ارزش غذايي ماهي مرکب

دوره مقدماتی php
ارزش غذايي ماهي مرکب
ارزش غذايي ماهي مرکب

ماهی مرکب نوعی غذای دریایی است. می توانید این نوع ماهی را بخارپز کرده، همچنین برای اضافه کردن به پاستا یا به صورت خام برای تهیه سوشی مفید خواهد بود. اگرچه بسیاری از محتوای ویتامینی و موادمعدنی در ماهی مرکب خام یا سرخ شده با هم برابر است، اما کالری و چربی موجود در ماهی مرکب سرخ شده بسیار بیشتر است.

مصرف ماهی مرکب خام حاوی ۷۸ کالری بوده که در حدود ۷۰ درصد پروتئین، ۱۵ درصد کربوهیدرات و ۱۵ درصد چربی دارد. ماهی مرکب سرخ شده حاوی ۱۴۹ کالری بوده که بیشتر این کالری به دلیل چربی است. یک وعده مصرفی از ماهی مرکب ۴۰ درصد پروتئین، ۴۰ درصد چربی و ۲۰ درصد کربوهیدرات دارد.

یک وعده مصرفی از ماهی مرکب خام حاوی ۱.۲ گرم چربی بوده که کمتر از ۰.۵ گرم آن چربی اشباع شده است. این ماهی مانند سایر غذاهای دریایی از جمله میگو مقدار زیادی کلسترول داشته به طوریکه هر وعده مصرفی حاوی ۱۹۸ میلی گرم است. ماهی مرکب سرخ شده مقدار زیادی چربی دارد، به طوریکه مقدار آن در هر وعده مصرفی ۶.۴ بوده که ۱.۶ گرم آن مربوط به چربی اشباع شده است. همچنین کلسترول ماهی مرکب سرخ شده نیز ۲۲۱ میلی گرم در هر وعده مصرفی می باشد. میزان مجاز کلسترول مصرفی روزانه ۳۰۰ میلی گرم است. همچنین در صورت ابتلا به بیماری قلبی بهتر است روزانه کمتر از ۲۰۰ میلی گرم مصرف شود.

ماهی مرکب خام و سرخ شده هر دو مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین برای بدن فراهم می کنند. یک وعده مصرفی از ماهی مرکب خام حاوی ۱۳.۲ گرم پروتئین است که ۲۹ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای بانوان و ۲۴ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای مردان را فراهم می کند. ماهی مرکب سرخ شده حاوی پروتئین بیشتری می باشد، به طوریکه یک وعده مصرفی ۱۵.۳ گرم پروتئین دارد. همچنین این میزان تامین کننده ی ۳۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای بانوان و ۲۷ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای مردان است.

ماهی مرکب سرخ شده حاوی مقدار بیشتری سدیم در هر وعده مصرفی می باشد. به طوریکه ماهی سرخ شده ۲۶۰ میلی گرم و ماهی خام ۳۷ میلی گرم سدیم دارد. حداکثر نیاز روزانه توصیه شده سدیم ۲۳۰۰ میلی گرم برای افراد سالم و ۱۵۰۰ میلی گرم برای بیماران قلبی است. هر دو ماهی سرخ شده و خام مقدار بالایی فسفر، روی، مس و سلنیوم دارد. یک وعده مصرفی تامین کننده ی بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه توصیه شده به روی، بیش از ۲۵ درصد به فسفر، بیش از ۵۰ درصد به سلنیوم و بیش از ۱۰۰ درصد به مس است.ارزش غذايي ماهي مرکب

ماهی مرکب خام و سرخ شده هر دو سرشار از نیاسین و ویتامین B12 است. یک وعده مصرفی از ماهی مرکب بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه به نیاسین و بیش از ۴۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین B12 می باشد. نیاسین برای متابولیسم مهم بوده، همچنین ویتامین B12 برای تولید سلول های قرمز خون و سلامت سیستم عصبی اهمیت دارد.

دوره مقدماتی php

ترجمه شده از وب سایت: www.livestrong.com

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در این راهنما چگونگی مصرف انواع مختلف پروتئین را بیان می‌کنیم تا از سلامتی خود اطمینان پیدا کنید. میزان پروتئین لازم برای بدن شما چقدر است؟ و از چه راهی آن را کسب کنید

هیچ غذای خاصی نمی تواند از سرطان پیشگیری کند اما ترکیب درست غذاها ممکن است تفاوتی ایجاد کند. برای آشنایی با این موارد با ما همراه شوید

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای متابولیسم چربی ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها ضروری بوده و برای ساخت اسیدفولیک و […]

میوه انار دانه­ ای یاقوتی و آبدار دارد و طعم تازه آن مخلوطی از طعم ­های ترش و شیرین است. […]

مصرف سبزیجات خام یا افزایش مقدار آن در رژیم غذایی می ­تواند به تلاش شما برای کنترل وزن کمک شایانی […]

چرب، سیر کننده، حاوی مواد مغذی و بسیار چند منظوره؛ مواد غذایی کمی وجود دارد که به اندازه آووکادو شما […]


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است

بیشتر ماهی های مرکب مادامیکه پخت آن بدون روغن زیاد و به روش های سالم باشد حاوی موادمغذی است. ۸۵ گرم از ماهی خام حاوی ۸۰ کالری بوده و ۱۳ گرم پروتئین دارد. همچنین تامین کننده ی ۲۰ درصد از ارزش روزانه برای فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و مقدار کمتری از روی، نیاسین، منیزیم، ویتامین C، کلسیم، آهن و ویتامین B6 است. همچنین براساس انستیتوی پزشکی ماهی مرکب منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

امگا ۳ اسیدچرب ضروری بوده که در ماهی و سایر غذاهای دریایی، مغزها و برخی گیاهان یافت می شود. بدن انسان قادر به ساخت آن نبوده، بنابراین باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. مصرف امگا ۳ ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و آرتریت روماتوئید شود. براساس مرکز پزشکی دانشگاه تافتز، همچنین ممکن است باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خو شود.

براساس انستیتوی پزشکی ایالات متحده، مصرف ۱۰۰ گرم از ماهی مرکب حاوی ۶۳۰ میلی گرم از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که بیشتر از میزان توصیه شده ی ۷ تا ۱۱ گرم در هفته است. این ماهی یکی از بهترین منابع چربی های امگا۳ محسوب می شود.

ماهی مرکب بهتر است با درجه حرارت بالا و مدت کوتاه یا درجه حرارت کم و مدت طولانی پخته شود. اگرچه کالاماری سرخ شده ممکن است لذیذ باشد، اما حاوی مقدار زیادی چربی افزودنی بوده و فواید سلامتی را به حداقل می رساند. بنابراین باید از روش های بهتری برای طبخ این ماهی استفاده کرد.

ماهی مرکب منبعی نسبتا سازگار با محیط زیست و حاوی چربی های امگا ۳ است. بسیاری از مردم امریکا با روش پخت ماهی مرکب آشنایی ندارند و بیشتر از روش سرخ کردن با روغن فراوان استفاده می کنند، بنابراین مصرف این ماهی مقدار امگا ۳ کمی در رژیم غذایی برای آنها فراهم می کند.ارزش غذايي ماهي مرکب

ترجمه شده از وب سایت: www.livestrong.com

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در این راهنما چگونگی مصرف انواع مختلف پروتئین را بیان می‌کنیم تا از سلامتی خود اطمینان پیدا کنید. میزان پروتئین لازم برای بدن شما چقدر است؟ و از چه راهی آن را کسب کنید

هیچ غذای خاصی نمی تواند از سرطان پیشگیری کند اما ترکیب درست غذاها ممکن است تفاوتی ایجاد کند. برای آشنایی با این موارد با ما همراه شوید

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای متابولیسم چربی ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها ضروری بوده و برای ساخت اسیدفولیک و […]

میوه انار دانه­ ای یاقوتی و آبدار دارد و طعم تازه آن مخلوطی از طعم ­های ترش و شیرین است. […]

مصرف سبزیجات خام یا افزایش مقدار آن در رژیم غذایی می ­تواند به تلاش شما برای کنترل وزن کمک شایانی […]

چرب، سیر کننده، حاوی مواد مغذی و بسیار چند منظوره؛ مواد غذایی کمی وجود دارد که به اندازه آووکادو شما […]


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است

ماهی مرکب یکی از ماهیان بی مهره خلیج فارس می باشد که هر ساله صد ها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت های فرآوری بصورت کامل یا فیله شده به کشورهای دور یا نزدیک صادر می شود . در استان بوشهر فصل صید این ماهی از بهمن ماه هر سال شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد و به عنوان یکی از محصولات غیر نفتی علاوه بر اشتغال زایی ، فرآوری و صادرات آن باعث ارز آوری می شود .

این ماهی از راسته هشت پایان و تیره سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis  دارای هشت عدد پا ( شش عدد کوتاه و 2 عدد بلند ) یک جفت چشم ، یک  دهان با دو دندان غیر فکی ، بدن کیسه مانند به شکل اتو می باشد که در قسمت پشتی این ماهی  Cattle Bone  قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است . که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلی می شود .

این قسمت در گویش محلی کف دریا نامیده می شود و استخوان گونه های دیگر sepia مثل Sepiella maindroni   و   Sepia  esculenta  را نیز شامل می شود .

به منظور آماده سازی یا فرآوری  Cuttle bone  آن را از قسمت پشتی برداشته و با آب شستشو می دهند سپس آنرا در مقابل نور خورشید خشک می نمایند و شب هنگام در معرض رطوبت شبانه قرار می دهند تا بو و عطر ماهی خود را از دست بدهد ، این قسمت به صورت تازه نیز قابل استفاده است .

مزه آن کمی شور است ، رنگ آن سفید و قوام اسفنجی دارد ، مانند خود ماهی طبع بسیار گرمی دارد و بر روی فعالیت های کبد ، کلیه و کانال گوارشی موثر است . باعث تنظیم کارکرد کلیه و کبد می شود . تولید اسید معده را کاهش می دهد ، ترشحات لوکوسی بافت های پر خون را کاهش می دهد ، رطوبت را جذب کرده و با انقباض عروقی باعث جلوگیری از خونریزی می شود  و در درمان عفونت های اگزودایی پوست موثر است . کاربرد آن در درمان خونریزی و ایستایی رحم نیز مشاهده شده است .ارزش غذايي ماهي مرکب

مقدار مصرف و روش تجویز :

روزانه 12-6 گرم در آب جوشیده و یا 3-5/1 گرم پودر آن در هر نوبت بلعیده شود . در مصارف خارجی بمنظور جلوگیری از خونریزی های ناشی از ضربه و یا جلوگیری و درمان عفونت های اگزودایی پوست از پودر آن به مقدار کافی بصورت موضعی استفاده می شود .

این پودر در زمانی که یبوست وجود دارد نباید به صورت خوراکی تجویز شود .

قابل ذکر است که مردمان بوشهر سالهاست که به خواص دارویی  Cuttle Bone   پی برده اند و از پودر آن در زمان خونریزی های ناشی از ضربه و درمان عفونت های خارجی استفاده می نمایند ، بومیان منطقه پودر آن را با دان و غذای طیور و دامهای خود مخلوط می نمایند که علاوه بر تنظیم کارکرد کبد و کلیه و کاهش تولید اسید معده و سایر خواص مربوطه بدلیل سرشار بودن از کلسیم  ) Ca ) و سایر مواد معدنی ، تاثیر بسزایی در رشد و سلامت دام و طیور دارد

ناگفته نماند از ماهی مرکب در علم پزشکی هامیوپاتی برای درمان بیشتر مشکلات رحمی استفاده می شود.

مطالب بیشتر از قلم دکترحسین زاده صحافی(عضوهیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران)

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

 

نسخه قابل چاپ

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

ارزش غذايي ماهي مرکب

اخبار

JCR

پیوندهای مرتبط

خوب مشخصه ماهی که ترکیب شده باشد!

ماهی مرکب یک گونه از نرم تنان آبزی هستش که در هنگام احساس خطر از خودش ماده ای سیاه رنگی که مثل مرکب سیاه قلم هست پخش می کنه تا از دید مهاجم فرار کنه.

این ماهی می تونه خودش رو شبیه محیط اطرافش کنه طوری که شم عادی متوجه حضورش نشه.


نام های دیگرش اختاپوس، 8 پا و…


 


ارزش غذايي ماهي مرکب



تبلیغات در جواب یاب

اخبار

سیستم امتیازدهی

دسترسی کاربران

داغ ترین سوال ها

پربازدیدترین سوال ها

© ۱۳۹۱-۱۳۹۷ کلیه حقوق این سایت متعلق به جواب یاب می باشد.

مشارکت های کاربران، تحت مجوز  cc by-sa 3.0 می باشد مگر مواردی که توسط کاربران ذکر شده باشد و یا محتوا به صورت صریح یا ضمنی به جای دیگری ارجاع داده شده باشد.

شما باید آگاهی کامل در مورد اینکه چه نوع ماهی را بخورید و به چه میزان از آن بخورید داشته باشید.


چرا ماهی می‌خوریم؟

ماهی یک منبع پروتئین است. ماهی حاوی چربیهای مفیدی است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتی شما کمک می‌کند. ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که ضمن اینکه می‌تواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان می‌تواند موجب تغییرات خلق و خوی شما نیز بشود. ثابت شده است که ماهی یک رژیم غذائی بسیار مهم افرادی است که زندگی طولانی داشته‌اند.


مشکلات مصرف ماهی

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.ارزش غذايي ماهي مرکب


کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟

ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.

در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ – شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – تیلاپیا – قزل آلا – ماهی سفید. خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. (مهندس منیری، اکولوژیست/پایگاه خبری سلامت نیوز)

منابع:
Food and Drug Adminstration – FDA
National Resource Ddefes council
Center for Disease Control

ارسال نظر

یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 15:20

چهارشنبه 5 آذر 1393 06:34

پنج شنبه 27 آذر 1393 08:43

سه شنبه 7 بهمن 1393 09:58

دوشنبه 31 فروردین 1394 12:47

دوشنبه 4 خرداد 1394 15:16

شنبه 17 مرداد 1394 08:10

ضمیمه این هفته

ارزش غذايي ماهي مرکب
ارزش غذايي ماهي مرکب
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *