انگور سیاه مریوان کردستان

دوره مقدماتی php
انگور سیاه مریوان کردستان
انگور سیاه مریوان کردستان

سنندج – ایرنا – انگور ره شه(سیاه) باغات دیم مریوان بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است، میوه‌ای که هر سال ۲۷ هزار تُن از آن در این شهرستان مرزی تولید و روانه بازار مصرف سراسر کشور می‌شود.

به گزارش ایرنا، ‌ اواخر شهریور و اوایل مهر هر سال کار برداشت انگور سیاه از باغات دیم و آبی شهرستان مریوان آغاز می‌شود البته قبل از برداشت این محصول، انگور سفید برداشت شده که به نسبت انگور سیاه عمر کمتری دارد اما بازار انگور سیاه چند برابر بازار نوع سفید است.

شهرستان مرزی مریوان بدلیل آب و هوای مناسب و مساعد برای کشت انواع محصولات باغی بویژه انگور همیشه در استان کردستان زبانزد بوده و در سال‌های اخیر با توجه به بازار گرم و افزایش تقاضا برای محصولات باغی نظیر انگور توسعه باغات در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران این شهرستان قرار گرفته است.

انگور سیاه علاوه بر مصرف تازه خوری به صورت کشمش، آبمیوه و شیره نیز قابل فراوری است و در سنوات گذشته کارخانجات تولیدی در این زمینه افزایش یافته و همین امر موجب ایجاد بازار داغ برای خرید این نوع انگور شده است.

تولید ۲۷ هزار تن انگور سیاه در مریوان  

انگور سیاه مریوان کردستان

دوره مقدماتی php

مدیر جهاد کشاورزی مریوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز کار برداشت انگور سیاه گفت:‌ امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۷ هزار تن انگور در باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

محمد رحیمی اظهار داشت: سه هزار و ۴۸۶ هکتار از باغات شهرستان را باغات انگور تشکیل می‌دهد که کار برداشت این محصول با ارزش از اوایل مهر آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد.

وی افزود: از این میزان هکتار باغات انگور، ۲ هزار و ۷۱۵ هکتار آن بارور و ۷۷۱ هکتار را غیر بارور تشکیل می‌دهد که در سال‌های آینده به مرحله باروری رسیده و باعث افزایش تولید انگور در این شهرستان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان متوسط برداشت انگور در هر هکتار از باغات بارور را هشت تن اعلام کرد و گفت:‌ پیش بینی می‌شود ۲۷ هزار و ۱۵۰ تُن انگور از باغات شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۱۳۳ بهره بردار مشغول برداشت انگور هستند، اضافه کرد: با توجه به افزایش تورم در بازار قیمت فروش این محصول کاهش یافته و بطور میانگین قیمت هر کیلوگرم انگور به ۶ هزار تومان رسیده است.

رحیمی ادامه داد: انگور تولیدی در باغات شهرستان مریوان علاوه بر مصرف تازه خوری و تبدیل در مصارف خانگی برای کشمش، مویز و شربت، بدلیل کیفیت بسیار بالای آن به استان های ارومیه، تبریز، تهران، شیراز و اصفهان نیز برای مصرف فرستاده می‌شود.

وی افزود: در مریوان یک سردخانه ۲ هزار و ۵۰۰ تُنی احداث شده که انگور تولیدی را نگهداری می‌کند و یک کارخانه نیز در زمینه صنایع تبدیلی در آینده ای نزدیک در این شهرستان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان تاکید کرد: کارخانه ژینانوش دارای پرونده بهره برداری در زمینه تولید آبمیوه، شربت و کنسانتره است که در زمینه انگور سیاه نیز سالانه ظرفیت فرآوری ۴۰ هزار تُن را دارد و اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تاکید کرد: با افتتاح این کارخانه سود واقعی فروش انگور سیاه و سایر محصولات باغی عاید باغداران و تولیدکنندگان می‌شود و از خام فروشی و صادرات آن به قیمت بسیار پایین جلوگیری بعمل می‌آید.

یکی از باغداران انگور سیاه در مریوان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه در بازار کنونی قیمت همه کالاها و محصولات افزایش چندین برابری داشته اما قیمت انگور سیاه همچنان پایین است.

وی افزود: بدلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان،  محصولات باغی با قیمت بسیار پایین از باغداران خریداری و سود واقعی آن عاید دلالان و واسطه ها می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت با ایجاد صنایع تبدیلی در سطح مریوان که قطب تولید محصولات باغی استان کردستان به شمار می‌رود باعث ایجاد انگیزه بیشتر در باغداران برای تولید خواهد شد.

با توجه به تولید ۴۲ درصد انگور سیاه استان کردستان در شهرستان مریوان، ایجاد صنایع تبدیلی یا خرید تضمینی محصولات باغی از باغداران ضمن ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان موجب افزایش تولید و درآمد پایدار خواهد شد تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، برخی از این محصولات از جمله انگور سیاه به خارج از کشور نیز صادر شود.

افتتاح کارخانه ژینانوش در این شهرستان می‌تواند باعث تولید بیشتر محصولات باغی نظیر انگور شود،  مریوان بواسطه مرز باشماق و همسایه بودن با اقلیم کردستان عراق توانایی صادرات محصولات باغی را دارد که این امر در رونق و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت باغداری و کشاورزی تاثیرگذار است.

مریوان در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.

سنندج – ایرنا – برداشت انگور سیاه از ۱۴ هزار هکتار از تاکستان‌های استان کردستان آغاز شد و پیش‌بینی…

سنندج – ایرنا – مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: باغات دیم این استان از طرح…

مشهد- ایرنا- رییس اتاق اصناف مشهد گفت: پیرو دستور امروز رییس جمهوری…

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی وزیر کشور از انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان مهمترین…

اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان بیان اینکه تحقق نیافتن مکرر وعده‌های…

خرم‌آباد – ایرنا – رییس جمعیت هلال احمر کشور گفت: ایجاد و برپایی ۳۵…

اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به تخلیه فاضلاب…

کرج – ایرنا – کارشناس کنترل ترافیک پلیس راه البرز اعلام کرد که بخشی…

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی…

انگور سیاه مریوان کردستان

بیرجند – ایرنا – رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی گفت:…

کرج – ایرنا – فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه…

مشهد- ایرنا- جانشین معاون دادستان مرکز خراسان رضوی از احضار و تفهیم…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

سنندج – مدیر جهاد کشاورزی مریوان گفت: سال گذشته ۴۳۱ هکتار باغ شامل ۲۸۱ هکتار باغ دیم، ۵۹ هکتار باغ آبی و ۹۱ هکتار هم باغ کشت گیاهان دارویی به سطح باغات این شهرستان اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سیدعزیز هاشمی با بیان اینکه در مریوان حدود پنج هزار و ۵۵۰ هکتار باغ وجود دارد, اظهار داشت: باغات دیم به دو شیوه اجرا می‌شوند یا بخشی از آن اراضی ملی غیرجنگلی است که بصورت اجاره به افراد واگذار می‌شود و یا بخشی از آن اراضی شخصی است.

وی افزود: انگور سیاه یکی از محصولات تولیدی شهرستان مریوان است که در حال حاضر به دلیل کیفیت بالایی که دارد به عنوان برندی در کشور مطرح است.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی قلمه ریشه‌دار انگور را برای بهره‌برداران این بخش بصورت رایگان تامین می‌کند، ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۷ هزار تن انگور سیاه در مریوان تولید شد که بطور میانگین حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمد ناخالص برای کشاورزان منطقه مریوان دربرداشت و امیدواریم امسال این میزان تولید بیشتر شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: توت‌فرنگی یکی دیگر از محصولات تولید شده در شهرستان مریوان است که سال گذشته در ۴۵۰ هکتار از باغات این شهرستان کشت شد و از این میزان سطح حدود ۹ هزار تن برداشت شد.

انگور سیاه مریوان کردستان

وی بیان کرد: مریوان یکی از شهرستان‌هایی است که در راستای طرح پیشران توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات که برای استان کردستان تعریف شده است اقداماتی انجام داده است در واقع اجرای این طرح یکی از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی مریوان است که در قالب آن هم در اراضی ملی قابل واگذاری برابر نظرات کمیته فنی و کمیته استعدادیابی و با هماهنگی اداره منابع طبیعی و هم در اراضی شخصی مخصوصاً دیم اقدام به توسعه باغات شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در این شهرستان، گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد گلخانه با مساحت ۲.۲ هکتار شامل گلخانه کشت خیار، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی زیر بار تولید هستند که در مجموع سالانه حدود ۳۰۰ تن محصول از آنها برداشت می‌شود.

هاشمی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال‌جاری حدود هشت دهم هکتار دیگر به این مساحت اضافه می‌شود یعنی در پاییز سال‌جاری کشت گلخانه در مریوان به سه هکتار می‌رسد.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ایسنا/کردستان مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برداشت انگور سیاه از ۱۴ هزار هکتار از تاکستان‌های استان کردستان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ تُن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مهدی فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ انگور در استان داریم، اظهار کرد: ۱۴ هزار هکتار از این میزان بارور و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار عمدتا باغات انگور دیم به صورت نهال است.

 فتحی عنوان کرد: بیشتر باغات انگور این استان به صورت دیم کشت شده که این نوع کشت در باغات بارور و نهال سهم ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتاری و باغات آبی نیز سهم چهار هزار و ۹۰۰ هکتاری دارد که تمام آنها بارور است. وی اضافه کرد: میانگین تولید باغات دیم در هر هکتار هفت و نیم تُن و پیش بینی تولید آن نیز ۸۶ هزار و ۲۵۰ تُن و میانگین تولید باغات آبی نیز در هر هکتار ۱۲ و نیم تُن و پیش بینی تولید آن نیز ۶۱ هزار و ۲۵۰ تُن است. مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاوزی با بیان اینکه شهرستان مریوان با ۴۲ درصد، سروآباد با ۲۲ درصد و بانه با ۱۳ درصد بیشترین سهم انگور دیم را دارد، یادآور شد: در انگور آبی نیز سنندج با ۳۳ درصد و بیجار با ۲۶ درصد بیشترین سطح باغات را دارند. فتحی تاکید کرد: کردستان از لحاظ سطح و تولید انگور دیم بعد از استان فارس در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و از لحاظ انگور آبی نیز در این شاخص در جایگاه ۱۵ کشوری است.

انتهای پیام

مخاطبان

جستجو

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کُردستان در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به بارندگی مناسب، شیب اراضی و رطوبت مناسب و عدم فراهم شدن شرایط بیماری، انگور دیم به ویژه انگور سیاه کُردستان سالم و ارگانیک است.

انگور سیاه مریوان کردستان

محمد فرید افزود: ۵۰ هزار تُن انگور سیاه از باغات انگور استان تولید می‌شود که ۱۳ هزار بهره بردار از باغات انگور تأمین معاش می‌کنند که عمده این باغات در شهرستانهای بانه، مریوان و سروآباد و مقداری هم کامیاران، سنندج و سقز قرار دارد.

وی گفت: استان کُردستان در راستای تولید انگور از ظرفیت ویژه ای برخوردار است و تلاش می شود انگور دیم کُردستان در کنار محصول توت فرنگی به عنوان یک برند در کشور معرفی و نسبت به صادرات این محصول به اقدام شود.

سپری در ادامه افزود: استان کردستان با چهار هزار و 700 تا 5 هزار هکتار باغ انگور آبی و تولید ۵۲ هزار تُن شامل؛ رقم‌های فخری، عسکری، یاقوتی، کشمش قرمز، سفید بی دانه بای 4 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در بیش از 9 هزار هکتار باغ انگور “ڕه شه” مریوان و خوشنام بانه با متوسط عملکرد ۶ تُن در هکتار، 46 هزار تُن انگور تولید می شود.

به گفته وی این محصول سرشار از آنتی کسیدان است که علاوه بر مصرف تازه خوری در تامین ویتامینها نیز تأثیر دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: ۵ هزار هکتار از باغات انگور دیم در شهرستانهایی قراردارد که بالای ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارد.

سپری در پایان گفت: ۲ و نیم میلیون اصل نهال گواهی شده انگور جهت احداث ۳ هزار هکتار باغ انگور دیم در استان کردستان برای پاییز امسال آماده به کشت است.

 

منبع خبرگزاری: صداوسیما مرکز کُردستــــان

سیاسی

پیوندها

سازمان صدا و سیما

کانال رسمی شبکه

معاونت امور استان ها

رادیو اینترنتی

باشگاه مخاطبان نگاه

تلویزیون اینترنتی

روابط عمومی

صفحات مناسبتی

انتقاد و پیشنهاد

نقشه سایت

واحد پژوهش

سوالات متداول

خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان

بسیج صداوسیمای مرکز کردستان

انگور سیاه مریوان کردستان

 

امکانات

پخش زنده تلویزیون

پخش زنده رادیو

جذب ایده و سوژه

برندگان مسابقات سیما

برندگان مسابقات صدا

خبرخوان(rss)

حداکثر دما

  • عکس نوشته حكمت
  • #

    حداقل دما

    #

    کلیه حقوق متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد. | هرگونه برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است. | آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۹/۰۸/۱۷

    پیاده سازی توسط شرکت سپهر افزار ایرانیان

    انگور ره شه(سیاه) باغات دیم مریوان بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است، میوه‌ای که هر سال ۲۷ هزار تُن از آن در این شهرستان مرزی تولید و روانه بازار مصرف سراسر کشور می‌شود.

    به گزارش مشرق، اوایل مهر هر سال در روستای نی مریوان کار برداشت انگور سیاه از باغات دیم و در دل کوه روستا آغاز می‌شود البته قبل از برداشت این محصول، انگور سفید برداشت شده که به نسبت انگور سیاه عمر کمتری دارد اما بازار انگور سیاه چند برابر بازار نوع سفید است. انگور سیاه علاوه بر مصرف تازه خوری به صورت کشمش، آبمیوه و شیره نیز قابل فراوری است و در سنوات گذشته کارخانجات تولیدی در این زمینه افزایش یافته و همین امر موجب ایجاد بازار داغ برای خرید این نوع انگور شده است. شهرستان مرزی مریوان بدلیل آب و هوای مناسب و مساعد برای کشت انواع محصولات باغی بویژه انگور همیشه در استان کردستان زبانزد بوده و در سال‌های اخیر با توجه به بازار گرم و افزایش تقاضا برای محصولات باغی نظیر انگور توسعه باغات در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران این شهرستان قرار گرفته است.

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    انگور ره شه(سیاه) باغات دیم مریوان بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است، میوه‌ای که هر سال ۲۷ هزار تُن از آن در این شهرستان مرزی تولید و روانه بازار مصرف سراسر کشور می‌شود.
    اوایل مهر هر سال در روستای نی مریوان کار برداشت انگور سیاه از باغات دیم و در دل کوه روستا آغاز می‌شود.
    عکس: بختیار صمدی/فارس

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    ما را دنبال کنید.

    انگور «رشه» کردستان برند جهانی می‌شود. حالا وزارت کشاورزی پیگیر گواهی سلامت انگور سیاه مرغوبی است که در دامنه‌های کوهستانی زاگرس بدون هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی عمل می‌آید و با آب باران آبیاری می‌شود.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ،  مراحل ثبت برند جهانی انگور کردستان بنا به گفته شهریار حنیفی، مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان در مراحل پایانی قرار دارد و به این ترتیب انگور مرغوب کوهستان‌های زاگرس ایران به کشورهای اروپایی ازجمله ارمنستان صادر می‌شود.

    حالا ١٣‌هزار خانواده کردستانی در باغ‌های انگور این خطه مشغول به کارند. باغ‌هایی که با تولید ٥٥‌هزار تنی عنوان قطب دوم انگور کشور را برای کردستان به ارمغان آورده‌اند. حدود یک‌سوم این میزان تولید به خارج از کشور صادر و بقیه برای بازارهای داخلی ارسال می‌شود. با این حال، کردستان نه‌تنها یک شرکت صادرات محصولات کشاورزی ندارد که حتی یک کارخانه فرآوری انگور در این شهر موجود نیست. همین موضوع هر تابستان دغدغه باغداران انگور کردستان می‌شود. باغداران نگران زمین ماندن انگورها و سوءاستفاده دلال‌ها می‌شوند؛ نگران زیان سنگین چند ماه کار شبانه‌روزی در باغ‌های انگور. امسال اما ماجرا کمی تفاوت کرده و تعاونی روستایی کردستان تصمیم گرفته است مشتری بی‌چون و چرای انگور باغداران کُرد شود.

    تصمیم مهم تعاونی روستایی کردستان

    چند سالی است که با نزدیک شدن به زمان برداشت انگور، دلهره کشاورزان کردستانی هم شروع می‌شود؛ دلهره‌هایی از بابت قیمت پایین یا خریدار نداشتن محصول‌شان، اما امسال با اقدامی که سازمان تعاون روستایی کردستان برای خرید توافقی انگور سیاه کرده، خیال کشاورزانی که روزها و ماه‌ها وقت و کلی هزینه پای تاکستان خود گذاشته‌اند تا حدودی راحت شده است. حالا باغداران کردستانی می‌گویند که با خرید توافقی انگور سیاه‌شان، کمی سفیدبخت شده‌اند. البته شاید فقط خرید تضمینی انگور سیاه، تمام سفیدبختی باغداران نباشد، بلکه آنچه آنها را به سفیدبختی می‌رساند، توسعه صادرات محصولشان و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است، زیرا استان کردستان با وجود این‌که از قطب‌های تولید محصولات باغی است، حتی یک کارخانه هم در این زمینه ندارد.

    انگور سیاه مریوان کردستان

    کردستان با میانگین عملکرد تولید ٥ تا ٦ تن در هکتار، یکی از استان‌های مستعد در زمینه توسعه باغ‌های دیم به‌ویژه انگور است و بیشترین سطح کشت این محصول در شهرهای مریوان، بانه، کامیاران و سروآباد است. کردستان بیش از یک‌میلیون و ۱۱۰‌هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دارد و تولید سالانه بیش از ۴۵‌هزار تن انگور دیم، رتبه دوم کشوری را نصیب این استان کرده است. امسال هم ۹‌هزار و ۱۰۰ هکتار از باغ‌های استان کردستان به انگور سیاه اختصاص یافته و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۹۶‌هزار تن انواع ارقام انگور در این استان است که سهم انگور سیاه از این مقدار ٥٠‌هزار تا ٥٥‌هزار تن است.

    در کردستان ۱۳‌هزار باغدار از کشت و تولید انگور روزگار می‌گذرانند و ارتزاق می‌کنند و به نظر می‌رسد سازمان تعاون روستایی کردستان قصد دارد با خرید این محصول به حداکثر قیمت، هم اعتماد کشاورزان را جلب و هم شغل‌های موجود در این عرصه را تثبیت کند.

    بازاررسانی؛ مشکل بزرگ باغداران

    احمد زکریایی‌نژاد، مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان توضیح می‌دهد که مشکل اصلی انگورکاران در این استان، بازاررسانی محصول‌شان است و از همین‌رو خرید توافقی انگور سیاه امسال در دستورکار این سازمان قرار گرفته تا به این ترتیب این مشکل بزرگ رفع شود.

    آن‌طور که زکریایی‌نژاد می‌گوید، خرید توافقی این محصول برای حمایت از بهره‌برداران انجام می‌شود و جامعه هدف سازمان تعاون روستایی کردستان، اعضای شرکت‌های تعاونی و تمامی تولیدکنندگان انگور سیاه این استان هستند.

    به گفته او، خرید توافقی انگور سیاه در شهرهای مریوان، بانه، سروآباد و کامیاران در دستور کار قرار دارد و این سازمان، آماده خرید تمام انگور تولید شده است.

    زکریایی‌نژاد توضیح می‌دهد که سازمان تعاون روستایی کردستان طی برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌هایی که با سازمان جهاد کشاورزی این استان و تشکل‌ها انجام داده، بخشی از محصول انگور که کیفیت خوبی دارد را به قیمت روز از باغداران خریداری و در مناطق و استان‌های پرجمعیت عرضه می‌کند.

    به گفته این مقام مسئول، قیمت خرید توافقی انگور سیاه کردستان می‌تواند بسته به نوع محصول، کیفیت و بسته‌بندی آن متفاوت باشد و از آن‌جا که کشاورزان نمی‌توانند بازاریابی کنند، سازمان تعاون روستایی خرید توافقی را با هدف بازاریابی در دستور کار قرار داده است.

    درعین ‌حال مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان، ضعف صادرات و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را از موضوعاتی می‌داند که باید به‌طور جدی در این استان مورد توجه قرار بگیرد و تأکید می‌کند که هم باید برای صادرات انگور سیاه اقدامات جدی انجام داد و هم سرمایه‌گذاران را تشویق و ترغیب کرد تا نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام کنند.

    انگور کردستان جهانی می‌شود

    انگور سیاه کردستان به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کود و سم و بیشتر به صورت دیم تولید و برداشت آن از دهه نخست شهریور آغاز می‌شود و از آن‌جا که مقدمات لازم فراهم شده، از زمانی که برداشت آن شروع شود، سازمان تعاون روستایی خرید توافقی این محصول را آغاز می‌کند.

    البته از آن‌جا که باغات دیم انگور سیاه کاملا ارگانیک است، معرفی انگور کردستان به‌عنوان یک برند از سوی وزارت جهاد کشاورزی درحال پیگیری است. هرچند که معرفی انگور سیاه کردستان با برند جهانی نیازمند صدور گواهی سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانیک این محصول است و سازمان جهاد کشاورزی کردستان در راستای صدور برند محصول ارگانیک انگور رشه (سیاه) کردستان نیازمند همکاری همه ادارات ازجمله دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد است.

    این موضوعی است که شهریار حنیفی، مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان هم به آن اشاره و  تأکید می‌کند که برای صادرات این محصول، گرفتن گواهی سلامت در دستورکار است و به‌ زودی به نتیجه خواهد رسید.

    صادرات یک‌سوم انگور کردستان

    به گفته حنیفی، ارمنستان و عراق می‌توانند بازارهای خوبی برای صادرات انگور سیاه کردستان باشند و در صورتی که گواهی سلامت برای این محصول اخذ شود، پیش‌بینی می‌شود که از ٥٥‌هزار تن محصولی که امسال تولید می‌شود، ٢٠‌هزار تن آن صادر شود.

    او عنوان می‌کند که یکی از مشکلات سر راه صادرات این محصول، عدم انطباق استانداردهای ما با استانداردهای دنیاست و از همین‌رو گواهی سلامت نقش بسیار مهمی برای رونق صادرات دارد.

    مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان درعین‌ حال یکی از اصلی‌ترین مشکلات در بحث صادرات انگور سیاه را نبود شرکت واردات و صادرات و نبود متولی صادرات عنوان می‌کند.

    به گفته حنیفی، با همکاری اتحادیه‌های تولیدی و با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار، این امکان فراهم آمده که پس از برداشت محصول غرفه‌هایی در میادین به عرضه انگور سیاه اختصاص بیابد و کلانشهرهایی مانند تهران هم از تازه‌خوری این محصول بهره‌مند شوند.

    در کردستان یک کارخانه فرآوری هم نداریم

    اما امسال که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی را مکلف به خرید توافقی انگور سیاه کرده، بخشی از مشکل باغداران که روی دست‌ماندن محصول بود، حل خواهد شد اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موضوعی است که همچنان می‌تواند ظرفیت کردستان برای تولید محصولی ارگانیک و سالم را تحت‌تأثیر قرار دهد.

    مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان در همین رابطه توضیح می‌دهد که این استان هیچ‌گونه کارخانه‌ای برای تبدیل و تکمیل فرآیند تولید وجود ندارد اما به تازگی چند سرمایه‌گذار برای ایجاد این صنایع در کردستان موافقت اصولی گرفته‌اند ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

    به گفته حنیفی، کارخانه‌های آبمیوه‌گیری و کنستانتره هم که در چند ‌سال اخیر اقدام به خرید بخشی از این محصول کرده‌اند، از استان‌های آذربایجان‌غربی و قزوین بوده‌اند.

    مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان انگور سیاه را مسأله عرضه به بازار می‌داند اما درعین ‌حال امیدوار است که امسال خرید توافقی این محصول به قیمت ٢‌هزار تا ٢‌هزار و ٢٠٠ تومان تا حدود زیادی مشکل روی دست‌ماندن این محصول و بازاررسانی آن را حل کند.

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

    انگور سیاه مریوان کردستان

    میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

    وقتی به زحمات باغبانان رنجور کردستان بی توجهی می شود؛

    کردستان دومین استان کشور در تولید انگور دیم است ولی متأسفانه حتی یک کارخانه فرآوری برای این محصول ندارد تا به تناسب آن برای جوانانش شغل و اشتغال نیز ایجاد گردد.

    به گزارش کُردتودی، مریوان با دارا بودن بیشترین سطح باغات انگور در استان کردستان درصد قابل توجهی از تولید این محصول در استان را به خود اختصاص داده است و حدود 10 درصد از محصول تولیدی به صورت تازه خوری و 90 درصد باقیمانده برای فرآوری توسط کارخانجات صنایع تبدیلی خریداری می شود. انگور سیاه در اقلیم و آب و هوای کردستان در مریوان و بانه و سردشت در سطح گسترده تولید می شود اما با بی توجهی مسئولین بازار این محصول دچار مشکل اساسی شده است. یکی از تولید کنندگان انگور مرغوب در مریوان با بیان اینکه انگور سیاه مریوان یکی از بهترین انگورهای کشور است، شرایط اقلیمی استان کردستان و مریوان را یکی از پتانسیل های مناسب جهت رونق محصول انگور عنوان کرد.

     

     

    انگور سیاه مریوان کردستان

    این تولید کننده، گفت: در صورت احداث کارخانه فراوری، مشکل انگور و توت فرنگی و انار و هلو و…. منطقه مریوان و سروآباد حل خواهد شد. وی افزود: علاوه بر دولت و مسئولین از سرمایه گذاران درخواست می شود با ساخت و راه اندازی این کارخانه به سود هنگفت این بازار توجه کنند. این تولید کننده روستای گوێزه کوێره مریوان، گفت: سال گذشته نزدیک ۷۰تا ۸۰ هزار نهال انگور کاشته شده است و در دو سال آینده ثمره این نهال ها بیش از ۱۰۰۰تن انگور خواهد بود که در صورت ساخت این کارخانه علاوه بر رونق تولید باعث ایجاد اشتغال زایی و صادرات انگور به کشورهای همسایه می شود. وی یکی از مشکلات تولیدکنندگان مریوان را فروش فله ای انگور  عنوان کرد و افزود: در سالجاری خریداران انگور قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش دادند و تولید کنندگانبدلیل خراب نشدن محصول مجبور به فروش با قیمت های بسیار پایین شدند. گفتنی است کردستان در زمینه برداشت تولید انگور دیم رتبه دوم کشوری را دارا است و شهرستان های سنندج، کامیاران، بیجار، مریوان و بانه از مراکز اصلی تولید انگور در کردستان است. کردستان ۴۷ هزار هکتار باغ دارد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۵۰ هزار تُن انواع محصولات باغی در آن‌ها تولید شود. کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تُن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

     

     

    انتهای پیام/a.s

    سه شنبه 16 مهر 1398 | 07:51

    کد خبر : 34071

    منتشر کننده : sh.s

    علی شاهبازی پاسخ سه شنبه 16 مهر 1398 | 10:25

    با سلام وآرزوی توفیق همه کشاورزان ارجمند بهتر است دولت با مدیریت خود وتدبیروتدبر وبا تشریک مساعی بخش خصوصی همت کرده با ایجاد کارگاه هااین معضل را حل کند خداوند به دست اند کاران امورخیرعزت دنیا واخرت عطا فرماید با تشکر

    حسین پور پاسخ سه شنبه 12 آذر 1398 | 00:05

    به یاری خدا احداث این واحد تبدیلی در بانه با نام تجاری گلارە به تحقق پیوست glareh.ir

    کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    کُردتودی

    تمامی حقوق این وب سایت برای کرد تودی محفوظ می باشد، هرگونه کپی برداری از محتویات فقط با ذکر منبع مجاز است.

    انگور سیاه مریوان کردستان
    انگور سیاه مریوان کردستان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *