ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

دوره مقدماتی php
ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد
ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است. ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود. اما آیا خوردن جگر مرغ و جگر سفید در دوران بارداری بی خطر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

یکی از غذاهای محبوب برای برخی از بانوان بارداری جگر مرغ است. با توجه به مناسب تر بودن قیمت آن نسبت به جگر گوسفند، شاید تعداد زیادی از بانوان باردار اقدام به تهیه و مصرف آن در این دوران حساس کنند. اما آیا خوردن جگر مرغ در بارداری برای سلامتی جنین مضر است؟

یکی از مهمترین وظایف سلول های کبدی (سلول های جگر) در تمامی جانداران پاکسازی خون از انواع سموم و داروها است. این مواد برای مدتی در این سلول ها که هپاتوسیت نام دارند تجمع خواهند یافت. گاهی کبد این مواد را از درون سلول های خود پاکسازی می کند اما در برخی شرایط سموم و آنتی بیوتیک ها برای مدت طولانی در هپاتوسیت ها باقی می مانند.

اگر در طی روند پرورش ماکیان و دام ها به میزان بیش از حد مجاز از آنتی بیوتیک ها استفاده شود، این مواد بدون شک به مقدار زیادی در جگر این جانداران تجمع پیدا کرده و با خوردن آنها وارد بدن شما می شوند.

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

دوره مقدماتی php

مطالعات نشان می دهد که مقدار آنتی بیوتیک مصرفی مرغداری ها، بسیار بیشتر از حد مجاز بوده که بدون شک برای سلامتی انسان مضر است. حال اگر باردار باشید خوردن این حجم از آنتی بیوتیک به احتمال فراوان تاثیرات بسیار نامطلوبی بر سلامتی جنین شما خواهد داشت. به این ترتیب توصیه می شود که در این دوران از مصرف جگر مرغ کاملاً پرهیز کرده و درصورت علاقه از جگر گوسفند، آن هم به مقدار مجاز مصرف کنید.

گرچه مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها در روند رشد دام ها و ماکیان هنوز بسیار کم است اما با توجه به لزوم رعایت تمامی احتیاط ها در این دوران، و مشخص نبودن منشا اصلی افزایش شیوع بسیاری از مشکلات جسمی و رفتاری نوزادان و کودکان نظیر اوتیسم، بیش فعالی و … ترجیح بر این است که مادران باردار تا حد امکان از مصرف مواد غذایی نامناسب اجتناب کنند.

 

طبق بررسی های بدست آمده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر است. ولی جگر سفید از نظر میزان چربى تقریبا مشابه جگر سیاه است. مقدار کلسترول جگر سفید شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است. همچنین لازم به ذکر است که مقدار آهن موجود در جگر سفید از جگر سیاه کمتر است.

بسیاری از افراد فکر می کنند که جگر سفید منبع غنی از ویتامین A است، اما باید گفت که مقدار این ویتامین در جگر سفید نسبت به جگر سیاه خیلی کمتر است. طبق بررسی های بدست آمده در 100 گرم جگر سیاه حدود 36000 واحد ویتامین A می باشد. اما در 100 گرم جگر سفید 36 واحد ویتامین A هست. لازم به ذکر است که با توجه به خطرناک بودن مصرف بیش از حد ویتامین A برای سلامتی جنین و نیز وجود مقادیر کافی از این ویتامین در قرص های پره ناتال که می تواند نیاز روزانه مادران باردار را برطرف کند، باید در مورد مصرف بیش از حد آن احتیاط های لازم را به کار بگیرید. به این ترتیب پزشکان توصیه می کنند که درمورد مصرف جگر سفید نیز همانند جگر سیاه در دوران بارداری احتیاط های لازم را داشته باشید و به هیچ وجه بیش از حد مجاز از هیچ یک از آنها مصرف نکنید.

ولی خب متاسفانه باید بگوییم جگر سفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی زیادی ندارد و همانند گوشت فقط بعنوان یک منبع پروتئینی برای رشد می تواند مفید واقع شود.

از ویتامین های مهم موجود در جگر سفید می توان به ویتامین D ،E و B12 اشاره کرد. به این ترتیب این ماده غذایی می تواند برای رشد استخوان ها و درمان کم خونی نیز مفید باشد. 100 گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کالری انرژی، 5/2 گرم کربوهیدرات، 5/30 گرم پروتئین و 8/8 گرم چربی است.

 

مطالعه بیشتر:

1- فواید و مضرات خوردن جگر در بارداری

2- آیا خوردن جگر در بارداری بی ضرر است؟

3- علائم و نشانه های مسمومیت با آهن

4- مصرف مکمل های غذایی و ویتامین های دوران بارداری

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است.ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود.

وجود مقدار زیاد ویتامین A در رژیم غذاییتان ممکن است باعث ایجاد نقایص مادرزادی در کودک شما شود، مخصوصا در اولین ماه های بارداری.

انواع دیگر ویتامین A کاروتنوئید نام دارد که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

نکته:خوردن جگر در هر روز امن نیست، اما یک یا دو بار در ماه مضر نیست.

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

هیچ محدودیتی برای مقدار کاروتنوئیدها وجود ندارد و مادر باردار می تواند آن را با خیال راحت مصرف کند، بنابراین لازم نیست نگران مصرف بیش از حد ویتامین A موجود در میوه ها و سبزیجات باشید.

با احترام به سوال شما کاربران نمناکی قصد داریم مصرف جگر در دوران بارداری را بررسی کنیم. یک وعده جگر گاو حاوی سه برار حداکثر مقدار روزانه ویتامین A توصیه شده توسط اداره کشاورزی ایالات متحده (USDA) می باشد.

USDA توصیه نمی کند بیش از 10،000 IU ویتامین A از مکمل ها، منابع حیوانی و غذاهای غنی شده – ترکیب شده – در روز دریافت شود. (برای زنان جوانتر از 19 سالگی، این عدد کمتر است.) مصرف یک جگر گاو می تواند حدود 30،000 IU رتینول داشته باشد بنابراین اگر آنرا مصرف کنید،می توانید از دوز توصیه شده روزانه تجاوز کنید پس اگر شما هر روز جگر می خورید، می تواتید با مصرف مقدار معینی، میزان ویتامین A مورد نظر را دریافت کنید.

اما اگر هر روز میزان بیشتری را دریافت کنید، ویتامین A سمی خواهد شد.

برخی از نگرانی ها در مورد مصرف جگر در دوران بارداری وجود دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالای ویتامین A باعث ایجاد نقایص مادرزادی می شود؛ بر اساس مؤسسه پزشکی (IOM)، توصیه می شود رژیم توصیه شده (RDA) ویتامین A برای زنان باردار 2565 IUS (واحد های بین المللی) در روز می باشد.

در مطالعه سال 1995، زنانی که بیش از 10،000 واحد ویتامین A روزانه (تقریبا 4 برابر میزان توصیه شده توسط IOM) مصرف می کردند، در دو ماه اول بارداری بیش از دو برابر خطر ابتلا بهداشتی نوزاد با نقص های زایمان را بیشتر داشتند. مطالعات دیگر پیشنهاد کرده اند که دوز کمتر از 30،000 IUS روزانه احتمالا نقایص مادرزادی را ایجاد نمی کند، اما دوز خیلی کمش ممکن است باعث ایجاد نقص های مادرزادی شود.

بدن خودش ویتامین A را در صورت نیاز تولید می کند، از موادی مانند بتا کاروتن، که در سبزیجات زرد و سبز یافت می شود؛ این مواد خام برای ویتامین ها در طول بارداری کاملا سالم هستند با این حال، ویتامین A پیش ساخته شده رتینول است که، در مقدار بیش از حد، ممکن است نقص های زایمان را ایجاد کند.

ویتامین A پیش ساخته در بسیاری از مکمل های ویتامین و برخی از غذاها، از جمله گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات صبحانه غنی شده وجود دارد و کبد تنها ماده غذایی است که مقدار بسیار بالایی از ویتامین A را فراهم می کند.

ویتامین Aکبد:

یک زن باردار که به طور مرتب جگر مصرف می کند، به میزانی ویتامین A مصرف می کند که خطر ابتلا به نقص های زایمانی بالا می رود. اگر چه ثابت نشده است که خوردن جگر موجب نقص مادرزادی می شود، اما روشی امن برای زنان باردار وجود دارد و باید مصرف جگر را کم کنند.

یک زن باردار نیز باید اطمینان حاصل کند که مکمل مولتی ویتامین هایش حاوی میزانی بیش از 5000 ویتامین A پیش ساخته نیست. برخی از ویتامین های قبل از زایمان حاوی هیچ ویتامین A پیش ساخته ای نیستند، و بتا کاروتن را جایگزین می کنند و یا ویتامین A را کاملا حذف می کنند.

هیچ شواهدی وجود ندارد که مقدار مشخصی از جگر را که می توان در حین بارداری مصرف شود، معین کند بنابراین، همه این ها به قضاوت شخصی شما بستگی دارد اما با این حال، اجتناب از مصرفش بهترین کار است. شما می توانید انواع دیگری از گوشت را که امن تر است بخورید.

گفته شده است که حدود 2500 واحد ویتامین A را می توان هر روز در دوران بارداری مصرف کرد ؛ زنانی که مقدار بیشتری از آن را دریافت می کنند، در معرض خطر نقص و عوارض زایمان قرار دارند.



جگر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است

 

 یکی از سوالاتی که برای بسیاری از خانمها در دوره بارداری پیش می‌آید این است که خوردن جگر در طول بارداری به نفع آنهاست یا به ضررشان. از آنجا که جگر خونساز است ممکن است برای بسیاری از خانم‌های باردار این تصور پیش بیاید که مصرف آن می‌تواند سطح اسید فولیک و آهن خون را افزایش دهد اما واقعیت این است که خوردن جگر در این دوران چندان مناسب نیست.جگر ویتامین A زیادی داردبا اینکه جگر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است اما به دلیل بالا بودن سطح ویتامین رتینول  در آن میتواند به جنین آسیب وارد کند. علاوه بر جگر محصولاتی که از جگر گوشت و مرغ و مغز تهیه شده، هم همین خاصیت را دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جگر پخته شده سطح پایینی از رتینول دارد  و بنابراین مصرف خوراکیهایی مانند جگر سرخ شده و بو داده هم در این دوران مناسب نیست.مکمل ویتامین A را با احتیاط مصرف کنیدعلاوه بر این که در خوردن جگر باید احتیاط کنید بهتر است حواستان به مکملهای ویتامینی که مصرف می‌کنید هم باشد تا سطح ویتامین A آن بیش از حد مجاز نباشد. بهترین کار این است که پیش از  مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید این اقدام احتیاطی را درباره مکمل‌های روغن مایع هم داشته باشید چون روغن ماهی یا از بدن ماهی تهیه شده یا از کبد ماهی و حتما میدانید که نباید از مکملهایی که از کبد ماهی تهیه شده استفاده کنید چون روغن کبد ماهی غلظت بسیار بالایی از رتینول را دارد.

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

 

خوردن جگر در دوران بارداری چندان مناسب نیست

ویتامین A را از کجا تامین کنیدشما نیاز به مقدار لازم و کافی ویتامین A در طول بارداری دارید چون این ویتامین برای پوست، چشم، و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین A به دو شکل وجود دارد:•    رتینولی که در غذاهای حیوانی یافت میشود.•    بتاکاروتنی که در میوه ها و سبزیهای وجود دارد.شکل بتاکاروتنی ویتامین A در دوران باردای کاملا بی خطر است و شما با خیال راحت میتوانید بسیاری از میوه‌ها و سبزیهایی را که حاوی ویتامین A هستند، مصرف کنید و از این بابت نگرانی نداشته باشید. نکته مهم اینجاست که شما میتوانید ویتامین A لازم بدنتان را از رتینول و بتاکاروتن هر دو به دست آورید به شرط آنکه در سطوح ایمن و اندازه مناسب از آن استفاده کنید.غذاهای زیر اگر به مقدار مناسب مصرف شوند خطری برای مادر و جنین به همراه ندارد:•    محصولات لبنی•    تخم مرغ•    انواع گوشت به جز جگر•    ماهی های روغنی•    سبزیهایی مانند هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کدو تنبلخطرات ویتامین A بیش از حدبرخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود. بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه  ۲۵۶۵ واحد بین المللی است. در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول بارداری بیش از ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دوبرابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند. از سوی دیگر مشخص نیست مصرف کم این ویتامین میتواند با نقص جنینی مرتبط باشد یا نه!نکته مهمبهتر است بدانید که مصرف ۸۵ گرم جگر گوشت حاوی ۲۷ هزار واحد بین المللی ویتامین A است و همین مقدار جگر مرغ نیز ۱۲ هزار واحد بین المللی ویتامین A دارد. اگر مکمل مصرف میکنید نباید محتوای ویتامین A در آن بیش  از ۵ هزار واحد بین المللی باشد.  منبع:niniban.com

بارداری و زایمان راحت با…

ارسال محرمانه محصولات جنسی

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

سینما رو به خونت بیار!

الان بهترین فرصت برای بازسازی پوستته!

واسه همه چی جا هست!

لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

موهات می تونه ساعت ها مثل حالت اول بمونه

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

سلام خسته نباشید خانم دکتر. خوردن دل مرغ و پای مرغ در بارداری ضرر داره؟

من هفته 20 بارداری هستم.

میخواستم بدونم مصرف دل مرغ و پای مرغ تو این دوران ضرر داره؟

شنیدم که جگر و دل گوسفند خوب نیست. برای مرغ هم همینجوریه؟

سلام مامان عزیز.

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

تا جایی که میتونی دل و جگر نخور. گوسفند و مرغ فرقی نداره.

پای مرغ هم در حد متعادل مصرف کن. تو خوردنش زیاده روی نشه بهتره.

خیلی خوبه که درباره اینجور خوراکی ها سؤال میکنی. خیلی از مادرا ممکنه ندونن و بیش از حد از یه خوراکی استفاده کنن و مشکلی برای بچشون پیش بیاد.

تأثیر جگر مرغ روی حرکت جنین واقعیه؟ من از وقتی جگر مرغ خوردم بچم تکون نمیخوره…

خوردن جگر برای رفع کمخونی در بارداری ایرادی نداره؟ سرم خیلی درد میکنه و نمیدونم چیکار کنم

خوردن جگر کاهش حرکت جنین رو به همراه داره؟ ممکنه اتفاقی برای پسرم افتاده باشه؟

پخت دل و جگر گوسفند در بارداری چجوری باشه که بشه خوردشون؟ اوایل بارداری هستم…

خوردن جگر در دوران شیردهی مجازه؟ برای کم خونیم میخوام جگر بخورم مشکلی نداره؟

دست زدن به جگر باعث لک پوست جنین میشه؟ جگر خوردم ولی سعی کردم بهش دست نزنم…

جگر برای جنین در اوایل بارداری ضرر داره؟ ممکنه آسیبی به بچم رسیده باشه؟

درمان کیست مویی در بارداری به چه صورته؟ میتونم طبیعی زایمان کنم یا باید سزارین بشم؟

ورم واژن در بارداری لزوما به معنی کیسته؟ وجود کیست ضرری برای جنین داره؟

آزمایش سل فری دی ان ای الزامیه؟ دوتا کیست توی سر جنین تشخیص دادن…

ایران وی – مجله تفریحی سرگرمی

آیا خوردن جگر در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ ، اگر در طول دوران حاملگی جیگر خوردیم چکار کنیم؟ ، خوردن جگر در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ مصرف جگر در بارداری خطرناک است؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را دریافت کنید .

 

شاید پس از چند روز بی‌میلی به غذا خوردن، خوردن جگر هم اشتهای‌تان را تحریک کند و هم توان از دست رفته‌تان را به شما برگرداند، اما متخصصان می‌گویند حتی برای از بین بردن ضعف‌تان در این روزها یا برای فرونشاندن ویارتان، حق ندارید به خوردن جگر روی بیاورید .

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

از نظر آنها برخی از غذاهایی که به اشتباه آنها را تقویت‌کننده و پرخاصیت تلقی می‌کنیم، می‌توانند به سلامت شما و جنین‌تان آسیب بزنند پس تا بسته شدن پرونده دوران بارداری‌ تان با وسواس بیشتری منوی غذایی‌تان را انتخاب کنید و از مصرف آنچه در ادامه مطلب آورده‌ایم پرهیز کنید.

باید مکمل ویتامین A را با احتیاط مصرف کنید! علاوه بر این که در خوردن جگر باید احتیاط کنید بهتر است حواستان به مکملهای ویتامینی که مصرف می‌کنید هم باشد تا سطح ویتامین A آن بیش از حد مجاز نباشد زیرا در دوران بارداری خوردن آنها مجاز نیست.

بهترین کار این است که پیش از  مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است در موارد برخی مواد غذایی که برای بدن مفید هستند در دوران بارداری ضرر داشته باشند .

به یاد داشته باشید این اقدام احتیاطی را درباره مکمل‌های روغن مایع هم داشته باشید چون روغن ماهی یا از بدن ماهی تهیه شده یا از کبد ماهی و حتما میدانید که نباید از مکملهایی که از کبد ماهی تهیه شده استفاده کنید چون روغن کبد ماهی غلظت بسیار بالایی از رتینول را دارد.

ویتامین A را از کجا تامین کنید

شما نیاز به مقدار لازم و کافی ویتامین A در طول دوران بارداری دارید چون این ویتامین برای پوست، چشم، و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین A به دو شکل وجود دارد

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز حتما بخوانید :

فواید خوردن شلغم قبل از بارداری در دوران بارداری و شیردهی

روش های موثر برای درمان رفلکس معده در دوران بارداری

علت ورم کردن بدن در دوران بارداری چیست؟

لیست غذا های مناسب در دوران بارداری

برخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود. بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه  2565 واحد بین المللی است.

در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول دوران بارداری بیش از 10 هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دوبرابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند. از سوی دیگر مشخص نیست مصرف کم این ویتامین میتواند با نقص جنینی مرتبط باشد یا نه.

دارو های گیاهی برای پسردار شدن و تعیین جنسیت با طب سنتی

درمان عفونت ادراری در بارداری و علائم و علت آن چیست؟

اما تنها ویتامین A موجود در جگر نیست که باید دلیل پرهیز شما از آن باشد؛ متخصصان می‌گویندخوردن جگر گوسفند یا مغز آن‌که از خوراکی‌های محبوب ایرانی‌ها هستند، در خود باکتری «لستریا» دارند و بر جنین در حال رشد اثر منفی می‌گذارند، حتی می‌توانند باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شوند.

بهتر است بدانید که مصرف 85 گرم جگر گوشت حاوی 27 هزار واحد بین المللی ویتامین A است و همین مقدار جگر مرغ نیز 12 هزار واحد بین المللی ویتامین A دارد.

اگر مکمل مصرف میکنید نباید محتوای ویتامین A در آن بیش  از 5 هزار واحد بین المللی باشد.

دقیقا به همین علت است که می گویند خوردن جگر در دوران بارداری خوب نیست .

هویج: درست است که مصرف هویج در دوران بارداری ممنوع نیست اما اگر برای تقویت خودتان هر روز یک لیوان آب هویج می‌خورید، با دریافت بیش از اندازه ویتامین A به جنین‌تان آسیب می‌زنید. پس بیشتر مراقب خوراک تان باشید.

جدا از ضرر های خوردن جگر که برای زنان باردار مناسب نیست برای افراد عادی دارای فوایدی نیز هست که در زیر به فواید و ضرر های این ماده غذایی لذیذ برای زنان در غیر دوران بارداری می پردازیم :

ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

توجه داشته باشید که خوردن جگر گوسفند در دوران بارداری ضرر دارد و توضیحات زیر برای زنان غیر باردار بوده

خوردن جگر سیاه گوسفند باعث انتقال ویتامین های حیاتی زیر به بدن می شود .

می باشد و همچنین سرشار از املاحی چون آهن، اسید فولیک و روی و پروتئین است. جگر سیاه گوسفند که در واقع همان کبد گوسفند است برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه نمی شود اما در صورت عدم ابتلا به این بیماری کسانی که کم خونی یا فقر آهن دارند می توانند هفته ای دو بار جگر میل کنند. چربی جگر سیاه نصف گوشت قرمز است.

به قسمت ریه یا شش گوسفند جگر سفید گفته می شود که دارای پروتئین بسیاری می باشد که از این نظر حائز اهمیت است. پروتئین موجود در جگر سفید به رشد بدن و عضلات کمک زیادی می کند و چربی کمتری نسبت به جگر سیاه دارد. ارزش غذایی جگر سفید کمتر از جگر سیاه است و کالری کمتری دارد.

سرشاز از آهن و ویتامین B12 که برای درمان کم خونی بسیار موثر است.
دارای ویتامین A که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست خشکی چشم و شب کوری مفید است.
حاوی روی است که برای رشد کودکان حیاتی می باشد.
جگرسیاه دارای ویتامین های E و D نیز هستکه برای رشد استخوان و درمان پوکی استخوان مفید است.

خوردن جگر گوسفند جدا از عوارضی که در دوران بارداری دارد و باعث اختلال و نقص عضو جنین می شود ، مصرف بیش از حد جگر سیاه گوسفندی برای افراد دیگر نیز می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است موجب جذب کلسترول بیش از نیاز طبیعی و بالا رفتن آن در بدن شخص شود. همچنین ممکن است بر اثر مصرف بیش از حد جگر سیاه، آهن در بافت کبد و کلیه بیش از حد تجمع یافته که باعث آسیب به این اندام ها می شود.

آقایان از این نظر بیشتر در خطر هستند و مصرف زیادی جگر ممکن است باعث بالا رفتن موسیستئین در بدن آن ها شود که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد.

دارو های گیاهی برای پسردار شدن و تعیین جنسیت با طب…

درمان عفونت ادراری در بارداری و علائم و علت آن…

  • عکس دخترونه فیک در اینستاگرام
  • اقدامات و کارهایی که باید قبل از بارداری انجام داد…

    قرص متیل دوپا 250 در بارداری و شیردهی و عوارض آن…

    تست آزمایش نیفتی NIPT یا NIFTY چیست و چگونه انجام…

    سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه است و خطرات و…

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

    مطالب جدید

    عکس جدید شبنم قلی خانی با شوهرش داخل ماشین لاکچری ایشان!


    عکس الیکا عبدالرزاقی تو بغل برادرزاده اش

    علت درگذشت محمد رضا شجریان خسرو آواز ایران چه بوده است؟

    دانلود مداحی چه فراقی من ایرانم و تو عراقی نوحه زیبای…

    عکس متفاوت شبنم قلی خانی در حال قایق سواری در رامسر

    تست کرونای ترامپ مثبت اعلام شد او و همسرش ملانیا ترامپ…


    عکس پروفایل دخترونه با گیتار ژست های مختلف!

    عکس پروفایل دخترونه پاییزی بیش از 124 تصویر دختر پاییز فوق…

    عکس پروفایل دخترونه غمگین بیش از 120 تصویر زیبا فاز…

    عکس پروفایل دخترونه شاد 132 تصویر فوق العاده زیبا با ژست…

    امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

    در ابتدا، به یاد داشته باشید که خوردن مواد غذایی سالم در 9 ماه دوران بارداری، بهترین راه برای به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است، زیرا مواد غذایی که مادر در دوران بارداری خود مصرف می‌کند، تأثیر مستقیمی بر روند رشد جنین درون رحم او دارد. اما، در این میان، مواد غذایی زیادی نیز وجود دارد که باید در دوران بارداری، در حجم بالایی مصرف شود؛ مصرف برخی مواد غذایی دیگر نیز باید در دوران بارداری زنان محدود گردد. کبد یا جگر حیوانات، یکی از مواد غذایی است که اثرات مثبت و منفی زیادی بر روند رشد جنین درون رحم مادران باردار دارد. در ادامه این مقاله، برای راهنمایی شما مادران باردار، نکات ساده‌ای را در مورد مصرف جگر در دوران بارداری ارائه نموده‌ایم.

    اگر در بارداری نخود مصرف نمیکنید این مطلب فواید بی نظیر مصرف نخود در بارداری را بخوانید

     جگر حیوانات دارای مواد مغذی زیادی بوده و برای سلامتی خود مادر باردار و جنین داخل رحم او لازم است. مواد مغذی موجود در این ماده غذایی به شرح زیر می‌باشد:

    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

    همان‌طور که می‌دانید وجود پروتئین و اسید فولیک در برنامه غذایی زنان حامله، به منظور حمایت از روند رشد سالم جنین درون رحم این افراد اهمیت زیادی دارد، زیرا این مواد مغذی باعث تشکیل هموگلوبین در خون مادر باردار می‌شود. با این حال، ویتامین A زیاد موجود در جگر می‌تواند مشکلات مختلفی را در روند رشد نوزادان متولد نشده به وجود آورد.

    همان‌طور که قبلاً بیان شد، جگر حاوی غلظت بالایی از ویتامین A است؛ مقدار دقیق این ویتامین در منابع مختلف جگر کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، جگر گاوی نسبت به جگر مرغ دارای درجه بالایی از ویتامین A است. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که اندازه کم این نوع ویتامین هم می‌تواند موجب آسیب رساندن  به شکل ظاهری جنین درون رحم مادران باردار شود. ویتامین A موجود در جگر حیوانات به شکل رتینول بوده و مصرف بیش از حد این ویتامین، بدون نسخه پزشک متخصص زنان و زایمان منجر به بروز نقایص مادرزادی در جنین‌ درون رحم مادران باردار خواهد شد. این نقص‌ها می‌تواند به شکل مختلفی جهش‌ یافته و حتی در برخی موارد، منجر به رشد سلول‌های سرطانی در بدن کودک شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که رتینول، یک ماده غذایی مضر برای زنان باردار محسوب شده و این افراد باید از مصرف آن به هر شکلی اجتناب کنند. همچنین، کلسترول جگر حیوانی بسیار بالا بوده و این ویژگی برای سلامت همه انسان‌ها، به‌ویژه مادران باردار خطرناک است.

    اگر در بارداری زردچوبه مصرف نمیکنید این مطلب آیا مصرف زردچوبه در بارداری مفید است؟ رابخوانید

    از لحاظ علمی هیچ مدرکی روشنی وجود ندارد که نشان‌دهنده مقدار مشخص جگر مصرفی روزانه برای زنان باردار باشد بنابراین، اندازه مصرف این ماده غذایی به قضاوت شخصی فرد بستگی داشته و بهتر است زنان باردار از مصرف جگر، در این دوران حساس اجتناب کنند. بهترین کاری که این افراد می‌توانند انجام دهند، جایگزین کردن انواع دیگری گوشت‌ها است که برای سلامتی مادر و کودک درون رحم او امن‌تر هستند. علاوه بر این مورد، گفته می‌شود که زنان حامله می‌توانند حدود 2500 واحد ویتامین A را در هر روز مصرف کنند. زناني که این ویتامین را در مقدار بيشتري مصرف کنند، جنین درون رحم خود را در معرض خطر ابتلا به نقص‌ها و عوارض مختلف دیگر در هنگان تولد قرار می‌دهند.

    زنان باردار، نه تنها باید از خوردن جگر حیوانات خودداری کنند، بلکه باید از قرار دادن محصولات زیر، تا زمان تولد نوزاد، در برنامه غذایی روزانه خود اجتناب کنند:

    اگر در  بارداری جوانه گندم مصرف نمیکنید این مطلب خواص شگفت انگیز جوانه گندم در بارداری را بخوانید

    اکنون که به عنوان یک مادر باردار با اثرات منفی خوردن جگر در 9 ماه دوران بارداری خود آشنا شدید، می‌توانید از منابع دیگری که حاوی ویتامین A مناسب هستند، برای بهبود روند رشد کودک درون رحم خود استفاده کنید. برخی از این منابع سالم عبارتند از:

    همه این منابع برای بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن جنین درون رحم زنان باردار مفید بوده و به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر در بدن زنان باردار عمل می‌کنند. بهترین نکته در مورد این دسته از مواد غذایی، این است که ویتامین A موجود در سبزیجات به صورت بتاکاروتن بوده و برای بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد کاملاً امن می‌باشند.

    در نهایت، خوب است بدانید که احساس آرامش مادران در 9 ماه دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، اگر خوردن جگر حیوانات را به چند ماه بعد از تولد کودک خود موکول کنید، بسیار خوب خواهد شد، زیرا علاوه بر آرامش خیال، از بروز عوارض جانبی احتمالی این ماده غذایی در بدن فرزند خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین، در نظر داشته باشید که خطرات و عوارض مواد غذایی ناسالم و پرچرب، پس از گذراندن سه ماهه اول از دوران بارداری بسیار کمتر خواهد شد. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری برای مصرف جگر در دوران بارداری خود، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید؛ او قطعاً بهترین جایگزین برای دریافت ویتامین آ را به شما پیشنهاد خواهد نمود تا علاوه بر تأمین نیازهای بدن شما، برای سلامتی فرزند داخل رحم شما نیز امن باشد.

    سلام خسته نباشید ممنون بابت سایتتون من مادرم در ماه اول بارداری است و سومین فرزند است و هوس بادام هندی کردع میخواسم بدونم که آیا ضرر دارع یا ضرری ندارد؟

    سلام
    حدیثه جان
    اگه در زیاده روی نکنند و حد عتدال رو رعایت کنند مشکلی نداره
    زیاده‌روی در مصرف بادام هندی باعث کاهش جذب کلسیم شده و این کمبود کلسیم، مشکلاتی را برای مادر و کودک در آینده به وجود می‌آورد، همچنین بهتر است زنان در دوران بارداری از…

    سلام
    حدیثه جان
    اگه در زیاده روی نکنند و حد عتدال رو رعایت کنند مشکلی نداره
    زیاده‌روی در مصرف بادام هندی باعث کاهش جذب کلسیم شده و این کمبود کلسیم، مشکلاتی را برای مادر و کودک در آینده به وجود می‌آورد، همچنین بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف بادام هندی بو داده و شور پرهیز کرده، آن را به صورت خام مصرف نمایند چرا که مصرف بالای نمک در بارداری باعث افزایش فشار خون مادر شده و خطرات بسیار و حتی خطر سقط جنین را به همراه خواهد داشت

    سلام خوبی من ی ماه پیش اقدام کردم اما نشد این ما هم اقدام کردم رفتم دکتر بهم گفته میشی من ی دونه فولیکول غالب در سمت راست قرار بگیره فرزند پسر میشه فولیکول غالب ۱۶ میلی متری

    سلام
    صبور باشید تا روز سونوگرافی تعیین جنسیت

    بسیار عالیه

     فیسبوک  |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ  |  الکسا

    9 غذای ممنوعه در بارداری

    زنان باردار می ‌توانند از خوردن خیلی از غذاها لذت ببرند اما برخی غذاها باید در این دوران با احتیاط مصرف شوند یا از خوردن‌ آن ها پرهیز شود.

    جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاو

    اگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم از این مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابر نیاز زن باردار است.

    مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه ی اول بارداری مُضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌ هایی که از کبد حیوانات تهیه می ‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

    البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌ مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌ های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ ‌سبز.

    مغز حیوانات

    از همه ی انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌ های مُضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

    اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می ‌شود، این بیماری می ‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌ زایی یا بیماری ‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.

    تخم‌ مرغ خام یا عسلی

    تخم ‌مرغ کاملا نپخته(عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌ مرغ نپخته هستند مثل سُس مایونز خانگی و بستنی ‌های غیر پاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می ‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

    غذاهای نپخته یا سرد

    بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته ‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آن ها خارج شود.

    گوشت و مرغ خام

    توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌ شود. این می‌ تواند برای جنین مُضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب ‌افتادگی در جنین شود.

    بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.

    توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه نیز وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می ‌کنند توصیه می ‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست ‌کش بپوشند.

    پختن خوب و کامل گوشت و مرغ می ‌تواند خطر سالمونلا را نیز کاهش دهد.

    بادام ‌زمینی

    اگر در یک خانواده اعم از مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه ی حساسیت به بادام ‌زمینی دارند یا تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی ‌ها را دارند، برای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام ‌زمینی بهتر است مادر از مصرف بادام‌ زمینی و محصولات حاوی بادام‌ زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.

    شیر غیر پاستوریزه

    مادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیر پاستوریزه اعم از شیر گاو، بُز و شیر شتر خودداری کند، شیر بُز هم می ‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

    الکل

    احتیاجی به ذکر این مورد نیست که مادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد، مخصوصا در اوایل بارداری.

    کافئین

    اگر چه لازم نیست به طور کلی از مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کرد اما به زنان باردار توصیه می ‌شود مصرف کافئین در آن ها بیشتر از 300 میلی ‌گرم در روز نباشد.

    مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می ‌شود.

    منبع:webmd

     

    اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد

    اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

    برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

     

    تغذیه سالم در دوران بارداری (1) و (2)

    مادران باردار این ها را نخورند!

    هرم غذایی در دوران بارداری

    نکاتی درباره تغذیه بارداری

    نکاتی برای بارداری سالم

    در بارداری هله هوله نخورید

    نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

  • آیا فلفل قرمز برای قلب مفید است
  • انتظارات جنین از مادر باردار

    مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است

    دانستنی های مفید در بارداری

    تغذیه دوران بارداری(1) و (2)

    خانم های باردار مراقب سرخجه باشند

     

    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد
    ایا جگر مرغ برای بارداری ضرر دارد
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *