تخمه خرفه چیست

دوره مقدماتی php
تخمه خرفه چیست
تخمه خرفه چیست

خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، خرفه یا پرپهن (پرپین) با نام علمی Portulaca oleracea از خانواده Oleracea گیاهی است علفی، یک‌ساله با ساق‌های گوشت دار، برگ‌های ضخیم و متقابلِ آبدار و سبز با ساقه‌های قرمز و گل‌های زرد یا سفید کوچک و تخم‌های سیاه ریز که خواص دارویی دارند.

این گیاه در اغلب نقاط کره زمین می‌روید و امروزه هم به صورت خودرو و هم به صورت کشت شده در اغلب کشورها وجود دارد.

خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد و از تخم آن در تزئین انواع شیرینی استفاده می‌شود.

تخمه خرفه چیست

دوره مقدماتی php

در ادامه به برخی از خواص متنوع و خارق‌العاده این گیاه باارزش اشاره خواهیم نمود:
 

در بررسی‌های علمی صورت گرفته اثر هیپوگلایسمیک پلی ساکاریدهای موجود در خرفه به اثبات رسیده است.

همچنین یافته‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان داده‌اند مصرف دانه خرفه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با متفورمین (داروی اصلی کنترل کننده قند خون در افراد دیابتی) منجر به کاهش معنی داری در گلوکز ناشتای پلاسما و سطح سرمی انسولین می‌شود.

اثر کاهنده قند خون خرفه شاید به علت تأثیر آن بر ترشح انسولین از طریق بستن کانال‌های K+/ATP و تأثیر بر دپولاریزاسیون غشا و ورود کلسیم باشد.

به علاوه مصرف دانه خرفه به طور معنی داری سطح پپتید-۱ شبه گلوکاگون (۱-GLP) را در افراد دیابتی نوع ۲ افزایش می‌دهد. پپتید-۱ شبه گلوکاگون پپتیدی است که از سلول‌های L روده ترشح می‌شود و دارای عملکردهای فیزیولوژیکی متعددی مانند تقویت عملکرد سلول‌های بتا پانکراس، تنظیم ترشح انسولین و ممانعت از رهایی گلوکاگون می‌باشد.

بنابراین اثرات مفید خرفه بر انسولین شاید از طریق تأثیر بر پپتید-۱ شبه گلوکاگون نیز توجیه شود.

خرفه دارای اسیدهای چرب غیراشباع باارزش غذایی بالا از جمله اولئیک اسید، لینولئیک اسید و لینولنیک اسید می‌باشد که همگی تنها یک پیوند دوگانه در ساختمان خود دارند و این ترکیبات از جمله مواد آنتی‌اکسیدانی قوی می‌باشند و حتی برای تکمیل تغذیه بسیاری از گونه‌های جانوری، از جمله انسان، ضروری به شمار می‌روند و به آن‌ها اسیدهای چرب ضروری از لحاظ تغذیه‌ای گفته می‌شود.

این مواد به گونه‌ای هماهنگ، مهار بروز آنزیم‌های اصلی گلیکولیز (فرآیند تجزیه گلوکز به منظور تأمین انرژی بدن) و لیپوژنز (فرآیند سنتز چربی) را تنظیم می‌کنند، بنابراین کاهش میزان لیپیدهای سرم از جمله کلسترول، تری گلیسرید و افزایش HDL بدین‌وسیله قابل توجیه می‌باشد.

علاوه بر این، مطالعات بر روی گیاه خرفه نشان می‌دهند که این گیاه حاوی انواع آلکالوئیدهای فنولیک می‌باشد.

آلکالوئیدها از جمله موادی هستند که می‌توانند سنتز کلسترول را از طریق مهار مهم‌ترین آنزیم مسیر سنتز کلسترول یعنی هیدروکسی متیل کوآنزیم A ردوکتاز کاهش دهند.
 

اسیدهای چرب ضروری موجود در خرفه همانند لینولنیک اسید در بدن متابولیزه شده و به ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تبدیل می‌شود که در نهایت به پروستاسایکلین تبدیل می‌شوند.

پروستاسایکلین از ایجاد لخته در عروق جلوگیری و باعث انبساط عروق می‌شود.

این اسیدهای چرب از تولید ترومبوکسان A۲ که منقبض کننده عروق و جمع کننده پلاکت‌ها هست نیز جلوگیری می‌کنند.
 

از مواردی که مدت‌هاست مورد توجه محققین قرارگرفته، استفاده از گیاه خرفه در محصولات آرایشی و بهداشتی است.

خرفه به دلیل داشتن مقادیر فراوان بتاکاروتن باعث زیبایی پوست می‌شود و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، اسید آسکوربیک، مس و منگنز تولید کلاژن را تحریک می‌کند و با کاهش تولید چین و چروک در پوست به عنوان گیاه ضد پیری در فرآورده‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققین نشان داده‌اند ترپنوئیدهای موجود در خرفه دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی نئوپلاستیک است و در درمان سوختگی و بیماری‌های پوست از جمله اگزما و آکنه کاربرد دارد.

علاوه بر مطالب مذکور اشعه اولتراویوله نور خورشید توسط پوست جذب و ترکیبات خطرناکی به نام رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود. این ترکیبات معمولاً عامل ایجاد سرطان، افت کیفیت و پیری زودرس پوست هستند.
گیاه خرفه به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان گوناگون و بسیار مفید نظیر ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، گلوتاتیون، بتالائین‌ها، کوئرستین و … می‌تواند در خنثی‌سازی و کاهش تولید این رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها و در نهایت زیبایی و سلامت پوس نقش اساسی را ایفا نماید.
 

متخصصان طب سنتی عنوان می‌دارند مصرف خرفه خشکی، گرمی و حرارت بدن را فرومی‌نشاند و باعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهایی می‌شود که ناشی از حرارت و گرمی در بدن است، بنابراین در ماه پرفیض رمضان، مصرف این گیاه به خصوص در وعده سحری می‌تواند در رفع تشنگی بدن کمک شایانی بنماید.
 

عصاره آبی ساقه و برگ خرفه سبب شل شدن عضلات اسکلتی شده که با اثر داروهای کاهنده اضطراب مانند کلردیازپوکساید، دیازپام و وانترولن سدیم قابل مقایسه می‌باشد، به طوری که حتی اثر شل کنندگی خرفه به صورت داخل صفاقی مؤثرتر از داروهای فوق گزارش شده است. خرفه احتمالاً انتقال غشایی کلسیم را مهار کرده و یا مانع از آزادسازی کلسیم از ذخایر داخل سلولی از جمله شبکه سارکوپلاسمیک می‌شود.

همچنین اثرات ضداضطرابی این عصاره می‌تواند از طریق تأثیر بر سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و یا به علت شل شدن عضلات (در پی یون پتاسیم) باشد؛ زیرا که این گیاه منبعی غنی از یون پتاسیم است؛ همچنین محققین اشاره داشته‌اند مکانیسم ضداضطرابی خرفه، ناشی از عملکرد سینرژیک ترکیبات فتوشیمیایی، به خصوص فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه است.

فلاوونوئیدها به نوبه خود به محل اتصال بنزودیازپینی گیرنده GABAA متصل و اثراتی شبیه ترکیبات ضداضطرابی از خود بروز می‌دهند.

منبع: زندگی آنلاین

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

پزشک همیشه همراه شماست !

خرفه از نظر طبیعت خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است و مدر (ادرار آور) است و معتقدند که برگ و ساقه آن مسکن صفرا است و آن را قمع می کند و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می دهد و برای تسکین حدت تبهای گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت و رفع سردرد های گرم مفید است و خونریزی از هر عضوی را قطع می کند و همچنین در مواردی که چرک از سینه آید قطع می کند. برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است و برای سرفه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و روده ها و بواسیر و همچنین تسکین حرارت رحم و سوزش و درد آن مفید است. تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین c بسیار مفید است اگر آن را پخته و با کمی پیاز و روغن سرخ کرده و بخورند برای قطع اسهال صفراوی و تقویت روده ها و تبهای گرم بسیار نافع است به خصوص در فصل های گرم سال و برای اشخاص گرم مزاج.اگر برگ و ساقه آن را مانند سالاد و با سرکه بخورند برای درد کلیه بسیار نافع است.

خرفه از نظر طبیعت خیلی سرد و تر است.

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

خواص گیاه خرفه و تخم آن



گیاه خرفه با اسم علمی Portulaca Oleracea و با نام انگلیسی Purslane از تیره پرتولاکاسه (Portulacaceae) است که برگ‌های گوشتی و بذرهای سیاه ریز دارد. گیاه یک ساله است که ارتفاع تا حدود 40 سانتی‌متر در مراحل بذردهی می‌رسد.

در خصوص خاستگاه اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد، ولی در کشورهای ایران، استرالیا، هند، آفریقای شمالی و در آمریکا رشد می‌کند. خرفه برگ‌های گرد کشیده با ساقه گوشتی به رنگ قرمز ارغوانی دارد. گل‌های آن به رنگ زرد در انتهای ساقه تشکیل شده و اوایل روز تا ساعت 9 الی 11 باز می‌ماند.

تخمه خرفه چیست

ریشه گیاه راست است و انشعابات فیبری دارد که می‌تواند به اعماق خاک نفوذ و از رطوبت زیرین خاک استفاده کند.

این گیاه دارویی که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می‌روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است. این گیاه از سوی این سازمان متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. معمولاً قسمت‌های هوایی این گیاه که شامل برگ، ساقه و دانه‌های آن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است.

* گیاه دارویی «خرفه» در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.

«خرفه» در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد اسکوربوت (بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می‌شود.


* در بسیاری از کشورها، از قبیل کشورهای عربی همسایه، این گیاه دارویی را به عنوان سبزی خوراکی در سبزی فروشی‌ها به فروش می‌رسانند و از شیره خرفه و یا له شده برگ‌ها و ساقه آن به صورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم‌های سوختگی، کاهش تورم و آبسه‌ها، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می‌شود.


* این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون‌ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری‌های کبدی مفید است.

* از جوشانده این گیاه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.

* همچنین مصرف خوراکی «خرفه» به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.

* ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می‌شود.

* ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

* گفتنی است؛ گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری‌های تب‌دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صورت پودر و جوشانده استفاده می‌شود.

* این گیاه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی و پایین آورنده قند خون را دارد و خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیده شده است.

* برگ و ساقه‌ی خرفه مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می‌دهد و برای تسکین حدت تب‌های گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت مفید است.

* در مواردی که چرک از سینه آید قطع می‌کند و برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است.

* جویدن برگ آن به مقدار کم، کندی دندان را رفع می‌کند (که از خوردن میوه ترش و یا علت دیگری ایجاد شده باشد) و زیاد جویدن آن کندی دندان ایجاد می‌کند.

* از عصاره آن برای التهاب‌های گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می‌شود.

* ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای تسکین سردردهای گرم و ورم‌های گرم نافع است و با آرد جو برای جرب نافع است.

* ضماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است و اگر بر معده و کبد گذارند برای تسکین حرارت آن‌ها مفید است و اگر با حنا تهیه شود و بر کف دست و پا گذارده شود برای حرارت و پیسی‌های دست و پا در صورت تکرار مفید خواهد بود.

* اشتها را کاهش می‌دهد و اسراف در خوردن آن، نور چشم را نقصان می‌دهد.

* افراد سرد مزاج باید آن را با نعناع و کرفس بخورند.

 

خرفه از نظر احادیث

تخمه خرفه چیست

امام صادق (ع) می فرمایند: بر روی زمین سبزی خوردنی شریف‌تر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه (س) است و عقل را زیاد می‌کند.

 

اخیراً پژوهشگران دانشگاه تبریز موفق به شناسایی قابلیت استفاده از گونه‌ای علف هرز شدند که بنا به گفته آنان می‌تواند از این پس به عنوان منبعی جدید برای استخراج روغن خوراکی به چرخه صنایع غذایی کشور وارد شود. این گیاه ناشناخته خرفه نام دارد که گویا منبعی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع، به خصوص امگا3 تلقی می‌شود.

خرفه در فهرست گیاهان خوراکی نیست و در کشاورزی به عنوان علف هرز شناخته می‌شود، ولی آنچه این گیاه را متمایز می‌کند، وجود اسید چرب امگا3 زیاد در برگ آن (قسمت رویشی) است. البته دیگر گیاهان مثل کلزا یا بذر کتان نیز امگا3 دارند، ولی این ماده در بذرهای آن‌ها یافت می‌شود. حدود 70 درصد اسیدهای چرب تشکیل‌دهنده روغن آن غیر اشباع بوده و حدود 50 درصد آن را تنها اسید چرب امگا3 تشکیل می‌دهد.


استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. منبع اصلی اسید چرب امگا3 روغن ماهی است، ولی منابع گیاهی نیز حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع شده‌اند. امروز از گیاهانی مثل بادام زمینی، کلزا، آفتابگردان، ذرت و هسته انگور روغن استخراج می‌شود، ولی از خرفه در دنیا روغن استخراج نمی‌شود.


علاوه بر وجود امگا3 در قسمت رویشی آن، مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین ث (16 میلی‌گرم در 100 گرم ماده‌تر) به مقدار زیاد در بافت‌های آن وجود دارد. غنی بودن از اکسیدان‌ها (رنگ قرمز ساقه) از دیگر مزیت‌های این گیاه است. خرفه سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، B1 و B2 نیز می‌باشد.

مقدار روغن کل در برگ پایین است که بهتر است از برگ‌های آن به صورت تازه خوری به عنوان مناسب‌ترین سبزی و از بذرهای آن که حدود 20 – 15 درصد روغن دارد، به عنوان منبع استحصال روغن استفاده شود. حتی اگر روغن این گیاه با روغن‌های دیگر مخلوط شود، کیفیت آن‌ها را از لحاظ ارزش غذایی افزایش خواهد داد و این امر به سلامت جامعه کمک خواهد کرد.

  • عکس سگ هاسکی با کیفیت hd
  •  

    طریقه‌ی استفاده

    * فراموش نکنید ارزش غذایی این سبزی به مراتب بیشتر از بعضی سبزیجات معمول است بنابراین، توصیه به تازه‌خوری برگ‌های این سبزی با ماست یا اضافه کردن چند گرم از آن به سالاد مناسب خواهد بود.

    * قسمت‌های هوایی جوان گیاه را می‌توان به صورت بورانی نیز استفاده کرد که برای درست کردن بورانی، برگ‌ها و قسمت‌های هوایی این گیاه را با مقداری آب می‌جوشانند، سپس آن‌ها را صاف کرده و به آن مقداری پیازداغ و تخم مرغ اضافه می‌کنند.

    * مقدار خوراک از آب برگ ساقه آن 40 گرم که با 8 گرم نبات یا شکر مخلوط کرده و خورده می‌شود.

     

    * از خواص تخم خرفه می‌توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    * از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می‌شود.

    * تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    * تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    تخمه خرفه چیست

     

     

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان


    منابع:

    ابتکار نیوز – دکتر علی فانی، عضو هیأت علمی دانشگاه

    آکاایران

    پارسی طب

    پارسه نیوز – دکتر سید جلال طباطبایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

    فارس – فراز مجاب، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    اسلام شناسی

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » خرفه: خواص، مضرات، طبع، دمنوش، تخمه خرفه / خرفه برای دیابت و لاغری

    خرفه : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, خواص خرفه خشک می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, تخم خرفه, خواص خرفه خشک

    تخمه خرفه چیست

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

    همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است.

    اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود.

    خواص خرفه

    مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

    درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

    علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

    خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست.

    بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند.

    درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

    با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

    برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند.

    اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می‌شود.

    امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود.

    این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

    خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند.

    استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد.

    خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

    خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است.

    امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

    بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

    خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند.

    همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند.

    بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند.

    تخمه خرفه چیست

    درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

    ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

    خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

    خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

    مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است.

    کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند.

    اینها می‌توانند به پیشگیری ازپوکی استخوان کمک بکنند.

    پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

    وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند.

    هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند.

  • عکس کودکانه کارتونی
  • با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد.

    همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

    پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.

    اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    مضرات خرفه

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید.

    ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد.

    یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    طبع آن خیلی سرد و تر است.

    تخمه خرفه چیست

    طبع خرفه

    به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند.

    به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعناع مصرف گردد.

    خرفه و دیابت

    خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود.

    به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند.

    همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و… نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می‌تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

    استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود.

    مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

    خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد.

    خرفه برای لاغری

    این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید.

    در نتیجه خواص خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

    براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آن را به‌صورت تازه و ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید.

    پس از صاف‌کردن آن را بیاشامید.

    دمنوش خرفه

    تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کنند خون، ادرارآور است و در درمان ناراحتى‌هاى گوارشى مؤثر است، همچنین کاهش کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون را موجب مى‌شود.

    این دمنوش ترکیبات ضد سرطان هم دارد.

    براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه ۳ فنجان میل کنید.

    این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید.

    میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

    طول دورۀ درمان با دمنوش خرفه بسته به نوع بیمارى متفاوت است و تا زمان درمان کامل بیمارى مى‌توان از آن استفاده کرد.

    در منابع طب سنتى، مورد خاصى براى مصرف این دمنوش ذکر نشده‌است.

    پیشنهاد می‌کنیم این پرپین (خرفه) را خام بخورید.

    پختن گیاهان یا حتی عرق‌گیری از آن‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود خواص آن‌ها از دست برود.

    نحوه مصرف خرفه

    اگر برای رفع اسهال می‌خواهید از خرفه استفاده کنید بهتر است برگ‌های آن را له کنید و آن را بدون آب و به‌صورت خام بخورید.

    برای تسکین دردهای کلیه، برگ و ساقه آن را خرد کنید و در حالتی که آبدار است با سرکه بخورید.

    برای دفع سنگ کلیه می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بیندازید و مانند آب کرفس میل کنید؛ یا اینکه نصف لیوان از شیره آن را (از طریق له کردن در یک پارچه تمیز) با آب مخلوط کنید.

    در هرحال، مصرف پخته پرپین نیز تجربه بسیار لذیذی را رقم می‌زند.

    در بسیاری از نقاط ایران، این گیاه ماده اصلی نوعی سوپ است که به همراه آرد و روغن و پیازداغ طبخ می‌گردد.

    در یزد از آن با نام محلی «شولی خرفه» و در کرمان با نام «اماچو» یاد می‌کنند

    دانه خرفه که اغلب برای تزئین شیرینی استفاده می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد.

    این دانه مانند گیاه آن غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

    تخمه خرفه چیست

    اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا۳ تبدیل می‌شود.

    اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می‌شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند.

    تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی.

    زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

    خواص دانه خرفه چیست

    از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

    تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    خواص خرفه خشک تقریبا مشابه خرفه تازه است.

    خواص خرفه خشک

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    امین تارخ: بیوگرافی و زندگی نامه / امین تارخ و همسرش و فرزندان + عکس

    درخت مصنوعی که می تواند هوا را به اندازه یک جنگل تصفیه کند

    بپانتین : اطلاعات دارویی بپاتین / آمپول بپانتن و عوارض آن / آمپول بیوتین و بپانتین

    بوی بد دهان: علت، درمان طب سنتی / بوی بد دهان در صبح، ناشی از معده و سینوزیت

    سیتریزین: عوارض، نحوه و مقدار مصرف / سیتریزین در بارداری و شیردهی

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    عوارض خروج از کشور ۹۸ و ۹۹ / آخرین اخبار : چه کسانی از این عوارض مستثنی شدند

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی و دبیرستانی‌ ها

    مالیات حقوق سال ۹۹ و سقف معافیت / آخرین اخبار و جزئیات

    کیست سینه: علت، درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه / رازیانه و ویتامین ای

    آزمون استخدامی ۹۹ و ۱۴۰۰ / آخرین اخبار: آزمون استخدامی ‌برگزار می‌ شود

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    تعبیر خواب عقرب: تعبیر خواب عقرب سیاه بزرگ / تعبیر خواب کشتن عقرب (کژدم)

    حشد الشعبی / آخرین اخبار: الحشد الشعبی ۱۵ عضو داعش را دستگیر کرد

    روز خواهر ۹۹ و ۱۴۰۰ / متن و تبریک روز خواهر / روز خواهر مبارک

    دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

    عید غدیر خم: داستان و حدیث / تاریخ عید غدیر سال ۹۸ و ۹۹ / تبریک عید غدیر به سادات

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    عرفه ۹۹ و ۱۴۰۰: مراسم شب و روز عرفه / متن و ترجمه دعای عرفه / آخرین اخبار

    درخواست میلیون یورویی استراماچونی از استقلال

    آنتی هیستامین قوی و طبیعی و لیست داروها برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی

    چای سبز: خواص و مضرات و طبع / طرز تهیه، طریقه مصرف و میزان مصرف چای سبز

    تعبیر خواب گاو، گوساله و کله گاو / تعبیر خواب کشتن و سر بریدن گاو شاخدار

    خرگوش: تعبیر خواب خرگوش / تعبیر گاز گرفتن، غذا دادن، خرگوش سفید و خاکستری

    شهریه مدارس / آخرین اخبار: شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شد

    شیزوفرنی: علائم، درمان قطعی در طب سنتی / تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » خرفه: خواص، مضرات، طبع، دمنوش، تخمه خرفه / خرفه برای دیابت و لاغری

    خرفه : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, خواص خرفه خشک می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, تخم خرفه, خواص خرفه خشک

    تخمه خرفه چیست

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

    همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است.

    اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود.

    خواص خرفه

    مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

    درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

    علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

    خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست.

    بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند.

    درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

    با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

    برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند.

    اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می‌شود.

    امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود.

    این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

    خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند.

    استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد.

    خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

    خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است.

    امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

    بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

    خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند.

    همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند.

    بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند.

    تخمه خرفه چیست

    درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

    ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

    خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

    خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

    مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است.

    کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند.

    اینها می‌توانند به پیشگیری ازپوکی استخوان کمک بکنند.

    پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

    وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند.

    هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند.

  • عکس هایی از کارتون گربه های اشرافی
  • با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد.

    همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

    پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.

    اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    مضرات خرفه

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید.

    ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد.

    یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    طبع آن خیلی سرد و تر است.

    تخمه خرفه چیست

    طبع خرفه

    به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند.

    به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعناع مصرف گردد.

    خرفه و دیابت

    خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود.

    به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند.

    همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و… نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می‌تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

    استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود.

    مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

    خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد.

    خرفه برای لاغری

    این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید.

    در نتیجه خواص خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

    براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آن را به‌صورت تازه و ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید.

    پس از صاف‌کردن آن را بیاشامید.

    دمنوش خرفه

    تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کنند خون، ادرارآور است و در درمان ناراحتى‌هاى گوارشى مؤثر است، همچنین کاهش کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون را موجب مى‌شود.

    این دمنوش ترکیبات ضد سرطان هم دارد.

    براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه ۳ فنجان میل کنید.

    این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید.

    میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

    طول دورۀ درمان با دمنوش خرفه بسته به نوع بیمارى متفاوت است و تا زمان درمان کامل بیمارى مى‌توان از آن استفاده کرد.

    در منابع طب سنتى، مورد خاصى براى مصرف این دمنوش ذکر نشده‌است.

    پیشنهاد می‌کنیم این پرپین (خرفه) را خام بخورید.

    پختن گیاهان یا حتی عرق‌گیری از آن‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود خواص آن‌ها از دست برود.

    نحوه مصرف خرفه

    اگر برای رفع اسهال می‌خواهید از خرفه استفاده کنید بهتر است برگ‌های آن را له کنید و آن را بدون آب و به‌صورت خام بخورید.

    برای تسکین دردهای کلیه، برگ و ساقه آن را خرد کنید و در حالتی که آبدار است با سرکه بخورید.

    برای دفع سنگ کلیه می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بیندازید و مانند آب کرفس میل کنید؛ یا اینکه نصف لیوان از شیره آن را (از طریق له کردن در یک پارچه تمیز) با آب مخلوط کنید.

    در هرحال، مصرف پخته پرپین نیز تجربه بسیار لذیذی را رقم می‌زند.

    در بسیاری از نقاط ایران، این گیاه ماده اصلی نوعی سوپ است که به همراه آرد و روغن و پیازداغ طبخ می‌گردد.

    در یزد از آن با نام محلی «شولی خرفه» و در کرمان با نام «اماچو» یاد می‌کنند

    دانه خرفه که اغلب برای تزئین شیرینی استفاده می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد.

    این دانه مانند گیاه آن غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

    تخمه خرفه چیست

    اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا۳ تبدیل می‌شود.

    اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می‌شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند.

    تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی.

    زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

    خواص دانه خرفه چیست

    از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

    تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    خواص خرفه خشک تقریبا مشابه خرفه تازه است.

    خواص خرفه خشک

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    امین تارخ: بیوگرافی و زندگی نامه / امین تارخ و همسرش و فرزندان + عکس

    درخت مصنوعی که می تواند هوا را به اندازه یک جنگل تصفیه کند

    بپانتین : اطلاعات دارویی بپاتین / آمپول بپانتن و عوارض آن / آمپول بیوتین و بپانتین

    بوی بد دهان: علت، درمان طب سنتی / بوی بد دهان در صبح، ناشی از معده و سینوزیت

    سیتریزین: عوارض، نحوه و مقدار مصرف / سیتریزین در بارداری و شیردهی

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    عوارض خروج از کشور ۹۸ و ۹۹ / آخرین اخبار : چه کسانی از این عوارض مستثنی شدند

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی و دبیرستانی‌ ها

    مالیات حقوق سال ۹۹ و سقف معافیت / آخرین اخبار و جزئیات

    کیست سینه: علت، درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه / رازیانه و ویتامین ای

    آزمون استخدامی ۹۹ و ۱۴۰۰ / آخرین اخبار: آزمون استخدامی ‌برگزار می‌ شود

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    تعبیر خواب عقرب: تعبیر خواب عقرب سیاه بزرگ / تعبیر خواب کشتن عقرب (کژدم)

    حشد الشعبی / آخرین اخبار: الحشد الشعبی ۱۵ عضو داعش را دستگیر کرد

    روز خواهر ۹۹ و ۱۴۰۰ / متن و تبریک روز خواهر / روز خواهر مبارک

    دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

    عید غدیر خم: داستان و حدیث / تاریخ عید غدیر سال ۹۸ و ۹۹ / تبریک عید غدیر به سادات

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    عرفه ۹۹ و ۱۴۰۰: مراسم شب و روز عرفه / متن و ترجمه دعای عرفه / آخرین اخبار

    درخواست میلیون یورویی استراماچونی از استقلال

    آنتی هیستامین قوی و طبیعی و لیست داروها برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی

    چای سبز: خواص و مضرات و طبع / طرز تهیه، طریقه مصرف و میزان مصرف چای سبز

    تعبیر خواب گاو، گوساله و کله گاو / تعبیر خواب کشتن و سر بریدن گاو شاخدار

    خرگوش: تعبیر خواب خرگوش / تعبیر گاز گرفتن، غذا دادن، خرگوش سفید و خاکستری

    شهریه مدارس / آخرین اخبار: شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شد

    شیزوفرنی: علائم، درمان قطعی در طب سنتی / تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » خرفه: خواص، مضرات، طبع، دمنوش، تخمه خرفه / خرفه برای دیابت و لاغری

    خرفه : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, خواص خرفه خشک می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, تخم خرفه, خواص خرفه خشک

    تخمه خرفه چیست

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

    همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است.

    اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود.

    خواص خرفه

    مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

    درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

    علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

    خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست.

    بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند.

    درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

    با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

    برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند.

    اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می‌شود.

    امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود.

    این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

    خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند.

    استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد.

    خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

    خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است.

    امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

    بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

    خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند.

    همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند.

    بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند.

    تخمه خرفه چیست

    درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

    ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

    خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

    خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

    مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است.

    کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند.

    اینها می‌توانند به پیشگیری ازپوکی استخوان کمک بکنند.

    پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

    وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند.

    هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند.

  • مدل خانه نیمه دوبلکس شیک
  • با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد.

    همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

    پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.

    اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    مضرات خرفه

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید.

    ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد.

    یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    طبع آن خیلی سرد و تر است.

    تخمه خرفه چیست

    طبع خرفه

    به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند.

    به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعناع مصرف گردد.

    خرفه و دیابت

    خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود.

    به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند.

    همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و… نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می‌تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

    استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود.

    مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

    خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد.

    خرفه برای لاغری

    این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید.

    در نتیجه خواص خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

    براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آن را به‌صورت تازه و ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید.

    پس از صاف‌کردن آن را بیاشامید.

    دمنوش خرفه

    تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کنند خون، ادرارآور است و در درمان ناراحتى‌هاى گوارشى مؤثر است، همچنین کاهش کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون را موجب مى‌شود.

    این دمنوش ترکیبات ضد سرطان هم دارد.

    براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه ۳ فنجان میل کنید.

    این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید.

    میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

    طول دورۀ درمان با دمنوش خرفه بسته به نوع بیمارى متفاوت است و تا زمان درمان کامل بیمارى مى‌توان از آن استفاده کرد.

    در منابع طب سنتى، مورد خاصى براى مصرف این دمنوش ذکر نشده‌است.

    پیشنهاد می‌کنیم این پرپین (خرفه) را خام بخورید.

    پختن گیاهان یا حتی عرق‌گیری از آن‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود خواص آن‌ها از دست برود.

    نحوه مصرف خرفه

    اگر برای رفع اسهال می‌خواهید از خرفه استفاده کنید بهتر است برگ‌های آن را له کنید و آن را بدون آب و به‌صورت خام بخورید.

    برای تسکین دردهای کلیه، برگ و ساقه آن را خرد کنید و در حالتی که آبدار است با سرکه بخورید.

    برای دفع سنگ کلیه می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بیندازید و مانند آب کرفس میل کنید؛ یا اینکه نصف لیوان از شیره آن را (از طریق له کردن در یک پارچه تمیز) با آب مخلوط کنید.

    در هرحال، مصرف پخته پرپین نیز تجربه بسیار لذیذی را رقم می‌زند.

    در بسیاری از نقاط ایران، این گیاه ماده اصلی نوعی سوپ است که به همراه آرد و روغن و پیازداغ طبخ می‌گردد.

    در یزد از آن با نام محلی «شولی خرفه» و در کرمان با نام «اماچو» یاد می‌کنند

    دانه خرفه که اغلب برای تزئین شیرینی استفاده می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد.

    این دانه مانند گیاه آن غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

    تخمه خرفه چیست

    اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا۳ تبدیل می‌شود.

    اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می‌شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند.

    تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی.

    زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

    خواص دانه خرفه چیست

    از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

    تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    خواص خرفه خشک تقریبا مشابه خرفه تازه است.

    خواص خرفه خشک

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    امین تارخ: بیوگرافی و زندگی نامه / امین تارخ و همسرش و فرزندان + عکس

    درخت مصنوعی که می تواند هوا را به اندازه یک جنگل تصفیه کند

    بپانتین : اطلاعات دارویی بپاتین / آمپول بپانتن و عوارض آن / آمپول بیوتین و بپانتین

    بوی بد دهان: علت، درمان طب سنتی / بوی بد دهان در صبح، ناشی از معده و سینوزیت

    سیتریزین: عوارض، نحوه و مقدار مصرف / سیتریزین در بارداری و شیردهی

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    عوارض خروج از کشور ۹۸ و ۹۹ / آخرین اخبار : چه کسانی از این عوارض مستثنی شدند

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی و دبیرستانی‌ ها

    مالیات حقوق سال ۹۹ و سقف معافیت / آخرین اخبار و جزئیات

    کیست سینه: علت، درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه / رازیانه و ویتامین ای

    آزمون استخدامی ۹۹ و ۱۴۰۰ / آخرین اخبار: آزمون استخدامی ‌برگزار می‌ شود

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    تعبیر خواب عقرب: تعبیر خواب عقرب سیاه بزرگ / تعبیر خواب کشتن عقرب (کژدم)

    حشد الشعبی / آخرین اخبار: الحشد الشعبی ۱۵ عضو داعش را دستگیر کرد

    روز خواهر ۹۹ و ۱۴۰۰ / متن و تبریک روز خواهر / روز خواهر مبارک

    دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

    عید غدیر خم: داستان و حدیث / تاریخ عید غدیر سال ۹۸ و ۹۹ / تبریک عید غدیر به سادات

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    عرفه ۹۹ و ۱۴۰۰: مراسم شب و روز عرفه / متن و ترجمه دعای عرفه / آخرین اخبار

    درخواست میلیون یورویی استراماچونی از استقلال

    آنتی هیستامین قوی و طبیعی و لیست داروها برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی

    چای سبز: خواص و مضرات و طبع / طرز تهیه، طریقه مصرف و میزان مصرف چای سبز

    تعبیر خواب گاو، گوساله و کله گاو / تعبیر خواب کشتن و سر بریدن گاو شاخدار

    خرگوش: تعبیر خواب خرگوش / تعبیر گاز گرفتن، غذا دادن، خرگوش سفید و خاکستری

    شهریه مدارس / آخرین اخبار: شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شد

    شیزوفرنی: علائم، درمان قطعی در طب سنتی / تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » خرفه: خواص، مضرات، طبع، دمنوش، تخمه خرفه / خرفه برای دیابت و لاغری

    خرفه : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, خواص خرفه خشک می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, تخم خرفه, خواص خرفه خشک

    تخمه خرفه چیست

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

    همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است.

    اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود.

    خواص خرفه

    مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

    درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

    علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

    خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست.

    بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند.

    درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

    با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

    برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند.

    اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می‌شود.

    امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود.

    این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

    خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند.

    استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد.

    خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

    خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است.

    امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

    بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

    خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند.

    همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند.

    بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند.

    تخمه خرفه چیست

    درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

    ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

    خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

    خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

    مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است.

    کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند.

    اینها می‌توانند به پیشگیری ازپوکی استخوان کمک بکنند.

    پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

    وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند.

    هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند.

  • خواص حنا بر ریزش مو
  • با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد.

    همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

    پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.

    اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    مضرات خرفه

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید.

    ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد.

    یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    طبع آن خیلی سرد و تر است.

    تخمه خرفه چیست

    طبع خرفه

    به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند.

    به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعناع مصرف گردد.

    خرفه و دیابت

    خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود.

    به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند.

    همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و… نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می‌تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

    استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود.

    مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

    خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد.

    خرفه برای لاغری

    این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید.

    در نتیجه خواص خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

    براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آن را به‌صورت تازه و ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید.

    پس از صاف‌کردن آن را بیاشامید.

    دمنوش خرفه

    تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کنند خون، ادرارآور است و در درمان ناراحتى‌هاى گوارشى مؤثر است، همچنین کاهش کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون را موجب مى‌شود.

    این دمنوش ترکیبات ضد سرطان هم دارد.

    براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه ۳ فنجان میل کنید.

    این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید.

    میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

    طول دورۀ درمان با دمنوش خرفه بسته به نوع بیمارى متفاوت است و تا زمان درمان کامل بیمارى مى‌توان از آن استفاده کرد.

    در منابع طب سنتى، مورد خاصى براى مصرف این دمنوش ذکر نشده‌است.

    پیشنهاد می‌کنیم این پرپین (خرفه) را خام بخورید.

    پختن گیاهان یا حتی عرق‌گیری از آن‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود خواص آن‌ها از دست برود.

    نحوه مصرف خرفه

    اگر برای رفع اسهال می‌خواهید از خرفه استفاده کنید بهتر است برگ‌های آن را له کنید و آن را بدون آب و به‌صورت خام بخورید.

    برای تسکین دردهای کلیه، برگ و ساقه آن را خرد کنید و در حالتی که آبدار است با سرکه بخورید.

    برای دفع سنگ کلیه می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بیندازید و مانند آب کرفس میل کنید؛ یا اینکه نصف لیوان از شیره آن را (از طریق له کردن در یک پارچه تمیز) با آب مخلوط کنید.

    در هرحال، مصرف پخته پرپین نیز تجربه بسیار لذیذی را رقم می‌زند.

    در بسیاری از نقاط ایران، این گیاه ماده اصلی نوعی سوپ است که به همراه آرد و روغن و پیازداغ طبخ می‌گردد.

    در یزد از آن با نام محلی «شولی خرفه» و در کرمان با نام «اماچو» یاد می‌کنند

    دانه خرفه که اغلب برای تزئین شیرینی استفاده می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد.

    این دانه مانند گیاه آن غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

    تخمه خرفه چیست

    اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا۳ تبدیل می‌شود.

    اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می‌شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند.

    تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی.

    زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

    خواص دانه خرفه چیست

    از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

    تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    خواص خرفه خشک تقریبا مشابه خرفه تازه است.

    خواص خرفه خشک

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    امین تارخ: بیوگرافی و زندگی نامه / امین تارخ و همسرش و فرزندان + عکس

    درخت مصنوعی که می تواند هوا را به اندازه یک جنگل تصفیه کند

    بپانتین : اطلاعات دارویی بپاتین / آمپول بپانتن و عوارض آن / آمپول بیوتین و بپانتین

    بوی بد دهان: علت، درمان طب سنتی / بوی بد دهان در صبح، ناشی از معده و سینوزیت

    سیتریزین: عوارض، نحوه و مقدار مصرف / سیتریزین در بارداری و شیردهی

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    عوارض خروج از کشور ۹۸ و ۹۹ / آخرین اخبار : چه کسانی از این عوارض مستثنی شدند

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی و دبیرستانی‌ ها

    مالیات حقوق سال ۹۹ و سقف معافیت / آخرین اخبار و جزئیات

    کیست سینه: علت، درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه / رازیانه و ویتامین ای

    آزمون استخدامی ۹۹ و ۱۴۰۰ / آخرین اخبار: آزمون استخدامی ‌برگزار می‌ شود

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    تعبیر خواب عقرب: تعبیر خواب عقرب سیاه بزرگ / تعبیر خواب کشتن عقرب (کژدم)

    حشد الشعبی / آخرین اخبار: الحشد الشعبی ۱۵ عضو داعش را دستگیر کرد

    روز خواهر ۹۹ و ۱۴۰۰ / متن و تبریک روز خواهر / روز خواهر مبارک

    دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

    عید غدیر خم: داستان و حدیث / تاریخ عید غدیر سال ۹۸ و ۹۹ / تبریک عید غدیر به سادات

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    عرفه ۹۹ و ۱۴۰۰: مراسم شب و روز عرفه / متن و ترجمه دعای عرفه / آخرین اخبار

    درخواست میلیون یورویی استراماچونی از استقلال

    آنتی هیستامین قوی و طبیعی و لیست داروها برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی

    چای سبز: خواص و مضرات و طبع / طرز تهیه، طریقه مصرف و میزان مصرف چای سبز

    تعبیر خواب گاو، گوساله و کله گاو / تعبیر خواب کشتن و سر بریدن گاو شاخدار

    خرگوش: تعبیر خواب خرگوش / تعبیر گاز گرفتن، غذا دادن، خرگوش سفید و خاکستری

    شهریه مدارس / آخرین اخبار: شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شد

    شیزوفرنی: علائم، درمان قطعی در طب سنتی / تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » خرفه: خواص، مضرات، طبع، دمنوش، تخمه خرفه / خرفه برای دیابت و لاغری

    خرفه : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, خواص خرفه خشک می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خرفه, خواص خرفه, مضرات خرفه, طبع خرفه, خرفه و دیابت, خرفه برای لاغری, دمنوش خرفه, نحوه مصرف خرفه, تخمه خرفه چیست, خواص دانه خرفه چیست, تخم خرفه, خواص خرفه خشک

    تخمه خرفه چیست

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

    همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است.

    اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود.

    خواص خرفه

    مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

    درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

    علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

    خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست.

    بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند.

    درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

    با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

    برخی افراد به اثرگذاری روش‌های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری‌های خود اعتقادی ندارند.

    اما در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می‌شود.

    امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود.

    این مزایا بیشتر به‌خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

    خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند.

    استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد.

    خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

    خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است.

    امروزه سرطان به یکی از شایع‌ترین و تلخ‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

    بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا کرده است.

    خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند.

    همچنین خرفه محتوی رنگ‌دانه‌های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه‌فرد آن می‌شوند.

    بتاسیانین‌ها و بتاگزانتین‌ها در بدن خاصیت ضدجهش‌زایی دارند.

    تخمه خرفه چیست

    درنتیجه می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

    ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

    خرفه می‌تواند با خنثی‌کردن اثرات رادیکال‌های آزاد از بروز بیماری‌های وابسته به سن مانند تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

    خواص خرفه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند.

    مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است.

    کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان‌ها ضروری هستند.

    اینها می‌توانند به پیشگیری ازپوکی استخوان کمک بکنند.

    پوکی استخوان از بیماری‌های استخوان مرتبط با سن است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند.

    وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند.

    هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند.

  • مدل امضا بازیگران ایرانی
  • با تسهیل گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها و اندام‌ها، اکسیژن بیشتری به آنها می‌رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می‌یابد.

    همچنین آهن و مس به رشد مو و سوخت و ساز مناسب در بدن نیز کمک می‌کنند.

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

    پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.

    اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    مضرات خرفه

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید.

    ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد.

    یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    طبع آن خیلی سرد و تر است.

    تخمه خرفه چیست

    طبع خرفه

    به اعتقاده پزشکان طب سنتی دو نوع دیابت سرد و گرم وجود دارد و آنها یکی از گیاهان دارویی که در درمان دیابت گرم بسیار مفید است را سبزی خرفه می‌دانند.

    به توصیه این پزشکان خوردن تخم خرفه برای افراد دیابتی مفید است، با این وجود باید دقت شود، خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و بلغمی به مقدار زیاد مضر بوده و بایستی برای اصلاح اثر آن، با کرفس و نعناع مصرف گردد.

    خرفه و دیابت

    خرفه باعث کاهش قند خون خون بیماران دیابتی می‌شود.

    به این منظور بیماران دیابتی می‌توانند خرفه را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و از آن از به عنوان سبزی خوردن و همچنین در سالاد استفاده کنند.

    همچنین استفاده از خرفه در پخت غذاهایی نظیر سوپ، آش، دلمه و… نیز علاوه بر مطبوع نموده عطر و طعم غذا می‌تواند خواص درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت در پی داشته باشد.

    استفاده از بذر خرفه بر روی شیرینی‌ها باعث می‌شود، شیرینی مورد نظر به عنوان یک شیرینی رژیمی برای مبتلایان به مرض قند محسوب شود.

    مصرف عرق خرفه نیز تشنگی و عطش بیمارانی که مرض قند دارند را کاهش می‌دهد.

    خرفه در عین کالری بسیار کمی که دارد، دارای فیبر و مواد مغذی غنی در رژیم غذایی می باشد.

    خرفه برای لاغری

    این به این معنا است که بعد از خوردن خرفه احساس سیری می کنید.

    در نتیجه خواص خرفه برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مفید است.

    براى تهیۀ دمنوش خرفه مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آن را به‌صورت تازه و ۵ تا ۱۰ گرم از برگ‌هاى خشک‌شده‌اش را کوبیده، در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه دم کنید.

    پس از صاف‌کردن آن را بیاشامید.

    دمنوش خرفه

    تب بر، ضد انگل، تصفیه‌کنند خون، ادرارآور است و در درمان ناراحتى‌هاى گوارشى مؤثر است، همچنین کاهش کلسترول خون و پایین آمدن فشار خون را موجب مى‌شود.

    این دمنوش ترکیبات ضد سرطان هم دارد.

    براى درمان ناراحتى‌هاى ریوى و به عنوان دارویى خلط آور، تصفیه کنندۀ خون و ادرارآور روزانه ۳ فنجان میل کنید.

    این دمنوش را سه وعده در روز و هر وعده به میزان یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید.

    میزان استاندارد براى مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده (نصف فنجان سه وعده در روز) است.

    طول دورۀ درمان با دمنوش خرفه بسته به نوع بیمارى متفاوت است و تا زمان درمان کامل بیمارى مى‌توان از آن استفاده کرد.

    در منابع طب سنتى، مورد خاصى براى مصرف این دمنوش ذکر نشده‌است.

    پیشنهاد می‌کنیم این پرپین (خرفه) را خام بخورید.

    پختن گیاهان یا حتی عرق‌گیری از آن‌ها در بسیاری از موارد باعث می‌شود خواص آن‌ها از دست برود.

    نحوه مصرف خرفه

    اگر برای رفع اسهال می‌خواهید از خرفه استفاده کنید بهتر است برگ‌های آن را له کنید و آن را بدون آب و به‌صورت خام بخورید.

    برای تسکین دردهای کلیه، برگ و ساقه آن را خرد کنید و در حالتی که آبدار است با سرکه بخورید.

    برای دفع سنگ کلیه می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بیندازید و مانند آب کرفس میل کنید؛ یا اینکه نصف لیوان از شیره آن را (از طریق له کردن در یک پارچه تمیز) با آب مخلوط کنید.

    در هرحال، مصرف پخته پرپین نیز تجربه بسیار لذیذی را رقم می‌زند.

    در بسیاری از نقاط ایران، این گیاه ماده اصلی نوعی سوپ است که به همراه آرد و روغن و پیازداغ طبخ می‌گردد.

    در یزد از آن با نام محلی «شولی خرفه» و در کرمان با نام «اماچو» یاد می‌کنند

    دانه خرفه که اغلب برای تزئین شیرینی استفاده می‌شود خواص درمانی فراوانی دارد.

    این دانه مانند گیاه آن غنی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

    تخمه خرفه چیست

    اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا۳ تبدیل می‌شود.

    اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می‌شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می‌کند.

    تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی.

    زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

    خواص دانه خرفه چیست

    از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

    از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

    تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

    تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

    خواص خرفه خشک تقریبا مشابه خرفه تازه است.

    خواص خرفه خشک

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز جمعه / ذکر روز جمعه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    امین تارخ: بیوگرافی و زندگی نامه / امین تارخ و همسرش و فرزندان + عکس

    درخت مصنوعی که می تواند هوا را به اندازه یک جنگل تصفیه کند

    بپانتین : اطلاعات دارویی بپاتین / آمپول بپانتن و عوارض آن / آمپول بیوتین و بپانتین

    بوی بد دهان: علت، درمان طب سنتی / بوی بد دهان در صبح، ناشی از معده و سینوزیت

    سیتریزین: عوارض، نحوه و مقدار مصرف / سیتریزین در بارداری و شیردهی

    جشن انار: جشن انار در بادرود نطنز اصفهان

    عوارض خروج از کشور ۹۸ و ۹۹ / آخرین اخبار : چه کسانی از این عوارض مستثنی شدند

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی و دبیرستانی‌ ها

    مالیات حقوق سال ۹۹ و سقف معافیت / آخرین اخبار و جزئیات

    کیست سینه: علت، درمان گیاهی فیبروکیستیک سینه / رازیانه و ویتامین ای

    آزمون استخدامی ۹۹ و ۱۴۰۰ / آخرین اخبار: آزمون استخدامی ‌برگزار می‌ شود

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    تعبیر خواب عقرب: تعبیر خواب عقرب سیاه بزرگ / تعبیر خواب کشتن عقرب (کژدم)

    حشد الشعبی / آخرین اخبار: الحشد الشعبی ۱۵ عضو داعش را دستگیر کرد

    روز خواهر ۹۹ و ۱۴۰۰ / متن و تبریک روز خواهر / روز خواهر مبارک

    دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

    عید غدیر خم: داستان و حدیث / تاریخ عید غدیر سال ۹۸ و ۹۹ / تبریک عید غدیر به سادات

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    عرفه ۹۹ و ۱۴۰۰: مراسم شب و روز عرفه / متن و ترجمه دعای عرفه / آخرین اخبار

    درخواست میلیون یورویی استراماچونی از استقلال

    آنتی هیستامین قوی و طبیعی و لیست داروها برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی

    چای سبز: خواص و مضرات و طبع / طرز تهیه، طریقه مصرف و میزان مصرف چای سبز

    تعبیر خواب گاو، گوساله و کله گاو / تعبیر خواب کشتن و سر بریدن گاو شاخدار

    خرگوش: تعبیر خواب خرگوش / تعبیر گاز گرفتن، غذا دادن، خرگوش سفید و خاکستری

    شهریه مدارس / آخرین اخبار: شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شد

    شیزوفرنی: علائم، درمان قطعی در طب سنتی / تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی

    15,700 تومان

    تخم خرفه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    گیاه خرفه که برگ‌های گوشتی و بذرهای سیاه ریز دارد. گیاه یک ساله است که ارتفاع تا حدود ۴۰ سانتی‌متر در مراحل بذر دهی می‌رسد.  این گیاه از سوی سازمان بهداشت جهانی متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. معمولا قسمت‌های هوایی این گیاه که شامل برگ، ساقه و دانه‌های آن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    خواص تخم خرفه:

     

    تخمه خرفه چیست

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نام *

    ایمیل *

    دیدگاه شما *

    آدرس دفتر کار سبزوانه: جنت آباد، بالاتر از نیایش، پلاک 321 ساعات کاری سبزوانه جهت مشاوره و پاسخگویی به سوالات، 9 تا 5 بعد از ظهر می باشد.

    تلفن: 02122118728 09353366632

    5,000 تومان

    تخم خرفه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) جهت درمان سرگیجه، درمان فراموشی، درمان خارش­ های زنانه، درمان چاقی و … بسیار توصیه شده است.

    خرفه سبزی مورد علاقه حضرت زهرا (س) بود و نام های مختلفی از جمله فرفخ، فرفین، بقله الزهرا (س)، بقله المبارکه دارد.  پیامبر (ص) آن را دوست داشته و آن را سبزی با برکت می نامیدند. خرفه درمان عمومی محسوب می شود و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند.

    امام صادق (ع): سبزی بر روی زمین باشرافت تر  و مفیدتر از خرفه نیست و این همان سبزی حضرت فاطمه (س) است،

    توضیحات بیشتر در زیر این صفحه ⇓

    تخمه خرفه چیست

    تخم خرفه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) جهت درمان سرگیجه، درمان فراموشی، درمان خارش­ های زنانه، درمان چاقی و … بسیار توصیه شده است.

    خرفه سبزی مورد علاقه حضرت زهرا (س) بود و نام های مختلفی از جمله فرفخ، فرفین، بقله الزهرا (س)، بقله المبارکه دارد.  پیامبر (ص) آن را دوست داشته و آن را سبزی با برکت می نامیدند. خرفه درمان عمومی محسوب می شود و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند.

    امام صادق (ع): سبزی بر روی زمین باشرافت تر  و مفیدتر از خرفه نیست و این همان سبزی حضرت فاطمه (س) است، سپس فرمودند خداوند لعنت کند بنی امیه را که این ها اسم بقله الحمقا را از روی عداوت و بغضی که نسبت به حضرت زهرا (س) داشتند بر این سبزی گذاشتند.

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    نام *

    ایمیل *

    تخم شنبلیله یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) جهت درمان دردهای کلی بدن، درمان رماتیسم مفاصل، درمان زانو درد و سردی مفاصل، درمان سرفه، تقویت قلب، تقویت کننده قوای جنسی، درمان دیابت، درمان یبوست، درمان افتادگی رحم و … توصیه شده است.

    پیامبر (ص) می فرمایند: تَدَاوَوْا بِالْحُلْبَةِ فَلَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِي مَا لَهُمْ فِي الْحُلْبَةِ لَتَدَاوَوْا بِهَا وَ لَوْ بِوَزْنِهَا ذَهَبا.

    خود را با شنبلیله درمان کنید اگر امت من می‌دانستند چه چیز در شنبلیله وجود دارد همانا با آن درمان می‌کردند اگرچه به مقدار آن طلا می‌دادند. (منبع: جعفریات، ابن اشعث، ص245)

    تخم کتان یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) جهت درمان کیست و توده‌های بیرونی بدن، درمان کیست زیر پوست، درمان کیست پشت دست، درمان غدد لنفاوی، درمان تومور، پیشگیری از دیابت، درمان یبوست، بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی، تنظیم کلسترول خون و … توصیه شده است.

    تخم یا دانه کتان دانه‌های ریزی هستند که به رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و طلایی وجود دارد و انواع آن تفاوتی با هم ندارند. دانه کتان غنی‌ترین منبع گیاهی گروهی از اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشند که با نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) شناخته می‌شوند.

    سیاهدانه (سیاه دانه) در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) ترکیب 21 عدد سیاهدانه با عسل طبیعی درمان سریع آپاندیس است و مصرف روزانه ترکیب 7 عدد سیاهدانه با ژل رویال درمان ناباروری مردان، موثر در درمان بیماری های صعب العلاج از جمله درمان ورم ها و سرطان ها، درمان تومور مغزی و … است.

    در حدیثی امام رضا (ع) از قول نبی اکرم (ص) می‌فرمایند:

    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: فِي‌ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام‌َ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْت‌[منبع: طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص51.]

    یعنی: «پیامبر (ص) فرمودند: سیاهدانه هر بیماری را درمان می‌کند بجز سام، عرض شد؛ سام چیست؟ فرمود مرگ است.»

    تخمه خرفه چیست

    تخم شاهی یکی دیگر از گیاهانی است که در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) جهت درمان کیست تخمدان (ترکیب تباشیر و تخم شاهی)، درمان آسم و سرفه، چربی سوز، افزایش شیر مادران، قاعده‌آور، درمان اسهال، درمان لکه های سفید پوستی و کک و مک، تقویت قوای جنسی و … توصیه شده است.

    در طب اسلامی آیت الله تبریزیان تخم شاهی در ترکیبات برخی از داروهای گیاهی طب اسلامی مانند:

    داروی ثفا (درمان تومور) و داروی جرجیر یا باه زنان (درمان ضعف تخمدان) و … نیز استفاده می شود.

    درمان شدگان طب اسلامی

    راهنمای خرید محصولات طب اسلامی

    مشاوره تخصصی طب اسلامی مرکزی (09113542821) و (01132210773)-پاسخگویی 8 صبح الی 11 شب

    پرسش و پاسخ های درمانی

    پشتیبانی سایت: 09119046199

    https://www.instagram.com/tebeslami1/

  • آدرس دقیق بیمارستان بعثت همدان
  • . 👤امام کاظم (ع) ایستاده شانه نکن زیرا موجب ضعیف شدن قلب است؛ بلکه نشسته شانه کن که قلب را قوی و پوست را محکم میکند ❌ایستاده شانه کردن ممنوع 📎منبع مکارم الاخلاق، ص ۷۹ برای مشاوره درمانی تخصصی و اطلاعات بیشتر با 09113542821 تماس حاصل فرمایید🙏 آدرس سایت : tebeeslamimarkazi.com #درمان_بیماریها #طب_اسلامی #سودا #سوداوی #صفرا #صفراوی #بلغم #بلغمی #دم #سرد_مزاج #گرم_مزاج #سویق #سویق_گندم #سویق_سنجد #کاسنی #درمان_چاقی #درمان_لاغری #طب_اسلامی #شانه #شانه_کردن #فواید_شانه_کردن #آداب_شانه_کردن

    A post shared by طب اسلامی (@tebeslami1) on Aug 20, 2019 at 8:10am PDT


    کلمه کاربری یا ایمیل *


    رمز عبور *


    ورود

    تخمه خرفه چیست
    تخمه خرفه چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *