علت خارش و جوش زدن پوست سر

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

جوش روی پوست سرعلل متفاوتی دارد

 

جوش روی پوست سرعلل متفاوتی دارد که در برخی موارد حتی ممکن است باعث آسیب به ریشه مو و ریزش موها بشود.

 

جوش یا آکنه روی پوست صورت، بازوها، پشت و ران‌ها امری طبیعی است اما جوش کف سر پدیده‌ای کمیاب است. جوش‌ها غیر از محلی که ایجاد می‌شوند، معظلی  آزار دهنده به حساب می آیند زیرا علاوه بر ظاهر ناخوشایند، سوزش و خارشی بعضا غیر قابل تحمل دارند.

 

دلایل جوش زدن پوست سر :

آکنه

فولیکولیت

 6 نکته درباره جوش کف سردکتر غفارپور: در مورد جوش‌های کف‌ سر باید به چند نکته توجه کرد1 – در سنین مدرسه و سربازی ممکن است دلیل خارش سر و بروز جوش در کف‌ سر، شپش باشد. در این شرایط با معاینه می‌توان تخم شپش را مشاهده و از شامپوی پرمترین برای 2 نوبت به فاصله یک هفته استفاده کرد. بعد از زدن شامپو به سر باید 20 دقیقه به آن استراحت داد تا اثر کند و بعد موها را آب کشید. در ضمن تمام افراد خانواده نیز باید همزمان از این شامپو برای دو نوبت استفاده کنند زیرا احتمال انتقال شپش به دیگران وجود دارد.2 – در سنین بعد از بلوغ تا 40 سالگی، جوش‌ها در افرادی که زمینه ابتلا به آکنه را دارند، ممکن است غیر از ناحیه صورت، کمر، سینه و سر را هم درگیر کند. در این گروه از افراد مصرف کپسول ایزوترتینویین کنترل‌کننده است. 70 درصد افرادی که جوش می‌زنند بعد از مصرف این دارو بهبود می‌یابند و در 30 درصد افراد لازم است درمان‌ها ادامه‌دار باشد. در صورت غفلت این احتمال وجود دارد که جوش باعث ‌ریزش دائمی موهای ناحیه و کچلی دائمی شود.3 – جوش کف‌ سر ممکن است به دلیل مسدود شدن مجاری چربی‌ساز بروز کند و گاهی زمینه ژنتیکی دارد و باید در مورد علت بروز آن با متخصص پوست مشورت کنید.4 – برخی جوش‌ها در ناحیه کف‌ سر زمینه میکروبی دارند و گاهی به درمان مقاوم می‌شوند. برای درمان می‌توان از شامپوهای ضدچربی حاوی ماده موثر زینک‌پریتیون، کتوکونازول و سلنیوم‌سولفاید به نوبت استفاده کرد. این شامپوها خواص دارویی دارند و برحسب نیاز باید زیرنظر متخصص مصرف شوند. مصرف یک نوع شامپو به طور مداوم سبب مقاوم شدن عوامل میکروبی به دارو می‌شود.5 – افرادی که زمینه اگزما دارند و در فصل بهار دچار آب‌ریزش و… می‌شوند می‌توانند از داروهای ضدحساسیت برای درمان جوش سر هم استفاده کنند و شامپوی کرمی مصرف کنند تا پوست سر خشک نشود.6 – افرادی که جوش کف‌ سر یا ضایعات مشابه دارند، باید با آب ولرم حمام کنند و تا جای ممکن کمتر از سشوار استفاده کنند و هنگام خروج از منزل نیز ترجیحا کلاه بگذارند.

 

جوش روی پوست سر ممکن است باعث آسیب به ریشه مو و ریزش موها بشود

 

کتوکونازول برای جنین پسر خطرناک است!دکتر کاشانیان:توصیه می‌کنم این خانم برای درمان جوش حتما به متخصص پوست مراجعه کنند. اگر 10 سال از بروز جوش گذشته و مصرف شامپوی کتوکونازول بی‌فایده بوده، باید نوع درمانشان را تغییر دهند. حتما حین مراجعه به متخصص اعلام کنند که قصد بارداری دارند تا داروهای ممنوعه در دوران بارداری برایشان تجویز نشود.کتوکونازول داروی ضدهورمون مردانه است و در صورتی که جنین پسر باشد در بارداری مشکل ایجاد می‌کند. گرچه شامپو جذب پوستی چندانی ندارد اما به هر حال بهتر است اگر قصد بارداری ندارند، با توجه به اینکه این دارو موثر هم نبوده، مصرف آن را قطع کنند. جوش کف‌ سر مسری نیستدکتر نیلفروش‌زاده:جوش کف‌ سر واکنش التهابی در ناحیه فولیکول در کف‌ سر است و با‌توجه‌به ویژگی‌هایی که دارد، اسامی مختلفی به آن داده می‌شود. ضایعات، جوش‌مانند، قرمز و خارش‌دار هستند که در ناحیه خط رویش مو هم دیده می‌شوند و میزان آن ممکن است کم یا زیاد باشد.علت بروز جوش کف‌ سر هنوز به صورت قطعی مشخص نیست اما معمولا به دنبال واکنش فولیکول مو به میکروارگانیسم‌ها بروز می‌کند. برای درمان باید ناحیه را با شامپوهای ملایم شستشو داد. شامپوهای حاوی ضدقارچ در برخی موارد موثرند.کسانی که جوش کف سر دارند می‌تواند از نرم‌کننده مو، محلول‌های موضعی آنتی‌بیوتیک یا استروییدهای موضعی برای کاهش درد استفاده کند و در مواردی که خارش شدید است، آنتی‌هیستامین یا آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کند. در صورتی که جوش کف‌ سر شدید باشد و باعث‌ ریزش موی دائمی ‌شود باید از داروهای کنترل‌کننده سیستم ایمنی هم استفاده کرد.رعایت بهداشت، استفاده از شوینده مناسب، شستشوی روزانه، تغذیه مناسب و حذف چربی اشباع و شیرینی برای درمان و کنترل جوش کف‌ سر لازم است. جوش کف‌ سر بیماری مسری‌ای نیست که فرزند از مادر مبتلا بگیرد اما اگر کودک زمینه ژنتیکی پوست چرب داشته باشد، ممکن است در آینده مستعد جوش باشد! 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوتهمنابع :

salamat.irirannaz.com 


رازهای زیبایی

منبع = هلپ کده

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

جوش‌ها ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند؛ روی پیشانی، گونه، شانه، پشت و حتی روی سرتان! با اینکه اکثر افراد معمولا نگران جوش‌های صورت‌شان هستند اما خیلی از مردم نیز با معضلی به نام جوش سر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این جوش‌ها علاوه‌بر ایجاد خارش، سوزش و زخم روی پوست سر می‌توانند به ریزش مو نیز منجر شوند و ممکن است درهنگام شانه‌زدن موهایتان به‌شدت درد بگیرند. چندین درمان نسخه‌ای و بدون نسخه برای درمان جوش‌ های سر وجود دارند که هر کدام دارای مکانیسم اثر و عوارض جانبی متفاوتی هستند. مطالب زیر، شما را با داروهای مختلفی برای درمان جوش سر و روش‌هایی برای پیشگیری از آن آشنا می‌کند.

جوش‌های سر، درست به اندازه‌ی جوش‌های صورت یا پشت دردناک و خارش‌دار هستند اما درمان آنها سخت‌تر است، چون توسط موها پوشانده می‌شوند. تنها مزیت آنها نسبت به سایر جوش‌ها این است که تا حد زیادی زیر موهای شما پنهان می‌شوند. اما چربی‌های طبیعی مو یا پوشش‌های سر (کلاه، دستمال و روسری) می‌توانند جوش‌های سر را بدتر کنند یا باعث تشکیل جوش‌های جدید شوند. یادگیری نحوه‌ی درمان آکنه‌ سر و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما اطمینان دهد که جوش‌های سرتان دائما عود نمی‌کنند.

بنزوئیل پراکسید یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی متداول در لوسیون‌ها و ژل‌های شستشوی ضدآکنه است. بنزوئیل پراکسید، باکتری‌هایی را که ممکن است باعث بسته‌ شدن منافذ و تشکیل جوش‌های جدید شوند، از بین می‌برد. همچنین به پاک‌ شدن چربی اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوست از ناحیه‌ی مبتلا به جوش کمک می‌کند. بنزوئیل پراکسید معمولا با غلظتی بین ۲٫۵ درصد تا ۱۰ درصد در محصولات بدون نیاز به نسخه وجود دارد.

اسید سالیسیلیک یکی از پرکاربردترین مواد موضعی ضد‌آکنه است که در اکثر ژل‌های شستشوی صورت و دستمال‌های مرطوب آنتی‌باکتریال وجود دارد. این ماده به جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می‌کند و حتی می‌تواند منافذی را که قبلا بسته شده‌اند، باز کند و جوش‌های موجود در پوست سر یا جاهای دیگر بدن را کوچک کند. اسید سالیسیلیک معمولا با غلظتی بین ۰٫۵ درصد و ۵ درصد در اکثر محصولات موضعی بدون نیاز به نسخه وجود دارد.

دو نوع اسید آلفاهیدروکسی وجود دارد: اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک. هر دو فرم اسید آلفاهیدروکسی، اغلب در درمان‌های ضد‌آکنه‌ی بدون نیاز به نسخه به‌ کار می‌روند، چرا که می‌توانند به پاک کردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک کنند و التهاب را کاهش دهند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای آلفاهیدروکسی می‌توانند به رشد پوست نرم‌تر و جدید نیز کمک کنند.

برخی از افراد مبتلا به آکنه متوجه شده‌اند که گوگرد، گزینه‌ی درمانی مناسبی برای آنهاست. گوگرد می‌تواند به پاک‌ کردن سلول‌های مرده‌ی پوست و چربی اضافه از بدن کمک کند و معمولا به همراه سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی داروهای موضعی بدون نیاز به نسخه، در ژل‌های شستشوی پوست و سایر محصولات موضعی به کار می‌رود.

رتینوئیدها نوعی داروی موضعی هستند که از ویتامین A مشتق می‌شوند. رتینوئیدها از بسته‌ شدن فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند و احتمال وقوع آکنه را کاهش می‌دهند.

داپسون (Aczone) نوعی آنتی‌بیوتیک ترکیب‌شده با داروی ضدالتهاب است. این ژل با از بین بردن باکتری‌ها و تمیز و باز نگه‌داشتن منافذ پوست به درمان آکنه کمک می‌کند. داپسون اغلب با یک رتینوئید موضعی ترکیب می‌شود که اثربخشی هر دو دارو را به حداکثر می‌رساند. عوارض جانبی احتمالی این دارو عبارتند از خشکی پوست، قرمزی یا سوزش پوست.

در موارد شدیدتر آکنه ممکن است لازم باشد تا برای کمک به درمان آکنه‌ی فعلی و جلوگیری از عود آن در آینده، از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پراکسید به‌ کار می‌روند تا احتمال به‌ وجود آمدن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک روی پوست شما کاهش یابد. همچنین ممکن است برای اثربخشی حداکثر با رتینوئیدها نیز ترکیب شوند.

ممکن است که پزشک‌ شما به‌منظور درمان آکنه‌ی متوسط تا شدید، برای‌تان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. این آنتی‌بیوتیک‌ها شیوع باکتری‌ها را – که ممکن است به آکنه منجر شوند – در بدن کاهش می‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش التهاب ناشی از آکنه نیز کمک کنند. متداول‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی که برای درمان آکنه تجویز می‌شوند، تتراسایکلین‌ها هستند که از بین آنها می‌توان به مینوسایکلین و داکسی‌سایکلین اشاره نمود.

برخی از زنان و دختران جوانی که آکنه‌شان به‌طور مکرر عود می‌کند، می‌دانند که استفاده از قرص ضدبارداری ترکیبی به درمان آکنه‌ی آنها کمک می‌کند. در این داروها ترکیبی از استروژن و پروژستین وجود دارد، بنابراین هم برای پیشگیری از بارداری مؤثرند و هم برای جلوگیری از بروز آکنه.

برای زنان و دختران جوانی که با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان نشده‌اند، ممکن است عوامل ضدآندروژنی مانند اسپرینولاکتون (آلدکتون) تجویز شود. این گروه از داروها هورمون‌های آندروژن را سرکوب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که بر غدد سباسه‌ی پوست تأثیر بگذارند.

بعضی از مردم موهایشان را هر چند روز یک‌بار می‌شویند اما اگر از عود مکرر جوش‌های سر رنج می‌برید، ممکن است دفعات شستشوی‌تان کافی نباشد. درعوض سعی کنید که موهایتان را هر روز با شامپوی معمول‌تان بشویید. این کار می‌تواند به کاهش مقدار چربی موی شما کمک کند که همین امر می‌تواند احتمال عود جوش‌های سر را کاهش دهد.

اگر هر روز موهایتان را می‌شویید اما همچنان گرفتار جوش‌های مکرر پوستی هستید، ممکن است که منشأ مشکل شما چیزی باشد که روی موهایتان قرار می‌دهید. سعی کنید مدتی از محصولات حالت‌دهنده‌ی مو استفاده نکنید و ببینید که چه تأثیری روی پوست سرتان دارد. هنگامی که علت را شناسایی کردید، می‌توانید انواع مختلف محصولات حالت‌دهنده‌ی مو را امتحان کنید تا بفهمید که مواد تشکیل‌دهنده‌ی این محصولات با پوست شما سازگار هستند یا نه.

برخی از افراد مستعد ابتلا به جوش‌های سر که از کلاه بیسبال یا تجهیزات ورزشی (مانند کلاه‌ایمنی) استفاده می‌کنند، به علت افزایش گرما، اصطکاک و فشار به نوعی از آکنه به نام آکنه‌ی مکانیکا دچار می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که پوشیدن کلاه یا کلاه‌ایمنی ممکن است علت آکنه‌ی سر شما باشد، کمتر از آنها استفاده کنید و اجازه دهید تا پوست سرتان بیشتر نفس بکشد. اگر مجبور هستید که از پوشش محافظ روی سرتان استفاده کنید، حتما در زیر آن یک هدبند یا پوششی جاذب بپوشید.

برس‌ کشیدن یا شانه‌ زدن موها به برداشتن سلول‌های مرده‌ی پوست و جدا کردن رشته‌های مو که توسط چربی‌های طبیعی پوست سرتان به هم چسبیده‌اند، کمک می‌کند. این کار به دو طریق از بروز آکنه جلوگیری می‌کند: با برداشتن سلول‌های مرده‌ی پوست که ممکن است منافذ شما را مسدود کرده‌ باشند و همچنین جدا کردن تارهای مویی که درصورت شانه نشدن باعث به دام‌ افتادن چربی روی پوست سرتان می‌شوند.

اگر مستعد جوش‌های سر هستید، کوتاه کردن موهایتان و کم‌حجم کردن آنها ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. داشتن موهای کوتاه‌تر یا کم‌پشت‌تر به کاهش مقدار چربی، کثیفی و باکتری‌هایی که توسط موها در منافذ پوست سرتان جمع می‌شود، کمک می‌کند.

هشدار

اسید سالیسیلیک فقط باید به‌طور موضعی به‌ کار رود و به‌هیچ‌وجه مصرف خوراکی ندارد. همچنین بسیار مهم است که این دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید. استفاده از اسید سالیسیلیک در کودکانی که علائم آنفولانزا دارند، اکیدا ممنوع است، چون ممکن است به سندرم رِی منجر شود. این سندرم، بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند باعث مرگ کودک شود.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var = document.createElement(”);
.type = ‘text/java’;
var = ”;
.src = + ‘?v=’ + now.getFullYear().() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild();

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var = document.createElement(”);
.type = ‘text/java’;
var = ”;
.src = + ‘?v=’ + now.getFullYear().() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild();

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

سلام مطلب جالبی بود.

سلام فاطمه عزیز. ممنون از لطف‌تون.

خيلي مطلبي خوبي بود ممنون

متشکرم فرناز عزیز.

چقدرجالب. ممنون

ممنون که مطالب ما رو دنبال می‌کنید آقای پورکاظم.

مد و زیبایی

۱۱ ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست و تقویت مو


علت سیاه شدن ناخن پا و روش‌های درمان آن

کلاژن سازی پوست؛ ۱۱ ماده‌ای که پوست را جوان و شاداب نگه‌‌ می‌دارد

میکرونیدلینگ و تاثیر آن در جوان سازی پوست

اگر مدام جوش می‌زنید این کارها را انجام ندهید

خواص جوز هندی؛ ۹ خاصیت درمانی این ادویه سرشار از ویتامین B

کتاب سگ سالی؛ روایت ۲۴ سال انزوا و فراموشی

علائم سندرم متابولیک؛ علل، تشخیص و درمان آن

کتاب مردی به نام اوه اثر فردریک بکمن؛ زندگی تراژیک پیرمردی تنها

طرز تهیه لازانیا گوشت؛ یک غذای وسوسه‌انگیز و خوشمزه

نام‌نویسی در وبسایت چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.


به‌وجود آمدن جوش در سر، نسبت به سایر نقاط پوست بدن شیوع کمتری دارد، ولی به هر حال گروهی از مردم ممکن است به آن دچار شوند.




جوش عارضه آزاردهنده‌ای است؛ اول به‌دلیل خارش و سوزش‌ و بعد به‌دلیل ظاهر بدی که در پوست صورت ایجاد می‌کند. ضمن اینکه ممکن است اثر آن تا مدت‌ها بعد از بهبودی روی پوست بماند.

 

بیشتر ما عادت کرده‌ایم هر از چند گاهی تعدادی از این جوش‌ها را در مناطق مختلف پوست‌ بدن خود ببینیم.

 

شنیدن اینکه روی صورت، ران‌ها، پشت و بازوها جوش ظاهر شود، چندان عجیب نیست، اما اینکه بشنویم این جوش‌ها روی سر کسی ایجاد شده، برای بسیاری از افراد عادی نیست.

 

آیا ظاهر شدن جوش‌های چرکی روی سر طبیعی است؟

 

به کار بردن اصطلاح «طبیعی» برای پدیدار شدن جوش چرکی در سر یا هر منطقه دیگر بدن درست نیست.


می‌توان گفت به‌وجود آمدن جوش در سر، نسبت به سایر نقاط پوست بدن شیوع کمتری دارد، ولی به هر حال گروهی از مردم ممکن است به آن دچار شوند.


 

به‌طورکلی چهار عامل اصلی برای بروز جوش در سر وجود دارد و مهم‌ترین آن شپش‌سر است. در ادامه، با این عامل و سایر عوامل ایجاد جوش سر آشنا می‌شوید.

1- شپش

شپش‌ انگلی است که می‌تواند در سر باعث ایجاد جوش‌های چرکی همراه با خارش شود. این عارضه معمولا در سنین دبستان تا دبیرستان شایع است، بیشتر در ماه‌های ابتدایی پاییز شروع می‌شود و تا اسفند ماه به اوج می‌رسد و مسری است. پس افراد دچار این عارضه، باید در اسرع‌وقت به متخصص پوست مراجعه کنند.

 

درمان شپش‌سر و جوش‌های چرکی ناشی از آن با شامپوهای مخصوص امکان‌پذیر است. هفته‌ای یک بار استفاده از این شامپوها به مدت 15 دقیقه، ظرف دو تا سه ماه، شپش‌ و تخم‌های آن را از بین می‌برد و پس از آن جوش‌ها نیز به‌تدریج برطرف خواهند شد.

 

2- درماتیت سبورییک

همه افراد کم و بیش دچار شوره سر هستند، ولی این عارضه در برخی افراد زیاد و به شکل مرضی ایجاد می‌شود که به آن درماتیت سبورئیک می‌گویند. درماتیت سبورییک معمولا با جوش‌های چرکی و دانه‌های قرمز همراه است و به‌دلیل مقاومت به درمان، معمولا تا سال‌ها باقی می‌ماند.

 

البته این عارضه قابل‌کنترل است و با استفاده از شامپوهای مخصوص تا حد زیادی می‌توان از آن جلوگیری کرد. شامپوهایی مانند کتوکنازول و زینک پریتینیوم از شوینده‌های سر متداول در کنترل درماتیت سبوروییک هستند و فرد مبتلا می‌تواند هفته‌ای یکبار با شستشوی سر با این شامپوها این عارضه را کنترل کند. بهتر است این شستشو در هر استحمام دو بار باشد و در هر بار شامپو 3 تا 4 دقیقه روی سر بماند.

 

3- آکنه

عامل شایع سوم در ایجاد ضایعات جوش‌های چرکی در سر، آکنه یا جوش‌های غرور جوانی است.

مکانیسم پدید آمدن این جوش‌ها در سر، مانند مکانیسم ظهور آنها در سایر نقاط پوست است و درمان آن نیز با همان روش درمانی جوش‌های غرور جوانی امکان‌پذیر است.

 

4- فولیکولیت ریزنده

در مبتلایان به شپش و درماتیت سبوروییک، معمولا آسیبی به موها نمی‌رسد، ولی عامل چهارم ایجاد جوش‌های چرکی در سر می‌تواند باعث ریزش مو هم شود.

 

ضایعه فولیکولیت ریزنده، ضایعه‌ای است که دلیل پیدایش آن هنوز کاملا مشخص نیست و ممکن است به‌دلیل تنگ یا بسته شدن منافذ پوست و رشد برخی باکتری‌ها در این فضاها به وجود آید.

 

این ضایعه ریشه مو را از بین می‌برد و به همین علت به فولیکولیت ریزنده شهرت دارد. درمان رایج این ضایعه، درمان با کپسول ایزوترتینویین 25 میلی‌گرم است که می‌تواند فولیکولیت ریزنده را تا حد مطلوبی کنترل کند.

 

نکته

اولین و مهم‌ترین نکته، رعایت بهداشت فردی است که می‌تواند از بروز بسیاری ضایعه‌ها جلوگیری کند. شستشوی به موقع، استفاده از شوینده‌های مناسب و وسایل شخصی و بسیاری از همین موارد ظاهرا ساده، الفبای رعایت بهداشت سر هستند.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – دکتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

 

مطالب مرتبط:

چرا پوست سر، جوش می‌زند؟

درماتیت سبوره، عودکننده است

شوره سر مسری نیست

چرا سرتان می‌خارد؟

این علائم ثابت می‌کند شپش دارید

آنچه باید درباره شپش سر کودکتان بدانید

آکنه و راه‌ های رهایی از آن

کی بیشتر جوش می‌زنیم؟

آکنه، شوره سر، شپش و فولیکولیت از دلایل جوش زدن پوست سر محسوب می شوند.

ایجاد شدن جوش یا آکنه روی پوست صورت، بازوها، پشت و ران‌ها طبیعی است اما جوش کف سر پدیده‌ای کمیاب محسوب می‌شود. جوش‌ها صرف نظر از محلی که ایجاد می‌شوند، عارضه‌ای آزار دهنده محسوب می‌شوند زیرا علاوه بر ظاهر ناخوشایند، سوزش و خارشی بعضا غیر قابل تحمل دارند.

جوش روی پوست سرعلل متفاوتی دارد که در برخی موارد حتی ممکن است باعث آسیب به ریشه مو و ریزش موها بشود.

به طور کلی می‌توان علل ایجاد جوش سر را به عوامل زیر تقسیم کرد؛

1- آکنه: در این حالت جوش‌های چرکی کف سر به علت تغییرات بلوغ و از نوع جوش‌های غرور جوانی است و شیوه درمان آنها نیز مشابه درمان جوش‌های غرور است.

2- در برخی موارد شوره سر که به ظاهر عارضه‌ای طبیعی است و بسیاری افراد به آن مبتلا می‌شوند، شکل مرضی به خود می‌گیرد و با دانه‌های قرمز و جوش‌های چرکی مقاوم به درمان همراه می‌شود که به آن درماتیت سبورئیک می‌گویند. استفاده از شامپوهای ویژه می‌تواند تا اندازه‌ای روند این بیماری را کنترل کند.

3- از دیگر عوامل ایجاد جوش‌های چرکی روی پوست سر، عدم رعایت بهداشت است که منجر به پیدایش شپش می‌شود. شپش در حقیقت انگلی است که در پوست سر ایجاد جوش‌های چرکی و خارش می‌کند. این عارضه علاوه بر آسیب‌هایی که به فرد مبتلا می‌زند به دلیل خطر انتقال باید خیلی جدی گرفته شود.

4- در ضایعه‌ای به نام فولیکولیت ریزنده که علاوه بر پدیدار شدن جوش‌های چرکی بر روی پوست سر، که به علت تنگ یا بسته شدن منافذ پوست و رشد باکتری‌ها روی پوست سر روی می‌دهد، این عارضه به ریشه مو آسیب زده و موجب ریزش موها می‌شود و به همین دلیل هم “فولیکولیت ریزنده نام گرفته است. / همشهری آنلاین

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *