درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

دوره مقدماتی php
درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش
درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

کلینیک تخصصی کاشت مو خانه سفید

فهرست مطالب

ریزش موی سکه ای یا همان بیماری آلوپسی آره آتا که در مقالات قبل در مورد آن صحبت شد یکی از دلایل ریزش مو می باشد. حدود 90 درصد از مردم این نوع از ریزش مو را تجربه می کنند. از دلایل اصلی و مهم این ریزش مو می توان به ریزش مو بر اثر استرس ، اضطراب و عفونت ریشه مو اشاره کرد. ریزش موی سکه ای به اینصورت می باشد که بصورت ناگهانی یک قسمت از موها شروع به ریزش میکند و محل آن بدون زخم کاملا خالی از مو می شود. این مدل از ریزش مو ممکن است در مورد آقایان در ریش ها و موهای صورت و در خانم ها در ابرو و مژه اتفاق بیفتد.

از آنجایی که آلوپسی آره آتا نتیجه استرس و بیماری های عصبی می باشد اولین اقدام در درمان آن مراجعه به پزشک اعصاب و روان می باشد. سپس باید با یک دندانپزشک مشاوره کنید، چراکه ممکن است این عارضه به علت عفونت های دهان و دندان باشد. بعد از آن باید احتمال عفونت های سینوسی هم مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود.

پس از طی نمودن مراحل ذکر شده متخصصین کلینیک ما آماده ارائه بهترین و سریعترین راه درمان این بیماری می باشند. در ادامه با دیگر عوامل ریز مو آشنا خواهید شد :درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

نمی توان گفت تریکوتیلومانیا از عوامل ریزش مو می باشد. این یک نوع رفتار غلط است که فرد مبتلا موی خود را میکَند. این اختلال معمولا حین فیلم دیدن ، بازی های رایانه ای ، درس خواندن ، قبل از خواب و …. رخ می دهد. اینگونه افراد متوجه ضرر و زیان کاری که انجام می دهند هستند ولی قدرت مهارکردن خود را ندارند . آنها پس از بازی کردن با موها احساس آرامش کاذب می کنند.

دوره مقدماتی php

فرد مبتلا به تریکوتیلومانیا پیش از کندن مو، میل شدیدی به این کار پیدا می کند که پس از مدتی تبدیل به تنش می شود. کندن مو به فرد آرامش، و گاهی اوقات لذت می دهد ولی بلافاصله پس از انجام این عمل، عذاب وجدان شدیدی به سراغ او می آید و خود را با برچسب هایی از قبیل بی عرضه، بی اراده و روانی آزار می دهد.

درباره شیوع این اختلال نظرات متفاوتی وجود دارد، زیرا مبتلایان به آن معمولا به خاطر رفتار خود احساس شرم و گناه زیادی می کنند، تا جای ممکن مشکل خود را پنهان و از مراجعه به درمانگر اجتناب می کنند. برآوردها نشان می دهد 1 تا 3 درصد جامعه مبتلا به این اختلال هستند. شیوع این اختلال در زنان به مراتب بیش از مردان است و با توجه به اهمیت بیشتر زیبایی ظاهر برای بانوان، احتمال جستجوی و درمان از طرف زنان بیشتر است.

سن شروع این اختلال از کودکی تا نوجوانی است، هر چند ممکن است فرد در سنین بالاتر نیز به این اختلال مبتلا شود.

از آنجایی که این یک عادت و رفتار غلط میباشد اولین قدم در درمان آن مراجعه به پزشک اعصاب و روان برای درمان این رفتار میباشد؛ پس از آنکه روند درمان این اختلال پایان رسید با مراجعه به متخصص پوست و مو اقدامات لازم را برای جایگزینی و ترمیم موهای از بین رفته انجام دهید. دقت داشته باشید زمانی این اختلال تریکوتیلومانیا درمان شده که فرد 3 تا 6 ماه این رفتا را از خود نشان ندهد .

این بیماری نیز مانند اکثر بیماری های حوزه پوست و مو ریشه در مشکلات عصبی و استرس دارد. میزان شیوع این بیماری بین زنان و مردان تقریبا یکسان بوده ، جز در برخی موارد که درصد زنان مبتلا از مردان پیشی میگیرد . در این بیماری سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از آسیب دیدن ارگان های اصلی بدن مانند قلب، ماده ای از خود تولید می کند که برای بدن ماده خارجی محسوب میشود. از طرف دیگر بدن برای مقابله با این ماده خارجی ماده-ای جدید تولید می نماید که ترکیب این ماده با ماده قبل به هرکدام از بافت ها یا پوست برسد باعث تخریب و از بین رفتن آن می شود.

اولین قدم بعد از شناسایی این بیماری نمونه برداری پوست است . با کمک نمونه برداری می توان متوجه شد ترکیب سیستم ایمنی دقیقا کدام قسمت پوست را مورد حمله قرار داده و تخریب نموده است. پس از آن از داروهای کورتون دار و در برخی موارد از دارو های ضد بیماری مالاریا برای این بیماران تجویز می شود. این دارو ها باید به مدت 2 سال و به طور مستمر استفاده شود. در موارد شدیدتر دارو های ضد سلولی با دوز بالا تجویز خواهد شد.

در بیماری لوپوس پوستی، ریزش موی سکه ای غیر قابل برگشت می باشد. این قسمت ها قابلیت کاشت مو را نیز ندارد چرا که در این بیماری پوست ، بافت پوست ، موها و فولیکول مو همگی بطور کامل از بین میرود.

از آنجایی که استرس و اضطراب مهمترین عامل این بیماری می باشد، برای پیشگیری باید تا حد ممکن در معرض استرس و اضطراب قرار نگرفت؛ بدین منظور :

کلینیک تخصصی پوست و مو خانه سفید از قدیمی ترین مراکز پوست و مو در تهران بوده و با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاسیس گردیده است.

ریزش موی سکه‌ای به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود، به این معنی که علت این بیماری آن است که سیستم ایمنی بدن به جای عوامل بیماری‌زا و مهاجم خارجی، به اشتباه به سلول‌های سالم خود بدن حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. در مورد بیماری ریزش موی سکه‌ای، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث التهاب ریشه مو و نهایتاً ریزش آن می‌شود…

ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا یا طاسی سکه ای) یکی از انواع ریزش مو است. علت ریزش مو سکه ای، حمله‌ی اشتباهی سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های موست. فولیکول‌ها دقیقا نقطه‌ای هستند که رویش مو از آنجا شروع می‌شود. این حمله به فولیکول‌ها معمولا موقتی است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا سیستم ایمنی چنین رفتاری دارد. ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) بیشتر در افراد زیر ۲۰ سال دیده می‌شود اما افراد مسن‌تر یا کودکان نیز ممکن است دچار طاسی سکه ای بشوند. ریزش موی سکه ای در مردان و زنان به یک میزان است.

ریزش مو سکه ای به‌شکل ریزش دسته‌های مو رخ می‌دهد. این ریزش باعث خالی‌شدن سر یا سایر نقاط بدن از مو می‌شود. این خالی‌شدن به شکل بخش‌های دایره‌ای‌شکل و هموار رخ می‌دهد؛ یعنی پوست سر صاف است و هیچ‌گونه زخمی ندارد. همان‌طور که گفتیم، این نوع ریزش مو در جوانان زیر ۲۰ سال بیشتر به چشم می‌خورد.

در بعضی موارد آلوپسی آره آتا موها نازک و نازک‌تر می‌شوند و خبری از ریزش کلی و محسوس (کچلی ناحیه‌ای) نیست یا موها رشد می‌کنند اما رشدشان متوقف می‌شود و چند تار مو در حاشیه یا درون دایره‌ی بدون مو باقی می‌ماند که به آن ریزش موی علامت تعجبی گفته می‌شود زیرا این موها قاعده باریک و ساقه طبیعی دارند و شبیه علامت تعجب (!) هستند.

در موارد بسیار نادری نیز تمام موی سر و بدن دچار ریزش می‌شود. ریزش مو اغلب به‌صورت مقطعی صورت می‌گیرد و در مقطعی مو ریزش پیدا می‌کند و سپس دوباره رشد در آن دیده می‌شود. موها پس از ریزش در طول چندین ماه مجددا می‌رویند اما در نواحی دیگر ریزش پیدا می‌کنند.درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

ریزش موی سکه‌ای هنگامی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های سفید که نقش اصلی را در سیستم ایمنی بدن بر عهده دارند، به سلول‌های تشکیل‌دهنده فولیکول مو حمله می‌کنند و باعث از بین رفتن و یا کاهش قابل ملاحظه سرعت تولید آنها می‌شوند. هنوز علت اینکه چرا سیستم ایمنی بدن به این شکل فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد، به درستی شناخته نشده است.

علیرغم آنکه دانشمندان هنوز در مورد علت بروز این تغییرات اطمینان کافی ندارند، اما به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی هم در بروز آلوپسی سکه‌ای نقش دارند، زیرا احتمال بروز این عارضه در افرادی که قبلاً یکی از اعضای خانواده یا فامیل نزدیک آنها به آن مبتلا شده است، بیشتر است. در واقع از هر پنج نفری که به عارضه ریزش موی سکه‌ای مبتلا می‌شوند، یک نفر قبلاً در بین اعضای خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری را داشته است.

نتایج تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده است حاکی است که بسیار از افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به آلوپسی را دارند، سابقه ابتلا به سایر بیماری‌های خود ایمنی از قبیل آتوپیک (یک بیماری که باعث افزایش “درد و حساسیت‌های شدید” یا واکنش‌های “هیپر آلرژی” در بیمار می‌شود)، تیروئید و ویتیلیگو (لک و پیس) را نیز در بین اعضای فامیل و خانواده خود دارند.

نکته مهم دیگر در مورد بیماری ریزش موی سکه‌ای آن است که علیرغم آنچه که خیلی از افراد تصور می‌کنند، شواهد علمی چندانی در تأیید ارتباط این بیماری با استرس‌های روحی و روانی به دست نیامده است. این احتمال وجود دارد که استرس بسیار شدید بتواند نقش تحریک کننده این عارضه را داشته باشد، اما تحقیقات جدیدتر نشان داده است که عوامل ژنتیکی در بروز آن نقش مهم‌تری دارند.

اگر فرد در ناحیه‌ای غیر از سر مانند ریش، ابرو یا بدن دچار ریزش مو شود، آن را آلوپسی‌آره‌آتای خارج‌جمجمه‌ای می‌نامند و اگر تمام موهای بدن بریزد، نوع سرتاسری یا یونیورسالیس نامیده می‌شود. در این نوع، علاوه بر موی سر موهای ریش، ابرو، بدن و حتی موهای داخل بینی هم می‌ریزد.

بله، ممکن است بچه‌ها هم گرفتار آن شوند، اما بیشترین سن شیوع آن بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. کچلی سکه‌ای به جنسیت ربطی ندارد و میزان شیوع و سن شیوع آن در خانم‌ها و آقایان برابر است.

آلوپسی با توجه به ظاهر ریزش مو تشخیص داده می‌شود. متخصص الگوی اصلی ریزش مو را تعیین می‌کند، برای مثال منطقه‌های هموار طاسی با موهای کوتاه و شکسته در اطراف نشانه آلوپسی است.نمونه‌برداری (ارسال نمونه بافتی گرفته شده به آزمایشگاه) معمولاً لازم نیست. انجام آزمایش خون جهت تشخیص بیماری تیروئید یا کم خونی خطرناک توصیه می‌شود.

درمان تمام موارد ریزش موی سکه‌ای ضروری نیست، موی بسیاری از بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌ای محدود خود به خود مجدداً می‌روید.

روش‌های متفاوتی برای درمان آلوپسی وجود دارد، البته آلوپسی قابل معالجه نیست. همان طور که قبلاً اشاره شد اکثر بیماران در آینده نیز دوره‌های ریزش مو را تجربه می‌کنند.

 

کورتیکواستروئیدها، با نام آشنای استروئید، داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا به کار برده می‌شوند. این دارو به صورت آمپول، به صورت موضعی (کرم یا لوسیون) یا به شکل خوراکی استفاده می‌شود.

تزریق کورتیکواستروئید غالباً برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که منطقه‌های طاسی مجزا روی پوست‌شان وجود دارد. این دارو مستقیماً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود تا رویش مجدد مو را تحریک کند. رویش مجدد مو شش تا هشت هفته زمان می‌برد، تزریق هر چهار تا شش هفته یک بار تا زمان کامل شدن رویش مو تکرار می‌شود. ناحیه طاسی در صورت لزوم قبل از درمان با کرم بی‌حس می‌شود تا درد ناشی از تزریق کاهش یابد.

کورتیکواستروئید موضعی گاهی به عنوان جایگزین تزریق برای کودکان یا بزرگسالانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند تزریق را تحمل کنند. کرم تجویز شده معمولاً به صورت روزانه روی ناحیه طاسی زده می‌شود.این درمان نیز مانند روش تزریق برای بیمارانی با لکه‌های طاسی مجزا مناسب است. اما داروی موضعی برای افرادی با ریزش موی گسترده چندان نتیجه‌بخش نیست.

ماینوکسیدیل موضعی، برای مثال روگین، که بدون نسخه قابل تهیه است، رشد مو را با طولانی کردن مرحله رشد فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد و فولیکول‌های بیشتری را به تولید مو تحریک می‌کند.سودمندی ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو با الگوی مردانه (آندروژنتیک) به اثبات رسیده است. استفاده از این دارو به بیماران مبتلا به آلوپسی نیز توصیه می‌شود. محلول ماینوکسیدیل معمولاً دو بار در روز روی منطقه کچلی زده می‌شود و به تنهایی یا در کنار دیگر درمان‌ها به کار برده می‌شود. رشد موی جدید در صورت موفقیت‌آمیز بودن درمان پس از 12 هفته اتفاق می‌افتد. ماینوکسیدیل به بیماران مبتلا به ریزش موی سکه‌ای شدید یا ریزش تمام موی سر کمکی نمی‌کند.

نکته :استفاده از ماینوکسیدیل باعث رویش موهای زائد در بدن میشود .در نتیجه خانومها با دقت بیشتری از این محلول استفاده کنند.

در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود، تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. اکثر ما با خاصیت انعقادکنندگی پلاکت آشنایی داریم، اما عملکرد پلاکت‌ها بسیار فراتر از تشکیل لخته است. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کند و مانند بخشی ضروری از فرایند التیام بخشی زخم عمل می‌کند.

اگر دچار کچلی سکه‌ای شده‌اید و تنها قسمت محدودی از موهای‌تان را از دست داده‌اید، برای کاشت مو عجله نکنید. کاشت مو را نمی‌توان به ‌عنوان درمانی برای این نوع طاسی مطرح کرد و افرادی که سراغ این روش می‌روند، بعد از صرف هزینه مالی فراوان و تحمل سختی کاشت، متوجه می‌شوند که هنوز در همان شرایط قبل قرار دارند و مشکل‌شان به هیچ وجه برطرف نشده است. 

دلیل چنین اتفاقی هم ساده است؛ کچلی سکه‌ای تنها یک مشکل مربوط به پوست و مو نیست، عامل این اتفاق در بدن شما نهفته است و از آنجا که برای برطرف کردن این عامل تلاشی نشده پس از کاشت مو دوباره به‌خاطر همان واکنش قبلی که بدن نشان داده، موهای کاشته شده از دست می‌روند.

برای پیشگیری، کمک به درمان و همچنین رویش مجدد موها بسیار مهم است که بیمار به میزان کافی ویتامین ها و مواد مغذی که دارای خاصیت آنتی اکسیدان می باشند مصرف نماید.

ویتامین های E, C، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم کمک به کاهش التهاب و اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن می کنند. اغلب کسانی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند از کمبود این مواد مغذی رنج می برند.

ویتامین های  گروه ب(ب کمپلکس) بویژه ویتامین B12 و B1, B6, کمک به کاهش و کنترل استرس می کنند و ویتامین B5(اسید پانتوتنیک) و بیوتین کمک به رویش مجدد موها می نمایند.

برخی از تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به بیماری های التهابی بیش از سایرین دچار کمبود ویتامین D می باشند، این ویتامین برای تنظیم هورمون ها، جذب کلسیم و همچنین فعالیت صحیح سیستم ایمنی مورد نیاز است.

از پزشک درمانگر خود بخواهید شما را در انتخاب و نحوه استفاده از مکمل های غذایی حاوی مواد مغذی ذکر شده راهنمایی کند.

ریزش موی سکه ای (طاسی سکه ای) مانند سایر بیماری‌ها زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا فاقد درد است، احساس بیماری ایجاد نمی‌کند و سلامت فرد را تحت‌الشعاع خود ندارد. ریزش مو سکه ای واگیردار نیست و اختلالی در عملکرد کاری، تحصیلی یا تفریحات فرد ندارد. اما اگر از نظر روحی با این قضیه مشکل دارید و سخت‌تان است بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید یا با کسانی که همین مشکل را تجربه می‌کنند، گفت‌وگو داشته باشید.

بانوان دچار ریزش موی سکه‌ای گسترده معمولاً ترجیح می‌دهند از کلاه گیس یا موی ترمیمی مصنوعی استفاده کنند. داشتن کلاه گیسی زیبا و طبیعی برای بسیاری از بانوان و کودکان مهم است، البته تهیه کلاه گیس مرغوب هزینه بالایی را نیز دربردارد. موی کلاه گیس را می‌توان مانند موی طبیعی به صورت دلخواه کوتاه کرد و حالت داد و با نوار چسب دو طرفه یا روکش خلأ به پوست سر متصل کرد.

در مقابل آقایان ترجیح می‌دهند موی سر را کاملاً بتراشند و کمتر به استفاده از کلاه گیس و موی مصنوعی علاقه نشان می‌دهند. تاتوی موقت نیز برای زیباتر کردن ابروهای کم پشت پیشنهاد می‌شود. کاشت مژه نیز انتخابی برای بیمارانی است که از ریزش مژه خود ناراحت هستند.

سلامتی بزرگترین نعمت خداست.از خداوند منان روح و جسمی سالم برای شما دوست  گرامی طلب می نمایم و آرزو دارم بهترین ها در زندگی قسمت و روزی شما شود.

مدیریت سایت فاین فیس

درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

در شبکه های اجتماعی مارا دنبال کنید


طراحی سایت

 !( function( w, d ) { ‘use strict’; var ad = { zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’ }, h = d.head || d.getElementsByTagName( ‘head’ )[ 0 ]; if ( typeof w.adroParams != ‘object’ ) w.adroParams = {}; w.adroParams[ ad.id ] = ad; var script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;script.async=1;script.src=”//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”;h.appendChild(script); })( this, document );

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای نوعی اختلال ریزش مو است که سیستم ایمنی بدن در آن نقش دارد. زنان و مردان در هر سنی و از هر نژاد و قومیتی ممکن است دچار ریزش موی سکه‌ای شوند، به علاوه آلوپسی می‌تواند هر ناحیه‌ی موداری از بدن را درگیر کند. اصطلاح آلوپسی آره آتا زمانی به کار می‌رود که ریزش مو به صورت منطقه‌های دایره‌ای یا بیضی شکل رخ دهد. ناهنجاری‌ها و مشکلات ناخن نیز معمولاً در بیماران مبتلا به آلوپسی دیده می‌شود. این نوع مشکلات ممکن است فرورفتگی‌های کوچک نقطه‌ای روی ناخن، باریک شدن صفحه آن و در موارد نادر افتادن صفحه ناخن باشد.

درمان ریزش مو در کلینیک تخصصی موی رنسانس با توجه به عامل‌های متعددی مانند سن، چون بعضی درمان‌ها مختص بزرگسالان است، شدت ریزش مو و تمایل بیمار به تحمل ناراحتی عمل‌های درمانی یا اثرهای جانبی انتخاب می‌شود.

اگر ریزش مو کم باشد، شاید بیمار ترجیح دهد در کنار درمان پیشنهادی مدل موی خود را تغییر دهد یا از موی مصنوعی (لینک به مقاله ترمیم مو بدون جراحی) برای پوشاندن ناحیه کم پشت شده استفاده کند.

اما اگر ریزش موی سر شدید باشد، بیمار معمولاً ترجیح می‌دهد تا زمان شروع تاثیرگذاری از ترمیم مو استفاده کند. ریزش قابل توجه ابرو را نیز می‌توان با کاشت ابرو یا مژه درمان کرد.

در صورت بروز هر گونه علائم طاسی سکه ای و یا ریزش مو می‌توانید جهت دریافت مشاوره و گرفتن نوبت از متخصصان کلینیک تخصصی کاشت مو با شماره های 02188943653 و 02122088210  تماس حاصل نمایید. مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

سیستم ایمنی بدن در صورت ابتلا به آلوپسی به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند، دلایل این مقابله نابجا هنوز کاملاً مشخص نیست. فولیکول‌ها خوشبختانه قابلیت رویش مجدد مو را حفظ می‌کنند و ریزش موی سکه‌ای در اکثر موارد دائمی نیست.

عارضه‌های دیگری نیز همراه با آلوپسی بروز می‌یابد که از آن جمله می‌توان به ویتیلیگو یا پیسی (ایجاد شدن لکه‌های سفید رنگ روی پوست)، التهاب غده تیروئید و کم خونی خطرناک (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز به دلیل کمبود ویتامین B12) اشاره کرد.

در خانواده حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به آلوپسی سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد. به همین دلیل متخصصان بر این باوراند که برخی به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به آلوپسی هستند. چنانچه یکی از بستگان نزدیک فرد دچار ریزش موی سکه‌ای باشد، احتمال ابتلا وی به این بیماری بالا خواهد بود. به علاوه اگر ریزش مو قبل از سی سالگی در میان اعضاء خانواده سابقه داشته باشد، احتمال ابتلا به آلوپسی باز هم افزایش می‌یابد.

روی سر بیماران مبتلا به آلوپسی معمولاً لکه‌های کچلی گرد و همواری وجود دارد که ظرف چند هفته ایجاد می‌شود و مو پس از چند ماه مجدداً در این منطقه‌ها می‌روید. بااین حال آلوپسی گاهی تا چند سال دوام دارد و رویش مجدد مو گاهی هرگز رخ نمی‌دهد.

منطقه‌های طاسی بزرگ می‌شود، به یکدیگر می‌پیوندد و الگوهای غیرطبیعی ریزش مو شکل می‌گیرد. موهای کوتاه به بلندی چند میلی‌متر از پوست سر غالباً در لبه‌های منطقه‌های رو به گسترش طاسی دیده می‌شود که در اصطلاح “علامت تعجب” نامیده می‌شود.

ریزش مو عموماً روی پوست سر دیده می‌شود، البته در هر نقطه‌ای از بدن احتمال بروز آلوپسی وجود دارد. این بیماری در اکثر بیماران از حالت طاسی منطقه‌ای فراتر نمی‌رود؛ اما گاهی گسترده می‌شود. تمام موی سر تعداد انگشت شماری از بیماران نیز می‌ریزد که از آن با اصطلاح “آلوپسی توتال” یاد می‌شود، گاهی نیز تمام موی سر و بدن می‌ریزد که “آلوپسی یونیورسال” نام دارد.

آلوپسی با توجه به ظاهر ریزش مو تشخیص داده می‌شود. متخصص الگوی اصلی ریزش مو را تعیین می‌کند، برای مثال منطقه‌های هموار طاسی با موهای کوتاه و شکسته در اطراف نشانه آلوپسی است.

نمونه‌برداری (ارسال نمونه بافتی گرفته شده به آزمایشگاه) معمولاً لازم نیست. انجام آزمایش خون جهت تشخیص بیماری تیروئید یا کم خونی خطرناک توصیه می‌شود.

درمان تمام موارد ریزش موی سکه‌ای ضروری نیست، موی بسیاری از بیماران مبتلا به طاسی منطقه‌ای محدود خود به خود مجدداً می‌روید.

روش‌های متفاوتی برای درمان آلوپسی وجود دارد، البته آلوپسی قابل معالجه نیست. همان طور که قبلاً اشاره شد اکثر بیماران در آینده نیز دوره‌های ریزش مو را تجربه می‌کنند.

کورتیکواستروئید: کورتیکواستروئیدها، با نام آشنای استروئید، داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا به کار برده می‌شوند. این دارو به صورت آمپول، به صورت موضعی (کرم یا لوسیون) یا به شکل خوراکی استفاده می‌شود.

کورتیکواستروئید تزریقی: تزریق کورتیکواستروئید غالباً برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که منطقه‌های طاسی مجزا روی پوست‌شان وجود دارد. این دارو مستقیماً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود تا رویش مجدد مو را تحریک کند. رویش مجدد مو شش تا هشت هفته زمان می‌برد، تزریق هر چهار تا شش هفته یک بار تا زمان کامل شدن رویش مو تکرار می‌شود. ناحیه طاسی در صورت لزوم قبل از درمان با کرم بی‌حس می‌شود تا درد ناشی از تزریق کاهش یابد.

کورتیکواستروئید موضعی: کورتیکواستروئید موضعی گاهی به عنوان جایگزین تزریق برای کودکان یا بزرگسالانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند تزریق را تحمل کنند. کرم تجویز شده معمولاً به صورت روزانه روی ناحیه طاسی زده می‌شود.

این درمان نیز مانند روش تزریق برای بیمارانی با لکه‌های طاسی مجزا مناسب است. اما داروی موضعی برای افرادی با ریزش موی گسترده چندان نتیجه‌بخش نیست.

ماینوکسیدیل موضعی: ماینوکسیدیل موضعی، برای مثال روگین، که بدون نسخه قابل تهیه است، رشد مو را با طولانی کردن مرحله رشد فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد و فولیکول‌های بیشتری را به تولید مو تحریک می‌کند.

سودمندی ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو با الگوی مردانه (آندروژنتیک) به اثبات رسیده است. استفاده از این دارو به بیماران مبتلا به آلوپسی نیز توصیه می‌شود. محلول ماینوکسیدیل معمولاً دو بار در روز روی منطقه کچلی زده می‌شود و به تنهایی یا در کنار دیگر درمان‌ها به کار برده می‌شود. رشد موی جدید در صورت موفقیت‌آمیز بودن درمان پس از 12 هفته اتفاق می‌افتد. ماینوکسیدیل به بیماران مبتلا به ریزش موی سکه‌ای شدید یا ریزش تمام موی سر کمکی نمی‌کند.

ایمونوتراپی موضعی: ایمونوتراپی موضعی احتمالاً موثرترین درمان برای بیماران دچار طاسی گسترده یا مکرر محسوب می‌شود. در این تکنیک ماده‌ای مولد واکنش آلرژیک به ناحیه ریزش مو زده می‌شود. خارش، پوسته ریزی و تحریک غالباً رشد مجدد مو را در پی دارد، هرچند دلایل این تاثیرگذاری هنوز کاملاً مشخص نیست.

در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود، تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. اکثر ما با خاصیت انعقادکنندگی پلاکت آشنایی داریم، اما عملکرد پلاکت‌ها بسیار فراتر از تشکیل لخته است. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کند و مانند بخشی ضروری از فرایند التیام بخشی زخم عمل می‌کند.

بانوان دچار ریزش موی سکه‌ای گسترده معمولاً ترجیح می‌دهند از کلاه گیس یا موی ترمیمی مصنوعی استفاده کنند. داشتن کلاه گیسی زیبا و طبیعی برای بسیاری از بانوان و کودکان مهم است، البته تهیه کلاه گیس مرغوب هزینه بالایی را نیز دربردارد. موی کلاه گیس را می‌توان مانند موی طبیعی به صورت دلخواه کوتاه کرد و حالت داد و با نوار چسب دو طرفه یا روکش خلأ به پوست سر متصل کرد.

در مقابل آقایان ترجیح می‌دهند موی سر را کاملاً بتراشند و کمتر به استفاده از کلاه گیس و موی مصنوعی علاقه نشان می‌دهند. تاتوی موقت نیز برای زیباتر کردن ابروهای کم پشت پیشنهاد می‌شود. کاشت مژه نیز انتخابی برای بیمارانی است که از ریزش مژه خود ناراحت هستند.

این مرکز افتخار دارد هم اینک با این تکنیکهای جدید و انحصاری در ایران کاشت و ترمیم مو را به بالاترین سطح خود رسانده , که دیگر نیازی به روشهای FUT-FIT که برش و بخیه و یا بیهوشی در آنها شاهد بودیم نمیباشد

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.

Завантаження…

Завантаження…

www.manototv.comآقای دکتر پژمان صفایی در مورد شوره موی سر و ریزش موی سکه‌ای صحبت میکنندHotbirdTransponder: 131Frequency: 11137Polarisation: HorizontalSymbole Rate: 27500—————–Eutelsat HDTransponder: C5Frequency: 11304Polarisation: HorizontalSymbole Rate: 29700—————–EutelsatTransponder: A1Frequency: 10721Symbol Rate: 22000Polarisation: Horizontal

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.

Завантаження…

Завантаження…

www.manototv.comآقای دکتر پژمان صفایی در مورد شوره موی سر و ریزش موی سکه‌ای صحبت میکنندHotbirdTransponder: 131Frequency: 11137Polarisation: HorizontalSymbole Rate: 27500—————–Eutelsat HDTransponder: C5Frequency: 11304Polarisation: HorizontalSymbole Rate: 29700—————–EutelsatTransponder: A1Frequency: 10721Symbol Rate: 22000Polarisation: Horizontal

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

مشاوره پوست و مو و زیبایی –

آلوپسی ناحیه ای میتواند باعث چند نوع ریزش مو شود. هر کدام از این انواع اسم متفاوتی دارند:

همه ی افراد تمام موهای بدن یا سر خود را از دست نمی دهند. این اتفاق فقط درحدود 5 درصد افراد می افتد. اغلب موها دوباره رشد میکنند اما ممکن است دوباره بریزند. بعضی اوقات ریزش مو چند سال طول می کشد.

آلوپسی واگیردار نیست. باید بدانید ریزش موی سکه ای ، عصبی نیز نیست. چیزی که اتفاق می افتد آن است که دستگاه ایمنی به فولیکول های مو حمله میکند (ساختاری که حاوی ریشه ی مو است)، و باعث ریزش مو میشود. این بیماری اغلب در افراد غیر سالم ایجاد میشود.

درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

فهرست مطالب

اگر شما دچار آلوپسی ناحیه ای شوید، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر را داشته باشید:

 این مشکل اغلب با ایجاد یک یا تعداد بیشتری تکه های ریزش مو به اندازه ی سکه، گرد، صاف و عریان که قبلا مو داشته است شروع میشود. ممکن است شما در ابتدا مشکل را زمانی متوجه شوید که توده های موی خود را روی بالش یا هنگام حمام کردن مشاهده کنید.
ریزش مو در بیشتر موارد روی سر اتفاق می افتد. اما میتواند ابروها، مژه ها، ریش –هر جایی که مو رشد میکند نیز شامل شود. اندازه ی تکه های ریزش مو متفاوت هستند.

 اغلب، تعداد کمی موی کوتاه داخل یا اطراف نقاط عریان ظاهر میشوند. این موها در انتهای خود نازک میشوند، مانند یک علامت تعجب!

 با گذشت زمان، بعضی از بیماران طاس میشوند. همچنین بعضی ها تمام موهای بدنشان را از دست می دهند. این مورد شایع نیست. همچنین ریزش موی پشت سر نیز شایع نمی باشد.

ناخن ها میتوانند فرورفتگی، نقطه های سفید و زبری داشته باشند. آلوپسی ناحیه ای همچنین میتواند ناخن های دست و پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ناخن ها میتوانند فرورفتگی های بسیار کوچکی داشته باشند (پیتنگ). همچنین میتوانند نقطه ها یا خطوط سفید، زبری و از دست دادن درخشندگی داشته باشند یا نازک و شکننده شوند. ندرتا شکل ناخن ها تغییر میکند و ناخن ها می افتند.

بعضی اوقات تغییرات ناخن اولین علامت آلوپسی ناحیه ای است.

افراد در تمام رده های سنی میتوانند به این نوع ریزش مو دچار شوند. این مشکل اغلب در سنین کودکی شروع میشود. بعضی افرادی که ریزش موی سکه ای دارند، در خانواده شان نیز کسی این بیماری را دارد.

آلوپسی ناحیه ای یک بیماری خودایمنی است. خودایمنی یعنی که دستگاه ایمنی به خود بدن حمله کند. زمانی که ریزش موی سکه ای ایجاد میشود، دستگاه ایمنی به فولیکول های موی خود فرد حمله کرده است. زمینه ی ژنتیکی فرد، و ترکیب آن با سایر عوامل، این نوع ریزش مو را باعث میشوند.

افرادی که ریزش موی سکه ای دارند، در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر هستند:

بعضی اوقات متخصص پوست با دیدن ریزش مو میتواند آلوپسی ناحیه ای را تشخیص دهد.

اگر تکه های ریزش مو گسترش یابند، ممکن است پزشک چند عدد از موهای شما را بردارد. این موها زیر میکروسکوپ بررسی خواهند شد.

بعضی اوقات پزشک برای تایید بیماری آلوپسی ناحیه ای از پوست شما نمونه برداری خواهد کرد. برای انجام نمونه برداری از پوست، متخصص پوست تکه ی کوچکی از پوست شما برمی دارد، سپس میتواند آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

اگر پزشک گمان کند که ممکن است بیمار، یک بیماری خودایمنی دیگری داشته باشد، ممکن است انجام آزمایش خون لازم باشد.

برای آلوپسی ناحیه ای درمانی وجود ندارد. اغلب موها دوباره خود به خود رشد میکنند. درمان میتواند به رشد سریع تر موها کمک کند. متخصص پوست ممکن یک یا تعدا بیشتری از موارد زیر را برای کمک به رشد مجدد موهای شما تجویز کند:

 این دارو سیستم ایمنی را سرکوب میکند. این دارو میتواند به صورت تزریقی مصرف شود و متخصص پوست دارو را درون مناطق دچار ریزش مو تزریق میکند. بعضی اوقات به بیمار داروی موضعی (برای مالیدن روی پوست) داده میشود. این ممکن است به صورت کرم، لوسیون یا پماد باشد. بیمار دارو را روی نقاط طاس می مالد. با شیوع کمتر، بیمار قرص کورتیکواستروئید مصرف میکند.

برای بزرگسالانی که ریزش موی سکه ای دارند، اغلب تزریق اولین تلاش درمانی است. بیماران هر 3 تا 6 هفته داروی تزریقی را دریافت میکنند. موها تقریبا 4 هفته بعد از آخرین تزریق شروع به رشد میکنند. بعضی مدت بیشتری طول خواهد کشید.

کورتیکواستروئید موضعی، تاثیر کمتری از تزریقی دارد. معمولا این روش بهترین درمان برای کودکان است. قرص های کورتیکواستروئید میتوانند عوارض جانبی شدیدی داشته باشند. به همین دلیل معمولا متخصص های پوست آن ها را تجویز نمی کنند. قرص ممکن است برای بیمارانی که نقاط طاسی بسیاری زیادی دارند درمان انتخابی باشد.

یک داروی رشد مجدد مو، ماینوکسیدیل 5 درصد، ممکن است به بعضی از بیماران برای رشد مجدد موها کمک کند. هم کودکان و هم بزرگسالان میتوانند از این دارو استفاده کنند. بیماران آن را دو بار در روز روی پوست سر، ابروها یا ریش خود می مالند. موهای جدید ممکن است حدود 3 ماه دیگر شروع به رشد کنند. اغلب بیماران این دارو را کنار دیگر درمان ها استفاده میکنند.

این دارو عملکرد سیستم ایمنی در پوست را تغییر می دهد. بیمار یک ماده ی قیر مانند را روی پوست خود می مالد و 20 تا 60 دقیقه آن را باقی می گذارد. ممکن است متخصص پوست به این درمان، درمان کوتاه تماس بگوید. بعد از 20 تا 60 دقیقه، برای جلوگیری از تحریک پوست آنترالین شسته خواهد شد.

 این دارو روی پوست طاس شده مالیده میشود. این دارو یک واکنش حساسیتی کوچک ایجاد میکند. وقتی واکنش اتفاق افتاد، بیمار دچار قرمزی، تورم و خارش میشود. متخصص های پوست باور دارند این واکنش حساسیتی سیستم ایمنی را گمراه میکند، و باعث فرستادن گلبول های سفید به سطح پوست میشود. این موضوع با التهاب مبارزه میکند. همچنین این موضوع از به خواب رفتن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش آن ها جلوگیری میکند.

با استفاده از این دارو، 3 ماه طول می کشد تا موها دوباره شروع به رشد کنند.

اگر تصور می کنید با جستجو در اینترنت می توانید بهترین شامپو را برای درمان ریزش موی سکه ای خود انتخاب کنید سخت در اشتباهید! موهای شما باید کاملاً توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شده و مشکلات دیگر شما نظیر پسوریازیس و … بررسی شود و در نهایت بهترین و به صرفه ترین شامپو توسط دکتر برای شما تجویز شود.

اغلب بیماران بیش از یک درمان همزمان دریافت میکنند. ترکیب دو یا تعداد بیشتری درمان اغلب موفقیت را تسریع میکند.

در مورد عوارض احتمالی از متخصص پوست خود بپرسید (مشکلات سلامتی که ممکن است دراثر دارو ایجاد شود). اگر شما دچار واکنش شدید به یک دارو شدید، بی درنگ با پزشک خود تماس بگیرید.

پژوهشگران درحال کار رویی پیشرفت درمان آلوپسی ناحیه ای هستند. آن ها داروهای دیگری کشف کرده اند که روی سیستم ایمنی افراد عمل میکند. همچنین آن ها روی درمان با لیزر و دیگر درمان های بر پایه ی نور کار میکنند.

درمان های گیاهی ریزش موی سکه ای خیلی محدود هستند، پژوهش هایی که از درمان های طبیعی حمایت میکنند کم تعداد هستند.

بعضی افراد هستند که توصیه میکنند پیاز، سیر، چای سبز سرد، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر ی نارگیل را روی پوست سر مالیده شود. با این حال که هیچ کدام از این ها به نظر آسیب زننده نمی رسند، تاثیر آن ها نیز در پژوهش ها تایید نشده است.

بعضی افراد به درمان جایگزینی مثل طب سوزنی یا ماساژ درمانی رو می آورند، گرچه اگر شواهدی برای تاثیرات درمانی آن ها وجود داشته باشد،  مقدار کمی است.

زمانی که شخص دچار آلوپسی ناحیه ای میشود، زمانی که بدن او به حالت درست بازگردد موهایش دوباره شروع به رشد میکنند. بعضی اوقات این موضوع بدون درمان اتفاق می افتد. حتی با درمان، ممکن است ریزش موهای جدید اتفاق افتد. همه چیز به واکنش سیستم ایمنی بستگی دارد.

در زیر به اتفاقاتی که ممکن است ایجاد شوند میپردازیم:

 این احتمال وجود دارد که رشد موها حتی بدون درمان بازگردد. گرچه ممکن است دوباره دچار ریزش شوند. بیشتر بیماران قبل از رفع کامل بیماری، موهای خود را بیشتر از یک بار از دست می دهند. حتی کسانی که تمام موهای سر و بدن خود را از دست دادند، میتواند رشد مجدد موهایش را تجربه کند. زمانی که ریزش موی گسترده (بسیاری از موهای روی سر و یا بدن)، شانس زیادی برای عدم رشد مجدد موها وجود دارد.
زمانی که موها دوباره رشد میکنند، ممکن است سفید یا همانند ابتدا باشند. اغلب همان رنگ و حالت ابتدایی موها کمی دیرتر باز می گردد.درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

 متفاوت است. برای بعضی افراد، بیماری هیچ وقت باز نمی گردد. بقیه ی افراد برای سال های طولانی دچار ریزش و رشد مجدد موها میشوند. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه زمانی موها می ریزند یا دوباره رشد میکنند. این عدم کنترل، بیماری را خسته کننده میکند.

جنبه های احساسی زندگی با موی ریخته شده میتواند سنگین باشد. دنیای ما احترام زیادی برای مو به عنوان نشانه ای از جوانی و سالم بدون قائل است. خبر خوب این است که ریزش موی سکه ای روی سلامت کلی بدن تاثیری نمی گذارد. آلوپسی نباید شما را از رسیدن به اهداف و رویاهایتان دور کند. نباید به آن اجازه دهید که شما را از فعالیت مناسب در مدرسه، ورزش یا شغلتان باز دارد.

اگر به دنبال پرسش و پاسخ درباره ریزش موی سکه ای هستید می توانید سوالات خود را در بخش پرسش از دکتر مطرح کنید تا دکتر گیتا مجیدزاده به آن ها پاسخ دهد.

پوست پدیا مرجع تخصصی مشاوره پوست و مو

زیر نظر دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت تاجمیر ریاحی

۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

پوست پدیا، بزرگترین مرجع بیماری های پوست، مو و مشکلات زیبایی زیر نظر متخصص پوست و مو، دکتر گیتا مجید زاده و دکتر نابت ریاحی. شما می توانید سوالات خود را بپرسید یا در سایت جستجو کنید.

مطلب قبلی

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی چگونه درمان می شود؟

مطلب بعدی

درمان سریع تبخال تناسلی(درمان خانگی)

روزاسه و دمودکس

شرایط لیزر موهای زائد برای انواع پوست

تقویت مو با ویتامین های مورد نیاز مو

همه چیز درباره عوارض پی آر پی موی سر

پستهای اخیر

مزایای لیزر فرکشنال برای جای جوش

رفع تیرگی زیر بغل با لیزر و درمان خانگی

ماندگاری بوتاکس دیسپورت بیشتر است یا زئومین

عوارض و ماندگاری بوتاکس پیشانی

پوست پدیا در تابستان سال 97 به صورت تخصصی در زمینه مقالات پوست و مو شروع به کار کرد. امید است بتوانیم پاسخگوی سوالات کلیدی هم میهنانمان در این خصوص باشیم.

پر بازدیدترین مقالات هفته گذشته

مزایای لیزر فرکشنال برای جای جوش

رفع تیرگی زیر بغل با لیزر و درمان خانگی

ماندگاری بوتاکس دیسپورت بیشتر است یا زئومین

عوارض و ماندگاری بوتاکس پیشانی

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره علل ریزش مو و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره ریزش مو سکه‌ای، اظهار کرد: ریزش سکه‌ای مو که به آن کچلی سکه‌ای هم می‌گویند؛ نوعی بیماری خودایمنی است که در آن بدون از بین رفتن فولیکول مو حمله‌ای اشتباهی به سیستم ایمنی بدن صورت می‌گیرد.

عظمایی ادامه داد: ریزش مو سکه‌ای هنگامی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های سفید که نقش اصلی سیستم ایمنی بدن را بر عهده را دارند به سلول‌های تشکیل دهنده فولیکول مو حمله می‌کنند و با این کار باعث از بین رفتن یا کاهش قابل ملاحظه تولید آن‌ها می‌شوند.درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: فولیکول‌ها نقطه شروع رویش مو هستند و این حمله به فولیکول‌ها موقتی است؛ این بیماری در بین افراد زیر ۲۰ سال تا ۴۰ سال و حتی کودکان بیشتر دیده می‌شود و شیوع آن در بین مردان و زنان برابر است.

وی افزود: علاوه بر حمله سیستم ایمنی بدن استرس و اضطراب و بحران‌های روانی و عاطفی، غلظت خون، یبوست، تغذیه نامناسب و عفونت‌های ویروسی تاثیر زیادی در این نوع ریزش مو دارد و در این بین نباید از عوامل ژنتیکی هم در بروز این اختلال غافل شد.

عظمایی اظهار کرد: این بیماری به شکل دایره‌ای یا بیضی یا تاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می‌دهد و در بعضی از افراد ممکن است تمام سر را درگیر کند و علی رغم تصور افراد، ارتباطی مستقیم بین این اختلال و استرس، فشارهای روانی و ضربه‌های عاطفی وجود دارد؛ این احتمال وجود دارد انواع استرس‌های خیلی زیاد نقش تحریک کننده این بیماری را دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به درمان‌های ریزش مو سکه‌ای تشریح کرد: برای درمان ابتدا باید علت اصلی را پیدا کرد؛ در برخی افراد از داروهای خوراکی، یا به صورت شست‌وشو و یا به صورت مالشی استفاده می‌کنیم، مصرف عرقیجاتی مانند شاتره، کاسنی، کیالک، خارشتر و خارخاسک هم با پاکسازی و تصفیه خون به درمان بیماری کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان ریزش مو سکه‌ای مصرف حریره سیاه است که می‌توان آن با عسل یا نبات میل کرد، علاوه بر آن روغن حلیله هم راهی برای درمان اختلال است که می‌توان آن را روی سر مالید؛ درمان دیگر گِل سرشور است و می‌توان هفته‌ای یکی ۲ بار آن را روی موها قرار داد، قابل ذکر است که این گِل موجب رویش مو می‌شود.

عظمایی افزود: گِل سرشور را داخل کاسه‌ای مسی ریخته و آن را یا مقداری آب خیس کنید و روی موهای خود بمالید تا نتیجه مطلوب را مشاهده کنید، مالیدن روغن نارگیل به همراه روغن کرچک و مالش آن هم می‌تواند تاثیر چشمگیری در احیای موهای از دست رفته داشته باشد، همچنین برای شوره سر و موخوره موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تشریح کرد: برای درمان این عارضه از دمنوش‌هایی مانند مریم گلی با عسل استفاده کنید؛ مصرف گیاه دم‌اسب هم برای درخشندگی و رویش مو تاثیر دارد، در این میان استفاده از اسانس گزنه و رزماری و مالش منظم آن‌ها بر روی نقاط ریخته شده موجب تحریک و بهتر شدن جریان خون می‌شود.

وی افزود: از جمله دم‌کرده‌هایی که برای علاج این اختلال می‌توان نام برد بابونه، آویشن و همچنین گیاه رزماری است که خواص آنتی بیوتیکی دارد؛ مالش سیر در نقطه ریزش مو تاثیر دارد، همچنین آب پیاز در رویش مو موثر است، علاوه بر این شنبلیله نیز موجب تقویت ریشه مو می‌شود که این گیاه را هم می‌توان با عسل مصرف کرد و هم تخم آن را می‌توان با مقداری آب خمیر کرد و به قسمت ریخته شده گذاشت.

عظمایی اظهار کرد: در مرحله اول برای درمان ریزش مو باید خلط غالب را پیدا کرد و باید سعی کرد از صابون و شامپو استفاده نکنیم؛ محل ریزش مو را با آب گل زوفا و آب خرفه ماساژ داد، پنج گرم پیاز عنصر و ۲.۵ گرم خردل خوب کوبیده شود و با سرکه ترکیب شده و روزانه سه مرتبه روی موهای ریخته شده ماساژ دهند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش
درمان ریزش سکه ای موی سر و ریش
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *