دليل ريزش موي سکه اي در زنان

دوره مقدماتی php
دليل ريزش موي سکه اي در زنان
دليل ريزش موي سکه اي در زنان

یک متخصص پوست و مو گفت: ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است.

افشار رمضان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که ریزش موی سکه‌ای سومین نوع شایع ریزش مو است، گفت: طبق آمار پزشکی احتمال ابتلای یک انسان در طول زندگی به ریزش مو سکه‌ای دو درصد است یا به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این نوع ریزش مو مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: محققان بر این باورند ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است، اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوان‌ها و مفاصل به ریشه موها حمله می‌کند و در برخی موارد نیز افرادی که غدد تیروئیدی به خوبی کار نمی‌کنند و یا دیابتی هستند، در معرض این بیماری قرار دارند.

این متخصص پوست و مو گفت: این واکنش سیستم ایمنی در برابر موها موجب می‌شود تا مو از فاز رشد به یک فاز استراحت برود و ریزش پیدا کند. این ریزش مو می‌تواند به طریق و فرم‌های مختلف باشد. مثلا در ناحیه ریش، سبیل، ابرو و یا در بخش حاشیه سر به صورت نواری و یا به صورت سکه‌ای ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در این بیماری التهاب در ریشه موها و عمق پوست ایجاد می‌شود و معمولا قابل رویت نبوده و اکثر مبتلایان علائمی مانند خارش و قرمزی پوست را مشاهده نمی‌کنند. مردان، زنان و کودکان در هر سنی ممکن است گرفتار ریزش سکه‌ای مو شوند. در این بیماری ریزش به شکل دایره یا بیضی و طاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می‌دهد. در بعضی از افراد ممکن است تمام قسمت‌های سر را درگیر کند.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

دوره مقدماتی php

رمضان‌پور خاطرنشان کرد: ریزش موی سکه‌ای ممکن است به طور ناگهانی یا طی چند روز و در هر منطقه‌ای از سر ایجاد شود. برخلاف سایر بیماری‌های خود ایمنی که به عضو مورد حمله صدمه غیر قابل ترمیم وارد می‌شود و چنانچه درمان به موقع انجام شود مجددا موها روییده خواهد شد.

وی در خصوص درمان این بیماری افزود: درمان پزشکی برای ریزش منطقه‌ای مو، استفاده موضعی از کرم‌های کورتیکو استروئیدی است، اگر شدت این بیماری زیاد بوده کرم‌ها کم اثرند و تزریق موضعی در مناطق طاس انجام می‌شود. این درمان برای اکثر افراد موثر است؛ به طوری که بعد از توقف ریزش موها و با گذشت چند هفته پزشک معمولا محلول‌های موضعی از قبیل ماینوکسیدیل ۲ درصد و غیره جهت کمک به رویش موها تجویز می‌کند.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: افراد مبتلا به ریزش سکه‌ای ممکن است پس از درمان در سال‌های بعد مجددا درگیر این بیماری شوند. عواملی مانند استرس زیاد، تغذیه ناصحیح و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های شیمیایی می‌توانند موجب برگشت این بیماری شوند.

انتهای پیام

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا یا طاسی سکه ای) یکی از انواع ریزش مو است. علت ریزش مو سکه ای، حمله‌ی اشتباهی سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های موست. فولیکول‌ها دقیقا نقطه‌ای هستند که رویش مو از آنجا شروع می‌شود. این حمله به فولیکول‌ها معمولا موقتی است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا سیستم ایمنی چنین رفتاری دارد. ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) بیشتر در افراد زیر ۲۰ سال دیده می‌شود اما افراد مسن‌تر یا کودکان نیز ممکن است دچار طاسی سکه ای بشوند. ریزش موی سکه ای در مردان و زنان به یک میزان است. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره‌ی روش‌های تشخیص و درمان ریزش مو سکه ای در در کودکان و بزرگسالان در اختیارتان قرار بدهیم.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

ریزش مو سکه ای به‌شکل ریزش دسته‌های مو رخ می‌دهد. این ریزش باعث خالی‌شدن سر یا سایر نقاط بدن از مو می‌شود. این خالی‌شدن به شکل بخش‌های دایره‌ای‌شکل و هموار رخ می‌دهد؛ یعنی پوست سر صاف است و هیچ‌گونه زخمی ندارد. همان‌طور که گفتیم، این نوع ریزش مو در جوانان زیر ۲۰ سال بیشتر به چشم می‌خورد.

در بعضی موارد آلوپسی آره آتا موها نازک و نازک‌تر می‌شوند و خبری از ریزش کلی و محسوس (کچلی ناحیه‌ای) نیست یا موها رشد می‌کنند اما رشدشان متوقف می‌شود و چند تار مو در حاشیه یا درون دایره‌ی بدون مو باقی می‌ماند که به آن ریزش موی علامت تعجبی گفته می‌شود زیرا این موها قاعده باریک و ساقه طبیعی دارند و شبیه علامت تعجب (!) هستند.

در موارد بسیار نادری نیز تمام موی سر و بدن دچار ریزش می‌شود. ریزش مو اغلب به‌صورت مقطعی صورت می‌گیرد و در مقطعی مو ریزش پیدا می‌کند و سپس دوباره رشد در آن دیده می‌شود. موها پس از ریزش در طول چندین ماه مجددا می‌رویند اما در نواحی دیگر ریزش پیدا می‌کنند.

وقتی ریزش مو سکه ای به‌شکل ریزش موی منطقه‌ای و سکه‌ای در نواحی مختلف سر دیده می‌شود، مو پس از چند ماه می‌روید. با وجود اینکه موهای جدید، بافت و رنگ مشابهی با سایر موها دارند اما گاهی‌اوقات سفید و نازک هستند. ۱۰ درصد از افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، هرگز رویش مجدد مو نخواهند داشت. احتمال فقدان دائمی مو در موارد زیر بیشتر می‌شود:

مو بخش مهمی از ظاهر هر فرد را تشکیل می‌دهد از همین روی، از دست دادن موها باعث می‌شود فرد احساس کند که جذابیت خود را از دست داده است. در برخی از افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا)، ناخن‌های انگشتان دست و پا حفره‌حفره می‌شود به‌شکلی که انگار با سوزن روی ناخن‌ها حفره‌های کوچک ایجاد شده است. در بعضی موارد نیز ناخن‌ها شکل سمباده پیدا می‌کنند.

ریزش موی سکه ای را می‌توان کنترل کرد. بیشتر افرادی که در یک منطقه از بدن این مشکل را تجربه می‌کنند، شاهد ریزش‌های بیشتری خواهند بود.

تشخیص ریزش موی سکه ای با معاینه‌ی فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی فرد امکان‌پذیر است. در این معاینات، پزشک سؤالاتی درباره‌ی ریزش موی فرد مطرح می‌کند، به الگوی ریزش مو در سر توجه می‌کند و پوست سر را بررسی می‌کند. ممکن است برای بررسی چند تار مو را به‌آرامی بکشد تا اوضاع را بهتر متوجه بشود.

اگر علت ریزش مو کاملا مشخص نباشد، پزشک آزمایش‌هایی تجویز می‌کند تا از وجود یا عدم وجود بیماری‌های مرتبط با این نوع ریزش در بیمار مطمئن بشود. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

در این نوع از ریزش مو، معمولا در طی یک‌سال موها مجددا رشد می‌کنند به همین خاطر افراد مبتلا معمولا به پیگیری و درمان ریزش مو فکر نمی‌کنند. اگر به‌دنبال پیگیری و بهبود این مسئله نیستید، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

متداول‌ترین درمان ریزش مو سکه ای (طاسی سکه ای) تزریق کورتیکو‌استروئید به دفعات در عمق یک سانتی‌متری پوست سر در هر ۴ تا ۶ هفته است. کودکان و برخی از بزرگسالان به کمک کورتیکواستروئید موضعی در ناحیه دچار ریختگی مو درمان می‌شوند. ماینوکسیدیل (روگِين) نیز ممکن است به‌همراه کورتیکواستروئید موضعی برای درمان طاسی سکه ای تجویز بشود.

آنترالین نیز نوعی پماد است که به رشد موها کمک می‌کند. البته باعث تحریک پوست و ایجاد لک می‌شود. به همین دلیل از این پماد در نقاط برهنه و بی‌موی سر برای مدت زمان محدودی استفاده و سپس شسته می‌شود. رویش مجدد موها در حدود دو ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

ایمنی‌درمانی نیز باعث تحریک واکنش آلرژیک در پوست سر شده و منجر به رویش موها در این ناحیه می‌‌شود. در این روش نوعی دارو هفته‌ای یک‌بار روی پوست سر قرار می‌گیرد. این ماده پوست سر را تحریک و آن را قرمز و زبر می‌کند. پس از سه ماه از آغاز این درمان، موها شروع به رویش می‌کنند. تورم غدد لنفاوی به‌ویژه در ناحیه‌ی گردن و جوش‌های پوستی (درماتیت یا التهاب و اگزما پوستی) از عوارض این درمان است.

ریزش موی سکه ای (طاسی سکه ای) مانند سایر بیماری‌ها زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا فاقد درد است، احساس بیماری ایجاد نمی‌کند و سلامت فرد را تحت‌الشعاع خود ندارد. ریزش مو سکه ای واگیردار نیست و اختلالی در عملکرد کاری، تحصیلی یا تفریحات فرد ندارد. اما اگر از نظر روحی با این قضیه مشکل دارید و سخت‌تان است بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید یا با کسانی که همین مشکل را تجربه می‌کنند، گفت‌وگو داشته باشید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

به کمک نتایج یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

40000تومان

19500تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

من هم همین مشکل رو دارم
جاهای زیادی از سرم رو فرا گرفته
اطراف سر و بالای گردن هم ریزش موی شدید داشته
بارها تزریق و درمان انجام دادم ولی باز جای دیگری درگیر این بیماری شده
واقعا مستاصل شدم

سلام مقاله جالبی بود.

مد و زیبایی

قرمزی پوست صورت؛ دلایل و روش‌های درمان آن در خانه

۱۱ ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست و تقویت مو


درمان جوش زیر پوستی با ۶ روش‌ خانگی موثر

دليل ريزش موي سکه اي در زنان


علت جوش روی سینه و ۸ روش درمان خانگی آن

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

آخرین مطالب

بیماری های گربه؛ ۶ بیماری رایج گربه ها، علائم و درمان آن‌ها

چطور ایمیل‌‌‌های دریافتی‌مان را مدیریت کنیم؟

انواع قرص خواب؛ ۸ نوع قرص خواب آور و نحوهٔ مصرف آن‌ها

بی انگیزه بودن؛ ۱۰ دلیل بی انگیزگی و راهکارهای مقابله با آن‌ها

چطور پوشه‌های کامپیوترمان را مرتب نگه داریم؟

ترین های جهان

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

 

 

ریزش موی زیاد و بی‌دلیل می‌تواند واقعاً ترسناک و نگران ‌کننده باشد. اما خوشبختانه معمولاً راهی برای برطرف کردن آن وجود دارد.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

همه دچار ریزش مو می‌شوند. این اتفاق معمولاً موقع دوش گرفتن، سشوار کشیدن موها یا شانه کردن آنها رخ می‌دهد و کاملاً طبیعی است. دکتر فراچسکا فاسکوف متخصص پوست و مو می‌گوید، “ریختن پنجاه تا صد تار مو در روز طبیعی است. دلیل آن این است که مو وارد چرخه‌ خود می‌شود و موی جدید جای آن را می‌گیرد.” اما ریزش مو می‌تواند نشانه یک مشکل جسمانی جدی‌تری باشد که نیاز به معاینه متخصص و احتمالاً درمان دارد. در این مقاله به 6 دلیل عمده ریزش مو و راه‌ های کنار آمدن با آن می‌پردازیم.

1. تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium)

تلوژن افلوویوم پدیده‌ای است که پس از بارداری، جراحی‌های مهم، کاهش وزن شدید و استرس زیاد اتفاق می‌افتد طوریکه در روز تعداد زیادی از موهایتان معمولاً موقع شامپو کردن موها، درست کردن یا شانه کردن آنها می‌ریزند. ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، بتابلاکرها و داروهای ضدالتهابی غیراستیروئیدی باشد. طی تلوژن افلوویوم، موها قبل از اینکه سریع وارد فاز تلوژن شوند، بسیار سریعتر از حد نرمال از فاز رشد وارد فاز استراحت می‌شوند.

علائم: زنان مبتلا به تلوژن افلوویوم،6 هفته تا 3 ماه پس از یک اتفاق استرس ‌زا دچار ریزش مو می‌شوند. در این زمان، ممکن است موها دسته‌ دسته بریزند.

آزمایشات: هیچ آزمایش خاصی برای تلوژن افلوویم وجود ندارد اما پزشک می‌تواند با پرسیدن سوالاتی درمورد اتفاقات استرس ‌زای اخیر و معاینه ریشه موها آن را تشخیص دهد.

چه باید کرد: در برخی موارد، مثل بارداری یا جراحی‌های مهم، باید تا کندتر شدن روند ریزش مو تحمل داشته باشید. اگر علت اصلی مصرف یک داروی خاص باشد، درمورد پایین آوردن دوز مصرفیتان یا تغییر دارو با پزشکتان صحبت کنید. اگر دلیل ریزش مویتان استرس است، نهایت تلاشتان را برای پایین آوردن میزان اضطراب و استرستان انجام دهید.

 

 

2. کم‌ کاری تیروئید

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، که اکثر آن را زنان تشکیل می‌دهند، از بیماری تیروئید رنج می‌برند. وقتی بدنتان مقدار کمی هورمون تیروئید تولید کند، هورمونی که مسئول متابولیسم بدن، ضربان ‌قلب و روحیه است، یعنی به کم‌کاری تیروئید دچار هستید. اگر بدنتان مقدار زیادی از هورمون تیروئید تولید کند پرکاری تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسئولیت زیادی در بدن دارد، از سرعت سوخت ‌و ‌ساز پایه-سرعتی که بدنتان برای فعالیت اکسیژن و انرژی مصرف می‌کند-گرفته تا رشد موها، پوست و ناخن‌هایتان. اما وقتی مقدار کافی و مناسب از این هورمون در بدن وجود نداشته باشد، برخی از عملکردهای بدنتان دچار تغییر می‌شود.

 

علائم: کم‌کاری تیروئید علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند که از آن قبیل می‌توان به افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و مشکل در مرکز کردن اشاره کرد. مو، ناخن و پوست شکننده ‌تر شده و بسیار راحت‌تر می‌شکند. این مشکل در زنان، مخصوصاً زنان بالای 50 سال، بسیار متداول‌تر است.

پرکاری تیروئید نیز می‌تواند موجب کاهش وزن بی‌دلیل، تپش قلب، اضطراب، آسیب‌پذیری، اسهال، رطوبت پوست، شعف عضلانی و بهت‌زده شدن چشم‌ها شود. با بالا رفتن متابولیسم نیز ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. پرکاری تیروئید تداول کمتری نسبت به کم‌کاری آن دارد.

آزمایشات: آزمایش خون می‌تواند هورمون محرک تیروئید را که برای تحریک تیروئید برای تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود، اندازه‌گیری کند. زیادتر از نرمال بودن هورمون محرک تیروئید معمولاً نشانه کم‌کاری تیروئید است درحالیکه پایین بودن مقدار آن نشانه پرکاری تیروئید.

چه باید کرد: برای برگرداندن هورمون تیروئید در بدنتان به حالت نرمال، پزشکتان داروی هورمون تیروئید برایتان تجویز خواهد کرد. برای اطمینان از مناسب بودن دوز مصرفی، نیاز به آزمایشات منظم تیروئید است.

3. لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمن مزمن است که در آن سیستم ایمنی خود بدن به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند. این مشکل 5/1 میلیون فرد را در سراسر جهان درگیر کرده است و در سال‌های باروری زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

علائم: لوپوس معمولاً موجب خستگی شدید، سردرد، زخم‌های دهانی و متورم شدن و دردناک شدن مفاصل می‌شود. افراد زیادی دچار یک زخم پروانه‌ای شکل در پل بینی می‌شوند و حساسیت زیادی به خورشید پیدا می‌کنند. علائم دیگر آن شامل تب، تورم پاها و دست‌ها و اطراف چشم، درد سینه و کم‌خونی می‌باشد. افراد زیادی همچنین دچار ریزش مو می‌شوند که ممکن است خفیف باشد و فقط موقع شامپو کردن موها یا شانه کردن آن اتفاق می‌افتد. این ریزش مو می‌تواند شدید هم باشد و موها دسته‌ دسته بریزد و روی پوست سر هم زخم‌هایی ایجاد شود. ازآنجاکه این علائم در مشکلات دیگر هم ممکن است اتفاق بیفتد، معمولاً بیماری لوپوس مقلد بزرگ هم نامیده می‌شود.

 

 

آزمایشات: روماتولوژیست مفاصل و سایر بافت‌های بدن را برای مشاهده علائم اتهاب مثل گرما، درد، تورم و قرمز شدن معاینه می‌کند. برای سنجش سطح پادتن‌های ضدهسته‌ای (ANA) آزمایش خون انجام می‌گیرد. روماتولوژیست معمولاً تعیین می‌کند که بیمار معیارهای تشخیصی تعیین شده توسط دانشگاه روماتولوژی امریکا را داراست یا خیر و از این طریق می‌تواند لوپوس را تشخیص دهد.

 

چه باید کرد: اگر ریزش موی شما با درد مفاصل، خستگی و سایر علائم گفته شده برای لوپوس همراه است، به روماتولوژیست مراجعه کنید. متخصص مشکل شما را با تجویز داروهای خوراکی مثل پردنیزون (prednisone) درمان می‌کند. اگر روی پوست سرتان زخم ایجاد شده است باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید که برایتان کرم موضعی تجویز کند.

4. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

علائم: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب رشد مو روی صورت، عادت ‌ماهیانه نامنظم، آکنه و جوش و کیست تخمدان می‌شود. بااینکه روی قسمت‌های دیگر بدن شاهد رشد بیشتر موها می‌شود، موهای سر شروع به ریزش شدید می‌کند.

آزمایشات: پزشکتان برای مشاهده بالا رفتن سطح تستوسترون و DHEAS که یک محصول فرعی تستوسترون است برایتان آزمایش خون انجام خواهد داد.

 

چه باید کرد: اکثر موارد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با داروهای ضدبارداری مثل Yasmin که حاوی یک آنتی ‌آندروژن قوی است که جلوی تستوسترون را می‌گیرد. کاهش وزن هم می‌تواند با کاهش تاثیر هورمون‌های مردانه برای این منظور مفید باشد.

5. مشکلات پوست سر

ناسالم بودن پوست سر می‌تواند موجب اتهاباتی شود که رشد مو را دشوار می‌کند. مشکلات پوستی که موجب ریزش مو می‌شود شامل شوره‌ سر، پسوریازیس و عفونت‌های قارچی مثل کچلی است.

 

علائم: شوره سر باعث می‌شود پوست کف سر بریزد به همین دلیل پوسته‌های زردرنگ چرب در موهایتان می بینید یا روی لباستان می‌ریزد. این مشکل درنتیجه مخمری به نام مالاسزیا، تغییرات هورمونی یا چربی اضافی پوست ایجاد می‌شود. پسوریازیس که مشکلی خودایمن است که موجب تغییروتبدیل بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود و پوسته‌ای ضخیم و سفیدرنگ روی پوست ایجاد می‌کند که اگر کنده شود خونریزی می‌کند. کچلی هم با قارچی که با لمس کردن فرد یا حیوان مبتلا به آن دچار می‌شوید، لکه‌هایی قرمزرنگ روی پوسته سرتان ایجاد می‌شود که منتشر می‌شود.

آزمایشات: معاینه جسمی پوسته سر به تعیین مشکل شما کمک می‌کند. کشت قارچ و احتمالاً بیوپسی پوسته سر نیز برای تشخیص کچلی لازم است.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

چه باید کرد: هر مشکل نیاز به نسخه خاص خود دارد: برای شوره سر یک شامپو درمانی، برای پسوریازیس دارو یا نوردرمانی و برای کچلی ضدقارچ‌های خوراکی تجویز می‌شود.

6. درست کردن بیش از حد موها

شامپو زدن بیش از حد، رنگ کردن بیش از حد و استفاده زیاد از مواد آرایش مو می‌تواند به موهایتان آسیب برساند و موجب شکسته شدن و ریزش آنها شود. برای این منظور معمولاً از ترکیبی از کارهای مختلف-مثل استفاده از کراتین، رنگ مو و سشوار کشیدن موها-است که موجب این آسیب می‌شود.

علائم: اگر ریزش مو بخاطر آرایش بیش از حد موها باشد، موها شکننده می‌شود و پیاز مو در انتهای آن دیده نمی‌شود.

آزمایشات: پزشکان برای این منظور یک دسته از موها را گرفته، به آرامی می‌شکند تا ببینند موهایی که از آن دسته جدا می‌شوند در انتهای آن پیاز وجود دارد یا خیر.

 

 

چه باید کرد: از وسایلی که موهایتان را بیش از اندازه داغ می‌کند استفاده نکنید. سشوارتان رادر حالت خنک استفاده کنید و از اتوی مو تا حد امکان کمتر استفاده کنید. هیچوقت موها را یک تا دو درجه روش‌تر یا تیره‌تر از رنگ موی اصلیتان نکنید. تغییر رنگ مو هر چه شدیدتر باشد، نیاز به موادشیمیایی بیشتر است که موجب شکسته شدن موها می‌شود. اگر از ژل یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از اینکه خشک شود موها را شانه کنید چون موها سخت‌تر شده و شکسته شدن آن بیشتر می‌شود.

وضعیت موها شما نه تنها بر ظاهرتان تاثیر می‌گذارد، بلکه نشانه مهمی از وضعیت سلامتی بدنتان است. اگر دچار ریزش موی شدید شده‌اید حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

 

منبع: مردمان


رازهای زیبایی

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

5 علت کچلی در خانم‌ها

همانطور که می دانید طاسی و یا کچلی در مردان شایع تر از زنان می باشد. الگوهای مختلفی هم برای کچلی در زنان و مردان وجود دارد، اما آنچه لازم به ذکر است این می باشد که بروز کچلی در زنان آزاردهنده تر از مردان است.

زنان به جهت داشتن حس زیبایی دوستی بیشتر و این که تمایل به جذب و جلب توجه افراد دارند، اگر دچار ریزش مو یا کچلی شوند، برایشان بسیار دردآورتر می باشد و علاوه بر آسیب های جسمی، دچار اختلالات روحی و شخصیتی نیز خواهند شد.

 

بنابراین با بررسی علل طاسی و کچلی در خانم ها، می توان گام مهم و موثری را در پیشگیری از بروز آن

برداشت:

 

1- ارث و ژنتیک

زمینه ژنتیکی ریزش مو و طاسی می تواند از طریق ژن مادری و یا پدری به زن منتقل شود.

دو آنزیم به نام 5-a ریداکتاز و آروماتاز سبب ریزش مو می شوند.

کچلی در زنان می تواند تنها به صورت نازک شدن موها، کند

شدن رشد موها و یا ریزش منطقه ای مو در سر باشد که بر خلاف ریزش مو در مردان است که تنها زمانی واژه ریزش مو و کچلی به آنها اطلاق می شود که اکثر موهای خود را از دست داده باشند.

 

2- مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها در برخی خانم ها می تواند منجر به ریزش مو شود. داروهایی نظیر رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و داروهای تیروئیدی می توانند باعث ریزش مو شوند.

 

3- یائسگی

بسیاری از خانم ها در سنین یائسگی، با کم کاری غده تیروئید مواجه می شوند و در ادامه آن، با نازک شدن موهای خود مواجه می شوند. کم کاری غده تیروئید می تواند سبب ریزش مو در بسیاری از افراد شود.

کم‌ کاری تیروئید علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند که می‌توان به افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و مشکل در تمرکز اشاره کرد. مو، ناخن و پوست شکننده ‌تر شده و بسیار راحت ‌تر می‌شکند.

همچنین زمانی که تخمک گذاری در خانم های یائسه کم می شود، سطح هورمون استروئیدی در بدن بالا می رود که در نتیجه آن، برخی صفات مردانه مانند کچلی مردانه در خانم ها بروز می کند.

 

4- استرس و اضطراب

یکی از علت های زمینه ای که منجر به بروز ریزش مو می شود، استرس می باشد.

استرس ناشی از فوت یکی از عزیزان و یا حتی استرس ناشی از اعمال جراحی می تواند منجر به بروز ریزش مو در خانم ها شود.

گاهی هم مشاهده می شود که استرس به تنهایی علت ریزش مو نیست،

بلکه با علل زمینه ای دیگر ترکیب شده و منجر به بروز چنین آسیبی می شود.

 

5- آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری است که موجب ریزش مو در نقاط مختلف بدن می شود. این

بیماری در زنان به مراتب شایع تر از مردان می باشد. آلوپسی آره آتا به معنی کچلی منقطه ای می باشد.

اگر چه این بیماری به طورکامل فرد را کچل نمی کند، اما به احتمال زیاد، موهای نقاط از دست داده شده، برنخواهند

گشت.

 

تذکر

گاهی اوقات مشاهده می شود که درستکاری بیش از حد موها در خانم ها، منجر به ریزش موها می شود.

استفاده از وسایل داغ کننده مانند سشوار، اتوی مو و دستگاه های حالت دهنده مو می تواند آسیب زیادی به موها بزند و منجر به ریزش آنها شود.

رنگ کردن و دکلره کردن بیش از حد و مکرر نیز آسیب های جدی به موها وارد می کند.

منبع:صدف

نیوز


رازهای زیبایی

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– معمولا کچلی تکه ای، ناگهانی روی می دهد و یک ناحیه محدود را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا پس از یک سال ریزش مو سکه ای موها مجددا رشد می کند. درمان ریزش مو سکه ای می تواند بهبود آن را تسریع کند. اما در بعضی از افراد، این مشکل مدت زمان بیشتری طول می کشد و شدیدتر است که در نهایت باعث کچلی کامل یا ریزش موی کل بدن می شود.

علت ریزش موی سکه ای ممکن است واکنش خود ایمنی بدن باشد. بدین معنی که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های خود بدن حمله می کند. در شرایط کچلی سکه ای سلول ها تحت حمله فولیکول های مو (ساختاری که باعث رشد مو می شود) بویژه فولیکول ها پوست سر قرار می گیرند.

عوامل ژنتیکی در ریزش مو دخیل هستند و بویژه در افراد زیر ۳۰ سال این مسئله اثبات شده است. تقریبا ۴۰ درصد جوانان زیر ۳۰ سال که دچار ریزش موی سکه ای شده اند، حداقل یکی از افراد خانواده شان دچار چنین مشکلی بوده است.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

معمولا اغلب افرادی که دچار آسم، تب یونجه، بیماری تیروئیدی، پیسی (وضعیتی که در آن قسمت هایی از پوست ریزش مو پیدا کرده و دچار تغییر رنگ می شود)، کمبود ویتامین B12 و سندرم داون هستند، دچار ریزش موی سکه ای می شوند. در این صورت هم درمان ریزش مو سکه ای امکان می پذیرد.

گرچه متخصصین بر این باور بودند که ریزش موی سکه ای ممکن است به علت استرس روی دهد، جدیدترین تحقیقات عامل استرس زا را در ریزش موی سکه ای تایید نکرده است.

حدود ۶۰ درصد از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای هستند، قبل از ۲۰ سالگی دچار اولین مرحله ریزش مو شده اند. این موضوع معمولا همراه با رشد مجدد مو است، گر چه رشد مجدد مو طبیعی است. کچلی تکه ای جدید ممکن است همزمان با رشد مجدد مو روی دهد.

در معمول ترین حالت ممکن ریزش موی سکه ای ناحیه ی دایره ای شکل کوچک یا قسمتی بیضی شکل را بر روی پوست سر تحت تاثیر قرار می دهد. این ناحیه از پوست سر ظاهرا لطیف و طبیعی به نظر می رسد. در بیشتر موارد هیچ گونه علائم دیگری بر روی پوست سر بوجود نمی آورد.

گاهی علائمی نظیر خارش خفیف، مور مور شدن، حساسیت و یا احساس داغی در ناحیه تحت تاثیر بوجود می آید. در بعضی از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای هستند، ممکن است دچار ناهنجاری های سطحی در ناخن های خود نظیر فرورفتگی های کوچک، شیار، تیکه تیکه شدن ناخن و یا قرمزی غیر عادی می شوند.

در شرایط نادر و شدیدتر این اختلال، باعث ریزش مو در کل سر یا در کل بدن نظیر ابرو ها، مژه ها، ریش و موهای زائد می شود و درمان ریزش مو سکه ای را کمی سخت تر می کند.

در فردی که دچار ریزش موی سکه ای است، سلول های سفید خون که نقش محافظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها را دارند، به فولیکول های مو که طبیعتا سریع رشد می کنند، حمله می کنند. به همین علت فولیکول های مو کوچکتر شده و رشد مو را کندتر می شود.

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از ژن ها ممکن است یک فرد را مستعد به ریزش موی سکه ای کند. اما برخلاف برخی بیماری های ژنتیکی، به ارث بردن تمامی ژن های ضروری برای ابتلا به بیماری خود ایمنی در کودک امری دور از انتظار است.

طبق تحقیقی که در زمینه پوست و مو انجام شده بود، محققان اطلاعاتی را از تمامی مطالعات چاپ شده به زبان انگلیسی طی دوره ی ۵۱ ساله که مرتبط با ریزش موی سکه ای است، جمع آوری کرده اند به این نتیجه رسیدند که بین صفر الی ۸/۶ درصد از مبتلایان به ریزش موی سکه ای دارای سابقه این بیماری در خانواده هستند.

مطالعاتی که بر روی دوقلو های همسان انجام شده بود، ارائه می کند که عوامل محیطی بر روی پیشرفت ریزش موی سکه ای موثر است. مطالعه ای که در مجله ی درماتولوژی آمریکا چاپ شده بود، ۱۱ دوقلو همسان و ۳ دوقلوی غیر همسان را بررسی کرد تا میزان شباهت و همانندی ریزش موی سکه ای را در آن ها بررسی کند.

محققان کشف کرده اند که ۵۵ درصد از میزان شباهت در دوقلو های همسان و صفر درصد در دوقلوهای غیر همسان وجود دارد. این قضیه اثبات می کند که ترکیبات ژنتیکی در ریزش موی سکه ای نقش دارد. بعضی از عوامل محیطی که در پیشرفت ریزش موی سکه نقش دارند عبارتند از:

دانشمندان بر این باور هستند که عوامل محیطی باعث بروز التهابی می شود که با فولیکول های موی ارتباط دارد و پاسخ ایمنی بدن را افزایش می دهد. این تداخل باعث شروع فرآیند ریزش مو می شود. برای توضیح بیشتر، دانشمندان به چرخه فصلی ریزش مو سکه ای و افزایش عود کردن این بیماری در اوایل بهار، اشاره می کنند و معتقدند که در آن زمان عفونت ویروسی افزایش می یابد و درمان ریزش مو سکه ای را به تعویق می اندازد.

7 علت خاکستری شدن رنگ مو

راهنمای جامع مراقبت از پوست و جوانسازی صورت

برطرف کردن لکه های قهوه ای صورت با روش های خانگی

از بین بردن لک صورت با ماسک خانگی

همچنین تحقیقات ثابت می کند، افرادی که سابقه ی بیماری خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱، لوپوس، بیماری ادیسون و یا بیماری تیروئید دارند احتمال بیشتری وجود دارد تا به ریزش موی سکه ای مبتلا شوند.

پزشک شما معمولا قادر است تا ریزش موی سکه ای را بر اساس آزمایش ناحیه های ریخته شده و علائم شما تشخیص دهد. برای بررسی بیشتر، پزشک با کشیدن آرام موهای اطراف ناحیه ریخته شده تعیین می کند که آیا این موها به راحتی کنده می شوند یا خیر و هرگونه اختلالات و ناهنجاری های ساختاری در ریشه و ساقه مو را تشخیص می دهد.

اگر شکی در تشخیص این بیماری وجود داشته باشد، پزشک با نمونه برداری از پوست سر شما تشخیص نهایی را می دهد. در نمونه برداری، یک قسمت کوچک از پوست شما را برش داده و در آزمایشگاه بررسی می کند.

در بیشتر موارد ریزش موی سکه ای، مو مجددا پس از ۶ الی ۱۲ ماه رشد می کند. گرچه ابتلای مجدد به این بیماری امری معمول و شایع است. این بیماری قابل پیشگیری نیست.

گرچه درمان دائمی برای ریزش موی سکه ای نداریم، اما راهکار هایی وجود دارد که واکنش خود ایمنی بدن را متوقف و رشد مجدد مو را تقویت می کند. این راه کار ها عبارتند از:

درمان شما به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل عبارتند از: سن (بعضی از درمان ها صرفا برای بزرگسالان است)، مقدار موی ریخته شده، تمایل شما در مواجهه با عوارض درمان های مختلف و نقاهت آن.

اگر شما دچار ریزش موی خفیف شده اید، شما به راحتی با تغییر مدل مو و یا استفاده از کلاه گیس تا زمانی که ناحیه ی تاس شده پر شود می توانید این مشکل را تا حدودی رفع کنید.

اگر شما مقدار زیادی از موهای خود را از دست داده اید، ممکن است شما از کلاه گیس یا کاشت رنگدانه ها در ابرو (عملی که درماتوگرافی نام دارد) استفاده کنید. اگر برای شما عادت و تحمل کردن ظاهرتان مشکل است، این مسئله را با پزشکتان درمیان گذاشته تا پیشنهاد و راهکار مناسب را از متخصص بهداشت و روان دریافت کنید.

– به صورت ناگهانی دچار ریزش موی سکه ای شده اید.

– آرایشگر به شما بگوید که موهای شما نازک تر و یا در ناحیه ای مشخص دچار ریزش (کم پشت شدن شدید مو) شده اید.

– ابرو های شما و یا مژه های شما ریزش کرده و ریش شما نازک شده است. همچنین با کاهش شدید موهای نواحی دیگر بدن مواجه شده اید. بدین صورت شما برای درمان ریزش مو سکه ای سریع تر اقدام کرده اید.

درمان خانگی ریزش مو 

نبض ما– ترجمه: مهدی مغازه ای

منبع: www.drugs.com

دليل ريزش موي سکه اي در زنان

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

اثرات پروپشیا برای ریزش مو چیست؟

هر آنچه باید در مورد ترمیم مو بدانید

قرمزی پوست صورت نشانه چیست؟

آیا شانه لیزری برای رشد مو موثر است؟

علل ریزش مو در دوران بارداری و جنسیت جنین

انواع ریزش مو مردان براساس مقیاس نورود

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

سزارین یا طبیعی ؟ عمل زایمان خانم های باردار+فیلم

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

درمان شگفت انگیز زانو درد

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

ریتم نامنظم قلبی یا آریتمی چیست؟

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

اینگونه پیر نخواهید شد

فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

دليل ريزش موي سکه اي در زنان
دليل ريزش موي سکه اي در زنان
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *