کاشت درخت گیلاس و آلبالو

دوره مقدماتی php
کاشت درخت گیلاس و آلبالو
کاشت درخت گیلاس و آلبالو

برای کاشت درخت گیلاس بهتر است اصول باغبانی را بدانید. ضمن اینکه درباره شرایط کاشت گیلاس و رشد آن اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله اطلاعات و راهنمایی های لازم به همراه نکات ضروری جهت کاشت درخت گیلاس را دریافت خواهید کرد.  آموزش مراحل  کاشت گیلاس انتخاب مکان مناسب برای …

برای کاشت درخت گیلاس بهتر است اصول باغبانی را بدانید. ضمن اینکه درباره شرایط کاشت گیلاس و رشد آن اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله اطلاعات و راهنمایی های لازم به همراه نکات ضروری جهت کاشت درخت گیلاس را دریافت خواهید کرد. 

محل سکونت شما در کاشت گیلاس اهمیت زیادی دارد. با یک برنامه ریزی دقیق می توانید به راحتی یک درخت گیلاس در باغچه منزل داشته باشید و از آن لذت ببرید. شرایط کاشت گیلاس در هرجایی از دنیا امکان پذیر نیست. قبل از کاشت باید از یک سری اطلاعات مطمئن شوید. گیلاس معمولاً در مناطق معتدل کوهستانی رشد و نمو بهتری دارد و با انتخاب گونه مناسب گیلاس، کمتر دچار آسیب دیدگی هایی مانند ترک خوردگی میوه، لکه برگ و تاولک برای درخت خواهید شد.

گیلاس ها به دو دسته ترش و شیرین تقسیم می شوند. گیلاس ترش همان آلبالو می باشد که در برابر آسیب های محیطی مقاوم تر است. آلبالو نسبت به گیلاس کمتر دچار بیماری می گردد و در برابر دمای شدید نیز مقاوم است.

کاشت درخت گیلاس و آلبالو

دوره مقدماتی php

درخت آلبالو تزیینی است و اندازه کوچکی دارد. این مسئله هرس و نگه داری از آلبالو را بهتر و آسان تر می کند. شیرینی گیلاس باعث جذب آفات مختلف و همچنین پرندگان می شود. هرس و سم پاشی درخت گیلاس، زمان بیشتری را می طلبد. کاشت گیلاس باید در مکانی با نور کافی، خاکی با زهکشی مناسب و جریان هوای کافی انجام شود.

اگر این درخت را در فصل پاییز بکارید، فرصت کافی برای رشد و توسعه برای ریشه آن فراهم و در ماه های سرد قوی تر خواهد شد.

کاشت گیلاس را در مکانی که قبلاً خربزه، توت فرنگی، هلو و گوجه کاشته اید، انجام ندهید. درخت گیلاس به بیماری خاصی از راه قارچ ورتیسیلیوم بسیار واکنش نشان می دهد.

برای کاشت گیلاس, فضای کافی را لحاظ کنید. به طور کلی ۴ متر فضا بین درختان کوچک گیلاس باید برقرار باشد. اگر اندازه درخت گیلاس شما نرمال است، باید بین درختان دو برابر فاصله اعمال کنید. برای کاشت درخت گیلاس، از خاک با مواد مغذی فراوان و کیفیت عالی استفاده کنید. عمق گودال از اندازه توده ریشه درخت بیشتر نباشد.

هرساله در فصل بهار به درخت گیلاس کود دهید.با شروع شدن تولید میوه، منتظر برداشت گیلاس باشید و آن گاه دوباره به گیلاس کود دهید.

بر اساس گونه گیلاس انتخابی باید میزان آبیاری، هرس و شمپاشی را تعیین و انجام دهید.

برخی از گونه های گیلاس مقاوم تر از بقیه هستند. پرندگان به گیلاس بسیار متمایل می باشند و به آن آسیب می زنند.

برای محافظت گیلاس از پرنده چند روش وجود دارد:

در صورت امکان دور درخت حصار بکشید یا بر روی آن توری بگذارید. ضمن اینکه ضخامت و قطر سوراخ های توری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مگس میوه گیلاس نیز یکی از آفت های شناخته شده برای گیلاس است. برای نابودی آن می توانید از آفت کش ها استفاده کنید. این مگس باعث ایجاد کرم و نابودی گیلاس می شود.برای مراقبت درخت از پرندگان و آفات از راه های ارگانیک کمک بگیرید. سوسک ژاپنی نیز از آفت های شناخته شده برای گیلاس است.

ریشه های درخت گیلاس سطحی و کم عمق است. برای کاشت درخت گیلاس نیاز به خاک خوب تا عمق ۱٫۵ متری دارید. بهترین نوع خاک، خاک لومی شنی است. چون شن زهکشی بسیار خوبی دارد. زهکشی برای درخت گیلاس اهمیت زیادی دارد. چون این درخت رطوبت زیاد را تحمل نمی کند. محل کشت آن نباید اسیدی باشد. بلکه باید قلیایی باشد. قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به گیلاس می شود.

اگر کاشت درخت گیلاس از طریق بذر(بذر آلبالو تلخ) انجام می گیرد، بهتر است در بازه نیمه آبان تا نیمه دی ماه کاشته شود.با توجه به شرایط آب و هوایی می توان از پایه های متفاوتی برای درخت گیلاس استفاده کرد. برای خاک های شنی و سبک، از پایه های بذری گیلاس کمک بگیرید. در درخت گیلاس پیوندی مکان پیوند بهتر است ۵ سانتی بالاتر از سطح خاک باشد.

برای کاشت بذر می توان از اوایل آبان شروع به کار کرد. گلدان حاوی بذر را برای استفاده از سرمای زمستان در بیرون بگذارید. این کار به جوانه زنی در بهار کمک می کند. برای تامین نیاز سرمایی گیاه ۶ تا ۸ هفته لازم است. می توانید این نیاز را به شکل مصنوعی در یخچال برطرف سازید. برای این کار بذرها در پیت موس یا شن با مقداری رطوبت داخل نایلونی با چند منفذ، در دمای یک تا ۵ درجه یخچال بگذارید. در این مدت باید بذرها، رطوبت کافی را داشته باشند. منظور از رطوبت خیس بودن آن ها نیست. بعد از گذشت این زمان، نوبت به کشت بذر رسیده است. از مخلوط خاک برگ و شن برای کاشت کمک بگیرید. عمق کاشت نیز بهتر است ۱٫۵ سانتی متر باشد. گلدان دارای بذر را درمکانی خورشیدی بگذارید اما مواظب خشک شدن سطح خاک باشید. بعد از چند هفته شاهد جوانه زنی بذرها خواهید بود.

روش دیگر برای تکثیر، قلمه زدن است. برای قلمه زدن از قلمه نیمه چوبی یا چوبی کمک بگیرید. قلمه نیمه چوبی از ساقه هایی که سبز نیستند و به میزان کمی بالغ شده اند، گرفته می شود. این قلمه ها به گونه ای هستند که نباید آن را بیش از اندازه خم کرد. چون شکسته خواهند شد. قلمه ها را در طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر تهیه کنید. ایجاد زخم در انتهای قلمه به ریشه زایی کمک می کند. بنابراین پوست قلمه را با یک چاقوی تیز کمی جدا کنید.
از اینکه تا پایان مطلب کاشت درخت گیلاس همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد لطف و عنایت شما قرار گرفته باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک با کاشت پسته و درخت بادام نیز آشنا شوید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود

کاشت درخت گیلاس و آلبالو


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

برای کاشت درخت گیلاس، لازم نیست حتما یک باغبان حرفه ای و با تجربه باشیم. اما برای اینکه بتوانیم با موفقیت، یک درخت گیلاس را بکاریم، به چند چیز نیاز داریم: 

منطقه ای که شما در آن سکونت دارید نیز یک عامل مهم جهت کاشت درخت گیلاس محسوب می شود. با تهیه ی موارد مورد نیاز و برنامه ریزی، می توانیم یک درخت گیلاس را در باغچه ی خود بکاریم و از آن لذت ببریم. آنچه در این مقاله می خوانید، در حقیقت یک سری راهنمایی و نکات، جهت کاشت درخت گیلاس است.  

کاشت درخت گیلاس و آلبالو

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …



 

نگهداری و کاشت درخت گیلاس

 

گیلاس از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است. گیلاس احتمالا از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است. برخی از ارقام گیلاس خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند و نیاز به ارقام گرده دهنده دارند. برای این منظور از از ارقام گرده دهنده به نسبت ۱ به ۹ و حتی نصف به نصف استفاده می شود. گیلاس Prunus avium به خانواده Rosaceae تعلق دارد.

کاشت درخت گیلاس و آلبالو

 

گیلاس نیز مانند درخت هلو و گوجه دارای شاخه‌های کاذب میباشد که هنگام هرس باید حذف شوند. زیرا شاخه‌های کاذب یا شیفون فقط حاوی جوانه‌های زایشی بوده و در نوک شاخه جوانه رویشی دارند.

 

برای کاشت گیلاس، فضای کافی را لحاظ کنید. به طور کلی ۴ متر فضا بین درختان کوچک گیلاس باید برقرار باشد. اگر اندازه درخت گیلاس شما نرمال است، باید بین درختان دو برابر فاصله اعمال کنید. برای کاشت درخت گیلاس، از خاک با مواد مغذی فراوان و کیفیت عالی استفاده کنید. عمق گودال از اندازه توده ریشه درخت بیشتر نباشد.

 

خاک مناسب برای کاشت گیلاس

ریشه های درخت گیلاس سطحی و کم عمق است. برای کاشت درخت گیلاس نیاز به خاک خوب تا عمق ۱٫۵ متری دارید. بهترین نوع خاک، خاک لومی شنی است. چون شن زهکشی بسیار خوبی دارد. زهکشی برای درخت گیلاس اهمیت زیادی دارد. چون این درخت رطوبت زیاد را تحمل نمی کند. محل کشت آن نباید اسیدی باشد. بلکه باید قلیایی باشد. قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به گیلاس می شود.

 

شرایط نگهداری از درخت گیلاس

 

زمان کود دهی درخت گیلاس :

زمانی که درخت گیلاس شما میوه تولید کرد، تا زمان برداشت میوه ها صبر کنید و سپس به درخت خود کود بدهید. 

 

آب و هوا درخت گیلاس :

گیلاس آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8  ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس می شود.

 

دمای مناسب برای کاشت درخت گیلاس :

تحمل سرمای درختان گیلاس در برابر سرمای زمستان حدود 25- درجه سانتیگراد است و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می بایست در حدود 500-1200 ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر 7 درجه بگذارند. به همین دلیل کاشت این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یا امکان پذیر نیست و یا نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت. زیرا در چنین مکان هایی نیاز سرمایی این درختان برطرف نمی شود.

 

آبیاری درخت گیلاس :

بارندگی در طول زمستان برای این درخت بسیار عالی است، بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت برای آن مضر است، زیرا گیلاس گوشتی نرم دارد و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفی خشکی هم برای این درخت مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابراین در طول تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد، نیاز درختان بالغ و بزرگتر به آب کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

 

روش کاشت درخت گیلاس

 

تکثیر درخت گیلاس :

کاشت درخت گیلاس و آلبالو

درختِ گیلاس از دانه اش رشد می کند. یعنی‌‌ با همان هسته ی گیلاس رشد می کند. اگر تعدادی از این دانه ها را در باغ بکارید، سال بعد نهال های کوچکی از این گیاه را مشاهده می کنید؛ اما امروزه بسیاری از مردم این نهال ها را به صورت آماده از گلخانه ها تهیه می کنند. آن ها 10 تا 20 سانتیمتر ارتفاع دارند و چند سال طول می کشد تا بار بدهند. 

شما می توانید شاخه های گیلاس را به درختان میوه دیگر پیوند بزنید. 

 

کاشت درخت گیلاس : 

نهال گیلاس را در فصل بهار یا تابستان به باغ یا باغچه خود منتقل کنید. به احتمال زیاد ظرف یا گلدان نهالی که خریداری کرده اید از جنس تجزیه پذیر است و در خاک مرطوب به سرعت شکسته و تجزیه می شود و به ریشه ها اجازه می دهد که به راحتی از آن عبور کرده و در خاک گسترش یابند.

 

اما اگر این گونه نبود و گلدان نهالتان از جنس پلاستیک و ماده ای دیگر بود، نیاز است که آن را از گلدان خارج کنید و سپس آن ها را در خاک بکارید. حالا گودالی در خاک حفر کنید که سه برابر اندازه ریشه نهالتان عمق و پهنا داشته باشد؛ سپس مقدار زیادی کود یا کمپوست غنی به همراه خاک تازه درون آن بریزید.

 

اگر گلدانتان تجزیه پذیر (از جنس تورب یا زغال گیاهی است) شکست هایی را در آن ایجاد کنید تا به سرعت تجزیه شوند؛ سپس نهالتان را تا جایی که قبلاً درون خاک قرار داشته است، در خاک بگذارید (آن را عمیق تر نکارید)، حالا اطراف ریشه ها را با مخلوطی از خاک و کود گیاهی یا کمپوست پر کنید. خاک را در اطراف درختتان فشار داده و سفت کنید. 

 

  • عکس پروفایل معنی دار و زیبا
  • اگر در منطقه‌تان وزش باد زیاد است، در سال های اول زندگی نهال آن را به یک تیر چوبی عمودی ببندید تا صاف بماند و در اثر وزش باد آسیب نبیند. 

    به گیاهتان به خوبی و عمیقاً آب بدهید. آبیاری عمقی را مکرراً انجام دهید تا به ریشه های جدید اجازه رشد و گسترش دهید. 

     

    تکثیر درخت گیلاس بوسیله پیوند زدن:

    انواع مختلفی از پیوند وجود دارد که نوع مورد استفاده آن بستگی به اندازه تنه درخت دارد و بهترین زمان پیوند حدوداٌ اوایل فروردین می باشد اگر تنه درخت شما به اندازه ضخامت یک مداد باشد می توانید از پیوند زبانه ای  و اگر ضخامت تنه به اندازه 6 سانتیمتر استفاده کنید

     

    روش تکثیر درخت گیلاس

     

    پیوند جوانه درخت گیلاس :

    برای پیوند جوانه گیلاس در اواخر بهار یا اوایل تابستان که بهترین زمان برای پیوند جوانه است شاخه ای که رشد کافی کرده است و سالم و بدون هرگونه بیماری ست انتخاب کنید شاخه ای که ضخامت آن حدود یک و نیم سانتیمتر باشد و سبز و جوانه آن قابل مشاهده باشد.

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

     

    با استفاده از یک چاقوی تیز بدون این که جوانه را زخمی کنید از شاخه جدا کنید. سپس  برگ های ساقه را  با چاقوی تیز از وسط دمبرگ  هرس کنید شیاری به طول 12 سانتیمتر روی شاخه ای که می خواهید روی آن پیوند بزنید ایجاد کنید مجددا ٌ شیاری به طول 5 سانتیمتر به صورت افقی در بالای شیار ایجاد کنید.

     

    به آرامی به کمک یک چاقویی که زیاد تیز نباشد پوسته را به آرامی باز کنید جوانه  پوست باز شده را ببرید و زیر آن را یک برش یک سانتیمتری بزنید و جوانه پیوندک را روی آن بچسبانید سپس بالا و پایین آن را با چسب نواری پیوند بچسبانید.تا در جای خود محکم شود. 

     

    تکثیر درخت گیلاس با قلمه:

    برای تکثیر درخت گیلاس با قلمه، ابتدا قلمه ها را در آب ریشه دار کنید.

     

    ته ظرفی را سوراخ کنید و درون آن به اندازه 10 سانتیمتر خاک رس با مخلوطی از نیمی خزه اسفاگنوم با پیت ماس ونصفی پرلیت بریزید.

     

    ساقه ای انتخاب کنید که دارای 2-4 برگ حاوی جوانه باشد. قلمه ای به اندازه 10-15 سانتیمتر از قسمت بالای جوانه قطع کنید.

     

    همه برگ ها را تا 4 سانتیمتر از انتهای قلمه جدا کنید. دو برش عمودی به اندازه 3 سانتیمتری در دو طرف ساقه بزنید.

     

    انتهای قلمه را حدود 3 سانتیمتر داخل هورمون ریشه زایی بزنید و هورمون اضافی را تکان دهید.

     

    با انگشت سوراخی در خاکی ایجاد کنید سپس قلمه را داخل آن قرار دهید و خاک دور آن را محکم کنید سپس آبیاری کنید تا کاملا ٌ مرطوب شود.

    ظرف دارای قلمه را در محلی تاریک با دمای حدود 15 درجه سانتیگراد قرار دهید و رطوبت آن را همیشه تامین کنید می توانید حداقل روزی دوبار با اسپری آن را مرطوب کنید.

     

    بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه را با ملایمت بیرون بکشید اگر مقاومت کرد یعنی ریشه زده است و می توانید آن را به گلدانی با ضخامت 10 سانتیمتر خاک منقل کنید و کم کم ساعت های در معرض قرار گرفتن شرایط هوا و دمایی طبیعی را افزایش دهید تا به دمای بیرون عادت کند اما از قرار دادن در معرض مستقیم نور آفتاب تا چند هفته خودداری کنید.

     

    هرس کردن درخت گیلاس:

    مانند گیاهان دیگر، هرس کردن به تضمین سلامتی درخت گیلاس کمک می کند. این کار باید در اوایل بهار صورت بگیرد یعنی قبل از اینکه رشد درخت در سال جدید شروع شود.

     

    درخت تان را به صورت سلانه هرس کنید. شاخه های مرده و یا ناسالم را از درخت جدا کنید. نواحی بیش از حد پر شاخه درخت را نیز هرس کنید؛ این کار موجب می‌شود تا هوا و نور خورشید به همه قسمت های درخت برسد و در نتیجه سلامت عمومی درختتان را تضمین می کند. همچنین می توانید برای شکل دهی به شاخه های درخت از هرس کردن استفاده کنید.

     

    هرس سالانه درخت تان را کوچکتر و کنترل پذیر‌تر می کند.

     

    آفات درخت گیلاس:

    شپشک های گیاهی، لارو حشرات چوبخوار، مگس گیلاس و کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیلاس هستند.

     

    گردآوری: بخش علمی بیتوته

     

    این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

    تازه ترین ادویه ها رو آنلاین خرید کن

    تست شنوایی و درمان وزوز گوش

    مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

    عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

    مشاور و راهنمای خرید دمنوش و جوشانده

    درمان کرونا در خانه

    همین حالا وکیل بگیر

    رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

    سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

    صدور آنلاین بلیط با ارزانترین نرخ

    هوشمند سرمایه گذاری کنید

    50%تخفیف شامل تمامی اجناس بچگانه

    کت و شلوار جین بچگانه فقط175هزارتومان

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعاونی کشت و صنعت غفاری به کشت می باشد

    هرس کردن درختان

    دستور پخت کیک هویج

    نفاخ ترین حبوبات و پیشگیری از آن

    دستورالعمل تهیه بادمجان و پنیر و سبزیجات

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    09358504040

    گیلاس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه هاست. این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است. ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است. شکوفه های گیلاس بسیار خوشبو، معطر و زیبا هستند که در اوایل بهار تولید می شوند. درختان گیلاس از نظر پذیرش گرده توسط مادگی گل ها، خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند، به همین علت از درختان آلبالو نیز برای گرده افشانی در باغات گیلاس استفاده می شود (به ازای هر 9 درخت گیلاس یک درخت آلبالو ). گیلاس به دو نوع اصلی شیرین و ترش تقسیم می شود.

    گیلاس شیرین همان گیلاسی است که تازه از درختان روییده و خورده می شوند.

    گیلاس ترش معمولا در پخت و پز استفاده می  گردد. این گونه را کشاورزان حرفه ای در باغ های میوه پرورش می دهند.

    درخت گیلاس چوب محکم و سفت و سختی دارد به همین دلیل در تولید لوازم خانگی و به عنوان هیزم در شومینه ها استفاده می شود.

    برای خرید بذر انواع محصولات کشاورزی به سایت فروشگاه پوپونیک مراجه کنید.

    میوه گیلاس

    عمق ریشه های گیلاس سطحی است و حتما خاک باید از زهکشی مناسب برخوردار باشد (حداقل تا عمق یک و نیم متری) زیرا این درختان رطوبت خاک را دوست ندارند و رییشه هایشان در خاک های مرطوب می پوسد. گیلاس خاک های لومی شنی را بسیار می پسندد، خاک لومی شنی تقریبا همان خاک های معمولی هستند که شن هم در میان آن ها هست. زیاده روی در افزایش اسیدیته خاک و قلیایی کردن آن تاثیر منفی در رشد این درخت دارد.

    شما میتوانید یا خواندن مقاله چگونه میتوان در خانه PH خاک را اندازه گرفت خاک خود را تست کنید.

    چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد(آموزش گام به گام تصویری)(روش اول)

    چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد (آموزش گام به گام تصویری) (روش دوم)

    برای داشتن خاک بهتر اینجا کلیک کنید.

    درخت گیلاس

    نیاز به کود دهی زمانی است که شاخه های گیلاس کمتر از 37-25 سانتی متر رشد کنند. زمانی که وضعیت سلامتی برگ ها خوب نیست هم درخت نیاز به کود دهی دارد. این وضعیت زمانی است که برگ ها رنگ پریده (سبز کم رنگ رو به زرد) باشند. اگر علائمی که گفته شد وجود ندارند استفاده از کود به جا نیست و با کاهش گلدهی به درخت ضرر می رساند.

    برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از کود هربان 150 گرمی ، کود هربان 25 کیلوگرمی استفاده کنید.

    گیلاس و آلبالو  آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 ساعت دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8  ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس می شود.

    میوه گیلاس

    هرس یکی از مواردی است که می تواند سلامت درخت گیلاس را تضمین کند، این کار اوایل فروردین انجام می شود. هرس گیلاس سالانه است، زیرا این عمل باعث کوچکتر شدن و کنترل پذیر تر شدن درخت گیلاس می گردد. با هرس کردن، هوا و نور خورشید به تمام قسمات درخت می رسد و سلامت عمومی آن را ضمانت می کند.

    چگونه یک درخت را هرس کنیم؟

    بارندگی در طی زمستان بسیار برای این درخت عالی است، بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت می تواند به آن مضر است، زیرا اکثر ارقام گیلاس گوشتی نرم دارند و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفی خشکی هم برای این درخت مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابر این در طی تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد، نیاز آبی درختان بالغ و بزرگ کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

    میوه گیلاس

    تکثیر این درخت به جز کاشت از طریق بذر، به صورت پیوند و گاها با قلمه زنی و خوابانیدن انجام می شود. اگر دانه یا هسته گیلاس در باغ کاشته شود، پس از یک سال نهال های کوچکی از آن مشاهده خواهد شد اندازه این نهال ها به 10 تا 20 سانتی متر می رسد.  برای قلمه زدن، بخشی از ساقه، برگ یا ریشه از گیاه مادری جدا می شود و در شرایط مناسب برای ریشه زایی قرار می گیرد. قلمه ساقه از معمول ترین قلمه ها می باشد. برای پیوند گیلاس از انواع مختلف اسکنه- سپری – پوست – نیمانیم و لوله ای استفاده می شود. در این روش از ساقه را وقتی به گیاه مادری وصل است در خاک مرطوب یا پیت می گذارند، وقتی ریشه دار شد و ریشه هایش به حد کافی رسید از گیاه مادری جدایش می کنند تا جداگانه رشد کند.

    برای خرید انواع بذر درخت کلیک کنید.

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    میوه گیلاس

    شپشک های گیاهی، لارو حشرات چوبخوار، مگس گیلاس و کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیلاس هستند.

    آفات درختان مثمر را بشناسیم

    شانکر باکتریایی، کرون گال یا کال طوقه، یک بیماری مجهول که باعث کوچک ماندن برخی میوه های گیلاس می شوند، پوسیدگی قهوه ای، پیچش برگ گیلاس، لکه برگی، پوسیدگی طوقه، فیتوفترا از جمله بیماری های قارچی دیگری است.

    برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

    در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

    سلام من یه نهال گیلاس خریدم .در حال گل دادن بودن. وقتی کاشتم چندروز اول گلاش داشت باز میشد. ولی ناگهان رشدش متوقف شد. برگای جدید پلاسیده شدن و بقیه غنچه هاش دیگه باز نشده. نمیدونم چرا اینطوری شده. عادیه? چیکار باید بکنم? لطفا راهنمایی کنید.

    احتمالا ریشه اش تکون خورده در جابجایی لطفا کود و یا چیز دیگری به درخت ندهید تا خودش رابازیابی کند

    درود بر شما من نهال گیلاس پیوندی خریدم در اواخر فروردین و در یک گلدان پلاستیکی بود و من خارج کردم و گذاشتم در یک پیت فلزی و کاملا پیت سوراخ کردم از تمامی نقاط و کاشتم البته یکم ریشه اش کمی تکان خورد اما تمامی شکوفه ها تا ۱۰ یا ۲۰ روز باز بودن و جوانه هاش داشتن باز میشدن آبیاری هم هر روز سیر آب میکردم ( البته خاک باغچه من هیچ کودی نداشت و من کود آهن و مقداری کود تقویت ریشه داخل باغچه ریختم ) بعد از یک ماه جوانه ها نیمه باز هستند و احساس میکنم درخت من رشد خوبی نداره در صورتی که همسایه من درخت گیلاس داره البته قدیمی هستش و تمام برگهاش کامل و میوه هم داده خواهش میکنم راهنمایی کنید منو

    نهال گیلاس شما احتیاج به زمان دارد تا در زمین جا بیافتاد لطفا تا 3 سال اول هم هیچ کودی به درخت ندهید

  • عکس پروفایل شیک زیبا
  • با سلام و خسته نباشید خدمت شما من یک درخت گیلاس دارم الان سال چهارم هست بعد از گل کردن مقدار ی میوه داد سریع برگ های اون شروع به زرد شدن وخشک شدن کامل درخت شده ممنون میشم راهنمایی کنید ضمنا کودهی هم انجام دادم کرم ساقه خوار هم ندارد

    برای متوجه شدن درخت باید عوامل گوناگونی چک شود که در این حالت مدام باید در حال پرسش و پاسخ باشیم ولی میتواند دلیل خشک شدن درخت گیلاس شما سرمازدگی بهاره مشکل دار بودن خاک زیر درخت آفات درخت گیلاس و …… باشد

    سلام
    درخت گیلاس من میوه می دهد خیلی تعداد بالا ولی همه میوه ها ها به صورت نارس روی درخت پلاسیده می شوند؟

    آیا درخت گیلاس شما از آفتاب کامل استفاده میکند ؟ عمر درخت چند ساله است ؟ تا به حال به درخت گیلاس کود داده اید ؟ آیا درخت گیلاس شما دچار سرمای بهاره شده است ؟

    سلام
    ما حدوده ۵٠٠ تا درخت گیلاس تکدانه داریم ولی بار دهی خیلی کمی دارن
    یعنی در فصل بهار گل زیادی دارن ولی ١/٣اون گلها به گیلاس تبدیل میشن
    ١/٣ گلها سرما میزنه
    ١/٣ باقی مونده از شکوفه ها هم کوچیک میمونن
    چیکار کنیم که بیشتر گل ها به گیلاس تبدیل شن؟
    باتشکر

    با توجه به صحبتهای شما و تجربه ضخصی بابت سرما زدگی درخت تنها راه حل شما استفاده از گرما و آتش در زمان سرما زدگی درختان است تا مشکل سرما زدگی حل شود اگر مشکل سرما زدگی حل شود بیشتر شکوفه ها میوه میشوند

    سلام تکدانه و برخی دیگر از ارقام گیلاس خودگشن نیستند و برای تولید میوه بیشتر نیاز به یک رقم دیگر گیلاس (مثل صورتی) که به آنها گرده دهد نیاز دارند.

    من از چند جا متوجه شدم به ازای هر چندتا درخت گیلاس‌،حتما باید یک آلبالو بکارین تا شکوفه های گیلاس رو بارور کنن.اگه اشتباه میکنم دوستان توضیح بدین

    سلام ما دوسال پیش در باغچه مان نهال گیلاس کاشتیم. تعداد انگشت شماری شکوفه باز میکند اما هیچ میوه ای نمی‌دهد. به نظر شما مشکل چیست؟ نور کافی و ابیاری دارد اما کوددهی نداشتیم. کلا هیچ میوه ای نداده قدش هم خیلی بلند شده. ایا باید هرس کنیم؟

    نه بهتر است نهال میوه ها را تا 3 سال اول کود ندهید و اینکه مشکل سرمازدگی ندارد درخت گیلاس شما؟

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    درپاسخ به مشکل درخت شما اگردرموقع گل دهی درخت را ابیاری میکنید کار اشتباهی ونبایددرموقعی که شکوفه داده درخت را ابیاری کنیم واگه درجه برودت به زیر صفر رسید با سوزاندن پهن نمناک به همراه کاه دما را ببریم بالا

    سلام من ۶ تا درخت گیلاس تو باغمون کاشتم اوایل بهار خوب گل دادن و اکثرا ام میوه شدن اما بعد از حدود یک ماه میوه هاشون خشک شدن و افتادن الان روی هر درخت تقریبا ۲تا۶ تا گیلاس هست درخت ها هم سنشون ۳ ساله ست رشد خوبی ام دارن تو منطقه شهریار کاشتمشون میخواستم ببینم مشکلشون از کجاست

    در بهار سرما زده نشدند ؟

    7نه

    دوتا آلبالو بینشون بکار برای گرده افشانی و بارور کردن شکوفه های گیلاس

    ببینید البالو هم کاشتیم اونا قشنگ میوه دادن ولی درخت گیلاسا میوه دادن بعد یه ماه خشک شدن ریختن سرمازدگی ام نداشتن

    باسلام ما چهار سال پیش نهال درخت گیلاس کاشتیم توی این چهار سال اصلا اتفاق خاصی برایش نیوفتاد غیر از اینکه در بهار دچار سرمازدگی شد ولی امسال که سال چهارم درخت بود و میوه هم داده الان خود درخت در حال خشک شدن هست یعنی برگای درخت پلاسیده و دارن خشک میشوند علت چی هست ؟
    یه چیز دیگه چند سال پیش هم هنوز یه درخته گیلاس دیگه کاشتیم ولی اون هم به این سن که رسید (یهنی همون چهار سال) اونم خشک شد
    میشه راهنمایی کنید آیا راه حلی داره تا از خشک شدن درخت جلوگیری بشه ؟
    آب کافی .نور خورشید کافی

    بهتر است ابتدا خاک درخت گیلاس را چک کنید ببینید که کرم نداشته باشد و بعد باید تنه درخت گیلاس را چک کنید ببینید داخل تنه درخت کرم دارد و یا نه تا بهتر بتوانیم کمک کنیم

    ریشه درخت گیلاس سطحی است اگه زهکشی خوب نباشد وهمچنین خاک زیاد قلیایی باشه ویااینکه ریشه به زمیمینی که خاکش اهکی باشه ریشه خشک میشه ودرخت راخشک میکنه

    سلام

    سلام وقت به خیر من یک نهال پیوندی گیلاس به ارتفاع ۲ متر داخل گلدان به ارتفاع ۳۰ سانت دارم، فضا برای انتقال به داخل باغچه ندارم چه مراقبت هایی انجام بدم که در نهایت نهال من میوه بده؟ آیا برای دگر افشانی نیاز هست که نهال دیگری نیز تهیه کنم یا نه؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    نهال گیلاس را میشود در داخل گلدان نگهداری کرد ولی باید گلدان دارای عمق 50 سانت باشد تا ریشه اجازه حرکت داشته باشد فقط آبیاری مرتب باشد و سالی یکبار هم کود به درخت بدهید (کود دامی و یا کود شیمیایی) حتما روزی 8 تا 10 ساعت هم آفتاب بر روی درخت بیافتد

    سلام، وقت بخیر
    درخت گیلاس خونه ما سن زیادی داره بالای ده سال گیلاساش هم فوق العاده عالی و خوب بودن از هر لحاظ درشتی ژنش عالی بود ولی امسال خیلی عجیبه گیلاساش ریز موندن دارن قرمز میشن در صورتی که قبلا خیلی درشت بود یعنی چی شده مشکلش چیه؟

    آیا به درخت گیلاس کود دادید امسال و اینکه در بهار سرما زده نشده؟

    با سلام .
    ابتدا تشکر از وقتی که میگذارید
    دو تا درخت گیلاس فکر کنم چهار ساله هست داریم که هر دو تا شون اسفند ماه هرس کردیم اما احساس میکنم خوب شاخه و برگ رشد نکرده کودم امسال پای درخت با خاک قاطی کردیم برگهاشم بعصیاش سوراخ یا تقریبلا زردهست و چون باد تو منطقه زیاد شاخه هاش زود میشکنه زیادم میوه نداده میخاستم راهنماییم کنین.

    برای بهتر جواب دادن به مشکل درخت گیلاس شما باید لطف کنید چند تا عکس از درخت گیلاس خود بیاندازید و به تلگرام و یا واتس اپ 09358504040 بفرستید تا بهتر راهنمایی انجام شود.

    سلام ببخشین در استان های خیلی سرد مقاومت گیلاس نسبت به سرما بیشتر هست یا مقاومت هلو و بادام ؟ کدوم رو بهتره بکاریم ؟
    نژادی هست که مقاومتش نسبت به سرما زیاد باشه ؟

    مقاومت هلو و گیلاس بسیار بیشتر از بادام است به سرما از هلو پیش رس استفاده نکنید چون مقاومتش کمتر است ولی بقه نژادها مشکلی ندارد درخت گیلاس تکدانه مشهدی نژاد خوبی است برای مقاومت به سرما

    سلام من چند هفته پیش دوتا نهال گیلاس و البالو کاشتم البالو سبز شده اما گیلاس برگاش خشک شده اب هم دادم نور خورشیدم خوب بهش میخوره البالو گرفت اما گیلاس چرا برگاش زرد شدن ریشه البالو تکان خورد اما گیلاس نه کی برگ درخت گیلاس یا البالو میریزه فصل شو بگید ودلیل زرد شدن گیلاس

    سلام
    میخوام بدونم یه درخت گیلاس در سال چند کیلو بار میده و اگه من بخوام تو گلخونه پرورش گیلاس رو انجام بدم شما میتونید کمکم کنید

    این کار عملی نیست چون هزینه راه اندازی گلخانه برای درخت گیلاس خیلی زیاد میشود و اصلا نمیصرفد

    سلام من الان برج 7 درخت گیلاس گرفتم دوساله هم هستن ارتفاعشونم بالا سه متره من میخام تو گلدان بزرگ نگهداری کنم چون ی تراس بیست متری سقف باز دارم میشه راهنمایی کنید از الان چ نگهداری میخاد ممنونتون میشم

    مشکلی ندارد برای نگهداری در گلدان فقط سعی کنید درخت گیلاس خود را در گلدان بزرگ قرار دهید تا به آن مواد مغذی بیشتری برسد و ارتفاع نهال خود را کوتاه کنید نهایتا 1.7 متر و آبیاری منظمی برای آن داشته باشید

    سلام آیا نهال گیلاس در هوای جنوبی مثل بندرعباس پایدارو میوه دار می شود

    نهال گیلاس احتیاج به سرمای زمستان برای باروری خوب دارد ممکن است به عمل بیاید ولی بار چندانی نمیدهد.

    سپاس از شما که با حوصله و دقت جواب سوالهای کسانی که احتیاج به تجربه وعلم شما رو دارند را میدهید
    برای مقابله با شیره زدن درخت گیلاس که معمولا همه انها دچار این بیماری میشوند چه باید کرد
    با سپاس فراوان

    الف : آبیاری را به گونه ای انجام دهید که تنه درخت خیس نشود. آب با فاصه از تنه درخت باشد. ب : کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید و سعی کنید در مجاورت تنه درخت نباشد و با فاصله کودهای حیوانی را استفاده کنید و حتما با بیل آنها را با خاک مخلوط کنید. ج : هر سال در اواخر دی ماه یا اواسط بهمن ماه تنه درختان را با اکسی کلرور مس آغشته کنید . با برس به تنه درخت از سطح زمین تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری بزنید. درمان : د : در فصل رشد نیز می توانید از اکسی کلور مس به صورت محلول پاشی استفاده نمایید. ه : اگر محصولی به نام ” آلفاسیتول ” را پیدا کردید که محصولی فوق العاده هست با نسبت ۱ لیتر در هزار لیتر آب کل درختان را در فصل رشد ( اردیبهشت ) محلول پاشی کنید.

    سلام. من سه سال هست که باغ گیلاس خریدم در طول این سه سال فقط یکبار کودهای انجام شده و دوبار کل باغ رو نیار زدن و آبیاری هر سه هفته به ندادم تا ساعت کل باغ رو مثل استخر پر میکنن
    سال اول محصول خوبی داد ولی دو سال بعد میوه ها همه آفت زده و تنه درختان از پایین شروع به سیاه شدن کرده . لطفا راهنمایی کنید

    درختهای گیلاس شما اگرسه سال به بالا هستند هر سال خاک کنار تنه درخت را شخم بزنید و از کود پوسیده دامی استفاده بفرمایید و دقت هم داشته باشید تا کود به تنه نرسد ابیاری منظم هر هفته یکبار را هم انجام دهید حتما مشکل شما رفع میشود.

    سلام اگر تا پای پیوند خاک بریزیم ایا برای نهال بد است

    بله نباید تا این اندازه برای درخت خاک بریزید ساقه میپوسد.

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم بهترین زمان کاشت درخت گیلاس در شهر تشهد چه زمانی است؟

    به شخصه کاشت نهال را برج 7 ترجیح میدهم ولی میتوانید آخر برج 11 هم بکارید تا 15 فروردین

    سلام و عرض ادب
    حدود 50 راس درخت گیلاس بین 8 تا 12سال دارم دوسال پیش بار فوق العاده خوبی داد اما امسال بجای اینکه اول شکوفه بده و بعد برگ ، اول برگ پاد و بعد شکوفه، بار بسیار کم بود و با توجه به سم پاشی انجام شده تقریبا همه میوه ها دارای کرم بود
    در ضمن8 تا از درختا شیره از تنشون زد بیرون و شروع به خشک شدن کرد
    لطفا راهنمایی فرمایید که چطوری درختارو برگردونم به حالت قبل
    ممنون از لطف شما

    باید راهنمایی میکردید در کدام منطقه هستید که بهتر بشود جواب داد این را هم باید بپرسم که درختان شما تنش آبی و یا سرمایی نداشته اند ؟

    سلام من در اپارتمان زندگی میکنم می خواستم بدانم درخت گیلاس درگلدان رشت خوبی دارد.ومیوه میدهد درگلدان نیمه بزرگخوب است.

    گیلاس را می توانید در گلدان بزرگ پرورش دهید ولی باید آفتاب کامل و جریان هوا رابرای درخت فراهم کنید

    امیر
    سلام. من چند عدد درخت گیلاس دارم بعد از مدتی یه شیره از تنه درخت بیرون میاد و بعد از مدتی شاخه های درخت می‌شکنه لطفا راهنمایی کنید مشکل این درخت چیه ؟؟ چه سمی بهش بزنم ؟؟؟ نحوه آبدهی چگونه باشد ؟؟

    شما لطفا عکسهایی از درخت را برای شماره 09358504040 واتس اپ کنید و اینکه درخت تنش آبی و سرمایی داشته است

    سلام ما در جنوب خوزستان زندگی می کنیم آیا در مناطق ما گیلاس رشد می کند؟ لطفا جواب؟

    درخت گیلاس برای باردهی و سلامتی احتیاج به سرمای زیر صفر زمستان دارد

    سلام، ایا کاشت درخت گیلاس در یزد امکان پذیر هست؟ زمستان سرد ولی کم بارش و تابستان هوا بسیار گرم وخشک هست.

    اگر نیاز آبی و سرمایی درخت تامین شود می توانید بکارید.

    سلام ما درخت گیلاس داشتیم که نهال بود دو سه سال گذشته تا به بار نشست و بعد از چهار سال بار دهی تابستون 98 بعد از چیدن میوه ها یه دفعه برگها پژمرده شد جوری که میشد حدس زد که درخت مرد و زمستون مرتب دارکوب سراغش می اومد از و نوک میزد به درخت و الان بهار 99 نصف درخت در حال شکوفه و جوانه است و بیشتر شاخه های درخت و مرکز درخت خشک شده علتش چیه.؟؟؟ گیلاس همسایه ما هم دو سال پیش این بلا سرش اومد

    لطفا عکس درخت را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

    سلام من امسال تعدادی نهال گیلاس کاشتم که شکوفه ندادن؟برگاش داره باز میشه این طبیعیه؟

    سلام..من یک گیلاس سه ساله دارم رشد خوبی هم داسته هر سال هرس کردم و حدود سه و نیم متر ارتفاع داره..امسال منتظر شکوفه ها بودم ولی خبری نشد..

    تا چه تاریخی خبری از شکوفه ها نشد.

    باعرض سلام وخدا قوت من دوسه تا نهال درخت گیلاس گرفتم وتو باغچه کاشتم ساقه های انگار خشکه باید چکار کنم

    اگر ساقه خشک شود دیگر نمی توان کاری کرد.

    سلام و عرض ادب.
    ما امسال (سال۹۹) یک درخت دوسالۀ گیلاس تکدانه از باغ آستان قدس در اواخر فروردین خریدیم و در حیاتمان کاشتیم. اون فردی که درخت رو برایمان آورد گفت اگر باران نبارید، بعد از ده روز به درخت آب بدید. الان که یک هفته از کاشت گیلاس گذشته، هنوز بهش آب ندادیم. سؤال اولم اینه که حرف اون فرد که به درخت بعد ده روز آب بدیم درسته؟ سؤال دوم: در فاصلۀ ده تا پانزده متری درخت ما، یکی از همسایه‌ها درخت آلبالو تو حیاتش داره؛ آیا این فاصله مناسب گرده‌افشانی درخت هست؟ سؤال سوم: بعضی از برگ‌های درخت سوراخ‌های ریز و بعضاً درشتی پیدا کرده!! علتش چیه؟

    بله نهال را باید آبیاری کرد تا به ریشه ضعیفش آب برسد از نظر فاصله با درخت آلبالو هم مشکلی وجود ندارد.

    سلام استاد من ی درخت گیلاس سه ساله توی حیاط دارم روشدش عالیه برگ زیاد وزیبا ولی گل ومیوه نمیده در بهمن ماه دور درخت کود پوسیده وکودشمیایی دادم علت گل ندادنش چیه ممنونم

    آیا درخت گیلاس شما پیوند خوده است ؟

    سلام
    تو حیاط ما دو درخت گیلاس ۳ ساله هست
    من همه شاخه های پائین را میزدم و باعث شده الان به حدود ۳ متر برسن که تنه اش زیاد باریک با چند شاخه در بالاش هست
    چکار کنیم که تنه اش ضخیم بشه و شاخه های پائین دوباره جوونه بزنه؟

    برای جوانه زنی بیشتر درخت از کود Npk استفاده کنید.

    ممنون از اطلاعات خوبتون
    درخت ما اصلا امسال برگ باز نکرده علتش رو بگین مرسی

    لطفا عکس درخت را به شماره 09358504040 واتس اپ کنید.

    سلام خسته نباشید . ماچند درخت میوه که بعضی هارو امسال و بعصی چند سال پیش در حیاط کاشتیم داخل باعچه کنار درختان سبزی خوردن کاشتیم که هروز کمی آبیاری میکنیم . برای درخت میوه که گفتند ابدهی هر هفته است مشکلی ایجاد نمیکنه در منطقه همدان.
    گیلاس و البالو سیب شلیل و انار امسال کاشتیم
    انگور خرمالو و به و پسته حدود نه سال
    لطفا راهنمایی کنید تا اگر اسیب میزند حذفش کنیم
    و آیا درست است که همه ی درخت هارو در بهار هفتهای یک بار آب دهیم و تابستان دو بار ممنون میشم جواب بدید.

    نه آبیاری سبزیجات در کنار نهال های 2 تا 3 سال اصلا مشکلی ایجاد نمیکند با خیال راحت آبیاری کنید

    سلام آقای گودرزی عزیز ما پارسال یک نهال انجیر دانه زرد در منطقه برسد نورآباد لرستان کاشت کرده ایم بار اول خشک شد دوباره از ریشه شروع جوانه زدن کرد زمستان که به خواب رفت بهار از ریشه دوباره شروع به جوانه زدن کرد اگه اینجوری باشه درخت ما تا ۱۰۰ سالگی نوزاده…محبت کنید راه حل بارور شدن این درخت رو بهمون نشان دهید

    درخت انجیر برای مناطق گرمسیر جواب میدهد اگر منطقه شما سردسیر است باید برای 2 تا 3 سال از نهال محافظت کنید.

    سلام ما در جنوب خوزستان زندگی می کنیم آیا در مناطق ما گیلاس رشد می کند؟ لطفا جواب؟

    درخت گیلاس احتیاج به سرمای زمستان دارد

    سلام وقت بخیر
    درخت گیلاس من امسال گیلاس هاش کوچیکه و رشد نکرده در حال زرد شدنه،
    مشکل کجاست

    لطفا عکس از درخت و حمصول به شماره 09358504040 واتس اپ کنید

    سلام
    ما چند تا هسته گیلاس توی باغچه کاشتیم 3 جوانه ظاهر شد در نقاط مختلف و کمی بزرگ شدن در حد 7یا 8 سانتی متر اما چند وقته بزرگ نمیشن
    مشکل چی هست

    برای درخت گیلاس باید از پایه آلبالو و قلمه گیلاس استفاده کنیددر غیر این صورت بار نمیدهد

    من در کانادا زندگی میکنم و ۳ سالی هست درخت گیلاس خریدم
    اینکه هرسال شکوفه میداد امسال نداد و برگ هاش هم کمی رو به زردی هست .به نظر شما مشکل کار کجا ؟ در ضمن امسال بهش کود دادم میتونه بخاطر کود باشه ؟ بعد چند سال میوه میده؟

    چه کودی استفاده کرده اید و اینکه در جایی که هست خاک زیر آن زهکشی مناسب دارد ؟

    سلام.ما شهریار باغچه داریم چنتام درخت گیلاس کاشتیم بعد از چهاریاپنج سال بارداد یکیش خیلیم زیادبارداد.یه البالوهم بغلش کاشتم پارسال که گلم داده بود امسال.بنظر من اولا باید درخت چن سالی تحمل کنیدتابه مرحله باردهی برسه نظرباغدارای شهریاردوربرخودمون هم همینه.گرده افشانی البالوهم احتمالا لازم بوده به تجربه خودم.مرسی ادمین

    ممنون از نظر شخصی شما

    سلام
    بسیار متشکر از راهنمایی های خوبتون
    من تو زنجان یه باغچه دارم که چندتا نهال گیلاس گلدونی دو ساله توش کاشتم
    اوایل نهال ها رو دو سه روز یه بار آب میدادم البته قطره ای ، اما یکی دو تا از نهال ها احساس میکنم تغییری نکردند بد از دو سه ماه یعنی برگ تازه و جوونه و البته روی برگشون یه لایه ارغوانی رنگ گرفته با حاشیه تقریبا خشک شده
    اخیرا کود گوسفندی مونده دادم و خاک رو برگردوندم
    زهکشی آب هم فکر میکنم تو عرض ۱۵ دقیقه چاله پر اب شده اب رو خاک جذب میکنه…
    به نظرتون مورد ین عدم رشد و رنگ برگ ها چیه؟؟ ریشه تکون نخورده البته موقع کاشت

    برای کاشت نهال خیلی عوامل دخیل هستند اگر همه موارد کاشت نهال را رعایت کردید و از خاک زیر نهال هم اطمینان دارید باید منتظر بمانید

    سلام. گیلاس رو میشه از طریق ریشه هوایی تکثیر کرد؟؟؟؟؟

    بله گیلاس رو می توانید از ریشه هوایی تکثیر کنید اما به شخصه تجربه این کار را ندارم

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    راههای ارتباطی با ما

    مقاله های جدید

    هرس کردن درختان

    دستور پخت کیک هویج

    نفاخ ترین حبوبات و پیشگیری از آن

    دستورالعمل تهیه بادمجان و پنیر و سبزیجات

    دستور پخت پنکیک میوه ای

    محصولات جدید

    محبوب ترین محصولات

    ارسال با پست 72 ساعته

    کلیه کارت های شتاب

    از ساعت 8 تا 16:30

    فقط 7 روز

    بالای سیصد هزار تومان خرید

    (فقط تا وزن 200 گرم)

    poponik Email address:

    شما در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارید.


    نام کاربری یا ایمیل *


    گذرواژه *

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


    ورود

    تاحالا به این موضوع فکر کردید که می‌توانید یک درخت آلبالو وسط حیاط خانه‌تان داشته باشید؟ درختی که خود بذر آن را در خاک بکارید و بعد منتظر جوانه زدن و مراحل رشدش باشید. اگر پرورش یک گیاه را قبلا تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که آن را مانند فرزند خود دوست خواهید داشت و حس خیلی خوبی از داشتن آن دارید. شاید هم شما بعد از اولین کاشت درخت آلبالو دلتان بخواهد تعداد بیشتری درخت داشته باشید و دلتان بخواهد بدانید چگونه می‌توانید حیاط خانه‌تان را به یک باغ آلبالو تبدیل کنید^_^ با خوندن این نوشته شما قطعا جواب همه‌ی این سوال ها رو خواهید یافت و بعد از چند وقت صاحب فرزندان زیادی در حیاط خونه و باغتان خواهید شد.

    برای آموزش روش کاشت درخت آلبالو و نکات مفید درباره‌ی آن به ادامه این مطلب از پین‌ورک توجه داشته باشید.

    بهترین متخصص با کمترین قیمت

    دریافت رایگان قیمت

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    آلبالو یکی از میوه‌های خوش‌طعم تابستان است که از نظر ظاهری بسیار شبیه یک میوه‌ی تابستانی دیگر به نام گیلاس می‌باشد. رنگ آلبالوی رسیده که روی درخت مشاهده می‌کنید باید سرخ و پس از چیدن از درخت و میل کردن آن مزه‌ی ترشی داشته باشد. با کاشت درخت آلبالو، در فصل بهار شاهد شکوفه‌های زیبا و قرمز رنگ آن خواهید بود که به حیاط خانه شما رنگ زیبایی می‌بخشد.

    کاشت درخت آلبالو، کار دشواری نیست و زمان مناسب کاشت آن اوایل آبان می‌باشد. برای کاشت درخت آلبالو ابتدا باید گلخانه یا فضایی که می‌خواهید درخت آلبالو را در آنجا پرورش دهید انتخاب کنید. فضایی را که انتخاب کرده‌اید باید حداقل روزی ۵ ساعت آفتاب بگیرد.

    همچنین درخت آلبالو نیاز به خاک غنی و حاصلخیز با عمق زیاد دارد. درخت آلبالو انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. بعضی از آن‌ها سریع رشد کرده و دارای شاخه‌های پهنی هستند، برخی دیگر کوچک‌تر و جمع و جورتر هستند. بنابراین برایکاشت چند درخت آلبالو کنار هم باید فاصله آن‌ها را از هم درنظر بگیرید.

    روش کاشت درخت آلبالو بسیار متنوع می‌باشد. از متداول‌ترین روش‌ها می‌توان به روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند اشاره کرد. آلبالوهای معمولی به روش پاجوش کاشته می‌شوند ولی آلبالو گیسی و مجارستانی به روش پیوند با آلبالو تلخ و پیوند شکمی تولید می‌شوند. ارتفاع درخت آلبالو بین ۳ تا ۱۰ متر است و بین ۲۵ تا ۳۵ سال بار می‌دهد.

    برای کاشت درخت آلبالو به روش کاشت بذر در گلدان، باید گلدان حاوی این گیاه در فضای سرد نگهداری شود تا سرمای زمستانی به جوانه‌زنی آن در بهار کمک کند. ۶ تا ۸ هفته کافی است تا نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود. همچنین این نیاز سرمایی را به طور مصنوعی در یخچال نیز می‌توان برطرف کرد.

    بعد از کاشت بذر بیشترین روشی که برای کاشت درخت آلبالو از آن استفاده می‌شود، روش کاشت هسته است که از سایر روش‌ها بسیار آسان‌تر می‌باشد. در این روش ابتدا هسته‌ی آلبالو را جدا کرده و هسته را می‌شوییم تا گوشت آلبالو روی آن نباشد.

    هسته‌‌های آلبالو را در ظرف شیشه‌ای که تا نصفه کود مرطوب وجود دارد قرار داده و روی آن را با کود مرطوب بپوشانید و در ۴ درجه سلسیوس قرار دهید و همواره آن را مرطوب نگه دارید و از خیس کردن لایه‌های آن جلوگیری کنید.

    بعد از تمام شدن خطر سرما هسته‌های آلبالو را در فضای باز بکارید به طوری که عمق گودال برای کاشت دو برابر طولش باشد سپس روی آن را ماسه بپوشانید و از سخت شدن خاک روی آن جلوگیری کنید تا مانع جوانه‌زنی نشود. دو ماه کاملا خاکش را مرطوب نگه دارید. پس از دو ماه جوانه‌ها ظاهر می‌شود.

    روش دیگر برای پرورش درخت آلبالو این است که به جای خرید بذر این گیاه، گیاه یک یا دوساله‌ی آن را خریداری کنید و به این نکته دقت کنید که گیاهی که انتخاب کرده‌اید شرایط و محیط رشدش به محیطی که شما در نظر دارید پرورش دهید نزدیک باشد زیرا گیاه به آن محیط عادت کرده است.

    روش کاشت درخت آلبالو در اینجا به این صورت است که خاک را به عمق ۶۰ سانتی‌متر حفر کنید و مقداری ماده‌ی آلی در انتهای گودال قرار دهید. ریشه‌ی گیاه را داخل گودال قرار دهید و سطح بالای ریشه‌ی گیاه را با خاک به طور کامل بپوشانید و برای کاهش حرکات احتمالی مانند وزش بادهای شدید بدنه‌ی آن را با طناب چند دور به دو میله‌ای که اطراف آن قرار دادید محکم ببندید.

    خاک اطراف درخت را آبیاری کنید تا خاک آن سفت شود. بعد از آبیاری به آن کود دهید. کود را اطراف ریشه درخت بپاشید. درخت آلبالو پس از کاشت، مراقبت زیادی نیاز ندارد. این گیاه رطوبت و آب کافی از محیط اطراف خود دریافت می‌کند اما در روزهای خشک و بدون باران تابستان آن را باید آبیاری کنید.

     

    برای کاشت درخت آلبالو نکات ساده‌ای وجود دارد که در صورت دانستن و رعایت آن‌ها باعث تولید محصول خوب و باکیفیت می‌شود.

    نکته‌ی مهم درمورد خاک درخت آلبالو این است که خاک آن باید سبک و مرغوب باشد و همواره مرطوب نگه‌داری شود. این گیاه هم در خاک اسیدی و هم در خاک بازی می‌تواند رشد کند و سازگار است اما برای داشتن یک گیاه خوب، بهتر است خاک اسیدی باشد. خاک این گیاه برای تولید محصول باکیفیت و خوب به ترکیبات پتاس احتیاج دارد و از ازت هم برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده می‌کنند.

    فضایی که آلبالو در آن کاشته می‌شود باید حداقل به مدت ۵ ساعت آفتاب بگیرد. کاشت درخت آلبالو  در محیطی که نور به آن نمی‌رسد، باعث می‌شود گیاه میوه ندهد و یا مزه‌ی آن بسیار ترش شود.

    کاشت درخت آلبالو در محیط‌های خشک آسیب زیادی به آن وارد نمی‌کند اما چون دارای ریشه‌های بلندی است که تا عمق ۵ متری زمین می‌رسد، نمی‌تواند آب را در آن عمق جذب کند. بنابراین در فصل تابستان آبیاری باید به صورت منظم و عمیق انجام شود.

     

    مقالات مرتبط:

    درخت آلبالو معمولا به هرس نیاز ندارد مگر اینکه شاخه‌ای شکسته شده باشد. معمولا میوه در شاخه‌های یک ساله رشد می‌کند و هرچه از عمر درخت می‌گذرد میوه‌دهی آن کم‌تر می‌شود.

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    آفت این گیاه مگس است و بیماری‌های این گیاه شانکر باکتریایی درختان هسته‌دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه است.

    در این نوشته نکات جالبی در مورد روش کاشت درخت آلبالو و تولید محصول خوب و با کیفیت و همچنین مواردی مفید و ارزشمند درباره‌ی پرورش و نگهداری از درخت آلبالو به شما ارائه شد. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات اصولی کاشت درخت آلبالو به صفحه خدمات باغبانی مراجعه و نیروهای ماهر شرکت پین‌ورک را در کنار خود داشته باشید.

    5 ماه پیش ملیحه احمدی

    سلام. من ملیحه احمدی به عنوان یه عضو کوچک از پین ورک در کنار شما هستم تا بتونم مطالب متنوع و جالبی رو با شما به اشتراک بذارم. یکی از ویژگی‌هایی که منو به نوشتن محتواهای جدید ترغیب می‌کنه، روحیه‌ی بالا برای یادگیری مطالب جدید و بکارگیری خلاقیت در نوشته‌هام هست. امیدوارم این مطالب به اندازه کافی براتون جذاب و به دلتون نشسته باشه 🙂

    4 ماه پیش

    4 ماه پیش

    4 ماه پیش

    4 ماه پیش

  • نقاشی خدای جنگ آسان
  • 4 ماه پیش

    5 ماه پیش

    5 ماه پیش

    5 ماه پیش

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    سلام اگه بخوام یه نهال آلبالو توی حیاط بکارم فاصله اش با نهال شلیل چقدر باید باشه

    سلام، لطفا برای ارتباط با کارشناسان گل و گیاه مجموعه ما، با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید

    بسیار خوب بود فقط یک نکته، به نظرم رسید که مینویسم. شما معتقد هستین که در خاک اسیدی و قلیایی رشد میکنه ولی من در مطلب دیگری خواندم که بهترین رشد، باید محیط خاک قلیایی باشد. ضمن اینکه پتاس نیز قلیایی است

    سلام، لطفا برای ارتباط با کارشناسان گل و گیاه مجموعه ما، با شماره ۸۷۷۰۰۷۷۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید

    عالی

    ممنون از شما خانم ملیحه مطالب عااالی بود ⚘⚘

    ممنون از راهنمایی دقیقتون

    ارائه خدمت در محل و منزل

    دریافت رایگان قیمت

    یافتن بهترین متخصص نزدیک شما

    یافتن بهترین متخصص نزدیک شما

    تمامی حقوق برای پین ورک محفوظ است

    همانطور که گفتم از نظر گیاه شناسی آلبالو و گیلاس مانند هم هستند و تفاوت ان ها در این است که درخت آلبالو فضا و حجم کمتری را نسبت به درخت گیلاس می گیرد همچنین میوه آلبالو از گیلاس کوچکتر است.

    ریشه آلبالو در برابر خاک مرطوب نسبت به گیلاس دارای مقاومت بیشتری است و آلبالو ریشه بسیار بلند و قوی را دارا است که حداکثر عمق ۵ متر گسترش می یابد.گل آلبالو معمولاً دیرتر از سایر میوه های هسته دار باز می شود به همین دلیل کمتر با خطر سرمازدگی مواجه می شود.

    آلبالو بر اساس بلندی یا کوتاهی دم تقسیم بندی می شود و معمولاً نوع دم کوتاه مرغوب ترند. ارتفاع درخت آلبالو بین دو متر تا چهار متر است، آلبالو گیاهی خزان پذیر است ، درخت آلبالو خود بارور است و برای تلقیح نیازی به گرده افشانی ندارد.

    برای کاشت درخت آلبالو باید از اوایل آبان اقدام به کشت کنید. گلدان حاوی بذر این گیاهان را در فضای سرد نگه داری کنید تا سرمای زمستانی به جوانه زنی آن در بهار کمک کند. ۸-۶ هفته کافی است تا نیاز سرمایی دانه این گیاه برطرف شود. همچنین این نیاز سرمایی را به شکل مصنوعی در یخچال نیز می‌توان برطرف کرد.

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو

    برای کاشت درخت آلبالو می توان از سه روش استفاده کرد ، بذر، پاجوش و پیوند. آلبالوهای معمولی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد می گردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان با پیوند روی پایه آلبالو تلخ ازدیاد می یابد. بعد از کاشت بذر بیشترین روشی که برای کاشت درخت آلبالو استفاده می شود روش کاشت هسته است که از سایر روش ها بسیار آسان تر است .

    در این قسمت کاشت درخت آلبالو از طریق هسته را توضیح می دهیم:

    خاک: برای کاشت درخت آلبالو باید از خاک سبک و مرغوبی استفاده کنید تا بتواند به خوبی رشد کند. آلبالو خواستار خاکی شور و قلیلی است ما بهترین خاک برای رشد آن خاک های لمونی رسی است. یکی از مواد معدنی ای که این درخت به آن احتیاج دارد و باید حتما در خاک آن بشد تا درخت از آن تغذیه کند پتاس است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند و از سرما زدگی جلوگیری می کند

    آب: نیاز آبی آلبالو مانند گیلاس است، اما با این تفاوت که آلبالو نسبت به گیلاس به خشکی مقاوم تر است. آلبالو به دلیل دارا بودن ریشه های بلند که تا پنج متر می رسد نمی تواند آب از ریشه ها عمیق تر جذب کند مخصوصا در فصل تابستان باید آبیاری به صورت منظم و عمقی انجام شود.

    نور: وجود نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۸-۶ ساعت برای درختان آلبالو لازم است. اگر درخت آلبالو را در مکانی به دور از نور بکارید میوه تولید نمی‌کنند که اگر هم تولید کند ترش مزه است. در واقع وجود نور مستقیم آفتاب باعث شیرین شدن میوه می شود.

    هرس: نکته دیگری که در مورد کاشت درخت آلبالو باید بدانید این است که درخت آلبالو احتیاج به هرس کردن ندارد مگر اینکه شاخ و برگ های آن دچار آسیب و شکستگی شده باشد.

    آلبالو یکی از میوه‌های خوش‌طعم تابستان است که از نظر ظاهری بسیار شبیه یک میوه‌ی تابستانی دیگر به نام گیلاس می‌باشد. رنگ آلبالوی رسیده که روی درخت مشاهده می‌کنید باید سرخ و پس از چیدن از درخت و میل کردن آن مزه‌ی ترشی داشته باشد. با کاشت درخت آلبالو، در فصل بهار شاهد شکوفه‌های زیبا و قرمز رنگ آن خواهید بود که به حیاط خانه شما رنگ زیبایی می‌بخشد.

    همچنین بخوانید:

    ۴ روش مناسب و آسان جهت خشک کردن آلبالو در منزل

    خاصیت فوق العاده آلبالو

    آموزش طرز تهیه مارمالاد آلبالو + راز خوشمزه شدن مارمالاد

    روغن هسته آلبالو

    طرز تهیه کمپوت آلبالو با مایکروفر در منزل + عکس

    کاشت درخت گیلاس و آلبالو
    کاشت درخت گیلاس و آلبالو
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *