فوايد جوانه ها بر پوست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

وانه غلات سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است

 

جوانه گندم را این روزها به راحتی می توانید تهیه کنید. این جوانه، به دلیل این که سرشار از ویتامین های گروه B و همچنین فیبر است برای سلامتی بسیار مفید است.در کشور ما از هزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه ها و اهمیت استفاده آن ها برای مردم شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته که مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان یک آیین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شکل سمنو در سفره هفت سین لازم می دانستند. زمانی که گندم جوانه می زند، تغییر شکل داده، تغییرات شیمیایی که در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد باعث می شود املاح و ویتامین های آن افزایش یابد به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح و پروتئین ها به مقدار زیادی افزایش می یابد در شروع روند جوانه زدن، نشاسته موجود در دانه شکسته شده و به قندهای ساده ی گلوکز و ساکارز تبدیل می شود که این عمل به وسیله آنزیم آمیلاز صورت می گیرد. گندم جوانه زده همچنین دارای ترکیباتی مانند ویتامین A،B1،B6،B12،E، اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم و منیزیم نیز می باشد که پس از اینکه جوانه به اندازه خود گندم رشد کرد می توان از این مواد بهره برد.

مصرف روزانه و مرتب جوانه گندم به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می کند جوانه گندم تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت قاشق غذاخوری خوب جویده و فرو دهیدجوانه غلات دارای مواد مغذی و ضروری است که مصرف آن به بدن سود فراوان می رساند. جوانه غلات سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است که از چروک شدن پوست پیشگیری می کند و غدد جنسی را فعال می سازد و از طب سنتی دارای طبیعت گرم بوده که برای خون سازی بسیار مفید است.

جوانه گندم را می توان به صورت های مختلف مصرف کرد، به عنوان مثال می توان آن را چرخ کرد و در تهیه انواع غذای خام استفاده کرد.

اگر جوانه گندم به اندازه یک سانت رشد کند و سپس آن را خشک کرد و آسیاب شود، آرد جوانه گندم به دست می آید که می توان در تهیه شیرینی ها به کار رود.

جوانه گندم در ریزش مو و در ترمیم موهای آسیب دیده نقش مؤثری دارد

  جوانه گندم و سلامت پوستجوانه گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیر کم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

درمان ضعف تخمک گذاری با جوانه گندمجوانه گندم سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می توان برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

جوانه گندم و پیشگیری از سرطان رودهگندم جوانه زده به مقدار زیادی دارای فیبر و آب است که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می شوند. مصرف آن یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن است.

جوانه گندم و رفع خستگیویتامین B1 موجود در جوانه گندم موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی حالی می شود.

جوانه گندم و تقویت قوای جنسیویتامین E موجود در جوانه گندم تقویت کننده قوای جنسی و به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود و برای درمان ضعف جنسی مردان از آن استفاده می شود.

جوانه گندم و تقویت عمومی بدندر سنین بالا که بدن نیاز کمتری به انرژی داشته و نیاز بیشتری به پروتئین ها و ویتامین های گروه ب دارد می توان از جوانه گندم در سالاد، غذاهای روزمره، و حتی نوشیدنی ها استفاده کرد.  

 جوانه گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد

 

جوانه گندم و تقویت موجوانه گندم همچنین در ریزش مو و حتی در ترمیم موهای آسیب دیده نقش مؤثری داشته و برای همین منظور توصیه می شود که هر روز قاشق غذاخوری گندم جوانه زده تازه را خوب جویده و فرو دهید و همچنین به صورت روزانه همراه با غذاها و نوشیدنی ها میل گردد.

جوانه گندم و تقویت بیناییاز آنجایی که جذب ویتامین آ در روده انجام می پذیرد جوانه گندم به دلیل هضم غذا را در معده و روده آسان می سازد باعث جذب بهتر ویتامین آ در روده شده و همچنین خود دارای مقدار قابل توجهی ویتامین آ نیز هست و به سیستم بینایی و پوست کمک فراوانی می کند.

جوانه گندم و بی خوابی و تقویت حافظهمصرف روزانه و مرتب جوانه گندم به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می کند جوانه گندم تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت قاشق غذاخوری خوب جویده و فرو دهید.

جوانه ی گندم برای لاغر شدن و چاق شدناگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می خواهید چاق شوید، آن را دقیقه بعد از غذا میل کنید.

روش تهیه جوانه گندممقدار گرم گندم را بعد از تمیز کردن خیس کرده و به مدت روز و هر روز آب آن را عوض کنید سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید در گوشه از آشپزخانه قرار داده و تا زمانی که تمام گندم ها جوانه بزنند به پارچه با آب بپاشید تا نمدار بماند بعد از اینکه حدود میلی متر جوانه زدند داخل یخچال نگهداری کنیدماسک جوانه گندمگندم جوانه زده را بعد از خشک کردن پودر کرده و به مصرف ماسک برسانید به این صورت که پودر جوانه گندم را با ماست تازه خمیر کرده و روی پوست صورت بگذارید و پس از گذشت الی دقیقه پوست را کاملاً شستشو کنیدنکته ی مهمکسانی که از سوء تغذیه رنج می برند یا منع استفاده از سبزی ها را دارند، می توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن، از کمبود ویتامین ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری کنند.منبع:.tebyan.net



خواص جوانه ماش برای زنان باردار خواص جوانه ماش برای مو خواص جوانه ماش برای کودکان خواص جوانه ماش در بدنسازی جوانه‌ ماش ترد و خوشمزه بوده و طعم آن کمی شیرین است و هضم آن نسبت به ماش پخته شده راحت‌تر صورت می‌گیرد. چینی‌ها و هندی‌ها از این جوانه در بسیاری از موارد آشپزی و نیز موارد درمانی استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای مصارف درمانی در سم‌زدایی بدن و خاصیت ادرارآور بودن آن استفاده می‌کنند. جوانه ماش سرشار از ویتامین c است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.


 


 


 


سلامت قلب با خواص جوانه ماش


 


طبق یافته‌های محققان، از آنجا که ماش دارای خاصیت مهارکنندگی رادیکال‌های آزاد است، می‌تواند در جلوگیری از اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) مؤثر باشد. در یک پروژه‌ تحقیقاتی که با هدف بررسی تأثیر حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سیستولیک در موش‌های مبتلا به پُرفشاری خون که به مدت یک ماه با جوانه‌ ماش تغذیه شدند، کاهش قابل توجهی داشت.


 


از طرفی جایگزینی غذاهای فرآوری‌شده با مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند ماش، از ساده‌ترین راه‌های بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در سنین تا سالگی، غالبا با کمبود منیزم مواجه هستند و در مقایسه با افرادی که کمبود منیزم ندارند، درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.


 


تأثیرات ضد سرطان با خواص جوانه ماش


 


احتمالا جوانه‌ها دارای خواصی مشابه خواص دو عنصر شیمیایی سیانید و بنزآلدئید (دو ماده شیمیایی قدرتمند که سلول‌های سرطانی را می‌کشند) هستند، اما توسط سلول‌های طبیعی بدن دفع می‌شوند و عوارضی ندارند. قسمت عمده‌ی یک جوانه را کلروفیل آن تشکیل می‌دهد که خواص ضد سرطانی دارد. از طرفی جوانه‌ها حاوی میزان بالایی آنتی‌اکسیدان‌ از جمله ویتامین C، روی و سلنیوم هستند که با فعالیت رادیکال‌های آزاد (موادی که در بدن ما تولید می‌شوند و می‌توانند به بافت‌ها آسیب برسانند و روند پیری را سریع‌تر کنند) مقابله می‌کنند.


 


محققان بخش بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای پیرامون رابطه‌ی بین غذاهای سرشار از مواد فنلی و خطر ابتلا به سرطان سینه که یکی از سرطان‌های شایع در میان زنان است انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف حبوبات خانواده‌ی لوبیا به‌خصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سینه را درصد کاهش می‌دهد.


 


ماش حاوی مقادیر بالایی فیبر نامحلول و نشاسته‌ی پایدار است که با مهار آسیب DNA و قطع خون‌ مورد نیاز برای رشد تومور سرطانی، به مقاومت بدن در برابر سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی ماش و حبوبات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را درصد کاهش می‌دهد.


 


 


پیشگیری از سرطان سینه با خواص جوانه ماش


 


ماش و دیگر حبوبات ماده‌ای به نام مهارکننده پروتئاز دارند که می‌تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظ داشته باشد. مهارکننده پروتئاز تقسیم سلول‌های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری می‌کند.


 


خواص جوانه ماش مفید برای دیابتی‌ها


 


ماش از جمله حبوباتی است که دارای شاخص قند پایینی است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.


 


منبع پروتئین گیاهی با خواص جوانه ماش


 


ماش، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات جای می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم‌ترین منبع تأمین پروتئین گیاهی هستند و ماش نیز ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و دارای تقریباً 3/16 گرم پروتئین در هر پیمانه است و در اکثر جوامع منبع عمده تأمین پروتئین به ویژه برای گیاه‌خواران است.


 


 


خواص جوانه ماش برای پوست


 


وجود فیتواستروژن در جوانه ماش مانند گیرنده های استروژنی پوست عمل می کند و موجب می شود تا ساخت الاستین و کولاژن موجود در ساختار پوست افزایش یابد. از این رو استفاده منظم و دائم جوانه ماش می تواند از بروز خشکی و پیری پوست جلوگیری نماید.


 


خواص جوانه ماش برای سلامت مو و ناخن


 


یکی دیگر از خواص جـوانه ماش کمک به سلامت و شادابی مو و ناخن است. شکنندگی مو و ناخن معمولا از کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین، روی و ویتامین صورت می گیرد. جوانه ماش شامل مقادیر بالایی از این مواد مغذی می باشد که از این رو در درمان و پیشگیری مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است.


 


 


خواص جوانه ماش برای کم‌خونی


 


بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود. یادتان باشد که استفاده از ماش به این شکل خواص آن را چند برابر می‌کند زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می‌شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس، افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.


 


خواص جوانه ماش برای مشکلات یائسگی


 


جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه های یائسگی در زنان مانند تپش قلب و گر گرفتگی مفید و موثر می باشد که نتیجه کمبود استروژن است. فیتواستروژن موجود در جوانه ماش در به عقب انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش مهمی دارد.


 


نکاتی در مورد استفاده از جوانه‌ها :
 


بیشتر جوانه‌ها را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، اگر آنها را می‌پزید، دقت کنید که خیلی پخته نشوند، می‌توانید با حرارت کم تفت دهید یا به مدت کوتاهی بخارپز کنید.دقت کنید جوانه‌هایی که از بازار می‌خرید تازه باشند و رنگ آنها تیره نباشد.


 


حتماً آن را بوکنید و مطمئن شوید که دردمای یخچال نگهداری شده‌اند. زیرا در اثر رطوبت موجود در جوانه، احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد. بعضی افراد به پروتئین موجود در جوانه‌ها حساسیت دارند، از اینرو بهتر است از جوانه‌ها استفاده نکنند.


 


جالب است بدانید دانه‌های ماش اغلب طی 24 ساعت جوانه می‌زنند و اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از آن‌ها ببرید بهتر است آن‌ها را به صورت خام مصرف نمایید. بسیار مقوی و پر از انرژئ است.


 


گفتنی است که میوه و سبزیجات و دانه ها و یا جوانه گندم و جوانه ماش برای درمان نقرس بسیار مفید است.


 


 


 


 


خواص جوانه ماش در طب سنتی , خواص جوانه ماش در بارداری


خواص جوانه ماش در طب سنتی , خواص جوانه ماش در بارداری


خواص جوانه ماش در طب سنتی , خواص جوانه ماش در بارداری


خواص جوانه ماش در طب سنتی , خواص جوانه ماش در بارداری


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است


دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *