آيات رفع چشم زخم

دوره مقدماتی php
آيات رفع چشم زخم
آيات رفع چشم زخم




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته است و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز همین تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است. در نهج‌البلاغه آمده است که العین حق والرقی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.چشم زخم در قرآنسحر چشمسحر و جادو از توانمندی‌های ذاتی بشر است و انسان‌ها می‌توانند به اعتدال ذاتی و غیر اکتسابی به این توانایی به صورت فعلی دست یابند و یا با آموزش و پرورش، استعداد و توانمندی ذاتی خویش را در این زمینه آشکار سازند.در داستانی که قرآن درباره مردم بابل گزارش می‌کند به مسأله وجود سحر و تعلیم آن به کمک دو فرشته الهی به نام هاروت و ماروت اشاره می‌نماید. در این داستان که در سوره بقره آمده به خوبی تبیین و تحلیل می‌گردد که سحر و جادو قابل تعلیم و آموزش است و کارکردهای بسیاری دارد و می‌تواند امری مثبت و سازنده و یا منفی و زیان‌بار باشد.انسان این استعداد و توانمندی را به طور ذاتی دارا می‌باشد که از عناصر فرامادی استفاده کند و یا ابزارهای مادی را در امور فرامادی به کار گیرد در مورد اخیر مراد آن است که شخص می‌تواند از امور مادی چون چشم برای امری معنوی مانند محبت و دشمنی بهره ببرد.در داستان سحر جادوگران مصری و مبارزه ایشان با حضرت موسی(علیه السلام) این نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد که سحر می‌تواند در چشم و تصرف در آن باشد. از این رو نفوذ جادوی ساحران فرعونی در چشم بنی اسرائیل بوده که موجب وحشت ایشان می‌شود. به این معنا که شخص می‌تواند با اعمالی، در چشم شخص تصرف کند و تأثیرات آن را در جان و روحش ببیند. بنابراین با حرکت طناب‌ها و ریسمان‌ها در چشمان مردمان تصرف شده و در جان ایشان وحشت و ترس افکنده می‌شود. (اعراف آیه 116)کافران مکه نیز در برابر معجزات پیامبر(صلی الله علیه وآله) مدعی بودند که چشمانش در برابر مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور شدند و در حقیقت پیامبر در چشمان ایشان تصرف کرده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. (حجر آیه 14و 15)

به هر حال شکی نیست که انسان از توانایی خاص و خارق‌العاده ای برخوردار است که موجبات تصرفات فرامادی و فرا طبیعی را فراهم می‌آورد. چشم زخمیکی از اقسام سحر و جادو، تصرفات چشم است که اگر به گونه آسیب زا و زیان‌بار باشد از آن به چشم زخم یاد می‌شود. چشم زخم به معنای آسیبی است که چشم بد به کسی بزند. (فرهنگ فارسی ج1ص1290)

آيات رفع چشم زخم

برخی مفسران به برخی از آیات در قرآن به این منظور تمسک کرده‌اند که یکی از این موارد آیات 51 و 52 سوره قلم ( و ان یکاد)  است که نظرات مفسران را به خود جلب کرده است. خداوند در این دو آیه می‌فرماید: و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می‌گفتند او واقعاً دیوانه‌ای است. حال آنکه [قرآن] جز تذکری برای جهانیان نیست.از این آیه برخی معنای چشم زخم را برداشتند. اما عده‌ای دیگر آن را معنایی کنایی و شدت خشم تعبیر کرده‌اند. حتی برخی گفته‌اند که این آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد، یعنی از طرفی با چشم‌های خود به اعجاز نگاه می‌کنند وقتی که قرآن برای آن‌ها خوانده می‌شود مجذوب می‌شوند و پشت سر پیامبر می‌گویند که پیامبر مجنون است.قرآن در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می‌کند. در این آیه حضرت یعقوب(علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می‌دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده‌گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می‌خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه‌های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج11 ص218) بنابراین می‌توان گفت که چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است.(مجمع‌البیان ج5 و 6 ص380)در حقیقت یعقوب(علیه السلام) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بود. هر چند که آن حضرت(علیه السلام) بر این نکته تأکید می‌ورزد که قدرت انسان‌های دارای چشم زخم به گونه‌ای است که او نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد مگر آن که اراده الهی به این تعلق گیرد که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد.(یوسف/67)

  

 مهم‌ترین آیه که درباره چشم زخم بدان اشاره می‌شود آیه 51 سوره قلم است که درباره پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله) آمده است.

در این آیه آمده که کافران در تلاش بودند چشم زخمی به پیامبر(صلی الله علیه وآله) برسانند. آنان که از هر راهی تلاش می‌کردند تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران بهره گرفتند تا این کار را انجام دهند. از این رو خداوند می‌فرماید: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعواالذکر و یقولون انه لمجنون.در این آیه دلیل آنان برای به کارگیری سحر و جادو و چشم زخم آن است که پیامبر را مجنون و جن زده می‌دانستند و این زمانی بود که ذکر یعنی قرآن را شنیده بودند و آن را شگفت انگیز می‌یافتند. گمان بردن به این که کلام آدمی نیست و می‌بایست کلام جنیان باشد و آنان هستند که وی را به بند کشیده و از زبان محمد(صلی الله علیه و آله) سخن می‌گویند. باعث شد تا با به کارگیری سحر و چشم زخم، تلاش کنند وی را بکشند و یا آسیبی به او وارد سازند تا جن تسخیرکننده نیز بمیرد و یا برود.واژه زلق در لسان العرب به معنای لغزیدن است و زلق بابصار و لغزیدن به چشم یعنی این که تو را با چشمانشان آزار رسانند و تو را از مقامی که داری بلغزانند.(لسان العرب ج6ص70) این مقام همان مسئله ذکر حکیم و قرآن عظیمی بود که آنان را شگفت زده کرده بود و بهترین سخنوران و شاعران کافران در برابرش زانو به زمین زده بودند.آیا قطعاً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده است؟برای پاسخ به این سؤال  نمی‌توانیم جواب دقیقی بدهیم. برخی مفسران از برخی آیات اجمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.غیر از قرآن ما منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث هم داریم که برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده‌اند و بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشم‌ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می‌تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق‌العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می‌کند. چشم زخم در روایاتاز نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه‌هایی مثل رقی به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. واژه  حرز که هر معصومی برای خود حرز دارد.در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته است و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز همین تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است. در نهج‌البلاغه آمده است که العین حق والرقی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است. دستوراتی برای رفع چشم زخمساده‌ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود است : اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار  بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

البته نباید از این امر غافل شد که زیاده‌گویی ها در این مسئله بسیار است. در بین توده مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند.اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد، موضوعاتی است که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان‌طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست، میدان دادن به این افراد نیز گناه محسوب می‌شود.از دیگر روش‌هایی که قرآن در همین آیه بدان اشاره می‌کند پرهیز از کسانی است که دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایی است که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست.خواندن سوره معوذتین به ویژه سوره فلق یکی دیگر از شیوه‌های پیشگیری و درمان است.برخی گفته‌اند که آیه من شر حاسد اذا حسد، شامل عائن یعنی کسی که با چشم آسیب می‌رساند نیز می‌شود؛ زیرا چشم زخم گاه از حسادت نفسانی برمی خیزد. به این معنا که شخص هرگاه در دیگری نعمتی یافت و یا فراوانی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت می‌کوشد تا آن نعمت از او سلب شود و با شور چشمی می‌کوشد تا آن را از میان بردارد.علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود. (المیزان ج20 ، ص393)منابع :bornanews.irtebyan.net

 


در ادامه بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

دیپیکا پادوکنه و رانویر سینگ، دو بازیگر مطرح سینمای هندوستان طی مراسمی در ایتالیا باهم ازدواج کردند.

در این ویدئوی کوتاه از این رستوران، شما می بینید که میهمانان، موش نیمه زنده را در سس فرو کرده و آن را می خورند. کاربران بسیاری این ویدئو را چندش آور توصیف کردند و حتی برخی دیگر از بینندگان از دیدن این صحنه پشیمان شدند.

آيات رفع چشم زخم

ما مردا سلمونی که میریم، همینکه طرف شاهرگ مون رو نزنه راضی ایم ازش وگرنه که مدل موهامون خودش دو هفته بعد درست میشه…

اکسسوری های متفاوتی را شما می توانید انتخاب کنید. النگو از جمله جواهراتی است که در برخی کشورها مشتاقان فراوانی دارد و از جمله اکسسوری هایی است که پیش بینی میشود سال ۲۰۱۹ به شدت مورد استقبال قرار گیرد.

گزارش تصویری

در دیدنی های روز شنبه ۳ آذر تصاویری از ازدحام خرید در جمعه سیاه تا ایوانکا ترامپ دختر رئیس جمهور آمریکا و ورود مهاجران آفریقایی به اسپانیا و …را خواهید دید با ما همراه شوید

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

پورتال اهل‌بیت(ع) ـ وابسته به مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

سایت قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیّه و ادعیه و زیارات پورتال اهل‌بیت علیهم‌السلام

دسته بندی

کدام آيه قرآن براي دفع چشم زخم مفيد است؟

آيات رفع چشم زخم

[1] در المنثور ، ص 651.[2] الکافي ج : 2 ص : 569 حديث 3 ، عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع رَقَى النَّبِيُّ ص حَسَناً وَ حُسَيْناً فَقَالَ أُعِيذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِيُّ ص إِلَيْنَا فَقَالَ هَکَذَا کَانَ يُعَوِّذُ إِبْرَاهِيمُ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ ع‏[3]نهج‏البلاغة ص : 547 «العين حق والرقي حق»[4] قلم، 51 ،﴿وَ إِن يَکاَدُ الَّذِينَ کَفَرُواْ لَيزُلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَعُواْ الذِّکْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لمَجْنُونٌ ﴾تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 19، ص 636.[5] الکشاف، زمخشري، ج 3 و 4، ص 1278، چاپ دارالحياء.[6] الميزان، ج 19، ص 648.[7] الکشاف، زمخشري، ج 3 و 4، ص 1279.[8] مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي، ص 319 – اگرچه مرحوم قمي در سفينة البحار خواندن آيه مذکور را براي چشم زخم بيان نکرده است.[9] تفسير الميزان، ج 19، ص 651؛ تفسير نسيم رحمت، ص 71؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 400؛ تفسير نمونه، ج 24، ص 426.[10] حلية المتقين، علامه مجلسي، ص 319، چاپ هجرت.——————————منبع: www.islamquest.com

نام

 

ایمیل

 

متن نظر
 


Help on QR Code

آيات رفع چشم زخم

دیگه نمی خواد نگران چشم های شور و حسود باشید- بخونید-انجام بدید-در امان باشیددر این برنامه به معرفی انواع چشم ، بررسی صحت چشم زخم و راهکارهایی برای رفع چشم زخم و حسد از دیدگاه قرآن ، ائمه ، بزرگان و … پرداخته شده است

 

انواع چشم :چشم حس، چشم یقین، چشم اعجاب آمیز، چشم مسحور، چشم شور و …آیا چشم زخم واقعیت دارد ؟آیا قطعاً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده است؟علت شور چشمی یا چشم زخمچشم زخم در سرتاسر جهانچشم زخم از لحاظ علمیبررسی آیات و روایاتچه كسي چشم ميزند؟و…راهکارهای رفع چشم زخم و حسدبرای ایمنی از چشم زخم و چشم خوردن از چه سنگ هایی می توان استفاده کرد؟راه های ابطال سحر و خنثی کردن اثر چشم زخم چیست؟علاج سحر و چشم زخم به روایت آیت الله بهجتراههایی برای نجات از سحر و جادو !چگونه چشم‌زننده را شناسایی کنیم؟ابطال سریع چشم زخم با کندرجیکو (جیک او)دعای چشم زخمنظرقربانيته دونهمیرکاو….منابعbeytoote.com بیتوتهwiki.ahlolbait.comsahebnews.irniksalehi.comadyannet.comkhabaronline.irbornanews.irتفسیر نمونه، مکارم شیرازیشناخت‏شناسى در قرآن، آیت‏اللّه جوادى آملى، ص 152.همان، ص 159.همان، ص 165.تفسیر موضوعى پیام قرآن، آیت‏الله مكارم، ج 6، ص 296.تفسیر موضوعى قرآن، صورت و سیرت انسان، آیت‏الله جوادى آملى، ج 14، ص 64.انعام، آیه 75.مأخذ قبل، ص 71.قاموس قرآن، سید على‏اكبر قرشى، ج 2 و 1، ص 252.یوسف، آیه 84.قصص، آیه 13.تفسیر نمونه، ج 8، ص 80.توبه، آیه 92.مأخذ قبل،ج 7، ص 190.انفال، آیه 44.تفسیر نمونه،ج 7، ص 191.نازعات، آیه 9.زخرف، 71.تفسیر موضوعى پیام قرآن، ج 6، ص 273.همان، ص 261.دخان، آیه 54.فصّلت، آیه 20.تفسیر نمونه، ج 11، ص 38.همان، ج 1، ص 268.طه، آیه 66.قرآن‏پژوهى، بهاءالدین خرمشاهى، ج 2، ص 1194.نهج‏البلاغه، كلمات قصار، حكمت 400، ترجمه محمد دشتى‏تفسیر مجمع‏البیان، طبرسى، ج 10، ص 569.یوسف، آیه 67.بقره، آیه 17.هود، آیه 31.مؤمن (غافر)، آیه 19.ملك، آیه 4.ابراهیم، آیات 43 و 42.تفسیر المیزان، ذیل آیه 51 قلمتفسیر نمونه، ذیل آیه 51 قلمابن‌ حنبل، مسند الامام احمد بن حنبل، بیروت: دارصادر، (بی‌تا.)؛ابن‌سینا، الاشارات والتنبیهات، مع‌الشرح لنصیرالدین طوسى و شرح‌الشرح لقطب‌الدین رازى، تهران 1403.همو، الشفاء، الطبیعیات، ج2، الفن السادس: النفس، چاپ ابراهیم مدكور، جورج قنواتى، و سعید زاید، قاهره 1395/1975، چاپ افست قم 1404.سلیمان‌ بن اشعث ابوداوود، سنن ابی‌داود، چاپ سعید محمد حام، بیروت 1410/1990.احمد امین، قاموس‌العادات والتقالید والتعابیر المصریة، قاهره 1953.احمد جبار احمد، «السیبة: تقالید و عادات شعبیة»، التراث الشعبى، ش 11 و 12 (1984).اخوان‌الصفا، رسائل اخوان الصفاء و خلّان‌الوفاء، چاپ عارف تامر، بیروت 1415/1995.محمد اسدیان خرم‌آبادى، محمدحسین باجلان فرخى و منصور كیائى، باورها و دانسته‌ها در لرستان و ایلام، تهران 1358ش.محمدابراهیم باستانى پاریزى، فرمانفرماى عالم، تهران 1364ش.هرلدر. بَترزبى، «وصف موجز لبعض ممارسات الطب الشعبى فى ولایة اسطنبول»، ترجمة یوسف داود عبدالقادر، التراث الشعبى، سال8، ش9 (1977)محمد بن اسماعیل بخارى، صحیح‌البخارى، (چاپ محمد ذهنی‌افندى)، استانبول 1401/1981.مهدى برهانى، «شهرهاى دلپسند بیابان نوردان»، آینده، سال13، ش6 و 7 (شهریور و مهر 1366).على بلوكباشى، «نقش و نگارهاى سردرِ خانه‌هاى قدیم تهران»، نشر دانش، سال13، ش5 (مرداد و شهریور 1372).بندهش (گردآورى) فرنبغ دادگى، ترجمه مهرداد بهار، تهران: توس، 1369ش.محمود پاینده، آئین ها و باورداشت هاى گیل و دیلم، تهران 1355ش.كیوان پهلوان، فرهنگ مردم الاشت و سوادكوه، تهران 1382ش.محمد بن عیسى ترمذى، سنن الترمذى، ج3، چاپ عبدالرحمان محمد عثمان، بیروت 1403.عمرو بن بحر جاحظ، كتاب الحیوان، چاپ عبدالسلام محمد هارون، مصر [1385ـ 1389/1965ـ1969]، چاپ افست بیروت (بی‌تا).محمد عجاج جمیلى، «معتقدات غیبیة غریبة»، التراث الشعبى، سال7، ش8 و 9 (1976).جوادعلى، المفصل فى تاریخ العرب قبل‌الاسلام، بغداد 1413/1993.اسماعیل‌ بن حماد جوهرى، الصحاح: تاج‌اللغة و صحاح العربیة، چاپ احمد عبدالغفور عطار، قاهره 1376، چاپ افست بیروت 1407.لحد خاطر، العادات والتقالید اللبنانیة، بیروت 2002.خلیل‌ بن احمد، كتاب العین، چاپ مهدى مخزومى و ابراهیم سامرائى، قم 1409.دایرةالمعارف تشیع، زیرنظر احمد صدرحاج سیدجوادى، كامران فانى و بهاءالدین خرمشاهى، تهران 1366ش، ذیل «چشم‌زخم»

 

مطالب داغ

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

زنان از چه مردانی متنفرند

درسهایی برای تربیت فرزند از کربلا

آيات رفع چشم زخم

چگونه مهریه پس از مرگ همسر به خانواده اش ارث نرسد

۱۱ نکته حیاتی برای ایجاد محبت در زندگی زناشویی

استخاره ازدواج فامیلی

الگوهای رفتاری سبک زندگی: سلام

چرا مرد باید نفقه زن را بدهد

وظایف والدین بخش سوم

مطالب تصادفی احکام:

نماز احتیاط افراد نشسته

حکم نجاست منی انسان و حیوان

هنگام غسل دست به سمت دیگر برخورد کند

احکام آب چاه چیست

هزینه نگهداری مال گرو گذاشته شده

پرداخت حقوق کارکنان موسسات خیریه از زکات

مسح قرآن توسط مسلوس يا مبطون

توصیه برای مطالعه شما:

حقیقت گناه چیست

نماز علی علیه السلام به شیوه پیامبر بر خلاف سایر اصحاب

مهم‌ترین دلایل بطلان فرقه‌ی نعمت اللهی گنابادی/نقد و بررسی فرقه‌ی گنابادی(7)

آیت‌الله بهجت می‌گفتند باید وجوهات را برای کشتن شاه مصرف کنیم

نهی از نگهداری طاووس

 ميزان علم معصوم (علیه السلام)  به غيب چقدر است؟

سرنوشت انسان پس از برزخ چگونه است

سند شهادت حضرت محسن در منابع اهل سنت

 

 

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |

آيات رفع چشم زخم
آيات رفع چشم زخم
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *