بذر خارمریم و کبد چرب

دوره مقدماتی php
بذر خارمریم و کبد چرب
بذر خارمریم و کبد چرب

خانه » بیماری ها » معجزه گیاه خارمریم برای درمان کبد چرب

گیاه خارمریم (Silybum marianum) گیاهی دارای گل‌هایی بنفش‌رنگ و بسیار زیباست. اما آنچه این گیاه را معروف و محبوب کرده است زیبایی آن نیست. تاثیر گیاه خارمریم برای درمان کبد چرب بوده که آن را بسیار مشهور و خاص کرده است.

در این مقاله به تأثیرات این گیاه بر کبد چرب غیرالکلی می‌پردازیم.

فهرست مطالب این مقاله

بیماری کبد
چرب یک بیماری التهابی است که در آن چربی درون سلول‌های کبدی جمع شده و به‌تدریج
عملکرد کبد و ساختار آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بذر خارمریم و کبد چرب

دوره مقدماتی php

کبد چرب در مراحل اولیه بیماری خطرناکی نیست اما چنانچه به درمان و بهبودی آن توجه نشود ممکن است به‌مرور منجر به ابتلا به سرطان کبد شود.

از آنجا که پیش از این در مطلبی اختصاصی کبد چرب را کامل معرفی کرده‌ایم، بیش از این مقدمه‌چینی نمیکنیم و به سراغ تاثیر گیاه خارمریم بر کبد چرب می‌رویم.

محققان درمان این بیماری را با تغییر عادات غذایی نادرست به صحیح، افزایش فعالیت فیزیکی و کنترل استرس می‌دانند؛ اما مطالعات مختلف اثر برخی مواد بر روی این بیماری را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از این مواد گیاه خارمریم است.

پیشنهاد مطالعه: پیشگیری از کبدچرب با رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد خارمریم یک گیاه گل‌دار است. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه حاوی ماده‌ای به نام سیلیمارین است که اثرات بهبود دهنده کبد چرب آن به دلیل این ماده است.

پژوهش‌ها نشان‌دهنده اثرات آنتی‌اکسیدانی ماده سیلیمارین هستند که احتمالاً بهبودی ایجاد شده توسط این ماده به دلیل همین مزایای آنتی‌اکسیدانی باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سیلیمارین سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش داده و التهاب کبد را بهبود می‌بخشد. همچنین کبد را در بازسازی بافت‌های تخریب‌شده یاری می‌کند.

برخی مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین باعث کاهش سطح کلسترول خوب و بد و همچنین تری‌گلیسرید خون می‌شود.

علاوه بر این مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین به‌تنهایی و همراه با ویتامین E باعث بهبود مقاومت به انسولین، التهاب و آسیب کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: چطور ویتامین E بیشتری جذب کنیم؟

گفته می‌شود که اثر آنتی‌اکسیدانی سیلیمارین از پیوستن سم‌ها به سلول‌های کبدی جلوگیری کرده و باعث کاهش تخریب بافت کبد به وسیله مواد اکسیدان یا رادیکال‌های آزاد می‌شود.

با توجه به مطالب گفته‌شده به نظر می‌رسد سیلیمارین و به دنبال آن گیاه خارمریم می‌توانند در بهبود بیماری‌های کبدی به‌ویژه کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشند.

اما نکته‌ی حائز اهمیت در این خصوص این است که سیلیمارین تنها یک مکمل است. به این معنا که درمان قطعی و کاملی برای کبد چرب محسوب نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد درمان اصلی این بیماری اصلاح سبک زندگی (تغذیه، فعالیت بدنی، کنترل استرس) است که در سایر مقالات کبد چرب مجله فیت شیپ صحبت شده‌اند.

گذشته از این،
با وجود حجم بالای مطالعات انجام‌شده اما باز هم به دلیل وجود برخی نتایج متناقض،
اثرات مثبت آن به طور کامل مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین مصرف این گیاه
باید با احتیاط صورت گیرد.

بیشتر متخصصان
بر این باورند که به دلیل وجود انواع مواد شیمیایی در داروهای گیاهی، بهتر است
ماده مؤثره موردنظر از گیاه جدا شده و به صورت قرص، کپسول یا سایر اشکال دارویی در
اختیار بیماران قرار گیرد.

هرچند که این ماده یا هر ماده مؤثره دیگری که از گیاهان استخراج می‌شود زمینه طبیعی دارد اما برخلاف تصور بیشتر مردم باید توجه کنید که مصرف این مکمل یا هر دارو یا مکمل دیگری باید طبق دستور و نظر پزشک یا کارشناس تغذیه صورت گیرد.

مجله فیت شیپ

چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

مجله فیت شیپ

سندرم روده تحریک پذیر (IBS: irritable bowel syndrome) به مجموعه‌ای از علائم گفته می‌شود که روده فرد را درگیر می‌کند و با…

عارفه خاکسارجلالی هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی. گرایش تخصصی من تغذیه جامعه هست و لذت بخش ترین قسمتش آموزش جامعه. جای خالی مطالب و آموزش‌های علمی در جامعه ما بشدت حس میشه و بیشتر اطلاعاتی که مردم دارند پایه علمی نداره. به همین دلیل به گروه فیت شیپ ملحق شدم تا بتونم نقشی در افزایش آگاهی علمی شما داشته باشم. شاد و سلامت باشید!

من به جز عرق خار مریم، کاسنی .و شاطره رو هم مفید دیدم برای چربی کبد. کاملا موثره و در کنار تغذیه مناسب و یکم ورزش خیلی نتیجه میده

من با دمنوش کبد چرب گرید ۲ داشتم پاکسازی کردم خیلی عالی بود

بذر خارمریم و کبد چرب

ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. امیدوارم همیشه سلامت باشید.

سلام. چه دمنوشی استفاده کردید ؟

چه دمنوشهایی بود

عرق خار مریم رو چگونه مصرف کنم.

عرض سلام
نصف فنجان درروز به مدت یک ماه
و اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما با پزشک یا متخصص تغذیه در این مورد مشورت نمایید.

من با گیاه درمانی و رژیم مناسب کبد چربم رو کاهش دادم

مرسی که تجربتون رو با ما درمیون گذاشتید. انشاله همیشه سلامت باشید.

سلام خسته نباشیدخوبین

ممنون از بزرگواری و رهنمودهایتانانشالله همیشه سلامت باشید

ممنون از حسن نظر شما

  • عکس پروفایل جدایی همسر
  • سلام منم الان این موضوعوفهمیدم اصلا نرفتم ازمایش ولی میدونم کبدم مشکل داره چون پوست داره لکه دارمیشه ممنون منم شروع میکنم به استفاده ازین عرق فقط نگفتید چه زمانهایی بخوریم

    سلام روزتون بخیر
    اولین کار مهمی که شما باید انجام بدید … آزمایش دادنه…. بیماری ها علائم یکسانی دارند حتما چکاپ برید و بعد به پزشک مراجعه کنید. داروها و دمنوش های گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی میتونند عوارض داشته باشند و اصلا نباید خودسرانه مصرف کنید. درصورتیکه کبدچرب داشته باشید پزشک درمورد چگونگی مصرف تمامی این ها شما رو راهنمایی میکنند.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    بذر خارمریم و کبد چرب

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    بسیاری از ما با بیماری های کبدی دست و پنجه نرم می کنیم و برای درمان آن از هزاران داروی شیمیایی استفاده کرده ایم اما ما در این مطلب تلاش کرده ایم که از خواص خار مریم برای کبد بیشتر صحبت کنیم.  قسمتهای مورد استفاده گیاه خار مریم دانه های آن است و منطقه رویش و زمان برداشت این گیاه به عنوان یک گیاه هرز و خودرو در زمینه های نامتعارف شناخته شده است. منطقهٔ بومی آن در نواحی مدیترانه بوده ولی از اسپانیا تا روسیه نیز منطقه رویش آن ادامه داشته است که زمان برداشت این گیاه پایان گل دادن سر شاخه ها میباشد، زمانی که تقریباً شبیه به چتر سفید می شوند.

     

    کمک به تولید سلول های جدید کبدی، محافظت کننده کبد، تقویت کننده کبد، ضد مسمومیت کبدی، صفراآور، ضد کلستاز (بیماری که در آن صفرا به مقدار خیلی کم ترشح میشود و یا اینکه جریان صفرا در دستگاه گوارش مسدود شده است)، ضد التهاب هم برای کبد و هم برای طحال، محرک سیستم ایمنی. از خواص خار مریم برای کبد  عملکرد خاص در بیماری کبدی است. بدین شکل که محافظت از کبد در مقابل تأثیر مخرب ویروس هپاتیت، بازسازی کننده بافت تخریب شده کبد افزایش انرژی سیستم کبدی، ترمیم کننده و به حالت عادی برگردانندن کارآیی کبد، کاهش التهاب کبد و طحال، کاهش دهنده عوارض سمی داروهای ضد سرطان، کبد چرب، محرک تولید و ترشح صفرا، تقویت کارآیی سیستم را در صورت مصرف بهبود می بخشد

    کاربرد ویژه از خواص خار مریم برای کبد : سیروز کبدی، هپاتیت حاد و مزمن، تنظیم آنزیمهای کبدی، کاهش خستگی، تقویت اشتها.

    بذر خارمریم و کبد چرب

    در مبحث خواص خار مریم برای کبد گیاه خار مریم یکی از گیاهان خیلی قوی در محافظت کبدی در برابر سموم و تولیدکننده و نوسازی کننده بافت آسیب دیده کبدی می باشد. همچنین بیشترین مطالعات علمی به روی این گیاه صورت گرفته است. ماده موثر آن که مجموعی از فلاونولیگنان ها به نام سلیمارین می باشد در تخم آن به وفور یافت می شود. سالی مارینی در واقع اسم ترکیب شده سه مادهٔ مؤثر مجزا این گیاه به نام های سالیاییان، سالی کرستین و سیلی دیانین می باشد. گیاه خار مریم همچنین شامل مواد مؤثره دیگری مانند «بتان» که در چغندر یافت می شود، می باشد. این گیاه در اصل خاصیت نوسازی کننده سلولها و بافت کبدی، محافظت کننده کبد و عادی سازی عملکرد کبد و تنظیم آنزیمهای کبدی را دارد و البته به عنوان یک گیاه با خاصیت ضد ویروسی شناخته نمی شود.

     

    هر چند گونهٔ گیاه بصورت خودرو در ایران یافت می شود ولی این گیاه نیز در ایران کاربرد سنتی رایجی نداشته و اخیراً توسط شرکت های داروسازی معرفی گشته است. گیاه خار مریم یکی از اصلیترین ترکیبات در طب غربی گیاهی جهت درمان بیماری های حاد کبدی می باشد. این گیاه چیزی حدود ۲۰۰۰ سال قبل به واسطه صفراآور بودنش، تنظیم و تعادل بخشی به کارآیی کبد و ضد مسمومیت در قبال قارچ های سمی در طب گیاهی غربی شناخت شده می باشد. بذر گیاه خار مریم را مانند تخم هندوانه و تخم کدو میتوان خیلی کم نمک و تفت داد و مانند تخمه مصرف کرد. برگ گیاه خار مریم را نیز و (البته پس از جدا کردن خارها) می توان در سالاد استفاده کرد، ریشهٔ آن را نیز میتوان بخارپز و یا کبابی استفاده نمود. مطالعات نشان داد در مورد بیماریهای مزمن کبدی وابسته به مصرف الکل، آسیب سموم بر کبد، هایبرلیپیدمیا نوع II (چربی خون)، استئاتوره (ترشح بیش از حد و تجمع چربی در مدفوع)، بهبود کارآیی کبد (تعداد سلول T و CD8 افزایش یافت)، علائم خستگی، شکم درد، کم اشتهایی، حالت تهوع، کم کردن خارش بدن، افزایش پروتئین خون، افزایش گلوتاتیون داخل سلولی و سوپراکسید دیس موتاز گلبولهای سفید و قرمز خون، کاهش توتال کلسترول، عادی سازی سطح آمینوترانسفراز، حفظ سولفوبرو موفتالین سدیم، کاهش سطح و عادی سازی سطح اسپارتات آمینوترانسفرز، تنظیم بیلی روبین سرم

    احتمالاً یکی از تأثیرگذارترین مطالعات به روی گیاه دارویی خار مریم در مورد مسمومیت با قارچ آمیتا Amanita Phalloides شامل یکی از قوی ترین سم ها برای کبد به نام فالویدیو Phalloidin می باشد. چندین مورد مداخله خار مریم با این قارچ در آلمان دیده شده، خار مریم باعث محافظت کبد در قبال اثر این سم و جلوگیری از آثار تخریبی آن شد. بهترین نتیجه زمانی بدست آمد که موارد مسمومیت در عرض ۴۸ ساعت با خار مریم تحت درمان قرار گرفتند. میزان مرگ و میر از ۵۰٪ به ۱۰٪ کاهش پیدا کرد.

    طرز تهیه و مقدار مصرف: گیاه خار مریم می تواند به عنوان یک ماده غذایی، بصورت کپسول، عصاره و پودر مصرف شود. بسیاری از متخصصین عقیده دارند از آنجائی که مادهٔ مؤثر خار مریم (سیلی مارین) محلول ضعیفی در آب است، استفاده آن بصورت دمنوشی کم اثر خواهد بود و بهترین شکل استفاده آن بصورت عصاره الکلی میباشد. اما عده دیگری از درمانگران گیاهی بر این باورند که دمکردهٔ گیاه بمانند عصاره الکلی آن مؤثر می باشد.

    موارد منع مصرف و عوارض جانبی: ندارد

     

    منبع: https://asanteb.com/

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    تصویر امنیتی *

    سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

    اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.




     

    اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید، نفخ می‌کنید، حالت تهوع دارید و غیره احتمال دارد کبدتان به مشکل برخورده باشد. یعنی اینکه باکش پر شده و دیگر نمی‌تواند مواد زائد را دفع کند. این‌گونه می‌شود که بدن دچار مشکل می‌شود. تمیز  کردن کبد کار سختی نیست. برای اینکه احساس سبکی بکنید با چند توصیه‌ی ساده و بدون خطر می‌توانید کبدتان را تمیزکاری کنید. با ما همراه باشید.

    بذر خارمریم و کبد چرب

     

    برای اینکه دچار مشکلات گوارشی نشوید لازم است که به طور منظم به فکر تمیز کردن کبدتان باشید. لیموترش می‌تواند باعث تحریک ترشح صفرا شده و تمام سموم و مواد زائد انباشته‌شده در کبد را تمیز کند.

    روش استفاده

    سه عدد لیموترش را بدون برش دادن داخل یک ظرف حاوی آب سرد بیندازید. اجازه دهید آب به مدت سه دقیقه داغ شده و به جوش برسد. سپس آن را خنک و لیموترش‌ها را از آن خارج کنید. آب لیموترش‌ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید. هر روز صبح ناشتا و همچنین بین وعده‌های غذایی از این آب لیموترش میل کنید.

     

    زمانی که کبد اشباع می‌شود نمی‌تواند به درستی به وظایفش عمل کند و این‌گونه می‌شود که به زحمت می‌افتد. وقتی کبد درست کار نکنید گوارش شما نیز با مشکل مواجه می‌شود. رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می‌کند.

    روش تهیه

    15 گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از این جوشانده میل کنید.




    حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی و غیره می‌تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد. زمانی که ضایعات زیادی در کبد تجمع کرده باشد علائم زیادی را نشان می‌دهد. برای کمک به تمیز شدن و عملکرد خوب کبد می‌توانید از افشره‌ی خوراکی نعنا استفاده کنید.

    روش تهیه

    دو قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و در دهان بگذارید. همچنین می‌توانید یک قطره افشره‌ی خوراکی رزماری، یک قطره افشره‌ی خوراکی نعنا و یک قطره افشره‌ی خوراکی ترخون را با هم مخلوط کرده و روزانه دو مرتبه کبدتان را خلاف عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.


    برای تمیز کردن کبد یک دوره‌ی درمانی با گیاه قاصدک را در پیش بگیرید. گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. مواد زائدی که در کبد انباشته می‌شوند اجازه نمی‌دهند که توکسین های خون تصفیه و چربی‌ها هضم شوند.

    روش تهیه

    برای هر 150 میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

     

    روغن زیتون برای کبد بسیار فوق‌العاده است به خاطر اینکه خواص ملینی دارد. این روغن کبد را تمیز و مشکلات کبدی را رفع می‌کند.

    روش استفاده

    روغن زیتون را با آب لیموترش مخلوط کنید. به مدت پنج روز با شکم خالی این ترکیب را بنوشید.

    وقتی کبد درست کار نکنید گوارش شما نیز با مشکل مواجه می‌شود.

    رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود که کبد را تمیز و به عملکرد

    خوب آن کمک می‌کند

    بذر خارمریم و کبد چرب




    آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب به دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. محققان عصاره‌ی این گیاه را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کرده و خواص محافظتی آن را روی کبد مشاهده کردند.

    روش استفاده

    10 تا 20 برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.

     

    نارسایی کبدی، سنگ صفرا، سیروز (التهاب مزمن بافت کبدی) و غیره. همه‌ی این‌ها زمانی به وجود می‌آید که کبد اشباع‌شده و پر از سم باشد. از گیاه خارمریم می‌توان برای تحریک ترشح صفرا و همچنین دفع مواد زائد انباشته‌شده در کبد استفاده کرد.

    روش استفاده

    2.5  گرم عصاره‌ی گیاه خارمریم را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید. هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از این عصاره میل کنید. عصاره‌ی این گیاه به صورت کپسول یا به شکل مایع در بازار وجود دارد.

  • خط تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی
  •  

    فاطمه مهدی پور

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان


    7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی

    ناگفته‌های سم زُدایی

    14 ماده‌ی غذایی برای راندن سموم از بدن

    بخور و نخورهای کبدی

    بخور نخورهای کبد چرب

    رابطه‌ی رژیم غذایی و کبد چرب

    بذر خارمریم و کبد چرب

    کبدی سالم با تغذیه ای سالم

    نکات تغذیه ای در هپاتیت (1)

    نکات تـغــذیه ای در هپــاتیــت(2)

    از خواص خار مریم برای کبد و سم زدایی کلیه ها، کبد، مجاری ادرار و طحال استفاده می‌شود. خار مریم Milk Thistle گیاهی با گل‌های زیبای ارغوانی است که در آسیا، اروپا، شمال آفریقا و جنوب روسیه رشد می‌کند و گیاه بومی آمریکای شمالی و جنوبی است. تقریبا همه اجزا گیاه بدون هیچ عارضه سمی قابل استفاده است.

    این گیاه که در طب سنتی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد توسط زنان اروپایی برای افزایش شیر مورد مصرف قرار می‌گرفت.

    فهرست عناوین این مطلب

    خارمریم از دو نوع ماده موثر تشکیل شده است. فلاوونولیگنان Flavonolignans  که ۴ – ۶ درصد گیاه را تشکیل می‌دهد و از چند ماده به نام گروه سیلیمارین Silymarin تشکیل شده است که شامل سیلایبین Silybin، ایزوسیلایبین Isosilybin و سیلای دیانین Silydianin و سیلیکریستین Silychristin است.

    بذر خارمریم و کبد چرب

    آپیگنین Apigenin، سیلیبونول Silybonol، تکسیفولین Taxifolin، فیستوس ترولز Phystosterols، پروتئین و روغن‌های چرب از دیگر مواد موجود در خارمریم است که دسته اخیر ۲۰ تا ۳۰ درصد گیاه را تشکیل می‌دهد.

    سیلیبین بیشترین ماده موثره خار مریم است که بیشتر خواص خار مریم از حضور آن به وجود می‌آید. این گیاه همچنین حاوی فلاوونوئید شامل کوئرستین Quercetin و کمفورول Camphorol و روغن هایی مثل لینولئیک اسید، اولئیک اسید، بتائین، ویتامین C ویتامین E و ویتامین K است.

    تاثیر اصلی خواص خار مریم برای کبد بر روی سلول‌های هپاتوسیت Hepatocytesکبد است به طوری که مانع از تجمع مواد سمی در کبد و پاک‌سازی کبد می‌شود. این گیاه همچنین باعث بازسازی سلول‌های هپاتوسیت کبد می‌شود.

    یکی دیگر از خواص خار مریم برای کبد خاصیت ضد التهابی و جلوگیری از تشکیل کیست در کبد است. خار مریم از صدمه دیدن سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کند و مانع از تشکیل سرطان کولون یا روده بزرگ می‌شود.

    علاوه بر خواص خار مریم برای کبد، خار مریم کمک می‌کند:

    از دیگر خواص خار مریم خاصیت ضد سرطانی آن است. در صورتی که فرد شیمی درمانی می‌کند با استفاده از این گیاه صدمات ناشی از شیمی درمانی به حداقل می‌رسد.

    در افراد مبتلا به سرطان کبد استفاده از خار مریم به بیمار کمک می‌کند تا با تقویت سیستم ایمنی در برابر توکسین‌ها Toxins، پاتوژن‌ها Pathogens، و کوپفر Kupffer وارده به کبد از بدن محافظت کند.

    می توان از خود گیاه اصلی یا فرآورده‌های آن به صورت کپسول یا قرص استفاده کرد. ولی از آن جا که مواد موجود در خار مریم معمولا در آب حل نمی‌شود استفاده از دم کرده آن به صورت چای پیشنهاد نمی‌شود.

    بهترین روش استفاده از خار مریم دانه‌های آن است که باید آسیاب شده به غذا اضافه شود. گاهی هم خار مریم را در ترکیب با گیاهان دیگری مثل قاصدک مورد استفاده قرار می‌دهند.

    استفاده از روغن این گیاه بهترین شکل استفاده از خواص خار مریم است تا کلیه آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در گیاه فعال شود.

    به دلیل غیر سمی بودن این گیاه هیچ محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. فرآورده‌های آن را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. ولی بهترین روش استفاده از خواص خار مریم سه بار در روز و هر بار ۲۰۰ میلی گرم است. به منظور رعایت دریافت این میزان دارو سعی کنید یا فقط از قرص یا فقط از روغن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص قاصدک: برای سم زدایی کبد، ریه ها از این گیاه استفاده کنید

    خوشبختانه این گیاه عوارض جانبی ندارد. ولی اگر داروی خاصی برای بیماری خاصی استفاده می‌کنید برای بیشترین خواص خار مریم برای پاکسازی کبد و کلیه‌های سالم آن را دو ساعت قبل از داروی دیگران تان مصرف کنید.

    منبع + +


    حسینی


    ۱۵ آبان ۱۳۹۶ at ۱۰:۴۰

    بابا این که همان کنگر خودمون هست


    مرتضی _کنگان


    ۳ فروردین ۱۳۹۸ at ۲۲:۵۷

    مادر استان بوشهر به خار مریم کنگر میگویم معمولا اوایل فروردین دانه های داخل ان می رسند،کنار جاده ها ،داخل باغها و کنار زمین های کشاورزی می رویند،


    سارگل


    ۵ مرداد ۱۳۹۸ at ۰:۵۸

    تو منطقه ما زیاده ولی بی استفاده

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    بذر خارمریم و کبد چرب

    اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

    وب‌ سایت


    Current ye@r *


    Leave this field empty

    ۱۱+ صادق هدایت نویسنده، مترجم و یکی از مهم ترین روشنفکران ایران بوده است که در سال ۱۲۸۱ شمسی در تهران به…

    ۱۱+ بوف کور اثر جاودانه‌‌ی صادق هدایت چون شهابی سرکش، آسمان تیره‌‌ی ادبیات سوررئالیستی ایران را در می‌نوردد و روایتی اگزوتیک و…

    ۱۱+ رمان پس از تاریکی After Dark اثر هاروکی موراکامی نویسنده‌‌ی مشهور ژاپنی است. رمان از ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه‌‌ی قبل از نیمه شب…

  • عکس نوشته نوشاد
  • ۱۱+ نمی‌توان زحمات، تلاش‌ها و آثار ارزشمند استاد محمدرضا شجریان را در راه اعتلای موسیقی ایرانی نا دیده گرفت. متاسفانه این روز‌ها…

    ۱۱+ اگر هشتگ foodphotography در اینستاگرام سرچ یا دنبال کنید. بیش از سی میلیون پست پیدا می‌شود. وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارای…

    ۱۱+ صادق هدایت نویسنده، مترجم و یکی از مهم ترین روشنفکران ایران بوده است…

    ۱۱+ خسرو شکیبایی هفتم فروردین ماه ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد….

    Copyright © 2019 – Netnevesht © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب نت‌نوشت تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

    خار مریم که به نام های مارتیغال، خار انگلیسی، خار اسکاتلندی و خار مقدس هم شناخته می شود یکی از بهترین گیاهان دارویی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سم زدایی کبد و کاهش التهاب بدن کمک کرده و برای بهبود هضم غذا مفید می باشد.

    جالب است بدانید قرص لیورگل که برای درمان کبد چرب تجویز می شود از عصاره گیاه خار مریم تهیه می شود. در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید گیاه خار مریم و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

    مقادیربالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت و رفع لکه های تیره پوستی کمک می کند.

    تحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به التهاب پوست و آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

    گیاه خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سیلیمارین که دارد یکی از از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی کبد از سموم، الکل و آفت کش هاست.

    بذر خارمریم و کبد چرب

    در طب سنتی از خار مریم برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد از جمله هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می شود.

    مقادیر بالای سیلیمارین موجود در خار مریم که در واقع نوعی آنتی اکسیدان است به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به تومور و سرطان را کاهش می دهد.

    مطالعات محققان دانشگاه مینه سوتا در سال 2007 نشان داده که خار مریم به مهار رشد سلول های سرطانی پروستات، پوست و پستان کمک می کند.

    سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها از جمله سیلیمارین موجود در خار مریم به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان می دهد که مصرف خار مریم به مدت 4 ماه، میزان قند خون ناشتا و سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

    سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که کلسترول و مواد دیگر در صفرا زیاد شوند؛ گیاه خار مریم به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسه صفرا کمک می کند به همین دلیل گفته شده که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک کرده و با پاک سازی و سم زدایی آن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

    تحقیقات اولیه در سال 2016 نشان داده که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

    بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

    مطالعه ای در سال 2015 نشان داده که سیلیمارین موجود در خار مریم به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که یکی از علل ابتلا به زوال عقل و آلزایمر است، کمک می کند.

    دمنوش خار مریم دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، سردرد، میگرن و درد مفاصل را کاهش می دهد.

    دم کرده خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

    در طب سنتی از دمنوش خار مریم برای درمان معده درد، کاهش نفخ شکم، درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

    برگ و دانه خار مریم – 1 قاشق چای خوری
    آب جوش – 1 فنجان
    عسل طبیعی – 1 قاشق چای خوری

    برگ و دانه های خشک شده گیاه خار مریم را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

    دمنوش شما آماده است، یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

    توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 2 فنجان چای خار مریم را استفاده کنید.

    هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر گیاه خار مریم بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

    خار مریم در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

    دمنوش خار مریم باعث کاهش قند خون می شود به همین دلیل استفاده ی آن توسط افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند می تواند باعث هیپوگلیسمی یا کاهش شدید قند خون شود.

    خار مریم ممکن است با برخی از داروها، از جمله دارو های ضد آلرژی، داروهای ضد اضطراب و رقیق کننده های خون تداخل دارویی داشته باشد.

    علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در خار مریم با برخی داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد می کنند.

    طبیعت گیاه خار مریم گرم می باشد. گیاه خار مریم سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سیلیمارین است.

    خار مریم (به انگلیسی : Milk thistle و با نام علمی : Silybum marianum ) یک گیاه گلدار از تیره کاسنیان و بومی مدیترانه بوده که بیش از 2000 سال پیش رشد کرده است. این گیاه بین 30 تا 200 سانتمیتر رشد می کند، ساقه های آن پنبه ای، برگ های آن خار دار مخروطی یا مستطیل شکل و گل های آن به رنگ قرمز یا بنفش می باشند.

    بهترین میزان مصرف گیاه خار مریم به فرم های مختلف بین 20 تا 300 میلی گرم در روز می باشد.

    بذر خارمریم و کبد چرب

    منابع : organicfacts – draxe – medicalnewstoday

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.


     

     

    URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2283-fa.html

    بذر خارمریم و کبد چرب
    بذر خارمریم و کبد چرب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *