما، ارده شکلاتی، حلوا ارده و دسر هایی مانند نان موزی، کوکی و کیک استفاده می کنند.

منابع : healthline – draxe

خواص ارده کنجد بو داده

فال حافظ

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

شبکه سلامت طبیعت کده

ساعت کاری فروشگاه 8 الی 22

تماس بگیرید

750گرمی

طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است. خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند. از فواید ارده کنجد، کاهش کلسترول بد خون است. ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه‌شان هم می‌شود. مصرف ارده برای رفع بیماری‌های رحم توصیه می‌شود. ارده نرم کننده سفتی‌ها و ورم‌های سفت داخلی است و دمل‌ها را نیز نرم می‌کند. از فواید ارده کنجد استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌باشد. در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است. مصرف میزان متناسب و متعادلی از ارده در طول هفته و ماه به افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در دانه‌ کنجد و فراورده‌های آن مانند ارده، می‌توانند عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب شوند. خواص ارده کنجد بو داده

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما *

نام

ایمیل

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالعه قوانین و مقررات

دفتر مرکزی: تهران – خیابان جمهوری – کوچه تجلی – پلاک 5 فروشگاه شعبه کرج: خیابان هفت تیر – چهارراه کارخانه قند – ساختمان نقشینه تلفن: 09352702638 – 02166485091 tabkadeh@gmail.com

مجموعه طبیعت کده با استعانت از حضرت حق برآن است تا نیاز شما شهروندان عزیز را در جهت دسترسی آسان به محصولات ارگانیک و طبیعی باکیفیت پس از ارزیابی کیفی توسط کارشناسان شرکت، با مناسب ترین قیمت مرتفع نماییم

ادامه…

https://tabkadeh.ir

ارده کنجد خواص بسیاری را برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. از جمله خواص ارده کنجد می‌توان به بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کمک به درمان آرتروز، پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم عصبی بدن و پیشگیری از زوال عقل اشاره کرد.

ارده‌ کنجد چه جایگاهی در رژیم غذایی شما دارد؟ آیا از خواص بی‌نظیر آن اطلاع دارید؟ ارده کنجد در واقع کره‌ای است که از دانه‌ کنجد بوداده و پودر شده بدست می‌آید و علاوه بر کشور ما، در آفریقای شمالی، یونان، ترکیه و به طور کلی خاورمیانه مصرف می‌شود. ارده جزء اصلی «حمص یا هوموس» است، غذایی معروف و پرطرفدار که با نخود درست می‌شود. جالب است بدانید که ارده کنجد علاه بر طعم مطبوعی که دارد، حاوی مواد مغذی بسیاری نیز است. اگر تمایل دارید در مورد خواص این خوراکی خوشمزه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید. در این مطلب به معرفی خواص ارده کنجد، ارزش غذایی و عوارض آن می‌پردازیم.

 

ارزش غذایی ارده کنجد

بر اساس اعلام بانک اطلاعات ملی مواد غذایی وزارت زراعت ایالات متحده (USDA)، ارزش غذایی هر ۲ قاشق غذاخوری ارده کنجد بو داده (ارده بدست آمده از ۳۰ گرم کنجد) به شرح زیر است.خواص ارده کنجد بو داده

 

 

مواد

میزان

کالری

۱۷۸ میلی‌گرم

چربی

۱۶/۱۳ میلی‌گرم

فیبر

۲/۸ میلی‌گرم

شکر

۰/۱۵ میلی‌گرم

پروتئین

۵/۱ میلی‌گرم

منیزیم

۸ درصد نیاز روزانه

فسفر

۲۲ درصد نیاز روزانه

آهن

۱۴ درصد نیاز روزانه

کلسیم

۱۲ درصد نیاز روزانه

تیامین

۱۳ درصد نیاز روزانه

ویتامین B۶

خواص ارده کنجد بو داده

۱۱ درصد نیاز روزانه

 

به نظر می‌رسد ارده کنجد حاوی مقادیر زیادی چربی است. با این حال، تنها ۲ گرم از ۱۶ گرم چربی موجود در دو قاشق غذاخوری، چربی اشباع شده است، مابقی چربی‌ها از نوع اشباع نشده هستند که برای قلب و سلامت کلی بدن خواص بسیاری دارند. دانه کنجد حاوی «فیتواسترول»‌های بیشتری نسبت به سایر آجیل‌ها و دانه‌هاست. این ترکیبات برای کاهش کلسترول و مقابله با سرطان از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برخی از چربی‌ها اشباع نشده، همچنین، خواص ضد التهابی دارند و با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط هستند.

 

ارده کنجد یک منبع مهم از فسفر و منگنز است، دو ماده معدنی که نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها بازی می‌کنند. همچنین ارده از نظر میزان تیامین (ویتامین B۱) و ویتامین B۶، که نقش پررنگی در تولید انرژی دارند، غنی است. مصرف ارده کنجد نسبت به دانه‌های کنجد ارجعیت دارد، زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه کنجد به دلیل سخت بودن لایه بیرونی این دانه جذب نمی‌شوند.

 

 

 

خواص ارده کنجد

  • چکار کنم همه عاشقم بشن
  • ارده کنجد خواص بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

     

    ۱. بهبود سلامت قلب

    بدیهی است که ارده کنجد بسیاری از خواص دانه کنجد را دارد. از جمله «لیگنین»‌ها، مواد آنتی اکسیدانی که می‌توانند به حمایت از سیستم ایمنی بدن و تعادل سطح هورمون‌ها کمک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که این مواد همچنین ممکن است تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول و استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به آرتروز داشته باشد.

    همانطور که در جدول ارزش غذایی ارده کنجد مشاهده کردید، این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این نوع چربی‌ها می‌تواند سطح کلسترول بد و همچنین خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد. افزون بر این، کلسیم و منیزیم موجود در ارده کنجد نیز می‌توانند به کاهش فشار خون، به صورت طبیعی، کمک کنند.

     

    ۲. پیشگیری از سرطان

    لیگنان‌ها ساختاری شبیه به استروژن دارند. «سزامین» و «سزامین لینگان»‌های موجود در ارده کنجد می‌توانند به گیرنده‌های استروژن متصل شوند، و در نهایت از سرطان‌های مرتبط با هورمون محافظت کند. اگر سابقه‌ ابتلا به سرطان را دارید مهم است که با پزشک خود در مورد افزودن مکمل‌ها به رژیم غذایی‌تان صحبت کنید.

     

    ۳. کمک به درمان آرتروز

    خواص ارده کنجد بو داده

    در مطالعه‌ای که در ژورنال بین‌المللی بیماری‌های روماتیسمی منتشر شده‌است، بیماران مبتلا به آرتروز زانو به سه گروه تقسیم شده‌اند و به یکی دو بار در روز گلوکوزامین به همراه تیلنول، یک درمان استاندارد برای آرتروز، گروه دوم روزانه ۴۰ گرم پودر کنجد و به گروه سوم روزانه دو قاشق غذاخوری ارده کنجد داده شد. گروه کنجد در اندازه‌گیری‌ها برای تست مهار‌ کننده‌های مرتبط به آرتروز زانو، امتیاز بیشتری گرفتند چرا که درد کمتری را گزارش کردند و عوارض جانبی مرتبط با تیلنول را تجربه نکردند.

     

    ۴. پیشگیری از پوکی استخوان

    مقدار بالای منیزیم در ارده کنجد به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف مقدار کافی منیزیم به تراکم استخوانی بیشتر می‌انجامد و در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه موثر بوده است. یک بررسی از مطالعات موجود نشان داد که منیزیم ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان در گردن و لگن را تقویت نماید.

     

    ۵. غنی از آنتی اکسیدان‌ها

    بسیاری از خواص ارده کنجد، به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لیگنان‌ها در آن است که به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد در بدن کمک می‌کند و ممکن است خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که اگر در سطوح بالا در بدن وجود داشته باشند، می‌توانند به بافت‌های بدن آسیب رسانده و در ایجاد بیماری‌هایی مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها نقش داشته باشند. به علاوه، این ترکیب ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از کبد شما در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت نماید. با این‌حال، به تحقیقات انسانی بیشتری برای درک کامل این اثرات نیاز است.

     

    ۶. کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی

    مصرف کنجد ممکن است خطر ابتلا به شرایط خاصی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این همچنین ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله کلسترول بالا و تری‌گلیسیرید را کمتر کند. یک مطالعه بر ۵۰ فرد مبتلا به آرتروز زانو نشان داد که پس از مصرف ۳ قاشق غذاخوری ارده کنجد، میزان کلسترول این افراد تا حد زیادی کاهش یافته است.

     

    یک بررسی ۶ هفته‌ای دیگر نیز بر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، نشان داد افرادی که به عنوان بخشی از صبحانه دو قاشق ارده کنجد می‌خورند، در مقایسه با یک گروه دیگر مقادیر تری‌گلیسیرید بسیار کمتری داشتند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

     

     

    ۷. خواص ضد باکتریایی

     

    در یک تحقیق که خواص ضد باکتریایی عصاره بذر کنجد را بررسی می‌کرد، محققان دریافتند که این ماده برای از بین بردن ۷۷ درصد نمونه‌های باکتریایی مقاوم به دارو موثر است. علاوه بر این، یک مطالعه بر موش‌های صحرایی نشان داد که روغن کنجد به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. محققان این اثر را به چربی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن نسبت دادند. با این حال، در این حوزه به تحقیقات و مطالعات انسانی بیشتری برای تائید احتیاج دارد.

     

    ۸. خواص ضد التهابی

    برخی از ترکیبات موجود در ارده کنجد ضد التهاب عمل می‌کنند. اگرچه التهاب کوتاه مدت یک پاسخ سالم و طبیعی در برابر صدمات است، اما التهاب مزمن می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که سزامین و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در بذر کنجد باعث کاهش التهاب و درد ناشی از آسیب، بیماری ریسه و آرترید روماتوئید می‌شوند.

     

    سزامین همچنین در حیوانات به عنوان درمان بالقوه برای آسم مورد مطالعه قرار گرفته است، بیماری که با التهاب مجرای تنفسی شناخته می‌شود. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که بیشتر این تحقیقات بر روی حیوانات و با استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های تغلیظ شده،  نه ارده کنجد انجام گرفته‌اند.

     

    ارده کنجد حاوی این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است، اما در مقادیر بسیار کمتری؛ بنابراین به تحقیقات بیشتری برای درک کامل تاثیرات کنجد و فراورده‌های آن بر التهاب در انسان احتیاج است.

     

    ۹. تقویت سیستم عصبی مرکزی

    ارده کنجد حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل را کاهش دهد. در مطالعات آزمایشگاهی، اجزای دانه کنجد برای محافظت از مغز و سلول‌های عصبی انسان در برابر آسیب رادیکال آزاد موثر نشان داده شده است.

     

    آنتی‌اکسیدان‌های کنجد می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، یعنی می‌توانند جریان خون را ترک کنند و به طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی و مغز اثر بگذارند. یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های کنجد و ارده کنجد همچنین ممکن است به جلوگیری از ایجاد پلاک‌های «بتاآمیلوئید» در مغز کمک کند، که این ویژگی بیماری آلزایمر است.

     

    به علاوه، یک مطالعه بر موش‌ها نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های دانه کنجد اثرات مضر سمیت آلومینیوم در مغز را کاهش می‌دهند. با این‌حال، این تحقیق اولیه در مورد آنتی اکسیدان‌های دانه کنجد جدا شده است، بنابراین نتیجه‌گیری قطعی در مورد ارده کنجد نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری دارد.

     

    ۱۰. محافظت از کبد و کلیه

    محافظت از کبد و کلیه و حفظ سلات آن‌ها از دیگر خواص ارده کنجد است. این ارگان‌ها وظیفه‌ دفع سموم و مواد زائد از بدن را دارند. یک مطالعه بر ۴۶ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که افرادی که به مدت ۹۰ روز روغن کنجد مصرف کرده‌اند، عملکرد کلیه و کبد بهبود یافته‌ای را تجربه کردند.

     

    علاوه بر این، یک بررسی آزمایشگاهی نشان داد که عصاره بذر کنجد سلول‌های کبدی موش را از یک فلز سمی به نام وانادیوم محافظت می‌کند. همچنین در تحقیق دیگری نشان داده شد که مصرف دانه کنجد عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. کنجد و فرآورده‌های آن، باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد می‌شوند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهند.

     

    ۱۱. افزایش درخشندگی پوست

     

    اگر به دنبال پوستی درخشان هستید، نیازی نیست به دنبال چیزی بیش از ارده کنجد باشید. ترکیبات مغذی ارده کنجد این ماده را به خصوص برای حمایت از سلامت پوست مناسب می‌کنند. تمام آن چربی‌های مفید موجود در ارده کنجد باعث جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E می‌شوند که هر دو برای جلوگیری از علائم پیری مهم هستند.

    به علاوه، ارده کنجد حاوی روی است، ماده‌ای معدنی و ضروری در تولید کلاژن پوست، همان چیزی که به پوست ما حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری می‌دهد. ارده کنجد همچنین یک منبع گیاهی آهن محسوب می‌شود، حفظ مقدار مناسب آهن در بدن، نگرانی بسیاری از گیاهخواران و وگان‌ها است. به عللاوه آهن یک فاکتور مهم برای استحکام پوست، مو و ناخن‌ محسوب می‌شود.

     

    عوارض جانبی و هشدار مصرف ارده کنجد

    علی‌رغم خواص فراوان ارده کنجد، مصرف این خوراکی می‌تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. ارده کنجد از نظر اسید‌های چرب امگا ۶ بسیار غنی است، نوعی چربی اشباع نشده که در درجه اول در روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، ذرت و .. وجود دارد. اگرچه بدن به این اسید‌های چرب احتیاج دارد، اما مصرف اسید چرب امگا ۶ درحالی‌که میزان امگا ۳ در رژیم غذایی کم است، ممکن است منجر به التهابات مزمن شود. بنابراین مصرف ارده کنجد را در اعتدال نگاه دارید و همزمان به تامین امگا ۳ در رژیم غذایی‌تان توجه داشته باشید.

     

    از آنجا که ارده کنجد حاوی چربی زیادی است، کالری بالایی دارد و بنابراین برای بهره‌مندی از خواص آن، اعتدال توصیه می‌شود. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به آجیل، به دانه کنجد نیز حساس خواهند بود.

     

    هیچ ماده‌ غذایی نمی‌تواند به تنهایی عامل جلوگیری از بیماری‌ها و تقویت سلامت باشد، بنابراین توجه داشته باشید که برای حفظ سلامتی باید یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشید.

     

     

    استفاده از ارده کنجد در پخت و پز

    چربی‌های غیر اشباع موجود در ارده کنجد نسبت به گرمای زیاد حساس هستند و نمی‌توانند در برابر درجه حرارت بسیار بالا یا طولانی مقاومت کنند، بنابراین استفاده از روغن کنجد یا ارده در غذاها ایده‌ خیلی خوبی نیست. این موضوع به ویژه در مورد کره‌ خام ارده کنجد، که حاوی بالاترین سطح چربی‌های سالم است، صدق می‌کند. تولیدکنندگان ارده کنجد معمولا برای پردازش و حمل ارده کنجد از دما‌های بسیار کمی استفاده می‌کنند تا خواص آن از دست نرود.

     

     

    منبع: ستاره

    تمامی حقوق برای وبسایت خبری

    “شما نیوز”

    محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

    

    مطالب پر بازدید


    دانه کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های روغنی است. کشت کنجد در ایران بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان انجام می‌گیرد و قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از میوه یا همان دانه کنجد. همچنین علاوه بر دانه کنجد که ارزش غذایی و دارویی فراوانی دارد، فراورده‌های حاصل از آن مانند روغن کنجد و ارده نیز سرشار از ارزش‌های غذایی و دارویی می‌باشند. در ایران نیز بیش از 90 درصد دانه‌های کنجد، برای گرفتن روغن و تهیه ارده، حلوا ارده و روغن ارده و مقدار محدودی نیز به شکل دانه و به طور مستقیم مصرف میشود. در این مطلب با طرز تهیه، مضرات و فواید ارده کنجد آشنا شوید.

    شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین. خواص ارده کنجد بو داده

    تهیه ارده: ارده، به کنجد خمیر شده‌ گفته می‌شود. برای تهیه ارده، ابتدا دانه‌های کنجد را پس از جمع‌آوری، خیس می‌کنند تا پوسته سیاه یا قهوه‌ای‌ رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود. سپس دانه‌های سفید رنگ و پوست‌ کنده کنجد را با آسیاب له می‌کنند و خمیر نسبتا شلی به‌دست می‌آورند که به این خمیر، ارده می‌گویند.

    تهیه روغن ارده: روغن ارده که گاهی به روغن کنجد ارده نیز معروف است از ارده استخراج می شود. روغن ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می‌شود. لذا می‌توان نتیجه گرفت روغنی که از ارده به‌دست می‌آید، روغن کنجد بو داده می‌باشد، درحالیکه روغن پرس سرد کنجد، مستقیما از کنجد خام بدست می آید. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانه‌های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود.

    برای دستیابی بهتر به فواید ارده کنجد و فواید روغن کنجد بایستی با نحوه نگهداری از این ماده مغذی آشنایی داشت، ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید می‌شود، بنابراین بهتر است ارده کنجد و دیگر فراورده‌های کنجد در جای خشک، خنک و دور از آفتاب نگهداری شود.

    از فواید ارده کنجد انرژی‌زا بودن آن می‌باشد، بنابراین دارای درصد بالایی کالری نیز می‌باشد، و چنانچه شما جزو افراد کم‌ تحرک هستید که روزانه بیش از 20 دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد. همچنین استفاده از ارده برای افراد دیابتی مضر است.

    لازم به ذکر است، با وجود اینکه ارده خواص بسیاری دارد اما روغن آن را فقط برای استعمال و پخت و پز میتوان مورد استفاده قرار داد و در صورتی که به عنوان سرخ کردن استفاده شود مضر است.


    موضوعات مرتبط

    مطالب مرتبط

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

    ارده کنجد یا تاهینی نوعی سس خوشمزه ایرانی است که از ترکیب دانه های کنجد بو داده و آسیاب شده با اندکی روغن به دست می آید و هزاران سال است که از آن در غذا های شرقی استفاده می شود.

    ارده به طعم آجیلی تلخ و رنگ زرد مایل به قهوه ای شناخته شده و از جمله خواص آن می توان به سلامت قلب، استخوان، کبد، کلیه، پیشگیری از دیابت نوع 2 و سرطان، جوانسازی پوست، لاغری و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

    طبع ارده گرم و تر است.

    جالب است بدانید:

    در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با خواص ارده برای سلامتی بدن آشنا شده و درباره ارزش غذایی، نحوه مصرف و مضرات این سس خوشمزه بیشتر بدانیم.خواص ارده کنجد بو داده

    ارده کنجد سرشار از آنتی اکسیدان های لیگنان است که از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.

    کلسیم و منیزیم موجود در ارده به کاهش فشار خون بالا که از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد کمک می کند.

    ارده تری گلیسیرید خون را کاهش داده و چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع موجود در آن برای کاهش کلسترول بد خون مفید هستند.

    ارده کنجد به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و محتوای چربی های اشباع نشده موجود در آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

    ارده و به خصوص عصاره دانه کنجد دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی می باشند که به درمان زخم ها کمک می کند و در طب سنتی برخی کشورهای اروپای مرکزی و خاورمیانه از روغن کنجد به عنوان درمان خانگی زخم پا در افراد دیابتی استفاده می شود.

    مطالعات نشان داده عصاره دانه کنجد در مقابله با 77 درصد نمونه های باکتریایی مقاوم به دارو موثر بوده است.

    سیسمال موجود در ارده نوعی ترکیب طبیعی در دانه های کنجد است که به نظر می رسد خاصیت ضد سرطانی داشته باشد و رشد و نمو سلول های سرطانی مختلف از جمله سرطان کبد، پوست، روده بزرگ و دهانه رحم را متوقف می کند.

    برخی مطالعات نیز نشان داده خوردن ارده به مرگ سلول های سرطان سینه و ریه کمک می کند و لیگنان های موجود در آن با اتصال به گیرنده های استروژنی از بدن در برابر سرطان های هورمونی محافظت می کنند.

    منیزیم فراوان موجود در ارده کنجد به حفظ سلامت استخوان ها کمک کرده، تراکم استخوانی به خصوص در نواحی گردن و لگن را افزایش می دهد و از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه پیشگیری می کند.

    لیگنان های ارده ساختار مشابه استروژن دارند، اگرچه مصرف استروژن های گیاهی ممکن است برای بسیاری از افراد مشکل ساز باشد اما به ویژه برای زنان یائسه بالای 50 سال و یا خانم هایی که از کمبود استروژن رنج می برند مفید است.

    مصرف ارده در زنان یائسه به تعادل هورمونی کمک کرده، خطر ابتلا به سرطان و پوکی استخوان را کاهش می دهد و علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی، ضعف، تغییرات خلق و خو، کاهش فعالیت جنسی و غیره را از بین می برد.

    ارده حاوی ترکیباتی است که به سلامت مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های عصبی همچون زوال عقل را کاهش می دهد.

    آنتی اکسیدان های موجود در دانه های کنجد نیز با عبور از سد خونی مغزی به طور مستقیم روی سیستم عصبی مرکزی و مغز اثر مثبت گذاشته و براساس مطالعات حیوانی با کاهش تولید پلاک های بتا آمیلوئید در مغز از بیماری آلزایمر پیشگیری می کنند.

    ارده حاوی مس، آهن، سلنیوم و روی است که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای تولید گلبول های سفید خون و عملکرد چندین آنزیم مهم بدن ضروری می باشند.

    لیگنان های موجود در ارده نیز از ایمنی بدن محافظت می کنند.

    ارده حاوی ترکیباتی است که از کلیه و کبد محافظت می کند و برای دفع سموم و ضایعات بدن مفید می باشد.

    مطالعات حیوانی نشان داده مصرف دانه کنجد به افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد کمک کرده و خطر ابتلا به مشکلات کبدی را کاهش می دهد، اگرچه مقدار این ترکیبات در ارده نسبت به دانه کنجد و عصاره آن کمتر است.

    برخی ترکیبات موجود در ارده دارای خاصیت ضد التهابی هستند و التهاب و درد ناشی از بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید، بیماری های ریوی و همچنین جراحت ها را کاهش می دهند.

    مطالعات نشان داده آنتی اکسیدان های ارده برای درمان آسم و کاهش التهاب راه های تنفسی مفید هستند.

    ارده و دانه کنجد به جذب بهتر ترکیبات محلول در چربی از جمله توکوفرول کمک می کند که نوعی ویتامین E بوده و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن از جمله سرطان و بیماری قلبی دارد و از التهاب، استرس اکسیداتیو و سایر بیماری های مزمن پیشگیری می کند.

    شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا ارده کنجد چاق کننده است؟ باید بگوییم که زیاده روی در مصرف ارده باعث چاقی و اضافه وزن می شود اما مقادیر متعادل آن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند؛

    ارده دارای پروتئین است که به سیری طولانی مدت کمک کرده و اشتها را کاهش می دهد اگرچه به دلیل محتوای کالری و چربی های بالای موجود در ارده نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

    ارده سرشار از ویتامین های B از جمله تیامین و همچنین مواد معدنی مختلف مانند منیزیم، مس، فسفر، منگنز، آهن و روی است.

    مس موجود در ارده به حفظ سلامت اعصاب، استخوان ها و سوخت و ساز بدن کمک کرده و آهن موجود در آن از کم خونی جلوگیری می کند.

    ویتامین های گروه B نیز برای فعالیت های متابولیکی، مقابله با استرس و بسیاری فرایندهای شناختی بدن ضروری هستند.خواص ارده کنجد بو داده

    ارده دارای مقادیر زیادی چربی های سالم و اسید آمینه های ضروری می باشد، لازم به ذکر است پروتئین موجود در دانه های کنجد نسبت به بسیاری از دانه ها و آجیل ها در سطح بالاتری قرار دارد.

    همان طور که قبلا اشاره کردیم ارده منبع خوب اسیدهای آمینه، ویتامین E، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که همگی برای جوان سازی سلول های پوستی و جلوگیری از علائم پیری مفید هستند.

    ارده چه به صورت خوراکی یا موضعی به یکپارچگی و استحکام پوست کمک می کند و مواد معدنی موجود در این سس برای ترمیم بافت های آسیب دیده، افزایش کلاژن و الاستیسیته پوست مفید است.

    روغن کنجد نیز از هزاران سال پیش برای درمان زخم ها، سوختگی، حساسیت و خشکی پوست استفاده می شده است.

    ارده به عنوان ماده اصلی غذا های معروف حمص، بابا گانوش و حلوا شناخته شده است.

    ارده را می توان روی نان پیتا و فلافل استفاده کرده و یا به عنوان سس سالاد به سبزیجات تازه اضافه کرد.

    ارده غلظت سوپ را افزایش داده و طعم غنی به آن می بخشد.

    از ارده در غذا های مختلفی می توان استفاده کرد و افرادی که به دانه کنجد حساسیت دارند می توانند در دستورات غذایی کره بادام، کره شاهدانه، کره تخم آفتابگردان، کره ماکادامیا یا آرد نخودچی را جایگزین آن کنند.

    مواد غذایی ذکر شده همگی به اندازه ارده خوشمزه و مغذی هستند.

    طعم ارده با توجه به نوع دانه کنجد مورد استفاده و روش تهیه متفاوت است.

  • براي رفع جوش سرسياه روي بيني
  • ارده به دست آمده از کنجد سبوس دار تلخ تر از ارده تهیه شده از کنجد بدون سبوس می باشد و هرچه شدت برشتگی دانه های کنجد بیشتر باشد طعم آن آجیلی تر خواهد بود.

    ارده از خیساندن، برشته کردن و آسیاب کردن دانه های کنجد به دست می آید.

    برای تهیه ارده خانگی معمولا از دانه های کنجد پوست گرفته و بدون سبوس استفاده می کنند که متاسفانه باعث از دست رفتن بخش زیادی از مواد مغذی موجود در کنجد خواهد شد، به همین دلیل توصیه می شود از ارده خانگی که با کنجد سبوس دار تهیه شده استفاده کنید.

    مواد مغذی موجود در 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) ارده به صورت زیر است:

    کالری: 90
    پروتئین: 3 گرم
    چربی: 8 گرم
    کربوهیدرات: 3 گرم
    فیبر: 1 گرم

    منبع: healthline – draxe – mercola

    آشپزیبیوگرافیتعبیر خوابداغ ترین هادانلود آهنگ

    سبک زندگیسرگرمیسلامتشعرهای زیباعکس

    خواص ارده کنجد بو داده

    کپی برداری از مطالب سایت پرشین استار اکیدا ممنوع است و پیگرد قانونی دارد!

    استفاده از مطالب سایت پرشین استار در سایت های خبرخوان، آی فریم و لینک باکس ها اکیدا ممنوع است.

    تماس با ما

    یوتاب گلچینی از بهترین ها

    برچسب های مرتبط

    مزاج کنجد، گرم و تر است. دانه كنجد به علت وجود چشمگیر موادی از جمله آهن، منگنز، منیزیم، مس و كلسیم، از محصولات بسیار با ارزش و حاوی املاح ضروری است. همچنین میزان ویتامین B۱ و E آن قابل توجه است. دانه كنجد به علت وجود لیگان ها، از جمله ماده ای به نام سزامین، كه به طور منحصر به فرد در آن وجود دارد، دارای خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد سرطانی قوی و روغن آن که به سختی تند می شود، یكی از روغن های گیاهی است كه بالاترین اثرات آنتی اكسیدانی را دارد. همچنین روغن كنجد به دلیل وجود فیتواسترول ها دارای خاصیت كاهش كلسترول خون می باشد.

    کنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F۱، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود ۵۰ درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.
    ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

    با توجه به اینكه در بیشتر موارد كنجد به صورت پوست كنده یا بو داده (حرارت دیده) مصرف می شود، لذا تركیبات دو شكل خام و حرارت دیده كه با هم متفاوت می باشد، در زیر شرح داده شده است.
    هر ۱۰۰ گرم كنجد بو داده بدون پوست حاوی مواد زیر است:
    انرژی ۵۶۷ كیلو كالری
    چربی ۴۸ گرم
    كربوهیدرت ها ۲۶ گرم
    پروتئین ۱۷ گرم
    فیبر غذایی ۱۶/۹ گرم
    قندها ۰/۵ گرم
    فسفر ۷۷۴ میلی گرم
    پتاسیم ۴۰۶ میلی گرم
    منیزیم ۳۴۶ میلی گرم
    كلسیم ۱۳۱ میلی گرم
    سدیم ۳۹ میلی گرم
    آهن ۷/۸ میلی گرم
    رطوبت ۵ گرمخواص ارده کنجد بو داده

    هر۱۰۰ گرم كنجد پوست كنده خام حاوی مواد زیر می باشد:
    انرژی ۶۳۰ كیلو كالری
    كربوهیدرات ۱۱/۷ گرم
    چربی ۶۱/۲ گرم
    پروتئین ۲۰/۵ گرم
    فیبر غذایی ۱۱/۶ گرم
    قندها ۰/۵ گرم
    كلیسم ۹۷۵ میلی گرم
    فسفر ۶۶۷ میلی گرم
    پتاسیم ۳۷۰ میلی گرم
    منیزیم ۳۴۵ میلی گرم
    سدیم ۴۷ میلی گرم
    آهن ۱۴/۵ میلی گرم
    رطوبت ۳/۷۵ گرم

    هر دو نوع بالا حاوی اسیدهای آمینه مختلف از جمله تریپتوفان، ترئونین، ایزولوسین، لوسین، متیونین، سیستین، فنیل آلانین، والیین، آرژی نین، هیستیدین، آلانین، آسپارتیك اسید، گلوتامیك اسید،گلی سین، پرولین و سرین می باشند. مهم ترین اسیدهای چرب روغن كنجد عبارتند از: اولئیك، لینولئیك، پالمیتیك، استئاریك و آراشیدیك.

    کاهش دردهای آرتریت روماتوئید
    کنجد سرشار از مس است و مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد.
    علاوه بر آن مس در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

    پیشگیری از سرطان روده
    كنجد، منبع غنی اسیدهای آمینه بوده و رشد تومورها را متوقف می كند.
    همچنین از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می نماید.

    پیشگیری از حملات و سردردهای میگرنی
    حجم بالای منیزیم در کنجد به کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم و پیشگیری از اسپاسم نوعی از عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند، کمک کرده و وجود کلسیم در کنجد نیز از سردردهای میگرنی جلوگیری می کند.

    تقویت حافظه
    كساني كه زياد مطالعه مي‎كنند، هميشه مقداري كنجد بوداده همراه داشته باشند كه هرچند گاهي يك قاشق كنجد ميل كنند. تقریبا ۲۸ درصد مغز انسان را ليسيتين تشكيل مي‎دهد و همين ماده باعث پيشرفت بشر شد. كنجد سرشار از لسینین است و در نتيجه كساني كه كارهاي فكري زياد دارند باید كنجد را در برنامه غذايي خوش قرار دهند.
    براي كساني كه مي‎خواهند حافظه آن‎ها تقويت شود، ۴۰ روز هر روز صبح يك قاشق غذاخوري كنجد ميل كنند.
    كنجد و سياه‎دانه صبح ناشتا باعث تقويت مغز و رفع فراموشي مي‎شود، حدود ۴۰ گرم سياه‎دانه و ۲۰۰ گرم كنجد را با كمي نبات آسياب كرده، صبح‎ها یک قاشق ميل شود.

    حفظ سلامت استخوان ها
    کنجد به دلیل دارا بودن حجم بالای روی و تاثیر فلز روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به عنوان غذایی مناسب برای سالمندان یا کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می شود. کسانی که شیر دوست ندارند می‌توانند از کنجد برای تامین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند.
    در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.
    همچنین کنجد منبعی عالی برای کلسیم است. کلسیم از وجود توده های استخوانی که در یائسگی و یا همراه با بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می شود، کاسته و در حفظ سلامت استخوانها، نقش به سزایی دارد.

    کاهش کلسترول خون
    فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، سطج ایمنی بدن تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد.
    امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و آن را به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند.
    در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

    کاهش فشار خون
    کنجد منبع خوبی از منیزیم است. وجود منیزیم به کاهش فشار خون بالا منجر می شود. فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.

    پیشگیری از کم خونی و افسردگی ناشی از آن
    کنجد منبع خوب کلسیم است. کمبود کلسیم برابر کم خونی می باشد و همچنین عدم جذب ویتامین ب را به همراه دارد و کمبود ویتامین ب موجب اضطراب می شود.

    تقویت پوست، مو و ناخن
    وجود مقادیر بالای روی در کنجد، آکنه را کمتر می کند، از نازک شدن موها جلوگیری می کند، مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد. اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.
    مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.

    کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد)، به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.

    مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.
    براي درمان جرب( نوعی بیماری انگلی خارش دار)، تخم ريواس را با روغن كنجد مخلوط كرده به محل بمالند.

    دیگر خواص و فواید کنجد عبارتند از:
    در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.
    کنجد به رفع مسمومیت كبد و كلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن كمك می كند.
    كنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، به ایجاد خواب طبیعی در زنانی که از عوارض یائسگی رنج می برند کمک می کند.
    خواص ضد قارچ و ضد باكتری از دیگر تأثیرات آن است.
    برگ های كنجد سرشار از مواد لعابی هستند. دم کرده برگ کنحد برای درمان اسهال خونی و وبا به كار برده می شود.
    كنجد تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یك غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان است كه دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.
    باعث افزایش ذخیره ی ویتامین E در بدن می شود.
    کنجد برای کسانی که کشتی گیر و یا وزنه بردار هستند غذایی بسیار مفید و مناسب است.
    كساني كه داراي چربي بالا هستند از روغن كنجد استفاده كنند.
    اگر هزارپا در گوش كسي رفت چند قطره روغن كنجد در گوش بچكانيد.
    براي نرم شدن محل تورم كنجد را له كنيد با يك عدد تخم‎مرغ مخلوط نماييد در محل تورم و سفتي بدن قرار دهيد.
    كساني كه مي‎خواهند چاق شوند از كنجد استفاده كنند.
    كنجد براي تقويت نيروي جنسي نافع است و به این منظور باید ارده (كنجد خردشده)، عسل، هويج خرد شده همراه نان ميل شود.
    كساني كه سرطان دارند از كنجد استفاده كنند.
    كنجد براي افراد كم خون غذاي مناسبي است.
    خوردن كنجد باعث نرم شدن روده‎ها و رفع يبوست مي‎گردد. براي درمان يبوست صبح يك قاشق كنجد بو نداده (خام) بخورند.
    كساني كه سوزش معده دارند كنجد را با نبات كوبيده ميل كنند.
    براي قطع خون بواسير، ۵ گرم دانه كنجد و ۵ گرم مغز گردو هر روز به مدت ۱۴ روز ميل شود.
    براي بازشدن عادت ماهيانه مقداري كنجد را با نخود آب پز نموده آب آن را ميل كنيد.
    براي دمل داخل گوش روزي چندبار با روغن كنجد آن را چرب كنيد چون زود سر باز مي‎كند.
    كساني كه تصلب شرائين دارند از كنجد و روغن آن استفاده كنند.
    افراد سوداوي مزاج روزي يك قاشق كنجد بخورند.
    کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.
    کنجد ضد رماتیسم است.
    برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.
    روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

    دانه های كنجد دارای ماده آلرژی زایی است كه در افراد بسیار معدودی (۵ تا ۱۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر) ایجاد حساسیت می كند.
    مصرف زياد كنجد خارش پوستي ايجاد مي‎كند.
    كساني كه فشارخون دارند كنجد كمتر بخورند.
    زيادخوردن كنجد باعث بدبويي دهان مي‎شود.
    کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست. كنجد ديرهضم است. زياده روي در مصرف آن باعث سوءهاضمه مي‎شود و معده را خسته مي‎كند. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.
    برخی از منابع نیز مصرف کنجد را با افزایش خطر سقط جنین مرتبط دانسته اند.
    مصرف کنجد برای دارندگان گروه های خونی B و AB مضر می باشد و برای دارندگان گروه های خونی O و A بلامانع می باشد.

    نحوه نگهداری از کنجد و مشتقات آن
    ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می‌شود. بنابراین کنجد و فرآورده‌های تهیه‌شده از آن باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری ‌شود.
    اگر مي‌خواهيد مقدار زيادي از كنجد خام را به مدتي بيش از يك سال نگهداري كنيد بايد آن‌را در داخل ظرف شيشه‌اي خشك و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ذخيره نماييد.

    خواص ارده
    ارده به‌عنوان یکی از فرآورده‌های به‌دست آمده از کنجد به صورت سنتی به‌عنوان صبحانه در ایران همراه نان و مواد شیرین مثل عسل و شیره انواع میوه‌ها از جمله خرما و انگور یا مربا مصرف می‌شود.
    ارده، مایعی روغنی است که از دانه کنجد پوست‌گیری و آسیاب شده به دست می‌آید و در واقع کنجد کوبیده است که در روغن خود غوطه‌ور شده در کل، ۷/۲۴ درصد ارده را پروتئین، ۵۹ درصد چربی، ۳/۲ درصد فیبر و ۳ درصد را موادمعدنی تشکیل می‌دهد.

    ارده کنجد به همراه خرما، غذایی مقوی برای رشد کودکان است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و روده هاست.
    مصرف هرازگاه ارده به‌عنوان صبحانه‌ به‌خصوص برای کودکان ایرادی ندارد اما افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند. ارده سرشار از چربی است و کالری بالایی دارد. بنابراین باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید. ارده در مقایسه با روغن کنجد فواید بیشتری دارد زیرا در روغن کنجد تنها چربی و ویتامین‌های محلول در آن وجود دارد در حالی که در ارده دیگر مواد مغذی موجود در کنجد نیز حفظ می‌شود.

    کنجد با نام علمی”Sesamun indicum” از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. نام Sesame از كلمه لاتین Sesamum گرفته شده و این لغت خود با تغییرات زیادی از آشوری ها و از كلمه Shaman shammi به معنی گیاه روغنی (Plant oil) درست شده است.

    کنجد گیاهی است یكساله به ارتفاع حداكثر تا یك متر كه قسمت های بالای ساقه آن پوشیده از كرك است، ولی قسمت های پایینی كرك ندارد. برگ ها بیضی بلند و نوك تیز، به طول ۱۴ سانتی متر می باشند كه به صورت متقابل روی ساقه قرار می گیرند (ممكن است برگ های قسمت پایین گیاه كمی پهن تر باشند و به صورت متفاوت قرار گیرند). گل ها به صورت تكی در كنار برگ های قسمت بالای ساقه ظاهر می شوند. رنگ گل ها زرد است، ولی ممكن است به رنگ های سفید، گلی و قرمز نیز دیده شوند.

    این گل ها به میوه كپسول تبدیل می شوند كه حاوی تعداد زیادی دانه كوچك، بیضی و تقریباً مسطح است. رنگ دانه ها بر حسب واریته ها و نواحی مختلف متفاوت بوده و ممكن است به صورت قهوه ای كمرنگ یا تیره، سفید، سیاه و یا دو رنگ باشند. قسمت مورد استفاده كنجد، دانه ها هستند كه مقدار زیادی از آنها به مصرف روغن كشی می رسد.

    نام كنجد در خاورمیانه متفاوت بوده و به نظر می رسد از لغت فارسی آن، یعنی Kunjid كنجد ریشه گرفته است. به عنوان مثال، نام روسی آن كه Kunzhut كون زوت می باشد، از فارسی مشتق شده است.

    درباره كنجد در اقوام و ملل جهان افسانه ها، باورها و اعتقادات مختلفی وجود دارد كه همه آنها درباره اهمیت این گیاه و دانه و روغن آن است. مثلاً در افسانه های آشوری چنین بیان شده است كه وقتی خداوند مخلوقات خود را آفرید، آنها از شراب دانه كنجد نوشیدند و یا هندوها معتقدند كه دانه كنجد سمبل جلوگیری از مرگ و میر و روغن آن از مواد خوش یمن و مبارك است.

    بر حسب مدارك تاریخی، زنان بابلی باستان از مخلوط كنجد و عسل به شكل حلوا برای جوانی و زیبایی بیشتر و سربازان رومی برای قوی بودن و انرژی بیشتر استفاده می كردند.خواص ارده کنجد بو داده

    در تامیل حداقل یك بار در هفته (روزهای چهارشنبه یا یكشنبه برای مردان و روزهای جمعه برای زنان) خود را با روغن كنجد چرب می كنند و ماساژ می دهند و این كار در مراسم یوگا در آنجا مرسوم است. استادان یوگا در تامیل توصیه می كنند كه برای كاهش حرارت بدن، به خصوص در نواحی استوایی و مرطوب، دست كم هفته ای یك بار از ماساژ روغن كنجد استفاده شود.

    كنجد بومی هندوستان است و حداقل ۲۲۵۰ سال قبل از میلاد در آنجا كشت می شده است. همچنین مطالعات باستان شناسی نشان می دهد كه كشت این گیاه بعد از هندوستان در ناحیه مكران پاكستان معمول بوده است.
    هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایل هستند و آن را زیاد کننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیرات می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.

    خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود و حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است.

    روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است. كنجد در نقاط مختلف ایران، از جمله نواحی شمالی، شیراز و كرمان كشت می گردد.

    در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

    روستاییانی که روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا ۸۰ سالگی تقریبا جوان هستند.
    برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است و در فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.

    در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود، یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است.
    کنجد دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.

    لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است.
    مغز انسان بیش از سایر حیوانات از این ماده دارد و راز موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن را مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاهانی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.

    کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

    روغن ارده کنجد در نظر بسیاری از مصرف کنندگان همان روغن کنجد محسوب می شود و در خرید این محصول خوراکی و درمانی این نظر در بسیاری از خریداران صادق است. لیکن باید توجه داشت که بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد تفاوت وجود دارد. تفاوت اصلی بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد صرفا در نحوه استخراج این دو محصول روغنی می ­باشد. بر اساس شیوه روغن­ گیری از محصول کنجد، می­توان دو نوع محصول روغنی را تولید نمود.

    با رجوع به نظر حکما و طبیبان طب سنتی مشاهده می ­شود، عطاران دوران گذشته نیز به تفاوت بین این دو روغن وقوف کامل داشتند. چرا که بررسی و مطالعه آثار آنان نشان می ­دهد که روغن کنجد به طور کلی جهت مصرف خوراکی مضر و ممنوع است.موارد استفاده از روغن کنجد در طب سنتی بصورت ضماد است و استفاده خوراکی از آن متداول نبوده است. متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف­ کنندگان از خواص درمانی و دارویی این دو نوع روغن، شاهد هستیم مراکزی به وسیله دستگاه های روغن ­کشی از دانه کنجد مستقیما برای تولید روغن با نام اشتباه ارده استفاده می ­نمایند.خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی باعث بروز برخی بیماری ­ها می­گردد که مهمترین و شایع­ ترین آن بروز کبد چرب در افرادی است که از روغن کنجد بصورت خوراکی استفاده می­ نمایند. در حالیکه صرفا روغن خوراکی پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آید.

    همانطوریکه اشاره شده دلیل اصلی وجه تمایز روغن کنجد از روغن ارده کنجد روش روغن ­گیری از دانه گیاهی کنجد می ­باشد. بطور کلی دو روش برای تهیه روغن کنجد وجود دارد که بصورت سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرد.در روش اول که با نام روش گرم شناخته می­ شود برای افزایش راندمان تولید روغن در بالای صد درجه سانتیگراد گرم می ­شود. این موضوع باعث می ­شود روغن بیشتری تولید شود. اما این روش به علت استفاده از درجه حرارت بالا باعث می­شود بسیاری از خواص روغن از بین برود. بروز انواع سرطان و مشکلات گوارشی و عروقی می­تواند نتیجه استفاده مستقیم از این نوع روغن ها باشد. در روش صنعتی برای قابل استفاده شدن این روغن ها از روش های تصفیه صنعتی خاص استفاده می­ گردد.بنابراین تولید این نوع روغن ها صرفا جنبه تجاری دارد و نمی ­توان از آن بعنوان ماده ای برای درمان بیماری و یا تقویت بدن استفاده نمود.در روش دوم که به روش سرد موسوم است، میزان درجه حرارت به 40 درجه نمی ­رسد و در برخی موارد از درجه پایین ­تر نیز استفاده می ­شود. روغن تولیدی در این روش خاصیت آنتی­ اکسیدانی، طعم و ویتامین های خود را حفظ می­ نماید. این روش در حقیقت یک روش مکانیکی برای استخراج روغن از دانه کنجد محسوب می ­گردد و روغن به واسطه فشار بر دانه کنجد از آن خارج می ­گردد.این نوع استخراج روغن از دانه روغنی کنجد امروزه در بسیاری از مراکز تولید روغن صورت می­ گیرد در حالیکه نمی­ توان آن را جزء روغن های خوراکی قلمداد کرد.

    خواص ارده کنجد بو داده

    آنچه از روش پرس سرد منتج می­ گردد همان روغن کنجد است ولی اگر این روش روغن گیری در مورد دانه کنجد بوداده و یا تفت داده شده اجرا گردد، روغن حاصل از این فرآیند، روغن ارده کنجد خواهد بود. ارده در حقیقت از بو دادن و یا تفت دادن و سپس آسیاب کردن دانه کنجد حاصل می­ گردد.

    برای تهیه روغن ارده با کیفیت، لازم است دانه­ های کنجد خام حداقل به مدت 8 ساعت در آب خیسانده شوند تا آب بطور کامل در دانه خام نفوذ نماید. سپس دانه­ ها را در حرارت بالای 300 درجه سانتیگراد حرارت می ­دهند. از این طریق دانه کنجد با حفظ تمامی خصوصیات اصطلاحا بو داده می­ شود.با آسیاب کردن کنجدهای بو داده شده، ماده خمیری به رنگ کرمی تولید می­ شود که اصطلاحا به آن ارده گفته می­ شود. ارده تولید شده به مرور زمان روغن خود را خارج می­ کند که با جمع­ آوری آن میتوان روغن ارده کنجد اصلی و با کیفیت را استحصال نمود. اگر اجرای این مراحل دشوار است و از نظر مالی برای شما به صرفه نیست می توانید با خیال راحت خرید روغن ارده کنجد را در عطاری اینترنتی عطارخونه انجام دهید.

    از روغن ارده کنجد می­توان در مصارف آشپزی و خصوصا تهیه سالاد استفاده نمود. در حرارت متعادل می­توان از آن برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده نمود. بوی زننده روغن کنجد نیز در روش تولید سرد از بین می­ رود و بویی مطبوع در مصرف روغن احساس می­شود. روغن کنجد به واسطه بالا بودن اسیدیته، حاوی بوی نامطبوع است و به هیچ عنوان نمی­ توان از آن برای مصارف سرخ­ کردنی استفاده نمود.

    موضوع طعم روغن ارده کنجد در سطح بالایی به ذائقه افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد طعم روغن­ ارده کنجد را بسیار مطلوب می­دانند و برای برخی استفاده از آن به واسطه طعم و بو مشکل است.

    چربی ها انواع مختلفی دارند که در طب از آن ها به عنوان چربی مضر و یا چربی سالم یاد می­ گردد. روغن ارده کنجد، سرشار از چربی ­های دارای حلقه اشباع نشده و غیر اشباع می ­باشد که این موضوع می­تواند در سطح بالایی در سلامت قلب موثر واقع گردد. این موضوع در کنترل میزان کلسترول و چربی بد ارگان های بدن نیز می­تواند موثر واقع گردد.مالیدن این روغن به صورت و نیز کف پا در طب سنتی برای ایجاد احساس آرامش و انجام یک خواب کامل قبل از خواب شبانه در کنار سایر تدابیر مورد استفاده قرار می­گیرد.

    استفاده از روغن ارده کنجد به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر خصوصیات این روغن می ­باشد که از ایام گذشته مورد استفاده قرار می­گرفته است. گذشتگان برای حفظ سلامت دندان و لثه­ ها به جای مسواک زدن با خمیردندان از چرخاندن انواع روغن های گیاهی استفاده می­ نمودند که رایج­ ترین آن روغن ارده کنجد می ­باشد.

    غنای روغن ارده کنجد از عنصر زینک باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شده و عامل موثری در حفظ و شادابی پوست بدن محسوب می ­گردد. این عنصر در تقویت و استحکام سیستم استخوان ­بندی بدن نیز نقش مهمی دارد.از روغن ارده کنجد در طب سنتی در هنگام بروز برخی اختلالات گوارشی نظیر یبوست به عنوان ملینی قوی استفاده می­ شود. روغن ارده­ کنجد باعث افزایش فعالیت های روده ­ای در فرد می گردد.وجود ویتامینهای گروه B و E و وجود عناصر منیزیم و کلسیم و نیز فسفر سبب شده است که از روغن ارده کنجد در جهت حفاظت از موهای سر در طب سنتی بهره­ گرفته شود.

    مبارزه با رادیکال های آزاد روغن ارده کنجد سبب شده است که مصرف آن از برای بیماری هایی نظیر پارکینسون و سرطان در کنار سایر تدابیر تجویز گردد. خصوصیت آنتی اکسیدانی روغن ارده کنجد آن را در درمان بیماری های عصبی و نیز بروز آرتروز نیز مطرح نموده است.تهیه خمیر ارده به همراه روغن ارده کنجد می­تواند بعنوان غذای مکمل برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. از این مکمل برای افزایش قدرت ایمنی بدن کودکان و جلوگیری از بیماری هایی نظیر سرماخوردگی می­ توان استفاده نمود.قدرت طعم دهندگی بالای روغن ارده کنجد سبب شده است که کدبانوهای محترم از این روغن در اولویت برای مصارفی چون تهیه سالاد و یا انواع خورشت ها استفاده نمایند.در طب سنتی بطور کلی از روغن ارده کنجد بعنوان ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و در ادرار سوختگی کودکان و سوزش ادرار استفاده می­ گردد.

    تاکید طب سنتی در استفاده از مواد غذایی ارگانیک رعایت حالت اعتدال است و تفریط در استفاده از روغن دانه کنجد نیز می­ تواند باعث ایجاد ضرر، در ارگان های بدن شود. یکی از شایع­ ترین مضرات روغن کنجد مربوط می­ شود به نحوه روغن­ گیری از این دانه روغنی.

    آنچه طب سنتی در مورد استفاده از روغن های گیاهی تاکید دارد استفاده سریع از آنها است. در صورت عدم استفاده سریع از روغن دانه کنجد نیز خواص آن به ضرر مبدل خواهد شد. در حال حاضر استخراج روغن از طریق دستگاه های دستی و خانگی در کشور ما بسیار رایج است. این موضوع می ­تواند زمینه ایجاد ضرر را در جامعه فراهم نماید.

    روغن  کنجد استحصالی در روش دستی حاوی موم، صمغ، ذرات ریز خارجی، اسیدهای چرب و رطوبت می ­باشد که الزاما باید از روغن استحصالی جدا شود. به این عمل عمل تصفیه روغن گفته می ­شود.

    متاسفانه در حال حاضر به این موضوع مهم در استحصال توجه نمی­ شود و این موضوع مضرات روغن کنجد را در سطح قابل توجهی افزایش داده است چرا که روغن استحصالی در این حالت در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد می­ گردد که زمینه ضرر را در مصرف کننده فراهم می ­آورد.

    از مضرات روغن کنجد در استفاده بی رویه می­توان به بروز بیماری شایع کبد چرب غیر الکلی اشاره کرد که می­ تواند در عملکرد طبیعی کبد افراد ایجاد اخلال نماید. همچنین روغن کنجد تصفیه نشده، می­تواند خطر ریسک بروز انسداد رگ های قلبی و متعاقب آن افزایش احتمال سکته قلبی را فراهم نماید. این  موضوع به دلیل وجود رادیکال های آزاد می­تواند باعث بروز پیری زودرس نیز  گردد.

    روغن کنجد درمانی به علت پایین بودن نقطه دود برای مصارف سرخ­ کردنی مناسب نیستند. این موضوع از مضرات روغن کنجد محسوب می­ شود و می­ تواند باعث بروز انواع سرطان ها گردد. نگهداری غیر اصولی دانه و نیز روغن استحصالی نیز می­تواند مضرات روغن کنجد را افزایش دهد چرا که این امکان وجود دارد، مواد کپکی و اسپورهای بسیار خطرناک از طریق دانه و روغن، سلامت افراد را تهدید نماید.

    عدم شستشوی دستگاه های استحصال روغن کنجد نیز می­تواند مضرات روغن کنجد را افزایش دهد. این موضوع می­ تواند به واسطه ایجاد آلودگی میکروبی سیستم دفاعی بدن مصرف­ کنندگان را تهدید کند. شایعترین آلودگی وجود سم آفلاتوکسین است که می­تواند باعث عدم باروری گردد. توجه داشته باشید که این موارد فقط در روغن کنجد ممکن است پیش آید، در مورد روغن ارده کنجد مصداق ندارد.

    مضرات  روغن کنجد می ­تواند به علت بالا بودن میزان کالری آن در استفاده بی­رویه به صورت افزایش وزن مصرف­ کننده بروز نماید. چاقی مفرط و نیز مشکلات ثانویه می ­تواند از عوارض استفاده مفرط از این روغن باشد.

    مصرف بی رویه از طریق ایجاد دیورتیکولیت می­تواند با تاثیر بر انقباظ روده بزرگ سبب ایجاد دل درد و یبوست شود. آنافیلاکسی مشهودترین حساسیت گزارش شده از  مضرات روغن کنجد می ­باشد که سبب افزایش فشار خون و نیز ایجاد تنگی نفس در فرد می­شود و می­تواند تمامی ارگان های بدن را درگیر نماید.

    از دیگر مضرات روغن کنجد در مورد پوست های چرب شایع است، که می­تواند باعث تجمع بیشتر مواد زاید و روغنی در منافذ پوست گردد. این موضوع می­تواند باعث ایجاد آلودگی های باکتریایی و قارچی ثانویه می گردد.

    استفاده از ارده و مشتقات آن به طور کلی در بارداری ممنوع و مضر است زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می ­دهد. در بیماران مبتلا به اسهال مزمن استفاده از روغن کنجد مضر می باشد چرا که این موضوع می ­تواند باعث تشدید بیماری گردد.

    به واسطه غنای این روغن از اسیدهای چرب اشباع نشده جهت جلوگیری از کاهش خاصیت و فساد این روغن، برای نگهداری باید از محل خنک، خشک و بدور از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده نمود.

    سلام دختر 38 روزه دارم که حدود دوهفته هست که دل درد و دل پیچه داره و خیلی ناآرومه و فقط میخواد بغل بشه و شکمش نفخ داره و خیلی داره اذیت میشه. میشه بگید چیکار کنم که زودتر خوب بشه؟

    سلامروغن مالی شکم نوزاد روزی 1باردختر با روغن بنفشه و روغن بادام.پسر با روغن گاو و پیه تازهاستفاده از کد 125 مجموعه مادر و نوزاد.مادر از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز کنند.شربت عسل،کنجد کوبیده + عسل،حلوا ارده عسلی مادر صبح ناشتا بخورد.کولیک نوزادی در ۵-۲۵٪ از نوزادان رخ می‌دهد.نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود.در این رابطه نکات ذیل قابل ذکر است:این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند.از راه حل های رایج و تا حدّی موثّر که معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی به مادران آموزش داده می شود این است که پس از شیر دادن کودک، وی را در آغوش گرفته آرام با کف دست ضرباتی را به پشت او وارد کنند تا آروغ بزند.در این دوره مادر باید از مصرف غذاهای نفّاخ به شدت پرهیز کند(حبوبات، سیر، پیاز و …). همچنین بهتر است در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را کم می کنند هم استفاده کند. مصرف آویشن یا زیره سبز(در اشکال مختلف آنها به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، یا در غذاها) یک راه حل ساده است که هم شیر مادر را زیاد می کنند و هم نفخ او را کم.از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون تصفیه نشده به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود. ماساژ ناف او با روغن کرچک هم راه مناسبی است.گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست.برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است.توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمین باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
    خواص ارده کنجد بو داده

    شربت کامی وی اگه گیرتون بیاد عالیه


    مورد تایید نیست


    مطالب بسیار خوبی بود ممنون

    سلام جنابوقت بخیر از توجه شما متشکریم

    باسلام آنزیم های کبدمن بالا رفته وازهر لحاظ برسی وآزمایشهای لازم درچند نوبت انجام که علل ان مشخض نشده وسونگرافی هم انجام که قاقد چربی نشان مدهدبا عنایت به اینکه اهل استفاده از مشروبات الکلی نبوده وفاقدانواع بیماریهای که متوندانزیم میتوندانزیم راببردبلا بودم بیشتر مواقع ازدمنوشهای به وسیب استفاده میکنم آیامتوندعلل ان باشد لطفا راهنمائی فرمائید باتشکر ازشما

    حب و شربت هپاتیت،حب کبد،سماق و آش سماق،شربت سکنجبین و حجامت مفید است.ترکیب کاسنی وشاهتره صبح وعصر_سکنجبین عسلی شربت نموده هرشب یه ساعت قبل خواب_حجامت عام دومرحله هرماه یکبار_چای خارمریم روزی یک استکان._مصرف سماق واش سماق._شربت مصفای خون دکتر._مصرف روغن زیتون یاکنجد_مصرف گوشت وفراورده های گوشتی به حداقل برسد.حجم غذاکم شود.ودرصورت امکان ناهار حذف شود.کد99 مجموعه مفید است.عرق کبد مجموعه استفاده شود.

    سلام.چه روغن کنجد و چه روغن ارده بخاطر اینکه ازنوع اشباع نشده است‌،به شرط اینکه رعایت بهداشت صورت گیردبرای آشپزی مناسبند،تبلیغات سو و نظربرخی کارشناسان فقط برای منافع اقتصادی خودشان است نه واقعیت.

    دمت گرم واقعییت رو گفتی …..من میخواستم بگم….

    سلام حرارت 300 درجه یعنی چی ، هیچی از این کنجد نمی مونه که، اون وقت روغنش مزه سوختگی میده


    خیر سوخته نمیشود

  • عوارض کشيدن ترياک با قليان

  • روغن نباتی چیضرر نداره


    مورد تائید نیست

    سلام ببخشید هیچ معلومه چی نوشتید ؟! خودتون سر در میارید از نوشته تون ؟!، ی بار میگید روغن کنجد بده نخورید ی بار میگید ن خوبه بخورید ،،، !!!!! تکلیفتون با خودتونم مشخص نیس چ برسه با مخاطب … بهتر نبود یا نظر نمیدادید یا تحقیق و پژوهش بیشتری میکردید ؟! چرا مردم و سر در گم میکنید

    سلام روز بخیر؛استفاده از روغن کنجد مضر است زیرا به روش درستی متاسفانه روغن گیری نمیشه و باید از ارده کنجد روغن گرفته شود.

    تسکین دردهای عادت ماهانه، تقویت قوای جنسی، افزایش‌دهنده سوخت و ساز بدن و ده‌ها خاصیت نیروبخش و درمانی شگفت‌انگیز که در دانه‌های کوچک کنجد نهفته را می‌شناسید؟ دانه‌هایی که به راحتی در دسترس شما هستند و به خصوص وقتی به شکل ارده کنجد درمی‌آیند، به غذایی لذیذ و مقوی برای تمام گروه‌های سنی تبدیل می‌شوند. این مطلب را بخوانید و با خواص جالب کنجد و ارده آشنا شوید.

    کنجد یک گیاه گرمسیری است و مثل اکثر گیاهان گرمسیری، پرانرژی، گرمابخش و نیرودهنده است. زادگاه اولیه این ریزه میزه مقوی کشور هندوستان است. می‌گویند از 1600 سال قبل از میلاد مسیح مردم آن منطقه کنجد را در غذاهایشان به کار می‌بردند و به خصوص از دانه‌های کنجد برای تقویت قوای بدنی سربازان در ارتش‌ها و جنگ‌ها استفاده می‌شد. به تدریج کشت کنجد در تمام دنیا و کشور ایران رواج پیدا کرد. مصرف کنجد در ایران بیشتر به شکل ارده و حلوا ارده است و همچنین در تهیه نان‌های سنتی مثل سنگک، بربری و شیرینی‌های ایرانی کاربرد دارد. روغن ارده کنجد هم چند سالی است که در سبد غذایی ایرانی‌ها جای خود را باز کرده است. با این حال اگر خواص این دانه پرانرژی را بشناسیم می‌توانیم مصرف خود را بهینه کرده و از فواید آن در رژیم غذایی خودمان و خانواده بهره بیشتری بگیریم.

    کنجد منبع بسیار غنی کلسیم، مس، منیزیم، آهن، روی، فسفر، ویتامین ب1 و فیبرهای غذایی است. در نتیجه روی سلامت عروق و دستگاه تنفسی، حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها، کاهش کلسترول بد خون و تنظیم فشارخون اثرات قابل توجهی دارد.

    دانه کنجد هرچند جزو دانه روغنی به شمار می‌رود ولی چربی آن از نوع اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای بدن مفید است. کنجد همچنین پروتئین بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای ورزشکاران غذای مفیدی باشد. کنجد به علت غنی بودن از  ویتامین E بر روی پوست و مو و ناخن تأثیرات بسیار مطلوبی دارد.خواص ارده کنجد بو داده

    در صورتی که هر ماه از دردهای شدید دوران عادت ماهانه رنج می‌برید، مصرف کنجد و ارده آن را فراموش نکنید. خوردن ارده کنجد در این دوران باعث کاهش التهاب و شدت انقباض‌های رحمی و در نتیجه کاهش دردهای قاعدگی می‌شود. کنجد همچنین برای افراد مسن به خصوص خانم‌ها مفید است چون سبب بهبود ترشح هورمون‌های جنسی زنانه در دوره یائسگی می‌شود و در بهبود روند بیماری پارکینسون هم اثرگذار است.

    از طرفی اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید، با مشورت متخصص کنجد و ارده را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید چون تحقیقات نشان داده کنجد به رشد سلول‌های عصبی مرکزی در نوزادان کمک می‌کند و روی قدرت بینایی آنها تأثیر مثبت دارد.

    اما یک گروه از افراد هرگز نباید از خوردن کنجد غافل شوند؛ افرادی که دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند. کنجد که منبع غنی آهن است در درمان کم خونی نقش موثری دارد.

    اگر هم کودک یا نوجوان محصلی در خانه دارید، روی میز تحریرش یک ظرف کنجد بوداده بگذارید تا موقع درس خواندن هروقت دچار احساس خستگی شد یک مشت کنجد در دهان بریزد. به تجویز حکیم دکتر روازاده خوردن کنجد خستگی فکری ناشی از  مطالعه را برطرف می‌‎کند. این دستور برای دانشجویان و دانش‌آموزانی که در شب بیداری‌های امتحان، دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند بسیار کاربردی است.

    ارده کنجد که از دانه‌های تفت داده شده و کوبیده شده کنجد به دست می‌آید تمام خواص دانه کنجد را دارد و در مواردی خواص آن نسبت به خود کنجد قوی‌تر است.

    ارده که نام دیگرش طحینه است به تنهایی به عنوان چاشنی در بعضی غذاها به کار می‌رود ولی اغلب به صورت مخلوط با شیره انگور یا عسل مصرف می‌شود یا به عنوان بخش اصلی حلوا ارده، بابا غنوج و حمص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ارده حتی به تنهایی یک ماده غذایی کامل است که می‌توانید در هر وعده غذایی به خصوص صبحانه از خوردنش لذت ببرید و همزمان بدن خود را با خوردن یک ماده مفید غذایی خوشحال کنید. ایرانی‌ها از قدیم ارده را با مواد شیرینی مثل عسل، شیره انگور، خرما یا نبات، و حتی مربا ترکیب و با نان سنگک مصرف می‌کردند.

    البته ارده نسبتا غذایی پرکالری محسوب می‌شود و شما را تا چندین ساعت سیر نگه می‌دارد. هر ۱۰۰ گرم ارده ۵۹۵ کیلوکالری انرژی دارد که در ترکیب با شیره یا عسل بیشتر هم می‌شود. با این حال از کالری ارده نترسید، اگر به اندازه و متناسب با میزان تحرک روزانه‌تان مصرف کنید، باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود.

    با ورود به فصل زمستان افرادی که بلغمی مزاج هستند یعنی طبع سرد و تر دارند، بیشتر از بقیه احساس سرما می‌کنند. این افراد باید در فصول سرد سال از مواد غذایی ارگانیک گرم مثل ارده و عسل و شیره استفاده کنند تا ناراحتی‌های ناشی از سرد مزاجی در بدنشان کمتر بروز پیدا کند. بقیه طبایع هم می‌توانند با رعایت تعادل از منافع این خوراکی پرفایده بهره‌مند شوند.ارده کنجد اگر با عسل مصرف شود باعث تقویت نیروی جنسی و عملکرد جنسی بهتر می‌شود. باعث نرم شدن دمل‌ها و زخم‌های چرکی، تسکین استخوان درد و دردهای عضلانی و مفاصل است. ارده و عسل برای درمان اختلالات کبد و کلیه و تقویت سیستم ایمنی بدن دارویی شگفت‌انگیز است و برای بالا بردن قدرت یادگیری و تقویت حافظه کودکان کاربرد دارد. ارده همچنین ملین طبع است و ممکن است باعت بهبود عملکرد روده‌های شما شود. از طرف دیگر آنتی‌اکسیدان فراوانی که در دانه‌های کنجد وجود دارد، ارده را به یک خوراکی ضد سرطان تبدیل کرده است.

    مزاج ارده و عسل گرم و تر است و مصلح آن سرکه ترشیجات مثل آبلیموی تازه است. یادتان باشد که موقع مصرف این خوراکی خوشمزه، مثل هر غذای خوش‌طعم دیگری جانب تعادل را رعایت کنید تا بتواند از خصوصیات مثبت آن، بیشترین بهره را ببرید.

    سلام آیا برای بیماران کلیوی ضرر ندارد


    خیر مانعی ندارد


    بسیار مفید واموزنده ممنون

    من خیلی پادرد داشتم از وقتی ارده و عسل میخورم دردم تسکین پیدا کرده ممنون از شما بابت اطلاع رسانی

    سپاس از دکتر روازاده..بسیار مفید وکاربردی هستش مقالات ..

    خواص ارده کنجد بو داده
    خواص ارده کنجد بو داده
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *