علت خارش پوست بدن چيست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

 

خارش پوست، یکی از شایع‌ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای تخفیف یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد.

 

خارش پوست

شما هم مطمئناً حس خارش را زمان گزیده شدن توسط پشه تجربه کرده اید و یا شاید به دنبال مصرف دارویی خاص یا غذای پر ادویه، دچار خارش و کهیر شده باشید.

دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری‌های پوستی است و برخی مربوط به بیماری های سیستمیک.

گاه خارش محدود به کف سر است، مانند کسانی که مبتلا به درماتیت سبوره هستند که باعث شوره سر و التهاب خارش دار می شود.

گاه فرد مبتلا به آلرژی، خشکی پوست یا اگزما است. این افراد از خارش شدیدی رنج می برند و به سبب آن، بیشتر قسمت های بدن خود را با خاراندن، زخم می کنند و نیاز به درمان طولانی مدت، زیر نظر پزشک متخصص پوست دارند.

در برخی بیماری های داخلی، خارش علامت مهمی محسوب می شود.

از مهم ترین علل خارش، هپاتیت و بیماری کبدی همراه با زردی و گاهی بدون آن است

همچنین نارسایی کلیه، کم کاری یا پرکاری تیروئید، کم خونی فقر آهن، پلی سیتمی ورا، برخی سرطان های خون شامل لوسمی و لنفوم (به خصوص لنفوم هوچکین)، انگل های روده ای و بیماری های روحی ـ روانی نیز از جمله علل خارش می باشند.

دیابت نیز جزء علل داخلی خارش مطرح می شود، اما اغلب افراد مبتلا به دیابت، خارش ندارند. اگر بیمار مبتلا به دیابت، فاقد بیماری پوستی خارش دار باشد و با خارش مراجعه کند، ابتدا باید به دنبال علتی غیر از دیابت گشت.

برخی بدخیمی های داخلی می توانند با خارش همراه باشند، لذا اگر فردی با خارش معمولی مزمن مراجعه کرد باید یک معاینه کامل و آزمایشات لازم برای بررسی بدخیم های داخلی و نیز آزمایشاتی جهت بررسی عملکرد تیروئید، کبد و کلیه و نیز بررسی های هپاتیت و حتی کم خونی فقر آهن، بر اساس صلاحدید پزشک مد نظر باشد.

 

کبد انسان

بیماری های کبدی مختلف می توانند با خارش همراه باشند و بطور کلی 20 تا 50 درصد بیماران مبتلا به یرقان (زردی) خارش دارند. خارش در این افراد احتمالاً منشأ مغزی دارد، زیرا مشاهده شده است که در سیستم اعصاب مرکزی، سطح پپتیدا اوپیوئید (مخدر) افزایش یافته و گیرنده های آنها کاهش یافته است. در این افراد، سطح اسیدهای صفراوی سرم با شدت خارش هماهنگی ندارد.

سیروز صفراوی اولیه نیز یکی از بیماری‌های کبدی است که بیشتر در خانم های بالای 30 سال رخ داده و می تواند با خارش شدیدی همراه باشد.

از بیماری های داخلی، نوعی پرخونی به نام پلی سیتمی ورا وجود دارد که در آن بیش از یک‌سوم افراد از خارش رنج می برند. خارش این افراد بیشتر با تغییرات حرارت و به خصوص دقایقی بعد از استحمام است. علت خارش در این بیماری مشخص نیست، ولی آسپیرین موجب تخفیف فوری خارش در آنها می شود (تحت نظر پزشک).

از بحث بیماریهای داخلی که بگذریم، بیماری های پوستی متعددی وجود دارند که خارش در آنها وجود داشته یا علامت و شکایت اصلی است. به عنوان مثال مشخصه اصلی بیماری هایی مانند اگزمای سرشتی، گال و درماتیت هرپتی فرم، خارش فراوان است.

بیشتر خارش ها با گرما تشدید می شوند. همچنین استرس، اضطراب و ترس می تواند خارش را تشدید نمایند. اکثر خارش ها، شب هنگام زمانی که فرد از کار و فعالیت روزانه فارغ می شود، تشدید می یابند

کانال گوش خارجی، پل و سوراخ بینی و ناحیه اطراف مقعد و ناحیه تناسلی نواحی مستعد خارش محسوب می شوند.

برخی خارش ها در حیطه بیماری های پوست و مو بسیار مرتبط با مسایل روحی و روانی هستند که به همین علت به آنها درماتیت های عصبی (نورودرماتیت) می گویند. در این بیماریها، فرد تمایل بسیار زیادی به خاراندن برخی نواحی در دسترس پوست مثل ناحیه پشت گردن، پلک فوقانی، ناحیه تناسلی و پشت پا یا جلوی ساق پا دارد.

خارش زیاد در این بیماران، موجب پیدایش پوست ضخیم شبیه به بیماری پسوریازیس (داءالصدف) می گردد. در درمان این افراد باید به مسائل روحی توجه شود و درمان جسمی کافی نمی باشد.

بسیاری از مواد مخدر نیز باعث خارش می شوند و در لیست مواد خارش زا، باید این مواد را نیز در نظر داشت.

 

علل ایجاد کهیر در بدن

در برخی موارد مثل کهیر، علت اصلی خارش ماده هیستامین است. کهیر می تواند به دلیل مصرف یک دارو مانند آنتی بیوتیک ها یا غذاهای خاص مثل ماهی و ادویه جات و یا به دلیل برخی عفونت ها مثل عفونت های تنفسی فوقانی باشد. البته علل متعدد دیگری هم برای کهیر وجود دارند، مثلاً ممکن است نور آفتاب یا تماس با آب یا تماس با سرما یا ارتعاش موجب کهیر شود.

گاهی حساسیت های پوستی موجب خارش های شدید می شود؛ مثلا کسی به اسپری ضدعرق و مام زیر بغل دچار حساسیت است.

 

درمان خارش پوست

برای درمان خارش، اول باید علت آن را فهمید و بدون این مهم، فائق آمدن بر خارش بسیار مشکل است. اما برخی اقدامات وجود دارد که می توانند به تخفیف خارش کمک کنند، مثلا خنک نگه داشتن محیط و پرهیز از حمام داغ و لباس پشمی.

خشکی پوست یکی از علل مهم خارش است، لذا در بیمارانی که از خشکی پوست رنج می برند، چرب نگه داشتن پوست برای تخفیف خارش اهمیت بسیاری دارد

در افراد مسن که در فصل سرما، دچار خارش پوست می شوند، خشکی یک علت مهم و شایع است که باید مراقب استفاده از شوینده های نامناسب پوست و استحمام مکرر که باعث خشکی پوست می شوند بود و مرتب از کرم مرطوب‌کننده استفاده نمایند.

برخی داروهای موضعی می توانند موجب کاهش خارش های موضعی شوند، مانند بی حس کننده های موضعی (مثل کرم لیدوکائین یا ژل بنزوکائین) و برخی آنتی هیستامین های موضعی مثل کرم داکسپین.

محلول های موضعی حاوی کامفور یا فنتول نیز می تواند خنک کننده و تخفیف دهنده خارش باشند.

کورتون موضعی در برخی موارد که علت خارش، التهاب است مثل اگزما می تواند مفید باشد.

کرم یا لوسیون کالامین نیز می تواند مفید باشد.

باید توجه داشت که تمام داروهای موضعی گاهی می توانند خود موجب ایجاد آلرژی و حساسیت و تشدید خارش شوند، بنابراین مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک و متخصص پوست باشد تا بتواند اتفاقات احتمالی را مدیریت نماید.

از نظر داروهای خوراکی، داروهای آنتی هیستامین از شایع ترین داروها برای تخفیف خارش می باشند. بسیاری از این داروها خواب آور بوده و به خصوص در افرادی که رانندگی می کنند یا در افراد مسن باید بسیار مراقب بود.

از برخی داروهای مخدر مثل نالوکسان و نالترکسون نیز اثرات ضدخارش دیده شده است و در نهایت از نور درمانی نیز می توان در برخی خارش ها استفاده کرد. مثلا در بیماران مبتلا به اگزمای سرشتی یا بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه.

به یاد داشته باشید که هر نوع دارویی (چه موضعی و چه خوراکی) باید تحت نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آنها خودداری کرد

اگر دچار خارش پوستی هستید و علت آن را نمی دانید پزشک متخصص پوست می تواند با پیدا کردن علت خارش (ناشی از بیماری پوستی یا غیر پوستی)، به رفع یا حداقل تخفیف خارش شما بسیار کمک کند.

منبع: فصل نامه بهداشت پوست و مو (شماره 21) – دکتر فریبا قلمکار پور ، متخصص پوست و مو/تبیان

 


رازهای زیبایی

منبع = هلپ کده

حدیث هفته/ رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگاه مى كند.


جام خانواده؛


 

خارش پوست بدن می تواند به دلیل مشکلات پوستی مختلف به وجود بیاید. البته نباید از دلایل داخلی ایجاد خارش به راحتی گذشت. سلول های عصبی حساسی به نام TRPV۱ در بدن وجود دارند که احساس خارش را به سلول های پوستی منتقل می کنند.

پژوهشگران می گویند در بدن موش ها هورمونی وجود دارد که احساس خارش توسط آن به سلول های نخاعی که پیام های مغزی را تقویت می کنند، منتقل می شود. این سلول های عصبی می توانند به گرما و درد نیز واکنش نشان دهند. هر چند مشخص نیست آنها به تنهایی به حس خارش واکنش نشان می دهند و یا آن را تنها مانند دردی خفیف شناسایی می کنند.

این وضعیت باعث شده تا پیشرفت درمان خارش بدون‌ آسیب رساندن به حسگرهای درد و گرما با مشکل روبرو شود. اما براساس پژوهش های اخیر گروه کوچکی از این سلول های عصبی ماده ای را تولید می کنند که علاوه بر تنظیم عملکرد قلب، به عنوان انتقال دهنده عصبی نیز روی بدن تاثیر می گذارند. همین ماده است که می تواند بی وقفه باعث خارش بدن شود.


 


۱. پای کلیه و کبد هم وسط است

همانطور که اشاره شد عوامل داخلی و درونی بدن نیز می توانند در سطح پوست ایجاد خارش کنند. هر یک از بیماری های کلیوی، کارکرد بد و نارسایی مزمن کلیه نیز به راحتی می توانند در سطح پوست ایجاد خارش کنند. بیماری های کبدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در اثر نارسایی کبدی امکان خارش وجود دارد.

شاید بعضی از بیمارهای خونی مانند بدخیمی های خونی، بدن فرد را دچار خارش کنند. ناگفته نماند در خیلی از سرطان های داخلی مانند سرطان های دستگاه گوارش نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. کم کاری تیروئید و حتی بالا رفتن سن نیز دلایل خوبی برای ایجاد خارش در بدن هستند. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که خارش سطح پوست را توجیه کرده و نباید آنها را نادیده گرفت. بعضی از داروهای قلبی، اعصاب و مسکن ها نیز می توانند باعث ایجاد خارش و حساسیت های پوستی شوند.


 


۲. خود پوست خودش را می خارد!

خارش پوست تنها به بیماری های داخلی ختم نمی شود و عوامل دیگری مانند بیماری های پوستی این حالت را ایجاد می کنند. سردسته این بیماری های پوستی اگزماها هستند. اگزماهای پوستی به شکل ها و انواع مختلف وجود دارند و می توانند باعث خارش سطح پوست شوند.

بیماری های دیگری مانند پسوریازیس، لیکن پلات و قارچ های پوستی از دیگر دلایل خارش های پوستی هستند. در واقع اینها خارش هایی هستند که همراه با ضایعه پوستی مشخصی خود را نشان می دهند. این ضایعه ها می توانند به صورت اگزما و یا مشکلات دیگری بروز کنند.

در حالت دیگر امکان دارد فرد در مقابل گزش حشرات و بیماری های انگلی ای مانند گال و شپش دچار خارش شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که امکان دارد خارش به دو صورت در بدن ظاهر شود. این خارش ها می توانند در یک نقطه از بدن اتفاق افتاده و یا در تمام سطح پوست باشند؛ برای مثال بعضی از ضایعه های پوستی باعث بروز کهیر شده و همین کهیر می تواند در کل بدن ایجاد خارش کند.

اما در قارچ و اگزماها این خارش ها در عضوی از بدن به صورت موضعی و یا منطقه ای ایجاد می شود. در این بین حتی کف سر نیز ممکن است شروع به خارش کند. خارش کف سر می تواند به دلیل یکسری از بیماری های پوستی باشد که به کل بدن منتقل شده است. بیماری های پوستی دیگری هستند که فقط کف سر را درگیر می کند؛ برای نمونه می توان به اگزماهای خاص، پسوریازیس و قارچ های پوستی اشاره کرد.


 


۳. خارش دائمی پوست دست نشانه بیماری خاصی است؟

متخصصان پوست موقع گرفتن شرح حال از بیمار به این نکته توجه می کنند که آیا خارش در کل بدن احساس می شود و یا به صورت موضعی و منطقه ای به وجود آمده است. همیشه با یک معاینه خوب در کنار شرح حال دقیقی که از وضعیت بیمار به دست می آید، پزشک می تواند دلیل خارش ها را تا حد زیادی پیدا کرده و درمان را شروع کند.

اگر روی پوست در کنار حس خارش، ضایعه ای نیز وجود داشته باشد، با این نشانه ها می توان به مسیر تشخیصی خوبی رسید. در مواردی که پزشک به ضایعه ها مشکوک شود، بررسی های داخلی و حتی نمونه برداری انجام می شود. البته توجه کنید همیشه خارش در یک نقطه مشخص، علامتی برای تشخیص بیماری خاصی نیست. پس این امکان وجود دارد که خارش در هر نقطه از بدن ایجاد شود؛ بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت خارش پوست دست به طور حتم از بیماری خاصی نشات گرفته است.

با این حال چند مورد تشخیصی برای نمونه هست که پزشک را برای درمان بهتر بیماری راهنمایی می کند؛ برای مثال علامت تشخیص بیماری گال با خارش شدید بین انگشتان دست همراه است ولی در کل بدن نیز حس خارش وجود دارد. همچنین در بیماری لیکن پلات بیشتر ضایعه های پوستی در اطراف مچ دست ها و مچ پاها بروز می کنند.


 


۴. اگر طولانی شد چه کار کنم؟

خارش ها می توانند طولانی شده و فرد را اذیت کنند. در صورتی که دلایل به وجود آورنده خارش شناسایی و درمان نشود این حالت به صورت مزمن در آمده و سال ها ادامه پپدا می کند. به همین دلیل پزشکان همیشه به دنبال آن هستند که دلایل اصلی به وجود آورنده خارش را پیدا کرده و درمانی برای آن بیابند؛ برای مثال اگر خارش به دلیل مسائل داخلی، اگزما و یا بیماری های پوستی باشد باید به طور دقیق درمان شده و از بین برود. در غیر این صورت برای درمان خارش ها از داروهای ضد خارش یا همان آنتی هیستامین ها در دوزهای مختلف استفاده می شود.

این داروها تا حدی به کنترل شرایط کمک می کنند ولی نمی توانند مشکل را به صورت ریشه ای درمان کنند. آنتی هیستامین ها فقط خارش ها را به روش سطحی ساکت کرده و در واقع مانند مسکن ها عمل می کنند. موادی به نام «مدیاتور» در بدن وجود دارند که از انتهای اعصاب آزاد شده و باعث ایجاد خارش و یا تحریک آن می شوند. این مواد علاوه بر خارش ممکن است مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند؛ برای مثال کاهش فشارخون، تنگی نفس و حتی در شرایط حاد ایجاد شوک. گاهی کهیرها علاوه بر ایجاد خارش کلی بدن با تنگی نفس همراه شده و مشکلات دیگری نیز ایجاد می کنند.


 


۵. چه موقع خارش پوست خطرناک تر است؟

معمولاً نمی توان مدت زمان دقیقی را برای ادامه یافتن مشکل خارش پوست تعیین کرد. این مشکل ممکن است بین دو روز تا ۱۰ سال ادامه داشته و باعث آزار فرد شود. اگر مدت زمان خارش بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشید، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کند؛ حتی در بعضی از موارد نباید درباره خارش ها بی تفاوت باشید چون ممکن است سلامت عمومی بدن تان را با تهدید جدی مواجه کند.

اگر خارش در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق بیفتد می تواند نشانگر مسائل و بیماری های داخلی مانند نارسایی های کلیه، تومورهای داخلی، نارسایی های کبدی و موارد مهم دیگری باشد. اگر قبل از بروز مشکلات اصلی، متخصص خارش بدن فرد را به عنوان یک نشانه اصلی شناسایی کند، می تواند خیلی زود مشکلات جدی تری را تشخیص دهد و خیلی زود درمان را شروع کند.

البته نباید خارش های مقاوم به درمان و خارش هایی را که بدون ضایعه پوست هستند از یاد برد. خارشی که با ضایعه پوستی همراه نیست، می تواند بیانگر مشکلات داخلی احتمالی باشد. بنابراین این گونه خارش ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید به طور حتم جدی گرفته شوند.

به خارش خال های روی پوست نیز باید توجه کنید. اگر این خال ها شروع به خارش کنند حتماً باید بررسی و در صورت لزوم برداشته شوند. تنها خارش در کودکان است که خطرناک نیست و امکان دارد تنها ناشی از بیماری های ویروسی و یا اگزماهای مخصوص کودکان باشد. خارش در این سنین به طور معمول خوش خیم بوده و مشکلات جدی ای را به دنبال ندارد.


 

6. امان از پاییز
با شروع فصل پاییز احتمال بروز خارش در افراد بیشتر می شود. دلیل اصلی این مشکل خشکی پوست است که به دلیل شیوع بیشتر می تواند باعث ایجاد و یا تشدید خارش پوستی شود. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است پوست تان را چرب نگه دارید و از صابون های غیر معطر و یا پن ها استفاده کنید. فراموش نکنید شستشوی بیش از حد پوست نیز می تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود. اگر بتوانید خشکی پوست را کنترل کنید، بدون شک خارش نیز بهبود پیدا می کند. البته خوردن بعضی از غذاها و ادویه ممکن است باعث ایجاد و یا تشدید خارش پوست شود. در این صورت بهتر است آن غذاها را از رژیم غذایی تان حذف و یا کمتر آنها را مصرف کنید.


 


گروه خانواده جام نیوز/ 2007

«برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»
 

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– حال ببینیم چه چیزی موجب خارش پوست شما می شود؟ حدود 10٪ از افراد مبتلا به برخی خارش های پوستی هستند. خارش می تواند بر اثر خشکی پوست، نیش حشرات یا شرایط جدی تری مانند اگزما ایجاد شود. گاهی اوقات شما در تمام بدن احساس خارش داشته و گاهی اوقات تنها در ناحیه خاصی از بدن خارش ایجاد می شود.

خشکی پوست، یکی از شایع ترین علل خارش پوست است و معمولا با بثورات جلدی همراه نیست. پوست خشک به خصوص در افراد مسن، افراد سیگاری، افرادی که زمان زیادی زیر نور خورشید قرار می گیرند، افرادی که از محصولات پوستی بیش از حد استفاده می کنند، در زمستان و در محیط های خشک شایع است.

پوست خشک بیشتر به چروک و خشن شدن تمایل دارد، اما نباید هیچ نوع علامت قرمزی یا زخم، در پوست خود مشاهده کنید. پوست خشک اغلب خارش ایجاد می کند، اما نه همیشه. اولین استراتژی شما در مورد درمان پوست خشک، مرطوب کردن آن سه تا چهار بار در روز است.

همچنین بهتر است زمان حمام را محدود کنید، زیرا شستشوی زیاد پوست را خشک و خارش را بیشتر می کند. روش دیگر، استفاده از کرم 1% هیدروکورتیزون پوست است که معمولا در دسترس است. در صورتیکه پس از یک هفته پوست شما همچنان خشک بود، به پزشک مراجعه کنید.

درماتیت آتوپیک، شایع ترین نوع اگزما است. این بیماری می تواند باعث خشکی پوست، قرمزی، تحریک  و حساسیت زیاد پوست شود. همچنین ممکن است رگ های کوچکی  پر شده ازمایع روی پوست داشته باشید که  باعث شکستگی و پوسته پوسته شدن می شود. روش اصلی درمان اگزما در مواد خفیف، استفاده از مرطوب کننده است که معمولا درمان با مرطوب کننده کافی است.

علاوه بر این بهتر است در انتخاب محصولات مراقبت از پوست خود مانند خمیردندان، کرم یا عطرها دقت کنید. محصولات عطری، پارچه های خراشنده و دوش های داغ ، می توانند شرایط را تشدید کنند.

ممکن است در درمان درماتیت آتوپیک، استروئید موضعی مفید باشد. امروزه داروهای جدیدی برای بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک در دسترس هستند، از جمله: استروئیدهای موضعی، مرطوب کننده ها و آنتی هیستامین ها.

معمولا  این نوع خارش بر اثر حساسیت در تماس با پارچه ها، مواد شیمیایی، رنگ، پشم یا عطر، ایجاد می شود. همچنین ممکن است در این بیماری، شما در ناحیه ای از پوست دچار تورم همراه با تخلیه مایع باشید.

به نظر می رسد که درماتیت تماسی مانند اگزما باشد اما معمولا علت آن از یک عامل خارجی بیشتر است. درمان  این نوع خارش پوست و با واکنش های خفیف، به وسیله مرطوب کننده و کورتیکواستروئید موضعی و آنتی هیستامین غیر موضعی است. اما در موارد حاد و شدیدتر همراه با بثورات بزرگ تر یا تورم، بهتر است برای درمان فورا به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست ، تورم، قرمزی و التهاب شدید مربوط به بیماری پیچک سمی، از نمونه های کلاسیک درماتیت تماسی است. این التهاب و خارش معمولا بر اثر تماس با گیاه های خاصی مانند پیچک ها و گزنه های سمی ایجاد می شود. در اکثر موارد، سم مربوط به گیاه در عرض چند هفته از بین می رود.

بهترین کار برای از بین بردن خارش بر اثر حساسیت گیاهی، اجتناب از خاراندن پوست است. داروهای ضد افسردگی مانند لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون و همچنین قرص های آنتی هیستامین می توانند در این زمینه مفید باشند.

در صورتی که  بثورات جلدی بیش از یک هفته تا 10 روز ادامه پیدا کرده و یا در اکثر نواحی بدن پخش شده و حالت تنگی نفس ایجاد شود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیماری پسوریازیس، نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث می شود، سلول های پوستی سریع تر از حد معمول از بین بروند. این سلول ها به صورت تکه های قرمز هستند و بر اثر خارش شدید، پوست زخم می شود. درمان این بیماری، بستگی به شرایط بیماری دارد.

همه چیز درباره لیفت اندوسکوپیک صورت و ابرو

ضخیم شدن مو با این روش ها

هر آنچه باید در مورد ترمیم مو بدانید

چه رنگ مویی به پوست تان می آید؟

گاهی اوقات شما می توانید از درمان های موضعی استفاده کنید. کسانی که پسوریازیس متوسط ​​یا شدید دارند، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنند. بسیاری از داروهای بیولوژیکی هم در دسترس هستند که می توانند عملکرد سلول های ایمنی را در پوست محدود کنند.

خارش می تواند بر اثر مصرف  دارویی خاص ایجاد شود و به عبارت دیگر، برخی داروها دارای عوارض جانبی مانند خارش های پوستی هستند. همچنین این علامت می تواند همراه با بثورات جلدی و اگزما  باشد.

درمان این نوع خارش با آنتی بیوتیک هایی مانند داروهای پنی سیلین یا داروهای ضد تشنج صورت می گیرد و در صورت شدت خارش، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

با وجود اینکه کلیه ها ممکن است با  پوست شما ارتباطی نداشته باشند اما باید گفت که  بیماری مزمن کلیه می تواند باعث خارش شود. این نوع خارش اغلب روی مناطق بزرگ تاثیر می گذارد و معمولا در هنگام شب بدتر می شود.

ممکن است 40٪ از افراد مبتلا به بیماری های کلیوی خارش های پوستی داشته باشند. این خارش ها می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. درمان این خارش با مرطوب کننده ها صورت می گیرد و در صورت عدم درمان، مراجعه به پزشک ضروری است.

کبد هم مانند کلیه، در پاک کردن سموم  بدن شما دخالت دارد. این بدان معنا است که مشکلات کبدی هم می تواند باعث بروز خارش های پوستی شود. این خارش ها ممکن است خفیف یا شدید، گسترده یا محدود به مناطق خاصی مانند کف دست یا پاها باشد. درمان این خارش با استفاده ازمرطوب کننده ها و حمام های گرم صورت گرفته و در صورت بروز خارش شدید به پزشک مراجعه شود.

ممکن است افراد مبتلا به دیابت دچار خشکی پوست شده و مستعد ابتلا به عفونت های قارچی و خارش پوست در ناحیه  پا هستند که به نوبه خود باعث خارش در مناطق دیگر بدن می شود. استفاده از صابون های ملایم  و سایر محصولات مراقبت از پوست و مرطوب کننده ها در درمان آن موثر است. توصیه می شود که در موارد شدید به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری همانند ویروس آبله مرغان است که سبب بروز ضایعات پوستی و راش های دردناک می شود. در این بیماری عصب ها تحریک شده و خارش ایجاد می شود. درمان این خارش با تجویز برخی داروها انجام می شود. در مورد مصرف سایر داروها با پزشک خود صحبت کنید.

بر اثر بیماری  ام اس که ناشی از مشکلات عصبی است، ممکن است خارش های پوستی ایجاد شود. اگر چه افراد مبتلا به ام اس مانند دیگر افراد ممکن است بر اثر نیش حشرات یا موارد دیگر دچار خارش شوند، اما خارش پوست بر اثر بیماری ام اس، شایع است. درمان این خارش با داروهای سیستمیک که عصب را هدف قرار می دهند، صورت می گیرد.

در موارد نادر، خارش پوست می تواند نشانه ای از سرطان باشد (سرطان خون). ممکن است افراد مبتلا به این بیماری دچار خارش پس از حمام گرم شده و علائم دیگری مانند سردرد، سرگیجه و خستگی در آن ها مشاهده شود. در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش درمانی ارائه شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

 

دلایل خارش پوست

روش های مراقبت از پوست خشک و حساس

خارش پوست از علت تا درمان

تشدید علائم پسوریازیس با این اشتباهات

تکرر ادرار چیست و چرا ایجاد می شود؟ +ویدئو

انتخاب رژیم مناسب در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

مشکلات روانی و اثرات آن در ناباروری و نازایی

۸ مکمل برای افزایش سطح تستوسترون

ویدیو های سلامت

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو

پس از مرگ، برای بدن چه اتفاقی می افتد؟ + ویدیو

پزشکی را با چی عوض می کنی+ فیلم

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *