دوغ خانگی با ماست ترش

دوره مقدماتی php
دوغ خانگی با ماست ترش
دوغ خانگی با ماست ترش

ساعت 24-طرز تهیه دوغ گازدار خانگی | طرز تهیه دوغ با ماست خانگی | مواد لازم برای تهیه دوغ گازدار خانگی | نکات مهم تهیه دوغ گازدار خانگی | نکاتی راجع به دوغ

مواد لازم:

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا باید در انتخاب ماست دقت لازم را داشته باشید. منظورمان این است که ماست یک دست و ترش باشد ( اگر ماست ترش نبود ماست را در ظرف در بسته و به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری می کنیم )دوغ خانگی با ماست ترش

مرحله دوم:
در مرحله بعد ماست را آنقدر هم می زنیم تا کاملا براق گردد سپس به اندازه دو برابر ماستی که داریم آب به آن اضافه می نماییم و میزان نمک هم به سلیقه شما خواهد بود حالا برای گازدار شدن دوغ کافیست دو حبه قند به آن اضافه نماییم بعد دوغ را به مدت ۱۰ دقیقه در ظرف سربسته ای ( کاملا بسته و محکم ) خوب تکان می دهیم و در آخر ظرف که دوغ را در آن آماده کردیم را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری می نماییم.
 حالا دوغ را با یخ آماده سرو کردن می باشد.
 

دوره مقدماتی php

نکات مهم تهیه دوغ گازدار خانگی:
برای بیشتر گاز دار شدن دوغ نیازی به اضافه کردن قند نیست و همان مقدار قند کافی می باشد.دوغ را پیش از استفاده حتما خوب تکان دهید.

طرز تهیه دوغ با ماست خانگی:

مرحله اول:

اگر می خواهید ماست را خودتان تهیه نمایید برای گاز دار نمودن دوغ  در ابتدا شیر را داخل قابلمه بزرگی می ریزیم و زیر آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم دقت نمایید شیر سر ریز نشود.

مرحله دوم:

هنگامی که شیر یک جوش خورد زیر شیر را خاموش نمایید همین مقدار کافی است. قابلمه را از روی گاز بر می داریم و روی کابینت قرار می دهیم  .زمان می هیم تا شیر خنک گردد. وقتی که حرارت آن ولرم شد کافی است یعنی هنگامی که نه سرد باشد نه گرم.

مرحله سوم:

در این مرحله به ازای هر لیتر شیر یک قاشق غذا خوری ماست اضافه نمایید. مثلاً اگر دو لیتر شیر داریم دو قاشق ماست را در ظرفی ریخته و سپس شیر ولرم را به آن اضافه نمایید.
 در مرحله بعد، در قابلمه را می بندیم و روی قابلمه را با ملافه ضخیم یا پتوی نازک قرار می دهیم و حسابی قابلمه را با پتو گرم می کنیم.بعد یکی دو ساعت صبر می نماییم. در حال حاضر ماست به اصطلاح « گرفته » است. ولی آماده خوردن نمی باشد. پتو یا ملحفه را از روی ماست بر می داریم و ماست را داخل یخچال قرار می دهیم.

مرحله چهارم:

باید تا گذشت زمان بیست و چهار ساعت صبر کرده و به ماست نباید دست زد. بعد از گذشت این زمان، گوشه ماست را با یک نعلبکی به اصطلاح می شکنیم. یعنی با یک نعلبکی گوشه ای از ماست را برمی داریم و آن تیکه از ماست را روی بقیه ماست ها می گذاریم. نعلبکی را هم می گذاریم همون گوشه ماست باقی بماند. این کار موجب این می شود که آب ماست توی آن قسمت از ظرف جمع بشود. حالا باید به ماست سر بزنیم و آب ماست را از ماست جدا نماییم.

مرحله پنجم:

با این کار هم ماست سفت تر می گردد، هم آب ماست برای تهیه دوغ لازم می شود. تا اینجا ماست حاضر است. آب ماست ها را داخل یک شیشه یا بطری می ریزیم. وقتی همه آب های ماست را در یک جا جمع کردیم، در بطری را سفت می نماییم و می گذاریم یک تا دو روز در دمای آشپزخونه باقی بماند.

مرحله ششم:

البته باید به این نکته اشاره کرد که وقتی که داریم آب ماست را داخل بطری می ریزیم، قطعاً مقداری ماست هم داخل بطری خواهد شد. دوغ بعد از یکی دو روز آماده سرو  می باشد.
نکته قابل ذکر این است که آن چند قاشق ماست که به شیر اضافه می کنیم در واقع مایه ماست ما می باشد که هر چه مرغوب تر باشد ماست بهتری حاصل می گردد و اینکه وقتی خواستید در بطری دوغ را بعد دو روز باز نمایید مراقب گاز دوغ باشید.

چند نکته!
•    دقت نمایید که دوغ هر چه بیشتر در حل استراحت بماند ترش تر خواهد بود.
•    ما با اضافه کردن قند می خواهیم دوغ ترش تر و گاز دار تر داشته باشیم ، ولی اگر دوغ شیرین دوست دارید می‌توانید قند را اضافه نکنید و بعد ازگذشت زمان یکی دو روز در بطری را باز نمود ه تا دوغ ترش نگردد.
•    زمانی که دوغ را داخل بطری می ریزیم کمی از سر آن را خالی نگه دارید.
•    میزان شکر یا قند گفته شده نباید بیشتر گردد، چرا که مزه دوغ را خراب می‌کند.
•    استفاده از دوغ برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند مفید می باشد.
•    در طب سنتی گفته شده دوغ را با مصلحاتی مانند نعناع، آویشن یا زنیان استفاده نمایید تا سردی آن خنثی شده و موجب دل درد نشود.
•    دوغ به دلیل اینکه طبع سردی که دارد به جهت درکان گرمازدگی، خستگی و عطش بسیار موثر می باشد و مانند ماست، دارای میکروارگانیسم‌های زنده و مفید است.

مواد لازم :

طرز تهیه :

مرحله اول:

دوغ خانگی با ماست ترش

اول مرغها رو خووب سرخ کنید تا طلایی شد ، بعد با پیاز  چهار تکه شده ، ادویه ، آبلیمو ، سیر و دوغ محلی ( تا جایی که دوغ روی مرغ ها رو بگیره ) بزارید روی حرارت تا بجوش بیاد .

مرحله دوم:
بعد نصف زعفرون رو بهش اضافه کرده و حرارتش رو کم کنید . در آخر که سس مرغ غلیظ شد و خوب جا افتاد ، باقی زعفرون رو اضافه کنید . انتهای پخت ، میتونین کمی شنبلیله خشک یا انواع سبزیجات خشک معطر روی مرغ بریزین و چند دقیقه بعد از روی حرارت بردارین و سرو کنید .

امیدواریم مطلب طرز تهیه دوغ گاز دار خانگی برایتان مفید باشد.

تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ استسئو سایت توسط لینک 1

کنار برخی غذاها( مانند آبگوشت ، دیزی ، کباب کوبیده ) بودن دوغ محلی یکی از لزومات می باشد که طعم فوق العاده ای را کنار این غذاها به ارمغان می رساند ، اما اگر قصد دارید خودتان دوغ را درست کنید ما برای شما دستور تهیه خانگی آن را پیشنهاد میکنیم :

دوغ محلی خوش طعم

در این روش ابتدا شیر و آب را با هم مخلوط کنید و یک لیوان از این مخلوط را جدا کنید و کنار بگذارید .

بقیه مخلوط مایع را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود ولی به جوش نیاید. فقط در حدی گرم شود که وقتی دستتان در داخل آن فرو کردید ، دستتان نسوزد.دوغ خانگی با ماست ترش

بعد از گرم شدن مخلوط مایه شیر و آب ، نمک ، شکر و ماست را به همراه یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته بودید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مواد مخلوط شده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در ظرف را خوب و محکم ببندید و چند بار تکان دهید . بعد در یک جای گرم به مدت چند روز ( 3 تا 4 روز )قرار دهید تا دوغ اماده شود. برای زودتر آماده شده دوغ میتوانید آن را زیر نور آفتاب و یا کنار شوفاژ قرار دهید.

اگر شکر داخل دوغ زیاد شود دوغ بد مزه میشود و ، باعث بد مزه شدن دوغ می شود.

یک لیوان دوغ که حدود 200 میلی لیتر می باشد تنها 77 کالری دارد.

دوغ سرشار از کلسیم و مواد مغذی است اما اگر پزشک به بانوان باردار توصیه کرده است حتما مصرف نکنند.

دوغ محلی با شیر

دستور تهیه دوم :

تهیه دوغ خانگی

برای درست کردن دوغ گازدار باید حتما از ماست ترش استفاده کنید و اگر ماست ترش در دسترس نداشتید باید آن را 2 روز خارج از یخچال قرار دهید تا ماست ترش شود.

ماست را با چنگال خوب هم بزنید تا خوب براق شود .سپس 2 برابر مقدار حجم ماست به آن آب سرد اضافه کنید و به اندازه کافی در آن نمک بریزید و خوب هم بزنید تا بعدن دوغ تیکه تیکه نشود. .

2 حبه قند هم داخل آن بریزید تا دوغ گاز دار شود. ولی به هیج وجه تعداد حبه قندها را بیشتر نکنید چون باعث بد مزه گی دوغ خواهد شد. سپس مایه مخلوط شده را در ظرف های مورد نظر تان بریزید و در آن را محکم ببندید و تا یک ربع مدام آن را تکان دهید.بعد ظرف ها را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری کنید تا دوغ آماده شود. برای خوشمزه تر شدن و طعم دار کردن دوغ میتوانید کمی از پودر گل و یا عرقی نعنا و پونه یا کاکوتی ، پودر نعناع یا موسیر استفاده کنید.

دوغ محلی جزو نوشیدنی – سایر نوشیدنی ها میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

دوغ از نوشیدنی های سرد می باشد که امروزه جایگاه ویژه ای در سفره های ما ایرانی ها دارد. در این مطلب، دو روش کاملا متفاوت طرز تهیه دوغ خانگی گازدار با طعم دلخواه را به شما آموزش می دهیم.

دوغ از جمله نوشیدنی های خوشمزه ای است که جایگزین نوشابه در سفره های ایرانی شده است. البته نوشیدنی های دیگری مانند موهیتو، نوشیدنی مالت، لیموناد نعنایی و دلسترها نیز هستند که در هر نوع مراسمی سرو می شوند. در این مطلب طرز ساخت دوغ با دو روش متفاوت را به شما آموزش دهیم.

دوغ به عنوان نوشیدنی ممتاز ایرانی با طعم های مختلف نغنایی، موسیر و… تهیه می شود. اکثر مردم از مضرات نوشابه ها با خبرند و مصرف دوغ را به آن ترجیح می دهند.

در ابتدای کار، آب و شیر را با هم مخلوط کنید.

یک لیوان از آن را کنار بگذارید و بقیه مواد را روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به حدی رسد که داغ باشد ولی دست نسوزد. حالا ماست، نمک و شکر را در یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته اید، مخلوط کنید و به بقیه شیر اضافه کنید. حالا آن ها را با هم خوب مخلوط کنید، درش را محکم ببندید و در جای گرم چند روز قرار دهید.دوغ خانگی با ماست ترش

اگر مقدار شکر زیاد باشد، باعث بد مزه شدن دوغ می شود. برای اینکه زودتر درست شود، آن را می توانید در آفتاب قرار دهید.

برای تهیه دوغ گازدار خانگی، ابتدا باید ماست ترش داشته باشید. اگر ماست ترش در اختیار ندارید، ماست را به مدت دو روز بیرون از یخچال قرار دهید تا ترش شود. این ماست ترش تا زمان براق شدن هم بزنید. آن گاه ۲ برابر مقدار ماستی که در اختیار دارید، آب به آن اضافه کنید و به هر میزان که تمایل دارید، نمک به آن اضافه کنید. برای گاز دار شدن دوغ، تنها کافی است ۲ حبه قند به آن اضافه کنید. به هیچ وجه به منظور بیشتر گازدار شدن دوغ از حبه های قند بیشتر استفاده نکنید.

 

در مرحله بعدی ساخت دوغ خانگی، دوغ را در ظرفی ریخته و در آن را محکم ببندید. به طور مداوم به مدت ۱۵ دقیقه آن را تکان دهید. آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد قرار دهید. بعد از گذشت یک هفته، می توانید از دوغ آماده شده استفاده کنید. برای طعم دار کردن نیز می توانید کمی نعناع یا موسیر و… به آن اضافه کنید.

 

از همراهی شما تا پایان مطلب متشکریم و امیدواریم طرز تهیه دوغ گازدار به روش خانگی را در کنار خانواده محترمتان امتحان کنید.

منبع : آرگا



ساخت کاردستی های جالب با چوب


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده



چظوری با همسرم صمیمی تر شوم؟



جذاب ترین انواع عید 99 رو اینجا ببین


نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.دوغ خانگی با ماست ترش

تاریخ استفاده از انواع فرآورده‌های تخمیری شیر به ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و به نظر می‌رسد که تولید آن از منطقه خاورمیانه آغاز شده و به مرور به سراسر اروپای مرکزی و شرقی گسترش یافته است. لازم به ذکر است که در دوره‌های مختلف نگرش خاصی نسبت به انواع فرآورده‌های تخمیری شیر وجود داشته و از دیرباز نقش آن در سلامتی انسان در قالب داستان‌هایی در زمینه افزایش طول عمر بازگو شده است، به همین جهت مصرف آن به طور روز افزونی در اذهان عمومی به عنوان مواد غذایی سلامت بخش جای گرفته است.

بر اساس استاندارد شماره ۲۴۵۳ که مشخص کننده ویژگی‌های دوغ است، دوغ فرآورده‌ای است که از رقیق کردن ماست با آب آشامیدنی و یا معدنی و یا آب پنیر تخمیر شده به دست می‌آید. رنگ آن باید سفید تا سفید شیری باشد و دارای طعم مطبوع و مخصوص به خود بوده و فاقد هر گونه طعم و بوی خارجی باشد.دوغ خانگی با ماست ترش

 

۱٫ دوغ گازدار

۲٫ دوغ بدون چربی گازدار

۳٫ دوغ بدون گاز

۴. دوغ بدون چربی و گاز

 

دوغ نوشیدنی لبنی مناسبی است که می‌تواند جای نوشابه را در سبد غذایی ما بگیرد. نوشیدنی سالم و مفیدی که تأمین کننده نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین‌های گروه B است. از این رو بر عکس نوشابه، تقویت کننده استخوان‌هاست. دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باکتری‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت گوارش دارد. هر لیتر دوغ حاوی ۵/ ۱- ۲ درصد پروتئین، ۱ درصد چربی و ۶/۰۰ گرم کلسیم است.

با توجه به نحوه تولید این فرآورده می‌توان آن را به انواع زیر تقسیم کرد:

۱٫ دوغ

۲٫ دوغ گازدار

۳٫ دوغ حرارت دیده بدون گاز

۴٫ دوغ حرارت دیده گازدار

شیر ۱ لیتر
آب ۲ لیتر
نمک ۱ قاشق سوپخوری
شکر نصف قاشق چایخوری یا ۱حبه قند کوچک
ماست ۴ یا ۵ قاشق غذا خوری

آب و شیر را با هم مخلوط کنید و ۱ لیوانش رو کنار بذارید بقیه رو روی حرارت قرار داده تا دماش به حدی برسه که میخواهید ماست درست کنید(یعنی وقتی انگشت میزنید توش گرماش به حدی باشه که دست نسوزه ولی گرم باشه) کافیه . حالا ماست و شکر و نمک را در یک لیوان شیر و آب که قبلا کنار گذاشتن خوب مخلوط کنید و به شیر اضافه کنید و بازهم مخلوط کرده و درش رو محکم ببندید .
چندتکان بدید و در جای گرم چند روز قرار بدید (من چون دوغ ترش دوست دارم این مخلوط رو یک هفته میذارم بمونه). برای ظرفش می تونید از بطری نوشابه یا خود شیر استفاده کنید .وقتی آب و ماست از هم جدا شد ؛ نگران نباشید و چند بار محکم تکان بدید مخلوط می شه. البته دستور اصلیش شکر نداشت ولی من چون دوست دارم مزه دوغ ترش بشه اضافه میکنم . دقت کنید اگر زیادی شکر بریزید خیلی بد مزه می شه. گردآوری از شادی و دستور از آرام و عکس از اعظم

در دستور اصلی هم گفته اگه بیشتر از سه روز بمونه گاز دار می شه . البته بدون شکرو قند هم گاز دار خواهد شد ولی باید بیشتر یماند . میتونید در آخر بهش کمی پودر سیر و پودر نعنا و پودر گل و یا عرقی نعنا و پونه یا کاکوتی هم مخلوط کنید . برای اینکه زودتر درست بشه میتونید در جای گرم کنار شوفاژ یا جلوی افتاب هم بذارید .

ریختن مقداری موسیر خیس خورده و خرد شده در دوغ ؛ پس از ماندن بسیار خیلی خوشمزه میشود .

با ماست هم زده و ترش شده همراه با آب گاز دار یا سودا هم میتوان دوغ خوشمزه گازداری تهیه کرد . ولی روش بالا طبیعی تر است .

اول از همه باید ماست مناسبی انتخاب کنید. یعنی ماستی که یک دست و ترش باشد

( اگر ترش نیست ماست را در ظرف سر بسته و به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری میکنیم )

سپس ماست را آنقدر هم میزنیم تا کاملا براق شود آنگاه دو برابر ماست موجود آب به آن اضافه میکنیم و میزان نمک هم به دلخواه خواهد بود

حال برای گازدار شدن دوغ کافیست دو حبه قند به آن اضافه کنیم
سپس دوغ را به مدت ۱۰ دقیقه در ظرف سربسته ای ( کاملا بسته و محکم ) خوب هم میزنیم و بعد ظرف حاوی دوغ را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری میکنیم.
اکنون دوغ ما به همراه چند تکه یخ آماده میل کردن است.دوغ خانگی با ماست ترش

هرگز بیش از حد از قند برای گازدار کردن دوغ استفاده نکنید.

دوغی را باید قبل از مصرف تکان دهید.

اگه میخوایید ماست رو خودتون درست کنید برای گاز دار کردن دوغ
ابتدا شیر رو توی قابلمه بزرگی می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم…

مواظب باشید سر نره. یه جوش که خورد، بسه. قابلمه رو از روی گاز بر می داریم و یه جا می ذاریم (!) مثلاً روی کابینت. صبر می کنیم تا از اون داغی بیفته. حرارتش باید ولرم باشه. نه گرمتر نه سردتر. وقتی به این مرحله رسید، به میزان هر لیتر شیری که داشتیم، یه قاشق ماست اضافه می کنیم. مثلاً اگر پنج لیتر شیر داشتیم، پنج قاشق ماست می ریزیم توی یه کاسه و مقداری از شیر ولرم رو روش می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. سپس اینها رو به همه شیرها اضافه می کنیم و حسابی مخلوط می کنیم.

بعد، در قابلمه رو می بندیم و روی قابلمه رو ملافه ضخیم یا پتوی نازک می اندازیم و حسابی قابلمه رو با اینها می پوشونیم. یکی دو ساعت صبر می کنیم. حالا دیگه ماست به اصطلاح « گرفته » است. ولی نباید بخوریمش. پتو و ملافه رو از روش بر می داریم و می ذاریمش توی یخچال. تا ۲۴ ساعت طرفش نمی ریم. بعد از این مدت، گوشه ماست رو با یک نعلبکی به اصطلاح می شکنیم. یعنی با یک نعلبکی گوشه ای از ماست رو برمی داریم و اون تیکه از ماست رو روی بقیه ماست ها می گذاریم. نعلبکی رو هم می ذاریم همون گوشه ماست بمونه. این کار باعث می شه که آب ماست توی اون قسمت از ظرف جمع بشه. باید به ماست سر بزنیم و آب ماست رو از ماست جدا کنیم. با این کار هم ماست سفت تر می شه، هم آب ماست به این دردی که می گم می خوره. تا اینجا ماست حاضره.

آب ماست ها رو توی یه شیشه یا بطری می ریزیم. وقتی همه اش یه جا جمع شد، در بطری رو سفت می کنیم و می ذاریم یکی دو روز در دمای آشپزخونه بمونه. البته وقتی که داریم آب ماست رو توی بطری می ریزیم، قطعاً مقداری ماست هم واردش می شه. دوغ بعد از یکی دو روز آماده است.

 

این دوغی که میخوام براتون طرز تهیه اش رو بگم دقیقا مثل دوغهای بیرون خوشمزه میشه خیلی هم راحت درست میشه … هم میتونی شیرین درست کنی و هم ترش و گازدار. از موقعی که این دوغ رو یاد گرفتیم دیگه دوغ نمیخریم

  • عکس بچه دافنه و امید در سریال عشق اجاره ای
  • شیر ….. ۱ لیتر
    آب ……. ۲ لیتر
    ماست … ۳-۴ ق غ
    نمک …. به میزان لازم

    ماست رو توی یه ذره آب یا شیر حل کنین قشنگ که بعدا دوغتون تیکه تیکه نشه میتونین بریزین تو یه شیشه ی دربسته و تکونش بدین . آب و شیر رو بذارین روی گاز تا حدی گرم بشن که دست نسوزه ( عین زمانی که میخواین ماست درست کنین ) بعد ماست و نمک رو هم بهش اضافه کنین و بریزین توی شیشه های پلاستیکی و بذارین تو جای گرم . اگه بذارین زیر آفتاب ۱ روزه دوغ خوشمزه ی شیرین درست میشه ولی برای دوغ ترش و گازدار باید ۲-۳ روز صبر کنین. اگه درست کردین نتیجه شو بگین

    در این بخش از آشپزی ها با طرز تهیه دوغ کفیر آشنا میشیم ،کفیر این دوغ خوشمزه و سلامتی بخش، که میتونه به عنوان یک ماده طبیعی جای انواع قرص های ویتامین و مینرال رو برای ما بگیره پی بردیم، وقت اینه که طرز تهیه کفیر رو یاد بگیریم تا با کمترین هزینه، یک دسر عالی و سلامتی بخش را به زنجیره غذائی روزانه خودمون اضافه کنیم.

    برای تهیه حدودا نیم لیتر کفیر طی ۲۴ ساعت، نیاز به وسائل و مواد زیر داریم.

    ۱- دو قاشق غذا خوری قارچ کفیر که حدودا معادل ۳۰ گرم می باشد. اگر هنوز این قارچ ها رو تهیه نکردید، همین الان می توانید به صورت آنلاین سفارش خرید بهترین نوع قارچ کفیر رو بدهید.۲- دو لیوان شیر پاستوریزه که معادل نیم لیتر می باشد.۳- یک ظرف شیشه ای دهن گشاد، که یک لیتر گنجایش داشته باشد و دارای درب غیر فلزی باشد۴- یک سبد پلاستیکی برای جدا کردن قارچ کفیر از مایع آن۵- یک قاشق چوبی یا پلاستیکی

    این وسائل در هر آشپزخانه ای وجود دارد، پس شما به راحتی می توانید، با داشتن کمی قارچ کفیر، دوغ کفیر را در منزل تهیه نمائید

    نکته جالب اینجاست که با یکبار تهیه قارچ کفیر، می توانید بارها از آن استفاده نمائید، و نیازی به خرید مجدد آن وجود ندارد. و اینکه، این قارچ طی فرآیند تهیه دوغ کفیر، رشد و نمو می نماید و مقدار آن افزایش می یابد، تا شما بتوانید مقدار بیشتری کفیر تهیه نمائید و یا مازاد قارچ مورد نیاز خود را به عزیزانتان هدیه دهید.

    اگر برای اولین بار است که از قارچ ها استفاده می نمائید، ابتدا ۳۰ گرم قارچ کفیر را در سبد پلاستیکی ریخته و با یک لیوان آب معدنی شستشو دهید، توجه نمائید که حتما از آبی استفاده نمائید که کلر نداشته باشد، چون کلر و کلا مواد شیمیائی بر کیفیت و فرآیند تولید کفیر اثر منفی دارند پس برای شستن قارچ کفیر به هیچ عنوان از آب لوله کشی استفاده ننمائید. کفیر های شسته شده را در داخل ظرف شیشه ای قرار دهید. به هیچ عنوان از ظروف فلزی برای تهیه کفیر استفاده ننمائید. توجه نمائید، برای هر بار استفاده از دانه های کفیر، نیازی به شستن آنها نمی باشد.دوغ خانگی با ماست ترش

    دو لیوان شیر را در ظرف درب بسته، مدت کوتاهی بیرون از یخچال می گذاریم تا هم دما با درجه حرارت محیط خانه شود، سپس شیر را به قارچ های داخل ظرف شیشه ای اضافه کنید و با قاشق چوبی یا پلاستیکی، به آرامی شیر و قارچ ها را برای ۱۰ ثانیه هم بزنید. برای گرم کردن شیر به هیچ عنوان از ماکروفر استفاده ننمائید

    توجه نمائید که حتما از شیر پاستوریزه تولید روزانه و دارای تاریخ مصرف حداکثر ۴ روزه استفاده نمائید. به هیچ عنوان از شیر های با ماندگاری طولانی، مثلا شیر های پاکتی با ماندگاری بیش از ۱۰ روز استفاده ننمائید، چون مواد نگهدارنده این گونه شیرها، قارچ های شما را از بین خواهد برد.

    ظرف را طوری پر نمائید که حداقل دو تا چهار سانت از سر ظرف خالی بماند. بهتر است از انواع شیر کم چرب برای تولید کفیر استفاده نمائید. هر چه شیر طبیعی تر باشد (اصطلاحا ارگانیک تر) کیفیت محصول نهائی بهتر می شود.

    درب ظرف شیشه را با دو لایه پارچه ضخیم و کمی نخ محکم می بندیم و آنرا در داخل مکانی تاریک مانند کمد یا کابینت آشپزخانه با درجه حرار۲۰ تا ۲۴ درجه (حرارت معمولی خانه) برای مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت قرار می دهیم.

    برای بستن درب می توانیم از درب پلاستیکی نیز استفاده نمائیم، که آنرا می باید به صورت معمولی ببندیم، یعنی نه خیلی سفت.

    حدودا پس از ۱۲ ساعت اگر سری به ظرف بزنید، دانه های زرد رنگ کشک مانندی را درانتهای آن خواهید دید، که یعنی شیر در حال تخمیر و تبدیل شدن به کفیر می باشد.

    پس از طی شدن زمان تخمیر، کفیر شما آماده خوردن می باشد، برای جداسازی دوغ از دانه های قارچ کفیر از سبد پلاستیکی استفاده نمائید، ابتدا شیشه را خوب تکان دهید تا محتویات ظرف یکدست گردند و قارچ ها راحتتر از مایع کفیر جدا شوند، سپس ظرفی را در زیر سبد قرار دهید و محتویات شیشه را در داخل سبد خالی نمائید، با کمک قاشق چوبی با ملایمت محتویات را جابجا نمائید تا مایع کفیر کاملا از قارچ ها جدا شده و به داخل ظرف زیرین آن وارد شود.

    کفیر جدا شده را می توانید مستقیما میل نمائید و یا با آن دسرها و غذاهای خوشمزه درست کنید. یا برای مدت ۱۰ روز در داخل یخچال و در ظرف شیشه ای نگهداری و مصرف نمائید.

    برای تولید مجدد کفیر می توانید مجددا از قارچ های جدا شده استفاده نمائید و مراحل بالا را از الف تا ج تکرار نمائید.

    زمان تخمیر شیر پس از اختلاط با قارچ کفیر بسته به درجه حرارت محیط چیزی بین ۱۲ تا ۷۲ ساعت می باشد. هرچه درجه حرارت محیط پائینتر باشد زمان تخمیر طولانی تر خواهد شد. و با درجه حرارت بیشتر مدت زمان تخمیر کوتاه تر خواهد شد. در هر صورت توجه نمائید که دمای مداوم بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد برای قارچ ها کشنده خواهد بود.

    هرچقدر زمان تخمیر کوتاه تر باشد، محصول کفیر تولید شده، شل تر و طعمی شیرین تر خواهند داشت. اگر زمان تخمیر طولانی تر شود، کفیر تولید شده سفت تر می شود و آب آن جدا خواهد شد و در ته ظرف قرار می گیرد، و کفیر طعمی ترش تری خواهد داشت.

    معمولا کفیری که در دمای پائین تخمیر گردیده، طعم شیرین تری دارد، و کفیری که در دمای بالاتر تخمیر گردیده سریعتر طعم ترش پیدا خواهد نمود.

    توجه نمائید که زمانی که آب در ته ظرف تخمیر جدا شده (حالت بریده شدن شیر)، مشکلی برای خوردن آن وجود ندارد، و با تکان دادن محتویات، آنرا یکدست نمائید و سپس از دانه های کفیر جدا نمائید.

    از نظر خواص کفیری که در مدت کمتر از ۲۴ ساعت، تولید شده ضد یبوست می باشد و کفیری که تخمیر آن بیش از ۶۰ ساعت طول کشیده است یبوست زا خواهد بود.

    بهترین درجه حرارت برای تولید کفیر در زمان تخمیر چیزی بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۳۰ باکتری مختلف و ۲۵ موجود تک سلولی (خمیر ترش) مختلف در قارچ های کفیر وجود دارند که هر کدام از این باکتری ها و موجودات تک سلولی دمای حرارت خاص خود را برای فعالیت نیاز دارند، به همین علت در حرارت مداوم پائین و یا مداوم بالا، حتی با زمان قرار گیری طولانی، تخمیر به صورت کامل صورت نمی گیرد، و احتمالا کفیر تولید شده دارای خواص کمتری می شود.

    برای تهیه کفیر با کیفیت نیاز به ایجاد مکانی با دمای متعادل، و متغیر می باشد، پس تغییر حرارت بین ۱۸ تا ۲۸ درجه در زمان تخمیر یک اصل مهم برای داشتن کفیری پرخاصیت می باشد. معمولا تغییرات دمای محیط کابینت آشپزخانه یک خانه معمولی در خلال ۲۴ ساعت برای تولید کفیر با کیفیت مناسب می باشد. تغییرات دما در این محدوده باعث فعالیت تعداد بیشتری از انواع باکتری ها و تک سلولی ها خواهد شد و کفیر تولید شده خواص بیشتری خواهد داشت.

    به هر حال توجه نمائید که برای تولید کفیر پرخاصیت، دمای محیط قرار گرفتن ظرف مخلوط شیر و قارچ کفیر برای تخمیر، کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۲۸ درجه سانتیگراد به صورت مداوم نباشد. برای اطمینان، بهتر است از یک دما سنج محیطی معمولی که در تمامی داروخانه ها به فروش می رسد استفاده نمائید.

    چرا این دوغ در ظرف نوشابه رژیمی هست؟ چون یک گرم چربی نداره و صد ها برابر از این نوشابه های رژیمی سالم تر و آرامش بخش تر هست.

    ایران که بودم، یکی از کارخانه های دوغ سازی که اسمش یادم نیست، دوغ ترش بدون گازی داشت که مورد اقبال اطرافیان من بود. بعضی اعتقاد داشتن که این دوغ حاوی آبلیمو هست و ترشی اون با نوع  ترشی ماست متفاوت هست. الان بعد از چند سال راز اون دوغ بر من برملا شد و به طرز اتفاقی اون رو تولید کردم. در این روش، شیر بدون چرب رو با درجه حرارت شروع بالاتر و در ظرف در بسته و در یک سیستم بی هوازی تخمیر می کنیم.

    در ضمن اگه دوغ ترش گاز دار می خواید، باید به دوغ معمولی (نه این) چند حبه قند اضافه کنید تا باکتری ها اون رو مصرف و تبدیل به اسید و گاز کنن(همون مکانیزم تولید آب شنگولی که قند به الکل و گاز تجزیه می شه)

     

    شیر بدون چربی(صفر درصد)

    کمی ماست یا باتر میلک

    کمی نعنا خشک

    من از باتر میلک پست قبلی و شیر بدون چربی(صفر درصد) استفاده کردم. بر خلاف پست ماست، ما اینجا دنبال یه نوع واکنش بی هوازی و در دمای شروع بالاتر و زمان طولانی تر هستیم. در نتیجه شیر رو تا حدود شصت  درجه گرم می کنیم(داغ ولی باید بتونید انگشت خودتون رو داخل اون نگه دارید). سپس باتر میلک رو اضافه کنید. من چون از کل باتر میلک پست پیش استفاده کردم مجبور شدم کره اضافی رو صاف کنم.

    در ظرف رو محکم ببندید و در جای گرم قرار بدید. کلید پیروزی گرما هست و در نتیجه بهتر هست اون رو بیرون و زیر آفتاب قرار بدید.

    بعد از دو سه روز تست کنید و ترشی اون رو امتحان کنید. من بعد از سه روز نعنا هم بهش اضافه کردم

    بعد از یک هفته آماده شد ولی کمی غلیظ بود و من مجبور شدم این حجم رو با همین مقدار آب مخلوط کنم. البته این خبر خوشی هست چون حجم دوغ تولیدی شما دوبل می شه.

    یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف دوغ‌های گازدار برای سلامتی بدن مضر است، گفت : باکتری‌های مفید موجود در دوغ مانع از رشد میکرو ارگانیسم‌های خطرناک در بدن می‌شود.

    مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی دوغ، اظهار داشت : دوغ یک ماده غذایی سنتی در کشور ما بوده و از قدیم مورد استفاده مردم قرار گرفته است. در فرهنگ ما نیز در رابطه با دوغ زیاد صحبت شده و بسیاری از ضرب‌المثل‌ها همچون « کی میگه دوغ من ترشه » نشان از قدمت مصرف دوغ در ایران دارد.

    وی افزود: نوع شیرین دوغ بیشتر به دلیل اضافه کردن موادی مانند گلاب،‌ انبه یا لیمو حاصل می‌شود و نوع ترش ترکیب ماست، آب، نمک و فلفل است که می‌توان سبزی‌های معطری همچون نعنا و پونه به آن اضافه کرد.

    این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه انواع دوغ در کشورهای هندوستان‌، افغانستان و آمریکا نیز تهیه می‌شود، گفت: دوغ معروف به لاسی در هندوستان تهیه شده که هم به صورت شور و هم شیرین مصرف می‌‌شود.

    صفوی بیان داشت: ما در ایران بیشتر نوع شور دوغ را استفاده می‌کنیم که توصیه می‌شود افرادی که دارای مشکل پرفشاری خون هستند از استفاده نمک در دوغ خودداری کنند.

    وی با اشاره به اینکه دوغ در آمریکا نوشیدنی ماست یا نوشابه ماست نام دارد، گفت: بدن افراد در حال رشد روزانه به چهار سهم و افراد معمولی سه سهم کلسیم نیاز دارد که ۲۲ لیوان شیر معادل یک لیوان ماست و یا یک لیوان شیر به شمار رفته و یک چهارم نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌سازد.

    این متخصص تغذیه عنوان کرد: باکتری‌های مفید دوغ شامل استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریس مانع از رشد میکرو ارگانیسم‌های مضر در بدن شده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

    صفوی ادامه داد: دوغ برای درمان گرمازدگی، خستگی و عطش استفاده شده و همچنین برای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف دوغ به صورت روزانه توصیه می‌شود و برخلاف نوشابه که پوکی استخوان ایجاد می‌کند برای حفظ سلامتی بدن این ماده غذایی مصرف آن توصیه می‌شود.

    وی بیان کرد: افرادی که دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند بهتر است تا یک ساعت پس از غذا خوردن از مصرف دوغ خودداری کرده تا فقر آنها تشدید نشود، همچنین کسانی که دارای مشکلات گوارشی همچون زخم معده و اثنی‌عشر، ورم معده و نفخ شکم هستند بهتر است دوغ‌های گازدار مصرف نکنند چرا که این دوغ‌ها نسبت به دوغ‌های معمولی برای سلامتی مضر بوده و بیماری‌های گوارشی را نیز تشدید می‌کند.

    دوغ یکی از فرآورد‌های مشتق از شیر است که از قدیم در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دامنه نفوذ آن حتی به داستان‌ها، متل‌ها و ضرب‌المثل‌های ما نیز کشیده شده است.

     

    دوغ فرآورده‌ای حاصل از شیر است که از اختلاط ماست و آب با نسبت‌های مختلف و افزودن نمک تهیه می‌شود. در صنعت برای طعم‌دار کردن آن از اسانس‌های مختلف مثل کاکوتی و نعناع یا گلبرگ‌های خشک و خردشده گل محمدی استفاده می‌کنند. شاید این طور بتوان گفت که دوغ نوشابه ماست است و حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی، ویتامین‌های موجود در ماست‌، پروتئین و چربی است. به همین دلیل ارزش غذایی آن از ماست کمی کمتر است. بنابراین جایگزین کردن آن به جای شیر چندان درست نیست اما برای افرادی که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌تواند مناسب باشد.

     

    این فقط مربوط به دوغ نیست. ماست و دوغ به دلیل داشتن برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر (مثل تریپتوفان) دارای این ویژگی هستند.

    دوغ‌هایی که روی بطری‌شان نوشته‌ شده: «گرمادیده»؛ چه فرقی با دوغ‌های معمولی دارند؟
    دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده‌شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می‌شود تا میکروارگانیسم‌های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌های موجود در دوغ باعث می‌شود که فرآیند ترش‌شدن در آن آهسته‌تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی‌بیند.

     

    چون برخی میکروارگانیسم‌ها در محیط وجود دارند که می‌توانند طی فر‌آیند رشد و تکثیر خود در محیط به صورت طبیعی گاز تولید کنند. در صورتی که مواد اولیه مورد استفاده درتهیه دوغ یا ظروف مورد استفاده حاوی این میکروارگانیسم‌ها و مخمرها باشند به مرور زمان باعث تولید گاز و در نتیجه گازدار شدن دوغ می‌شوند و این پدیده در شرایط عادی مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

     

    این هم یکی دیگر از راه‌های گازدار کردن دوغ است. افزودن گاز دی‌اکسیدکربن در صورتی که این‌ کار تحت شرایط استاندارد بهداشتی و با رعایت اصول صحیح و مناسب تولید انجام شود، مانعی ندارد. گازدار کردن این محصول به‌صورت مصنوعی، عملی است که مورد تایید کدکس الیمانتاریوس (یک نهاد جهانی تدوین‌کننده استانداردهای غذا) هم قرار گرفته است. انجام این عمل بستگی به سلیقه و پذیرش مصرف‌کننده دارد و بهتر است گاز اضافه شده، طبیعی باشد.

     

    خب، هر ماده غذایی، حتی آب، اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند بر سلامت انسان اثر منفی و نامطلوب بگذارد . دوغ هم از این قاعده مستثنا نیست. متخصصان تغذیه نیز در این زمینه توصیه می‌کنند که رژیم غذایی افراد باید به شکلی متنوع و در عین حال متعادل باشد تا تعادل بدن از وضعیت عادی خارج نشود.

     

     

     

     

    دیدگاه

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    چهارشنبه 27 می 2020

    تا به‌حال به تهیه دوغ در خانه فکر کرده‌اید یا همیشه از دوغ‌های صنعتی موجود در بازار استفاده کرده‌اید؟ اگر به سراغ روش تهیه دوغ رفته باشید، حتما با سوالاتی مثل سوالات زیر مواجهه شده‌اید.

    آیا می‌توانیم خودمان با امکانات کم و در خانه دوغ تهیه کنیم؟ فرآیند تولید دوغ به چه صورت است؟ تهیه دوغ چه روش‌هایی دارد؟ روش تهیه دوغ معمولی و گازدار متفاوت است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها، با ما همراه باشید. ما در این مقاله از روش‌های تهیه دوغ برای شما نوشتیم.

    دوغ، از دو روش سنتی و صنعتی قابل تولید است. گاهی اصطلاح دوغ محلی نیز به گوش هر یک از ما رسیده است. دوغ محلی با همان روش سنتی تولید می‌شود و روش تولید ویژه‌ای ندارد. فرآیند کلی تهیه دوغ در هر دو روش یکسان است. چیزی که تفاوت ایجاد می‌کند مقدار مواد اولیه و نوع ادوات تولید است.دوغ خانگی با ماست ترش

    در تولیدات صنعتی مقادیر بالایی از مواد اولیه با دستگاه‌های صنعتی بزرگ مراحل تولید را طی می‌کنند. اما در تولیدات سنتی مقادیر کم‌تر با ادوات و دستگاه‌های مرسوم از قدیم دوغ تولید می‌کنند.

    برای آشنایی بیشتر با دوغ‌ها می‌توانید مقاله خواص دوغ را مطالعه کنید.

    فرآیند تولید دوغ در کارخانجات صنعتی معمولا با روش‌هایی یکسان انجام می‌شود. عالیس پس از سال‌ها تجربه در زمینه تولیدات صنعتی دوغ، با فرمولاسیونی مخصوص به برند عالیس، در حال تولید دوغ در دو نوع گازدار و معمولی است که دوغ‌‌های معمولی آن در طعم‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با فرآیند تولید کارخانه‌ای، ویدئویی از خط تولید دوغ‌های عالیس برای شما تهیه کردیم.

    دوغ‌های گازدار، همانند دوغ‌‌های بدون‌گاز مراحل اولیه را طی می‌کنند. از ترکیب ماست‌های مختلف با درصد چربی‌های متفاوت و حداقل ۵۰ درصد آب به‌دست می‌آیند. اما نکته اصلی در تولید دوغ‌‌های گازدار مرحله‌ی بعدی است. در مرحله بعد از فرآوری اولیه به دوغ گاز co2 می‌زنند.

    به گفته کارشناسان تغذیه استفاده از این گاز برای سلامتی انسان مضر است. بنابراین عالیس با فرمولاسیونی مخصوص به کارخانجات صنعتی عالیس، دوغ‌های گازدار را با فرمول و روشی مخصوص، بدون استفاده از گاز co2 تولید می‌کند.

    کارخانجات صنعتی عالیس برای تهیه دوغ‌‌های گازدار از فرمولاسیون به‌خصوصی استفاده می‌کنند که سلامتی مصرف‌کنندگان را مدنظر داشته و هیچ ضرری برای سلامتی ندارند.

    دوغ‌ های خانگی را می‌توان شیرین یا ترش درست کرد.

    در این بخش به توضیح روش تهیه دوغ خانگی می‌پردازیم. در ابتدا نیاز است مواد اولیه برای تهیه دوغ را فراهم کنید.

    مواد لازم:

    روش تهیه:

    نکته: برای بهتر حل شدن ماست در شیر یا آب، می‌توانید آن را داخل یک شیشه دربسته بریزید و برای دقایقی خوب تکان دهید تا ماست کاملا درون مایع حل شود.

    در روش تولید دوغ‌های محلی، از ترکیب کردن ماست و شیر استفاده می‌کنند. دوغ‌های محلی معمولا به دلیل استفاده از شیرهای محلی پرچرب‌تر از دوغ‌های خانگی هستند. در ادامه با هم طرز تهیه دوغ‌های محلی را مرور می‌کنیم.

    مواد لازم:

    شاید برایتان جالب باشد که یک لیوان دوغ چقدر کالری دارد. جواب این سوال را به صورت مفصل در مقاله کالری دوغ پیدا خواهید کرد.

    روش تهیه:

    مراحل تهیه دوغ گازدار خانگی ساده است. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که برای تهیه دوغ گازدار خانگی شما باید پیش از یک هفته اقدام کنید.

    مواد لازم:

    روش تهیه:

    نکته: برای تهیه دوغ گازدار در خانه، نیاز است که ماست ترش داشته باشید.

    برای داشتن یک دوغ ترش، ظرف حاوی محلول ماست باید به مدت یک هفته در هوای معمولی و دمای محیط در بسته باقی بماند، اما آیا دوغ گازدار مفید است؟

    اضافه کردن طعم‌دهنده‌هایی مثل نعنا، پونه و گل‌محمدی کاملا به ذائقه شخصی هرکسی بستگی دارد. بعد از طی کردن مراحل اصلی می‌توانید بسته به سلیقه و علایق شخصی طعم‌دهنده‌هایی که دوست دارید به دوغ آماده شده اضافه کنید.دوغ خانگی با ماست ترش

    اصطلاح دوغ‌های سنتی در واقع با دوغ‌های محلی به یک معنا است. روش تهیه دوغ سنتی متفاوت از روش تهیه دوغ‌های محلی نیست.

    طرز تهیه دوغ‌های سنتی با همان مواد اولیه و با همان مراحل محلی امکان‌پذیر است. علاوه ‌بر اینکه در مراحل آخر از سبزیجات معطر می‌توان برای طعم‌دادن به دوغ استفاده کرد.

    در تهیه دوغ با شیرپاستوریزه باید این نکته را یادآور شد که ضروری است در این روش از شیر پاستوریزه استفاده کرد. دوغ‌هایی که با شیرهای محلی تهیه می‌شوند معمولا پرچرب‌تر و غلیظ‌تر هستند اما دوغ‌هایی که با شیر پاستوریزه تهیه می‌شوند رقیق‌تر و دارای غلظت کم‌تری هستند. در طرز تهیه دوغ با شیر پاستوریزه طبق همان مراحل روش تهیه دوغ خانگی می‌توان عمل کرد.

    در تهیه دوغ‌های معطر گیلان معمولا از یک سبزی معطر برای طعم‌دهی به دوغ استفاده می‌کنند.

    دَلار یا دَلال، یک سبزی معطر شمالی است که معمولا در طعم‌دار کردن دوغ‌های محلی شمال استفاده می‌شود. این سبزی محلی به عنوان ‌طعم دهنده با عطر بسیار خوبی که دارد و کمی مزه شور، به نمک سبز هم معروف است.

    اضافه کردن این سبزی به دوغ علاوه بر عطر فوق‌العاده‌ای که به دوغ می‌دهد به دلیل استفاده از سبزی‌های معطری مثل چوچاق، بوانجیر و کوتکوتو که نسبت به نعنا، کمی کمیاب‌تر و گران‌تر هستند، طعم بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای نیز به دوغ می‌دهد.

    شاید برایتان سوال باشد که بهترین سبزی معطر برای دوغ محلی کدام است؟ جواب این سوال را می‌توانید در مقاله طرز تهیه ادویه دوغ محلی جستجو کنید.

  • نمایندگی بیمه آسیا تهران، استان تهران
  • تهیه دوغ با مشک، از زمان‌های قدیم در ایران مرسوم بوده و جزو اولین روش‌های تولید دوغ در ایران محسوب می‌شود. در این روش مواد مورد نیاز داخل مشک ریخته می‌شود و لازمه‌ی تولید دوغ، تکان دادن‌های پی‌درپی مشک است.

    مشک‌هایی که در تولید و تهیه دوغ استفاده می‌شوند معمولا از پوست بز تهیه می‌شوند. پوست بز توخالی که ۴ دست و پای آن در انتها بسته می‌شود و در قسمت گردن ۳ قسمت را با چوب مخروطی می‌پوشانند که این سوراخ‌ها به عنوان روزنه‌ای برای استفاده کردن از دوغ داخل مشک تعبیه شده است.

    در حال حاضر عشایر هنوز هم از مشک برای تولید و حتی نگهداری دوغ استفاده می‌کنند.

    بعضی از عشایر هنگام تهیه دوغ، از آب پنیر استفاده می‎کنند. طرز تهیه دوغ با آب پنیر بسیار ساده است و تفاوتی با طرز تهیه دوغ با شیر یا ماست ندارد.

    دوغ‌های طعم‌دار از محبوب‌ترین انواع دوغ‌‌ها در ایران است. دوغ‌های نعنایی جزو شناخته شده‌ترین انواع دوغ‌های طعم‌داری هستند که در تولیدات صنعتی و سنتی تولید می‌شوند. برای تهیه دوغ نعنایی در خانه از روش طرز تهیه دوغ خانگی عمل می‌کنیم.

    انتخاب نوع شیر (پاستوریزه یا محلی) کاملا سلیقه‌ای است و در طعم دوغ نهایی تاثیری نخواهد داشت. نکته مهم در تهیه دوغ نعنایی، اضافه کردن اسانس یا سبزی معطر نعنا است.

    استفاده کردن از برگ‌های تازه خشک شده نعنا قطعا طعم بهتری به دوغ شما خواهد داد. اما اگر نعنا خشک شده در اختیار نداشتید می‌توانید به جای برگ‌های خشک شده نعنا، از عرق نعنا استفاده کنید. استفاده از عرق نعنا در دوغ طعم فوق‌العاده‌‎ای ایجاد می‌کند.

    دوغ خانگی با ماست ترش

    در مقاله انواع ترکیبات دوغ درباره تاریخچه دوغ صحبت کردیم. یکی‌ دیگر از کشورهایی که دوغ تولید می‌کند کشور ترکیه است.

    روش تولید دوغ ترکی تفاوت زیادی با دوغ‌های ایرانی ندارد. تنها نکته متفاوت در طرز تهیه دوغ ترکی استفاده از شیر به جای آب است. دوغ ترکی حاصل ترکیب ماست، شیر، نمک و طعم‌دهنده‌های دیگری است که محصول تولید شده از آنها معروف به دوغ ترکی است.

    حرف از دوغ که می‌شود خیلی‌ها معتقد هستند که دوغ عربی طعم متفاوتی دارد. در ادامه با هم روش تهیه دوغ عربی را مرور می‌کنیم.

    مواد لازم:

    روش تهیه:

    نکته مهم در تهیه دوغ عربی این است که ماست باید تازه باشد و سفت نشده باشد.

    نکته: وقتی سبزی و نمک را به دوغ اضافه کردید لازم است برای مدت یک تا دو ساعت به آن استراحت دهید تا عطر و طعم سبزی کاملا در دوغ حل شود.

    دوغ کفیر یکی از دوغ‌های پرطرفدار ذائقه‌های ایرانی است که در وعده‌های غذایی از آن به شکل ویژه‌ای استقبال می‌شود. طعم دوغ کفیر به طعم دوغ محلی شباهت زیادی دارد.

    روش تهیه:

    برای خوشمزه شدن آن می‌توانید از نمک، نعنا یا پونه استفاده کنید. دوغ کفیر آماده است. شما می‌توانید از این دوغ به مدت چند روز استفاده کنید.

    همان‌طور که دیدید برای روش تهیه دوغ در منزل نیز راهکارهایی وجود دارد. اما چرا از دوغ‌های صنعتی استفاده می‌کنیم؟ به این دلیل که فرآیند روش تهیه دوغ در منزل کمی زمان‌بر است و معمولا نگهداری از دوغ‌هایی که به روش سنتی تهیه می‌شوند کمی سخت‌تر از دوغ‌های صنعتی است.

    به‌طور کلی درباره انتخاب دوغ تولیدشده با روش صنعتی یا سنتی، نمی‌توان گفت یکی نسبت به دیگری ارجح‌تر است. این کاملا بستگی به نظر شخصی مصرف‌کننده دارد. درباره دوغ‌های تهیه شده به روش صنعتی، می‌توان نسبت به رعایت بهداشت، بسته‌بندی دوغ و شرایط نگهداری و ماندگاری دوغ اطمینان حاصل کرد.

    دوغ خانگی با ماست چگونه تهیه می‌شود؟

    شما تنها باید ماست ترش داشته باشید. ابتدا ماست ترش آماده شده را خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس دو برابر میزان ماست ترش، آب اضافه کنید. در صورت تمایل، به میزان لازم نمک و سایر طعم‌دهنده‌ها به آن اضافه کنید.

    تهیه دوغ خانگی چقدر زمان می‎برد؟

    اگر دوغ خانگی معمولی و بدون گاز باشد، در عرض چند ساعت با داشتن مواد لازم دوغ خانگی شما آماده می‎شود. اگر تمایل به تهیه دوغ گازدار خانگی دارید، چند روز زمان می‎برد تا بتوانید دوغ گازدار خود را سرو کنید.

    چگونه سردی دوغ را رفع کنیم؟

    از گیاهانی که طبع گرمی دارند، استفاده کنید. با اضافه‌کردن گیاهانی همانند نعنا، آویشن، سیر، کاکوتی، سیاه دانه و پونه به دوغ، به رفع سردی آن کمک می‎کنید.

     

    افتخارات عالیــس

    دوغ خانگی با ماست ترش
    دوغ خانگی با ماست ترش
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *