مضرات دوغ کفير کاله

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی



حکیم مهر – برای خرید دوغ رفته بودم که فروشنده بطری‌ای را روی پیشخوان گذاشت و گفت دوغ کفیر را امتحان کنید طعم فوق‌العاده‌ای دارد. نگاهی به برچسب پشت بطری انداختم و از خواصی که برای آن قید شده بود، ذوق‌زده شدم. چطور چنین داروی جوانی‌ای وجود داشت و تا به حال آن را امتحان نکرده بودم؟! شنیده بودم که قبل از انقلاب این نوشیدنی در ایران هم تولید می‌شد اما چطور جای آن، این همه سال خالی مانده بود؛ آن هم چنین نوشیدنی‌ای با این همه خواص؟! این موضوع بهانه‌ای شد تا با دکتر سیدامیرمحمد مرتضویان، متخصص صنایع غذایی و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و صنایع غذایی (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) در مورد آن صحبت کنم.

آقای دکتر، کفیر چیست؟

«کِفیر» نوشیدنی تخمیری است که از شیر به دست می‌آید مانند فرآورده‌های محلی مثل دوغ. این محصول دارای مجموعه میکروبی بسیار پیچیده‎‌ای است و ممکن است در بردارنده بیش از 30 گونه میکروبی باشد.

کفیر ابتدا در کدام کشور تولید شد؟

دوره مقدماتی php

«کِفیر» از «قفقاز» به دنیا معرفی شد و سپس به اروپا راه پیدا کرد و در روسیه به تولید صنعتی انبوه رسید. «کفیر» از کلمه ترکی «کیف» (kief) به معنای «لذت بردن» و «سرشوق آمدن» گرفته شده است. مردم ترکستان و قفقاز از زمان‌های قدیم این نوشیدنی را مصرف می‌کرده‌اند و برای آن خواص درمانی فراونی قائل هستند. آنها راز سلامت و عمر زیاد خود را به مصرف کفیر نسبت می‌دهند. کفیر چگونه تهیه می‌شود؟

در گذشته «کفیر» فقط سنتی تهیه می‌شد. برای این کار دانه‌های گل‌کلم شکلی به نام «کفیر» را در شیر می‌ریختند و پس از مرحله تخمیر، بر تعداد دانه‌‌ها افزوده می‌شد. سپس دانه‌ها را از روی شیر جمع و آنها را در محیطی مناسب نگهداری می‌کردند تا دوباره از آن در تخمیر استفاده شود اما امروزه برای تولید انبوه آن در صنعت، استارترهای صنعتی را به شیر اضافه می‌کنند. البته مهم‌ترین کشوری که این فرآورده را تولید می‌کند، روسیه است و درواقع بیشترین تولید صنعتی «کفیر» را دارد.

پس چرا به این نوشیدنی «دوغ» می‌گوییم؟

آنچه در کشور ما تولید می‌شود «کفیر» نیست بلکه نوعی دوغ‌ است که متاسفانه برخی کارخانه‌ها شاید از روی ناآگاهی، روی برچسب‌های‌ این محصولات، واژه «کفیر» را درج می‌کنند. به کار بردن واژه «کفیر» به تنهایی در این محصولات اشتباه است و فعلا بر اساس استاندارد ملی ایران، کلمه «نوشیدنی کفیر» مجاز است. همچنین قیدکردن کلمه هایی مانند «پروبیوتیک» یا نشاط‌آور، ضدسرطان و جلوگیری‌کننده از نفخ و نشانگان خستگی و موثر در زیبایی پوست ادعاهایی کذب است. در ایران ده‌ها نوع دوغ با طعم‌های مختلف تولید می‌شود، این نوشیدنی نیز مانند همان دوغ‌هاست و تنها استارتر خاصی در آن استفاده می‌شود بنابراین نباید فریب نوشته‌های درج‌شده روی بسته‌بندی آنها را خورد.

پس کفیر چه تفاوتی با دوغ دارد؟

طعم کفیر با دوغ متفاوت است؛ غلظت آن دست‌کم دو برابر دوغ است و حدود 3-2 درصد الکل دارد و نمک و اسانس هم به آن اضافه نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان در کشورهای اسلامی «کفیر» تولید کرد. نوشیدنی‌های کفیر موجود در ایران، از نظر ظاهر، خواص، بافت و طعم شباهتی با «کفیر» ندارند و در واقع نوعی دوغ هستند.

آیا مصرف نوشیدنی کفیر از سایر دوغ‌ها بهتر است؟

نه، هیچ ارجحیت سلامت‌بخشی نسبت به دوغ‌های معمولی ندارد و فقط ممکن است طعم آن متفاوت باشد.

آیا مصرف نوشیدنی کفیر را توصیه می‌کنید؟

همه اقشار جامعه کودکان، نوجوانان، سالمندان، زنان باردار، شیرده و… می‌توانند از انواع دوغ در حد متعادل (یکی‌، دو لیوان) استفاده کنند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز که نمی‌توانند شیر را هضم کنند هم می‌توانند این نوشیدنی را جایگزین شیر کنند.

وقتی نوشیدنی‌ کفیر بیرون از یخچال می‌ماند، گاز زیادی پیدا می‌کند. این مساله طبیعی است؟

بسیاری از دوغ‌های تولیدی آلوده هستند و دچار گازدارشدن و تورم بسته‌بندی (در دوغ‌هایی که روی بسته‌بندی آنها واژه «بدون گاز» نوشته‌شده‌است) می‌شوند. متاسفانه گاهی افزودنی‌های غیرمجازی برای جلوگیری از گازدارشدن به آنها اضافه می‌شود. براساس استاندارد ملی ایران در خصوص دوغ‌های گازدار نه دوغ‌های بدون گاز که اکثر دوغ‌های بازار را تشکیل می‌دهد، ‌گاز موجود در دوغ‌ها گاز تخمیری یا تزریقی است و نه طبیعی. گاز تخمیری از تخمیر میکروب‌ها به دست می‌آید و گاز تزریقی با دستگاه تزریق می‌شود. گفتن اینکه گاز موجود در آنها طبیعی است کاملا اشتباه است. بنابراین بهتر است بدانید گازداربودن نوشیدنی‌هایی که باید بدون گاز باشند، به معنای کیفیت و مزیت آنها نیست بلکه نشان از فساد آنها دارد. البته نوشیدنی‌های کفیر نیز مانند دوغ باید تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شوند.

 

 

دوغ کفیر، حلال یا حرام؟

اشاره:

آنهایی که اهل نوشیدنی سالم هستند، حتما نام دوغ کفیر را شنیده‌اند. دوغی که با طعم خوب و تخیلی‌اش جای خوبی بین طرفداران نوشیدنی‌های سالم و غیرگازدار (نوشابه‌ای) باز کرده است. اما درمورد کفیر شنیده‌ها نشان از آن داشت که دوغ کفیر دارای مخمری است که موقع گرم شدن یا هنگام تکان دادن بطری‌اش، از خود الکل طبیعی تولید می‌کند.

از آنجا که این دوغ در خط تولید سه کارخانه پر نفوذ از جمله پگاه، کاله و پاک قرار دارد، تصمیم گرفتیم صحت این قضیه را بررسی کنیم. مهندس فرزاد فربد، دانشجوی دکترای صنایع غذایی از دانشگاه تهران و مدیر تحقیق و توسعه شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان درمورد کفیر تحقیقات کاملی انجام داده که پاسخ سوال‌های ما را داده است:

نام «کفیر» برگرفته از کلمه «ک‍ِف» در زبان ترکی به معنای خوشی و لذت است ولی هر خوشی‌ای که مشکل‌دار نیست! این نوشیدنی ابتدا از قفقاز به دنیا معرفی شد، به اروپا راه پیدا کرد و در روسیه آن‌قدر پرطرفدار شد که پنیر و ماست کفیر هم به بازار آمد. بعد از همه این کشورها، ردپای مدل دوغی‌اش در کشور ما هم پیدا شد و دوغ کفیر تحت یکی از برندهای مشهور به بازار آمد. استقبال ویژه از آن نشان داد که نوشیدنی محبوب قفقاز در ایران هم طرفدار دارد و همین موضوع باعث شد تا کارخانه‌های دیگر نیز وارد رقابت تولیدی شوند. درباره آن خبرهای زیادی منتشر شد و همه تاکید کردند که این نوع دوغ جایگزین مناسبی است برای نوشابه و مزیت‌های فراوانی هم دارد؛ مثلا ضد سرطان و جلوگیری‌کننده از نفخ است، سندرم خستگی را درمان می‌کند و در زیبایی پوست هم تاثیر دارد.

ولی اولین سوال‌ها درباره حلال یا حرام بودن این نوشیدنی باعث شد تا «دوغ کفیر» هم وارد باشگاه مواد خوراکی مشکوک شود. نظر مراجع تقلید درباره این محصول تازه طبیعتا متفاوت بود؛ طبیعی بود برای اینکه باید مواد تشکیل‌دهنده و مخمر این محصول تازه رازگشایی می‌شد تا نظر مراجع درباره سرنوشت آن اعلام شود.

بعضی محققان نتایج تحقیقات خود را منتشر کردند و نوشتند: «با توجه به الکل موجود در کفیر که ممکن است در بعضی از نمونه‌ها بر اثر نگهداری طولانی مدت مخمر در داخل محلول و یا تکان دادن آن به هشت درصد هم برسد، حکم شرعی استفاده از آن از مراجع معظم استفتاء شود.»

در مورد کفیر شنیده‌ها نشان از آن داشت که دوغ کفیر هم دارای مخمری است که موقع گرم شدن یا هنگام تکان دادن بطری‌اش، از خود الکل طبیعی تولید می‌کند. از آنجا که این دوغ در خط تولید سه کارخانه پر نفوذ از جمله پگاه، کاله و پاک قرار دارد، تصمیم گرفتیم صحت این قضیه را بررسی کنیم

مهندس فربد، داستان پیچیده کفیر را چنین توضیح می‌دهد: «کفیر یک نوع محصول نوشیدنی تخمیری و پروبیوتیک شیر است که می‌توان آن را نوعی ماست نوشیدنی هم گفت. این دوغ خوش‌خوراک علاوه بر باکتری‌های زنده موجود در ماست، حاوی گونه‌های متنوع‌تری از باکتری‌های لاکتیکی و اسید استیکی (باکتری‌های پروبیوتیک) و همچنین انواع خاصی از مخمرهاست که همین مخمرها هستند که شایعات درباره کفیر را زیاد می‌کنند. » البته سازندگان این دوغ‌ها مدعی‌اند که با توجه به تحقیقات صورت گرفته روی این محصول و تایید خواص سلامتی‌بخش آن، از ارزش تغذیه‌ای و بیولوژیکی فراوانی برخوردار است و برای مصرف‌کننده مضر نیست و بحث حلال و حرام بودن آن هم حل شده است.

کفیر مانند بعضی نوشیدنی‌های لبنی تخمیری دارای خاصیت پایین‌آوردن کلسترول خون است؛ این نوشیدنی تخمیری از مجموعه‌ای از باکتری‌های زنده و مفید برای بدن تشکیل شده ولی سکرآور نیست. کارشناسان شرکت‌های تولیدکننده توضیح می‌دهند که خود کفیر دوغ نیست، یک شیر تخمیری است با طعم خاص خودش. از این شیر تخمیری ماستی تهیه می‌شود که آن را با 50 درصد آب مخلوط می‌کنند و دوغ کفیر را تولید می‌کنند و با همین استدلال می‌گویند که دوغ کفیر حلال حلال است! البته توضیح کارشناس ما این است: «در استارتر دوغ کفیر مخمر هم وجود دارد. مخمرها به طور طبیعی الکل تولید می‌کنند ولی این الکل تولید شده به قدری کم است که به صفر نزدیک می‌شود و در واقع از نظر شرعی خالی از هر گونه اشکال است.»

بد نیست بدانید مخمرها همچنین به عنوان منبع غذایی در انسان و حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌علت اینکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب کمپلکس هستند، توسط بسیاری از مردم که از بیماری کمبود ویتامین رنج می‌برند یا مقدار ویتامین موجود در رژیم غذایی آنها کافی نیست، به‌عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود و همیشه مضر نیستند.

نظر مراجع تقلید درمورد دوغ کفیر چیست؟

از آنجا که در پروسه تولید این دوغ- در مراحل مختلف- امکان تولید الکل در درصدهای مختلف وجود دارد، بسیار برای ما مهم بود که نظردفتر مراجع تقلید درمورد مصرف همین اندازه چقدر است.

دفترآیت‌الله خامنه‌ای:: در صورتی که مطمئن نیستید که در این دوغ الکل وجود دارد، خوردنش ایراد ندارد.

دفترآیت‌الله وحید خراسانی: باید درباره بودن الکل در آن به قطعیت برسید؛ اگر الکلی نداشت، خوردن آن مانعی ندارد.

دفترآیت‌الله مکارم شیرازی: اگر مطمئن هستید که الکل دارد، نباید مصرف کنید.

 

همشهری جوان، شماره 293

شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

 

آموزش مسائل حقوقی به زبان ساده

  تا چند سال پیش وبمستر ها بک لینک را فقط بصورت تبلیغات متنی میشناختند که در سایتهای مختلف قرار

ادامه

آیا استفاده از Google AdWords تاثیرگذار است؟ این سوالی است که بسیاری از کسانی که می‌خواهند به سراغ این نوع

ادامه

 امروز قرار است با ماکارونی های فرمی، یک غذای فوق العاده شیک و با کلاس را به شما آموزش دهیم.

ادامه

وافل یک نوع شیرینی پر طرفدار و خوشمزه است که معمولا آن را به همراه شکلات و میوه به عنوان

ادامه

به تبع رشد ارتباطات در دنیا، در ایران هم شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و حتی مسنجر تلگرام، شروع‌کننده جریان

ادامه

مشکل این است که غذاهایی که برای صبحانه در ایران مصرف می‌شود معمولا محدود است و همین امر تمایل به

ادامه

کیک پارمای مرغ پنیری سولیکو غذایی است که با پارمای مرغ و پنیر چدار تهیه می‌شود. پارما به گروهی از

ادامه

از دست دادن حافظه و کم شدن به مرور آن لزوما به سن افراد بستگی ندارد.این اتفاق ممکن است برای

ادامه

شاید تا به حال پنیر بز را امتحان نکرده باشید، این پنیر حالتی خامه‌ای دارد و شاید در نگاه اول

ادامه

ایران ناز عطرقهوه بسیارطراوت بخش و جوان کننده است به همین خاطر همه ی ما می خواهیم روز را با یک فنجان قهوه آغاز کنیم

ادامه


لطفا جهت وارد شدن به گالری سفارشات سایت کلیک کنید


*سفارش انواع دسر و سالاد کوکری*


تبلیغات 300*100


مبلمان اداری آدینا

ارائه دهنده مبلمان اداری مدرن و کلاسیک
  09123485491 و 02144620086

دکتر مهناز فتحی

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

اردتدنسی پیشگیری دندانپزشکی کودکان مضطرب و کم سن

با یا بدون بیهوشی عمومی تلفن مطب: 44 24 24 44


لذت آشپزی

عکسهای ارسالی کاربران

مقاله های آموزشی

تاریخچه کیک

نکات مهم و مفید در پخت کیک

کاربرد ژلاتین

مقیاس اندازه گیری مواد

موسسه خیریه اشرف الانبیاء حمایت و توانمندی ایتام

اهدای عضو اهدای زندگی

 

                                  

دوغ کفیر یک نوشیدنی ترش و گازدار و یک فرآورده حاصل از تخمیر شیر است.  به عبارت بهتر دوغ کفیر نوعی نوشیدنی پُرکالری و غنی از باکتری‌ های پروبیوتیک،اسید لاکتیک، الکل، کلسیم، پروتئین، ویتامین ‌ها به ویژه گروه ویتامینهای B و ریزمغذی ‌ها است. در روسیه علاوه بر ماست ، کفیر به صورت پنیر هم تهیه شده و به صورت غذا از آنها استفاده می شود. مصرف نوشیدنی های تخمیری با وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی می تواند جانشین مناسبی برای نوشیدنی های مصنوعی و گازدار که با انواع رنگ های مصنوعی، شکر و مواد شیمیایی تولید می شوند، باشد، چون علاوه بر اینکه خطرات(یکی از عوارض شایع مصرف نوشابه های گازدار ابتلا به پوکی استخوان است) آنها را ندارد، منافع زیادی برای سلامتی دارد. محصولات کفیر برای همه افراد در هر سن و هر جنسی قابل استفاده میباشد. نوشیدنی کفیر را میتوان به جای شیر روی غلات ریخته و یا اینکه آن را با میوه مخلوط نموده  و یا به عنوان سس سالاد استفاده کرد.

در ایران نیز در سالیان اخیر تعدادی از کارخانه جات شیر و لبنیات از جمله شیر پگاه و کاله  اقدام به تولید دوغ کفیر نموده اند. اما قیمت این تولیدات در مقایسه با دوغ عادی بسیار بیشتر است و علاوه بر آن طعم ومزه و غلظت دوغ کفیر کارخانه ای پایین تر از دوغ کفیر خانگی است و کارخانه برای ماندگاری زیاد مجبور به اضافه نمودن نمک به دوغ است که  استفاده آنرا برای بیماران فشار خونی و همچنین قلبی و عروقی و سایر بیماران با رژیم کم نمک تا حد زیادی غیر ممکن ساخته است.  شما می توانید با یک مرتبه خرید دانه های قارچ کفیر، برای همیشه علاوه بر این که دوغ و ماست مورد نیاز خود را به صورت روزانه و با قیمت بسیار پایین و بدون مواد افزودنی در منزل  به راحتی تهیه می کنید ، از طعم گوارا و دلچسب و خواص درمانی آن بهره برده ، همچنین می توانید خود نیز این قارچ را پرورش و افزایش داده و به دوستان و آشنایان خود هدیه داده یا بفروش برسانید.9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *