بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

دوره مقدماتی php
بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید
بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

داروی گلی بن کلامید از مشتقات سولفونیل اوره است که یکی از قدیمی ترین و مهمترین داروهای ضد دیابت خوراکی را تشکیل می دهند. قرص گلی بن کلامید در بیماران دیابتی که دیابت نوع 2 دارند استفاده می شود. افرادی که فاویسم دارند بهتر است از این دسته دارویی استفاده نکنند. قرص گلی بن کلامید در روز به همراه صبحانه یا اولین وعده اصلی غذا مصرف می شود.

مصرف قرص گلی بن کلامید در بالغین:

ابتدا 2.5 تا 5 میلی گرم قرص گلی بن کلامید روزانه استفاده شود و سپس در صورت نیاز در فواصل یک هفته ای می توان دوز گلی بن کلامید را 2.5 میلی گرم دیگر اضافه کرد. حداکثر دوزاژ روزانه گلی بن کلامید 20 میلی گرم می باشد. گلی بن کلامید تا 10 میلی گرم به صورت تک دوز و از 10 میلی گرم به بالا در دوزهای منقسم تجویز می گردد.  

قرص گلی بن کلامید صبح ها ناشتا مصرف می شود و بلافاصله بعد صبحانه باید خورده شود و یا در طول روز همراه با وعده غذاهای اصلی مصرف می شود.

در صورت مصرف همزمان گلی بن کلامید با داروهای زیر افزایش دوز گلی بن کلامید لازم است:بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

دوره مقدماتی php

از جمله عوارض جانبی گلی بن کلامید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درسنامه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

وبسایت http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

دارونامه, ديابت, مشروح اخبار

گلی بن کلامیداز دسته دارویی سولفونیل اوره است . گاهی اوقات به نام های دیگر مثل: Glibotex یا Apogliburide و یا Daonil نیز عرضه می شود. می توان گفت داروی خط دوم درمان در افراد مبتلا به دیابت تیپ 2 می باشد.

●   شکل دارویی

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   در ایران گلی بن کلامید به شکل قرص های سفید رنگ، گرد یا مستطیلی شکل 5 میلی گرمی در داروخانه ها توزیع می گردد.

داروهاي گروه سولفونيل اوره، با تحريك لوزالمعده باعث مي شوند كه انسولين بيشتري ترشح شود و به اين طريق، قند خون كاهش پيدا كند. شما بايد بخاطر داشته باشيد كه اين داروها داراي اثرات مشابه انسولين هستند زيرا آنها باعث مي گردند كه انسولين خونتان افزايش يابد و امكان دارد كه انسولين خيلي زياد ترشح شود.بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

در صورتي كه اين اتفاق بيفتد و انسولين زيادي ترشح گردد، قند خون شما شديداً كاهش پيدا مي كند و ممكن است علايم كاهش قند خون (هيپوگليسمي) را پيدا نماييد. براي اينكه از چنين اتفاقي جلوگيري نمايد بايد به طور منظم غذا بخوريد و قرصهايتان را همراه با غذا يا درست قبل از غذا مصرف كنيد.

همانند انسولين، داروهاي سولفونيل اوره نيز مي توانند داراي اثر كوتاه، متوسط يا طولاني باشند. داروي كلرپروپاميد از انواع طولاني اثر مي باشد در حالي كه داروي گلي بن كلاميد از انواع با اثر متوسط است.

●   مکانیسم اثر

داروهاي سولفونيل اوره نظير گلي بن کلاميد (گليبورايد) از چندين دهه قبل در درمان ديابت کاربرد داشته اند اما هنوز ساز و كار دقيق عملشان مورد بحث است.

سولفونيل‌ اوره‌ها در ديابت‌مليتوس‌ غيروابسته‌ به‌انسولين‌ باتحريك‌مستقيم‌ ترشح‌ انسولين‌ بتاي‌ پانكراس‌،گلوكز خون‌ را كاهش‌ مي‌دهند.

مصرف‌طولاني‌ مدت‌ اين‌ داروها حساسيت‌به‌انسولين‌ را در بافتهاي‌ محيطي‌ مانند كبد، عضله‌، چربي‌ و سلولهايي‌ مانندمونوسيت‌ها و اريتروسيت‌ها افزايش‌مي‌دهد كه‌ نتيجه‌ آن‌ كاهش‌ گليكوژنوليز وگلوكونئوژنز در كبد است‌.

سلولهای بتای پانکراس را وادار به تولید بیشتر انسولین می نماید. (مانند شلاق بر پیکر پانکراس فرود آمده و آنرا وادار به تولید بیشتر انسولین می نماید!)

این دارو پایین آورنده قند خون است، پس همواره می تواند باعث افت قند خون (هیپوگلیسمی) بشود.

●  شروع اثر

تقریبا با اولین دوزی که مصرف می شود اثرات دارو شروع می گردد.

●  نکته مهم :

از آنجايي که در گروه اول ( مانند گلي بن کلاميد ) پس از مصرف دارو ترشح انسولين به طور ناگهاني افزايش مي يابد لازم است که شما ايت داروها را اندکي قبل از غذا مصرف کنيد تا احتمال بروز حمله کاهش قندخون بعد از غذا کمتر شود.

●  نکته مهم:

اگر شما از داروی گلي بن کلاميداستفاده مي کنيد احتمال بروز کاهش قندخون در شما مخصوصا هنگام تاخير در غذا خوردن و يا افزايش فعاليت فيزيکي بيشتر خواهد شد بنابراين لازم است شما همانند افراد ديابتي نوع يک هميشه مقداري غذاي شيرين مثل قند همراه خود داشته باشيد تا بتوانيد به سرعت حملات کاهش قندخون احتمالي را درمان کنيد و جلوي پيشرفت آن را به سمت بيهوشي کامل بگيريد.

●  نکته مهم:

يکي از عوارض مصرف داروی گلي بن کلاميد افزايش وزن مي باشد بنابراين اگر شما چاق هستيد بهتر است از داروهاي گروه دوم مثل مت فورمين استفاده کنيد.

●  نکته مهم:

در مواقعي که قند خون خيلي بالاست ( بيشتر از 250 تا 300 ميلي گرم بر دسي ليتر) داروهاي پايين آوردنده قند خون مخصوصا گروه اول ( گلي بن کلاميد ) نمي توانند به خوبي قند را کنترل کنند. در اين مواقع بهتر است درمان با تزريق انسولين شروع گردد.

●  نکته مهم:

هيچگاه مقدار مصرف قرص هاي خود را سر خود افزايش ندهيد چون خطر پايين افتادن شديد قند خون وجود دارد.

●  حداکثر دوز موثر

تقریبا 95% تاثیر این دارو با مصرف 10 میلی گرم از آن در روز (2قرص) حاصل می شود، در حالیکه افزایش آن به 4قرص در روز تنها موجب 3% افزایش قدرت اثر دارو می گردد. باید بدانید که افزایش دارو به بیش از 4 قرص در روز نه تنها نمی تواند تفاوت چندانی در افزایش قدرت اثر دارو داشته باشد، بلکه فشار بیشتری هم بر سلولهای بتای پانکراس وارد خواهد ساخت.

●  عوارض جانبی شایع

اصلی ترین عارضه ی این دارو افت قند خون است که بلافاصله باید درمان شود.

افزایش وزن عارضه ی دیگری است که معمولا بیماران از آن ناراحت می شوند.

●  چگونگی مصرف

روزانه 1 تا 2 بار، حدود 30 دقیقه قیل از غذا مصرف می شود. برای پیشگیری از افت قند لازم است بدانید که خوردن غذا بعداز گلیبن کلامید نباید فراموش شود. در شروع درمان معمولا با دوز کم شروع و پس از شروع اثرات دارو، دوز آنرا بتدریج افزایش داده تا مقدار آن به اندازه ای که مورد نظر پزشکمان است برسد.

بطور معمول بیش از 2 بار در روز مصرف نمی شود.

●  منع مصرف

در نارسایی کلیوی مصرف نمی شود. در کسانیکه دچار سکته قلبی شده اند و یا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند(CABG) یا استنت گذاری کرده اند بهتر است استفاده نشود، زیرا مطالعات نشان داده اند که اینکار ریسک بروز حمله قلبی بعدی را افزایش می دهد.

●  یادآوری چند نکته مهم

اگر در حال درمان با ترکیبی از چند دارو هستید و دچار عارضه ی حاد افت قند خون شدید (قند کمتر از 70 میلی گرم) با مشورت پزشک خود از مقدار گلیبن کلامیدتان کم کنید.
داروهایی که باعث تولید بیشتر انسولین در بدن می شوند مانند تازیانه بر پیکر پانکراس فرود می آیند!


در صورت بروز افت قند خون

اگر فاصله ی زیادی با وعده غذایی اصلی دارید، 4 حبه قند میل کرده و در صورت نیاز یک لقمه ی کوچک غذا نیز میل کنید (یک واحد کربوهیدرات)
اگر فاصله کمی تا وعده ی غذای اصلی دارید، 2 حبه قند میل کرده و بعداز آن، غذای خود را میل کنید.
اگر در اثر مصرف همزمان گلیبن کلامید و آکاربکس دچار افت قند خون شدید، حتما می بایست با مصرف گلوکز (قند یا شربت) با آن مقابله کنید.
اگر با مصرف 10 میلی گرم گلیبن کلامید (2 قرص) و دوز مناسبی از متفورمین به هدف درمانی خود نرسیده اید (HbA1c< (7% جهت شروع انسولین درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

بررسی‌ها نشان می دهد برخی داروهای دیابت خطر نقص عضو را در بیماران دو برابر …

مصرف این میوه بهبود سلامت چشم‌ها، کنترل دیابت، کاهش کلسترول بدن، کمک به درمان آسم، …

قرص گلی بنکلامید برای دیابت نوع 2 که نیازی به تزریق انسولین نمی باشد، تجویز می شود. در ادامه این مطلب با اطلاعاعت دارویی، موارد مصرف، مکانیسم اثر و عوارض جانبی این قرص آشنا خواهید شد. پس در ادامه همراه ما باشید.

گلی بنکلامید جزء داروهای سولفونیل اوره به شمار می آید. این نوع داروها لوزالمعده را تحریک می کنند تا انسولین بیشتری ترشح کند و بدین ترتیب سطح قند خون نیز پایین می آید. این داروها مشابه انسولین عمل کرده و برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شوند. در ادامه با قرص گلی بنکلامید و عوارض آن آشنا خواهید شد.

همان طور که گفتیم قرص گلی بنکلامید برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. این قرص دارای اثراتی همچون انسولین است زیرا مصرف آن موجب ترشح بیشتر انسولین شده و بدین ترتیب میزان انسولین خون افزایش و قند خون نیز بسیار کاهش می یابد. برای اینکه شخص دچار هیپوگلیسمی یا علائم کاهش قند خون نشود، بایستی به طور منظم غذا خورده و قرص را قبل از غذا و یا بعد از آن مصرف نماید. انواع داروهای دسته سولفونیل اوره دارای اثرات کوتاه، متوسط و یا طولانی هستند. اثر این قرص نیز متوسط است و با مصرف اولین دوز شروع می شود. 

از چندین دهه پیش از این قرص برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود. اما تا به کنون چگونگی مکانیسم این قرص مورد بحث است. قرص گلی بنکلامید برای دیابت غیر وابسته به داروی انسولین کاربرد دارد و با تحریک مستقیم پانکراس آن را وادار به ترشح انسولین کرده و بدین ترتیب میزان قند خون نیز کاهش می یابد.بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید

بعد از مصرف این قرص انسولین به طور ناگهانی ترشح و سطح آن افزایش می یابد. بنابراین بهتر است این قرص را اندکی بعد از غذا و یا قبل از غذا مصرف کنید تا احتمال کاهش قند خون کمتر شود.

معمولا روزانه دو عدد (حداکثر دوز مصرفی) از قرص گلی بنکلامید, نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. بعد از مصرف دارو بایستی شخص غذا خورده و آن را به تاخیر نیندازد. ابتدا مصرف دارو با دوز کم شروع شده و بعد از پیدایش اثرات آن به تدریج میزان دارو افزایش می یابد تا به مقداری که مد نظر پزشک است برسد. بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی قرص را افزایش ندهید، زیرا ممکن است قند خون به شدت افت پیدا کند. از طرفی فشار زیادی هم بر سلول های پانکراس خواهد آمد.

اگر دچار بیماری های کلیوی و کبدی هستید یا عمل جراحی قلب بار انجام داده اید و یا دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است از قرص گلی بنکلامید استفاده نکنید زیرا مشکلات و ناراحتی های شما بیشتر می شوند.

به طور کلی قرص گلی بنکلامید عوارض کمی دارد. اما مهم ترین عارضه آن افزایش وزن و افت قند خون است. سایر عوارض عبارتند از حالت تهوع، ناراحتی های معده، سردرد، یبوست، اسهال، کاهش هوشیاری، زرد شدن پوست و چشم ها، تشنج، تیرگی و یا کم رنگی ادرار و مدفوع، بثورات جلدی مثل کهیر یا خارش، گلودرد، متورم شدن صورت، زبان و یا لب ها، کبود شدن غیر معمول بدن و حساسیت به نور آفتاب می باشند.

منبع : آرگا


پیشنهادات تفریحی برای سفر ماه عسل در آنتالیا



آشنایی با نوشهیر استانبول



چطور جراحی زیبایی موفقی داشته باشیم؟



با انواع مدل مبلمان 2019 آشنا شوید


چگونه سفری ارزان به استانبول ترکیه داشته باشیم؟



در سال 2019 چه رنگی مد می شود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت



دکتر عطا حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک



خاصیت، بررسی رایگان خواص و مضرات مواد غذایی!

در صورت تمایل میتوانید محتوای سایت ویکی ووک را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

میتوانید از لینک های زیر برای رفتن به صفحات اصلی سایت و همچنین از نقشه سایت برای پیدا کردن صفحه مورد نظر خود کمک بگیرید.
با تشکر

تمامی حقوق این سایت و کارکتر آن، متعلق به ویکی ووک است.

بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید
بهترین زمان مصرف قرص گلی بن کلامید
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *