خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

دوره مقدماتی php
خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان
خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان



گلونی – در پایگاه خبری گلونی از گردشگری تا محیط زیست از موسیقی تا سینما و از خرم آباد تا لرستان مطلب بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی؛باید توجه داشت که گیاه گاوزبان با گل گاوزبان متفاوت است و خواص مشخصات ظاهری جداگانه‌ای دارند.

نام: گل گاوزبان

نام علمی: Spergularia

نام محلی: گل گاو زبان

دوره مقدماتی php

خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

خانواده : پارونیچیاسی

گونه: اسپرگولاریا

پراکنش: ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر: کشت بذر

باید توجه داشت که گیاه گاوزبان با گل گاوزبان متفاوت است و خواص و مشخصات ظاهری جداگانه‌ای دارند.

گل گاوزبان گیاهی خودرو است که منحصراً در دامنه کوه‌های البرز به عمل می‌آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

گیاه گاو زبان گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار است دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای است که بطور عمودی تا عمق ۵۰ سانتیمتر در خاک فرورفته است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است.

در کتب قدیم به گل گاوزبان «لسان الثور» می‌گویند، ولی در واقع نام دیگری ندارد.

اسم فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، ترکی و غیره هم ندارد، چون در هیچ نقطه ای از زمین جز دامنه کوه‌های البرز به عمل نمی‌آید و با گیاه دیگری که در شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گاوزبان مشهور شده است، نسبتی ندارد.

این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است، هیچ‌گونه خواص مشترکی ندارند و از نظر منافع طبی با هم متضاد هستند. گل‌های گل گاوزبان درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان است.

گل گاوزبان در ایران، و گیاه گاوزبان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند.

برگ: برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای ظریفی است.

زبانه‌ای و پوشیده از خارهای است که به آن حالت خشن می‌دهد و به همین علت به گاوزبان معروف است. به رنگ سبز کم‌رنگ، شکل تخم مرغی با نوک تیز و بسیار شکننده و علی رغم خشن بودن بسیار له شونده  است.

گل: گاو زبان از اردیبهشت تا مرداد گل می‌دهد. گل‌های گل گاوزبان به رنگ آبی، سفید و بنفش است که شکل آن شباهت به نیلوفر دارد ولی اندازه آن کوچکتر گل‌های گیاه گاوزبان است.

گل‌های گیاه گاوزبان به رنگ قرمز خوش‌رنگی است که پس از خشک‌شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید .

گیاه گاو زبان احتمالا از شمال آفریقا بنواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت‌هایی از خاورمیانه می‌روید.

درگل گاوزبان تنها قسمت گل مصرف دارویی دارد و در گیاه گاوزبان برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به مصرف دارویی می‌رسد .

گاو زبان از نظر طب قدیم ایران سرد است گل گیاه گاوزبان، و برگ‌های آن تصفیه‌کننده خون است، آرام‌کننده اعصاب است‌، عرق آور است،

ادرارآور است و با به کار انداختن کلیه‌ها به درمان تب و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

کلیه‌ها را تقویت می‌کند و التهاب و ورم آنرا درمان می‌کند، سرماخوردگی را برطرف می‌کند،

برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده می‌شود سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می‌دهد.

در درمان برونشیت موثر است، بی‌اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.

در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است. ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم مؤثر است.

برگ‌های گل گاوزبان را پخته و مانند اسفناج از آن استفاده می‌کنند.

برگ‌های تازه گاو زبان دارای مقدار زیادی ویتامین  Cاست و در بعضی از کشورها آن را داخل سالاد می‌ریزند.

خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

همچنین به شکل مرهمی روی پوست مالیده می‌شود تا از تورم جلوگیری کند و پمادی برای درمان خارش، اگزما و پسوریازیس از این گیاه  تهیه می‌شود.

گل‌های آن برای تقویت بیماران ضعیف شده بر اثر بیماری به صورت کال، شیرین شده و یا کنسرو خورده می‌شود.

مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه یا بهتر بگویم، حواس هجده‌گانه آدمی را تقویت می‌کند.

دلهره و وحشت را از بین می‌برد. غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند بسیار خوبست.

از برگ‌های تازه آن برای درمان جوش‌های چرکی دهان و درمان برفک استفاده می‌شود.

عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری است.

دم‌کرده، مرهم، ضماد یا لوسیون.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 109091 ساعت خبر : ۳:۰۵ ب٫ظ

  • عکس های دلارام خسروانی و دخترش
  • تنگه باستانی چوبینه دره شهر و نقش دمنده‌ها در خاموشی آتش

    برخی از آتش سوزی های اخیر عمدی است

    جنگل های غرب کشور مانند انبار باروت است

    تامین تجهیزات اطفاء حریق کافی نیست؛ زاگرس به این زودی‌ها احیا نمی‌شود

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

    آخرین ویدئو ها

    تنگه باستانی چوبینه دره شهر و نقش دمنده‌ها در خاموشی آتش

    خانه های رنگی بندرانزلی جاذبه‌ای زیبا و دیدنی

    بوستان ساحلی بندرانزلی فضایی زیبا با چشم‌اندازی جذاب

    آتش سوزی در سپیددشت لرستان مهار شد

    رباط نمکی خرم آباد و نمکلو در دل زاگرس

    گُلوَنی نام سربند باستانی زنان لُرستان است. این پایگاه خبری با مجوز رسمی از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت می‌کند و خبرهای آن فرهنگی‌، هنری و محیط‌زیستی است. ادامه …

    سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

    بازیابی پسورد

    پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    مقدمه و فصل اول: گیاه شناسی گل گاو زبان؛ چگونگی تکثیر و تولید آن

     

      

     مقدمه: 

    گل گاو زبان گياهي كه در گيلان و بخصوص اشكور بومي شده و منبع درآمدي براي روستائيان زحمتكش .

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

     گل گاو زبان در روستایمان سپارده ی اشکور به « ول » معروف است . اگر در ديگر نقاط اشكور به آن مثل ساير نقاط كشور بهمان نام گل گاوزبان تلفظ مي شود . چیدن گل گاو زبان ( ول چینی به زبان محلی ) یک از کارهای روزمره زنان و دختران در اشکور و تالش هست . 

    این گیاه هم بصورت وحشي يعني خودرو در نقاط مختلف اشكور وجود دارد و هم بصورت كاشت دستي يعني آنرا بصورت منظم و برنامه ريزي شده كشت مي كنند و بصورت باغ بزرگي از گل در مي آوردند تا با اين روش برداشت كافي داشته باشند و چيدن آن مقرون به صرفه باشد .

    گل گاو زبان، جزء گیاهان بومی گیلان ( مخصوصا مناطق اشکورات )بشمار می‌رود و از قدیم در بسیاری نقاط گیلان به شکل خودرو وجود داشت. گل گاو زبان از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به‌علت خاصیت شفادهندگی از مدتها قبل شناخته شده بود. هم‌اکنون ‪ ۵۱۹هکتار از اراضی استان گیلان به صورت دست کاشت به این گیاه اختصاص دارد که حدود ‪ ۲۳۸تن گل گاو زبان از این اراضی برداشت می‌شود.        از این میزان زمین زیر کشت گل گاوزبان ‪ ۴۰۰هکتار در ارتفاعات اشکورات رودسر و بقیه در ارتفاعات تالش واقع شده است. ضمناً گل گاو زبان اگر بصورت وحشي و خودرو باشد ريزتر و كيفت خوبي ندارد چون هم آبياري آن مشكل است و هم برداشت آن اما اگر بصورت باغ گل درآيد حتماً براي آبياري و ساير موارد آن برنامه ريزي مي شود . گل گاوزباني كه با آبياري و وجين و رسيدگي بعمل آيد هم درشت تر و هم خوشرنگ تر است و برداشت آن كاملاً مقرون بصرفه مي باشد اما اگر بصورت خودرو يا وحشي بعمل آيد هم ريزتر است و هم چيدن آن سخت  ؛ روستاهايي زيادي  با از راه فروش گل گاوزبان كسب درآمد مي كنند و اين گياه هم مثل فندق در اشكورات قسمتي از درآمد زندگي روستائيان را تشكيل مي دهد  و جاهايي كه گل زبان بوفور يافت مي شود ميتوانيم روستاي خودم سپارده و لشكان و شَوَك  و … را نام ببريم . .

            اميدوارم مسئولين محترم طرحي بريزند تا اين هزينه زحمت كاشت و برداشت كشاورز به جيب دلالان نرود و كشاورز بتواند حداكثر بهره را از آن ببرد متاسفانه گل گاو زبان و ساير گياهان و گل ها در اشكور هم ساير نقاط دلال بازي است و هميشه محصولي كه از كشاورز خريداري مي شود تا پنج برابر قيمت به دست مصرف كننده ميرسد . بارها در روزنامه ها نوشته مي شود كه از كل قيمت محصول فقط يك پنجم آن نصيب كشاورز مي شود که این دور از انصاف می باشد …

    نويسنده : اسماعيل اشكور كيايي م 1348 سپارده ساكن تهران

     فصــــــــــــل اول

    گیاه‌شناسی (گل گاو زبان  

     

     

     

     

     

    این گیاه اسم فارسی ندارد و معلوم نیست از چه  موقع به ایران آمده و در اطراف تبریز کاشته شده است. در زبان فرانسوی به گاوزبان، بوراش می گویند و “ابن بیطار” گیاه شناس معروف قدیم که در اصل اندلسی بوده و بعد به آسیای صغیر آمده و دو کتاب بزرگ به نام های “الجامع” و “المغنی” به زبان عربی دارد آن را نوعی “مرماخوز” دانسته و به اسامی: لسان الثور، ابوالعرق، کحیلا- کحلا، حمحم و بوغلص یاد کرده است.

    گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو که اغلب در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می‌شود. این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌های زیبا، بسیاری از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌کارند. برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند. گل‌گاوزبان واقعی، شبیه گل انار بوده و تخم آن حلقوی شکل و لعابی است، دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش و لاجوردی است.

    برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ و چین خورده به رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب بر روی ساقه گیاه قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است.گلهای این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره شکل و میوه آن به شکل چهار فندق کوچک است.این گیاه در فرانسه ” شکوفه‌آبی تندرستی” نامیده می‌شود، زیرا گلهای آن به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند.

    این گیاه به‌صورت خودرو در دامنه‌های البرز می‌روید و با آنچه در سایر نقاط ایران و جهان می‌روید کاملاً متفاوت است، گیاه مشابه گل‌گاوزبان، «گاوزبان» است که در آمریکا و اروپا و برخی نقاط ایران مثل تبریز و اصفهان می‌روید.

    گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول 70 – 40 سانتی‌متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین‌های بایر می‌روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است.

    از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.

    گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است

    همچنین گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد. 

    گاوزبان احتمالا از شمال آفریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت‌هایی از خاورمیانه می‌روید. گل، برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به مصرف دارویی می‌رسد .

    گاوزبان  گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک می‌باشد و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد. در ویکی‌پدیای زبان‌های دیگر به ترکیبات سمی و آلکالوئیدی این گیاه هم اشاره شده.

    گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA در نزد بشر معرفی شده‌است. گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد.

    گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن ، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند.

    گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط‌آور، مقوی تمام بدن و آرامش‌بخش است. در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. 

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

     

     گل‌گاوزبان؛ برداشتی سهل و ممتنع 

    گل‌گاوزبان از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد؛ اگر اهل سفر هستید می‌توانید این گیاه را بر دامنه‌های زیبای البرز ببینید، اگر گل‌های آن ریز و تاحدودی گرد بودند، گل‌گاوزبان اصل نیستند.این گیاه به صورت خود رو در مزارع کشاورزی و چمن‌زارهای البرز می‌روید، برای شناخت بهتر گل‌گاوزبان به یکی از روستاهای شرق مازندران رفتیم. روستایی به نام«شیرکلا» که برخی از اهالی آن حتی در باغ و حیاط منزل خود به کاشت این گیاه رغبت نشان می‌دهند.به گزارش فارس، یکی از سختی‌های محصول گل‌گاوزبان، برداشت آن دو بار در روز است که اگر خوب و منظم چیده شود، از هر هکتار می‌توان 350 تا 400 کیلوگرم برداشت کرد.هر کیلو گل خشک‌شده گل‌گاوزبان، بین 80 تا 120 هزار تومان خریداری می‌شود، و به مصرف عطاری‌ها و کارخانجات سازنده دارو و عرقیات می‌رسد.نکته قابل توجه دیگر در برداشت گل‌گاوزبان این است که طبع گرم آن سبب می‌شود در هنگام چیدن محصول، تعریق و احساس خستگی به سراغ انسان بیاید، بنابراین بهترین زمان چیدن آن، صبح زود و قبل از غروب آفتاب است.شاید در نگاه اول، نوع برداشت این گیاه، ساده به نظر برسد اما وقتی دست به کار شوید، می‌بینید که این کار از عهده هر کسی برنمی‌آید و بهتر است بگوییم بسیار سهل و ممتنع است.  

    پرورش گیاهان دارویی، حاصل تغییر الگوی کشتاکنون با تغییر الگوی کشت در مناطق کوهستانی کشور، مازندران هم از این تغییر مثبت بی‌بهره نبوده، و در شرق مازندران که دارای وسعت جنگلی و کوهستانی بسیار بالایی است، گیاهان و درختان مثمر، جای خود را به محصولاتی دادند که با اندک سیل و کم‌آبی، از بین می‌روند.کاشت درختان گردو، فندق، گلابی و انار در اراضی شیب‌دار، و مبادرت به کاشت و پرورش 15 نوع گیاه دارویی با ارزش اقتصادی بالا، از جمله این تغییرات مثبت هستند.از پنج سال گذشته تا کنون، علاقه کشاورزان به کشت گیاهان دارویی بیش‌تر شده است، نعناع فلفلی، گزنه، گل محمدی و گل‌گاوزبان از جمله این گیاهان هستند.به گفته غلام‌رضا قنبری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر، بیش از 80 نوع گیاه دارویی  در دامنه‌های کوهستانی این شهرستان شناسایی شدند که هر کدام یک فرصت اشتغال‌زایی خوب و درآمدزا برای مردم منطقه هستند.بر اساس لیست جامع سازمان بهداشت جهانی، بیش از 20 هزار نوع گیاه شفابخش در جهان وجود دارد که جانشینی برای برخی فرآورده‌های دارویی بسیار مهم و موثر هستند، از این میزان حدود  هشت هزار نسخه طلای سبز در  کشورمان می‌رویند. 

     

    روش های تکثیر گل گاو زبان  

    گل گاوزبان درخاکهای معمولی رشد می‌کند و تکثیرآن به سه طریق صورت می‌گیرد: ‪-۱تقسیم ساقه زیرزمینی در بهار 2- کاشت قطعه در ماسه در پای3- کاشت بذر گیاه در خاک نسبتا حاصلخیزو آفتاب گیر.

    زمان کاشت بذر گل گاو زبان :  

    تاریخ کاشت بذر از اواخر اسفند تا خرداد است چنانچه منطقه دارای زمستان خیلی سرد نباشد عملیات کاشت را می‌توان در پاییز انجام داد که دراین صورت گیاهان سبز شده در اردیبهشت سال بعد به گل می‌نشینند درحالی که گیاهان کاشته شده در بهار هیچ وقت زودتر از ماه تیر گل نمی‌دهند.  

     

  • چگونه دختر زيبا داشته باشيم
  • میزان تولید گل گاوزبان در هر هکتار …میزان تولید گل گاو زبان در هر هکتار به طور متوسط ‪ ۶۰۰کیلوگرم است که از هر ‪ ۱۰کیلوگرم گل تر یک کیلو گل خشک بدست می‌اید.نوع گل گاو زبان کشت شده در گیلان ایکیوم آمونیوم است. جهاد کشاورزی برای احداث مزارع دارویی مجوز صادر و در صورت داشتن شرایط لازم کشاورزان را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند. و همچنین طرح توسعه کشت گل گاو زبان و ایجاد صنایع تبدیلی آن در دست تنظیم است.تحقيق و گرد آوري : اسماعيل اشكور كيايي . م1348 سپارده 

     

     

     

     

     

     

     

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند.

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    ü  شناسنامه:

    Borago officinalis        :نام لاتین

    Borage       :نام انگلیسی

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

           نام فارسی:        گل گاوزبان

             نام عربی :        لسان الثور

           

        ü  کلیات گیاه شناسی:

        گاو
    زبان احتمالا از شمال آفريقا بنواحي ديگر راه يافته و امروزه در منطقه مديترانه ، نواحي
    شمال آفريقا وقسمت هايي از خاورميانه مي رويد . گل ، برگ و سرشاخه هاي گلدار آن بمصرف
    دارويي مي رسد .گیاه
    گاو زبان متعلق به خانواده گاوزبانیان است که دارای 131 جنس و 2200 گونه علفی، بوته
    ای یکساله و چند ساله است. از این تیره  گونه
    گاو زبان ایرانی مورد بحث قرار خواهند گرفت. متاسفانه در منابع ایرانی کمتر به گاوزبان
    ایرانی پرداخته شده است و بیشترگاو زبان اروپایی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل
    اینکه گاوزبان ایرانی بومی مناطق شمالی ایران است . انتظار میرود به این گیاه توجه
    بیشتری بشودگاو
    زبان گياهي است علفي و يكساله آه ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي رسد ساقه آن شيار
    دار وخاردار مي باشد . برگهاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن است . گلهاي آن
    برنگ آبي ، سفيد ،بنفش و آبي مي باشد .

     

    ü  ترکیبات
    شیمیایی:

    گل گاو
    زبان و برگ هاي آن داراي لعاب فراوان است . اين گياه داراي نيترات پتاسيم ، رزين ها
    ف مالاتآلسيم ، منگنز ، منيزيوم ، اسيد فسفريك و آلانتوئين مي باشد و نیز گیاه
    گل گاو زبان به عنوان یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه
    از آن به عنوان غنی ترین منبع شناخته شده برای (Gamma Linoenic Acid(GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.

     

    ü  خصوصیات
    گیاه شناسی:

    گیاهی
    به ارتفاع تقریبی 50 – 20 سانتی متر و ساقه گلدهنده 80-60 سانتی متری است. این گیاه
    دارای کرکهای نسبتا نرم است که بر روی برگها به حالت خوابیده وو در سایر قسمتها به
    صورت افراشته و مخلوط با کرکهای کوتاه و متراکم است. گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است
    که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد.

    ساقه
    گیاه تا حدودی ساده و خمیده به سمت بالا است. برگهای قاعده ای به طول حدود 20 سانتی
    متر و عرض 5 سانتی متر به صورت سر نیزه ای و در قسمت دمبرگ باریک شده و نوک تیز اند.

    گل آذین
    با گلهای قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می
    آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.
    و این گلها از نظر دارویی مهم هستند.

    ü  خواص داروئی

     

    1.  گل گاو
    زبان و برگهای تصفیه کننده خون است.

    2.  آرام
    کننده اعصاب است.

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    3.  عرق
    آور است.

    4.  ادرار
    آور است.

    5.  کلیه‌ها
    را تقویت می‌کند.

    6.  سرماخوردگی
    را برطرف می‌کند.

    7.  برای
    از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.

    8.  در درمان
    برونشیت موثر است.

    9.  بی‌اختیاری
    دفع ادرار را درمان می‌کند.

    10.                   
    التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

    11.                   
    در درمان سرخک و مخملک مفید است.

    12.                   
    ضماد برگهای گاو زبان برای رفع ورم موثر
    است.

  • عکس مدل مو پسرانه همراه با اسم
  • 13.                   
    برگهای گاو زبان را بپزید و مانند اسفناج
    از آن استفاده کنید.

    14.                   
    برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدار زیادی
    ویتامین سی می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

     

    ü  استفاده‌های غذایی از گل گاو زبان:

    از گلها
    و برگهای این گیاه می‌توان به عنوان چاشنی در نوشیدنیهای تابستانی استفاده کرد. گلهای
    این گیاه را می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد این مربا برای افرادی که از بستر بیماری
    برخواسته و دوران نقاهت را سپری می‌کنند و همچنین برای افرادی که حالت ضعف دارند بسیار
    مفید است. گلها و برگهای این گیاه را می‌توان در سالاد و سوپ خیار بکار برد. برگهای
    قطعه قطعه شده گیاه را می‌توان در پایان زمان پخت سوپها استفاده نمود. برگهای این گیاه
    را می‌توان همراه با برگهای گل کلم پخت و مصرف کرد. برگهای تازه این گیاه نیرو بخش
    و نشاط آور است.

     

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

     

    ü  محل مناسب رویش:

    پراکندکی
    آن بیشتر در زمینهایی است که تحت اثر تابش ملایم نور خورشید قرار داشته و به علاوه
    از مواد ازته غنی باشد. لذا نوع خودروی آن بیشتر در کنار نرده ها ، باغها روی تل کودهای
    طبیعی و مزارع آفتاب گیر می روید.

    این
    گیاه در ایران وقفقاز انتشار دارد. در منطقه وسیعی از یرک و نواحی شمال ایران، گیلان و مازندران
    وگلستان، ارتفاعات کندوان، کلار دشت، ارتفاعات چالوس، بین منجیل و رستم آباد در راه
    رشت، جنگل گلستان و نواحی شمال غرب ایران ، بین اردبیل تا آستارا میروید.

     

    ü  قسمت های مورد استفاده:

    جامهای
    به رنگ بنفش تا ارغوانی مورد مصرف است. که دارای قسمت لوله ای است و به تدریج به طرف
    بالا شیپوری شکل می شود. این جامها بعد از خشک شدن به رنگ آبی تا بنفش در می آیند.

     

    ü  نحوه زراعت:

    تکثیر: تکثیر گاو زبان ایرانی با استفاده
    از بذر انجام میشود. وآنرا در فصول بهار و پائیز می توان کشت کرد. این گیاه به صورت
    مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. که بهترین
    روش ، روش نشا کاری است. نشا ها را در مرحله 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین
    اصلی انتقال داده و با فاصله 50 در 50 سانتی متر آنها را کشت می کنند. کشت این گیاه
    به صورت دیم نیز میسر است. بذر ازم برای کشت این گیاه به میزان 10 تا 15 کیلو گرم در
    هکتار است.

    ü  برداشت محصول:

    جامهای
    گل گاو زبان را همزمان با گلدهی گیاه یعنی از آغاز اردیببهشت تا خرداد ماه با دست جمع
    اوری می شود. برای بالا رفتن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم
    و در سطح وسیع ، برای جلوگیری از رشد قارچها و از بین رفتن گلها ، خشک نمود.

    در گاو
    زبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم
    گل می دهد که تا 7 الی 8 سال رشد و نمو گیاه میتواند ادامه داشته باشد. ببشترین بازده
    این گیاه در سالهای چهارم و پنجم رشد آن است که بیشترین میزان گل را تولید می کند.
    گلدهی از نیمه اردیبهشت آغاز می شود و تا تیر ماه ادامه دارد. بعد از شکغته شدن گلها
    باید آنها را برداشت نمود که در غیر این صورت بعد از دو تا سه روز گلها شروع به ریزش
    می کنند. گلهای جمع آوری شده را روی پارچه تمیز ریخته و در سایه عمل خشک کردن انجام
    میشود. باید به این نکته توجه داشت که به علت وجود شهد زیاد در گلهای این گیاه باید
    مواظب مورچه ها بود. چون شهد این گیاه جاذب مورچه ها است. از هر 1000 گرم گل تر ،
    200 گرم گل خشک بدست می اید . گلهای تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط
    مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در خواهند امد.

     تعداد
    نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاو زبان 70 تا 80 کارگز در روز است . بنا
    بر این این محصول از نظر اشتغال زایی مهم است . از هر هکتار زمین حدود 400 تا 700 کیلو
    گرم گل خشک به دست می آید.

     

     

    ü   موارد استعمال:

    از گل
    گاو زبان در درمان علائم سرماخوردگی و همچنین به عنوان آرام بخش استفاده می شود. مقدار
    مصرف مجاز این گیاه به میزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.

    جوشانده
    گاو زبان ایرانی حواس پنج گانه را تقویت می کند . و برای تنگی نفس مناسب است. جویدن
    برگ تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان مناسب است. به طور معمول سنبل الطیب و گاوزبان
    را با همدیگر دم می کنند. دم کرده گل تلخ است و رنگ ان با نوسان واکنش اسدیته تغیر
    می کند. در بررسی های جدید آثار تحریک بر روی سیستم ایمنی بدن توسط این گیاه به اثبات
    رسیده است.

    از این
    گیاه نیز می توان عسل مرغوبی بدست اورد چون گلهای این گیاه شهد زیادی تولید می کنند.

     

     

    ü   خواص دیگر گاو زبان:

    1-اثر ضد تشنجی عصاره متانولی گیاه گاو زبان ایرانی:

    اثر
    ضد تشنجی این گیاه تا کنون بر روی انسان انجام نگرفته است اما بررسیهای
    انجام شده بر روی موشها نشاندهنده این است که گیاه گاو زبان ایرانی اثرات ضد تشنجی نیز دارد.

     2- اثرات این گیاه بر روی درمان بیماران مبتلا به
    وسواس:

     تا کنون اینن تحقیق بر روی چندین بیمار انجامم گرفته
    است و عصاره آبی این گیاه بر روی بیماران مبتلا به وسواس اثرات مثبتی داشته است. به
    صورتی که عصاره آبی این گیاه به میزان 500 میلی گرم در روز بعد از شش هفته بر روی بیماران
    تاثیران معنی داری داشته است و نسبت به داروهای شیمیایی اثر بهتری از خود نشان داده
    است.

    3-خاصیت آنتی اکسیدانی جوشانده گاو زبان ایرانی:

    عصاره
    گیاه گاو زبان ایرانی به میزان 7 میلی گرم در روز باعث خواص آنتی اکسیدانی
    در خون می شود و به پیشنهاد محققین لازم است که این گیاه به عنوان
    مکمل غذایی استفاده شود.

     

    ü  موارد احتیاط:

    به علت
    وجود آلکالوئید های غیر اشباع پرولیزیدین سمی(هرچند به مقدار کم در گیاه) مصرف آن در
    دوران بارداری و سیر دهی توصیه نمی شود. همچنین به خاطر وجود آلکالوئید ممکن است فشار
    خون نیز بالا برود. و نیزاین گیاه باید دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

     

     

     ه.توکلی

     

     

     

     

     

     

    مقدمه :

    گل گاوزبان اصلي

    گياه گاوزبان

    مشخصات گیاه شناسی

    ترکیبات شیمیایی

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    خواص داروئي:

    مضرات :

    منابع :

    گاوزبان «داروئی» http://daneshnameh.roshd.irگل گاوزبان www.aftab .irگل گاوزبان http://www.iranmania.comگل گاو زبان (گاو زبان) http://www.parsiteb.comگاوزبان Borage http://www.money58.netfirms.com

    

    خصوصیات گیاهشناسی تیره گیاهی گل گاوزبان
    گیاهانی بوته¬ای به ندرت چندساله، غالبا دارای کرک¬های گوناگون. برگ ها
    متناوب بدون گوشوارک ساده اغلب دارای کرک مشخص زبر، گل آذین گرزن ساده یا
    مرکب، کاسه گل پیوسته، 5 پاره ، گل پایا (به صورت خشکیده) پرچم 5
    تایی،تخمدان فوقانی، 4 برچه ای، میوه معمولا فندقه یا شفت.
     گیاهان دارویی تیره گاوزبان در ایران
    گیاهان این تیره در ایران گسترش زیادی دارند و از مناطق پست سواحل جنوبی
    تا ارتفاعات بالای البرز و آذربایجان گسترده اند. بعضی از این تیره جنبه
    دارویی دارند، مثل گیاه درختچۀ سپستان (Cordya myxa) که خاص مناطق جنوب
    ایران است. از گیاهان دارویی این تیره در ایران گل گاوزبان (Echium
    amoenum) است. در استان فارس در منطقه میمند از جنس Caccinia macranthera
    عرق گاو زبان تهیه می شود، ولی انچه در کشورهای اروپایی بعنوان گاوزبان
    مصرف داردBorago officinalis است.
    مهمترین گیاهان دارویی تیره گاوزبان
    •    Common Bugloss(Anchusa officinalis)
    •    Hounds Tongue(Cynoglossum officinalis)
    •    Borago(Borago officinalis)گاو زبان اروپایی
    •    Bogloss(Echium vulgar)گاوزبان ایرانی
    •    Comfrey(Symphytum offisinale) گیاهی ارتفاع دوست
    •    Cordia myxa سپستان

    Common Bugloss(Anchusa officinalis)
    گیاهی دو یا چند ساله، با ارتفاع Cm80-30، گل8-12میلیمتر، مکان رویش کنار
    جاده ها ومزارع،زمان برداشت ژوئن و اوت، بیشتر جنوب اروپا و دارای سابقه
    کشت7000ساله در یونان می باشد. بعنوان ارام بخش ضد درد، ملین استفاده
    می¬شود.
    Hounds Tongue(Cynoglossum officinalis)
    به نام های زبان سگ، گل کولی، موش صحرایی در اروپا معروف است.گیاهی2ساله،
    با ریشه عمودی، قهوه¬ای مایل به قرمز، ارتفاع30-70Cm ساقه نرم وگل 6
    میلیمتر با زاویه کم روی ساقه ، محل رویش خرابه¬ها وکنار جاده¬ها. زمان
    گلدهی ژوئن و جولای. خواص :بوی شبیه لانه موش دارد در کشتی ها برای مبارزه
    با موش استفاده می شده است.در7000سال پیش برای خواب آوری وآرام بخشی
    استفاده می شده. در بیماری های جنسی موثر است و حاوی الکالوئیدachenes که
    سمی است می باشد.
    گاوزبان ایرانی Bogloss(Echium amoenom)
    گیاهی دوساله، با ریشه ای قهوه ای مایل به بنفش، ارتفاع 30-90Cm، پوشیده
    از کرک خشن، دارای گل های متقارن، 10-18میلیمتر، دارای4-5پرچم. محل رویش
    کنار جاده ها، مراتع روستا ها وکنار رودخانه ها، به صورت زراعی و زینتی کشت
    می شود. زمان گل دهی مردادماه است.
    Borago(Borago officinalis)گاو زبان اروپایی
    گیاهی چند ساله، با ارتفاع15-60Cm، با ساقه ای منشعب و کرک دار، گل منظم
    15-20میلیمتر، برگ متناوب، تخم مرغی، کاملا گوشتی و کرک دار، میوه 4 برچه
    ای و چروکیده. زیستگاه: محوطه باغ ها و مزارع، زمین های بایر و بصورت زراعی
    وزینتی کشت می شود. زمان گلدهی ژوئن و اوت. بومی مدیترانه غربی ود ر فلاند
    بطور وحشی وجود دارد. کاربرد درمانی این گیاه در درمان تب و اضطراب
    وافسردگی بکار رفته و بعنوان یک داروی دیورتیک برای مشکلات زنانه استفاده
    می شود. برگ آن مزه خیار تازه دارد ودر سالاد می شود استفاده گردد. مقدار
    کمی آلکالوئید Pyrrolizidine  دارد که برای کبد سمی است.
    Comfrey(Symphytum offisinale) ارتفاع دوست
    گیاهی چند ساله،شاداب با ارتفاع12-30Cm باساقه ای ضخیم وکرک دار، گل قرمز
    تا سفید و دارای 5 پرچم، برگ متناوب نوک تیز و بیضوی با حاشیه دو طرف مو
    دار میو 4 برچه ای براق، 6-5میلیمتر، زیستگاه: پارک ها مراتع کنار جاده ها
    زمین های خرابه و خندق . زمان گلدهی ژوئن تا سپتامر. از ریشه برای بهبود
    زخم و شکستگی استخوان استفاده می شود. امروزه بدلیل سرطان زایی در داروسازی
    منسوخ شده است.

    Cordia myxaسپستان
    درنواحی جنوب ایران به ویژه کرانه خلیج فارس پراکندگی دارد. درختچه ای چند
    ساله ، برگ ها بدون گوشوارک، بدون کرک، بیضوی با دمبرگی بلند، گل ها
    دوجنسی،دو برچه ای، قیف مانند، میوه شفت و به بزرگی گیلاس،درون میوه شیرابه
    ای لزج و بیمزه که کاربرد دارویی دارد.

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    خواص دارویی گل گاوزبان در منابع طب سنتی
    گل گاوزبان در مخزن الادویه
    نباتی است جمیع اجزای آن با خشونت و مزغب و منقط به نقطه های شبیه به خار و
    ساق آن باریک و خشن مانند پای ملخ و سبز مایل به زردی و به قدر ذرعی و برگ
    و آن بزرگتر و سیاه و ضخیم و با خشونت و منقط به نقطه های سفید شبیه بخار و
    مزغب شبیه به زبان گاو و مفروش بر روی زمین و ربیعی (روینده در فصل بهار)
    است و تازه آن سبز مایل به زردی و کهنه آن مایل به سیاهی و هر چند کهنه تر
    گردد سیاه تر شود و گل آن لاجوردی رنگ به شکل گل انار و از آن کوچکتر و
    طولانی و تخم آن کوچک اندک طولانی و سفید و از حب القرطم اندک باریک تر و
    در قمعی و اندک لعابی و تخم آن را مدور نیز گفته اند منبت آن اکثر بلاد
    خصوص گیلان که در آنجا بسیار خوب می شود


    لسان الثور

    لغت عربی است به فارسی گاوزبان وبه یونانی فو وبه لغت دیگر یرام اجم وبه هندی سنکا هولی نامند.مزاج:
    در اول گرم وتر وخشک آن را رطوبت کمتر مائل به یبوست وقوت آن را تا هفت سالبا قی می ماند.

    خواص دارویی
    مفرح ) دوایی را نامند که تعدیل مزاج و تلطیف اخلاط و روح حیوانی و نفسانی
    نماید و حزن را زایل سازد و دماغ را قوت بخشد و حواس را نیکو گرداند و
    کسالت را دور کند (ومقوی ارواح )روان )وحرارت غریزی (حرارت طبیعی که در
    عروق بدن توام با خون وجود دارد )واعضای رئیسه (عبارت از دل و دماغ و جگر و
    غیره )وحواس وملین طبع (دوایی که بقوت حرارت معتدله و رطوبت خود اخراج
    نماید آنچه در معده و امعائ است )ومسهل مره صفرا واخلاط محترقه(سوخته)
    وسودای(یکی‌ازاخلا چهارگانه, خیالبافی, فسادفکر, هوس,
    مونث‌اسودبه‌معنی‌سیاه) .
    متولد از خلط سوداوی وتسکین اعراضآنها وامراض سوداویه مطلقا اعضاء الراس
    والصدر والغذاء آشامیدن آن جهت سرسام
    (التهاب‌مغزسروغشائ‌باتشنج‌وپریشان‌حواسی) وبرسام (ورم حجاب حاجزپرده ای که
    میان اعضای سینه و اعضای شکم حایل است) ومالیخولیا (گونه ای مرض عصبی است
    که با اختلال قوای عضلانی و دماغی همراه است ) وجنون ونیکوئی حواس ورنگ
    رخسار ورفع خشونت قصبه رئه(مجرای نفس حلقوم و آن مجرای نفس و متصل بریه و
    در پیش مری باشد) وسینه وسرفه وضیق النفس (تنگی نفس آسم) ودرد گلو وسینه
    وشش وخفقان(دل به طپش افتادن طپیدن دل) سوداوی وتوحش ووسواس وحدیث النفس
    وفزع(ناله فریاد فغان) وخوف وغم وهم ویرقان (عارضهای که در اثر ضایعات کبد و
    ختلال عمل آن پدیدار میشود)وسنگ گرده(کلیه) ومثانه. مضر سپرز(طحال)


     مصلح: صندل سفید و ریباس

    کاربردها در طب نوین
    مواد موثره موجود در این گیاه عبارتند از: anthocyanidine 13% ، flavonoid
    aglycons 0.15%و همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب gamma linoleic acid ،
    خصوصا دانه گیاه، می باشد و به دلیل حضور این ترکیبات در مطالعات حیوانی
    اثرات ضد تشنجی این گیاه نشان داده شده است همچنین دارای موسیلاژ به میزان 3
    الی 5 درصد می باشد. املاح سدیم و پتاسیم در دم کرده 10 درصد کلبرگ های گل
    گاوزبان به ترتیب به میزان 5/11 و 250 میلی گرم در لیتر می باشد در سال
    های گذشته پژوهش های متعددی روی گیاه Echium amoenum انجام شده است، از
    جمله این تحقیقات، بررسی اثر ضدباکتری، بررسی اجزای تشکیل دهنده اسانس
    گلبرگهای گیاه، بررسی آلکالوییدهای پیرولیزیدین و ترکیبات فنلی، بررسی
    اثرات ضد اضطرابی، ضد دردی و ضدتشنج در حیوان و مطالعه اثرات آنتی
    اکسیدانی، درمان افسردگی خفیف تا متوسط و درمان اختلالات روانی در بیماران
    انسانی بوده اند، تمام این پژوهش ها توسط محققین ایرانی و روی اندام دارویی
    گیاه ( گل های (E. amoenum انجام شده اند همچنین کارآزمایی بالینی با هدف
    بررسی اثربخشی عصاره آبی گل گاوزبان در درمان بیماران مبتلا به اختلال
    وسواسی-اجباری (33 بیمار) نشان داده است که این عصاره، داروی موثر و بی خطر
    برای درمان این بیماران می باشد اگرچه مطالعات بیشار برای تایید آن لازم
    است در مطالعه انجام شده در 10 گروه موش صحرایی نشان داده مصرف مخلوط گل
    گاوزبان به همراه دم کرده لیموعمانی باعث کاهش ضربان قلب می شود مقدار مصرف
    آن حداکثر 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.موارد منع مصرف
    مصرف نوع غیر ایرانی در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود اگرچه
    آزمایش های به عمل آمده نشان داده که گل های گیاه گاوزبان ایرانی احتمالا
    از این نظر مشکلی ایجاد نمی کنند بهتر است افراد دچار مشکلات زمینه ای کبد و
    مجاری صفراوی در مصرف آن احتیاط کرده و با مقدار کم از آن استفاده کنند.
    سایر گیاهان خانواده گاوزبان از قبیل Borago officinalisکه در سرماخوردگی
    استفاده می شوند، سمیت کبدی ایجاد می کنند و محدودیت مصرف دارد. همچنین در
    مطالعات حیوانی گل گاوزبان دارای اثر افزایش دهندگی فشارخون به ویژه در
    فشار بالا است، بنابراین در فشارخون بالا توصیه نمی شود.
     منابع
    ‏(1) دکتر ابوالقاسم سلطانی، دایره المعارف طب سنتی گیاهان دارویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، جلد 1، ص:374
     (2) عبدالرسول صالح زاده، هادی صمصام شریعت، بررسی گونه های مختلف
    گاوزبان موجود در بازار داروهای گیاهی ایران و مقایسه با گونه های
    استاندارد، دانشکده داروسازی، دانشگاه اصفهان، پایان نامه دکتری داروسازی،
    1368
    (3) محمد حسین عقیلی خراسانی، مخزن الادویه، ص:70 1384
    (7) فراز مجاب، عبدالعظیم بهفر، فرزاد کبارفرد، بهمن نیک آور، بهنوش
    جعفری، Echium amoenum Fisch et. Mey. بررسی ترکیب اسیدهای چرب دانة گیاه،
    فصلنامه گیاهان دارویی، سال هشتم، دوره اول، شماره مسلسل بیست و نهم،
    زمستان 1387
    (8) مهدی سیاح برگرد، حاتم بوستانی، محمد سیاح، فرزاد فضیله، محمد کمالی
    نژاد، شاهین آخوندزاده، اثربخشی عصاره آبی گل گاوزبان در درمان اختلال
    وسواسی – اجباری، فصلنامه گیاهان دارویی، سال چهارم، شماره15، تابستان
    10تاثیر دو فرآورده گیاهی سنبل الطیب و گل گاوزبان بر آزمون های عملکرد
    کبد و کلیه در موش صحرایی، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره 11، 1382،
    ص: 22-27
     (11)انیسه مسعود حمیدی، محمد خاکساری، خاطره هژبری، اثرات مصرف عصاره آبی
    گل گاوزبان و لیموعمانی بر فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل
    افرین در موش صحرایی نر، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره 18، شماره4،
    1390، ص: 349-357
    (12)دوازده امامی سعید و مجنون حسینی ناصر (1387)، زراعت وتولید برخی گیاهان دارویی و ادویه ای، انتشارات دانشگاه تهران
    (5) Ghahraman A. The Flora of Iran. National Society of Natural
    Resources Protection. Tehran, 1978, Vol. 1, pp: 74 – 5. (5 M. R.
    Heidari, A. Mandegary , A. Hosseini and M. Vahedian , 2006.
    Anticonvulsant Effect of Methanolic Extract of Echium amoenum Fisch and
    C.A. Mey. Against Seizure Induced by Picrotoxin in Mice. Pakistan
    Journal of Biological Sciences, 9: 772-776.  (6) Iranian herbal
    pharmacopoeia. Codification committee, 1st ed., Tehran, Ministry of
    Health and Medical Education, 2002; pp667- 72, 717-23
     (9) Newall CA, Anderson LA, Phillipson JD. HerbalMedicines. London,
    The Pharmaceutical Press,1996: pp 49, 87 Kasviatlas 2008, University of
    Helsinki 

    Suspendisse at placerat turpis. Duis luctus erat vel magna pharetra aliquet. Maecenas tincidunt feugiat ultricies. Phasellus et dui risus. Vestibulum adipiscing, eros quis lobortis dictum. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

    Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

    Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

    مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


    نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

    خواص بابونه گیاه معجزه گر، بابونه، گل بابونه، خواص بابونه، فواید بابونه، خواص دارویی بابونه، خواص درمانی بابونه

    پرتال آکاايران سايت خبرگزاری آکا بخش مقالات سلامت قسمت طب سنتی و گیاهان دارویی – داروی گیاهی – خواص بابونه گیاه معجزه گر، بابونه، گل بابونه، خواص بابونه، فواید بابونه، خواص دارویی بابونه، خواص درمانی بابونه

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان

    خواص بابونه گیاه معجزه گر، بابونه، گل بابونه، خواص بابونه، فواید بابونه، خواص دارویی بابونه، خواص درمانی بابونه

    طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی,خواص بابونه ,خواص دارویی بابونه ,فواید بابونه ,خاصیت بابونه ,بابونه در طب سنتی ,فواید درمانی بابونه ,مضرات بابونه ,فوائد بابونه , بابونه ,طب سنتی ,خواص سبزیجات ,خوا

    زمانی که خواص گیاهان را مطالعه می کردم به یک گیاهی برخورد کردم که واقعا فوق العاده و عجیب بود.فواید بسیار زیادی که برای این گیاه شمرده اند واقعا حیرت آور است بنابراین به نظرم جالب آمد که آنها را به اطلاع شما هم برسانم.بابونه گیاهی ضد درد ـ ضد التهاب ، ضد اسپاسم عضلاتاین گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبیعتی گرم و خشک دارد .مهمترین مواد موثره : بیزابولول ـ کامازولن ـ آپی جنین ـ لوتئولین.مهمترین خواص درمانی بابونه :1 ـ خواص گوارشی : رفع سوء هاضمه ـ ضد اسپاسم گوارشی ـ تقویت معده ـ تقویت اشتها ـ ضد نفخ و بادشکن ـ رفع اسهال عصبی ، جلوگیری از زخم معده ـ کمک درمان مسمومیت های غذایی ـ کمک درمان زخم معده ـ درمان ورم کبد و طحال2 ـ خواص مغزی بابونه : تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز ـ آرام بخش ـ ضد میگرن ـ خواب آور ـ ضد اضطراب ـ ضد بیقراری ـ درمان سرگیجه ـ کمک درمان تشنج های عصبی و صرع3 ـ خواص قلبی و عروقی : گشاد کننده عروق ـ کاهنده فشار خون ـ رقیق کننده خون ــ درمان کم خونی4 ـ خواص پوستی : ضد التهاب پوستی که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ کمک درمان جوش غرور و آکنه ـ ضد ورم و قرمزی پوست ـ برطرف کننده زخم های جلدی ـ ترمیم سوختگی ـ تقویت کننده پوست ـ تنگ کننده منافذ پوست ـ ضد عفونی کننده پوست ـ کنترل عفونت های پوستیخواص عمومی :افزاینده قدرت سیستم ایمنی بدن ـ ضد سرفه ـ خلط آور ـ درمان گلو درد ـ درمان سرماخوردگی ـ ضد التهاب ریه و حنجره ـ ضد التهاب مفاصل ـ ضددرد ـ شل کننده عضلانی ـ درمان دردهای نقرسی ـ کنترل علائم بیماری های روماتیسمی ـ رفع ورم کلیه و مثانه ـ درمان سخت ادراری ـ قاعده آور ـ تقویت رحم ـ کنترل و درمان اختلالات دوران یائسگی ـ کنترل علائم کولیت روده ای ـ رفع خستگیعصاره بابونه ضد حساسیت ، التیام دهنده زخم ، باکتریواستاتیک ، باکتریسید(میکروب کش) ، ضد قارچ می باشد. همچنین بیزابولول خود به عنوان یک ماده افزایش دهنده جذب پوستی در فرمولاسیون کرم ها (اشکال ترانس درمال) به کار گرفته می شود. برخی از مواد جدا شده از عصاره تام بابونه اثر مهاری روی آنزیم هایی که در سنتز میانجی های التهابی مسیر آراشیدونیک اسید نقش دارند را دارا می باشند.عصاره ی بابونه و فرآورده های دارویی های حاوی این گیاه موجب افزایش سرعت ترمیم زخم و کاهش ترشحات و در نتیجه خشکی زخم می گردند . همچنین در درمان زخم بستر ـ سوختگی ناشی از آفتاب و ادرار سوختگی نوزدان کاربرد دارد.بابونه به عنوان دارویی رسمی در فارماکوپه های آلمان ، انگلستان ، فرانسه و سوئیس وارد شده و اثرات بالینی آن ثابت شده است.مقدار مصرف :یک قاشق مرباخوری (حدود 5 گرم) در یک فنجان آب جوش دم کرده (پس از 3 دقیقه) 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید.کرم موضعی : 2 تا 3 بار در روز ، هر بار کمی کرم ، روی موضع مالیده شود.عوارض جانبی :ممکن است به طور نادر واکنش های خفیف آلرژیک بروز نماید و در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است سردردـ پیدایش زخم در دهان ـ ورم چشم ـ تعریق زیاد بروز می کند.به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون ، بیمار حداقل 7 روز قبل از عمل جراحی مصرف گیاه را قطع کند. طب سنتی و گیاهان دارویی – داروی گیاهی – hashpazi.ir

    گردآوری سلامت اکاایران

    منبع: akairan.com

    یکی از عجایب سلسله کوه های البرز که قله عظیمی چون دماوند دارد، پرورش چندین نوع گیاه دارویی است که اثر درمانی زیادی دارند و منحصراً در دامنه های این کوه به عمل می آیند و در کوه های دیگر اثری از آنها نیست. چندی پیش جراید ایران از یکی از این گیاهان سخن گفته و اثرات سحرآمیز آن را بیان داشتند و نوشتند که کارشناسان خارجی بذر این گیاه را به کشورهای دیگر برده اند، ولی با کوشش فراوان نتوانسته اند آن را به عمل آورند، زیرا این گیاه فقط در زادگاه اولیه خود سبز می شود.

    هر چند در کتب قدیم به گل گاوزبان ” لسان الثور” می گویند، ولی در واقع نام دیگری ندارد. اسم فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، ترکی و غیره هم ندارد، چون در هیچ نقطه ای از زمین جز دامنه کوه های البرز به عمل نمی آید و با گیاه دیگری که در آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می روید و به غلط به گاوزبان مشهور شده است، نسبتی ندارد. برای اینکه این اشتباه که حدود چند قرن است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده است، از بین برود این را ” گل گاوزبان ” و دیگری را  گیاه گاوزبان بنامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل هایشان کمی به هم شبیه است، هیچگونه خواص مشترکی ندارند و از نظر منافع طبی با هم متضاد می‌‌باشند. گل های گل گاوزبان درشت تر از گل های گیاه گاوزبان است.

    گل گاوزبان در ایران، و گیاه گاوزبان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می کردند و نتیجه می گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می دانستند و برای دسته ای دیگر از امراض تجویز می نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیاه گاوزبان قایل نبودند، آنها را به جای هم می دادند، و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند.

    یکی از مترجمین، تمام فواید گیاه گاوزبان راترجمه کرده و به گل گاوزبان نسبت داده، سپس پرسیده است: چرا ایرانیان فقط از گل گاوزبان استفاده می کنند؟… به برگ و سرشاخه های آن توجهی ندارند، در جواب ایشان باید بگوییم که گل گاوزبان ، فقط گلش فواید طبی دارد، زیرا گیاهی که  فرنگی ها به او بوراش می گویند گل گاوزبان نیست.

    صاحب کتاب تحفه در شرح گاوزبان چنین می نویسد: گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن مستدیر( حلقوی شکل )  و لعابی است و در کوه های دارالمرز(البرز) بسیار زیاد یافت می شود. گیاه دیگری که در اصفهان و بعضی از بلاد، گاوزبان می دانند “مرماخوز” است که گل آن لاجوردی و کوچک و مدور است. (“مر” نام قبیله ای از ساکنان شمال افریقاست که بذر چند گیاه دارویی را که یکی از آنها گیاه گاو زبان است به اسپانیا برده  و در آنجا پرورش داد و استعمال آنها را در طب معمول داشته‌‌اند. این گیاهان به اسامی مختلف مرماتوس، مرماهوس، مرمازا در کتب طبی قدیم وارد شده و خواص آنها تحقیق گردیده است.) بعد از جنگ های صلیبی گیاه گاوزبان را از اسپانیا به اروپا آوردند و در آنجا کاشتند و چون در کتاب قانون ابو علی سینا از گل گاوزبان زیاد تعریف شده بود و این کتاب نیز در مورد قبول و استناد استادان پزشکی اروپا بود، به همین جهت مورد توجه واقع گردید، ولی متاسفانه گیاه گاوزبان هیچ یک از خواص گل گاوزبان اصلی را نداشته و در عوض منافع دیگری داشت که کم کم محققین اروپایی به آن پی بردند. از جمله معلوم شد که سرشاخه، گل و برگ این گیاه دارای مقداری شوره بوده، عرق وادرار را زیاد می کند. در صورتی که در کتب طبی ایرانیان که در دانشگاه های اروپا تدریس می شد، چنین خواصی را به او نسبت نداده بودند.

    حال اجازه فرمایید این دو گیاه را به طور جداگانه معرفی کرده و منافع آنها را شرح دهیم:

    گل گاوزبان اصلی

    گیاه گل گاوزبان به طور خودرو، منحصراً در دامنه ی کوه های البرز به عمل می آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

    – گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه یا بهتر بگویم، حواس هجده گانه آدمی را تقویت می کند.

    – گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می برد.

    -از دیگر خواص گل  گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام(مننژیت)، برسام(ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس پرتی مفید می باشد.

    – جوشانده گل گاوزبان نشاط آور بوده، رنگ رخسار را باز می کند.

    – یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که،سینه را نرم می کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می دهد.

    -یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می برد و غم و غصه را کم می کند و برای کسانی که با خود حرف می زنند سودمند می باشد.

    – جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.

    منبع: akairan.com

    بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان
    خصوصیات گیاهشناسی گل گاوزبان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *