چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

دوره مقدماتی php
چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم
چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

بچه گربه ها به مراقبت زیادی نیاز دارند مخصوصا وقتیکه مادر آنها در کنارشان نباشد . مهمترین بخش اینکار غذا دادن به بچه گربه ها میباشد که در ادامه کاملا آن را توضیح خواهیم داد .

تهیه وسایل مورد نیاز

۱ – تهیه شیر مخصوص بچه گربه . بچه گربه ها معده حساسی دارند و نمیتوانند هر شیری را هضم کنند بنابراین از دادن شیر گاو و گوسفند به بچه گربه خودداری نمایید چون باعث بروز اسهال در آنها میشود و بجای آن جایگزین مخصوص آن را از مغزه حیوانات خانگی تهیه کنید .

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

دوره مقدماتی php

۲ – از درست کردن دستی شیر و ترکیبات مشابه خودداری نمایید .

۳ – خرید بطری مخصوص شیر بچه گربه . این بطری ها مخصوص بچه گربه ها طراحی شده اند و میتوانید آنها را از مغازه حیوانات خریداری نمایید . این بطری ها بدون سوراخ هستند بنابراین با توجه به سایز و نیاز بچه گربه خود میتوانید سوراخ در آن ایجاد بکنید .

۴ – در صورت نیاز یک سرنگ خریداری نمایید . اگر شیر دادن به بچه گربه با بطری برای شما سخت است میتوانید از سرنگ استفاده نمایید .

۵ – ضد عفونی کردن وسایل . بعد از خریداری وسایل باید آنها را ضد عفونی کنید ، برای اینکار یک ماهی تابه را آب کرده و بگذارید جوش بیاید سپس گاز را خاموش کرده و تمامی وسایل را داخل آن بریزید و روی آن را بپوشانید .

غذا دادن به بچه گربه

۱ – درست کردن شیر . هر شیر خشکی با نسبتی از آب باید مخلوط شود بنابراین با توجه به دستورالعمل موجود روی جعبه اینکار را انجام دهید .

۲ – درست گرفتن بچه گربه هنگام غذا دادن . در هنگام غذا دادن بچه گربه را افقی گرفته و سر آن را بالاتر از بدن نگه دارید . این حالت دقیقا همانند حالت شیرخوردن بچه انسان میباشد .

۳ – به آرامی و با مقدار کم به بچه گربه شیر دهید . سعی کنید مقدار کمی شیر به صورت قطره قطره به بچه گربه بدهید ، در صورت زیاد بودن شیر ، شیر از دماغ بچه گربه بیرون خواهد زد ، در صورت بروز این اتفاق سریعا غذا دادن را قطع کنید و به بچه گربه استراحت بدهید و دوباره غذا دادن را شروع کنید .

۴ – از غذا دادن بیش از حد به بچه گربه خودداری نمایید . بیشتر مردم نمیدانند که چقدر غذا باید به بچه گربه داد ، عموما ۵ تا ۱۰ دقیقه در هر وعده غذایی شیر خوردن برای آنها کافی میباشد بنابراین بیشتر از این زمان به بچه گربه غذا ندهید .

۵ – کمک به آروغ زدن بچه گربه . بعد از هر وعده غذایی بچه گربه نیاز به دفع گازهای داخل معده خود دارد به همین منظور بچه گربه را بگیرید و با دست دیگر به آرامی معده گربه را بمالید و این کار را ۵ تا ۱۰ دقیقه ادامه دهید .

۶ – بعد از ۴ هفته و نیم شروع به دادن غذای معمولی به گربه کنید . در این زمان میتوانید با غذای خشک گربه که نمدار کرده اید به گربه غذا بدهید ، در ضمن در این زمان میتوانید از شیر گاو هم برای تغذیه گربه استفاده نمایید .

۷ – بچه گربه را گرم نگه دارید . بچه گربه ها به سادگی سرما میخورند ، برای چک کردن سر بودن گربه میتوانید پنجه های آن را چک کنید در صورت سرد بودن بچه گربه را گرم کنید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

لرزش بدن سگ علت های مختلفی دارد . بعضی از لرزش ها خوب هستند مانند : تخلیه انرژی ، خشک کردن…

جوش پوست سر به راحتی قابل درمان است !! جوش روی پوست سر دردناک …

برای لایه برداری پوست لازم نیست که هزینه زیادی خرج کنید و با مواد …

گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی و آلرژی رخ میدهد که به دلیل پر شدن …

برای درمان قطعی چربی مو و پوست سر خوب جایی آمده اید !! سر …

زلزله چیست ؟ زمین لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به …

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

دادن غذای بچه گربه تازه متولد شده و چند روزه تا غذای بچه گربه دو ماهه تا سنین بالاتر همه و همه نیاز به داشتن اطلاعات درست دارن تا بچه گربه سالم بمونه و بیمار نشه.

در این مقاله از غذای بچه گربه چند روزه شروع میکنیم و همه اطلاعات درباره شیر دادن به بچه گربه و غذای بچه گربه در سنین مختلف رو باهم بررسی میکنیم. با پت پرس همراه باشید:

مهم ترین نکته در نگهداری از بچه گربه چند روزه، غذای اون هست.

غذای بچه گربه های نوزاد از روزی که به دنیا میان و هنوز چشم هاشون باز نشده شیر مادرشون هست و بدن اون ها فقط توانایی هضم شیر گربه رو داره.

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

اگر یه بچه گربه چند روزه پیدا کردین که مادر نداره، باید برای تغذیه اش از شیر خشک مخصوص بچه گربه استفاده کنین.

برای زنده نگه داشتن یه بچه گربه بدون مادر، به هیچ عنوان نباید بهش شیر گاو یا حیوانات دیگه رو بدین

بهترین جایگزین شیر مادربرای گربه، شیر خشک مخصوص بچه گربه هست.

بچه گربه باید تا ۱ ماهگی فقط شیر خشک و از ۱ تا ۲ ماهگی شیر خشک به همراه غذای خشک بچه گربه بخوره

شیر خشک بچه گربه ایرانی وبا قیمت مناسب در دسترس شما هست و میتونین اون رو از پت شاپ های آنلاین معروف مثل دیجیکالا هم سفارش بدین:

  خرید شیرخشک بچه گربه از دیجیکالا

 

برای تغذیه بچه گربه با شیر خشک، طبق دستور روی بسته شیر خشک، روزانه مقدار مورد نظر رو با آب مخلوط کنین و با استفاده از شیشه شیر به بچه گربه بدین.

توجه!!!!

به هیچ عنوان برای شیر دادن به بچه گربه از سرنگ استفاده نکنین. چون در ۹۹% موارد شیر داخل ریه بچه گربه میره و منجر به مرگ اون میشه. بچه گربه باید با استفاده از شیشه شیر، شیر رو بمکه. دقیقا مانند سینه مادرش.

 

پیدا کردن شیشه شیر مخصوص برای بچه گربه های نوزاد کمی سخته.

این محصول رو میتونین از دیجیکالا سفارش بدین و در کمترین زمان تحویل بگیرین.

تا اون موقع از قطره چکون برای شیر دادن به بچه گربه استفاده کنید

بازهم تاکید میکنم که استفاده از سرنگ برای شیر دادن به گربه مطلقا ممنوع!!

 

خرید شیشه شیر از دیجیکالا

 

توجه ۲!!!

به هیچ وجه به گربه ها شیر گاو ندین! چون میتونه باعث اسهال بشه.

اگر برای پیدا کردن شیر خشک بچه گربه دچار مشکل شدین، میتونین به عنوان یک راه حل موقت (نهایتا ۱ روزه) از فرمول زیر استفاده کنین:

غذای بچه گربه تازه متولد شده که الان فهمیدیم شیر خشک بچه گربه یا شیر مادر هست باید در دفعات زیاد و حجم کم بهش داده بشه.

بچه گربه چندروزه هر ۱ الی ۲ ساعت شیر میخوره. برای همینم ممکنه مجبور بشین برای نگهداری از بچه گربه چند روزه تا حدود ۱ ماهگی شب ها بیدار بشین و بهش شیر بدین تا زنده بمونه.

بچه گربه ها تا ۱ ماهگی فقط شیر مادر میخورن. میتونین از حدود ۳ هفتگی تا ۱ ماهگی کم کم غذای مخصوص بچه گربه زیر ۲ ماه رو وارد رژیم غذایی اش کنین.

غذایی که باید از حدود ۳ هفتگی وارد رژیم غذایی گربتون کنین ، برای این کار از غذای خشک بچه گربه یا پوچ های مخصوص استفاده کنین. فقط حواستون باشه که این پوچ و کنسروها مخصوص بچه گربه های زیر ۲ ماه باشن چون بیشتر غذاهای بچه گربه یا kitten از ۲ ماهگی به بعد قابل استفاده هستن.

غذای بچه گربه زیر ۲ ماه درر برخی برندهای معروف :

رویال کنین: mother and baby  یا pediatric weaning

از ۱ ماهگی تا ۲ ماهگی رژیم غذایی بچه گربه شما باید  غذای خشک مخصوص بچه گربه ۱ ماهه به همراه شیر خشک بچه گربه باشه. هرگز غذای گربه ها رو ناگهانی تغییر ندین. این تغییرات باید همیشه تدریجی باشن.

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

تغییر غذای بچه گربه از شیرخشک به غذای بچه گربه به این صورته که از ۵ وعده در طول روز (هر ۵ ساعت) شروع میکنین و در سه تا چهار هفتگی ۱ وعده غذا و ۴ وعده شیر به بچه گربه میدین.

این وعده های غذا باید کم کم به سمت بیشتر شدن پیش بره:

۳ تا ۴ هفتگی : ۱ وعده غذای خشک ۴ وعده شیر خشک مخصوص

۴ تا ۵ هفتگی : ۲ وعده غذای خشک ۳ وعده شیر خشک مخصوص

۵ تا ۶ هفتگی : ۳ وعده غذای خشک ۲ وعده شیر خشک مخصوص

۶ تا ۷ هفتگی : ۴ وعده غذای خشک ۱ وعده شیر خشک مخصوص

۷ تا ۸ هفتگی : ۵ وعده غذای خشک ۰ وعده شیر خشک مخصوص

از ۲ ماه به بعد بچه گربه شما آماده برای خوردن غذای خشک بچه گربه آماده است. دقت کنین که بچه گربه ها چون در حال رشد هستن به غذای مخصوصی احتیاج دارن و نیازهای غذاییشون با گربه های بالغ متفاوته برای همین باید حتما حتما از غذای خشک مخصوص بچه گربه به همراه پوچ یا کنسرو بچه گربه استفاده کنن.

غذای مخصوص بچه گربه ۲ تا ۱۲ ماهه رو میتونین به راحتی از پت شاپ هایی مثل دیجیکالا سفارش بدید.

فقط یادتون باشه فقط و فقط از برندهای مرغوبی استفاده کنین که ار پروتئین باکیفیت در تولید غذای خشک استفاده کردن.

استفاده از غذای بچه گربه رو تا ۱۲ ماهگی گربه ادامه داده و بعد از اون غذاش رو به غذای گربه بالغ تغییر بدین.

بهتره گربه رو از بچگی عادت بدین مخلوطی از غذای خشک و پوچ و کنسرو بچه گربه رو بخوره که از نظر علمی بهترین رژیم غذایی برای گربه است.

انتخاب و خرید غذای بچه گربه

 

 

در انتهای ۲ ماهگی وعده های غذایی رو از ۵ وعده به ۴ وعده برسونین و به میزان دستورالعمل روی بسته غذای خشک به گربه غذا بدین.

۳ ماهگی رو با ۴ وعده غذای خشک بچه گربه در طی ۲۴ ساعت شروع کنین و با ۳ وعده تموم کنین. از ۶ ماهگی که گربه شروع به بالغ شدن میکنه، باید فقط ۲ وعده در روز سر ساعت معین غذا بخوره.

 

نگهداری از گربه پرشین کمی با گربه های دیگه متفاوته. غذای گربه پرشین هم باید فاکتورهایی داشته باشه که اون رو با غذای گربه های دیگه متفاوت کرده.

برند هایی مانند رویال کنین غذای بچه گربه نژاد پرشین رو به صورت جداگانه تولید کردن که بد نیست اگر بچه گربه نژاد پرشین دارین بهش اون غذا رو بدین. البته ضروری هم نیست!

بچه گربه های پرشین هم میتونن تا وقتی بالغ بشن از غذای بچه گربه های دیگه استفاده کنن.

اگر یه بچه گربه خیابانی پیدا کردین و دوست دارین ازش داخل خونه نگهداری کنین، همه نکاتی که در بالا گفتیم رو باید براش رعایت کنین.

بچه گربه های خیابانی تا قبل از ۶ ماهگی بسیار آسیب پذیر هستن و بهتره ازشون داخل منزل نگهداری کنین. اونا تا قبل از ۳ ماهگی نمیتونن بیرون از خونه تنهایی دووم بیارن.

خیلی از کسانی که گربه دارن براشون از غذای خانگی استفاده میکنن و از وضعیت سلامتی گربه هم راضی هستن.

پت پرس تاکید میکنه از غذای خانگی  برای بچه گربه ها استفاده نکنین.

بچه گربه ها برای رشد و تکامل خودشون به غذای مخصوصی احتیاج دارن که تک تک اجزای غذا بر طبق نیازهای غذایی اون ها در سن رشد بالانس شده باشه تا همه ویتامین ها، مواد معدنی و امینواسیدها و اسیدهای چرب ضروری بدن به اندازه به بدنش برسه.

بالانس کردن نیازهای غذایی گربه ها با استفاده از غذایی که توی خونه درست میشن بسیار سخت هست و توسط ما دامپزشکان پیشنهاد نمیشه.

در ضمن، از دادن غذایی که برای استفاده خودتون اون رو پختین به گربه ها به شدت خوداری کنین چون دارای مواد مضری مانند ادویه و پیاز هست که به هیچ عنوان نباید توسط گربه ها مصرف بشه.

اگر بچه گربه شما بدغذاست و غذای خشک رو نمیخوره میتونین براش پوچ یا کنسرو مخصوص بچه گربه تهیه کنین.

پوچ یا کنسرو بچه گربه هم خوش خوراکه و هم نیازهای غذایی بچه گربه شما رو تامین میکنه.

برای عادت دادن بچه گربه به غذای خشک، محتویات پوچ یا کنسرو رو با مقدار کمی غذای خشک مخلوط کنین..

  خرید این محصول دیجیکالا

 

خوشحال میشیم نظرات و تجربیات خودتون رو در مورد غذای بچه گربه در قسمت نظرات با ما درمیون بگذارین.

دیدگاه

وبسایت

لطفا اگر پاسخی به نظر من داده شد مرا مطلع ساز

مطلب خیلی خوبی بود
من خیلی بچه گربه دوست دارم مخصوصا پرشین

ممنون از نظر شما دوست عزیز

سلام من یه بچه گربه پیدا کردم فکر میکنم هشت یا نه هفتش باشه میتونم بهش گوشت یا مرغ اب پز شده بدم ؟؟ شیری که بهش میدم باید برون لاکتوز باشه یا میتونه شیر گاو بخوره؟

مهسا جان
اول باید از سن بچه گربه اطمینان حاصل کنید اگر مطمئن شدید ۸ هفته رو رد کرده میتونین مرغ آب پز بهش بدین ولی بدون نمک و روغن و البته استخوان باشه.
در مورد شیر طبق رفرانس های دامپزشکی معتبر باید شیر بدون لاکتوز باشه ولی طبق تجربه شخصی بسیاری از بچه گربه ها با شیر معمولی هم مشکلی براشون پیش نمیاد.
البته از ۶ ماهگی به بعد به هیچ عنوان شیر با لاکتوز بهش ندید. ولی فعلا میتونین کمی امتحان کنین اگر براش مشکلی پیش نیومد ادامه بدین.
بهتره به خوردن غذای خشک هم عادتش بدین
موفق باشید

از کجا میتونم دقیق متوجه بشم که سنش چقدره؟

روش مطمئنی وجود نداره، بیشتر از روی تاریخ تولد یا وزن یا توانایی هایی که به دست آورده.

این مقاله رو مطالعه بفرمایین توضیح دادیم:
https://petpors.com/takig-care-of-kittens-from-first-day-to-1-month/

سلام. یه بچه گربه هیمالین ۴۵ روزه دارم که ۳۶ روزگی‌از مادر جدا شده. روزی یک وعده بهش جایگزین شبر بچه گربه دادم تا حالا و ۴ وعده ران و سنه ی مرغ له شده. خیلی اشتباه کردم ظاهرا. الان چطور جبرانش نکم؟ مرغ رو کامل حذف کنم. ضمنا از خاکش میخوره. خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام دوست عزیز
خوردن خاک میتونه نشونه این باشه که بچه گربه شما کمبود مواد معدنی داره.
پیشنهاد میکنم از این به بعد طبق توصیه هایی که در مقاله نوشته شده پیش برید و برای جبران از مکمل های غذایی مخصوص بچه گربه استفاده کنید که توی پت شاپ ها یا کلینیک های دامپزشکی موجود هستن.
موفق باشید

سلام من یه گربه شش ماهه دارم که تازه اووردمش منزل خودم از غذای خشکی که پزشکش تجویز کرده چند روزه نمیخوره فقط وعده غذاییش مرغ اب پز میخوره چیکار باید بکنم که غذای خشکشم بخوره

زهرا جان
غذای خشک رو به مقدار خیلی کم با مرغش مخلوط کن و مرغش رو کمتر کن جوری که سیر نشه و مجبور بشه غذای خشکش رو هم بخوره.
این کار رو باید خیلی کم کم انجام بدی شاید روزهای اول بهتر باشه فقط چندتادونه غذا خشک با مرغش مخلوط کنی.
خلاصه باید گولش بزنی.
از غذا خشک هایی که با طعم مرغ هستن یا غذای خشک مخصوص گربه های بدغذا استفاده کنی بهتره.
اونقدر باید به مرور زمان به غذا خشک عادتش بدی که خودش هم نفهمه کی غذا خشک بخور شد!
موفق باشی

گربه پرشین ۶ ماهه دارم و فکر میکنم گربه ها تنوع غذایی دارن . غذایی رو که خیلی دوست داره رو یکدفعه کنار میزاره و برای مدتی غذایی رو که اصلا بهش علاقه نشون نمیداد رو مصرف میکنه و دوباره بلعکس . بنابراین توصیه میکنم تنوع غذایی بهش بدین . با تشکر

دوست عزیز
خیر، گربه ها هیچ علاقه ای به تنوع غذایی ندارن و در طبیعت هم همیشه یک نوع غذا میخورن (گوشت شکار!)
اینکه گربه شما این کار رو میکنه دلیلش دوست نداشتن غذا نیست، احتمالا وقتی اون غذا رو بهش دادید گرسنه نبوده و علاقه ای نشون نداده ولی با یه غذای دیگه ترغیبش کردی باز هم غذا بخوره. حالا که دوباره گرسنه شده به غذای اولی علاقه نشون داده.
تنوع غذایی داشتن برای گربه ها توصیه نمیشه. رژیم غذایی اون ها فقط غذای خشک و غذای کنسروی مخصوص سنشون باید باشه.

سلام من یه بچه گربه ی یک ماهه دارم وهمراه مادرشه .هنوز شیر مادرش رومیخوره میخواستم بدونم تاکی شیر مادر باید بخوره ؟؟واینکه کی چه غذایی بدم بهش واینکه چی بدم …لطفا دقیق جواب بدید چون نمیخوام مرتکب اشتباه بشم.

سلام
از ۱ ماهگی میتونی غذای مخصوص بچه گربه نوزاد رو هم بهش بدی همراه با شیر مادر و از ۲ ماهگی شیر مادر رو قطع کن و فقط غذای خشک بچه گربه بخوره

بیماری کلسی ویروس گربه یکی از بیماری های تنفسی شایع در گربه هاست. عامل این بیماری که نوعی ویروس از خانواده وزی ویروس هاست، به دستگاه تنفسی (عموما ریه ها و راه های بینی) دهان (به همراه ایجاد زخم در دهان)، روده ها و عضلات اسکتی حمله میکنه. این بیماری…

در این مقاله میخوایم به بیشترین سوالاتی که گربه دار ها از دامپزشک میپرسن پاسخ بدیم. خوندن این سوالات و پاسخ هاشون میتونه برای همه مفید باشه و به بالا بردن سواد شما درباره گربه ها کمک کنه. پس با ادامه مقاله همراه باشین، حتی اگر سوالی درباره گربه ها…

ریزش مو در گربه ها یکی از مهم ترین مشکلاتیه که صاحب گربه ها باهاشون دارن. در این مقاله از پت پُرس میخوایم در مورد دلایل ریزش موی گربه صحبت کنیم و راهکارهایی برای کاهش ریزش مو در گربه ها ارائه بدیم. اگر شما هم از دست ریزش موی گربه تون عاصی شدین این…

هیچ گربه ای بی دلیل در جایی غیر از خاک گربه دستشویی نمیکنه. در این مقاله دلایل دستشویی نکردن گربه در خاک رو بررسی میکنیم. گربه ها موجودات جالبی  هستن که معمولا رفتار و برنامه زندگی مشخصی دارن. گاهی ممکنه بخاطر عوامل مختلف مثل استرس یا ابتلا به…

در مورد نگهداری یا سلامتی سگ،گربه،پرنده،خرگوش،خوکچه و … سوال داری؟

میتونی همه سوالاتت رو مستقیم از دامپزشک پت پرس، بپرسی و جواب بگیری!

اطلاعات بیشتر

ثبت نام برای مشاوره

پت پرس به شما پیشنهاد میکنه که برای خرید غذا و لوازم حیوون خونگی تون از دیجیکلا خرید کنین

 

ورود به پت شاپ دیجیکالا

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

!function( e, t, a ){ “use strict”; var s = t.head || t.getElementsByTagName( “head” )[ 0 ], p = t.createElement( “script” ); e.certificateBadge = a, p.async = true, p.src = “https://certificate.iwmf.ir/iwmf-certificate.js?v=10.0”, s.appendChild( p ) }( this, document, “light” );

شما می توانید به راحتی با پت پرس در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.

 

پرستاري و غذا دادن به بچه گربه یتیم جدا از اجر معنوي ،بسيار جالب و لذت بخش است .اين حيوانات مظلوم و بيچاره معمولا در اثر كشته شدن يا عدم وجود حس مادري به تنهايي رها شده و قادر از مراقبت خود نيستند.در صورتي كه آنها به حال خود رها شوند به زودي خواهند مرد.

 

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

اگر شما تصميم به مراقبت از بچه گربه يتيم گرفته ايد اما نمي دانيد كه به او چگونه رسيدگي كنيد اين مطلب را بخوانيد .

بچه گربه ها وقتي به دنيا مي آيند بسته به نژادشان حدود 120-80 گرم وزن دارند و مي بايست هفته اي 100-50 گرم وزن بگيرند .معمولا چشم بچه گربه ها از10-14روز به بعد باز مي شود پس اگر حيواني كه پيدا كرده بوديد هنوز چشمانش بسته است و وزن آن حدود 200-150 گرم، سن آن كمتر از 10 روز است و به رسيدگي بيشتري احتياج خواهد داشت .

گربه اي كه حدود 3 هفته سن داشته باشد مي تواند راه برود و اولين دندان هاي شيري اش نيز نيش زده اند . نگهداري از بچه گربه 3 هفته اي به مراتب راحت تر از نگهداري يك نوزاد 10-1روزه مي باشد .مهمترين مورد براي نگه داري بچه گربه حفظ دماي محيط شان است .

اين نوزادان به خودي خود قادر به تامين گرماي خود نبوده و وابسته به مادرشان هستند . حال كه مادري وجود ندارد بايد نوزاد تا يك هفتگي در دماي 29 درجه سانتي گراد و تا 2 هفتگي در دماي 26 درجه سانتي گراد نگه داري شوند .مي بايست دما طوري باشد كه حيوان در صورت احساس گرما بتواند بخزد وبه جايي كه دما كمتر است برود .عدم تامين دماي مناسب سريعا باعث افت  دماي بدن شده كه بسيار خطرناك است .

 

جدول دمای بچه گربه بی مادر:

نصف ليوان (120 سي سي )شير پر چرب + یک عدد زرده تخم مرغ + یک قطره مولتي ويتامين نوزادان.دومين مورد مهم نوع تغذيه و روش غذا دادن به بچه گربه است. بهترين شير بعد از شير مادر ،شير خشك مخصوص بچه گربه است .اگر شير خشك مخصوص در دسترس نبود از فرمول زير براي تغذيه حيوان استفاده كنيد :

 

دستور تهیه شیر بچه گربه بی مادر

نام شیر بچه گربه

مواد مورد نیاز

راهنما

 

شیر خانگی برای بچه گربه

·         شیر پرچرب 90 میلی لیتر

·         آب 90 میلی لیتر

·         ماست غیر کم چرب  120 میلی لیتر

·         زرده تخم مرغ 3 الی 4 عدد

همه مواد را باهم مخلوط کنید و تا 36- 38 درجه سانتی گراد گرم کنید.

بین هر بار مصرف در یخچال نگهداری کنید

 

شیر اورژانسی خانگی برای بچه گربه

·         شیر گاو 250 میلی لیتر

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم

·         زرده تخم مرغ 3 الی 4 عدد

·         مولتی ویتامین بچه 1 قطره

·         روغن ذرت 1 قاشق غذاخوری -15 میلی لیتر

·         کمی نمک

همه مواد را باهم مخلوط کنید و تا 36- 35 درجه سانتی گراد گرم کنید.

بین هر بار مصرف در یخچال نگهداری شود

 

 

 

فرمول مي بايست به خوبي مخلوط شود و قبل از خوراندن به گربه تا دماي 37 درجه گرم شود . شير را هيچگاه سرد به حيوان ندهيد . باقي مانده  فرمول ساخته شده مي بايست در يخچال فقط براي يك روز نگاه داشته وبعد از آن دور ريخته شود .

 

 

توجه فرماييد كه هيچ وقت نبايد براي تغذيه بچه گربه يا توله سگ از شير كم چرب استفاده شود .شير گاو از نظر ارزش غذايي از شير سگ وگربه بسيار پايين تر است و به تنهايي پاسخ نياز بچه گربه يا توله سگ را نمي دهد.

حتما از شيشه شير هاي مخصوص غذا دادن به بچه گربه استفاده شود اگر آن در دسترس نبود مي توان از قطره چكان پلاستيكي،سرنگ بدون سوزن 3 سی سی  يا قطره هاي مخصوص چشم وگوش شسته شده استفاده شود.ريزش شير از سر پستانك بايد طوري باشد كه در صورت وارونه گرفتن شيشه شير ،شير باید  قطره قطره بچكد .

 

هيچگاه براي شير دادن بچه گربه را به پشت نخوابانيد اين باعث مي شود شير به داخل مجراي تنفسي حيوان رفته و باعث مشكلات ديگر شود .براي شير دادن مي بايست حيوان را بروي شكم خوابانده سرش را به طرف بالا آورده و بعد شيشه شير را داخل دهان بگذاريد ( درست همانند خوردن شیر از سینه مادرشان).


بچه گربه ها در هفته اول جمعا30 -40 سي سي در روز ( هر 2-3 ساعت يكبار 2-4 سي سي )شير بخورند .آن ها معمولا روزانه به380-220 كيلو كالري انرژي احتياج دارند و چون در بدو تولد حجم معده نوزاد بسیار کم است هر 2-3 ساعت یکبار باید شیر بخورند بعد از یک هفتگی میتوان فواصل زمانی شیر دهی بیشتر شود مثلا هر 4-5 ساعت یکبار.مقدار مصرف روزانه بچه گربه در سن دو هفتگي به حدود 56 سي سي و در 3 هفتگي روزانه به حدود 80 سي سي مي رسد .


بعد از هر بار شير خوردن مي بايست با يك پارچه نرم، شكم گربه دایره وار ماليده شود. اين كار مانند زبان مادر حيوان عمل کرده و به حركت روده ها و تخليه ادرار و يا مدفوع كمك مي كند .اگر اين مالش ها انجام نشود حيوان خود به خود قادر به دفع نبوده و شكم حالت باد كردگي مي گيرد .


تا سن 4-3 هفتگي مي توان براي غذاي بچه گربه تنها از شير استفاده شود، اما بعد از اين سن كم كم غذا هاي پوره مانند (مثل مرغ و گوشت به همراه سيب زميني و هويج )داده شود . هر چه سن حيوان بيشتر شود ،دندان ها كامل تر و مي توان غذاي سفت تر براي تغذيه استفاده گردد . براي شروع دادن غذا به بچه گربه بهتر است از غذاي كنسروي استفاده شود . به هیچ عنوان از غذای مخصوص نوزاد انسان استفاده نکنید،اینها حاوی پیازهستند و برای گربه مضر میباشند.


توجه فرماييد عدم توانايي در مكيدن ،سر و صداي بيش از حد ،عدم وزن گيري يا از دست رفتن وزن ،اسهال بد بو ، همگي نشان از بيماري بچه گربه داشته و در صورت مشاهده اين موارد مي بايست به دامپزشك مراجعه کنید.


بعد از سن 3 هفتگي مي بايست در كنار حيوان هميشه يك ظرف آب تازه و خنك قرار داشته باشد . هرگز تصور نكنيد چون حيوان شير مي خورد بنابراين احتياج به آب ندارد .  از سن 8-6 هفتگي به بعد مي توانيد غذاي خشك مخصوص بچه گربه را با غذاي كنسروي تدريجا مخلوط كرده وبه حيوان بدهيد.

چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم
چگونه به یک بچه گربه غذا بدهیم
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *