جگر کبابی برای سرماخوردگی

دوره مقدماتی php
جگر کبابی برای سرماخوردگی
جگر کبابی برای سرماخوردگی

تمام سلول های بدن برای فعالیت نیازمند اکسیژن هستند. این گاز از طریق دستگاه تنفسی و گردش خون به بدن می رسد و دی اکسیدکربن که محصول زائد فعل و انفعالات در بدن است نیز به وسیله همین دستگاه ها از بدن خارج می شود. اکسیژن از طریق دیواره ریه ها به درون سرخرگ ها انتشار می یابد تا در سراسر بدن انتقال پیدا کند. دی اکسیدکربن نیز برای خروج از بدن، از طریق سیاهرگ ها به درون ریه ها منتشر می شود و وارد هوای بازدم می شود.

سلامتی مجاری تنفسی وابسته به دریافت هوای فاقد میکرب و آلودگی است. بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده که بر دستگاه تنفسی فوقانی اثر می کنند و سبب 

 

جگر کبابی برای سرماخوردگی

دوره مقدماتی php

علایم سرماخوردگی به طور معمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود. شایع ترین علائم شامل : گلودرد، گرفتگی بینی، آب ریزش بینی، سرفه، عطسه و درد در قسمت های دست و پا است. خستگی، ریزش آب از چشم ها و اشکال در خوابیدن نیز ممکن است رخ دهد.

در صورتی که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و با سردرد شدید ، ضعف ، از دست دادن اشتها و تشنگی همراه شوند، احتمال این که بیماری به علت ویروس آنفلوانزا باشد بیشتر است. بروز تب نیز به طور معمول شایع است. باید توجه کرد که در موارد عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، علت بیماری را نمی توان برطرف کرد و فقط درمان علائم امکان پذیر است.

به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم به بهبود علائم کمک می کند. مصرف قرص های مسکن به رفع سردرد و کاهش تب کمک می کنند. تنها در مواردی که به دنبال عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی نیز بروز می کند، آنتی بیوتیک ها مفید واقع می شوند. 

کودکان ، سالمندان، زنان باردار و افراد دچار بیماری هایی از قبیل دیابت و بیماری های کلیوی به توصیه های پزشکی بیشتری نیاز دارند. گاهی اوقات برای افراد سالمند، به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، استفاده از واکسن توصیه می شود. برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی 

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه اش که مبارزه علیه ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. 

مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی شامل موارد زیر است :

– 

– غلات سبوس دار و حبوبات؛ منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین های گروه B به نام پانتوتنیک اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می شود.

– سیر دارای آهن، روی و آلیسین (ALICIN ) است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت های ویروسی می شود.

– ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی های روغنی منبع غنی 

– دانه کنجد، 

– جگر، انواع ماهی از جمله قزل آلا، قباد و شاه ماهی، کره و تخم مرغ منابع 

– تخم مرغ ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات ، حبوبات، مغزها، دانه ها و غلات سبوس دار تأمین کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

– گوشت، شیر، غلات و حبوبات تأمین کننده 

– غلات صبحانه ( برشتوک )، نان و عصاره مخمر تأمین کننده 

– گوشت های قرمز بدون چربی و غلات سبوس دار حاوی روی هستند. سایر منابع غذایی حاوی روی شامل : جوانه گندم ، آجیل ، بادام زمینی، گردو، جگر ، مرغ ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم مرغ ، لوبیا خشک ، شیر و لبنیات است. روی یک ماده معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است.

غذاهای آماده ی بسته بندی شده و کنسروها از لحاظ ویتامین ها و موادمعدنی فقیر هستند. بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات، مغزها و دانه ها استفاده کنید.

– ارتباط بین مصرف قرص های ویتامین C و سرماخوردگی به طور وسیعی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده ، این قرص ها که روزانه 500 تا 1000 میلی گرم ویتامین C را برای بدن تامین می کنند، نمی توانند از عفونت پیشگیری کنند، در حالی که به کاهش شدت و احتمالاً طول مدت سرماخوردگی کمک می کنند.

در برخی موارد با دریافت 1000 میلی گرم مکمل ویتامین C در روز طی یک دوره طولانی، علائم به میزان 15 درصد کاهش یافت. ویتامین C باعث افزایش سطح اینترفرون در بدن می شود که این ماده با عفونت ها مبارزه می کند. همچنین ویتامین C از جمله آنتی اکسیدان هایی است که به حفاظت از پوشش داخلی مجاری تنفسی در برابر انواع عفونت کمک می کند.

جگر کبابی برای سرماخوردگی

– مصرف مکمل ریزمغذی های خاص شامل 20 میلی گرم روی ، 100 میکروگرم سلنیوم ، 120 میلی گرم ویتامین C ، 15 میلی گرم 

– در بررسی های بالینی مختلف نشان داده شده است که قرص های مکیدنی ” روی” سبب بهبود علائم سرماخوردگی می شوند. البته بعضی مطالعات نیز نشان داده که این قرص ها هیچ اثری بر علائم سرماخوردگی ندارند. به علاوه باید توجه کرد که دریافت روی به میزان بیش از 150 میلی گرم در روز می تواند امکان ابتلا به عفونت را افزایش دهد. بنابراین قبل از اقدام به هر نوع درمانی، باید تحت نظر پزشک باشید و به توصیه های او عمل کنید.

– قرص سیر یا کپسول های حاوی عصاره سیر ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. علت این تأثیر خواص ضد ویروسی رنگدانه گیاهی ” آلیسین ” است.

– استفاده از بُخور به رفع گرفتگی بینی کمک می کند. برای این کار، برای 10 دقیقه سرتان را روی بخارات یک ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. می توانید مقداری 

– مایعات فراوانی مصرف کنید. در طول حملات شدید آنفلوانزا، بهتر است از مایعات مقوی و مغذی مثل انواع سوپ و آش در وعده غذایی اصلی استفاده کنید. البته به شرطی که دارای انواع موادمغذی به مقدار متعادل و متناسب باشد.

– تا جایی که می توانید بخوابید و استراحت کنید. سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی و کار و فعالیت شدید در حین بیماری، مدت بیماری را طولانی تر می سازد.

سالومه آرمین- کارشناس ارشد تغذیه

ماهنامه دنیای تغذیه- 9

  • دسر با بیسکویت ساقه طلایی و ژله
  • مطالب پر بازدید

    جگر یکی از غذاهایی است که متخصصان تغذیه نسبت به آن نظرات مختلفی دارند ، برخی بر این عقیده اند که خوردن جگر برای کسانی که فقر آهن دارند بسیار مفید می باشد و عده ای نیز بر این باورند که جگر می تواند عامل بروز برخی بیماری ها باشد.


    جگر کبابی برای سرماخوردگی

    وقتی برای گردش به برخی مناطق تفریحی سری می زنیم، جگرکی هایی را می بینیم که با قرار دادن یک منقل فلزی، کمی زغال و بادبزن در فضای باز، دل و جگر را به سیخ می کشند. دل و جگرهایی که اغلب بیرون از یخچال نگهداری می شوند و معلوم نیست سالم اند یا بیماریزا!

    در این میان، برخی بی توجه به آلودگی ها و بیماری هایی که ممکن است از طریق این فرآورده ها منتقل شود، اقدام به مصرف آن می کنند. اما در مقابل، افرادی هم هستند که موشکافانه ظاهر جگر، محل عرضه، نوع طبخ و بهداشت ظروف را بررسی کرده و کمتر این غذا راخارج از خانه تهیه می کنند. اما پرسش اینجاست ارزش تغذیه ای دل و جگر و قلوه گاو یا گوسفند چه میزان است؟ آیا این قبیل فرآورده ها می توانند بیماریزا باشند؟ آیا حرارت ناشی از طبخ می تواند آلودگی های محیطی یا انگل های احتمالی این فرآورده را نابود سازد؟

     

     

    کبد یا جگر سیاه، پایگاه اصلی متابولیسم (سوخت وساز) مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و سموم بدن دام و محل ذخیره انواع ریزمغذی هاست. این عضو سرشار از ویتامین های گروه B بخصوص A،B۱۲،B۶، B۲،B۱ و منبع اسیدفولیک، آهن و روی است.

    پروتئین جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمزاست ولی آهن آن ۲ تا ۳ برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. مقدار کلسترول آن تقریبا ۲ برابر گوشت قرمز کم چرب است و اگر در یک روز ۱۰۰ گرم آن مصرف شود، تقریبا ۵ / ۱ برابر بیشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن شده است. یک سیخ جگر حدود ۸۰ کالری انرژی داشته و در هر ۱۰۰ گرم آن ۱۸۵ کالری و در همین میزان جگر سرخ شده ۳۳۰ کالری انرژی به همراه مقدار بیشتر کلسترول نهفته است.

     

     

    ریه یا جگر سفید دام مسوول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن است. پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه و گوشت قرمز است، ولی کلسترول آن تقریبا برابر جگر سیاه و بیشتر از گوشت گاو کم چرب است. این فرآورده در مقایسه با جگر سیاه از نظر ویتامین A فقیر است و آهن کمتری دارد. خوب است بدانید در ۱۰۰ گرم جگر سفید ۱۶۰ کالری انرژی نهفته است و معمولا از آن به دلیل پروتئین مطلوب در فرآورده های گوشتی صنعتی استفاده می شود.

     

     

    دل همان قلب و قلوه نیز کلیه دام است. این احشا از نظر ویتامین B۲، B۳ و B۶ غنی و از نظر میزان آهن مشابه جگر سیاه هستند. دل در مقایسه با سایر اندام ها پروتئین با کیفیت تری داشته و چربی و کلسترول آن کمتر است. قلوه نیز پروتئینی مشابه گوشت قرمز دارد و از نظر ویتامین B۶ و فولات غنی تر است. میزان کلسترول قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از دل و گوشت قرمزاست. در ۱۰۰ گرم این احشا ۲۰۰ کالری انرژی نهفته است. خوش گوشت هم سرشار از چربی و کالری بوده و حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم است.

     

     

    جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح آبدار) می تواند بسیاری از میکروب های بیماریزا را به بدن مصرف کننده انتقال دهد. انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب های مشترک بین دام و انسان است که بیشتر از طریق جگرهایی که حرارت لازم را نگرفته اند، وارد بدن و در ناحیه حلق انسان مستقر می شود. زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به کم خونی مزمن که برای افزایش آهن خون اغلب از جگرهای آبدار استفاده می کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این انگل قرار دارند. در موارد نادر این انگل می تواند به چشم مهاجرت و موجب اختلالات بینایی شود.

     

     

    هر گونه تغییر در رنگ، بو، مزه و لزج شدن و تغییر قوام در بافت احشای خام دام، نشان دهنده فساد آنهاست. حرارت کافی می تواند تا حدودی آلودگی های میکروبی این قبیل فرآورده ها را کاهش دهد. اما سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و پسماند آفت کش ها، کودهای شمیایی و فلزات سنگین احتمالی در علوفه که به احشای دام منتقل شده از طریق حرارت نابود نخواهد شد. پس از طبخ یا کبابی شدن این فرآورده آلودگی های ثانویه ای چون ظروف و سیخ های آلوده، عدم بهداشت فرد ارائه دهنده، دست های آلوده فرد مصرف کننده، حشرات موذی و… از جمله مواردی هستند که می توانند موجب انتقال میکروب های بیماریزا به مصرف کننده شوند.

     

     

    ۱ ) جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و… است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف کننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام های جوان تر که احتمال تجمع سموم در آن کمتر است، استفاده شود.

    ۲ ) به دلیل آن که ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مکرر آن می تواند با انباشت ویتامین A در کبد مصرف کننده موجب آسیب دیدگی وکاهش عملکرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری که مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می کنند، می تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف کننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.

    ۳ ) افزایش آهن جگر در مردان می تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم کرده و منجر به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می تواند با تجمع در بافت کبد و کلیه موجب ناکارایی این ۲ عضو شود.

    ۴ ) احشای دام سرشار از اسیداوریک و باز آلی پورین هستند که می توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریک بالا را فراهم کنند.

    ۵ ) دل، جگر و قلوه به دلیل چربی های اشباع و کلسترول بسیار بالا می توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش کلسترول و نارسایی کلیوی شوند و با ایجاد پاسخ های التهابی در بدن عوارض بیماری های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

    جگر کبابی برای سرماخوردگی

    مطالب مرتبط

    ینی جگر نخوریم اصن؟آخه من کم خونی دارم……..

    جگر آبدار نخورید

    جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح آبدار) می تواند بسیاری از میکروب های بیماریزا را به بدن مصرف کننده انتقال دهد. انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب های مشترک بین دام و انسان است که بیشتر از طریق جگرهایی که حرارت لازم را نگرفته اند، وارد بدن و در ناحیه حلق انسان مستقر می شود. زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به کم خونی مزمن که برای افزایش آهن خون اغلب از جگرهای آبدار استفاده می کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این انگل قرار دارند. در موارد نادر این انگل می تواند به چشم مهاجرت و موجب اختلالات بینایی شود.

    توصیه ها

    ۱ ) جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و… است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف کننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام های جوان تر که احتمال تجمع سموم در آن کمتر است، استفاده شود.

    ۲ ) به دلیل آن که ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مکرر آن می تواند با انباشت ویتامین A در کبد مصرف کننده موجب آسیب دیدگی وکاهش عملکرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری که مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می کنند، می تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف کننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.

    ۳ ) افزایش آهن جگر در مردان می تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم کرده و منجر به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می تواند با تجمع در بافت کبد و کلیه موجب ناکارایی این ۲ عضو شود.

  • عکس قهوه اسپرسو
  • ۴ ) احشای دام سرشار از اسیداوریک و باز آلی پورین هستند که می توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریک بالا را فراهم کنند.

    ۵ ) دل، جگر و قلوه به دلیل چربی های اشباع و کلسترول بسیار بالا می توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش کلسترول و نارسایی کلیوی شوند و با ایجاد پاسخ های التهابی در بدن عوارض بیماری های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

    اگر کسی جگر کبابی آلوده به کیست بخوره بیمار میشه؟ علائم بیماری چیه؟ چطور میشه فهمید؟ چیکار باید کرد؟

    سلام
    امکان بیماری وجود دارد.ازمایش انگل میتواند جهت تشخیص بیماری استفاده کرد.

    مطالب مفیدی بود ممنون

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    جگر کبابی برای سرماخوردگی

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

    سلامت نیوز: سرماخوردگی معمولی با حساسیت (آلرژی) و آنفلوآنزا متفاوت است. آنفلوآنزا (INFLUENZA) نامی است که به عفونت ویروسی بسیار شدید نسبت داده می‌شود و این عفونت نیز بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد. علائم سرماخوردگی به‌طورمعمول دو تا سه روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین علائم شامل گلودرد، گرفتگی بینی، آب‌ریزش بینی، سرفه، عطسه و درد در قسمت‌های دست‌وپاست.به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، خستگی، ریزش آب از چشم‌ها و اشکال در خوابیدن نیز ممکن است رخ دهد. درصورتی‌که علائم، بیش از یک هفته باقی بمانند و با سردرد شدید، ضعف، ازدست‌دادن اشتها و تشنگی همراه شوند، احتمال اینکه بیماری به‌علت ویروس آنفلوآنزا باشد، بیشتر است. بروز تب نیز به‌طورمعمول شایع است. به هنگام سرماخوردگی استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره‌کردن آب‌نمک ولرم به بهبود علائم کمک می‌کند.

    مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی- ویتامین C برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. منابع غذایی اصلی تأمین‌کننده ویتامین C شامل مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم است. دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.- غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی مناسب یکی از ویتامین‌های گروه B به نام پانتوتنیک‌اسید هستند. کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.- سیر دارای آهن، روی و آلیسین (ALICIN) است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.- ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی منبع غنی اسیدهای چرب اُمگا- 3 هستند؛ همچنین تخم کتان، تخمه‌کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب اُمگا- 3 هستند.- دانه کنجد، تخمه‌کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب اُمگا-6 هستند. این اسیدهای چرب به سلول‌های دستگاه تنفسی در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی کمک می‌کنند.- جگر، انواع ماهی ازجمله قزل‌آلا، قباد و شاه‌ماهی، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین A هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدوحلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تأمین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.- تخم‌مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار تأمین‌کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.- گوشت، شیر، غلات و حبوبات تأمین‌کننده ویتامین‌های B6 و پانتوتنیک اسید هستند که برای تأمین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.- غلات صبحانه (برشتوک)، نان و عصاره مخمر تأمین‌کننده اسیدفولیک هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به‌علاوه چغندر، لوبیا چشم‌بلبلی و انواع کلم منابع مناسبی از فولات (اسیدفولیک) هستند.- گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. سایر منابع غذایی حاوی روی شامل جوانه گندم، آجیل، بادام‌زمینی، گردو، جگر، مرغ، بوقلمون، ماهی، میگو، تخم‌مرغ، لوبیا خشک، شیر و لبنیات است. روی، یک ماده معدنی موردنیاز برای سیستم ایمنی است. متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای درمان سرماخوردگی نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. ازآنجایی‌که علت این بیماری ویروس‌ها هستند، لذا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری بر درمان بیماری ندارند و حتی مصرف آن‌ها می‌تواند باعث طولانی‌شدن روند بهبودی شود.مصرف مداوم سیب با پوست به‌ویژه صبح‌ها قبل از صبحانه عامل مؤثری در پیشگیری از سرماخوردگی و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ همچنین مصرف مخلوط آب‌پرتقال و لیمو شیرین به‌صورت هـر هشت ساعت یک لیوان در کاهش طول بیماری مؤثر است. مصرف عسل و آب‌لیموی تـازه در ابتدای سرماخوردگی باعث کاهش شدت بیماری می‌شود. مصرف یک لیوان دم‌کرده نعنا یا پـونـه همراه با چند قطره آب‌لیموی تازه و کمی عسل یا نبات هر هشت ساعت یک‌بار تأثیر بسیار خوبی در کاهش مدت بیماری و بروز عوارض آن دارد. مصرف دم‌کرده آویشن و نعنا روزی دو الی سه لیوان باعث کاهش عوارض بیماری و طول مدت سرماخوردگی می‌شود و مصرف دم‌کرده زنجبیل تأثیر خوبی بر کاهش مـدت بیماری دارد.

    سیرابی غذایی موثر برای تقویت معده، خواص دانه چیا برای سلامت، فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن، مواد غذایی مضر برای سرما خوردگی، و درمان کبد چرب با عصاره چای سبز و ورزش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه سیرابی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید، اظهار کرد: سیرابی و شیردون جزو اغشاء درونی بدن نشخوارکنندگان و یکی از غذاهای سنتی ایران است که مصرف آن باعث تقویت معده می‌شود. سیرابی از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌ها با املاح معدنی سایر گوشت‌ها کمی متفاوت است، اما یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید.

    فرزانه خدا قلی زاده، در مورد کالری‌های سیرابی نسبت به گوشت، تصریح کرد: در ۱۰۰ گرم سیرابی، حدود هفت گرم پروتئین، سه و نیم گرم چربی، پنج میلی گرم آهن، ۷ هفت ونیم گرم سلنیوم، شش ونیم میلی گرم زینک، ۹۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که برای سلامت جسمانی و تقویت استخوان‌ها یک غذای مغذی و مفید به حساب می‌آید. سیرابی نسبت به سایر گوشت‌ها مانند گوشت گاو و مرغ از کالری کمتری برخوردار است.

    این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر فواید سلنیوم در سیرابی، گفت: سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش آن خنثی کردن سموم در بدن و جلوگیری از بروز سرطان است. برای تأمین حدود ۷ ونیم گرم سلنیوم در بدن، می‌توان سیرابی رو مصرف کرد.

    خداقلی زاده درباره زینک موجود در سیرابی، اظهار کرد: زینک دارای فواید بسیار زیادی است که مصرف آن به شدت توصیه می‌شود و از آنجایی که در داخل سیرابی مقدار زیادی زینک وجود دارد استفاده از آن باعث افزایش اشتها، افزایش حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم می‌شود.

    جگر کبابی برای سرماخوردگی

    وی خاطرنشان کرد: کلسترول موجود در سیرابی از گوشت حیوانات دیگر کمتر است و به هیچ وجه کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد، اما عملکرد کله پاچه در مقایسه با سیرابی در این موضوع بسیار کمتر است. سیرابی سرشار از ویتامین‌های گروه B و A است که مصرف آن‌ها باعث تنظیم واکنش‌های شیمیایی بدن و حفظ سلامتی بدن می‌شود.

    درمان کبد چرب با عصاره چای سبز و ورزش

    کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلاء به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلاء به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سو تغذیه هستند.

    مطالعات جدید نشان می‌دهد ترکیب عصاره چای سبز به همراه ورزش منظم شدت بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. محققان پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز را در این عامل دخیل می‌دانند و معتقدند این روش در انسان نیز کارایی دارد. کبد چرب در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علائمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می‌شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه‌های تیره، برخی از علائم دیگر کبد چرب هستند. با توجه به شیوع بالای چاقی و دیابت، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به کبد چرب مبتلا شوند.

    خواص دانه چیا برای سلامت

    یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، گفت: دانه چیا یکی از سالم‌ترین غذاهای روی کره‌ی زمین است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از دانه‌های آن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج می‌شود. دانه چیا سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است و برای افرادی که از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است.

    مهسا انصاری، افزود: دانه چیا کم‌کالری و سرشار از مواد مغذی فیبر، پروتئین، کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. همچنین این دانه‌ها حاوی زینک، ویتامین B۳ (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B۱ (تیامین) و ویتامین B۲ هستند. این دانه‌ها سبوس‌دار، کاملاً طبیعی، ارگانیک و فاقد گلوتن هستند.

    دانه چیا دانه چیاحاوی اسیدهای چرب امگا سه و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان از تولید رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب مولکولی می‌شود و یکی از فاکتورهای مهم بروز سرطان با افزایش سن است، جلوگیری می‌کند. دانه چیا منبع غنی فیبر و سرشار از پروتئین بوده مصرف این دانه‌های کوچک و سیاه می‌تواند در کاهش وزن نیز مؤثر باشد.

    فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن

    آلوئه ورا گیاه ساکولنتی یا گوشتی است که به واسطه ویژگی‌های دارویی خود بسیار شناخته شده است. اگرچه بیشتر به صورت موضعی برای بهبود سوختگی‌ها و تقویت سلامت پوست استفاده می‌شود، آلوئه ورا برای درمان انواع مختلفی از شرایط دیگر نیز کاربرد دارد. آلوئه ورا طی سالیان اخیر به یکی از اجزا کلیدی در آبمیوه‌ها، مکمل‌های گیاهی و نوشیدنی‌های رژیمی برای کمک به کاهش وزن تبدیل شده است. در ادامه با فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن و همچنین چگونگی استفاده از آن بیشتر آشنا می‌شویم

    برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که آلوئه ورا می‌تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و میزان کالری‌هایی که بدن طی روز می‌سوزاند تا به کاهش وزن کمک کند را افزایش دهد. آلوئه ورا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که ممکن است به افزایش کاهش وزن کمک کند. بهبود کنترل قند خون می‌تواند به پیشگیری از افزایش و افت ناگهانی در سطوح قند خون کمک کند که می‌تواند از علائمی مانند افزایش هوس‌های غذایی و احساس گرسنگی پیشگیری کند.

    مصرف آلوئه ورا ممکن است با برخی عوارض جانبی نیز همراه باشد. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا شامل مشکلات گوارشی مانند اسهال و کرامپ های معده هستند. در شرایطی که آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک مسهل برای کمک به اجابت مزاج منظم عمل کند، مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند کم آبی بدن و بی تعادلی‌های الکترولیتی را افزایش دهد. افزون بر این، آلوئه ورا ممکن است سطح جذب برخی داروها را کاهش دهد.

    مواد غذایی مضر برای سرما خوردگی

    مصرف سوپ داغ و استفاده از داروهای ضد احتقان از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها هنگام سرماخوردگی به افراد توصیه می‌شود. این درحالی است که افراد نسبت به مواد غذایی که ممکن است سرفه و سرماخوردگی را تشدید کنند از آگاهی لازم برخودار نیستند. به طور مثال، افراد بر این باورند مصرف بدون نسخه داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی مناسب است که تصور اشتباهی است. سرماخوردگی معمولی و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همچون برونشیت از ویروس ناشی می‌شود و داروهای آنتی بیوتیک تنها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند.

    درحقیقت، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی معمولی می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد. چند نوع ماده خوراکی سرماخوردگی و سرفه را تشدید می‌کنند این مواد عبارتند از:

    مواد قندی: هنگام سرماخوردگی ممکن است فرد به مصرف چای یا خوراکی شیرین میل داشته باشد؛ این درحالیست که مصرف این گونه مواد خوراکی سرفه را تشدید می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت نشان داد مصرف مواد قندی سیستم ایمنی را به ویژه هنگام مقابله با عفونت ویروسی ضعیف می‌کند.

    نوشیدنی‌های حاوی کافئین: در زمان سرماخوردگی بدن برای حفظ رطوبت مورد نیاز خود به مصرف مایعات بیشتر نیاز دارد. قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون ادرارآور عمل کرده و موجب می‌شود آب و نمک بیشتری از بدن دفع شود.

    شیر: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شیر هنگام سرماخوردگی موجب می‌شود مخاط‌های موجود ضخیم‌تر شده و جدا شدن آن‌ها سخت‌تر انجام شود. به همین دلیل مصرف شیر هنگام سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

    خوراکی‌های تند: این باور وجود دارد مصرف غذاهای تند هنگام سرماخوردگی و سرفه کردن خوب است؛ چرا که به جدا شدن راحت‌تر مخاط کمک می‌کند. در واقع ترکیب کاپسی‌سین موجود در فلفل تند به تسکین التهاب کمک می‌کند هرچند مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد این ترکیب تولید بیشتر خلط را به همراه دارد و ممکن است برای چند دقیقه علائم فرد را تسکین دهد، اما در طولانی مدت وضعیت را وخیم کرده و روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.

    تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

    سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج و بسیار مسری فصل سرما محسوب می شود.

    سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج و بسیار مسری فصل سرما محسوب می شود.
    معمولا همه افراد دوست دارند بدانند با رعایت چه نکاتی می توانند از شر این بیماری ها مصون مانده و در صورت ابتلا نیز در کوتاه ترین زمان بهبود یابند. تغذیه مناسب جزو بهترین راهکارهای موثر در پیشگیری و درمان است.
    توصیه های تغذیه ای زیر نکاتی را در رابطه با تقویت سیستم ایمنی دارد که می تواند به پیشگیری از ابتلا به عفونت های ایامی که ویروس ها در اطراف ما چرخ می زنند، کمک کنند. همچنین دستورالعمل های تغذیه نیز برای درمان و بهبود علائم بیماری نیز ذکر می شود.
    ● تسریع روند بهبودی
    -نوشیدن زیاد مایعات: مایعات مانع از تجمع مخاط ها در مجرای تنفسی و مزاحمت در این سیستم می شود. همچنین از کمبود آب بدن که عامل بروز تب است پیشگیری می کند. با این حال باید در کنار نوشیدن مایعات زیاد، به تغذیه متعادل نیز توجه داشت تا انرژی لازم برای ۱۰ روز بیماری نیز تامین شود. آب، چای همراه با لیمو و عسل، دم نوش و جوشانده آبمیوه های طبیعی و شیرکم چرب بهترین مایعات هستند و توصیه می شود مصرف قهوه شکلات داغ، آبمیوه های مصنوعی و شیرین و نوشابه های گازدار را به حداقل برسانید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که چای جزو بهترین دوستان سرماخوردگی محسوب می شود و ترکیبات چای سبز به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.
    باور غلطی در بین مردم وجود دارد که مصرف شیر در زمان سرماخوردگی باعث افزایش ترشحات گلو می شود. تحقیقات اخیر این مساله را رد کرده اند با این حال توصیه می شود شیر کم چرب باشد زیرا چربی اضافه آن تاثیر در عملکرد بهتر سیستم ایمنی ندارد.
    – سوپ مرغ: سوپ مرغ به عنوان یکی از بهترین غذاها در درمان سرماخوردگی شناخته شده است و شهرت آن واقعا تایید شده است. در واقع برخی مواد تشکیل دهنده آن با تاثیر بر عملکرد سلول های سیستم ایمنی می توانند علائم بیماری را تسکین دهند. گرمای غذا هنگام میل کردن به مجراهای تنفسی می رسد و مخاط ها را حل می کند. تحقیق جالبی در این باره نشان می دهد که اگر سوپ با آب گرم پخته شود این تاثیر محسوس تر خواهد بود. همچنین از فواید بی شمار سبزی ها موجود در این غذا نیز نباید غافل شد. به خاطر داشته باشید خواص سوپ خانگی به هیچ وجه با پودرهای آماده که حاوی مقادیر بالای مواد شیمیایی، نگهدارنده و نمک است قابل مقایسه نیست.
    – مصرف بیشتر سیر: باور عموم مردم بر این است که مصرف سیر می تواند دفعات ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد.تحقیقات نیز این مسئله را تایید می کنند. توصیه می شود ترجیحا سیر تازه مصرف کنید.
    – افزایش دریافت ویتامین ث: ویتامین ث سیستم ایمنی را تحریک می کند که تعداد بیشتری لنفوسیت T که با بسیاری از عوامل بیماری زا مقابله و آنها را نابود می کند را بسازد. مصرف این ویتامین در مدت بیماری سرماخوردگی یا گریپ علائم بیماری و مدت آن را تا حدی تقلیل می دهد. برخلاف این، مصرف خیلی زیاد منابع ویتامین ث برای پیشگیری از گریپ مفید نخواهد بود. همچنین مکمل های دارویی این ویتامین نیز تاثیر قابل توجهی برای این بیماری ها ندارند. برای دریافت مقدار مناسبی از منافع غذایی آن، میوه ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین را فراوان بخورید و اگر قصد آبگیری دارید چند نوع را با هم مخلوط کنید. اگر یک پرتقال، ۲/۱گریب فوروت، ۱۰ عدد توت فرنگی، یک کیوی و ۴/۱ طالبی را با هم آب بگیرید، عصاره آن حاوی ۲۵۰ میلی گرم ویتامین ث است. همچنین اگر یک فلفل دلمه قرمز، یک فلفل دلمه سبز، سه بوته کلم بروکلی، یک گوجه فرنگی و شش کلم دکمه ای را آب بگیرید، این مقدار به ۶۵۰ میلی گرم می رسد.
    – مصرف بیشتر ادویه ها: بعضی ادویه ها به طور طبیعی مانع از پرخونی بینی می شوند. خردل، زردچوبه، دارچین و میخک از این گروه هستند.
    – غذاهای سبک: غذاهای سنگین برای هضم فعالیت زیادی به اندام ها وارد می کنند که این مسئله باعث می شود عملکرد مطلوب سیستم ایمنی آسیب ببیند.
    ● تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن
    – تنوع و تعادل مواد غذایی: تغذیه ما در هر روز باید شامل چهار گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات و گوشت و مواد پروتئینی باشد.تغذیه نادرست در طولانی مدت سبب افزایش تحریک پذیری بدن نسبت به عفونت ها و عوامل بیماری زا می شود. میوه ها و سبزی ها باید مقدار بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی در برنامه روزانه گنجانده شوند چرا که سرشار از ویتامین ث و کاروتنوئیدها هستند.
    – افزایش مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم و ویتامین E: کمبود ویتامین E و سلنیوم احتمال ابتلا به سرماخوردگی و گریپ را افزایش می دهد و عوارض گریپ را تشدید می کند. جوانه گندم، بادام، فندق، کره طبیعی بادام زمینی، روغن کانولا، روغن کنجد، روغن زیتون، سیب زمینی شیرین و برنج قهوه ای منابع غذایی سرشار از ویتامین E هستند. سلنیوم نیز در گردو، ماهی ماهی آزاد، ماهی روغن، میگو، شاه ماهی، دل و جگر، کله پاچه، سیرابی، چاودار، گوشت گاو بدون چربی، تخم مرغ و تخمه آفتابگردان به وفور یافت می شود.
    – مصرف چربی های خوب: به اندازه کافی و نه خیلی کم از منابع چربی های خوب که سرشار از امگا ۳ و امگا۶ هستند استفاده کنید چرا که تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارند. برخلاف این، چربی های بد یعنی روغن های اشباع و ترانس عملکرد نه چندان خوب سیستم ایمنی را در پی دارد.
    منابع غذایی امگا۳: ماهی چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی، تخمه کدو، گردو، روغن های کتان، کانولا، تخم کدو، گردو و شاهدانه.
    منابع غذایی امگا۶: تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، روغن های سویا، ذرت، آفتابگردان، جوانه گندم و هسته انگور.
    منابع غذایی امگا۹: آووکادو، زیتون، بادام، پسته، بادام زمینی، فندق، روغن های زیتون، کانولا، کنجد، بادام و فندق.
    چربی های گوشت گاو، پنیرهای چرب، شیر چرب، کره و خامه روغن های اشباع هستند و بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند. مصرف روغن مارگارین و دیگر روغن های گیاهی هیدروژنه، محصولات نان های صنعتی و کره بادام زمینی صنعتی نیز به خاطر دارا بودن اسیدهای چرب ترانس نیز توصیه نمی شود.
    – مصرف به اندازه شیرینی ها: گفته می شود مصرف بالای شکر می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. این نظر به مطالعاتی برمی گردد که نشان می دهد مصرف بالای گلوکز به تدریج توانایی گلبول های سفید را برای احاطه بر باکتری ها و از بین بردن آنها کاهش می دهد. اما نمی توان نتیجه گرفت که مصرف بالای شکر ممکن است بر سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. با این حال اگر شکر به مقدار خیلی بالایی مصرف شود و جایگزین مواد غذایی اصلی شود در نیازهای غذایی بدن تداخل ایجاد کرده و سیستم ایمنی را دچار مشکل می کند. بنابراین فرضیه ها توصیه می شود در مصرف شیرینی جات خصوصا در ایام بیماری و عفونت افراط نکنید. میوه های خشک، غلات تهیه شده از آرد سبوس دار و دسرهای بدون شکر اضافی را جایگزین انواع خوراکی های شیرین مانند کیک، تارت، بیسکوییت، شکر سفید، کرم، شکلات و… کنید.
    – مصرف کافی پروتئین ها: پروتئین ها باعث تولید آنتی کورها؛ مولکول های اصلی سیستم ایمنی می شوند. البته در مصرف منابع پروتئینی نیز باید دقت شود. پنیرهای کم چرب، گوشت مرغ، گوسفند و گوساله، تخم مرغ، ماهی و فرآورده های دریایی، کره بادام زمینی طبیعی و دانه های گیاهی بهترین منابع پروتئین ها هستند.
    – مصرف پروبیوتیک ها: پروبیوتیک یک نوع ماده ترکیبی غذایی است که مانند فیبرهای غذایی حل شدنی، به طور انتخابی رشد و عملکرد یک یا چند باکتری موجود در روده بزرگ را تحریک می کند. این افزودنی غذایی به کمک میکروارگانیسم های مفید در آن، تاثیرات مثبتی بر فلور روده ای و سیستم ایمنی دارند. جو دوسر، گندم سیاه، جو، سیب زمینی، موز، دانه های گیاهی و ماست خوراکی حاوی این ماده محسوب می شوند.
    – ارتباط ویتامینD و سرماخوردگی: ارتباط ویتامینD و گریپ و سرماخوردگی از آن جهت است که این بیماری ها غالبا در فصول سرد که تولید این ویتامین به خاطر تابش کمتر نور خورشید کم می شود، شیوع پیدا می کند. برخی محققان بر این عقیده اند که بهتر است به جای منتظر ماندن روشن شدن همه تحقیقات پیشگیری کرد. توصیه می شود همه افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و چندان در معرض نور خورشید نیستند حتما از منابع غذایی این ویتامین استفاده کنند و در صورت تجویز پزشک مکمل ها را نیز در برنامه خود داشته باشند. اگر سن شما بالای ۵۰سال است و تمایلی به مصرف مکمل ها ندارید، روزانه حداقل ۲فنجان شیر یا دیگر فرآورده های سویا، هفته ای ۶تخم مرغ و دو وعده ماهی های چرب را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید تا دریافت کافی از این ویتامین داشته باشید.
    – آیا مصرف مولتی ویتامین ها می تواند از ابتلا به بیماری های فصل سرما پیشگیری کنند؟
    تغذیه نادرست از نظر پروتئین و مواد انرژی زا به عنوان مهم ترین دلیل ضعف سیستم ایمنی در دنیا شناخته می شود که البته در کشورهای صنعتی به ندرت دیده می شود. کمبود برخی مواد مغذی مانند روی، سلنیوم، آهن، مس، ویتامین ACE و اسید فولیک حتی در مقدار کم، تاثیر قابل توجهی در عکس العمل سیستم ایمنی دارد. با این حال، در صورت کمبود نیز مصرف مکمل ها توصیه نمی شود. آزمایش خون دقیق می تواند کمبود بعضی ویتامین ها و نه همه آنها را مشخص کند. اگر مکرر دچار عفونت می شوید، بهتر است قبل از اقدام خودسرانه مکمل ها و داروهای تقویتی آزمایش خون دهید.

    نظر خود را بیان نمایید

    نظری ثبت نشده است

    جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

    جگر کبابی برای سرماخوردگی

    ۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    تلگرام آفتاب

    اینستاگرام آفتاب

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

    ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
    ،
    پلاک ۳

    پشتیبانی آفتاب

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

    یك رژیم پیشنهادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    از این رژیم هم می‌توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی استفاده كنید و هم برای دوران بهبود بعد از سرماخوردگی كه بدن‌تان ضعیف شده است.  

    جگر کبابی برای سرماخوردگی
    جگر کبابی برای سرماخوردگی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *