کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

دوره مقدماتی php
کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است
کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

گیلاس از دسته میوه های پرطرفدار است که ؛ برخی معتقد هستند خاستگاه این میوه قاره آسیا است.این میوه افزون بر طعم دلپذیر خواص زیادی نیز دارد. هر درخت گیلاس در یک فصل حدود 7000 گیلاس تولید میکند. رنگ گیلاس از زرد تا سیاه متغیر است ،اما معروف ترین نوع گیلاس به رنگ قرمز است. همچنین شکل آن از کروی تا قلبی شکل تغییر میکند.از گیلاس میتوان در تهیه تارت، پای گیلاس، آب میوه و… استفاده کرد این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین است و همچنین به کالری سوزی کمک میکند و میتواند جایگزین غذاهای پرکالری شود و کالری مصرفی روزانه را کاهش دهد.

ویتامین ث که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند در مقادیر خوبی از گیلاس وجود دارد. آن ها حاوی چربی های، کلسترول یا سدیم نیستند و فیبر، ویتامین آ و مواد معدنی ضروری مثل آهن، کلسیم و پروتئین دارند همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم هستند. علاوه بر اینها چنانچه در بخش سلامت نمناک کامل توضیح داده ایم گیلاس ها نیز ترکیبات مفید دیگری مانند بورون، ملاتونین و آنتوسیانین دارند.

گیلاس سرشار از آنتی سیانین است که به سلامت بدن کمک میکند. آنتی اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال ها جلوگیری میکند. بدن ما روزانه به حداقل 3000 تا 5000 سلول دهانی نیاز دارد تا اکسیژن مورد نیاز خون را تامین کند.

گیلاس، ده برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی ملاتونین دارد که بی خوابی را درمان میکند و کارایی مفصل ها را بهبود میبخشد. همچنین درمان خوبی برای جت لگ (خستگی ناشی از پرواز) است.

کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

نقرس زمانی اتفاق می افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد. تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می شود. به جلوگیری از این بیماری کمک می کند و با کمک به تنظیم فرآیندهای متابولیک میزان اسید اوره را در خون کنترل می کنند.

دوره مقدماتی php

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می شود و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند.

مصرف گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی مفید است.

مصرف گیلاس گواتر مزمن را تا حد زیادی کنترل می‏ کند.

مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند.

برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده ی دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل کنند.

گیلاس ها شیرین شامل ویتامین سی، آنتو سیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کنند. گیلاس ها شیرین منبع خوبی ازسیانیدین هستند، که در درجه اول مسئول این پیش گیری از سرطان است. آنتو سیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز کمک می کند. تمایز سلول ها را ترویج می دهد و خطرات سلول های سالم را کاهش می دهد که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

مصرف گیلاس به خاطر حضور ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای مغز خوب است. در نتیجه به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و همچنین حافظه را بهبود می بخشد

عصاره گیلاس به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند. آن هایی که ورزش و تمرینات با شدت بالا انجام می دهند می توانند عصاره گیلاس را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک می کند و خطرات توسعه بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد این به خاطر حضور پتاسیم رگ گشا است همچنین حاوی فیتواسترول هستند که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد

گیلاس عمدتا شامل آب هستند و کالری خیلی پایینی دارند. مقدار فیبر موجود در این میوه به حفظ شما به مدت طولانی کمک می کند در حالی که ویتامین های ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب 6می توانند متابولیسم و تبدیل مواد مغذی به انرژی را تسهیل کنند. بنابراین گیلاس ها به شما کمک می کنند وزن کم کنید

در پاسخ به سوال شما کاربران نمناک در مورد کاهش وزن با گیلاس باید بگوییم که میتوانید مقداری گیلاس را موقع ناهار یا بعد از ظهر بخورید یا آب گیلاس را با مقداری آب و یخ ترکیب کرده و بنوشید. گیلاس به همراه ماست بدون چربی، خامه سبک و دارچین هم ترکیب خوبی است. گیلاس نرسیده برخلاف دیگر سبزیجات و میوه های کال طعم خوبی دارد.گیلاس خاصیت قلیایی دارد و به تعادل PH بدن کمک میکند.

گیلاس حاوی ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است که برای مغز بسیار مفید است. همچنین آب موجود در آن به خروج مواد سمی از بدن کمک میکند.

این میوه علاوه بر خون سازی انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین میکند و سدیم موجود در آن انعطاف از دست رفته را باز میگرداند.

مشخص شده است که ترکیب گیلاس در رژیم غذایی می تواند به فرد کمک کند تا با نشانه های بیماری آلزایمر مقابله کند. بسیاری از پزشکان گیلاس ها را به افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند توصیه کرده اند این به خاطر حضور مقادیر خوب آنتی اکسیدان است.

گیلاس درد عضلانی را کاهش میدهد و برای افرادی که تمرینات ورزشی سخت انجام میدهند، بسیار مفید است.

این میوه به دلیل اینکه حاوی آنتی سیانین و بیوفلاونوئید است، به درمان میگرن کمک میکند.

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیلاس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا، تب، سرفه و عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی جلوگیری می کند.

فیبر موجود در گیلاس هضم غذا را بهبود می بخشد و معده درد را درمان کرده وبه سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس باعث بهبود بینایی شده و چشم ها را در برابر دژنراسیون ماکولا، التهاب و خشکی چشم و عفونت های چشم محافظت می کند.آنتی اکسیدان موجود در گیلاس سبب محافظت از چشم ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و پیری مانند ازدست دادن بینایی، تباهی لکه ی زرد در چشم و خشکی چشم می شود. این آنتی اکسیدان ها سبب تسکین خستگی و کاهش تورم چشم می شوند و فشار داخلی چشم را در وضعیت مناسب قرار می دهند.

برگ گیلاس در جلوگیری از رشد تومور موثر است زیرا حاوی فلاونوئید، تانن و ساپونین می باشد .کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

گیلاس انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می آورد زیرا سدیم موجود در آن انعطاف پذیری را افزایش می دهد.

مصرف گیلاس به حفظ تعادل pH بدن کمک می کند.

گیلاس علاوه بر ویتامین آ و ب دارای ویتامین های ث و ایی نیز هست و دوز بالای مولتی ویتامین آن موجب میشود پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

این میوه لکه های سیاه پوست را از بین میبرد و استفاده بلند مدت آن موجب احیاء و جوانی پوست میشود.

استفاده از گیلاس و میوه های مانند آن با مبارزه کردن با رادیکال های آزاد روند پیری را به تعویق می اندازد. گیلاس های سیاه حاوی آنتی اکسیدان های هستند و خاصیت ضد پیری طبیعی دارند دوم، گیلاس های سیاه شامل ویتامین ث هستند تا به بهینه سازی تولید کلاژن کمک کنند که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند.

برای روشن شدن پوستتان آب گیلاس می تواند کمک کننده باشد.

ویتامین A فراوانی در گیلاس و آب گیلاس وجود دارد که برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است . این میوه دارای خواص ضد باکتری بوده و با حذف سموم از خون جوش صورت را درمان می کند.

یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک لیمو ترش را با دو قاشق غذاخوری گیلاس پخته و له شده ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، اجازه دهید20 دقیقه بماند و سپس صورتتان را بشویید. توجه کنید پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت مقداری کمی از آن بر روی پوست دست به مدت 20 دقیقه بمالید و اگر حساسیت نداشتید این ماسک را برای صورت استفاده نمایید.

برای از بین بردن سلول های مرده و پاک سازی پوست صورت از گیلاس استفاده کنید و اینگونه پوست خود صورت را صاف و نرم نمایید.

  • تنباکو قلیان خرید
  • گیلاس را بپزید و هسته هایش را جدا نمایید سپس آنها را له و خمیری کنید و این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بمالید و سپس آبکشی نمایید.

     

    استفاده از گیلاس تنها برای سیستم گوارشی و پوست مفید نیست بلکه برای موها نیز مفید است. ویتامین های موجود در گیلاس مواد مغذی لازم برای مو را تامین میکنند ویتامین A موجود در گیلاس مو و پوست سر را مرطوب نگه میدارد همچنین با ساختن رتینوئیک اسید به غدد ترشحی پوست سر کمک میکند.

    ویتامین B گیلاس گردش خون در پوست سر را بهبود میبخشد و موجب تسریع رشد موها میشود -20ویتامین C غدد ترشحی را تقویت میکند و از ایجاد موخوره جلوگیری میکند ،ویتامین E از آسیب و خشک شدن موها جلوگیری میکند.

    مزه شیرین گیلاس های سیاه ممکن است شما را نگران کند که با انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند اما لازم نیست نگران باشید چون این میوه حاوی شاخص گلیسمیک پایین است که برای بیماران دیابتی مفید است

    پلاک دلیل اصلی پوسیدگی دندان و یا کرم خوردگی دندان است. مطالعات نشان داد که مصرف گیلاس سیاه به طور مرتب می تواند به جلوگیری از تجمع پلاک کمک کند.

    یک فنجان گیلاس حدود 9 درصد از ارزش روزانه توصیه شده پتاسیم را تامین می کند در حالی که میان وعده ای غنی از پتاسیم است بدن برای عملکرد چندین عضو بدن پتاسیم برای قلب، کلیه ها، مغز و بافت های ماهیچه ای بسیار حیاتی است.پتاسیم خطر سکته، فشار خون و گرفتگی ماهیچه را کاهش می دهد و قدرت ماهیچه ها را بهبود می بخشد.

    مقادیر بالای فیبر موجود در میوه گیلاس حرکات روده را بهبود می بخشد و از یبوست پیشگیری می کند.

    گیلاس ها در دوران بارداری مفید هستند چون پتاسیم را تامین می کنند، که برای کمک به حفظ مایعات و تراز شیمیایی به عنوان حجم خون مورد نیاز است.ویتامین C موجود در گیلاس ، سیستم ایمنی بدن زن حامله را تقویت می کند. آنتوسیانین موجود در گیلاس سبب تقویت سلامت مغز جنین و کاهش التهاب، تورم و درد مفصلی در دوران بارداری می شود. مصرف اندازه گیلاس سطح قند خون زنان باردار را کنترل کرده و از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری می کند. پتاسیم موجود در گیلاس سبب کاهش فشار خون بالا در زنان باردار شده و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می دهد. مصرف گیلاس در بارداری به دلیل وجود ملاتونین در آن به بهبود خواب زنان حامله کمک می کند. مصرف گیلاس در بارداری حرکات روده را بهبود می بخشد و از شایع ترین مشکلات دوران بارداری ، یبوست جلوگیری می کند.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    ویتامین های A و C موجود در گیلاس با افزایش سطح تستوسترون و افزایش حجم اسپرم سبب افزایش میل جنسی و درمان ناباروری در مردان می شود .

    کلسیم فراوان موجود در گیلاس رشد نوزادان و کودکان را بهبودمی بخشد و استخوان ها را تقویت می کند.ویتامین C، کاروتنوئید ها و فیبر موجود در گیلاس از سرطان در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.گیلاس به علت وجود ملاتونین سبب بهبود خواب نوزادان و کودکان می شود.

    بهترین گیلاس ها سفت و براق هستند. از خریدن گیلاس سوراخ و پاره شده خود داری کنید. گیلاس های سیاه بهترین گزینه اند، زیرا به خوبی رسیده و جا افتاده اند. سبز بودن شاخه گیلاس هم راه خوبی برای تشخیص کیفیت آن است؛ گیلاس هایی که شاخه ندارند تازگی و طراوت خود را از دست داده اند.

    گیلاس را بیش از دو روز در دمای اتاق نگه داری نکنید زیرا خاصیت خود را از دست داده و خوردن آن مضر است. در صورت فریز کردن میتوانید تا یک هفته از آن استفاده کنید.

    گیلاس را فقط قبل از خوردن بشویید؛ شستن و نگه داشتن آن باعث خراب شدن و از بین رفتن خاصیت میشود.

    گیلاس حاوی مقدار زیادی فیبر است و استفاده مفرط از آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی، درد شکم و نفخ میشود. این میوه با وجود اینکه حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین و مواد معدنی است ، نمیتواند جایگزین دیگر مواد مورد نیاز بدن شود.

    افرادی که بدن حساسی دارند ممکن است آلرژی های خود را با مصرف بیش از حد گیلاس تشدید کنند.

    فواید سلامتی گیلاس های سیاه را در حال حاضر می دانید اما هنوز برخی هشدارها در مورد گیلاس ها سیاه وجود دارد که باید بدانید.همانطور که در بالا ذکر شد، گیلاس ها نیز منبع عالی بتا – هستند که به خوبی به عنوان ویتامین A شناخته می شود. آیا می دانید ویتامین آ در بدن می تواند سمی باشد؟ بنابراین مصرف آن به مقدار مناسب بسیار توصیه می شود.

     

    

    کمپوت گیلاس لئونارد با طعم بی نظیر خود، حاوی آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین های C و A می باشد.

    برخی از خواص این محصول به شرح زیر می باشد:

    جوان سازی پوست صورت

    درمان آکنه و جوش صورت

    پاک سازی پوست صورت

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    درمان ریزش مو و موخوره

    پیشگیری و درمان سرماخوردگی

    گیلاس قرمز یا گیلاس سیاه غنی از آهن بوده و مصرف منظم آن می تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند

    از جمله مزایای این محصول در مقایسه با محصولات مشابه برندهای دیگر شامل موارد زیر است:

    عدم استفاده از نگهدارنده و رنگ مصنوعی

    بالاتر بودن وزن محتویات نسبت به سایر برندها

    ترکیبات محصول به شرح زیر می باشد:

    گیلاس

    شکر

    اسیدسیتریک

    آب

    مصرف گیلاس شیرین برای بزرگسالان و کودکان کاملا بی خطر است، فقط ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شود. استفاده کمپوت شیرین آن برای افراد دیابتی پیشنهاد نمی گردد.

    کلیه حقوق متعلق است به شرکت هدف عصر طلایی

    گیلاس میوه قرمز رنگ و کوچکی است که دارای طعم و بویی دلپذیر است. گیلاس دارای مواد مغذی زیادی است و خواص آنتی اکسیدان نیز دارد.

    گیلاس می تواند بعضی از بیماری ها مانند بی خوابی، نقرس، آرتروز را درمان کند و باعث بهبود سلامت قلب، بهبود عضلات، تنظیم قند خون و سلامت زن باردار شود.

    گیلاس میوه ای بسیار خوشمزه و فصلی است که در فصل تابستان بسیار پرطرفدار است. اما این میوه ی بسیار خوشمزه علاوه بر مزه و زیبایی خواص بی نظیری هم دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

    روزانه نوشیدن یک لیوان آب میوه گیلاس منجربه کاهش سرعت پیری می شود. این میوه شامل ۱۷ آنتی اکسیدان مختلف است که با عوامل پیری زودرس مقابله می کند. مهمترین آنتیاکسیدان موجود در گیلاس آنتی سیانین بوده که بافت پوستی را محکم تر و از بروز شکاف های پوستی (خطوط روی پست) بوسیله ی از بین بردن آنزیم های مخرب جلوگیری می کند.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    آنتی سیانین موجود در این میوه شامل ترکیباتی است که در برابر عوامل و ریسک فاکتورهای سرطان پوست مثل رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند.

    آبمیوه گیلاس به عنوان یک درمان جایگزین برای مشکلات پوستی نظیر آکنه و روزاشیا (Rosacea) کاربرد دارد. خاصیت ضد باکتری موجود در این میوه در برابر آکنه بوسیله ی پاک سازی مواد سمی از خون و با باکتری هایی که زیر پوست به دام افتاده اند مقابله می کند.

    افشره ی گیلاس ترکیبی طبیعی است که در چندین محصول زیبایی به علت روشن تر کردن پوست کاربرد زیادی دارد. بنابراین نوشیدن آبمیوه ی گیلاس آسیب های پوستی را کاهش داده و به بهبود و ارتقای سلامت پوست و روشن تر کردن آن با توجه به ویتامین C بالا کمک کننده است.

    در حقیقت زنان باردار نیازمند مقدار مناسبی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند و این مقدار از حد معمول به علت تغذیه جنین بیشتر می شود و سطح سلامتی بهبود می یابد.

    این میوه منبع بسیار مناسبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، آنتی سیانین و همچنین فیبر، است.

     

    با توجه به اینکه گیلاس منبع مناسبی از آنتی سیانین است برای محافظت از سلول های عصبی و بهبود سلامت مغذی جنین، منبعی ارزشمند محسوب می شود.

    ویتامین C موجود در گیلاس به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری ها، عمل می کند. همچنین از اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. پس می توان گفت یک زن باردار با مصرف این میوه می تواند منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن خویش و جنینش را فراهم می کند.

    این میوه انتخاب بسیار مناسبی برای زنان بارداری است که تمایل به داشتن اندامی متناسب در طول زمان بارداری دارند. به همین علت این میوه بهترین منبع برای مدیریت وزن، به علت عدم داشتن کالری بالاست و درحالیکه شما با مصرف گیلاسمواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کرده و اضافه وزن هم پیدا نخواهید کرد.

    یکی از مسائل مهم در دوران بارداری مسائل گوارشی نظیر یبوست است. به همین علت خوردن گیلاس به علت داشتن فیبر بالا بسیار مناسب می باشد. ما بدان آگاه هستیم که فیبر نقش حداکثری در ارتقای سطح سلامت سیستم گوارشی ایفا می کند. به همین علت فیبر موجود در گیلاس برای تنظیم حرکت های روده و بهبود سلامتی روده مفید است.

    یکی از فواید بسیار مهم این میوه اثر بخشی آن در درمان سردرد است به علت وجود آنتی سیانین و بیوفلاونوئید ها که در درمان سردرد بسیار مفید است. چون معمولا زنان باردار به علت نوسان هورمون استروژن در طی بارداری دچار سردرد های متعددی می شوند خوردن گیلاس بسیار مفید واقع خواهد شد. پس در کل بهترین راه درمان سردرد داشتن استراحت کافی و انتخاب این میوه است.

    ویتامین C یکی از ویتامین هایی است که نقش مهمی را در سلامتی بدن ایفا می کند. ویتامین C از بدن در برابر آسیب های محیطی حفاظت و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. در واقع نقش ویتامین C حفاظت در برابر باکتری ها و ویروس ها است.

    در خیلی از موارد زنان باردار دچار ورم و درد در مفاصل می شوند. گیلاس برای کاهش تورم به علت داشتن آنتی سیانین در رنگ دانه های قرمز بسیار مفید خواهد بود.

    زنان باردار اغلب با التهاب در دوران بارداری مواجه می شوند. به علت وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در گیلاس که خواص ضد التهابی دارند، خوردن گیلاس چاره ای مناسب خواهد بود.

    در حقیقت هنگامی که شما باردار هستید، بدن شما احساس خستگی و کوفتگی بیشتری پیدا می کند. حال برای رفع این مشکل انتخاب گیلاس به علت وجود مقدار مناسبی آب در این میوه بسیار مفید است.

    در نهایت می توان گفت که با مصرف این میوه شما می توانید از کوفتگی مزمن رهایی یابید. نه تنها برای وجود آب بلکه به علت همراه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مناسب به شما انرژی بسیاری می دهد.

    این میوه منبع پتاسیم است که به زنان باردار انرژی بیشتری می دهد. در نتیجه اگر شما تمایل به داشتن بدنی قوی تر و سالم تر در طی دوران بارداری دارید می توانید با مصرف گیلاس به شکل های مختلف و دلپذیرتر به عنوان مثال به همراه ماست از فواید بی نظیر گیلاس بهره ببرید.

    به علت وجود پتاسیم در گیلاس این میوه می تواند در کنترل فشار خون مفید باشد. این مزیت بسیار عالی است بدین علت که زن باردار می تواند با مصرف گیلاس هم فشار خون خود را مدیریت کند.

    همچنین از بیماری های قلبی نظیر سکته و حمله قلبی جلوگیری کند. همچنین چون زنان باردار دچار استرس بالایی هستند می توانند با تنظیم فشار خون از استرس خود بکاهند.

    گیلاس به علت داشتن ویتامین C برای پمپاژ خون به درون رگ های خونی بسیار مفید است درحین اینکه با مصرف این میوه قرمز مواد مغذی بیشتری به مادر و جنین انتقال پیدا می کند.

    نه تنها برای زنان باردار بلکه برای افرادی که دچار دیابت هستند مفید است چون این میوه به علت کنترل قند خون برای دیابت بسیار مفید است.

    یکی از فواید مهم گیلاس خلط آور بودن آن است. زنان بارداری که دچار سرفه و سرماخوردگی و حتی آسم هستند، مصرف این میوه قرمز که نوعی درمان طبیعی است می تواند مناسب باشد.

    خیلی از زنان باردار با توجه به مسائل و ناراحتی های مختلف دچار اختلالات خواب هستند. به علت وجود آنتی اکسیدان مهمی به نام ملاتونین در این میوه اثر مفیدی بر روی کیفیت خواب می گذارد.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    در حقیقت آنتی اکسیدان های موجود در این میوه نه تنها برای محافظت بدن انسان در برابر ریسک ابتلا به بیماری های مختلف مفید است بلکه با اختلالات خواب مقابله می کند.

    با توجه به اینکه این میوه سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین ها و آنتی اکسیدان است می تواند برای از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کننده باشد و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و عفونت ها با توجه به اینکه زنان باردار سطح ایمنی پایینی دارند می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

    همانطور که گفته شد این میوه ای بسیار مغذی و مفید است حال قابل توجه است که نه تنها خود این میوه بلکه دم گیلاس هم مفید است. دم گیلاس به دلیل داشتن فلاونوئید ها یکی از معروف ترین روش های درمان برای تکرر ادرار است.

    یکی دیگر از اثرات این فلاونوئید ها خاصیت ضد التهابی برای دستگاه و مجاری ادراری است. همچنین می توان در موارد زیر از دم گیلاس استفاده کرد:

    دم گیلاس امروزه در بازار با توجه به اثرات آن هم به شکل کپسول و هم به شکل قرص برای مصرف آسان تر بفروش می رسد اما بهترین روش مصرف دم گیلاس بصورت دمنوش است.

    به طور کلی این میوه هیچگونه ضرری ندارد مگر در صورتیکه شما به این میوه آلرژی داشته و یا در صورت مصرف بیش از حد آن بدلیل وجود فیبر بالا ممکن است شما را با اثرات ناخوشایندی مواجه کند که می بایستی به مقدار کافی و مورد نیاز در کنار دیگر میوه ها و مواد مغذی مصرف شود.

    حال اگر شما گیلاس(Prunus avium)  را به عنوان جایگزین مواد مغذی دیگر قرار دهید، موجب می شود تا با کمبود برخی دیگر از ویتامین ها و مواد مغذی همانند چربی های مفید، مواجه شوید.

    اگر شما به گیلاس آلرژی دارید و در این مورد اطمینان ندارید، ممکن است در صورت مصرف گیلاس با مشکلات زیر روبه رو شوید:

    حال اگر با هر گونه از علائم بالا مواجه شدید سریع به پزشک خود مراجعه کنید. به این نکته توجه کنید که اگر به این میوه قرمز آلرژی داشته باشید، ممکن است به انواع دیگر میوه ها هم آلرژی داشته باشید.

    در درون هسته گیلاس ماده ای سمی به نام آمیگدالین وجود دارد که این ماده منبع طبیعی از سیانید است. حال اگر شما یک هسته این میوه قرمز و زرد را بخورید چه اتفاقی می افتد؟!

  • مضرات زاج سفید برای واژن
  • طبیعتا کسانی که بالاتر از ۴ سال سن دارند با توجه کامل شدن و رشد سیستم گوارشی، در صورت بلعیدن هسته گیلاسمعده شما و روده کوچک نمی تواند هضم کند، و معمولا اتفاقی نمی افتد و در طی فرایند هضم و گوارش از بدن دفع می شود و باید برای سنین زیر ۴ سال و افراد سالخورده که دچار مشکلات بلعیدن و هضم غذا هستند دقت بیشتری نمود.

    در بعضی موارد نادر هسته این میوه یا هسته های دیگر میوه جات بلعیده شده می تواند موجب مسدود شدن آپاندیس و تورم آن بشود.

    با توجه به اینکه ماده سمی در درون هسته ی گیلاس قرار دارد در صورت شکسته شدن هسته و بلعیدن آن می تواند منجربه علائمی نظیر سردرد، گیجی و استفراغ بشود.

    در شرایط بدتر در صورت له شدن هسته بطوریکه ماده سمی داخل هسته کاملا وارد بدن گردد می تواند حتی منجربه مرگ شود به این علت که سیانید از جذب اکسیژن توسط سلول ها جلوگیری می کند که در نهایت منجربه مرگ سلول ها می شود.




    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    مجموعه … شما را به خرید بهترین محصولات کمپوت دعوت می نماید. کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    خرید کمپوت با توجه به انواع مختلف و خواصی که دارد برای سرماخوردگی مناسب می باشد و دارای قیمتی متنوع می باشد.خرید کمپوت های خوشمزه و مناسب با طعم های خوبی موجود می باشد و هر کمپوتی با طعم های مختلف عرضه می گردد که هر کدام دارای خواصی هستند که برای سرماخوردگی نیز دارای خاصیت بوده و می توان از آن برای تقویت سیستم بدن استفاده کرد و انواع کمپوت خوش طعم را می توان با روشی مناسب خریداری کرد.منبع: ترشی و مربا ایران

    برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

    مشاوره و فروش

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    مجموعه … شما را به خرید بهترین محصولات کمپوت دعوت می نماید. کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    گروه بازرگانی …، با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی، فعالیت های خود را در زمینه فروش و صادرات انواع کمپوت آغاز کرد. خدمات مشتری یکی از برنامه های اصلی کسب و کار ما است و بر این اساس تمام تلاش های ما برای ارائه رضایت مشتری و تجربه خرید خوب در ذهن مشتریان عزیز است.

    مشاوره و فروش

    Designed By AradBranding.com

    خانه > فواید،علائم،خواص > کمپوت گیلاس و سرماخوردگی

    کمپوت گیلاس و سرماخوردگی

    گیلاس از دسته میوه های پرطرفدار است که ؛ برخی معتقد هستند خاستگاه این میوه قاره آسیا است.این میوه افزون بر طعم دلپذیر خواص زیادی نیز دارد. هر درخت گیلاس در یک فصل حدود 7000 گیلاس تولید میکند. رنگ گیلاس از زرد تا سیاه متغیر است ،اما معروف ترین نوع گیلاس به رنگ قرمز است. همچنین شکل آن از کروی تا قلبی شکل تغییر میکند.از گیلاس میتوان در تهیه تارت، پای گیلاس، آب میوه و… استفاده کرد این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین است و همچنین به کالری سوزی کمک میکند و میتواند جایگزین غذاهای پرکالری شود و کالری مصرفی روزانه را کاهش دهد.

    ویتامین ث که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند در مقادیر خوبی از گیلاس وجود دارد. آن ها حاوی چربی های، کلسترول یا سدیم نیستند و فیبر، ویتامین آ و مواد معدنی ضروری مثل آهن، کلسیم و پروتئین دارند همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم هستند. علاوه بر اینها چنانچه در بخش سلامت نمناک کامل توضیح داده ایم گیلاس ها نیز ترکیبات مفید دیگری مانند بورون، ملاتونین و آنتوسیانین دارند.

    گیلاس سرشار از آنتی سیانین است که به سلامت بدن کمک میکند. آنتی اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال ها جلوگیری میکند. بدن ما روزانه به حداقل 3000 تا 5000 سلول دهانی نیاز دارد تا اکسیژن مورد نیاز خون را تامین کند.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    گیلاس، ده برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی ملاتونین دارد که بی خوابی را درمان میکند و کارایی مفصل ها را بهبود میبخشد. همچنین درمان خوبی برای جت لگ (خستگی ناشی از پرواز) است.

    نقرس زمانی اتفاق می افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد. تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می شود. به جلوگیری از این بیماری کمک می کند و با کمک به تنظیم فرآیندهای متابولیک میزان اسید اوره را در خون کنترل می کنند.

    مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می شود و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند.

    مصرف گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی مفید است.

    مصرف گیلاس گواتر مزمن را تا حد زیادی کنترل می‏ کند.

    مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند.

    برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده ی دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل کنند.

    گیلاس ها شیرین شامل ویتامین سی، آنتو سیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کنند. گیلاس ها شیرین منبع خوبی ازسیانیدین هستند، که در درجه اول مسئول این پیش گیری از سرطان است. آنتو سیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز کمک می کند. تمایز سلول ها را ترویج می دهد و خطرات سلول های سالم را کاهش می دهد که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

    مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

    مصرف گیلاس به خاطر حضور ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای مغز خوب است. در نتیجه به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و همچنین حافظه را بهبود می بخشد

    عصاره گیلاس به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند. آن هایی که ورزش و تمرینات با شدت بالا انجام می دهند می توانند عصاره گیلاس را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

    به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک می کند و خطرات توسعه بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد این به خاطر حضور پتاسیم رگ گشا است همچنین حاوی فیتواسترول هستند که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد

    گیلاس عمدتا شامل آب هستند و کالری خیلی پایینی دارند. مقدار فیبر موجود در این میوه به حفظ شما به مدت طولانی کمک می کند در حالی که ویتامین های ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب 6می توانند متابولیسم و تبدیل مواد مغذی به انرژی را تسهیل کنند. بنابراین گیلاس ها به شما کمک می کنند وزن کم کنید

    در پاسخ به سوال شما کاربران نمناک در مورد کاهش وزن با گیلاس باید بگوییم که میتوانید مقداری گیلاس را موقع ناهار یا بعد از ظهر بخورید یا آب گیلاس را با مقداری آب و یخ ترکیب کرده و بنوشید. گیلاس به همراه ماست بدون چربی، خامه سبک و دارچین هم ترکیب خوبی است. گیلاس نرسیده برخلاف دیگر سبزیجات و میوه های کال طعم خوبی دارد.گیلاس خاصیت قلیایی دارد و به تعادل PH بدن کمک میکند.

    گیلاس حاوی ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است که برای مغز بسیار مفید است. همچنین آب موجود در آن به خروج مواد سمی از بدن کمک میکند.

    این میوه علاوه بر خون سازی انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین میکند و سدیم موجود در آن انعطاف از دست رفته را باز میگرداند.

    مشخص شده است که ترکیب گیلاس در رژیم غذایی می تواند به فرد کمک کند تا با نشانه های بیماری آلزایمر مقابله کند. بسیاری از پزشکان گیلاس ها را به افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند توصیه کرده اند این به خاطر حضور مقادیر خوب آنتی اکسیدان است.

    گیلاس درد عضلانی را کاهش میدهد و برای افرادی که تمرینات ورزشی سخت انجام میدهند، بسیار مفید است.

    این میوه به دلیل اینکه حاوی آنتی سیانین و بیوفلاونوئید است، به درمان میگرن کمک میکند.

    آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیلاس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا، تب، سرفه و عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی جلوگیری می کند.

    فیبر موجود در گیلاس هضم غذا را بهبود می بخشد و معده درد را درمان کرده وبه سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس باعث بهبود بینایی شده و چشم ها را در برابر دژنراسیون ماکولا، التهاب و خشکی چشم و عفونت های چشم محافظت می کند.آنتی اکسیدان موجود در گیلاس سبب محافظت از چشم ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و پیری مانند ازدست دادن بینایی، تباهی لکه ی زرد در چشم و خشکی چشم می شود. این آنتی اکسیدان ها سبب تسکین خستگی و کاهش تورم چشم می شوند و فشار داخلی چشم را در وضعیت مناسب قرار می دهند.

    برگ گیلاس در جلوگیری از رشد تومور موثر است زیرا حاوی فلاونوئید، تانن و ساپونین می باشد .

    گیلاس انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می آورد زیرا سدیم موجود در آن انعطاف پذیری را افزایش می دهد.

    گیلاس علاوه بر ویتامین آ و ب دارای ویتامین های ث و ایی نیز هست و دوز بالای مولتی ویتامین آن موجب میشود پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

    این میوه لکه های سیاه پوست را از بین میبرد و استفاده بلند مدت آن موجب احیاء و جوانی پوست میشود.

    استفاده از گیلاس و میوه های مانند آن با مبارزه کردن با رادیکال های آزاد روند پیری را به تعویق می اندازد. گیلاس های سیاه حاوی آنتی اکسیدان های هستند و خاصیت ضد پیری طبیعی دارند دوم، گیلاس های سیاه شامل ویتامین ث هستند تا به بهینه سازی تولید کلاژن کمک کنند که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند.

  • درمان ريزش موي شديد سر
  • برای روشن شدن پوستتان آب گیلاس می تواند کمک کننده باشد.

    ویتامین A فراوانی در گیلاس و آب گیلاس وجود دارد که برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است . این میوه دارای خواص ضد باکتری بوده و با حذف سموم از خون جوش صورت را درمان می کند.

    یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک لیمو ترش را با دو قاشق غذاخوری گیلاس پخته و له شده ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، اجازه دهید20 دقیقه بماند و سپس صورتتان را بشویید. توجه کنید پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت مقداری کمی از آن بر روی پوست دست به مدت 20 دقیقه بمالید و اگر حساسیت نداشتید این ماسک را برای صورت استفاده نمایید.

    برای از بین بردن سلول های مرده و پاک سازی پوست صورت از گیلاس استفاده کنید و اینگونه پوست خود صورت را صاف و نرم نمایید.

    گیلاس را بپزید و هسته هایش را جدا نمایید سپس آنها را له و خمیری کنید و این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی پوستتان بمالید و سپس آبکشی نمایید.

    استفاده از گیلاس تنها برای سیستم گوارشی و پوست مفید نیست بلکه برای موها نیز مفید است. ویتامین های موجود در گیلاس مواد مغذی لازم برای مو را تامین میکنند ویتامین A موجود در گیلاس مو و پوست سر را مرطوب نگه میدارد همچنین با ساختن رتینوئیک اسید به غدد ترشحی پوست سر کمک میکند.

    ویتامین B گیلاس گردش خون در پوست سر را بهبود میبخشد و موجب تسریع رشد موها میشود -20ویتامین C غدد ترشحی را تقویت میکند و از ایجاد موخوره جلوگیری میکند ،ویتامین E از آسیب و خشک شدن موها جلوگیری میکند.

    مزه شیرین گیلاس های سیاه ممکن است شما را نگران کند که با انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند اما لازم نیست نگران باشید چون این میوه حاوی شاخص گلیسمیک پایین است که برای بیماران دیابتی مفید است

    پلاک دلیل اصلی پوسیدگی دندان و یا کرم خوردگی دندان است. مطالعات نشان داد که مصرف گیلاس سیاه به طور مرتب می تواند به جلوگیری از تجمع پلاک کمک کند.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    یک فنجان گیلاس حدود 9 درصد از ارزش روزانه توصیه شده پتاسیم را تامین می کند در حالی که میان وعده ای غنی از پتاسیم است بدن برای عملکرد چندین عضو بدن پتاسیم برای قلب، کلیه ها، مغز و بافت های ماهیچه ای بسیار حیاتی است.پتاسیم خطر سکته، فشار خون و گرفتگی ماهیچه را کاهش می دهد و قدرت ماهیچه ها را بهبود می بخشد.

    مقادیر بالای فیبر موجود در میوه گیلاس حرکات روده را بهبود می بخشد و از یبوست پیشگیری می کند.

    گیلاس ها در دوران بارداری مفید هستند چون پتاسیم را تامین می کنند، که برای کمک به حفظ مایعات و تراز شیمیایی به عنوان حجم خون مورد نیاز است.ویتامین C موجود در گیلاس ، سیستم ایمنی بدن زن حامله را تقویت می کند. آنتوسیانین موجود در گیلاس سبب تقویت سلامت مغز جنین و کاهش التهاب، تورم و درد مفصلی در دوران بارداری می شود. مصرف اندازه گیلاس سطح قند خون زنان باردار را کنترل کرده و از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری می کند. پتاسیم موجود در گیلاس سبب کاهش فشار خون بالا در زنان باردار شده و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می دهد. مصرف گیلاس در بارداری به دلیل وجود ملاتونین در آن به بهبود خواب زنان حامله کمک می کند. مصرف گیلاس در بارداری حرکات روده را بهبود می بخشد و از شایع ترین مشکلات دوران بارداری ، یبوست جلوگیری می کند.

    ویتامین های A و C موجود در گیلاس با افزایش سطح تستوسترون و افزایش حجم اسپرم سبب افزایش میل جنسی و درمان ناباروری در مردان می شود .

    کلسیم فراوان موجود در گیلاس رشد نوزادان و کودکان را بهبودمی بخشد و استخوان ها را تقویت می کند.ویتامین C، کاروتنوئید ها و فیبر موجود در گیلاس از سرطان در نوزادان و کودکان پیشگیری می کند.گیلاس به علت وجود ملاتونین سبب بهبود خواب نوزادان و کودکان می شود.

    بهترین گیلاس ها سفت و براق هستند. از خریدن گیلاس سوراخ و پاره شده خود داری کنید. گیلاس های سیاه بهترین گزینه اند، زیرا به خوبی رسیده و جا افتاده اند. سبز بودن شاخه گیلاس هم راه خوبی برای تشخیص کیفیت آن است؛ گیلاس هایی که شاخه ندارند تازگی و طراوت خود را از دست داده اند.

    گیلاس را بیش از دو روز در دمای اتاق نگه داری نکنید زیرا خاصیت خود را از دست داده و خوردن آن مضر است. در صورت فریز کردن میتوانید تا یک هفته از آن استفاده کنید.

    گیلاس را فقط قبل از خوردن بشویید؛ شستن و نگه داشتن آن باعث خراب شدن و از بین رفتن خاصیت میشود.

    گیلاس حاوی مقدار زیادی فیبر است و استفاده مفرط از آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی، درد شکم و نفخ میشود. این میوه با وجود اینکه حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین و مواد معدنی است ، نمیتواند جایگزین دیگر مواد مورد نیاز بدن شود.

    افرادی که بدن حساسی دارند ممکن است آلرژی های خود را با مصرف بیش از حد گیلاس تشدید کنند.

    فواید سلامتی گیلاس های سیاه را در حال حاضر می دانید اما هنوز برخی هشدارها در مورد گیلاس ها سیاه وجود دارد که باید بدانید.همانطور که در بالا ذکر شد، گیلاس ها نیز منبع عالی بتا – هستند که به خوبی به عنوان ویتامین A شناخته می شود. آیا می دانید ویتامین آ در بدن می تواند سمی باشد؟ بنابراین مصرف آن به مقدار مناسب بسیار توصیه می شود.

     

      آشنایی با اکیناسه:   سرماخوردگی و آنفلوآنزا از شایع ‌ترین علل مراجعه به پزشک و غیبت از کار و مدرسه است. گرچه تا کنون 200 نوع ویروس سرماخوردگی معمولی شناخته شده ‌اند، هنوز ویروس‌ های عامل 30 تا 50 درصد موارد سرماخوردگی افراد بالغ ناشناخته باقی مانده و پیش گیری و درمان این بیماری‌ ها از دغدغه‌ های همیشگی جامعه پزشکی است.   به رغم پیشرفت ‌های علمی در زمینه ایمنی ‌سازی علیه بسیاری از بیماری‌ های عفونی واگیردار، در مورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا، به علت تنوع زیاد ویروس‌ های ایجاد کننده ی این دو بیماری، بروز سو‌ش‌ های جهش یافته جدید در شروع هر فصل سرما و نیز متفاوت بودن ویروس ‌های غالب بیماری‌ زا در مناطق جغرافیایی مختلف، نمی‌ توان با ساخت یک واکسن خاص در سطح بین‌المللی یا حتی منطقه‌ ای علیه آن ها ایمنی‌ ایجاد کرد. به نظر می ‌رسد با شروع هر فصل جدید از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیاز به تولید و ارایه یک واکسن جدید در هر منطقه جغرافیایی است! این امر بسیار دشوار بوده و هزینه‌ های هنگفتی نیز در پی دارد. بنابراین باید برای مقابله با این بیماری ‌ها چاره ی دیگری اندیشید.   اکیناسه(Echinacea) چیست؟ تحقیقات نشان داده ‌اند که تعدیل و تقویت سیستم ایمنی بدن با روش ‌هایی غیر از واکسیناسیون نه تنها می ‌تواند شانس ابتلا به برخی بیماری ‌های عفونی واگیردار را کاهش دهد، بلکه در کاهش شدت علایم و دوره بیماری نیز بسیار موثر است.   در راستای تحقق این هدف و با توجه … کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی

    آب ریزش بینی، بی حالی، کیپ شدن دماغ و غیره از علائم شایع سرماخوردگی است که احساس ناخوشایند به همه می‌دهد. در این مقاله چند روش سریع برای درمان این علائم ارائه می‌دهیم. مایعات گرم زیادی بنوشید نوشیدن آب، بدن را تمیز می‌کند. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند. لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود. در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ، تهیه و میل کنید. سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل مجاری تنفسی را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم شربت عسل، لیموترش و آب جوش میل کنید. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

    آویشن دم کنید آویشن سرشار از «فنول» است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند.برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.

    سیر را دریابید سیر حاوی ماده ایی به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر …

       

      عجیب ولی واقعی! اگرچه ممكن است تصور كنید كه خوردن سوپ جوجه نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما بهتر است به سوپی كه مادرتان برای شما تهیه كرده اطمینان داشته باشید، چرا كه طبق بررسی‌ها خوردن سوپ جوجه می‌تواند نقش موثری در بهبود سرماخوردگی داشته باشد. بسیاری از افراد بر این باورند كه توصیه مادربزرگ‌ها برای خوردن یك كاسه سوپ جوجه در روزهایی كه احساس بیماری می‌كنند، ریشه در باورهای ذهنی نادرستی دارد كه از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. اما حقیقت این است كه این سوپ حاوی تركیبات مختلفی است كه می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را تحت تاثیر خود قرار د هد. جالب است بدانید این سوپ كه از قرن‌ها پیش به عنوان غذای بیماران تهیه می‌شده است، دارای موادی با ویژگی‌های ضدالتهابی است و به همین علت می‌تواند موجب تسكین گلودرد و كاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت برای تهیه این سوپ از موادی استفاده می‌شود كه زمینه مناسبی را برای تاثیرگذاری داروهای تجویز شده برای درمان سرماخوردگی فراهم می‌كنند. اغلب در تهیه این نوع سوپ از گوشت مرغ، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، شلغم، كرفس و جعفری استفاده می‌شود. بررسی‌های انجام شده درباه تاثیر هریك از این مواد بر انجام واكنش‌های طبیعی بدن در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است كه این تركیبات مانع حركت گلبول‌های سفید خون می‌شوند …

     

      بهترین و مفیدترین تغذیه برای کنترل و مقابله با سرماخوردگی .زنجبیل و ترب‌کوهی خاصیتی دارویی دارند و می‌توان از آنها بر ضد سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کرد.   موادی که طعم تند زنجبیل از آنها است، خاصیت ضد گلو درد دارند. این مواد توان بدن در مقابله با بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.مجله‌ آلمانی «داروخانه‌های جدید»، در گزارشی که در شماره اخیر خود (اول فوریه) به چاپ رسانده، از خاصیت زنجبیل و ترب‌کوهی برای مبارزه با سرماخوردگی نوشته است. از این رو به کسانی که سرما خورده‌اند یا آبریزش بینی دارند، توصیه می‌شود که روزانه چای زنجبیل بنوشند.   طرز تهیه‌ چای زنجبیل برای تهیه‌ این نوع چای باید ریشه‌ زنجبیل تازه را پوست کند و سپس آن را به قطعات ریز برش داد. آب را جوش آورد و قطعه‌های زنجبیل را به آن افزود و چند دقیقه گذاشت تا دم بکشد. برای یک فنجان چای یک قاشق چای‌خوری زنجبیل ریز شده اضافه می‌کنند. برخی نیز به جای خرد کردن زنجبیل آنرا رنده می‌کنند.   می‌توان چای را با عسل شیرین کرد. به این ترتیب که پس از افزودن قطعه‌های زنجبیل مقداری عسل نیز به آب افزود.   نکته‌ای که باید در هنگام خرید زنجبیل دقت کرد، سفت بودن آن است. می‌توان زنجبیل را با دست گرفت و امتحان کرد که آیا به اندازه‌ کافی سفت است یا نه.   ترب کوهی ترب کوهی که در ایران به ترب سمنانی معروف است، از نوع سفید و شکل ‌آن دراز است. این ترب به دلیل اینکه حاوی انواع مؤثر روغن‌ خردل است، ضد‌ …

     دمنوش‌های گیاهای با خواص ویژه و منحصر به فرد خود از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.دکتر حسین خیراندیش با اشاره به فرارسیدن روزهای سرد و افزایش سرماخوردگی در این فصول، بیان داشت: شلغم ماده مفیدی است که از دیرباز برای رفع سرماخوردگی و مبارزه با آن استفاده می‌شود، بنابراین شلغم را پخته و به صورت داغ مصرف کنید.وی با اشاره به بخوردرمانی برای مبارزه با سرماخوردگی در فصول سرد سال، گفت: از بهترین نوع بخورها می‌توان به بخور اکالیپتوس اشاره کرد که موجب باز شدن منافذ بینی و رفع گرفتگی آنها می‌شود.پدر احیای طب سنتی ایران افزود: در این بین درست کردن انواع دمنوش‌ها نیز مفید است به گونه‌ای که مصرف دمنوش آویشن، نعنا، پونه، شوید و عسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دمنوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.وی خاطرنشان کرد: در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک در این فصل بسیار توصیه می‌شود. منبع:imna.ir

     اغلب والدین با دیدن علائم سرماخوردگی در کودک دست به کار می شوند و سراغ جعبه دارویی کوچک موجود در خانه می روند و داروهایی مثل آنتی بیوتیک یا شربت ضدسرفه به او می دهند تا بتوانند علائم سرماخوردگی در کودک را تسکین دهند. دکتر رفعتی، متخصص کودکان  می گوید: «سرماخوردگی درمان ندارد و علت بیماری ورود ویروس های مختلف به بدن کودک است.»

    سرماخوردگی معمولی در کودکان یک هفته طول می کشد  سرماخوردگی در کودکان بیشتر از چه نوعی است؟هر کودک ممکن است در طول سال با چند ویروس مختلف سرما بخورد. بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد. شایع ترین نوع ویروس، رینوویروس است. این ویروس در فصل پاییز و زمستان فعال تر است. کودکان در سن کم ممکن است 8-6 بار سرما بخورند. تعدد سرماخوردگی در 15-10 درصد کودکان به 12 بار در سال می رسد. البته غیرطبیعی محسوب نمی شود. این حالت را در کودکانی که به مهد می روند بیشتر مشاهده می کنیم.   علائم آن چگونه است؟کودکان ابتدا احساس ناراحتی و خراش گلو دارند و بعد آبریزش بینی و انسداد به آن افزوده می شود. خراش و درد گلو زود بهبود می یابد. ترشح های بینی هم شفاف است. 30 درصد از کودکان سرفه هم دارند.ویروس از چه راه هایی وارد بدن می شود؟ویروس از طریق سرفه، عطسه، حرف زدن، تماس با اشیایی که در دسترس چند نفر است مثل لیوان، گوشی تلفن، در یخچال و… منتقل می شود. ویروس در محیط خارج از بدن و روی اشیا به مدت 2 ساعت زنده می ماند.   آیا تغییر رنگ …

    در این مطلب ده شهر را به شما معرفی می کنیم که به دلیل داشتن درختان ساکورا ، هر سال ‏در فصل بهار گردشگران زیادی را برای تماشای این طبیعت بهاری به این مکان ها می کشاند. ‏ ‏ ‏در فصل بهار، جشن های شکوفه های گیلاس در سراسر دنیا برگزار می شود. این جشن که بیشتر در ژاپن مشهور است امروزه ‏در سراسر دنیا گسترش یافته است.‏1.‏ استکهلم – سوئد ‏در فصل بهار در استکهلم ، پارک ‏Kungsträdgården‏ بسیار دیدنی می شود. این پارک یکی از مشهورترین جاهاییست که مردم ‏برای تفریح به آنجا می روند. در فصل تابستان رویدادهای فرهنگی و کنسرت های محلی در آن برگزار می شود و فصل زمستان ‏برای اسکیت کردن مناسب است. اما در فصل بهار این پارک شکل دیگری می گیرد ، وجود هزاران شکوفه گیلاس ، رنگ و ‏بوی دیگری به این پارک می دهد.‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏

    پارک ‏Kungsträdgården یکی از مشهورترین جاهاییست که مردم ‏برای تفریح به آنجا می روند   ‏2.‏ ویلانیوس – لیتوانی ‏این پایتخت تاریخی نیز فصل بهاری دارد که تمام مردم شهر به آن می بالند. وجود طبیعت سرسبز و زیبا در کنار درختانی که پر ‏از شکوفه های زیبای گیلاس هستند باعث می شود تا بسیاری فصل بهار را برای رفتن به این شهر انتخاب کنند. هوا در این شهر ‏سردتر از جاهای دیگریست که در لیست گفته شده است در این شهر معمولا این درختان بین ماههای آوریل تا می بیشترین زیبایی ‏را دارند. ‏ ‏‏‏‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏‏‏‏

       ویلانیوس، فصل بهاری دارد که تمام مردم شهر به آن می …

    نگران هستید كه پس از یك روز مرخصی چطور با حال بد سر كار بروید. اما نگران نباشید، اینجا به شما می‌گوییم چطور با یك برنامه‌ریزی 24ساعته حال خودتان را خوب كنید و آماده برگشتن سر كار (یا كلاس) شوید. مجله سیب سبز: سخت بیمار هستید نمی‌توانید از روی تخت بلند شوید؟ پس باید استراحت كنید، اما شاید شرایط شغلی و تحصیلی شما به گونه‌ای است كه فقط می‌توانید یك روز مرخصی بگیرید یا سركلاس نروید، از همین حالا هم نگران هستید كه پس از یك روز مرخصی چطور با حال بد سر كار بروید. اما نگران نباشید، اینجا به شما می‌گوییم چطور با یك برنامه‌ریزی 24ساعته حال خودتان را خوب كنید و آماده برگشتن سر كار (یا كلاس) شوید.8:00  صبح : خودتان را معاینه كنیدمرخصی می‌خواهید یا نه؟شك دارید كه امروز استراحت كنید یا سر كار بروید؟ دكتر جیسون جوناس، متخصص داخلی در بیمارستان لیرز نافیلد می‌گوید: «اگر تب دارید (درجه حرارت شما بیشتر از 5/37 درجه است) یا به‌شدت سرفه می‌كنید یا به شدت دچار ضعف و بی‌حالی و درد بدن و سردرد هستید یا اگر اسهال دارید به خودتان مرخصی بدهید و استراحت كنید. همه اینها نشانه این هستند كه بدن شما مشغول جنگیدن با میكروب‌ها و عفونت است. اگر به خودتان استراحت ندهید اوضاع را بدتر خواهید كرد و حتی ممكن است به چند روز استراحت نیاز پیدا كنید. استراحت امروز می‌تواند باعث شود كه شما شرایط بهتری برای فردا داشته باشید.»9:00  صبح: مایعات بنوشید.با آب پرتقال شروع كنیدباید …

    برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا بخوانیدبیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند.با آغاز فصل پاییز باید مراقب بیماری های شایع این فصل از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا باشید. پیشگیری از این بیماری ها مهم ترین اقدام برای حفظ سلامتی در فصول سرد سال به شمار می رود. دست های خود را بشویید.بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. عطسه کردن در دست ها و سپس تماس با تلفن، کیبورد و ظروف آشپزخانه از راه های انتقال ویروس است. برای جلوگیری از این انتقال دست های خود را مرتب بشویید و یا از ضد عفونی کننده های دست که حاوی الکل هستند استفاده کنید. جلوی عطسه و سرفه خود را با دست نگیرید.در صورت احساس عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید و سریع آن را دور بیندازید. اگر دستمال همراه خود ندارید در آستین خود عطسه و یا سرفه کنید. صورت خود را لمس نکنید.ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق چشم ها، بینی و دهان به بدن شما منتقل می شوند. لمس صورت یکی از راه های اصلی در انتقال ویروس است. به طور منظم ورزش های هوازی (ایروبیک) انجام دهید.ورزش های هوازی موجب افزایش ضربان قلب و پمپ کردن مقداربیشتری خون، تنفس سریع تر و تسهیل انتقال اکسیژن از ریه ها به خون می شود. در نتیجه این اثرات، تعریق افزایش یافته و دمای بدن بالا می رود. در نتیجه سلول های طبیعی از بین برنده ویروس افزایش می یابند. از غذاهای …

     تخم شربتی را برای سرماخوردگی توصیه می‌کنم برای مصاحبه با صادق زیباکلام، مغز آدم باید به اینترنت وصل باشد. چون انسان در شرایط عادی، تا یک حدی از اطلاعات را می‌تواند در سرش جا بدهد. بیشتر از آن، مغز Low disk space می‌دهد و باید بعد از تخلیه اطلاعاتی (که چیز خطرناکی نیست و منظور فقط پاک کردن اطلاعات است)، ری‌استارت شود.   با او به گفت‌وگو نشستیم و در باب سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، سینما، هنر، ورزش قهرمانی، ورزش پهلوانی، ورزش همگانی، صنایع و معادن، صنایع غذایی، حقوق قضایی، مسکن، باستان‌شناسی، استقراض خارجی، نرخ سود سپرده، قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها و میلیاردها تومان جوایز نقدی و غیر نقدی دیگر، صحبت کردیم.  از کجا شروع کنیم؟من اول بسته سیاست خارجی را انتخاب می‌کنم.  بفرمایید که آینده روابط ایران و آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ببینید هنوز چیزی معلوم نیست، ولی می‌شود خوش‌بین بود. البته، از سال 1332 که آمریکایی‌ها کودتا علیه دکتر مصدق را به راه انداختند، دیوار بی‌اعتمادی بلندتر و بلندتر شد.  تندروها اجازه می‌دهند مذاکرات به نتیجه برسد؟برای تخریب تلاش می‌کنند ولی خب دولت ها هم بیکار نمی‌نشینند. همانطور که می‌دانید قرار است مسابقه فوتبال ایران-آمریکا برگزار شود.  به نظر شما روی روابط دو کشور اثری دارد؟ممکن است. به نظرم اگر به شیوه سنتی خودمان، با دفاع سه نفره خطی بازی کنیم، و آندرانیک خط میانی را خوب جمع کند، …

    کمپوت گیلاس لئونارد با طعم بی نظیر خود، حاوی آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین های C و A می باشد.

    گیلاس قرمز یا گیلاس سیاه غنی از آهن بوده و مصرف منظم آن می تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند

    از جمله مزایای این محصول در مقایسه با محصولات مشابه برندهای دیگر شامل موارد زیر است:

    مصرف گیلاس شیرین برای بزرگسالان و کودکان کاملا بی خطر است، فقط ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شود. استفاده کمپوت شیرین آن برای افراد دیابتی پیشنهاد نمی گردد.

    مجموعه … شما را به خرید بهترین محصولات کمپوت دعوت می نماید. کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    خرید کمپوت با توجه به انواع مختلف و خواصی که دارد برای سرماخوردگی مناسب می باشد و دارای قیمتی متنوع می باشد.خرید کمپوت های خوشمزه و مناسب با طعم های خوبی موجود می باشد و هر کمپوتی با طعم های مختلف عرضه می گردد که هر کدام دارای خواصی هستند که برای سرماخوردگی نیز دارای خاصیت بوده و می توان از آن برای تقویت سیستم بدن استفاده کرد و انواع کمپوت خوش طعم را می توان با روشی مناسب خریداری کرد.منبع: ترشی و مربا ایران

    برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

    مجموعه … شما را به خرید بهترین محصولات کمپوت دعوت می نماید. کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    گروه بازرگانی …، با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی، فعالیت های خود را در زمینه فروش و صادرات انواع کمپوت آغاز کرد. خدمات مشتری یکی از برنامه های اصلی کسب و کار ما است و بر این اساس تمام تلاش های ما برای ارائه رضایت مشتری و تجربه خرید خوب در ذهن مشتریان عزیز است.

    از مفیدترین کمپوت ‌ها به خصوص برای پایین آوردن تب و درمان سرماخوردگی، کمپوت گیلاس است. بسیاری از افراد به خاطر مشکلات گوارشی نمی‌ توانند میوه ‌ها را به صورت خام مصرف کنند و به همین دلیل بد نیست کمپوت کردن میوه ‌ها را بلد باشیم تا نیاز‌های این افراد نیز برطرف گردد. روش درست …

    دانلود اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی آرون فودز برای اندروید و IOS

    گیلاس میوه قرمز رنگ و کوچکی است که دارای طعم و بویی دلپذیر است. گیلاس دارای مواد مغذی زیادی است و خواص آنتی اکسیدان نیز دارد.

    گیلاس می تواند بعضی از بیماری ها مانند بی خوابی، نقرس، آرتروز را درمان کند و باعث بهبود سلامت قلب، بهبود عضلات، تنظیم قند خون و سلامت زن باردار شود.

    گیلاس میوه ای بسیار خوشمزه و فصلی است که در فصل تابستان بسیار پرطرفدار است. اما این میوه ی بسیار خوشمزه علاوه بر مزه و زیبایی خواص بی نظیری هم دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

    روزانه نوشیدن یک لیوان آب میوه گیلاس منجربه کاهش سرعت پیری می شود. این میوه شامل ۱۷ آنتی اکسیدان مختلف است که با عوامل پیری زودرس مقابله می کند. مهمترین آنتیاکسیدان موجود در گیلاس آنتی سیانین بوده که بافت پوستی را محکم تر و از بروز شکاف های پوستی (خطوط روی پست) بوسیله ی از بین بردن آنزیم های مخرب جلوگیری می کند.

    آنتی سیانین موجود در این میوه شامل ترکیباتی است که در برابر عوامل و ریسک فاکتورهای سرطان پوست مثل رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند.

    آبمیوه گیلاس به عنوان یک درمان جایگزین برای مشکلات پوستی نظیر آکنه و روزاشیا (Rosacea) کاربرد دارد. خاصیت ضد باکتری موجود در این میوه در برابر آکنه بوسیله ی پاک سازی مواد سمی از خون و با باکتری هایی که زیر پوست به دام افتاده اند مقابله می کند.

    افشره ی گیلاس ترکیبی طبیعی است که در چندین محصول زیبایی به علت روشن تر کردن پوست کاربرد زیادی دارد. بنابراین نوشیدن آبمیوه ی گیلاس آسیب های پوستی را کاهش داده و به بهبود و ارتقای سلامت پوست و روشن تر کردن آن با توجه به ویتامین C بالا کمک کننده است.

    در حقیقت زنان باردار نیازمند مقدار مناسبی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند و این مقدار از حد معمول به علت تغذیه جنین بیشتر می شود و سطح سلامتی بهبود می یابد.

    این میوه منبع بسیار مناسبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، آنتی سیانین و همچنین فیبر، است.

    با توجه به اینکه گیلاس منبع مناسبی از آنتی سیانین است برای محافظت از سلول های عصبی و بهبود سلامت مغذی جنین، منبعی ارزشمند محسوب می شود.

    ویتامین C موجود در گیلاس به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری ها، عمل می کند. همچنین از اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. پس می توان گفت یک زن باردار با مصرف این میوه می تواند منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن خویش و جنینش را فراهم می کند.

    این میوه انتخاب بسیار مناسبی برای زنان بارداری است که تمایل به داشتن اندامی متناسب در طول زمان بارداری دارند. به همین علت این میوه بهترین منبع برای مدیریت وزن، به علت عدم داشتن کالری بالاست و درحالیکه شما با مصرف گیلاسمواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کرده و اضافه وزن هم پیدا نخواهید کرد.

    یکی از مسائل مهم در دوران بارداری مسائل گوارشی نظیر یبوست است. به همین علت خوردن گیلاس به علت داشتن فیبر بالا بسیار مناسب می باشد. ما بدان آگاه هستیم که فیبر نقش حداکثری در ارتقای سطح سلامت سیستم گوارشی ایفا می کند. به همین علت فیبر موجود در گیلاس برای تنظیم حرکت های روده و بهبود سلامتی روده مفید است.

    یکی از فواید بسیار مهم این میوه اثر بخشی آن در درمان سردرد است به علت وجود آنتی سیانین و بیوفلاونوئید ها که در درمان سردرد بسیار مفید است. چون معمولا زنان باردار به علت نوسان هورمون استروژن در طی بارداری دچار سردرد های متعددی می شوند خوردن گیلاس بسیار مفید واقع خواهد شد. پس در کل بهترین راه درمان سردرد داشتن استراحت کافی و انتخاب این میوه است.

    ویتامین C یکی از ویتامین هایی است که نقش مهمی را در سلامتی بدن ایفا می کند. ویتامین C از بدن در برابر آسیب های محیطی حفاظت و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. در واقع نقش ویتامین C حفاظت در برابر باکتری ها و ویروس ها است.

    در خیلی از موارد زنان باردار دچار ورم و درد در مفاصل می شوند. گیلاس برای کاهش تورم به علت داشتن آنتی سیانین در رنگ دانه های قرمز بسیار مفید خواهد بود.

    زنان باردار اغلب با التهاب در دوران بارداری مواجه می شوند. به علت وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در گیلاس که خواص ضد التهابی دارند، خوردن گیلاس چاره ای مناسب خواهد بود.

    در حقیقت هنگامی که شما باردار هستید، بدن شما احساس خستگی و کوفتگی بیشتری پیدا می کند. حال برای رفع این مشکل انتخاب گیلاس به علت وجود مقدار مناسبی آب در این میوه بسیار مفید است.

    در نهایت می توان گفت که با مصرف این میوه شما می توانید از کوفتگی مزمن رهایی یابید. نه تنها برای وجود آب بلکه به علت همراه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مناسب به شما انرژی بسیاری می دهد.

    این میوه منبع پتاسیم است که به زنان باردار انرژی بیشتری می دهد. در نتیجه اگر شما تمایل به داشتن بدنی قوی تر و سالم تر در طی دوران بارداری دارید می توانید با مصرف گیلاس به شکل های مختلف و دلپذیرتر به عنوان مثال به همراه ماست از فواید بی نظیر گیلاس بهره ببرید.

    به علت وجود پتاسیم در گیلاس این میوه می تواند در کنترل فشار خون مفید باشد. این مزیت بسیار عالی است بدین علت که زن باردار می تواند با مصرف گیلاس هم فشار خون خود را مدیریت کند.

    همچنین از بیماری های قلبی نظیر سکته و حمله قلبی جلوگیری کند. همچنین چون زنان باردار دچار استرس بالایی هستند می توانند با تنظیم فشار خون از استرس خود بکاهند.

    گیلاس به علت داشتن ویتامین C برای پمپاژ خون به درون رگ های خونی بسیار مفید است درحین اینکه با مصرف این میوه قرمز مواد مغذی بیشتری به مادر و جنین انتقال پیدا می کند.

    نه تنها برای زنان باردار بلکه برای افرادی که دچار دیابت هستند مفید است چون این میوه به علت کنترل قند خون برای دیابت بسیار مفید است.

    یکی از فواید مهم گیلاس خلط آور بودن آن است. زنان بارداری که دچار سرفه و سرماخوردگی و حتی آسم هستند، مصرف این میوه قرمز که نوعی درمان طبیعی است می تواند مناسب باشد.

    خیلی از زنان باردار با توجه به مسائل و ناراحتی های مختلف دچار اختلالات خواب هستند. به علت وجود آنتی اکسیدان مهمی به نام ملاتونین در این میوه اثر مفیدی بر روی کیفیت خواب می گذارد.

    در حقیقت آنتی اکسیدان های موجود در این میوه نه تنها برای محافظت بدن انسان در برابر ریسک ابتلا به بیماری های مختلف مفید است بلکه با اختلالات خواب مقابله می کند.

    با توجه به اینکه این میوه سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین ها و آنتی اکسیدان است می تواند برای از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کننده باشد و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و عفونت ها با توجه به اینکه زنان باردار سطح ایمنی پایینی دارند می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

    همانطور که گفته شد این میوه ای بسیار مغذی و مفید است حال قابل توجه است که نه تنها خود این میوه بلکه دم گیلاس هم مفید است. دم گیلاس به دلیل داشتن فلاونوئید ها یکی از معروف ترین روش های درمان برای تکرر ادرار است.

    یکی دیگر از اثرات این فلاونوئید ها خاصیت ضد التهابی برای دستگاه و مجاری ادراری است. همچنین می توان در موارد زیر از دم گیلاس استفاده کرد:

    دم گیلاس امروزه در بازار با توجه به اثرات آن هم به شکل کپسول و هم به شکل قرص برای مصرف آسان تر بفروش می رسد اما بهترین روش مصرف دم گیلاس بصورت دمنوش است.

    به طور کلی این میوه هیچگونه ضرری ندارد مگر در صورتیکه شما به این میوه آلرژی داشته و یا در صورت مصرف بیش از حد آن بدلیل وجود فیبر بالا ممکن است شما را با اثرات ناخوشایندی مواجه کند که می بایستی به مقدار کافی و مورد نیاز در کنار دیگر میوه ها و مواد مغذی مصرف شود.

    حال اگر شما گیلاس(Prunus avium)  را به عنوان جایگزین مواد مغذی دیگر قرار دهید، موجب می شود تا با کمبود برخی دیگر از ویتامین ها و مواد مغذی همانند چربی های مفید، مواجه شوید.

    اگر شما به گیلاس آلرژی دارید و در این مورد اطمینان ندارید، ممکن است در صورت مصرف گیلاس با مشکلات زیر روبه رو شوید:

    حال اگر با هر گونه از علائم بالا مواجه شدید سریع به پزشک خود مراجعه کنید. به این نکته توجه کنید که اگر به این میوه قرمز آلرژی داشته باشید، ممکن است به انواع دیگر میوه ها هم آلرژی داشته باشید.

    در درون هسته گیلاس ماده ای سمی به نام آمیگدالین وجود دارد که این ماده منبع طبیعی از سیانید است. حال اگر شما یک هسته این میوه قرمز و زرد را بخورید چه اتفاقی می افتد؟!

    طبیعتا کسانی که بالاتر از ۴ سال سن دارند با توجه کامل شدن و رشد سیستم گوارشی، در صورت بلعیدن هسته گیلاسمعده شما و روده کوچک نمی تواند هضم کند، و معمولا اتفاقی نمی افتد و در طی فرایند هضم و گوارش از بدن دفع می شود و باید برای سنین زیر ۴ سال و افراد سالخورده که دچار مشکلات بلعیدن و هضم غذا هستند دقت بیشتری نمود.

    در بعضی موارد نادر هسته این میوه یا هسته های دیگر میوه جات بلعیده شده می تواند موجب مسدود شدن آپاندیس و تورم آن بشود.

    با توجه به اینکه ماده سمی در درون هسته ی گیلاس قرار دارد در صورت شکسته شدن هسته و بلعیدن آن می تواند منجربه علائمی نظیر سردرد، گیجی و استفراغ بشود.

    در شرایط بدتر در صورت له شدن هسته بطوریکه ماده سمی داخل هسته کاملا وارد بدن گردد می تواند حتی منجربه مرگ شود به این علت که سیانید از جذب اکسیژن توسط سلول ها جلوگیری می کند که در نهایت منجربه مرگ سلول ها می شود.

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    سرماخوردگی، مرض معمولی و بسیار متداولی است که احتمال ابتلا بدان در همه فصل های سال هست. شایع ترین راه انتقال این بیماری، دست دادن است و ویروس مرض مستقیما به وسیله آب دهان و دماغ بیمار هنگام عطسه و سرفه سرایت می کند. خطر بیماری یادشده بیشتر از این جهت است که فرد مبتلا، مرضش را دست کم می گیرد و در مراقبت و درمان کوتاهی می کند در حالی که سهل انگاری وی پیامدهای وخیمی دارد. چنانچه سرماخوردگی به درازا انجامد، امکان دارد با افزوده شدن باکتری ها، شخص به گلودرد یا سینوزیت باکتریایی دچار شود. افزون بر این، به علت تضعیف دستگاه ایمنی بدن، تن انسان مستعد ابتلا به دیگر بیماری ها می گردد. از نشانه های بیماری مزبور، کسالت، فرسودگی، بی اشتهایی، لرز، تهوع، برآمدگی و التهاب گلو، سردرد (در قسمت ابروها و پیشانی)، دردهای عضلانی پشت سر و گردن، درد کمر، مفاصل و احساس سنگینی در ناحیه چشم هاست و گاه موجب

    گفتنی است که در واقع با بیمار شدن یک شخص بزرگسال، تمام اموری که به وسیله او چه در خانه و چه در اجتماع انجام می پذیرفته است، مسکوت مانده و یا با همان کیفیت قبلی صورت نمی گیرد. بیمار شدن کودک هم چندین بزرگسال را درگیر می کند. به این ترتیب، نهایتا شرایط زندگی از وضع عادی خود خارج می شود؛ بنابراین به منظور رهایی هر چه سریع تر از بستر هر بیماری، در کنار درمان پزشکی با استفاده از داروهای شیمیایی و دستورات حاشیه ای، راههای دیگری نیز هست که کاربردشان نه تنها بی ضرر است بلکه در تسریع بهبودی نیز بسیار سودمند می باشد.

    در اینجا نخست به چند شیوه نامه رایج و توصیه شده توسط پزشکان برای سرماخوردگی پرداخته و آنگاه روش های کاربرد چند گیاه دارویی و پاره ای از سبزی ها را با این نیت معرفی می کنیم:

    ـ استراحت کردن و آشامیدن فراوان مایعات مخصوصا به صورت گرم، مانند چای و شیر، سبب می گردد که بیماری سرماخوردگی هر چه زودتر بهبود یابد.

    ـ شستشوی پیاپی مجاری بینی و انتهای حلق با سرم نمکی و یا گرم محلول آب و نمک در طول مدت روز، در زمره دستورات دیگری است که پیوسته از سوی پزشکان یادآوری می شود. نمک، خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و از گسترش عفونت های دارای ریشه باکتریایی جلوگیری می کند.

    ـ مهار دمای بدن هر چند ساعت یک بار، در حین این مرض به ویژه مراحل آغازین آن ضرورت دارد. همان گونه که آگاهید، درجه حرارت طبیعی بدن انسان 37 درجه سانتی گراد است؛ در نتیجه دمای بدن، هر چه از این مقدار فزون تر گردد، تب شمرده می شود. همین که میزان اضافی از دمای بدن را بر روی درجه ملاحظه کردید، سعی کنید آن را پایین آورده و در واقع به حال طبیعی درآورید و از دست زدن به کارهایی که این دما را می افزاید، خودداری ورزید. مثلاً پوشیدن پوشاک گرم توسط بیمار، انداختن چند لحاف و پتو بر روی وی و استراحت در نزدیکی منبع گرمازایی متمرکز چون شومینه و بخاری همگی از جمله عوامل فزاینده دمای بدن هستند و هنگامی که دمای بدن به 40 درجه و یا بیشتر برسد، در افراد مخصوصا کودکان بس خطرناک بوده و امکان دارد تشنج آفرین شود. از همین رو، در صورت بروز تب زیاد، همزمان با مراجعه به پزشک و انجام توصیه هایش، جامه اضافی مریض را از تن در آورده و سعی کنید درجه حرارت بدن وی را به شیوه های میسر، مانند خیس کردن حوله و یا اسفنج در آب خنک و یا محلول آب و الکل و تماس با بخش هایی از بدن مریض همانند پیشانی و یا شستشوی پای بیمار در یکی از مایعات مزبور، بکاهید. در تحت پاره ای شرایط، حتی نیاز به لخت کردن بیمار خاصه بچه ها (البته در هوای مناسب اتاق از نظر دما) وجود دارد. وانگهی، آشامیدن مایعات گوناگون مشتمل بر آب، آب میوه، چای و دفع پی در پی ادرار در کاستن از دمای بدن وی اثر دارد.

    ـ چون منابع گرمازا مخصوصا از نوع متمرکز از قبیل شومینه و بخاری، هوا را خشک می کنند، همیشه رطوبت ضروری در محیط را با نهادن کاسه و یا کتری پر آب بر روی اجاق گاز و یا بخاری و در صورت وجود بیمار در خانه با افزودن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تأمین کرده و یا اگر دستگاه بخور دارید، از آن برای مرطوب ساختن هوای فضای خانه مخصوصا اتاق بیمار استفاده کنید. اما برای اینکه بخارات و هوای گرم، فزون تر و مستقیما از مجاری تنفسی وارد بدن بیمار شود، بهتر این است که با انداختن حوله ای بر روی سرش و نیز ظرف جوشان محتوی آب و یا آمیخته ای از مواد گوناگون در آب و تنفس عمیق تا هر چند دقیقه که می تواند، این بخارات را به دستگاه تنفسی خویش وارد کند.

    بی تردید پاره ای گیاهان نیز هستند که دارای خواص دارویی بوده و خوردن و همین طور بخور دادن آنها برای بهبودی امراض مختلف، اثر چشمگیری دارند. در زیر چند گونه از این گیاهان و دستور استفاده شان را یادآور می شویم:

    1ـ بخور مخلوط قدری کاه و تخم گشنیز در آب، برای سرماخوردگی و ناراحتی های سینوسی و خروج ترشحات حاصل از آن خیلی سودمند است. برای این منظور دود ناشی از تخم گشنیز، به روش درست کردن اسپند را هم توصیه می کنند.

    2ـ آویشن و گل بنفشه را به طور مساوی در هم آمیخته و با مقدار مناسبی آب بجوشانید. بخارات ناشی از مواد در حال جوش مزبور را بخور داده و باقی مانده را بعد از صاف کردن بنوشید.

    3ـ قدری ریحان و پونه خشک را به میزان یکسان مخلوط کرده، داخل کاسه ای پر از آب ریخته و در حالت جوشان بر روی اجاق گاز، بخور دهید. (بهتر است از ریحان بنفش استفاده کنید).

    4ـ بخور بخارات حاصل از جوشیدن مخلوط مساوی پرِ سیاوشیان، آویشن و ریحان در آب هم برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به شکل خوراکی می توان مصرف کرد.

    یادآوری: بخور تمام آمیزه های مذکور را به شکل یادشده با حوله انجام داده و بعد از پایان بخور تا خشک شدن کامل رطوبت و عرق موجود در سر و صورت تان و نیز از کف رفتن دمای ناشی از بخارات، حوله را از سر و صورت تان کنار نزنید تا بدن، دمای حاصل از آن را اندک اندک از دست ندهد.

    نکته: برای دم کشیدن هر چه بیشتر و تندتر مواد فوق، بهتر است آنها را داخل ظرف در داری مثل قوری بریزید و بعد از حرارت دادن به مدت 7 تا 8 دقیقه مطابق دستور بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت خوراکی استفاده کنید.

    5 ـ به منظور کاستن از سرفه و گلودرد و نیز در بعضی مواقع جهت پیشگیری از گسترش سرماخوردگی با منشأ سرما، روزانه چند دفعه محلول یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری سرپُر عسل و چند قطره لیموترش را با هم در آمیخته و بنوشید.

    6ـ برای از بین رفتن خارش گلو، مکیدن چند دانه میخک بسیار سودمند است.

    7ـ بخور آب و روغن میوه کاج هم در زمره بخورهای خیلی مفید برای سرماخوردگی است.

    8ـ سیر، گذشته از خواص متعدد دارویی، به جهت دارا بودن آلیسین در آن، از خاصیت ضد ویروسی هم برخوردار است. از همین روی، پیوسته توصیه می شود در وعده های غذایی خویش چه در هنگام تندرستی و چه به ویژه در موقع سرماخوردگی از سیر استفاده کنید اما اشکال در اینجاست که بوی ناخوشایند حاصل از آن باعث شده است بسیاری از مردم در غذاهای روزانه خود از خوردن سیر، روی بگردانند. بی شک امروزه قرص هایی هم تحت عنوان قرص های سیر با حفظ خواص دارویی آن تولید شده که خوردن شان بهتر از نخوردن سیر است.

    نکته: گفته می شود که خوردن یک قاشق غذاخوری عسل و یا یک عدد سیب خوراکی بعد از صرف خوراک حاوی سیر، از بوی بد آن می کاهد.

    9ـ شما می توانید یک حبه سیر را در آب به صورت نیم پز در آورده و پس از رنده یا له کردن آن در لیوانی شیر، به صورت خوراکی مصرف کرده و یا گلوی خویش را با آن شستشو دهید. مصرف سیر برای عفونت های ریه ای با منشأ سرماخوردگی هم مؤثر است.

    10ـ شلغم هم در ردیف سبزی هایی است که خوردنش پیوسته در روزهای سرماخوردگی توصیه می شود. متداول ترین شیوه مصرف شلغم، به صورت پخته با نمک یا شکر و یا استفاده از آن در آش و یا سوپ های ساده خاص سرماخوردگی است اما بسیاری از افراد مخصوصا بچه ها به علت دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای، از مصرف آن صرف نظر می کنند، در حالی که به دو شیوه دیگر هم می شود از خواص شلغم بهره برد:

    الف ـ شلغم را پوست کنده و به صورت خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل کنید.

    ب ـ بعد از شستن شلغم، بدون پوست کندن، بخش فوقانی اش را با چاقو به شکل افقی برش بزنید، کمی از داخل آن را توسط قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. آنگاه قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم حاوی شکر قرار دهید.

    این کار را با چند شلغم انجام دهید. سپس درون کاسه ای کنار هم چیده و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. بعد از طی این مدت موقعی که درِ هر کدام از شلغم ها را باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و شکر روبه رو می شوید. این عمل را تا دو بار برای هر شلغم هم می توانید انجام دهید. شربت حاصل را درون لیوانی ریخته و میل کنید. این شربت برای بچه هایی که خوردن شلغم خام برایشان امکان ناپذیر بوده و از طعم شلغم پخته هم خوش شان نمی آید، بسیار مناسب است. می توانید مانند دارو، روزی چند مرتبه از این شربت به آنان بخورانید.

    1ـ ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در از بین بردن سرماخوردگی و در درمان حالت هایی از آن همچون زکام های ناشی از حساسیت (آلرژی) مانند تب تابستانه مفید است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیموشیرین)، کلم، گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی و فلفل سبز.

    معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از ابتلا به سرماخوردگی به نحو چشمگیری پیشگیری می کند. اما در حین بروز سرماخوردگی توأم با حالات سرفه و گرفتگی گلو توصیه می شود از خوردن مرکباتی نظیر نارنگی و پرتقال به علت اینکه مخاط را تحریک و نشانه ها را تشدید می کند، خودداری شود و در عوض از منابع بسیار غنی ویتامین «ث» یعنی لیموشیرین که تا حدود 60 میلی گرم ویتامین «ث» دارد و سرماخوردگی، تب و گرفتگی گلو را برطرف می سازد، پیاپی در طول روز مصرف شود.

    2ـ ویتامین «آ»: میان سرماخوردگی و مصرف این ویتامین، هیچ رابطه ای وجود ندارد ولی کسانی که در غذایشان مقدار بیشتری ویتامین «آ» باشد، دوران سرماخوردگی کوتاه تری دارند. مواد غذایی و گیاهی ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج خرد شده، گل کلم، بامیه، نخودفرنگی، زردآلو، انبه، هندوانه، هلو، طالبی، زرده تخم مرغ و جگر، حاوی ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ» موجود در هویج رنده شده بیش از هویج تکه تکه شده در بدن مصرف می شود.

    سیر: یک پادزیست (آنتی بیوتیک) طبیعی حاوی ویتامین های «آ»، «ب» و «ث» و مواد معدنی سلنیوم و ژرمانیوم می باشد. در این ماده، ترکیبی به نام آلینین وجود دارد که قادر به نابود کردن 23 نوع باکتری است. ولی مصرف آن در افرادی که از داروهای ضد انعقاد و آسپرین استفاده می کنند، باید با رایزنی پزشک صورت گیرد.

    عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و بیماری های تنفسی مؤثر است. پیشینیان هم به خواص درمانی عسل در درمان امراض ریوی پی برده بودند به طوری که بقراط هم استفاده از شربت عسل را برای از میان بردن سرفه و خلط سینه مفید می دانست.

    شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست (آنتی بیوتیک) طبیعی زبانزد بوده است. شلغم سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به صورت خام مصرف گردد (همراه با سالاد) بهره بردن از این ویتامین امکان پذیر است.

    خواص پادزیستی (آنتی بیوتیکی) شلغم موقعی آشکار می گردد که به اندازه یک قاشق مرباخوری از وسط شلغم درآورده و با شکر یا نبات پر شود و سپس به پخت آن اقدام گردد، در این صورت شیره ای در میان آن جمع می شود که خواص پادزیستی دارد.

    کلم: سبزی مفیدی است. مغز کلم، ماده ای مغذی است و برای رفع گلودرد، اثرات شفابخشی دارد و در عوارض ریوی مانند سرفه شدید، کارآمد است.

    تره: از دیگر سبزی هایی است که در مداوای تمامی عفونت ها کارآمد است و مصرف آن به شکل خام در معالجه سرماخوردگی توصیه می شود.

    مایعات: مصرف مایعات در دوران سرماخوردگی بسیار ضروری است. در اینجا به ذکر مواردی از آن می پردازیم:

    الف ـ آب هندوانه از منابع مناسب ویتامینی به حساب می آید و هم در پایین آوردن تب و نیز در مداوای سرماخوردگی بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به افرادی که به کم خونی دچار هستند، توصیه نمی شود).

    عناب: از موادی است که در رفع گرفتگی سینه تأثیر چشمگیری دارد. عناب در واقع به شکل دانه های سرخ رنگ سنجدمانند بوده و به صورت جوشانده توأم با شیر اثربخش است.

    دم کرده گل و برگ ختمی: که در سایه خشک شده باشد نیز به مقدار 30 گرم در یک لیتر آب برای درمان انواع زکام، برونشیت، گلودرد و ورم حنجره مصرف می گردد.

    گل گاوزبان: که آن را مانند چای دم می کنند و با نبات مصرف می شود، برای دل درد ناشی از سرماخوردگی توصیه می شود.

    به: لعاب دانه به یا به دانه و بارهنگ برای سرماخوردگی و گلودرد سودمند است و چنانچه به دانه را در آب نیم گرم خیس کرده، به تدریج بخورند، برای اسهال مفید است.

    سوپ: سوپی که در زیر به شرح آن می پردازیم، در درمان بدنی شخص و تقویت نیروی بدنی او در حین و بعد از سرماخوردگی بسیار مؤثر است. این سوپ حاوی آب مرغ، جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده، چند قطعه کرفس و کلم پخته شده است که بعد از پایان پخت به آن گوجه فرنگی و جعفری اضافه می شود. شما می توانید با مصرف این سوپ همراه با آب یک لیموی تازه، مجموعه ای از ویتامین ها را به بدن خود برسانید.

    3ـ کوهکن، صدف، «توصیه های غذایی در سرماخوردگی»، 1383.

    @@N@@ سرماخوردگی، مرض معمولی و بسیار@@N@@متداولی است که احتمال ابتلا بدان در همه@@N@@فصل های سال هست. شایع ترین راه انتقال@@N@@این بیماری، دست دادن است و ویروس@@N@@مرض مستقیما به وسیله آب دهان و دماغ@@N@@بیمار هنگام عطسه و سرفه سرایت می کند.@@N@@خطر بیماری یادشده بیشتر از این جهت است@@N@@که فرد مبتلا، مرضش را دست کم می گیرد و@@N@@در مراقبت و درمان کوتاهی می کند در حالی@@N@@که سهل انگاری وی پیامدهای وخیمی دارد.@@N@@چنانچه سرماخوردگی به درازا انجامد، امکان@@N@@دارد با افزوده شدن باکتری ها، شخص به@@N@@گلودرد یا سینوزیت باکتریایی دچار شود.@@N@@افزون بر این، به علت تضعیف دستگاه ایمنی@@N@@بدن، تن انسان مستعد ابتلا به دیگر@@N@@بیماری ها می گردد. از نشانه های بیماری@@N@@مزبور، کسالت، فرسودگی، بی اشتهایی، لرز،@@N@@تهوع، برآمدگی و التهاب گلو، سردرد (در@@N@@قسمت ابروها و پیشانی)، دردهای عضلانی@@N@@پشت سر و گردن، درد کمر، مفاصل و احساس@@N@@سنگینی در ناحیه چشم هاست و گاه موجب@@N@@

    گفتنی است که در واقع با بیمار شدن یک@@N@@شخص بزرگسال، تمام اموری که به وسیله او@@N@@چه در خانه و چه در اجتماع انجام می پذیرفته@@N@@است، مسکوت مانده و یا با همان کیفیت@@N@@قبلی صورت نمی گیرد. بیمار شدن کودک هم@@N@@چندین بزرگسال را درگیر می کند. به این@@N@@ترتیب، نهایتا شرایط زندگی از وضع عادی@@N@@خود خارج می شود؛ بنابراین به منظور رهایی@@N@@هر چه سریع تر از بستر هر بیماری، در کنار@@N@@درمان پزشکی با استفاده از داروهای@@N@@شیمیایی و دستورات حاشیه ای، راههای@@N@@دیگری نیز هست که کاربردشان نه تنها@@N@@بی ضرر است بلکه در تسریع بهبودی نیز@@N@@بسیار سودمند می باشد.

    در اینجا نخست به چند شیوه نامه رایج و@@N@@توصیه شده توسط پزشکان برای@@N@@سرماخوردگی پرداخته و آنگاه روش های@@N@@کاربرد چند گیاه دارویی و پاره ای از سبزی ها@@N@@را با این نیت معرفی می کنیم:

    ـ استراحت کردن و آشامیدن فراوان@@N@@مایعات مخصوصا به صورت گرم، مانند چای@@N@@و شیر، سبب می گردد که بیماری@@N@@سرماخوردگی هر چه زودتر بهبود یابد.

    ـ شستشوی پیاپی مجاری بینی و انتهای@@N@@حلق با سرم نمکی و یا گرم محلول آب و@@N@@نمک در طول مدت روز، در زمره دستورات@@N@@دیگری است که پیوسته از سوی پزشکان@@N@@یادآوری می شود. نمک، خاصیت@@N@@ضد عفونی کنندگی داشته و از گسترش@@N@@عفونت های دارای ریشه باکتریایی جلوگیری@@N@@می کند.

    ـ مهار دمای بدن هر چند ساعت یک بار،@@N@@در حین این مرض به ویژه مراحل آغازین آن@@N@@ضرورت دارد. همان گونه که آگاهید، درجه@@N@@حرارت طبیعی بدن انسان 37 درجه@@N@@سانتی گراد است؛ در نتیجه دمای بدن، هر چه@@N@@از این مقدار فزون تر گردد، تب شمرده@@N@@می شود. همین که میزان اضافی از دمای بدن@@N@@را بر روی درجه ملاحظه کردید، سعی کنید@@N@@آن را پایین آورده و در واقع به حال طبیعی@@N@@درآورید و از دست زدن به کارهایی که این دما@@N@@را می افزاید، خودداری ورزید. مثلاً پوشیدن@@N@@پوشاک گرم توسط بیمار، انداختن چند لحاف@@N@@و پتو بر روی وی و استراحت در نزدیکی منبع@@N@@گرمازایی متمرکز چون شومینه و بخاری@@N@@همگی از جمله عوامل فزاینده دمای بدن@@N@@هستند و هنگامی که دمای بدن به 40 درجه@@N@@و یا بیشتر برسد، در افراد مخصوصا کودکان@@N@@بس خطرناک بوده و امکان دارد تشنج آفرین@@N@@شود. از همین رو، در صورت بروز تب زیاد،@@N@@همزمان با مراجعه به پزشک و انجام@@N@@توصیه هایش، جامه اضافی مریض را از تن در@@N@@آورده و سعی کنید درجه حرارت بدن وی را به@@N@@شیوه های میسر، مانند خیس کردن حوله و یا@@N@@اسفنج در آب خنک و یا محلول آب و الکل و@@N@@تماس با بخش هایی از بدن مریض همانند@@N@@پیشانی و یا شستشوی پای بیمار در یکی از@@N@@مایعات مزبور، بکاهید. در تحت پاره ای@@N@@شرایط، حتی نیاز به لخت کردن بیمار خاصه@@N@@بچه ها (البته در هوای مناسب اتاق از نظر@@N@@دما) وجود دارد. وانگهی، آشامیدن مایعات@@N@@گوناگون مشتمل بر آب، آب میوه، چای و دفع@@N@@پی در پی ادرار در کاستن از دمای بدن وی اثر@@N@@دارد.

    ـ چون منابع گرمازا مخصوصا از نوع@@N@@متمرکز از قبیل شومینه و بخاری، هوا را@@N@@خشک می کنند، همیشه رطوبت ضروری در@@N@@محیط را با نهادن کاسه و یا کتری پر آب بر@@N@@روی اجاق گاز و یا بخاری و در صورت وجود@@N@@بیمار در خانه با افزودن اندکی محلول@@N@@اکالیپتوس در آن تأمین کرده و یا اگر دستگاه@@N@@بخور دارید، از آن برای مرطوب ساختن@@N@@هوای فضای خانه مخصوصا اتاق بیمار@@N@@استفاده کنید. اما برای اینکه بخارات و هوای@@N@@گرم، فزون تر و مستقیما از مجاری تنفسی@@N@@وارد بدن بیمار شود، بهتر این است که با@@N@@انداختن حوله ای بر روی سرش و نیز ظرف@@N@@جوشان محتوی آب و یا آمیخته ای از مواد@@N@@گوناگون در آب و تنفس عمیق تا هر چند@@N@@دقیقه که می تواند، این بخارات را به دستگاه@@N@@تنفسی خویش وارد کند.

    بی تردید پاره ای گیاهان نیز هستند که@@N@@دارای خواص دارویی بوده و خوردن و همین@@N@@طور بخور دادن آنها برای بهبودی امراض@@N@@مختلف، اثر چشمگیری دارند. در زیر چند@@N@@گونه از این گیاهان و دستور استفاده شان را@@N@@یادآور می شویم:

    1ـ بخور مخلوط قدری کاه و تخم گشنیز@@N@@در آب، برای سرماخوردگی و ناراحتی های@@N@@سینوسی و خروج ترشحات حاصل از آن@@N@@خیلی سودمند است. برای این منظور دود@@N@@ناشی از تخم گشنیز، به روش درست کردن@@N@@اسپند را هم توصیه می کنند.

    2ـ آویشن و گل بنفشه را به طور مساوی@@N@@در هم آمیخته و با مقدار مناسبی آب@@N@@بجوشانید. بخارات ناشی از مواد در حال@@N@@جوش مزبور را بخور داده و باقی مانده را بعد از@@N@@صاف کردن بنوشید.

    3ـ قدری ریحان و پونه خشک را به@@N@@میزان یکسان مخلوط کرده، داخل کاسه ای پر@@N@@از آب ریخته و در حالت جوشان بر روی اجاق@@N@@گاز، بخور دهید. (بهتر است از ریحان بنفش@@N@@استفاده کنید).

    4ـ بخور بخارات حاصل از جوشیدن@@N@@مخلوط مساوی پرِ سیاوشیان، آویشن و@@N@@ریحان در آب هم برای رفع سرماخوردگی@@N@@بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط@@N@@را نیز به شکل خوراکی می توان مصرف کرد.

    یادآوری: بخور تمام آمیزه های مذکور را@@N@@به شکل یادشده با حوله انجام داده و بعد از@@N@@پایان بخور تا خشک شدن کامل رطوبت و@@N@@عرق موجود در سر و صورت تان و نیز از کف@@N@@رفتن دمای ناشی از بخارات، حوله را از سر و@@N@@صورت تان کنار نزنید تا بدن، دمای حاصل از@@N@@آن را اندک اندک از دست ندهد.

    نکته: برای دم کشیدن هر چه بیشتر و@@N@@تندتر مواد فوق، بهتر است آنها را داخل ظرف@@N@@در داری مثل قوری بریزید و بعد از حرارت@@N@@دادن به مدت 7 تا 8 دقیقه مطابق دستور@@N@@بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت@@N@@خوراکی استفاده کنید.

    5 ـ به منظور کاستن از سرفه و گلودرد و@@N@@نیز در بعضی مواقع جهت پیشگیری از@@N@@گسترش سرماخوردگی با منشأ سرما، روزانه@@N@@چند دفعه محلول یک لیوان آب جوشیده داغ@@N@@و یک قاشق غذاخوری سرپُر عسل و چند@@N@@قطره لیموترش را با هم در آمیخته و بنوشید.

    6ـ برای از بین رفتن خارش گلو، مکیدن@@N@@چند دانه میخک بسیار سودمند است.

    7ـ بخور آب و روغن میوه کاج هم در@@N@@زمره بخورهای خیلی مفید برای@@N@@سرماخوردگی است.

    8ـ سیر، گذشته از خواص متعدد دارویی،@@N@@به جهت دارا بودن آلیسین در آن، از خاصیت@@N@@ضد ویروسی هم برخوردار است. از@@N@@همین روی، پیوسته توصیه می شود در@@N@@وعده های غذایی خویش چه در هنگام@@N@@تندرستی و چه به ویژه در موقع سرماخوردگی@@N@@از سیر استفاده کنید اما اشکال در اینجاست@@N@@که بوی ناخوشایند حاصل از آن باعث شده@@N@@است بسیاری از مردم در غذاهای روزانه خود@@N@@از خوردن سیر، روی بگردانند. بی شک امروزه@@N@@قرص هایی هم تحت عنوان قرص های سیر@@N@@با حفظ خواص دارویی آن تولید شده که@@N@@خوردن شان بهتر از نخوردن سیر است.

    نکته: گفته می شود که خوردن یک قاشق@@N@@غذاخوری عسل و یا یک عدد سیب خوراکی@@N@@بعد از صرف خوراک حاوی سیر، از بوی بد آن@@N@@می کاهد.

    9ـ شما می توانید یک حبه سیر را در آب@@N@@به صورت نیم پز در آورده و پس از رنده یا له@@N@@کردن آن در لیوانی شیر، به صورت خوراکی@@N@@مصرف کرده و یا گلوی خویش را با آن@@N@@شستشو دهید. مصرف سیر برای عفونت های@@N@@ریه ای با منشأ سرماخوردگی هم مؤثر است.

    10ـ شلغم هم در ردیف سبزی هایی@@N@@است که خوردنش پیوسته در روزهای@@N@@سرماخوردگی توصیه می شود. متداول ترین@@N@@شیوه مصرف شلغم، به صورت پخته با نمک@@N@@یا شکر و یا استفاده از آن در آش و یا@@N@@سوپ های ساده خاص سرماخوردگی است اما@@N@@بسیاری از افراد مخصوصا بچه ها به علت@@N@@دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای،@@N@@از مصرف آن صرف نظر می کنند، در حالی که@@N@@به دو شیوه دیگر هم می شود از خواص شلغم@@N@@بهره برد:

    الف ـ شلغم را پوست کنده و به صورت@@N@@خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل@@N@@کنید.

    ب ـ بعد از شستن شلغم، بدون پوست@@N@@کندن، بخش فوقانی اش را با چاقو به شکل@@N@@افقی برش بزنید، کمی از داخل آن را توسط@@N@@قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با@@N@@یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. آنگاه@@N@@قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم@@N@@حاوی شکر قرار دهید.

    این کار را با چند شلغم انجام دهید.@@N@@سپس درون کاسه ای کنار هم چیده و یک@@N@@شب تا صبح در یخچال بگذارید. بعد از طی@@N@@این مدت موقعی که درِ هر کدام از شلغم ها را@@N@@باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و@@N@@شکر روبه رو می شوید. این عمل را تا دو بار@@N@@برای هر شلغم هم می توانید انجام دهید.@@N@@شربت حاصل را درون لیوانی ریخته و میل@@N@@کنید. این شربت برای بچه هایی که خوردن@@N@@شلغم خام برایشان امکان ناپذیر بوده و از طعم@@N@@شلغم پخته هم خوش شان نمی آید، بسیار@@N@@مناسب است. می توانید مانند دارو، روزی چند@@N@@مرتبه از این شربت به آنان بخورانید.

    1ـ ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در@@N@@از بین بردن سرماخوردگی و در درمان@@N@@حالت هایی از آن همچون زکام های ناشی از@@N@@حساسیت (آلرژی) مانند تب تابستانه مفید@@N@@است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع@@N@@مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیموشیرین)،@@N@@کلم، گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی و فلفل@@N@@سبز.

    معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از@@N@@ابتلا به سرماخوردگی به نحو چشمگیری@@N@@پیشگیری می کند. اما در حین بروز@@N@@سرماخوردگی توأم با حالات سرفه و گرفتگی@@N@@گلو توصیه می شود از خوردن مرکباتی نظیر@@N@@نارنگی و پرتقال به علت اینکه مخاط را@@N@@تحریک و نشانه ها را تشدید می کند،@@N@@خودداری شود و در عوض از منابع بسیار غنی@@N@@ویتامین «ث» یعنی لیموشیرین که تا حدود@@N@@60 میلی گرم ویتامین «ث» دارد و@@N@@سرماخوردگی، تب و گرفتگی گلو را برطرف@@N@@می سازد، پیاپی در طول روز مصرف شود.

    2ـ ویتامین «آ»: میان سرماخوردگی و@@N@@مصرف این ویتامین، هیچ رابطه ای وجود@@N@@ندارد ولی کسانی که در غذایشان مقدار@@N@@بیشتری ویتامین «آ» باشد، دوران@@N@@سرماخوردگی کوتاه تری دارند. مواد غذایی و@@N@@گیاهی ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج@@N@@خرد شده، گل کلم، بامیه، نخودفرنگی، زردآلو،@@N@@انبه، هندوانه، هلو، طالبی، زرده تخم مرغ و@@N@@جگر، حاوی ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ»@@N@@موجود در هویج رنده شده بیش از هویج تکه@@N@@تکه شده در بدن مصرف می شود.

    سیر: یک پادزیست (آنتی بیوتیک)@@N@@طبیعی حاوی ویتامین های «آ»، «ب» و «ث»@@N@@و مواد معدنی سلنیوم و ژرمانیوم می باشد. در@@N@@این ماده، ترکیبی به نام آلینین وجود دارد که@@N@@قادر به نابود کردن 23 نوع باکتری است. ولی@@N@@مصرف آن در افرادی که از داروهای ضد@@N@@انعقاد و آسپرین استفاده می کنند، باید با@@N@@رایزنی پزشک صورت گیرد.

    عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و@@N@@بیماری های تنفسی مؤثر است. پیشینیان هم@@N@@به خواص درمانی عسل در درمان امراض@@N@@ریوی پی برده بودند به طوری که بقراط هم@@N@@استفاده از شربت عسل را برای از میان بردن@@N@@سرفه و خلط سینه مفید می دانست.

    شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست@@N@@(آنتی بیوتیک) طبیعی زبانزد بوده است. شلغم@@N@@سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به@@N@@صورت خام مصرف گردد (همراه با سالاد)@@N@@بهره بردن از این ویتامین امکان پذیر است.

    خواص پادزیستی (آنتی بیوتیکی) شلغم@@N@@موقعی آشکار می گردد که به اندازه یک قاشق@@N@@مرباخوری از وسط شلغم درآورده و با شکر یا@@N@@نبات پر شود و سپس به پخت آن اقدام گردد،@@N@@در این صورت شیره ای در میان آن جمع@@N@@می شود که خواص پادزیستی دارد.

    کلم: سبزی مفیدی است. مغز کلم،@@N@@ماده ای مغذی است و برای رفع گلودرد، اثرات@@N@@شفابخشی دارد و در عوارض ریوی مانند@@N@@سرفه شدید، کارآمد است.

    تره: از دیگر سبزی هایی است که در@@N@@مداوای تمامی عفونت ها کارآمد است و@@N@@مصرف آن به شکل خام در معالجه@@N@@سرماخوردگی توصیه می شود.

    مایعات: مصرف مایعات در دوران@@N@@سرماخوردگی بسیار ضروری است. در اینجا@@N@@به ذکر مواردی از آن می پردازیم:

    الف ـ آب هندوانه از منابع مناسب@@N@@ویتامینی به حساب می آید و هم در پایین@@N@@آوردن تب و نیز در مداوای سرماخوردگی@@N@@بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به@@N@@افرادی که به کم خونی دچار هستند، توصیه@@N@@نمی شود).

    عناب: از موادی است که در رفع گرفتگی@@N@@سینه تأثیر چشمگیری دارد. عناب در واقع به@@N@@شکل دانه های سرخ رنگ سنجدمانند بوده و@@N@@به صورت جوشانده توأم با شیر اثربخش@@N@@است.

    دم کرده گل و برگ ختمی: که در سایه@@N@@خشک شده باشد نیز به مقدار 30 گرم در یک@@N@@لیتر آب برای درمان انواع زکام، برونشیت،@@N@@گلودرد و ورم حنجره مصرف می گردد.

    گل گاوزبان: که آن را مانند چای دم@@N@@می کنند و با نبات مصرف می شود، برای@@N@@دل درد ناشی از سرماخوردگی توصیه می شود.

    به: لعاب دانه به یا به دانه و بارهنگ برای@@N@@سرماخوردگی و گلودرد سودمند است و@@N@@چنانچه به دانه را در آب نیم گرم خیس کرده،@@N@@به تدریج بخورند، برای اسهال مفید است.

    سوپ: سوپی که در زیر به شرح آن@@N@@می پردازیم، در درمان بدنی شخص و تقویت@@N@@نیروی بدنی او در حین و بعد از سرماخوردگی@@N@@بسیار مؤثر است. این سوپ حاوی آب مرغ،@@N@@جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده،@@N@@چند قطعه کرفس و کلم پخته شده است که@@N@@بعد از پایان پخت به آن گوجه فرنگی و@@N@@جعفری اضافه می شود. شما می توانید با@@N@@مصرف این سوپ همراه با آب یک لیموی@@N@@تازه، مجموعه ای از ویتامین ها را به بدن خود@@N@@برسانید.

    3ـ کوهکن، صدف، «توصیه های غذایی در@@N@@سرماخوردگی»، 1383.

    این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

    پیام زن ویژه مسائل زنان و خانواده

    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محمد جعفری گیلانی سید ضیاء مرتضوی

    3

    7733305 7738743 7733305 payam-zan_man@aalulbayt.org

    قم، صندوق پستی 371…

    پرسمان فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

    مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سید محمدرضا فقیهی محمد باقر پور امینی 1380 3

    7747240 7735473 7743816 info@porseman.net www.porseman.n…

    مبلغان فرهنگی – تبلیغی حوزه

    1385/6/1 3 mbl

    کمپوت گیلاس و سرماخوردگی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    استفاده از این نوع میوه ها باعث تشدید علائم سرماخوردگی می‌شود.

    به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، در طول دوره سرماخوردگی، مصرف بعضی غذاها مفید است و برخی هم مضر. بنابراین همان قدر که باید از مواد غذایی مناسب استفاده کنیم، باید به فکر پرهیز از غذاهای مضر هم باشیم. همان طور که گفته شد مصرف میوه ها برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است، اما در این میان، خربزه و انگور را نباید مصرف کنید. دکتر کشاورز با اشاره به این موضوع، می گوید: با توجه به این که این میوه ها هم حاوی هیستامین هستند و هم آزادکننده هیستامین در بدن، بهتر است در طول دوره بیماری مصرف نشوند چون هیستامین سرماخوردگی را تشدید می کند و حتی اگر ویروسی در بدن وجود داشته باشد، هیستامین می تواند آن را فعال کند. البته آزادسازی هیستامین به سیستم بدن افراد بستگی دارد و در میان آنها، متفاوت است، اما در کل بهتر است در دوره بیماری، این میوه ها مورد استفاده قرار نگیرند.

    این متخصص تغذیه می افزاید: در این دوران باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی اجتناب کرده، اگر دچار سرفه و سوزش گلو هستید، از غذاهای تند و تیز و ترش هم پرهیز کنید.

    بر خلاف تصور ما که فکر می کنیم هر کسی که سرما می خورد باید او را مجبور کنیم یک کیسه پرتقال ترش بخورد تا حالش خوب شود، افرادی که به سرما‌خوردگی مبتلا هستند نباید از پرتقال ترش استفاده کنند! چون استفاده از این نوع پرتقال باعث تشدید علائم سرماخوردگی می‌شود.

     

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    88492747

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    سرماخوردگی، مرض معمولی و بسیار
    متداولی است که احتمال ابتلا بدان در همه
    فصل های سال هست. شایع ترین راه انتقال
    این بیماری، دست دادن است و ویروس
    مرض مستقیما به وسیله آب دهان و دماغ
    بیمار هنگام عطسه و سرفه سرایت می کند.
    خطر بیماری یادشده بیشتر از این جهت است
    که فرد مبتلا، مرضش را دست کم می گیرد و
    در مراقبت و درمان کوتاهی می کند در حالی
    که سهل انگاری وی پیامدهای وخیمی دارد.
    چنانچه سرماخوردگی به درازا انجامد، امکان
    دارد با افزوده شدن باکتری ها، شخص به
    گلودرد یا سینوزیت باکتریایی دچار شود.
    افزون بر این، به علت تضعیف دستگاه ایمنی
    بدن، تن انسان مستعد ابتلا به دیگر
    بیماری ها می گردد. از نشانه های بیماری
    مزبور، کسالت، فرسودگی، بی اشتهایی، لرز،
    تهوع، برآمدگی و التهاب گلو، سردرد (در
    قسمت ابروها و پیشانی)، دردهای عضلانی
    پشت سر و گردن، درد کمر، مفاصل و احساس
    سنگینی در ناحیه چشم هاست و گاه موجب

    بروز تب تا 40 درجه می گردد.

    گفتنی است که در واقع با بیمار شدن یک
    شخص بزرگسال، تمام اموری که به وسیله او
    چه در خانه و چه در اجتماع انجام می پذیرفته
    است، مسکوت مانده و یا با همان کیفیت
    قبلی صورت نمی گیرد. بیمار شدن کودک هم
    چندین بزرگسال را درگیر می کند. به این
    ترتیب، نهایتا شرایط زندگی از وضع عادی
    خود خارج می شود؛ بنابراین به منظور رهایی
    هر چه سریع تر از بستر هر بیماری، در کنار
    درمان پزشکی با استفاده از داروهای
    شیمیایی و دستورات حاشیه ای، راههای
    دیگری نیز هست که کاربردشان نه تنها
    بی ضرر است بلکه در تسریع بهبودی نیز
    بسیار سودمند می باشد.

    در اینجا نخست به چند شیوه نامه رایج و
    توصیه شده توسط پزشکان برای
    سرماخوردگی پرداخته و آنگاه روش های
    کاربرد چند گیاه دارویی و پاره ای از سبزی ها
    را با این نیت معرفی می کنیم:

    ـ استراحت کردن و آشامیدن فراوان
    مایعات مخصوصا به صورت گرم، مانند چای
    و شیر، سبب می گردد که بیماری
    سرماخوردگی هر چه زودتر بهبود یابد.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    ـ شستشوی پیاپی مجاری بینی و انتهای
    حلق با سرم نمکی و یا گرم محلول آب و
    نمک در طول مدت روز، در زمره دستورات
    دیگری است که پیوسته از سوی پزشکان
    یادآوری می شود. نمک، خاصیت
    ضد عفونی کنندگی داشته و از گسترش
    عفونت های دارای ریشه باکتریایی جلوگیری
    می کند.

    ـ مهار دمای بدن هر چند ساعت یک بار،
    در حین این مرض به ویژه مراحل آغازین آن
    ضرورت دارد. همان گونه که آگاهید، درجه
    حرارت طبیعی بدن انسان 37 درجه
    سانتی گراد است؛ در نتیجه دمای بدن، هر چه
    از این مقدار فزون تر گردد، تب شمرده
    می شود. همین که میزان اضافی از دمای بدن
    را بر روی درجه ملاحظه کردید، سعی کنید
    آن را پایین آورده و در واقع به حال طبیعی
    درآورید و از دست زدن به کارهایی که این دما
    را می افزاید، خودداری ورزید. مثلاً پوشیدن
    پوشاک گرم توسط بیمار، انداختن چند لحاف
    و پتو بر روی وی و استراحت در نزدیکی منبع
    گرمازایی متمرکز چون شومینه و بخاری
    همگی از جمله عوامل فزاینده دمای بدن
    هستند و هنگامی که دمای بدن به 40 درجه
    و یا بیشتر برسد، در افراد مخصوصا کودکان
    بس خطرناک بوده و امکان دارد تشنج آفرین
    شود. از همین رو، در صورت بروز تب زیاد،
    همزمان با مراجعه به پزشک و انجام
    توصیه هایش، جامه اضافی مریض را از تن در
    آورده و سعی کنید درجه حرارت بدن وی را به
    شیوه های میسر، مانند خیس کردن حوله و یا
    اسفنج در آب خنک و یا محلول آب و الکل و
    تماس با بخش هایی از بدن مریض همانند
    پیشانی و یا شستشوی پای بیمار در یکی از
    مایعات مزبور، بکاهید. در تحت پاره ای
    شرایط، حتی نیاز به لخت کردن بیمار خاصه
    بچه ها (البته در هوای مناسب اتاق از نظر
    دما) وجود دارد. وانگهی، آشامیدن مایعات
    گوناگون مشتمل بر آب، آب میوه، چای و دفع
    پی در پی ادرار در کاستن از دمای بدن وی اثر
    دارد.

    ـ چون منابع گرمازا مخصوصا از نوع
    متمرکز از قبیل شومینه و بخاری، هوا را
    خشک می کنند، همیشه رطوبت ضروری در
    محیط را با نهادن کاسه و یا کتری پر آب بر
    روی اجاق گاز و یا بخاری و در صورت وجود
    بیمار در خانه با افزودن اندکی محلول
    اکالیپتوس در آن تأمین کرده و یا اگر دستگاه
    بخور دارید، از آن برای مرطوب ساختن
    هوای فضای خانه مخصوصا اتاق بیمار
    استفاده کنید. اما برای اینکه بخارات و هوای
    گرم، فزون تر و مستقیما از مجاری تنفسی
    وارد بدن بیمار شود، بهتر این است که با
    انداختن حوله ای بر روی سرش و نیز ظرف
    جوشان محتوی آب و یا آمیخته ای از مواد
    گوناگون در آب و تنفس عمیق تا هر چند
    دقیقه که می تواند، این بخارات را به دستگاه
    تنفسی خویش وارد کند.

    بی تردید پاره ای گیاهان نیز هستند که
    دارای خواص دارویی بوده و خوردن و همین
    طور بخور دادن آنها برای بهبودی امراض
    مختلف، اثر چشمگیری دارند. در زیر چند
    گونه از این گیاهان و دستور استفاده شان را
    یادآور می شویم:

    1ـ بخور مخلوط قدری کاه و تخم گشنیز
    در آب، برای سرماخوردگی و ناراحتی های
    سینوسی و خروج ترشحات حاصل از آن
    خیلی سودمند است. برای این منظور دود
    ناشی از تخم گشنیز، به روش درست کردن
    اسپند را هم توصیه می کنند.

    2ـ آویشن و گل بنفشه را به طور مساوی
    در هم آمیخته و با مقدار مناسبی آب
    بجوشانید. بخارات ناشی از مواد در حال
    جوش مزبور را بخور داده و باقی مانده را بعد از
    صاف کردن بنوشید.

    3ـ قدری ریحان و پونه خشک را به
    میزان یکسان مخلوط کرده، داخل کاسه ای پر
    از آب ریخته و در حالت جوشان بر روی اجاق
    گاز، بخور دهید. (بهتر است از ریحان بنفش
    استفاده کنید).

    4ـ بخور بخارات حاصل از جوشیدن
    مخلوط مساوی پرِ سیاوشیان، آویشن و
    ریحان در آب هم برای رفع سرماخوردگی
    بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط
    را نیز به شکل خوراکی می توان مصرف کرد.

    یادآوری: بخور تمام آمیزه های مذکور را
    به شکل یادشده با حوله انجام داده و بعد از
    پایان بخور تا خشک شدن کامل رطوبت و
    عرق موجود در سر و صورت تان و نیز از کف
    رفتن دمای ناشی از بخارات، حوله را از سر و
    صورت تان کنار نزنید تا بدن، دمای حاصل از
    آن را اندک اندک از دست ندهد.

    نکته: برای دم کشیدن هر چه بیشتر و
    تندتر مواد فوق، بهتر است آنها را داخل ظرف
    در داری مثل قوری بریزید و بعد از حرارت
    دادن به مدت 7 تا 8 دقیقه مطابق دستور
    بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت
    خوراکی استفاده کنید.

    5 ـ به منظور کاستن از سرفه و گلودرد و
    نیز در بعضی مواقع جهت پیشگیری از
    گسترش سرماخوردگی با منشأ سرما، روزانه
    چند دفعه محلول یک لیوان آب جوشیده داغ
    و یک قاشق غذاخوری سرپُر عسل و چند
    قطره لیموترش را با هم در آمیخته و بنوشید.

    6ـ برای از بین رفتن خارش گلو، مکیدن
    چند دانه میخک بسیار سودمند است.

    7ـ بخور آب و روغن میوه کاج هم در
    زمره بخورهای خیلی مفید برای
    سرماخوردگی است.

    8ـ سیر، گذشته از خواص متعدد دارویی،
    به جهت دارا بودن آلیسین در آن، از خاصیت
    ضد ویروسی هم برخوردار است. از
    همین روی، پیوسته توصیه می شود در
    وعده های غذایی خویش چه در هنگام
    تندرستی و چه به ویژه در موقع سرماخوردگی
    از سیر استفاده کنید اما اشکال در اینجاست
    که بوی ناخوشایند حاصل از آن باعث شده
    است بسیاری از مردم در غذاهای روزانه خود
    از خوردن سیر، روی بگردانند. بی شک امروزه
    قرص هایی هم تحت عنوان قرص های سیر
    با حفظ خواص دارویی آن تولید شده که
    خوردن شان بهتر از نخوردن سیر است.

    نکته: گفته می شود که خوردن یک قاشق
    غذاخوری عسل و یا یک عدد سیب خوراکی
    بعد از صرف خوراک حاوی سیر، از بوی بد آن
    می کاهد.

    9ـ شما می توانید یک حبه سیر را در آب
    به صورت نیم پز در آورده و پس از رنده یا له
    کردن آن در لیوانی شیر، به صورت خوراکی
    مصرف کرده و یا گلوی خویش را با آن
    شستشو دهید. مصرف سیر برای عفونت های
    ریه ای با منشأ سرماخوردگی هم مؤثر است.

    10ـ شلغم هم در ردیف سبزی هایی
    است که خوردنش پیوسته در روزهای
    سرماخوردگی توصیه می شود. متداول ترین
    شیوه مصرف شلغم، به صورت پخته با نمک
    یا شکر و یا استفاده از آن در آش و یا
    سوپ های ساده خاص سرماخوردگی است اما
    بسیاری از افراد مخصوصا بچه ها به علت
    دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای،
    از مصرف آن صرف نظر می کنند، در حالی که
    به دو شیوه دیگر هم می شود از خواص شلغم
    بهره برد:

    الف ـ شلغم را پوست کنده و به صورت
    خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل
    کنید.

    ب ـ بعد از شستن شلغم، بدون پوست
    کندن، بخش فوقانی اش را با چاقو به شکل
    افقی برش بزنید، کمی از داخل آن را توسط
    قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با
    یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. آنگاه
    قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم
    حاوی شکر قرار دهید.

    این کار را با چند شلغم انجام دهید.
    سپس درون کاسه ای کنار هم چیده و یک
    شب تا صبح در یخچال بگذارید. بعد از طی
    این مدت موقعی که درِ هر کدام از شلغم ها را
    باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و
    شکر روبه رو می شوید. این عمل را تا دو بار
    برای هر شلغم هم می توانید انجام دهید.
    شربت حاصل را درون لیوانی ریخته و میل
    کنید. این شربت برای بچه هایی که خوردن
    شلغم خام برایشان امکان ناپذیر بوده و از طعم
    شلغم پخته هم خوش شان نمی آید، بسیار
    مناسب است. می توانید مانند دارو، روزی چند
    مرتبه از این شربت به آنان بخورانید.


    غذایی و گیاهی مؤثر در رفع
    سرماخوردگی

    1ـ ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در
    از بین بردن سرماخوردگی و در درمان
    حالت هایی از آن همچون زکام های ناشی از
    حساسیت (آلرژی) مانند تب تابستانه مفید
    است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع
    مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیموشیرین)،
    کلم، گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی و فلفل
    سبز.

    معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از
    ابتلا به سرماخوردگی به نحو چشمگیری
    پیشگیری می کند. اما در حین بروز
    سرماخوردگی توأم با حالات سرفه و گرفتگی
    گلو توصیه می شود از خوردن مرکباتی نظیر
    نارنگی و پرتقال به علت اینکه مخاط را
    تحریک و نشانه ها را تشدید می کند،
    خودداری شود و در عوض از منابع بسیار غنی
    ویتامین «ث» یعنی لیموشیرین که تا حدود
    60 میلی گرم ویتامین «ث» دارد و
    سرماخوردگی، تب و گرفتگی گلو را برطرف
    می سازد، پیاپی در طول روز مصرف شود.

    2ـ ویتامین «آ»: میان سرماخوردگی و
    مصرف این ویتامین، هیچ رابطه ای وجود
    ندارد ولی کسانی که در غذایشان مقدار
    بیشتری ویتامین «آ» باشد، دوران
    سرماخوردگی کوتاه تری دارند. مواد غذایی و
    گیاهی ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج
    خرد شده، گل کلم، بامیه، نخودفرنگی، زردآلو،
    انبه، هندوانه، هلو، طالبی، زرده تخم مرغ و
    جگر، حاوی ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ»
    موجود در هویج رنده شده بیش از هویج تکه
    تکه شده در بدن مصرف می شود.کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    سیر: یک پادزیست (آنتی بیوتیک)
    طبیعی حاوی ویتامین های «آ»، «ب» و «ث»
    و مواد معدنی سلنیوم و ژرمانیوم می باشد. در
    این ماده، ترکیبی به نام آلینین وجود دارد که
    قادر به نابود کردن 23 نوع باکتری است. ولی
    مصرف آن در افرادی که از داروهای ضد
    انعقاد و آسپرین استفاده می کنند، باید با
    رایزنی پزشک صورت گیرد.

    عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و
    بیماری های تنفسی مؤثر است. پیشینیان هم
    به خواص درمانی عسل در درمان امراض
    ریوی پی برده بودند به طوری که بقراط هم
    استفاده از شربت عسل را برای از میان بردن
    سرفه و خلط سینه مفید می دانست.

    شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست
    (آنتی بیوتیک) طبیعی زبانزد بوده است. شلغم
    سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به
    صورت خام مصرف گردد (همراه با سالاد)
    بهره بردن از این ویتامین امکان پذیر است.

    خواص پادزیستی (آنتی بیوتیکی) شلغم
    موقعی آشکار می گردد که به اندازه یک قاشق
    مرباخوری از وسط شلغم درآورده و با شکر یا
    نبات پر شود و سپس به پخت آن اقدام گردد،
    در این صورت شیره ای در میان آن جمع
    می شود که خواص پادزیستی دارد.

    کلم: سبزی مفیدی است. مغز کلم،
    ماده ای مغذی است و برای رفع گلودرد، اثرات
    شفابخشی دارد و در عوارض ریوی مانند
    سرفه شدید، کارآمد است.

    تره: از دیگر سبزی هایی است که در
    مداوای تمامی عفونت ها کارآمد است و
    مصرف آن به شکل خام در معالجه
    سرماخوردگی توصیه می شود.

    مایعات: مصرف مایعات در دوران
    سرماخوردگی بسیار ضروری است. در اینجا
    به ذکر مواردی از آن می پردازیم:

    الف ـ آب هندوانه از منابع مناسب
    ویتامینی به حساب می آید و هم در پایین
    آوردن تب و نیز در مداوای سرماخوردگی
    بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به
    افرادی که به کم خونی دچار هستند، توصیه
    نمی شود).

    عناب: از موادی است که در رفع گرفتگی
    سینه تأثیر چشمگیری دارد. عناب در واقع به
    شکل دانه های سرخ رنگ سنجدمانند بوده و
    به صورت جوشانده توأم با شیر اثربخش
    است.

  • عکس نوشته رفیق گلم تولدت مبارک
  • دم کرده گل و برگ ختمی: که در سایه
    خشک شده باشد نیز به مقدار 30 گرم در یک
    لیتر آب برای درمان انواع زکام، برونشیت،
    گلودرد و ورم حنجره مصرف می گردد.

    گل گاوزبان: که آن را مانند چای دم
    می کنند و با نبات مصرف می شود، برای
    دل درد ناشی از سرماخوردگی توصیه می شود.

    به: لعاب دانه به یا به دانه و بارهنگ برای
    سرماخوردگی و گلودرد سودمند است و
    چنانچه به دانه را در آب نیم گرم خیس کرده،
    به تدریج بخورند، برای اسهال مفید است.

    سوپ: سوپی که در زیر به شرح آن
    می پردازیم، در درمان بدنی شخص و تقویت
    نیروی بدنی او در حین و بعد از سرماخوردگی
    بسیار مؤثر است. این سوپ حاوی آب مرغ،
    جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده،
    چند قطعه کرفس و کلم پخته شده است که
    بعد از پایان پخت به آن گوجه فرنگی و
    جعفری اضافه می شود. شما می توانید با
    مصرف این سوپ همراه با آب یک لیموی
    تازه، مجموعه ای از ویتامین ها را به بدن خود
    برسانید.

    1- Simple Home Herbal Remedies, 10,0001
    Hints.

    2ـ نسخه سبز، بی.ن، 1382.

    3ـ کوهکن، صدف، «توصیه های غذایی در
    سرماخوردگی»، 1383.

    @@N@@ سرماخوردگی، مرض معمولی و بسیار@@N@@متداولی است که احتمال ابتلا بدان در همه@@N@@فصل های سال هست. شایع ترین راه انتقال@@N@@این بیماری، دست دادن است و ویروس@@N@@مرض مستقیما به وسیله آب دهان و دماغ@@N@@بیمار هنگام عطسه و سرفه سرایت می کند.@@N@@خطر بیماری یادشده بیشتر از این جهت است@@N@@که فرد مبتلا، مرضش را دست کم می گیرد و@@N@@در مراقبت و درمان کوتاهی می کند در حالی@@N@@که سهل انگاری وی پیامدهای وخیمی دارد.@@N@@چنانچه سرماخوردگی به درازا انجامد، امکان@@N@@دارد با افزوده شدن باکتری ها، شخص به@@N@@گلودرد یا سینوزیت باکتریایی دچار شود.@@N@@افزون بر این، به علت تضعیف دستگاه ایمنی@@N@@بدن، تن انسان مستعد ابتلا به دیگر@@N@@بیماری ها می گردد. از نشانه های بیماری@@N@@مزبور، کسالت، فرسودگی، بی اشتهایی، لرز،@@N@@تهوع، برآمدگی و التهاب گلو، سردرد (در@@N@@قسمت ابروها و پیشانی)، دردهای عضلانی@@N@@پشت سر و گردن، درد کمر، مفاصل و احساس@@N@@سنگینی در ناحیه چشم هاست و گاه موجب@@N@@

    بروز تب تا 40 درجه می گردد.

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است

    گفتنی است که در واقع با بیمار شدن یک@@N@@شخص بزرگسال، تمام اموری که به وسیله او@@N@@چه در خانه و چه در اجتماع انجام می پذیرفته@@N@@است، مسکوت مانده و یا با همان کیفیت@@N@@قبلی صورت نمی گیرد. بیمار شدن کودک هم@@N@@چندین بزرگسال را درگیر می کند. به این@@N@@ترتیب، نهایتا شرایط زندگی از وضع عادی@@N@@خود خارج می شود؛ بنابراین به منظور رهایی@@N@@هر چه سریع تر از بستر هر بیماری، در کنار@@N@@درمان پزشکی با استفاده از داروهای@@N@@شیمیایی و دستورات حاشیه ای، راههای@@N@@دیگری نیز هست که کاربردشان نه تنها@@N@@بی ضرر است بلکه در تسریع بهبودی نیز@@N@@بسیار سودمند می باشد.

    در اینجا نخست به چند شیوه نامه رایج و@@N@@توصیه شده توسط پزشکان برای@@N@@سرماخوردگی پرداخته و آنگاه روش های@@N@@کاربرد چند گیاه دارویی و پاره ای از سبزی ها@@N@@را با این نیت معرفی می کنیم:

    ـ استراحت کردن و آشامیدن فراوان@@N@@مایعات مخصوصا به صورت گرم، مانند چای@@N@@و شیر، سبب می گردد که بیماری@@N@@سرماخوردگی هر چه زودتر بهبود یابد.

    ـ شستشوی پیاپی مجاری بینی و انتهای@@N@@حلق با سرم نمکی و یا گرم محلول آب و@@N@@نمک در طول مدت روز، در زمره دستورات@@N@@دیگری است که پیوسته از سوی پزشکان@@N@@یادآوری می شود. نمک، خاصیت@@N@@ضد عفونی کنندگی داشته و از گسترش@@N@@عفونت های دارای ریشه باکتریایی جلوگیری@@N@@می کند.

    ـ مهار دمای بدن هر چند ساعت یک بار،@@N@@در حین این مرض به ویژه مراحل آغازین آن@@N@@ضرورت دارد. همان گونه که آگاهید، درجه@@N@@حرارت طبیعی بدن انسان 37 درجه@@N@@سانتی گراد است؛ در نتیجه دمای بدن، هر چه@@N@@از این مقدار فزون تر گردد، تب شمرده@@N@@می شود. همین که میزان اضافی از دمای بدن@@N@@را بر روی درجه ملاحظه کردید، سعی کنید@@N@@آن را پایین آورده و در واقع به حال طبیعی@@N@@درآورید و از دست زدن به کارهایی که این دما@@N@@را می افزاید، خودداری ورزید. مثلاً پوشیدن@@N@@پوشاک گرم توسط بیمار، انداختن چند لحاف@@N@@و پتو بر روی وی و استراحت در نزدیکی منبع@@N@@گرمازایی متمرکز چون شومینه و بخاری@@N@@همگی از جمله عوامل فزاینده دمای بدن@@N@@هستند و هنگامی که دمای بدن به 40 درجه@@N@@و یا بیشتر برسد، در افراد مخصوصا کودکان@@N@@بس خطرناک بوده و امکان دارد تشنج آفرین@@N@@شود. از همین رو، در صورت بروز تب زیاد،@@N@@همزمان با مراجعه به پزشک و انجام@@N@@توصیه هایش، جامه اضافی مریض را از تن در@@N@@آورده و سعی کنید درجه حرارت بدن وی را به@@N@@شیوه های میسر، مانند خیس کردن حوله و یا@@N@@اسفنج در آب خنک و یا محلول آب و الکل و@@N@@تماس با بخش هایی از بدن مریض همانند@@N@@پیشانی و یا شستشوی پای بیمار در یکی از@@N@@مایعات مزبور، بکاهید. در تحت پاره ای@@N@@شرایط، حتی نیاز به لخت کردن بیمار خاصه@@N@@بچه ها (البته در هوای مناسب اتاق از نظر@@N@@دما) وجود دارد. وانگهی، آشامیدن مایعات@@N@@گوناگون مشتمل بر آب، آب میوه، چای و دفع@@N@@پی در پی ادرار در کاستن از دمای بدن وی اثر@@N@@دارد.

    ـ چون منابع گرمازا مخصوصا از نوع@@N@@متمرکز از قبیل شومینه و بخاری، هوا را@@N@@خشک می کنند، همیشه رطوبت ضروری در@@N@@محیط را با نهادن کاسه و یا کتری پر آب بر@@N@@روی اجاق گاز و یا بخاری و در صورت وجود@@N@@بیمار در خانه با افزودن اندکی محلول@@N@@اکالیپتوس در آن تأمین کرده و یا اگر دستگاه@@N@@بخور دارید، از آن برای مرطوب ساختن@@N@@هوای فضای خانه مخصوصا اتاق بیمار@@N@@استفاده کنید. اما برای اینکه بخارات و هوای@@N@@گرم، فزون تر و مستقیما از مجاری تنفسی@@N@@وارد بدن بیمار شود، بهتر این است که با@@N@@انداختن حوله ای بر روی سرش و نیز ظرف@@N@@جوشان محتوی آب و یا آمیخته ای از مواد@@N@@گوناگون در آب و تنفس عمیق تا هر چند@@N@@دقیقه که می تواند، این بخارات را به دستگاه@@N@@تنفسی خویش وارد کند.

    بی تردید پاره ای گیاهان نیز هستند که@@N@@دارای خواص دارویی بوده و خوردن و همین@@N@@طور بخور دادن آنها برای بهبودی امراض@@N@@مختلف، اثر چشمگیری دارند. در زیر چند@@N@@گونه از این گیاهان و دستور استفاده شان را@@N@@یادآور می شویم:

    1ـ بخور مخلوط قدری کاه و تخم گشنیز@@N@@در آب، برای سرماخوردگی و ناراحتی های@@N@@سینوسی و خروج ترشحات حاصل از آن@@N@@خیلی سودمند است. برای این منظور دود@@N@@ناشی از تخم گشنیز، به روش درست کردن@@N@@اسپند را هم توصیه می کنند.

    2ـ آویشن و گل بنفشه را به طور مساوی@@N@@در هم آمیخته و با مقدار مناسبی آب@@N@@بجوشانید. بخارات ناشی از مواد در حال@@N@@جوش مزبور را بخور داده و باقی مانده را بعد از@@N@@صاف کردن بنوشید.

    3ـ قدری ریحان و پونه خشک را به@@N@@میزان یکسان مخلوط کرده، داخل کاسه ای پر@@N@@از آب ریخته و در حالت جوشان بر روی اجاق@@N@@گاز، بخور دهید. (بهتر است از ریحان بنفش@@N@@استفاده کنید).

    4ـ بخور بخارات حاصل از جوشیدن@@N@@مخلوط مساوی پرِ سیاوشیان، آویشن و@@N@@ریحان در آب هم برای رفع سرماخوردگی@@N@@بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط@@N@@را نیز به شکل خوراکی می توان مصرف کرد.

    یادآوری: بخور تمام آمیزه های مذکور را@@N@@به شکل یادشده با حوله انجام داده و بعد از@@N@@پایان بخور تا خشک شدن کامل رطوبت و@@N@@عرق موجود در سر و صورت تان و نیز از کف@@N@@رفتن دمای ناشی از بخارات، حوله را از سر و@@N@@صورت تان کنار نزنید تا بدن، دمای حاصل از@@N@@آن را اندک اندک از دست ندهد.

    نکته: برای دم کشیدن هر چه بیشتر و@@N@@تندتر مواد فوق، بهتر است آنها را داخل ظرف@@N@@در داری مثل قوری بریزید و بعد از حرارت@@N@@دادن به مدت 7 تا 8 دقیقه مطابق دستور@@N@@بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت@@N@@خوراکی استفاده کنید.

    5 ـ به منظور کاستن از سرفه و گلودرد و@@N@@نیز در بعضی مواقع جهت پیشگیری از@@N@@گسترش سرماخوردگی با منشأ سرما، روزانه@@N@@چند دفعه محلول یک لیوان آب جوشیده داغ@@N@@و یک قاشق غذاخوری سرپُر عسل و چند@@N@@قطره لیموترش را با هم در آمیخته و بنوشید.

    6ـ برای از بین رفتن خارش گلو، مکیدن@@N@@چند دانه میخک بسیار سودمند است.

    7ـ بخور آب و روغن میوه کاج هم در@@N@@زمره بخورهای خیلی مفید برای@@N@@سرماخوردگی است.

    8ـ سیر، گذشته از خواص متعدد دارویی،@@N@@به جهت دارا بودن آلیسین در آن، از خاصیت@@N@@ضد ویروسی هم برخوردار است. از@@N@@همین روی، پیوسته توصیه می شود در@@N@@وعده های غذایی خویش چه در هنگام@@N@@تندرستی و چه به ویژه در موقع سرماخوردگی@@N@@از سیر استفاده کنید اما اشکال در اینجاست@@N@@که بوی ناخوشایند حاصل از آن باعث شده@@N@@است بسیاری از مردم در غذاهای روزانه خود@@N@@از خوردن سیر، روی بگردانند. بی شک امروزه@@N@@قرص هایی هم تحت عنوان قرص های سیر@@N@@با حفظ خواص دارویی آن تولید شده که@@N@@خوردن شان بهتر از نخوردن سیر است.

    نکته: گفته می شود که خوردن یک قاشق@@N@@غذاخوری عسل و یا یک عدد سیب خوراکی@@N@@بعد از صرف خوراک حاوی سیر، از بوی بد آن@@N@@می کاهد.

    9ـ شما می توانید یک حبه سیر را در آب@@N@@به صورت نیم پز در آورده و پس از رنده یا له@@N@@کردن آن در لیوانی شیر، به صورت خوراکی@@N@@مصرف کرده و یا گلوی خویش را با آن@@N@@شستشو دهید. مصرف سیر برای عفونت های@@N@@ریه ای با منشأ سرماخوردگی هم مؤثر است.

    10ـ شلغم هم در ردیف سبزی هایی@@N@@است که خوردنش پیوسته در روزهای@@N@@سرماخوردگی توصیه می شود. متداول ترین@@N@@شیوه مصرف شلغم، به صورت پخته با نمک@@N@@یا شکر و یا استفاده از آن در آش و یا@@N@@سوپ های ساده خاص سرماخوردگی است اما@@N@@بسیاری از افراد مخصوصا بچه ها به علت@@N@@دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای،@@N@@از مصرف آن صرف نظر می کنند، در حالی که@@N@@به دو شیوه دیگر هم می شود از خواص شلغم@@N@@بهره برد:

    الف ـ شلغم را پوست کنده و به صورت@@N@@خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل@@N@@کنید.

    ب ـ بعد از شستن شلغم، بدون پوست@@N@@کندن، بخش فوقانی اش را با چاقو به شکل@@N@@افقی برش بزنید، کمی از داخل آن را توسط@@N@@قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با@@N@@یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. آنگاه@@N@@قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم@@N@@حاوی شکر قرار دهید.

    این کار را با چند شلغم انجام دهید.@@N@@سپس درون کاسه ای کنار هم چیده و یک@@N@@شب تا صبح در یخچال بگذارید. بعد از طی@@N@@این مدت موقعی که درِ هر کدام از شلغم ها را@@N@@باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و@@N@@شکر روبه رو می شوید. این عمل را تا دو بار@@N@@برای هر شلغم هم می توانید انجام دهید.@@N@@شربت حاصل را درون لیوانی ریخته و میل@@N@@کنید. این شربت برای بچه هایی که خوردن@@N@@شلغم خام برایشان امکان ناپذیر بوده و از طعم@@N@@شلغم پخته هم خوش شان نمی آید، بسیار@@N@@مناسب است. می توانید مانند دارو، روزی چند@@N@@مرتبه از این شربت به آنان بخورانید.

    @@N@@غذایی و گیاهی مؤثر در رفع@@N@@سرماخوردگی@@N@@

    1ـ ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در@@N@@از بین بردن سرماخوردگی و در درمان@@N@@حالت هایی از آن همچون زکام های ناشی از@@N@@حساسیت (آلرژی) مانند تب تابستانه مفید@@N@@است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع@@N@@مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیموشیرین)،@@N@@کلم، گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی و فلفل@@N@@سبز.

    معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از@@N@@ابتلا به سرماخوردگی به نحو چشمگیری@@N@@پیشگیری می کند. اما در حین بروز@@N@@سرماخوردگی توأم با حالات سرفه و گرفتگی@@N@@گلو توصیه می شود از خوردن مرکباتی نظیر@@N@@نارنگی و پرتقال به علت اینکه مخاط را@@N@@تحریک و نشانه ها را تشدید می کند،@@N@@خودداری شود و در عوض از منابع بسیار غنی@@N@@ویتامین «ث» یعنی لیموشیرین که تا حدود@@N@@60 میلی گرم ویتامین «ث» دارد و@@N@@سرماخوردگی، تب و گرفتگی گلو را برطرف@@N@@می سازد، پیاپی در طول روز مصرف شود.

    2ـ ویتامین «آ»: میان سرماخوردگی و@@N@@مصرف این ویتامین، هیچ رابطه ای وجود@@N@@ندارد ولی کسانی که در غذایشان مقدار@@N@@بیشتری ویتامین «آ» باشد، دوران@@N@@سرماخوردگی کوتاه تری دارند. مواد غذایی و@@N@@گیاهی ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج@@N@@خرد شده، گل کلم، بامیه، نخودفرنگی، زردآلو،@@N@@انبه، هندوانه، هلو، طالبی، زرده تخم مرغ و@@N@@جگر، حاوی ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ»@@N@@موجود در هویج رنده شده بیش از هویج تکه@@N@@تکه شده در بدن مصرف می شود.

    سیر: یک پادزیست (آنتی بیوتیک)@@N@@طبیعی حاوی ویتامین های «آ»، «ب» و «ث»@@N@@و مواد معدنی سلنیوم و ژرمانیوم می باشد. در@@N@@این ماده، ترکیبی به نام آلینین وجود دارد که@@N@@قادر به نابود کردن 23 نوع باکتری است. ولی@@N@@مصرف آن در افرادی که از داروهای ضد@@N@@انعقاد و آسپرین استفاده می کنند، باید با@@N@@رایزنی پزشک صورت گیرد.

    عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و@@N@@بیماری های تنفسی مؤثر است. پیشینیان هم@@N@@به خواص درمانی عسل در درمان امراض@@N@@ریوی پی برده بودند به طوری که بقراط هم@@N@@استفاده از شربت عسل را برای از میان بردن@@N@@سرفه و خلط سینه مفید می دانست.

    شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست@@N@@(آنتی بیوتیک) طبیعی زبانزد بوده است. شلغم@@N@@سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به@@N@@صورت خام مصرف گردد (همراه با سالاد)@@N@@بهره بردن از این ویتامین امکان پذیر است.

    خواص پادزیستی (آنتی بیوتیکی) شلغم@@N@@موقعی آشکار می گردد که به اندازه یک قاشق@@N@@مرباخوری از وسط شلغم درآورده و با شکر یا@@N@@نبات پر شود و سپس به پخت آن اقدام گردد،@@N@@در این صورت شیره ای در میان آن جمع@@N@@می شود که خواص پادزیستی دارد.

    کلم: سبزی مفیدی است. مغز کلم،@@N@@ماده ای مغذی است و برای رفع گلودرد، اثرات@@N@@شفابخشی دارد و در عوارض ریوی مانند@@N@@سرفه شدید، کارآمد است.

    تره: از دیگر سبزی هایی است که در@@N@@مداوای تمامی عفونت ها کارآمد است و@@N@@مصرف آن به شکل خام در معالجه@@N@@سرماخوردگی توصیه می شود.

    مایعات: مصرف مایعات در دوران@@N@@سرماخوردگی بسیار ضروری است. در اینجا@@N@@به ذکر مواردی از آن می پردازیم:

    الف ـ آب هندوانه از منابع مناسب@@N@@ویتامینی به حساب می آید و هم در پایین@@N@@آوردن تب و نیز در مداوای سرماخوردگی@@N@@بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به@@N@@افرادی که به کم خونی دچار هستند، توصیه@@N@@نمی شود).

    عناب: از موادی است که در رفع گرفتگی@@N@@سینه تأثیر چشمگیری دارد. عناب در واقع به@@N@@شکل دانه های سرخ رنگ سنجدمانند بوده و@@N@@به صورت جوشانده توأم با شیر اثربخش@@N@@است.

    دم کرده گل و برگ ختمی: که در سایه@@N@@خشک شده باشد نیز به مقدار 30 گرم در یک@@N@@لیتر آب برای درمان انواع زکام، برونشیت،@@N@@گلودرد و ورم حنجره مصرف می گردد.

    گل گاوزبان: که آن را مانند چای دم@@N@@می کنند و با نبات مصرف می شود، برای@@N@@دل درد ناشی از سرماخوردگی توصیه می شود.

    به: لعاب دانه به یا به دانه و بارهنگ برای@@N@@سرماخوردگی و گلودرد سودمند است و@@N@@چنانچه به دانه را در آب نیم گرم خیس کرده،@@N@@به تدریج بخورند، برای اسهال مفید است.

    سوپ: سوپی که در زیر به شرح آن@@N@@می پردازیم، در درمان بدنی شخص و تقویت@@N@@نیروی بدنی او در حین و بعد از سرماخوردگی@@N@@بسیار مؤثر است. این سوپ حاوی آب مرغ،@@N@@جو، چند حبه سیر له شده، هویج رنده شده،@@N@@چند قطعه کرفس و کلم پخته شده است که@@N@@بعد از پایان پخت به آن گوجه فرنگی و@@N@@جعفری اضافه می شود. شما می توانید با@@N@@مصرف این سوپ همراه با آب یک لیموی@@N@@تازه، مجموعه ای از ویتامین ها را به بدن خود@@N@@برسانید.

    1- Simple Home Herbal Remedies, 10,0001@@N@@Hints.

    2ـ نسخه سبز، بی.ن، 1382.

    3ـ کوهکن، صدف، «توصیه های غذایی در@@N@@سرماخوردگی»، 1383.

    این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

    پیام زن
    ویژه مسائل زنان و خانواده

    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
    محمد جعفری گیلانی
    سید ضیاء مرتضوی

    3

    7733305
    7738743
    7733305
    payam-zan_man@aalulbayt.org

    قم، صندوق پستی 371…

    پرسمان
    فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

    مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
    سید محمدرضا فقیهی
    محمد باقر پور امینی
    1380
    3

    7747240
    7735473
    7743816
    info@porseman.net
    www.porseman.n…

    مبلغان
    فرهنگی – تبلیغی
    حوزه

    1385/6/1
    3
    mbl

    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است
    کمپوت گیلاس برای سرماخوردگی خوب است
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *