فوايد سماق قهوه اي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

عضويتلغو عضويتPowered by WebGozar


ماه دیگر این موقع سماق یکی از سین‌های سفره نوروز را تشکیل داده و اغلب ما هم نمی‌دانیم حکمت وجود آن در این سفره چیست و فقط آن را داخل سفره می‌گذاریم تا سین‌هایمان را کامل کند، اما سماق نماد چیست؟ چرا آن را به همراه کباب می‌خوریم؟ چه خاصیتی دارد و بهترین نوع آن کدام است؟ سماق نماد صبر، بردباری و تحمل است. پس کسانی که زود از کوره در می‌روند و خودشان می‌دانند غیرقابل تحمل‌اند حتما آن را در سفره هفت‌سین‌شان بگذارند تا دیگران از دست و زبانشان در امان بمانند! از نظر طب قدیم مکیدن سماق برای تسکین افرادی که دچار زودرنجی، خشم و عصبانیت هستند موثر است.

در درجه اول سماق خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد و می‌تواند با میکروب‌های بیماری‌زای احتمالی موجود در گوشت نیم‌پز یا مسموم مقابله کند. در نتیجه اگر در ایام عید به سفر رفتید و ناگزیر به مصرف نان و کباب یا چلوکباب رستوران‌های بین راهی شدید حتما به همراه کباب سماق زیادی بخورید و ماست و دوغ را با نعنا یا کاکوتی فراوان میل کنید، چون این گیاهان قادرند به میزان زیادی از مسمومیت احتمالی غذاهای گوشتی بکاهند. ضمن این‌ که سماق به دلیل تانن و ترکیبات فنلی که دارد پیشگیری‌کننده از اسهال‌های میکروبی و خونی است. مزیت دیگر سماق این است که به دلیل دارا بودن اسیدهای ترش آلی به هضم و جذب سریع‌تر چربی و پروتئین گوشت کمک می‌کند. البته لازم است بدانید سماق از میزان کالری چربی نمی‌کاهد و فقط غذا را راحت هضم می‌کند و حتی اشتهاآور است. همچنین سماق به دلیل قابض بودن، مقوی معده و روده است و می‌تواند تا حدودی التهابات و زخم‌های احتمالی در مسیر لوله گوارش را التیام دهد. پژوهش‌ها نشان داده است سماق‌کاهنده قند و فشار خون است و باعث کاهش اسید اوریک می‌شود و به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی اثرات ضدسرطانی قابل توجهی دارد. دمکرده سماق مو را سیاه، غرغره آن گلودرد، آفت دهان و دندان درد را تسکین و لثه را تقویت می‌کند.

ق و بنفش بهترین است

طبیعت سماق سرد و خشک است و به تنهایی هیچ‌ ویتامینی ندارد، اما حاوی مقادیر کم برخی از املاح معدنی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفر و… است و خواص اصلی آن به تانن و ترکیبات فنلی موجود در آن مربوط می‌شود. سماق دارای رنگ‌های ق، بنفش، قهوه‌ای و سیاه است که به گفته متخصصان بهترین نوع آن به رنگ ق و بنفش است که ترشی مطلوبی دارد و خواص آن زیاد است. سماق ق اغلب در نواحی آذربایجان رشد می‌‌کند و رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است و سماق‌های تیره‌ مرغوبیت پایین‌تری دارد. معمولا طعم سماق کمی گس و گاهی تلخ است و باید توجه داشته باشید که انواع سماق سبز و زرد، نارس و سمی است.

دوره مقدماتی php

لازم است بدانید برخی متقلبان سماق قهوه‌ای روشن و زرد را رنگ کرده و به جای سماق ق و بنفش می‌فروشند. طریقه شناخت سماق تقلبی آن است که مقداری از آن را در آب حل کرده و در صورتی که آب رنگین و سماق زرد یا قهوه‌ای به جای ‌ماند از مصرف آن اجتناب کنید. تقلب دیگر این که به سماق مانده نمک و جوهر لیمو اضافه می‌کنند تا مزه آن ترش و ملس شود. دانه‌های سماق را از فروشگاه‌های معتبر خریده و در خانه آسیاب کنید.

فاخره بهبهانی ‌/‌ گروه سلامت


سماک به (عربی سماق) میوه ای خوشه ای به رنگ ق و قهوه ای از خانواده ی پسته‌ ایان است که خشک و کوبیده شده و به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. سماق یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین ایرانیان می باشد.

سماق فواید زیادی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سماق را برای سلامتی، کبد چرب، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

سماق حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که باعث کاهش چروک پوست شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

جوشانده برگ، ریشه و ساقه سماق را بر روی لکه های سفید و قهوه ای پوست صورت بمالید، آن ها را درمان می کند.

برای درمان کهیر سماق و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و بر روی کهیر بمالید.

شست و شوی موها با دمنوش برگ درخت سماق باعث سیاه شدن موی سر می شود.

سماق حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث سم زدایی از کبد شده و به درمان کبد چرب کمک می کند، همچنین مصرف سماق می تواند ویروس هپاتیت B را درمان کند.

مطالعات متعدد نشان داده که تانن های موجود در سماق باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات دارویی نشان داده که سماق می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در سماق و دمنوش سماق خاصیت چربی سوزی دارد و برای لاغری شکم و کاهش وزن مفید می باشد.

طرز تهیه دمنوش سماق

برای لاغری و کاهش وزن با سماق یک الی دو قاشق پودر سماق پودر را در آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را بنوشید.

برای لاغری شکم می توانید بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی خوری سماق را در آب بریزید و بنوشید.

سماق برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید می باشد، برای درمان اسهال مقداری سماق، گشنیز خشک شده و زرده تخم‌ مرغ آب‌ پز را میل کنید.

پودر سماق برای درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری مفید می باشد، برای رفع تهوع و استفراغ بارداری پودر سماق را با زیره و آب سرد مخلوط کنید و بخورید.

سماق حاوی مقادیر بالای تانن بوده که اشتها را تحریک کرده و برای درمان معده درد و زخم معده مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مصرف سماق به کاهش خونریزی رحم در زمان قاعدگی یا پریود شدن کمک می کند.

مالیدن سماق به دندان ها برای تقویت و استحکام لثه ها و درمان دندان درد مفید می باشد، همچنین مسواک زدن دندان ها با سماق باعث سفیدی دندان ها می شود.

سماق و آب سماق برای درمان هموروئید یا بواسیر و همچنین درمان خونریزی بواسیر مفید هستند.

اگر شما به آجیل ها حساسیت دارید بهتر است در مصرف سماق دقت کنید چون ممکن است باعث واکنش آلرژیک در شما شود.

گونه های زینتی سماق سمی هستند و باعث بروز خارش پوست می شوند.

خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود و فقط می توان سماق خشک را استفاده کرد.

طبع سماق سرد و خشک است. سماق حاوی مقادیر بالای پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسید های چرب امگا 3، ویتامین C و پلی فنول هایی از جمله تانن می باشد.

سماق یک ادویه شناخته شده است بیشتر در خاورمیانه و مدیترانه رشد می کند و در آشپزی استفاده زیادی دارد، همچنین بومیان آمریکایی نیز از این ادویه برای تهیه نوعی نوشیدنی مشابه آبجو استفاده می کردند.

در ایران و ترکیه از پودر سماق برای تهیه انواع کباب، ساندویچ و سالاد استفاده می کنند.

منابع : spiceography – 7ganj

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ روی یک عنصر شیمیایی با علامت اختصاری Zn  و عدد اتمی

به گزارش پزشکین به نقل ز پروشات؛ والدین دردسرهایی زیادی را متحمل می‌شوند و همیشه نگران این هستند که مبادا

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ سم زدایی، که سالهای سال در کشورها و فرهنگ های مختلف دنیا،

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی آمریکا

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: ‌آکنه یا جوش جوانی نیاز به

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با بیان اینکه تمام تلاش ما استفاده از دندانپزشکان بومی در مناطق محروم است،

کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به وجود بیش از هزار بیمار دیالیزی در کشور، در

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند باعث تشدید احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب می‌شوند. به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ یک

بعضی مردان تمام پولی را که باید صرف استایلشان کنند، به خرید شلوار جین و تی شرت اختصاص می‌دهند؛ غافل

ماساژ درمانی یکی از روش‌های قدیمی و مکمل در درمان بسیاری از بیماری‌های و مشکلات به وجود آمده در سلامتی

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ بر اساس جدیدترین تحقیقات نوشیدن قهوه به مدت نه دقیقه در روز طول

 


خواص سماق ق خواص سماق کوهی خواص سماق قهوه ای سماق، درختچه ای است به ارتفاع 4 – 3 متر که شاخه های جوان و دمبرگ های آن را موهای ریزی پوشانده است. گل های آن، حنایی رنگ است و در حدود 10 سانتی متر طول دارد و دارای میوه های خوشه ای شکل به رنگ ق و قهوه ای است که ابتدا طعم آن گس بوده و پس از رسیدن ترش می شوند.

 

 

 

 


انواع خواص سماق

 


برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف در دیابتی ها، ترکیب گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است که به تغییر ساختار شیمیایی و عملکرد این پروتئین ها می انجامد و مطالعات نشان می دهد که سماق تا 81 درصد از بروز این فرآیند پیشگیری می کند.

 


• دارای طبیعت سرد و خشک است.


• برای درد دندان مفید است.


• تحریک کننده اشتها است.


• باعث تقویت لثه می شود.


• به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده است.


• برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.


• ادرارآور است.


• برطرف کننده تب است.


• برطرف کننده نقرس و رماتیسم است.


• خون را تصفیه می کند و مواد زائد خون مانند اوره را دفع می کند.


• در قدیم، برگ درخت سماق را دم کرده و برای سیاه کردن مو از آن استفاده می کردند.


• چای سماق برای کاهش تعریق به کار می رود.


• غرغره دم کرده سماق برای ورم گلو و دهان مفید است.

 

 

 


خواص سماق برای لاغری

 


گیاه سماق و دمنوش تهیه شده از آن خاصیت چربی سوزی داشته از بین برنده چربی در بدن است و به تناسب اندام کمک میکند، به طور کلی بیشتر گیاهان دارویی باعث پاکسازی بدن، تحریک متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، افزایش حجم ادرار و دفع آن و بهبود گوارش میشوند. بیشتر دمنوشهای گیاهی به ویژه دمنوش تهیه شده از سماق، سرشار از اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C بوده که یک آنتی اکسیدان قوی برای دفع چربیها، سلولها و بافتهای مرده و آسیب دیده محسوب می شود. زمانی که این سلولهای مرده از بین میرود، سلولهای جدید جای آنها را گرفته و به این ترتیب استحکام عضلانی بالا میرود. همچنین مصرف و خوردن سماق برای لاغری زمینه جذب چربی در بدن را از بین می برد. سماق از مواد غذایی است که برای تغذیه و تناسب اندام بسیار مفید است. همچنین سماق به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده به بدن کمک میکند تا از شر رادیکالهای آزاد به ویژه در دستگاه گوارش خلاص شود. به طور کلی استفاده از سماق باعث کاهش وزن و کاهش کلسترول میشود.

 


خواص سماق ضد دیابت و چاقی

 


• سماق برای بیماران دارای قند خون، دیابت و چاقی مفرط مفید است.


• نتایج بررسی ها نشان می دهد که سماق تاثیر ضدمیکروبی دارد و مانع از بروز بیماری دیابت می شود.


• یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف دیابت، ترکیب شدن گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است که منجر به تغییر عملکرد ساختار شیمیایی این پروتئین ها می شود و سماق تا 81 درصد بروز این فرایند را متوقف می نماید.


• مصرفش در افراد مبتلا به دیابت از تشکیل هموگلوبین اضافی جلوگیری می کند.

 

 

 

 


آفت ها زخم هایی هستند که در دهان مشاهده می شود و در مواقع استرس یا زمانی که ناراحتی خاصی داریم در دهان نمایان می شود این زخم ها حدود یک هفته در دهان باقی می ماند. وی درادامه عنوان کرد:درمان مناسبی برای آ فت دهان وجود ندارد. پمادهایی هستند که بر روی محل آفت می مالند وی توصیه کرده که سماق نیز می تواند برای درمان آفت خیلی موثر باشد به طوری که توصیه اکید برای درمان آفت به بیماران این است که سماق را بر روی انگشت بمالند و آن را به مدت چند دقیقه روی محل آفت نگه دارند. دائم مقداری سماق را در دهان نگهدارید.

 


وی افزود:در صورت بروز آفت باید از خوردن غذاهای محرک مثل ترشی، شوری، تندی دوری کنیم و اگر این مراتب درمانی را هم رعایت نکنیم آفت دهان بعد از یک هفته خود به خود درمان می شود. همه مشکلات دهان و دندان به خاطر نرسیدن و مسواک نکردن می باشد اگر دهان ودندان ها را تمیز نگه داریم همه مشکلات در این خصوص حل می شود.

 


دندان سالم با خواص سماق

 


سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند. لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. بنابراین با مالیدن آن به دندان و لثه‌ها می‌توانید دندان‌های سالم تری داشته باشید. همچنین سماق خیس کرده در آب را می‌توانید روی زخم‌های دهانی تان بگذارید و زودتر زخم‌ها را از بین ببرید. البته در طب سنتی گفته می‌شود که خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌کند. سماق از نظر طبیعت سرد و خشک است، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری می‌کند و خونریزی را بند می‌آورد. سماق همچنین خونریزی دوران قاعدگی را کم می‌کند و در برطرف کردن اسهال معمولی و اسهال خونی موثر است.‏

 

 

 


بیماری های التهابی قابل درمان با خواص سماق

 


بروز التهابات در بخش های مختلف بدن مسبب بسیاری از بیماری ها است. بنابراین در صورتی که از این التهابات پیشگیری شود, خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کاهش پیدا می کند. سماق و عصاره آن دارای خواص ضد التهابی می باشند. این ادویه به کاهش تب کمک می کند. سماق تاثیرات بزرگ مثبتی در تسکین ورم مفاصل, کاهش التهاب پوست و رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی، و آنفولانزا دارد. ضماد ساخته شده از برگ های سماق برای درمان خارش پوست استفاده می شود. جویدن برگ های این ادویه برای درمان گلو درد, التهاب لثه و لب موثر است.

 


خواص سماق برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه ها

 


سماق دارای خواص ضد میکروبی است. این خاصیت سماق می تواند با باکتری هایی نظیر باکتری سالمونلا مبارزه کند. شستشوی  سبزیجات و میوه ها با آب مخلوط شده با عصاره سماق یکی از روش های پاکسازی آن ها از باکتری ها و میکروب ها می باشد. این خاصیت سماق ناشی از وجود اسید گالیک متیل در ان است. در طب سنتی یکی از مهمترین خواص سماق, خاصیت ضد عفونی کنندگی  آن است.

 

 

 


خواص سماق برای دستگاه گوارش

 


• سماق اشتها را تحریک می کند.


• از خونریزی معده جلوگیری می کند.


• استفاده از سماق به صورت پودر شده برای کاهش حالت تهوع و استفراغ در بسیاری از افراد مناسب گزارش شده است. پودر سماق ناراحتی ها و اختلالات گوارشی را بهبود می بخشد.


• کسی که همیشه استفراغ می کند و غذا در معده اش نمی ماند سماق را با کمی زیره آسیاب نموده با آب سرد بنوشند.


• اگر همراه گوشت خورده شود از مسمومیت گوشت جلوگیری می کند.


• برطرف کننده اسهال معمولی و اسهال خونی است.


• به دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده و مقوی معده می باشد.


• از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد.

 

 

 


خواص سماق در لاغری , خواص سماق دم کرده , خواص سماق برای معده

 


خواص سماق در لاغری , خواص سماق دم کرده , خواص سماق برای معده

 


خواص سماق در لاغری , خواص سماق دم کرده , خواص سماق برای معده

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ميوه لونگان x بخوانید...