ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

دوره مقدماتی php
ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد
ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

شیرین بیان که به آن ریشه شیرین هم می گویند، یک گیاه چند ساله چوبی است که نهایتا تا دو متر رشد می کند. ریشه های این گیاه به صورت افقی در زمین پخش می شود. از این گیاه به علت طعم آن برای خوشمزه کردن انواع آب نبات ها، نوشیدنی ها و … استفاده می شود. از گیاه شیرین بیان به جهت سم زدایی بدن، سلامت دستگاه گوارشی و  دستگاه ادراری و … استفاده می کنند اما آیا خوردن شیرین بیان در بارداری مجاز است؟

مادران باردار باید از مصرف بی رویه شیرین بیان در بارداری خودداری کنند. مصرف مقادیر فراوان این گیاه در دوران بارداری می تواند در دراز مدت اثرات نامطلوبی بر سلامت فرزندتان داشته باشد.

براساس نتایج حاصل از یک مطالعه که گزارش نهایی آن در مجله اپیدمولوژی آمریکا منتشر شد مصرف شیرین بیان در دوران بارداری نباید از حد اعتدال خارج شود. شیرین بیان حاوی ماده فعالی به نام “گلیسیریزین” است که مصرف زیاد و بی رویه شیرین بیان در بارداری با پیامدهای نامطلوبی بر رشد شناختی کودکان همراه است.

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند 400 کودک که مادران آنها در دوران بارداری خود شیرین بیان مصرف کرده بودند را مورد مطالعه قرار داده و با جمع آوری داده های مربوط به آنها از بدو تولد تا 13 سالگی به تجزیه و تحلیل اثرات بلند مدت مصرف مقادیر مختلف شیرین بیان در دوران جنینی این کودکان پرداختند.  

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

دوره مقدماتی php

در تحقیق صورت گرفته مصرف بیش از 500 میلی گرم گلیسیریزین معادل 250 گرم شیرین بیان در هفته به عنوان حد بی رویه و آستانه غیرمجاز و مصرف 249 میلی گرم و یا کمتر گلیسیریزین در طول هفته به عنوان حد اعتدال و آستانه مجاز در نظر گرفته شد.

خوردن شیرین بیان در دوران بارداری سبب بلوغ زودرس و کاهش بهره هوشی جنین در آینده خواهد شد!!!

در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که آن دسته از نوجوانانی که در طول دوره جنینی خود در رحم مادر در معرض مقادیر بالای شیرین بیان قرار داشتند در آزمون های استدلال شناختی نسبت به سایر همسالان خود دارای عملکرد ضعیف تری بودند. به طوری که این تفاوت بهره هوشی به اندازه 7 نمره در IQ بود. علاوه بر آن این عده از کودکان در مقایسه با سایر همسالان خود دارای مشکلات رفتاری (از نوع اختلال کم توجهی بیش فعالی) بیشتری بودند. ضمن آنکه دختران مورد مطالعه نیز دچار بلوغ زودرس شده و این علائم را زودتر از سایر همسالان خود تجربه می کردند.

پروفسور کاتری رایکونن استاد دانشگاه هلسینکی در این باره می گوید: “کلیه مادران باردار و همچنین خانم هایی که در آینده ای نزدیک قصد بارداری دارند باید از اثرات زیانبار محصولات حاوی گلیسیریزین از جمله شیرین بیان بر جنین خود آگاه باشند.”

در کشور فنلاند به منظور ارتقاء سطح سلامت افراد در این خصوص اطلاع رسانی های کافی انجام شده است. موسسه ملی بهداشت و رفاه اجتماعی فنلاند در ژانویه سال 2016 توصیه های غذایی را برای خانواده ها مدون نموده است که در این توصیه ها خوردن شیرین بیان در بارداری ممنوع است. براساس این توصیه ها مصرف گاه به گاه شیرین بیان در مقادیر اندک به عنوان مثال در انواع گلاسه ها و یا آب نبات ها در دوران بارداری ایمن بوده و خطری به همراه ندارد.

 

بیشتر بدانید:

1- با مواد غذایی تهدید کننده بارداری آشنا شوید!

2- مصرف چه خوراکی هایی در دوران بارداری ممنوع است؟

3- ادویه های مضر در دوران بارداری وادویه های غیرمجاز در بارداری

4- خوردن تمبر هندی در بارداری،فواید و عوارض آن چیست؟

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

محققان عنوان می کنند زنان باردار از مصرف مقادیر زیاد شیرین بیان در طول بارداری پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مطالعه محققان فنلاندی مشخص شد جوانانی که در طول جنینی در معرض مقادیر بالای شیرین بیان در رحم قرار داشتند در مقایسه با دیگران عملکرد ضعیفی در تست های استدلال شناختی داشتند. این اختلاف بین افراد تقریبا به اندازه هفت نمره در IQ بود.

همچنین طبق یافته محققان، افرادی که بیشتر در دوره جنینی در معرض شیرین بیان بوده اند عملکرد کمتری در مهارت های اندازه گیری توانایی حافظه داشتند و همچنین دارای مشکلات بیشتری از نوع اختلال بیش فعالی بودند. همچنین در مورد دختران، زودتر از موعد به بلوغ می رسند.

در این مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند ۳۷۸ نوجوان ۱۳ ساله را که مادرشان مقادیر زیاد شیرین بیان یا مقادیر کم شیرین بیان را در طول بارداری مصرف کرده بود، مقایسه کردند. منظور از مقادیر بالا مصرف بیش از ۵۰۰ میلیگرم و منظور از مقدار کم مصرف کمتر از ۲۴۹ میلیگرم گلیسیرریزین، ترکیب اصلی موجود در شیرین بیان، در هفته بود. ۵۰۰ میلیگرم گلیسیرریزین معادل میانگین ۲۵۰ گرم شیرین بیان است.

محققان توصیه می کنند زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از تاثیرات مضر محصولات حاوی گلیسیرریزین بر جنین آگاه باشند.

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

در گذشته مشخص شده بود که گلیسیرریزین موجب بالا رفتن فشارخون و کوتاه تر شدن مدت بارداری در انسان می شود، اما تاثیرات بلندمدت آن بر جنین قبلا به اثبات نرسیده بود.

معمولا از شیرین بیان برای شیرن کردن محصولات خوراکی استفاده می شود.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

شیرین بیان خواص دارویی دارد، به عنوان مثال زخم معده را تسکین می دهد اما محصولات مشتق شده از این گیاه عوارضی نیز به همراه دارد. به تازگی ارتباط مصرف شیرین بیان با کاهش باروری در زنان مورد بررسی قرار گرفته است و مطالعات نشان می دهند که مصرف این گیاه در بارداری می تواند با نقایص جنینی و نیز کاهش وزن هنگام تولد همراه باشد. در این مطالعه نیز به بررسی اثر مصرف شیرین بیان در بارداری بر عملکردهای شناختی و رفتاری جنین پرداخته شده است. محققین نشان داده اند که ماده مؤثره ی شیرین بیان یک مهار کننده قوی برای دهیدروژنازهای ۱۱- بتا هیدروکسی استروئید نوع ۲ جفتی است. این آنزیم باعث مهار تولید گلوکوکورتیکوئیدهایی مثل کورتیزول می شود. به همین دلیل مصرف شیرین بیان با افزایش کورتیزول همراه است. افزایش مواجهه با گلوکوکورتیکوئیدها با بیماری های روانی مرتبط هستند. برای بررسی اثرات شیرین بیان در دوران بارداری محققین اطلاعات ۳۷۸ کودک با میانگین سنی ۱۳ سال را مورد بررسی قرار دادند. اطلاعات میزان مصرف شیرین بیان در دوران بارداری مادران جمع آوری گردید و دریافت پایین  به صورت کمتر از ۲۴۹ میلی گرم در هفته و دریافت بالا به صورت بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم ماده مؤثره (معادل ۲۵۰ گرم شیرین بیان) تعریف شد.  برای ارزیابی مشکلات روانی کودکان از چک لیست رفتاری کودکان استفاده گردید و تست عصبی روانی برای ارزیابی عملکرد شناختی آن ها بکار گرفته شد. کودکانی که مادران آن ها در طول بارداری مصرف بالایی از شیرین بیان را داشتند عملکرد ضعیف تری در تست های حافظه نشان دادند. علاوه بر این، کودکانی که مادران آن ها شیرین بیان را به مقدار زیاد در بارداری مصرف نموده بودند، رفتارهای مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی را بیشتر از خود نشان می دادند. محققین دریافتند که با افزایش مصرف شیرین بیان در بارداری، بلوغ دختران زودتر اتفاق می افتد. به نظر می رسد اثر مهاری شیرین بیان بر آنزیم دهیدروژناز و افزایش تولید هورمون استرس کورتیزول سبب مشکلات تکاملی در جنین می شود. نکته عملی: توصیه می شود مادران باردار از مصرف زیاد شیرین بیان در طول بارداری پرهیز نمایند. منبع:

Katri Räikkönen et al. “Maternal Licorice Consumption During Pregnancy and Pubertal, Cognitive, and Psychiatric Outcomes in Children”. American Journal of Epidemiology, 2017

 

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی  می باشد.

شیرین بیان ماده ای طبیعی است که برای درمان بیماری های معده و همچنین اختلالات عصبی به کار می رود اما باید بررسی شود که مصرف شیرین ‌بیان برای زنان باردار مضر است یا چنین موادی و مصرف آن ها برای دوران بارداری ممانعتی نداشته باشد . بارداری دورانی است که باید مادر بارداری بسیار حواسش باشد که موادی که مصرف می کند برای او مضر نباشد و هیچ منع مصرفی نداشته باشد تا آسیبی به خانم وارد نشود . جزئیات این خبر را در پرشین وی بخوانید.

در مطالعه محققان فنلاندی مشخص شد جوانانی که در طول جنینی در معرض مقادیر بالای شیرین
بیان در رحم قرار
داشتند در مقایسه با دیگران عملکرد ضعیفی در تست های استدلال شناختی داشتند.این اختلاف
بین افراد تقریبا به اندازه هفت
نمره در IQ بود.

همچنین طبق یافته محققان، افرادی که بیشتر در دوره جنینی در معرض شیرین بیان بوده اند عملکرد کمتری در مهارت
های اندازه گیری توانایی حافظه داشتند و همچنین دارای مشکلات بیشتری از نوع اختلال بیش
فعالی بودند.همچنین در مورد دختران،
زودتر از موعد به بلوغ می رسند.

در این مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند ۳۷۸ نوجوان ۱۳ ساله را که مادرشان مقادیر زیاد شیرین بیان یا مقادیر
کم شیرین بیان را در طول بارداری مصرف کرده بود، مقایسه کردند.منظور از مقادیر بالا مصرف بیش از ۵۰۰ میلیگرم
و منظور از مقدار کم مصرف کمتر از ۲۴۹ میلیگرم گلیسیرریزین، ترکیب اصلی موجود در شیرین بیان، در هفته بود.۵۰۰
میلیگرم گلیسیرریزین معادل میانگین ۲۵۰ گرم شیرین بیان است.

محققان توصیه می کنند زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از تاثیرات مضر محصولات حاوی گلیسیرریزین بر
جنین آگاه باشند.

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

در گذشته مشخص شده بود که گلیسیرریزین موجب بالا رفتن فشارخون و کوتاه تر شدن مدت بارداری در انسان می
شود، اما تاثیرات بلندمدت آن بر جنین قبلا به اثبات نرسیده بود.

معمولا از شیرین بیان برای شیرین کردن محصولات خوراکی استفاده می شود.

مصرف بیش از حد مکمل‏ها و مولتی‏ویتامین‏ها و یا مصرف همزمان آنها برای زن باردار بسیار خطرناک است.
در دوران بارداری فولیک اسید به میزان ۴۰۰ مایکروگرم توصیه می‏شود مگر این که زن باردار کم‏ خونی شدید
داشته باشد که در این صورت دوز این مکمل متفاوت خواهد بود. همچنین ۱۵ میلی‏گرم روی، ۴۰۰ واحد بین‏
المللی ویتامین E و C، و ۵۰ میکروگرم سلنیوم تجویز می‏شود.به گفته دکتر نعمتی آهن نیز بر اساس تعداد
هورمون‏های بارداری تجویز می‏شود.

وی با اشاره به این که البته هر نوع مکملی را نباید توصیه کرد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مصرف زیاد
ویتامین A خطرناک است و بیشتر از ۱۵۰۰ مایکروگرم نباید باشد. علاوه بر این در اکثر مکمل‏های دوران
بارداری بتاکاروتن وجود دارد. بتاکاروتن خود به میزان لازم به ویتامین A تبدیل شده و مابقی آن دفع می‏شود.

بنابراین اگر در دوران بارداری مکملی مصرف شود که حاوی ویتامین A بوده یا آنتی ‏اکسیدانی مصرف شود
که حاوی بتاکاروتن است، و همراهی این دو با منابع غذایی حاوی ویتامین A، مسمومیت برای زن باردار
حاصل می‏کند.این متخصص زنان تصریح کرد:« شاید در هفته‏ های اول این روند برای جنین آسیب‏زا نباشد
ولی در هفته‏ های بالاتر جنین در معرض خطر قرار می‏گیرد

مهر ، نینی بان

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

مطالب پر بازدید


محققان عنوان می کنند زنان باردار از مصرف مقادیر زیاد شیرین بیان در طول بارداری پرهیز نمایند.

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

در مطالعه محققان فنلاندی مشخص شد جوانانی که در طول جنینی در معرض مقادیر بالای شیرین بیان در رحم قرار داشتند در مقایسه با دیگران عملکرد ضعیفی در تست های استدلال شناختی داشتند. این اختلاف بین افراد تقریبا به اندازه هفت نمره در IQ بود.
همچنین طبق یافته محققان، افرادی که بیشتر در دوره جنینی در معرض شیرین بیان بوده اند عملکرد کمتری در مهارت های اندازه گیری توانایی حافظه داشتند و همچنین دارای مشکلات بیشتری از نوع اختلال بیش فعالی بودند. همچنین در مورد دختران، زودتر از موعد به بلوغ می رسند.

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد

در این مطالعه محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند ۳۷۸ نوجوان ۱۳ ساله را که مادرشان مقادیر زیاد شیرین بیان یا مقادیر کم شیرین بیان را در طول بارداری مصرف کرده بود، مقایسه کردند. منظور از مقادیر بالا مصرف بیش از ۵۰۰ میلیگرم و منظور از مقدار کم مصرف کمتر از ۲۴۹ میلیگرم گلیسیرریزین، ترکیب اصلی موجود در شیرین بیان، در هفته بود. ۵۰۰ میلیگرم گلیسیرریزین معادل میانگین ۲۵۰ گرم شیرین بیان است.

محققان توصیه می کنند زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از تاثیرات مضر محصولات حاوی گلیسیرریزین بر جنین آگاه باشند.

در گذشته مشخص شده بود که گلیسیرریزین موجب بالا رفتن فشارخون و کوتاه تر شدن مدت بارداری در انسان می شود، اما تاثیرات بلندمدت آن بر جنین قبلا به اثبات نرسیده بود.

معمولا از شیرین بیان برای شیرین کردن محصولات خوراکی استفاده می شود.

مهر

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد
ایا شیرین بیان برای زن باردار ضرر دارد
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *