طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

دوره مقدماتی php
طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد
طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

بعد از شش ماهگی بچه، می تونیم علاوه بر شیر، کم کم بهش غذا بدیم. هرچند که تا یکسالگی غذای اصلی اش، باید شیر مادر باشه. یکی از متداول ترین غذاها توی این دوره، سوپ گوشت و سبزیجاته که خیلی خاصیت داره. فقط باید شانس بیاریم و بچه این غذا رو دوست داشته باشه. کلا وقتی غذا خوردن بچه شروع می شه، اولش با روزی دو یا سه وعده شروع می کنیم. که البته بعد از دو ماه، به روزی پنج وعده می رسه. یک وعده اش می تونه این سوپ باشه و بقیه وعده هاش هم حریره بادام یا فرنی یا سرلاک باشه. که بعدا در مورد حریره بادام یه پست مفصل داریم! نکته ای که مهمه اینه که غذاهایی که الآن شروع می کنیم، باید برنجی باشه. مثل فرنی که با آرد برنجه، یا حریره بادام که توش آرد برنج می ریزیم. یا حتی سرلاکی هم که به بچه می دیم، باید برنجی باشه. (بعدا راجع بهش می گم) حالا بریم سراغ سوپ:

مواد لازم:

ماهیچه گوسفند: یک تکه خورشتی

هویچ: پنج شش حلقه

سیب زمینی: هفت هشت مربع

طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

برنج: یک قاشق چای خوری

دوره مقدماتی php

جعفری: چند پره

ورمیشل (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

اگه شما نیم کیلو ماهیچه گوسفند بگیرید، تقریبا برای یک ماهتون کافیه. با این احتساب که یک روز در میون سوپ درست کنید و نی نی دو روز اون سوپ رو بخوره. البته به نظر من اگه بشه هر روز درست کرد خیلی خوبه. تا می تونیم نباید غذای مونده به بچه بدیم. حالا تا شرایط هر کس چی باشه. این ماهیچه رو تقریبا به اندازه گوشتهای خورشتی خرد می کنیم و توی فریزر می ذاریم. اگر هم استخون داشت، مهم نیست. می تونید گوشت رو با استخون بار بذارید. عصاره استخون هم به خورد سوپ می ره.

وقتی خواستیم سوپ درست کنیم، همه مواد رو با هم توی ظرف می ریزیم. به اندازه نوک قاشق چایخوری هم نمک اضافه می کنیم. نباید این سوپ رو مثل سوپهای خودمو ن مزه دار کنیم. چون نی نی به مزه نمک عادت می کنه و بعدا به طرف چیپس و پفک و غذاهای شور می ره! خلاصه سوپ رو می ذاریم روی حرارت تا درست بشه.

نکته۱: در مورد ظرف غذای بچه، وقتی آدم داره سیسمونی می خره واسه بچه اش، یه سری جنس ها رو از روی ذوق می خره شاید اصلا لزومی هم نداشته باشه. مثلا ست قابلمه غذای بچه! بچه بیچاره تا همین چند وقت غذاش از ما جداست. ست قابلمه اش کجا بوده! از طرفی اونطور که من دیدم، این قابلمه ها یا لعابی هستند یا تفلون. من خودم تفلون رو برای بچه نمی پسندم. چون ممکنه لایه هاش جدا بشه. لعابی هم خیلی زود آبش تموم می شه و غذا بهش می چسبه. مخصوصا که مقداری که داریم درست می کنیم خیلی کمه. من خودم قابلمه سنگی گرفتم. البته یک نکته مهم اینه که قابلمه بچه رو روی شعله مستقیم نذاریم. چون زود آبش تموم می شه و باید توش آب بریزیم. در حالی که ما عصاره خود موارد رو می خوایم و نباید غیر از آب اولیه آب دیگه ای بهش اضافه کنیم. من قابلمه سنگی رو روی شعله پخش کن می ذارم تا واسه خودش نم نم بپزه.

در صورت تمایل می تونید کمی ورمیشل هم توش بریزید. خلاصه وقتی که پخت:

مقداری از آبش رو توی ظرف می ریزیم و به بچه می دیم. برای شروع بهتره از دو وعده در روز، هر وعده پنج قاشق شروع کنیم. می تونیم در روزهای بعدی، تعداد قاشقها رو بیشتر کنیم. ولی اگه در روز اول بچه تمایل به خوردن نشون داد، ذوق نکنید و همه سوپ رو توی حلق بچه نریزید. بذارید کم کم بخوره تا دل درد نگیره. فقط آب سوپ رو بهش بدید. بعد از یکی دو هفته می تونید گوشت رو در بیارید و بقیه مواد رو حسابی میکس کنید. البته من سبزی رو هم قبل از میکس درمیارم. بذارید هویچ و سیب زمینی و برنج حسابی با آب سوپ میکس بشه. اونوقت بدید نی نی نوش جان کنه.

نکته ۲:

وقتی شروع می کنیم به بچه غذا می دیم، میزان غلظت غذایی که می دیم (سوپ، سرلاک، فرنی یا حریره بادام) باید فقط کمی از شیر مادر غلیظ تر باشه. بعدا که میکسش می کنیم هم باید خیلی غلیظ نباشه که خدای نکرده توی گلوی بچه گیر نکنه.

نکته ۳:

قاشقی که در تصویر می بینید، قاشق چینیه ( از جنس چینی) یه قاشق هایی توی بازار هست که حرارتیه. جنسش پلاستیکیه و اگر حرارت غذا بیشتر از حد باشه، رنگ قاشق عوض می شه و این یک نوع هشداره که دهن نی نی خدای نکرده نسوزه! این قاشق حرارتی ها یه خوبی دیگه ای هم دارند اینه که سرش قابل انعطافه. و در این زمان که بچه قاشق رو می خواد بگیره، اگرم به سر و کله اش بکوبه، بلایی سرش نمیاد. خلاصه همه جوره باید مواظب نی نی ها باشیم.

نوش جان نی نی ها ؛ گوارای وجود همه شون!

سلام واقعا مچکرم من ى پدرم ولى سوپ دخملم رو خودم درست میکنم توصیه هاى شما دقیقا مثل توصیه ها و طرز پختى که دکترش داده

سلام. وقت بخیر. خیلی از مطالب خوبتون استفاده بردم. سپاسگزارم. فقط سوالی داشتم اون قابلمه سنگی تو عکستونو از کجا میشه تهیه کرد. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سلام
مرسی بابت راهنماییهای مفیدتون و واقعا نهایت استفاده رو از توضیحاتتون میبرم
خدا رو شکر دخترم از فرنی و حریر بادام استقبال کرد
امیدوارم از سوپ هم استقبال کنه
بازم مرسی از همتون

سلام خوب بوداما دوس دارم متنوع ترباشه.آخه پسرمن تازه میخادبره توی سال.ن زیادسوپ دوس داره. ن حریره

سلام ببخشید تا کی باید گوشت مرغ و ماهیچه گوسفند رو به نوزاد نداد امر کردید از سوپ درش بیاریم پس کی بهش بدیم بخوره بعد از یه سالگی

سلام. ممنون از دستور غذاهاتون فقط مدت پخت سوپ و فرنی باید چه قدر باشه

با سلام و خسته نباشید دخترم ناتالی ۶ ساله شده در حال حاضر هم پیش دو می باشد خواهشمند است بنده را راهنمائی فرمائید در مورد غذاهای میکرو آماده برای مدرسه ( یک وعده برنامه غذای خوب

بسیار عالی و مفید بود ممنون از راهنماییت و بازم ممنون که اینقدر دلسوزانه مطالب رو نوشتی،من حدود ٢هفته است به دختر گلم فرنی و سرلاک و حریره میدم ولی خسته شده بازم مطلب بذاری ممنون میشم

سلام
دختر من یک سالشه سوپ دوست داره ولی اگر دو روز پشت سر هم بخوره دیگه نمی خوره چه غذاهای دیگه ای میتونم براش درست کنم؟. ممنونم از سایت خوبتون.

من میخوام درست کنم واسه خودم بخورم…………….؟هههههههههههه!شماهایی که درست کردین خوشمزه بوده لطفا بگین که الکی درست نکنم

سلام. ممنون از دستورغذایی که نوشتید. من می خوام سوپ درست کنم نمی دونستم برای نی نی چه جور درست کنم. استفاده کردم

سلام من بچه ام الان رفت توهشت ماه چه غذایی بایدبراش درست کنم مفیده

سلام واقعا ممنون منم بچه ام تازه غذا خوار شده و دچار سر گردانی بودم که مطلب شما رو دیدم

دختر من یک ساله شده دوست دارم غذاهای متنوع بهش بدم اما دقیقا نمی دونم چی براش خوبه و اصلا براش چی درست کنم و چه چیزی خیلی براش مقوی
ممنونم از راهنماییتون

مامان رمیصا هستم.دخترم پنج ونیم ماهشه.مطالبتون خیلی مفیدبود.ممنون.البته من هنوز شروع به غذا دادنش نکردم.

سلام. با سپاس فراوون رادین من ۲ هفته دیگه ۶ماهش میشه خیلی مفید بود

سلام من ازتکراری بودن غذای پسرم خسته شدم ودیگه نمیدونم چی درست کنم میشه یه لیست ازغذاهای نی نی های یکساله بهم معرفی کنید؟طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

vayy azizam merci ali bod emrooz barash ein soopeti ke gofti dorost mikonam fardaham barash harire boos

salam sormelina aziz mer30 az site khobet va rahnamaihaye mofidet. pesare man behrad 6maheshe vasash in modeli soup dorost mikonam doost dare . plz bazam vase zire1 sal barname ghazaie bezar mamnoon

salam mrc az babate dastoraee khobe ghazahaton. man 1pesare 11 mahe daram,ziad tamayol b ghaza nadare bishtar vabaste shire khodame doktor ham bordamesh sharbate zink dadan bitasir nabode vali onghadr nist kbayad bokhore dar zemn vaghti k khodam besh ghaza midam aslan nemikhore hatman bayad kase digeie bashe va mano aslan nabine va in kheyli vasam sakhte

سلام ،
نی نی من ۶ ماه و نیم که به دنیا اومده الان هم دارم بهش سرلاک برنج و حریره بادام و فرنی و پوره سیب زمینی می دهم البته چون شاغلم یک کمی غذای کمکی را زود شروع کردم ،نی نی من سرلاک خیلی دوست داره ولی من فکر می کنم جون یک غذای آماده است خواصی ندارد دوست دارم که بدونم چه خاصیتهایی دارد لطفا توضیح دهید .ممنون از سایت خوب شما .

عزیزم می شه بپرسم قابلمه سنگی را از کجا می شه تهیه کرد؟

یادم باشه این خوراکی رو برای بچه هام درست کنم، خوبه که به آشپزی علاقه داری …
من اصلا علاقه ندارم اما هر از گاهی سعی می کنم چیز جدیدی درست کنم خوبی اینجا اینه که رستوران ها و فست فودهای خوب رو هم معرفی کردی و این عالیه عزیزم من که خیلی استفاده می کنم

سورملینا عزیز سلام و درود به تو و همه ما بقی دوستان.

می گم می خواستم بگم با توجه به خواص بسیار بالایه گوشت شترمرغی میشه از این نوع گوشت هم غذا یادمون بدی
سورملینا: سلام. خیلی وقت بود در خدمت شما نبودیم! اتفاقا خودم هم چند وقت پیش توی قصابی دیدم این گوشت رو. باید بریم سراغش. حتما خواصی هم داره. ممنون از یادآوری!

من یه مادرم ،کسی که تازه ۶ ماهه مادر شده.تجربه زیادی ندارم …مخصوصا درباره غذای کمکی …داشتم توی اینترنت سرچ میزدم که رسیدم به اینجا.. ازتون ممنونم .من که خیلی استفاده کردم از مطلبتون. امیدوارم همیشه موفق باشین و البته پست های غذای کودک رو ادامه بدین .

عکسهایی که روی سایت میزارید بنظر میرسه عجله ای میگیرید
یکم از تکنیک های عکاسی استفاده کنید که به چشم بیاد و مثل این مجله های تغذیه دهن آدم رو آب بندازه
این عکسای شما رو اگه خارجیا ببینن از غذاهای ایرانی زده میشن!!

خیلی ممنون از راهنماییتون .
اما پسرمن ۶ماهشه حریره بادام اصلا نمیخوره چیکارکنم فرنی هم خوب نمیخوره

طرز تهیه سوپ برای نوزاد ۶ ماهه به همراه نکات خوشمزه کردن و دادن طعمی ایده آل به سوپ – طرز پخت سوپ برای نوزاد ۶ ماهه و بالاتر – دستور درست کردن سوپ برای کودک شش ماهه با نکات مهم

طرز پخت سوپ برای نوزاد ۶ ماهه

 

توجه : یادتان باشد اول باید از سوپ های سبک استفاده کنید. همچنین از مقدار کم شروع کنید. مثلا روز اول دو قاشق چای خوری، روز دوم سه قاشق و … به او بدهید تا معده اش اذیت نشود. چون او تاکنون به سوپ خیلی عادت نداشته و بیشتر شیر یا فرنی خورده است.

 

طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

 

برای تهیه این سوپ شما به هویج ۱ عدد – سیب زمینی ۱ عدد- آب نیم لیتر – آرد برنج ۳ قاشق مربا خوری و روغن زیتون ۱ قاشق مربا خوری نیاز دارید.

 

ابتدا باید يک عدد هويج و يک عدد سيب زميني را به صورت قطعات کوچکي خرد کرده و در قابلمه بريزيد.

 

حدود ۰/۵ ليتر آب در آن ریخته و صبر کنید تا خوب بپزد. وقتی آب باقيمانده در آن حدود يک استکان شد، زیر حرارت را خاموش کنيد. آب غذا را جدا کرده و مواد داخل قابلمه را کاملاً له کنيد. ۲ قاشق از اين پوره کرم مانند را به داخل آب غذا ( حدوداً ۱۵۰ سي سي )، اضافه کنيد.

 

سپس ۳ قاشق نيز آرد برنج پخته شده و آماده را روی آن بریزید. یک قاشق مرباخوري روغن زیتون راا داخل غذاي کودک بريزيد. حالا آنها را با هم مخلوط کرده و وقتی شبیه پوره شد به نوزاد بدهید.

 

برای تهیه این سوپ مقوی باید پیاز، سیب زمینی، هویج بدون پوست، گشنیز، برنج، یک تکه مرغ یا گوشت را در قابلمه ای گذاشته و صبر کنید تا خوب بپزد.

 

وقتیکه خوب پخته شد و ابش کم شد یک تکه کوچک کره را در آن بیندازید. حالا آنها را در مخلوط کن بزنید تا شبیه فرنی شود.

 

برای تهیه این سوپ میتوانید سیب زمینی و هویج بدون پوست را به همراه کمی گوشت یا مرغ بپزید. وقتی که مرغ خوب پخت، کره را به آنها افزوده و با هم مخلوط کنید. در نهایت به شکل پوره در بیاورید.

طرز تهیه سوپ برای نوزاد ۶ ماهه

 

برای تهیه این سوپ شما به فیله ران مرغ یه تکه به اندازه کف دست – سیب زمینی کوچک ۱ عدد و هویج متوسط ۱ عدد  نیاز دارید. حالا همه آنها را در قابلمه ریخته  وقتی حسابی پخت پوره کنید. کم کم میتوانید سوپ ران مرغ را به کودک بدهید.

 

برای تهیه این سوپ شما به ماهیچه گوسفندی ۱ تکه – کدوحلوایی ۳ -۴ تکه کوچک – سیب زمینی متوسط ۱ عدد و گشنیز چند عدد نیاز دارید.

 

همه این مواد را باید با هم خوب بپزید. در دفعات اول باید سوپ را به شکل پوره کنید. اما کم کم میتوانید فقط آن را کمی له کرده و به کودک بدهید.

طرز تهیه سوپ برای کودک ۶ ماهه

 

○ در صورتي که کودک دچار يبوست است، از دادن لعاب برنج و اضافه کردن هويج به سوپ او خودداري کنيد.

○ کلا هویج بدون پوست باشد.

○ در دفعات اول باید سوپ تان را کاملا پوره کنید. حتی میتوانید روی پوره کمی از آب سوپ را هم بریزید تا نرم تر شود. اما ماه بعد میتوانید فقط آن را له کنید.

○ میتوانید خیلی کم کره یا روغن زیتون سالم به آن اضافه کنید تا نرم تر شود.

 

منبع : نیک استار

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه

 −  دو  =  2 .hide-if-no-js{display:none!important}

سوپ نوزاد معمولاً دارای مواد مغذی بسیاری است. شرط اولیه برای تهیه این سوپ نیز به شکل پوره درآوردن مواد است. در این مطلب چند روش طرز تهیه سوپ برای نوزاد را آموزش داده ایم.

طرز تهیه سوپ برای نوزاد با مواد مختلفی از سبزیجات، خوراکی ها و… انجام می شود. این تنوع مواد باعث دریافت ویتامین های مغذی می شود. کودک در سن ۶ ماهگی به دریافت این ویتامین ها بیشتر از قبل نیاز دارد. 

اغلب والدین به دنبال رژیم غذایی برای کودکان هستند تا با استفاده از آن به افزایش وزن کودک و رشد به موقع وی کمک کنند. تهیه غذاهای مفید و مقوی برای نوزادان و کودکان یکی از مهم ترین مواردی است که باید در یک رژیم غذایی اصولی به آن توجه نمود، از این رو قصد داریم در این مقاله به طرز تهیه سوپ برای نوزاد با چند روش مجزا بپردازیم که مطمئنا مورد توجه شما عزیزان نیز قرار خواهد گرفت.

مواد لازم: اسفناج، لپه(یک دوم پیمانه)، سیر(یک عدد) و پودر آنغوزه

ابتدا لپه ها را از شب قبل خیس کرده و آماده کنید. آن گاه لپه را در ظرف مناسبی بپزید. در ادامه اسفناج های شسته شده را خرد و به لپه اضافه کنید. سپس یک عدد سیر را به صورت کامل به مجموع مواد اضافه و در پایان نیز پودر آنغوزه و آب را به میزان کمی به سوپ بیفزایید. بعد از طی مدتی می توانید سوپ را به نوزاد بدهید. البته باید تمام مواد کاملاً له باشند و اثری از لپه و اسفناج نباشد. برای له کردن می توانید در نهایت از میکسر کمک بگیرید.طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

مواد لازم: پیاز(یک عدد)، سیب زمینی(یک عدد)، هویج(یک عدد)،گشنیز(به میزان کمی)، روغن(به میزان کمی)

برای تهیه سوپ هویج ابتدا ظرف مناسبی را بر روی شعله بگذارید. سپس مقداری روغن در تابه یا قابلمه کوچک ریخته و پیاز را خرد کنید. پیاز خرد شده را به میزان کمی در تابه تفت دهید. آن گاه در ادامه هویج و سیب زمینی خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه سوپ برای نوزاد, باید برای پخت مواد به آن آب اضافه شود. در آخر نیز گشنیز را به مواد داخل تابه اضافه کنید. این سوپ را زمانی از روی شعله بر می دارید که کاملاً پخته و له شده باشد و اثری از هویج و سیب زمینی در آن نباشد.

برای تهیه سوپ مرغ نوزاد باید پیاز و سیب زمینی، برنج، یک تکه مرغ یا گوشت، گشنیز و هویج بدون پوست را در قابلمه بریزید تا بپزد. بعد از کم شدن آب و پخته شدن مواد، یک تکه کره کوچک به آن اضافه کنید. آن گاه مواد را برای تبدیل شدن به فرنی داخل میکسر بزنید.

مواد لازم: کدو حلوایی(۳ تا ۴ تکه کوچک)، گشنیز(چند عدد)، ماهیچه گوسفند(یک تکه)، سیب زمینی متوسط(یک عدد)

این نوع سوپ تا حدی شبیه به سوپ گوشت می باشد، برای تهیه آن ابتدا همه این مواد را بپزید و مخلوط کنید و و در آخر نیز به شکل پوره در آورید. البته در ماه های بعدی که سن نوزاد بالاتر رفت می توانید فقط آن ها را کمی له کنید.

مواد لازم: فیله ران مرغ(یک تکه معادل یک کف دست)، هویج متوسط(یک عدد)، سیب زمینی کوچک(یک عدد)

همه مواد را داخل قابلمه بریزید. هنگامی که مواد به شکل پوره در آمد، غذا را به کودک دهید.

در این مطلب چند روش برای پخت سوپ برای نوزادان شرح داده شد. امیدواریم بتوانید این سوپ های مغذی را در محیط منزل برای کودک دلبندتان تهیه کنید. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی آش و سوپ در مجله آرگا، از دیگر آموزش ها و دستور پخت های این مجله دیدن نمایید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟


گیوه گلدوزی شیک و جذاب برای خوش پوش بودن در نوروز 98


با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید


طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد


قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جگر گوسفند خورد شده مربعی: به میزان دلخواه

قارچ خورد شده: نصف مقدار جگر

پیاز: یک عدد که بسته به میزان مواد کمتر و بیشتر میشه.

نمک و آبلیموی تازه: به میزان کافی

طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

طرز تهیه:

پیازها رو خرد کرده و تفت میدیم. وقتی پیازها سرخ شد٫ جگر ها رو بهش اضافه می کنیم. خوب که تفت خورد٫ قارچها رو هم اضافه می کنیم. در آخر کمی نمک و آبلیموی تازه عطر و طعم این مخلوط رو عالی می کنند.

این غذا برای بچه هایی که می تونند از چنگال استفاده کنند عالیه و ازینکه تکه های مربعی رو با چنگال خودشون می تونند بخورند لذت می برند. (در اهمیت غذایی جگر همین نکته بس که میزان آهن موجود جگر سه برابر گوشت قرمزه. این لینک هم راجع به جگر و فوایدش مطالب مفیدی داره)

*

باز هم از مامان مهراد که این پست جالب و جدید رو برای ما فرستادند٫ ممنونیم.

مدتهاست اینجا نیومدم. هم گرفتار بودم هم غذای جدید نداشتم و هم اونقدر غذاهای متنوع توسط مامانهای خوش ذوق اینجا نوشته میشد که واقعا چیز قابل عرضی نداشتم. این یه غذای من درآوری خودمه که شاینا عاشقانه دوستش داره. اسمشو نمی دونستم تا اینکه تو یه کانال آشپزی دیدم انگار یه غذای راست راستکیه و سوفله که میگن همینه!!

مواد لازم:

سیب زمینی … گوشت چرخ کرده … تخم مرغ آب پز سفت … پنیر پیتزا

مقدار مواد بسته به اندازه ظرف یا ذائقه کودک متفاوته.

طرز تهیه:

سیب زمینی ها رو خوب آب پز میکنیم و می پزیم. گوشت چرخ کرده رو با کمی پیاز تفت میدیم. یه چیزی مثل مایه ماکارونی درست کنین. من حتی بهش سبزیجات هم اضافه میکنم. مثل نخود فرنگی٬ هویج رنده شده٬ ذرت٬ زرشک… وقتی غذا رو برای شاینا درست میکنم به جای رب از گوجه فرنگی رنده شده استفاده میکنم. از ادویه ها هم زردچوبه٬ پودر سیر (یا به جای آن میتوان از سیر تازه استفاده کرد) و پودر آویشن را پیشنهاد میکنم. یه بار کمی پودر تخم گشنیز هم بهش اضافه کردم بسیار خوش عطر شد. البته لازم به ذکره دختر من از غذاهای معطر و ادویه دار خوشش میاد تمام این ادویه ها بسته به پسند کودکتان قابل تغییره.

بعد از درست کردن مایه یه ظرف پیرکس بردارید. ته ظرف رو کمی چرب کنید. سیب زمینی ها رو حلقه حلقه کنین و کف ظرف بچینین. بعد روشو کمی مایه گوشت بریزین و تخم مرغها رو حلقه ای روش بچینین و بعد پنیر پیتزا. می تونین یه لایه دیگه هم بچینین. درست مثل لازانیا که به جای خمیر از سیب زمینی استفاده میکنین و تخم مرغ هم داره. بعد بذارین تو فر. احتیاجی به خیلی پخت هم نیست چون تمام مواد پخته اند در حدی که پنیر پیتزا باز شه کافیه.

نوش جان…

نکات قابل ذکر:

بچه ها معمولا گوشت چرخ کرده خیلی دوست دارند. استفاده از غذاهای متنوع با گوشت چرخ کرده برای آنها بسیار جذاب و اشتهابرانگیز خواهد بود.

سیب زمینی نشاسته بسیار مقوی و سرشاز از مواد غذایی مفیده. شاید خیلی بهتر از خمیر باشه. مثلا میشه به جای لازانیا یا ماکارونی این غذا رو درست کرد.

مزیت این مدل غذاها برای بچه هایی که مواد غذایی موردی رو نمیخورند اینه که میشه به مایه گوشت چرخ کرده خیلی چیزها رو اضافه کرد که بچه ها در حالت معمولی نمیخورند. مثل انواع سبزیجات. من گاهی کدو هم به مایه اضافه میکنم.

راستش این روزها فیبر تو غذاهای ما جای خالی بزرگی داره. پیشنهاد میکنم به ادویه هایی که تو غذاهاتون اضافه میکنین کمی هم سبوس برنج اضافه کنین. سبوس برنج رو میتونین به صورت پودر از عطاری ها تهیه کنین. طعم و بوی غذا رو به هیچ وجه عوض نمیکنه درعوض غذای پرفیبری خواهید داشت و دستگاه گوارش فرزندتان رو در برابر انواع بیماریهای بدخیم روده ای بیمه خواهید کرد. من قبلا تو این وبلاگ یه پست راجع به سبوس برنج نوشتم. برای اطلاعات بیشتر میتونین به اونجا مراجعه کنین.

آب ماهیچه : یک پیمانه

لپه : نصف پیمانه

برنج : یک پیمانه

اسفناج : 250 گرم

ماست : به مقدار لازم

آرد : در صورت نیاز

 

طرز تهیه :

لپه و برنج را چند ساعت قبل از پخت خوب بخیسانید. لپه و برنج را در آب ماهیچه شامل ماهیچه و پیاز خورد شده می پزیم. لپه را زودتر ریخته چون دیرپخت تر است . سپس اسفناج خورد شده را به آن افزوده تا خوب بپزد. در صورت نیاز با افزودن کمی آرد به آن لعاب آش بیشتر خواهد شد. بعد از پخت همراه ماست نوش جون نی نی نازتون…

نکات قابل توجه :

این غذا یکی از غذاهای محلی خراسان شمالی است که کردهای آن منطقه آن را به نام آش “مستوه” ( فتحه م ضمه ت کسره و ) می شناسند.

اسفناج سرشار از آهن است ولی باید همراه با پروتئین حیوانی پخته شود تا قابل جذب گردد. توجه کنید مصرف اسفناج در کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود .

وجود برنج و لپه نیز درصد قابل توجهی کالری ایجاد میکند. لپه هم در کودکان زیر یک سال منع مصرف دارد.

ماست به عنوان یک منبع مناسب کلسیم هم  این عنصر حیاتی برای رشد استخوانها و دندانهای کوچولوها را فراهم میکند هم طعم مطبوعی به غذا می دهد.

این غذا به جای ماهیچه با آب قلم گوساله یا کوفته قلقلی (کله گنجشکی) هم طبخ میگردد. ولی مسلما برای بچه های بزرگتر.

 

طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد

پ.ن. : توصیه میکنیم این غذای لذیذ را سر سفره های افطار یا بعد از ظهرهای سرد زمستانی بعد از یک روز خسته کننده کاری خودتان هم نوش جان کنید…

اين غذا بزاي نوزادان هفت ماه به بالا كه مي توانند از گوشت قرمز استفاده كنند مناسب است ، ابتدا دو يا سه تكه گوشت ماهيچه را تكه كرده و مي شوييم بعد انرا در يك شيشه مي اندازيم  شيشه خالي و شسته شده سس مايونز يا خيار شور كه كاملا تميز و ضدعفوني شده و بوي ماده قبلي را نمي دهد براي اينكار مناسب است….ميتوانيد مواد ديگري هم به گوشت اضافه كنيد اما هميشه مقدار گوشت بايد كمي بيشتر باشد تا آب خارج شده از آن براي پختن بقيه مواد كافي باشد. 

من دوقاشق برنج را شسته با يك تكه كوچك پياز خرد كرده به اين مواد اضافه كردم. 

 

در شيشه را بسيار محكم ببنديد و مطمئن شويد كه آب به داخل شيشه راه پيدا نمي كند. يك قابلمه را پر آب كرده و شيشه را داخل قابلمه گذاشته و در آن را ببنديد. شعله گاز را متوسط كنيد و اجازه دهيد براي سه يا چهار ساعت داخل قابلمه بجوشد. مي توانيد بعد از سه ساعت در شيشه را باز كنيد و از له شدن گوشت مطمئن شويد. اگر آب قابلمه كم شد هرگز آب سرد اضافه نكنيد چرا كه باعث شكستن شيشه ميشود. 

در اين غذا عصاره گوشت و مواد مغذي آن از بين نمي رود و جذب برنج ميشود و براي جبران كمبود آهن بسيار موثر است. ميتوانيد در يك شيشه بزرگتر هويج ، كدو ، سيب زميني و يا سبزي جات ديگر را هم اضافه كنيد و يا بسادگي و بتنهايي گوشت را در شيشه پخته و به ني ني نازتان بدهيد. 

*

مرسی از نونوش مامان آوای عزیز  که دستور این غذای خوشمزه و مقوی رو برامون به همراه عکسهاش ارسال کردند.

گوشت چرخ کرده                           دو قاشق غذاخوری

پیاز کوچک                                  یک عدد

ماکارونی صدفی                            دو قاشق غذاخوری

برنج                                          یک قاشق غذاخوری

جو پرک شده                                یک قاشق غذاخوری

سیب زمینی کوچک رنده شده              یک عدد

آرد حبوبات*                                 یک قاشق غذاخوری

کره                                           بیست گرم

نمک                                         به مقدار لازم

طرز تهیه: 

تهیه این غذا سریع و آسان بوده و چنانچه کودک شما کم اشتهاست، تنها چند قاشق از این غذا، مقوی و پر کالری است.

ابتدا پیاز را رنده کرده، با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم و با کره تفت می دهیم. بقیه مواد را اضافه می کنیم.  روی این مواد آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا کاملا بپزند و آب غذا تمام شود. اگر خوش رنگی غذا در اشتهای کودکتان تأثیر مثبت دارد، می توانید کمی جعفری خرد شده و هویج پخته شده رنده شده روی غذا بپاشید.

*  چند نوع از حبوبات را به مدت یک ساعت در آب گرم بخیسانید، سپس با یکدیگر آسیاب کنید. از این پودر همیشه می توانید موقع پختن غذا برای کودکتان به غذای آن اضافه کنید. غذا را خوش طعم و مقوی می کند و پخت غذا را به دلیل دارا بودن حبوبات به تأخیر نمی اندازد. برای از بین بردن نفخ موجود در حبوبات می توانید موقع خیساندن سه بار آب روی حبوبات را عوض کنید (هر بار یک ساعت). من از لوبیا چیتی و نخود استفاده کرده ام.

تهیه غذای فوق (به جز زمان لازم برای تهیه آرد حبوبات) نیم ساعت طول می کشد.

                                                                                                           نوش جانتان.   

*با تشکر از مامان هوچهر که این غذا رو برامون زحمت کشیدند و فرستادند. امیدوارم که از این به بعد باز هم برامون از تجربه هاشون بنویسند. (مدیریت وبلاگ)

کته با گوشت ماهیچه

مواد لازم:

گوشت ماهیچه        ۱۰۰ گرم

پیاز                       یک عدد کوچک

برنج                     دو قاشق غذاخوری

آب                         دو لیوان

کره                        یک قاشق مربا خوری

ابتدا گوشت ماهیچه را با پیاز و دو لیوان آب می پزیم. زمانی که گوشت پخت در باقیمانده آب آن برنج را که قبلا خیس کرده ایم می ریزم تا با آب گوشت بپزد. وقتی که برنج به حالت له شده درآمد و کاملا پخت کره را به آن اضافه می کنیم. این غذا بسیار ساده است ولی طعم خیلی خوبی دارد. برای بچه هایی که دندان آسیاب ندارند بسیار مناسب است. گاهی اوقات هم به آن عدس اضافه می کنم که در این صورت می شود عدس پلو با گوشت ماهیچه.

 

مواد لازم:

گوشت ماهیچه گوسفند                      به اندازه یک تخم مرغ کوچک

نخود فرنگی                                      1 قاشق غذا خوری – پوست کنده

هویج                                               نصف یک عدد متوسط

سیب زمینی                                    نصف یک عدد متوسط

ماش                                               1 قاشق غذا خوری – پوست کنده

گوجه فرنگی                                     1 عدد – پوست کنده

طرز تهیه :

اول گوشت را خرد کرده و خوب شسته و در یک قابلمه متوسط و با آب گرم می گذاریم بپزد. پس از نیم ساعت که گوشت نیم پز شد نخود فرنگی را به همراه هویج- سیب زمینی و ماش به غذا اضافه می کنیم.بعد از بیست دقیقه گوجه فرنگی را خرد کرده و به غذا اضافه می کنیم.حدودا یک ربع بعد غذا آماده و لعاب داده است.می توانیم با گوشت کوب برقی و یا پشت قاشق محتویات آن را له کرده و در انتها – هنگام سرو کردن – چند قطره آبلیمو نیز اضافه کنیم.

امیدوارم کوچولوها خوششون بیاد!

طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد
طرز تهیه سوپ گوشت برای نوزاد
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *