عکس جاشیر خوراکی

دوره مقدماتی php
عکس جاشیر خوراکی
عکس جاشیر خوراکی

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با جاشیر سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

جاشیر (جوشیر) با نام علمی Prangos Ferulaceae گیاهی است پایا و از خانواده چتریان. این گیاه که در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت طبیعی رشد می کند به دو صورت جاشیر خوراکی و غیر خوراکی که مردم استان از نوع خوراکی آن برای مصارف دارویی استفاده می کنند. جوشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.

این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.عکس جاشیر خوراکی

مقوی سیستم دستگاه عصبی است.

دوره مقدماتی php

برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود. از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزیهای خوراکی استفاده می شود.

 از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.

از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسکِن

سلام ،دکتر آرزو نهاوندی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود. این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می کنند زیرا مرزن جوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد. این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد با ساقه های بلند است.

جاشیر ( با لهجه شیرازی جوشیر ) بیشتر در مناطق و ارتفاعات سردسیر میروید . در استان فارس از جاشیر در سبزی خوردن و برای تهیه سالاد جاشیر و ترشی جاشیر استفاده میکنند . با این سبزی در بهار جاشیر پلو هم تهیه میکنند . برگ های سبزی شبیه شوید است که با برنج مخلوط میشود . گلهای این گیاه شبیه بابونه است . این گیاه را با ماست نیز مخلوط کرده و ماست و جاشیر درست میکنند و در دوغ میریزند . البته کمی مزه تلخ دارد که باید پس از پاک کردن و شستن آن را جوشاند تا تلخی آن گرفته شود . بو و عطر خاصی دارد و از آن برخی املت تهیه کرده و خورش نیز میپزند . این سبزی کوهی در فصل بهار در مراکز فروش سبزیهای کوهی در برخی بازار های شهرهای استان فارس قابل خریداری است .

31 ترکیب در اسانس و 18 ترکیب در بذر آن، شناسایی شده است. از میان 10 ترکیب شناسایی شده آلفاپینن (6/36 درصد)، بتاپینن (9/31 درصد) و بتافلاندرن (7/11 درصد) ترکیبات اصلی محسوب می‌شوند. بیشترین اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه علیه استافیلوکوکوس آرئوس است. اثرات ضد میکروبی این اسانس نیز ممکن است به دلیل حضور ترکیبات مونوترپنی به ویژه آلفاپینن باشد.سلامت نیوز: گیاه جاشیر در تسکین دندان درد و درمان بیماریهای کلیوی موثر است.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.


سردبیر

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ –
۲:۵۱ ب٫ظ

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)، گردآوری: مدینه صابری/ جاشیر که با نام جوشیر هم معروف است گیاهی پایا و از خانواده چتریان است. این گیاه در نقاط سردسیر استعداد فراوانی برای رشد دارد. از جمله مناطقی که می‌توان در آن گیاه جاشیر را یافت می‌توان به استان کهگیلویه و بویراحمد و نقاط سردسیر استان اصفهان همچون سمیرم اشاره کرد. در شهرستان سمیرم نیز گیاه جاشیر در نقاطی چون حناعلیشاه، کتی‌گربین، تنگ‌مسیح و تاج‌آباد می‌روید.
در شهرستان سمیرم با وجود کوهستانی بودن و آب و هوای متغیر خود در هر سال فصل رویش این گیاه چند روز متفاوت است به‌طوریکه می‌توان گفت به‌طور عمده رشد این گیاه در شهرستان سمیرم در اول خردادماه و میوه‌دهی آن نیز تیرماه است.
از آنجائیکه جاشیر یا همان جوشیر به صورت طبیعی رشد می‌کند به دو صورت جاشیر خوراکی و غیر خوراکی در نقاط مستعد دیده می‌شود که معمولأ از نوع خوراکی آن برای مصارف دارویی استفاده می‌کنند.
جوشیر نیز صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود.
جوشیر ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده  مجاری ادرار می باشد.
جاشیر یا جوشیر مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.
دیگر اینکه این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است؛ بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود. این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می کنند زیرا مرزن جوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد.
جاشیر (با لهجه شیرازی جوشیر) بیشتر در مناطق و ارتفاعات سردسیر میروید. در استان فارس از جاشیر در سبزی خوردن و برای تهیه سالاد جاشیر و ترشی جاشیر استفاده میکنند. با این سبزی در بهار جاشیر پلو هم تهیه میکنند. برگ های سبزی شبیه شوید است که با برنج مخلوط میشود. گلهای این گیاه شبیه بابونه است. این گیاه را با ماست نیز مخلوط کرده و ماست و جاشیر درست میکنند و در دوغ میریزند. البته کمی مزه تلخ دارد که باید پس از پاک کردن و شستن آن را جوشاند تا تلخی آن گرفته شود. بو و عطر خاصی دارد و از آن برخی املت تهیه کرده و خورش نیز میپزند. این سبزی کوهی در فصل بهار در مراکز فروش سبزی های کوهی در برخی بازار های شهرهای استان فارس قابل خریداری است.
این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد با ساقه های بلند است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان: این روز ها بازار فروش گیاهان بهاری در استهبان بسیار داغ است از گیاه گاو زبان گرفته تا گل بابونه و خلاصه گیاه مورد علاقه مردم استهابن به نام جاشیر که ظاهری شبیه شوید دارد.

جاشیر یا همان جوشیر نام علمی «Prangos ferulaceae » گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود. این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

31 ترکیب در اسانس و 18 ترکیب در بذر آن، شناسایی شده است. از میان 10 ترکیب شناسایی شده آلفاپینن (6/36 درصد)، بتاپینن (9/31 درصد) و بتافلاندرن(7/11 درصد) ترکیبات اصلی محسوب می‌شوند. بیشترین اثرات ضد میکروبی اسانس این گیاه علیه استافیلوکوکوس آرئوس است. اثرات ضد میکروبی این اسانس نیز ممکن است به دلیل حضور ترکیبات مونوترپنی به ویژه آلفاپینن باشد.اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌های کلیوی را رفع کرده و مقوی سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می‌کند.

این گیاه خودرو بوده و مقدار آن در سالهای پر باران بیشتر است اما متاسفانه علاوه بر خشکسالی های اخیر برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاه باعث شده تا در معرض نابودی قرار بگیرد.

همه ساله با آغاز فصل بهار این گیاه در کوههای استهبان و اطراف رشد می کند و عده ای از این راه امرار معاش میکنند. در واقع ورود این گیاهان بهاری به بازار نوید بخش بهار است.عکس جاشیر خوراکی

گیاه جاشیر بسته به نوع خود و یا پیر و جوان بودن به قیمتهای مختلفی به فروش می رسد تقریبا می شود گفت تقیمتی به روز دارد. این روز ها از کیلویی 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان به فروش می رسد.

جاشیر کمی طعم تلخ دارد که پس از پاک کردن و شستن آن را جوشانده تا تلخی آن گرفته شود. از جاشیر در سبزی خوردن، تهیه سالاد و ترشی و بالاخره ترکیب مورد علاقه مردم استهبان ماست و جاشیر استفاده می شود.

البته ترکیب جاشیر با ماست و دوغ و درست کردن تلیت آن هم با نان محلی غذای بسیار لذیذ است./224224

 

 

 

 

 

جاشیر با نام علمی Prangos ferulacea (L.) Lindl. گیاهی دارویی و بومی نواحی جنوبی ایران است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته است.

جنس Prangos در ایران ۱۵ گونه دارد. جاشیر گیاهی است پایا و بلند که عمدتاً به عنوان علوفه ای غنی در تغذیه دام ها استفاده می شود.

جاشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی باز کننده ی مجاری ادرار می باشد.مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.

اسانس این گیاه از متابولیت های ثانویه گیاهی بوده که به طور وسیعی در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی و به عنوان ترکیباتی با خاصیت ضدمیکروبی مورد استفاده قرار می گیرند. از میان ۱۰ ترکیب شناسایی شده در اسانس جاشیر، آلفاپینن (۶/۳۶ درصد)، بتاپینن (۹/۳۱ درصد) و بتافلاندرن (۷/۱۱ درصد) ترکیبات اصلی محسوب می شوند.عکس جاشیر خوراکی

جاشیر یک گیاه چندساله بومی نواحی جنوبی ایران است. این گیاه در بسیاری از شهرهای ایران به صورت طبیعی رشد می‌کند و به دلیل خواص دارویی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. از جمله خواص دارویی این گیاه شامل درمان بیماری‌های کلیوی، ادرار آور، درمان بیماری‌های عصبی و درمان سرد مزاجی می‌باشد. سرشاخه‌های این گیاه به عنوان سبزی خوراکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تمام قسمت‌های این گیاه استفاده می‌شود، برگ‌ها و عصاره گیاه در درمان دندان درد موثر هستند و از ریشه گیاه در تولید مواد آرایشی و برخی داروها استفاده می‌گردد. این گیاه علاوه بر خواص دارویی، به عنوان چاشنی در غذا، سالاد، ترشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه جاشیر به مدت دو تا سه ماه زنده است سپس بوته از بین می‌رود و ریشه آن در زمین باقی مانده و سال بعد دوباره رشد می‌کند.

این گیاه در اوایل بهار بعد از ذوب شدن برف ارتفاعات از زمین بیرون می آید و تا اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه به رشد خود ادامه می دهد. و تمام تابستان، پائیز و زمستان را در حال خواب می گذراند.

جاشیر بطور خودرو در نقاط کوهستانی در ارتفاعات برفگیر می روید. منطقه جنگلی کوه نورگان گوغر در شمال شرقی مرکز دهستان گوغر در شرق روستای چفریز واقع شده است. مهمترین رویشگاه گیاهان دارویی همچون جاشیر به شمار می آید که از دیرباز در اقتصاد ساکنین منطقه نقش بسزایی داشته است. جاشیر از گونه های مهم مرتعی موجود درفریدونشهر است.

بذر جاشیر را می‌توان به صورت مستقیم در زمین کاشت یا ابتدا نشا کرد و سپس نهال را به زمین منتقل نمود. کاشت به صورت نشا توصیه می‌شود. زمان کاشت بذر جاشیر در مناطق سرد و نیمه سردسیر در بهار بعد از رفع سرما می‌باشد. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند این گیاه در پاییز هم قابل کاشت است. بذر را به عمق یک سانتی‌متر در یک خاک غنی با زهکشی خوب بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر جاشیر 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر جاشیر 8 تا 30 روز طول می‌کشد. زمانی که گیاه 4 تا 5 برگ تشکیل داد، نهال‌ها را به زمین یا به گلدان بزرگتر منتقل کنید. گیاه جاشیر در گلدان هم قابل پرورش است.

قبل از کاشت نهال یا بذر درزمین، خاک را شخم زده و آن را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید. سپس بذر یا نهال را در زمین بکارید. فاصله کاشت را 20 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید گیاه جاشیر را در گلدان پرورش دهید، از یک خاک غنی با زهکشی خوب استفاده کنید. می‌توانید خاک را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید یا از ترکیب خاک برگ، کوکوپیت و پیت ماس برای کاشت استفاده نمایید. گیاه جاشیر به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم نیاز دارد. خاک را به طور منظم مرطوب کنید ولی از خیس کردن خاک اجتناب نمایید زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. در طول دوره گلدهی به گیاه کود دهید. از کودهای مخصوص گلدهی می‌توانید استفاده نمایید.

جاشیر گیاهی دارویی و بومی نواحی جنوبی ایران است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته است.

“جوشیر” صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود. این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماری های کلیوی استفاده می شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطره ادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلی بازکننده ی مجاری ادرار می باشد.

مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها داروی خوبی است که در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود. از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزی های خوراکی استفاده می شود. از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.

از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه مواد آرایشی یا تهیه مُسکِن. این گیاه مثل برخی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدار مصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود.

این گیاه را همراه مرزنجوش استفاده می کنند زیرا مرزنجوش عوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد. این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گل های زرد با ساقه های بلند است.

بیشتر بخوانید:

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

این مطلب برای شما مفید بود؟

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، قصد
داریم در این قسمت به گیاهی اشاره کنیم که محبوبیت خاصی بعد از قارچ دونبالان در خارج
کشور دارد و البته در داخل کشور نیز خواهان زیادی به خود جذب کرده است.

گیاه جاشیر گیاهی با خواص درمان بیماری‌های
کلیوی و بازکننده مجاری ادراری است که مصرف دارویی آن باید با تجویز و زیر نظر پزشک
صورت گیرد .

عکس جاشیر خوراکی

جاشیر (جوشیر یا چاشور) با نام علمی «
Prangos
ferulaceae

» گیاهی است پایا از خانواده چتریان و جوشیر
صمغی که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود.

این گیاه بسیار مقوی و با ارزش بوده؛ به طوری
که وجه تسمیه گیاه به کیفیت بالای غذایی آن در مقایسه با شیر اشاره دارد.

چالشیر چه نوع ویژگی ظاهری
دارد؟

گیاهی 
خود رو و ساقه دار و دارای برگهای ریز و سبز و سوزنی مانند گیاه شوید  که تقربیاً شبیه ریواس در دامنه کوه های بلند می روید و از طریق گرده افشانی تکثیر می شود.

در چه فصلی برداشت میشود؟

 فصل
برداشت آن در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه می باشد که در موقع درو یا جمع آوری
محصول قسمت ساقه ی بلند را  می چینند که در
هنگام چیدن ماده ی سفید رنگی تراوش می کند که بسیار حالت چسبندگی  دارد.

چه گونه از این گیاه استفاده
غذایی میکنند؟

 این
گیاه تلخ مزه است به همین خاطر قبل از استفاده آن را خوب تمیز می کنند سپس با آب می جوشاند تا هم تلخی آن از بین برود
و هم برای استفاده کمی نرم تر شود چرا که علاوه بر تلخی گیاه بسیار سخت و سفت است، بعد آن را با آب و نمک مخلوط
می کنند و در دبّه می ریزند تا خوب جا بیافتد البته بعضی از مردم از سرکه هم برای جا
افتادن و قابل مصرف بودن نیز  استفاده می کنند.

چه جایگاهی در سفره ها دارد؟

 چاشیر
به عنوان ترشی مخصوص در زمستان بر سر سفرهای مردم یافت می شود شاید بتوان گفت که  به عنوان دِسِر ترشی استفاده می شود.

از کجا بدانیم این نوع گیاه
خاصیت دارویی دارد؟

اسانس این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی است
و عصاره برگ این گیاه نیز در تسکین درد دندان کاربرد دارد. جاشیر بازکننده مجاری ادراری
است و در رفع مشکلات ادراری موثر است. همچنین بیماری‌ های کلیوی را رفع کرده و مقوی
سیستم دستگاه عصبی است و رعشه را برطرف می ‌کند. از عصاره ریشه این گیاه در تهیه مواد
آرایشی استفاده می‌ شود ولی باید توجه داشت از بذر نارس این گیاه در تولید مواد آرایشی
استفاده نشود زیرا باعث ایجاد حساسیت و خارش پوستی می ‌شود.

حال وضعیت موجودی این گیاه
در طبیعت چگونه است؟

عکس جاشیر خوراکی

در قدیم الایام از این گیاه بیشتر کشاورزان
و دامدارانی که زمین زراعی کمتری داشتند برای خوراک دام نیز استفاده  می کردند، ولی متاسفانه به علت چرای بی رویه و غیر
اصولی دامها نسل این گیاه مثمر ثمر دامی در منطقه در حال از بین رفتن است.

حال
کلام آخر، انتظار داریم مردم این منطقه در خصوص توسعه فرهنگ استفاده بهینه و اصولی
از منابع طبیعی که متعلق به نسل آینده است کوشا باشند و در برخورد با این محبت الهی
با ملایمت و ملاطفت رفتار کنند و از تخریب اراضی منابع ملی و برداشت بی‌رویه گونه‌های
مرتعی خودداری کنند.




سبد خرید من

سبد خرید شما خالی است!

عکس جاشیر خوراکی

سبد خرید شما خالی است!

4,500تومان

در خبرنامه بذرام مشترک شوید تا آخرین محصولات و اطلاعیه ها برای شما ارسال شود.

‘ + data.message + ‘

خطای اتصال. لطفا دوباره امتحان کنید.

جاشیر یک گیاه چندساله بومی نواحی جنوبی ایران است. این گیاه در بسیاری از شهرهای ایران به صورت طبیعی رشد می‌کند. گیاه جاشیر به مدت دو تا سه ماه زنده است سپس بوته از بین می‌رود و ریشه آن در زمین باقی مانده و سال بعد دوباره رشد می‌کند. 

بذر جاشیر را می‌توان به صورت مستقیم در زمین کاشت یا ابتدا نشا کرد و سپس نهال را به زمین منتقل نمود. کاشت به صورت نشا توصیه می‌شود. زمان کاشت بذر جاشیر در مناطق سرد و نیمه سردسیر در بهار بعد از رفع سرما می‌باشد. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند این گیاه در پاییز هم قابل کاشت است. بذر را به عمق یک سانتی‌متر در یک خاک غنی با زهکشی خوب بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر جاشیر 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر جاشیر 8 تا 30 روز طول می‌کشد. زمانی که گیاه 4 تا 5 برگ تشکیل داد، نهال‌ها را به زمین یا به گلدان بزرگتر منتقل کنید. گیاه جاشیر در گلدان هم قابل پرورش است. قبل از کاشت نهال یا بذر درزمین، خاک را شخم زده و آن را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید. سپس بذر یا نهال را در زمین بکارید. فاصله کاشت را 20 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در صورتی که قصد دارید گیاه جاشیر را در گلدان پرورش دهید، از یک خاک غنی با زهکشی خوب استفاده کنید. می‌توانید خاک را با کود دامی پوسیده مخلوط کنید یا از ترکیب خاک برگ، کوکوپیت و پیت ماس برای کاشت استفاده نمایید. گیاه جاشیر به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم نیاز دارد. خاک را به طور منظم مرطوب کنید ولی از خیس کردن خاک اجتناب نمایید زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. در طول دوره گلدهی به گیاه کود دهید. از کودهای مخصوص گلدهی می‌توانید استفاده نمایید.

فاصله کاشت بین گیاهان: 20 سانتی‌متر

عمق کاشت بذر: یک سانتی‌متر

مدت زمان جوانه‌زنی: 8 تا 30 روز

دمای مناسب برای جوانه‌زنی: 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد

مشاوره : سوالی دارید؟ (کلیک کنید)

فکس :(+98) 911 4747 707

بذرام در لغت به معنی جای خرم و با طراوت است. در
بذرام یک اصل بسیار مهم وجود دارد، اینکه باغ، باغچه یا حتی گل آپارتمانی شما حس
طراوت و شادی را داشته باشد. بدون شک یک گل پژمرده یا گیاه ناسالم آراسته و زیبا
نخواهد بود. در بذرام بذر سبزیجات، بذر
صیفی جات و بذر درختان میوه عرضه می‌شود تا با تولید محصولات کشاورزی سالم،
سلامتی جسمی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین کاشت بذر گیاهان دارویی که سبب افزایش سطح سلامتی خواهد شد. اما در
فضای سبز همیشه کاشت انواع گل و چمن ضروری است. لذا بذر چمن و بذر گل در
فروشگاه بذرام عرضه می‌شود. لوازم باغبانی، کود
و سموم ارگانیک، انواع خاک و گلدان و دیگر ملزومات
باغبانی که شاید تهیه آن
برایتان کمی دشوار باشد، با تنوع و کیفیت بالا در فروشگاه بذرام وجود دارند.

USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

عکس جاشیر خوراکی
عکس جاشیر خوراکی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *