آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

دوره مقدماتی php
آیا کندرومالاسی درمان دارد؟
آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

Contents

کندرومالاسی و یا نرمی غضروف یکی از مشکلات شایع اکثر افراد می باشد . نرمی غضروف یک مشکل پاتولوژیک در غضروف های زانو و به خصوص در مفصل کشکک، مفصل پتلو لورال هست . که در واقع در خیلی از افراد به خصوص افراد جوان، نوجوان و شایع ترین حالت آن در خانم های جوان هست و در این افراد دیده می شود و به صورت دردهای قدام زانو که در فعالیت ها تشدید می شود .

در این افراد در نشست و برخواست ها درد زانو تشدید می شود . در ایستادن های طولانی و همین طور در بالا و پایین رفتن به خصوص از پله زانوی دردناک دارند و درد زانو تشدید می شود . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

کندرومالاسی

چرا این بیماری ایجاد می شود ؟ در خیلی از افراد این مشکل پاتولوژیک وجود دارد ولی در افرادی با نشانه های ذیل دیده می شود .

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

دوره مقدماتی php

کسانی که تمرینات ورزشی منظمی ندارد .

کسانی که عضله چهارسر ران ضعیف است .

افرادی که وزن بالا دارند .

کسانی که از کفش های استاندارد استفاده نمی کنند  .

کسانی که از سرویس های بهداشتی ایرانی بیشتر استفاده می کنند .

و همین طور افرادی که زیاد چهار زانو و دو زانو می نشینند که در واقع چمباتمه می زنند بیشتر دیده می شود و علامت آن بیشتر است و در واقع ما توصیه می کنیم مسلما افرادی که درد دارند باید از این موارد پرهیز کنند .

 

 

کندرومالاسی عموما به صورت درد در اطراف کشکک زانو دیده می شود . این درد معمولا بعد از آسیب های ورزشی زیاد دیده می شود . به طور مثال: دودیدن طولانی مدت، فوتبال بازی کردن و افزایش تمرین های ورزشی احتمال بروز این عارضه را بیشتر می کند . به علاوه اغلب بعد از نشستن های طولانی مدت ممکن است درد را در زانوهایتان احساس کنید . به طور مثال بعد از نشستن و رانندگی طولانی مدت ممکن است درد ناشی از کندرومالاسی را احساس کنید .

بهترین توصیه ها برای درمان کندرومالاسی عبارتست از :

تقویت عضلات چهارسر ران، همین طور یکسری تمرینات استرچینگ یا کششی برای عضلات استفاده از کفش های استاندارد، انجام فعالیت های ورزشی منظم، در بعضی از افراد ممکن است تزریقات داخل مفصلی ممکن است وجود داشته باشد به خصوص تزریقات اوزون که خیلی نتایج خوبی در این افراد دیده شده است و همین طور آب درمانی و پیاده روی در استخر زیاد توصیه می شود .

حتما درد های زانو را جدی بگیرید، چون خیلی از موارد باعث کاهش سطح زندگی می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند و با یک ورزش ساده، با یک درمان ساده کوتاه مدت در واقع می توانیم نتایج خوبی بگیریم و بهتر است همیشه مراجعه داشته باشیم و این موارد را جدی بگیریم تا بتوانیم با یک بدن سالم بدون درد و مشکل به زندگی مان برسیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص ارتوپد در غرب تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر رضا شیروانی بختیاری :

آرتروسکوپی

تعویض مفصل زانو

درمان آسیب های ورزشی

با سلام آقای دکتر شیروانی. خسته نباشید
من دو سال پیش و در خدمت سربازی بعد از تمرینات رژه زانوی چپمم درد گرفت و طی این دو سال به مرور دردم بیشتر و بیشتر شده طوری که الان گرفتن کلاچ حین رانندگی یا بالا و پایین رفتن از پله، به خصوص پایین رفتن، برام بسیار دردناک هستش. به چند پزشک مراجعه کردم تعدادی گفتند نرمی کشکک و برخی هم التهاب تاندون کشکک تشخیص دادند. دو دوره فیزیوتراپی هم رفتم که بیشتر شامل الکتروتراپی بود و به نظرم نه تنها موثر نبود که باعث وخیم تر شدن وضعیتم گردید.
خواهشمندم راهنمایی بفرمایید دقیقا چه ورزش هایی می توانم انجام دهم که به بهبود بیانجامد. با تشکر فراوان

يخ درمانى و پرهيز از جهش و پرش و داروهاى ضدالتهاب استفاده كنيد و براى معاينه مراجعه كنيد

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a542573f2f8b8f2d0e43c8dad3f267cd” );document.getElementById(“a60b502ea3”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام*

ایمیل*

Website

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

19,900 بازدید

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

من پسری ۱۹ ساله و مبتلا به نرمی غضروف هستم. به پزشک روماتولوژیست مراجعه کردم و به من گفت که این بیماری تا آخر عمر با من خواهد بود و راه درمان ندارد و فقط می توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. از طرفی با جستجو در اینترنت تعدای نرمش به عنوان راه درمان پیشنهاد شده بود که در سایت شما هم یکی از آنها را مشاهده کردم. آیا با انجام صرفا این نرمش ها می توانم خود را درمان کنم؟ آیا استفاده از زانو بند برا ی من مناسب است؟

کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک بیماری شایع و یکی از علل عمده دردهای جلو زانو بخصوص در جوانان و افراد میانسال است. علت بروز این بیماری طیف وسیعی از مشکلات بیومکانیک در اطراف زانو و ران از اختلالات عضلات ران تا تغییر شکل های استخوان های اطراف مفصل است ولی برون ده همه آنها دردی آزار دهنده در جلوی زانو است که ممکن است با صدا دادن زانو هم همراه باشد.

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

 علائم این بیماری را میتوان در غالب اوقات با انجام یک سری اقدامات طبی و غیر جراحی از بین برده و یا حداقل کاهش داد. بندرت و در مواردی که این اقدامات پاسخ درمانی مناسبی را به همراه ندارند بیمار ممکن است نیاز به عمل جراحی پیدا کند.

مهمترین اقدام جهت کاهش علائم کندرومالاسی کشکک تقویت عضلات ران بخصوص عضله چهارسر یا همان عضله ای است که در جلوی ران قرار گرفته است.

زانو بند در کوتاه مدت میتواند با گرم کردن مفصل زانو درد ناشی از بیماری را تخفیف دهد. با این حال توصیه میشود از آن فقط در کوتاه مدت استفاده شده و در دراز مدت برای رهایی از مشکلات بیماری بیشتر از نرمش های طبی که موجب تقویت عضلات چهارسر میشوند استفاده کرد.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

2020-05-07

2020-04-10

2020-03-10

2020-02-14

2020-01-31

2019-12-20

2019-12-13

2019-12-06

2019-12-03

2019-11-24

2019-11-10

2019-10-25

  

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

ایران ارتوپد  دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری  تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن 231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو در واقع شرایطی است که در آن غضروف موجود روی سطح کشکک زانو نرم می‌شود. این شرایط در افراد جوان، ورزشکاران و به ندرت در میان‌سالانی که آرتروز زانو دارند، رخ می‌دهد. نرمی کشکک زانو که به نام سندرم زانوی دونده (Runner Knee) هم شناخته می‌شود در آسیب‌های ورزشی زیاد دیده می‌شود و با چند روز استراحت و فاصله از تمرینات، بهبود پیدا می‌کند. اما در مواقع دیگر، تراز نبودن زانوها از دلایل نرمی کشک زانو است که تنها با استراحت برطرف نمی‌شود. مهم‌ترین علایم زانوی دونده درد و احساس ساییدگی زانو است. با این حال بسیاری از افراد با وجود این علایم به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

کشکک زانوی شما به طور طبیعی در قسمت جلوی زانوی شما قرار دارد. وقتی که شما زانوی خود را خم می‌کنید، قسمت عقبی کشکک در داخل زانو، به سمت غضروف یا استخوان ران غلت می‌خورد. تاندون‌ها و رباط‌ها هم کشکک زانوی شما را به عضلات ساق پا و ران متصل می‌کنند. وقتی هرکدام از این عضوها حرکت خود را به درستی انجام ندهند، ممکن است منجر به سایش کشکک زانو با استخوان ران شوند. این سایش غیرطبیعی می‌تواند منجر به آسیب‌ دیدن کشکک زانو و در نتیجه کندرومالاسی یا سندرم زانوی دونده شود. عدم حرکت صحیح زانو می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند احتمال بروز نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

نوجوانان و جوانان بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو هستند. در سنین رشد، عضلات و استخوان‌ها دائما در حال رشد هستند و احتمال عدم توازن عضلات در کوتاه مدت وجود دارد.

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

متاسفانه خانم‌ها بیشتر در خطر زانوی دونده قرار دارند، چرا که عموما حجم عضله‌ی آن‌ها نسبت به مردها کمتر است. این موضوع می‌تواند باعث قرار گرفتن زانو در حالت غیر عادی شود.

داشتن کف پای صاف می‌تواند بیشتر از پای پرانتزی روی مفصل زانو فشار بیاورد.

ضربه یا آسیبی مانند در رفتگی که در گذشته برای زانو اتفاق افتاده، می‌تواند احتمال نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

اگر فعالیت‌های سنگین دارید یا ورزش خاصی انجام می‌دهید که به زانو فشار می‌آورد، خود را بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو قرار داده‌اید.

نرمی غضروف کشکک زانو ممکن است به دلیل آرتروز باشد. آرتروز سندرمی است که باعث ایجاد التهاب در مفصل و بافت‌ها می‌شود و التهاب از حرکت طبیعی مفصل جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحقیقات اخیر دویدن را برای زانو مفید دانستند!

کندرومالاسی معمولا به شکل درد در ناحیه زانو ظاهر می‌شود. ممکن است هنگام خم کردن زانو یا نشستن احساس ساییدگی همراه با صدای کلیک داشته باشید. معمولا درد هنگام نشستن یا فعالیت‌هایی که زانو را تحت فشار قرار می‌دهند، مثل ایستادن برای مدت طولانی یا ورزش کردن بیشتر می‌شود.

اگر درد شما طی چند روز برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با معاینه متوجه نواحی متورم و ملتهب در زانوی شما می‌شود و وضعیت کشکک زانو نسبت به استخوان ران را بررسی می‌کند. عدم توازن زانو ممکن است نشان دهنده کندرومالاسی کشکک باشد. همچنین ممکن است با دست روی کشکک زانوی شما فشار بیاورد تا میزان و شدت درد را اندازه اندازه‌گیری کند.

دکتر ممکن است بعد از تشخیص از شما درخواست کند تا برخی آزمایشات زیر را انجام دهید تا تشخیص خود را قطعی کند و درجه آسیب کشکک را تشخیص دهد.

برای طبقه‌بندی شدت نرمی غضروف کشکک زانو ۴ درجه وجود دارد. درجه اول کمترین میزان آسیب است و درجه ۴ بیشترین میزان پیشرفت کندرومالاسی را نشان می‌دهد.

هدف از درمان کندرومالاسی کاهش فشار روی کشکک زانو و مفصل است. استراحت کردن، ثابت نگه‌داشتن و یخ گذاشتن روی زانو می‌تواند اولین قدم برای درمان باشد. آسیب غضروف که بر اثر سندرم زانوی دونده ایجاد شده باشد می‌تواند با استراحت درمان شود.

دکتر ممکن است برای شما به مدت چند هفته داروهای ضدالتهاب تجویز کند. داروهایی مثل «ایبوبروفن» که به کاهش التهاب اطراف مفصل کمک کند. اگر درد، کبودی و ناراحتی ادامه پیدا کند، هرکدام از روش‌های زیر می‌توانند کمک کننده باشند.

فیزیوتراپی روی قوی کردن عضلات چهارسر ران، همسترینگ، داخل ران پا و کشاله‌ها تمرکز می‌کند تا قدرت و توازن آن‌ها را تقویت کند. توان عضله می‌تواند به پیشگیری از پای پرانتزی و پای ضربدری کمک کند.

معمولا ورزش‌های بدون وزنه مثل شنا و دوچرخه ثابت توسط پزشک توصیه می‌شوند. علاوه بر این ورزش‌های ایزومتریک که شامل سفت کردن و شل کردن عضله می‌شود هم می‌توانند به حفظ عضله کمک کنند.

«جراحی آرتروسکوپی» ممکن است در برخی مواقع برای معاینه کردن مفصل و تشخیص عدم توازن زانو، لازم باشد. این جراحی شامل وارد کردن یک دوربین داخل مفصل شما از طریق یک برش کوچک است. این عمل ممکن است مشکل زانو را از بین ببرد. یکی دیگر از شیوه‌‌های این عمل باز کردن کنار زانو است که با ایجاد برشی در رباط‌های شما فشار را کم می‌کند و به زانو اجازه حرکت می‌دهد.

شیوه‌های دیگر عمل شامل نرم کردن پشت زانو، ایمپلنت غضروف یا عمل روی عضله ران می‌شود.

شما می‌توانید خطر بروز کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو را با رعایت این نکات، کاهش دهید.

فراموش نکنید که اضافه وزن فشار زیادی روی زانو‌ها وارد می‌کند. داشتن وزن متناسب می‌تواند فشار زیادی را از روی زانوها و مفاصل دیگر بدن بردارد. اولین قدم‌های کاهش وزن را می‌توانید با کم کردن میزان مصرف قند و چربی، خوردن میزان زیادی سبزیجات، میوه و غذاهایی با غله کامل بردارید و حداقل ۵ روز از هفته را ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره رژیم غذایی دکتر اتکینز بدانید

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

منبع: Heathline

نُه
 − 
دو
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

 

نرمی کشکک زانو عبارت از
نرم شدن غیرطبیعی غضروف زیرین کاسه زانو (کشکک) است. این عارضه موجب
ايجاد درد در ناحيه جلويي زانو (درد قدام زانو) مي‌شود.
نرمی کشکک زانو یکی
از شایع‌ترین علل درد مزمن زانو است. نرمي كشكك زانو از فرسودگي غضروف
به دليل تراز ضعیف كشكك و لغزيدن آن به انتهاي پاييني استخوان ران
(فمور)‌  ناشي مي‌شود. به این فرایند گاهی سندرم پاتلوفمورال
اطلاق مي‌شود.

شدت نرمي كشكك زانو با
چهار درجه از 1 تا 4 تعيين مي‌شود. درجه 1حداقل و درجه 4 حداكثر شدت
اين عارضه را نشان مي‌دهد.درجه 1 حاكي از نرم شدن غضروف در ناحيه زانو
است.درجه 2 نشان‌دهنده نرم شدن غضروف همراه با
نشانه‌هايي از سطح غیرطبیعی است كه حاكي از آغاز فرسايش بافت مي‌باشد.
  درجه 3 نازک شدن غضروف همراه با زوال فعاليت بافت
را نشان می‌دهد.درجه 4، شدیدترین درجه، نشان‌دهنده بيرون زدگي
استخوان به همراه زوال قابل‌توجهی در غضروف است. بيرون زدگي استخوان
به معناي احتمال وقوع مالش استخوان به استخوان است.

عوامل خطر متعددي در ايجاد
اين عارضه نقش دارند.

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟

افراد بالغ و جوانان بيشتر
در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در طول سن رشد، عضلات و
استخوان‌ها به سرعت رشد مي‌كنند، که ممکن است در عدم تعادل عضلانی
کوتاه‌مدت نقش داشته باشد.

زنان بیشتر از مردان در
معرض ابتلا به نرمي زانو قرار دارند زيرا آنها به‌طورمعمول نسبت به
مردان دارای توده عضلانی کمتري هستند. این امر می‌تواند موجب جاگیری
غیرطبیعی زانو و همچنین فشار جانبی بیشتر بر زانو می‌شود.

در افرادی که کف پای صاف
دارند ممکن است فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد شود تا افرادی که کف
پای آنها دارای قوس بیشتری است.
آسیب قبلی
آسیب قبلی در زانو، مانند دررفتگی، می‌تواند خطر ابتلا به نرمی زانو
را افزایش دهد.

برخوردار بودن از سطح
فعالیت بالا و یا شرکت در تمرینات مکرر که باعث اعمال فشار بر مفاصل
زانو می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهد.

نرمی زانو همچنین می‌تواند
نشانه‌ای از آرتزوز باشد، یک بیماری که باعث التهاب مفاصل و بافت زانو
می‌شود. التهاب می‌تواند مانع از عملکرد صحیح زانو شود.

کشکک زانو به‌طورمعمول
توسط عضله چهارسر (ران) در قسمت انتهایی استخوان ران در یک خط مستقیم
قرار گرفته است. در بیماران مبتلا به نرمی کشکک،‌کشکک زانو اغلب دارای
“جای گیری” غیرطبیعی به سمت جانبی (بیرونی) استخوان ران است. این مسیر
دارای اندکی انحراف اجازه می‌دهد تا زیرسطح کشککی در امتداد استخوان
ران ساییده شده و باعث التهاب مزمن و درد شود. برخی افراد مستعد ابتلا
به نرمی کشکک هستند: زنان، دونده‌های دارای زانوی پرانتزی یا کف پای
صاف، یا کسانی که زیرسطح کشکک زانوی غیرطبیعی دارند.

علائم نرمی کشکک به‌طورکلی
دردی مبهم در قسمت جلویی و داخلی زانو است که با انجام فعالیت (دویدن،
پریدن، بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله) یا نشستن طولانی‌مدت روی
زانو در یک حالت نسبتاً خم (درد هنگام برخاستن از پشت یک میز و یا
صندلی تئاترکه به اصطلاح نشانه تئاتر نامیده می‌شود) تشدید می‌شود.
همچنین برخی از بیماران ممکن است یک حس مبهم “سفتی” یا “پری” در ناحیه
زانو داشته باشند. گاهی اوقات، اگر نشانه‌های مزمن نادیده گرفته شوند،
ازدست‌رفتن قدرت عضلانی عضله چهارسر (ران) ناشی از آن ممکن است منجر
به ازکارافتادگی پا شود. به‌علاوه کاهش آشکار در توده عضله چهارسر و
تورم خفیف در ناحیه زانو نیز ممکن است رخ دهد.

درد قدامی زانو، به‌ویژه
در دختران نوجوان و یا جوان از نشانه‌های ابتلا به نرمی کشکک زانو
است. فشارکاسه زانو به‌وسیله دست درحالی‌که عضله چهار سر ران منقبض
است، می‌تواند موجب ایجاد درد شود. به این حالت نشانه “انقباض” مثبت
گفته می‌شود. به‌طورکلی، تورم از علائم مرتبط با این عارضه نیست
(آب‌آوردن مفصل زانو). 
اشعه ایکس یا ام.آر.آی ممکن است برای تشخیص التهاب در قسمت خلفی کشکک
انجام شود.

داروهای ضدالتهاب
 غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن به ازبین‌بردن التهاب و
درد کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی با تمرکز بر
تقویت عضله چهارسر، همسترینگ، عضله نزدیک‌کننده و عضله دورکننده
می‌تواند به بهبود قدرت و تعادل عضلانی کمک کند. تعادل عضلانی به
پیشگیری از انحراف زانو کمک خواهد کرد.
توصیه‌های معمول عبارتند از:  تمرین‌های بدون وزنه، مانند شنا
یا دوچرخه‌سواری ثابت. علاوه‌براین، تمرینات ایزومتریک که شامل سفت
کردن و آزاد کردن ماهیچه‌ها است می‌تواند به حفظ توده عضلانی کمک
کند.

تمرینات مخصوص به زانو و
کشش آن و نیز تمرینات کششی عمومی می‌تواند به بهبود نرمی کشکک زانو
کمک کند. همه این تمرینات هرگونه عدم تعادل عضلانی مقابله کرده و
چگونگی حرکت زانو را بهبود می‌بخشد. 

درمانگر فیزیکی شما ممکن
است به شما بگوید که چگونه زانوی خود را ورزش د دهید تا درد را کاهش
داده و توانایی خود را برای انجام تمرینات افزایش دهید.

استفاده از زانوبند درست
در زیر زانو فشار را از روی مفاصل برداشته و به‌طورچشمگیری موجب کاهش
درد می‌شود. استفاده از زانوبند بسیار ساده و درعین‌حال موثر است.

پدهای ژلی یک راه عالی
برای کاهش درد و التهاب در زمانی که مجبور به زانو زدن هستید، محسوب
می‌شوند.

برنامه تسکین درد زانو به افرادی
توصیه می‌شود که درپی یک راه‌حل ایمن، موثر، غیرتهاجمی و بدون درد
برای درد زانو هستند. دکتر سپهریان با بهره‌گیری از لیزرهای سرد شفاف
چندگانه FDA، و تلفیق آن‌ها با سایر روش‌های درمانی و توانبخشی به
کاهش درد، تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، افزایش دامنه حرکت، و کاهش
التهاب/تورم، کمک می‌کندکه خود موجب بهبود عملکرد کلی زانو
می‌گردد.

عمل جراحی شایع نیست هر
چند می‌تواند درصورت موثر نبودن تمرینات توانبخشی به‌عنوان آخرین
راه‌حل به‌کار گرفته شود. جراحی ازطریق روش آرتروسکوپی و یا
لاپاروسکوپی که در آن غضروف‌های آسیب‌دیده برداشته یا تراشیده
می‌شوند، انجام می‌گیرد. 

 

تمامی حقوق سایت طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام متعلق به دکتر
محمد حسین سپهریان می باشد.

آدرس کلینیک 1:تهران – خیابان ستارخان –  خیابان
پاتریس لومومبا  -پلاک ۷- طبقه ۱- کلنیک طب
فیزیکی و توانبخشی پیشگام

آیا کندرومالاسی درمان دارد؟
آیا کندرومالاسی درمان دارد؟
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *