خطرات جوشکاري آرگون

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

آرگون از واژه یونانی(αργον) به معنی تنبل گرفته شده است. هنری کاوندیش در سال 1785 تصور می‌کرد که آرگون در هوا وجود دارد؛

گاز آرگون گازی بی بو ،بی رنگ ،که تحت تأثیر ولتاژ بالا به رنگ متمایل به آبی روشن در می آید. این گاز در سال توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال 1894 کشف گردید گازآرگون بسیار ساکن و ناشناخته در ترکیبات واقعی شیمیایی است.آرگون به مقدار کم در اتمسفر است و جدایش آن از هوا صورت می گیرد .

به صورت عادی به آزمایشگاه حمل نمی شود بلکه به صورت سیلندرهای تحت فشار ارائه می شود ، گاز آرگون از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید زیرا اتمسفر زمین حاوی 0.94 % آرگون می باشد. در اتمسفر مریخ 1.6 درصد آرگون 40 و حدود 5 ppm آرگون 36 وجود دارد.

گاز آرگون قابلیت حلالیت در آب را دارد و همانطور که گازاکسیژن در آب حل می شود آرگون نیز حل می شود. گاز آرگون گازی بیرنگ ، بی بو است و به هر دو حالت مایع و گاز موجود می باشد. آرگون گاز بی اثر است و ترکیب شیمایی خاصی تا کنون از این عنصر شناخته نشده است مثل گازهای کریپتون گزنون و رادون.

گاز آرگون در طبیعت از ترکیب سه نوع ایزوتوپ تشکیل شده است. تعداد 12 رادیوکتیو دیگر نیز از این عنصر شناخته شده است .
موارد استفاده گاز آرگون شامل لامپهای الکتریکی ، لامپهای فلورسانس با فشار 400 پاسکال و در صنعت عکاسی و لامپهای گرم و مشتعل مورد استفاده قرار می گیرد. آرگون همچنین به علت اینکه یک گاز بی اثر است در جوشکاری برقی و برش کاری و به عنوان روکش برای تولیدات تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. و یک عامل حفاظتی برای رشد کریستالهای ژرمانیوم و سیلیسیوم می باشد.

دوره مقدماتی php

خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در این نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal) بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود.

نام جدید این فرایند G.T.A.W و نام آلمانی آن WIG می باشد. همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ آرگون میباشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد


آسيبهاي اکولوژي گاز آرگون گزارش نشده است. در طبيعت آرگون به صورت گازي وجود دارد. آرگون در مناطقي که تصفيه انجام ميشود، آرگون به سرعت منتشر ميشود.
تاثيرگاز آرگون بر گياهان يا جانوران هنوز شناخته نشده است. به نظر ميرسد که آرگون براي محيطهاي آبي خطرناک نباشد.
گاز آرگون فاقد مواد شيميايي تهي از ازن است و جز آلاينده هاي تقسيم بندي شده در DOT)Department of Transportation) آمريکا محسوب نمی شود.

مشكلات ريوي،حنجره و مجاري ادراري بخصوص در كار با بخار مواد خطرناكي مثل كادميوم، نيكل، بريليوم ، كروم و ارسنيك كه در دود جوشكاري با مواد فوق موجود است.

مشكلات مزمن تنفسى مثل برونشيت،آسم،التهاب ريه ها،كاهش حجم ريه ها ، رسوب غبار يا سيليس يا اكسيد آهن در ريه ها و مشكلات قلبي، پوستي، كاهش شنوائی و مشكلات گوارشي مثل التهاب مزمن معده و روده ها و زخم معده و اثني عشر و صدمات كليوی از ديگر عوارض طولانی مدت جوشكاري است.

در بعضى جوشكارى ها احتمال سقط جنين و تاخير در حاملگى در همسران جوشكارها بيشتراست كه احتمالا بدلائل زير است:

جوشكارى با آزبست براي عايق كردن و پوشاندن سطوح با آزبست باعث رسوب آزبست در ريه ها و افزايش احتمال سرطان ريه و پرده جنب ميشود.به همين علت براي جوشكاري نزديك سطوح آزبست دار بايد كليه جوانب ايمني مثل ماسك مخصوص رعايت شود.


گرماي شديد جوشكاري و مذاب و جرقه مربوطه ميتواند باعث سوختگي شود.سوختگي و ضايعات چشمي ميتواند ناشي از مذاب، تكه هاي فلز،جرقه و الكترود داغ باشد. بعلاوه گرماي زياد و مدت طولاني در گرما ماندن ميتواند باعث گرمازدگي شود.جوشكار ها ميبايستي از علائم گرمازدگي ( مثل احساس خستگي، سرگيجه، كاهش اشتها، تهوع، درد هاي شكمي و تحريك پذيري) اطلاع داشته باشند .

نور شديد جوشكاري باعث صدمه به شبكيه چشم و اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنيه و ايجاد آب مرواريد ميشود.اشعه ماوراي بنفش ميتواند باعث برق زدگي چشم شود (حتي در مدت كمتر از يك دقيقه). علائم برق زدگي بعد از چند ساعت ظاهر شده و شامل احساس وجود شن يا جسم خارجي در چشم، تاري ديد، درد شديد، ريزش اشك، سوزش چشم و سردرد است.

اشعه از مواد اطراف منعكس شده و حدود نصف برق زدگي ها در كساني است كه جوشكاري نميكنند. عدم استفاده از وسائل حفاظتي و برق زدگي هاي مكرر باعث صدمه دائمي چشم ميشود. سوختگي پوست در اثرمجاورت با اشعه ماوراي بنفش مشابه آفتاب سوختگي است و احتمال سرطان پوست را زياد ميكند.


4. صدا

صدا علاوه بر كاهش شنوائي باعث ايجاد استرس و فشار عصبي ، بالا رفتن فشار خون و بيماري هاي قلبي ميشود. كار كردن در محيط هاي پر سرو صدا باعث خستگي ، عصبي شدن و تحريك پذيري ميشود. در سر و صداي بالاي 85 دسي بل حتما بايد از گوشي محافظ استفاده كرد.

جوشكارها در معرض كمردرد ، شانه درد ،دردهاي زانو ،التهاب عضلات ،مفاصل و رباط ها هستند . وضعيت كاري مثل كار بالاي سر ، لرزش و بلند كردن بار سنگين از عوامل موثر هستند. براي پيشگيري از اين مشكلات راه حل هاي زير را ميتوان به كار برد :

کاربر گرامی چنانچه پیرامون عوارض جوشکاری آرگون سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

مرکز انجمنهاي تخصصي

پرش به محتوا

مرکز انجمنهاي تخصصي

پرش به محتوا

مدیران انجمن: رونین, Thunderclap, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

پست
توسط ama.kh » یک شنبه 13 بهمن 1387, 9:51 am

پست
توسط Mil@d » یک شنبه 13 بهمن 1387, 10:01 am

پست
توسط Mehdi2224 » یک شنبه 13 بهمن 1387, 10:13 am

پست
توسط Mil@d » یک شنبه 13 بهمن 1387, 10:26 am

پست
توسط Mehdi2224 » یک شنبه 13 بهمن 1387, 3:20 pm

پست
توسط ama.kh » یک شنبه 13 بهمن 1387, 3:27 pm

پست
توسط Miliali » یک شنبه 13 بهمن 1387, 3:55 pm

پست
توسط محمد حسين مالكي » دو شنبه 30 خرداد 1390, 4:52 am


پست
توسط nazaninn » جمعه 29 مهر 1390, 8:41 am


پست
توسط tjchavoshi » شنبه 8 تیر 1392, 5:04 am

پست
توسط ترانسپورتر » سه شنبه 24 شهریور 1394, 10:48 am

بازگشت به “پزشکي

کاربران حاضر در این انجمن: GoogleBot و 7 مهمان

%PDF-1.5
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUO0+j[Aoh4 *PB{[fg3;+F1Zr
M9e.k -@mlTa01S^)0]BaɇLZ:De~19iAe%]ʔuCuJhB,wamSeIsljUxǟ7’6EK
endstream
endobj
5 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 6 0 R>>
endobj
6 0 obj
>
stream
xmO0s 7
j4|Bޢ#!nfv’3+?@L%sF G̤bɢ̞أoD35G{+JKKpA>6Z{z軞Ap>d^U|q,t
sMHYVDER@rJ{eVwLSUpߜ)}’x

عوارض جوشكاري آرگون

جوش ارگون دارای اشعه مادون قرمزی فراتر از تحمل قوای جنسی انسان هست به همین دلیل در دنیا این جوش جای خودش را به co2 داده است. به همین خاطر است که از جوشکارها خواسته میشود لباس روشن رنگ بپوشند و یک لایه محافظ روی شلوار جوشکارهای ارگون تعبیه میکنند . ضرر دوم هم به تنگستن برمیگردد که در ساختار ان از یک ماده رادیو اکتیو استفاده شده است و طبیعتا غبار این ماده پس از مدتی کار بر اثر تیز کردن تنگستن وارد دستگاه تنفسی میشود و مشکلات حاد ریوی را به دنبال خواهد داشت سرفه های شدید و دائم در این مدت از عوارض سیم جوش 7018 مي باشد که برای پر کردن پاس رویی آرگون استفاده میشود.

جوشکاری، عوارض و راههای پیشگیری از آن

مقدمه:

   بشر از زمانیکه خود را شناخته در پی کار و فعالیت بوده و در هر زمان دستخوش تحولاتی گردیده  است. به وجود آمدن ابزار کار قدیمی‌ترین تحولی است که در زندگی بشر بوجود آمده است. زمانی ابزار سنگی و بعداً با پیدایش آهن و فلزات ابزار فلزی جایگزین آن شد به تبع توسعه صنایع و ابزار آلات مشاغل مرتبط با آنها نیز به صورت تخصصی درآمده و از هم جدا گردید که حرفه جوشکاری یکی از آنها می‌باشد.

عوامل زیان آور موجود در کارگاه جوشکاری:

   در کار جوشکاری ابزار و وسایلی استفاده می‌شود که در صورت عدم رعابت موازین ایمنی باعث بروز مشکلاتی می‌گردد. عمده‌ترین عوامل زیان‌آوری که در رابطه با این حرفه وجود دارد عبارتند از:

1-    انواع اشعه‌های ناشی از جوشکاری

2-    سر و صدای محیط کار

3-    دود و گازهای ناشی از جوشکاری

4-    حرکات و وضعیت‌های نامناسب بدن در حین کار که در مورد هر یک توضیحات مختصری ارائه میگردد.

1-    اشعه‌های ناشی از جوشکاری:

نور مرئی IR- UV

   نور مرئی همان نور طبیعی و نور مصنوعی ناشی از لامپ‌ها می‌باشد که نه تنها نقش مهمی در رویت اشیا و جلوگیری از برخورد با آنها دارد بلکه بر اساس آخرین تحقیقات نقش بسیار مهمی در افزایش بازدهی و جلوگیری از خستگی ناشی از کار دارد.

   در بین اشعه‌ها، اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از نقطه جوش و مادون قرمز (IR) ناشی از التهاب فلز گداخته خطر بیشتری دارند. تابش اشعه حاصل از جوشکاری بخصوص دستگاههای جوش الکتریکی بر چشم سبب ناراحتی چشم با علائم سرخی، ریزش اشک، خارش و ترس از نور، ورم ملتحمه،‌ خیرگی و آب مروارید می‌گردد.

روش پیشگیری : در مورد جوشکاران بایستی از عینکها و یا سپرهای حفاظتی شیشه‌های آن قادر به جذب اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز می‌باشند استفاده شود.

2ـ سر و صدای محیط کار :

خستگی شنوایی : کاهش قدرت شنوایی، تحریک اعصاب، وزوز کردن گوش، سوت کشیدن پرده گوش از جمله عوارض ناشی از سر و صدای محیط کار می‌باشد. تغییر در ترکیبات خون و سایر مایعات بدن نیز گزارش شده است که افزایش یا کاهش قندخون از آن جمله‌اند.

   در صورتیکه سر و صدای محیط کار در حدی باشد که باعث مختل شدن مکالمه عادی بین دو نفر در محیط کار گردد بالاتر لز حد مجاز بوده و کارگر باید از گوشی جهت محافظت سیستم شنوایی استفاده کند.

وسایل حفاظت سیستم شنوائی شامل:

پلاک گوش: طوری طرح و ساخته شده است که کاملاً در مجرای داخلی گوش قرار میگیرد.

گوشی: کاملاًً‌ گوش خارجی را می‌پوشاند از نظر حفاظت بهتر و در ضمن خیلی راحت‌تر از پلاک گوش خواهد بود.

3-   دود و گازهای ناشی از جوشکاری:

   دود حاصل از جوشکاری با کاربید و استیلن حاوی انواع فلزات سمی و سایر مواد شیمیایی بوده که استنشاق آنها به آسانی صورت میگیرد که این ذرات می‌توانند به قسمتهای انتهایی ریه‌ها نفوذ نموده و عوارض شدیدی ایجاد نمایند.

گازهای زیان آور ناشی از جوشکاری:

   از جمله گازهایی که در حرفه جوشکاری استفاده می‌شود گاز استیلن می‌باشد که گازی است بی‌رنگ که خالص آن بوی بدی ندارد علت بوی بدی که در جوشکاریها استشمام می‌شود هیدروژن سولفوره مخلوط با آن است که به علت ناخالصی کاربید می‌باشد.

 عوارض ناشی از این گاز شامل:

   سرفه، ریزش اشک، سردرد، سرگیجه، ورم ملتحمه، اختلالات گوارشی، بیهوشی،‌ نارسایی تنفسی می‌باشد که در غلظت‌های زیاد باعث اغماء و مرگ می‌گردد.

راههای پیشگیری از عوارض فوق :

   برای جلوگیری از ایجاد عوارض فوق استفاده از ماسکهای مخصوص و فیلتردار جهت حفاظت دستگاه تنفسی الزامی است و همچنین استفاده از سیستم تهویه  عمومی و موضعی در کاهش بار آلودگی محیط کار مؤثر می‌باشد.

4-  حرکات و وضعیت‌های بدن در حین کار:

   یعضی از حرکات مفصلی به علت تجاوز از حد طبیعی و به جهت شدت و تکرار شدنشان باعث ایجاد ضایعات مفصلی میگردند. انجام کارها به طور غیرطبیعی باعث درد عضلات میگردد. دردهای پشت، انقباض عضلات کنار مهره‌ای، دردهای منطقه بین فقرات گردن و پشت کمر دردهای ناشی از کار کردن در یک وضعیت نامتناسب، تغییر شکل ستون فقرات از جمله این عوارض می‌باشد

راههای پیشگیری:

   برای پیشگیری از عوارض فوق ایجاد فواصل معین و منظم بین زمان استراحت و کار الزامی می‌باشد و همچنین نحوه درست بلند کردن بار حائز اهمیت می‌باشد.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *