برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

دوره مقدماتی php
برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم
برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

حدود سه تا پنج درصد مادران باردار، بویژه در اواخر دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند. اگرچه این نوع دیابت معمولا بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد از بین می‌رود، اما ممکن است در بارداری‌های بعدی دوباره ظاهر شود.

به گزارش ایسنا، حدود 50 درصد خانم‌هایی که طی دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند، ممکن است به طور دائمی به این بیماری مبتلا شوند. باید توجه کرد که رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری تقریبا مشابه رژیم‌های مناسب برای سایر انواع دیابت (دیابت نوع 1 یا 2) است. رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری نیز مشتمل بر یک رژیم متعادل، همراه با مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای پر چرب، پر نمک یا حاوی شکر است.

سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر پنج درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قندها تامین شود. بنابراین مقدار توصیه شده قند و شکر مصرفی از کل مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌شود، نباید بیشتر از 25 گرم یا پنج قاشق مرباخوری باشد.

پیشگیری از دیابت دوران بارداری

کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند. استفاده از پنج گروه اصلی غذایی نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها و رعایت تعادل و تناسب رژیم غذایی نیز در پیشگیری از دیابت بارداری بسیار موثر است.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

اصلاح عادات غذایی

دوره مقدماتی php

در عین حال کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی، مصرف غذاها به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی تا حد امکان، خودداری از سرخ کردن زیاد غذا و ترجیحا تفت دادن آنها با مقدار کم روغن، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و دیگر غذاهای چرب، خودداری از مصرف چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه در پیشگیری از بروز دیابت بارداری موثر است.

همچنین کاهش مصرف مواد قندی، پرهیز از مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها، کاهش مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی نیز بسیار موثر است. چرا که یک قوطی نوشابه 28 گرم شکر دارد و این میزان یعنی معادل دو قاشق غذاخوری شکر یا 12 حبه قند.

در عین حال کاهش مصرف نمک و پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای شور مثل ماهی‌ دودی، آجیل شور، چیپس، انواع شور، کاهش مصرف غذاهای کنسرو شده، سوسیس و کالباس، مواد غذایی بسته بندی شده آماده (به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نمک) و داشتن برنامه مرتب ورزشی مانند پیاده‌روی تند و هر بار به مدت 30 دقیقه نیز در پیشگیری از بروز دیابت بارداری تاثیرگذار است.

توصیه‌های غذایی

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برخی توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از دیابت بارداری عبارتند از: 

– مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها مانند شیرینی، بیسکویت، مربا، آدامس، نوشابه و … در بیماران دیابتی ممنوع است.

– وعده‌های غذایی باید بطور منظم و در ساعات مقرر مصرف شوند. تغییر ساعت صرف غذا سبب نوسان قند خون شده و در بیماران دیابتی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.

– توصیه می‌شود که مصرف غذاهای روزانه در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و سه میان وعده بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام، و قبل از خواب تقسیم شود.

– نان‌های مصرفی باید از آرد سبوس‌دار و با استفاده از خمیر مایه تهیه شوند.

– مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس) در برنامه غذایی توصیه می‌شود. فیبر موجود در این غذاها باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود.

– از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده باید پرهیز شده و بهتر است غذاها بیشتر به شکل آب پز، بخارپز یا کبابی مصرف شوند.

– روغن مصرفی باید حتما از نوع گیاهی باشد. برای سرخ کردن سطحی مواد غذایی نیز صرفا از روغن‌های گیاهی مخصوص سرخ کردن استفاده شود.

– از گوشت‌های کم چرب و مرغ و ماهی بدون پوست استفاده شود.

– مصرف تخم‌مرغ به حداکثر سه تا چهار عدد در هفته محدود شود.

– شیر و لبنیات مصرفی از نوع کم چربی باشند.

– میوه و سبزی به شکل تازه مصرف شود. ویتامین “ث” موجود در میوه و سبزی تازه، کمک شایانی به کنترل قند خون می‌کند.

– سالاد و سبزی‌ها بدون سس یا چاشنی‌هایی نظیر آب لیموترش یا نارنج تازه و مقدار اندکی روغن زیتون مصرف شود.

– مصرف غذاهای آماده و کنسروی که همگی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی هستند، بسیار محدود شود.

– ورزش‌های ساده مثل پیاده‌روی به طور منظم انجام شود.

– بطور مداوم با مشاور تغذیه ارتباط داشته باشید و مشکلات خود در زمینه برنامه غذایی را با او در میان بگذارید.

انتهای پیام

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

جمله “پیشگیری بهتر از درمان است” یک ضرب المثل قدیمی به شمار مي آید، اما هميشه یک واقعیت است! بنابراین، اگر شما به عنوان يك زن حامله می خواهید از مبتلا شدن به بيماري دیابت بارداری در امان باشید، باید سعی کنید تا نکاتی را در نه ماه دوران حاملگی خود رعایت کنید. مهم ترين این نکات عبارتند از:

وقتي زني قصد باردار شدن داشته باشد، باید از مدت ها قبل مطمئن شود که خوب غذا می خورد. داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا و مصرف غذاهای کم چرب در این دوران بسیار حائز اهمیت است. رژیم غذایی زنان در دوران حاملگی باید متنوع باشد. در نهايت، مي توان ادعا كرد كه خوردن وعده های غذایی سالم از به خطر انداختن سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم آن ها جلوگیری خواهد کرد.

اگر باردار هستید و به دیابت بارداری مبتلا شده اید، قطعا نگران جنینتان هستید،دیابت بارداری برای جنین خطرناک است؟ جواب همه سوالات شما را میدهد. برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

هر زني در زندگی عادی خود بايد برای داشتن تناسب اندام به فعالیت و انجام حرکات ورزشی متنوع بپردازد و با برنامه ریزی دقیق و انجام تمرینات مختلف، این نیاز را در بدن خود برآورده کند. لازم نیست برای داشتن تناسب اندام حتما به ورزشگاه بروید، خودتان می توانید با پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا به نتایج دلخواه خود برسید. اگر زنی در دوران بارداری خود احساس کند که نمی تواند این فعالیتها را انجام دهد، بهتر است مدتی از زمان خود را صرف انجام کارهای منزل و راه رفتن در داخل و اطراف خانه بکند، چون انجام این کارها در هر زماني به راحتی برای او مقدور است.

اگر به عنوان یک زن جوان و بي تجربه در حال تلاش برای باردار شدن بوده و با اضافه وزن زیاد مواجه هستيد، سعی کنید تا قبل از آغاز روند بارداري در بدنتان وزن اضافی را از دست بدهید و به این طریق به جنگ دیابت بارداری بروید.

اگر شما هم به عنوان يك زن حامله متوجه وجود علائم ابتلا به بيماري دیابت بارداری در بدن خود شدید، بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زايمان مراجعه کنید، حتی اگر این علائم بسیار نا چیز باشد! چون وجود حداقل علائم نیز شانس شما را در ابتلا به این بیماری افزایش می دهد. دوران بارداری برای هر زني می تواند بسیار سخت باشد، اگر فرد مبتلا به بيماري دیابت بارداری شود. اما خوشبختانه، بيماري دیابت بارداری امروزه به میزان قابل توجهی درمان پذیر شده است. بنابراین، اگر شما در دوران حاملگی به این بیماری مبتلا شدید، اخم نکنید! چون با انجام برخی از نکات آسان می توان این مشکل را مهار کرده و از بارداری خود لذت برد. اما، به عنوان يك مادر جوان و بي تجربه یادتان باشد كه هیچ وقت از اینترنت به جای دکتر شخصی استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا با یک دکتر متخصص زنان و زايمان واقعی در مورد وضعیت بدن خود و جنين داخل رحمتان مشورت نمایید،چون او بهترین فرد برای راهنمایی شما در دوران بارداری خواهد بود.بنابراین، مي توان ادعا كرد كه هر زن حامله اي می تواند با خوردن مواد غذایی سالم، ورزش کردن و از همه مهم ترکنترل علائم جدبد به وجود آمده در بدن ،خود از این دوران لذت ببرد! زیرا با گذشت هر روز از این دوران او در حال رفتن به سوی مادر شدن بوده و باید خود را وقف نوزاد تازه متولد شده کند. بنابراین، تا آنجا که ممکن است باید در این چند ماه از خواب و مصرف مواد غذایی سالم لذت ببرد، چون هنگامی که کودک به دنیا بیاید، همه چیز با راحتی و سلامت او تنظیم خواهد شد.

 راههای درمانی دیابت بارداری را در 5 روش طبیعی درمان دیابت بارداری بخوانید.

سلام من دو تا بارداری داشتم ت هر دو تا بارداری دیابت گرفتم دخترم به خاطر بارداری قلبش درست تشکیل نشد برای سقط اقدام کردم دیر شد بدنیا اومد بعد چهار ماه بعد عمل قلب باز فوت کرد الان میخوام دوباره باردار باردار بشم چکار کنم دیابت نگیرم

سلام
قبل از این که اقدام به بارداری کنید حتما به پزشک مراجعه کنید، تغدیتون رو اصلاح کنین و طبق گفته های دکترتون پیش برین

سلام الان حدود ۵ماه باردارم اولین بارداریم خودم و بچه هیچ مشکلی نداریم ازمایشات کلی بارداری رو انجام دادم ب پزشک هم مراجه کردم فقط گفتن کم خونی شدید داری ولی امروز ک ب پزشک زنان زایمان مراجعه کردم گفتن قندت لب مرز ایا این خطرناک

سلام
اگر مراعات کنی میتونی بی خطر این دوران رو بگذرونی.

سلام و خسته نباشید , چگونه میتوان از بارداری لذت برد؟

سلام عزیزم , هر زن حامله اي می تواند با خوردن مواد غذایی سالم، ورزش کردن و از همه مهم ترکنترل علائم جدبد به وجود آمده در بدن ،خود از این دوران لذت ببرد!

سلام و خسته نباشید , اضافه وزن قبل از بارداری میتونه دلیل مبتلا شدن به دیابت بارداری باشه ؟

سلام عزیزم , بله اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشید سعی کنید قبل از بارداری حتما از اضافه وزنتان بکاهید تا به دیابت بارداری دچار نشوید.

سلام و خسته نباشید , چه چیزی میتواند به مبتلا شدن به دیابت بارداری جلوگیری کند؟

سلام عزیزم , خوردن وعده های غذایی سالم از به خطر انداختن سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم آن ها جلوگیری خواهد کرد.

سلام خسته نباشین آیا داروهای چربی خون برای بارداری مضره؟

سلام عزیزم , نخیر داروهای چربی در دوران بارداری اکثرا مجاز هستن.

سلام خسته نباشین
من آزمایش دادم و مشخص شده قند خونم کمی زیاد شده و میخوام باردار بشم و به همین خاطر تو خونه شروع به ورزش کردم تا وزنم بیاد پایین تا قند خونم نرمال بشه منتهی ورزشی که میکنم حلقه ورزشی استفاده میکنم و هفته ای سه بار استخر میرم…

سلام خسته نباشین
من آزمایش دادم و مشخص شده قند خونم کمی زیاد شده و میخوام باردار بشم و به همین خاطر تو خونه شروع به ورزش کردم تا وزنم بیاد پایین تا قند خونم نرمال بشه منتهی ورزشی که میکنم حلقه ورزشی استفاده میکنم و هفته ای سه بار استخر میرم سوالم اینکه آیا ورزش حلقه به تخمدان هام آسیب نرسونه که نتونن باردار بشن؟

سلام خانمی اصلا نگران نباشین ورزش شنا یکی از بهترین ورزش هایی هست که حتی در دوران بارداری هم میتونین انجام بدین و حلقه ورزشی به هیچ عنوان باعث نازایی نمیشه

سلام من 22 سالمه و تمامی آزمایشاتم نرماله و همچنین آزمایشات شوهرم هم نرماله ولی با این حال حدود 9 ماهه که اقداماتمون برای بارداری بی نتیجه است , الان برای اینکه هم چند کیلو اضافه وزن دارم اونا رو آب کنم و هم سرگرم بشم و فکرم رو به طوری مشغول کنم…

سلام من 22 سالمه و تمامی آزمایشاتم نرماله و همچنین آزمایشات شوهرم هم نرماله ولی با این حال حدود 9 ماهه که اقداماتمون برای بارداری بی نتیجه است , الان برای اینکه هم چند کیلو اضافه وزن دارم اونا رو آب کنم و هم سرگرم بشم و فکرم رو به طوری مشغول کنم که به خاطر بی نتیجه بودن اقداماتمون ناراحت شم میخوام شروع به ورزش کنم سوالم اینه که آیا در ورزش زومبا که بالا پایین میپریم اگه یهو باردار باشم و خبر نداشته باشم جنین نیوفته؟

سلام عزیزم خوب کاری میکنی اگه همه آزمایشاتتون نرمال باشه ان شاالله خدا هر موقع مصلحت بدونه باردار میشین , نگران نباشین ورزش کردن حتی در حین بارداری هم مشکلی نداره و برای اینکه هم وزنتون زیاد بالا نیاد و هم زایمانی راحت داشته باشین خیلی خوبه منتهی…

سلام عزیزم خوب کاری میکنی اگه همه آزمایشاتتون نرمال باشه ان شاالله خدا هر موقع مصلحت بدونه باردار میشین , نگران نباشین ورزش کردن حتی در حین بارداری هم مشکلی نداره و برای اینکه هم وزنتون زیاد بالا نیاد و هم زایمانی راحت داشته باشین خیلی خوبه منتهی بیشتر سعی کنین آیروبیک کار کنین تا زومبا .

سلام
من از دستگاه جی فایو برای لاغری استفاده میکنم تا قبل از بارداری از شر اضافه وزن راحت شم البته در کنار ورزش هایی مثل شنا و آیروبیک میخواستم بدونم آیا دستگاه جی فایو در این دوران ضرری داره یا نه؟

سلام نازم نخیر در دوران اقدام به بارداری مشکلی نداره و ورزش های شنا و آیروبیک برای وزن کم کردن خیلی خوبن ادامه بده

سلام , ورزش آیروبیک در زمان اقدام به بارداری خطرناک نیست؟

سلام عزیزم نخیر ورزش آیروبیک رو میتوانین در دوران بارداری هم ادامه بدین , برای زایمانتون و اینکه اضافه وزنی در بارداری نداشته باشین بهتره نگران نباشین

با سلام و خسته نباشین
ببخشید مزاحم شدم من به ورزش شنا و ورزش دو علاقه مند هستم و الان اقدام به بارداری کردیم سوالم این بود که آیا این ورزش ها رو باید بذارم کنار یا اشکالی نداره ؟؟

سلام خانمی ورزش کردن در دوران بارداری برای راحتی زایمان خیلی خوبه مخصوصا ورزش شنا , ورزش دو هم بهتره کمتر انجام بشه , میتونین با دقت ورزش کنین در کل هر ورزشی در دوران بارداری میتونه تاثیر گذار باشه .

سلام ، من قبل از بارداری به غذاهای شیرین علاقه ای نداشتم ولی در دوران بارداریم به شدت شروع به خوردن غذاهای شیرین کردم و هی دلم شیرینی میخواد ، میترسم دیابت بگیرم چیکار باید بکنم تا هوس شیرینی جات نکنم؟ لطفا راهنمایی کنین

مونا جان
سعی کنین از شیرینی جات کمتری در دوران بارداری خود استفاده کنین حداقل میتونین یواش یواش کمش کنین , اگه اضافه وزن دارین که دیگه نباید کلا شکلات و شیرینی استفاده کنین چون احتمال دچار شدن به دیابت بارداری رو تشدید میکنن برای راهنمایی بیشتر و…

مونا جان
سعی کنین از شیرینی جات کمتری در دوران بارداری خود استفاده کنین حداقل میتونین یواش یواش کمش کنین , اگه اضافه وزن دارین که دیگه نباید کلا شکلات و شیرینی استفاده کنین چون احتمال دچار شدن به دیابت بارداری رو تشدید میکنن برای راهنمایی بیشتر و بهتر, بهتره به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

سلام بهترین ورزش در دوران بارداری برای کم کردن وزن چه ورزشیه؟

سلام زهرا جان , بهترین زمان برای کم کردن وزن برای بارداری قبل از بارداری و در زمان تصمیم به بارداری میباشد , منتهی شما میتونین در دوران بارداری ورزش های هوازی مانند شنا و پیاده روی و هر ورزش هوازی که عضلات ناحیه لگن و زیر شکم را تقویت کند را…

سلام زهرا جان , بهترین زمان برای کم کردن وزن برای بارداری قبل از بارداری و در زمان تصمیم به بارداری میباشد , منتهی شما میتونین در دوران بارداری ورزش های هوازی مانند شنا و پیاده روی و هر ورزش هوازی که عضلات ناحیه لگن و زیر شکم را تقویت کند را انجام دهید که هم برای داشتن دوران بارداری راحت و هم زایمانی آسان کمک میکنن و انجام این ورزش ها به بدنتون اجازه نمیده که چربی ذخیره کنه .انجام ورزش برای خانم هایی که سابقه فشار خون در بارداری , خونریزی در بارداری و یا زایمان زود رس داشته باشن توصیه نمیشه .برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

با سلام و خسته نباشین سوالم این هست که اضافه وزن در دوران بارداری چقدر باشه طبیعیه ؟؟

اضافه وزن مجاز در دوران بارداری حدود 12-13 کیلوگرم میباشد.

سلام ، من امروز خودم با استفاده از دستگاه تست قند خون دیدم که قندم زیاد شده ، میشه راهنماییم کنین که از چه مواد غذایی باید دوری کنم خیلی نگرانم ؟؟؟؟؟

سلام فاطمه عزیز
بهتره به دکترتون مراجعه کنین وطی انجام آزمایشات دقیق از میزان قند خونتون اطلاع پیدا کنید ، دستگاه های خانگی دیجیتالی گاها اشتباه عمل میکنن لطفا تنها به نتیجه آزمایشی که در خانه انجام دادین بسنده نکنین.

سلام خسته نباشین ،‌ میشه لطفا وزن مناسب برای شروع بارداری رو بگین؟ یعنی بهترین وزن برای بارداری چند کیلو هست؟

سلام نسیم جان
بهترین وزن برای شروع بارداری رو نمیشه همین جوری گفت چون نسبت به قد و سن افراد متفاوته ، بهترین راه کار اینه که به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنین تا شرایط بدنی شما رو طی انجام آزمایشات لازم برای بارداری براتون توضیح بدن .

آیا میشه از دارو های طب سنتی استفاده کرد؟

سلام با شرط اینکه با متخصص طب سنتی مشورت کنین بله

 فیسبوک  |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ  |  الکسا

ديابت حاملگي(دیابت ملیتوس یاGDM) ديابتي است كه براي اولين بار در طي حاملگي شناسايي مي شود. ديابت به اين معناست كه قند خون شما از حد معمولي بالاتر است. بدن از قند براي انرژي استفاده مي كند. اما قند زياد در بدن مي تواند مضر باشد. زماني كه حامله هستيد قند اضافي براي جنين شما خوب نيست.تغييرات هورموني و وزن گيري بخشي از يك حاملگي سالم است. اما هر دوي اين موارد ترشح بيشتر انسولين را دچار اشكال مي كند. در اين صورت با توجه به اينكه وجود انسولين براي ورود قند به سلولها و تامين انرژي مورد نياز بدن ضروري است , بدن شما انرژي را كه نياز دارد از غذا دريافت نمي نمايد. 

علائم دیابت بارداری چیست؟تشخیص ديابت بارداریديابت حاملگي چه تاثیری بر جنين دارد؟عوارض ديابت بارداریدرمان ديابت حاملگيرژیم غذایی دیابت بارداریپیشگیری از دیابت بارداری

انجمن دیابت آمریکا همچنین پزشکان را تشویق می کند تا دیابت نوع 2 را در ابتدای بارداری بررسی کنند. اگر فاکتورهای خطر برای دیابت نوع 2 دارید، پزشک احتمالا در اولین ملاقات قبل از زایمان شما تست می کند. این عوامل خطرات عبارتند از:

 اگر هر يك از موارد بالا را علامت زده ايد، از كارشناسان بهداشتي بخواهيد كه آزمايشات مربوط به ديابت حاملگي را انجام دهند. اگر اضافه وزن داريد، قبلاً ديابت حاملگي داشته ايد، سابقه خانوادگي قوي براي ديابت داريد يا در ادرارتان قند قابل مشاهده است، در خطر زيادي هستيد. اگر يكي يا بيشتر از عوامل خطر را علامت زده ايد، در خطر متوسط هستيد . اگر هيچ يك از عوامل خطر را علامت نزده ايد، در خطر كمي هستيد. 

علائم و نشانه ها عبارتند از:

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

اگر سابقه دیابت ندارید و سطح قند خون شما در ابتدای بارداری نرمال باشد، پزشک در هفته 24 تا 28 بارداری GDM را انجام خواهد داد. آنها آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله ای یا دو مرحله ای را انجام خواهند داد.

دکتر با آزمایش میزان قند خون ناشتا شروع خواهد کرد. سپس آنها از شما می خواهند که یک محلول حاوی 75 گرم کربوهیدرات بنوشید. سپس بعد از یک ساعت و دو ساعت دوباره میزان قند خون را آزمایش می کنند. اگر مقدار قند خون شما به صورت زیر باشد، به احتمال زیاد GDM دارید:

تست تحمل گلوکز ( ogtt) : 

در تست ogtt، بعد از خوردن 100 گرم گلوکز خوراکی،  قند ناشتا، قند 1 و 2 و 3 ساعته چک میشود،  اگر قند خون شما مطابق زیر باشد احتمالا GDM دارید:

براي انجام اين آزمايش كارشناس بهداشتي راهنمايي هاي لازم را به شما مي كند. حداقل سه روز قبل از انجام اين آزمايش بايد غذاي طبيعي بخوريد. سپس حداقل 8 ساعت قبل از انجام آزمايش هيچ چيزي نمي خوريد.  كارشناس بهداشتي قند خون شما را پيش از انجام آزمايش اندازه گيري مي كند. سپس يك نوشابه قند دار ميل مي كنيد. پرسنل قند خون شما را يك ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد اندازه گيري مي كنند. اگر سطوح قند شما در حداقل دو آزمايش بيش از حد طبيعي باشد، شما مبتلا به ديابت حاملگي هستيد. 

 ديابت درمان نشده يا كنترل نشده حاملگي مي تواند به معناي مشكل براي جنين  مانند موارد زير باشد:

اگر ديابت حاملگي داريد كارشناسان بهداشتي آزمايشات ديگري را براي بررسي جنين مانند موارد زير پيشنهاد خواهند كرد: 

 

 

خانم دکتر لیلا زنبق، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در یزد، در مورد خطرات دیابت و بارداری اظهار کرد: ” با توجه به عوارض دیابت در بارداری برای مادر و نوزاد لذا بهترین کار پیشگیری و کاهش وزن قبل حاملگی است ودر صورت وقوع دیابت بخاطر داشته باشیم که نیاز به مراقبت تیمی توسط متخصص زنان وغدد و تغذیه است.  بعلت ترس از شروع انسولین تاخیر در درمان جایز نیست و سلامت جنین را با سهل انگاری به خطر نیندازید”.

غالباً زنان دچار ديابت حاملگي علائمي ندارند. ديابت حاملگي مي تواند: 

– خبر خوب اينكه ديابت حاملگي پس از تولد بچه از بين مي رود. به هرحال احتمال ابتلا شما به ديابت نوع 2 در آينده بيشتر است. در ضمن ممكن است در حاملگي مجدد باز هم دچار ديابت حاملگي شويد. 

– بعضي زنان مي خواهند، بدانند آيا مي توانند پس از ابتلا به ديابت حاملگي به نوزاد خود شير دهند؟! شيردهي براي اكثر نوزادان، منجمله آنان كه مادرشان ديابت حاملگي دارد توصيه مي شود. 

– ديابت حاملگي خطرناك است، حتي اگر شما علائمي نداشته باشيد. مراقبت از خودتان مي توند به سلامتي نوزادتان كمك كند. 

درمان ديابت حاملگي به معناي برداشتن قدمهايي در جهت حفظ سطح قند خونتان در دامنه هدف است. مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه با استفاده از موارد زير قند خون خود را در سطح طبيعي نگاه داريد:

شما بايد با يك آموزشگر ديابت يا يك متخصص تغذيه كه برنامه غذايي براي كمك به انتخاب غذاهايي كه براي شما و جنينتان سالمتر باشد، مشورت كنيد. استفاده از يك برنامه غذايي به حفظ سطح قند خونتان در محدوده هدف كمك مي كند.  برنامه راهنمايي براي آنكه چه غذايي را بايد بخوريد چه ميزان بخوريد و چه وقت بخوريد به شما مي دهد. نوع انتخاب، زمان آن و ميزان آن همگي براي نگهداري سطح قند خون در محدوده هدف مهم هستند.  ممكن است توصيه به موار دزير شويد: 

فعاليت بدني مانند پياده روي و شنا، مي تواند به شما كمك كند، كه به سطح قند خون هدف خود دست يابيد. با گروه مراقبت از بهداشت خود در مورد نوع فعاليت بدني كه براي شما بهتر است صحبت كنيد. اگر در حال حاضر فعال هستيد، به تيم سلامتي خود بگوييد كه چه مي كنيد. 

بعضي زناني كه مبتلا به ديابت حاملگي هستند، علاوه بر برنامه غذايي و فعاليت بدني نياز به انسولين دارند. اگر لاز م است تيم سلامت به شما نحوه تزريق انسولين به خودتان را نشان خواهند داد. انسولين مي تواند از طريق خون شما به كودك برسد. 

 

رژیم سالم در حاملگی حائز اهمیت است به خصوص اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری باشد. سطح قند خون بالا ممکن است برای زن و جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به کنترل سطح قند خون، مهم است بر تعداد، نوع و چگونگی مصرف کربوهیدراتها نظارت داشته باشیم. 

خوردن کربوهیدرات های پیچیده به جای کربوهیدرات ساده توصیه می شود. وعده های غذایی و تنقلات حاوی کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز می تواند به جلوگیری از فشار قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار وعده تنقلات در روز بخورند. راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

گلیسمی توسط ضرب مقدار گرم کربوهیدرات در نوع خاصی از غذا توسط شاخص گلیسمی آن (GI) محاسبه می شود. این تعداد تصویر دقیقی از تاثیر واقعی غذا بر قند خون را نشان می دهد. غذاهایی با میزان گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر پایین در نظر گرفته می شود اما برای مبتلایان به دیابت حاملگی مقدار ایده آل است. غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

تمام این غذاهای کم GI به آرامی قند را به خون می رسانند و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها دارند، به تعادل قند خون کمک میکند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. مانند:

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع شده عبارتند از:

 

اجتناب از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند ضروری است:

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین برای کمک به محدود کردن تاثیر دیابت حاملگی توصیه می شود. سطح قند خون هنگامی که غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که فراوری شده اند، مصرف می شود، افزایش می یابد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند. غذاهای شیرین برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون دارند، بنابراین مهم است که آنها را تنها در مقادیر کم بخورید. بهتر است از غذاهای بسیار نشاسته ای اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسازگار از هر دو نوع مواد غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

كارهاي زيادي مي توانيد براي پيشگيري از ديابت انجام دهيد:

–  به يك وزن معقول دست يابيد و آن را حفظ كنيد. حتي اگر بالاتر از وزن طبيي تان هستيد كاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدنتان ميتواندبراي ايجاد تغييرات بزرگ كافي باشد. مثلاً اگر شما  90 كيلو گرم هستيد كم كردن 5/4 الي 5/6 كيلوگرممي تواند به ميزان زيادي خطر ابتلا به ديابت را در شما كاهش دهد. به مدت 30 دقيقه در اكثر روزهاي هفته فعاليت بدني داشته باشيد. پياده روي كنيد، شنا كنيد، ورزش كنيد يا پايكوبي نمائيد.

– يك برنامه غذايي سالم را تعقيب كنيد. غلات، ميوه و سبزي بيشتري بخوريد. چربي و كالري را كم كنيد. متخصص تغذيه مي تواند به شما در طراحي يك برنامه غذايي كمك كند. 

– زناني كه ديابت حاملگي داشته اند بايد اندازه گيري براي ديابت و پيش ديابت را تا 3 سال بعد ادامه دهند. 

–  تشحيص زود هنگام ديابت و پيش ديابت مي تواند به پيشگيري از عوارضي چون بيماري قلبي كمك كند.

 اگر دیابت بارداری دارید، می توانید تمام درمان ها را پس از تولد متوقف کنید. قبل از رفتن به خانه و بررسی شش هفته بعد از تولد، باید آزمایش دهید و سطح قند خونتان را بررسی کنید. همچنین باید در مورد رژیم غذایی و ورزش به شما توصیه شود.

6 تا 12 هفته پس از تولد نوزادتان يك آزمايش قند خون انجام مي دهيد كه ببينيد آيا هنوز ديابت داريد؟ در اكثر زنان ديابت حاملگي پس از حاملگي پايان مي يابد. به هر حال شما در خطر ديابت حاملگي در نوبت هاي حاملگي  بعدي يا ابتلا به ديابت نوع 2 در آينده هستيد. در ضمن خبر خوش آنکه شما با آرامش تمام میتوانید به کودک دلبند خود شیر دهید.

 دیابت می تواند در دوران بارداری، در زمان تولد و بعد از تولد کودک و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان مادران دیابتی (IDM) اغلب بزرگتر از نوزادان دیگر هستند. این باعث می شود که تولد طبیعی دشوارتر شود. این مسئله می تواند خطر ابتلا به آسیب های عصبی و سایر ضایعات در طول زایمان را افزایش دهد.

 معلوم نیست چرا بعضی از زنان دیابت بارداری دارند و برخی دیگر ندارند. پزشکان به این نتیجه رسیدند که مشکلات ژنتیکی، مسائل زیست محیطی (مانند چاقی قبل از بارداری) و یا عوامل رفتاری (مانند رژیم غذایی و عادات ورزشی) ممکن است باعث دیابت بارداری شود.

 دیابت بارداری می تواند به کودک شما آسیب برساند. دیابت بارداری باعث می شود پانکراس شما بیش از حد برای تولید انسولین کار کند، اما انسولین میزان قند خون شما را پایین نمی آورد. اگر درمان نشوید، دیابت بارداری می تواند برای شما و نوزاد شما جدی باشد.

Stanford University. Gestational Diabetes Mellitus (GDM). www.stanfordchildrens.org.2019

 

سلام من هفته 13 بارداری هستم واز حالت تهوع خیلی رنج میبرم مخصوصا اول صبح ها

با سلام و خسته نباشید خواهر من هفته 27 بارداری است و آزمایش قند داده و اعلام کردند که دیابت بارداری داره البته دکتر گفته خیلی بالا نیست. خواستم ببینم چه رژیم غذایی را رعایت کنه؟ اگر ممکنه یک نمونه رژیم غذایی مادر باردار با دیابت بارداری برای ما بنویسید.

سلام عزیزم، بله اگر رژیم را رعایت کنید دیابت بارداری قابل کنترل است. باید مصرف مواد قندی و شیرین را کم کنی، مصرف 3 تا 4 واحد میوه در روز، پیشگیری از افزایش وزن در ماه های اول بارداری، خودراری از مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و آب میوه های شیرین، مصرف غلات کامل و کاهش چربی و روغن مصرفی.یک نمونه برنامه غذایی مادر باردار در دیابت بارداری به شرح زیر است:صبحانه: یک لیوان شیر کم چرب+1 عدد خیار و 1 عدد گوجه فرنگی+2 تا 3 کف دست ( بدون انگشت) نان سنگگ+یک و نیم قوطی کبریت پنیرمیان وعده صبح: 2 عدد میوه+ 7 عدد پسته یا بادامناهار: 1 پیاله کوچک ماست+ 5/1 لیوان برنج پخته+ 4 تکه متوسط گوشت خورشتی+5 قاشق غذاخوری خورشت+2 عدد گوجه فرنگیمیان وعده عصر: 2 عدد میوه + 3 عدد بیسکویت ساقه طلاییشام: 2 کف دست ( بدون انگشتان) نان سنگگ+ یک سوم سینه یا نصف ران متوسط مرغ ( 60 گرم ) + 1 بشقاب سبزی خوردن

ديابت حاملگي(دیابت ملیتوس یاGDM) ديابتي است كه براي اولين بار در طي حاملگي شناسايي مي شود. ديابت به اين معناست كه قند خون شما از حد معمولي بالاتر است. بدن از قند براي انرژي استفاده مي كند. اما قند زياد در بدن مي تواند مضر باشد. زماني كه حامله هستيد قند اضافي براي جنين شما خوب نيست.تغييرات هورموني و وزن گيري بخشي از يك حاملگي سالم است. اما هر دوي اين موارد ترشح بيشتر انسولين را دچار اشكال مي كند. در اين صورت با توجه به اينكه وجود انسولين براي ورود قند به سلولها و تامين انرژي مورد نياز بدن ضروري است , بدن شما انرژي را كه نياز دارد از غذا دريافت نمي نمايد. 

علائم دیابت بارداری چیست؟تشخیص ديابت بارداریديابت حاملگي چه تاثیری بر جنين دارد؟عوارض ديابت بارداریدرمان ديابت حاملگيرژیم غذایی دیابت بارداریپیشگیری از دیابت بارداری

انجمن دیابت آمریکا همچنین پزشکان را تشویق می کند تا دیابت نوع 2 را در ابتدای بارداری بررسی کنند. اگر فاکتورهای خطر برای دیابت نوع 2 دارید، پزشک احتمالا در اولین ملاقات قبل از زایمان شما تست می کند. این عوامل خطرات عبارتند از:

 اگر هر يك از موارد بالا را علامت زده ايد، از كارشناسان بهداشتي بخواهيد كه آزمايشات مربوط به ديابت حاملگي را انجام دهند. اگر اضافه وزن داريد، قبلاً ديابت حاملگي داشته ايد، سابقه خانوادگي قوي براي ديابت داريد يا در ادرارتان قند قابل مشاهده است، در خطر زيادي هستيد. اگر يكي يا بيشتر از عوامل خطر را علامت زده ايد، در خطر متوسط هستيد . اگر هيچ يك از عوامل خطر را علامت نزده ايد، در خطر كمي هستيد. 

علائم و نشانه ها عبارتند از:

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

اگر سابقه دیابت ندارید و سطح قند خون شما در ابتدای بارداری نرمال باشد، پزشک در هفته 24 تا 28 بارداری GDM را انجام خواهد داد. آنها آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله ای یا دو مرحله ای را انجام خواهند داد.

دکتر با آزمایش میزان قند خون ناشتا شروع خواهد کرد. سپس آنها از شما می خواهند که یک محلول حاوی 75 گرم کربوهیدرات بنوشید. سپس بعد از یک ساعت و دو ساعت دوباره میزان قند خون را آزمایش می کنند. اگر مقدار قند خون شما به صورت زیر باشد، به احتمال زیاد GDM دارید:

تست تحمل گلوکز ( ogtt) : 

در تست ogtt، بعد از خوردن 100 گرم گلوکز خوراکی،  قند ناشتا، قند 1 و 2 و 3 ساعته چک میشود،  اگر قند خون شما مطابق زیر باشد احتمالا GDM دارید:

براي انجام اين آزمايش كارشناس بهداشتي راهنمايي هاي لازم را به شما مي كند. حداقل سه روز قبل از انجام اين آزمايش بايد غذاي طبيعي بخوريد. سپس حداقل 8 ساعت قبل از انجام آزمايش هيچ چيزي نمي خوريد.  كارشناس بهداشتي قند خون شما را پيش از انجام آزمايش اندازه گيري مي كند. سپس يك نوشابه قند دار ميل مي كنيد. پرسنل قند خون شما را يك ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد اندازه گيري مي كنند. اگر سطوح قند شما در حداقل دو آزمايش بيش از حد طبيعي باشد، شما مبتلا به ديابت حاملگي هستيد. 

 ديابت درمان نشده يا كنترل نشده حاملگي مي تواند به معناي مشكل براي جنين  مانند موارد زير باشد:

اگر ديابت حاملگي داريد كارشناسان بهداشتي آزمايشات ديگري را براي بررسي جنين مانند موارد زير پيشنهاد خواهند كرد: 

 

 

خانم دکتر لیلا زنبق، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در یزد، در مورد خطرات دیابت و بارداری اظهار کرد: ” با توجه به عوارض دیابت در بارداری برای مادر و نوزاد لذا بهترین کار پیشگیری و کاهش وزن قبل حاملگی است ودر صورت وقوع دیابت بخاطر داشته باشیم که نیاز به مراقبت تیمی توسط متخصص زنان وغدد و تغذیه است.  بعلت ترس از شروع انسولین تاخیر در درمان جایز نیست و سلامت جنین را با سهل انگاری به خطر نیندازید”.

غالباً زنان دچار ديابت حاملگي علائمي ندارند. ديابت حاملگي مي تواند: 

– خبر خوب اينكه ديابت حاملگي پس از تولد بچه از بين مي رود. به هرحال احتمال ابتلا شما به ديابت نوع 2 در آينده بيشتر است. در ضمن ممكن است در حاملگي مجدد باز هم دچار ديابت حاملگي شويد. 

– بعضي زنان مي خواهند، بدانند آيا مي توانند پس از ابتلا به ديابت حاملگي به نوزاد خود شير دهند؟! شيردهي براي اكثر نوزادان، منجمله آنان كه مادرشان ديابت حاملگي دارد توصيه مي شود. 

– ديابت حاملگي خطرناك است، حتي اگر شما علائمي نداشته باشيد. مراقبت از خودتان مي توند به سلامتي نوزادتان كمك كند. 

درمان ديابت حاملگي به معناي برداشتن قدمهايي در جهت حفظ سطح قند خونتان در دامنه هدف است. مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه با استفاده از موارد زير قند خون خود را در سطح طبيعي نگاه داريد:

شما بايد با يك آموزشگر ديابت يا يك متخصص تغذيه كه برنامه غذايي براي كمك به انتخاب غذاهايي كه براي شما و جنينتان سالمتر باشد، مشورت كنيد. استفاده از يك برنامه غذايي به حفظ سطح قند خونتان در محدوده هدف كمك مي كند.  برنامه راهنمايي براي آنكه چه غذايي را بايد بخوريد چه ميزان بخوريد و چه وقت بخوريد به شما مي دهد. نوع انتخاب، زمان آن و ميزان آن همگي براي نگهداري سطح قند خون در محدوده هدف مهم هستند.  ممكن است توصيه به موار دزير شويد: 

فعاليت بدني مانند پياده روي و شنا، مي تواند به شما كمك كند، كه به سطح قند خون هدف خود دست يابيد. با گروه مراقبت از بهداشت خود در مورد نوع فعاليت بدني كه براي شما بهتر است صحبت كنيد. اگر در حال حاضر فعال هستيد، به تيم سلامتي خود بگوييد كه چه مي كنيد. 

بعضي زناني كه مبتلا به ديابت حاملگي هستند، علاوه بر برنامه غذايي و فعاليت بدني نياز به انسولين دارند. اگر لاز م است تيم سلامت به شما نحوه تزريق انسولين به خودتان را نشان خواهند داد. انسولين مي تواند از طريق خون شما به كودك برسد. 

 

رژیم سالم در حاملگی حائز اهمیت است به خصوص اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری باشد. سطح قند خون بالا ممکن است برای زن و جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به کنترل سطح قند خون، مهم است بر تعداد، نوع و چگونگی مصرف کربوهیدراتها نظارت داشته باشیم. 

خوردن کربوهیدرات های پیچیده به جای کربوهیدرات ساده توصیه می شود. وعده های غذایی و تنقلات حاوی کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز می تواند به جلوگیری از فشار قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار وعده تنقلات در روز بخورند. راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

گلیسمی توسط ضرب مقدار گرم کربوهیدرات در نوع خاصی از غذا توسط شاخص گلیسمی آن (GI) محاسبه می شود. این تعداد تصویر دقیقی از تاثیر واقعی غذا بر قند خون را نشان می دهد. غذاهایی با میزان گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر پایین در نظر گرفته می شود اما برای مبتلایان به دیابت حاملگی مقدار ایده آل است. غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

تمام این غذاهای کم GI به آرامی قند را به خون می رسانند و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها دارند، به تعادل قند خون کمک میکند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. مانند:

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع شده عبارتند از:

 

اجتناب از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند ضروری است:

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین برای کمک به محدود کردن تاثیر دیابت حاملگی توصیه می شود. سطح قند خون هنگامی که غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که فراوری شده اند، مصرف می شود، افزایش می یابد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند. غذاهای شیرین برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون دارند، بنابراین مهم است که آنها را تنها در مقادیر کم بخورید. بهتر است از غذاهای بسیار نشاسته ای اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسازگار از هر دو نوع مواد غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

كارهاي زيادي مي توانيد براي پيشگيري از ديابت انجام دهيد:

–  به يك وزن معقول دست يابيد و آن را حفظ كنيد. حتي اگر بالاتر از وزن طبيي تان هستيد كاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدنتان ميتواندبراي ايجاد تغييرات بزرگ كافي باشد. مثلاً اگر شما  90 كيلو گرم هستيد كم كردن 5/4 الي 5/6 كيلوگرممي تواند به ميزان زيادي خطر ابتلا به ديابت را در شما كاهش دهد. به مدت 30 دقيقه در اكثر روزهاي هفته فعاليت بدني داشته باشيد. پياده روي كنيد، شنا كنيد، ورزش كنيد يا پايكوبي نمائيد.

– يك برنامه غذايي سالم را تعقيب كنيد. غلات، ميوه و سبزي بيشتري بخوريد. چربي و كالري را كم كنيد. متخصص تغذيه مي تواند به شما در طراحي يك برنامه غذايي كمك كند. 

– زناني كه ديابت حاملگي داشته اند بايد اندازه گيري براي ديابت و پيش ديابت را تا 3 سال بعد ادامه دهند. 

–  تشحيص زود هنگام ديابت و پيش ديابت مي تواند به پيشگيري از عوارضي چون بيماري قلبي كمك كند.

 اگر دیابت بارداری دارید، می توانید تمام درمان ها را پس از تولد متوقف کنید. قبل از رفتن به خانه و بررسی شش هفته بعد از تولد، باید آزمایش دهید و سطح قند خونتان را بررسی کنید. همچنین باید در مورد رژیم غذایی و ورزش به شما توصیه شود.

6 تا 12 هفته پس از تولد نوزادتان يك آزمايش قند خون انجام مي دهيد كه ببينيد آيا هنوز ديابت داريد؟ در اكثر زنان ديابت حاملگي پس از حاملگي پايان مي يابد. به هر حال شما در خطر ديابت حاملگي در نوبت هاي حاملگي  بعدي يا ابتلا به ديابت نوع 2 در آينده هستيد. در ضمن خبر خوش آنکه شما با آرامش تمام میتوانید به کودک دلبند خود شیر دهید.

 دیابت می تواند در دوران بارداری، در زمان تولد و بعد از تولد کودک و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان مادران دیابتی (IDM) اغلب بزرگتر از نوزادان دیگر هستند. این باعث می شود که تولد طبیعی دشوارتر شود. این مسئله می تواند خطر ابتلا به آسیب های عصبی و سایر ضایعات در طول زایمان را افزایش دهد.

 معلوم نیست چرا بعضی از زنان دیابت بارداری دارند و برخی دیگر ندارند. پزشکان به این نتیجه رسیدند که مشکلات ژنتیکی، مسائل زیست محیطی (مانند چاقی قبل از بارداری) و یا عوامل رفتاری (مانند رژیم غذایی و عادات ورزشی) ممکن است باعث دیابت بارداری شود.

 دیابت بارداری می تواند به کودک شما آسیب برساند. دیابت بارداری باعث می شود پانکراس شما بیش از حد برای تولید انسولین کار کند، اما انسولین میزان قند خون شما را پایین نمی آورد. اگر درمان نشوید، دیابت بارداری می تواند برای شما و نوزاد شما جدی باشد.

Stanford University. Gestational Diabetes Mellitus (GDM). www.stanfordchildrens.org.2019

 

سلام من هفته 13 بارداری هستم واز حالت تهوع خیلی رنج میبرم مخصوصا اول صبح ها

با سلام و خسته نباشید خواهر من هفته 27 بارداری است و آزمایش قند داده و اعلام کردند که دیابت بارداری داره البته دکتر گفته خیلی بالا نیست. خواستم ببینم چه رژیم غذایی را رعایت کنه؟ اگر ممکنه یک نمونه رژیم غذایی مادر باردار با دیابت بارداری برای ما بنویسید.

سلام عزیزم، بله اگر رژیم را رعایت کنید دیابت بارداری قابل کنترل است. باید مصرف مواد قندی و شیرین را کم کنی، مصرف 3 تا 4 واحد میوه در روز، پیشگیری از افزایش وزن در ماه های اول بارداری، خودراری از مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و آب میوه های شیرین، مصرف غلات کامل و کاهش چربی و روغن مصرفی.یک نمونه برنامه غذایی مادر باردار در دیابت بارداری به شرح زیر است:صبحانه: یک لیوان شیر کم چرب+1 عدد خیار و 1 عدد گوجه فرنگی+2 تا 3 کف دست ( بدون انگشت) نان سنگگ+یک و نیم قوطی کبریت پنیرمیان وعده صبح: 2 عدد میوه+ 7 عدد پسته یا بادامناهار: 1 پیاله کوچک ماست+ 5/1 لیوان برنج پخته+ 4 تکه متوسط گوشت خورشتی+5 قاشق غذاخوری خورشت+2 عدد گوجه فرنگیمیان وعده عصر: 2 عدد میوه + 3 عدد بیسکویت ساقه طلاییشام: 2 کف دست ( بدون انگشتان) نان سنگگ+ یک سوم سینه یا نصف ران متوسط مرغ ( 60 گرم ) + 1 بشقاب سبزی خوردن

ديابت حاملگي(دیابت ملیتوس یاGDM) ديابتي است كه براي اولين بار در طي حاملگي شناسايي مي شود. ديابت به اين معناست كه قند خون شما از حد معمولي بالاتر است. بدن از قند براي انرژي استفاده مي كند. اما قند زياد در بدن مي تواند مضر باشد. زماني كه حامله هستيد قند اضافي براي جنين شما خوب نيست.تغييرات هورموني و وزن گيري بخشي از يك حاملگي سالم است. اما هر دوي اين موارد ترشح بيشتر انسولين را دچار اشكال مي كند. در اين صورت با توجه به اينكه وجود انسولين براي ورود قند به سلولها و تامين انرژي مورد نياز بدن ضروري است , بدن شما انرژي را كه نياز دارد از غذا دريافت نمي نمايد. 

علائم دیابت بارداری چیست؟تشخیص ديابت بارداریديابت حاملگي چه تاثیری بر جنين دارد؟عوارض ديابت بارداریدرمان ديابت حاملگيرژیم غذایی دیابت بارداریپیشگیری از دیابت بارداری

انجمن دیابت آمریکا همچنین پزشکان را تشویق می کند تا دیابت نوع 2 را در ابتدای بارداری بررسی کنند. اگر فاکتورهای خطر برای دیابت نوع 2 دارید، پزشک احتمالا در اولین ملاقات قبل از زایمان شما تست می کند. این عوامل خطرات عبارتند از:

 اگر هر يك از موارد بالا را علامت زده ايد، از كارشناسان بهداشتي بخواهيد كه آزمايشات مربوط به ديابت حاملگي را انجام دهند. اگر اضافه وزن داريد، قبلاً ديابت حاملگي داشته ايد، سابقه خانوادگي قوي براي ديابت داريد يا در ادرارتان قند قابل مشاهده است، در خطر زيادي هستيد. اگر يكي يا بيشتر از عوامل خطر را علامت زده ايد، در خطر متوسط هستيد . اگر هيچ يك از عوامل خطر را علامت نزده ايد، در خطر كمي هستيد. 

علائم و نشانه ها عبارتند از:

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

اگر سابقه دیابت ندارید و سطح قند خون شما در ابتدای بارداری نرمال باشد، پزشک در هفته 24 تا 28 بارداری GDM را انجام خواهد داد. آنها آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله ای یا دو مرحله ای را انجام خواهند داد.

دکتر با آزمایش میزان قند خون ناشتا شروع خواهد کرد. سپس آنها از شما می خواهند که یک محلول حاوی 75 گرم کربوهیدرات بنوشید. سپس بعد از یک ساعت و دو ساعت دوباره میزان قند خون را آزمایش می کنند. اگر مقدار قند خون شما به صورت زیر باشد، به احتمال زیاد GDM دارید:

تست تحمل گلوکز ( ogtt) : 

در تست ogtt، بعد از خوردن 100 گرم گلوکز خوراکی،  قند ناشتا، قند 1 و 2 و 3 ساعته چک میشود،  اگر قند خون شما مطابق زیر باشد احتمالا GDM دارید:

براي انجام اين آزمايش كارشناس بهداشتي راهنمايي هاي لازم را به شما مي كند. حداقل سه روز قبل از انجام اين آزمايش بايد غذاي طبيعي بخوريد. سپس حداقل 8 ساعت قبل از انجام آزمايش هيچ چيزي نمي خوريد.  كارشناس بهداشتي قند خون شما را پيش از انجام آزمايش اندازه گيري مي كند. سپس يك نوشابه قند دار ميل مي كنيد. پرسنل قند خون شما را يك ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد اندازه گيري مي كنند. اگر سطوح قند شما در حداقل دو آزمايش بيش از حد طبيعي باشد، شما مبتلا به ديابت حاملگي هستيد. 

 ديابت درمان نشده يا كنترل نشده حاملگي مي تواند به معناي مشكل براي جنين  مانند موارد زير باشد:

اگر ديابت حاملگي داريد كارشناسان بهداشتي آزمايشات ديگري را براي بررسي جنين مانند موارد زير پيشنهاد خواهند كرد: 

 

 

خانم دکتر لیلا زنبق، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در یزد، در مورد خطرات دیابت و بارداری اظهار کرد: ” با توجه به عوارض دیابت در بارداری برای مادر و نوزاد لذا بهترین کار پیشگیری و کاهش وزن قبل حاملگی است ودر صورت وقوع دیابت بخاطر داشته باشیم که نیاز به مراقبت تیمی توسط متخصص زنان وغدد و تغذیه است.  بعلت ترس از شروع انسولین تاخیر در درمان جایز نیست و سلامت جنین را با سهل انگاری به خطر نیندازید”.

غالباً زنان دچار ديابت حاملگي علائمي ندارند. ديابت حاملگي مي تواند: 

– خبر خوب اينكه ديابت حاملگي پس از تولد بچه از بين مي رود. به هرحال احتمال ابتلا شما به ديابت نوع 2 در آينده بيشتر است. در ضمن ممكن است در حاملگي مجدد باز هم دچار ديابت حاملگي شويد. 

– بعضي زنان مي خواهند، بدانند آيا مي توانند پس از ابتلا به ديابت حاملگي به نوزاد خود شير دهند؟! شيردهي براي اكثر نوزادان، منجمله آنان كه مادرشان ديابت حاملگي دارد توصيه مي شود. 

– ديابت حاملگي خطرناك است، حتي اگر شما علائمي نداشته باشيد. مراقبت از خودتان مي توند به سلامتي نوزادتان كمك كند. 

درمان ديابت حاملگي به معناي برداشتن قدمهايي در جهت حفظ سطح قند خونتان در دامنه هدف است. مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه با استفاده از موارد زير قند خون خود را در سطح طبيعي نگاه داريد:

شما بايد با يك آموزشگر ديابت يا يك متخصص تغذيه كه برنامه غذايي براي كمك به انتخاب غذاهايي كه براي شما و جنينتان سالمتر باشد، مشورت كنيد. استفاده از يك برنامه غذايي به حفظ سطح قند خونتان در محدوده هدف كمك مي كند.  برنامه راهنمايي براي آنكه چه غذايي را بايد بخوريد چه ميزان بخوريد و چه وقت بخوريد به شما مي دهد. نوع انتخاب، زمان آن و ميزان آن همگي براي نگهداري سطح قند خون در محدوده هدف مهم هستند.  ممكن است توصيه به موار دزير شويد: 

فعاليت بدني مانند پياده روي و شنا، مي تواند به شما كمك كند، كه به سطح قند خون هدف خود دست يابيد. با گروه مراقبت از بهداشت خود در مورد نوع فعاليت بدني كه براي شما بهتر است صحبت كنيد. اگر در حال حاضر فعال هستيد، به تيم سلامتي خود بگوييد كه چه مي كنيد. 

بعضي زناني كه مبتلا به ديابت حاملگي هستند، علاوه بر برنامه غذايي و فعاليت بدني نياز به انسولين دارند. اگر لاز م است تيم سلامت به شما نحوه تزريق انسولين به خودتان را نشان خواهند داد. انسولين مي تواند از طريق خون شما به كودك برسد. 

 

رژیم سالم در حاملگی حائز اهمیت است به خصوص اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری باشد. سطح قند خون بالا ممکن است برای زن و جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به کنترل سطح قند خون، مهم است بر تعداد، نوع و چگونگی مصرف کربوهیدراتها نظارت داشته باشیم. 

خوردن کربوهیدرات های پیچیده به جای کربوهیدرات ساده توصیه می شود. وعده های غذایی و تنقلات حاوی کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز می تواند به جلوگیری از فشار قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار وعده تنقلات در روز بخورند. راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

گلیسمی توسط ضرب مقدار گرم کربوهیدرات در نوع خاصی از غذا توسط شاخص گلیسمی آن (GI) محاسبه می شود. این تعداد تصویر دقیقی از تاثیر واقعی غذا بر قند خون را نشان می دهد. غذاهایی با میزان گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر پایین در نظر گرفته می شود اما برای مبتلایان به دیابت حاملگی مقدار ایده آل است. غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

تمام این غذاهای کم GI به آرامی قند را به خون می رسانند و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها دارند، به تعادل قند خون کمک میکند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. مانند:

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع شده عبارتند از:

 

اجتناب از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند ضروری است:

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین برای کمک به محدود کردن تاثیر دیابت حاملگی توصیه می شود. سطح قند خون هنگامی که غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که فراوری شده اند، مصرف می شود، افزایش می یابد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند. غذاهای شیرین برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون دارند، بنابراین مهم است که آنها را تنها در مقادیر کم بخورید. بهتر است از غذاهای بسیار نشاسته ای اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسازگار از هر دو نوع مواد غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

كارهاي زيادي مي توانيد براي پيشگيري از ديابت انجام دهيد:

–  به يك وزن معقول دست يابيد و آن را حفظ كنيد. حتي اگر بالاتر از وزن طبيي تان هستيد كاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدنتان ميتواندبراي ايجاد تغييرات بزرگ كافي باشد. مثلاً اگر شما  90 كيلو گرم هستيد كم كردن 5/4 الي 5/6 كيلوگرممي تواند به ميزان زيادي خطر ابتلا به ديابت را در شما كاهش دهد. به مدت 30 دقيقه در اكثر روزهاي هفته فعاليت بدني داشته باشيد. پياده روي كنيد، شنا كنيد، ورزش كنيد يا پايكوبي نمائيد.

– يك برنامه غذايي سالم را تعقيب كنيد. غلات، ميوه و سبزي بيشتري بخوريد. چربي و كالري را كم كنيد. متخصص تغذيه مي تواند به شما در طراحي يك برنامه غذايي كمك كند. 

– زناني كه ديابت حاملگي داشته اند بايد اندازه گيري براي ديابت و پيش ديابت را تا 3 سال بعد ادامه دهند. 

–  تشحيص زود هنگام ديابت و پيش ديابت مي تواند به پيشگيري از عوارضي چون بيماري قلبي كمك كند.

 اگر دیابت بارداری دارید، می توانید تمام درمان ها را پس از تولد متوقف کنید. قبل از رفتن به خانه و بررسی شش هفته بعد از تولد، باید آزمایش دهید و سطح قند خونتان را بررسی کنید. همچنین باید در مورد رژیم غذایی و ورزش به شما توصیه شود.

6 تا 12 هفته پس از تولد نوزادتان يك آزمايش قند خون انجام مي دهيد كه ببينيد آيا هنوز ديابت داريد؟ در اكثر زنان ديابت حاملگي پس از حاملگي پايان مي يابد. به هر حال شما در خطر ديابت حاملگي در نوبت هاي حاملگي  بعدي يا ابتلا به ديابت نوع 2 در آينده هستيد. در ضمن خبر خوش آنکه شما با آرامش تمام میتوانید به کودک دلبند خود شیر دهید.

 دیابت می تواند در دوران بارداری، در زمان تولد و بعد از تولد کودک و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان مادران دیابتی (IDM) اغلب بزرگتر از نوزادان دیگر هستند. این باعث می شود که تولد طبیعی دشوارتر شود. این مسئله می تواند خطر ابتلا به آسیب های عصبی و سایر ضایعات در طول زایمان را افزایش دهد.

 معلوم نیست چرا بعضی از زنان دیابت بارداری دارند و برخی دیگر ندارند. پزشکان به این نتیجه رسیدند که مشکلات ژنتیکی، مسائل زیست محیطی (مانند چاقی قبل از بارداری) و یا عوامل رفتاری (مانند رژیم غذایی و عادات ورزشی) ممکن است باعث دیابت بارداری شود.

 دیابت بارداری می تواند به کودک شما آسیب برساند. دیابت بارداری باعث می شود پانکراس شما بیش از حد برای تولید انسولین کار کند، اما انسولین میزان قند خون شما را پایین نمی آورد. اگر درمان نشوید، دیابت بارداری می تواند برای شما و نوزاد شما جدی باشد.

Stanford University. Gestational Diabetes Mellitus (GDM). www.stanfordchildrens.org.2019

 

سلام من هفته 13 بارداری هستم واز حالت تهوع خیلی رنج میبرم مخصوصا اول صبح ها

با سلام و خسته نباشید خواهر من هفته 27 بارداری است و آزمایش قند داده و اعلام کردند که دیابت بارداری داره البته دکتر گفته خیلی بالا نیست. خواستم ببینم چه رژیم غذایی را رعایت کنه؟ اگر ممکنه یک نمونه رژیم غذایی مادر باردار با دیابت بارداری برای ما بنویسید.

سلام عزیزم، بله اگر رژیم را رعایت کنید دیابت بارداری قابل کنترل است. باید مصرف مواد قندی و شیرین را کم کنی، مصرف 3 تا 4 واحد میوه در روز، پیشگیری از افزایش وزن در ماه های اول بارداری، خودراری از مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و آب میوه های شیرین، مصرف غلات کامل و کاهش چربی و روغن مصرفی.یک نمونه برنامه غذایی مادر باردار در دیابت بارداری به شرح زیر است:صبحانه: یک لیوان شیر کم چرب+1 عدد خیار و 1 عدد گوجه فرنگی+2 تا 3 کف دست ( بدون انگشت) نان سنگگ+یک و نیم قوطی کبریت پنیرمیان وعده صبح: 2 عدد میوه+ 7 عدد پسته یا بادامناهار: 1 پیاله کوچک ماست+ 5/1 لیوان برنج پخته+ 4 تکه متوسط گوشت خورشتی+5 قاشق غذاخوری خورشت+2 عدد گوجه فرنگیمیان وعده عصر: 2 عدد میوه + 3 عدد بیسکویت ساقه طلاییشام: 2 کف دست ( بدون انگشتان) نان سنگگ+ یک سوم سینه یا نصف ران متوسط مرغ ( 60 گرم ) + 1 بشقاب سبزی خوردن

ديابت حاملگي(دیابت ملیتوس یاGDM) ديابتي است كه براي اولين بار در طي حاملگي شناسايي مي شود. ديابت به اين معناست كه قند خون شما از حد معمولي بالاتر است. بدن از قند براي انرژي استفاده مي كند. اما قند زياد در بدن مي تواند مضر باشد. زماني كه حامله هستيد قند اضافي براي جنين شما خوب نيست.تغييرات هورموني و وزن گيري بخشي از يك حاملگي سالم است. اما هر دوي اين موارد ترشح بيشتر انسولين را دچار اشكال مي كند. در اين صورت با توجه به اينكه وجود انسولين براي ورود قند به سلولها و تامين انرژي مورد نياز بدن ضروري است , بدن شما انرژي را كه نياز دارد از غذا دريافت نمي نمايد. 

علائم دیابت بارداری چیست؟تشخیص ديابت بارداریديابت حاملگي چه تاثیری بر جنين دارد؟عوارض ديابت بارداریدرمان ديابت حاملگيرژیم غذایی دیابت بارداریپیشگیری از دیابت بارداری

انجمن دیابت آمریکا همچنین پزشکان را تشویق می کند تا دیابت نوع 2 را در ابتدای بارداری بررسی کنند. اگر فاکتورهای خطر برای دیابت نوع 2 دارید، پزشک احتمالا در اولین ملاقات قبل از زایمان شما تست می کند. این عوامل خطرات عبارتند از:

 اگر هر يك از موارد بالا را علامت زده ايد، از كارشناسان بهداشتي بخواهيد كه آزمايشات مربوط به ديابت حاملگي را انجام دهند. اگر اضافه وزن داريد، قبلاً ديابت حاملگي داشته ايد، سابقه خانوادگي قوي براي ديابت داريد يا در ادرارتان قند قابل مشاهده است، در خطر زيادي هستيد. اگر يكي يا بيشتر از عوامل خطر را علامت زده ايد، در خطر متوسط هستيد . اگر هيچ يك از عوامل خطر را علامت نزده ايد، در خطر كمي هستيد. 

علائم و نشانه ها عبارتند از:

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

اگر سابقه دیابت ندارید و سطح قند خون شما در ابتدای بارداری نرمال باشد، پزشک در هفته 24 تا 28 بارداری GDM را انجام خواهد داد. آنها آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله ای یا دو مرحله ای را انجام خواهند داد.

دکتر با آزمایش میزان قند خون ناشتا شروع خواهد کرد. سپس آنها از شما می خواهند که یک محلول حاوی 75 گرم کربوهیدرات بنوشید. سپس بعد از یک ساعت و دو ساعت دوباره میزان قند خون را آزمایش می کنند. اگر مقدار قند خون شما به صورت زیر باشد، به احتمال زیاد GDM دارید:

تست تحمل گلوکز ( ogtt) : 

در تست ogtt، بعد از خوردن 100 گرم گلوکز خوراکی،  قند ناشتا، قند 1 و 2 و 3 ساعته چک میشود،  اگر قند خون شما مطابق زیر باشد احتمالا GDM دارید:

براي انجام اين آزمايش كارشناس بهداشتي راهنمايي هاي لازم را به شما مي كند. حداقل سه روز قبل از انجام اين آزمايش بايد غذاي طبيعي بخوريد. سپس حداقل 8 ساعت قبل از انجام آزمايش هيچ چيزي نمي خوريد.  كارشناس بهداشتي قند خون شما را پيش از انجام آزمايش اندازه گيري مي كند. سپس يك نوشابه قند دار ميل مي كنيد. پرسنل قند خون شما را يك ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد اندازه گيري مي كنند. اگر سطوح قند شما در حداقل دو آزمايش بيش از حد طبيعي باشد، شما مبتلا به ديابت حاملگي هستيد. 

 ديابت درمان نشده يا كنترل نشده حاملگي مي تواند به معناي مشكل براي جنين  مانند موارد زير باشد:

اگر ديابت حاملگي داريد كارشناسان بهداشتي آزمايشات ديگري را براي بررسي جنين مانند موارد زير پيشنهاد خواهند كرد: 

 

 

خانم دکتر لیلا زنبق، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در یزد، در مورد خطرات دیابت و بارداری اظهار کرد: ” با توجه به عوارض دیابت در بارداری برای مادر و نوزاد لذا بهترین کار پیشگیری و کاهش وزن قبل حاملگی است ودر صورت وقوع دیابت بخاطر داشته باشیم که نیاز به مراقبت تیمی توسط متخصص زنان وغدد و تغذیه است.  بعلت ترس از شروع انسولین تاخیر در درمان جایز نیست و سلامت جنین را با سهل انگاری به خطر نیندازید”.

غالباً زنان دچار ديابت حاملگي علائمي ندارند. ديابت حاملگي مي تواند: 

– خبر خوب اينكه ديابت حاملگي پس از تولد بچه از بين مي رود. به هرحال احتمال ابتلا شما به ديابت نوع 2 در آينده بيشتر است. در ضمن ممكن است در حاملگي مجدد باز هم دچار ديابت حاملگي شويد. 

– بعضي زنان مي خواهند، بدانند آيا مي توانند پس از ابتلا به ديابت حاملگي به نوزاد خود شير دهند؟! شيردهي براي اكثر نوزادان، منجمله آنان كه مادرشان ديابت حاملگي دارد توصيه مي شود. 

– ديابت حاملگي خطرناك است، حتي اگر شما علائمي نداشته باشيد. مراقبت از خودتان مي توند به سلامتي نوزادتان كمك كند. 

درمان ديابت حاملگي به معناي برداشتن قدمهايي در جهت حفظ سطح قند خونتان در دامنه هدف است. مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه با استفاده از موارد زير قند خون خود را در سطح طبيعي نگاه داريد:

شما بايد با يك آموزشگر ديابت يا يك متخصص تغذيه كه برنامه غذايي براي كمك به انتخاب غذاهايي كه براي شما و جنينتان سالمتر باشد، مشورت كنيد. استفاده از يك برنامه غذايي به حفظ سطح قند خونتان در محدوده هدف كمك مي كند.  برنامه راهنمايي براي آنكه چه غذايي را بايد بخوريد چه ميزان بخوريد و چه وقت بخوريد به شما مي دهد. نوع انتخاب، زمان آن و ميزان آن همگي براي نگهداري سطح قند خون در محدوده هدف مهم هستند.  ممكن است توصيه به موار دزير شويد: 

فعاليت بدني مانند پياده روي و شنا، مي تواند به شما كمك كند، كه به سطح قند خون هدف خود دست يابيد. با گروه مراقبت از بهداشت خود در مورد نوع فعاليت بدني كه براي شما بهتر است صحبت كنيد. اگر در حال حاضر فعال هستيد، به تيم سلامتي خود بگوييد كه چه مي كنيد. 

بعضي زناني كه مبتلا به ديابت حاملگي هستند، علاوه بر برنامه غذايي و فعاليت بدني نياز به انسولين دارند. اگر لاز م است تيم سلامت به شما نحوه تزريق انسولين به خودتان را نشان خواهند داد. انسولين مي تواند از طريق خون شما به كودك برسد. 

 

رژیم سالم در حاملگی حائز اهمیت است به خصوص اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری باشد. سطح قند خون بالا ممکن است برای زن و جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به کنترل سطح قند خون، مهم است بر تعداد، نوع و چگونگی مصرف کربوهیدراتها نظارت داشته باشیم. 

خوردن کربوهیدرات های پیچیده به جای کربوهیدرات ساده توصیه می شود. وعده های غذایی و تنقلات حاوی کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز می تواند به جلوگیری از فشار قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار وعده تنقلات در روز بخورند. راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

گلیسمی توسط ضرب مقدار گرم کربوهیدرات در نوع خاصی از غذا توسط شاخص گلیسمی آن (GI) محاسبه می شود. این تعداد تصویر دقیقی از تاثیر واقعی غذا بر قند خون را نشان می دهد. غذاهایی با میزان گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر پایین در نظر گرفته می شود اما برای مبتلایان به دیابت حاملگی مقدار ایده آل است. غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

تمام این غذاهای کم GI به آرامی قند را به خون می رسانند و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها دارند، به تعادل قند خون کمک میکند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. مانند:

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع شده عبارتند از:

 

اجتناب از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند ضروری است:

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین برای کمک به محدود کردن تاثیر دیابت حاملگی توصیه می شود. سطح قند خون هنگامی که غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که فراوری شده اند، مصرف می شود، افزایش می یابد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند. غذاهای شیرین برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون دارند، بنابراین مهم است که آنها را تنها در مقادیر کم بخورید. بهتر است از غذاهای بسیار نشاسته ای اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسازگار از هر دو نوع مواد غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 

كارهاي زيادي مي توانيد براي پيشگيري از ديابت انجام دهيد:

–  به يك وزن معقول دست يابيد و آن را حفظ كنيد. حتي اگر بالاتر از وزن طبيي تان هستيد كاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدنتان ميتواندبراي ايجاد تغييرات بزرگ كافي باشد. مثلاً اگر شما  90 كيلو گرم هستيد كم كردن 5/4 الي 5/6 كيلوگرممي تواند به ميزان زيادي خطر ابتلا به ديابت را در شما كاهش دهد. به مدت 30 دقيقه در اكثر روزهاي هفته فعاليت بدني داشته باشيد. پياده روي كنيد، شنا كنيد، ورزش كنيد يا پايكوبي نمائيد.

– يك برنامه غذايي سالم را تعقيب كنيد. غلات، ميوه و سبزي بيشتري بخوريد. چربي و كالري را كم كنيد. متخصص تغذيه مي تواند به شما در طراحي يك برنامه غذايي كمك كند. 

– زناني كه ديابت حاملگي داشته اند بايد اندازه گيري براي ديابت و پيش ديابت را تا 3 سال بعد ادامه دهند. 

–  تشحيص زود هنگام ديابت و پيش ديابت مي تواند به پيشگيري از عوارضي چون بيماري قلبي كمك كند.

 اگر دیابت بارداری دارید، می توانید تمام درمان ها را پس از تولد متوقف کنید. قبل از رفتن به خانه و بررسی شش هفته بعد از تولد، باید آزمایش دهید و سطح قند خونتان را بررسی کنید. همچنین باید در مورد رژیم غذایی و ورزش به شما توصیه شود.

6 تا 12 هفته پس از تولد نوزادتان يك آزمايش قند خون انجام مي دهيد كه ببينيد آيا هنوز ديابت داريد؟ در اكثر زنان ديابت حاملگي پس از حاملگي پايان مي يابد. به هر حال شما در خطر ديابت حاملگي در نوبت هاي حاملگي  بعدي يا ابتلا به ديابت نوع 2 در آينده هستيد. در ضمن خبر خوش آنکه شما با آرامش تمام میتوانید به کودک دلبند خود شیر دهید.

 دیابت می تواند در دوران بارداری، در زمان تولد و بعد از تولد کودک و مادر را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان مادران دیابتی (IDM) اغلب بزرگتر از نوزادان دیگر هستند. این باعث می شود که تولد طبیعی دشوارتر شود. این مسئله می تواند خطر ابتلا به آسیب های عصبی و سایر ضایعات در طول زایمان را افزایش دهد.

 معلوم نیست چرا بعضی از زنان دیابت بارداری دارند و برخی دیگر ندارند. پزشکان به این نتیجه رسیدند که مشکلات ژنتیکی، مسائل زیست محیطی (مانند چاقی قبل از بارداری) و یا عوامل رفتاری (مانند رژیم غذایی و عادات ورزشی) ممکن است باعث دیابت بارداری شود.

 دیابت بارداری می تواند به کودک شما آسیب برساند. دیابت بارداری باعث می شود پانکراس شما بیش از حد برای تولید انسولین کار کند، اما انسولین میزان قند خون شما را پایین نمی آورد. اگر درمان نشوید، دیابت بارداری می تواند برای شما و نوزاد شما جدی باشد.

Stanford University. Gestational Diabetes Mellitus (GDM). www.stanfordchildrens.org.2019

 

سلام من هفته 13 بارداری هستم واز حالت تهوع خیلی رنج میبرم مخصوصا اول صبح ها

با سلام و خسته نباشید خواهر من هفته 27 بارداری است و آزمایش قند داده و اعلام کردند که دیابت بارداری داره البته دکتر گفته خیلی بالا نیست. خواستم ببینم چه رژیم غذایی را رعایت کنه؟ اگر ممکنه یک نمونه رژیم غذایی مادر باردار با دیابت بارداری برای ما بنویسید.

سلام عزیزم، بله اگر رژیم را رعایت کنید دیابت بارداری قابل کنترل است. باید مصرف مواد قندی و شیرین را کم کنی، مصرف 3 تا 4 واحد میوه در روز، پیشگیری از افزایش وزن در ماه های اول بارداری، خودراری از مصرف غذاهای فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و آب میوه های شیرین، مصرف غلات کامل و کاهش چربی و روغن مصرفی.یک نمونه برنامه غذایی مادر باردار در دیابت بارداری به شرح زیر است:صبحانه: یک لیوان شیر کم چرب+1 عدد خیار و 1 عدد گوجه فرنگی+2 تا 3 کف دست ( بدون انگشت) نان سنگگ+یک و نیم قوطی کبریت پنیرمیان وعده صبح: 2 عدد میوه+ 7 عدد پسته یا بادامناهار: 1 پیاله کوچک ماست+ 5/1 لیوان برنج پخته+ 4 تکه متوسط گوشت خورشتی+5 قاشق غذاخوری خورشت+2 عدد گوجه فرنگیمیان وعده عصر: 2 عدد میوه + 3 عدد بیسکویت ساقه طلاییشام: 2 کف دست ( بدون انگشتان) نان سنگگ+ یک سوم سینه یا نصف ران متوسط مرغ ( 60 گرم ) + 1 بشقاب سبزی خوردن


امتیاز کاربران

دیابت بارداری، ديابتي است كه براي اولين بار در طي حاملگي شناسايي مي شود. حدود سه تا پنج درصد مادران باردار، بویژه در اواخر دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند. اگرچه این نوع دیابت معمولا بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد از بین می‌رود، اما ممکن است در بارداری‌های بعدی دوباره ظاهر شود.ديابت در دوران بارداری كه باعث می شود، قند خون از حد معمولي بالاتر است، می‌تواند به مادر و جنین در حال رشد او صدمه وارد کند.بنابراین با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری از دیابت در دوران بارداری امری ضروری و حائز اهمیت است.به همین منظور شما می توانید با مجموعه دکتر مهندس همراه شوید تا ابتدا با دیابت بارداری، علائم و عوارض آن، روش های پیشگیری از دیابت بارداری و در نهایت توصیه های غذایی برای درمان دیابت در دوران بارداری آشنا شوید.

 برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. در طی سه‌ماهه سوم بارداری، تغییرات هورمونی، زن باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد. بخشی از هورمون‌هایی که در جفت تولید می‌شوند در جهت پیشگیری از افت قند خون مادر فعالیت می‌کنند که این دسته از هورمون‌ها از طریق ممانعت از عملکرد انسولین، عمل می‌کنند؛ لذا در طی بارداری، این هورمون‌ها زمینه اختلال عدم تحمل گلوکز (افزایش قند خون) را فراهم می‌کنند. در مقابل، بدن برای جلوگیری از افزایش قند خون مجبور خواهد بود انسولین بیشتری ترشح نماید. اگر چنانچه لوزالمعده نتواند انسولین را به میزان کافی ترشح کند، میزان قند خون افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به بروز دیابت بارداری می‌گردد.خوش بختانه روش های مختلفی برای پیشگیری از دیابت بارداری نیز وجود دارد.

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

ديابت درمان نشده يا كنترل نشده حاملگي مي تواند به معناي مشكل براي جنين مانند موارد زير باشد:

 

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های دیابت 

خوش بختانه روش هایی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت در هنگام حاملگی وجود دارد. کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در جلوگیری از دیابت بارداری هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی رژیم غذایی زنان، پیش از بارداری انجام شده است، ۱۰ درصد افزایش مصرف فیبر می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را تا ۲۶ درصد کاهش دهد و زنان باردار باید در وعده‌های غذایی روزانه، مصرف فیبر را افزایش دهند که میوه ها، سبزی ها، دانه‌های کامل و غلات از منابع فیبر هستند.در عین حال کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی، مصرف غذاها به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی تا حد امکان، خودداری از سرخ کردن زیاد غذا و ترجیحا تفت دادن آنها با مقدار کم روغن، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و دیگر غذاهای چرب، خودداری از مصرف چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه در پیشگیری از بروز دیابت بارداری موثر است.

ورزش قبل و در دوران بارداری از دیابت بارداری پیشگیری می‌کند. سعی کنید روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید. پیاده‌روی، دوچرخه‌ سواری و شنا برای شما مفید هستند. اگر این زمان برایتان سخت است، می‌توانید زمان را کم کنید و تعداد دفعات را در روز افزایش دهید. پیاده‌ روی برای رسیدن به مقصد‌های نزدیک روش خوبی است که خودتان را مجبور می‌کنید تا به هدف برسید. هر قدم سلامتی را بیشتر می‌کند.

پیشنهاد ویژه دکتر مهندس: کفش طبی پیاده روی زنانه

اگر به عنوان یک زن جوان و بي تجربه در حال تلاش برای باردار شدن بوده و با اضافه وزن زیاد مواجه هستيد، سعی کنید برای پیشگیری از دیابت بارداری ، تا قبل از آغاز روند بارداري در بدنتان وزن اضافی را از دست بدهید و به این طریق به جنگ دیابت بارداری بروید.

اگر هر یک از علائم زیر را در خودتان مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش سنجش قند خون را برای شما بنویسد.

محصول پیشنهادی دکتر مهندس: دستگاه تست قند خون ایزی گلوکو EASY GLUCO

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید میزان قند خون بارداری را کنترل کنید، بدون اینکه نیاز به انسولین و سایر داروهای پزشکی داشته باشید.برای کمک به مدیریت قند خون باید بر مقدار، نوع و دفعات مصرف کربوهیدراتهایی که زن باردار مصرف می‌کند دقیقاً نظارت شود. نوشتن تمام غذاهایی که فرد در طول روز مصرف می‌کند شاید این کار را راحت‌ تر کند.

نام (اجباری)

ایمیل (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات این مجموعه

درباره دکتر مهندس

گروه دکتر- مهندس تاکنون بر حضور فعال به عنوان مرجعی مطمئن جهت تحلیل و فروش کالاهای پزشکی و درمانی در سطح کشور، تمرکز و فعالیت نموده است. این پایگاه در راستای افزایش دانش کاربران، سهولت تصمیم گیری، خرید و دسترسی آنان به کلیه نیازهای پزشکی و درمانی، اقدام به طراحی و توسعه پرتال الکترونیک doctor-mohandes.com تحت عنوان فروشگاه دکتر- مهندس نموده است.

محصولات

دکتر مهندس

طراحی سایت فروشگاهی پونه مدیا

صفحه اصلی » مقالات » پزشکی و سلامت » زنان » بارداری » دیابت بارداری: علائم، رژیم غذایی / برای درمان چه بخوریم / پایین آوردن قند خون بارداری

دیابت بارداری : در این مقاله از بخش بارداری و زنان در وبسایت نایریکا به دیابت بارداری, دیابت بارداری چیست, علائم دیابت بارداری, درمان دیابت بارداری, در دیابت بارداری چه بخوریم, پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, دیابت بارداری و رژیم غذایی, قند دوران بارداری باید چند باشد, قند بارداری چند باشه خطرناکه می پردازیم.

با ما همراه باشید.

اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیابت بارداری, دیابت بارداری چیست, علائم دیابت بارداری, درمان دیابت بارداری, در دیابت بارداری چه بخوریم, پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, دیابت بارداری و رژیم غذایی, قند دوران بارداری باید چند باشد, دیابت بارداری نی نی سایت, قند بارداری چند باشه خطرناکهبرای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

دلیل اصلی ابتلا به دیابت بارداری مشخص نیست، بلکه تأثیرات بارداری است که میزان قند خون را از حالت تعادل خارج می‌کند.

زمانی که مواد خوراکی مصرف می‌شوند، بدن به هضم آنها می‌پردازد تا قند یا همان گلوکز را تولید کند و به جریان خون بفرستد.

پانکراس یا همان لوزالمعده نیز در جواب انسولین ترشح می‌کند.

انسولین هورمونی است که به حرکت قند در جریان خون کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن برسند و انرژی کافی را به دست بیاورند.

در حین بارداری که جفت اتصال و ارتباط بین جنین و مادر را برقرار می‌کند تا از ذخایر خونی تغذیه کند، هورمون‌ های دیگری نیز ترشح می‌کند.

دیابت بارداری چیست

تقریباً همه هورمون‌های تولید شده باعث ایجاد اختلال در انسولین می‌شوند و قند خون را افزایش می‌دهند.

کاهش قند خون بعد از مصرف غذا در دوران بارداری طبیعی است.

با رشد جنین، جفت روز به روز هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که روی انسولین اثرگذار هستند.

در دیابت بارداری هورمون جفت باعث افزایش قند خون می‌شود و می‌تواند بر رشد و سلامتی جنین تأثیرگذار باشد.

در جواب این سؤال که دیابت بارداری از کی شروع می‌شود باید گفت معمولاً دیابت بارداری در اواخر نیمه دوم بارداری به وجود می‌آید و گاهی هم حتی از هفته بیستم ظاهر می‌شود ولی به طور کلی زودتر از آن پیش نمی‌آید.

علائم شایع دیابت بارداری شبیه سایر نشانه های مرتبط با بارداری است.

لذا تشخیص آن سخت است اما اگر هر یک از علائم زیر را در خودتان مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش سنجش قند خون را برای شما بنویسد.

علائم دیابت بارداری

پرخوری از علائم دیابت بارداری است، ولی علی رغم آن زن باردار ممکن است دچار کاهش وزن شود.

بدن در پاسخ به میزان بالای هورمون انسولین در خون، انسولین بیشتری را تولید و ترشح می کند.

یک تاثیر انسولین این است که اشتها را زیاد می کند، در نتیجه میزان بیشتر انسولین، گرسنگی را بیشتر می کند.

زن باردار مبتلا به دیابت بارداری دچار تشنگی زیاد می شود، زیرا بدن برای رقیق کردن گلوکز بالا در خون، آب و مایعات بیشتری طلب می کند.

همچنین بدن برای رقیق کردن خون، مایعات را از بافت ها به سمت خون بیرون می کشد؛ بعنوان مثال آب عدسی چشم را خارج می کند.

این عمل مسیر تمرکز بینایی را تحت تأثیر قرار داده و باعث تاری دید می شود.

مصرف زیاد مایعات در اثر تشنگی زیاد باعث می شود زن باردار ادرار زیادی از بدن دفع کند.

همچنین پرادراری یکی از علائم دیابت است، زیرا کلیه ها با افزایش حجم ادرار می خواهند قند اضافی را از خودشان دور کنند.

این دفع زیاد ادرار با دفع متناوب مقادیر کم ادرار که طی بارداری شایع است متفاوت می باشد.

دادن آزمایش ادرار میزان بالای گلوکز را در ادرار مشخص می کند.

زمانی که بیماری دیابت توانایی مبارزه بدن با عفونت ها را کم می کند، زن باردار دچار عفونت های مکرری درمثانه، واژن و پوست می شود.

گلبول های سفید خون از بدن در برابر باکتری ها دفاع می کنند، ولی با افزایش قند خون در دیابت، این گلبول ها نمی توانند به طور طبیعی عمل کنند.

در نتیجه قدرت دفاعی بدن کم می شود.

همچنین یک خانم باردار مبتلا به دیابت بارداری می تواند دچار عفونت قارچی در واژن یا پوست شود.

تعداد کمی قارچ به طور طبیعی در ناحیه واژن وجود دارد.

در دیابت بارداری، ترشحات واژن و ادرار حاوی گلوکز (قند) بیشتری هستند.

در نتیجه قارچ های واژن، به عنوان غذا از گلوکز استفاده کرده و تکثیر پیدا می کنند.

در اثر قند خون بالا سیستم ایمنی بدن در معرض خطر قرار می گیرد و باعث می شود سلول های قارچ به عفونت قارچی تبدیل شوند.

دیابت باعث رشد زیاد قارچ کاندیداآلبیکانس می شود، در نتیجه فرد دچار عفونت های مکرر قارچی می گردد.

زمانی که یک خانم باردار علامت قابل توجهی از دیابت بارداری را نشان ندهد و علائم آن شبیه علائم بارداری عادی باشند، انجام آزمایشات تشخیص دیابت بارداری، به عنوان بخشی از مراقبت های پیش از زایمان برای زنان در معرض خطر بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری لازم است.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

برای این تشخیص (غربالگری)، پزشک آزمایش خون را برای اندازه گیری میزان گلوکز خون برای خانم باردار تجویز می کند.

یک خانم باردار به طور متوسط در سه ماهه دوم بارداری، نیم کیلوگرم وزن در هفته اضافه می کند، ولی اگر خیلی بیشتر وزن اضافه کرد، یا افزایش وزن او متوقف شد و یا وزنش کم شد، باید به پزشک متخصص خودش مراجعه کند.

اگر سلول های بدن نتوانند از هورمون انسولین استفاده کنند، در نتیجه گلوکز نمی تواند وارد سلول ها شود و میزان آن در خون بالا می رود در نتیجه بدن مجبور می شود برای تأمین انرژی مورد نیاز سلول ها، عضلات و ذخایر چربی بدن را بسوزاند.

بنابراین زن باردار در اثر کاهش بافت ها و عضلات بدن دچار کاهش وزن و خستگی و بیحالی دائمی می شود، چون این عمل باعث می شود بدن انرژی بیشتری مصرف کند.

همچنین وقتی نوسانات قند خون زیاد شود باعث احساس خستگی می گردد، زیرا بدن نمی تواند به طور مناسب از قند خون (گلوکز) به عنوان سوخت برای تولید انرژی استفاده کند.

لذا انرژی بدن کم می شود.

بیشتر خانم ها می توانند با دنبال کردن برنامه ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که مبتنی بر غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی، سبزیجات و سایر غذاهای سالم است دیابت خود را کنترل کنند.

با اینحال حدود ۱۵ درصد زنانی که دیابت بارداری دارند برای متعادل کردن سطح قند خون خود باید دارو مصرف کنند.

تزریق انسولین یکی از رایج ترین درمان های موجود برای این نوع دیابت است.

درمان دیابت بارداری

اگر به انسولین نیاز دارید، می توانید بر اساس نظر پزشک روزی سه بار تزریق کنید.

مانیتور کردن سطح قند خون بخش مهمی از برنامه درمانی است.

پزشک به شما کمک می کند نحوه کار با دستگاه های سنجش قند خون را یاد بگیرید و از آن در منزل استفاده کنید.

بیشتر خانم ها این فرایند را ناراحت کننده می دانند و به نظر آن ها سنجش قند خون بدترین بخش از فرایند درمان دیابت بارداری است.

در ادامه نکاتی درباره رژیم غذایی دیابت بارداری به شما توصیه خواهیم کرد

یکی از توصیه های متخصصان به خانم های باردار این است که برای پیشگیری یا درمان دیابت بارداری، حتما صبحانه کاملی در رژیم غذایی شان داشته باشند.

مصرف صبحانه در زمان مشخص و به مقدار کافی به تنظیم قند خون کمک می کند.

دیابت بارداری و رژیم غذایی

توصیه می شود که خانم های باردار درصبحانه شان غذایی مانند حریره بادام یا فرنی داشته باشند و آن را در کنار یک منبع پروتئینی مانند تخم مرغ آب پز یا ماست کم چرب مصرف کنند.

غذاهایی مانند نان های شیرین، مربا، نان سفید و مواد قندی انتخاب خوبی برای صبحانه مبتلایان به دیابت بارداری نیستند، چون قندخون را به سرعت بالا می برند.

آن دسته از مواد غذایی که قند های پیچیده دارند قند خون را به آرامی بالا برده و آن را کنترل می کنند.

از این رو مصرف نان های سبوس دار به خانم های مبتلا به دیابت بارداری توصیه می شود.

توصیه دیگر پزشکان این است که خانم های باردار حداقل نیمی از رژیم غذایی شان را به هیدرات های کربن اختصاص داده و از مصرف چربی های اشباع شده و روغن های جامد پرهیز کنند.

نان سبوس دار، پاستا، غلات و سیب زمینی مواد غذایی مفید هستد که البته باید به طور متعادل مصرف شوند.

استفاده از غلات و مواد غذایی سرشار از فیبر مانند سبزیجات خام و پخته هم باید حتما در وعده های غذایی خانم های باردار وجود داشته باشد.

پزشک شما میزان خطر و هر فاکتوری که ممکن است باعث خطر شود را بررسی می کند.

این بخشی از غربالگری طبیعی برای دیابت بارداری است.

اگر پزشک احساس کند شما در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید، میزان گلوکز خون شما را می کنترل می کند.

اگر سطح قند خون شما در محدوده طبیعی باشد، پزشک دوباره میزان گلوکز خون را در سه ماهه دوم (حدود هفته ۲۴ تا ۲۸) بررسی می کند.

برای خانم های باردار که مبتلا به دیابت نیستند، مقدار متوسط گلوکز باید بین شصت و نه و هفتادوپنج باشد.

قند دوران بارداری باید چند باشد

یک ساعت بعد از غذا خوردن باید گلوکز بین ۱۰۵- ۱۰۸ باشد.

اگر قبلا دیابت داشته اید یا دیابت شما تشدید شده است، سعی کنید گلوکز را در پایین ترین حد نزدیک به نرمال نگه دارید.

مطالعات نشان میدهد رنج قند خون نرمال در بارداری باید در حالت ناشتا باید کمتر از ۹۵، یک ساعت بعد از غذا کمتر از ۱۴۰ و دوساعت بعد از غذا ۲۰۰ باشد.

برای تشخیص دیابت بارداری، پزشک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) را انجام می دهد.

او به شما دستورالعمل هایی در مورد چگونگی آماده شدن برای آزمون ارائه می دهد، اما نمی توانید ۸ ساعت قبل از آزمون چیزی بخورید.

این آزمایش اغلب بعد از یک شب به صورت ناشتا انجام می شود.

سپس شما ۷۵ گرم مخلوط بسیار شیرین خواهید خورد.

هر ساعت در طول دو ساعت، میزان قند خون شما اندازه گیری خواهد شد.

انجمن دیابت آمریکا سطوح زیر را تنظیم کرده است:

در حالت ناشتا: بالاتر از ۹۲ میلی گرم/

دسی لیتر ۱ساعت: بالای ۱۸۰ میلی گرم /

دسی لیتر۲ ساعت: بالاتر از ۱۵۳ میلی گرم در دسی لیتر

اگر میزان گلوکز خون شما حداقل یک بار در طول آزمایش بالا باشد (بالاتر از حد طبیعی)، پزشک می گوید دیابت بارداری دارید.

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات مربوط به دیابت برای شما و کودک، دستورالعمل های دکتر را دنبال کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که سطح قند خون به خوبی کنترل نمی شود، کودک وزن بیشتری نسبت به حالت سالم خواهد داشت و ممکن است نیاز به زایمان سزارین داشته باشید.

کربوهیدرات غذاهای حاوی کربوهیدرات به گلوکز تبدیل شده و برای تامین انرژی بسیار مفید می‌باشند.

کربوهیدرات برای شما و فرزندتان بسیار مفید می‌باشند.

برای کمک به تنظیم میزان قند خون خود لازم است مواد حاوی کربوهیدرات را در ۳ وعده غذایی اصلی و ۳-۲ میان وعده در روز تقسیم کنید.

در دیابت بارداری چه بخوریم

در بعضی از موارد علی رغم تنظیم میزان مصرفی کربوهیدرات توسط خانم‌های باردار، سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی می‌باشد.

در این موارد نباید کربوهیدرات را از برنامه غذایی حذف کرد.

در این موارد در روند درمان دیابت بارداری نیاز به استفاده از انسولین برای تنظیم میزان قند خون می‌باشد.

همواره سعی کنید تا میزان چربی مصرفی خود را کم کنید.

به خصوص چربی‌های اشباع.

از چربی‌های سالم مانند روغن کانولا، روغن زیتون و انواع روغن‌های اشباع نشده، مارگارین، آووکادو و روغن تهیه شده از مغز‌های خوراکی استفاده کنید.

به منظور محدود کردن میزان مصرفی چربی‌های اشباع در رژیم غذایی، گوشت مصرفی خود را از نوع کم چرب، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب انتخاب نموده و از مصرف غذاهای آماده (بازاری) و فست فود خودداری نمائید.

مصرف چربی بیش از اندازه باعث ایجاد اضافه وزن شده در نتیجه به صورت غیرمستقیم باعث بالارفتن سطح قند خون خواهد شد.

روزانه مصرف ۲ واحد پروتئین برای شما توصیه می‌شود.

مواد غذایی حاوی پروتئین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر کم چرب، این مواد غذایی به طور مستقیم باعث تغییر در میزان قند خون شما نمی‌شوند.

شیر، ماست و حبوبات نیز منابع مهمی برای پروتئین می‌باشند.

به خاطر داشته باشید که آنها حاوی کربوهیدرات نیز می‌باشند.

نیاز به مصرف کلسیم و آهن در طول دوران بارداری افزایش می‌یابد.

سعی کنید ۳-۲ وعده مواد غذایی کم چرب حاوی کلسیم در روز مصرف کنید.

( ا واحد = ۲۵۰ml شیر یا شیر سویا غنی شده، ۲۰۰ گرم ماست و یا ۲ برش پنیر)

آهن در گوشت قرمز، مرغ و ماهی به آسانی جذب می‌شود.

به هر حال اگر شما گیاهخوار بوده و یا تمایلی به استفاده از این مواد غذایی ندارید می‌توانید طبق نظر پزشک از مکمل‌های حاوی کلسیم و آهن استفاده کنید.

در اغلب اوقات سعی کنید آب را به عنوان نوشیدنی انتخاب کنید.

گاهی اوقات با اضافه نمودن لیمو ترش می‌توانید طعم متفاوتی برای خود ایجاد کنید.

افزایش قندخون در دوران بارداری می‌تواند به دیابت بارداری منجر شود و جان مادر و جنین هر دو را به خطر بیندازد.

در طول دوران بارداری بدن شما انسولین بیشتری تولید می‌کند تا بتواند میزان قندخون را در حد سلامت حفظ کند ولی در برخی مواقع انسولین به اندازه کافی تولید نمی‌شود.

دیابت بارداری باعث می‌شود که نوزاد پس از تولد مشکل تنفسی داشته باشد، دچار کاهش قند خون و بعدها دچار چاقی شود.

تولد نوزاد با وزن بیشتر از حد معمول، مشکلات مرتبط با آن به هنگام زایمان و افزایش فشار خون از عوارض دیگر بالا رفتن قندخون در بارداری می‌باشند.

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید میزان قند خونتان را کنترل کنید بدون اینکه نیاز به انسولین و سایر داروهای پزشکی داشته باشید.

غذاهایی که نمایه گلایسمیک کم دارند

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند روی سطح قند خون اثر مستقیم دارند غذاهایی که نمایه گلایسمیک بالا دارند، خیلی زود هضم می‌شوند و میزان قندخون را بالا می‌برند.

نان سفید، برنج سفید، غلات صبحانه و…. از این دسته هستند.

غذاهایی که نمایه گلایسمیک اندک دارند، دیرهضم هستند و از نوسانات قندخون جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی طبیعی مثل لوبیاها، دانه‌ها، حبوبات، جو، میوه‌ها و سبزیجات از این دسته هستند.

در طول دوران بارداری از خوردن مواد غذایی فرآوری شده کاملاً پرهیز کنید.

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد.

ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قند خون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده هستند که به آن‌ها باکتری‌های خوب می‌گوییم.

این باکتری‌ها در شکم و روده هستند و به حفظ سلامت گوارش بدن کمک می‌کنند.

باکتری‌های مفید و خوب متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند و میزان قندخون را در حد سالم نگاه می‌دارند.

ماست طبیعی می‌تواند نمونه‌ای از پروبیوتیک‌ ها باشد.

اهمیت گوارش در حفظ سلامت سطح قندخون بدن بسیار مؤثر است.

بنابراین با مصرف میکروب‌های مفید و مکمل‌ های پروبیوتیک،‌ گوارش خود را درست کنید.

فیبرها باعث افزایش ناگهانی سطح قندخون نمی‌شوند.

فیبرها دو دسته‌اند محلول در آب و غیر قابل حل در آب، فیبرهای غیرمحلول به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

فیبرهای محلول نیز باعث بهبود سطح قندخون می‌شوند.

به میزان قند موجود در مواد غذایی توجه کنید

از نوشیدن نوشابه به طور کلی خودداری کنید.

نوشابه‌های انرژی‌زا را نیز از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

به برچسب محصولات غذایی که مصرف می‌کنید توجه کنید.

این توت‌ ها نقش مؤثری در کاهش قندخون دارند.

شما می‌توانید آن‌ها را جایگزین برخی از میوه‌ها کنید و به کاهش قند خون خود کمک کنید.

علاوه بر این توت‌ها سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

یک تخم‌ مرغ کامل، منبع پروتئین و حاوی آهن است تخم‌مرغ کولین دارد و به رشد مغزی جنین نیز کمک می‌کند.

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند روی سطح قند خون اثر مستقیم دارند غذاهایی که نمایه گلایسمیک بالا دارند، خیلی زود هضم می‌شوند و میزان قندخون را بالا می‌برند

همه چربی‌ها مضر نیستند و بدن ما به چربی‌های مفید نیاز دارد.

برخی از چربی‌ها باعث ایجاد التهاب می‌شوند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

این چربی‌ها اغلب در مواد غذایی سرخ شده و فرآوری شده وجود دارند.

برخی از انواع چربی‌ها بسیار سودمند و مفیدند، مثل روغن نارگیل و روغن زیتون.

اسیدهای چرب برای مدت زمان بیشتر شما را سیر نگاه می‌دارند و از هوس‌های ناسالم غذایی هم دور می‌مانید.

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد.

ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قند خون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

منیزیم کمک زیادی در تنظیم قندخون می‌کند.

عملکرد آن هنوز مشخص نشده است ولی کاهش میزان منیزیم به نوعی با ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ مربوط است.

کشمش و بادام حاوی منیزیم هستند.

پس بهتر است هر دو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اسفناج، گوجه فرنگی، ماهی و حبوبات نیز از دیگر مواد غذایی مؤثر و مفید برای کاهش قند خون در دوران بارداری و جلوگیری از دیابت محسوب می‌شوند.

بوی نامطبوع تهران : علت و منشا بوی نامطبوع در سطح شهر تهران

فهرست داروها و مکمل ها (اطلاعات دارویی)

یارانه / یارانه حمایتی : آخرین اخبار مربوط به پرداخت و حذف یارانه

آموزش و پرورش و آموزش عالی : اخبار و اطلاعیه ها / تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

مسکن ملی / آخرین اخبار مربوط به شرایط و ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن

قیمت طلا و سکه و ارز و دلار : آخرین قیمت، تحلیل و پیش بینی آنلاین و لحظه ای

لوبیا چشم بلبلی: خواص، مضرات، طبع، زمان پخت، دمی، ویتامین ها

فراموشی: انواع، علت، درمان طب سنتی / حواس پرتی، فراموشی کوتاه مدت و ناگهانی

دلمه: مواد، سبزی، طرز تهیه، سس دلمه / دلمه برگ مو تبریزی / دلمه فلفل

روغن کنجد: مضرات و خواص کلی روغن کنجد برای پوست و مو و لک صورت

شکر: انواع، خواص، مضرات، طبع، اسکراب / شکر قهوه ای و سرخ / تفاوت قند و شکر

نارگیل: خواص، مضرات و طبع / شیر نارگیل / خواص آب نارگیل / فصل نارگیل

سرطان پروستات بدخیم و خوش خیم, درمان سرطان پروستات در طب سنتی

سوپ شیر خوشمزه: انواع سوپ شیر با قارچ، بدون جو، شیر و خامه و جعفری

نارسایی قلبی: انواع، علائم، تشخیص، درمان گیاهی، داروی جدید، طول عمر بیماران

پارکینسون: انواع، علائم، درمان، پیشگیری و طول عمر بیماران پارکینسون پیشرفته

عفونت رحم: علائم، درمان طب سنتی، جوشانده و آنتی بیوتیک برای عفونت رحم و لگن

تبخال: درمان دائمی در طب سنتی و درمان با وازلین و نمک + عکس

پرسپولیس: اخبار وضعیت پرسپولیس، بازیکنان، باشگاه، مربی، نقل و انتقالات

مزدک میرزایی / آخرین اخبار + بیوگرافی (مزدک میرزایی و همسرش)

محسن لرستانی: بیوگرافی، اتهام، جرم، اعدام / آخرین اخبار و وضعیت

فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

: نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

استقلال: آخرین اخبار باشگاه استقلال / بازگشت استراماچونی

فال ماهانه نایریکا : طالع بینی ماهانه متولدین ماه ها

لیگ برتر : آخرین اخبار / جدول لیگ برتر، بازیها، نتایج لیگ برتر

وام مسکن ۹۸ و ۹۹ / افزایش و شرایط / وام مسکن یکم / وام ۲۰۰ میلیونی

استیضاح ترامپ : آخرین اخبار مربوط به استیضاح ترامپ

آب مروارید: علائم، درمان طب سنتی، پیشگیری / مراقبت بعد از عمل آب مروارید

شاهرخ استخری: بیوگرافی / سپیده بزمی پور، همسر و دخترانش / فیلمها + عکس


بهترین رژیم غذایی برای دیابت حاملگی چیست؟

 دیابت بارداری می‌تواند در طول حاملگی ایجاد شده و موجب بروز عوارض متعددی شود، خوشبختانه زنان مبتلا به این بیماری می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم این عوارض را کاهش دهند، حال سوال این است که زنان مبتلا به دیابت بارداری باید چه غذاهایی را مصرف کرده و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنند؟

دیابت بارداری زمانی رخ می‌دهد که بدن زن باردار نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند، این امر منجر به افزایش قندخون می‌‌گردد که چنانچه بدرستی کنترل نشود، ممکن است برای مادر و نوزاد مشکلاتی را ایجاد نماید. در این مقاله رژیم غذایی مناسب برای زنان مبتلا به دیابت بارداری و نحوه ی درمان و برخی عوارض آن توضیح داده می شود.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری بین 2 تا 10 درصد از بارداریها سالانه در ایالات متحده‌ی آمریکا تحت تأثیر دیابت بارداری قرار می‌گیرند.

هنگامیکه یک زن باردار می‌شود، بدن او هورمونهای بیشتری را تولید می‌کند که موجب افزایش وزن وی می‌گردد، هر دوی این تغییرات ممکن است به این معنا باشد که سلولهای بدن او نتوانند از انسولین آنطور که باید استفاده کنند که به این حالت مقاومت به انسولین می‌گویند. مقاوم شدن به انسولین به این معناست که برای تنظیم قندخون، بدن نیاز به مقادیر بیشتری از هورمون انسولین دارد و در برخی موارد بدن فرد قادر به تولید مقادیر کافی انسولین نخواهد بود که منجر به افزایش قندخون می‌شود. علایم دیابت بارداری ممکن است شامل: تشنگی شدید غیر معمول، تکرر ادرار، خستگی، تهوع، عفونت‌های مکرر مثانه، تاری دید، وجود قند در ادرار در آزمایش تشخیصی، باشد.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 غذاهایی که یک زن مبتلا به دیابت حاملگی می تواند مصرف کند

تبعیت از یک رژیم غذایی سالم در طی بارداری و بویژه چنانچه فرد به دیابت بارداری مبتلا باشد بسیار مهم است. قندخون بالا می‌تواند به مادر و جنین در حال رشد او صدمه وارد کند. برای کمک به مدیریت قندخون باید بر مقدار، نوع و دفعات مصرف کربوهیدراتهایی که زن باردار مصرف می‌کند دقیقاً نظارت شود. نوشتن تمام غذاهایی که فرد در طول روز مصرف می‌کند شاید این کار را راحت‌تر کند.


نظارت بر کربوهیدرات‌ها

 توزیع یکنواخت وعده‌های غذایی و میان وعده‌های حاوی کربوهیدرات می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی، 3 وعده‌ی غذایی کوچک تا متوسط و 2 تا 4 میان وعده در روز مصرف کنند.

روش های دیگر تنظیم قندخون در دیابت بارداری عبارت است از:

·        اجتناب از مصرف مقادیر بسیار زیادی کربوهیدرات در یک زمان

·        استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده که دارای فیبر زیادی  هستند

·         مصرف همزمان کربوهیدراتها با پروتئین‌ها و چربیهای  سالم


·        عدم حذف هیچکدام از وعده‌های غذایی

·         مصرف صبحانه‌ای غنی از پروتئین و کربوهیدراتهای حاوی مقادیر زیاد فیبر

خوردن غذاهایی که شاخص گلایسمیک آنها پایین است

 مصرف غذاهایی با بار گلایسمیک کم، یکی دیگر از عوامل مهم در رژیم غذایی دیابت بارداری است. بار گلایسمی از حاصل ضرب مقدار کربوهیدرات‌ها موجود در یک نوع غذای خاص بر حسب گرم، در شاخص گلایسمیک یا GIاست. این عدد تصویر دقیق‌تری از تأثیر واقعی غذا بر مقدار قندخون شما را ارائه می‌دهد. غذاهایی که بار گلایسمیک آنها پایین‌تر است کندتر از کربوهیدراتهای ساده  که معمولاً به عنوان غذاهایی با GI  بالا شناخته می‌شوند، تجزیه می‌گردند.

غذاهایی با بار گلایسمی برابر با ده یا کمتر به عنوان غذاهایی با GIپایین شناخته می‌شوند که برای مدیریت قندخون در دیابت  بارداری مفید هستند.


غذاهایی با بار گلایسمی  کم عبارتند از:


·        سبزیجات غیر نشاسته‌ای

·         برخی سبزیجات نشاسته‌ای مانند نخود وهویچ

·        نانها و غلات صبحانه که بطور کامل از غلات کامل تهیه شده‌اند.

·         برخی از میوه‌ها مانند سبب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی


·         انواع لوبیا


·        عدس


·        نخود

تمام غذاهای فوق موجب آزاد شدن آهسته‌ی قند به خون می‌شود و به حفظ مقدار قندخون در محدوده‌ی نرمال کمک می‌کنند.


پروتئین بیشتری مصرف کنید

خوردن پروتئین به همراه کربوهیدرات یا انتخاب کربوهیدراتهایی که همچنین در آنها  پروتئین وجود دارد به تعادل قندخون کمک می‌کند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین بدون چربی مانند: ماهی، مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، توفو، لوبیا، آجیل، انواع دانه‌ها، کینوآ و حبوبات مصرف کنند.


 انتخاب چربیهای غیر اشباع

چربیهای غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم غذایی سالمی هستند. نمونه‌هایی از چربیهای غیر اشباع  عبارتند از: روغن زیتون، روغن بادام زمینی، آوکادو، بیشتر مغزها و دانه‌ها، ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی تن و دانه‌های چیا(تخم شربتی).

غذاهایی که زنان مبتلا به دیابت بارداری باید از خوردن آن اجتناب کنند

اگر فردی به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری است، اجتناب از غذاهایی که موجب افزایش قندخون می‌شوند یک اصل مهم محسوب می‌شود.


اجتناب از غذاهای شیرین

پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنیهای قندی به کاهش تأثیرات دیابت بارداری بر مادر و کودک کمک می‌کند. مصرف غذاهای قندی موجب افزایش قند خون افراد می‌شود بویژه اگر این غذاها حاوی قندهای تصفیه شده باشند. زنان مبتلا به دیابت بارداری باید از مصرف غذاهای قندی تا حد ممکن پرهیز کرده و یا مصرف آنها را محدود  نمایند.

غذاهای قندی که باید از خوردن آنها صرفنظر کرد عبارتند از: انواع کیک‌ها، بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، پودینگ‌ها، نوشابه‌های قندی، آب میوه‌های حاوی شکر افزوده.


اجتناب از مصرف غذاهای بسیار نشاسته‌ای

غذاهای نشاسته‌ای دارای کربوهیدرات زیادی هستند و بیشترین تأثیر را بر قند خون می‌گذارند بنابراین باید تنها مقادیر بسیار کمی از آنها را مصرف نمود. برخی از غذاهای نشاسته‌ای که بهتر است از خوردن آن پرهیز یا مصرف آنها را محدود کرد عبارتند از: سیب‌زمینی سفید، نان سفید، برنج سفید، پاستای سفید.


 اجتناب از مصرف قندها و کربوهیدراتهای مخفی

 برخی از غذاها حاوی منابع واضحی از شکر و کربوهیدارت نیستند اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسالمی از شکر و کربوهیدرات باشند برای مثال غذاهای بسیار فرآوری شده، برخی از چاشنی‌ها، سس‌ها و کچاپ‌ها، فست‌فودها و الکل.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

 شیر و میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند و زنان باردار می‌توانند با رعایت تعادل از مصرف آنها لذت ببرند.


درمان دیابت حاملگی

 دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و انجام منظم ورزش می‌تواند به کنترل قند خون و مدیریت دیابت حاملگی کمک کند. البته ممکن است این دو روش برای تمام زنان مبتلا به دیابت بارداری کافی نباشند. مقدار قندخون افراد در دیابت حاملگی بسته به فرد متفاوت است. برخی از زنان مبتلا به دیابت بارداری نیاز به مصرف داروهایی نظیر متفورمین یا تزریق انسولین برای کنترل قندخون خود دارند.


عوارض دیابت حاملگی

دیابت حاملگی می‌تواند خطر بروز عوارض را برای مادر و نوزاد  افزایش دهد. نوازدان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر بیشتری برای عوارض زیر هستند:

·    تولد نوزادانی با وزن بیش از 9 پوند(4 کیلوگرم) که زایمان را مشکل می‌کند.


·    تولد پیش از موعد


·     افت قندخون درهنگام تولد


·    ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی.

برای زنان عوارض بالقوه‌ می‌تواند شامل افزایش فشارخون، خونریزی بیش از حد به دلیل بزرگی نوزاد در هنگام زایمان و نیاز به  سزارین باشد.

حدود نیمی از زنان دارای سابقه‌ی دیابت حاملگی پس از زایمان به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند مدیریت قند خون در طی بارداری می‌تواند این خطر را کاهش دهد.


 چه وقت باید به دکتر مراجعه نمود

دیابت حاملگی به طور معمول در حوالی هفته‌ی بیست و چهارم بارداری بروز می‌کند، بنابراین برای مشخص شدن وضعیت دیابت بارداری باید در این زمان، به پزشک برای انجام آزمایشات مراجعه نمود. اگر زنی دارای علایم دیابت حاملگی قبل از آزمایش خون باشد، باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرد. زنانی که بیشترین خطر را برای ابتلا به دیابت بارداری دارند شامل افرادی با نمایه‌ی توده‌ی بدنی(‌BMI) بیش از 30 و کسانی هستند که قبلاً نوزادی با وزن بیش از ده پوند(4.5 کیلوگرم) به دنیا آورده‌اند.

هنگامیکه پزشک دیابت بارداری را در زن باردار تشخیص می‌دهد، معمولاً بیمار را به یک متخصص تغذیه ارجاع می‌دهد. متخصص تغذیه می‌تواند با تنظیم یک رژیم غذایی مبتنی بر مقدار قند خون زن باردار و توجه به نیازهای تغذیه‌ای او، به کاهش عوارض ناشی از دیابت بارداری کمک کند.


 منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/319716.php


 


 



مطالب پر بازدید

دیابت دوران بارداری برای اولین بار در دوران بارداری اتفاق می افتد. میزان شیوع این بیماری بسیار کم است به همین دلیل محققان هنوز موفق به کشف دلیل ابتلا به این بیماری نشده اند. به دلیل خطراتی که به سبب این بیماری مادر و فرزند را تهدید می کند، تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است.

متخصص بیماری‌های داخلی و غدد با اشاره به راهکارهای اساسی پیشگیری از دیابت بارداری گفت: کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، یک اصل ضروری جهت حفظ سلامت مادر و جنین به شمار می‌رود.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

مهران زمان زاده در مورد راهکار پیشگیری از دیابت بارداری اظهارداشت: به طورکلی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر پنج درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قندها تامین شود. بنابراین مقدار توصیه شده قند و شکر مصرفی از کل مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌شود، نباید بیشتر از ۲۵ گرم یا پنج قاشق مرباخوری باشد.

وی افزود: کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند.

متخصص بیماری‌های داخلی و غدد خاطر نشان کرد: کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی، مصرف غذاها به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی تا حد امکان، خودداری از سرخ کردن زیاد غذا و ترجیحا تفت دادن آنها با مقدار کم روغن، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده در پیشگیری از دیابت بارداری موثر است.

زمان زاده افزود: برای پیشگیری از دیابت بارداری باید از مصرف سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و دیگر غذاهای چرب، خودداری کرد و توجه داشت باید مصرف چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه را به حداقل ممکن رساند.

منبع : فارس

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

افزایش قندخون در دوران بارداری می‌تواند به دیابت بارداری منجر شود و جان مادر و جنین هر دو را به خطر بیندازد.

در طول دوران بارداری بدن شما انسولین بیشتری تولید می‌کند تا بتواند میزان قندخون را در حد سلامت حفظ کند ولی در برخی مواقع انسولین به اندازه کافی تولید نمی‌شود.

دیابت بارداری باعث می‌شود که نوزاد پس از تولد مشکل تنفسی داشته باشد، دچار کاهش قندخون و بعدها دچار چاقی شود.

تولد نوزاد با وزن بیشتر از حد معمول، مشکلات مرتبط با آن به هنگام زایمان و افزایش فشارخون از عوارض دیگر بالا رفتن قندخون در بارداری می‌باشند.برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم

با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌توانید میزان قند خونتان را کنترل کنید بدون اینکه نیاز به انسولین و سایر داروهای پزشکی داشته باشید.

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند روی سطح قند خون اثر مستقیم دارند غذاهایی که نمایه گلایسمیک بالا دارند، خیلی زود هضم می‌شوند و میزان قندخون را بالا می‌برند.

نان سفید، برنج سفید، غلات صبحانه و…. از این دسته هستند. غذاهایی که نمایه گلایسمیک اندک دارند، دیرهضم هستند و از نوسانات قندخون جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی طبیعی مثل لوبیاها، دانه‌ها، حبوبات، جو، میوه‌ها و سبزیجات از این دسته هستند. در طول دوران بارداری از خوردن مواد غذایی فرآوری شده کاملاً پرهیز کنید.

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد. ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قندخون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده هستند که به آن‌ها باکتری‌های خوب می‌گوییم. این باکتری‌ها در شکم و روده هستند و به حفظ سلامت گوارش بدن کمک می‌کنند.

باکتری‌های مفید و خوب متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند و میزان قندخون را در حد سالم نگاه می‌دارند. ماست طبیعی می‌تواند نمونه‌ای از پروبیوتیک‌ها باشد.

اهمیت گوارش در حفظ سلامت سطح قندخون بدن بسیار مؤثر است. بنابراین با مصرف میکروب‌های مفید و مکمل‌های پروبیوتیک،‌ گوارش خود را درست کنید.

فیبرها باعث افزایش ناگهانی سطح قندخون نمی‌شوند. فیبرها دو دسته‌اند محلول در آب و غیر قابل حل در آب، فیبرهای غیرمحلول به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

فیبرهای محلول نیز باعث بهبود سطح قندخون می‌شوند.

از نوشیدن نوشابه به طور کلی خودداری کنید. نوشابه‌های انرژی‌زا را نیز از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. به برچسب محصولات غذایی که مصرف می‌کنید توجه کنید.

تمشک و توت فرنگی

این توت‌ها نقش مؤثری در کاهش قندخون دارند. شما می‌توانید آن‌ها را جایگزین برخی از میوه‌ها کنید و به کاهش قندخون خود کمک کنید.

علاوه بر این توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

تخم‌مرغ بخورید

یک تخم‌مرغ کامل، منبع پروتئین و حاوی آهن است تخم‌مرغ کولین دارد و به رشد مغزی جنین نیز کمک می‌کند.

چربی‌های سالم مصرف کنید

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌ها هستند روی سطح قند خون اثر مستقیم دارند غذاهایی که نمایه گلایسمیک بالا دارند، خیلی زود هضم می‌شوند و میزان قندخون را بالا می‌برند

همه چربی‌ها مضر نیستند و بدن ما به چربی‌های مفید نیاز دارد. برخی از چربی‌ها باعث ایجاد التهاب می‌شوند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

این چربی‌ها اغلب در مواد غذایی سرخ شده و فرآوری شده وجود دارند. برخی از انواع چربی‌ها بسیار سودمند و مفیدند، مثل روغن نارگیل و روغن زیتون.

اسیدهای چرب برای مدت زمان بیشتر شما را سیر نگاه می‌دارند و از هوس‌های ناسالم غذایی هم دور می‌مانید.

پودر دارچین به کاهش قندخون کمک می‌کند

دارچین مصرف دارویی زیادی دارد. ترکیبات موجود در دارچین از جذب قند در خون جلوگیری می‌کند و نوسانات قندخون را به حداقل می‌رساند، در ضمن حساسیت انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

کشمش و بادام

منیزیم کمک زیادی در تنظیم قندخون می‌کند. عملکرد آن هنوز مشخص نشده است ولی کاهش میزان منیزیم به نوعی با ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 مربوط است.

کشمش و بادام حاوی منیزیم هستند. پس بهتر است هر دو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نکته

اسفناج، گوجه‌فرنگی، ماهی و حبوبات نیز از دیگر مواد غذایی مؤثر و مفید برای کاهش قندخون در دوران بارداری و جلوگیری از دیابت محسوب می‌شوند.

منبع: زندگی آنلاین

برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم
برای جلوگیری از دیابت بارداری چی بخوریم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *