دوغ محلی بانه

دوره مقدماتی php
دوغ محلی بانه
دوغ محلی بانه

بهار کردستان بهشت ایران است. در سفر به کردستان و طبیعت ناب آن، قرار است غذاهایی بخورید که مواد تازه و سبزیجات معطر چاشنی آن است. شرایط اقلیمی و رواج دامداری و کشاورزی در کردستان، غذاهای این دیار را منحصر به فرد کرده است. در میان غذاهای محلی کردستان، فکر می‌کنید کدام یک با ذائقه‌تان سازگار باشد؟

تور قشم

در کردستان نان‌های مختلفی پخته می‌شود. شلکینه و برساق در میان نان‌های محلی کردستان خوشمزه و پرطرفدارند. شلیکینه نان زرد رنگی است که روی سینی‌های بزرگ (ساج) بر روی آتش پخته می‌شود. این نان مقوی از ترکیب آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره خرما و زعفران تهیه می‌شود. نان برساق نان دیگری است که در کرمانشاه، ایلام و لرستان نیز پخته می‌شود. خمیر نان برساق از ترکیب آرد و شیر به دست می‌آید. نان برساق نانی خوشمزه در سفره‌های افطار مردم کردستان است.

دوغ محلی بانه

آش دوغه وا، غذای محلی کردستان شبیه آش دوغ است. البته در آش دوغه وا کوفته‌ریزه هم دیده می‌شود. مواد اصلی آش دوغه وا، نخود، سبزی مخصوص، برنج، بلغور و کوفته‌ریزه است. به عبارتی کردستان شهر آش‌های متنوع است. در میان آش‌های کردستان می‌توان به آش دانه کولانه، آش پریوله، آش دوغ کردی، برویسین تورش، هالاوا، شلم و غیره اشاره کرد.

دوره مقدماتی php

کلانه ترد و خوش‌طعم است. سبزیجات مخصوص مثل پیازچه را خرد کرده و میان خمیری مخصوص و نازک می‌گذارند و سپس با روغن حیوانی یا کره سرخ می‌کنند. یکی از دلایل خوشمزگی این غذا پخت آن روی ساج (نوعی سینی مخصوص) است. کلانه برای کسانی که به غذاهایی مثل پیتزا علاقه دارند می‌تواند پیشنهاد ویژه‌ باشد. در کردستان، خوردن این وعده ساده و خوش‌طعم را از دست ندهید.

در کردستان نیز کباب طرفداران بی‌شماری دارد. کباب به خصوص در میان عشایر و دامداران این منطقه بسیار رایج است. کردها قطعات بزرگ گوشت را روی آتش کباب می‌کنند. خوردن یک وعده کباب در یکی از روزهای خوش آب‌وهوای کردستان بسیار لذیذ خواهد بود. شیش کباب نوعی کباب است که در کردستان پخته می‌شود. گوشت را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، پیاز، زعفران، سیر و روغن زیتون می‌خوابانند و بعد از چند ساعت کباب می‌کنند. این کباب چه روی زغال چه در تابه پخته شود بسیار خوشمزه خواهد بود.

 ریواس گیاهی است که در کوهستان‌ می‌روید. در کردستان نیز به دلیل وجود کوه‌های بی‌شمار این گیاه بسیار دیده می‌شود. مردم کردستان از این گیاه خورش بسیار خوشمزه‌ای درست می‌کنند که به خورش ریواس مشهور است. البته لازم است بدانید به خاطر طعم ترش ریواس این خورش ترش‌مزه است. گوشت، پیاز، نعنا و جعفری از مواد اصلی این غذای محلی کردستان است.

 

در شهرهای غربی کشورمان زیاد می‌بینیم که برای طبخ آش از دوغ استفاده می‌کنند. کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. آش گزنه کردستان با دوغ پخته می‌شود. سبزیجات این آش شامل گزنه، پونه و کاکوتی است.

 

قایرمه نام سوخاری محلی کردستان است. اصل این غذا از کنگر پخته می‌شود. به این صورت که کنگر را در سس غلیظی از تخم‌مرغ، آرد، زعفران، کره و آب می‌خوابانند و سپس در روغن سرخ می‌کنند. از آنجا که فصل رویش کنگر محدود است گاهی این غذا را با کرفس درست می‌کنند.

آش عدس بلغور در میان غذاهای کردستان سالم، مقوی و پرطرفدار است. آش عدس بلغور ر ا از ترکیب سیب‌زمینی، عدس، بلغور گندم می‌پزند. آش عدس بلغور با نعنا داغ و لیموی تازه بسیار خوشمزه می‌شود.

دلمه برگ مو در نقاط مختلف کشورمان به شکل‌های مختلف پخته می‌شود. در کردستان نیز دلمه برگ مو بسیار خوش‌طعم پخته می‌شود. در سفر به کردستان دلمه برگ‌های بزرگ و خوشمزه کردستان امتحان کنید.

برای خوردن ماهی در کردستان به سمت مریوان بروید؛ ماهی رستوران‌های مریوان از دریاچه زریوار صید می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. در سفر به کردستان طعم ماهی‌های تازه‌ای که روی زغال کباب می‌شوند را از یاد نخواهید برد.

درست است که رشته پلو در سراسر ایران پخته می‌شود؛ اما به عنوان غذای سنتی کردستان نیز به شمار می‌رود. در کردستان نیز رشته پلو از رشته پلویی و برنج می‌پزند و گاهی در کنار آن کشمش سرخ می‌کنند. این پلو را با انواع خورشت‌ها یا در کنار گوشت و مرغ سرو می‌کنند.

کردستان جاذبه‌های بی‌شماری دارد که آن را به بهشت ایران تبدیل کرده، موسیقی کردستان نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در تور کردستان ما را همراهی کنید و از دیدن جاذبه‌‌ها و شکم‌گردی در این منطقه لذت ببرید.

تور چابهار

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهولطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 اردیبهشت 1399

به روز رسانی

11 اردیبهشت 1399

دوغ محلی بانه

در این مطلب غذاهای محلی کردستان را به شما معرفی می‌کنیم و سفری خوشمزه به این دیار داریم. شما را با آش‌های کردستان آشنا می‌کنیم و در مورد غذاهای معروف این خطه اطلاعاتی را به شما می‌دهیم. با ما همراه باشید و آش‌ها و غذاهای سنتی کردستان را بشناسید.

قایرمه یا کنگر سوخاری غذایی محلی در کردستان است که با کته یا نان سرو می‌شود. کنگر یا کرفس، آرد، زیره، بکینگ پودر، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران دم‍‌کرده و روغن مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا هستند.

استان کردستان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و گیاه علفی ریواس در آن به وفور یافت می‌شود. با استفاده از این گیاه و اضافه کردن موادی همچون گوشت گوسفندی، پیاز و نعنا و جعفری یکی از خورش‌های پرطرفدار کردستان تهیه می‌شود که خورش ریواس نام دارد.

خورش تره غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ با دستور تهیه بسیار راحت است که در استان کردستان و کرمانشاه طبخ می‌شود. گوشت چرخ کرده، تره خردشده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن مایع، پودر لیمو و ادویه مواد اولیه تهیه این غذا هستند.

رشته پلو غذایی است که در مناطق مختلفی از ایران به عنوان غذای سنتی شناخته می‌شود و در میان کردها هم طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این غذا از رشته پلویی و برنج استفاده می‌کنند. در برخی مواقع این غذا بدون خورش سرو می‌شود و گاهی اوقات گوشت یا مرغ در کنار آن قرار می‌دهند. استفاده از کشمش نیز در برخی نقاط مرسوم است.

برای تهیه گردول ابتدا برنج‌ یا ارزن‌ را در دوغ می‌ریزند و حرارت می‌دهند. پس از پخته شدن آنها، مغز گردو و گیاهان‌ معطر را به آن اضافه می‌کنند تا آماده مصرف شود.

در کردستان نوع خاصی از کباب طبخ می‌شود که به شیش‌کباب شهرت دارد. برای تهیه شیش‌کباب گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می‌خوابانند. این کباب هم بر روی آتش و هم به صورت تابه ای تهیه می‌شود و به هنگام مصرف در کنار آن گوجه فرنگی و جعفری نیز قرار می‌دهند.

بریان‌ یا کباب‌ کردی غذایی مخصوص جشن‌ها و مهمانی‌هاست که در میان دامداران‌، عشایر و شکارچیان‌ مرسوم است. برای‌ تهیه‌ آن‌ کهره‌ (بره‌ یا بزغاله‌ چند ماهه‌) را ذبح می‌کنند و پس از پوست کندن و تقسیم آن به چند قطعه‌ بزرگ‌ آن را به سیخ‌ دراز آهنی‌ یا چوبی‌ می‌کشند و روی‌ آتش‌، کباب‌ می‌کنند. به جای بره می‌توان از گوشت‌ شکار، کبک‌، تیهو و سایر پرندگان‌ شکاری‌ نیز استفاده کرد.

به دلیل رویش گیاهی خاص به نام گیلاخه در استان کردستان تهیه خورش از این گیاه رواج دارد. گیاه گیلاخه دو قسمت پیازچه و برگ دارد و پیازچه آن منبع غنی فیبر است. به جز این گیاه از گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز نیز در تهیه این غذا استفاده می‌کنند.

در کردستان از ترکیب برنج، پیاز، زردچوبه، آلوبخارا و کشش پلویی غذایی تهیه می‌شود که مکش قالبی نام دارد. طبخ این غذا به جز کردستان در میان ساکنان ایلام نیز رایج است.

 در استان کردستان گوشت برخیله در بیجار بسیار شهرت دارد. این غذا که با نوعی تره بهاری به نام گوشت برخیله تهیه می‌شود سرشار از آهن و اسید فولیک است. گوشت برخیله، پیاز، سیر، رب گوجه‌فرنگی، روغن و در صورت تمایل تخم مرغ مواد تشکیل دهنده این غذا هستند.

مواد تشکیل دهنده این کتلت همان موادی هستند که در دیزی از آنها استفاده می‌شود. به هنگام طبخ دیزی مقدار بیشتری از این مواد را در آن می‌ریزند و بعد با آنها کتلت درست می‌کنند. 

ترگ خانه گان نام محلی یک نوع تره است که در مناطق خاص می‌روید. این نوع تره به نام کرفس آبی نیز شهرت دارد و با آن نوعی کوکو درست می‌کنند. تخم مرغ، آرد، پیاز و ادویه را به سبزی خرد شده می‌افزایند و مواد در روغن سرخ می‌شوند.

خورش کنگر با استفاده گوشت گوسفندی یا گوساله، کنگر پاک شده، لپه، پیاز، نعنا و جعفری خشک، رب گوجه فرنگی و ادویه طبخ می‌شود. 

کالویج نام نوعی کله جوش است که در شهرستان بیجار گروس طبخ می‌شود. کشک، لپه، کشمش، گردو، پیاز، روغن، زردچوبه، پودر آویشن و جعفری خشک مواد اولیه مورد نیاز برای طبخ این غذا هستند.

در فرهنگ کردستان غذاهایی وجود دارند که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند. این غذاها عبارتند از:

کباب قارچ کوهی، کنگر کوهى و کنگر ماست و دلمه کوفته شور (کوفته برنجی) از دیگر غذاهاى قدیمی‌کردی هستند.

عدس، بلغور گندم، پیاز، سیب زمینی و ادویه مواد اولیه مورد نیاز برای طبخ یک آش خوشمزه هستند که در کردستان طبخ می شود. نیسک و ساوار نام‌های دیگر این آش هستند.

این آش یکی از غذاهای مناسبتی خطه کردستان است که هنگام رویش اولین دندان‌های شیری کودکان تهیه و در میان اقوام و آشنایان پخش می‌شود. این آش در زمستان نیز طرفداران زیادی دارد. گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه مواد اولیه آش را تشکیل می‌دهند.

آش پرپوله که با نام آش عدس نیز شهرت دارد بیشتر در فصل‌های سرد سال طبخ می‌شود. عدس، پیاز، رشته آشی و ادویه موادی هستند که برای طبخ این آش از آنها استفاده می‌کنند.

گوشت مرغ یا بوقلمون با استخوان، برنج، عدس، کشک، سینه مرغ که به صورت کوفته‌های ریز تهیه می‌شود، پیاز و ادویه مواد اولیه تهیه آش سه نگه سیر هستند که در فصل سرما جایگاه خاصی بر سر سفره مناطق کرد دارد.

آش دوغ تقریبا در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شود. تهیه این آش در کردستان کمی متفاوت است و سبزی آش (گشنیز، تره، نعنا)، نخود پخته، برنج نیم دانه، دوغ، ماست چکیده، تخم‌مرغ مواد اولیه آن هستند.

در شهرستان بیجار گروس این آش را با استفاده از دوغ، رشته آش، اسفناج یا تره و یا گیاه گوشت برخیله و سیر تهیه می‌کنند که به آش دوغ گروسی شهرت دارد.

آش دوخین که به نام آش گزنه نیز شهرت دارد از هیزان (گندم‌ و جو پخته‌ شده‌ در دوغ‌) و گیاهان‌ معطر مانند پونه‌، کاکوتی‌، از گزنه‌ و برگه‌ شلغم‌ تهیه‌ می‌شود.

دوغه‌وا آشی شبیه به آش دوغ است که در آن‌ کوفته‌ ریزه‌ هم‌ می‌ریزند و دوغ، نخود، کمی‌ سبزی‌ خشک‌ شده‌ با برنج‌ و بلغور مواد دیگر آن هستند.دوغ محلی بانه

برویشین تورش نوعی آش است که هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا می‌توان آن را مصرف کرد. بلغور، لپه، زردآلو، سرکه، پیاز، روغن و ادویه موادی هستند که در تهیه این آش به کار می‌روند. اضافه کردن پوره زردآلو نیز طعم خاصی به این غذا می‌دهد.

آش هالاو که آبگوشت غوره نیز خوانده می‌شود یکی از غذاهای استان کردستان به ویژه شهر سنندج است و معمولا در پاییز و زمستان طبخ می‌شود. نخود، برنج، گوشت ماهیچه، چغندر، پیاز، برگ چغندر، آبغوره و زعفران مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند. به هنگام سرو، گوشت آن را با نخود می‌کوبند و در کنار بادمجان مصرف می‌کنند.

شلمین یا شه له مین نام آشی محلی در کردستان است که در زمستان و پاییز و در هوای سرد و بارانی طرفداران زیادی دارد. شلمین به شلغمی گفته می‌شود که مانند ترخینه، طی فرآیندی خاص و زمان‌بر به تکه‌هایی مانند ترخینه تبدیل شده و به صورت خشک آماده مصرف است. برای تهیه این آش علاوه بر شلمین از نخود، عدس، گردو، گوشت، پیاز، ادویه و روغن استفاده می‌شود.

آش غوره در منطقه بیجار بیش از سایر نقاط کردستان طبخ می‌شود. جوجه، غوره، سیب زمینی، گوجه فرنگی رسیده، لپه و آرد سفید مواد اولیه مورد استفاده در این آش هستند.

شَلَم یا آش شلغم گروسی یکی از غذاهای سنتی شهرستان بیجار گروس است که در فصل سرما برای پیشگیری و یا کمک به بهبود سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود. شلم خشک از برگ های شلغم همراه بلغور و انگور قرمز تهیه می‌شود و با اضافه کردن شلغم، اسفناج، سیرابی، پیاز، نخود، لپه و برگه ی زردآلو آش خوشمزه ای از آن تهیه می‌کنند.

یک نوع سبزی کوهی به نام کویز، در فصل بهار می‌روید که دارای خواص دارویی فراوانی‌ست. با اضافه کردن آرد، عدس، اسفناج و پیاز به این سبزی آشی به نام پرشکه طبخ می‌شود که طرفداران زیادی دارد.

شلکینه در واقع یک نوع نان محلی نازک و ظریفی است که به مقدار زیاد و روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می‌شود. این نان مخصوص مهمانی‌های مردم سنندج در فصل بهار است؛ اما آن را در فصل‌های دیگر و به مقدار کم نیز طبخ می‌کنند. تخم مرغ، شیر و آرد مواد اصلی تشکیل دهنده این نان هستند.

با آغاز فصل بهار بر سر سفره مردمان کرد نان خوشمزه و بسیار ساده‌ای قرار می‌گیرد که لانه یا کلانه نام دارد. این غذا با استفاده از مقداری پیازچه یا پیرچک و نان پخته شده بر روی ساجِ مخصوص به صورت خانگی و در میهمانی‌ها تهیه می‌شود. به هنگام مصرف این غذا آن را با روغن حیوانی و یا کره چرب می‌کنند و همراه با آن دوغ می‌نوشند.

مواد به کار رفته در کلانه عبارتند از: پیرچک یا پیازچه، آرد، روغن حیوانی یا کره، آرد، آب و نمک.

بِرساق نام یکی از نان‌های محلی کردستان است که منحصرا در شهرستان بیجار گروس طبخ می‌شود. شیر، شکر، تخم مرغ، آرد، روغن جامد، نمک و زردچوبه مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این نان هستند. موارد را پس از خمیر کردن در روغن داغ سرخ می‌کنند تا آماده شود.

  • طرز تهيه ريزوتو مرغ و قارچ
  • کردستان از جمله مناطقی است که در خطه‌ای کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل مردمان این استان گرایش زیادی به مصرف سبزیجات معطر کوهی دارند. از سوی دیگر به دلیل جریان زندگی مبتنی بر دامداری، زراعت، باغدارى و زنبورداری استفاده از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر، ریواس، خوژه و … به هر دو صورت تازه و خشک، به وفور دیده می‌شود. الگوی غذاهای کردی بسیار ساده و مبتنی بر مواد در دسترس و طبیعی است.

    غذا در میان کردها حرمت بسیار زیادی داشته به طوری که در گذشته تمامی اعضای یک خانواده در خانه مادربزرگ به سراغ بساط غذاهای سنتی و انواع غذاهای لذیذ می‌رفتند. شاید امروزه کمی این غذاها فراموش شده باشند؛ اما زنان کرد همواره برای تهیه غذاهای سالم و خوش طعم در تلاش بوده‌اند.

    فرآورده‌هاى لبنى نیز بیشتر در میان عشایر کوچ‌نشین رواج دارد و شامل پنیر، ماست، زازى (دوغ جوشانده)، لور (شیر جوشانده و بریده)، سه‌رتو (خانه و سرشیر) و کشک است. از سوی دیگر مصرف مرغ، کبک و تیهوى سرخ شده در روغن همراه پلو نشان از استفاده از گوشت شکار نیز دارد.

    سخن آخر

    از این سفر خوشمزه به کردستان لذت بردید؟

    تا به حال کدام یک از این غذاها را چشیده‌اید؟

    دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    16 دیدگاه

    فروجاو را ننوشته بودین ؟یا من ندیدم

    12 آذر 1399

    دوغ محلی بانه

    سلام، من قراره به زودی عروس کردها بشم. 🤭خیلی دوستدارم تااندازه ای غذاهایی ازاین منطقه رو یاد داشته باشم که به دردم بخوره وکم نیارم، 😉ولی هیچی نمیدونم از غذاهاشون😐کاش توضیح بدین وآموزش هم داشته باشین ممنون

    نگران نباش خودشون یادت میدن

    12 آذر 1399

    به به جانان خوش اومدین ،اسم هرکدوم از این هارو به تنهایی در یوتیوب یا همین گوگل سرچ‌کنید با توضیح کامل میاد حالا اگرهم یاد نگیری سخت نگیر به خودت به مرور اینجا یاد میگیری

    28 تیر 1399

    09 خرداد 1399

    به به عالی و جامع و کامل . بهتر ازیین نمیشد

    30 اردیبهشت 1399

    کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

    FLIGHT TICKET

    شنبه 23 می 2020

    معمولا ادویه‌هایی که در دوغ استفاده می‌‌شوند سبزیجات معطر هستند که با دوغ ترکیب می‌شوند. سبزیجات و ادویه دوغ محلی تنوع بسیاری دارند؛ سبزیجاتی از جمله نعنا، پونه، گل سرخ، برگ پیازچه و برگ کرفس که همگی به صورت خشک و تازه هستند.

    در این بین، نعنا محبوب ترین و پرکاربردترین چاشنی افزوده شده به دوغ است.کاکوتی، برگ سیر، گل آویشن و ترخون هم از جمله ادویه‌های کاربردی برای طعم و مزه‌دارکردن دوغ است. این افزودنی‌ها هم باید کاملا خشک باشند.

    نمک هم که طعم‌دهنده‌ی اصلی دوغ است و میزان آن به ذائقه افراد بستگی دارد. فلفل قرمز خشک هم یک چاشنی جذاب برای دوغ است.

    اگر می‌خواهید درباره کالری دوغ بدانید، مقاله کالری دوغ را مطالعه کنید.دوغ محلی بانه

    برخی از چاشنی‌های معطر که حکم ادویه و طعم‌دهنده نوشیدنی دارند علاوه بر خوشمزه و خوشبو کردن نوشیدنی، خواص مفید و مؤثری دارند.

    فلفل، آویشن، زیره سیاه، زیره سبز، ترخون و…  سبزیجات و ادویه دوغ محلی هستند که با برخورداری از ویتامین، املاح معدنی و فیبر برای بدن بسیار خاصیت دارند.

    وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در این گیاهان از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری و از ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان پیشگیری می‌کند و سطح سلامتی بدن را بالا می برد.

    گلبرگ‌های خوش‌رنگ گل سرخ یک گزینه خوشمزه و خوش عطر برای افزودن به دوغ شما است. این گلبرگ‌های خشک شده را پودر کنید و به نوشیدنی خود اضافه کنید.

    فقط حواستان باشد که این گلبرگ‌ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا عطر و تازگی‌اش را حفظ کند.

    چاشنی و ادویه دوغ محلی تنوع فراوان دارد. طعم‌ دهنده‌هایی چون پونه کوهی، کاکوتی و خیار از جمله افزودنی‌های محبوب دوغ محلی هستند.

    دوغ خواص زیادی برای بدن دارد که اگر با ادویه دوغ مصرف شود، خواص آن بهتر جذب بدن می‌شود. اگر می‌خواهید با فواید دوغ بیشتر آشنا شوید مقاله خواص دوغ را از دست ندهید.

    سبزی‌هایی که دارای طعم و عطر فوق العاده‌ای هستند، معمولا به عنوان چاشنی و ادویه در غذاها استفاده می‌شوند.

    ۱-نعنا؛ ادویه پرطرفدار دوغ

    نعنا یکی از خوش‌بوترین سبزی‌های خوراکی است که به صورت خشک و پودر شده به دوغ افزوده می‌شود و اشتها برانگیز است. مصرف دوغ طعم‌دار با سبزیجات همراه با غذا، وعده غذایی شما را دلپذیرتر می‌کند.

    نعنا خواص فراوانی دارد که از آن جمله می توان به تقویت سیستم گوارشی اشاره کرد. نعنا نیروبخش است و به هضم غذا کمک کرده و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند.

    همچنین روده‌ها را ضدعفونی می‌کند. اضافه کردن برگ نعنای خشک شده به دوغ طعم بی‌نظیری می‌دهد.

    ۲-پونه؛ خوش طعم و ویژه

    پونه هم یک سبزی معطر و شبیه به نعنا است. اگر به سایر سبزیجات معطر آلرژی دارید، پونه کوهی یک افزودنی ضدآلرژی است که علاوه بر طعم و عطر جذابش، نوشیدنی شما را خوشمزه‌تر می‌کند و با آن با خیال راحت‌تر می‌توانید دوغ خود را بنوشید.

    همانطور که همه می‎دانیم، دوغ انواع مختلفی دارد. ادویه‌های دوغ مناسب دوغ محلی یا سنتی است. اگر می‌خواهید با ذائقه‌ی خود در انتخاب دوغ آشنا شوید، مقاله انواع دوغ را بخوانید.

    ۳-کاکوتی؛ ادویه‎ای پرخاصیت

    کاکوتی یکی از ادویه‌های مقوی است که برای سلامت قلب و معده بسیار مفید است. این ادویه خاصیت ضدعفونی دارد و به کاهش سردردهای میگرنی بسیار کمک می‌کند.

    ادویه دوغ در فرهنگ ایرانی حضور پررنگ دارد و تقریبا همه حداقل یکبار از ادویه دوغ هنگام تهیه دوغ استفاده کردیم.

    خواص ادویه‌ی دوغ اهمیت نوشیدنی دوغ را چند برابر می‌کند. اگر تا به حال هنگام تهیه دوغ از ادویه دوغ استفاده نکردید، حتما برای یکبار بر اساس ذائقه و علایق خود امتحان کنید.

    ۱-خاصیت مهم ادویه دوغ چیست؟

    دوغ محلی بانه

    ادویه‌های دوغ از سردی دوغ می‌کاهند و برای افرادی که طبع سردی دارند، بسیار مفید هستند.

    ۲-آیا ادویه دوغ و ماست با هم تفاوت دارند؟

    ادویه ماست و دوغ تقریبا شبیه هم هستند که شامل گل محمدی، موسیر، کرفس کوهی، نعنا، پونه کوهی و … می‎شوند و طعم فوق‌العاده‌ای به ماست و دوغ می‌دهند.

    ۳-چه میزان ادویه‌ی دوغ باید در دوغ استفاده شود؟

    مقدار ادویه دوغ به میزان دوغی که تهیه می‌کنید بستگی دارد. برای یک لیوان دوغ، نصف قاشق مرباخوری کفایت می‎کند.

    افتخارات عالیــس

    کارگاه فراورده‎های لبنی امیر طرحی از جنس اقتصاد مقاومتی/

    تا قبل از اجرای این طرح به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مجبور شدم به تهران بروم اما امروز به لطف تسهیلاتی که بسیج سازندگی سپاه کردستان برای ایجاد طرح‌های اقتصاد مقاومتی اعطا می‌کند دیگر مجبور نیستم برای کار به تهران بروم و در شهر خود کسب و کار دارم و از خانواده‌ام هم دور نیستم.

    به گزارش خبرنگار کُردتودی، از اینکه توانسته برای خود شغلی دست و پا کند و دیگر مجبور نیست برای کار به تهران برود خوشحال است، از درآمدش هم راضی است و خدا را شکر می‌کند، می‌گوید: با این طرح 6 نفر از خانواده‌و بستگانش مشغول به کار هستند و اکنون در سنندج برای خودشان اسم و رسمی دارند.

     

    می‌شد به او لقب کارآفرین داد چون برای اجرای طرحش ریسک کرده بود و با دست خالی خود را به تلاطم گیر و گرفت‌های احتمالی این مسیر سپرده بود.دوغ محلی بانه

     

    قهرمان گزارش ما جوانی است به نام آرمان رحیمی، جوانی که در کوچه پس کوچه‌های شهر سنندج و در محله‌ای قدیمی به نام »حاجی‌آباد» توانسته با استفاده از طرح‌های اقتصاد مقاومتی نه تنها برای خود و خانواده‌اش ایجاد اشتغال کند بلکه کمک‌حال چرخش چرخ اقتصاد شهر خود نیز باشد.

     

     

    صف طولانی مشتریان، کارگاه تولیدیش را از دور نمایان می‌کند. وارد کارگاه که شدم همه مشغول کار بودند. حسابی سرشان شلوغ بود. من هم از اینکه می‌دیدم شش نفر جوان در همچنین فضایی مشغول به کار هستند و درآمدزایی دارند خوشحال شدم.

     

    طرح آرمان، کارگاه فرآوری شیر و تولید انواع محصولات لبنی است که روزانه 1000 لیتر شیر را فرآوری می‌کند و از آن به طور میانگین 500 تن تولیدات لبنی اعم از کره محلی، ماست و دوغ محلی، پنیر محلی، سرشیر، کشک، بستنی سنتی و … فرآوری می‌کند.

     

     

     

    او می‌گوید: تا قبل از اجرای این طرح به دلیل بیکاری و نداشتن شغل مجبور شدم به تهران بروم اما امروز به لطف تسهیلاتی که بسیج سازندگی سپاه کردستان برای ایجاد طرح‌های اقتصاد مقاومتی اعطا می‌کند دیگر مجبور نیستم برای کار به تهران بروم و در شهر خود کسب و کار دارم و از خانواده‌ام هم دور نیستم.

     

    رحیمی می‌گوید: طرحش حدود 380 میلیون تومان هزینه در برداشته و اکنون 6 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن ارتزاق می‌کنند.

     

    آرمان از تمایلش برای توسعه این طرح صحبت می‌کند و می‌گوید، اگر مسؤولان استان از ما حمایت کنند می‌توانیم دامنه فعالیت خود را گسترده‌تر کنیم و برای نفرات بیشتری اشتغال‌زایی کنیم.

     

     

     

    او از عدم توجه بانک‌های استان که باید نگاه ویژه‌تری به موضوع طرح‌های تولیدی داشته باشند گله‌مند است و می‌گوید، برای توسعه این طرح هر بار که به بانک مراجعه کردم ناامید از آنجا خارج شده‌ام.

     

    دوغ محلی بانه

    این جوان کارآفرین تولیداتش را از لحاظ بهداشتی ممتاز عنوان می‌کند و می‌افزاید: به شیری که در این کارگاه فرآوری می‌شود نه آب و نه روغن پالم اضافه می‌شود و از سلامتی کامل برخوردار است.

     

     

    رحیمی می‌گوید: همچنین شیرهایی که از گاوداری موردنظر به اینجا منتقل می‌شود را با پمپ در مخازن مربوطه خالی می‌کنیم، بنابراین از لحاظ بهداشتی بسیار سالم است و خامه‌گیری هم نمی‌شود.

     

     

    او از مجهز‌بودن و به روزبودن کارگاهشان می‌گوید و عنوان می‌کند: دیگ بخار شیر، کره‌گیر، پروسس، همزن دوغ، سردخانه سرد و گرم انگی‌باتور، برج خنک‌کننده، یخچال فریزر، بستنی‌ساز سنتی و خشک‌کن بستنی نمونه‌هایی از تجهیزات این کارگاه تولیدی هستند.

     

  • علت سياه بودن رنگ مدفوع چيست؟
  •  

    حالا آرمان و دوستانش نه تنها محصولاتشان را در کوچه‌ها و محلات همجوار پخش می‌کنند بلکه با 10 مرکز عمده فروش مواد لبنی شهر سنندج نیز قرارداد دارند و هر روز بخشی از تولیدشان را به این مراکز اختصاص می‌دهند. خلاصه به تمام معنا سرشان شلوغ است و خدا را شکر حسابی کارشان گرفته است.

     

     

    به امید آنکه هیچ جوانی در شهر و دیارمان بیکار نباشد…

     

    انتهای پیام/a.p

     

    دوغ محلی بانه

    شنبه 17 مهر 1395 | 14:47

    کد خبر : 19374

    منتشر کننده : a.p

    کردتودی نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    کُردتودی

    تمامی حقوق این وب سایت برای کرد تودی محفوظ می باشد، هرگونه کپی برداری از محتویات فقط با ذکر منبع مجاز است.

    کنار برخی غذاها( مانند آبگوشت ، دیزی ، کباب کوبیده ) بودن دوغ محلی یکی از لزومات می باشد که طعم فوق العاده ای را کنار این غذاها به ارمغان می رساند ، اما اگر قصد دارید خودتان دوغ را درست کنید ما برای شما دستور تهیه خانگی آن را پیشنهاد میکنیم :

    دوغ محلی خوش طعم

    در این روش ابتدا شیر و آب را با هم مخلوط کنید و یک لیوان از این مخلوط را جدا کنید و کنار بگذارید .

    بقیه مخلوط مایع را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود ولی به جوش نیاید. فقط در حدی گرم شود که وقتی دستتان در داخل آن فرو کردید ، دستتان نسوزد.دوغ محلی بانه

    بعد از گرم شدن مخلوط مایه شیر و آب ، نمک ، شکر و ماست را به همراه یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته بودید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مواد مخلوط شده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در ظرف را خوب و محکم ببندید و چند بار تکان دهید . بعد در یک جای گرم به مدت چند روز ( 3 تا 4 روز )قرار دهید تا دوغ اماده شود. برای زودتر آماده شده دوغ میتوانید آن را زیر نور آفتاب و یا کنار شوفاژ قرار دهید.

    اگر شکر داخل دوغ زیاد شود دوغ بد مزه میشود و ، باعث بد مزه شدن دوغ می شود.

    یک لیوان دوغ که حدود 200 میلی لیتر می باشد تنها 77 کالری دارد.

    دوغ سرشار از کلسیم و مواد مغذی است اما اگر پزشک به بانوان باردار توصیه کرده است حتما مصرف نکنند.

    دوغ محلی با شیر

    دستور تهیه دوم :

    تهیه دوغ خانگی

    برای درست کردن دوغ گازدار باید حتما از ماست ترش استفاده کنید و اگر ماست ترش در دسترس نداشتید باید آن را 2 روز خارج از یخچال قرار دهید تا ماست ترش شود.

    ماست را با چنگال خوب هم بزنید تا خوب براق شود .سپس 2 برابر مقدار حجم ماست به آن آب سرد اضافه کنید و به اندازه کافی در آن نمک بریزید و خوب هم بزنید تا بعدن دوغ تیکه تیکه نشود. .

    2 حبه قند هم داخل آن بریزید تا دوغ گاز دار شود. ولی به هیج وجه تعداد حبه قندها را بیشتر نکنید چون باعث بد مزه گی دوغ خواهد شد. سپس مایه مخلوط شده را در ظرف های مورد نظر تان بریزید و در آن را محکم ببندید و تا یک ربع مدام آن را تکان دهید.بعد ظرف ها را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری کنید تا دوغ آماده شود. برای خوشمزه تر شدن و طعم دار کردن دوغ میتوانید کمی از پودر گل و یا عرقی نعنا و پونه یا کاکوتی ، پودر نعناع یا موسیر استفاده کنید.

    دوغ محلی جزو نوشیدنی – سایر نوشیدنی ها میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

    دوغ محلی بانه
    دوغ محلی بانه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *