ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

دوره مقدماتی php
ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است
ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است



خانهموبایل

زخم معده علائمی مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی و غیره دارد

دوره مقدماتی php

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

 

زخم معده عفونتی است که عمدتاً به علت افزایش ترشح اسید کلریدریک، در مخاط داخلی معده رُخ می‌دهد. این اسید‌ توسط سلول‌های پوشش داخلی معده ترشح شده و پوشش داخلی معده را تضعیف می‌کنند. افزایش ترشح اسید هیدروکلریک عمدتاً به دلایلی نظیر پرخوری، مصرف غذاهای سنگین به صورت مکرر، خوردن بیش از حد غذاهای تند، سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و الکل، مسمومیت‌های غذایی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب معده، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی همانند آسپرین، بروفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، کورتیکو استروییدها، سندرم زولینگر- الیسون و زخم های ناشی از استرس از علل اصلی پیدایش زخم معده می باشند.زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع، سوء هاضمه، کاهش وزن و غیره دارد. عدم مراقبت از آن طبیعی است که  این وضعیت  را بدترمی کند. برای درمان زخم معده، استفاده از این داروهای خانگی بسیار خوب است:درمان گیاهی و سنتی زخم معده:عسل: عسل را بدون نان و بصورت خالی آهسته آهسته لیس زده و قاشق را تمیز کنید . این دستور را یک ماه پی در پی انجام دهید . موز: خواص ضد باکتریایی در موز باعث متوقف شدن  رشد باکتریها می شود. اسیدیته شیره معده در نتیجه کاهش التهاب و تقویت معده کاهش میابد. برای درمان حداقل باید  هر روز سه عدد موز بخورید. حتی می توانید اسموتی موز درست کنید و بخورید. 

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است

 

بابونه: یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد. نارگیل:  نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است. شیر نارگیل و آب نارگیل برای  درمان زخم فوق العاده عالی هستند. نوشیدن شیر نارگیل تازه و آب نارگیل در روز به مدت یک هفته برای آرام کردن زخم بسیار مفید است. شنبلیله: گیاه شنبلیله دارای اثر خنک‌کنندگی بدن است. با استفاده از دانه شنبلیله و آب یک چای گیاهی آماده کنید. کافی است دانه (بذر) شنبلیله را در آب خیس کنید. در نتیجه خیس کردن بذر شنبلیله در آب، یک مایع لعاب‌دار حاصل می‌شود. نوشیدن این مایع، در تشکیل غشای محافظ روی دیواره معده و روده مؤثر است، که این امر نیز باعث کاهش شدت زخم خواهد شد.

شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است

 شربت زنجبیل: شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است. برای تهیه ی شربت زنجبیل یك قاشق چایخوری پودر خشك زنجبیل و یا دو قاشق چایخوری زنجیبل رنده شده تازه را در داخل قوری ریخته روی آن آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آنرا با حرارت ملایم دم كنید و سپس آنرا با عسل شیرین كرده و میل كنید.چای زنجبیل هر چقدر بیشتر بماند و دم بكشد تندتر می‌شود. حتی می‌توان چای زنجبیل را بعد از سرد شدن در داخل یخچال گذاشت و خنك كرد و مانند یك نوشابه سرد استفاده كرد. برای تهیه شربت زنجبیل یك قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت عسل مخلوط كرده و در شیشه در بسته در یخچال نگهداری كنید و هر موقع خواستید مصرف كنید .سیر بخورید: مصرف سير ،زخم معده را چه كهنه و مزمن باشد چه تازه، درمان مي كند.

 شیرین بیان: مصرف شیرین بیان می تواند برای درمان زخم معده بسیار مفید و موثر واقع گردد. البته یاد آور می شود کسانی که دچار بیماری های قلبی – عروقی یا فشار خون بالا هستند باید از مصرف زیاد شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین مصرف بی رویه آن موجب اِدِم یا ورم مفاصل میشود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منبع:rajanews.comhidoctor.ir

داروخانه گیاهی بیتوته

کنترل احساسات و درمان افسردگی

شگفت انگیز ترین رفتار انسان از نظر افلاطون

زیاد خواهی شوهر در رابطه زناشویی *

داستان زیبای مراقبت*

چطور از قانون جذب عشق کمک بگیریم*

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

درخواست وکیل ملکی با مشاوره رایگان

رونمایی از خودروی برقی کادیلاک*

جذاب‌ترین مد‌های آرایشی در سال ۲۰۱۹*

آخرین قیمت هاو زمان تخفیف محصولات دیجیتال

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

تست هوش حدس کلمه (2)*

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

شیک ترین مدل مبلمان جدید

تست سلامت روحی و روانی

کسب و کار موفق در دوران رکود

در فصول خلوت سال سفر کنید

ابزارهای کم هزینه برای تناسب اندام

معرفی آژانس های مسافرتی معتبر

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2019

زخم‌ها می‌توانند در بسیاری از بخش‌های بدن از جمله جداره داخلی معده ایجاد شوند. در این میان برخی از داروهای خانگی و طبیعی می‌توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم معده را از بین ببرند.

به گزارش ایسنا، زخم معده یا همان زخم دوازدهه از زخم‌هایی است که در جداره داخلی معده یا دوازدهه – بخش ابتدایی روده کوچک – بروز می‌کند و زمانی ایجاد می‌شود که اسید معده باعث تخریب پوشش معده شود.

از علل زخم معده می‌توان به عفونت باکتری هیلکوباکتر پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین اشاره کرد.

برخی افراد بر این باورند که استرس یا غذاهای تند می‌تواند باعث زخم معده شود در صورتی که این عوامل باعث ایجاد زخم نمی‌شود بلکه می‌تواند به افزایش تولید اسید معده منجر شود.

در صورتی که فردی زخم معده داشته باشد در معده خود احساس سوزش می‌کند. این احساس سوزش اغلب بین چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد، پس از مصرف ضد اسیدها یا توقف جذب غذا کاهش می‌یابد، در نیمه شب یا طی مصرف وعده‌های غذایی شروع و این سوزش برای چندین هفته قطع و وصل می‌شود.

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

۱۰ درمان خانگی برای زخم معده

۱) پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به ترمیم توازن باکتری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کنند. همچنین با کمک به سلامت مطلوب روده می‌توانند به درمان زخم معده کمک کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، پروبیوتیک‌ها نمی‌توانند هلیکوباکتر پیلوری را نابود کنند اما می‌تواند تعداد فعلیِ این باکتری‌ها را کاهش داده، سرعت روند بهبودی را افزایش داده و برخی علائم را نیز بهبود بخشد. در صورتی که از پروبیوتیک‌ها در کنار سایر روش‌ها استفاده شود می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک کند.

می‌توان پروبیوتیک ‌ها را در منابعی مانند ماست، مواد غذایی تخمیری و مکمل‌های پروبیوتیک پیدا کرد اما غلظت پروبیوتیک‌ها در مکمل‌های آن به نسبت سایر منابع بیشتر است.

۲) زنجبیل: بسیاری از مردم بر این باورند که زنجبیل اثرات حفاظتی بر دستگاه گوارش دارد و از آن برای درمان بیماری‌های معده و گوارشی مانند یبوست، نفخ و التهاب معده (گاستریت) استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به درمان زخم‌های معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری کمک کرده و از ایجاد زخم‌های ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی جلوگیری کند. با این حال بسیاری از این نتایج حاصل مطالعات روی حیوانات بوده و اثرات آن روی انسان‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

۳) میوه‌های رنگارنگ: بسیاری از میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها در دسته پلی فنول‌ها هستند. فلاونوئیدها به رنگ‌های غنی در برخی میوه‌ها منجر می‌شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است که پلی فنول‌ها می‌توانند به درمان زخم معده و طیف وسیعی از مشکلات گوارشی همچون اسپاسم‌ها و اسهال کمک کنند. فلاونوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و همچنین با افزایش مخاط معده که مانع رشد هیلکو باکتر پیلوری می‌شود از پوشش معده در برابر ایجاد زخم‌ها محافظت می‌کند. 

فلاونوئیدها در میوه‌هایی همچون سیب، بلوبری، گیلاس، لیمو، پرتغال و آجیل‌ها یافت می‌شود.

۴) موز سبز: تحقیقات نشان می‌دهد که موز سبز یا نارس می‌تواند تاثیری مثبت بر زخم‌های گوارشی داشته باشد. موز نارس حاوی فلاونوئیدی به نام لوکوسیانیدین است که مقدار مخاط معده را افزایش می‌دهد. همچنین این میوه میزان اسیدی بودن معده را کاهش می‌دهد که به جلوگیری و از بین بردن علائم زخم کمک می‌کند.

۵) عسل: عسل یک شیرین کننده طبیعی رایج است که از طیف وسیعی از مزایا برای سلامتی برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عسل “مانوکا” دارای اثرات ضد میکروبی علیه هلیکوباکترپیلوری بوده و برای درمان زخم معده مفید است. همچنین بسیاری از افراد از عسل برای تسریع بهبود زخم‌ها از جمله زخم‌های پوستی، سوختگی و جراحت‌ها استفاده می‌کنند.

۶) زردچوبه: زردچوبه که ادویه‌ای زردرنگ و رایج در هند و سایر نقاط جنوب آسیا محسوب می‌شود، مانند فلفلی چیلی حاوی ترکیبی مفید به نام کورکومین است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین فعالیت‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و به جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. اگرچه در مورد خواص زردچوبه در درمان زخم‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است اما نتایج اولیه نشان می‌دهد این ادویه می‌تواند به کاهش علائم زخم و درمان آن کمک کند.

۷) بابونه: برخی افراد از گل بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب‌های خفیف، اسپاسم‌های روده و التهاب استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره بابونه خواص ضد زخم داشته و ممکن است بتواند زخم معده را مهار کرده و زمان بهبودی آن را کاهش دهد. با این حال بیشتر این مطالعات روی حیوانات صورت گرفته و به مطالعات بیشتری روی انسان‌ها در این زمینه نیاز است.

۸) سیر: سیر در بسیاری از نقاط جهان یک افزودنی محبوب برای طعم دهی غذاها به شمار می‌رود. سیر خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که برای مبارزه با عفونت‌ها مفید است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیر به جلوگیری از توسعه زخم‌ها و تسریع روند بهبودی آنها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری بیانجامد. یک مطالعه نیز نشان می‌دهد که خوردن دو حبه سیر با هر وعده غذایی و دو بار در روز می‌تواند علیه هیلکوباکترپیلوری اثرات ضد باکتریایی داشته باشد.

۹) شیرین بیان: شیرین بیان ادویه‌ای بومی منطقه مدیترانه و آسیاست. صدها سال است که مردم از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که خوردن ریشه خشک شیرین بیان می‌تواند به درمان و جلوگیری از زخم معده کمک کند. اما تحقیقات بر استفاده از مکمل‌های شیرین بیان به جای گیاه آن تاکید دارند. یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری و جلوگیری از رشد آن کمک کند.

۱۰) آلوئه ورا: آلوئه ورا یک روغن گیاهی رایج در بسیاری از لوسیون‌های موضعی، مواد آرایشی و مواد غذایی است. برخی مطالعات از چگونگی تاثیر آلوئه ورا بر زخم‌های معده، نتایج مطلوب به دست آورده‌اند. به عنوان مثال یک مطالعه روی موش‌های صحرایی نشان داد اثرات درمانی آلوئه ورا روی زخم‌ها مشابه داروهای ضد زخم معروف است. اما برای مشخص شدن تاثیرات آن بر انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

درمان‌های پزشکی زخم معده

درمان‌های پزشکی زخم معده بر اساس علل ایجاد زخم معده متفاوت است.

در صورتی که داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی عامل ایجاد زخم باشند، پزشک احتمالا کاهش یا توقف مصرف این داروها را توصیه می‌کند و فرد می‌تواند داروهای دیگری را برای تسکین دردهای خود جایگزین کند. پزشک می‌تواند مهار کننده‌های پمپ پروتون (PPls) را برای کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده تجویز کنند. این داروها نمی‌توانند باکتری‌ها را بکشند اما می‌توانند به مبارزه با عفونت هلیکوباکترپیلوری کمک کنند. از نمونه‌های این داروها می‌توان لانسوپرازول و امپرازول را نام برد. همچنین پزشک ممکن است مسدود کننده‌های گیرنده‌های هیستامین مانند رانیتیدین و فاموتیدین را که مانع تولید بیش از حد اسید می‌شود، تجویز کند. علاوه بر آن محافظ هایی به نام سوکرالفیت که به جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه اطراف زخم کمک می‌کند نیز در این موارد تجویز می‌شود.

در صورتی که هیلکوباکترپیلوری عامل ایجاد زخم معده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی را تجویز کند. از آن جایی که هیلکوباکترپیلوری به سختی از بین می‌رود، فرد باید تمام دوزهای تجویزی را دقیقا همان طور که تجویز شده حتی پس از اینکه علائم از بین رفت، مصرف کند. پزشکان اغلب به هنگام درمان زخم‌های گوارشی چندین دارو و درمان را ترکیب می‌کنند. درمان‌های ترکیبی به کاهش درد، جلوگیری از آسیب بیشتر و درمان هر گونه عفونت کمک می‌کند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، اگرچه فرد مبتلا به زخم‌های گوارشی می‌تواند از برخی درمان‌های خانگی بهره بگیرد اما باید برای تشخیص علت بیماری و دریافت درمان‌های مناسب حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک می‌تواند با روش مناسب به درمان زخم‌ها کمک کند و در همین حین درمان‌های خانگی البته با مشورت پزشک متخصص می‌توانند به پیشگیری از ایجاد این زخم‌ها در آینده و کاهش علائم به طور طبیعی کمک کنند.

انتهای پیام

سلام. مطلب عالی و کامل بود. متشکرم

زنجبیل برای حفظ سلامت دستگاه گوارش شما نیز بسیار مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق، شما می‌توانید زنجبیل را به خاطر غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن، برای جلوگیری از آسیب سلولی و حذف سموم، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

بهبود گردش خون: منیزیم، پتاسیم و روی موجود در آب زنجبیل منجر به تنظیم فرایندهای التهابی می‌شود که مسبب مشکلات گردش خون هستند. این نوشیدنی همچنین سطح کلسترول را در شریان‌ها کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

بهبود فرایند هضم: افرادی که هر روز آب زنجبیل را با معده خالی مصرف می‌کنند، مشکلات گوارشی کمتری دارند. زنجبیل حاوی فیبر است؛ ماده‌ای مغذی که سبب بهبود حرکات روده، کاهش یبوست، کاهس اسید معده و بهبود نفخ می‌شود.

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

کنترل احتباس مایعات: خواص دیورتیک و ضد التهابی زنجبیل، منجر به مقابله با احتباس مایعات در بدن می‌شود. مصرف روزانه آب زنجبیل منجر به از بین رفتن مایعات در بافت‌ها شده و سطح انرژی را برای جلوگیری از خستگی افزایش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف روزانه آب زنجبیل یک راه عالی برای به دست آوردن مواد مغذی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. آب زنجبیل منجر به تحریک تولید آنتی بادی‌هایی می‌شود که با اثرات مضر میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها مقابله می‌کنند. نوشیدن آب زنجبیل با معده خالی همچنین منجر به جلوگیری از عفونت‌های ادراری، سرفه و سرماخوردگی، عفونت واژن، بیماری‌های خود ایمنی و … می‌شود.

کاهش درد مفاصل: زنجبیل یک درمان طبیعی برای کاهش درد عضلانی و مفصلی است. اجزای اصلی زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد هستند و مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید پیشنهاد می‌شود.

جلوگیری از گرفتگی عضلات: افرادی که مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی هستند، آب زنجبیل را به عنوان یک درمان طبیعی و ایمن می‌توانند استفاده کنند. زنجبیل حاوی مواد و املاح معدنی است که منجر به تنظیم سطح الکترولیت بدن می‌شود و از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس: با توجه به مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، آب زنجبیل یک نوشیدنی مناسب برای مقابله با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد بر روی بافت‌های شماست. این مواد مانع آسیب سلولی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آلزایمر و آرتروز می‌شود و به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند.

منبع: سلامانه

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

چای زنجبیل فایده‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مزایای بسیار عالی این چای، خاصیت ضد تهوع و ضد استفراغ آن می باشد.  جای تعجب نیست که مصرف چای، قرن ها در بین همه افراد محبوبیت داشته است. نه تنها به دلیل دارا بودن فواید مختلف برای سلامتی بدن، بلکه به دلیل طعم خوشایند ، رایحه و عطر خوشی که دارد، نوشیدنی محبوب همه ی افراد می باشد. نوشیدن یک فنجان چای داغ، با بخاری که از آن نمایان می شود، در زمان مطالعه یک کتاب بسیار جذاب را، تجسم کنید؛ این لحظه تداعی گر حس آرامش برای شما می باشد.

یکی از محبوب ترین و معروف ترین چای ها به عنوان داروی طبیعی تهوع، چای زنجبیل است. همچنین نوشیدن چای زنجبیل را به افرادی که از ناراحتی معده رنج می برند، توصیه می کنیم. در زمان های قدیم زنجبیل برای دردهای معده در طب سنتی، تجویز می شد. چای زنجبیل از دیدگاه طب سنتی چینی و طب آیورودای هند، به عنوان راهی برای ارتباط با معنویت استفاده می‌شود. این چای خواص بسیار زیادی برای ذهن و بدن دارد: به تنظیم سطح قند خون، افزایش ایمنی و کاهش درد می پردازد. نوشیدن چای زنجبیل، راهی عالی برای زندگی خوب و سالم است. تا آخر این مقاله جالب ، با دکتر چک همراه باشید…

منشا چای و دمنوش زنجبیل در آسیای جنوبی است. اکنون به صورت عمده توسط چین و هند تولید می شود. هم چنین این گیاه در کارائیب، آفریقای شرقی، برزیل و جامائیکا نیز کشت می شود. چای زنجبیل از ساقه یا ریشه گیاه« Zingiber officinale »به دست میاید، که با سایر گیاهان با طعم قوی، از جمله: هل و زردچوبه ارتباط نزدیکی دارد.

چای زنجبیل بسیار معطر و طعم کمی تندی دارد. افرادی که تا حالا چای زنجبیل را ننوشیدند ، ممکن است که برایشان جالب به نظر برسد. اگر طعم این چای برایتان خوشایند نیست، می توانید از لیمو یا عسل برای کم کردن تندی و عطر آن استفاده کنید. ولی امتحانش ضرری ندارد.

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

قرن هاست که چای زنجبیل به عنوان درمانی برای حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های صبحگاهی و بیماری های حرکتی  استفاده می شود.  مطالعه ای در کشور تایلند بر روی 32 نفر آزمایش شد. به شرکت کنندگان در این مطالعه ،روزانه 1 میلی گرم زنجبیل دادند. که این مقدار تجویز شده، دوز روزانه ی مصرف آن ها بود. نتایج به این صورت بود که احساس تهوع 28 نفر از این افراد، در دوران بارداری شان بهبود یافت و هیچ عوارض جانبی قابل ردیابی بر روی آن ها مشاهده نشد.

مطالعه دیگری در مجله مراقبت های ویژه بیماری سرطان، نشان داده است :« زنجبیل در درمان علائم حالت تهوع در طی شیمی درمانی بیماری سرطان بسیار مؤثر می باشد.» این مطالعه نشان داد که موثرترین مقدار دوز دارو، بین نیم تا 1 میلی گرم زنجبیل است. یک فنجان چای زنجبیل به طور متوسط، حاوی ​​250 میلی گرم زنجبیل می باشد. بنابراین باید روزانه دو تا چهار فنجان چای زنجبیل بنوشید، تا بهترین نتیجه را در رفع احساس حالت تهوع بدست آورید. نوشیدن چای زنجبیل، درد های شکمی ، ناراحتی های ناشی از نفخ و گرفتگی شکم و معده را بر طرف می کند.

دمنوش زنجبیل می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. این چای برای مقابله با بیماری آنفولانزا و بیماری سرماخوردگی بسیار مفید است. زنجبیل حاوی ترکیبات بیولوژیکی و شوگائول است، که با از بین بردن رادیکال های آزاد و دفع سموم بدن، باعث جلوگیری از بیماری شما می شود.

این چای حاوی خواص ضد باکتریایی است که با باکتری های بیماری زا ، مقابله می کند. همچنین خواص موجود در زنجبیل می تواند به شل شدن احتقان قفسه سینه، که منجر به سرفه می شود، کمک کند. با کاهش التهاب، گلو درد را تسکین می دهد. زنجبیل حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منیزیم است که به بر طرف کردن سریع تر سرماخوردگی کمک می کند.

اگر از آلرژی رنج می برید، نوشیدن چای زنجبیل می تواند روشی تسکین دهنده برای کاهش اثرات تنفسی و کاهش آلرژی در شما باشد. «رینیت آلرژیک» صرفاً واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به محرک های رایج است. زنجبیل برای جلوگیری از  ایجاد خس خس در سینه، خارش و آبکی شدن چشم و عطسه، بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

یکی از مؤلفه های اصلی خواص ضد آلرژی گیاه زنجبیل، ترکیب 6-زنجبیل می باشد. این ترکیب باعث انسداد فعالیت های سلول های T می شود که نسبت به محرک های طبیعی واکنش می دهند.

در مطالعه‌ای ، در سال 2016 ،روی موش ها انجام شد، موش هایی که رژیم غذایی حاوی 2 درصد پودر زنجبیل را دریافت کرده بودند، به طور متوسط 2.1 برابر، در مقابل 15.2 دفعه که داروی بی اثر را مصرف کرده بودند، عطسه کردند.

این در حالی است که هنوز هیچ مطالعه ای در مورد انسان انجام نشده است. نتایج حاصل از مطالعات حیوانی نشان دهنده ی نتایج امید بخشی در درمان واکنش های آلرژیکی است. در اصل، زنجبیل به عنوان آنتی هیستامین عمل می کند که می تواند احتقان بینی و عطسه را از بین ببرد. و باعث کاهش آلرژی های بهاری و روزانه شما می‌شود.
زنجبیل در حمایت از سلامت کلی ریه ها موثر است. و 2500 سال است که به عنوان ریشه شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده خوراکی به از بین بردن مخاط، پاکسازی مجاری هوایی و تنفس بهتر، کمک می کند. همچنین باعث کاهش التهاب ، خس خس و احساس انقباض در قفسه سینه و گلو می شود.

گردش خون سالم می تواند از بروز بیماری های خطرناک مانند: لخته شدن خون جلوگیری کند. نوشیدن چای زنجبیل به گردش خون در حد مطلوبی کمک می‌کند. زنجبیل ماده ای برای گشاد کردن عروق می باشد. که رگ های خونی را باز می کند و اجازه می دهد ،خون راحت تر جریان یابد.

این ماده خوراکی حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است که گردش خون را بهبود می بخشد و از سلامت قلب محافظت می کند، مانع جذب چربی ها در بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. زنجبیل حاوی ترکیبات gingerol و zingrone است، که به عنوان ماده ای گرمازا عمل می کند و باعث افزایش موثر جریان خون می شود. این ماده خوراکی با بهبود گردش خون به کاهش التهاب ، تسکین بافت عضلات صاف در شریان ها و رگ ها، کمک می کند.

اگر می خواهید هر چه سریع تر وزن خود را کاهش دهید، باید نوشیدن دمنوش زنجبیل را در بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید. مطالعات در ژورنال های اروپایی تغذیه ، نشان داده است :« نوشیدن چای زنجبیل حاوی ترکیباتی است که کاهش وزن را آسان تر می کند.»

زنجبیل سیستم هضم چربی ها را در بدن بسیار راحت می کند. و از جذب چربی ها در روده جلوگیری کرده و می تواند باعث کاهش وزن شود . همان ترکیباتی که حالت تهوع را از بین می برند، می‌توانند باعث افزایش کارایی دستگاه گوارش شوند و کاهش وزن ایجاد کنند.

در بررسی های انجام شده در 27 مقاله، در اکثر مطالعات تجربی ثابت شده است که ریشه زنجبیل در تسریع کاهش وزن نقش مهمی دارد؛ در حالی که مطالعات بالینی نتایج محدود تری داشته است.

ذخایر موجود در زنجبیل متابولیسم بدن را سرعت می بخشند و ​اشتها را کنترل می کنند؛ برای همین نوشیدن آن، برای رژیم غذایی سالم و رژیم های ورزشی، مناسب است.

اگر از دردهای ناشی از ورزش یا یک بیماری مزمن رنج می‌برید. مصرف چای زنجبیل به کاهش درد عضلانی و درد های مفصلی مرتبط با آرتریت، درد های قاعدگی و آرتروز به شما کمک می کند. دلیل اصلی مزیتی که این چای برای سلامتی دارد، خاصیت ضد التهابی ریشه زنجبیل است.

مطالعه ای در سال 2001، در مجله آرتروز و روماتیسم نشان داده است : «مصرف چای زنجبیل در زمان درد آرتروز، تاثیر به سزایی در کاهش درد دارد. » این مطالعه بر روی درد زانو، متمرکز شده است. و 63 درصد از 247 شرکت کننده ای که در این آزمایش بررسی شدند، کاهش قابل توجهی از درد« استئوآرتریت» را حس کردند.

برای جلوگیری از دردهای قاعدگی زنجبیل مصرف کنید ؛ زیرا یک مسکن بسیار عالی است. اثرات ریشه زنجبیل را در 120 دانشجویان یک دانشگاه، بررسی و مطالعه کردند. دانشجویانی که به مدت 5 روز ،به اندازه ی 500 میلی گرم پودر ریشه زنجبیل را مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که داروی شیمیایی دریافت کرده بودند، از کاهش شدت و طول مدت درد ناشی از گرفتگی برخوردار شدند.

با افزایش بیماری دیابت، تعداد بیشتری از محققان، وقت و تلاش خود را صرف یافتن راه حل ها و پیشگیری از این بیماری کردند. چای زنجبیل، دیابت را با تنظیم سطح قند خون، کنترل می کند.  مصرف این چای ، نتایج امیدبخشی نشان داده است.

در مطالعه ای که توسط محققین دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی انجام شد: 88 نفر از افرادی را که به مدت 10 سال یا بیشتر با بیماری دیابت زندگی می کردند،  تجزیه و تحلیل کردند. میزان قند خون شرکت کنندگانی که به میزان 1 گرم پودر زنجبیل را به مدت سه بار ،در روز مصرف کرده بودند، پس از گذشت 8 هفته، کاهش پیدا کرد. محققان معتقدند:« زنجبیل با مهار آنزیمی که گلیکوژن را تجزیه می کند، به تنظیم قند خون کمک می کند که برای افراد دیابتی بسیار موثر می باشد».

همچنین لازم به ذکر است که این مطالعه در کنار مصرف داروهای سنتی که پزشک شرکت کنندگان دیابتی، برای آنها تجویز کرده بود، انجام شد؛ بنابراین، به این نتیجه می رسیم که نوشیدن چای زنجبیل لزوماً بیماری دیابت را درمان نمی کند، ولی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

یکی از دلایل عمده مرگ در دنیا، بیماری قلبی می باشد. عواملی که باعث بیماری قلبی می شود شامل: سیگار و مصرف دخانیات، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم است. اگر از کلسترول بالا رنج می برید و می خواهید سلامتی خود را مجدد به دست آورد، خوشبختانه نوشیدن چای زنجبیل می تواند به شما کمک کند.

نوشیدن چای زنجبیل تری گلیسیریدهای خطرناک و کلسترول LDL، معروف به کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این چای می تواند گردش خون را افزایش و التهاب را در شریان ها کاهش دهد. همین طور که زنجبیل کلسترول را کاهش می دهد، خطر ایجاد شکاف در شریان ها که می تواند منجر به لخته شدن خون و حملات قلبی شود را نیز کمتر می‌کند.

مصرف چای زنجبیل می تواند باعث افزایش عملکرد شناختی در افراد میانسال، درمان زوال عقل، شود و همچنین به جلوگیری از بیماری های عصبی مانند: آلزایمر و پارکینسون کمک کند. بیشتر این فواید، به خاصیت ضد التهابی ریشه زنجبیل نسبت داده می‌شود.

پس اگر یک فرد میانسال یا پیر در منزلتان دارید ، یا شما که این مطلب را می خوانید، سنتون بالای 60 سال است، به شما توصیه می کنیم که روزانه چای زنجبیل بنوشید؛ زیرا باعث تقویت عملکرد مغزتان می شود و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

مصرف این ماده خوراکی به قدرت حافظه و پردازش سریعتر ناحیه شناختی مغز کمک می کند. این مطالعه همچنین، نشان دهنده افزایش قدرت توجه و کیفیت بهتر حافظه است.

در یک مطالعه حیوانی در سال 2013 ، نیز ارتباطی بین استفاده از ریشه زنجبیل و علائم بیماری آلزایمر مشاهده شده است. دوزهای مختلف عصاره ریشه زنجبیل ،طی مدت زمان 35 روز ، به موش ها داده شد و بر روی عملکرد مغز آن ها آزمایش شدند. موش هایی که بیش از 0.05 میلی گرم عصاره ریشه زنجبیل مصرف کرده بودند، از کمبود حافظه بسیار کمتری برخوردار شدند.

در حالی که تحقیقات بیشتری بر این نظریه لازم است؛ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ،مصرف زنجبیل می تواند در اثرات شناختی بیماری آلزایمر و پارکینسون تاخیر ایجاد کند.

به طور کلی، چای زنجبیل عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان مراقبت از بهداشت توصیه می کنند که روزانه حداکثر 4 گرم زنجبیل مصرف کنید. از آنجا که هر فنجان به طور معمول حدود 250 میلی گرم زنجبیل دارد، دیگر نیازی به نگرانی در مورد مصرف زیاد این گیاه نیست. با این حال، مصرف این گیاه عوارض جزئی دارد ؛ برخی از افراد با مصرف چای زنجبیل دچار سوزش سر دل و سرگیجه می شوند.

اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید، مصرف زنجبیل ممکن است باعث سوزش سر دل یا سوء هاضمه شما شود. مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند باعث اسهال شود؛ بنابراین با یک یا دو فنجان، در روز شروع کنید و واکنش بدنتان را زیر نظر بگیرید.

از آنجا که زنجبیل می تواند فشار خون را کاهش دهد، ممکن است شما احساس سرگیجه یا گیجی کنید؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم که این ماده غذایی را در محدوده دوز توصیه شده ،مصرف کنید.

زنجبیل حاوی سالیسیلات های طبیعی است که در قرص آسپیرین استفاده می شود و وظیفه رقیق کردن خون را بر عهده دارد. مصرف زنجبیل و رقیق کننده خون ، می تواند خطر بروز کبودی یا عوارض آن را افزایش دهد. اگر خونتان رقیق است و یا قرص های رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، لازم است که قبل از نوشیدن چای زنجبیل به طور مرتب با پزشک خود مشورت کنید؛ خصوصا کسانی که قرص «پلاویکس» می خورند، لازم است که با پزشک قلب خود مشورت کنند.

چای زنجبیل را می توان با استفاده از پودر زنجبیل، چای های کیسه ای و یا زنجبیل خام تهیه کرد. استفاده از زنجبیل خام یا تازه بسیار رایج است. اما چای های کیسه ای برای استفاده در محل کار، مناسب هستند. برای تهیه چای زنجبیل با استفاده از زنجبیل خام، از دستور چای زنجبیل زیر استفاده کنید:

  • عکس های غمگین برای اینستاگرام
  • مرحله 1: چای را تهیه کنید
    اگر از زنجبیل خام استفاده می کنید، باید از خرد کردن زنجبیل در اسلایس های کوچک شروع کنید. برای هر 8 اونس آب یا (150 گرم آب) از 1 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده، استفاده کنید. اگر طعم زنجبیل برای ذائقه ی شما بسیار قوی است، می توانید مقداری آب  اضافه کنید.

    مرحله 2: آب جوش
    برای این که ترکیبات سالم موجود در چای زنجبیل به خوبی با آب مخلوط و تمامی خواصش حفظ شود، هنگام دم کردن از آب جوش و نه صرفا آب گرم، استفاده کنید. آب را به جوش بیاورید و سپس به فنجان آب، زنجبیل رنده شده اضافه کنید.

    مرحله 3: خیس دادن
    هنگام استفاده از زنجبیل خام، بگذارید به مدت 10 دقیقه در آب جوش بماند و خیس بخورد. اگر از چای کیسه ای زنجبیل استفاده می کنید، طبق زمان نوشته شده بر روی جعبه را عمل کنید.

    مرحله 4: اضافه کردن چاشنی
    از آنجایی که زنجبیل می تواند طعم و مزه تند و قوی داشته باشد، می‌توانید لیمو، عسل یا شربت افرا را به عنوان شیرین کننده، به آن اضافه کنید تا طعم تند چای را متعادل سازد.

    اگر از طعم چای زنجبیل لذت نمی برید و طعم چای برایتان خوشایند نیست، می توانید لیمو شیرین یا مقداری دارچین را به چای اضافه کنید. طعم چای زنجبیل و لیمو بسیار محبوب است. و تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند برش لیمو یا یک قاشق آب لیمو را به دستور العمل بالا اضافه کنید. همچنین می توانید چای« ماسالا» را، که یک چای هندی است و دارای خلال های زنجبیل، غلاف هل، دانه های فلفل سیاه، چوب دارچین و گیاه میخک می باشد را برای خودتان دم کنید. همچنین برای درست کردن یک اسموتی سالم نیز می توانید زنجبیل را با اسفناج و آب داخل مخلوط کن بریزد و نوش جان کنید.

    اگر از نوشیدن جای زنجبیل داغ لذت نمی برید، می توانید چای زنجبیل خنک یا سرد را نیز امتحان کنید :

    زنجبیل را رنده کنید تا خوب ریز شود.آب را در کتری یا شیر داغ کن به جوش بیاورید و به زنجبیل رنده شده، فلفل کاین، دارچین و چای برگ سیب را اضافه کنید. وسپس همه ی مواد را در آب جوش بریزید.

    به مدت 10 دقیقه حرارت گاز را کم و زیاد کنید. مخلوط را از روی حرارت برداشته و در دمای اتاق بگذارید بماند تا خنک شود.
    نوشیدنی را درون یک پارچ شیشه ای بلند بریزید. و در لیوان های پر از مکعب های یخ سرو و نوش جان کنید. اگر از طعم نوشیدنی خوشتان نمی آید، مقداری لیمو یا عسل و یا شکر را به چای خود اضافه کنید.

    سخن پایانی

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

    چای زنجبیل به عنوان یک داروی خانگی طبیعی، برای انواع بیماری ها از حالت تهوع و درد معده گرفته تا پایین آوردن کلسترول بالا و محافظت از عملکرد مغز استفاده می شود. فواید چای زنجبیل شامل :کاهش درد و التهاب، و پشتیبانی از عملکرد قلب سالم است. به یاد داشته باشید، قبل از استفاده از چای زنجبیل، به عنوان جایگزینی برای مصرف داروهای شیمیایی، لازم است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

    مصرف چای زنجبیل یک درمان مستقل نیست. چای زنجبیل خانگی یک نوشیدنی ایده آل برای یک زندگی سالم است. عطر و طعم خوشایندی که این چای دارد ، در طول روز، نوشیدن آن، به شما احساس شادابی می‌دهد . یک فنجان چای زنجبیل معطر دم کنید و از مزایایی که برای آرامش و سلامتی شما فراهم می کند، لذت ببرید. به یاد داشته باشید که زیاده روی نکنید و دوز مناسب را رعایت کنید!

    اگر چای زنجبیل را دوست ندارید، حتما نان زنجبیلی یا شیرینی زنجبیلی را امتحان کنید. بچه ها شیرینی ها را بیشتر می پسندند.

    مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

     

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    هم اکنون طبق مدارک علمی اثرات درمانی مانند ضد تهوع، مقوی قلب، ضد لخته خون، ضد باکتری، ضد اکسیدان، ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، محرک، معرق، مدر، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، شیر افزار، افزایش ترشحات روده ای معده ای، پایین آورنده کلسترول خون، بالا برنده گلوکز خون و محرک خون مغزی برای زنجبیل گزارش شده است. همچنین زنجبیل خاصیت آنتی بیوتیکی بالایی دارد.

    زنجبیل در حد مصرف دارویی دارای عارضه جانبی نیست اما ممکن است با داروهای قلبی، دیابت و ضد انعقاد تداخل کند. همچنین در دوره حاملگی و شیردهی از مصرف زیاد آن باید خودداری کرد.

    به طور معمول، روزانه یک گرم از پودر خشک زنجبیل توصیه می شود. همچنین توصیه می شود که مصرف زنجبیل با معده خالی و به طور یک جا کمتر از 6 گرم باشد؛ زیرا ممکن است مقادیر بیشتر از این، موجب التهاب و زخم معده شود.

    مصرف این فراورده برای چای زیاد معمول نیست اما می توان به روی نیم تا یک گرم از پودر آن یک استکان آب در حال جوشیدن ریخت و حدود 15 دقیقه صبر کرد، سپس آن را صاف و مصرف کرد.

    پودر زنجبیل دارای مزه تند و سوزاننده است به همین دلیل توصیه می شود به صورت کپسول مصرف شود؛ برای این کار می توان کپسول های خالی 500 میلی گرمی را از داروخانه تهیه کرد و آنها را از پودر زنجبیل پر کرد تا هم وزن آنها مشخص باشد و هم مزه تند و سوزاننده آن حس نشود.

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

    میزان مصرف زنجبیل به عنوان ضد تهوع و استفراغ نیم تا یک گرم است که در فاصله زمانی نیم تا یک ساعت قبل از مسافرت باید مصرف شود. در مورد استفاده از آن در زنان حامله، پیشنهاد می شود صبح هنگام یک گرم آن مصرف شود. همچنین به منظور درمان آرتریت لازم است که میزان مصرف آن2تا 4 گرم در روز باشد که می توان چندین هفته این میزان را ادامه داد تا رضایت بیمار جلب شود.

    در صورتی که اسانس زنجبیل در دسترس باشد، 5 تا 10 قطره آن را باید 25 میلی لیتر روغن بادام مخلوط کنید. این مخلوط به عنوان ماساژ برای دردهای روماتیسمی به خصوص پاها مفید است. گاهی به این مخلوط اسانس اوکالیپتوس و ژونی پر( نوعی سرو) نیز اضافه می شود که اثر آن قوی تر می شود.

    مصرف خوراکی یک تا دو قطره اسانس زنجبیل نیز به روی یک حبه قند یا مخلوط آن با نصف قاشق چای خوری عسل برای تسکین دل دردهای زمان قاعدگی، تهوع و مشکلات معده ای دارای اثر خوبی است.

    *دكتر محمدحسين صالحی سورمقی، دکترای تخصصی فارماکوگنوزی، استاد دانشكده داروسازی تهران

    زنجبیل یکی از قدیمی‌ترین مواد دارویی در جهان است که در زمره مفیدترین و پرکاربردترین ادویه جات قرار داشته و سرشار از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعالی است که برای مغز و بدن انسان مزایای فراوانی را به همراه دارند.

    به گزارش خبرگزاری موج،  زنجبیل که در برخی متون قدیمی از آن با نام زنجفیل‌ یا شنگویر نیز یاد شده‌ یک گیاه خوراکی و دارویی است که از زمان های دور مورد استفاده بوده است. زنجبیل علاوه بر جنبه‌ های درمانی به عنوان یکی از چاشنی‌ های مغذی در تهیه و طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی، هندی و چینی استفاده می‌ شود. 

    زنجبیل تقریبا در سراسر جهان به ویژه طب‌ سنتی هند، آیورودا، مکتب طب سنتی ایران و طب سنتی چین به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی که جنبه‌ های درمانی مختلفی دارد، شناخته شده است.

    جنس زنجبیل سرده‌ای از تیره زنجبیلیان علفی ایستاده چند ساله با حدود ۷۰ گونه بومی آسیای جنوب شرقی است با ساقه باریک و نی‌ مانند و برگ‌ های سرنیزه‌ای سـبز براق که از زمین‌ ساقه‌ای غده‌ای می‌ رویند؛ گل‌ های آنها سبز مایل به زرد با لبه‌ای ارغوانی و لکه‌های کرم‌ رنـگ و گل‌ آذین مخروطی و کوچک و سنبله‌ای متراکم است که در تابستان از زمین ساقه بیرون می‌ زند.

    زنجبیل که تاریخچه مصرف آن به ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می‌ آید. اگر چه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌ شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد.

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

    زنجبیل دارای شناسنامه‌ی تغذیه‌ای بسیار عالی، حاوی پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدها است؛ که همه‌ ی این‌ها زنجبیل را به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌اند.

    ترکیبات فعال در زنجبیل عبارتند از gingerol، shogaol، paradol، zingerone، zerumbone، – dehydro، terpenoids و flavonoids [ R ]، تمام این ترکیبات دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی هستند در حالی که برخی از آن ها دارای ضد تومور، ضد التهاب، ضد میکروب، مسکن درد و فعالیت های حفاظتی کبد هستند.

    خواص زنجبیل برای سلامتی به خوبی مستند شده است و در سراسر جهان به عنوان یک دارویی طبیعی هزاران سال است که استفاده می شود. در واقع در متون بسیاری از کتب طب سنتی چینی، رومی، یونانی، عربی و سانسکریت، استفاده از ریشه زنجبیل برای کمک به بهبود سلامت و درمان بیماری ها ذکر شده است

    زنجبیل گردش خون را بهبود می‌ بخشد. زنجبیل ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌ دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌ کند.

     کسانی که آسم دارند توجه کنند: یکی دو قطره عصاره‌ ی زنجبیل به همراه ماده‌ای مثل روغن زیتون حسابی آرامش‌ بخش است.

    خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل و کاهش تری گلیسرید خون به درمان کبد چرب کمک کرده و مصرف زنجبیل با کاهش التهاب و رشد و نمو سلول های سرطانی از بروز سرطان کبد پیشگیری می کند.

    زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون شده و مصرف منظم آن از بروز دیابت نوع 2 و چاقی پیشگیری می کند. زنجبیل همچنین خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی (آسیب کلیه ناشی از قند خون بالا) را کاهش می دهد و می تواند حساسیت انسولین را افزایش دهد و قابلیت تعادل و حفظ میزان مناسب قند خون را نیز داراست.

    نتایج پژوهشی نشان داد که ترکیب زنجبیل و عسل برای کنترل قند خون بسیار موثر است زیرا باعث افزایش جذب گلوکز به سلول های ماهیچه ای می شود. پس مصرف ترکیب زنجبیل و عسل باعث جلوگیری از دیابت و کاهش میزان قند خون و LDL کلسترول می شود.

    روغن اسانس زنجبیل برای کاهش آسیب دی ان ای از سم قارچ به نام آفلاتاکسین پیدا شده است، زنجبیل می تواند به محافظت از دی ان ای اسپرم در برابر استرس اکسیداتیو کمک و نشان می دهد می تواند به بهبود باروری در مردان کمک کند.

    زنجبیل با کاهش درد و التهاب در رگ های خونی به تسکین میگرن کمک کرده و همچنین استفاده موضعی از زنجبیل رقیق شده روی پیشانی دردهای شدید میگرنی را بهبود می بخشد.

    مصرف منظم زنجبیل در مقادیر کم، با از بین بردن ذخایر چربی درون شریان ها و بهبود جریان خون از بروز سکته مغزی پیشگیری می کند و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید است.

    زنجبیل یک ضد قارچ موثر در غلظت کم تر از 1 میلی گرم در میلی لیتر است و همچنین مانع رشد کاندیدا آلبیکانس می شود.

    سرطان بیماری جدی‌ ای است که در اثر رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرطبیعی رخ می‌ دهد و از عصاره‌ی آن در برخی مطالعات به‌عنوان درمان جایگزین برای برخی سرطان‌ ها استفاده شده است.

    تاثیرات زنجبیل بر سرطان عبارت است از:

    می تواند سلول های سرطانی را با تشعشع حساس کند.

    می تواند مانع رشد سلول سرطانی شود.

    می تواند مانع رشد سلول های سرطانی کبد ( هپاتاما) و استخوان (استئوسارکوما ) شود.

    رگ های خونی جدید را که امکان رشد سلول های سرطانی را فراهم می کند، متوقف می کند.

    مانع انتقال سلول سرطانی می شود.

    از متاستاز ( مهاجرت سلولی ) سلول های سرطانی سینه جلوگیری می کند.

    سلول های سرطانی توانایی رشد رگ های خونی جدیدی به نام رگ زایی را دارند و مانع از رگ زایی در سرطان پوست می شود.

     

    زنجبیل می تواند در یک رژیم غذایی با چربی بالا با فعال کردن مسیر PPARδ، ظرفیت تحمل ورزش را افزایش دهد. همچنین یک مطالعه توسط دانشمندان آمریکایی نشان داده که مصرف زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل در رژیم غذایی اشتها را کاهش می دهد و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

    برای بهبود حرکات روده و دفع مواد زاید هر روز صبح 1 لیوان آب ولرم را با 1 قاشق چای خوری آب زنجبیل ترکیب کنید و بنوشید.

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

    مقداری زنجبیل خرد شده به چای سبز یا چای سیاه اضافه کنید و 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید تا اشتهای شما را کاهش دهد.

    نوشیدن چای زنجبیل هم برای افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن مفید می باشد.

    قبل از هر وعده غذایی مقداری زنجبیل رنده شده را با آب نصف لیموترش تازه و یک لیوان آب ترکیب کنید بنوشید تا جلوی پرخوری را بگیرد.

    زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به سس سالاد خود اضافه کنید تا هم طعم بهتری بگیرد و هم به کاهش وزن کمک کند.

    یک بند انگشت زنجبیل تازه و ارگانیک را با پوست به آب میوه و آب سبزیجات اضافه کنید و بنوشید. 

    معجون زنجبیل و عسل را دو تا سه بار در روز بخورید تا به کاهش وزن شما کمک کند.

     

    بهترین گیاهان دارویی برای معده و گوارش زنجبیل است که به ترشح صفرا و تحریک هضم بهتر غذا کمک کرده و دمنوش زنجبیل ناراحتی های معده از جمله گرفتگی، سوزش سر دل، اسهال و نفخ را برطرف می کند.

    برای درمان نفخ معده توصیه می شود در طول روز دو یا سه بار مقداری زنجبیل (در دوزهای 250 تا 500 میلی گرم) میل کنید.

    برای درمان ناراحتی های معده زنجبیل تازه را خرد کرده و روی آن نمک بپاشید، سپس در طول روز به طور مرتب این قطعات را بجوید.

  • عکس دختر در بیمارستان
  • اگر دچار دردهای شدید سنگ کلیه هستید به طور منظم چای زنجبیل مصرف کنید زیرا درمان طبیعی و خانگی دفع سنگ کلیه بدون نیاز به عمل جراحی است.

    مطالعات نشان می دهد مکمل ریشه زنجبیل به دلیل کاهش کلسترول و فشار خون بالا برای سلامت قلب مفید بوده و چای زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می کند. همچنین در طب چینی از زنجبیل برای تقویت قلب استفاده می کنند.

    زنجبیل تازه، اما خشک نشده، می تواند از ورود به سلول های انسان در مطالعه ای مبتنی بر سلول جلوگیری کند و زنجبیل باکتری های بد را می کشد.

    عصاره متانول زنجبیل اثرات ضد باکتریایی دارد، عصاره متانول زنجبیل مانع رشد 19 نوع هلیکوباکترپیلوری می شود.

    قاشق چایخوری آب زنجبیل و عسل برای رفع سرفه و گلو درد ناشی از سرماخوردگی مفید است و چای زنجبیل احتقان گلو و بینی را برطرف می کند.

    مخلوط شنبلیله و آب زنجبیل تازه نیز به درمان آسم کمک می کند.

    خمیر زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان روماتیسم، یا درد آرتروز بسیار مفید است. 1 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل (یا زنجبیل تازه رنده شده)، 5 قطره  اسانس اوکالیپتوس، و 2 قاشق چای خوری روغن زیتون (یا روغن کنجد).  بر روی ناحیه دردناک، ماساژ داده و با یک پارچه می بندیم تا گرم شود پس از چند ساعت با آب گرم می شوئیم.

    زنجبیل خاصیت ضد پیری دارد، زیرا دارای بیش از ۴۰ ترکیب آنتی اکسیدانی است که سموم بدن را از بین برده و با بهبود جریان خون به تغذیه و اکسیژن رسانی بهتر به پوست کمک می‌کنند.

    از سوی دیگر خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد روی پوست جلوگیری کرده و الاستیک پوست را بهبود می‌بخشد.

    زنجبیل برای درمان سریع چین و چروک پوست و کاهش علائم پیری مفید است.

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است

    آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

    زنجبیل در کاهش شدت درد موثرتر از داروی بی اثر است. مصرف زنجبیل در آغاز دوره قاعدگی، علائم و درد پریود را در برخی زنان کاهش می دهد. جالب است بدانید از دیرباز در طب چینی از چای زنجبیل با شکر قهوه ای برای درمان مشکلات قاعدگی و عادت ماهیانه استفاده می شده است.

    تحقیقات نشان می دهد اثر زنجبیل مشابه اثر داروهای ایبوپروفن و مفنامیک اسید برای دردهای قاعدگی می باشد.

    شوگاول ، یک ترکیب یافت شده در زنجبیل،است که حساسیت پوست ( اگزما ) در موش ها را از طریق مانع سیتوکین با فعال کردن مسیرNrf2 درمان می کند.

    زنجبیل از فعالیت بیش از حد اعصاب جلوگیری و با ممانعت از عملکرد سروتونین در بخش گوارشی، حالت تهوع ، استفراغ ایجاد می کند و زنجبیل مسکنی غیر دارویی موثر برای بیماری صبحگاهی در دوران بارداری است. زنجبیل به حالت تهوع و استفراغ ناشی از عوارض جانبی شیمی درمانی کمک می کند.

    براساس برخی تحقیقات زنجبیل تاثیر آرتروز را بهبود می بخشد در حالی که مطالعات دیگر نشان می دهند زنجبیل تنها در طول اولین درمان موثر است.

    برای درمان شوره دیگر شامپوهای موضعی شیمیایی را لازم ندارید، چون خواص ضدعفونی‌ کننده‌ ی زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره می‌ شود عالی است. برای اینکار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید.

    درمان با روغن‌ های نرم کننده زنجبیل با خواص تمیز کننده امکان پذیر است این روغن اغلب در ترکیب با سایر روغن‌های ضروری مانند روغن جوجوبا، روغن اسطوخودوس، روغن گل رز، روغن بابونه، روغن رزماری، روغن چوب و غیره برای افزایش منافع به کار می‌رود. مزایای مختلف روغن زنجبیل برای درمان و مراقبت از مو در زیر بیان می‌شود.

    خواص تحریک کننده زنجبیل موجب افزایش گردش خون در پوست سر شما و باعث رشد سریعتر موها می‌شود. برای افزایش سرعت رشد مو، چهار قطره روغن زنجبیل را به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. آن را یک شب روی سرتان بگذارید و صبح روز بعد موها را با آب بشویید.

    در خصوص مصرف زنجبیل در دوره ی بارداری اتفاق نظری بین محققان وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان می دهند که رابطه ای بین مصرف زنجبیل و سقط جنین وجود دارد. برخی دیگر معتقدند مصرف این ادویه باعث بروز مشکلات و عوارضی در این دوره الی که بررسی های متعدد دیگر نشان می دهد که مصرف زنجبیل در دوره ی بارداری نه تنها مشکلی به بار نمی آورد بلکه باعث تسکین حالت تهوع نیز می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که شما قبل از مصرف مکمل یا خود زنجبیل با پزشکتان مشورت کنید.

    دو بند انگشت زنحبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بجوشانید، پس از سرد شدن روی صورت خود بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

    برخی افراد پس از مصرف زنجبیل دچار سوزش خفیف یا ناراحتی معده، رفلاکس اسید و اسهال می شوند.

    افراد مبتلا به سنگ صفرا، دیابت و اختلال لخته شدن خون لازم است قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنند

    زنجبیل ممکن است با آسپرین و داروهای رقیق کننده خون، فشار خون بالا و داروهای دیابت تداخل داشته باشد

    زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف مکمل زنجبیل باید با پزشک مشورت کنند

    در موارد نادر ممکن است باعث بروز کهیر، سوزش دهان، تنگی نفس یا ورم شود

    در صورت استعمال موضعی زنجبیل ممکن است باعث بروز تحریکات پوستی شود، حتما قبل از استفاده روی بخش کوچکی از پوست تست شود.

    در کودکان زیر دو سال نباید استفاده شود.

    مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سر دل می شود.

    افرادی که سنگ کلیه دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

    اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می کنید، زنجبیل نخورید.

    مصرف زیاد زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی و دیابت تداخل نماید.

    مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید در حد متعادل باشد.

    مصرف زیاد زنجبیل ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی گردد.

    مواد غذایی موجود در 100 گرم زنجبیل خام به صورت زیر است:

    کالری: 80

    کربوهیدرات: 17.8 گرم

    پروتئین: 1.8 گرم

    چربی: 0.7 گرم

    فیبر: 2 گرم

    پتاسیم: 415 میلی گرم

    مس: 0.2 میلی گرم

    منگنز: 0.2 میلی گرم

    فسفر: 34 میلی گرم

    از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل خشک می توان برای تهیه ادویه طعم دهنده انواع سوپ و سبزیجات استفاده کرد که شامل ترکیب ادویه جاتی همچون زنجبیل، پیاز، زیره، سیر، دانه های خردل، گشنیز و گوجه فرنگی است.

    از ریشه زنجبیل تازه برای تهیه انواع آب نبات، شیرینی زنجفیلی، بیسکویت و تنقلات تند مزه استفاده می شود.

    چای زنجبیل از محبوب ترین نوشیدنی ها به خصوص در کشورهای آسیایی محسوب می شود.

    شربت شیره زنجبیل نیز از ترکیب زنجبیل با سیب، آب لیمو و هویج به دست می آید.

    ریشه زنجبیل رنده شده در انواع دسر به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

    آب زنجبیل نیز که با استفاده از دستگاه آب میوه گیری به دست می آید در بسیاری از غذاهای آسیایی به کار رفته یا در اسموتی سبزیجات مختلف استفاده می شود.

    زنجبیل به دو صورت تازه و پودر قابل استفاده است. بی‌ شک زنجبیل تازه خواص بیشتری دارد و پودر زنجفیل به مرور زمان و با کهنگی بیشتر خواصش را از دست می‌ دهد؛ در نتیجه در صورت استفاده از پودر زنجبیل به تاریخ تولید آن دقت کنید یا در خانه آن را درست کنید. همچنین فراورده‌های مختلفی از گیاه زنجبیل تولید می‌ شود که از ریشه تازه یا خشک آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه می‌ شود. یکی از معروفترین فرآورده‌ های زنجبیلی، آبنبات زنجبیلی است.

    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است
    ایا زنجبیل برای زخم معده خوب است
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *