بهترین روش پخت برنج ابکش

دوره مقدماتی php
بهترین روش پخت برنج ابکش
بهترین روش پخت برنج ابکش

Завантаження…

Завантаження…

دوره مقدماتی php

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

بهترین روش پخت برنج ابکش

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

ویدیوی جدید : https://youtu.be/PyLhmHsvWpETelegram: https://t.me/PersianfoodscomInstagram: https://www.instagram.com/persianfood…Facebook: https://www.facebook.com/persianfoodscomTweeter: https://twitter.com/persianfoodscomYouTube: https://www.youtube.com/c/PersianFoods————————————————————————————————-برنج یکی از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده است . ایرانیان علاقه بسیار زیادی به برنج دارند و به همین دلیل است که یکی از بهترین برنج های جهان در ایران کشت میشود. تهیه برنج ساده بر دو نوع است یکی آبکش و دیگر کته. برنج آبکشی زمان بیشتری برای تهیه لازم دارد و این زمان باعث میشودکه برنج به اندازه کافی قد کشیده و زیبایی بیشتری داشته باشد . این نوع تهیه برنج بیشتر برای مهمانی ها و همینطور برای تهیه پلوهای مخلوط کاربرد دارد .

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

 

میزان تبحر یک کدبانو در آشپزی را می توان در چگونگی پخت برنج آن فهمید. همه خانم های سرزمین ما، در پختن برنج ماهر هستند؛ اما چه اتفاقی می افتد که بعضی از بانوان دستپخت متفاوت تری نسبت به بقیه دارند و به عبارتی دیگر چه تکنیک ها و رازهایی را برای پختن استفاده می کنند.

تفاوت اصلی پخت برنج را می توان در آبکش کردن آن متوجه شد. آبکش کردن برنج برای خانم ها یکی از ساده ترین کارها ولی در عین حال حساس ترین هم است؛ یعنی اینکه فقط کافی است تا چند لحظه در زمان پخت، مقدار آب استفاده شده، مقدار نمک و روغن دقت خود را کم دقتی کنند، آن وقت برنجی که دم می کنند کمی متفاوت با آنچیزی است که شاید شما در دستپخت دیگران خواهی دید. البته این نکته را بهتر است که در نظر بگیریم که طرز تهیه برنج آبکش ممکن است که در بعضی از مناطق ایران زمین تفاوت هایی در مراحل آن داشته باشد ولی حالت کلی از یک اصول پیروی می کند.

 

برای تهیه برنج آبکش مراحل زیر در حالت کلی به ترتیب انجام شود:بهترین روش پخت برنج ابکش

 

 

اول از همه باید برنج را بشویید. برنج را باید با آب ولرم بشویید تا زمانی که هیچ آشغالی در آن مشاهده نکنید. البته بعد از دو یا سه بار شستن، برنج کاملا تمیز می شود.

برنج را درون یک قابله بریزید و داخل قابلمه را با آب ولرم پرکنید به‌طوری‌که سطح آب، یک تا دو بند انگشت از سطح دانه های برنج بالاتر باشد. سپس نمک را به اندازه اضافه کنید که بهتر است به همان اندازه ای باشد که در تهیه پلو ساده استفاده می کنید. در صورتی که در ادامه مرحله به نظر شما نمک کم آمد، می توانید اضافه کنید. در آخر برنج سه تا چهار ساعت داخل آب باید بماند تا کاملا خیس بخورید و نرم شود.

بعد از اینکه چند ساعت گذشت، یک قابلمه دیگر بردارید و حدود نصف کمی بالاتر آن را با آب پرکنید و بر روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.

آب برنج را خالی کنید و آن را درون قابلمه که آب آن در حال جوش است، بریزید و یکی دو بار برنج را درون قابلمه هم بزنید.

اجازه بدهید که برنج داخل آب جوش بپزد. حدود ده دقیقه نه بیشتر برای سپری کردن این مرحله صبر کنید.

حال نوبت مرحله اصلی یعنی تهیه برنج آبکش می رسد. شما باید در این مرحله برنج را آبکشی نمایید. برای اینکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، بهتر است که یک دانه را با دستان خود بردارید و اگر دانه نرم بود و به اصطلاح نرم شد، آن را درون یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود

بعد برنج درون آبکش را با آب ولرم بشویید تا نمک های اضافی آن گرفته شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باز هم نمک می توانید در ادامه به آن اضافه کنید؛ ولی در حالت کلی توصیه می شود که خیلی روی برنج آب نگیرید.

یک قابلمه دیگر بردارید (می توانید همان قابلمه قبلی را بردارید؛ ولی باید به صورت کامل بشویید). کف آن را با روغن چرب نمایید. برای تهیه ته دیگ می توانید نان یا سیب زمینی بر روی آن قرار دهید.

سپس برنج را برروی نان یا سیب زمینی بریزید، فقط باید دقت کنید که دانه های برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد.(اگر به آشپزی مادرهایمان دقت کنیم، همه آن ها برنج را به صورت یک کوه آتشفشان با چند سوراخ روی سطح در می آورند، این سوراخ ها باعث بالا آمدن بخار از کف قابلمه و زودتر دم کشیدن برنج می شود.)

مقداری روغن را درون یک قابلمه دیگر سرخ کرده و بعد آن را برروی سطح برنج بریزید. برای اینکه برنج بوی خوبی بگیرید، حتماً از روغن های با برند معتبر که در فروشگاه زنجیره ای همه آن ها را می توان یافت نیز خریداری نمایید.

سپس دم کنی را برروی درب قابلمه قرار دهید تا برنج شما دم بکشد. اصولا برنج بین 45 تا 90 دقیقه زمان لازم دارد تا دم بکشد که این زمان به نوع کیفیت برنج و مقدار آن بستگی دارد.

درب قابلمه را بردارید و برنج را برروی دیس بریزید و نوش جان فرمایید.

 

 

 

یکی از تفاوت های تهیه برنج آبکش در میزان آبی که مورد استفاده قرار می گیرد. اگر آب زیاد مورد استفاده قرار بگیرید، باعث له شدن و شفته شدن بیش از حد آن است. حتماً مقدار آب را به اندازه به کار ببرید، زیرا بعضی مواقع احتمال فراموشی سروقت آبکش کردن برنج وجود دارد.

 

 

در موقعی که قرار است آب را جوش بیاورید، بهتر است شعله را زیاد کنید؛ ولی بعد از اینکه برنج را اضافه کردید، برای اینکه فراموش نکنید تا زیر برنج را کم کنید، از همان اول شعله را در کم تنظیم کنید.

 

 

اگر برنج خیلی شور شده بود، در هنگام آبکشی می توانید از مقدار آب بیشتری برای شستن استفاده کنید یا در هنگامی پخت آن در آب، چند سیب زمینی هم بین برنج ها قرار بدهید. اگر نمک برنج کم شد، به آن نمک را اضافه کنید.

اگر برنج ته گرفت، مقداری نان برروی آن قرار دهید تا بوی ته گرفتگی از بین برود؛ البته اگر برنج را روی شعله کم بگذارید و از اول مراقب آن باشید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

برای خوب قد کشیدن برنج می توانید در هنگام جوشیدن یک استکان آب سرد یا دو قاشق روغن اضافه کنید.

در هنگام جوشیدن اگر یک قاشق آبلیمو یا ماست و دوغ اضافه کنید، باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج می شود؛ البته اگر از برنج های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهید شد.

 

 

حتماً برایتان سؤال پیش آمده است که در رستوران ها چگونه به این سریعی برنج دم می کنند. خیلی راحت و ساده است. کافی است که مراحل زیر را انجام دهید:

در قابلمه تهیه کنید که در هردو آب را به میزان کافی قرار داده اید تا جوش بیاید.

در یکی از قابلمه ها، برنج را بجوشانید و سپس آبکش نمایید.

برنج آبکش شده را به همراه آب کش برروی قابلمه دیگر قرار دهید و درب آن را بگذارید.

بخار قابلمه دومی باعث دم کردن سریع برنج می شود.

بهترین روش پخت برنج ابکش

به این صورت شما هم توانسته اید مانند رستوران ها برنج سریعاً دم کنید. فقط در اینجا شما فرصت اضافه کردن روغن را نداشته اید و برای همین برای سرو بهتر است که مقداری روغن را داغ کرده و بر روی آن اضافه کنید.

 

برای تهیه برنج کته، تمامی مراحل مانند تهیه برنج آبکش است و تفاوت آن در این است که دیگر آبکشی نداریم. بعد ازاینکه سطح آب روی برنج بخار شد به حدی می توان گفت آبی در قابلمه وجود ندارد (البته باید تا حد کمی وجود داشته باشد) بعد دم کنی را اضافه کنید.

 

نتیجه گیری

 

برنج آبکشی بیشترین مقبولیت را بین خانوارها دارد، ازاین رو برای پخت آن باید دقت بیشتری به خرج داد. برای تهیه برنج آبکش باید به میزان آب، روغن و نمک به کار رفته دقت کرد تا تفاوت در این ها باعث تفاوت در نوع پخت می شود. برای خوشمزه تر شدن می توان از روغن های باکیفیت نیز استفاده کرد.

مراسم معارفه  افق کوروش پیش از عرضه اولیه سهام در بورس، با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی درباره چشم انداز، اهداف کلان، پیش بینی سود هر سهم سال 97، ریسک ها و تمهیدات برگزار شد.

در آستانه ی بلندترین شب سال، بلندترین و طولاني ترين فاكتور خريد در فروشگاه زنجيره اي افق كوروش به چالش گذاشته شد و بلندترين فاكتور با 1252 رديف كالايي و به طول 20 متر از استان خراسان رضوي توانست اين ركورد را به نام خود ثبت كند.

افق کوروش، اولین فروشگاه زنجیره ای در ایران، اولین شرکت در سطح منطقه و از بزرگترین شرکت هایی است که در این وسعت پروژه ERP را به صورت یکپارچه برای صندوق های فروشگاهی و دفترمرکزی پیاده سازی می کند؛ تعداد شرکت هایی که در این اندازه و در دنیا موفق به پیاده سازی این سیستم شده اند، انگشت شمارند.

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به مناسبت پنجمین سالگرد افتتاح این فروشگاه و در راستای تقویت حوزه کارآفرینی وام تجهیز فروشگاه های فرانچایز را تا سقف مبلغ 300 میلیون تومان افزایش داد.





 

بهترین روش پخت برنج ابکش

 

روشهاي
پخت


 اولين نکته ، تهيه برنج خوب و درجه يک است، بديهي است چنين برنجي از
لحاظ قيمت گرانتر از برنجهاي پر محصول و
يا نامرغوب مي باشد ولي بايد
توجه داشت که برنج درجه يک علاوه برداشتن عطر و طعم ، داراي ري
زياد مي باشد که اين خود سبب آن مي شود تا هر کيلو برنج درجه يک
برای
 شش الي
هفت نفر
کفایت می کند اما هر کيلو
برنج پر محصول  و
 يا نامرغوب به چهار
 الي  پنج نفر  غذا  مي
دهد ، بنابر اين تصديق مي فرماييد که عملاً نه تنها برنج  درجه يک 
گران نبوده بلکه به صرفه نيز مي باشد.

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم
ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي
کنيم .

2 – دو پيمانه برنج و چهار پيمانه آب و نصف قاشق غذا خوري روغن
مايع و يک قاشق چاي خوري نمک را در ظرف مناسب مايکروفر خوب مخلوط
مي کنيم ( بايد توجه داشت که حجم ظرف به اندازه اي باشد که سطح آب
تا نصف ظرف قرار گيرد).

3 – سپس ظرف را بدون درب ، مدت 10 دقيقه با قدرت 100% در داخل
مايکروفر قرارداده و پس از خاموش شدن مايکروفر برنج را هم مي زنيم
و درب ظرف را مي گذاريم و مدت 10 دقيقه با قدرت 70% در داخل
مايکروفر قرار مي دهيم .


روش پخت آبکشي

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم
ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي
کنيم .

2 – برنج را به مدت 2 الي 3 ساعت در آب و نمک خيس مي دهيم 
بطوري که سطح آب تقريبا چهار سانتيمتر بالا تر از سطح برنج قرار
بگيرد و مقدار نمک آن به نسبت هر پيمانه برنج نصف قاشق غذاخوري نمک
مي باشد.

3 – قابلمه مناسبي را آب کرده مي گذاريم جوش بيايد سپس آب نمک برنج
را خالي کرده و برنج را در آب جوش مي ريزيم و مي گذاريم برنج جوش
بيايد ، آنگاه يکي دوبار آهسته بهم مي زنيم و چند لحظه منتظر مي
شويم تا مغز برنج کمي نرم شود بطوريکه وقتي دانه برنج را در دست له
کرديم مغز آن زبر و خشک نباشد و بعد برنج را در آبکش مي ريزيم تا
آب آن خارج شود بعد به نسبت 2 پيمانه برنج 2 قاشق غذاخوري ماست و
يک قاشق غذاخوري روغن مايع ته قابلمه مي ريزيم و هم مي زنيم و بعد
برنج را از آبکش داخل قابلمه مي ريزيم و اطرافش را بصورت مخروط
بالا مي آوريم .

4 – درب قابلمه  را با يک پارچه نخي و يا حوله تميز پيچيده و
روي قابلمه مي گذاريم و بعد
قابلمه را روي اجاق با شعله کم به مدت 25
دقيقه براي دو تا چهار پيمانه و مدت 40 دقيقه براي چهار تا ده
پيمانه برنج، قرار مي دهيم تا دم بکشد.


روش پخت کته

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم
ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي
کنيم .

2 – براي هر پيمانه
برنج مقدار يک و نيم  پيمانه آب اضافه مي کنيم و  نمک  را به  اندازه لازم
داخل آن مي ريزيم (براي هر پيمانه برنج يک قاشق چايخوري نمک )

3 – به مدت 2 الي 3
ساعت به همين حالت مي گذاريم تا برنج کاملا خيس بخورد .

4 – قابلمه را روي
اجاق با شعله متوسط قرار مي دهيم پس از آنکه جوش آمد نصف قاشق غذا
خوري روغن مايع (براي 2 پيمانه برنج ) به آن اضافه نموده و هم مي
زنيم

5 – هنگاميکه آب برنج رو به انتها است يک بار هم زده و سپس درب
قابلمه را با يک پارچه نخي و يا حوله تميز پيچيده و روي قابلمه 
قرار  مي دهيم  و  شعله اجاق را  کم مي کنيم 
تا  به  مدت 10 دقيقه (براي 2 پيمانه برنج ) برنج دم
بکشد .

 

ما ایرانی ها به پخت برنج اهمیت زیادی میدیم برنجی که سفید باشه مثل پنبه ، قد کشیده باشه مثل سرو ، خوش عطر باشه مثل برنج استخوانی طارم ، صدری، دودی ، دم سیاه که عطر خوبی دارند ، من به قدری برنج ایرانی رو دوست دارم که دوست دارم تنها تنها بدون هیچ خورشتی بخورم یعنی طعم و مزه برنج ایرانی آخر دنیاست.

برنج خوب چه برنجیه ؟
برنج خوب برنجی هستش که باریک و از دو طرف نوک تیز باشه ، برنج را تو کف دستتون بزارید و با کف دست دیگه تون روی آن فشار بیارید و دو کف دست را روی هم بچرخونید بعد به برنجتون دقت کنید ، اولا با این کارتون باید بوی مطبوعی از برنج درآید و دوما دقت کنید که برنج زیر دستتون خرد نشده باشه.
بستگی داره چه نوع برنجی استفاده می کنین ، هر برنجی قلق خاص خودش رو داره ، گذشته از مارک ، ما می تونیم برنجهای توی بازار رو به سه دسته برنجهای ایرانی ، پاکستانی و هندی تقسیم کنیم ، برنج های پاکستانی و هندی هم معمولا سفید یا نباتی رنگ زرد هستند که طرز پختشون با هم فرق می کنه.
اگه میخوایید عطر برنج رو قبل پخت بدونید کمی بردارید و تو دستتون ها کنید ، عطرش در میاد! اما قد کشیدنش راهی بجز پخت نداره.
واسه پخت برنج ایرانی و پاکستانی سفید : مثل مارک های طارم دم سیاه و شاندیز ، ملحم ، دل
هنگام خیس کردن برنج بایستی حداقل دو بار با آب ولرم شستشو بدید.
وقتی برنج را درون آب جوش می ریزیم باید درجه شعله رو زیاد کنیم تا خیلی سریع برنج به حالت جوش خوردن در بیاد.
در این مرحلهماست می ریزیم و کف روی برنج ها رو می گیریم این کار باعث سفید شدن ، نرم و پنبه ای شدن و قد کشیدن برنج میشه.
بعد زیر شعله رو کم می کنیم تا زمان مناسب قد کشیدن رو بهتر بتونیم تشخیص بدیم.
زمان آبکش کردن برنج ها :
برنج ایرانی و سفید ۶ تا ۸ دقیقه پس از ریختن برنج درون آب جوش
برنج زرد ۱۲ تا ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم :
برنج یک کیلو
ماست نصف پیمانه یا سرکه ، آب لیمو یا آب نارنج ۱ قاشق غذا خوری
نمک ۱ قاشق غذا خوری
روغن یا کره ۶ قاشق غذاخوریبهترین روش پخت برنج ابکش

 

طرز تهیه :
من معمولا نصف پیمانه ماست میریزم تو برنجی که در حال جوش اومدنه واسه این که سفید بشه و خوش مزه تر.

برنج رو چندین بار میشوریم تا آب برنج زلال بشه فقط مواظب باشید که چنگ نزنید به برنج تا شکسته نشه.
برنج رو حداقل یک ساعت قبل از این که بپزید تو آب ولرم خیس کنید. ۱ قاشق غذاخوری نمک هم اضافه کنید.

تو یه قابلمه بزرگ آب رو به جوش میاریم و برنج آبش رو میگیریم و اضافه میکنیم به آب در حال جوش.
تو این عکس خیساندن برنج مشخصه که هنوز برنج نپخته به قولی زندست.

بعد از ۳ تا ۴ دقیقه کمی نمک و نصف پیمانه ماست اضافه میکنیم.
یه دونه برنج رو بر میداریم ولای دو تا انگشتامون له میکنیم باید له بشه اما تهش یه کوچولو نپخته و سفت باشه.
در این صورت برنج ما آماده آب کشی هاست.

برنج رو تو آب کش میریزم و کمی آب ملایم میریزم روش .
اگه آب سرد بریزیم برنج ما ترک بر میداره و شکسته میشه.

وقتی کمی آب برنج گرفته شد توی یه قابلمه روغن میریزیم با اگه دوست داشتید ته دیگ سیب زمینی و یا نون لواش و کمی نمک میپاشیم و برنج رو اضافه میکنیم.
وسط برنج حفره ایجاد میکنیم با ته قاشق چند تا ، تا بخار بتونه راه پیدا کنه بیاد بیرون و اون پایین حبس نشه و برنجمون رو کته نکنه و یا میتونید با کفگیر برنج حالت مخروطی ایجاد کنید با برنج وسط قابلمه.
روغن یا کره رو اضافه میکنیم.

و اما میرسیم به نکته مهم این پروسه که اونم استفاده از دمکنی هست .
به این صورت که وقتی برنج رو ریختیم تو قابلمه شعله گاز رو زیاد میکنیم تا به بخار بیاد و حسابی داغ بشه و کم کم بخارش در بیاد ، بعد ۳ تا ۴ دقیقه روی در قابلمه رو دمکنی یا دستمال نخی میزاریم و شعله گاز رو کم میکنیم.
به مدت ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه میزاریم تا برنجمون دم بکشه.

ته دیگ یادتون نره.

امیدوارم از آموزش آشپزی این پلو رستورانی که بدون استفاده از تجهیزات رستوران آماده کردیم لذت برده باشید.
نوش جان.

در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۶ این مطلب نوشته شده است.

دسته بندی : آموزش آشپزی , پلو , غذای ایرانی

تعداد بازدید : 9068

نام :

ایمیل :

تلفن :

وبسایت :

دیدگاه :

ارائه کننده : تینا امین فر

ایمیل : TinaAminfar@Gmail.Com

فکس : 021XXXXXXXX

وبسایت : Www.Ashpazkhaneha.Com

آدرس محل : ایران ، تهران

بهترین روش پخت برنج ابکش

اعتبار : 224 مطلب تایید شده

آمار

پربازدیدترین محصولات

پرسش و پاسخ

نقشه

تلفن شرکت : 09356107101

تلفن شرکت : 02188856947

آدرس شرکت : تهران ، جردن ، برج نگین آفریقا واحد 408

آشپزی

تجهیزات رستوران

تجهیزات فست فود

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات کافی شاپ

اینستاگرام

تلگرام

بهترین روش پخت برنج ابکش
بهترین روش پخت برنج ابکش
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *