مزايا و معايب سوخت فسيلي براي توليد انرژي الک

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

سوخت‌های فسیلی بقایای گیاهان و حیوانات ما قبل تاریخ است که اکنون به زنجیره‌های هیدروکربنی کاهش یافته است. این هیدروکربن‌ها به شکل جامد یا مایع است.
سوخت‌های فسیلی دارای سرعت احتراق بسیار بالایی است و انرژی بسیار زیادی آزاد می‌کند. بیشتر نیاز ما به انرژی و سوخت از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. جالب این است که نیاز دنیا به سوخت‌های فسیلی هر بیست سال دو برابر می‌شود ولی هنوز هم منابع سوخت‌های فسیلی برای برآورده کردن این نیاز کافی است.
ولی مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی در قرن بیستم باعث تخلیه‌ی این منابع شده است. در کنار این، سوخت‌های فسیلی میزان آلودگی محیطی را بسیار افزایش داده است و این تبدیل به مسئله‌ای جدی شده است. در این مقاله، به بررسی اجمالی مزایا و معایب سوخت‌های فسیلی پرداخته شده است.

مزایا

سوخت‌های فسیلی نسبت به منابع انرژی دیگر دارای چندین مزیت است.
به همین خاطر است که آن‌ها هنوز هم به عنوان منبع اصلی تأمین کننده‌ی انرژی به شمار می‌رود. مزایای سوخت‌های فسیلی عبارت است از:

• سوخت‌های فسیلی دارای انرژی گرمایی بالایی است.
سوزاندن ۱ گرم سوخت فسیلی مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند. مقدار انرژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی بیشتر از انرژی تولید شده توسط همان مقدار از منابع انرژی دیگر است.

• بهره‌برداری از مخازن سوخت‌های فسیلی به کمک تجهیزات پیشرفته بسیار آسان است.

• ذغال سنگ سوخت فسیلی است که به وفور یافت می‌شود. از ذغال سنگ در بسیاری از نیروگاه‌ها استفاده می‌شود زیرا هزینه‌ی تولید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دوره مقدماتی php

• حمل و نقل سوخت‌های فسیلی که به شکل مایع یا گاز است بسیار آسان است. آن‌ها را به سادگی از طریق لوله انتقال می‌دهند.

• ساخت و ساز نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند نیز آسان است.

• نفت برجسته‌ترین شکل سوخت‌های فسیلی است که در انواع وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• استخراج و فرآوری سوخت‌های فسیلی آسان‌تر بوده و از اینرو، ارزان‌تر از منابع انرژی دیگر است.

معایب

اگر چه سوخت‌های فسیلی تا همین اواخر به منابع انرژی دیگر ترجیح داده می‌شد
ولی مصرف بیش از حد آن‌ها و برخی خواص غیر مطلوب باعث ایجاد برخی مسائل مهم شده است. معایب سوخت‌های فسیلی عبارت است از:

• اگر چه نفت ، گاز طبیعی و ذغال سنگ به فور در طبیعت یافت می‌شود ولی مصرف بیش از حد باعث تخلیه‌ی قابل توجه مخارن آن‌ها شده است. در کنار این، جایگزینی منابع غیر ممکن است زیرا، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا زنجیره‌های هیدروکربنی تشکیل شود.

• هیدروکربن‌های حاضر در سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای مانند متان و دی اکسید کربن آزاد می‌کند که باعث سوراخ شدن لایه‌ی اوزون می‌شود.
• در کنار این، گازهای مضر دیگر مانند کربن مونوکسید و دی اکسید گوگرد باعث ایجاد باران‌های اسیدی می‌شود.

• استخراج سوخت‌های فسیلی تعادل زیست محیطی را در برخی نواحی در معرض خطر قرار داده است. به علاوه، معدن کاری ذغال سنگ جان کارگران معدن بسیاری را گرفته است.

• کاهش مخازن باعث افزایش هزینه‌های استخراج سوخت‌های فسیلی شده است. این قیمت سوخت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

• نشت برخی سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی و نفت خام می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد. از اینرو، حمل و نقل این سوخت‌ها خطرناک است.

• سوخت‌های فسیلی باعث گرمایش جهانی می‌شود، مسئله‌ای که سرتاسر جهان با آن مواجه است.

   نیروی برق‌آبی یا هیدروالکتریسیته اصطلاحی است که به انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب اطلاق می‌شود. در حال حاضر هیدروالکتریسیته چیزی در حدود ۷۱۵۰۰۰ مگاوات یا ۱۹٪ (۱۶٪ در سال ۲۰۰۳) از کل انرژی الکتریکی تولیدی جهان را پوشش می‌دهد. نیروی برق‌آبی همچنین ۶۳٪ از انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را نیز شامل می‌شود.

   مزایا :

   ملاحظات اقتصادی

   بیشترین مزیت استفاده از نیروگاه‌ها آبی عدم نیاز به استفاده از سوخت‌ها و در نتیجه حذف هزینه‌های مربوط به تامین سوخت است. درواقع هزینه انرژی الکتریکی تولیدی در یک نیروگاه آبی تقریباً از تغییرات قیمت سوخت‌های فسیلی نظیر نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ مصون است. همچنین عمر متوسط نیروگاه‌های آبی در مقایسه با نیروگاه‌های گرمایی بیشتر است، به طوری که عمر برخی از نیروگاه‌های آبی که هم‌اکنون در حال استفاده هستند به ۵۰ تا ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. هزینه کار این نیروگاه‌ها در حالی که به صورت خودکار کار کنند کم است و بجز در موارد اضطراری به پرسنل زیادی در نیروگاه نیاز نخواهد بود.

   در موقعیت‌هایی که استفاده از سد چندین هدف را پوشش می‌دهد، ساخت یک نیروگاه آبی هزینه نسبتاً کمی را به هزینه‌های ساخت سد اضافه می‌کند. ایجاد یک نیروگاه هیمچنین می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت سد را جبران کند. برای مثال درآمد ناشی از فروش انرژی الکتریکی در سد «Three Gorges» که بزرگ‌ترین سد جهان است با فروش انرژی الکتریکی تولیدی در سد در طول ۵ تا ۷ سال جبران شده‌است.

   انتشار گازهای گلخانه‌ای

   در صورتی که سوختی در نیروگاه سوخته نشود، دی اکسید کربن (که یک گاز کلخانه‌ای است) نیز در نیروگاه تولید نخواهد شد. البته در مراحل احداث نیروگاه مقدار ناچیزی گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌شود که در مقابل میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در نیروگاه‌های گرمایی که از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی گرمایی استفاده می‌کنند بسیار ناچیزاست. البته در این نیروگاه‌ها بر اثر اجتماع آب پشت سد گازهایی متصاعد می‌شود که در پایین به آنها اشاره شده‌است.یک توربین آبی وصل شده به یک مولد الکتریکی.

   فعالیت‌های وابسته

   آب ذخیره شده در پشت یک سد در واقع می‌تواند بخشی از امکانات مربوط به ورزش‌های آبی باشد و به این ترتیب می‌تواند به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل شود. در برخی از کشورها از این آب برای پرورش موجودات آبزی مانند ماهی‌ها استفاده می‌شود به این ترتیب که در برخی سدها محیط‌های خاصی برای پرورش موجودات آبزی اختصاص یافته که همیشه از نظر داشتن آب پشتیبانی می‌شوند.

   معایب :

   آسیب به محیط زیست

   پروژه‌های احداث سد معمولاً با تغییرات زیادی در اکوسیستم منطقه احداث سد همراه هستند. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که سدهای ساخته شده در کرانه‌های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در آمریکای شمالی از میزان ماهی‌های قزل‌آلای رودخانه‌ها به شدت کاسته‌است و این به دلیل جلوگیری سد از رسیدن ماهی‌ها به بالای رودخانه برای تخم‌گذاری است و این درحالی است که برای عبور این ماهی‌ها به بالای رودخانه محل‌های خاصی در سد در نظرگرفته شده‌است. همچنین ماهی‌های کوچک در طول مهاجرت از رودخانه به دریا در بین توربین‌ها آسیب می‌بینند که برای رفع این عیب نیز در قسمتی از سال ماهی‌ها را با قایق‌های کوچک به پایین رودخانه می‌برند. با تمام فعالیت‌هایی که برای ایجاد محیط مناسب برای ماهی‌ها انجام می‌شود بازهم با ساخت سد از میزان ماهی‌ها کاسته می‌شود. در کشورهایی مانند ایالات متحده بستن مسیر مهاجرت ماهی‌ها و دیگر موجودات آبزری به وسیله سد ممنوع است و حتماً باید برای عبور آنها تمهیداتی اندیشیده شود. به این ترتیب در برخی موارد سدها می‌توانند واقعاً برای ماهی‌ها آسیب رسان باشند که نمونه‌ای از آنها سد مارموت (Marmot Dam) در ایالات متحده‌است که عملیات حذف آن در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۷ به پایان رسید. پس از تخریب این سد رودخانه برای اولین بار پس از۱۰۰ سال جریان آزاد خود را آغاز کرد. عملیات حذف این سد بزرگ‌ترین عملیات حذف سد در ایالات متحده بود.

   ایجاد سدها معمولاً باعث به وجود آمدن تغییراتی در قسمت‌های پایینی رودخانه می‌شوند. آب خروجی از توربین‌ها معمولاً حامل مقدار کمتری از رسوبات است و این خود باعث پاک شدن بستر رودخانه و از بین رفتن حاشیه‌های رودخانه می‌شود. به دلیل اینکه توربین‌ها معمولاً به نوبت کار می‌کنند نوساناتی در جریان آب خروجی ایجاد می‌شود که شدت فرسایش بستر رودخانه را افزایش می‌دهد. همچنین ظرفیت اکسیژن حل شده در آب به دلیل کار توربین‌ها کاهش می‌یابد چراکه آب خروجی توربین‌ها معمولاً گرمتر از آب ورودی آنهاست که این خود می‌تواند جان برخی گونه‌های حساس را به خطر بیندازد. برخی دیگر از سدها برای افزایش ارتفاع فشار مسیر رودخانه را منحرف کرده و باعث عبور آب از مناطق پر شیب‌تر می‌شوند و به این ترتیب مسیر قبلی رودخانه را خشک می‌کنند. برای مثال در رودخانه‌های تپاکو (Tekapo) و پوکاکی (Pukaki) از این روش استفاده شده‌است که نه تنها موجب به خطر افتادن برخی گونه‌های موجودات آبزی شده بلکه پرندگان مهاجر منطقه را نیز به شدت در خطر قرار داده‌است.

   سدهای بسیار بسیار بزرگ مانند سد اسوان (در مصر) و سد سه‌دره (در چین) تغییرات زیادی را در بالا و پایین رودخانه به وجود می‌آورند.

   انتشار گازهای گلخانه‌ای

   آب جمع شده در پشت سد در مناطق گرمسیری می‌تواند مقدار قابل توجهی از گاز متان و گاز کربنیک را تولید کند. این گازها در اثر پوسیدگی قسمت‌های مختلف گیاهان و زباله‌هایی به وجود می‌آیند که از بالای رودخانه آمده‌اند و به وسیله باکتری‌های ناهوازی تجزیه می‌شوند. بیشتر گاز تولیدی در اثر پوسیدگی را گاز متان تشکیل می‌دهد که از نظر آثار گلخانه‌ای از دی‌اکسیدکربن خطرناک‌تر است. براساس گزارش کمیسیون جهانی سدها، در سدهایی که منبع آنها نسبت به برق تولیدی آنها کوچک است (کمتر از ۱۰۰ وات به ازای هر مترمربع از آب) و درخت‌های اطراف مسیر رودخانه پاکسازی نشده‌اند، میزان گاز گلخانه‌ای تولیدی از یک نیروگاه گرمایی با سوخت نفت بیشتر است.

   جابجایی جمعیت

   از دیگر معایب ساخت سدها، جابجایی جمعیت ساکن در مناطق زیر آب رفته توسط آب پشت سد است. این مناطق ممکن است شامل مناطقی باشد که از نظر فرهنگی یا اعتقادی دارای ارزش بالایی هستند و بدین ترتیب دلبستگی زیادی بین مردم ساکن با منطقه و آن منطقه خاص وجود دارد و به این ترتیب با بالا آمدن آب این مکان‌های تاریخی یا فرهنگی از بین خواهند رفت. از جمله سدهایی که در مراحل ساخت با این قبیل مشکلات روبه‌رو شدند می‌توان به سد سه‌دره یا سد کلاید اشاره کرد.

   شکست سد

   شکسته شدن سدها گرچه به ندرت اتفاق می‌افتد اما خطری جدی و خطرناک است. برای نمونه می‌توان به شکسته شدن سد بانکیاو (Banqiao) در جنوب چین اشاره کرد که موجب کشته شدن ۱۷۱۰۰۰ تن و بی‌خانمان شدن حدود نیم میلیون نفر شد. همچنین سدها می‌توانند هدف خوبی برای دشمن در طول جنگ یا اقدامات خرابکارانه تروریست‌ها باشند. سدهای کوچک در این حملات کمتر آسیب‌رسان هستند.

   انتخاب محلی نامناسب برای احداث سد می‌تواند به فاجعه منجر شود، برای مثال می‌توان به سد واجنت (Vajont) در ایتالیا اشاره کرد که در سال ۱۹۶۳ موجب مرگ حدوداً ۲۰۰۰ نفر شد.

منبع : fa.wikipedia.org

استفاده از زیست توده بعنوان یک منبع انرژی
نه تنها بدلایل اقتصادی بلکه به دلیل توسعه اقتصادی و زیست محیطی نیز جذاب است و
از طرفی آنرا عامل تسریع در رسیدن به توسعه پایدار می دانند.
سیستم‌هایی که زیست توده را به انرژی قابل مصرف تبدیل می‌کنند، می‌توانند در ظرفیت‌های
کوچک به صورت ماژول و ظرفیت های متوسط و بالا بکار روند. صنایع کشاورزی و جنگلداری
از ذخایر اصلی زیست توده هستند که فرصت‌های اساسی را برای توسعه اقتصادی مناطق
روستایی و دورافتاده فراهم می‌کند.

میزان نشر مواد آلاینده ناشی از احتراق زیست
توده، معمولاً کمتر از سوخت‌های فسیلی است. بعلاوه استفاده و بهره برداری تجاری از زیست توده می‌تواند مشکلات
مربوط به انهدام ضایعات و زباله در سایر صنایع از جمله جنگلداری و تولیدات چوب،
فرآوری مواد غذایی و بخصوص ضایعات جامد شهری در مراکز شهری را حذف و یا کاهش دهد.

 سیکل کربن خنثی برای انرژی زیست
توده

 

«نكات فصل 9»

مزاياي استفاده از سوخت هاي فسيلي

1- اين انرژي ها در دسترس بوده وبه راحتي مي توان آن ها را حمل ونقل و تهيه كرد . 

2-اين انرژي ها ارزان هستند.

مشكلات استفاده از سوخت هاي فسيلي

1-استفاده از سوخت هاي فسيلي ،سالانه چندين تن گازهاي سمي در اكسيد گوگرد ،دي اكسيد نيتروژن  و مونو اكسيد كربن  را در جو زمين رها مي كند.

2-گاز دي اكسيد كربن كه از سوختن همه ي انواع سوخت هاي فسيلي (حتي گاز طبيعي كه تميزترين نوع سوخت هاي فسيلي است)توليد مي شود ، گازي غير سمي است اما در جو زمين اثر گلخانه اي داشته و به طور نگران كننده اي باعث گرم شدن زمين گرديده است.

3-وجود گازهاي حاصل از سوخت هاي فسيلي ،باعث ايجاد باران اسيدي مي گردد. باران اسيدي باراني است كه گازهاي اسيدي در آن حل شده اند. نابود شدن جنگل ها ،آلوده شدن آب ها و تخريب ساختمان ها از جمله زيان هاي مهم اين پديده هستند.

4-بازده نيروگاه هاي سوخت فسيلي كم است.

مزاياي انرژي هسته اي

1-با مقدار كمي از سوخت هاي هسته اي مي توان انرژي بسيار زيادي آزاد كرد. (از سوختن يك كيلو گرم سوخت هسته اي انرژي معادل سوختن 3000كيلوگرم زغال سنگ آزاد مي شود. )

2-سوخت هاي هسته اي ، گاز هاي آلوده كننده ي  محيط زيست توليد نمي كنند.

معايب انرژي هسته اي

1-طراحي ، ساخت ،نصب و بهره برداري از نيروگاه هسته اي به فناوري هاي پيشرفته نياز داغشته وبسيار پر هزينه است.

2-عناصر شكافت پذير ،محدود ونمام شدني هستند.

3-هسته ي اتم هاي شكافت پذير ، پرتو زا وخطر ناك هستند.

4-پسماند وزباله هاي حاصل از شكافت اين مواد ،‌پرتوزا وخطرناك هستند.

5- هزينه يا نگه داري و ايمني تأسيسات اين راكتورها بسيار بالاست.

انرژی هسته ای چه فايد ه هايي  دارد؟

خورشید یک نیروگاه هسته ای بسیار بزرگ است نور وگرمای فراوانی که از خورشید به ما می رسد در اثر واکنش های هسته ای تولید می شود.

1-اتم ها کوچکترین جزء هر ماده هستند؛ اگر هسته اتم را بشکافیم انرژی زیادی آزاد می شود. از میان عناصر اورانیوم هسته ی بزرگتری دارد؛ بنابراین شکستن و آزاد کردن انرژی آن آسان تر است.از این رو برای تولید انرژی هسته ای به سراغ اورانیوم می روند. در کشور ما اورانیوم زیادی وجود دارند.

2-پزشکی هسته ای امروزه به یکی از مهمترین بخش های پزشکی تبدیل شده است. پزشکان هسته ای برای تشخیص و درمان بیماری ها از انرژی هسته ای استفاده می کنند.

3-در بعضی از کارخانه ها مواد بسیار خطرناکی برای کار لازم است که نزدیک شدن به آن ها ساده نیست. در این مکان ها می توان همه چیز را به کمک اشعه و از راه دور کنترل کرد.

4-اگر کوچکترین شکافی در موتور یا بدنه هواپیما وجود داشته باشد ممکن است حادثه های بسیار تلخی اتفاق بیفتد. با پرتوهای هسته ای می توان مراحل ساخت قطعات حساس را زیر نظر گرفت. این حساسیت در بعضی صنایع دیگر هم وجود دارد. مثلاً درسرتاسر کشور ما لوله های فراوانی از نفت و گاز کشیده شده است اگر روی یکی از این لوله ها شکافی کوچک ایجاد شود، ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید برای نظارت بر این لوله ها و کنترل فشار نفت یا گاز درون آن ها از پرتو دهی هسته ای کمک می گیرند.

5-ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی با مواد شیمیایی خطر زیادی دارد. با استفاده از انرژی هسته ای می توان میوه ها را از میکروب ها پاک کرد و آفت های گیاهی را از بین برد.

6-نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای کشورمان است. قرار است این نیروگاه 1000 مگاوات برق تولید کند انرژی هسته ای کمتر هوا را آلوده می کند. اگر دانه های گندم و برنج به اندازه کافی رشد می کردند و چند برابر قد می کشیدند ، محصول برنج و یا گندم چندین برابر می شد. دانشمندان تلاش می کنند با کمک انرژی هسته ای دانه های برنج و گندم را اصلاح کنند تا آن ها به خوبی رشد کنند. گندم اتمی یک گندم اصلاح شده است که مردم طبس، ده نمک، گرمسار و زابل آن را به خوبی می شناسند.

 

مزاياي انرژی خورشیدی

1-اولین و مهمترین, انرژی خورشیدی قابل تجدید است .

2- استفاده از آن در مناطق دور افتاده كه انتقال انرژي به آن ها دشوار است ، مناسب است.  

3-هيچ آلودگي ندارد.  

4-به غیر از هزینه خرید یک بار از پانل های خورشیدی, انرژی خورشیدی به طور کامل رایگان است.

 

معايب انرژي خورشيدي

1-سه مشكل عمده وجود دارد: 1-آن كه بازده ي روش هاي مختلف استفاده از انرژي خورشيدي ، زياد نيست.مثلاًبازده ي يك سلول فتو ولتاييك 20%است ،يعني فقط 20%انرژي نوراني را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند.

2-تجهيزات مورد نياز براي تبديل انرژي خورشيدي به انواع ديگر انرژي گران است.

3-نور خورشيد فقط در طول روز مي تابد ودر هواي ابري وتاريك ،كار آيي دستگاه هايي كه با نورخورشيد كار مي كنند بسيار كاهش مي يابد.

مزاياي انرژي باد

1-انرژي باد در اكثر مناطق كشور به مقدار زياد وجود دارد.

2-به راحتي قابل تبديل به انرژي الكتريكي است.

3-نيرو گاه هاي بادي بسيار پر بازده هستند.

4-اين نيرو گاه ها آلودگي ندارند.

معايب انرژي باد

1-وزش باد به طور دقيق قابل پيش بيني نيست و حتي در يك منطقه باد خيز ممكن است در بعضي روزها بادي نوزد.

2-توربين وژنراتورها ممكن است بر امواج تلويزيون هاي اطراف خود تأثير بگذارندوگيرنده هاي اطراف آن ها با مشكل مواجه شوند.

3-سرو صداي ناشي از قسمت هاي متحرك تا فاصله ي 200متري ، موجب ناراحتي ساكنان منطقه مي شود. البته امروزه با استفاده از فناوري هاي جديد ، سرو صداي اين تجهيزات به شدت كاهش يافته است.

4-پره هاي توربين بادي مي توانند باعث مرگ پرندگان شوند،لذا ساخت نيروگاه بادي در محل هايي كه زيستگاه پرندگان يا مسير عبور پرندگان مهاجر است، توصيه نمي شود.

5-منظره طبيعت را خراب مي كند.

مزاياي انرژي برق آبي

1-توان خروجي نيرو گاه هاي آبي قابل كنترل بوده و در طول روز يا سال قابل برنامه ريزي هستند.

2-سد ها و نيرو گاه هاي آبي ،بزرگ ترين منابع انرژي قابل بازيافت در دنيا هستند.

3-هيچ آلودگي واثر گلخانه اي ندارند.

نكته : توليد برق آبي از پاك ترين ومطلوب ترين انواع كاربردهاي انرژي تجديد پذير است.

معايب استفاده از انرژي آب

1-قبل از ساختن سد بر روي رودخانه ها يا احداث بند براي استفاده از انرژي جزر ومد درياها ، بايد بررسي هاي دقيق زيست محيطي انجام شود واثرات احتمالي اين سازه ها ي عظيم بر روي انسان ها ،حيوانات ،گياهان وتغييراتي كه در هواي منطقه ايجاد مي كند ،مطالعه گردد. انجام كامل اين مطالعات ،زمان زيادي (چند سال) نياز دارد.

2- هزينه ساخت سد بر روي رودخانه ها نسبتاًزياد است. در عين حال هزينه ي ساخت بند براي استفاده از انرژي جزر ومد بيش تر است.

3-به كار گير ي سازه ها وتجهيزات در آب شور دريا براي استفاده از انرژي جزر ومد دريا ، به استفاده از آلياژهاي مقاوم و گران قيمت در برابر خوردگي نياز دارد كه هزينه هاي استفاده از انرژي جزر ومد را افزايش مي دهد.

4-خطراتي در مورد احتمال خراب شدن سدها ونيز مسائلي در ارتباط با تأثير سد بر محيط اطراف وجود دارد.زيرا با احداث سد ، زمين هايي كه قبلاًبه صورت جنگل ويا براي زراعت به كار مي رفت ، به زير آب مي رود.

مزاياي انرژي زمين گرمايي

1- تمیز بودن: در این روش همانند نیروگاه بادی و خورشیدی، نیازی به سوخت نیست، بنابراین سوخت های فسیلی حفظ می شوند و هیچگونه آلودگی وارد هوا نمی شود.

2- بدون مشکل بودن برای منطقه: فضای کمتری برای احداث نیروگاه نیاز دارد و عوارضی چون ایجاد تونل، چاله های روباز، کپه های آشغال و یا نشت نفت و روغن را به دنبال ندارد.

3- قابل اطمینان بودن (پدافند غیر عامل): نیروگاههای زمین گرمایی می توانند در طول سال فعال باشد و به دلیل قرار گرفتن روی منبع سوخت، مشکلات مربوط به قطع نیروی محرکه در نتیجه ی بدی هوا، بلایای طبیعی و یا تنش های سیاسی را ندارد.

4- تجدید پذیری و دائمی بودن

5- صرفه جویی ارزی:  هزینه ای برای واردات سوخت از کشور خارج نمی شود و نگرانی های ناشی از افزایش هزینه ی سوخت وجود نخواهد داشت.

6- ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور

7- توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق محروم

8- کمک به رشد کشورهای در حال توسعه: نصب آن در مکان های دور افتاده می تواند استاندارد و کیفیت زندگی را با آوردن نیروی برق بالا ببرد.

معايب انرژي زمين گرمايي

1-استفاده ي وسيع از انرژي زمين گرمايي در يك منطقه ،(مثلاًبراي استفاده در يك نيروگاه)ممكن است ناپايدار يهايي در ساختار زمين به وجود آورد .به خصوص هنگامي كه مخزن زمين گرمايي فاقد آب وبخار آب بوده و لازم است آب مورد نياز جهت توليد بخار به داخل آن تزريق شود. زيرا بر اثر تزريق آب پر فشار در پوسته ي سنگي ونشست زمين وشكستن برخي سنگ ها ، امواج لرزه اي محسوس ايجاد مي گردد كه گاهي ائقات باعث ترس مردم ساكن در اطراف آن مي شود.

2-بخار آب خروجي از مخزن زمين گرمايي حاوي مقاديري تركيبات گوگردي وكربن دي اكسيد است كه با خود از اعماق زمين به همراه آورده است.

اين تركيبات گوگردي به شدت خورنده هستند ولوله ها و وسايلي كه با بخار آب يا آب حاوي اين تركيبات تماس دارندبايد از آلياژهاي مقاوم در برابر خوردگي ساخته شوند . جداسازي اين تركيبات وورود آن ها به اتمسفر باعث آلودگي هوا مي شود.

ضرورت و مزایای استفاده از انرژی زیست توده در کشور

1-رفع مشکلات زیست محیطی حاصل از رهاسازی منابع زیست توده در طبیعت(آلودگی آب، خاک، هوا و بو و …)

2-کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بویژه متان در جو- بیش از 50% متان منتشره از این منابع میباشد.

3-امکان تولید انرژی در محل مصرف(کاهش تلفات شبکه)

4-امکان تحویل انرژی پاک به شکل جامد، مایع و گاز

       5-امکان تحویل انرژی به فرم برق، حرارت و سوخت خودروها و یا خوراک واحدهای پتروشیمی

       6-ایجاد ارزش افزوده و اشتغال مولد قابل توجه

       7-تولید سالانه 25 میلیون تن زباله شهری و صنعتی، بیش از 5 میلیارد مترمکعب فاضلاب های شهری و صنعتی، بیش از 400میلیون تن زائدات و ضایعات کشاورزی- جنگلی و دامی

       8-کمک به ارتقای بهداشت عمومی

       9-تولید انرژی با قابلیت دسترسی بالا

        

       معايب زيست توده

1-يكي از مشكلات عمده انرژ ي زيست توده (هنگامي كه از محصولات كشاورزي استفاده مي شود )محدوديت زمين هاي كشاورزي است كه موجب كمبود مواد غذايي در جهان شده و بسياري از مردم كره ي خاكي را با بحران تغذيه رو به رو كرده است.

2-استفاده از ضايعات كشاورزي ، انساني وحيواني نيز با مشكل جمع آوري رو به رو ست كه در بسياري از موارد هزينه آن بالا است. 

        

زيست گاز (بيو گاز ):گاز متصاعد شده از سوخت هاي زيستي كه قسمت عمده ي آن گاز متان است وانرژي آن معادل 70%انرژي گاز طبيعي است.

 

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *