ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

دوره مقدماتی php
ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک
ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

یکی از نکات بارداری تغییراتی است که در جنبه های مختلف رفتاری و عادات روزمره شما رخ خواهد داد. وقتی از باردار شدنتان مطلع شدید، به عنوان یک مادر آگاه احتمالا یکی از نکاتی که به ذهنتان می رسد، تغییراتی است که باید در پوزیشن های هنگام خوابتان اعمال کنید.

در این مقاله مطالب زیر را می خوانید:

در اوایل بارداری رحم شما آنقدر بزرگ نیست که بتواند به احشای اطراف فشار وارد کند. در این زمان رحم در درون لگن بوده و توسط لگن استخوانی حمایت می شود و خوابیدن به پشت نمی تواند اختلالی در روند خون رسانی به جنین ایجاد کند. اما هرقدر بارداری پیشرفت می کند رحم نیز بزرگتر خواهد شد و به تدریج از درون لگن خارج شده و وارد شکم شما می شود. با گذر از ماه شش، رحم آنقدر بزرگ و سنگین شده است که وقتی بر روی یکی از احشای شکمی شما قرار می گیرد می تواند بر روی آن به طرز چشمگیری فشار وارد کند. یکی از نتایج ناگوار خوابیدن به پشت در ماه های آخر بارداری فشار رحم بزرگ و سنگین بر روی بزرگ سیاهرگ زیرین است.

این سیاهرگ که در کنار آئورت شکمی و در جلوی مهره های کمر قرار گرفته است، خون را از نیمه تحتانی بدن به قلب باز می گرداند. درصورتی که در اثر قرار گرفتن رحم بزرگ و سنگین بر روی آن، دیواره هایش بر روی هم قرار گیرند، جریان خون در درون آن به شدت کاهش می یابد. این امر علاوه بر ورم پاهای مادر، منجر به کاهش بازگشت خون به قلب می شود. یکی از نتایج کاهش بازگشت خون یه قلب، کاهش برون ده قلبی در نتیجه کاهش خون رسانی به جنین است. کاهش خون رسانی به جنین به معنای کمبود مواد مغذی و اکسیژن در جنین خواهد بود، که اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می تواند خطر ساز باشد. یکی دیگر از نتایج کاهش بازگشت خون به قلب، تجمع آن در پاها و افزایش استعداد ابتلای مادر به ورم شدید پاها و حتی هموروئید است.ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

بدون شک شنیده اید که خوابیدن به پشت برای مادران بارداری اصلا مناسب نبوده و سبب ایجاد اختلال در جریان خون بین مادر و جفت و جنین خواهد شد.

دوره مقدماتی php

در ابتدای دوران بارداری که هنوز جنین رشد قابل ملاحظه ای ندارد، رحم تا حدی بزرگ و سنگین نشده است که خوابیدن به پشت مشکلی برای بارداری ایجاد کند. با گذشت زمان جنین بیشتر رشد کرده و رحم نیز به طبع آن بزرگ و سنگین خواهد شد. به صورت متداول در یک بارداری تک قلویی، روند رشد رحم به گونه ای است که در هفته 20 ام بارداری بالاترین بخش آن (که به آن فوندال هایت نیز گفته می شود) به ناف مادر می رسد. کاملا قابل درک است که از این به بعد رحم مادر وزن و اندازه قابل ملاحظه ای خواهد داشت که درصورت قرار گرفتن بر روی سایر احشا از جمله کبد، آئورت، بزرگ سیاهرگ زیرین و … می تواند آنها را تحت فشار قرار دهد.

اگر تاکنون توجهی به طرز خوابیدن خود در دوران بارداری نداشته اید و حال از ماه چهار و پنج نیز عبور کرده اید، وقت آن رسیده که عادت خود را تغییر دهید. زیرا از هفته 20 و 24 بارداری به بعد یعنی از حوالی ماه پنج و شش، خوابیدن به پشت برای سلامتی شما و جنین تان خطر ساز خواهد بود. زیرا در این زمان رحم بزرگ و سنگین شما در هنگام خوابیدن به پشت بر روی بزرگ سیاهرگ زیرین قرار می گیرد و مانع از جریان مناسب خون در درون آن خواهد شد.

یک نکته مهم این است که با پیشرفت بارداری و آغار ماه های پنجم و ششم، رحم تا حدی بزرگ می شود که در صورت خوابیدن به پشت، تا حدی به دیافراگم مادر فشار می آورد که نفس کشیدن را برای او دشوار خواهد کرد. به همین ترتیب معمولا مادران با رسیدن به هفته های 24 و 28، دیگر در هنگام خوابیدن به پشت احساس راحتی نکرده و ناخود اگاه پوزیشن دیگری را برای یک خواب مناسب انتخاب می کنند.

 

در شروع بارداری خیلی از مادران باردار احساس خستگی می کنند و به خواب بیشتری نیاز دارند. ویار بارداری هم ممکن است این حالت خستگی را افزایش دهد. این حالت خستگی بیشتر به علت تغییرات هورمونی دوران بارداری است.

درهر حال به مادران باردار توصیه می شود بعد از غذای نیمروز حدود یک ساعت استراحت داشته باشند تا با خون رسانی بیشتر به معده، هضم غذای آنها بهتر انجام شود.

خانم ها در طول دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول بارداری احساس خستگی بیشتری می کنند و نسبت به قبل از بارداری به خواب بیشتری نیاز دارند. علائم اولیه بارداری مانند تهوع، سوزش معده، نیاز مکرر به دفع ادرار در طول شب، سوء هاضمه و … عواملی هستند که می توانند روی الگوی خواب مادر تاثیر گذارند. با ایجاد چند تغییر و اعمال چند ترفند در سبک زندگی می توان به بهبود خواب مادر در سه ماهه اول بارداری کمک کرد.

در این زمان ممکن است به دلایل فراوانی دچار مشکل کمبود خواب شوید که تقریبا تمامی آنها ناشی از تغییرات هورمونی بدن شما است و در حقیقت مدت زمانی طول خواهد کشید تا بدن شما با این تغییرات به شکل مناسبی تطابق پیدا کند. از جمله این دلایل می توان به حالت تهوع خصوصاً در اوایل صبح، ترس و اضطراب، سوزش معده، تکرر ادرار و … اشاره کرد.

اگر عادت دارید به پشت بخوابید، در ماه های اولیه بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. ولی با گذشت زمان و در ماه های بعدی نباید به پشت بخوابید. زیرا رحم در حال رشد به ماهیچه های کمر، ستون فقرات و شریان های اصلی خون که از طریق همین شریان ها خون در بدن شما و جنین جریان پیدا می کند فشار وارد می کند. به پشت خوابیدن باعث درد ماهیچه ها، ورم و هموروئید می شود. این حالت باعث سرگیجه ناشی از افت فشار خون می شود. فشار خون برخی از خانم ها در این حالت بالا رفته و باعث آپنه خواب می شود. خوابیدن به پشت در حالت نیمه نشسته و در صورتی که به چند بالش تکیه داده اید وضعیت مناسبی است و از سوزش معده نیز خودداری می کند.

سه ماهه اول بارداری بهترین زمان برای عادت دادن خود برای خوابیدن به پهلوی چپ است که بهترین حالت برای خوابیدن است.

بارداری دورانی است که احتمالا با آغاز آن همه چیز تغییر خواهد کرد. نوع رژیم غذایی، انجام کارهای روزانه، مدیریت کارهای منزل و حتی حالت خوابیدن. با وجود یک موجود کوچک در حال رشد در درون رحمتان شرایط هر ماه تغییر خواهد کرد. مثلا شاید یک پوزیشن برای خواب شما در سه ماهه اول بی خطر باشد، اما همان حالت در هنگام خواب در سه ماهه سوم سلامتی شما و جنینتان را به خطر اندازد.

درست است که در سه ماهه اول بارداری هنوز شکم شما بزرگ نشده و حتی شاید بتوانید بر روی شکمتان نیز بخوابید. اما توصیه می کنیم که از همین زمان، طرز خوابیدن صحیح را تمرین کنید تا با گذشتن از ماه چهارم و شروع ماه های پنج و شش مجبور نباشید که یکباره عادات مربوط به خوابیدنتان را تغییر دهید.

مادران باردار بهتر است به پهلوی چپ بخوابند، زیرا خون رسانی به رحم و جفت و نهایتا جنین بهتر انجام شود و رشد جنین بهبود می یابد. ضمنا استراحت به پهلوی چپ سبب کاهش ورم مادران می شود.

گاهی مادران باردار سوال می کنند که آیا هنگام بلند شدن از رختخواب احتمال پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین وجود دارد. در پاسخ می توان گفت که پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین به علت بلند بودن طول بند ناف می باشد و ارتباطی به طرز خوابیدن یا بلند شدن مادر ندارد.

بنابراین بهترین پوزیشن خواب در دوران بارداری بر روی پهلو و ترجیحا پهلوی چپ است. در این زمان خوابیدن به پهلوی راست سبب وارد شدن فشار به کبد نمی شود، زیرا هنوز رحم شما تا حدی بزرگ نشده است که بتواند به هیچ یک از ارگان ها فشار وارد کند، خوابیدن به صورت طاق باز و یا بر روی شکم نیز برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند، اما توصیه می شود، با توجه به این که در ماه های بعد لازم است به طور کاملا جدی از خوابیدن به صورت دمر و طاق باز اجتناب کنید، از همین حالا شکل گیری این عادت جدید و درست را در خود تقویت کنید.

نکته بسیار مهم این است که در این زمان بدن تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار خواهد گرفت. بخشی از این تغییرات مربوط به شل شدن مفاصل و دردناک شدن آنها خصوصا در ناحیه لگن و کمر است. بنابراین اگر در این زمان به شیوه های نادرست خوابیدن همچون خوابیدن بر روی شکم ادامه دهید، به احتمال زیاد دردهای لگنی و کمر دردهای مداوم در ماه های بعد در انتظار شما خواهد بود.

یاد آوری می شویم که استراحت مطلق در بارداری ممنوع است زیرا در بارداری فاکتورهای انعقاد خون فعال تر از غیر بارداری است لذا شانس انعقاد و لخته شدن خون در عروق شخصی که استراحت مطلق دارد و فعالیت او کم است بسیار زیاد می شود.

حتی در زنان بارداری که لکه بینی دارند هم استراحت مطلق جایگاهی ندارد در انتهای سه ماهه دوم بارداری، مدت زمان خواب شبانه کاهش می یابد و معمولا زنان از اختلالات خواب شکایت می کنند. توصیه می شود در طول روز بخوابند و کمبود خواب را جبران کنند.

همچنین از شربت بنادریل (Diphenhydramine) می توانند در زمان خواب استفاده نمایند.

 

اگر عادت دارید به پشت بخوابید، در ماه های اولیه بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. ولی با گذشت زمان و در ماه های بعدی نباید به پشت بخوابید. زیرا رحم در حال رشد به ماهیچه های کمر، ستون فقرات و شریان های اصلی خون که از طریق همین شریان ها خون در بدن شما و جنین جریان پیدا می کند فشار وارد می کند. به پشت خوابیدن باعث درد ماهیچه ها، ورم و هموروئید می شود. این حالت باعث سرگیجه ناشی از افت فشار خون می شود. فشار خون برخی از خانم ها در این حالت بالا رفته و باعث آپنه خواب می شود. خوابیدن به پشت در حالت نیمه نشسته و در صورتی که به چند بالش تکیه داده اید وضعیت مناسبی است و از سوزش معده نیز خودداری می کند.

خوابیدن طولانی مدت به پشت در طول سه ماهه سوم بارداری با کاهش اکسیژن رسانی به جنین می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

از آنجایی که یافتن وضعیت مناسب خواب بخصوص در مراحل پایانی بارداری دشوار است به همین علت بسیاری از مادران باردار در این دوران از مشکل بی خوابی رنج می برند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه اوکلند نیوزلند با نزدیک شدن به مراحل پایانی بارداری باید احتیاط بیشتری کرده و تا حد امکان از خوابیدن به پشت پرهیز کرد. علت این امر آن است که خوابیدن به پشت با کاهش گردش خون میان مادر و جنین می تواند منجر به تهدید جانی جنین شود.

محققان برای انجام این مطالعه که گزارش نهایی آن در نشریه فیزیولوژی به چاپ رسید به مطالعه و بررسی بر روی 29 مادری که بارداری سالم و بی عارضه ای داشته و آخرین سه ماه بارداری خود را سپری می کردند پرداختند. در این مطالعه داوطلبان شرکت کننده در تحقیق هر بار به مدت 30 دقیقه در موقعیت های مختلف خوابیده و محققان در خلال این فاصله زمانی سلامت مادر و جنین را در هر یک از شیوه های مختلف خواب مورد بررسی قرار دادند. به این ترتیب وضعیت سلامت همه مادران و نوزادان آنها تا هنگام زایمان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج این مشاهدات حاکی از آن بود که خوابیدن مادر به پشت باعث تغییر در ریتم ضربان قلب مادر و همچنین ایجاد تغییراتی در میزان فعالیت جنین می شود.

پروفسور پیتر استون سرپرست گروه تحقیق و استاد جنین شناسی دانشگاه اوکلند در این باره می گوید:” نظر ما بر این است که در این شیوه خواب فشار ناشی از رحم به ورید اجوف تحتانی (سیاهرگ بزرگی که خون را از اندام های تحتانی به سمت قلب می برد) سبب کاهش جریان خون در بدن مادر می شود. البته باید خاطر نشان کرد که این مساله در مادرانی که بارداری سالم و بدون عارضه ای دارند، معمولا خطری ایجاد نمی کند، بلکه صرفا در صورتی منجر به مرده زایی خواهد شد که سایر عوامل خطر ساز مانند بیماری های زمینه ای نیز در مادر وجود داشته باشند.”

بر این اساس محققان به کلیه مادران باردار توصیه می کنند که در هنگام استراحت به پهلوی چپ خود بخوابند. زیرا دیواره شریان آئورت بسیار محکم تر بوده و امکان فشرده شدن آن کمتر است.

 

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا بی خوابی در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

2- مشکلات بی خوابی در بارداری

3- عوارض بی خوابی در بارداری

4- شایعترین علل بی خوابی در دوران بارداری

5- زمان خواب جنین در شکم مادر

ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

سلام، ممنون از توجه و لطف شما


 در سه ماهه اول بارداری لازم نیست خیلی نگران حالت خوابیدن خود باشید. اما با ورود به ماه چهارم بارداری (هفته چهاردهم بارداری به بعد) و بویژه 3 ماه آخر بارداری، باید از خوابیدن به پشت جدا پرهیز کنید.

مطالعه‌ای در باره هزار زن باردار به این نتیجه رسیده که احتمال مرده‌زایی در زنانی که در سه ماه آخر بارداری به پشت می‌خوابند دو برابر می‌شود.

در بین این هزار نفر، ۲۹۱ نفر زنانی بودند که نوزادشان مرده به دنیا آمده بود.

محققان می‌گویند آنچه بیشترین اهمیت را دارد وضعیت زن باردار در هنگامی است که به خواب می‌رود و اگر زنان باردار وقتی بیدار می‌شوند ببینند که به پشت خوابیده‌اند نباید نگران باشند.ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

گاهی بیدار می شوید و می بینید به پشت خوابیده اید ! وحشت نکنید، اتفاقی برای فرزندتان نمی افتد. این بیدار شدن هم واکنش بدنتان به این قضیه بوده است.

اما تداوم این حالت در بارداری می تواند باعث کمردرد، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، هموروئید یا بواسیر، کاهش فشار خون و کاهش گردش خون بین شما و جنین شود.

این تحقیق که در نشریه بیماری‌های زنان و زایمان بریتانیا منتشر شده بزرگترین پژوهش در این زمینه است و نتیجه مطالعات محدودتر در نیوزیلند و استرالیا را تایید می‌کند.

پروفسور الکساندر هیزل، مدیر بالینی مرکز تحقیقات مرده‌زایی تامی در بیمارستان سنت مری منچستر که این تحقیق را سرپرستی کرده توصیه می‌کند زنان باردار در سه ماه آخر حاملگی حتی در چرت کوتاه روزانه، خواب خود را به پهلو شروع کنند:

“چیزی که من نمی‌خواهم این است که خانم بارداری وقتی به پشت خوابیده بیدار شود و فکر کند ای وای چه کار وحشتناکی کرده‌ام.”

“سوالی که ما پرسیدیم این بود که دقیقا در چه حالتی می‌خواهید به خواب بروید، این مهم است چون بیشتر زمان خواب را فرد در همین وضعیت سپری می‌کند.”

محققان نمی توانند دقیقا بگویند که چرا احتمال مرده زایی در حال خوابیدن به پشت بیشتر می شود اما یافته های زیادی وجود دارند که این احتمال را مطرح می کنند که وزن جنین و رحم بر روی رگ ها فشار می آورد و این گردش خون و رسیدن اکسیژن به جنین را محدود می کند.

به گفته متخصصان این تحقیق اهمیت وضعیت خوابیدن در سه ماهه سوم را برای کاهش احتمال مرده‌زایی برجسته کرده و یک نهاد خیریه در بریتانیا از هم‌اکنون تلاش برای آگاهی رسانی در این باره را آغاز کرده است.

همچنین تحقیقات ثابت کرده است که شيوه خوابيدن زنان باردار نه تنها بر طول زمان بارداري موثر است بلكه در كنار عواملي همچون اضافه وزن مادر، سن بالا و ناهنجاري‌هاي مادرزادي مي تواند يكي از دلايل زايمان زودرس و یا سقط باشد.


پوزیشن های خواب در دوران بارداری

خوابیدن روی شکم
در اوایل بارداری خوابیدن روی شکم مانعی ندارد. با گذشت زمان برای کودک شما خطرناک می شود و خودتان هم دراین حالت راحت نیستید. از ماه هشتم بارداری اگر بتوانید بدون هیچ مشکلی بر روی شکم تان بخوابید شاید پیشنهادهای زیادی برای اجرا در سیرک دریافت کنید.

خوابیدن به پشت
در سه ماهه اول بارداری خودتان نیازی نیست تا در مورد خوابیدن به پشت نگران باشید. اما با پاگذاشتن به سه ماهه دوم، نباید به پشت بخوابید.وقتی به پشت دراز می کشید، رحم شما به رگی که خون را به قلب باز می گرداند فشار وارد می کند. قرار گرفتن به مدت طولانی در این حالت باعث می شود خون و مواد مغذی به جفت و کودک شما نرسد. همچنین ممکن است دچار سرگیجه و تهوع شوید.

خوابیدن به پهلوی راست
در ماه های بعدی خوابیدن به پهلوی راست بدن خیلی بهتر از خوابیدن به پشت یا جلوی بدن است اما به خوبی خوابیدن به پهلوی چپ نیست. زیرا خوابیدن به پهلوی راست به کبد فشار وارد می کند که اغلب پزشکان این حالت خوابیدن را توصیه نمی کنند.

خوابیدن به پهلوی چپ
پزشکان و ماماها توصیه می کنند که به پهلوی چپ بدن بخوابید. این حالت از فشار رحم بر کبد جلوگیری می کند و امکان انتقال آسان خون، مواد غذایی و اکسیژن به کودک را از طریق جفت فراهم می کند. در حقیقت، نه تنها در این حالت جریان خون محدود نمی شود بلکه به گردش خون کمک می کند به این معنی که بدن شما برای خون رسانی بهتر به شما و کودک تان به زحمت نمی افتد.

یک تحقیق بعمل آمده در آکلند (نیوزلند) نشان داد که خوابیدن به پهلوی چپ بدن در آخرین شب بارداری خطر تولد نوزاد مرده را تا نصف کاهش می دهد. از آنجایی که نمی دانید آخرین شب بارداری شما کدام شب است، توصیه می شود که در اواخر بارداری همواره به پهلوی چپ خود بخوابید.

ممکن است آنگونه که به شما توصیه شده است شما به طرف چپ بدن خود به خواب بروید اما هنگام بیدار شدن متوجه شوید که به پهلوی راست خود قرار گرفته اید. نگران نباشید، زیرا امکان ندارد که در خواب غلت نخورید و از این پهلو به آن پهلو نشوید (هرچند ممکن است بعضی افراد به خاطر شکم بزرگ خود تا هنگام بیداری در همان حالت باقی بمانند). تا زمانی که بیشترین ساعات خواب خود را به پهلوی چپ خود قرار داشته باشید، مشکلی نخواهید داشت. بنابراین هرگاه از خواب بیدار شدید و به پهلوی راست خود بودید خیلی راحت (یا به کمک همسر یا اطرافیان خود) دوباره به پهلوی چپ خود برگردید و بخوابید. 

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

سلامت نیوز: یکی از مشکل‌ترین مسائل مربوط به بارداری، حالت خوابیدن است. در دوران بارداری، داشتن خوابی راحت می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌ها باشد. وجود درد در ناحیه کمر و لگن دو مشکلی هستند که معمولا اکثر خانم‌های باردار، خصوصا در ماه‌های پایانی آن‌ها را تجربه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله کودک سالم،حدود دو سوم از خانم‌های باردار از درد کمر و یک پنجم نیز از درد لگن رنج می‌برند. این دردها با بزرگ شدن جنین افزایش می‌یابند. در سه ماهه اول، وجود درد در سینه‌ها خوابیدن رو به شکم را مشکل می‌کند. با بزرگ شدن شکم، خوابیدن رو به شکم غیر ممکن می‌شود. پس از هفته شانزدهم بارداری، خوابیدن رو به پشت ممکن است در شما احساس بی حالی ایجاد کند. علت این مشکل این است که جنین بر برخی از رگ‌های اصلی شما فشار می‌آورد و عبور خون از آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین خوابیدن رو به پشت احتمال ایجاد اختلالات مربوط به کمر را افزایش می‌دهد و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. حال با توجه به این نکات، به راستی بهترین روش برای خوابیدن چیست؟ کدام حالت کمترین خطر را برای نوزاد دارد و بیشترین راحتی را برای مادر فراهم می‌کند؟ برای داشتن خوابی بهتر در دوران بارداری چه باید کرد؟

خوابیدن رو به شکمدر ماه‌های اولیه بارداری، خوابیدن رو به شکم اشکالی ندارد. اما با رشد جنین، به مرور این روش خواب برای جنین خطرناک می‌شود. البته پس از بزرگ شدن جنین شما حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید رو به شکم بخوابید زیرا خودتان احساس ناراحتی شدید خواهید کرد.خوابیدن به پشتتوجه داشته باشید که در سه ماهه اول بارداری لازم نیست خیلی نگران حالت خوابیدن خود باشید. اما با ورود به ماه چهارم، باید از خوابیدن به پشت جدا پرهیز کنید. با خوابیدن به پشت، رحم شما به رگی که خون را به قلب می‌رساند فشار می‌آورد و همین امر موجب افزایش فشار بر قلب خواهد شد. اگر شما برای مدت طولانی به این حالت بخوابید، میزان خون و مواد مغذی که به جفت و جنین می‌رسد کاهش می‌یابد و جنین را در خطر می‌اندازد. همچنین می‌تواند موجب حالت تهوع و سرگیجه خود شما نیز بشود.خوابیدن به پهلوی راستخوابیدن به پهلوی راست در ماه‌های آخر بارداری و در حالیکه جنین سنگین و بزرگ شده است در مقایسه با خوابیدن به پشت یا رو به شکم گزینه بسیار بهتری است. اما توجه داشته باشید که خوابیدن به پهلوی راست بهترین گزینه نیست. در واقع بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌های باردار به پهلوی راست خود نیز نخوابند خصوصا در ماه‌های آخر بارداری که وزن کودک زیاد است زیرا خوابیدن به این سمت باعث می‌شود به کبد شما فشار زیادی وارد شود. فشار به کبد می‌تواند برای شما مشکل ساز شود و شرایط خطرناکی را ایجاد کند.خوابیدن به پهلوی سمت چپبهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به پهلوی سمت چپ است. حتما شما نیز از پزشک خود یا خانم‌های میان سال یا مسنی که تجربه بارداری را داشته‌اند شنیده اید که این حالت علاوه بر راحتی، کمترین خطر را برای شما و فرزندتان به همراه دارد. این حالت از ورود فشار توسط رحم به کبد جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر مانع از رسیدن مواد مغذی و خون به جنین از طریق جفت نمی‌شود. در واقع این حالت خوابیدن نه تنها مانع جریان خون نمی‌شود، بلکه اتفاقا به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند. در نتیجه لازم نیست بدن شما برای رساندن خون به قلب و جنین کار مضاعفی انجام دهد. تحقیقی که اخیرا در نیوزلند انجام شد نشان داد که خوابیدن به پهلوی سمت چپ شب قبل از زایمان احتمال مرگ نوزاد را کاهش می‌دهد. از آنجا که در بسیاری موارد روز زایمان دقیقا معلوم نیست، بهتر است در ماه‌های آخر بارداری هر شب به پهلوی سمت چپ بخوابید تا از منافع آن بهره مند شوید. بهترین حالت این است که پاهایتان را مقداری خم کنید و یک بالش بین دو پا قرار دهید. با اینکار، آرامش شما افزایش خواهد یافت و راحت‌تر به خواب خواهید رفت. اگر هنگام خواب به پهلوی سمت چپ می‌خوابید اما صبح در حالیکه بدنتان به پهلوی سمت راست قرار دارد بیدار می‌شوید نگران نباشید. اکثر افراد هنگام خواب متوجه حرکات خود نیستند. لازم نیست نگرانی به نگرانی‌هایتان از این جهت اضافه کنید. همین که بیشتر ساعات شب را به پهلوی سمت چپ باشید کافیست. در نتیجه هرگاه در طول شب از خواب بیدار شدید و خود را به سمت پهلوی سمت راست یافتید، حالت خود را تغییر دهید.داشتن خوابی آرام در دوران بارداریدوران بارداری دوران سخت و پر استرسی است. بسیاری از ما در حالت عادی پس از تحمل روزی سرشار از استرس، با داشتن خوابی آرام و راحت در طول شب آرامش خود را باز می‌یابیم و صبح روز بعد با حالی خوب بیدار می‌شویم. اما متاسفانه خانم‌های باردار نمی‌توانند از چنین مزیتی برخوردار شوند. مشکلاتی که در دوران بارداری برای خواب، خصوصا در ماه‌های پایانی وجود دارد، مانع از آرامش آنها می‌شود. خوابیدن به یک حالت در طول شب خود یکی از معضلاتی است که برای برخی خانم‌ها عذاب آور است. اما برای کاهش این مشکلات و سختی‌ها، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از کارهایی که می‌تواند به داشتن خوابی آرام کمک کند، رفتن به حمام پیش از خواب است. این کار موجب آرامش اعصاب و عضلات بدن می‌شود و شما را برای خواب آماده می‌کند. همچنین نوشیدن یک فنجان دمنوش طبیعی گرم یا چای‌هایی نظیر چای بابونه نیز می‌تواند موثر باشد. البته از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، از جمله چای و قهوه باید در این دوران به طور کلی پرهیز کرد. اگر از دردهای عضلانی رنج می‌برید، می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود از روش‌های ماساژ درمانی برای کاهش این دردها استفاده کنید. همچنین استفاده از بالش‌های نرم و متعدد و خنک نگهداشتن محیط خواب در افزایش راحتی بدن و آرامش شما موثر خواهد بود.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

مامان خوشلا اگردنبال یه آتلیه متفاوت و هیجان انگیز 

با کلی کارای خاص هستین حتما یه سر به ما بزنید

ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

تقریباً 50 درصد زنان باردار، به ویژه در شش ماه آخر بارداری، با مشکل خواب مواجه می­شوند. حتی اگر پیشتر هم مشکل خواب نداشته اید، در این دوره ممکن است حالت ­های مورد

علاقه خوابیدنتان نیز بی فایده باشند. در ادامه به راه حل این مشکل پرداخته­ ایم.

چندین دلیل وجود دارند که خواب شبانه راحت در سه ماهه نخست بارداری را به چالش می­کشند. افزایش میزان پروژسترون، تغییرات بدن، حالت تهوع، کمردرد و ادرار شبانه مکرر از جمله این عوامل هستند.

بهترین حالت خوابیدن به پهلو است. در واقع خوابیدن روی پهلوی چپ بسیار بهتر است چرا که جریان خون و مواد مغذی دریافتی جنین افزایش می­یابد.

 

ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

یکی از بدترین حالت­ ها خوابیدن روی شکم است، چرا که منجر به درد کمر و گرفتگی عضلات گردن می­شود. همچنین، خوابیدن به پشت، مشکل آفرین است چرا که باعث می­شود رحم به سیاهرگ بزرگ فشار وارد کند. این دو حالت جریان خون به سمت جنین را کاهش داده و منجر به گیجی و حالت تهوع فرد می­شود.

با به کارگیری راهکارهای مفید زیر می­توانید در دوران بارداری خواب آرام داشته باشید:

اگرچه در سه ماهه دوم بارداری مشکلات کمتری خواهید داشت، باز هم ممکن است با مشکل خواب مواجه شوید.

در این دوره نیز خوابیدن به پهلو می­تواند بهترین حالت برای شما باشد. خوابیدن روی پهلو سمت چپ نیز می­تواند عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و جریان مواد مغذی دریافتی توسط جفت جنین را تقویت می­کند.

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری

با قرار دادن بالش بین پاها یا زانوها، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. اگر کمردرد دارید، سعی کنید زیر کمر و شکم خود بالش بگذارید. این کار می­تواند فشار وارد بر کمرتان را کاهش دهد.

اگر هنگام بیدار شدن متوجه شویم روی پهلوی سمت راست یا به پشت خوابیده­ایم چه باید کرد؟

نگران نباشید، خوابیدن به پهلوی راست اگرچه توصیه نمی­شود اما مشکلی به وجود نمی­آورد. خوابیدن به پشت نیز نمی­تواند مشکل بسیار بزرگی برای جنین به وجود آورد. در این موارد به آرامی به حالت مناسب خود بازگشته و بخوابید.

با عملی کردن این راهکارها در سه ماهه دوم بارداری خواب آرام داشته باشید:

سه ماهه سوم بارداری می­تواند مشکل ­ترین دوران برای خواب شبانه باشد. شکم بسیار بزرگتر شده است و یافتن پوزیشن راحت برای خواب دشوار است.

طبق معمول، خوابیدن به پهلو بهترین پوزیشن برای زنان باردار است. اگرچه خوابیدن روی پهلوی سمت چپ بهترین پوزیشن است، خوابیدن روی پهلوی سمت راست احساس بهتری خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که برای احساس راحتی بیشتر، زیر برآمدگی شکم و بین زانوها، و به ویژه اطراف لگن بالش بگذارید.

اگر در سه ماهه سوم بارداریتان با مشکل بی­خوابی مواجه شده ­اید، عوامل متعددی وجود دارند که در این قضیه نقش دارند.

با عملی کردن این راهکارها در ماه­ های پایانی بارداری می­توانید خواب آرام ­تری داشته باشید:

خوشبختانه کمبود خواب تأثیر مخربی روی جنین ندارد. با این­ حال استرس و خستگی ناشی از بی­خوابی، می­تواند احتمال نیاز به سزارین را افزایش دهد. به همین خاطر است که عملی کردن تمامی مراحل فوق برای داشتن خواب مناسب در دوران بارداری اهمیت دارد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

دکتر جرج سعاده، مدیر پزشکی مادر و جنین در دانشگاه واحد پزشکی تگزاس در گالوستون می گوید: “باید این نتایج را با احتیاط تفسیر کنیم “.

سعاده که در تحقیق یادشده نقشی نداشته است، اظهار می کند: “نمی توان نتیجه گرفت که خوابیدن به پشت باعث مرده زایی جنین می شود یا مثلا به بغل خوابیدن از این امر جلوگیری می نماید”.

البته دکتر سعاده اظهار می دارد که نقش احتمالی خوابیدن به پشت در این امر قابل تامل است و باید آنرا در نظر گرفت. وی در شرح این موضوع می گوید: خوابیدن به پشت ممکن است آپنه خواب را افزایش بدهد، در این صورت نفس کشیدن در سرتاسر شب مدام با وقفه مواجه شده و دوباره شروع می شود و اگر جنین آسیب پذیر باشد، این میزان اکسیژن کاهش یافته می تواند احتمال مرده زایی را افزایش بدهد.

 

 

ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

دکتر آدرینه گوردن محقق ارشد در تحقیق مذکور به طورکلی امکان اثرگذار بودن وضعیت خواب بر مرده زایی را تایید می کند، البته احتمالا صرفا درصورتی اینگونه است که سایر عوامل خطر نیز، مثل اختلال در رشد جنین، وجود داشته باشند.

گوردون، متخصص نوزادان در بیمارستان سلطنتی شاهزاده آلفرد در سیدنی استرالیا می گوید: “مرده زایی جنین بسیار پیچیده تر از صرفا یک عامل موثر است”.

 وی ادامه می دهد اگر وضعیتِ خواب  مادر واقعا اثرگذار باشد، آنگاه عامل مهمیست، زیرا می توان تغییرش داد. 

مرده زایی جنین اشاره به از دست دادن حاملگی بعد از هفته بیستم دارد. با توجه به آمار موجود، تقریبا یکی از هر 160 حاملگی منجر به مرده زایی می شود که از جمله دلایل آن نقصان مادرزادی، رشد ضعیف جنین و مشکلات مربوط به جفت و سایر دلایل می باشد.

زنان سیگاری یا زنانی که فشار خون بالایی دارند در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند، اما بنا به گفته دکتر سعاده، برخی اوقات هم دلیل مشخصی برای این اتفاق وجود ندارد.

به منظور بررسی رابطه احتمالی میان وضعیت خواب با خطر مرده زایی، تیم گوردون 103 زن را که جنین خود را در هفته های آخر بارداریشان (بعد از هفته 31 بارداری) مرده به دنیا آورده بودند و نیز 192 زن بارداری را مورد بررسی قرار دادند که در سه ماهه سوم بارداری قرار داشتند.

 

براین اساس، تیم یادشده متوجه شدند که از میان زنانی که جنین خود را مرده بدنیا آورده بودند، تقریبا 10 درصد اظهار داشتند که در طول بارداری و ماه آخر به پشت خود می خوابیده اند. این میزان در زنانی که بارداری سالمی داشتند صرفا 2 درصد را شامل می شد.

 

وقتی محققان سایر عوامل از قبیل استعمال دخانیات و وزن بدن زنان را هم درنظرگرفتند، همچنان متوجه شدند که خوابیدن به پشت با خطر روبه فزونی مرده زایی جنین ارتباط داشته است.

دکتر هالیت پینار مدیر پاتولوژی پیش از تولد و کودکان در بیمارستان زنان و نوزادان در پراویدنس رود آیلند، عوامل خطرزای بالقوه در مرده زایی جنین را مطالعه می کند. 

وی می گوید بنابر آنچه در تحقیقات خود بدان دست یافته است، رشد ناقص جنین یکی از “عوامل عمده خطرِ” مرده زایی جنین است (رابطه ای که تیم گوردون نیز در بررسی های اخیر خود متوجه آن شدند).

 

پینار می گوید: در ارتباط با وضعیت خوابیدن، یافته های اخیر سوال جالبی را به ذهن متبادر می سازد.

 طبق نظر وی، به پشت خوابیدن زنان در دوران بارداری، کم شدن جریان خونی که به سمت جنین می رود را “امکان پذیر” میکند.

 اما وی خاطر نشان می کند “بدون انجام اندازه گیری عینی مثلا اندازه گیری میزان جریان خونی که به جفت و  نوزاد می رسد، نمی توان این نظر را با قطعیت قبول کرد”.

 بنا به گفته وی “فکر نمی کنم فعلا بتوانیم به نتیجه ای در مورد اثرگذاری وضعیت خواب بر مرده زایی جنین دست پیدا کنیم و پیشنهادی در این رابطه ارائه بدهیم.”

 گوردون و سعاده تصدیق می کنند که هنوز برای ارائه هرنوع پیشنهاد جامعی خیلی زود است.

 سعاده ادامه می دهد: “زنان نباید از نتیجه این یافته ها نگرانی به خود راه دهند و اگر خانمی جنین خود را از دست داده است مطمئنا نباید به خاطر خوابیدن خود بر پشت در دوران بارداری احساس گناه کند”.

اما آیا برای در امان ماندن زنان باید به پهلو بخوابند؟ سعاده می گوید این کار لزوما نیاز نیست. وی اشاره می کند که خوابیدن در این وضعیت می تواند بالقوه موجب لخته شدن خون در پاها شود.

به گفه وی “زنان باید به هر وضعیتی که برایشان راحت تر است بخوابند.”

اما بنا به گفته متخصصان اگر خانمی در مورد وضعیت خوابیدنش نگرانی هایی دارد، بایستی با دکتر خود مشورت کند.

اشتراک

اینجانب فعالیت خود را به عنوان مترجم از سال 88 و با همکاری با انتشارات طاهریان آغاز کردم .و سپس به عنوان کارمند مترجم با شرکت های مختلفی همکاری داشته ام . در این میان لازم به ذکر است که فعالیت های اینجانب علاوه بر ترجمه کتاب (در آخرین مورد نشر آوند دانش)شامل ترجمه مقالات ، همکاری به عنوان مترجم شفاهی در دوره ها و سمینارهای مختلف و کار به عنوان مسئول مکاتبات و مکالمات خارجی شرکت توسعه اطلاعات بوده است .علاوه بر زبان انگلیسی ، آشنایی متوسط با زبان های اسپانیولی و ترکی استانبولی را نیز دارا می باشم .

 

در حال حاضر، باکتریِ مقاوم در برابر آنتی بیوتیک (MRSA) در طول سال باعث مرگ هفتصد هزار نفر می شود. دانشمندان نگران این موضوع هستند که این آمار در سال 2050 به رقم هولناک ده میلیون نفر در سال برسد. در این بین دانشجویی 25 ساله از دانشگاه ملبورن بنام خانم «شو لام» باور دارد که راه حل را یافته است. او توانست راهی را کشف کند که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در باکتری ها را از بین ببرد و اینکار را بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها انجام داده است. وی با موفقیت کامل یک مشکل بزرگ در تست های آزمایشگاهی را با استفاده از یک «پلیمرِ ستاره ای شکل» که باعث شکاف در سلولها می شود، برطرف کرده است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

تصور کنید که ایمپلنتهای استخوانی آینده از ذرات ریزی از گرافن که با هم جوش خورده اند و به ماده ای جامد تبدیل شده اند، ساخته شوند! این مهم بر اساس مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه رایس انجام گرفته امکانپذیر است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

تحقیق جدیدی که مسئولیت آنرا دانشمندان کینگ کالج لندن و دانشگاه بریستول برعهده داشتند مشخص کرد که رژیمهای پرچرب و پرقند در طول بارداری با بروز علائم اختلال کم توجهی (ADHD) در کودکان مرتبط است. این مطالعه در ژورنال Child Psychology and Psychiatry منتشر گردیده و اولین مطالعه در نوع خود است که بیان می کند مشکلات رفتاری کودک و همچنین اختلال کم توجهی و بیش فعالی بخاطر تاثیر مستقیم رژیم غذایی ناسالم مادر مخصوصاً در زمان بارداری است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

محققان موفق شدند طی یک درمانِ آزمایشی در موشهای مبتلا به دیابت، رگهای جدیدی را تولید کنند. این درمان در نهایت می تواند به افرادی که به بیماریهای عروقی مبتلا هستند، امیدهای تازه ای بدهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید…

سویلنت 2 هم صبحانه است، هم نهار و هم شام، آنهم بصورت یک نوشیدنی. «سویلنت کافی اِست» برای تامین کافئین و داشتن طعم شکلات، در خودش کمی قهوه دارد. 20 درصد از آنرا ماکروناترینت تشکیل شده تا مواد مغذی روزانه شما را تامین کند. همچنین با اضافه کردن روغنهای موجود در برگه هلو، عصاره های سویا و آمینو اسیدهای موجود در چای سبز در نهایت معجونی برای صبحانه شما آماده می کند که با انرژی فوق العاده صبح خود را آغاز کنید.ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک

مهندسان پرواز همیشه در آرزوی ساخت وسیله ای با قدرت تشخیص پرندگان شکاری در حین پرواز هستند. این پرندگانِ چالاک قادرند با سرعتی خیره کننده از میان جنگلهای انبوه پرواز کنند، به دل شاخ و برگ‌ها بزنند و در نهایت آرامش و شکوه روی شاخه‌ای فرود بیایند، به گونه‌ای که اگر قرار باشد یک پهپاد همان کار را انجام بدهد، به اولین تنه درختِ سر راهش برخورد کرده و چیزی جز مشتی پلاستیک و قطعات الکترونیکی داغان از آن باقی نمی‌ماند. اما پرندگان این عملیات‌ها را از روی غریزه و به راحتی انجام می‌دهند.

بنا به مطالعه ای که به تازگی انجام گرفته، صرفاً شنیدن صدای ضبط شده گله ای از سگ های وحشی که در حالت تهاجمی بسر می برند، باعث شد تا راکون ها از جستجوی غذا در امتداد ساحل در چند جزیره کوچک امتناع بورزند. این مسئله به نوبه خود افزایش جمعیت جانورانی که طعمه راکون ها بودند مثل خرچنگها و ماهیها را به دنبال داشت. نتایج مطالعه مزبور کاربردهایی را برای سایر اکوسیستم هایی به همراه دارد که در آنها حیوانات موجود در رتبه های پایین ترِ زنجیره غذایی صرفاً با ذکر نام شکارگران برتر به خود می لرزند.

میکروسوزنها طراحی شده اند تا لایه بیرونی پوست را سوراخ کنند. بدن انسان از لایه بیرونی پوست بعنوان یک سپر محافظتی استفاده می کند. میکروسوزنها بگونه ای طراحی می شوند که به لایه های بعدی که خانه سلولهای عصبی، رگهای خونی و سلولهای سیستم ایمنی بدن می باشند، ورود نکنند. حال محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و موسسه پاول شِرر (PSI) در اتریش میکروسوزنی ساخته اند که درواقع یک سیستم نظارتی دارو می باشد و علاوه بر ارتقاء راحتی بیمار، بسیار هم کم هزینه است. محققان از این اختراع جدید برای اندازه گیری میزان آنتی بیوتیک وانکومایسین در خون استفاده کردند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

مایکروسافت جهت ارتقاء قابلیت های کورتانا برای استفاده در کشورهای اروپایی، کم کم ویژگی های نوینی را به نسخه بین المللی این نرم افزار اضافه می سازد. در حال حاضرنسخه بین المللی کورتانا قادر است بر اساس غذای موردعلاقه تان، قیمت غذا و مکانتان، نزدیکترین غذاخوری را به شما پیشنهاد دهد.

بدن ما دارای کنترل‌هایی است که چگونگی رشد و تقسیم سلول‌ها را تنظیم می‌کنند. این سازوکار در پیشگیری از گسترش بیماری، کابرد دارد. با این وجود زمانی که فرد به بیماری لوسمی میلوئید حاد (AML)، شکلِ تهاجمیِ سرطان خون، مبتلا می‌شود این کنترل‌ها خنثی می‌شوند و سلول‌های سرطانی می‌توانند آزادانه تقسیم شوند و به شکل غیر قابل کنترلی رشد کنند.

دانشمندان استرالیایی به تازگی پروتئینی را کشف کرده‌اند که این فرآیند را هدایت می‌کند. آنها نشان داده‌اند که با مسدود کردنِ فعالیتِ این پروتئین می‌توان این سرطان مرگبار را متوقف کرد.

عضویت در خبر نامه کویآخرین اخبار علمی دنیا را در ایمیل خود دریافت کنید


نام:


ایمیل:


برداشت ، بازنشر و استفاده از مطالب سایت بصورت کامل و یا صرفا بخشی از یک مطلب صرفا باقرار دادن لینک آن مطلب (Hyperlink) مجاز می باشد .

ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک
ایا به پشت خوابیدن در ماه اول بارداری خطرناک
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *